Mijn teruglevering is (vrijwel) gelijk aan mijn verbruik, dus lage gas- en vastekosten zijn inderdaad het belangrijkst voor mij. Maar met het oog op de eventuele overstap op een elektrische auto kijk ik ook naar de elektraprijzen.Hathi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Hangt ook van je verbruik af natuurlijk.
Als je panelen hebt en op jaarbasis ongeveer net zo veel teruglevert als dat je moet inkopen, dan zijn de tarieven per kWh niet interessant en wil je gewoon zo laag mogelijke maandelijkse kosten.
Lever je op jaarbasis meer terug dan je inkoopt, dan wil je een zo hoog mogelijke terugleververgoeding.
Koop je meer in dan je teruglevert, dan zijn de leverprijzen per kWh al snel het interessantst.
Als je meer opwekt dan verbruikt, is https://www.greenchoice.nl/fnv/ interessanter; gas is marginaal goedkoper maar de vaste leveringskosten rond de €4,- per maand minder en €75,- bonus.Eric van Ballegoie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:30:
Nu Eneco ook terugleverkosten gaat rekenen ben ik ook maar aan het rondschoppen gegaan.![]()
Via Independer heb ik de volgende deal gevonden:
Leverancier: Pure Energie
Productnaam: Nederlandse Stroom en CO2-gecompenseerd Gas 1 jaar Vast
Tarief stroom (normaal): € 0,26439
Tarief stroom (dal): € 0,26284
Tarief teruglevering (normaal): € 0,06000
Tarief teruglevering (dal): € 0,06000
Tarief gas: € 1,17788
Jaarlijkse vaste leveringskosten: € 215,76
Welkomstbonus: € 0,00
Geen terugleverkosten (voor zover mij duidelijk?) en voor gas en elektra beide 8,99 euro vaste kosten per maand. Dat lijkt gezien het huidige landschap een prima deal toch?
Verbruik je meer dan je opwekt hoef je niet te kijken aangezien stroom zo'n 6 cent duurder is.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Voordeliger is nog als je stroom en gas apart neemt. Dus voor alleen stroom bij Pure Energie en dan voor gas bij bijvoorbeeld Engie of Greenchoice. Vergelijk maar bij Independer op alleen gas, dan heb je of nog wel een bonus of lagere tarieven. Voorheen was dit meestal niet voordeliger omdat je alleen een bonus kreeg als je zowel stroom en gas nam, maar met zonnepanelen krijg je helemaal geen bonus meer (behalve bij Vandebron en Budget maar die hebben dan ook teruglever heffingen)Eric van Ballegoie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:30:
Nu Eneco ook terugleverkosten gaat rekenen ben ik ook maar aan het rondschoppen gegaan.![]()
Tarief stroom (normaal): € 0,26439
Tarief stroom (dal): € 0,26284
Tarief teruglevering (normaal): € 0,06000
Tarief teruglevering (dal): € 0,06000
Tarief gas: € 1,17788
Welkomstbonus: € 0,00
Geen terugleverkosten (voor zover mij duidelijk?) en voor gas en elektra beide 8,99 euro vaste kosten per maand. Dat lijkt gezien het huidige landschap een prima deal toch?
Bijna….Nog voordeliger is gas via dynamische prijzen aanbieder, en elektra voor zonnepanelen/saldering bij pure energie (of welke je voorkeur heeft voor 1 jaar vast)Novax schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Voordeliger is nog als je stroom en gas apart neemt. Dus voor alleen stroom bij Pure Energie en dan voor gas bij bijvoorbeeld Engie of Greenchoice. Vergelijk maar bij Independer op alleen gas, dan heb je of nog wel een bonus of lagere tarieven. Voorheen was dit meestal niet voordeliger omdat je alleen een bonus kreeg als je zowel stroom en gas nam, maar met zonnepanelen krijg je helemaal geen bonus meer (behalve bij Vandebron en Budget maar die hebben dan ook teruglever heffingen)
€215,76 gedeeld door 12 maanden is €17,98 vaste leveringskosten per maand.Eric van Ballegoie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:30:
Dat lijkt gezien het huidige landschap een prima deal toch?
Dat vind ik behoorlijk aan de prijs en dit is dus een typisch voorbeeld van een verborgen terugleverboete die daar dus in is verwerkt.
Vaste leveringskosten waren doorgaans zo'n €7,- per maand
Ik werd door Oxxio benaderd voor een nieuw energie contract waardoor ik uitkom voor 2500kWh en 1050m3 gas op €2144, waar ik nog €360 korting op krijg. Ik kom dan uit op 148,6 per maand. Ter vergelijking, nu betaal ik €185 per maand voor dezelfde afname tot Juli.
Ik heb gekeken naar 3 jaar vast, en dan is VanDeBron het goedkoopst met €168 per maand. Keuzes…😅 Helaas heb ik geen zonnepanelen.
Ik heb gekeken naar 3 jaar vast, en dan is VanDeBron het goedkoopst met €168 per maand. Keuzes…😅 Helaas heb ik geen zonnepanelen.
[ Voor 4% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 12-03-2024 16:38 ]
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
€7,- per maand zal per product zijn, dan is het prijsverschil ineens niet zo groot meer. Ga zelf overstappen naar Pure Energie zit momenteel bij Engie. Leveringskosten Gas + Electra waren bij Engie €13,58 per maand en gaan bij een nieuw contract ( met zonnepanelen ) naar €29,58 per maand, dat was te gortig.Tranquility schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:10:
[...]
€215,76 gedeeld door 12 maanden is €17,98 vaste leveringskosten per maand.
Dat vind ik behoorlijk aan de prijs en dit is dus een typisch voorbeeld van een verborgen terugleverboete die daar dus in is verwerkt.
Vaste leveringskosten waren doorgaans zo'n €7,- per maand
Doet GC wel. Die terugleverkosten zijn die verhoogde vaste leveringskostenrscheper schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:19:
Nu doet GC wel iets hogere vaste leveringskosten, maar nog geen terugleverkosten.
https://www.greenchoice.n...rdag-stroom-te-gebruiken/
[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 12-03-2024 18:38 ]
In andere woorden zei ik dat natuurlijk ook, maar de vaste leveringskosten staan niet in verhouding tot bijvoorbeeld Vandebron waar je 46 per maand moet betalen voor meer dan 5000kWh.jobr schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Doet GC wel. Die terugleverkosten zijn die verhoogde vaste leveringskosten
https://www.greenchoice.n...rdag-stroom-te-gebruiken/
Iemand ervaring met powerpeers? We hebben zonnepanelen. Maar verbruiken significant meer dan we terugleveren sinds de elektrische auto. Geen gasaansluiting.
Nu is het een optie om meer zonnepanelen op het dak te leggen. Tot dan lijkt powerpeers by far het beste aanbod te hebben, met 25.7 cent per kWh, 143,88 per jaar vaste kosten, een jaar vast. Ook nog gunstig met meer zonnepalen, mits ik niets boven saldering teruglever. Of mis ik iets?
Nu is het een optie om meer zonnepanelen op het dak te leggen. Tot dan lijkt powerpeers by far het beste aanbod te hebben, met 25.7 cent per kWh, 143,88 per jaar vaste kosten, een jaar vast. Ook nog gunstig met meer zonnepalen, mits ik niets boven saldering teruglever. Of mis ik iets?
-
[ Voor 99% gewijzigd door Vivec0 op 13-03-2024 09:55 ]
Net afgesloten, goede tip!Nnoitra schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Als je meer opwekt dan verbruikt, is https://www.greenchoice.nl/fnv/ interessanter; gas is marginaal goedkoper maar de vaste leveringskosten rond de €4,- per maand minder en €75,- bonus.
Verbruik je meer dan je opwekt hoef je niet te kijken aangezien stroom zo'n 6 cent duurder is.
Wie vraagt wordt geholpen
Mijn Greenchoice FNV 3 jarig contract loopt halverwege april af. Goed kunnen profiteren afgelopen jaren dus. Maar op dit moment is het variabele tarief net wat lager dan het afsluiten van een contract. Dan kan ik toch beter nog even wachten met verlengen? Want ik verwacht dat het misschien nog wel wat omlaag gaat (als er niks geks gebeurd). Verder wek ik het grootste gedeelte met zonnepanelen op en heb ik de afgelopen jaren 0 euro per maand hoeven te betalen (2 gratis windvangers van de FNV actie en 1 gratis een keer aangeschaft met de punten ban Greenchoice). Dat zal dan op dit moment rond de 5 euro per maand zijn.
In februari nieuw huis gekocht waar ik mijn huidige Eneco contract naar mee kon nemen. Dit is een 3-jarig contract van 2021 wat op 30 september 2024 afloopt. We hebben momenteel nog geen zonnepanelen maar die komen er wel aan in april.
Vooruitlopend op de zeer waarschijnlijke wijzigingen door de salderingsregeling heb ik een nieuw 3-jarig vast contract afgesloten bij EnergieDirect dat op 1 september in gaat. Ik ga dus wel 100 euro opzegboete betalen.
Ik kan natuurlijk over 'n week het contract alsnog annuleren en gelijk een nieuwe afsluiten en dat trucje nogmaals herhalen op 1 april, maar dat is me de moeite en het risico op weigering niet per se waard.
Welkomstbonus van 200 euro.
Tarieven stroom:
- 0,24454 euro/kWh normaaltarief
- 0,24212 euro/kWh daltarief
- 9,99 euro per maand vaste leveringskosten
Tarief gas:
- 1,20396 euro/m3
- 7,49 euro per maand vaste leveringskosten
We gaan niks te maken hebben met terugleveren (op salderingsbasis), verbruik is hoger dan opbrengst zonnepanelen. Al met al een best aardige deal (al zeg ik het zelf) die nog steeds beschikbaar is.
Vooruitlopend op de zeer waarschijnlijke wijzigingen door de salderingsregeling heb ik een nieuw 3-jarig vast contract afgesloten bij EnergieDirect dat op 1 september in gaat. Ik ga dus wel 100 euro opzegboete betalen.
Ik kan natuurlijk over 'n week het contract alsnog annuleren en gelijk een nieuwe afsluiten en dat trucje nogmaals herhalen op 1 april, maar dat is me de moeite en het risico op weigering niet per se waard.
Tarieven stroom:
Tarief gas:
- 1,20396 euro/m3
We gaan niks te maken hebben met terugleveren (op salderingsbasis), verbruik is hoger dan opbrengst zonnepanelen. Al met al een best aardige deal (al zeg ik het zelf) die nog steeds beschikbaar is.
Maar hoe sluit je een 3-jarig contract als je zonnepanelen hebt? Want dat lukt mij niet.Fab1Man schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:24:
In februari nieuw huis gekocht waar ik mijn huidige Eneco contract naar mee kon nemen. Dit is een 3-jarig contract van 2021 wat op 30 september 2024 afloopt. We hebben momenteel nog geen zonnepanelen maar die komen er wel aan in april.
Tarieven stroom:
Tarief gas:
- 1,20396 euro/m3
Nou dat is dus het ding, ik heb ze fysiek nog niet. Die worden pas in april geplaatst.SaraNostra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Maar hoe sluit je een 3-jarig contract als je zonnepanelen hebt? Want dat lukt mij niet.
Gaitman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:13:
Mijn Greenchoice FNV 3 jarig contract loopt halverwege april af. Goed kunnen profiteren afgelopen jaren dus. Maar op dit moment is het variabele tarief net wat lager dan het afsluiten van een contract. Dan kan ik toch beter nog even wachten met verlengen? Want ik verwacht dat het misschien nog wel wat omlaag gaat (als er niks geks gebeurd). Verder wek ik het grootste gedeelte met zonnepanelen op en heb ik de afgelopen jaren 0 euro per maand hoeven te betalen (2 gratis windvangers van de FNV actie en 1 gratis een keer aangeschaft met de punten ban Greenchoice). Dat zal dan op dit moment rond de 5 euro per maand zijn.
/f/image/UHf96XxUqbf82qkNC4UAoWlA.webp?f=fotoalbum_large)
Hoewel het natuurlijk koffiedik kijken is, zou ik in jouw situatie lekker 3 jaar verlengen. In ieder geval voor stroom. Of dat achteraf de juiste keuze zal zijn... geen idee.Gaitman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:13:
Gelet op hoe het gaat in de politiek en hoe vlot ze allemaal zijn, zou ik het risico wel durven te nemen om boetes te voorkomen. Ik vermoed dat het nog wel even zal duren voordat er maatregelen komen. En áls die al komen, of ze dan ook met terugwerkende kracht voor bestaande abonnementen gelden?... Dat blijft natuurlijk de vraag. Zie o.a. wetgeving over verhuur prijzen van woningen. Die gaan ook niet op voor bestaande contracten...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
via deze directe link kan het nog (ik heb het maandag afgesloten met begindatum in de zomer (ivm lopend contract))SaraNostra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Maar hoe sluit je een 3-jarig contract als je zonnepanelen hebt? Want dat lukt mij niet.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
ben wel benieuwd of ze er nog op terug gaan komen mbt 3 jaar vast, omdat je via vergelijkers of via de site zelf niet zo bij de 3-jaar-vast optie komt met zonnepanelen
[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 13-03-2024 13:49 ]
Door alle energieleveranciers en het grote gezeur met terugleverboetes, kom ik er helemaal niet meer uit..
Ik ga verhuizen naar een huis met 24 zonnenpanelen. Ik heb er nu geen een, dus ik heb er echt te weinig verstand van.
Inlezen en uitzoeken geen probleem, help ik graag aan mee. Maar zijn er mensen die mij in de goeie richting kunnen helpen mbt beste energieleveranciers als je meer opwekt dan dat je jaarlijks gebruikt…
Vanuit daar kan ik is even op onderzoek gaan en energieleveranciers vergelijken!
Alvast bedankt
Ik ga verhuizen naar een huis met 24 zonnenpanelen. Ik heb er nu geen een, dus ik heb er echt te weinig verstand van.
Inlezen en uitzoeken geen probleem, help ik graag aan mee. Maar zijn er mensen die mij in de goeie richting kunnen helpen mbt beste energieleveranciers als je meer opwekt dan dat je jaarlijks gebruikt…
Vanuit daar kan ik is even op onderzoek gaan en energieleveranciers vergelijken!
Alvast bedankt
Kijk even het filmpje van ketelklets 'spoedcursus energieleveranciers vergelijken' oid.Rokz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:05:
Door alle energieleveranciers en het grote gezeur met terugleverboetes, kom ik er helemaal niet meer uit..
Alvast bedankt
Check daarnaast Oxxio. Daar zit ik nu net om onder terugleververkosten uit te blijven.
Dat is waar. Ik ga er nog even over nadenken. Bedankt!Thalaron schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Hoewel het natuurlijk koffiedik kijken is, zou ik in jouw situatie lekker 3 jaar verlengen. In ieder geval voor stroom. Of dat achteraf de juiste keuze zal zijn... geen idee.
Gelet op hoe het gaat in de politiek en hoe vlot ze allemaal zijn, zou ik het risico wel durven te nemen om boetes te voorkomen. Ik vermoed dat het nog wel even zal duren voordat er maatregelen komen. En áls die al komen, of ze dan ook met terugwerkende kracht voor bestaande abonnementen gelden?... Dat blijft natuurlijk de vraag. Zie o.a. wetgeving over verhuur prijzen van woningen. Die gaan ook niet op voor bestaande contracten...
[ Voor 12% gewijzigd door Gaitman op 13-03-2024 14:20 ]
Als ik deze deal bekijk (met zonnepanelen krijg ik alleen een 1 jr contract te zien? heb je een link naar het 3 jaarcontract met zonnepanelen ?
Fab1Man schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:24:
Tarieven stroom:
Tarief gas:
- 1,20396 euro/m3
Uhm, dat contract staat op jouw naam, niet op je huis. Een persoon kan een contract afsluiten, een huis kan dat niet. Je neemt in principe dus altijd je vaste contract mee.Fab1Man schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:24:
In februari nieuw huis gekocht waar ik mijn huidige Eneco contract naar mee kon nemen.
Fabiman geeft ook aan nog geen zonnepanelen te hebben en daarop vooruitlopend alvast een 3jr contract je hebben afgeslotenairman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:41:
Als ik deze deal bekijk (met zonnepanelen krijg ik alleen een 1 jr contract te zien? heb je een link naar het 3 jaarcontract met zonnepanelen ?
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door EWK op 13-03-2024 18:36 ]
Hoi!
Voor diegenen die er iets aan hebben. Zojuist een 3-jarig (met panelen) contract afgesloten bij Vandebron ondanks mijn ongenoegen over de terugleverkosten.
Oude situatie:
GC variabel contract (in geen jaren naar de kosten gekeken om eerlijk te zijn. Nu pas begonnen door alle ophef in media en hun mededeling van de wisseling dag- en nacht tarief.) Betaalde daar de variabele prijzen zoals op de site te zien zijn.
Verbruik:
normaal: 2500kWh / dal: 4500 kWh
retour normaal: 1500kWh / retour dal: 650 kWh
totaal verbruik na saldering tbv nota: +/- 5000kWh
Aanbieding Vandebron 3 jaar
normaal € 0,28284 / dal € 0,25717 (incl. btw en belastingen)
terugleververgoeding van € 252,00 per jaar
Overige zaken (lever- en netbeheerkosten) gelijk aan de andere aanbieders en GC
Al met al scheelde het, zonder rekening te houden met alle overige zaken, dik € 0,05 per kWh vanuit de huidige situatie. Ook de wisseling van dag- en nachttarief beviel me niet aangezien wij ons grootste verbruik in de avonden/nachten en weekenden hebben liggen.
Bestaat het risico dat de prijzen nog gaan zakken? Misschien wel. Toch nemen we liever de zekerheid voor 3 jaar t.o.v. een kleine winst bij dalingen. Stel dat de we terug zouden gaan naar de tarieven van 2019 dan zou dat in ons geval betekenen dat we ongeveer een kleine € 350,- per jaar zouden besparen. (0,15 nu / 0,07 in 2019).
Hopelijk hebben jullie iets aan bovenstaande info en bedankt voor de reeds geboden info waardoor ikzelf ben gaan rondkijken.
Oude situatie:
GC variabel contract (in geen jaren naar de kosten gekeken om eerlijk te zijn. Nu pas begonnen door alle ophef in media en hun mededeling van de wisseling dag- en nacht tarief.) Betaalde daar de variabele prijzen zoals op de site te zien zijn.
Verbruik:
Al met al scheelde het, zonder rekening te houden met alle overige zaken, dik € 0,05 per kWh vanuit de huidige situatie. Ook de wisseling van dag- en nachttarief beviel me niet aangezien wij ons grootste verbruik in de avonden/nachten en weekenden hebben liggen.
Bestaat het risico dat de prijzen nog gaan zakken? Misschien wel. Toch nemen we liever de zekerheid voor 3 jaar t.o.v. een kleine winst bij dalingen. Stel dat de we terug zouden gaan naar de tarieven van 2019 dan zou dat in ons geval betekenen dat we ongeveer een kleine € 350,- per jaar zouden besparen. (0,15 nu / 0,07 in 2019).
Hopelijk hebben jullie iets aan bovenstaande info en bedankt voor de reeds geboden info waardoor ikzelf ben gaan rondkijken.
heb je bij vdB dan ook hun terugleverboete ingecalculeerd? (in jouw geval iets van € 21 per maand? (wat al meer is dan de vastrechtkosten in het contract wat ik net heb afgesloten bij GC)Jaerax schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:46:
Voor diegenen die er iets aan hebben. Zojuist een 3-jarig (met panelen) contract afgesloten bij Vandebron ondanks mijn ongenoegen over de terugleverkosten.
Oude situatie:
Verbruik:
[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 14-03-2024 13:34 ]
Ja zelfs met de terugleverboete nog steeds een betere deal. Heeft wel te maken met het verbruik natuurlijk.Metaalhoofd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
[...]
heb je bij vdB dan ook hun terugleverboete ingecalculeerd? (in jouw geval iets van € 21 per maand? (wat al meer is dan de vastrechtkosten in het contract wat ik net heb afgesloten bij GC)
Ik ga verhuizen naar een woning met een warmtepomp die gasloos is (duh). Ben dus op zoek naar een energieleverancier (ik neem mijn oude contract niet mee). Ik heb vergeleken op gaslicht.com. Mijn schatting is dat ik zo'n 4500 kWh ga verbruiken en 2700 kWh ga opwekken met mijn 9 panelen.
Vroeger zat ik eens bij Budgetenergie. Echt top qua klantenservice en de app was altijd in real time up to date. Momenteel zit ik bij Oxxio, verschrikkelijk. Hoe zijn jullie ervaringen met Powerpeers wat dat betreft? Die komt nu bij mij als goedkoopste uit de strijd.
Edit: Ik klik nu de prijsdetails open en zie dat de meeste leveranciers 5 cent betalen voor teruglevering, Vandeborn echter 13 cent.
Klopt mijn inschatting dat een warmtepomp zo'n 3000 kwh per jaar verbruikt? De woning is een A++++ en ik verwarm tot 20 graden.
Vroeger zat ik eens bij Budgetenergie. Echt top qua klantenservice en de app was altijd in real time up to date. Momenteel zit ik bij Oxxio, verschrikkelijk. Hoe zijn jullie ervaringen met Powerpeers wat dat betreft? Die komt nu bij mij als goedkoopste uit de strijd.
Edit: Ik klik nu de prijsdetails open en zie dat de meeste leveranciers 5 cent betalen voor teruglevering, Vandeborn echter 13 cent.
Klopt mijn inschatting dat een warmtepomp zo'n 3000 kwh per jaar verbruikt? De woning is een A++++ en ik verwarm tot 20 graden.
[ Voor 19% gewijzigd door GrazendeKoe op 15-03-2024 09:20 ]
@GrazendeKoe WP verbruik bij mijn ruime 2onder1-kap (2009) is beduidend minder:
2022 1575 kWh
2023 1680 kWh
2022 1575 kWh
2023 1680 kWh
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Wij zitten op een 7000 kWh totaal per jaar (zie voorgaande post) in een twee onder een kapper die goed is geïsoleerd. Geen gas meer in huis en warmtepomp met 300 liter boiler en vv op begane grond en eerste verdieping. Salderen ergens rond de 2000 kWh terug en verbruiken voor de nota dan een kleine 5k kWh per jaar. (Let op, daadwerkelijke verbruik ligt dus nog boven de 7k ivm de energie die rechtstreeks vanuit de panelen komt). Betreft gezin bestaande uit 4 personen waarvan 2 kleine kinderen. Letten overigens verder bijna nergens op, gebruikers draaien gewoon op vraag en wanneer het uitkomt. Temperatuur stabiel 20,5 a 21 graden in huis. 2 tal buren in de straat met soortgelijke situatie zitten redelijk gelijk qua verbruik.GrazendeKoe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:16:
Ik ga verhuizen naar een woning met een warmtepomp die gasloos is (duh). Ben dus op zoek naar een energieleverancier (ik neem mijn oude contract niet mee). Ik heb vergeleken op gaslicht.com. Mijn schatting is dat ik zo'n 4500 kWh ga verbruiken en 2700 kWh ga opwekken met mijn 9 panelen.
Ben ook druk aan 't kijkenGrazendeKoe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:16:
Energiedirect lijkt voor mij ook een goeie keuze! Misschien voor jou ook intressant?
waarom interessant?Rokz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Ben ook druk aan 't kijken
Energiedirect lijkt voor mij ook een goeie keuze! Misschien voor jou ook intressant?
De levering per KWH, met daarbij dat teruglevering 0.05 per KWH.
Kom ik toch uit dat ik netto eind van het jaar niks hoef te betalen als je meer opwekt dan dat je verbruikt.
Met daarbij 0.33 per KWH. Leek het mij een prima deal.
Of zie ik dit helemaal verkeerd? kan ook natuurlijk, zo thuis ben ik niet in deze markt haha
Energiedirect geeft geen vaste contracten af wanneer je meer dan 4000kwh teruglevert.
Ik wou mijn vaste contract verlengen en helaas kreeg ik geen verlengaanbod meer omdat ik meer dan 4000kwh VOOR het salderen teruglever.
Ik heb Zonnepanelen, Warmtepomp en een EV en neem zelfs 2000kwh meer af op jaar basis en alsnog krijgt men dan geen vast contract meer.. wat een kansloze bedoeling is het aan het worden zeg
Ik wou mijn vaste contract verlengen en helaas kreeg ik geen verlengaanbod meer omdat ik meer dan 4000kwh VOOR het salderen teruglever.
Ik heb Zonnepanelen, Warmtepomp en een EV en neem zelfs 2000kwh meer af op jaar basis en alsnog krijgt men dan geen vast contract meer.. wat een kansloze bedoeling is het aan het worden zeg

welkom in de catacomben van de Nederlandse "politiek"...bd-casemod schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:07:
Energiedirect geeft geen vaste contracten af wanneer je meer dan 4000kwh teruglevert.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik zit ook bij ED, maar heb met mijn panelen maar 4500 kWh opbrengst. Samen met 40 % eigen gebruik kom ik daar niet aan. Ook ik heb ook WP en EV en heb ook ongeveer 2500 kWh meer nodig. Ik denk dat voor mij (en ook voor jou) het toch afscheid nemen is van een vast contract en naar dynamisch ga. Dat wordt duidelijk goedkoper. Kan sowieso schuiven met belasting.bd-casemod schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:07:
EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp
Dynamisch is voor mij niet handig gezien ik de auto oplaad en terug gekeerd krijg vanuit mijn werkgever, Ik zie dat Vattenval ook leuke tarieven heeft in mijn geval dus wellicht gaat dat hem worden.Gerardus1956 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Ik zit ook bij ED, maar heb met mijn panelen maar 4500 kWh opbrengst. Samen met 40 % eigen gebruik kom ik daar niet aan. Ook ik heb ook WP en EV en heb ook ongeveer 2500 kWh meer nodig. Ik denk dat voor mij (en ook voor jou) het toch afscheid nemen is van een vast contract en naar dynamisch ga. Dat wordt duidelijk goedkoper. Kan sowieso schuiven met belasting.
Ik zit nog 3 jaar uit van mijn 5 jarig contract bij zondergas.
laag 0.27
Hoog 0.31
Gas 1.26
Volgens mij geen gekke tarieven om contract open te breken. Heb wel onlangs zonnepanelen neergelegd en mij is onduidelijk of een overschot aan terugleveren op normaal tarief weggestreept wordt tegen laag verbruik of dat ze mij een teruglevering vergoeding gaan geven voor het overschot.
Ik laad nu mijn EV vooral laag tarief omdat mij dit goedkoper lijkt. Ik heb bij hun navraag gedaan maar het blijft mij onduidelijk. Wat denken jullie?
Reactie Zondergas:
Salderen.
Met het salderen en een vast contract ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting)
als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je afneemt,
dan krijg je voor het jaarlijks restant na salderen de afgesproken terugleververgoeding.
Salderen.
We gebruiken beide telwerken. Eén voor het daltarief van 23:00 tot 07:00, in de weekenden en op feestdagen. En één voor het normaaltarief voor de overige perioden. Dus stroom in daluren opgewekt wordt weggestreept tegen stroom verbruikt in daluren en dat geldt ook voor de normaaluren.
Maar dat is alleen voor de kosten en opbrengsten van de stroom. De inkoopkosten en EB zijn altijd hetzelfde, ongeacht wanneer je teruglevert.
laag 0.27
Hoog 0.31
Gas 1.26
Volgens mij geen gekke tarieven om contract open te breken. Heb wel onlangs zonnepanelen neergelegd en mij is onduidelijk of een overschot aan terugleveren op normaal tarief weggestreept wordt tegen laag verbruik of dat ze mij een teruglevering vergoeding gaan geven voor het overschot.
Ik laad nu mijn EV vooral laag tarief omdat mij dit goedkoper lijkt. Ik heb bij hun navraag gedaan maar het blijft mij onduidelijk. Wat denken jullie?
Reactie Zondergas:
Salderen.
Met het salderen en een vast contract ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting)
als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je afneemt,
dan krijg je voor het jaarlijks restant na salderen de afgesproken terugleververgoeding.
Salderen.
We gebruiken beide telwerken. Eén voor het daltarief van 23:00 tot 07:00, in de weekenden en op feestdagen. En één voor het normaaltarief voor de overige perioden. Dus stroom in daluren opgewekt wordt weggestreept tegen stroom verbruikt in daluren en dat geldt ook voor de normaaluren.
Maar dat is alleen voor de kosten en opbrengsten van de stroom. De inkoopkosten en EB zijn altijd hetzelfde, ongeacht wanneer je teruglevert.
Dag allemaal,
Voor onze (gasloze) nieuwbouw woning hebben wij een aanbod van Essent ontvangen. Ze rekenen in deze drie jaar geen kosten voor het terug leveren.
Wij hebben 30 panelen van 435 WP Oost/West. Nog onbekend wat de woning gaat verbruiken en ook onbekend wat de panelen exact gaan opbrengen.
Terugleververgoeding is (zoals bij veel aanbieders) €0,05
Is onderstaande interessant?
/f/image/giPGi50ACkdnbx5ZQOgiwH0C.png?f=fotoalbum_large)
Vr. groet,
Voor onze (gasloze) nieuwbouw woning hebben wij een aanbod van Essent ontvangen. Ze rekenen in deze drie jaar geen kosten voor het terug leveren.
Wij hebben 30 panelen van 435 WP Oost/West. Nog onbekend wat de woning gaat verbruiken en ook onbekend wat de panelen exact gaan opbrengen.
/f/image/giPGi50ACkdnbx5ZQOgiwH0C.png?f=fotoalbum_large)
Vr. groet,
[ Voor 4% gewijzigd door Middeljans op 20-03-2024 13:13 ]
Ja dat vroeg ik mij ook af. Zijn er uberhaupt nog leveranciers zonder terugleverboete of andere verborgen kosten?Metaalhoofd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
[...]
heb je bij vdB dan ook hun terugleverboete ingecalculeerd? (in jouw geval iets van € 21 per maand? (wat al meer is dan de vastrechtkosten in het contract wat ik net heb afgesloten bij GC)
Ik lees een energiedirect en oxxio een paar pagina's terug.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Prijzen per kWh zijn hoog, maar niet relevant omdat je per saldo op jaarbasis zal terugleveren voor 0,05 €.Middeljans schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:12:
Dag allemaal,
Vr. groet,
@Middeljans Met een oost-west opstelling zou je kunnen overwegen een dynamisch contract te nemen. Je hebt immers in de ochtend en avond de max. Levert veel op rond die tijd. Mocht dynamisch toch niet bevallen, kun je altijd nog iets anders afsluiten.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Zojuist een voorstel gehad van Audax (Main):
Stroom laag: 0,125
Stroom hoog: 0,127
Gas: 0,395
prijzen zijn ex btw.
Dit kan tot 31-12-2027 lopen.
We verbruiken 800 kuub gas, en ongeveer 2900 Kwh en leveren 2400 Kwh terug.
Is dit een goede aanbieding?
prijzen zijn ex btw.
Dat lijken mij zeer nette prijzen, maar dit is volgens mij zakelijk en niet particulier? Ik kan tenminste alleen Audax vinden in combinatie met zakelijk.MrGab schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:08:
prijzen zijn ex btw.
Geen idee of het voor zakelijk goed of slecht is en wat eventueel andere verschillen zijn..
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dit is niet alleen ex btw hoor, dit is ex alle overheidsheffingen denk ik. En dit is idd zakelijk.MrGab schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:08:
prijzen zijn ex btw.
Zakelijke contacten zijn nauwelijks te vergelijken mei consumentencontracten. Dus kan er niets over zeggen
[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 20-03-2024 20:22 ]
Hoi!
wij hebben een oost west ligging (gevel staat pal op het zuiden), maar de piek ligt toch doorgaans rond 12:00-13:00. niet in de ochtend en avondpeter123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:39:
@Middeljans Met een oost-west opstelling zou je kunnen overwegen een dynamisch contract te nemen. Je hebt immers in de ochtend en avond de max. Levert veel op rond die tijd. Mocht dynamisch toch niet bevallen, kun je altijd nog iets anders afsluiten.
's ochtends en richting de eind van de middag/avond is de zonkracht gewoon stukken minder en rond het middag uur valt het zonlicht op beide kanten.
Aanbieding gekregen van GC Groenbezig 1jr
Normaal: € 0,2083983 p/kwh
Dal: € 0,2204983 p/kwh
Gas: € 1,0908634 p/m3
Maar omdat ik wat meer zekerheid wilde ben ik akkoord gegaan met 3jr Vandebron
Normaal: € 0,277948 p/kwh
Dal: € 0,252448 p/kwh
Gas: € 1,2164421 p/m3
Ik zat eerst bij CoolBlue, maar die gaf mij een verlenging zonder 'welkomstbonus' waarbij ik met de welkomstbonus bij Vandebron op hetzelfde maandbedrag uitkwam. De tarieven van de verlenging waren overigens hetzelfde als voor nieuwe klanten, dus dat vond ik niet interessant.
Puur omdat we toch al van een vrij duur tarief overstappen scheelt het sowieso geld. En ik ben na alk jaar overstappen wel heel even klaar met de onzekerheid over welke tarieven we na aan jaar weer hebben en dan wellicht balen dat ik geen meerjarig-contract had afgesloten. Ik schat de kans kleiner in dat de gastarieven (veel) verder gaan dalen, wat bij ons nog de grootste kostenpost is.
Verwachting is ook dat door nieuwe isolatie op de zolder het gasverbruik lekker daalt en daardoor het verschil ook niet zo groot is
Ik zat eerst bij CoolBlue, maar die gaf mij een verlenging zonder 'welkomstbonus' waarbij ik met de welkomstbonus bij Vandebron op hetzelfde maandbedrag uitkwam. De tarieven van de verlenging waren overigens hetzelfde als voor nieuwe klanten, dus dat vond ik niet interessant.
Puur omdat we toch al van een vrij duur tarief overstappen scheelt het sowieso geld. En ik ben na alk jaar overstappen wel heel even klaar met de onzekerheid over welke tarieven we na aan jaar weer hebben en dan wellicht balen dat ik geen meerjarig-contract had afgesloten. Ik schat de kans kleiner in dat de gastarieven (veel) verder gaan dalen, wat bij ons nog de grootste kostenpost is.
Verwachting is ook dat door nieuwe isolatie op de zolder het gasverbruik lekker daalt en daardoor het verschil ook niet zo groot is
is dit met zonnepanelen?Zvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:40:
Natuurlijk heb je gelijk, maar daar is de dynamische prijs ook naar. In de zomer met veel zon moet je betalen voor je geleverde stroom. In de ochtend en avond levert het geld op!Metaalhoofd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:21:
[...]
wij hebben een oost west ligging (gevel staat pal op het zuiden), maar de piek ligt toch doorgaans rond 12:00-13:00. niet in de ochtend en avond
's ochtends en richting de eind van de middag/avond is de zonkracht gewoon stukken minder en rond het middag uur valt het zonlicht op beide kanten.
De factor: tijd van het jaar cq zonnestand, prijs per kWh en welk tijdstip, bebouwing of bomen aan de horizon, exacte ligging panelen, maakt de discussie lastig. Iedere situatie is weer anders.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ja is inclusief zonnepanelen maar dan zie ik in het voorstel ook staan € 450,- per jaar aan vaste terugleveringskosten erbij. Pfoef.
Bij Energiedirect probeer ik al 3 weken een contract af te sluiten. Telefonisch, via chat, iedere keer wordt er gezegd dat het gelukt is maar ik ontvang maar geen bevestiging...
Mooie prijzen, had ik zeker voor gegaanZvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:40:
Snap dat je met 3 jaar meer zekerheid hebt maar kwa stroomprijzen is de gekte wel voorbij en zijn dit zeer mooie tarieven.
Ik moet helaas nog even wachten..

Ja dat is met zonnepanelen, maar ik heb heeeeeeele oude, dus ik lever niet zoveel terug. Ze vragen bij Vandebron een vaste terugleververgoeding van €0,13142 per dag als je teruglevert tot 1000 kwh. Daar kom ik niet aan (misschien wel met nieuwe panelen, maar die komen denk ik pas volgend jaar).
Terugleververgoeding is €0,13 p/kwh voor de eerste 2000 kwh. Daarna €0,06 p/kwh.
Maar dit is zonder eventuele opslagen en btw neem ik aan?Zvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:40:
Zonder opslagen en btw lijkt het me een erg dure aanbieding._Erik_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:04:
[...]
Maar dit is zonder eventuele opslagen en btw neem ik aan?
@Zvennn Hoe kom je aan het aanbod van Greenchoice? Is er een link naar hun site waarmee je met die prijzen kunt afsluiten?
Nee, dit zijn de all-in prijzen_Erik_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:04:
[...]
Maar dit is zonder eventuele opslagen en btw neem ik aan?
Zonder opslagen en belasting:
Normaal: € 0,0767503
Dal: € 0,0888503
Gas: € 0,3854213
Ik heb gewoon gebeld naar GreenChoice en gevraagd naar de Groenbezig 1jr aanbieding. Toen moest 'even overlegd worden met de manager' en kreeg ik het aanbod.
Mooi aanbod dan. Als ik zoek op GreenChoice Groenbezig vind ik hier alleen een oud voorwaarden document van.Zvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:14:
[...]
Nee, dit zijn de all-in prijzen
Zonder opslagen en belasting:
Normaal: € 0,0767503
Dal: € 0,0888503
Gas: € 0,3854213
Ik heb gewoon gebeld naar GreenChoice en gevraagd naar de Groenbezig 1jr aanbieding. Toen moest 'even overlegd worden met de manager' en kreeg ik het aanbod.
Hoe kwam je op het Groenbezig aanbod, aangezien je daar specifiek om gevraagd heb?
Vrienden van mij hebben hun contractaanbod met mij gedeeld en die titel stond erboven. Dus in dit geval dus een beetje mazzel. En vaak werkt bellen, met de vraag "dat aanbod wil ik ook"._Erik_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Mooi aanbod dan. Als ik zoek op GreenChoice Groenbezig vind ik hier alleen een oud voorwaarden document van.
Hoe kwam je op het Groenbezig aanbod, aangezien je daar specifiek om gevraagd heb?
Wat zijn jullie ervaringen met Greenchoice & Vandebron? Ik ga in juni verhuizen naar een (nieuwbouw) appartement met alleen stroomverbruik (zonder zonnepanelen, dus geen teruglevering stroom) en ik wil graag overstappen vanuit Vattenfall. Ik hink op twee gedachten (1 jaar of 3 jaar en verschillende maatschappijen):
1. 1 jaarcontract bij Green choice(in totaal geschat verbruik 5000kWh):
Normaaltarief per kWh € 0,21429
Daltarief per kWh € 0,22639
Vaste leveringskosten per jaar € 123,07
Per maand: 83 euro
2. 3 jaarcontract bij Vandebron (in totaal geschat verbruik 5000kWh):
Normaaltarief per kWh € 0,27797
Daltarief per kWh € 0,25245
Vaste leveringskosten per jaar € 72,00
Per maand: 105 euro
Naast dat ik het lastig vind om hieruit keuze te maken, weet ik ook niet of 5000kWh een goede schatting is bij een nieuwbouwappartement met waterpomp/vloerverwarming.
Wat zouden jullie doen?
Naast dat ik het lastig vind om hieruit keuze te maken, weet ik ook niet of 5000kWh een goede schatting is bij een nieuwbouwappartement met waterpomp/vloerverwarming.
Wat zouden jullie doen?
Net ook dit aanbod gekregen via de telefoon. Moest wel specifiek vragen naar dit contract met de naam Goedbezig want daarvoor zat het op 27 en 30 cent met zonnepanelen.Zvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Vrienden van mij hebben hun contractaanbod met mij gedeeld en die titel stond erboven. Dus in dit geval dus een beetje mazzel. En vaak werkt bellen, met de vraag "dat aanbod wil ik ook".
is het goedbezig of groenbezig 1 jaar? Zou je hiervoor moeten bellen of kan je het aanbod ook via de whatsapp krijgen van hun? Krijg je eerst een offerte per mail of moet je via de telefoon akkoord gaan met het aanbod?Limbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Net ook dit aanbod gekregen via de telefoon. Moest wel specifiek vragen naar dit contract met de naam Goedbezig want daarvoor zat het op 27 en 30 cent met zonnepanelen.
Ik zou voor het jaarcontract gaan bij Greenchoice.hotymoty schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:19:
Wat zijn jullie ervaringen met Greenchoice & Vandebron? Ik ga in juni verhuizen naar een (nieuwbouw) appartement met alleen stroomverbruik (zonder zonnepanelen, dus geen teruglevering stroom) en ik wil graag overstappen vanuit Vattenfall. Ik hink op twee gedachten (1 jaar of 3 jaar en verschillende maatschappijen):
Wat zouden jullie doen?
Denk dat je minder gaat gebruiken dan 5000 kWh.
Ik verbruik 5100Wh/jaar voor een vrijstaande woning voor gezin (2 kinderen rond 10 jaar oud).
Maakt toch niet uit. Je krijgt het contract en hebt 14 dagen bedenktijd.acbi1986 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:51:
Krijg je eerst een offerte per mail of moet je via de telefoon akkoord gaan met het aanbod?
Dank voor je antwoord. Zou ik mogen vragen waarom ik voor 1 jaarcontract zou gaan ipv 3jarig? Of is Greenchoice gewoon betrouwbaarder?Dinah schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:29:
[...]
Ik zou voor het jaarcontract gaan bij Greenchoice.
Denk dat je minder gaat gebruiken dan 5000 kWh.
Ik verbruik 5100Wh/jaar voor een vrijstaande woning voor gezin (2 kinderen rond 10 jaar oud).
Vandebron is onderdeel van e.on net zoals Essent en EnergieDirect. Prima betrouwbaar. GreenChoice is gedeeltelijk van Eneco. Dus qua betrouwbaarheid zit het bij beiden wel goed. GC biedt alleen geen meerjarencontract aan icm zonnepanelen. Vandebron (nog) wel.
Ahh vandaar. Betrouwbaarheid zit wel goed. Nu nog afweging maken over 1 of 3 jaar contractZvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:32:
Vandebron is onderdeel van e.on net zoals Essent en EnergieDirect. Prima betrouwbaar. GreenChoice is gedeeltelijk van Eneco. Dus qua betrouwbaarheid zit het bij beiden wel goed. GC biedt alleen geen meerjarencontract aan icm zonnepanelen. Vandebron (nog) wel.
Zijn zakelijke contracten meestal gunstiger dan particulier?EWK schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Dit is niet alleen ex btw hoor, dit is ex alle overheidsheffingen denk ik. En dit is idd zakelijk.
Zakelijke contacten zijn nauwelijks te vergelijken mei consumentencontracten. Dus kan er niets over zeggen
Het is niet makkelijk te vergelijken, het consumentenrecht is niet van toepassing dus voorwaarden zijn compleet anders. Opzegboetes veel hoger etc. Dus of het gunstiger is in jouw geval? Dan moet je alle voorwaarden vergelijkenMrGab schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:23:
[...]
Zijn zakelijke contracten meestal gunstiger dan particulier?
Hoi!
Zakelijke contracten bieden niet de gebruikelijke consumentenbescherming, ik geloof ook niet de 14 dagen opzegtermijn.
Er zijn bedrijfjes die specifiek kleine zelfstandigen op woonadressen targeten met zakelijke contracten zonder dat dit in eerste instantie duidelijk is. Lijkt goedkoop omdat het ex. btw is, en als je dan toehapt als particulier (denk je) heb je ineens een zakelijk contract afgesloten waar je niet meer vanaf kunt.
Er zijn bedrijfjes die specifiek kleine zelfstandigen op woonadressen targeten met zakelijke contracten zonder dat dit in eerste instantie duidelijk is. Lijkt goedkoop omdat het ex. btw is, en als je dan toehapt als particulier (denk je) heb je ineens een zakelijk contract afgesloten waar je niet meer vanaf kunt.
eerste vraag: ik geen gewoon goedbezig gezegdacbi1986 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:51:
[...]
is het goedbezig of groenbezig 1 jaar? Zou je hiervoor moeten bellen of kan je het aanbod ook via de whatsapp krijgen van hun? Krijg je eerst een offerte per mail of moet je via de telefoon akkoord gaan met het aanbod?
tweede vraag: ik heb gebeld
derde vraag: Ik heb via telefoon aanbod gehad en deze via de mail ook ontvangen en daarna bevestigd.
Dat is niet waar, GC biedt nog wel degelijk driejaarscontracten aan voor zonnepaneelbezitters, alleen zijn de vaste leverkosten met € 14,79 per maand dubbel zo hoog.Zvennn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:32:
GC biedt alleen geen meerjarencontract aan icm zonnepanelen. Vandebron (nog) wel.
Je was me net voor, maar dit klopt inderdaad. Hiervoor waren die leverkosten de helft ongeveer. Toch een 'nadeel' van 85 p/j.Tranquility schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:18:
[...]
Dat is niet waar, GC biedt nog wel degelijk driejaarscontracten aan voor zonnepaneelbezitters, alleen zijn de vaste leverkosten met € 14,79 per maand dubbel zo hoog.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Bij een lager verbruik wordt VdB interessanter, vanwege de lage vaste lasten.hotymoty schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:01:
[...]
Dank voor je antwoord. Zou ik mogen vragen waarom ik voor 1 jaarcontract zou gaan ipv 3jarig? Of is Greenchoice gewoon betrouwbaarder?
Wellicht daarom gaan voor 1 jaar-contract, dan weet je beter wat je verbruik is.
Al denk ik wel dat vaste lasten zullen blijven stijgen.
Toch, in jouw situatie zou ik gaan voor 1 jaar. Volgend jaar zijn er wellicht ook weer kortingen voor nieuwe klanten, etc.
(En ik heb zonnepanelen en zou daarom nooit voor VdB gaan, maar zonder zonnepanelen zijn ze prima. (En voor sommige met zonnepanelen, alleen snap ik dat niet.))
Oude panelen hoog regulier nachtverbruik verbruik (BEV) in mijn verlengaanbod rekenen ze met 150 eur vaste teruglevingskosten (tussen 1000 en 2000 brutto terugleveren). Doe daar een gunstig nachttarief bij en scherpe vaste leveringskosten en ze winnen het van aanbieders die de vaste teruglevingskosten verekenen in het niet geven van een welkomstbonus of de hoge vaste leveringskosten.Truus01 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:11:
[...]
. (En voor sommige met zonnepanelen, alleen snap ik dat niet.))[/small]
Moet mijn verlengaanbod nog verder analyseren maar ik schrok er zeker niet van
Plus even bellen voor je verlengaanbod, ik kreeg 150 erbij via de telefoon. Afgezet tegen de goedkopere leveringskosten en prijzen tov greenchoice kan je nog weleens goedkoper uitkomen over een periode van 3 jaar.Sr_Ogel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Oude panelen hoog regulier nachtverbruik verbruik (BEV) in mijn verlengaanbod rekenen ze met 150 eur vaste teruglevingskosten (tussen 1000 en 2000 brutto terugleveren). Doe daar een gunstig nachttarief bij en scherpe vaste leveringskosten en ze winnen het van aanbieders die de vaste teruglevingskosten verekenen in het niet geven van een welkomstbonus of de hoge vaste leveringskosten.
Moet mijn verlengaanbod nog verder analyseren maar ik schrok er zeker niet van
150 euro extra korting bij Vandebron via telefoon?Boerenlater schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:55:
[...]
Plus even bellen voor je verlengaanbod, ik kreeg 150 erbij via de telefoon. Afgezet tegen de goedkopere leveringskosten en prijzen tov greenchoice kan je nog weleens goedkoper uitkomen over een periode van 3 jaar.
Wat ik zeg, voor 3 jaar dus.hotymoty schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:47:
[...]
150 euro extra korting bij Vandebron via telefoon?
Ik zit in de situatie waarbij mijn verbruik en opwek over het jaar precies in balans zijn, ongeveer 3800 kwh. Ik ben dus aan het kijken naar de leverancier met de laagste vast kosten.
Op dit moment lijkt dat Tibber te zijn met 3,99 (gaan naar 5,99). Zijn er mensen die lager hebben gezien?
Hmm, dat is een dynamisch contract, niet handig dus ivm saldering
CleanEnergy doet € 90,75 per jaar vaste leveringskosten, alleen als je daar de ervaringen over leest...
Op dit moment lijkt dat Tibber te zijn met 3,99 (gaan naar 5,99). Zijn er mensen die lager hebben gezien?
Hmm, dat is een dynamisch contract, niet handig dus ivm saldering
CleanEnergy doet € 90,75 per jaar vaste leveringskosten, alleen als je daar de ervaringen over leest...
[ Voor 22% gewijzigd door Dane86 op 23-03-2024 09:13 ]
Even zoeken in dit topic op Greenchoice fnv aanbieding.
Vaste kosten zijn dan € 79,99.
Vaste kosten zijn dan € 79,99.
Zit momenteel bij Greenchoice. Mag nu verlengen voor 1 of 2 jaar
1 jaar: €135 per maand
Variabele leveringskosten (per kWh)
€ 0,32428
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,33638
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
Variabele leveringskosten (per m3)
€ 1,15751
€ 8,19000
2 jaar: €137 per maand
€ 0,31265
€ 0,32475
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,20992
€8,1900
Teruglevering
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Wat zouden jullie doen? We hebben 8 panelen liggen. Nog geen 1000m3 gas met z’n 3. Rond de 2400kwh
€ 0,32428
€ 0,33638
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,15751
€ 8,19000
€ 0,31265
€ 0,32475
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,20992
€8,1900
Teruglevering
Lever je stroom aan ons terug? Dan saldeer je eerst al je afgenomen stroom met wat je aan ons teruglevert. Als je meer stroom teruglevert dan je afneemt, ontvang je een netto terugleververgoeding. Je ontvangt hierover geen overheidsheffingen of btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Wat zouden jullie doen? We hebben 8 panelen liggen. Nog geen 1000m3 gas met z’n 3. Rond de 2400kwh
[ Voor 23% gewijzigd door Agent47 op 23-03-2024 10:05 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je hebt ook nog de driejaars optie:Agent47 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:03:
Dan zou ik naar €164 gaan, dat is meer dan ik nu betaal (146)Tranquility schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:14:
[...]
Je hebt ook nog de driejaars optie:
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Weekend dus tijd om mijn verlengaanbod te beoordelen.
VandeBron
Levering dal € 0,24278
Levering normaal €0,27057
Vaste leveringskosten € 87,00
Vaste Terugleveringskosten € 150
Ik mis een verlengbonus die ik andere jaren wel eens gehad heb.
Gelijk maar vergeleken met wat greenchoice aanbied maar hun tarieven zijn echt extreem hoog €0,32428 normaal en €0,33638 dal en vaste kosten €14,79 per maand
Ter info ik rijd BEV dus ik heb nogal een afwijkend stroomverbruik.
gaslicht.com heeft met mijn verbruik Vandebron op plek 3 staan dus kennelijk is er momenteel weinig anders en is het verlengaanbod zo slecht nog niet.
VandeBron
Levering dal € 0,24278
Levering normaal €0,27057
Vaste leveringskosten € 87,00
Vaste Terugleveringskosten € 150
Ik mis een verlengbonus die ik andere jaren wel eens gehad heb.
Gelijk maar vergeleken met wat greenchoice aanbied maar hun tarieven zijn echt extreem hoog €0,32428 normaal en €0,33638 dal en vaste kosten €14,79 per maand
Ter info ik rijd BEV dus ik heb nogal een afwijkend stroomverbruik.
gaslicht.com heeft met mijn verbruik Vandebron op plek 3 staan dus kennelijk is er momenteel weinig anders en is het verlengaanbod zo slecht nog niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Sr_Ogel op 23-03-2024 11:00 ]
Heb je al bij het fnv aanbod gekeken?Agent47 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Dan zou ik naar €164 gaan, dat is meer dan ik nu betaal (146)
Zijn lage vaste leverkosten en je krijgt een cashback.
Edit: hier de link
https://www.greenchoice.nl/fnv/
De vaste leverkosten zijn €6,67 p/m
@Sr_Ogel ook voor jou
[ Voor 18% gewijzigd door JMS-2 op 23-03-2024 15:24 ]
Helaas nog ruimt 200 duurder voor mij dan bij vandebron. komt door het grote verschil in de kWh prijzen. Cashback kwam niet in beeld via het formulier achter jou link. In de tekst hebben ze het over een welkom van 75 euro dus die maakt het prijsverschil ook niet goed.JMS-2 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:17:
[...]
Heb je al bij het fnv aanbod gekeken?
Zijn lage vaste leverkosten en je krijgt een cashback.
Edit: hier de link
https://www.greenchoice.nl/fnv/
De vaste leverkosten zijn €6,67 p/m
@Sr_Ogel ook voor jou
Toch niet minder bedankt voor het delen.
Via pricewise zijn tarieven stuk goedkoper. Daar kan je ook even kijkenAgent47 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:03:
€ 0,32428
€ 0,33638
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,15751
€ 8,19000
€ 0,31265
€ 0,32475
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,20992
€8,1900
Teruglevering
Ik zie Mega met 0,27 / 0,25 per kWh en 139 euro/jaar en 375 euro cashback,Novax schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:31:
Er is op elke energieleverancier wel wat aan te merken, er staat een klantbeoordeling bij waarbij Greenchoice het hoogste scoort van die drie. Als het goed is heeft Greenchoice van die aanbiedingen ook het laagste tarief.
GC zie ik met 0,24 / 0,23 per kWh en 123 euro/jaar maar zonder cashback.. kijk ik verkeerd of reken jij de cashback niet mee?
Houd wel rekening mee dat Mega geen app en geen snel te bereiken klantenservice heeftOlaf van der Spek schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:26:
[...]
Ik zie Mega met 0,27 / 0,25 per kWh en 139 euro/jaar en 375 euro cashback,
GC zie ik met 0,24 / 0,23 per kWh en 123 euro/jaar maar zonder cashback.. kijk ik verkeerd of reken jij de cashback niet mee?

Wat mis je daar precies aan?wortelsky schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:16:
[...]
Houd wel rekening mee dat Mega geen app en geen snel te bereiken klantenservice heeftik zit daar nu en valt mij wel tegen.
*knip* Offtopic. Vragen naar aanbiedingen is niet de bedoeling.
[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 25-03-2024 09:51 ]
*knip* Offtopic. Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe.
[ Voor 80% gewijzigd door Yorinn op 26-03-2024 12:07 ]
Dat bericht van mij is al van vorige maand. Energieleveranciers kunnen dagelijks hun tarieven en de hoogte van de cashbacks veranderen, met name bij de vergelijking sites.Olaf van der Spek schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:26:
[...]
Ik zie Mega met 0,27 / 0,25 per kWh en 139 euro/jaar en 375 euro cashback,
Zelf zit ik momenteel bij Tibber, heb zonnepanelen en een EV. Nu verwacht ik tegen de zomermaanden, icm de negatieve tarieven dat Tibber niet gunstig zal blijven. Nu is het ideaal though.
Zodoende aan het rondkijken en kom nu uit bij Clean Energy variabele contract die rekenen 0,22€ per kWh incl. btw.
Ik zal niet meer terugleveren dan verbruik, waardoor terugleververgoeding in mijn geval niet relevant is. Zo ver ik heb kunnen vinden, zijn er momenteel geen andere aanbieders die lager dan die 22 cent zitten?
Leveringskosten zitten overigens op 90€ de jaar, ofwel 7,5€ de maand.
Klinkt goed? Zijn er al tweakers die bij Clean Energy zitten?
Zodoende aan het rondkijken en kom nu uit bij Clean Energy variabele contract die rekenen 0,22€ per kWh incl. btw.
Ik zal niet meer terugleveren dan verbruik, waardoor terugleververgoeding in mijn geval niet relevant is. Zo ver ik heb kunnen vinden, zijn er momenteel geen andere aanbieders die lager dan die 22 cent zitten?
vroeger waren TLV nog belangrijk, nu kun je dat gerust compleet vergeten, of je moet echt veel op je dak hebben liggen, maar dan zelfs heb ik mijn twijfels over het nut.beyazz06 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:02:
Zelf zit ik momenteel bij Tibber, heb zonnepanelen en een EV. Nu verwacht ik tegen de zomermaanden, icm de negatieve tarieven dat Tibber niet gunstig zal blijven. Nu is het ideaal though.
ideaal is volgens mij op dit moment een 100%-110% afdekking van je verbruik door sonnepanelen en hierdoor is een 100% saldering mogelijk.
wat hierbij dus wel van belang is dat je over het jaar een vaste tarief gaat krijgen, anders loopt het spaak. dus dynamische en variabele contracten vallen dan voor mij hierbij af.
door een vast contract verzeker je dat op het einde de stroomteller op minimum nul komt te staan, en je dus alleen met de vaste lasten en eventuele boetjes cq extra kosten door het teruleveren komt te zitten.
de optie wat je bij bepaalde enegieboeren ziet dat zij de extra kosten van het salderen in hogere stroomprijzen per kWh hebben verwerkt is in dit geval ideaal. Want zelfs kost het kWh 2 euro onder de streep ben je nog steeds bij 100% salderen nul euro kwijt aan variabele kosten.
dus in jou geval zou ik eerder daar naar kijken.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
https://www.wattisduurzaa...troom-aan-nieuwe-klanten/
Geen terugleverboetes en volledig salderen gaan het zien blijkbaar toch winst nog steeds te halen dan voor een energieleverancier.
(Maybe 1 april grap te lezen in reacties flauw dan
)
Geen terugleverboetes en volledig salderen gaan het zien blijkbaar toch winst nog steeds te halen dan voor een energieleverancier.
(Maybe 1 april grap te lezen in reacties flauw dan

[ Voor 14% gewijzigd door topper6 op 28-03-2024 16:14 ]
Bij dat gratis kolenstroom in de kop van het artikel zou er toch een lampje moeten gaan branden.topper6 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:01:
https://www.wattisduurzaa...troom-aan-nieuwe-klanten/
(Maybe 1 april grap te lezen in reacties flauw dan)
Vereniging Eigen Huis heeft schijnbaar weer een veiling Collectieve Inkoop Energie afgerond. Ik heb alleen bericht ontvangen dat het via Mega is, maar nog geen aanbod met prijzen. Weet iemand al wat de tarieven zullen worden?
Science is stranger than fiction
Op basis van het feit dat Mega het niet zo nauw neemt met vaste contracten als ze het slecht uitkomen, zou ik het al niet daar willen afsluiten.
https://www.hln.be/nieuws...-dubbel-zo-hoog~aedc430e/
https://www.hln.be/binnen...ega-na-klachten~a5a007b6/
https://www.hln.be/nieuws...-dubbel-zo-hoog~aedc430e/
https://www.hln.be/binnen...ega-na-klachten~a5a007b6/
*knip* Spam
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 03-04-2024 14:38 ]
Het verlengaanbod via de site/inlog was vrij slecht. Ongeveer 32ct per kWh en 1,21 voor gas.
Gebeld en toen het volgende aanbod ontvangen:
€ 0,21429
€ 0,22639
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,12201
€ 8,19000
Het verlengaanbod via de site/inlog was vrij slecht. Ongeveer 32ct per kWh en 1,21 voor gas.
Gebeld en toen het volgende aanbod ontvangen:
€ 0,21429
€ 0,22639
€ 0,05000
€ 14,79000
Bosgecompenseerd gas
€ 1,12201
€ 8,19000
Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening
Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening
Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.
Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing
Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing
Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.