Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:52
Siedo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:09:
[...]

Dat is eigenlijk ook de enige reden om dit contract te kiezen, de looptijd van 3 jaar. GC is in leverkosten duurder dan bijvoorbeeld een Vattenfall. Ik zit mezelf nu af te vragen of ik 6 euro per maand meer wil uitgeven, maar 3 jaar vast.

En terwijl ik dat type, vraag ik me af waarom ik zo moeilijk doe over 6 euro...
dat zijn net 2 biertjes per maand en dat voor die extra zekerheid. |:( 8)7 :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:54
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:58:
[...]

Op dit moment denk ik wel, JA dus. met een belangrijke aspect.

jet terugelvering is gelijk aan 100% saldering en eventueel daarboven.
waarom zeg ik dat omdat je het een beetje gek verwoord in je vraag.
als je een overschot van energie (stroom) hebt die dus die 1.000 kWh meer is dan je verbruik dan is dat juist.

voorbeeld: (getallen zijn puur als voorbeeld bedoeld, vul daar je eigen getallen in)

opwek van je zonnepanelen 5.000 kWh
van deze 5.000 kWh verbruik je direct circa 30% direct zelf voor de meter, dus dat zie je daar dus niet op.
dat is dus 1.500 kWh, die hoef je dus ook niet meer van je energieboer in te kopen.

je verbruik volgens de meter is 3.000 kWh (per jaar)

je teruglevering volgens de meter is .3.500 kWh (=5.000 -/- 1.500 kWh)

je saldering is dus maximaal de verbruikte stroom vanuit het net, = 3.000 kWh

je teruglevering was echter 3.500 kWh, dat is dus meer, dus (=3.500 -/- 3.000) blijft er 500 kWh over wat jij als overproductie noemd, over deze 500 kWh krijg je dus de TLV a 5ct/kWh.
toon volledige bericht
Die GC 3 jaars deal lijkt ook heel goed passend voor mij gezien de huidige ontwikkelingen. Ik woon en rijd full-electric en wek met solar over het jaar mijn complete verbruik op (netto afname/teruglevering door de meter circa 8500kWh/jaar - eigen verbruik er dus al af. Totaal verbuik/opbrengt circa 11.000kWh).

Nu zit ik alleen nog zonder contract bij Powerpeers, maar mijn jaarafrekening is half oktober. Dat betekend bij nu overstappen dan toch eerst de "dure" winter (veel gebruik, weinig opbrengst nu ongeveer 5000kWh...) nog afrekenen? Of kan ik GC nu alvast afsluiten om over een tijdje pas in te laten gaan. Weet iemand hoe ver je dit 3-jaars contract bij GC in kunt laten gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Burn_and_Fire schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:19:
Of kan ik GC nu alvast afsluiten om over een tijdje pas in te laten gaan. Weet iemand hoe ver je dit 3-jaars contract bij GC in kunt laten gaan?
Ja 6 maanden, dus geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 09:23
Ik begrijp het even niet meer, kan iemand mij de volgende rekensom uitleggen?
Hoe komt Coolblue op € 2.527,19?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EGLZYGm2EESFnfognRJREkUiSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q1GRa2My7VMsS5tujyhAHYor.png?f=user_large
  • normaal (€0,261844 x (10374 - 6650 = 3724): €975,10
  • dal (€0,251922 x (4446 - 2850 kWh = 1596): €402,03
  • €975,10 + €402,03 = €1.377,13, en dus niet €2.527,19? Of mis ik iets?
Als ik dezelfde gegevens invoer bij de Consumentenbond, eveneens voor Coolblue, komt daar een totaal ander bedrag uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8hh6kaBx4tOrTk-PUERxmoespQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTAxtN7ObnMkz6cBvoC3kHwA.png?f=fotoalbum_large

Dit is een verschil in maandbedrag van €170,48 naar € 257,13

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 30-04-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fidelity schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:45:
Ik begrijp het even niet meer, kan iemand mij de volgende rekensom uitleggen?
Hoe komt Coolblue op € 2.527,19?

[Afbeelding]
  • normaal (€0,261844 x (10374 - 6650 = 3724): €975,10
  • dal (€0,251922 x (4446 - 2850 kWh = 1596): €402,03
  • €975,10 + €402,03 = €1.377,13, en dus niet €2.527,19? Of mis ik iets?
Als ik dezelfde gegevens invoer bij de Consumentenbond, eveneens voor Coolblue, komt daar een totaal ander bedrag uit:
[Afbeelding]

Dit is een verschil in maandbedrag van €170,48 naar € 257,13
als ik je post juist begrijp heb je het volgende:

je verbruik is: 14.820 kWh
normaal: 10.374 kWh
dal: 4.446 kWh

je teurlevering is:9.500 kWh
normaal: 6.650 kWh
dal : 2.850 kWh

Dus je ziet dat je verbruik duidelijk hoger is dan je teurlevering;
Coolblue zal in zijn voorwaarden hebben staan dat zij per tariefsoort eerst gaan salderen, aangezien je ook niet over hebt (zowel niet op normaal als op dal) wordt dus ook niets doorgeschoven.

in beide gevallen (normaal en dal) blijf je dus met een netto verbruik zitten.
normaal = 3.724 restant verbruik na saldering a 0,261844 = 975,11 euro.
dal = 1.596 kWh restant verbruik na saldering ; a 0,251922 = 402,07 euro
dus totaal : 1.377,18 euro.
dat is dus wel anders dan coolblue aangeeft.

De prijs normaal = 0,130196 + 0,131648 = 0,261844
de prijs dal = 0,120274 + 0,131648 = 0,251922

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 09:23
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:33:
[...]
dus totaal : 1.377,18 euro.
dat is dus wel anders dan coolblue aangeeft.

De prijs normaal = 0,130196 + 0,131648 = 0,261844
de prijs dal = 0,120274 + 0,131648 = 0,251922
Precies! Dus mijn rekensom (en die van de Consumentenbond) klopt. Maar hoe komt Coolblue dan op hun website op een bedrag van €2.527,19 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:59
ovm schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:03:
Maar wel vreemd dat ze aangeven geen driejarige contracten aan te bieden voor zonnepanelenhouders, maar dat die mogelijkheid er toch wel is. Ik heb gisteren een bevestiging van GC gehad dat ik een driejarig contract heb. Praten ze elkaar tegen bij GC?
Ze bieden het toch ook niet (actief) aan? Niet telefonisch en niet via de site zelf, tenzij je een link hebt waarbij het wél mogelijk is. Maar dat aanbod is verstopt en bieden ze niet actief aan.

Ik ga er vanuit dat ze dondersgoed weten dat die mogelijkheid bestaat, maar het beleid is de klanten hier niet op te wijzen.

We zullen zien hoelang het duurt dat ze deze optie dichtzetten. Mogelijk dat ze op deze manier (potentieel) gedoe met de wetgeving en/ of ACM kunnen voorkomen? Het is immers gewoon mogelijk om... Alleen niet heel transparant natuurlijk.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:51
Goedemiddag allemaal,

Dit zal wel een hele domme vraag zijn

Nu heb ik GC aangevraagd, contract is binnen
4700 kWh verbruik
3500 pv panelen opbrengst.

Nu kwam dit uit op +- 28 euro per maand, wrm staat er nu een termijn bedrag van 130 euro in mijn contract?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-HkIv6Qji2GfLDCgqnQTkmtNyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkqbxoyLgEeHwNoOjsvn0XGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 16:23
Als ik nu een 3 jarig contact afsluit en salderen wordt afgeschaft of in ieder geval afgebouwd, wat binnen 3 jaar misschien niets eens ongeloofwaardig is of de acm grijpt eindelijk eens in (minder geloofwaardig) door de teruglever boetes te verbieden. Heeft dit dan impact op je lopende contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Flapmo

and back is gigi!

ovm schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:03:
Vorige week de vraag aan GC gesteld of ze gedurende het contract de voorwaarde en/of teruglever vergoeding mogen aanpassen. Ik had deze vraag gesteld omdat bij dit nieuwsbericht een medetweaker zich afvroeg of het verstandig was om er een contract af te sluiten door deze zin in de voorwaarden "Aanpassingen: Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

Hun reactie was: Aanpassingen: Op dit moment bieden wij geen 3 jarige contracten aan voor zonnepaneelhouders. Natuurlijk kijken we wel graag mee naar een passend aanbod voor u.

-Knip-.

Dus alleen overheidsbeslissingen mogen ze op het contract aanpassen. Maar wel vreemd dat ze aangeven geen driejarige contracten aan te bieden voor zonnepanelenhouders, maar dat die mogelijkheid er toch wel is. Ik heb gisteren een bevestiging van GC gehad dat ik een driejarig contract heb. Praten ze elkaar tegen bij GC?
Kan mij zomaar indenken dat het niet zozeer tegenspreken is als vergeten de strategie en communicatie goed uit te rollen / af te stemmen. Wel van de website gehaald maar software laat nog toe via directe link omdat dit “vergeten” is.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

k_ers schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:51:
Goedemiddag allemaal,

Dit zal wel een hele domme vraag zijn

Nu heb ik GC aangevraagd, contract is binnen
4700 kWh verbruik
3500 pv panelen opbrengst.

Nu kwam dit uit op +- 28 euro per maand, wrm staat er nu een termijn bedrag van 130 euro in mijn contract?
[Afbeelding]
Je hebt recent panelen gelegd?

Wij hadden (via Independer) ook een aanvraag gedaan waarbij we de opwek van onze nieuwe panelen ingevuld hadden.
GreenChoice heeft vervolgens het contract opgemaakt met het 'historische verbruik', we konden het in de app ook niet aanpassen.

We hebben uiteindelijk een mailtje gestuurd naar GreenChoice met in de bijlage de aanvraag zoals deze bij Independer bekend was; met de vraag of ze het maandbedrag van 120,- aan kunnen passen naar de overeengekomen 12,-

Dit hebben ze uiteindelijk relatief snel geregeld, dus even een mailtje sturen; en dan zou het goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 12:19
Siedo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:09:
[...]
GC is in leverkosten duurder dan bijvoorbeeld een Vattenfall. Ik zit mezelf nu af te vragen of ik 6 euro per maand meer wil uitgeven, maar 3 jaar vast.

En terwijl ik dat type, vraag ik me af waarom ik zo moeilijk doe over 6 euro...
Mijn contract bij GC loopt deze zomer af, en die 6 euro is neem ik aan de 'boete' voor het gebruiken van zonnepanelen? Op energievergelijk.nl lees ik: "De ‘boete’ als je zonnepanelen op je dak hebt liggen, blijft dus enigszins beperkt: 4,53 euro per maand extra, ofwel 54,36 euro per jaar." Het is mij dus niet duidelijk hoe hoog de boete nou precies is.

Hoe dan ook, ik heb niet veel zonnepanelen, en mijn teruglevering vorig jaar was 665 kWh. Met een terugleververgoeding van 0,08 euro/kWh is dat 53,20 euro. Ik vraag mij dan ook af of er een manier is om de zonnepanelen te gebruiken als ik zelf de opgewekte elektriciteit gebruik, maar ze (gedeeltelijk) uit te zetten zodat er geen teruglevering is? Op die manier heb ik geen 'zonnepanelen-boete', en de gunstigere prijs per kWh voor niet-bezitters van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sjors86 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:57:
Als ik nu een 3 jarig contact afsluit en salderen wordt afgeschaft of in ieder geval afgebouwd, wat binnen 3 jaar misschien niets eens ongeloofwaardig is of de acm grijpt eindelijk eens in (minder geloofwaardig) door de teruglever boetes te verbieden. Heeft dit dan impact op je lopende contract?
Ja, natuurlijk, wetgeving gaat altijd voor.
Zo is het belasting component ook niet vast bij een 3 jarig contract, dit wordt ook jaarlijks (of eerder) gecorrigeerd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

sjors86 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:57:
De prijzen per kWh zullen hetzelfde blijven, dat is het gedeelte dat vast staat.

De manier waarop het berekend wordt; zal flink op de schop gaan.
Als salderen wordt afgeschaft, zou je in principe voor alle export (netto opwek, dus exclusief alles wat je zelf direct verbruikt) alleen nog maar een terugleververgoeding krijgen.
En voor de import (netto verbruik, dus exclusief het directe verbruik van je zonnestroom) zul je per kWh je vaste bedrag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
zins mei 2023, wel bijzonder. Je vult je gegevens in en dan krijg je zo contract.

Ik ga mailtje eraan wagen bedankt voor je input!
Accretion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:17:
[...]

Je hebt recent panelen gelegd?

Wij hadden (via Independer) ook een aanvraag gedaan waarbij we de opwek van onze nieuwe panelen ingevuld hadden.
GreenChoice heeft vervolgens het contract opgemaakt met het 'historische verbruik', we konden het in de app ook niet aanpassen.

We hebben uiteindelijk een mailtje gestuurd naar GreenChoice met in de bijlage de aanvraag zoals deze bij Independer bekend was; met de vraag of ze het maandbedrag van 120,- aan kunnen passen naar de overeengekomen 12,-

Dit hebben ze uiteindelijk relatief snel geregeld, dus even een mailtje sturen; en dan zou het goed moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02
Hier ook maar gebruik gemaakt van het 3 jaar aanbod van GC, hopelijk blijkt dit de juiste keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Fidelity schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:36:
[...]

Precies! Dus mijn rekensom (en die van de Consumentenbond) klopt. Maar hoe komt Coolblue dan op hun website op een bedrag van €2.527,19 uit?
Dat viel mij ook op. Ik heb het idee dat het hele salderen niet meegerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En laten we vanaf hier dan weer ontopic verder gaan mensen. Zie nu diverse reacties die niets toevoegen op een bestaande aanbieding en ook geen aanbieding zijn. Zie ook onze topicwaarschuwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:03
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:59:
[...]

Die aanbieding bij pricewise.nl en overstappen.nl is interessant door de relatief hoge cashback bij laag verbruik. Delta heeft wel wat hogere vaste kosten maar door de cashback van €175 bij 200m3 en € 1,23952 is je tarief effectief €0.416 voor gas.

De Delta aanbieding een paar weken geleden was nog beter met een tarief van €1.18 en een cashback van €185 bij 200m3.
Ook Engie heeft recentelijk het tarief verhoogd en de cashback verlaagd van €125 naar €50.

Tarieven zullen misschien weer dalen na de stijging van afgelopen weken dus het is lastig te zeggen wanneer de beste tijd is en of de cashback ook weer mee stijgt. Je hebt natuurlijk nog altijd 14 dagen bedenktijd na aanvraag, dus als er binnen twee weken een beter deal komt kan je de vorige aanvraag annuleren.

Ander voordeel van Delta is dat je net als bij GC 6 maanden van te voren kan aanvragen.
Wat ik vooral interessant vind, is het volgende en ik vraag mij af of en hoe ze precies hier mee omgaan bij Delta als je dus via overstappen.nl overstapt.

1ste aanbieding is als je invult dat je 600m3 verbruikt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5YzSXZrxqcOTOupBaIyMe4HXDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CeRCxP3aqBkf4cTCdDWBmkp9.png?f=fotoalbum_large

2e aanbieding is als je invult dat je 500m3 verbruikt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H300Glr3Ypk1bJhZmdNgWcB8SDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wm6Mktgl0pbyFjuPrRqHJalG.png?f=fotoalbum_large

Nu zie je dus dat de korting/loyaliteitsbonus bij 600m3 €215 is en bij 500m3 het €100 is, hoe gaan ze er mee om als ik achteraf maar 500m3 hebt verbruikt, terwijl ik 600m3 heb opgegeven om gebruik te maken van de hogere korting/loyaliteitsbonus van €215?

Iemand enige idee of ervaringen hoe ze hier mee omgaan bij Delta?

Want het zijn wel interessante aanbiedingen/verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fidelity schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:36:
[...]

er is maar één conclusie mogelijk; ze kunnen bij coolblue niet rekenen, dus moet je je je afvragen of je bij een dergelijke club die eigenlijk witgoed verkoopt wel iets dergelijks waar het wel moet kloppen wil gaan afnemen. :N :N :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Catdogsf schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:00:
[...]

Wat ik vooral interessant vind, is het volgende en ik vraag mij af of en hoe ze precies hier mee omgaan bij Delta als je dus via overstappen.nl overstapt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zie je dus dat de korting/loyaliteitsbonus bij 600m3 €215 is en bij 500m3 het €100 is, hoe gaan ze er mee om als ik achteraf maar 500m3 hebt verbruikt, terwijl ik 600m3 heb opgegeven om gebruik te maken van de hogere korting/loyaliteitsbonus van €215?

toon volledige bericht
verwachting is dat ze hetaanpassen, zal ook zo in hun voorwaarden staan. alleen de zon gaat voor niets op, voor de rest moet je bijbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Catdogsf schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Voor cashbacks hangt het heel erg af van de actievoowaarden van de leverancier, voor Delta zijn de voorwaarden voor de loyaliteitskorting hier te vinden https://www.deltaenergie.nl/voorwaarden/E1_04C_160_AV . Ze baseren zich voor de korting op je verbruik van voorgaande jaren, ik denk dat ze de SJV gebruiken.

Overigens is de aanbieding voor Delta bij pricewise.nl nog wel €175 onder de 600m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 16:23
Accretion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:21:
[...]

De prijzen per kWh zullen hetzelfde blijven, dat is het gedeelte dat vast staat.

De manier waarop het berekend wordt; zal flink op de schop gaan.
Als salderen wordt afgeschaft, zou je in principe voor alle export (netto opwek, dus exclusief alles wat je zelf direct verbruikt) alleen nog maar een terugleververgoeding krijgen.
En voor de import (netto verbruik, dus exclusief het directe verbruik van je zonnestroom) zul je per kWh je vaste bedrag betalen.
Gaat mij dan bijvoorbeeld over de veel besproken 80% tlv van de kale energieprijs. Dat is hoger dan de 5ct tlv die men nu geeft in vast contract. Maar stel binnen de 3 jaar wordt zowel afbouw salderen, als die 80% doorgevoerd, blijft die 5ct uit contact dan staan of moeten ze dan ook aan die 80% voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

sjors86 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:29:
[...]

Gaat mij dan bijvoorbeeld over de veel besproken 80% tlv van de kale energieprijs. Dat is hoger dan de 5ct tlv die men nu geeft in vast contract. Maar stel binnen de 3 jaar wordt zowel afbouw salderen, als die 80% doorgevoerd, blijft die 5ct uit contact dan staan of moeten ze dan ook aan die 80% voldoen?
Als de wet iets voorschrijft, moeten ze daar aan voldoen.

Alleen een beetje de vraag hoe het verrekenend wordt wanneer het midden in je tarief periode gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat houdt nu de GC 3 jaars deal in?
Kan hem niet terugvinden op GC.

Ik ben om dit moment een 'leek' qua terugleverboetes/wat nu te doen.
Het volgende:

Heb nu nog een (3jarig) Vattenfall vast contract stroom&gas.
Loopt eind september dit jaar af en moet dus langzaam aan gaan kijken voor wat nieuws.

Ik heb 19 zonnepanelen en wek ~7000kWh per jaar op.
Vorige maand een EV gekocht en verwacht totaal ~6500 tot ~7500kWh inclusief thuisladen te gaan gebruiken.
Ben overdag vaak niet thuis. Wil liever geen gedoe met actief sturen op energie gebruiken wanneer de zon schijnt etc.
Wil liefste als nu een vast contract waarbij ik kan salderen (opbrengst & verbruik nagenoeg gelijkt dus tegen elkaar wegstrepen) (zolang salderen natuurlijk nog volledig kan).

Heb ook nog circa 800m3 gas nodig,

Ik zie door de bomen niet meer hoe het nu zit met terugleverboetes/wat dat in mijn situatie met redelijk gelijke jaaropbrengst/verbruik gaat betekenen etc.

Waar doe ik nu goed aan?
Waar zou ik wijs een jaar/meerjaren contract af kunnen sluiten wat feitelijk nog neer komt op zelfde soort als wat ik nu heb?

Of nu (eind april) nog helemaal niks ondernemen en wachten tot september wanneer mijn contract helaas echt af loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:51
Allewijn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:59:
Wat houdt nu de GC 3 jaars deal in?
Kan hem niet terugvinden op GC.

Ik ben om dit moment een 'leek' qua terugleverboetes/wat nu te doen.
Het volgende:

Heb nu nog een (3jarig) Vattenfall vast contract stroom&gas.
Loopt eind september dit jaar af en moet dus langzaam aan gaan kijken voor wat nieuws.

Ik heb 19 zonnepanelen en wek ~7000kWh per jaar op.
Vorige maand een EV gekocht en verwacht totaal ~6500 tot ~7500kWh inclusief thuisladen te gaan gebruiken.
Ben overdag vaak niet thuis. Wil liever geen gedoe met actief sturen op energie gebruiken wanneer de zon schijnt etc.
Wil liefste als nu een vast contract waarbij ik kan salderen (opbrengst & verbruik nagenoeg gelijkt dus tegen elkaar wegstrepen) (zolang salderen natuurlijk nog volledig kan).

Ik zie door de bomen niet meer hoe het nu zit met terugleverboetes/wat dat in mijn situatie met redelijk gelijke jaaropbrengst/verbruik gaat betekenen etc.

Waar doe ik nu goed aan?
Waar zou ik wijs een jaar/meerjaren contract af kunnen sluiten wat feitelijk nog neer komt op zelfde soort als wat ik nu heb?

Of nu (eind april) nog helemaal niks ondernemen en wachten tot september wanneer mijn contract helaas echt af loopt?
toon volledige bericht
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/

Voordeel hiervan is dat zij beperkte ‘terugleverkosten’ hanteren in de vorm van iets hogere maandelijkse vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:08
Allewijn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:59:
En gas apart, ergens anders. Ik meen dat Delta via bepaalde vergelijkers een mooie cashback heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
Heb even de algemene voorwaarden van het 3-jarige GC contract erop nageslagen. Daar staat in het begin iets interessants:

Energie-Nederland, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn het met elkaar eens over alle
voorwaarden, maar er zijn twee uitzonderingen en dat zijn het artikel over schade (artikel 17.4) en het artikel
over de redenen waarom wij de leveringstarieven mogen veranderen (artikel 19.3)
.

Oftewel, GC wijkt af op het vlak van wijzigen leveringstarieven.

Als ik dan kijk naar 19.3 en 19.5 lijkt het ook wat tegenstrijdig / niet duidelijk wat ik nu heb afgesproken met GC:

19.3: Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.

19.5: Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst.

Ik vraag me dus af of het 3-jarige GC contract afsluiten wel zoveel nut heeft als ze elk moment de leveringstarieven kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@rscheper en @Truus01 bedankt voor de snelle reacties.
Zou GC dus op basis van mijn situatie een wijze keus zijn?

Zo ja, zou het dan handig zijn om dat 3 jarige GC contract nu al aan te vragen (ingang dan vanaf einde contract in september bij Vattenfall als dat kan?)

En waarom gas ergens anders? IS GC niet zo aantrekkelijk? Ik zie staan: 800 m3 x € 1,30501

Waarom doet GC eigenlijk 'nog' niet mee aan de terugleverboete gekte?

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 30-04-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Allewijn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:09:
@rscheper en @Truus01 bedankt voor de snelle reacties.
Zou GC dus op basis van mijn situatie een wijze keus zijn?

Zo ja, zou het dan handig zijn om dat 3 jarige GC contract nu al aan te vragen (ingang dan vanaf einde contract in september bij Vattenfall als dat kan?)

En waarom gas ergens anders? IS GC niet zo aantrekkelijk? Ik zie staan: 800 m3 x € 1,30501

Waarom doet GC eigenlijk 'nog' niet mee aan de terugleverboete gekte?
Gas is er op dit moment ook rond de 1,19-1,21. Dus daarom zou je dat kunnen splitsen. Je wint er niet gek veel mee, maar altijd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37
mrwiggs schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:08:
Heb even de algemene voorwaarden van het 3-jarige GC contract erop nageslagen. Daar staat in het begin iets interessants:

Energie-Nederland, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn het met elkaar eens over alle
voorwaarden, maar er zijn twee uitzonderingen en dat zijn het artikel over schade (artikel 17.4) en het artikel
.

Als ik dan kijk naar 19.3 en 19.5 lijkt het ook wat tegenstrijdig / niet duidelijk wat ik nu heb afgesproken met GC:

19.3: Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.

19.5: Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst.

Ik vraag me dus af of het 3-jarige GC contract afsluiten wel zoveel nut heeft als ze elk moment de leveringstarieven kunnen aanpassen?
toon volledige bericht
Zijn het niet algemene voorwaarden die gelden voor een dynamisch/variabel contract en een vast contract. 19.3 lijkt mij dan het variabele contract gedeelte en het drie jarige valt onder 19.5. zo heb ik het tenminste opgevat.

LOETKE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:21

ManiacsHouse

Scheisse!

RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:15:
[...]

Zijn het niet algemene voorwaarden die gelden voor een dynamisch/variabel contract en een vast contract. 19.3 lijkt mij dan het variabele contract gedeelte en het drie jarige valt onder 19.5. zo heb ik het tenminste opgevat.
Wij kunnen met elkaar afspreken gaat, lijkt mij, over wat je in het contract met elkaar afspreekt. De optie is er om dat met GC af te spreken. Er staat niet GC kan de tarieven tussentijds wijzigen. Het zou dan daadwerkelijk in je contract moeten staan.

Verder is het gewoon een puinhoop aan het worden met elke maatschappij die zich indekt tegen van alles en nog wat en wij zijn simpelweg met z'n allen de Sjaak. En vanuit de overheid horen we helemaal niks. Die laten het gewoon gebeuren lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

.

overeenkomst.

toon volledige bericht
Juist, wij kunnen, dat betekend dat een wijziging dus alleen dan plaats kan vinden als beide partijen het met elkaar eens zijn.
De ACM Heeft via Consuwijzer laten weten dat eenzijdige aanpassingen van een vast contract en dus ook aanpassingen van tarieven niet zijn toegestaan.
Bij een vast contract is zeker 19.5 van toepassing, dat is dus in lijn met de ACM.

Daar is een uitzondering in mogelijk, namelijk bij wettelijke wijzigingen is bovenstaande niet van toepassing.

Dus je vraag heeft een 3-jarig contract bij GC zin?
In jou geval met behoorlijk veel teruglevering zou een terugleverboete cq kosten a Eneco behoorlijk duur worden, zeker het tienvoudige wat je nu bij GC zou betalen, mogelijk zelfs meer.

Met GC verzeker je dus tegen onnodige hoge kosten in de komende 3 jaar, wat daarna komt weet op dit moment toch niemand. Dit is op dit moment de enige 3-jarig contract met bijna geen boete.
Wil je graag meer betalen dan is deze aanbieding niets voor jouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
rscheper schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:01:
[...]

Voordeel hiervan is dat zij beperkte ‘terugleverkosten’ hanteren in de vorm van iets hogere maandelijkse vaste kosten.
Deze pagina linkt door naar deze voorwaarden https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
Daarin staat deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMhFe0okqyqBrYRrQUEdRJjAdrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQpF6zmP85xAmPm2QQdhaNDN.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zegt mij dat ze dus later alsnog een terugleverboete kunnen opleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 01-05-2024 06:07 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 20:00
Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 06:06:
[...]

Deze pagina linkt door naar deze voorwaarden https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
Daarin staat deze
[Afbeelding]

Dat zegt mij dat ze dus later alsnog een terugleverboete kunnen opleggen.
Inderdaad, is al een aantal keer genoemd in dit topic. En ik denk dat de aanname van degene die een contract hebben afgelsoten (zoals ikzelf) dat ze dat niet zullen doen. Het zou de eerste maatschappij zijn die terugleverkosten gaat rekenen binnen een lopend contract... en wat is anders de waarde van het contract?
Maar ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken, aangezien steeds meer maatschappijen terugleverkosten invoeren... als straks iedere maatschappij dat doet kan Greenchoice dit wellicht toch doorvoeren zonder teruggefloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 02:48:
[...]

Dus je vraag heeft een 3-jarig contract bij GC zin?
In jou geval met behoorlijk veel teruglevering zou een terugleverboete cq kosten a Eneco behoorlijk duur worden, zeker het tienvoudige wat je nu bij GC zou betalen, mogelijk zelfs meer.

Met GC verzeker je dus tegen onnodige hoge kosten in de komende 3 jaar, wat daarna komt weet op dit moment toch niemand. Dit is op dit moment de enige 3-jarig contract met bijna geen boete.
Wil je graag meer betalen dan is deze aanbieding niets voor jouw.
Bedoel je met 'jou' @mrwiggs of bedoel je mij (mijn vraag/voorbeeld waar ik nu een nieuw aantrekkelijk vast contract zoek met circa 7000kWh opwek en ook ~7000kWh verbruik per jaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

rscheper schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:01:
[...]

Dus dit contract van hen is alleen relevant als je meer opwerkt dan dat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Allewijn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Bedoel je met 'jou' @mrwiggs of bedoel je mij (mijn vraag/voorbeeld waar ik nu een nieuw aantrekkelijk vast contract zoek met circa 7000kWh opwek en ook ~7000kWh verbruik per jaar)?
Nee, ik bedoelde zeker jou niet. Sorry als dat wat onduidelijk was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Dus dit contract van hen is alleen relevant als je meer opwerkt dan dat je gebruikt.
Nee, het aanbod van GC is voor alle relevant die terugleveren, en dat zijn dus alle met zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ-3scdqXy2CiDL8niudfguXzs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HM2UKbA2zKcRKtlwReYMluYt.png?f=fotoalbum_large
bovenstaande grafiek laat dat nog eens duidelijk zien. dit is 1 dag.

NG= is verbruik van uit het net, deze zie je op je meter (7,9 kWh)
EV= is direct eigen verbruik vanuit de zonnepanelen, deze zie je dus ook niet op je meter (6,1 kWh)
TL= is de teruglevering richting het net, omdat dit meer is dan je zelfverbruikt, en die zie je ook op je meter. (9,5 kWh)

EV+TL= je opwek van je zonnepanelen.

Saldering gebeurt één keer per jaar en dat verrekend al je teruglevering tegen je verbruik (NG (jaar) - TL(jaar) = saldering, waarbij je nooit meer kunt salderen dan je verbruik (NG) is geweest, over de rest, als dat er nog is krijg je de TLV betaald.
hieruit zie je dat het vrijwel onmogelijk is om niet terug te leveren, uitzondering is een batterij, maar dan moet die wel voldoende groot zijn.

bij GC betaal je circa 6 euro per maand aan een iets hogere vasten lasten, dus moet je kijken of in een jaar genomen deze kosten lager zijn dan bv terugleverkosten van bv Eneco a 11,3 ct per kWh. Bij Eneco zou je in bovenstaand voorbeeld voor die dag al 1,0735€ moeten betalen, bij 30 dagen is dat 32,20€, dat tegenover circa 6 euro bij GC, tel uit je winst, en dat is dus 1 maand.

[ Voor 73% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwiggs
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Nee dat is dus het hele ding. Je betaalt TLK over elke kWh die je teruglevert, ongeacht of je die kan salderen.

Dus gemiddeld 70% van je opbrengst... daarom kan het zo in de papieren lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Nee, het is voor alle relevant die terugleveren, en dat zijn dus alle met zonnepanelen.
-

[ Voor 29% gewijzigd door rscheper op 01-05-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rscheper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Het is vooral relevant als je meer opwekt dan verbruikt, gezien de kosten per eenheid bij GC hoger liggen dan sommige andere aanbieders. Dus dan moet je een goede rekensom doen.
Nee, als je meer opwekt, eigenlijk is het als je meer terugleverd dan je verbruik uit het net, dan spelen de tarieven per kWh helemaal geen rol meer, omdat je dan 100% kunt salderen, zelfs met een kWh prijs van 10 euro ben je dan nog altijd goedkoper uit.
zie mijn post hierboven. zo moeilijk is het niet, belangrijk gebruik de juiste begrippen.
opwek is niet belangrijk in dit verhaal, belangrijk is hoeveel je daarvan terugleverd in het net (wat vrijwel niet te voorkomen is) dat is ook wat @mrwiggs aangeeft.

Juist daarom is het aanbod van GC op dit moment zo uniek, mn ook omdat dit rust voor de komende 3 jaar bied, vooral daar zit ook je voordeel. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:37

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Dank voor alle inzichten hier. Het wordt een lastige rekensom hier: nieuwbouwhuis dus ken historisch verbruik niet. Gok dat we 5000kwh per jaar gaan verbruiken (warmtepomp, geen gas) en ongeveer 4500kwh opwekken.

Wellicht is het zelfs voordeliger van zonnepanelen af te zien gezien de huidige situatie op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Elias2020 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:08:
Dank voor alle inzichten hier. Het wordt een lastige rekensom hier: nieuwbouwhuis dus ken historisch verbruik niet. Gok dat we 5000kwh per jaar gaan verbruiken (warmtepomp, geen gas) en ongeveer 4500kwh opwekken.

Wellicht is het zelfs voordeliger van zonnepanelen af te zien gezien de huidige situatie op de markt?
Juist niet, ik verwacht overigens je verbruik nog wel iets hoger met een FE warmtepomp. ik zou juist kijken of je kunt uitbreiden (die zonnepanelen, zodat je op circa 120% van je verbruik komt) en kies de juiste energieboer, in dit geval zou ik het aanbod van GC nemen.

zeker met een warmtepomp is de combinatie super, ik zou zelfs zeggen: De bent een rund als je geen zonnepanelen neemt in combinatie met een warmtepomp.
Vergeet niet dat bv een dynamisch contract juist als jij de meeste energie nodig hebt dan ook het duurste is! :Y

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Elias2020 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:08:Wellicht is het zelfs voordeliger van zonnepanelen af te zien gezien de huidige situatie op de markt?
Blijft een goede investering

GC 3 jaar zonder TLK en dan heb je al bijna je panelen terugverdiend

4500 * 3 * 0,30 = €4050. 4500 kWh is wsl 5300 Wp, met een geschatte kostprijs €0,95 per Wp kost je installatie 5035 euro dus dan ben je er na 3 jaar al bijna uit. Ok, wel 150 euro extra vaste leveringskosten

[ Voor 12% gewijzigd door mrwiggs op 01-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

mrwiggs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Blijft een goede investering

GC 3 jaar zonder TLK en dan heb je al bijna je panelen terugverdiend

4500 * 3 * 0,30 = €4050. 4500 kWh is wsl 5300 Wp, met een geschatte kostprijs €0,95 per Wp speel je dan al bijna quite.
Ah ok, helder! Fijn dat jullie dat zo snel zien, maakte me nogal zorgen. Heb nog een lopend contract tot december bij GC. Ga straks eens bellen of ik vast met drie jaar kan verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Elias2020 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Ah ok, helder! Fijn dat jullie dat zo snel zien, maakte me nogal zorgen. Heb nog een lopend contract tot december bij GC. Ga straks eens bellen of ik vast met drie jaar kan verlengen.
Deze aanbieding kun je niet via bellen krijgen, daar kennen ze deze zelfs helemaal niet, dat gaat alleen via de bekend link. dat is hier al vaak aangegeven door andere tweakers.
Wat je wel kunt is kijken wat je boete zou moeten zijn als je deze openbreekt op een zo laat mogelijk tijdstip. zou mogelijk best interessant kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Deze aanbieding kun je niet via bellen krijgen, daar kennen ze deze zelfs helemaal niet, dat gaat alleen via de bekend link. dat is hier al vaak aangegeven door andere tweakers.
Ok, overheen gelezen. Excuses. Maar moet wel weten of ik mijn huidige contract af kan kopen dus wil ze wel even spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Elias2020 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ok, overheen gelezen. Excuses. Maar moet wel weten of ik mijn huidige contract af kan kopen dus wil ze wel even spreken.

Edit: precies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ovm
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:50

ovm

.

overeenkomst.

toon volledige bericht
Ik heb vorige week contact gehad met GC en hun een soortgelijke vraag gesteld. Hun antwoord daarop was.

Wij kunnen onze voorwaarden niet tussentijds aanpassen wanneer u een vast contract heeft. Alleen overheidsbeslissingen kunnen (en moeten) doorgevoerd worden wanneer deze wijzigen. Deze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de belastingkosten, de manier waarop er gesaldeerd wordt en/of andere beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
[...]

Misschien heb ik niet goed gezocht (in dit topic en de GC site) maar via de link kan ik geen ingangsdatum opgeven. Hoe kan ik dat toch opgeven?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:25
Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Misschien heb ik niet goed gezocht (in dit topic en de GC site) maar via de link kan ik geen ingangsdatum opgeven. Hoe kan ik dat toch opgeven?
Als ik het mij goed herinner kun je dat doorgeven bij de stap “adresgegevens”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Ik kan bij 2. Adresgegevens een datum aangeven onder: Start mijn levering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
rscheper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:37:
[...]
Ik kan bij 2. Adresgegevens een datum aangeven onder: Start mijn levering op.
@rscheper @Eijsbeer gevonden! Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:54
Over precies 6 maanden loopt mijn contract bij GC af. Ik zit te kijken in hoeverre het GC 3-jaar vast interessant is. Op dit moment lever ik namelijk niets terug (verbruik 1080m3, 2300 kWh) en heb dus geen last van terugleverboetes. In het najaar ga ik echter zonnepanelen leggen (schatting 10.000 Wp), aangezien op dat moment de netbeheerder het elektriciteitsnet heeft verzwaard in mijn straat. De terugleverboete wordt dus vanaf het najaar wel heel relevant voor mij.

Hoe gaan andere leveranciers om met klanten die bij afsluiten van het contract niets terugleveren, maar vlak na afsluiten van het contract wel terug gaan leveren? Wordt voor hen alsnog een terugleverboete in rekening gebracht? Want als dat het geval is kan het nu alvast afsluiten van het GC 3-jaar contract interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
OosterF schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:40:
Over precies 6 maanden loopt mijn contract bij GC af. Ik zit te kijken in hoeverre het GC 3-jaar vast interessant is. Op dit moment lever ik namelijk niets terug (verbruik 1080m3, 2300 kWh) en heb dus geen last van terugleverboetes. In het najaar ga ik echter zonnepanelen leggen (schatting 10.000 Wp), aangezien op dat moment de netbeheerder het elektriciteitsnet heeft verzwaard in mijn straat. De terugleverboete wordt dus vanaf het najaar wel heel relevant voor mij.

Hoe gaan andere leveranciers om met klanten die bij afsluiten van het contract niets terugleveren, maar vlak na afsluiten van het contract wel terug gaan leveren? Wordt voor hen alsnog een terugleverboete in rekening gebracht? Want als dat het geval is kan het nu alvast afsluiten van het GC 3-jaar contract interessant zijn.
Zie Novax in "De zonnepanelen-boete" en voor verdere vragen beter in dat topic stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
Wij leveren momenteel meer dan we gebruiken, en gaan de komende jaar verhuizen naar woning met warmte net en zonnepanelen ( niet zoveel als nu ) ik vraag me af of het verstandig is om een 3 jaar contract vast te zetten bij GC, kan ik bij verhuizen het contract meenemen met de zelfde voorwaarden? Wij leveren nu ongeveer 6000kw per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:54
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Zie Novax in "De zonnepanelen-boete" en voor verdere vragen beter in dat topic stellen
Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat je het beste niet kunt aangeven dat je zonnepanelen hebt als deze nog niet zijn geplaatst, en het beste het standaard 3-jarig contract af kunt sluiten. Ik neem aan vanwege het feit dat je tarieven dan voor 3 jaar vast staan en er dan ook geen terugleverboetes in rekening worden gebracht.

Als dat mogelijk is, dan is GC mogelijk niet de beste aanbieder, toch? Als ik zoek op 3-jarige contracten zonder teruglevering, dan zijn er een aantal andere leveranciers goedkoper, bijvoorbeeld VandeBron. Zou het dan niet goedkoper zijn om het contract daar vast te zetten?

Vergeef me dat ik dit toch in dit topic post, ik ben namelijk op zoek naar de beste aanbieding voor mensen die een langdurig contract willen afsluiten, nu geen zonnepanelen hebben, maar deze in de toekomst wel gaan leggen. Ik schat in dat dat hier het beste thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:32
Zojuist al geplaatst in zonnepanelen-boete topic, maar volgens mij hoort de vraag eigenlijk hier:

Ik ga binnenkort verhuizen en heb daarvoor een nieuw contract afgesloten bij Innova (3 jaar vast). Er liggen nog geen panelen, maar wellicht worden die wel geplaatst na ongeveer 6 - 12 maanden. Je moet dan denken aan 10-18 panelen. Mijn verbruik is 5000KwH/jaar.

Vervalt mijn huidige contract bij het plaatsen van zonnepanelen, en wat zouden jullie doen in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheut
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
@MacD007 dank voor je heldere uitleg! Geeft een stuk meer inzicht in de deal van GC.

Ook onze situatie is dat wij een nieuw huis hebben met een WP en zonnepanelen. Het meeste verbruik is hier in de daluren en in het weekend. Uiteraard brengen onze zonnepanelen het meeste op in de piekuren, zie onderstaand.

Afname

1302
kWhNormaaltarief

3166
kWhDaltarief

[b]Teruglevering

1206
kWhNormaaltarief

494
kWhDaltarief

Aangezien ons contract verloopt eind juli en met al het nieuws van terugleverkosten, nu ook met Essent en Vattenfall, ben ik gaan kijken wat er is. Nu is GC een mooie deal vooral zijn de terugleverkosten laag. Als ik kijk naar Vandebron (3 jaar vast) zijn de terugleverkosten hoog € 240 maar is de KwH in de daluren lager dan GC (€ 0,2656 bij VdB vs € 0,31996 bij GC)

Is het voor ons niet interessanter om VandeBron te kiezen of maak ik ergens een denkfout 7(8)7

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Nou, contact is al binnen 😁. Gaat lekker snel bij GC. Moet zeggen dat ik de info op de website ook wel ok vindt.

Ik lever dus terug. Zo'n 2900 totaal met een import van 2600. Niet heel veel maar toch.

Nu fingers crossed dat ik 3 jaar beschermd ben tegen de terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-05 14:11
Hoi,

Ik heb wat pagina's terug gelezen maar kan het antwoord niet vinden.
Zal ongetwijfeld reeds gesteld zijn.

Over een jaar gezien lever ik +-3000 kwh terug. De GC aanbieding is voor mij in dit geval interessant lijkt het.
Maar als ik hem invul zie ik in de tarieven: Groene Stroom -200

En altijd komt het maand bedrag op 5 euro / 60 p/j. (nog steeds acceptabel vergeleken met een contract bij bijvoorbeeld Eneco ;))

Maar klopt het dat ze dit altijd tonen ongeacht wat je opgeeft als teruglevering (zolang die maar meer is dan afname.)

En je eindafrekening uiteindelijk bestaat uit:

Netto teruggeleverd x TLV - 60 TLB = X
En dat je ondanks de 60 TLB wel X terug krijgt. (in mijn geval de -200 onder het kopje tarieven?)

Excuus voor de dubbele vraag.
Dank voor de reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
OosterF schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:05:
Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat je het beste niet kunt aangeven dat je zonnepanelen hebt als deze nog niet zijn geplaatst, en het beste het standaard 3-jarig contract af kunt sluiten. Ik neem aan vanwege het feit dat je tarieven dan voor 3 jaar vast staan en er dan ook geen terugleverboetes in rekening worden gebracht.
Klopt. De vraag die gesteld wordt is of je zonnepanelen hebt, niet of je die krijgt.
Als dat mogelijk is, dan is GC mogelijk niet de beste aanbieder, toch? Als ik zoek op 3-jarige contracten zonder teruglevering, dan zijn er een aantal andere leveranciers goedkoper, bijvoorbeeld VandeBron. Zou het dan niet goedkoper zijn om het contract daar vast te zetten?
Nee, want bij vandebron en anderen staat nu al in de voorwaarden dat ze een heffing hanteren op het moment dat je teruglevert, dat is bij GC (en Delta, Vattenfall, Essent) nog niet zo
Vergeef me dat ik dit toch in dit topic post, ik ben namelijk op zoek naar de beste aanbieding voor mensen die een langdurig contract willen afsluiten, nu geen zonnepanelen hebben, maar deze in de toekomst wel gaan leggen. Ik schat in dat dat hier het beste thuishoort.
OK, maar je vraag is wel wat specifiek voor het aanbieding topic maar dat is dan aan de moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:08
Dinah schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:19:
Inderdaad, is al een aantal keer genoemd in dit topic. En ik denk dat de aanname van degene die een contract hebben afgelsoten (zoals ikzelf) dat ze dat niet zullen doen. Het zou de eerste maatschappij zijn die terugleverkosten gaat rekenen binnen een lopend contract... en wat is anders de waarde van het contract?
Maar ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken, aangezien steeds meer maatschappijen terugleverkosten invoeren... als straks iedere maatschappij dat doet kan Greenchoice dit wellicht toch doorvoeren zonder teruggefloten te worden.
Het is geen aanname, het ACM heeft duidelijk aangegeven dat ze geen enkel tarief van een vast contract mogen wijzigen. Ook de TLV niet.
(En ook de voorwaarden niet, dus ze kunnen ook geen boete toevoegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

[...]

Wat je wel kunt is kijken wat je boete zou moeten zijn als je deze openbreekt op een zo laat mogelijk tijdstip. zou mogelijk best interessant kunnen zijn.
Opzeggen van lopend contract kost slechts 50 euro (en we lopen dan de 350 euro welkomstbonus mis voor niet uitdienen contract. Je kan als je uit een driejarig contract komt niet opnieuw verlegen met dit aanbod. Maar je kan wel opzeggen en het contract afsluiten op naam van je partner. Best omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:35
We hebben hier momenteel een contract bij Greenchoice voor 5 jaar (6ct kale levering/kWh, 19ct compleet gemiddeld /kWh en 11ct Tlv). Dit contract loopt nog tot mei volgend jaar.

Ivm de berichten omtrent oplopende terugleverboetes en geen contracten meer voor meer dan 1 jaar wanneer je zonnepanelen hebt, heb ik vanochtend gebeld naar Greenchoice om te informeren naar boete bij openbreken huidig contract, en mogelijkheid voor 3-jarig contract. Boete zou 50 euro zijn, en meer dan 1 jaar niet mogelijk bij zonnepanelen.

Dankzij dit topic de link gebruikt voor Greenchoice 3 jaar, en ingevuld voor startdatum 31 oktober dit jaar (laatst mogelijke datum op dit moment). Het werd geaccepteerd. Nu afwachten hoe het verder gaat. Als het start per 31 oktober, dan hebben we geen last van de nu veel lagere terugleververgoeding. Dan kunnen we onze teruglevering grotendeels afrekenen op de huidige 11ct. Dus dan nauwelijks verlies. Hooguit voor een half jaar 5,5 euro extra vaste leveringskosten. Maar wel weer 3 jaar (betrekkelijke) vastigheid.

Nu dus afwachten of het lukt, of dit geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Sjamo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:38:
We hebben hier momenteel een contract bij Greenchoice voor 5 jaar (6ct kale levering/kWh, 19ct compleet gemiddeld /kWh en 11ct Tlv). Dit contract loopt nog tot mei volgend jaar.

Ivm de berichten omtrent oplopende terugleverboetes en geen contracten meer voor meer dan 1 jaar wanneer je zonnepanelen hebt, heb ik vanochtend gebeld naar Greenchoice om te informeren naar boete bij openbreken huidig contract, en mogelijkheid voor 3-jarig contract. Boete zou 50 euro zijn, en meer dan 1 jaar niet mogelijk bij zonnepanelen.

Dankzij dit topic de link gebruikt voor Greenchoice 3 jaar, en ingevuld voor startdatum 31 oktober dit jaar (laatst mogelijke datum op dit moment). Het werd geaccepteerd. Nu afwachten hoe het verder gaat. Als het start per 31 oktober, dan hebben we geen last van de nu veel lagere terugleververgoeding. Dan kunnen we onze teruglevering grotendeels afrekenen op de huidige 11ct. Dus dan nauwelijks verlies. Hooguit voor een half jaar 5,5 euro extra vaste leveringskosten. Maar wel weer 3 jaar (betrekkelijke) vastigheid.

Nu dus afwachten of het lukt, of dit geaccepteerd wordt.
Dit werd mij 5 minuten geleden ook telefonisch voorgesteld. Ons contract loopt tot 13 december, dus ik ga vanaf 14 juni (6 maanden) het huidige contract opzeggen en een nieuwe aanvragen via de link op mijn naam. Volgens de medewerker kan je niet over van een 3-jarig contract naar een nieuw 3 jarig contract. Maar wel op een andere naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Elias2020 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Dit werd mij 5 minuten geleden ook telefonisch voorgesteld. Ons contract loopt tot 13 december, dus ik ga vanaf 14 juni (6 maanden) het huidige contract opzeggen en een nieuwe aanvragen via de link op mijn naam. Volgens de medewerker kan je niet over van een 3-jarig contract naar een nieuw 3 jarig contract. Maar wel op een andere naam.
Volgens de medewerker die ik een half uurtje geleden sprak, kon je met zonnepanelen helemaal niet over naar meer dan 1 jaar.

In december hebben we contact gehad met greenchoice om te kijken voor een 3-jarig contract, maar toen zou de opzegboete nog 100 euro zijn, plus dat we als bestaande klanten geen gebruik konden maken van de uitgestelde start. Toen was het zo dat we onmiddellijk een mail kregen voor het nieuwe aanbod, en dat we 3 dagen de tijd hadden om dat voorstel te accepteren. Nieuwe startdatum zou toen automatisch zijn de dag na het accepteren. Dat aanbod was erg ongunstig vonden we.

Maar nu is de opzegboete lager, plus via de link uitgestelde start. Nogmaals, met alle verschillende verhalen ben ik benieuwd wat er van komt.

Het huidige contract staat op naam van mijn partner. Ik heb me nu aangemeld op mijn naam omdat ik er gek van wordt dat ik degene ben die altijd belt, maar dat ik niets mag regelen of informeren omdat het op mijn partners naam staat (getrouwd).
Maar misschien helpt het bij het overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Sjamo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens de medewerker die ik een half uurtje geleden sprak, kon je met zonnepanelen helemaal niet over naar meer dan 1 jaar.

In december hebben we contact gehad met greenchoice om te kijken voor een 3-jarig contract, maar toen zou de opzegboete nog 100 euro zijn, plus dat we als bestaande klanten geen gebruik konden maken van de uitgestelde start. Toen was het zo dat we onmiddellijk een mail kregen voor het nieuwe aanbod, en dat we 3 dagen de tijd hadden om dat voorstel te accepteren. Nieuwe startdatum zou toen automatisch zijn de dag na het accepteren. Dat aanbod was erg ongunstig vonden we.

Maar nu is de opzegboete lager, plus via de link uitgestelde start. Nogmaals, met alle verschillende verhalen ben ik benieuwd wat er van komt.

Het huidige contract staat op naam van mijn partner. Ik heb me nu aangemeld op mijn naam omdat ik er gek van wordt dat ik degene ben die altijd belt, maar dat ik niets mag regelen of informeren omdat het op mijn partners naam staat (getrouwd).
Maar misschien helpt het bij het overzetten.
toon volledige bericht
Haha dat laatste is zeer herkenbaar. :)

En het is inderdaad erg vaag dat ze telefonisch helemaal geen weet hebben van het online 3-jarig aanbod. Ik neig nu toch een beetje naar eerder opzeggen voor wat meer zekerheid voor de komende 3 jaar met deze informatie, alleen kost dat mij wel 400 euro extra dan ivm de misgelopen welkomstbonus. Niemand weet hoelang dit aanbod geldig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-05 14:53
Ik ben na een 3 jarig contract van budget energie, nu ook aan de beurt voor een nieuw contract. En uiteraard heb ik ook zonnepanelen dus is het zoeken naar de beste/lucratiefste deal. Bij Budget blijven is geen optie, daar ga ik naar ruim 70 euro in de maand toe, terwijl ik nu 45 euro betaal als voorschot (welke teveel is).

Ben dus eens gaan zoeken naar leveranciers die niet bezig zijn met de zonnepanelen boete/terugleverkosten. En kwam uit bij Powerpeers. Daar zou ik uitkomen met mijn verbruik op 37,- euro per maand voor een 1 jarig contract.

Mijn verbruik is:

Normaal: 2500
Dal: 3000

Zonnepanelen wekken op: 3850 (gemiddeld).

Is Powerpeers hiermee lucratief? Of kan ik met mijn verbruik nog wat andere overwegen? Tot nu toe geven pricewatch sites hogere maandbedragen af dan ik nu bij Powerpeers zie.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb via de link uit dit topic (naar het 3 jarige contract) gewoon in kunnen vullen wat ik teruglever en heb het contract ondertussen binnen met daarin een TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:59
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Nee, het aanbod van GC is voor alle relevant die terugleveren, en dat zijn dus alle met zonnepanelen.

[Afbeelding]
bovenstaande grafiek laat dat nog eens duidelijk zien. dit is 1 dag.

NG= is verbruik van uit het net, deze zie je op je meter (7,9 kWh)
EV= is direct eigen verbruik vanuit de zonnepanelen, deze zie je dus ook niet op je meter (6,1 kWh)
TL= is de teruglevering richting het net, omdat dit meer is dan je zelfverbruikt, en die zie je ook op je meter. (9,5 kWh)

EV+TL= je opwek van je zonnepanelen.

Saldering gebeurt één keer per jaar en dat verrekend al je teruglevering tegen je verbruik (NG (jaar) - TL(jaar) = saldering, waarbij je nooit meer kunt salderen dan je verbruik (NG) is geweest, over de rest, als dat er nog is krijg je de TLV betaald.
hieruit zie je dat het vrijwel onmogelijk is om niet terug te leveren, uitzondering is een batterij, maar dan moet die wel voldoende groot zijn.

bij GC betaal je circa 6 euro per maand aan een iets hogere vasten lasten, dus moet je kijken of in een jaar genomen deze kosten lager zijn dan bv terugleverkosten van bv Eneco a 11,3 ct per kWh. Bij Eneco zou je in bovenstaand voorbeeld voor die dag al 1,0735€ moeten betalen, bij 30 dagen is dat 32,20€, dat tegenover circa 6 euro bij GC, tel uit je winst, en dat is dus 1 maand.
toon volledige bericht
En om even te laten zien dat het niet zo eenvoudig is om ál je opwek direct zelf te verbruiken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0skKDI0o-LYODoovhj43apAxh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qEQURRunjHKj7pczMt5hI2IV.png?f=fotoalbum_large

De EV hangt aan de lader (1-Fase max, nog oud model maar die zijn er natuurlijk nog veel). De wasmachine staat aan én de airco draait op volle toeren om het boven koel te houden. Vaat is al eerder gedaan dus tsja. En dan was de piek nu nog niet zo hoog als dat het kan zijn.

Dus op basis van terugleveren een vergoeding moeten betalen is gewoon pijnlijk, want dat kost geld (of bespaard minder).

Ook kan ik de auto niet dagelijks opladen want dat is niet nodig. Om die redenen is een teruglever boete puur via hoger vastrecht erg prettig. Zodoende sat GreenChoice met 3 jaar vast (via de meermaals gedeelde link) voor velen hier interessant is.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:43
Ik zit nu de hele tijd te dubben welke door te klikken:

Bij GC heb je, wat mij betreft, 2 interesseante linkjes:

Ik heb zonnepanelen (9 stuks), maar verbruik meer dan dat ik teruglever:

Voor een 2 jarig contract kan ik deze kiezen: (3 jarig bestaat volgens mij niet)
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

En voor een 3 jarig contract deze:
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

2 jarig lijkt mij toch veel interessanter, want kleine bedragen per eenheid en lagere vast leveringskosten.
Enige is, bij 2 jarig kan je niet aangeven dat je panelen hebt. (Nou en?)

Wat is wijsheid, oh grote tweaker gemeenschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb via de link uit dit topic (naar het 3 jarige contract) gewoon in kunnen vullen wat ik teruglever en heb het contract ondertussen binnen met daarin een TLV.
Ik heb alleen de ontvangstbevestiging ontvangen. Mijn partner heeft een email ontvangen met de vraag of hij gaat verhuizen :)
Wanneer hij binnen een week niet heeft gereageerd gaan ze het regelen met mij blijkbaar.

Dus nu als de wiedeweerga regelen dat ik alle data die ze van ons hebben van de afgelopen 10 jaar (verbruik), download of overneem voor ons eigen "archief" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Daansan378 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:15:
Ik zit nu de hele tijd te dubben welke door te klikken:

Bij GC heb je, wat mij betreft, 2 interesseante linkjes:

Ik heb zonnepanelen (9 stuks), maar verbruik meer dan dat ik teruglever:

Voor een 2 jarig contract kan ik deze kiezen: (3 jarig bestaat volgens mij niet)
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

En voor een 3 jarig contract deze:
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

2 jarig lijkt mij toch veel interessanter, want kleine bedragen per eenheid en lagere vast leveringskosten.
Enige is, bij 2 jarig kan je niet aangeven dat je panelen hebt. (Nou en?)

Wat is wijsheid, oh grote tweaker gemeenschap?
toon volledige bericht
https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/ ;). (maar tarieven zijn helaas niet veel anders dan 3 jaar)

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 01-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Sjamo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Ik heb alleen de ontvangstbevestiging ontvangen. Mijn partner heeft een email ontvangen met de vraag of hij gaat verhuizen :)
Wanneer hij binnen een week niet heeft gereageerd gaan ze het regelen met mij blijkbaar.

Dus nu als de wiedeweerga regelen dat ik alle data die ze van ons hebben van de afgelopen 10 jaar (verbruik), download of overneem voor ons eigen "archief" :)
Ga toch nu hetzelfde doen denk ik. Drie jaar vastleggen levert waarschijnlijk meer op dan het mislopen van de welkomstbonus en opzeggen oude contract. Dan heb ik de panelen binnen iets meer dan die jaar zeker terug verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:40
Als ik het goed gelezen heb, komt het GC 3 jaar samengevat neer op:
- 3 jaar vaste tarieven, volgens ACM mag dit niet opengebroken worden. Idem voor opleggen terugleverboete/vergoeding.

- Enkel af te sluiten zonder aangeven zonnepanelen te hebben (met een termijnbedrag dat gemiddeld 20x hoger ligt dan huidig)

- Het termijnbedrag na ingaan contract fors bij kan stellen naar beneden

- Er geen probleem/contractbreuk is als ik toch ga terugleveren (vanwege zonnepanelen)

- Het contract maximaal 6 maanden in de toekomst kan ingaan

Klopt bovenstaande, als ik de afgelopen pagina's samenvat?
Ons contract loopt eind januari af. Dat zou betekenen dat ik 1 augustus de aanvraag kan doen als dit nog beschikbaar is (of 50euro boete voor lief nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:23:
[...]

https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/ ;). (maar tarieven zijn helaas niet veel anders dan 3 jaar)
ja, lollig, maar zo bedoelde ik 'm niet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:23:
- Enkel af te sluiten zonder aangeven zonnepanelen te hebben (met een termijnbedrag dat gemiddeld 20x hoger ligt dan huidig)
Je kan 2 of 3 jaar vast wel afsluiten met zonnepanelen maar dan moet je deze link hebben https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ of deze https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/

Heb je (nog) geen zonnepanelen dan gewoon afsluiten via de reguliere tarieven pagina van Greenchoice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Source90 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:23:
Als ik het goed gelezen heb, komt het GC 3 jaar samengevat neer op:
- 3 jaar vaste tarieven, volgens ACM mag dit niet opengebroken worden. Idem voor opleggen terugleverboete/vergoeding.

- Het termijnbedrag na ingaan contract fors bij kan stellen naar beneden

- Er geen probleem/contractbreuk is als ik toch ga terugleveren (vanwege zonnepanelen)

- Het contract maximaal 6 maanden in de toekomst kan ingaan

Klopt bovenstaande, als ik de afgelopen pagina's samenvat?
Ons contract loopt eind januari af. Dat zou betekenen dat ik 1 augustus de aanvraag kan doen als dit nog beschikbaar is (of 50euro boete voor lief nemen).
toon volledige bericht
Ik heb gewoon onze panelen, inclusief terugleveren aangegeven in de link.

Mijn termijnbedrag hebben ze op 5 euro gezet, maar dat deden ze eerder ook. Kan je normaal zelf regelen in de app waar nodig.

En ja, vandaag was de uiterste ingangsdatum voor mij 31 oktober dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Je kan 2 of 3 jaar vast wel afsluiten met zonnepanelen maar dan moet je deze link hebben https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ of deze https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/

Heb je (nog) geen zonnepanelen dan gewoon afsluiten via de reguliere tarieven pagina van Greenchoice
Tja, daar zit dus de crux: ook bij de welkom-terug pagina wordt gesuggereerd dat je zonnepanelen kan hebben: er wordt namelijk een teruglever vergoeding vermeldt en bij de voorwaarden wordt uitgelegd hoe het salderen in zn werk gaat. dat zou dan toch weer 14,- - 10,- (4,-) vaste leveringskosten p/m schelen + lagere tarieven. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:19
Daansan378 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Tja, daar zit dus de crux: ook bij de welkom-terug pagina wordt gesuggereerd dat je zonnepanelen kan hebben: er wordt namelijk een teruglever vergoeding vermeldt en bij de voorwaarden wordt uitgelegd hoe het salderen in zn werk gaat. dat zou dan toch weer 14,- - 10,- (4,-) vaste leveringskosten p/m schelen + lagere tarieven. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb deze aangevraagd en heb zonnepanelen en kreeg gewoon de overeenkomst opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Nee dat zie je goed, zo werkt het op dit moment bij GC, de vraag is of je wel of niet wilt opgegeven dat je teruglevert als je dat op het moment van aanvraag wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Dank! De "welkomterug" link (ookal zijn wij al klant geweest) werkt voor ons niet, al de afgelopen 2 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61zqWkFCN6PmgJqcZiPbU3I0FhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8wVZmF1idH37XOsGgLVelTx.png?f=fotoalbum_large

De gelinkte sites voor 2/3 jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Source90 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Dank! De "welkomterug" link (ookal zijn wij al klant geweest) werkt voor ons niet, al de afgelopen 2 dagen.
[Afbeelding]

De gelinkte sites voor 2/3 jaar wel.
Als je je cookies verwijderd, danwel de pagina opent in incognito (of private window) dan opeens wel.
Het lijkt er op dat de IT afdeling wel aan een transitie werkt, maar er nog niet helemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Daansan378 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Als je je cookies verwijderd, danwel de pagina opent in incognito (of private window) dan opeens wel.
Het lijkt er op dat de IT afdeling wel aan een transitie werkt, maar er nog niet helemaal is.
De it-afdeling van Greenchoice is niet zo snel geloof ik :)

Maar op zich is het logisch dat ze het gaan aanpassen. Ik vind het vreemd dat je als zonnepaneneelhouder via een link online wel een 3-jarig contract kan krijgen (lijkt het), terwijl dat volgens het team aan de telefoon absoluut niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheut
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
Daansan378 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Werkt inderdaad :) helaas kan ik bij een 2 jaar abonnement niet mijn verbruik van de zonnepanelen doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 14:08
Djoster schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:19:
Hoi,

Ik heb wat pagina's terug gelezen maar kan het antwoord niet vinden.
Zal ongetwijfeld reeds gesteld zijn.

Over een jaar gezien lever ik +-3000 kwh terug. De GC aanbieding is voor mij in dit geval interessant lijkt het.
Maar als ik hem invul zie ik in de tarieven: Groene Stroom -200

En altijd komt het maand bedrag op 5 euro / 60 p/j. (nog steeds acceptabel vergeleken met een contract bij bijvoorbeeld Eneco ;))

Maar klopt het dat ze dit altijd tonen ongeacht wat je opgeeft als teruglevering (zolang die maar meer is dan afname.)

En je eindafrekening uiteindelijk bestaat uit:

Netto teruggeleverd x TLV - 60 TLB = X
En dat je ondanks de 60 TLB wel X terug krijgt. (in mijn geval de -200 onder het kopje tarieven?)

Excuus voor de dubbele vraag.
Dank voor de reactie.
toon volledige bericht
5 euro is slechts minimumvoorschot
oeps, ik betaal 0,00, dus toch misschien niet?

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
sipjohn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:51:
[...]

5 euro is slechts minimumvoorschot
oeps, ik betaal 0,00, dus toch misschien niet?
Er vanuit gaande dat Greenchoice blijft doen wat het deed, zal de eindafrekening voor een vast contract bestaan uit:.

- Variabele Leveringskosten (verbruik in aantal kWh x leveringsprijs) voor zover niet gecompenseerd/gesaldeerd door teruglevering.
- daar van af trekken de vergoeding voor teruggeleverde aantal kWh (over na eventueel salderen) x teruglever vergoeding.

Dat bedrag, bij optellen
- de vaste Leveringskosten (Greenchoice, in ons geval per jaar ongeveer 110 euro meer dan huidige leveringskosten) voor het van toepassing zijnde aantal dagen.
- De netbeheerkosten voor het van toepassing zijnde aantal dagen.

Daar van af trekken de vermindering energiebelasting en eventueel betaalde voorschotten.

Dan hou je een bedrag over dat je moet betalen of wat je terugbetaald krijgt.

Ik kreeg vanochtend ook standaard het 5 euro per maand voorachot voorstel. Naar mijn mening is Greenchoice soms erg slecht met het gokken van voorschot en verbruik, maar zijn ze uitermate soepel en makkelijk in het aanpassen van het maandelijkse voorschotbedrag. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-05 14:11
Zojuist ook de knoop doorgehakt voor een 3 jarig contract.
Ben in de regel vrij honkvast.

Heb Vattenfall gebeld. Contract voor 1 jaar.
Tussen neus en lippen door wist de medewerker mij te vertellen, (quote)

"Als u de berichten van Eneco heeft gelezen, lees ze in u hoofd nog een keer maar vervang de naam 'Eneco' door 'Vattenfall'. Dit wilde ik u graag vertellen voor u uw keuze maakt".

Greenchoice gaf zelf aan dat de 5 euro een foutje in het systeem is.

Dank voor het delen van de link hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:19
scheut schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Werkt inderdaad :) helaas kan ik bij een 2 jaar abonnement niet mijn verbruik van de zonnepanelen doorgeven
Ik heb gewoon mijn verbruik minus mijn terug levering opgegeven en kreeg wel een contract toegestuurd. Ze kunnen volgens mij van wat ik lees zien dat ik al een paar jaar zonnepanelen heb. Voorwaarden zijn ook hetzelfde als de 3 jaar, aangezien ik deze eerst had aangevraagd maar de welkom terug beter is alleen dan max 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

prakka schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Ik heb gewoon mijn verbruik minus mijn terug levering opgegeven en kreeg wel een contract toegestuurd. Ze kunnen volgens mij van wat ik lees zien dat ik al een paar jaar zonnepanelen heb. Voorwaarden zijn ook hetzelfde als de 3 jaar, aangezien ik deze eerst had aangevraagd maar de welkom terug beter is alleen dan max 2 jaar.
Grapjassen bij GC. De 'welkom terug' geeft een foutmelding als je ook maar 1 kw teruglevering invult. Bij 0 krijg je wel een aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Grapjassen bij GC. De 'welkom terug' geeft een foutmelding als je ook maar 1 kw teruglevering invult. Bij 0 krijg je wel een aanbod.
Bij het 2 of 3 jarig contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Boeryepes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Bij het 2 of 3 jarig contract?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpcTKNPZIeSfvOgulcOC7MuTtW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aZ6YHPBhnWz0M1jD0JTF1sXf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:00
Ik heb net het 3-jarig contract afgesloten per 1 augustus 2024 en zie nu de 'truuk' met het 2-jarig contract.

Direct maar even gebeld met GC over hoe & wat en of ze dit 3-jarig contract kunnen omzetten in een goedkoper 2-jarig contract. Dat blijkt dus niet te kunnen én: het 2-jarig contract mag zelfs niet aangeboden worden. Ze zijn bekend met dit 'lek' wat binnen de komende 24h zal worden aangepast.

d.w.z: het 3-jarig contract én het 2-jarig contract voor PV-eigenaren zal binnen 24h niet langer beschikbaar zijn.
Ik heb dus het 3-jarig contract direct laten ontbinden en een nieuwe aanvraag gedaan voor het 2-jarige goedkopere contract.

Ik heb wel gevraagd of dit kan. De helpdesk medewerker wilde/kon hier geen uitspraak over doen, want "er wordt op de vingers gekeken". tussen neus en lippen dus: doe het snel, want die optie is binnen 24h weg

[ Voor 14% gewijzigd door noordpool op 01-05-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Ook deze werkt niet meer in privémodus.
Enkel nog af te sluiten zonder PV. Zouden ze dat cancelen als ik wel ga terugleveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvwon3fWmacISexexrCqTqOD11U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kV9oKUdpHTpZXh4Mmy0iG2qI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW5MsIOB18WFM581YN9obMQQrl0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7dmwx6d2zLS7gPBfNi9PlYnz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB-zd-2NwMb1Nwa42wLKGStI4hk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2L3lOE8zEYyTrxR03H9Lnepp.png?f=fotoalbum_tile

Zelfs niet met 1kWh terugleveren 8)7 . Terugleveren ingevuld = foutmelding.

Met bovenstaande mededeling van klantenservicemedewerker, hier maar gelijk het contract afgesloten per 30 oktober.
Kan nog 2 weken annuleren, better safe than sorry. In ergste geval 50euro opzegboete bij huidige leverancier. Al zal dat wel wegstrepen tegen de teruglevering die ik in de zomer nog ga krijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door Source90 op 01-05-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
noordpool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:54:
Ze zijn bekend met dit 'lek' wat binnen de komende 24h zal worden aangepast.

d.w.z: het 3-jarig contract én het 2-jarig contract voor PV-eigenaren zal binnen 24h niet langer beschikbaar zijn.
Ben blij dat wij 'Tweakers' bestaan om dit soort informatie en tips met elkaar te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

2 jarige contract werkt ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:26:
2 jarige contract werkt ook niet meer
3 jarig ook niet. De teruglevervelden zijn ook weggehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmomMGwj4rrKxQN2grMiwJyhfb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFtp00NMePIrKX9IiWHG8zOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Boeryepes op 01-05-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Kwam toevallig uurtje geleden in dit topic terecht en had even wat gegevens ingevuld. Die stond nog open om te bestellen. Nu ik de melding zie dat actie verlopen is toch maar op bestelling knop gedrukt.

Er stond overigens geen teruglever veld. Maarja, als dat veld er niet is, kan ik ook niet aangeven of ik wel of niet terug lever, en of ik wel of geen zonnepanelen heb?

Nu maar even bijlezen wat ik heb aangeschaft :+
Als tweakers lyrisch enthousiast zijn over een deal dan is het meestal een goede deal. :D

[ Voor 19% gewijzigd door SquareOne op 01-05-2024 17:48 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 79 Laatste

Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.