I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Betekent wel dat je je in de kaart speelt bij evil Cersei in de dop Alicent en waarom krijg ik het idee dat ze haar vader als een 1 op 1 kopie hand Tywin Lannister rol laten spelen. Do your duty for your family! En is het werkelijk toegestaan om een draak zo te claimen? Ik had verwacht dat Baela of hoe heette het kind zonder draak dat allang zou hebben gedaan. Als je dan toch je moeder wil eren hallo Laena Jr dragonrider.
Verder nog wat flashbacks naar die aflevering waarin Arya de NK doodde. Dolby Atmos op mijn LG had er moeite mee met de nachtscene tussen Rhyaraera en Daemon.
Ja dat is de catch natuurlijk. Geef je alle grond voor Alicent van: aha, told ya! En kan ze een Robert Baratheon doen: kill the bastards. Wat ze toch nog probeerde. If the King does not bring justice, the Queen shall. Moet wel zeggen dat ik die draai van een onschuldig typje pre huwelijk naar Cersei full on b*tch nu iets teveel van het goede vind.autje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:40:
Vergeet niet dat toegeven dat het huwelijk niet geconsumeerd is, ook betekent dat je toegeeft dat je kinderen niet van Laenor zijn, terwijl je ze wel de hele tijd hebt voorgesteld als non-bastaards. Dat is hoogverraad (zie ook het gesprek tussen Lyonel en Harwin Strong vorige week).
Past wel bij een flashback naar hoe Arya en Nymeria Joffrey aanviel omdat Joffrey de butcher boy aan het bullyen was. Toen wist Robert Baratheon ook geen raad wat te doen. Toont de incompetentie van de koning aan. Dus die kwinkslag vond ik dan weer mooi om te zien. En ook nog Larys naar Alicent op de boot: als je er nog steeds op staat kan ik het zo regelen hoor. Sneaky Littlefinger type. Littlefinger en zijn crush op Catleyn. Catleyn kon ie niet krijgen dus dan Sansa maar. En Lord Harrenhal wil Alicent.
Iedereen in dit verhaal is slecht, behalve die arme Viserys.
Dat zal waarschijnlijk een paar afleveringen later pas komen. Of misschien staan ze zover van hun personeel af dat het ze niet boeit. Maar we zullen zien hoe dat zich uitpakt. Is inderdaad wel een flinke plothole inderdaad.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:09:
Die bewaker die ze op het vuur gooien om te doen alsof het de prins was.. mist niemand hem dan?
Dat klopt, maar ik vind het vooral getuigen van jaloezie. Alsof Rhaenyra nu gevraagd heeft om te worden benoemd tot heir. Het is vooral de bewustwording van Alicent door influisteren van Larys en haar pa dat ze Hightower groen gaat dragen. Viserys is ook slecht, slecht in regeren als koning. Maar dat hebben we vaker gezien bij Robert. Ben echt benieuwd wanneer ie nou het loodje gaat leggen. Vorige week mist ie een arm, het kan niet lang doorgaan zo. Toch gaat de een na de ander nog eerder dood dan een lepra patiënt als Viserysautje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:43:
Alicent is niet full-on Cersei. Ze breekt in deze scene; jarenlang heeft zij zich gedragen zoals van haar verwacht wordt, terwijl Rhaenyra doet wat ze wil. "Where is duty? Where is sacrifice?" En nu lijkt Rhaenyra er weer mee weg te komen, en dat wordt Alicent te veel.
Iedereen in dit verhaal is slecht, behalve die arme Viserys.
Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:14:
[...]
Dat klopt, maar ik vind het vooral getuigen van jaloezie. Alsof Rhaenyra nu gevraagd heeft om te worden benoemd tot heir. Het is vooral de bewustwording van Alicent door influisteren van Larys en haar pa dat ze Hightower groen gaat dragen. Viserys is ook slecht, slecht in regeren als koning. Maar dat hebben we vaker gezien bij Robert. Ben echt benieuwd wanneer ie nou het loodje gaat leggen. Vorige week mist ie een arm, het kan niet lang doorgaan zo. Toch gaat de een na de ander nog eerder dood dan een lepra patiënt als Viserys
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 04-10-2022 08:18 ]
Waarom is dat jammer. Als ik het goed begrijp gaat ie in het boek daadwerkelijk dood. Nu gaat ie *weg*. Dat is toch eigenlijk hetzelfde? Ok, ze hebben nu een optie om hem terug te laten keren maar ik hoop dat ze niet zo stom zijn om dat volgende week al te doenTheBrut3 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:41:
Geweldige aflevering inderdaad. Had alleen niet verwacht dat ze zo snel zouden gaan.
[...]
Jammer dat ze inderdaad het boek niet echt volgen over de dood van Laenor. De draak komt nog terug.
Ik weet niet of ik zo'n fan ben van zo'n aanpak. Verhaal gaat te snel om echt lekker ernaar te kijken.
Omdat dit tal van plotholes achterlaat:Webgnome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:24:
[...]
Waarom is dat jammer. Als ik het goed begrijp gaat ie in het boek daadwerkelijk dood. Nu gaat ie *weg*. Dat is toch eigenlijk hetzelfde? Ok, ze hebben nu een optie om hem terug te laten keren maar ik hoop dat ze niet zo stom zijn om dat volgende week al te doen
- hoe nu verder met Seasmoke? Een draak weet of zijn rijder dood is of niet
- mist niemand de vermoorde bewaker?
- wat als de getuige de kamer niet had verlaten?
- wat als de getuige te snel terug was geweest met versterking?
- waarom niet direct Laenor benaderen met dit plan (of Laenor en Qarl beiden)?
- waarom vergeet Laenor zijn belofte aan Rhaenyra om te blijven en zijn rol te vervullen één scène later?
- waarom laten Rhaenyra en Daemon (vooral hij) zo'n 'loose end' bestaan? Wat als Laenor besluit terug te komen?
Het plan raakt kant nog wal en is sterk afhankelijk van dingen die de samenzweerders niet onder controle hebben. En er is geen reden om het te doen. De enige reden is het 'Gotcha!' moment aan het eind, en zo is het ook bewust opgebouwd. Oftewel: spektakel boven logica. Dat is nooit goed.
Als mensen vragen zoals deze gaan stellen weet je als schrijver dat je een fout hebt gemaakt.
En ja inderdaad, die cast had echt beter gekund. Ik lees overal dezelfde kritiek en dan vooral op de oudere Rhaenyra. Volkomen terecht ook, ik vind haar uitstraling gewoon echt niet boeiend, het grijpt je niet aan. De jonge versie speelde imo een stuk beter haar rol.
Daarnaast ben ik nu ook wel klaar met de drama rondom het bevallen van een kind. We hebben het gehad, en doorrrrr. Ik hoop echt niet dat dit een soort van 2e Star Trek: Discovery wordt met alleen maar drama. Voor mijn gevoel kun je echt merken dat de series in een andere "tijd" opgenomen zijn terwijl er maar een paar jaar tussen zit.
Enfin, toch deze week nog ff de nieuwe episode kijken :-)
[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 04-10-2022 12:26 ]
GoT en HotD pakken het eerste seizoen eigenlijk fundamenteel anders aan. GoT gooit je midden in een verhaal zonder enige context terwijl HotD bewust tijd neemt om de aanloop naar een bepaald punt context te geven. De GoT benadering is 'betere' TV denk ik. Maar de payoff bij HotD kan veel groter zijn als ze de komende seizoenen goed aanpakken.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:24:
Persoonlijk vond ik GoT zelf in het eerste seizoen al meteen een stuk pakkender. Nu kom ik er soms maar moeilijk doorheen en betrap ik me erop dat ik op mijn telefoon aan 't klooien ben ofzo.
[ Voor 10% gewijzigd door Frank op 04-10-2022 12:55 ]
Volgend seizoen is het oorlog, dus dan komt er ook meer actie.De_Bastaard schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:24:
Persoonlijk vond ik GoT zelf in het eerste seizoen al meteen een stuk pakkender. Nu kom ik er soms maar moeilijk doorheen en betrap ik me erop dat ik op mijn telefoon aan 't klooien ben ofzo.
En ja inderdaad, die cast had echt beter gekund. Ik lees overal dezelfde kritiek en dan vooral op de oudere Rhaenyra. Volkomen terecht ook, ik vind haar uitstraling gewoon echt niet boeiend, het grijpt je niet aan. De jonge versie speelde imo een stuk beter haar rol.
Daarnaast ben ik nu ook wel klaar met de drama rondom het bevallen van een kind. We hebben het gehad, en doorrrrr. Ik hoop echt niet dat dit een soort van 2e Star Trek: Discovery wordt met alleen maar drama. Voor mijn gevoel kun je echt merken dat de series in een andere "tijd" opgenomen zijn terwijl er maar een paar jaar tussen zit.
Enfin, toch deze week nog ff de nieuwe episode kijken :-)
Ik zie daarin juist dat ze zichzelf door haar buitenechtelijk escapades in een haast onmogelijke situatie gebracht heeft. Als ze zich teveel roert en haar vader ergert dan komt het publieke geheim in het middelpunt te staan. Dan is ze haar troon kwijt en haar kinderen ook. De enige manier die haar restte om dat zwaard boven haar hoofd te ontwijken was het huwelijk met haar oom. Niet zozeer een transitie dus, maar gedwongen door omstandigheden.Emgeebee schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:30:
Ze zijn me toch echt even kwijt met deze aflevering. Vooral de transitie van Rhaenyra van een uitdagende troonopvolger naar een soort huilende pop vind ik maar lastig geloofwaardig te vinden. :\
Good taste is for people who can’t afford sapphires
De slow burn heeft voor- en nadelen, ik hou er wel van, zeker door de payoff die opdoemt. Het is nu allemaal schaken nog.Frank schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
GoT en HotD pakken het eerste seizoen eigenlijk fundamenteel anders aan. GoT gooit je midden in een verhaal zonder enige context terwijl HotD bewust tijd neemt om de aanloop naar een bepaald punt context te geven. De GoT benadering is 'betere' TV denk ik. Maar de payoff bij HotD kan veel groter zijn als ze de komende seizoenen goed aanpakken.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hoe gaat dat huwelijk haar dan redden? Haar huidige kinderen komen nog steeds door toedoen van een ander persoon. Het enige dat kan helpen is een kind van Daemon. Maar zou dat daadwerkelijk gaan gebeuren?FirePuma142 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Ik zie daarin juist dat ze zichzelf door haar buitenechtelijk escapades in een haast onmogelijke situatie gebracht heeft. Als ze zich teveel roert en haar vader ergert dan komt het publieke geheim in het middelpunt te staan. Dan is ze haar troon kwijt en haar kinderen ook. De enige manier die haar restte om dat zwaard boven haar hoofd te ontwijken was het huwelijk met haar oom. Niet zozeer een transitie dus, maar gedwongen door omstandigheden.
Wie heeft hier eigenlijk het boek gelezen?
Dan weet ik wie vragen stelt waar ze eigenlijk het antwoord al op weten
Dat was niet de bewaker, want hij was juist de getuige. Die weet wie er met wie heeft gevochten en waarom.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:09:
Die bewaker die ze op het vuur gooien om te doen alsof het de prins was.. mist niemand hem dan?
Daemon draait een bewaker de nek om, en die gaat op het vuur (aanname). Het jongetje wat de getuige was rent weg om bewakers erbij te halen.Andreas92 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Dat was niet de bewaker, want hij was juist de getuige. Die weet wie er met wie heeft gevochten en waarom.
Ja het was vooral in seizoen 1 bij GoT: hoe heet die, wie is dat, hoe zitten alle families in elkaar, wie heeft de ander op de korrel. Maar dat beklijft bij mij beter. Ook in GoT zijn er time jumps waarneembaar. Maar op een gekke switch qua personage van Daario Naharis (geef mij die eerste maar ipv oranje bril aangemoedigd Huisman) na bleef de cast aardig gelijk. Kind acteurs/actrices groeien op, groeien in hun rol. Volwassenen blijven hun rol vertolken zolang het verhaal loopt.
En het heeft niet zo zeer te maken bij mij dat ik elke aflevering actie wil ala Michael Bay want dat is actie om de actie. Terwijl GoT en ook HotD voor mij om de politieke/familiestrijd gaat. Dat het gepaard gaat met een paar keer een red/green/purple wedding en battle of the bastards/blackwater/winterfell ala. Ik vond andere momenten net zo rewarding (chaos is a ladder, gevecht Oberyn, Essos stuk met Dany, Arya en haar ontwikkeling)
Die catspaw dagger vind ik wel een item voor op de schoorsteenmantel overigens. En in hotd en in got gewoon the weapon of choice
Zodra Viserys het loodje legt en Rhaenyra de opvolgster is: bastards zijn wel vaker bij koninklijk besluit gelegitimeerd. Ramsey werd een Bolton bijvoorbeeld. Natuurlijk is dat de lont in het kruidvat steken maarre met Daemon/Rhaenyra als nieuw koppel succes met teggensputteren als de nieuwe King Consort/Queen claimen dat de bastards nu legit Targs zijn. Verder boeit die twee het wat hoe anderen over hun denken. Als koning kun je het nooit goed doen. Het is altijd damned if you do, damned if you don't.Webgnome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Hoe gaat dat huwelijk haar dan redden? Haar huidige kinderen komen nog steeds door toedoen van een ander persoon. Het enige dat kan helpen is een kind van Daemon. Maar zou dat daadwerkelijk gaan gebeuren?
There you go. Vraag 'm aan SinterklaasJoosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:17:
Die catspaw dagger vind ik wel een item voor op de schoorsteenmantel overigens. En in hotd en in got gewoon the weapon of choice
Maar zo werkt het niet, want dan geeft ze hoogverraad toe (want dat is wat ze nu pleegt door te zeggen dat haar kinderen van Laenor zijn, en de erfgenamen van de troon). Je kunt niet een misdaad begaan en dan jezelf vrijpleiten. Zou wel erg Trumpiaans zijnJoosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Zodra Viserys het loodje legt en Rhaenyra de opvolgster is: bastards zijn wel vaker bij koninklijk besluit gelegitimeerd. Ramsey werd een Bolton bijvoorbeeld. Natuurlijk is dat de lont in het kruidvat steken maarre met Daemon/Rhaenyra als nieuw koppel succes met teggensputteren als de nieuwe King Consort/Queen claimen dat de bastards nu legit Targs zijn. Verder boeit die twee het wat hoe anderen over hun denken. Als koning kun je het nooit goed doen. Het is altijd damned if you do, damned if you don't.
Ja dus? Ramsey werd ook van bastard een Bolton. De kinderen van Cersei waren ook bastards en niet van Robert Baratheon. De wereld van GMMR zit vol met bastards en nog nooit heeft dat veel uitgemaakt heb ik de indruk. En ja het zou Trumpiaans handelen zijn maar ach ik laat me graag verrassen. Met een Viserys die voorlopig nog te koppig is om de waarheid te accepteren boeit het niet. Maar if shit hits the fan en dat gaat gebeuren.. makkelijkste manier om de discussie voor te zijn.autje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:07:
[...]
Maar zo werkt het niet, want dan geeft ze hoogverraad toe (want dat is wat ze nu pleegt door te zeggen dat haar kinderen van Laenor zijn, en de erfgenamen van de troon). Je kunt niet een misdaad begaan en dan jezelf vrijpleiten. Zou wel erg Trumpiaans zijn.
Die dagger is trouwens out of stock. Logisch wel gelet op de seizoenen GoT, het was toen natuurlijk al een piece de la resistance. Maar nu des te meer nu ie in HotD ook zijn rol heeft.
Overigens zie je al kamp Alicent vs kamp Rhaenyra ontstaan in de laatste aflevering. Krijg je toch het Starks vs Lannister idee. Qua kinderen. Aegon, Aemond boeien me niks. Al blijft Vhagar claimen wel een badass move. Die dochter vind ik net een Luna Lovegood en heeft duidelijk voorspellende gaven. Van de zoons van Rhaenyra voelt voor mij als meer van hetzelfde en tja zoals ik bij de Starks Arya de interessantste vond tijd dat Rhaenyra een dochter krijgt. Dochters van Laena/Daemond vind ik al meer eigen karakter hebben.
Maar Roose Bolton heeft altijd gezegd dat Ramsey een bastaard was, en dan kan de koning het besluit nemen (op verzoek van de vader, uiteraard) om de zoon te legitimeren. Roose heeft hier nooit over gelogen.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Ja dus? Ramsey werd ook van bastard een Bolton. De kinderen van Cersei waren ook bastards en niet van Robert Baratheon. De wereld van GMMR zit vol met bastards en nog nooit heeft dat veel uitgemaakt heb ik de indruk. En ja het zou Trumpiaans handelen zijn maar ach ik laat me graag verrassen. Met een Viserys die voorlopig nog te koppig is om de waarheid te accepteren boeit het niet. Maar if shit hits the fan en dat gaat gebeuren.. makkelijkste manier om de discussie voor te zijn.
Cersei en Jaime wel, en het wordt ook nooit openlijk toegegeven (terwijl een hoop mensen het weten/vermoeden). Was dat wel gebeurd, dan was het hoofd er wel afgegaan denk ik. Daarom moest Ned ook uit de weg geruimd worden: hij kwam te dicht bij de waarheid en het bewijs (voor zover je haarkleur alleen als bewijs kunt zien, maar zo speelt het verhaal het wel).
Plus ging het enkel om Winterfell. Boeit minder voor de andere families en houses dan wie er op de stoel komt in Kings Landing. Ik weet heel goed verder dat Ned een inconvenient truth ontrafelde, voor hem dus de andere hand van the Eyrie/Vale. Dus ja het geeft in potentie alles om een conflict te laten ontvlammen. Nu ook met HotD.autje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Maar Roose Bolton heeft altijd gezegd dat Ramsey een bastaard was, en dan kan de koning het besluit nemen (op verzoek van de vader, uiteraard) om de zoon te legitimeren. Roose heeft hier nooit over gelogen.
Cersei en Jaime wel, en het wordt ook nooit openlijk toegegeven (terwijl een hoop mensen het weten/vermoeden). Was dat wel gebeurd, dan was het hoofd er wel afgegaan denk ik. Daarom moest Ned ook uit de weg geruimd worden: hij kwam te dicht bij de waarheid en het bewijs (voor zover je haarkleur alleen als bewijs kunt zien, maar zo speelt het verhaal het wel).
Dus ik vind het wel interessant om HotD verder te zien ontwikkelen. Maar ik hoop toch wel dat de time jumps en wisseling van acteurs / actrices nu klaar is. Er mogen best time jumps in zitten zolang alle personages ouder worden en de huidige cast de huidige cast blijft. Dat is mijn mening. En ook ik vind Rhaenyra nu teveel lijken qua actrice op die van Aemma. Ik vond het de jonge actrices voor Rhaenyra en Alicent in elk geval goed oppakken. De huidige twee actrices moet ik gewoon nog aan wennen.
Volgende aflevering nog één, een paar jaar vooruit. Alle kinderen hebben weer andere acteurs. Maar dan zijn we er wel zo'n beetje.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:30:
[...]
Dus ik vind het wel interessant om HotD verder te zien ontwikkelen. Maar ik hoop toch wel dat de time jumps en wisseling van acteurs / actrices nu klaar is. Er mogen best time jumps in zitten zolang alle personages ouder worden en de huidige cast de huidige cast blijft.
Ik denk dat Hot D daarvoor net te veel background heeft. Bij GoT vielen de flashbacks wel mee, maar bij Hot D is het een compleet seizoen met dikke sprongen in de tijd, maar alles is wel samenhangend. Ik denk niet dat je bij GoT zoveel had kunnen vullen.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:17:
Ik heb het boek niet gelezen. En persoonlijk heb ik liever de GoT opbouw. Gooi mij maar midden in een verhaal om na verloop van tijd de verschillende families te leren kennen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X4aitsGGipy1T0RdHYl8VIey.png?f=user_large)
vanaf de eerste aflevering had ik dit al in mn hoofd
R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC
Dat is best complex, omdat we al een hele serie GoT achter de rug hebben. Daardoor ben je misschien geneigd te verwachten gelijk in te stappen bij een serie die meteen volle bak 'aan' is.
GoT maakte wel heel duidelijk dat het een wereld van verschil is of het een basterd van de man is of één van de vrouw. Voor mannen wordt er niet moeilijk gedaan. Voor vrouwen is het een schande.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Ja dus? Ramsey werd ook van bastard een Bolton. De kinderen van Cersei waren ook bastards en niet van Robert Baratheon. De wereld van GMMR zit vol met bastards en nog nooit heeft dat veel uitgemaakt heb ik de indruk. En ja het zou Trumpiaans handelen zijn maar ach ik laat me graag verrassen. Met een Viserys die voorlopig nog te koppig is om de waarheid te accepteren boeit het niet. Maar if shit hits the fan en dat gaat gebeuren.. makkelijkste manier om de discussie voor te zijn.
Ik ben benieuwd wie nu echt de touwtjes in handen heeft bij "kamp Alicent". Alicent iig niet, die is ook maar een pion. Haar vader speelt iig wel het spel en zet hoog in. Die kreupele Lord van Harrenhall zit er ook in maar het is mij nog niet duidelijk wat zij winnen als Aemon koning wordt. Waarschijnlijk de invloed die ze hebben via Alicent, de moeder. Toch krijg ik het idee dat er meer achter zit.Overigens zie je al kamp Alicent vs kamp Rhaenyra ontstaan in de laatste aflevering. Krijg je toch het Starks vs Lannister idee. Qua kinderen. Aegon, Aemond boeien me niks. Al blijft Vhagar claimen wel een badass move. Die dochter vind ik net een Luna Lovegood en heeft duidelijk voorspellende gaven. Van de zoons van Rhaenyra voelt voor mij als meer van hetzelfde en tja zoals ik bij de Starks Arya de interessantste vond tijd dat Rhaenyra een dochter krijgt. Dochters van Laena/Daemond vind ik al meer eigen karakter hebben.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
MrFl0ppY schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
GoT maakte wel heel duidelijk dat het een wereld van verschil is of het een basterd van de man is of één van de vrouw. Voor mannen wordt er niet moeilijk gedaan. Voor vrouwen is het een schande.
[...]
Ik ben benieuwd wie nu echt de touwtjes in handen heeft bij "kamp Alicent". Alicent iig niet, die is ook maar een pion. Haar vader speelt iig wel het spel en zet hoog in. Die kreupele Lord van Harrenhall zit er ook in maar het is mij nog niet duidelijk wat zij winnen als Aemon koning wordt. Waarschijnlijk de invloed die ze hebben via Alicent, de moeder. Toch krijg ik het idee dat er meer achter zit.
Deze aflevering was weer superb moet ik toegeven. Als je op de vele detais let dan weet je nu eigenlijk exact wie voor wie kiest.
Ik moest hardop lachen toen er een kop rolde en ook om het voorschotelde hoofdmenu voor één van de jongens.
De kinderen van Rhaenyra werden beschuldigd als bastaarden van Harwin Strong, daarom dat ze dat woord benadrukten.Farabi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
Waarom kwam er ruzie tussen de neefjes na de toast? Dat begreep ik ff niet.
En de aanleiding daarvan was het voorschotelen van een gebraden varken. Verwijzing naar hun jeugd in een eerdere aflevering.algalid schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:20:
De kinderen van Rhaenyra werden beschuldigd als bastaarden van Harwin Strong, daarom dat ze dat woord benadrukten.
Het was een compliment!algalid schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
De kinderen van Rhaenyra werden beschuldigd als bastaarden van Harwin Strong, daarom dat ze dat woord benadrukten.
Aemond trolling.
Hmm apart, kan nooit lachen om gewelddadige scenes. Het broertje van corlys had gelijk met de woorden die hij gebruikte tegen rhaenyra.
Tot nu toe heb ik 2 oprechte mensen gezien in de serie. Koning viserys en dat broertje van coryls (ben zn naam kwijt)
Overigens, fijn dat dit topic weinig en inhoudelijke reacties heeft. En niet op een chat begint te lijken zoals in de rings of power topic.
Vertel? Ik zag de queen regent en de prinses naar elkaar toe groeien, waarna de kinderen de zaak alsnog laten escaleren. Pa Hightower is uiteraard voor de dochter.Webgnome schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:11:
[...]
spoiler:Zoals het er nu naar uit ziet heeft haar vader strak de touwtjes in handen.
Deze aflevering was weer superb moet ik toegeven. Als je op de vele detais let dan weet je nu eigenlijk exact wie voor wie kiest.
Wat zag jij allemaal?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Tsja, ik wel. Heb daar geen moeite mee hoor. En in deze wereld is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde. Gelijk hebben en dat uitspreken kan dodelijk zijn, net als in GoT (of Rusland, of Iran).Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:24:
Hmm apart, kan nooit lachen om gewelddadige scenes. Het broertje van corlys had gelijk met de woorden die hij gebruikte tegen rhaenyra.
Volgens mij is dat het verschil tussen een dure shitshow met vooral mooie beelden en een serie welke goed in elkaar zit. Zolang GRRM nauw betrokken blijft verwacht ik een goede serie. GoT zag je ook afnemen in kwaliteit naarmate de betrokkenheid van GRRM minder werd en de serie ook de verhaallijn van de boeken inhaalde.Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:24:
Overigens, fijn dat dit topic weinig en inhoudelijke reacties heeft. En niet op een chat begint te lijken zoals in de rings of power topic.
En curieus hoe Aemond in alles een Daemon jr nu is qua uiterlijk. Ik merkte tussen Daemon en Aemond wel een onderlinge respect oid. Van een Daemon: dus zo zag ik er vroeger uit. Naar een Aemond: smooth operator die oom. Het werd niet uitgesproken maar je merkte als kijker wel die onderlinge klik. En inderdaad: in de troonzaal openlijk het publieke geheim 'onthullen' als reden waarom alleen Vaemond recht zou hebben op Driftmark. Kun je beter opereren zoals Rhaenys en het aanbod van Rhaenyra accepteren. You can't always get what you want + you can't have your cake and eat it too waren mijn gedachte bij Vaemond.
In die zin een weinig action packed aflevering. Maar wel eentje waar ik van genoten heb.
Oma Valyrion die vroeg in de aflevering al laat weten dat ze eigenlijk voor team Targaryon is.JvS schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:26:
[...]
Vertel? Ik zag de queen regent en de prinses naar elkaar toe groeien, waarna de kinderen de zaak alsnog laten escaleren. Pa Hightower is uiteraard voor de dochter.
Wat zag jij allemaal?
Queen en Princes die de schijn hoog houden. Maar echt wel weten dat ze geen vriendjes meer zijn
De lord die de Princes begroet in het begin lijkt voor haar team te gaan.
en zo zijn er nog een paar maar dat moet ik even terug kijken om zeker te zijn
Ik kan ook niet lachten om gewelddadige scenes maar in dit geval was het wel een beetje komisch. Deamon die hem uit zit te dagen, hij het vervolgens ook gewoon zegt en het dan aan de stok krijgt met een lijk van een koning. De broer van Corlys, Vaemond, mag dan wel de waarheid spreken maar het is gewoon niet heel erg handig geweest van hem om het op deze manier te doen.Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:24:
[...]
Tot nu toe heb ik 2 oprechte mensen gezien in de serie. Koning viserys en dat broertje van coryls (ben zn naam kwijt)
[ Voor 40% gewijzigd door Webgnome op 11-10-2022 08:18 ]
Vaemond had zich zelf al afgeschreven nadat de troon wegviel voor hem. Zijn bedreigende houding richting de koningsfamilie zegt genoeg. Hoe dan ook, het was een verademing toen hij die woorden gebruikte tegen hun. eindelijk iemand die de waarheid er uitschreeuwdeWebgnome schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:15:
[...]
Oma Valyrion die vroeg in de aflevering al laat weten dat ze eigenlijk voor team Targaryon is.
Queen en Princes die de schijn hoog houden. Maar echt wel weten dat ze geen vriendjes meer zijn
De lord die de Princes begroet in het begin lijkt voor haar team te gaan.
en zo zijn er nog een paar maar dat moet ik even terug kijken om zeker te zijn
[...]
Ik kan ook niet lachten om gewelddadige scenes maar in dit geval was het wel een beetje komisch. Deamon die hem uit zit te dagen, hij het vervolgens ook gewoon zegt en het dan aan de stok krijgt met een lijk van een koning. De broer van Corlys, Vaemond, mag dan wel de waarheid spreken maar het is gewoon niet heel erg handig geweest van hem om het op deze manier te doen.
wat bedoelde de koning met zijn 'laatste woorden' tegen de koningin in de laatste scene? iemand een glazenbol?
[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 11-10-2022 08:48 ]
Volgens mij had hij niet door dat Allicent naast hem zat, maar gaf hij antwoord aan zijn dochter op de vraag die ze de nacht daarvoor aan hem stelde. (over de droom van "a song of ice and fire", en of ze niet beter haar zeggenschap op de troon kan terugtrekken). Nu denkt Allicent natuurlijk dat de koning op zijn sterfbed alsnog haar zoon als troonopvolger had benoemd.Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Vaemond had zich zelf al afgeschreven nadat de troon wegviel voor hem. Zijn bedreigende houding richting de koningsfamilie zegt genoeg. Hoe dan ook, het was een verademing toen hij die woorden gebruikte tegen hun. eindelijk iemand die de waarheid er uitschreeuwde
wat bedoelde de koning met zijn 'laatste woorden' tegen de koningin in de laatste scene? iemand een glazenbol?
In zijn laatste moment brabbelde ie over de profetie van de Song of Ice en Fire. Die spreuk die op de dolk staat. Dat dus een afstammeling van Aegon the conquer de White Walkers zal verslaan en de 7 koninkrijken zal verenigen tegenover dit gevaar.Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Door milk of the poppy brabbelde ie erover tegen Alicent. Rhaenyra was hierover al ingelicht door Viserys maar Alicent niet. En Alicent wist hier dus niets vanaf. Viserys was aan het ijlen / op zijn sterfbed ook niet meer scherp van geest. Want hij leek Aegon, oudste zoon van Alicent en hem nu aan te wijzen als the prince who was promised. Terwijl ie afleveringen terug nog scherp van geest zei dat het erom ging dat een Targ afstammeling dit moet fixen en hun bloedlijn dus belangrijker is dan die tussen Viserys en Alicent.
Wat het bovendien verwarrend maakt is dat de nieuwste telg tussen Rhaenyra en Daemon nu dus ook Aegon heet? Lijkt wel de meest voorkomende naam te worden in de serie. Alicent heeft een oudste zoon die Aegon heet, Rhaenyra heeft een jongste zoon die Aegon heet. Ja wie is nu de prince?
Volgens mij dacht dat koning dat zijn dochter bij hem zat (i.p.v. zijn vrouw/de koningin) en begon hij weer over het Song of Ice & Fire verhaal waar hij eerder over sprak toen zijn dochter wel daadwerkelijk bij hem aan bed zat. De koning benoemt hier het belang van "Aegon" meerdere malen, maar doelt hier op het toekomstige belang van Jon Snow / Aegon Targaryen. De koningin lijkt dit verkeert te interpreteren (ze kent het verhaal niet) en lijkt nu te begrijpen dat hun losgeslagen zoon Aegon heel belangrijk is. Met waarschijnlijk veel gevolgen voor het verloop van de volgende 2 afleveringen?Farabi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Vaemond had zich zelf al afgeschreven nadat de troon wegviel voor hem. Zijn bedreigende houding richting de koningsfamilie zegt genoeg. Hoe dan ook, het was een verademing toen hij die woorden gebruikte tegen hun. eindelijk iemand die de waarheid er uitschreeuwde
Niet alleen komende afleveringen. Ik verwacht komende seizoenen, met zo'n "War of the Five Kings" (Dance of the Dragons) kunnen ze wel wat uurtjes vullen.ACDSL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:20:
Met waarschijnlijk veel gevolgen voor het verloop van de volgende 2 afleveringen?
En dan trekken we, met het overlijden van Viserys I, de plexi wand er tussen uit.
En dan gaan we kijken wat er gebeurd.
Ge.Wel. Dig.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Het enige 'jammere' aan de serie ten opzichte van GoT is dat er nu maar 2 kampen lijken te zijn, waar bij GoT er vele verschillende kampen waren wat de vele intriges ten gunste kwam.
Verder is het een heerlijke serie en zit het algemene GoT gevoel er goed in voornamelijk met de minder voorspelbare plot twists, de dood van belangrijke karakters en hoe het er allemaal uit ziet.
Jammer dat seizoen 2 lang op zich gaat laten wachten.
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Waarom, in Godsnaam, heeft de koning niet direct, 5 minuten na zijn verassingskroning, de andere kandidaten afgemaakt...
Elk geschiedenisboek die je er op naslaat geeft namelijk hetzelfde beeld:
1. Je doet niets, jouw tegenkandidaat gaat daarna alles doen om jouw gezag te ondermijnen en uiteindelijk komt er een burgeroorlog waar het nog maar de vraag is of je die gaat winnen...
2. Alle mensen die potentieel een claim hebben op jouw troon leg je om. Ja, dat is even bloederig voor een week of wat, maar je geeft direct aan dat het menis is, dat jouw claim sterk is en dat er niemand is die kan gaan morren aan jouw gezag.
EN DAN DOET HIJ DUS NIETS! Helemaal niets! Hij geeft zelfs de man van z'n grootste rivaal een hoge post in z'n eigen regering... goh, wat zou er nou gaan gebeuren.. zou die persoon gaan heulen met de vijand zodra er iets gebeurt wat hem/haar niet zint? Nee, zou je denken?!
ughhhhhhhh. Ik kan over veel plot holes heen stappen, Maar dit is mijn grootste irritatie.
blup
Dus gij gaat als leider direct iedereen afmaken, inclusief familie? Die andere kandidaten hebben daarnaast hele families die trouw aan hun hebben gezworen. Dan onteketen je juist een burgeroorlog.Bezulba schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:50:
Ik ben met m'n vriendin deze serie aan het kijken en aangezien we nog totaal niet bij zijn lees ik het topic niet maar er moet mij 1 ding van het hart.
Waarom, in Godsnaam, heeft de koning niet direct, 5 minuten na zijn verassingskroning, de andere kandidaten afgemaakt...
1. Je doet niets, jouw tegenkandidaat gaat daarna alles doen om jouw gezag te ondermijnen en uiteindelijk komt er een burgeroorlog waar het nog maar de vraag is of je die gaat winnen...
2. Alle mensen die potentieel een claim hebben op jouw troon leg je om. Ja, dat is even bloederig voor een week of wat, maar je geeft direct aan dat het menis is, dat jouw claim sterk is en dat er niemand is die kan gaan morren aan jouw gezag.
EN DAN DOET HIJ DUS NIETS! Helemaal niets! Hij geeft zelfs de man van z'n grootste rivaal een hoge post in z'n eigen regering... goh, wat zou er nou gaan gebeuren.. zou die persoon gaan heulen met de vijand zodra er iets gebeurt wat hem/haar niet zint? Nee, zou je denken?!
ughhhhhhhh. Ik kan over veel plot holes heen stappen, Maar dit is mijn grootste irritatie.
Kijk naar GoT. Daar werd Ned afgemaakt en het hele Noorden keerde zich tegen de Lannisters.
Laatst was ik een reportage over Assad in Syrië aan het bekijken. I.p.v. het diplomatisch aan te pakken en hervormingen door te voeren sloeg hij de opstand neer. Gevolg: een bloederige burgeroorlog.
Nee, dit vind ik een zeer vreemde gedachte.
Dan heb je niet helemaal het karakter van Vyseris begrepen. Die wil helemaal geen gekonkel, politiek gedoe tenzij het echt niet anders kan. Die wil gewoon op kosten van de staat aan zijn model kunnen werkenBezulba schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:50:
Ik ben met m'n vriendin deze serie aan het kijken en aangezien we nog totaal niet bij zijn lees ik het topic niet maar er moet mij 1 ding van het hart.
Waaro zou je? Het land werkt, de regering, werkt. Wat heeft de nieuwe koning er aan om meteen iedereen af te slachten? Denk dat je dan niet goed hebt begrepen wat het karakter van Vyseris is. Die wil geen politiek gokonkel, die wil geen bloedvergieten. Het enige dat ie wil is een beetje aan zijn model werken op kosten van de staat
[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 12-10-2022 13:37 ]
Precies laat hem lekker aan zijn treinmodel layout van oud Valyria knutselen. En wijn zuipen als de malle wanneer iemand hem weer stoort om politiek gekonkel. De ene boomer schaaft zijn eigen boot, de ander gaat motorrijden. En weer een ander bouwt rustig aan een maquette van het ooit machtige Valyria pre doom.Webgnome schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Dan heb je niet helemaal het karakter van Vyseris begrepen. Die wil helemaal geen gekonkel, politiek gedoe tenzij het echt niet anders kan. Die wil gewoon op kosten van de staat aan zijn model kunnen werken
Het gaat om mensen die een directe claim hebben, maar die verloren hebben in de successie. Overal in de wereld zijn er oorlogen geweest omdat zulke mensen op een later moment gebruikt werden als cacus beli om lekker te gaat matten.nrt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Dus gij gaat als leider direct iedereen afmaken, inclusief familie? Die andere kandidaten hebben daarnaast hele families die trouw aan hun hebben gezworen. Dan onteketen je juist een burgeroorlog.
Kijk naar GoT. Daar werd Ned afgemaakt en het hele Noorden keerde zich tegen de Lannisters.
Laatst was ik een reportage over Assad in Syrië aan het bekijken. I.p.v. het diplomatisch aan te pakken en hervormingen door te voeren sloeg hij de opstand neer. Gevolg: een bloederige burgeroorlog.
Nee, dit vind ik een zeer vreemde gedachte.
Dit gaat niet om de kandidaten met een claim omdat hun overoverovergrootvader ooit een keertje een date heeft gehad iemand, maar van die 50/50 claims. Dit gaat om 1 persoon waar niemand vreemd had opgekeken als deze opeens spontaan dood neerviel.
blup
Als hij echt alleen maar modelletjes wou bouwen had hij nooit meegedaan in de successie. Dan had hij het direct doorgegeven.Webgnome schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Dan heb je niet helemaal het karakter van Vyseris begrepen. Die wil helemaal geen gekonkel, politiek gedoe tenzij het echt niet anders kan. Die wil gewoon op kosten van de staat aan zijn model kunnen werken
Maar goed, het zorgt wel voor een vermakelijk verhaal. Hoe zo'n zacht eitje het ooit zo ver heeft kunnen schoppen is uberhaupt een raadsel.
blup
Dat is natuurlijk de vraag die iedereen beantwoord wil zien. Waarschijnlijk was ie gewoon de liefste zoon of zoiets. Vergeet niet dat toen hij de troon besteeg het gewoon vrede en rustig was. Er was wel wat gedoe op de achtergrond maar verder viel het wel mee. In die tijd moet je het plaatsen. Een sterke leider heb je dan niet nodig aangezien alles van zelf lijkt te gaan.Bezulba schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Als hij echt alleen maar modelletjes wou bouwen had hij nooit meegedaan in de successie. Dan had hij het direct doorgegeven.
Maar goed, het zorgt wel voor een vermakelijk verhaal. Hoe zo'n zacht eitje het ooit zo ver heeft kunnen schoppen is uberhaupt een raadsel.
Op de achtergrond broeide er natuurlijk genoeg en daar gaat deze serie dan ook over. Het meest vergelijkbare is denk ik wel het statement van de NL overheid eind jaren 90 dat Nederland AF was. Wat zaten ze er naast..
[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 12-10-2022 14:21 ]
Hoogtepunt tot nu toe vond ik de scène waarin Viserys naar de troon strompelt. Geniaal in beeld gebracht en fantastisch hoe ze daarvoor de tijd nemen. En dat Daemon hem de laatste passen helpt was de kers op de taart. Viserys is voor mij gegroeid van een lamlendige sufferd naar een naïeve goedzak van Ned-achtige proporties. Zag hem met een inwendige traan zijn laatste adem uitblazen, nadat hij in deze aflevering (ook qua acteren) zichzelf eindelijk een échte koning toonde.
Mooi overigens dat er steeds minder open lijntjes lijken te zijn. Alles stevent af op een aflevering 9 zoals we die gewend zijn (dé climax), waarna dan in de afsluitende episode de aanzet naar seizoen 2 kan volgen. Ik kan niet wachten op volgende week!
[ Voor 23% gewijzigd door mefjoew op 12-10-2022 17:04 ]
Niet alleen de wereld van GMMR. De wereldgeschiedenis kan er ook wat van.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
De wereld van GMMR zit vol met bastards en nog nooit heeft dat veel uitgemaakt heb ik de indruk.
Btw volgens GMMR komen er 4 seizoenen van ieder 10 afleveringen om het verhaal te vertellen. Hij had ook wel seizoen van 13 afleveringen willen hebben om het verhaal tijdens de time jumps te kunnen vertellen maar dan zou het verhaal heel traag worden denkt hij.
Dat mensen een serie na 3 afleveringen al afschrijven vind ik vreemd. Probeer dan maar niet het boek Lord of the Rings van Tolkien te lezen want de eerste 50 bladzijden zijn al moeilijk om door te komen. Ben je daar doorheen dan zit je in het verhaal.
[ Voor 47% gewijzigd door sjaool op 13-10-2022 01:25 ]
"When you grow up your heart dies"
Ik had dan ook serieus moeite om die boeken te lezen. Kwam ook doordat je elk hoofdstuk hopt van personage. Helena had het trouwens over beware the beast behind the board. Zou ze hinten op Larys en zijn ratten aka let op de a fluisterende oren in de zaal?sjaool schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:17:
[...]
Dat mensen een serie na 3 afleveringen al afschrijven vind ik vreemd. Probeer dan maar niet het boek Lord of the Rings van Tolkien te lezen want de eerste 50 bladzijden zijn al moeilijk om door te komen. Ben je daar doorheen dan zit je in het verhaal.
Volgens mij zit je in het verkeerde topic en moet je in het Rings of Power topic zijn. 🙈😅Orangelights23 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:30:
Ik heb mijn best gedaan, maar na aflevering drie ben ik alweer afgehaakt. Het verhaal vind ik slap, de acteurs niet goed en het lijkt een verkleedfeestje in plaats van een serie. Erg jammer, had er naar uitgekeken maar helaas.
Hij was de eerste zoon van de derde zoon van Jaehaerys I, de oude koning uit de openingsscene van dit seizoen. Diens eerste zoon overleed bij de geboorte, de daaropvolgende dochter na 7 jaar, en de tweede zoon (Aemon) bij gevechten op de Stepstones (daar zijn ze weer). Jaehaerys' derde zoon Baelon bleef lang genoeg in leven om een zoon (Viserys) voort te brengen (plus Daemon, en nog maar weer eens een Aegon, maar die was na een jaar al dood).Webgnome schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
Dat is natuurlijk de vraag die iedereen beantwoord wil zien. Waarschijnlijk was ie gewoon de liefste zoon of zoiets.
Dat was het probleem in die openingsscene: nemen we de eerstvolgende mannelijke kandidaat in de lijn der troonopvolgers (Viserys), of nemen we gewoon de eerste, ongeacht geslacht? Die laatste zou Rhaenys zijn, het enige kind van Aemon. Maar in de stemming werd Viserys verkozen, vandaar de 'queen that never was'.
Velen interpreteerden dit besluit als een precedent dat een vrouw nooit de troon zou kunnen bestijgen. Ziedaar de weerstand tegen Rhaenyra (nog afgezien van het feit dat ze hoogverraad pleegt door bastaards als opvolger aan te wijzen).
Overigens: de Aegon waarover Viserys op zijn sterfbed brabbelde was Aegon the Conqueror, de man die de Dream of Ice and Fire gehad had. Het slaat niet op Jon Snow, want dat Jon Snow eigenlijk Aegon heet is een verzinsel van GoT. Alleen denkt Alicent dat hij het over hun Aegon heeft, en dat hij met zijn laatste adem hun zoon aanwijst als troonopvolger. Ik zou zeggen, "pics, or it didn't happen".
Daarover gesproken:autje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
(nog afgezien van het feit dat ze hoogverraad pleegt door bastaards als opvolger aan te wijzen).
Hoe duidelijk is het in de boeken dat haar kinderen bastards zijn? In de show is het zo verschrikkelijk duidelijk vanwege de huidskleur. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet al veel eerder voor extreme problemen zou zorgen.
[ Voor 11% gewijzigd door pingkiller op 13-10-2022 10:25 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Minder duidelijk. Ten eerste zijn de Velaryons niet zwart, en daarnaast heeft Rhaenys zwart haar (vanwege haar Baratheon moeder; the seed is strong, belangrijk plot detail ook in GoT). De enige aanwijzing is het feit dat ze geen blond haar hebben maar donker, maar dat zou kunnen komen via de lijn van Rhaenys.pingkiller schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Daarover gesproken:
Hoe duidelijk is het in de boeken dat haar kinderen bastards zijn? In de show is het zo verschrikkelijk duidelijk vanwege de huidskleur. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet al veel eerder voor extreme problemen zou zorgen.
Hier is het zo klaar als een klontje. Maar ja, spreek het maar eens uit. Je ziet wat er gebeurt
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Haha. Oók die vind ik ruk4acesNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:12:
[...]
Volgens mij zit je in het verkeerde topic en moet je in het Rings of Power topic zijn. 🙈😅
Fair enough! 😅 Maar RoP is wel écht next level ruk. En wel op ieder niveau.
Ik zou echt verder kijken. De spanning wordt heel langzaam opgebouwd, maar na aflevering 3 komen er nog een aantal uitstekende memorabele scenes. Echt wel de moeite waard hoor.Orangelights23 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:30:
Ik heb mijn best gedaan, maar na aflevering drie ben ik alweer afgehaakt. Het verhaal vind ik slap, de acteurs niet goed en het lijkt een verkleedfeestje in plaats van een serie. Erg jammer, had er naar uitgekeken maar helaas.
Zeker wel
Ik vind het wel heel grappig dat als je zo'n mening als de mijne hebt, mensen gelijk gaan afvragen of het genre wel jouw ding is... Als je van klassieke muziek houdt, staat dit ook niet gelijk aan Bach leuk vinden. Maar ik ga het topic niet verder vervuilen met reageren op nutteloze reacties
Hoe weet je dat? Heb de boeken (voor zover ze er zijn en uitgezonderd 'Fire & Blood') gelezen, maar kan me dat niet herinneren..autje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:13:
[...]
Overigens: de Aegon waarover Viserys op zijn sterfbed brabbelde was Aegon the Conqueror, de man die de Dream of Ice and Fire gehad had. Het slaat niet op Jon Snow, want dat Jon Snow eigenlijk Aegon heet is een verzinsel van GoT. Alleen denkt Alicent dat hij het over hun Aegon heeft, en dat hij met zijn laatste adem hun zoon aanwijst als troonopvolger. Ik zou zeggen, "pics, or it didn't happen".
In de boeken is het natuurlijk nog niet duidelijk dat Jon de zoon van Lyanna en Rhaegar is, dus 100% vast staat het niet. Maar Rhaegar had op het moment van geboorte al een zoon die Aegon heette. Nu gebruiken die Targaryens die naam te pas en te onpas, maar twee zoons binnen hetzelfde gezin is niet erg logisch.mefjoew schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Hoe weet je dat? Heb de boeken (voor zover ze er zijn en uitgezonderd 'Fire & Blood') gelezen, maar kan me dat niet herinneren..
Even opdiepen uit A Wiki of Ice and Fire:
"Daenerys Targaryen's eldest brother, the late Prince Rhaegar Targaryen, appears in one of her visions in the House of the Undying in Qarth. She sees him talking to his wife, Elia Martell, discussing what he shall name his son (Aegon) and his destiny. He states, "He is the prince that was promised, and his is the song of ice and fire.""
Let wel, de tijdslijn is:
- Rhaegar sterft in de Battle of the Trident
- Elia Martell wordt vermoord door The Mountain, net als haar en Rhaegar's kinderen Aegon (of toch niet?
- Lyanna sterft in Dorne in the Tower of Joy
Nu gebeuren die dingen allemaal vrij kort na elkaar, maar Rhaegar is in ieder geval dood voordat zijn zoon Aegon omkomt. Sowieso lijkt hij geen tijd te hebben gehad om naar Dorne terug te keren om daar een eventueel al geboren Jon Snow tot nog een Aegon te dopen, maar hij had al een Aegon die de Prince That Was Promised moest worden.
Kortom: ik acht de kans nul.
Ik kan je het yt kanaal Als Shift X aanbevelen, mocht je die nog niet kennen. Daar wordt elke aflevering zeer helder uitgelegd, met achtergrond informatie uit de boeken.PB-powell schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:11:
Zonder dit forum had ik de serie half niet zo leuk gevonden als nu, als je niet weet dat dit seizoen een opmaat is en een samenvatting van de gebeurtenissen leidend tot de burgeroorlog is het lastig te snappen allemaal.
Het enige 'jammere' aan de serie ten opzichte van GoT is dat er nu maar 2 kampen lijken te zijn, waar bij GoT er vele verschillende kampen waren wat de vele intriges ten gunste kwam.
Verder is het een heerlijke serie en zit het algemene GoT gevoel er goed in voornamelijk met de minder voorspelbare plot twists, de dood van belangrijke karakters en hoe het er allemaal uit ziet.
Jammer dat seizoen 2 lang op zich gaat laten wachten.
Alt Shift X is inderdaad echt een fantastisch YouTube kanaal over House of the Dragon. Aanrader ja.segil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:39:
Ik kan je het yt kanaal Als Shift X aanbevelen, mocht je die nog niet kennen. Daar wordt elke aflevering zeer helder uitgelegd, met achtergrond informatie uit de boeken.
Volg je redenatie, maar hoe het ook gelopen kan zijn:autje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:19:
[...]
In de boeken is het natuurlijk nog niet duidelijk dat Jon de zoon van Lyanna en Rhaegar is, dus 100% vast staat het niet. Maar Rhaegar had op het moment van geboorte al een zoon die Aegon heette. Nu gebruiken die Targaryens die naam te pas en te onpas, maar twee zoons binnen hetzelfde gezin is niet erg logisch.
Even opdiepen uit A Wiki of Ice and Fire:
"Daenerys Targaryen's eldest brother, the late Prince Rhaegar Targaryen, appears in one of her visions in the House of the Undying in Qarth. She sees him talking to his wife, Elia Martell, discussing what he shall name his son (Aegon) and his destiny. He states, "He is the prince that was promised, and his is the song of ice and fire.""
Let wel, de tijdslijn is:
- Rhaegar sterft in de Battle of the Trident
- Elia Martell wordt vermoord door The Mountain, net als haar en Rhaegar's kinderen Aegon (of toch niet?) en Rhaenys
- Lyanna sterft in Dorne in the Tower of Joy
Nu gebeuren die dingen allemaal vrij kort na elkaar, maar Rhaegar is in ieder geval dood voordat zijn zoon Aegon omkomt. Sowieso lijkt hij geen tijd te hebben gehad om naar Dorne terug te keren om daar een eventueel al geboren Jon Snow tot nog een Aegon te dopen, maar hij had al een Aegon die de Prince That Was Promised moest worden.
Kortom: ik acht de kans nul.
- Rhaegar heeft eerder een soortgelijk gesprek met Lyanna gevoerd, waaruit zij afleidt dat ze haar zoon Aegon moet noemen (zoals Alicent Viserys nu verkeerd begrijpt).
- Rhaegar heeft zelf geconcludeerd dat 'Aegon 1' niet is wat hij ervan had gehoopt, dus Jon is 'poging 2'.
- Lyanna doopt haar kind Aegon omdat ze na de bevalling gewoonweg zo in de war is dat ze er niet bij stilstaat dat Rhaegar al 'een Aegon' heeft/had.
Denk dat dit niet het topic is om dit verder te bediscussiëren, maar duidt eens temeer dat GRRM eens op moet schieten met zijn laatste boeken (wishful thinking is back

ah, dacht al. kon het niet herleiden.Webgnome schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
GMMR . Maar ik denk dat je GRRM bedoelt. Oftewel de initials van de schrijver van de boeken
Na 6 afleveringen GOT zat ik al helemaal in de serie en wou je zoals een goede serie beaamd altijd onmiddellijk de volgende aflevering zien.
House of the dragon slaagt hier helemaal niet in.
De resem aan onlogische/onrealistische beslissingen die karakters doen, is werkelijk verbijsterend..
Er zijn nog vele meer maar deze herinner ik mij nu eenmaal:
-Daemon die jaren vechten in de stapstenen plots het hele strand zelf veroverd.
-Fuckboy van rhaneyra die zelfmoord wou plegen
-Fuckboy van rhaneyra die de homovriend in elkaar mept
-Vrouw van Daemon die zelfmoord pleegt door haar draak ( en buiten schouwing gelaten dat ze even op haar eentje naar het strand gaat na wat lijkt urenlang te bevallen.. Dan nog komt haar man te laat )
Echt verbijsterend dat mensen deze serie zo hoog prijzen.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik kom ook totaal niet in de serie.Rubberen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:07:
Ik heb nu net aflevering 6 gezien, en ik vind het een erg slap aftrekseks van het originele GOT.
Na 6 afleveringen GOT zat ik al helemaal in de serie en wou je zoals een goede serie beaamd altijd onmiddellijk de volgende aflevering zien.
House of the dragon slaagt hier helemaal niet in.
De resem aan onlogische/onrealistische beslissingen die karakters doen, is werkelijk verbijsterend..
Er zijn nog vele meer maar deze herinner ik mij nu eenmaal:
-Daemon die jaren vechten in de stapstenen plots het hele strand zelf veroverd.
-Fuckboy van rhaneyra die zelfmoord wou plegen
-Fuckboy van rhaneyra die de homovriend in elkaar mept
-Vrouw van Daemon die zelfmoord pleegt door haar draak ( en buiten schouwing gelaten dat ze even op haar eentje naar het strand gaat na wat lijkt urenlang te bevallen.. Dan nog komt haar man te laat )
Echt verbijsterend dat mensen deze serie zo hoog prijzen.
GoT samen met mijn zoon gekeken van 12 en die was daar ook dol enthousiast over. Bij deze serie is die al afgehaakt na 3 afleveringen.
Ik volg ook rings of power en die serie vind ik toch beduidend leuker. Daar gebeurt tenminste wat en die serie houdt mijn aandacht wel.
Geen Rhaenyra en Daemon. Waar waren die of heb ik de vorige aflevering wat gemist?
Die zoektocht naar Aegon en hoe en waar ze hem vinden? Blijkbaar nog wat gemist de vorige aflevering.
Is dus een teken dat ik dus niet op zit te letten en meer op mijn telefoon zit dan aan het kijken ben. Dat had ik bij GOT nooit.
Het zal nu wel oorlog gaan worden dus ik blijf het nog wel kijken om te zien waar het naar toe gaat en of de veldslagen er een beetje mooi uitzien. Zeker met de draken erbij.
Aflevering 9 en 10 zijn eigenlijk beide de finale. Deze keer de focus op Team Green, en volgende week op Team Black. Een artistieke keuze waarvan ik niet weet of hij werkt (omdat ik de volgende aflevering nog niet heb gezien uiteraard). Volgende week dus geen Alicent, bijvoorbeeld.Timminator schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:41:
Rare aflevering.
Geen Rhaenyra en Daemon. Waar waren die of heb ik de vorige aflevering wat gemist?
Die zoektocht naar Aegon en hoe en waar ze hem vinden? Blijkbaar nog wat gemist de vorige aflevering.
Is dus een teken dat ik dus niet op zit te letten en meer op mijn telefoon zit dan aan het kijken ben. Dat had ik bij GOT nooit.
Het zal nu wel oorlog gaan worden dus ik blijf het nog wel kijken om te zien waar het naar toe gaat en of de veldslagen er een beetje mooi uitzien. Zeker met de draken erbij.
Aegon is gewoon een rare snuiter, een sadist die her en der vrouwen verkracht, die geniet van die gevechten met kinderen, die totaal wars is van macht, totdat-ie het heeft.Timminator schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:41:
Rare aflevering.
De reden dat ze zo los aan het zoeken waren begreep ik eerst ook niet helemaal. Ik was eerst nog bang dat pa hightower hem wilde vermoorden (maar leek me niet, omdat hij alles op Aegon zette), maar was dus om Rheanera te laten sparen en als eerste invloed op Aegon te hebben.
Vond het een zeeeeeeer GoT waardige aflevering, echt genieten!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Al is het misschien meer richtinggevend hoe om te gaan met je politieke tegenstanders. Had het aan Otto gelegen dan zou Rhaenyra en haar support snel zijn neergeslagen. Terwijl Alicent zo lijkt het tenminste nog ergens gelooft in de band die ze had als tiener met Rhaenyra.
Maar dan de queen who never was. Dat is nog eens een entree maken. En dan valt pas voor mij het kwartje van Haelena haar tekst. Kamp Rhaenyra is dan wellicht Vhagar kwijt aan Aemond, maar zo is de game (iet giet oan) meer in balans.
@Joosie200 Die uitspraak van Haelena kan volgens mij op nog veel meer 'gebeurtenissen' slaan dan de entree van Rhaenys.
[ Voor 7% gewijzigd door bazzemans op 17-10-2022 21:29 ]
Hoe 1 hete adem van Meleys de hele serie had kunnen afronden
Ik dacht dat het sloeg op Larys, de HotD crossover van Varys en Littlefinger. Beware the beast beyond the board vond ik daar wel op slaan. Hoe er dus little spies, spiders zijn die elk gesprek kunnen afluisteren. Hell ik geloof zelfs wel in dat Larys een greenseer is en dat we alle ratten in de slaapvertrekken zien als een paar ogen van Larys om zo te spioneren op Alicent en Viserys.bazzemans schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:18:
@Joosie200 Die uitspraak van Haelena kan volgens mij op nog veel meer 'gebeurtenissen' slaan dan de entree van Rhaenys.
En ja dan heb je wel Otto en Mysaria vs Larys. Een soort van Varys vs Littlefinger. Zeker nu we weten dat Larys een fetisj heeft en graag gebruik maakt van zijn chaos is a ladder. Hoe anders werd ie Lord of Harrenhall. En dat Mysaria meer een Varys is. De muren hebben oren en gebruik die info voor de best of the realm interests. En daarom vond ik Haelena haar uitspraak daar het beste op slaan. Maar again ik heb het boek niet gelezen.
Ik vond het een pracht entree. En ergens had ik zoiets: komt ie dan, kom op met de Dracarys uitspraak. Want het had ook wel een knipoog naar het opblazen van de Sept. Bedoel wie verzamelt het gepeupel in de dragon pit en denkt er niet aan dat er een dragon rider on the loose is? Meleys die zin had in een barbecue vond ik wel passend. Een de beste verdediging is de aanval schaakmat move. Maargoed als het aan Corlys had gelegen wel, in het onderonsje tussen Alicent en Rhaenys. Maar Rhaenys is geen Corlys.TheBrut3 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:41:
Goede aflevering weer. De schaakstukken staan op het bord en team green heeft de eerste zetten gedaan.
Hoe 1 hete adem van Meleys de hele serie had kunnen afronden
Ah ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je het direct koppelde aan de entree aan het einde van de episode. Waar de uitspraak "there is a beast beneath the board" ook op zou kunnen slaan. Verder zou het ook nog kunnen slaan op de vindplek van (op dat moment nog) prins Aegon.Joosie200 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:55:
[...]
Ik dacht dat het sloeg op Larys, de HotD crossover van Varys en Littlefinger. Beware the beast beyond the board vond ik daar wel op slaan. Hoe er dus little spies, spiders zijn die elk gesprek kunnen afluisteren. Hell ik geloof zelfs wel in dat Larys een greenseer is en dat we alle ratten in de slaapvertrekken zien als een paar ogen van Larys om zo te spioneren op Alicent en Viserys.
[ Voor 27% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 23:07 ]
Nou laat ik het zo zeggen de producers konden er mooi mee spelen. Want hoe wil je de muren hebben oren uitbeelden tussen Larys en Mysaria terwijl je gewoon een entree van heb ik jou daar kan inzetten. En oké Taliya deed de kaarsen aan zodat Mysaria ingeseind werd dat Vyseris dood was.bazzemans schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Ah ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je het direct koppelde aan de entree aan het einde van de episode. Waar de uitspraak "there is a beast beneath the board" ook op zou kunnen slaan. Verder zou het ook nog kunnen slaan op de vindplek van (op dat moment nog) prins Aegon.
Komt ook voor bij Alt Shift X zijn livestream. Vergeet niet dat het allemaal soort van familie van elkaar zijn. Viserys, Rhaenys haar broer is dood, wat schiet je ermee op door te boek te komen te staan als kin en king slayer zoals Jaime Lannister? Kin/king slayer is nou niet echt iets positiefs. Maar dan nog: boeiend dat je van Queen who never was zou gaan naar kin/king slayer. Al is dat meer hoe Corlys denkt. En dus interessant dat Rhaenys besloot dat niet te doen.MagniArtistique schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:41:
spoiler:Waarom blaast Rhyneas nou niet dat hele groepje boefjes van het toneel dan? Had ze nog kunnen verantwoorden ook..
Dat is zo'n 130 jaar na dit verhaal.Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:06:
wie is de beruchte 'mad king' van GoT?
Viserys I was de 5e Targaryen dynastie koning, Mad King (Aerys II) was de 17e.
Edit; Om precies te zijn gaat Viserys dood in 129 en Aerys II komt aan de macht in 262, dus dat is 133 jaar.
[ Voor 17% gewijzigd door TheBrut3 op 17-10-2022 23:37 ]
Ook wel bekend van Jayme 'Kingslayer' Lannister.Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:06:
wie is de beruchte 'mad king' van GoT?
Burn them all!!
Denk dat het vooral te maken heeft met het tempo van deze aflevering. Mensen die niet mogen weten (of verspreiden) dat Viserys is overleden worden opgesloten (zoals de voltallige staff) of erger (lord ... die probeert te vluchten). Binnen een mum van tijd wordt Aegon de 2e gekroond.autje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:21:
[...]
Aflevering 9 en 10 zijn eigenlijk beide de finale. Deze keer de focus op Team Green, en volgende week op Team Black. Een artistieke keuze waarvan ik niet weet of hij werkt (omdat ik de volgende aflevering nog niet heb gezien uiteraard). Volgende week dus geen Alicent, bijvoorbeeld.
Alleen the white worm weet het buiten de Red Keep omdat haar infiltrant een seintje geeft (kaars aansteken).
Voordat het nieuws Dragonstone heeft bereikt zit Aegon alweer op de after after party.
Daar moest ik ook aan denkenHertog_Martin schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:04:
Binnenvallen met je draak, honderden mensen pletten en draak laten brullen en dan wegvliegen is wel heel dramatische uitvoering van 'boooo' roepen zeg
Ik vond het opmerkelijker dat ze zonder noemenswaardige weerstand (althans niet in beeld) bij haar draak kon komen. Ik neem aan dat de beveiliging van draken, zeker op zo'n key moment, wel beter op orde zou zijn
Edit: nog een toevoeging. Het binnenstormen en pletten van mensen, toont wellicht ook wel de complete minachting voor het volk dat de elite heeft. Dat vond ik namelijk ook wel doorsijpelen in deze aflevering; het verschil in beleving tussen elite, volk en dat wat er tussenin staat en een andere rol pakt (zoals white worm).
[ Voor 23% gewijzigd door bazzemans op 18-10-2022 12:43 ]
De dragon pit masters gaan een Targ heus niet in de weg staan. Onderonsje in high valyrian en je verwacht een: thou shall not pass move? Naah. Opmerkelijker vond ik hoe de dragon pit kennelijk een armor klaar heeft liggen. Want Rhaenys ontsnapte in jurk en mantel. Maar eenmaal op Maelys zat ze in een full sized armor.bazzemans schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:32:
Ik vond het opmerkelijker dat ze zonder noemenswaardige weerstand (althans niet in beeld) bij haar draak kon komen. Ik neem aan dat de beveiliging van draken, zeker op zo'n key moment, wel beter op orde zou zijn.
De spelregels:
Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds officieel door HBO uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.
Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.
- Discussie over een gelekte (nog niet officieel uitgezonden) aflevering. Daarvoor kan je naar het hierboven genoemde "spoilers" topic.
Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie die (nog) niet is uitgezonden, bijvoorbeeld op basis van casting info, trailers / previews, etc.
Discussie over het gevoerde beleid dient hier te geschieden: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic