Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Leuk, en waarschijnlijk kun je de grafiek morgen of overmorgen weer omdraaien. Het blijft een jo-jo effect, als je echter kijkt naar de langere periode zie je de prijs licht stijgen. En helaas wij kunnen ons gas daar niet kopen, de energieleverancier doet daar een behoorlijke winstmarge er bovenop en dan komt de overheid ook nog en zie de prijs is ondertussen 5 keer zo hoog geworden.
Dit is kort door de bocht. Wat is bij jou langere periode? Ik zie de inkoopprijs over de afgelopen periode, godzijdank, dalen. Er is nu in de laatste 2 weken een spike omhoog vanwege leveringsprobleem uit Noorwegen en een flinke inkoop door China. China is inmiddels gestopt en vandaar de daling vandaag. Inderdaad kan het morgen weer anders zijn, maar trend is down en niet up.
Shell publiceert net ook een bericht dat zijn bouw van LNG terminals wat vertraagd, maar over 2 jaar alles afgerond is en dat dan definitief de gasmarkt stabiliseert.
Maar ook dit zijn berichten die morgen weer anders kunnen zijn.
Anyhow trend is down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-10 17:21
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Leuk, en waarschijnlijk kun je de grafiek morgen of overmorgen weer omdraaien. Het blijft een jo-jo effect, als je echter kijkt naar de langere periode zie je de prijs licht stijgen.
Ik zie zowel op korte als op lange termijn toch echt nog een dalende trend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qfn3h37zWgBUsMN3GrX_sczjjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRf6JVRvZHPs3c1cIfEqcCIs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Lecenten schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]
Oxxio en ENGIE denken daar blijkbaar anders over, maar ja de toekomst gaat het leren, ik ben tevreden, de komende 3 jaar in ieder geval geen last meer (en vooral geen buikpijn en rust in mijn hoofd) van de schommelingen van de gasprijs. O-)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10 08:03

DJR

Korte vraag (hopelijk net zo kort en bondig antwoord :) )

Als een leverancier (bijv. Coolblue) saldeert over het totale jaar verbruik, en mijn jaarverbruik is altijd hoger dan wat ik in een jaar totaal opwek met mijn panelen...

... dan is iedere (lage of hoge) terugleververgoeding wat mij geboden wordt toch niet-relevant?

of mis ik hier iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:13
Lecenten schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]
Niet zo gek dat hij op die grafiek daalt, vergeleken met 2 jaar geleden is de gasprijs nog steeds hoger en toen waren de belastingen en netbeheerkosten goedkoper, dus de tarieven van begin 2021 komen nooit meer terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1dULdRP4SohRmlug3qssbcypj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSRqdaTTN07XksD71kuFKT7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verduveltje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10 14:34
DJR schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:59:

Als een leverancier (bijv. Coolblue) saldeert over het totale jaar verbruik, en mijn jaarverbruik is altijd hoger dan wat ik in een jaar totaal opwek met mijn panelen...

... dan is iedere (lage of hoge) terugleververgoeding wat mij geboden wordt toch niet-relevant?

of mis ik hier iets.
Is dan inderdaad niet interessant, zo lang voor 100% gesaldeerd kan worden.
Als vanaf 2025 & 2026 voor 64% (en daarna minder) gesaldeerd kan worden krijg je voor het deel dat niet gesaldeerd kan worden de terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10 13:18
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Oxxio en ENGIE denken daar blijkbaar anders over, maar ja de toekomst gaat het leren, ik ben tevreden, de komende 3 jaar in ieder geval geen last meer (en vooral geen buikpijn en rust in mijn hoofd) van de schommelingen van de gasprijs. O-)
Snap ik. Wel lullig als de gasprijs straks stabiliseert op zeg, 90 cent, 1 euro per kuub, en je dan 3 jaar lang 1,24 euro betaald.

Ik heb gisteren in een soort opwelling een jaar vastgezet bij Budget Energie (heb nog 13 dagen om te cancellen), daar zat ik inmiddels al een tijdje variabel. Voor 1,24 per kuub en 0,35 cent per kWh normaal/dal is daar tegenwoordig hetzelfde, geen verschil meer in prijs. Reden hiervoor was wat nieuws over snel stijgende prijzen dat ik opving.

Ik zie nu ook de Coolblue aanbieding die iets scherper is qua gas. 1,15 eu ofzo. Scheelt bijna een dubbeltje dan. Op echt koude winterse dagen verbruikte ik afgelopen jaar ong. 8 kuub per dag. Dat scheelt dan zo'n 80 cent per dag. Laat dat ruim 90 dagen duren, kost me dan misschien 100 eu extra. Daar kom ik wel overheen. Heb inmiddels panelen dus ik bespaar weer op stroomkosten.

Ben nog op vakantie dus kon niet uitgebreid zoals thuis een onderzoek doen, heb via de Budget Energie app met een simpele klik verlengd. Terugleververgoeding zakt wel iets, maar ik verwacht netto niet terug te leveren. Heb mijn zonnepanelen nog geen jaar dus kan niet 100% inschatten hoeveel ze op jaarbasis terugleveren. Volgens offerte van panelen destijds moeten ze zo'n 90% eigen verbruik wel afdekken zolang er nog gesaldeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-10 07:59
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Nu een half jaar gas afsluiten is niet echt slim, je nieuwe contract komt dan net op het tijdstip waar gas het meest duur is.
Dus gas zeker voor min. 1 jaar afsluiten, denk je nu echt dat gas nog veel goedkoper gaat worden? Vergeet het goedkope gas uit Groningen of Rusland, de prijs wordt nu bepaald door LNG wat uit Noorwegen, Usa en het midden oosten komt, en Azië is ook op jacht naar dit gas.
Transport gaat niet goedkoop via pijpleidingen maar via dure schepen.
Je hebt gelijk als ik het contract direct in zou laten gaan, echter laat ik mijn huidige dynamische contract lopen tot 1 november en laat ik het CoolBlue contract dan ingaan en die loopt dan tot 1 mei. Dan heb ik de hele winter zekerheid voor 1,18 per m3. Ik koop het risico van hoge prijzen op die manier af (upside risk) en mis daarmee een potentieel nog wat lagere prijs (downside potential) met dynamische prijzen wat ik nu heb. Dan kan ik volgend jaar in maart/april weer opnieuw gaan kijken welk contract ik wil in de zomer en de winter daarna.

[ Voor 10% gewijzigd door TobiasdePagter op 16-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 15:06
Ik heb een aanbieding van budget energie.
Wat denken jullie?

Wij hebben net 2 weken zonnepanelen en ik neig er naar om het aanbod te accepteren.
Ons verbruik is 5600 KWH per jaar en 2400 m3 aan gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrQb_pH4fPpOWQbquTB_Kb5vUE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiAFWSy7Gl2syHqholO3fHxq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Ik heb die aanbieding van Budget gister genomen. Kan helaas niet echt vergelijken met jou cijfers, wij hebben ong. 1000 kuub gas verbruikt bijv. En ook pas panelen vanaf november 2022. Die zouden vrijwel al de stroomkosten moeten compenseren zolang er nog gesaldeerd kan worden.

Wat mij opviel bij de Budget verlenging:

- stroom in jaarcontract is iets goedkopen dan de prijs uit het variabele contract
- gas is 8 cent duurder dan uit het variabele contract (voor maand juli)
- leverkosten worden 1 euro p/m hoger bij vast jaarcontract
- terugleververgoeding zakt van ong. 9 naar ong. 6 cent. Maar ik verwacht (vrijwel) niet terug te leveren dus maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:28
Ik heb bijdeze gekozen voor Coolblue, 1 jaar vast. Nadat ik het formulier heb ingevuld ging ik terug naar de homepage zonder melding dat het gelukt was. Ik heb ook geen mail gehad. Geen idee of het nu gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-10 19:33
Ik keek net in de Vattenfall app voor een 3 jaar contract

1 jaar :

stroom : 0.413082
gas : 1.439779

3 jaar :

stroom : 0.428812
gas : 1,445103

Tlv laten ze niet zien in het aanbod, waarschijnlijk omdat ik nog geen vol jaar zonnepanelen heb

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
jesco_white schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Snap ik. Wel lullig als de gasprijs straks stabiliseert op zeg, 90 cent, 1 euro per kuub, en je dan 3 jaar lang 1,24 euro betaald.

Ik heb gisteren in een soort opwelling een jaar vastgezet bij Budget Energie (heb nog 13 dagen om te cancellen), daar zat ik inmiddels al een tijdje variabel. Voor 1,24 per kuub en 0,35 cent per kWh normaal/dal is daar tegenwoordig hetzelfde, geen verschil meer in prijs. Reden hiervoor was wat nieuws over snel stijgende prijzen dat ik opving.

Ik zie nu ook de Coolblue aanbieding die iets scherper is qua gas. 1,15 eu ofzo. Scheelt bijna een dubbeltje dan. Op echt koude winterse dagen verbruikte ik afgelopen jaar ong. 8 kuub per dag. Dat scheelt dan zo'n 80 cent per dag. Laat dat ruim 90 dagen duren, kost me dan misschien 100 eu extra. Daar kom ik wel overheen. Heb inmiddels panelen dus ik bespaar weer op stroomkosten.

Ben nog op vakantie dus kon niet uitgebreid zoals thuis een onderzoek doen, heb via de Budget Energie app met een simpele klik verlengd. Terugleververgoeding zakt wel iets, maar ik verwacht netto niet terug te leveren. Heb mijn zonnepanelen nog geen jaar dus kan niet 100% inschatten hoeveel ze op jaarbasis terugleveren. Volgens offerte van panelen destijds moeten ze zo'n 90% eigen verbruik wel afdekken zolang er nog gesaldeerd kan worden.
Inderdaad balen als de gasprijs op 90ct. stabiliseert, maar de prijs die wij betalen komt voor het grootste gedeelte door de BTW 21%, Belasting (60ct !!!!) en wat de provider als extra rekent, de kale inkoop prijs is vandaag 0,278 ct. om dus naar 0,90ct inclusief alles te gaan moet die kale prijs dus 0,34 ct zakken, wat natuurlijk nooit gaat gebeuren, Daarom vind ik het vastzetten rond € 1,20 prima.

Mijn idee is anders, ik betaal al vele jaren rond de € 160.- per maand en ga nu naar € 140.-, dus laat de wereld maar doordraaien, weer een jaartje rust :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
Toch bijzonder dat we weer in de gelegenheid zijn om in centen 3 getallen achter de komma te gaan berekenen.
Vorig jaar zou iedereen direct 3 jaar vastleggen met deze prijzen....maar nu de rust weer een beetje is wedergekeerd blijven we toch weer die Nederlander die €25 op jaarbasis wil winnen.

Ieder zijn ding en ik hoop dat het goed uitpakt. Maar als het verkeerd uitpakt ook het risico dragen he ;)

Ik was ook een ieder jaar oversluiten en welkomstbonus pakken type.

Nu voor 3 jaar vast bij oxxio voor prijzen die ik kan betalen zonder hoofdbrekens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ot7xS6ND3Xf96shf_3h0bDBha4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2gBkAGnPutZIeTf38DACNze.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 16:56
Ik zit in de bedenktijd van een vast contract Eneco. Zie ik in de kleine lettertjes dit staan:
** De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen. Hierover wordt geen btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie vergoed.
Dus die "vaste" prijzen van hun contract gelden voor de leveringstarieven, niet voor de teruglevering!
zijn er meer leveranciers die dit zo doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vreemd, bij Coolblue kun je voor enkel gas alleen via Independer afsluiten en niet via de eigen website.
Denk dat ik 'm toch een jaartje vastklik zodat ik er deze winter warmpjes bij zit. Ik heb uiteraard nog 14 dagen bedenktijd.

Edit: context, ik zit nu dynamisch bij Mijndomein Energie : vandaag € 1.172 incl. BTW

Gaat dus worden: Vast tarief 1 jaar Leverings­tarief (contract): € 1,16862 per m³

[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 16-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DJR schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:59:

of mis ik hier iets.
🤣 eeh, Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
XL2000 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:07:
Ik zit in de bedenktijd van een vast contract Eneco. Zie ik in de kleine lettertjes dit staan:

[...]

Dus die "vaste" prijzen van hun contract gelden voor de leveringstarieven, niet voor de teruglevering!
Wat een boeven, direct naar de gevangenis en niet over start zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verduveltje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10 14:34

[...]

Bij Oxxio staat dit er ook in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
lotje1 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:42:

1 jaar :

3 jaar :

Tlv laten ze niet zien in het aanbod, waarschijnlijk omdat ik nog geen vol jaar zonnepanelen heb
En maar denken waarom niemand op deze “prachtige” aanbieding ingaat. Of is dit alweer the next step ??? 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Wat dan? Hij levert toch niet terug in zijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:13

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

1 jaar :

3 jaar :
Ik zie dezelfde prijzen, een paar dagen geleden was het nog een stuk lager. Heb nu een variabel contract bij VF. Lastig oordelen wat de prijzen gaan doen, lijkt wel een beurs die gasprijzen. ;w

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10 09:26
Harmen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:52:
[...]

lijkt wel een beurs die gasprijzen. ;w
tja dat is het eigenlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik zit nu nog bij Vattenfall Variabel tarief en wilde eigenlijk per 1 juli een vast contract. Ik heb 25% blijven loont en op zich hadden ze wel een redelijke aanbieding vorige week, maar zoals gezegd ik wilde wachten tot 1 juli in de hoop dat de gasprijs nog wat lager zou gaan. Stroom maakt me niet zoveel uit, maar gas is wat duurder zeker de wintermaanden.

Nu kreeg ik een nieuwe aanbieding van Vattenfall:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq7fj5wlG-HJJ7J51riqQbiSvkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2i7BSEqTOxw22kYt8GxqmslX.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me erg hoog, vooral de gasprijs vind ik erg hoog vergeleken bij andere.
Bij Coolblue kan ik dit krijgen, maar zit er nog een addertje onder het gras waar ik rekening mee moet houden ,of is de keuze voor Coolblue op dit moment de juiste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0KRh0tjtdHv_YkVIDu5iSSfwsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHrYgOQH4wxbTjGHJ8qbwSFK.png?f=fotoalbum_large
Geschat maandbedrag
162,66

Graag wat advies als het kan. Mijn zonneppanelen heb ik pas een half jaar, dus de opbrengst is nog niet zo hoog. (zie Coolblue)

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbienio schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:58:
Tijdje getwijfeld wat te doen. Vooral met het weer oplopen van de prijzen.

Mijn situatie:
- 1500 kwh verbruik
- 2500 kwh opwekken
- 450 m3 gas.

Na wikken en wegen kwam ik uiteindelijk uit bij Greenchoice voor 2 jaar vast. 2 jaar vast omdat verschil met 1 jaar maar beperkt is en de gasprijzen voor mij komend jaar nog onzeker zijn.
Met name vanwege de teruglevering en een geplande vakantie van 2 maanden volgend jaar.

Tarieven (incl. 21% btw)
Stroom
All-in enkeltarief € 0,3821 per kWh
Teruglevering enkeltarief € 0,1150 per kWh
Vaste leveringskosten € 7,79 per maand

Gas
All-in tarief € 1,2453 per m³
Vaste leveringskosten € 7,79 per maand
Ongeveer vergelijkbaar verbruik hier en al klant bij GC sinds 04-07-2022 (toen de bekende 3 jarige Univé deal genomen met voor die tijd gunstige tarieven). Nu de tarieven inmiddels nog voordeliger liggen dan vlak nadat Oekraïne oorlog begon zojuist GC klantenservice gebeld en werd mij verteld dat ik zonder opzegboete mijn contract mocht ontbreken alleen onder voorwaarde dat mijn nieuwe contract bij GC voor 2/3 jaar is.

Daarmee kwam zonder opzegboete GC dus in mijn geval bij elkaar het goedkoopste uit de bus om klant te blijven (met besparing van €150 opzegboete)
Robbienio schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:58:

Enige vraag waar ik nu net achter kom..
Op de website van GC staat:

"Als je een variabel levertarief hebt, staan er meestal meerdere tariefperiodes op je jaarnota. Wij houden deze informatie voor je bij in Mijn Greenchoice. Je hoeft hier dus zelf niets voor te doen, maar je kan het via Mijn Greenchoice wel zelf controleren. Hoe dit werkt, zie je hieronder."

Ik heb nu echter een vast contract afgesloten. Saldeert GC nu over de looptijd van 1 jaar of ook in de tariefperiodes (jan - april, april - jul, jul - okt en okt - dec) zoals bij een variabel levertarief? :?
Ik heb mijn jaarrekening nog niet ontvangen maar de jongedame van de klantenservice kon mij bevestigen dat de saldering wordt verrekend over een periode van een jaar, dus startende vanaf ingang contractdatum +365 dagen erna, in mijn geval was eerste salderingsperiode dus 4 juli 2022 - 3 juli 2023.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-10 11:23
Toen ik belde met Consumentenbond Energiecollectief, liet de medewerkster doorschemeren dat ze vermoedelijk rond 18 juni met een nieuw aanbod komen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 17:58

GG85

.......

Greenchoice is al weer gestegen. Gas met €0,07 cent bij 2 jaar.

Gisteren afgesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW6yJh9OS2WPptUBPfcWel_FSCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJ7kkKY2RI8rHmOKX7riFYFm.png?f=fotoalbum_large

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr1xVOzhM0euiDj3m29r0R-fMeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AIYpQ1BUVOTQmqFpmXhf9wZq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 17-10 08:03

DJR

- delete -

[ Voor 96% gewijzigd door DJR op 16-06-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[...]

bij Oxxio ook het zelfde.
De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt is terug te vinden in je contract met ons.
De terugleververgoeding die met je is gecommuniceerd kan wijzigen.
8)7 |:(

ik zie het al voor me, ploseling word de TLV -1,50, dat word leuk voor de jongens, big cashen toch.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 16-06-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fugalism
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-08 18:31

1 jaar :

3 jaar :

Ligt het aan mij of zijn dat achterlijk hoge prijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
fugalism schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ligt het aan mij of zijn dat achterlijk hoge prijzen?
ik denk dat zal liggen aan wie je het vraagt, bij vattenval zullen ze wel zeggen nee hoor, gewoon marktconform.

een tweaker zal die vraag gewoon niet stellen en de site direct weer sluiten en deze op de black list zetten, zodat hij deze ook niet per vergissing weer kan openen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:13

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Eneco belde mij vanmorgen ook met een aanbod, die staan helemaal op een zwarte lijst na het Welkom Energie debacle. |:( Ik wacht nog wel een paar weken, dan maar zien.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GG85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:00:
Greenchoice is al weer gestegen. Gas met €0,07 cent bij 2 jaar.

Gisteren afgesloten:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]
volgens mij was Oxxio goedkoper geweest (wel dan 3 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-10 16:58

bloody

0.000 KB!!

MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:22:
[...]

volgens mij was Oxxio goedkoper geweest (wel dan 3 jaar).
met nadruk op was, want sinds vanochtend oid bieden ze geen 3 jaar contracten meer aan :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Harmen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:21:
Eneco belde mij vanmorgen ook met een aanbod, die staan helemaal op een zwarte lijst na het Welkom Energie debacle. |:( Ik wacht nog wel een paar weken, dan maar zien.
Haha, ja die staan bj mij ook op de zwarte lijst, ik ben ook een ex-Welkommer. Heb nu een 3 jarig contract bij Oxxio genomen, is wel een dochter van Eneco, maar klinkt beter (en iets goedkoper) dan Eneco zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XL2000
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:14:

ik zie het al voor me, ploseling word de TLV -1,50, dat word leuk voor de jongens, big cashen toch.
Nou dat was mijn idee dus ook. Ze kunnen dus gedurende de looptijd gaan geven OF VRAGEN wat ze willen...

Als TLV dus eigenlijk variabel is bij een vast contract, heb je nog geen zekerheid...

Dus voor mij is er nu ineens een extra variabele bijgekomen in energie vergelijken: is de TLV vast of niet...
Bij GC bijvoorbeeld zie ik daar niks over en blijft deze volgens mij gedurende de contractperiode ongewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-10 12:13
Zou die nu losgekoppelde TLV wellicht te maken hebben met dat in het wetsvoorstel die op 80% van het kale levertarief zou komen, terwijl die nu in de meeste contracten veel lager is? Dus dat ze zich alvast voorbereiden op het doorgaan van die wet?
(Dus is het niet eens in ons nadeel, want dan wordt die hoger, niet lager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
MacD007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:14:
[...]

bij Oxxio ook het zelfde.
De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt is terug te vinden in je contract met ons.
De terugleververgoeding die met je is gecommuniceerd kan wijzigen.
8)7 |:(

Ik dacht
dat als er een verpichte verhoging komt mbt teruglevering in verhouding tot afschaffen salderen dat het hier betrekking op heeft net als bijv energiebelasting omhoog of omlaag gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
Harmen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Ik zie dezelfde prijzen, een paar dagen geleden was het nog een stuk lager. Heb nu een variabel contract bij VF. Lastig oordelen wat de prijzen gaan doen, lijkt wel een beurs die gasprijzen. ;w
Ik heb nog bedenktijd t/m volgende week dinsdag, voor een 3-jarig contract van Eneco met volgende tarieven:

daltarief* € 0,32794 per kWh
normaaltarief € 0,37125 per kWh

vaste leveringskosten € 71,88
netbeheerkosten € 354,51

gastarief € 1,24167 per m3

Vaste kosten van gas per jaar
vaste leveringskosten € 86,88
netbeheerkosten € 207,00

Gezien de volatiliteit van de energieprijzen en ik graag zekerheid wil hebben in mijn uitgaven zet ik dit mogelijk wel door. Wel erg lastig, maar met deze tarieven wordt mijn energierekening wel weer betaalbaarder en heb ik rust en zekerheid van mijn uitgaven. De hoge prijs zit hem vooral in de hoge en verhoogde belastingen en andere vaste kosten / netbeheer.
Dit is een vast gegeven en wordt doorgaans niet minder, daarbij verwacht ik dat de markt de komende jaren nog onrustig zal blijven, met wispelturige en ook structureel hogere tarieven.

Ook vind ik het opmerkelijk hoe snel de energieleveranciers de tarieven opwaarts bijstellen als de gasprijs omhoog gaat. Ook het feit dat er aanbieders zijn die nu alweer hun 3-jarige contracten niet meer aanbieden, na de nieuwe spelregels van 1 juni 2023, de gasprijs kortstondig omhoog is gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Henrico1981 op 16-06-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
Henrico1981 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb nog bedenktijd t/m volgende week dinsdag, voor een 3-jarig contract van Eneco met volgende tarieven:

daltarief* € 0,32794 per kWh
normaaltarief € 0,37125 per kWh

vaste leveringskosten € 71,88
netbeheerkosten € 354,51

gastarief € 1,24167 per m3

Vaste kosten van gas per jaar
vaste leveringskosten € 86,88
netbeheerkosten € 207,00

Gezien de volatiliteit van de energieprijzen en ik graag zekerheid wil hebben ................ Ook het feit dat er aanbieders zijn die nu alweer hun 3-jarige contracten niet meer aanbieden, na de nieuwe spelregels van 1 juni 2023, de gasprijs kortstondig omhoog is gegaan.
Ik heb dezelfde situatie, 10 dagen geleden dezelfde aanbieding voor 3 jaar genomen, zodat ik 2 weken had om te bedenken of dit voor mij goed voelde en om te kijken, wat de prijzen in die 2 weken zouden gaan doen.

Zekerheid met het afkopen van stijgende prijzen en de kans/pech, dat de prijzen nog kunnen zakken.

@Truus01 Dat en misschien wel de kans, dat het plan voor de afbouw van de salderingsregeling gaat sneuvelen in de Eerste Kamer

[ Voor 5% gewijzigd door lotje1 op 16-06-2023 16:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XL2000
Truus01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:50:
Zou die nu losgekoppelde TLV wellicht te maken hebben met dat in het wetsvoorstel die op 80% van het kale levertarief zou komen, terwijl die nu in de meeste contracten veel lager is? Dus dat ze zich alvast voorbereiden op het doorgaan van die wet?
(Dus is het niet eens in ons nadeel, want dan wordt die hoger, niet lager.)
Dat denk ik niet... ik vertrouw die zakkenvullers nog voor geen kilowattuur.... die gaan niet nu iets opnemen ten gunste van de consument, ze nemen alleen bepalingen op ten gunste van henzelf...
En als er een wetswijziging komt kunnen ze altijd het contract anders insteken omdat ze nu eenmaal verplicht zijn om aan de wet te voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:59
bloody schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:25:
[...]

met nadruk op was, want sinds vanochtend oid bieden ze geen 3 jaar contracten meer aan :)
Hm, inderdaad, ik zie alleen nog maar de mogelijkheid voor een 6-maands contract. 1 Jaar en 3 jaar aanbiedingen zijn bij Oxxio foetsie. Moet na 10.58 uur gebeurd zijn, want toen heb ik een 3 jaars contract gelukkig nog wel kunnen afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Barfman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:56:
Ik zit nu nog bij Vattenfall Variabel tarief en wilde eigenlijk per 1 juli een vast contract. Ik heb 25% blijven loont en op zich hadden ze wel een redelijke aanbieding vorige week, maar zoals gezegd ik wilde wachten tot 1 juli in de hoop dat de gasprijs nog wat lager zou gaan. Stroom maakt me niet zoveel uit, maar gas is wat duurder zeker de wintermaanden.

Nu kreeg ik een nieuwe aanbieding van Vattenfall:

[Afbeelding]

Dit lijkt me erg hoog, vooral de gasprijs vind ik erg hoog vergeleken bij andere.
Bij Coolblue kan ik dit krijgen, maar zit er nog een addertje onder het gras waar ik rekening mee moet houden ,of is de keuze voor Coolblue op dit moment de juiste.

[Afbeelding]
Geschat maandbedrag
162,66

Graag wat advies als het kan. Mijn zonneppanelen heb ik pas een half jaar, dus de opbrengst is nog niet zo hoog. (zie Coolblue)
Je opbrengst van je PV kun je perfect met de site pvcalc uit België bepalen, mijn advies, neem daar 90% van hun uitkomst. Dan weet je wat je kunt verwachten.
Je geo locatie kun je makkelijk via Google Maps vinden.
De Consumentenbond komt mogelijk over een paar dagen met een nieuw aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer1234
  • Laatst online: 02-09-2024
Cheesy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:17:
Vreemd, bij Coolblue kun je voor enkel gas alleen via Independer afsluiten en niet via de eigen website.
Denk dat ik 'm toch een jaartje vastklik zodat ik er deze winter warmpjes bij zit. Ik heb uiteraard nog 14 dagen bedenktijd.

Edit: context, ik zit nu dynamisch bij Mijndomein Energie : vandaag € 1.172 incl. BTW

Gaat dus worden: Vast tarief 1 jaar Leverings­tarief (contract): € 1,16862 per m³
Inderdaad dit viel mij ook op.
Heb zojuist mijn dynamische aanbieder voor gas bedankt voor de fijne afgelopen tijd en heb hetzelfde aanbod/prijs voor 1 jaar vast gezet.
Ondanks dat ik een dynamische aanbieder heb gaat coolblue pas over 1 maand leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
XL2000 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Nou dat was mijn idee dus ook. Ze kunnen dus gedurende de looptijd gaan geven OF VRAGEN wat ze willen...

Als TLV dus eigenlijk variabel is bij een vast contract, heb je nog geen zekerheid...

Dus voor mij is er nu ineens een extra variabele bijgekomen in energie vergelijken: is de TLV vast of niet...
Bij GC bijvoorbeeld zie ik daar niks over en blijft deze volgens mij gedurende de contractperiode ongewijzigd
IANAL, maar bij een verlaging van de TLV zou je dan je dan een contract boetevrij moeten kunnen opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAAVN
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik zit bij Innova (vanwege de leuke TLV van afgelopen jaar) en die doen me nu een verlengings-aanbod..

Looptijd 1 jaar/ 3 jaar/ 4 jaar Allemaal voor ongeveer hetzelfde bedrag 399 op jaarbasis

Voorstel is gebaseerd op een fictief verbruik van 40 m3 gas (1,288) en 506 kWh (N 0,389/L 0,375)
Teruglevering wordt niet eens vermeld. In werkelijkheid verbruik 4500kWh/Opwek 7000 en gas klopt wel aardig

Maar wel met de nodige kleine lettertjes en uitgebreide disclaimer.

Maandelijkse kosten zijn minimaal 5 euro, servicekosten (Daar zijn ze het afgelopen jaar al het schip in gegaan met mij. Want ik heb met backing van ACM uitgelegd dat uitgangspunt het historisch verbruik is. Met als resultaat dat Innova me helemaal geen maandelijks termijnbedrag in rekening mag brengen ;) En dat ook niet meer doet uiteindelijk. Netwerkkosten komen niet overeen met de hoeveelheid gas zou <500 moeten zijn is 500>4000
Nergens is in de berekening mijn teruglevering meegenomen. Dus er klopt niet al te veel van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Laatst online: 00:40
retroguy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Hm, inderdaad, ik zie alleen nog maar de mogelijkheid voor een 6-maands contract. 1 Jaar en 3 jaar aanbiedingen zijn bij Oxxio foetsie. Moet na 10.58 uur gebeurd zijn, want toen heb ik een 3 jaars contract gelukkig nog wel kunnen afsluiten.
Aparte is dat je bij eneco alleen nog 3 jaar contracten kan sluiten via hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussie over de terugleververgoeding mag verder in De toekomst van salderen. Die gaat hier te ver offtopic.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razbunare
  • Laatst online: 17-10 19:01
Davidrrr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Aparte is dat je bij eneco alleen nog 3 jaar contracten kan sluiten via hun website.
Raar idd.
Als eneco klant met een variabel contract krijg je via de chat nu de optie om te verlengen voor 1 jaar 1,235 per m3 gas, 0,33 voor elektra. 3 jaar optie is niet mogelijk. Via de website echter wel idd alleen 3 jaar als optie met 1,308 voor gas en 0,38 voor elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Vandaag zie ik dat de prijzen licht omhoog zijn gegaan, bij gaslicht.com zijn er nog maar een paar aanbieders. OXXIO is verdwenen bij gaslicht.com en op de OXXIO site staat alleen nog een vast contract voor 6 maanden. Het lijkt er op dat ze allemaal in de wacht staan. Benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ton14 op 17-06-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ton14 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:06:
Vandaag zie ik dat de prijzen licht omhoog zijn gegaan, bij gaslicht.com zijn er nog maar een paar aanbieders. OXXIO is verdwenen bij gaslicht.com en op de OXXIO site staat alleen nog een vast contract voor 6 maanden. Het lijkt er op dat ze allemaal in de wacht staan. Benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen.
Klopt. Die € 1,16 per m³ van Coolblue bij Independer is ook gone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
*knip* Offtopic. Feedback op moderaties hoort hier niet thuis.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TexMex schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:09:
[...]

of je ziet de extreem hoge "aanbiedingen" zoals bij Vattenvall, met prijzen die nog hoger zijn dan het energieplafond, worden die bedrijven met onze belastingcenten ook nog extra gespect, eigenlijk zouden ze dat gewoon moeten verbieden, als ze in den haag wakker waren geweest hadden ze dat gewoon in de regeling kunnen inbouwen, verbod om na het uitbrengen van een energieplfond vaste contracten uitbrenge ndie hoger zijn dan de prijzen van het energieplafond. Doen ze dat wel dan direct een boete van 1 miljoen euro per soort contract. elke verdere overstijging word de boete elke keer verdubbeld, na drie boetes word de vergunning voor 5 jaar ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
[...]

Niet gone maar wel gestegen naar 1,24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hp68 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Niet gone maar wel gestegen naar 1,24
Ja, die 1,16 is dus gone. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
[...]

Op de eigen website is het tarief omhoog gegaan naar ~ 1,24

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
TexMex schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Ja, die 1,16 is dus gone. :P
Onder de 1,20 voor gas is er nu niet meer te vinden
Hoop dat het nog terugkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hp68 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Onder de 1,20 voor gas is er nu niet meer te vinden
Hoop dat het nog terugkomt
over twee maanden weten we het , maar ook dan ben je weer te laat, want dan zal de prijs ook wel weer hoger liggen. kijk net als op de beurs kopen op het laagste punt lukt bijna nooit, is bij de energiemarkt dus niet anders. of heeft iemand nog de alwetende glazen bol nog op zolder liggen, nu de tijd om dat ding boven water te toveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-10 15:01
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:26:
De gasprijs TTF is door het dak aan het gaan. Ik heb geen glazen bol, maar houd er wel rekening mee dat de huidige aanbiedingen, zeker voor gas, snel bijgesteld gaan worden.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209

Desnods sluit je iets af via internet wat je binnen 14 dagen kan herroepen...

Ter info: Bij de ANWB betaal ik vandaag 1,15, maar dat is nog voor de prijsstijging van vandaag. Als het niveau vasthoudt, zit je morgen op 1,23. Bij Coolblue betaal je 1,17 voor een jaar.
De TTF gasprijzen zijn alweer flink aan het dalen. Snap de paniek hier niet zo.

De meeste die hier roepen dat meerjarige contracten ineens weg zijn of dat de prijzen omhoog gaan zijn de mensen die vrij recent een contract hebben afgesloten en dit alleen maar mooi vinden.

Laat je niet gek maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04

dbzfan

Nee.

*knip* Offtopic. Melden wat je 14 dagen terug hebt betaald is geen nuttige toevoeging aan het topic.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2023 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
AV1989 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:44:
[...]
De TTF gasprijzen zijn alweer flink aan het dalen. Snap de paniek hier niet zo.

De meeste die hier roepen dat meerjarige contracten ineens weg zijn of dat de prijzen omhoog gaan zijn de mensen die vrij recent een contract hebben afgesloten en dit alleen maar mooi vinden.

Laat je niet gek maken.
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:26:
"De gasprijs TTF is door het dak aan het gaan. Ik heb geen glazen bol, maar houd er wel rekening mee dat de huidige aanbiedingen, zeker voor gas, snel bijgesteld gaan worden."
@knakworst had niet helemaal ongelijk, want meerjarige contracten zijn verdwenen en de tarieven zijn gestegen, dus de leveranciers zijn ook niet echt optimistisch wat prijsdalingen betreft.

En dat de meesten hier roepen dat meerjarige contracten weg zijn vanuit een soort leedvermaak is onzin, dit forum is er juist voor om mede-Tweakers op aanbiedingen attent te maken en ze te waarschuwen voor schommelingen op de markt, waardoor de tarieven wijzigen.
Gas wordt nooit meer zo goedkoop als 2 jaar geleden vanwege de gestegen energiebelasting en netwerkkosten, degenen die nu nog op zoek zijn en hopen op (veel) lagere tarieven kunnen wel eens bedrogen uitkomen.
Het was niet voor niets in de media en op alle nieuwszenders, dat de vraag vanuit China naar gas stijgt, plus dat er minder gas vanuit Noorwegen komt en dat het ingevoerde LNG duurder is en dat dit alles de prijs negatief beïnvloed.
https://nos.nl/artikel/24...,gasprijs%20hoog%20blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Voor mij zeker geen leedvermaak, ik haal veel informatie uit dit forum en probeer mijn steentje bij te dragen.

Mijn idee van evenuele prijstijgingen was, de invloed van de oorlog in Oekraine en het aanvullen van voorraden over een paar maanden, maar ik had nooit kunnen verzinnen dat het door de vraag uit China en minder gas uit Noorwegen kon komen.

De leveranciers zouden toch een beter globaal overzicht moeten hebben dan wij als consument, maar die dekken zich ook maar in naar willekeur. CB heeft buiten de tarieven bv zijn vaste kosten met bijna 5 euro per maand verhoogd.

Ik keek in deze periode steeds naar de dynamische dag prijzen van Frank en ANWB, van Frank staan die vandaag op 0,303ct voor stroom en 1,158 voor gas (all in prijs), dit is een forse verhoging t.o.v. vorige week. Ze zijn de laatste week alleen maar dagelijks gestegen, maar mischien is dat over een week weer naar beneden, niemand weet dat.

Mijn beslissing om het vast te zetten is altijd alleen maar gebaseerd op het bedrag per maand wat ik kan betalen op een moment in de tijd, uiteraard liefst zo laag mogelijk, dus hoe meer signalen ik krijg, hoe beter. Beslissen doe je zelf natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Dat de EU of de landen daarin ook niet echt slagen om langetermijn LNG contracten af te sluiten "want we moeten van het gas af" zal ook niet helpen om de prijs te drukken. De Aziaten kiezen voor leveringszekerheid en hebben hun zaakjes waarschijnlijk goed geregeld. En zo vaart de USA richting Azie en staan wij (EU) er als lulletjes rozenwater naar te kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lecenten
De paniek is al weer over hoor. Gisteren is de gasprijs 35% gezakt ten opzichte van het hoogtepunt van donderdag. Ik betaal vandaag 1,05 all-in (Zonneplan).

Dat gedoe over Azie en Noorwegen is alleen maar een aanleiding, die enorme stijging was puur speculatie:
https://www.volkskrant.nl...k-aan-verdienen~b73c516e/

Toch raar dat dat mogelijk is bij een eerste levensbehoefte, net als bij voedsel. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 11:15
ton14 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:06:
Ook het 6 maanden contract is inmiddels niet meer beschikbaar op de OXXIO site. Vanochtend nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Eneco site geeft nu ook aan dat je online geen contracten kunt afsluiten, alleen telefonisch nog een modelcontract.

Volgens Twitter komt dit doordat ze door hun inkoop heen zijn en volgt volgende week een nieuw aanbod.

[ Voor 39% gewijzigd door remco8264 op 17-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Lecenten schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:20:
De paniek is al weer over hoor. Gisteren is de gasprijs 35% gezakt ten opzichte van het hoogtepunt van donderdag. Ik betaal vandaag 1,05 all-in (Zonneplan).

Dat gedoe over Azie en Noorwegen is alleen maar een aanleiding, die enorme stijging was puur speculatie:

Toch raar dat dat mogelijk is bij een eerste levensbehoefte, net als bij voedsel. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Wat ga je straks in de winter betalen bij Zonneplan? De tarieven schommelen wat de laatste dagen, echter is de MWh inkoopprijs vergeleken met 2 jaar terug nog steeds 100% duurder.
Donderdag stond de gasprijs even op 41.145MWh, gisteren eindigde hij op 32.775MWh, dat is geen 35% lager. Je kunt ook zeggen dat vergeleken met afgelopen maandag hij 5,5% hoger geëindigd is, maandag stond hij op 31.036MWh en op 1 juni op zelfs 23.103MWh, het laagterecord sinds september 2021.
Het is niet voor niets dat de leveranciers de meerjarige aanbiedingen opeens hebben verwijderd en dat de tarieven zijn gestegen, die gaan niet per dag met de inkoopprijzen speculeren, maar kijken naar de langere termijn en de marktverwachtingen.
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr

Wat je bij zonneplan wint aan gas verlies je op stroom als je zonnepanelen hebt. Dus prima als je niet saldeert. Laat zonneplan die tarieven eens bieden voor alleen gas. Zullen ze nooit doen. Voor mij is zonneplan niet interessant en ik ook niet voor hen aangezien ze niet alleen gas aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-10 14:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik heb aardig wat pagina's teruggelezen en zie iedereen Coolblue vs Oxxio vergelijken.
Zelf overweeg ik ook het VEH-aanbod van Coolblue tegen €1,16 per m³ maar omdat ik zéér weinig gas verbruik en de vaste kosten hoog zijn, twijfel ik nog. Via Indipender zitten ze op €1,25 per m³ en zijn de leveringskosten weer lager...

Iemand die 't goed volgt en advies heeft? Las net dat Oxxio sinds gisteren alles weg heeft gehaald voor 3 jaar wat toch jammer is. Dan toch liever 3 jaar tegen €1,22 dan 1 jaar tegen €1,15 met nog hogere vaste kosten. Zie het niet gebeuren dat de gasprijs verder daalt, integendeel; netto zal het tarief stijgen nu de ODE in 2023 nog 0 cent is en elk jaar zal de energiebelasting ook wel stijgen.

Is het wijs om Coolblue via VEH bijv. per 1 september pas in te laten gaan? Bedenktijd geldt vanaf aanvraagdatum en niet ingangsdatum toch? Dus dan is dat alsnog 14 dagen, vervalt op 2 juli dus?
  • 1 jaar vastCoolblue via VEH: €1,16 per m³ en €9,39 vaste leveringskosten
  • 1 jaar vast Coolblue via Indipender: €1,24 per m³ en €7,10 vaste leveringskosten
  • 3 jaar vast Oxxio: €1,22 per m³ en €9,39 vaste leveringskosten €6,50 (aldus dit topic) - niet beschikbaar
  • 3 jaar vast Delta: €1,31 per m³ en €6,28 vaste leveringskosten
  • [/li]
Delta is dan ook wel interessant t.o.v. Coolblue via Indipender met slechts 7 cent. Scheelt 70 euro op 1000m³ maar wel 2 jaar langer "zekerheid". Wat is de kans dat de tarieven later dalen? Als we de overheidsheffingen buiten beschouwing laten, want de totaalprijs daarin zal jaarlijks toenemen hoogstwaarschijnlijk O-)

[ Voor 82% gewijzigd door Processorkoeler op 18-06-2023 03:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plagiaat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-10 17:12
Processorkoeler schreef op zondag 18 juni 2023 @ 02:31:
Ik heb aardig wat pagina's teruggelezen en zie iedereen Coolblue vs Oxxio vergelijken.
Zelf overweeg ik ook het VEH-aanbod van Coolblue tegen €1,16 per m³ maar omdat ik zéér weinig gas verbruik en de vaste kosten hoog zijn, twijfel ik nog. Via Indipender zitten ze op €1,25 per m³ en zijn de leveringskosten weer lager...

Iemand die 't goed volgt en advies heeft? Las net dat Oxxio sinds gisteren alles weg heeft gehaald voor 3 jaar wat toch jammer is. Dan toch liever 3 jaar tegen €1,22 dan 1 jaar tegen €1,15 met nog hogere vaste kosten. Zie het niet gebeuren dat de gasprijs verder daalt, integendeel; netto zal het tarief stijgen nu de ODE in 2023 nog 0 cent is en elk jaar zal de energiebelasting ook wel stijgen.

Is het wijs om Coolblue via VEH bijv. per 1 september pas in te laten gaan? Bedenktijd geldt vanaf aanvraagdatum en niet ingangsdatum toch? Dus dan is dat alsnog 14 dagen, vervalt op 2 juli dus?
  • 1 jaar vast Coolblue via Indipender: €1,24 per m³ en €7,10 vaste leveringskosten
  • 3 jaar vast Oxxio: €1,22 per m³ en €9,39 vaste leveringskosten €6,50 (aldus dit topic) - niet beschikbaar
  • [/li]
Delta is dan ook wel interessant t.o.v. Coolblue via Indipender met slechts 7 cent. Scheelt 70 euro op 1000m³ maar wel 2 jaar langer "zekerheid". Wat is de kans dat de tarieven later dalen? Als we de overheidsheffingen buiten beschouwing laten, want de totaalprijs daarin zal jaarlijks toenemen hoogstwaarschijnlijk O-)
Zowel van Oxxio als Eneco komen vanaf maandag weer 1 en 3jr contracten beschikbaar, wel tegen iets hoger tarief (bron twitter van beide bedrijven).

GC heeft op hun eigen site trouwens ook 3jr beschikbaar, deze zie je niet op vergelijkingssites. (Gas 1,33 dus wel
Iets duurder maar ook hogere TLV 11,5 ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • [/li]
Geen idee, wat jij zeer weinig noemt..

Maar je sprak in je bericht van 1000 m3

Dan is de rekensom op jaarbasis
CB via VEH (1000x 1,16) + (12 x 9,39 ).. = 1160 + 112,68.. totaal = 1272, 68 voor 1 jaar zekerheid
CB via Idp (1000 x 1,24) + (12x 7,10) = 1240 + 85,20 totaal = 1325,20 voor 1 jaar zekerheid
Oxxio 3 jr (1000 x 1,22) + (12x 6,50) = 1220 + 78 totaal = 1298 voor 3 jaar zekerheid
Delta 3 jr (1000 x 1,31) + (12 x 6,28) = 1310 + 75,36 totaal = 1385,36 voor 3 jaar zekerheid

dit alles natuurlijk op basis van de door jou aangegeven tarieven

Dan is het een afweging voor ieder op zich, of eigen verbruik een hoger leveringstarief compenseert.
En is het een afweging voor ieder op zich, of die zekerheid van 1 jaar genoeg is, of 3 jaar, of toch liever dynamisch of variabel.

NB :
Kijk bij een aanbieding altijd op basis van je eigen verbruik.
Controleer altijd de tarieven die voor jou gaan gelden.
Controleer altijd de contractvoorwaarden

[ Voor 4% gewijzigd door lotje1 op 18-06-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
Via website levert oxxio vandaag alleen nog maar model contracten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOU3VTB4boApyH6S3yiCO4WopNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q6MsgVeHC3DCnw4i35QZMa4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Joe Dancen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:02:
Via website levert oxxio vandaag alleen nog maar model contracten

[Afbeelding]
Een paar post terug geeft @plagiaat al aan dat 1 en 3 jaar contracten vanaf maandag weer beschikbaar zullen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-10 15:48
Ik ben toch maar voor CB + VEH gegaan. Een jaar zekerheid met redelijke tarieven. De vaste leveringskosten kunnen in mijn geval uit omdat ik na salderen circa 1000 kWh overhoud.
CB saldeert overigens ook nog eens juist (totaal op totaal) wat ik zo las.

Ik wil mensen hier er wel op wijzen dat er 10.000 CB + VEH contracten zijn. Ik lees ook dat veel aanbiedingen op raken hier. Veel mensen zijn dus aan het shoppen volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janderman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:27

Ik heb dat artikel gelezen, maar zeggen dat de enorme stijging puur speculatie is, klopt niet.
Persoon 1 zegt:" ... vermoedt dat speculanten de wisselingen veroorzaken. Dat zoeken we nu uit."
Persoon 2 zegt: "Hier is duidelijk sprake van een zogenoemde short squeeze, waarbij speculanten een relatief kleine prijsstijging aangrijpen om deze stijging sterk te vergroten"
Die squeeze ontstaat n.a.v. prijsstijging, waarbij het is niet 100% is na te gaan welk aandeel de speculanten hierin hebben. Zet de stijging door of gaat het toch veel verder dalen, niemand die het écht weet.

Geen idee welk effect de sabotage van LNG terminals, windmolenparken, gaspijpleiding e.d. heeft op de prijsontwikkeling, maar wat ik wel weet is dat de energiemarkt sinds de Oekraïne oorlog volledig is veranderd. Er hoeft maar iets (onderhoud/warme zomer/koude winter/groei vraag Azië/aanslag) te gebeuren of de prijzen zijn van slag.

Gokken op verdere daling van de tarieven is m.i. wél pure speculatie.
Het is een feit dat het gros van de Nederlanders zonder het prijsplafond in grote financiële problemen was gekomen met de prijzen van krap een half jaar terug.
Een tijd lang (1,2 of 3 jaar) vastleggen rondom/onder die (betaalbare) plafondtarieven is om die reden voor de meeste mensen (en in ieder geval voor die groep) een zeer verstandig besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 12:28
..
Iemand die 't goed volgt en advies heeft?
..
Is het wijs om Coolblue via VEH bijv. per 1 september pas in te laten gaan?
..
Ik weet niet of het voor jou een goed advies is maar ik doe het als volgt:

Mijn situatie : Ik gebruik 800m3 gas en 7200kWh stroom en lever 4500kWh terug,
Ik laad mijn EV voornamelijk op zonnige dagen en anders in de nacht of in het weekend tijdens de uren met de goedkoopste tarieven.

Ik heb CB (alleen Gas) vastgezet voor €1,1686 en ik laat het 1 augustus ingaan.
Stroom houd ik voorlopig nog dynamisch via ANWB omdat ik het afgelopen half jaar op €0,2358 gemiddeld per kWh zit en ik er op gok dat stroom niet echt veel duurder wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Lempke op 18-06-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Laatst online: 02-02 10:03
Janderman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Ik heb dat artikel gelezen, maar zeggen dat de enorme stijging puur speculatie is, klopt niet.
Persoon 1 zegt:" ... vermoedt dat speculanten de wisselingen veroorzaken. Dat zoeken we nu uit."
Persoon 2 zegt: "Hier is duidelijk sprake van een zogenoemde short squeeze, waarbij speculanten een relatief kleine prijsstijging aangrijpen om deze stijging sterk te vergroten"
Die squeeze ontstaat n.a.v. prijsstijging, waarbij het is niet 100% is na te gaan welk aandeel de speculanten hierin hebben. Zet de stijging door of gaat het toch veel verder dalen, niemand die het écht weet.

Geen idee welk effect de sabotage van LNG terminals, windmolenparken, gaspijpleiding e.d. heeft op de prijsontwikkeling, maar wat ik wel weet is dat de energiemarkt sinds de Oekraïne oorlog volledig is veranderd. Er hoeft maar iets (onderhoud/warme zomer/koude winter/groei vraag Azië/aanslag) te gebeuren of de prijzen zijn van slag.

Gokken op verdere daling van de tarieven is m.i. wél pure speculatie.
Het is een feit dat het gros van de Nederlanders zonder het prijsplafond in grote financiële problemen was gekomen met de prijzen van krap een half jaar terug.
Een tijd lang (1,2 of 3 jaar) vastleggen rondom/onder die (betaalbare) plafondtarieven is om die reden voor de meeste mensen (en in ieder geval voor die groep) een zeer verstandig besluit.
Waar ik voorheen altijd een 1-jarig energiecontract afsloot, neig ik er nu naar om mijn 3-jarig afgesloten contract bij Eneco toch door te zetten. Wel ben ik benieuwd wat de TTF gasprijs morgen en dinsdag gaat doen.

Ik heb nog 2 dagen bedenktijd, maar ik vind de huidige tijd en tijd die komen gaat zeer onvoorspelbaar en onzeker. Met als de situatie met Oekraïne en Rusland dermate escaleert ook kans op een WWIII, het gaat wel steeds een stapje verder met de inmenging van de rest van Europa en dreiging van Rusland.

Als ik hier voor mijzelf een stuk rust en zekerheid kan creëren/inbouwen dan is dit ook een keuze en overweging, met de kans dat ik wellicht teveel betaal, maar meer dan dit ga ik. i.i.g. niet betalen. Voor mij is het nu een stuk acceptabeler/betaalbaarder, met nog een aantal verduurzamingsmaatregelen verwacht ik ook nog het e.e.a. te kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
R0181 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Wat ga je straks in de winter betalen bij Zonneplan? De tarieven schommelen wat de laatste dagen, echter is de MWh inkoopprijs vergeleken met 2 jaar terug nog steeds 100% duurder.
Donderdag stond de gasprijs even op 41.145MWh, gisteren eindigde hij op 32.775MWh, dat is geen 35% lager.
Dynamisch is gemiddeld altijd goedkoper, het hoeft niet elke dag of zelfs elke maand goedkoper te zijn. Zekerheid kost geld, veel geld.

De hoogste prijs op donderdag was 50 euro/MWh, dat was rond 11:00 Nederlandse tijd. En het slot van gisteren is inderdaad 35% lager dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Davidrrr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:50:
[...]

Wat je bij zonneplan wint aan gas verlies je op stroom als je zonnepanelen hebt. Dus prima als je niet saldeert. Laat zonneplan die tarieven eens bieden voor alleen gas. Zullen ze nooit doen. Voor mij is zonneplan niet interessant en ik ook niet voor hen aangezien ze niet alleen gas aanbieden.
Ik heb geen panelen en dan is voor stroom dynamisch veel goedkoper. De salderingsregeling, die heel erg veel geld kost, wordt immers betaald door de afnemers met vaste contracten zonder panelen.

ANWB biedt dynamisch aan voor alleen gas. Tarieven zijn vergelijkbaar met Zonneplan, zeker vanaf 1 juli als de opslag van Zonneplan omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:31

knakworst

Get more sats!

Lecenten schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Dynamisch is gemiddeld altijd goedkoper, het hoeft niet elke dag of zelfs elke maand goedkoper te zijn. Zekerheid kost geld, veel geld.
Ik ben het met je eens, dynamisch is goedkoper. Op dit moment veel geld, heb ik mijn vraagtekens bij. Voor 1,17 per kuub heb ik mezelf een jaar zekerheid geven en lijkt mij ook niet slecht. De 'winst' bij dynamisch is beperkt, en kan oplopen naar een heel dik verlies. Leuk spotgoedkope gas in de zomer, het gaat erom wat de winter doet.

Stel:
- Putin gaat Hongarije etc. afsluiten
- tegenvallend onderhoud bij Noorwegen
- kerncentrales in Frankrijk die uitvallen
- geen regen in Noorwegen, beperkte waterkracht
- tornado of brand bij de Amerikaanse lng terminal
Horrorwinter in Europa

Het hoeft niet te gebeuren, en die opslagen kunnen gewoon 90 procent vol zitten, maar één van deze dingen en je bent veel duurder uit met je dynamische contract, of dat nou door speculanten komt of niet. En het meeste verbruik hebben de meesten in januari tot april, na het prijsplafond.

Zelfs elektra is morgen tussen 20 en 21 uur boven het prijsplafond. Schiet mij maar lek waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:51
knakworst schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Ik ben het met je eens, dynamisch is goedkoper. Op dit moment veel geld, heb ik mijn vraagtekens bij. Voor 1,17 per kuub heb ik mezelf een jaar zekerheid geven en lijkt mij ook niet slecht. De 'winst' bij dynamisch is beperkt, en kan oplopen naar een heel dik verlies. Leuk spotgoedkope gas in de zomer, het gaat erom wat de winter doet.

Stel:
Horrorwinter in Europa

Het hoeft niet te gebeuren, en die opslagen kunnen gewoon 90 procent vol zitten, maar één van deze dingen en je bent veel duurder uit met je dynamische contract, of dat nou door speculanten komt of niet. En het meeste verbruik hebben de meesten in januari tot april, na het prijsplafond.

Zelfs elektra is morgen tussen 20 en 21 uur boven het prijsplafond. Schiet mij maar lek waarom.
En je denkt dat de overheid in zo'n geval niet ingrijpt en de grote excessen opgevangen worden door een prijsplafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Janpietertje89 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:25:
[...]

En je denkt dat de overheid in zo'n geval niet ingrijpt en de grote excessen opgevangen worden door een prijsplafond?
Waarom moet ik vertrouwen op de overheid als ik nu een goede prijs kan krijgen. Uiteindelijk betaal ik dat als belastingbetaler. Alsof ik nu niet als niet-zonnepaneelbezitter voor teruglevering betaal.

Ik ben op 1 januari juist naar dynamisch gegaan omdat Vattenfall mij 3,18 voor gas en 0,91 voor elektra wou laten betalen.

Voor mij is het opwaartse risico (1,50*800 kuub) zomaar 1200 euro. Terwijl de winst 1200* 15 cent is gok ik. Nog geen 200 euro. Leuk dynamisch, maar op dit moment mij het risico niet waard voor gas. Voor elektra blijf ik wel op dynamisch contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lotje1
knakworst schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Stel:
Horrorwinter in Europa

Je vergat Trump, wat als die weer president wordt en de prijzen voor lng opschroeft of de levering afkapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

lotje1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Je vergat Trump, wat als die weer president wordt en de prijzen voor lng opschroeft of de levering afkapt
Als ik een tweejarig contract had afgesloten had ik hem opgeschreven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00
remco8264 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:07:
Eneco site geeft nu ook aan dat je online geen contracten kunt afsluiten, alleen telefonisch nog een modelcontract.

Volgens Twitter komt dit doordat ze door hun inkoop heen zijn en volgt volgende week een nieuw aanbod.
Blijkbaar met name om de gasprijzen, met stadswarmte kan ik alsnog een aanbod voor 6 maanden, 1 jaar of 3 jaar afsluiten.

Of ik stroom voor 1 of 3 jaar vast zet ben ik nog niet over uit.

Stroom Normaal: 574 kWh x € 0,36897
Dal: 764 kW x € 0,32768
Teruglevering 912 kWh
Warmte 24 GJ x € 90,9073/GJ

6 maanden €195.44, 1 jaar €195.75, 3 jaar €196.22

Ik verwacht niet dat de stroomtarieven die ik tot september 2022 had (Normaal € 0,29365 Dal € 0,26595) echt terugkomen.
Stadswarmte, sowieso geen keus.

[ Voor 32% gewijzigd door Myliobatis op 18-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
Myliobatis schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Blijkbaar met name om de gasprijzen, met stadswarmte kan ik alsnog een aanbod voor 6 maanden, 1 jaar of 3 jaar afsluiten.

Of ik stroom voor 1 of 3 jaar vast zet ben ik nog niet over uit.

Stroom Normaal: 574 kWh x € 0,36897
Dal: 764 kW x € 0,32768
Teruglevering 912 kWh
Warmte 24 GJ x € 90,9073/GJ

6 maanden €195.44, 1 jaar €195.75, 3 jaar €196.22

Ik verwacht niet dat de stroomtarieven die ik tot september 2022 had (Normaal € 0,29365 Dal € 0,26595) echt terugkomen.
Stadswarmte, sowieso geen keus.
Kneiters.. Stadsverwarming loopt totaal niet meer in lijn met de prijs voor verwarming op aardgas.
1 GJ warmte zit tussen de 24m3 en de 30m3 aardgas en als ik daarvoor de prijs van het prijsplafond gebruik, kom ik nog geen eens in de buurt.

Geen wonder dat je maandelijks bijna 200 euro kwijt bent (terwijl jouw verbruik weinig bijzonders is, eerder netjes te noemen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als ik de ACM monitor bekijk zijn de tarieven nu op z'n laagst:

https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor

Kan iemand een indicatie geven van het verschil t.o.v. het nieuws van een paar dagen geleden waarin werd gemeld dat de tarieven opeens weer omhoog schoten?

Is het echt zo dramatisch of ging het om een 'eenmalige' hobbel?

Overigens zie ik nu opeens dat bijvoorbeeld Eneco geen vaste contracten meer lijkt aan te bieden. Klopt dat? Dat is toch wel strijdig met het idee dat er meer vaste contracten zouden komen met de hogere opzegvergoeding.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 18:29

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Let op mensen er is een apart topic rondom Dynamische energieprijzen zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic., graag dan ook weer verder ontopic discussieren met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Real schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:46:

Kan iemand een indicatie geven van het verschil t.o.v. het nieuws van een paar dagen geleden waarin werd gemeld dat de tarieven opeens weer omhoog schoten?

Overigens zie ik nu opeens dat bijvoorbeeld Eneco geen vaste contracten meer lijkt aan te bieden. Klopt dat? Dat is toch wel strijdig met het idee dat er meer vaste contracten zouden komen met de hogere opzegvergoeding.
Klopt, bij Eneco kun je nu alleen telefonisch een modelcontract afsluiten, waarschijnlijk zijn ze door de aantal contacten wat ze konden aanbieden heen, nieuwe inkoop zal fors duurde zijn misschien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:22
D_Jeff schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Kneiters.. Stadsverwarming loopt totaal niet meer in lijn met de prijs voor verwarming op aardgas.
1 GJ warmte zit tussen de 24m3 en de 30m3 aardgas en als ik daarvoor de prijs van het prijsplafond gebruik, kom ik nog geen eens in de buurt.

Geen wonder dat je maandelijks bijna 200 euro kwijt bent (terwijl jouw verbruik weinig bijzonders is, eerder netjes te noemen)
En dat is de reden dat ik tijdens onze woning zoektocht alle woningen met stadsverwarming aan mij voorbij heb laten gaan. Je kan geen kant op en je mag zeker altijd de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
We Are Borg schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Een paar post terug geeft @plagiaat al aan dat 1 en 3 jaar contracten vanaf maandag weer beschikbaar zullen zijn :)
Ok...ze hebben natuurlijk veel tijd nodig om de tarieven op de website aan te passen en te overleggen wat de tarieven gaan worden?. Daarom moet de website 2 dagen offline voor nieuwe aanmeldingen. Ik begrijp het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 23:57
Sommige energieleveranciers bieden nu even geen LT contracten meer aan, maar wellicht morgen weer wel 😉

Nieuwe regels per 1 juni werken 2 kanten op. Contractbreuk kost je (als de energieprijzen ondertussen zijn gedaald) wellicht veel meer geld dan met de oude regels, maar je kunt er ook gratis van af als de energieprijzen inmiddels (miniem) zijn gestegen, of zelfs gelijk blijven. Toch?

Wellicht dat het makkelijker boetevrij opzeggen van vaste contracten de leveranciers aan het denken heeft gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekkertje op 18-06-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-8QRXIOs98bEqsQSFeJT7WByI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gd6DO9fLjP3HvWpXhDtu4Fdu.jpg?f=user_large

let op...
Die ACM monitor wordt 1x per maand bijgewerkt voor de tarieven, het wordt een schatting genoemd en de laatste bijwerking voor tarieven was 1 JUNI..

[ Voor 10% gewijzigd door lotje1 op 18-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-10 16:37

Het is net als met bitcoins. Er zijn heel veel 'kenners' in de wereld die denken te weten dat de prijs omhoog of omlaag zal gaan. Prijzen voor gas gaan normaliter ook gewoon omhoog, maar ook weer omlaag. Op dit moment is er absoluut geen reden tot paniek en ook nu zal de prijs weer gaan dalen, maar ook gaan stijgen. Mensen maken elkaar 'bang' met hun (gebrek aan) kennis, waardoor je misschien wel juist de verkeerde keuzes maakt. Gewoon een beetje relaxter door het leven en accepteren dat het leven niet maakbaar is.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Eneco 3 jaar gas 1,377 en stroom 0,397 en 0,354. Gas 7 cent hoger dan vorige week en 13 cent hoger dan paar weken terug. Volgens mij was dat de low. Dus een oxxio zal hier iets onder zitten wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Davidrrr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:05:
Eneco 3 jaar gas 1,377 en stroom 0,397 en 0,354. Gas 7 cent hoger dan vorige week en 13 cent hoger dan paar weken terug. Volgens mij was dat de low. Dus een oxxio zal hier iets onder zitten wellicht.
Oxxio vanaf vanavond voor 3 jaar vast:
Stroom normaal: €0,39860 kWh
Stroom dal: €0,3527 kWh
Gas: €1,36038 m3
Leveringskosten: €155,76 voor gas + stroom p/j

Stuk duurder dan het 3 jarige contract wat ik 2 weken geleden bij Oxxio afsloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-10 14:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

plagiaat schreef op zondag 18 juni 2023 @ 06:57:
[...]

Zowel van Oxxio als Eneco komen vanaf maandag weer 1 en 3jr contracten beschikbaar, wel tegen iets hoger tarief (bron twitter van beide bedrijven).

GC heeft op hun eigen site trouwens ook 3jr beschikbaar, deze zie je niet op vergelijkingssites. (Gas 1,33 dus wel
Iets duurder maar ook hogere TLV 11,5 ct).
Ah nice, goed om te weten. Dan toch afhankelijk van die prijzen ook maar vastzetten. Doe het nu puur voor gas, TLV komt later pas. Zit nu op 75 cent TLV
bij UnitedConsumers maar die zakt per 1 juli naar 8 cent helaas.
lotje1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Geen idee, wat jij zeer weinig noemt..

Maar je sprak in je bericht van 1000 m3

Dan is de rekensom op jaarbasis
CB via VEH (1000x 1,16) + (12 x 9,39 ).. = 1160 + 112,68.. totaal = 1272, 68 voor 1 jaar zekerheid
CB via Idp (1000 x 1,24) + (12x 7,10) = 1240 + 85,20 totaal = 1325,20 voor 1 jaar zekerheid
Oxxio 3 jr (1000 x 1,22) + (12x 6,50) = 1220 + 78 totaal = 1298 voor 3 jaar zekerheid
Delta 3 jr (1000 x 1,31) + (12 x 6,28) = 1310 + 75,36 totaal = 1385,36 voor 3 jaar zekerheid

dit alles natuurlijk op basis van de door jou aangegeven tarieven

Dan is het een afweging voor ieder op zich, of eigen verbruik een hoger leveringstarief compenseert.
En is het een afweging voor ieder op zich, of die zekerheid van 1 jaar genoeg is, of 3 jaar, of toch liever dynamisch of variabel.

NB :
Kijk bij een aanbieding altijd op basis van je eigen verbruik.
Controleer altijd de tarieven die voor jou gaan gelden.
Controleer altijd de contractvoorwaarden
Ik heb zelf geen 1000m³ maar het was even een rekensom. Zit hier tussne de 100 en 300m³ afhankelijk van het weer, doe meer met elektra nu en stook laag. Denk dat het hem idd meer zit in de zekerheid dan op die paar tientjes verschil.
Lempke schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Ik weet niet of het voor jou een goed advies is maar ik doe het als volgt:

Mijn situatie : Ik gebruik 800m3 gas en 7200kWh stroom en lever 4500kWh terug,
Ik laad mijn EV voornamelijk op zonnige dagen en anders in de nacht of in het weekend tijdens de uren met de goedkoopste tarieven.

Ik heb CB (alleen Gas) vastgezet voor €1,1686 en ik laat het 1 augustus ingaan.
Stroom houd ik voorlopig nog dynamisch via ANWB omdat ik het afgelopen half jaar op €0,2358 gemiddeld per kWh zit en ik er op gok dat stroom niet echt veel duurder wordt.
Ik zit nu op 3000kWh teruglevering en daar gaat dan eigen verbruik +- 1500kWh van af. Tussen de 1000-2000kWh terugleveren afhankelijk van het weer etc. Elektra doe ik los van gas en zet ik nog liever niet vast. Gas daarentegen liever wel vast. Hetzelfde dus.

Zelf gebruik ik dusdanig weinig gas dat ik de vaste leveringskosten ook mee moet wegen. Daarentegen ook de zekerheid (voor 1 of 3 jaar) tegen €1,22 per m³ of dan wellicht €1,35 per m³. Ga er dan van uit dat er in 2024, 2025 en 2026 hogere overheidsheffingen komen en de ODE terug voor gas. Dus dan stijgt dat wel.

Qua afkoop moet ik het nog berekenen, word wel enigszins "genaaid" door die rekensom die velen toepassen. In 2021 was het gasverbruik 500m³, in 2022 was dit 200 en dit jaar nog geen 100. Verbruik daalt elk jaar, maar hun rekensom richt zich volgens mij ook op historisch verbruik. Dan zou een afkoopsom/boete bij overstappen niet gunstig uitvallen, stel dat gas opeens €1 per m³ wordt.

Zelf denk ik niet dat het nog €3 per m³ zal gaan worden, tenzij er weer idiote capriolen gebeuren. Maar onder de €1 zie ik ook niet gebeuren. Het is speculeren en gokken, en ik denk dat ik net zoals velen ga afwegen en voor 1 tot 3 jaar zekerheid kies. Dan maakt mij €100 besparen over 3 jaar minder uit. Stel het wordt dan inderdaad een koude winter, is die zorg weg.

Update: ik zit net bij Oxxio te kijken en zie 3 jaar nu voor €1,36 per m³. Ga even wat rekensommen maken, maar vind het nu nog ieeeets te duur. Nog 13 dagen terugroepingstermijn voor Coolblue via Indipender, 1 jaar voor €1.22.

Keuzes.... weet iemand of er erg moeilijk wordt gedaan als je een herroeping doet buiten de 14 dagen, maar vóór de leveringsdatum? Of rekenen ze zich dan alsnog rijk met een opzegboete? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Processorkoeler op 19-06-2023 00:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lotje1
Processorkoeler schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:31:
[...]

Ah nice, goed om te weten. Dan toch afhankelijk van die prijzen ook maar vastzetten. Doe het nu puur voor gas, TLV komt later pas. Zit nu op 75 cent TLV
bij UnitedConsumers maar die zakt per 1 juli naar 8 cent helaas.

Ik heb zelf geen 1000m³ maar het was even een rekensom. Zit hier tussne de 100 en 300m³ afhankelijk van het weer, doe meer met elektra nu en stook laag. Denk dat het hem idd meer zit in de zekerheid dan op die paar tientjes verschil.

Ik zit nu op 3000kWh teruglevering en daar gaat dan eigen verbruik +- 1500kWh van af. Tussen de 1000-2000kWh terugleveren afhankelijk van het weer etc. Elektra doe ik los van gas en zet ik nog liever niet vast. Gas daarentegen liever wel vast. Hetzelfde dus.

Zelf gebruik ik dusdanig weinig gas dat ik de vaste leveringskosten ook mee moet wegen. Daarentegen ook de zekerheid (voor 1 of 3 jaar) tegen €1,22 per m³ of dan wellicht €1,35 per m³. Ga er dan van uit dat er in 2024, 2025 en 2026 hogere overheidsheffingen komen en de ODE terug voor gas. Dus dan stijgt dat wel.

Qua afkoop moet ik het nog berekenen, word wel enigszins "genaaid" door die rekensom die velen toepassen. In 2021 was het gasverbruik 500m³, in 2022 was dit 200 en dit jaar nog geen 100. Verbruik daalt elk jaar, maar hun rekensom richt zich volgens mij ook op historisch verbruik. Dan zou een afkoopsom/boete bij overstappen niet gunstig uitvallen, stel dat gas opeens €1 per m³ wordt.

Zelf denk ik niet dat het nog €3 per m³ zal gaan worden, tenzij er weer idiote capriolen gebeuren. Maar onder de €1 zie ik ook niet gebeuren. Het is speculeren en gokken, en ik denk dat ik net zoals velen ga afwegen en voor 1 tot 3 jaar zekerheid kies. Dan maakt mij €100 besparen over 3 jaar minder uit. Stel het wordt dan inderdaad een koude winter, is die zorg weg.

Update: ik zit net bij Oxxio te kijken en zie 3 jaar nu voor €1,36 per m³. Ga even wat rekensommen maken, maar vind het nu nog ieeeets te duur. Nog 13 dagen terugroepingstermijn voor Coolblue via Indipender, 1 jaar voor €1.22.

Keuzes.... weet iemand of er erg moeilijk wordt gedaan als je een herroeping doet buiten de 14 dagen, maar vóór de leveringsdatum? Of rekenen ze zich dan alsnog rijk met een opzegboete? 8)7
Je contract wordt definitief na de 14 dagen bedenktijd, ongeacht de startdatum van levering.
Ze moeten immers van te voren inkopen om te kunnen leveren. Dus ja, de boete zal gelden of ze moeten coulance toepassen, maar dat zijn ze NIET verplicht.

Een snelle rekensom voor jouw verbruik
300 m3 (de afgelopen 2 winters waren extreem zacht)

Bij elke 10 euro extra aan leveringstarief op gas zal het uitmaken, als je gastarief ca 3,5 cent verschilt.
Bij 50 euro extra aan leveringstarief op jaarbasis zal dat verschil rond de 17 cent liggen.
In een voorbeeld met fictieve prijzen :

gas 1,50 en vaste lasten 100 euro per jaar wordt 550 per jaar
gas 1,40 en vaste lasten 110 euro per jaar wordt 530 per jaar
gas 1,35 en vaste lasten 150 euro per jaar wordt 555 per jaar

Berekeningen gemaakt op basis van fictieve tarieven voor levering en vaste lasten om aan te tonen, dat hoogste levertarief niet altijd de hoogste totaalprijs geeft en laagste levertarief niet altijd de laagste totaalprijs geeft.

OT
Niemand kan voor een ander bepalen, welke belangen en voorkeuren zwaarder moeten wegen..
Elke keus heeft zijn voors en tegens : de kans op stijgende tarieven, dalende tarieven, korte contracten met de kans van prijsstijging/daling als het contract afloopt, opzegboetes..

Zorg, dat je blij ben met de deal die jij maakt, omdat jij ervan overtuigd bent, dat jij voor jou de beste keuze hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Sinds vorige week zijn in mijn geval de kosten voor de 1 jaarcontracten tussen de 10 en 15 euro per maand duurder geworden, als ik op gaslicht.com kijk.

Verbruik Stroom Normaal 1600kw, Dal 1200kw.
Terugleveren Normaal 2400kw, Dal 1400kw.
Gas verbruik 1300 m3.

Valt dus nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
*knip* Offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 19-06-2023 08:48 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 83 Laatste

Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat.
Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.