Ook mijn contract verloopt binnen twee maanden en ook ik ben dus op zoek naar een gunstig contract.
Ik heb vorige week een contract afgesloten bij Eneco maar ik zit nog in de bedenktijd. Ik twijfelde eerder al over het Greenchoice contract.
Ik verbruik ongeveer 2000 kWh per jaar en ik heb even voor het gemak 4000 kWh teruglevering gerekend.
Eneco contract:
- 1 jaar vast
Stroom
- normaal en daltarief 0,14432 euro x 0,00 kWh = 0,00
- teruglevering: -180,- euro
Totaal per jaar: -280,63 ( incl alle belastingen en kosten )
Gas
Variabele kosten 1,16182 x 1000m3 = 1131,82 euro
Totaal gas ( incl heffingen en vaste kosten ) per jaar 1483,34 euro
Totaal Eneco per jaar: 1202,71
Greencoice contract:
- 3 jaar vast
- Variabele leveringskosten(normaal) 0kWhx 0,31218 euro
- Variabele leveringskosten(dal) 0kWh x 0,32428 euro
- terugleververgoeding 2000 kWh x 0,05 euro
Totaal stroom per jaar: -128,10 euro per jaar inclusief alle vaste kosten en belastingen
Gas:
1000m3 x 1,15751 euro
vaste leveringskosten 12 x 8,19
netbeheerkosten 12 x 18,85
totaal: 1481,41 euro aan gas
Stroom + gas = 1353,- euro per jaar
Jullie raden het al. Ik twijfel tussen een iets goedkoper contract en zekerheid over 3 jaar.
Nu mijn vraag. Hoe groot is de zekerheid. En dan met name: in bijna elk energiecontract staat dat de terugleververgoeding aangepast kan worden. Maar kan dit in het slechtste geval ook negatief worden?
Als de terugleververgoeding naar 0 cent gaat dan raden jullie het al, zal ik meer stroom verbruiken om mijn woning te verwarmen zodat ik minder gas verbruik omdat ik kan salderen. Kan Greenchoice dan een addertje onder het gras hebben waardoor ik dan nadelig kan uitkomen?
Eneco kan uiteraard ook de 9 cent teruglevergoeding aanpassen. Dan kosten beide contracten ongeveer even veel.
Gas is bij beide contracten ongeveer even duur. Greenchoice is ( bij dit aanbod ) veel duurder in energie, echter zal toch alles binnen mijn eigen opwek blijven.
Als het salderen bij wijze van over een jaar toch wordt afgeschaft. Zal het salderen dan nog wel doorgaan tijdens mijn contractduur, of is dit een uitzondering en kan hier ook weer vanaf geweken worden? Of ligt dit totaal aan de nieuwe wet die eventueel aangenomen zal worden?
Ene kant vind ik het Eneco aanbod een goed aanbod. Andere kant is de zekerheid van 3 jaar wel lekker, als het dan ook echt zekerheid is.
Ik snap dat ik de keuze zekerheid vs kosten zelf moet afwegen. Mogelijk kunnen jullie mij wel helpen met de bovenstaande vragen over het aanpassen van de kosten tijdens de contractduur en het aanpassen van het salderen.
Alvast dank