Processorkoeler schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:31:
[...]
Ah nice, goed om te weten. Dan toch afhankelijk van die prijzen ook maar vastzetten. Doe het nu puur voor gas, TLV komt later pas. Zit nu op 75 cent TLV
bij UnitedConsumers maar die zakt per 1 juli naar 8 cent helaas.
Ik heb zelf geen 1000m³ maar het was even een rekensom. Zit hier tussne de 100 en 300m³ afhankelijk van het weer, doe meer met elektra nu en stook laag. Denk dat het hem idd meer zit in de zekerheid dan op die paar tientjes verschil.
Ik zit nu op 3000kWh teruglevering en daar gaat dan eigen verbruik +- 1500kWh van af. Tussen de 1000-2000kWh terugleveren afhankelijk van het weer etc. Elektra doe ik los van gas en zet ik nog liever niet vast. Gas daarentegen liever wel vast. Hetzelfde dus.
Zelf gebruik ik dusdanig weinig gas dat ik de vaste leveringskosten ook mee moet wegen. Daarentegen ook de zekerheid (voor 1 of 3 jaar) tegen €1,22 per m³ of dan wellicht €1,35 per m³. Ga er dan van uit dat er in 2024, 2025 en 2026 hogere overheidsheffingen komen en de ODE terug voor gas. Dus dan stijgt dat wel.
Qua afkoop moet ik het nog berekenen, word wel enigszins "genaaid" door die rekensom die velen toepassen. In 2021 was het gasverbruik 500m³, in 2022 was dit 200 en dit jaar nog geen 100. Verbruik daalt elk jaar, maar hun rekensom richt zich volgens mij ook op historisch verbruik. Dan zou een afkoopsom/boete bij overstappen niet gunstig uitvallen, stel dat gas opeens €1 per m³ wordt.
Zelf denk ik niet dat het nog €3 per m³ zal gaan worden, tenzij er weer idiote capriolen gebeuren. Maar onder de €1 zie ik ook niet gebeuren. Het is speculeren en gokken, en ik denk dat ik net zoals velen ga afwegen en voor 1 tot 3 jaar zekerheid kies. Dan maakt mij €100 besparen over 3 jaar minder uit. Stel het wordt dan inderdaad een koude winter, is die zorg weg.
Update: ik zit net bij Oxxio te kijken en zie 3 jaar nu voor €1,36 per m³. Ga even wat rekensommen maken, maar vind het nu nog ieeeets te duur. Nog 13 dagen terugroepingstermijn voor Coolblue via Indipender, 1 jaar voor €1.22.
Keuzes.... weet iemand of er erg moeilijk wordt gedaan als je een herroeping doet buiten de 14 dagen, maar vóór de leveringsdatum? Of rekenen ze zich dan alsnog rijk met een opzegboete?

Je contract wordt definitief na de 14 dagen bedenktijd, ongeacht de startdatum van levering.
Ze moeten immers van te voren inkopen om te kunnen leveren. Dus ja, de boete zal gelden of ze moeten coulance toepassen, maar dat zijn ze NIET verplicht.
Een snelle rekensom voor jouw verbruik
300 m3 (de afgelopen 2 winters waren extreem zacht)
Bij elke 10 euro extra aan leveringstarief op gas zal het uitmaken, als je gastarief ca 3,5 cent verschilt.
Bij 50 euro extra aan leveringstarief op jaarbasis zal dat verschil rond de 17 cent liggen.
In een voorbeeld met fictieve prijzen :
gas 1,50 en vaste lasten 100 euro per jaar wordt 550 per jaar
gas 1,40 en vaste lasten 110 euro per jaar wordt 530 per jaar
gas 1,35 en vaste lasten 150 euro per jaar wordt 555 per jaar
Berekeningen gemaakt op basis van fictieve tarieven voor levering en vaste lasten om aan te tonen, dat hoogste levertarief niet altijd de hoogste totaalprijs geeft en laagste levertarief niet altijd de laagste totaalprijs geeft.
OT
Niemand kan voor een ander bepalen, welke belangen en voorkeuren zwaarder moeten wegen..
Elke keus heeft zijn voors en tegens : de kans op stijgende tarieven, dalende tarieven, korte contracten met de kans van prijsstijging/daling als het contract afloopt, opzegboetes..
Zorg, dat je blij ben met de deal die jij maakt, omdat jij ervan overtuigd bent, dat jij voor jou de beste keuze hebt gemaakt.