Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:32:
[...]

Keurig gedaan hoor.

Thuis accu ook al besteld? Laden tibbe en ontladen innova.....
Bedankt.
Nee de thuisaccu begin ik (nog) niet aan.
Maar dat zou het volgende project kunnen gaan worden.

Ik hoop dat ze iets betaalbaarder worden. Dan wil ik het wel overwegen. En als er iets meer duidelijkheid is over de TLV op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
de Peer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:03:
Goed, zoals beloofd hier nog een overzicht van mijn PAP+SAP met omschakelaars (Hager SFT440).

Ik heb zowel voor de PV groepen (3 omvormers in mijn geval) en voor de verbruiksgroepen een eigen omschakelaar (transfer switch) geplaatst. Dat betekent dat ik kan kiezen om de panelen op de PAP of SAP aan te sluiten door de knop om te zetten. Hetzelfde geldt voor de verbruiksgroepen, die kan ik ook (onafhankelijk van de PV groepen) omzetten van PAP naar SAP.

De volgende combinaties zijn dus mogelijk:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets

Schematisch ziet dat er dus zo uit. Links de oude situatie en rechts de situatie die ik sinds vandaag heb, met 2 schakelaars:

[Afbeelding]

PAP zit bij mij rechts, SAP zit links (staat verkeerd in het schema hierboven)
Hier een foto van mijn meterkast. Het linker groepenkastje boven het SAP heb ik zelf geplaatst. In dat kastje zitten de (2e) hoofdschakelaar (geheel links) en de 2 transfer switches (Hager SFT440).
De verbruiksgroepen en PV groepen heb ik dus op hun oude plaats gelaten in de groepenkast rechts.
Verplaatsen lijkt me niet handig aangezien voor mij nooit de situatie zal gelden dat de juiste groepen boven de juiste slimme meter zitten, dit vanwege de mogelijkheid tot switchen.

Ik heb aardig wat nieuwe kabels moeten trekken voor die transfer switches:

[Afbeelding]

Ik heb een paar labels geplaatst voor mezelf zodat ik niet vergeet wat waar zit en hoe het schakelen ook al weer werkt:

[Afbeelding]

In bovenstaande foto heb ik dus mijn zonnepanelen op een vast contract zitten op de PAP (Innova 1 jaar vast met TLV van 91 cent per kWh) en heb ik mijn verbruiksgroepen op een contract met dynamische tarieven (Tibber) op de SAP.
Dus momenteel heb ik enkel verbruik op het SAP en enkel teruglevering op het PAP.
Waarom heb je nog een hoofdschakelaar voor de Hager sft440? Dacht dat deze ook als hoofdschakelaar mocht functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemSuper schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:52:
[...]

Waarom heb je nog een hoofdschakelaar voor de Hager sft440? Dacht dat deze ook als hoofdschakelaar mocht functioneren.
Ik denk dat hij daar niet (officieel) geschikt voor is. Het is namelijk niet heel intuïtief om de schakelaar op de middenstand te zetten om hem uit te zetten. Het zou dus potentieel onveilig kunnen zijn als een leek, of de brandweer oid niet weet wat ze er mee aan moeten. Het staat er ook niet heel duidelijk op.

Dus ja technisch kan hij gebruikt worden, maar ik behoud liever de originele hoofdschakelaars, omdat iedereen weet hoe die werken.

Ieder moet die keuze maar voor zichzelf maken.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-11-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Voel je wel echt twee klikken bij het van beneden naar boven duwen?
Mijn voorkeur (voor hier thuis) zou wel zijn om ze als hoofdschakelaar te gebruiken. Ik heb nu al twee kasten hangen waar het dan misschien nog wel bij in zou passen, maar met twee losse hoofdschakelaars gaat dat voor mij niet passen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scooper schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:10:
Jazeker. Er zijn heel duidelijk 3 standen. Het is een degelijke schakelaar die ik volledig zou vertrouwen.
Mijn voorkeur (voor hier thuis) zou wel zijn om ze als hoofdschakelaar te gebruiken. Ik heb nu al twee kasten hangen waar het dan misschien nog wel bij in zou passen, maar met twee losse hoofdschakelaars gaat dat voor mij niet passen.
Snap ik. Het scheelt een hoop ruimte, kabels en gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
Scooper schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:10:
Die SFT440 schakelaar kan het prima (ik heb em ook, hij is op Amazon best goed te betalen). En boven een enkele aansluiting zal het ook geen probleem opleveren (ingang 2 kun je dan bijvoorbeeld aan een noodstroomvoorziening hangen).
Maar als je twee van dergelijke schakelaars zonder een hoofdschakelaar boven een meter hebt hangen, dan vraag ik me wel af of je nog wel aan het criterium voldoet dat een installatie met 1 handeling spanningsloos gemaakt kan worden. Want welke schakelaar moet je dan omzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-11-2022 20:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
@Andrehj Afhankelijk van je definitie van 'installatie' lukt dat ook niet in de situatie bij de Peer. Je weet niet welk deel van de kast op de PAP draait en welk deel op de SAP. Je zal dus beide hoofdschakelaars om moeten zetten om zeker ervan te zijn dat de automaten boven de hoofdschakelaars stroomvrij zijn.
Volgens mij verandert dit dus vrij weinig aan deze voorwaarde.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scooper schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:56:
@Andrehj Afhankelijk van je definitie van 'installatie' lukt dat ook niet in de situatie bij de Peer. Je weet niet welk deel van de kast op de PAP draait en welk deel op de SAP. Je zal dus beide hoofdschakelaars om moeten zetten om zeker ervan te zijn dat de automaten boven de hoofdschakelaars stroomvrij zijn.
Volgens mij verandert dit dus vrij weinig aan deze voorwaarde.
Klopt. Bij mij moet je beide hoofdschakelaars omzetten.

Maar een 3standen schakelaar naar de middenstand moeten zetten is ook niet ideaal.

Dus inderdaad. Beide opties voldoen niet volledig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:59:
Maar een 3standen schakelaar naar de middenstand moeten zetten is ook niet ideaal.
Dat klopt, maar bij mij hoef je de driestandenschakelaar niet naar de middenstand te zetten, hij mag ook naar stand 2. Daarop komt pas spanning als ik het aggregaat erop aansluit (en aan zet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WillemSuper schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:52:
[...]

Eis vanuit netbeheerder. En ook bij hulpverlenende instanties is een hoofdschakelaar een bekende manier om de installatie spanningsloos te maken. Nu we het erover hebben ga ik ook labels toevoegen dat er meerdere hoofdschakelaars aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
bbbrumbrum schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:20:
[...]

Eis vanuit netbeheerder. En ook bij hulpverlenende instanties is een hoofdschakelaar een bekende manier om de installatie spanningsloos te maken. Nu we het erover hebben ga ik ook labels toevoegen dat er meerdere hoofdschakelaars aanwezig zijn.
Hoef je niet te doen, brandweer gaat altijd naar hoofd zekering, de rest boeit ze geen moer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Wat een boel en nuttige informatie in dit topic. Ik heb gisterenavond het topic doorgelezen en gekeken in hoeverre dit makkelijk of moeilijker te realiseren valt in mijn meterkast. Daarom hoop ik dat een van jullie kan meedenken in hoeverre het toegestaan is of niet.

Allereerst mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z90kM4LROIXLbza6D2CDkK9hKqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GztoCf1karOQd16L45COgrhx.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn meterkast heb ik rechts naast mijn PAP een prima plek over voor een SAP. Ik heb reeds een PV-inverter die levert op mijn PAP; te vinden in mijn meterkast uiterst rechts. De bovenste meter rechts is een bruto-opbrengst meter en de aardlekschakelaar met 3-fase schakelaars voor enkel die PV-inverter zit eronder. Die wil ik gaan koppelen aan een nog te kopen hoofdschakelaar (4 units breed, beoogde plek in het groen gemarkeerd) en daaronder de nieuwe SAP aanvragen.

Mag dat op die manier? De groepen links van de gele scheidingslijn in het plaatje loopt dan via de PAP, en rechts ervan via de nog aan te vragen SAP. Gaat Stedin daarin mee of moet het echt een separate kast worden, omdat de indruk wordt gewekt dat het om een enkele elektrische installatie gaat?

... en oranje! :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iNSaNe-oNe schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:08:
Wat een boel en nuttige informatie in dit topic. Ik heb gisterenavond het topic doorgelezen en gekeken in hoeverre dit makkelijk of moeilijker te realiseren valt in mijn meterkast. Daarom hoop ik dat een van jullie kan meedenken in hoeverre het toegestaan is of niet.

Allereerst mijn meterkast:
[Afbeelding]

In mijn meterkast heb ik rechts naast mijn PAP een prima plek over voor een SAP. Ik heb reeds een PV-inverter die levert op mijn PAP; te vinden in mijn meterkast uiterst rechts. De bovenste meter rechts is een bruto-opbrengst meter en de aardlekschakelaar met 3-fase schakelaars voor enkel die PV-inverter zit eronder. Die wil ik gaan koppelen aan een nog te kopen hoofdschakelaar (4 units breed, beoogde plek in het groen gemarkeerd) en daaronder de nieuwe SAP aanvragen.

Mag dat op die manier? De groepen links van de gele scheidingslijn in het plaatje loopt dan via de PAP, en rechts ervan via de nog aan te vragen SAP. Gaat Stedin daarin mee of moet het echt een separate kast worden, omdat de indruk wordt gewekt dat het om een enkele elektrische installatie gaat?
Stedin kijkt tijdens het plaatsen niet naar wat jij er verder mee gaat doen. Het enige dat ze willen is dat je een hoofdschakelaar hebt waar ze de SAP op aan kunnen sluiten. Daarna is het verder aan jou.

Of bedoel je of het in lijn is met wet/regelgeving? Dat durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat PAP en SAP een gescheiden groepenkast moeten hebben. Dat heb ik zelf dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 07:23
Zijn er mensen met een sap, energiecontract daarop en ervaringen of dit helemaal goed gaat met de vaste lasten? Dus geen dubbele vaste netbeheer lasten, los van die 35 euro per jaar ongeveer van je tweede meetpunt? Moet je dat zelf nog aangeven bij je aanvraag van je tweede contract?

Ook ervaringen of een sap met 1x35A hoofdaansluiting? Uitbreiding naar 3 fase moet denk ik bij mij nog een keer komen maar sap al aangevraagd.

[ Voor 8% gewijzigd door jack_ op 06-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jack_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:57:
Zijn er mensen met een sap, energiecontract daarop en ervaringen of dit helemaal goed gaat met de vaste lasten? Dus geen dubbele vaste netbeheer lasten, los van die 35 euro per jaar ongeveer van je tweede meetpunt?
als je dubbele vaste netbeheer kosten moet betalen, zul je waarschijnlijk ook 800 euro ontvangen aan lastencompensatie. dus dat zou juist een gunstig scenario zijn.

Het verschilt per leverancier of dit wel of niet 'goed' gaat. Ze stelden bij mij (Tibber) de vraag of ik woon of werk op het adres van mijn SAP. Het antwoord is ja. Dat heeft waarschijnlijk als gevolg dat ik 400 euro energievermindering + 2 x 190 euro (overheid compensatie hoge energiekosten) ga krijgen.
Ook ervaringen of een sap met 1x35A hoofdaansluiting? Uitbreiding naar 3 fase moet denk ik bij mij nog een keer komen maar sap al aangevraagd.
Hmm logischer is misschien om eerst naar 3 fase te gaan. Anders moeten straks voor zowel PAP als SAP de slimme meters weer vervangen worden voor 3-fase exemplaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:13

HaTe

haat niet

jack_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:57:
Zijn er mensen met een sap, energiecontract daarop en ervaringen of dit helemaal goed gaat met de vaste lasten? Dus geen dubbele vaste netbeheer lasten, los van die 35 euro per jaar ongeveer van je tweede meetpunt? Moet je dat zelf nog aangeven bij je aanvraag van je tweede contract?

Je kan dan beter de aanvraag van SAP en 3fase tegelijk doen. Zo is het niet handig!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
*snip* referrals zijn niet toegestaan op GoT.

[ Voor 153% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2022 13:31 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 21:30
Ik heb nog geen pv panelen. Meterkast moet daarvoor vervangen worden en mij is aangeraden om naar 3x25A gezien ik flink meer panelen wil leggen dan mijn gebruik (3300kWh). Daarnaast wil ik ook een SAP laten aanleggen.
Wat is hiervoor een logische volgorde?

Foto huidige meterkast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsx7WJE3uG8zWCf57nntaQlB4y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrD602DqAQUxRqXtEPXXCqmp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:18
Sarpo schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:41:
Ik heb nog geen pv panelen. Meterkast moet daarvoor vervangen worden en mij is aangeraden om naar 3x25A gezien ik flink meer panelen wil leggen dan mijn gebruik (3300kWh). Daarnaast wil ik ook een SAP laten aanleggen.

Foto huidige meterkast [Afbeelding]
Je kan de groepenkast al vervangen door een 3 fase kast. (En de fase doorlussen, 1/3 groepkast)

En ik zou dan de verzwaring + SAP tegelijk doen (Ik had de verzwaring geregeld, toen las ik over de SAP. Dus stedin heeft goed aan me verdient...)

Maar je moet wel nog ruimte maken voor dan nog een extra groepkast(je) en een 2e meter.
Weet niet hoe eenvoudig dat is als ik zie hoe vol de kast is.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sarpo schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:41:

Foto huidige meterkast [Afbeelding]
Dat is letterlijk een paar posts terug behandeld. Ik zou ze beide tegelijk inschieten op mijnaansluiting.nl.
Mag hopen dat de netbeheerder daar anders zelf ook op aanstuurt, het is anders zonde van de dubbele arbeid.
Edit: zoals @Hvdbnl hierboven ook al aangeeft.
Van de andere kant krijg je geen korting als het op deze, meer efficientere manier gebeurd, dus tsja...
Maar aangezien je er zelf ook voor thuis moet blijven zou ik het wel wel weten...
Hvdbnl schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:08:
[...]

Je kan de groepenkast al vervangen door een 3 fase kast. (En de fase doorlussen, 1/3 groepkast)

En ik zou dan de verzwaring + SAP tegelijk doen (Ik had de verzwaring geregeld, toen las ik over de SAP. Dus stedin heeft goed aan me verdient...)

Maar je moet wel nog ruimte maken voor dan nog een extra groepkast(je) en een 2e meter.
Weet niet hoe eenvoudig dat is als ik zie hoe vol de kast is.
HIj kan geluk hebben dat ze een custom offerte maken, maar daar zou ik niet vanuit gaan, zoals ik hierboven al aangaf.

Voordeel als ze alles komen snoeien is dat ze wss ook beide meterborden ineens opnieuw plaatsen en je dus niet vastzit aan de positie van je huidige PAP meterbord.
Maar alsnog moeten er wel eea verder naar buitenzijde van de ruimte gebracht worden, maar het is iig niet onmogelijk.

En dan nog een ander ding, toevallig kreeg ik de eindafrekening voor de afgelopen tariefperiode van mn Eneco vast (PAP) contract, hier word dus sinds de plaatsing van SAP een apart/hoger netbeheertarief gerekend.
Bij SAP leverancier betaal ik geen netbeheerkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG_g1JMortqrvkUDVmDMRCO-yAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIs9GgO2JFjqSeDuNUZ3exKx.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens wel apart dat ik bij PAP voor SAP betaal... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:07
bbbrumbrum schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:54:
[...]

En dan nog een ander ding, toevallig kreeg ik de eindafrekening voor de afgelopen tariefperiode van mn Eneco vast (PAP) contract, hier word dus sinds de plaatsing van SAP een apart/hoger netbeheertarief gerekend.
Bij SAP leverancier betaal ik geen netbeheerkosten.

[Afbeelding]

Ergens wel apart dat ik bij PAP voor SAP betaal... :+
Dat is precies de bedoeling. Zo zou het bij iedereen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZzSHHHi3jbTVX3kJqYwqh_w38k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzrQ072s3UiXsPDXS6RFgngP.png?f=fotoalbum_large

Mooi dit, ik belde Engie even op dat in mijn contract staat dat je op de locatie van een SAP niet mag wonen, maar deze meter in mijn woonhuis zit, naast mijn hoofdmeter.

Een pittige dames stem antwoorde "dus u geeft aan dat u graag de tegemoetkoming energielasten wilt ontvangen"?? . .... Ik antwoorden van "ehhhhh, geen idee, ik zie dat wat hier in het contract staat niet klopt, de meter staat in mijn woonhuis".
Als reactie kreeg ik te horen dat een SAP niet gezien kan worden als woonfunctie en als ik dat wel wil hebben ik de SAP beter kan registeren onder de aanbieder van mijn PAP, met de vraag wat voor contract ik op mijn PAP heb.
Hierop antwoorde ik dat ik hier nog een vast contract heb tot 2025, maar voor de SAP (zonnepanelen en auto), Engie had gekozen.
Als reactie nog een keer dat als ik wil dat de SAP als huishouden moet worden gezien ik deze moest registeren onder de aanbieder van mijn PAP, ze konden me verder niet helpen en er was niet iets mogelijk.

.... om iemand anders te spreken heb ik het nog 1x via de chat geprobeerd, maar kreeg nog een veel kortere reactie dan hierboven.
Naja, prima ik blijf er maar bij, Engie heeft een prettig tarief. Maar ik kreeg het idee dat er vaker wordt gebeld door mensen met een PAP contract waarom ze geen energiecompensatie hebben gekregen en ze hier volledig op zijn ingespeeld.

Ik denk dat ik iets wat pech heb met de persoonlijkheid van de dame die ik sprak, maar om maar je terug te sturen naar de leverancies van je PAP vond ik enigszins wel apart.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 08-11-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:36
Trouwens, officeel mag een SAP dus niet gebruikt worden voor woonfunctie; dus je hebt geen recht op vermindering energiebelasting op basis van het woongedeelte van woon- of verblijfsfunctie. Maar wat nu als je die meter nu aansluit op iets met een verblijfsfunctie, wat geen woonfunctie is, dan heb je gewoon recht op op de teruggave energiebelasting.

Een sauna voldoet vziw aan de eisen die gesteld worden: Een ruimte waarvan het doel is dat mensen er kunnen verblijven, maar die niet dient als woonfunctie. Garageboxen zijn specifiek uitgesloten.

In theorie kun je, gezien het feit dat zo'n ding al snel 10kwh per sessie vraagt, alsnog ervoor kiezen om een dedicated I-0-II ervoor te hangen. Scheelt al snel een 7 euro per sessie.

Just an idea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:10:
Trouwens, officeel mag een SAP dus niet gebruikt worden voor woonfunctie
Waarom denk je dat?

Engie riep dat, maar dat is dan hun eigen verkeerd uitgelegde of vastgelegde 'regel' lijkt me. Ze bedoelen denk ik dat je het niet mag gebruiken voor onderhuur, waarbij jij dus zelf de energieleverancier gaat spelen.
Ze bedoelen dus dat als het SAP buiten je woonhuis geplaatst is, dan mag dat niet een (andere) woning zijn, maar wel een schuurtje oid.
De meeste andere energieleveranciers vragen gewoon aan je: is uw SAP aanwezig in een pand waar u woont of werkt? ==> Ja/Nee

Waarom zou de netbeheerder anders meewerken aan het plaatsen van een SAP in een woonhuis?

Engie zegt zelf op hun website dat je een SAP kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je laadpaal van de elektrische auto: https://www.engie.nl/klan...ken/meerdere-leveranciers
Dat is over het algemeen dus ook gewoon een SAP in een woonhuis.

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 09-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 05:44
Man man, dat Innova. Had ik een contract a ± 55c TLV die in zou gaan eind april 2023 inclusief gas. Zie ik op de website dat je nu ook kan aanmelden alleen voor elektra. Ik bel op om aan te vragen om contract eerder in te laten gaan zonder gas. Dat kan, maar moet u deze annuleren en een nieuwe aanvraag doen. Doe ik online, netjes invullen, leek mooi, TLV was zelfs naar 58c gestegen, wizard gaf mooi aan volledige terugleververgoeding. Dus ik vraag online de nieuwe aan die zsm in zou gaan en telefonisch de bestaande aanvraag geannuleerd. Dacht mooi, dan kan ik de SAP aanvraag doorzetten.
Lees ik het contract van innova door, wat blijkt, TLV van 7 cent! Bel ik op 'ja is sinds maandag 7c geworden'. En wat blijkt nog meer, mn contract dat een uur geleden annuleert was (55c TLV jaarcontract) kon niet meer actief worden / gedeannuleerd, maar nieuwe aanvraag met 7c is natuurlijk ook helemaal niks. Uiteindelijk dus met lege handen, ze willen er niets aan veranderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Dus, vandaag gebeld met enexis voor verzwaren + SAP, nadat aanvragen goedgekeurd waren. De planner gaf aan dat komende dinsdag mogelijk was. Aangezien ik nog niet alles binnen heb, is dat uitgesteld naar 6 dec.

Eind maart gaat mijn 91ct contract in van Innova, net als Peer nu ga ik dan smullen. Tot die tijd moeten we het maar doen met een dynamisch contract en 50(?)ct TLV?

@hierboven. Thanks for the heads up. Ik zal zorgen dat het huidig contract van innova lekker aan de huidige EAN gekoppeld blijft, om te voorkomen dat ze hier nog een fuckup voor maken. Met de twee SFT440's zoals oa de Peer ze heeft maakt het toch verdder niet veel uit wat waar komt.

[ Voor 27% gewijzigd door scoobs op 10-11-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:31
padoempats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:03:
TLV van 7 cent! Bel ik op 'ja is sinds maandag 7c geworden'. En wat blijkt nog meer, mn contract dat een uur geleden annuleert was (55c TLV jaarcontract) kon niet meer actief worden / gedeannuleerd, maar nieuwe aanvraag met 7c is natuurlijk ook helemaal niks. Uiteindelijk dus met lege handen, ze willen er niets aan veranderen...
Is bij Inova de TLV wel 'hard' opgenomen in het contract? Volgens mij is bij Eneco de TLV gewoon verlaagd ook al had je een vast contract.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• padoempats
  • Laatst online: 04-10 05:44
mahagen schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:23:
[...]

Is bij Inova de TLV wel 'hard' opgenomen in het contract? Volgens mij is bij Eneco de TLV gewoon verlaagd ook al had je een vast contract.
Ja in beide contracten staat het expliciet benoemd. Laatste versie dus 7c. Baal goed dat de eerste is geannuleerd met nog 55c erin

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:31
padoempats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:35:
[...]

Ja in beide contracten staat het expliciet benoemd. Laatste versie dus 7c. Baal goed dat de eerste is geannuleerd met nog 55c erin
Vrees dat de rest snel zal volgen, is niet houdbaar..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

mahagen schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:23:
[...]

Is ook weer teruggedraaid bij de vaste contracten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• HaTe

HaTe

haat niet

scoobs schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:03:
Dus, vandaag gebeld met enexis voor verzwaren + SAP, nadat aanvragen goedgekeurd waren. De planner gaf aan dat komende dinsdag mogelijk was. Aangezien ik nog niet alles binnen heb, is dat uitgesteld naar 6 dec.

Eind maart gaat mijn 91ct contract in van Innova, net als Peer nu ga ik dan smullen. Tot die tijd moeten we het maar doen met een dynamisch contract en 50(?)ct TLV?

@hierboven. Thanks for the heads up. Ik zal zorgen dat het huidig contract van innova lekker aan de huidige EAN gekoppeld blijft, om te voorkomen dat ze hier nog een fuckup voor maken. Met de twee SFT440's zoals oa de Peer ze heeft maakt het toch verdder niet veel uit wat waar komt.
Heel bijzonder dat het bij jullie bij Enexis allemaal zo snel kan. Ik heb de aanvraag in Augustus gedaan en heel lang niks gehoord. Toen zelf gebeld en werd van kastje naar de muur gestuurd met wie verantwoordelijk was voor de planning. Nu hebben ze maar wat ingepland over 3 weken (ook toevallig 6 december), omdat ze verwachten dan het materiaal binnen te hebben, maar dat is dus nog niet zeker.

Maar met deze nieuwe verhalen over de lage TLV ga ik wel even oppassen! Was het nou al mogelijk een contract aan te vragen zonder dat je de SAP al hebt? Dan kan ik dat in ieder geval regelen bij de partijen die nog wél een fatsoenlijke TLV geven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• scoobs
Tsja, die lage TLV zal allemaal wel. Tegen de tijd dat het vaste contract in maart gaat lopen heb ik de gemaakte kosten er al uit. Goed genoeg voor mij.

Dat het zo snel kon was omdat ze schijnbaar nét voor een half jaar een paar extra monteurs hadden, en hun planning nog vrij leeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HaTe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:09:
[...]

Heel bijzonder dat het bij jullie bij Enexis allemaal zo snel kan. Ik heb de aanvraag in Augustus gedaan en heel lang niks gehoord. Toen zelf gebeld en werd van kastje naar de muur gestuurd met wie verantwoordelijk was voor de planning. Nu hebben ze maar wat ingepland over 3 weken (ook toevallig 6 december), omdat ze verwachten dan het materiaal binnen te hebben, maar dat is dus nog niet zeker.

Maar met deze nieuwe verhalen over de lage TLV ga ik wel even oppassen! Was het nou al mogelijk een contract aan te vragen zonder dat je de SAP al hebt? Dan kan ik dat in ieder geval regelen bij de partijen die nog wél een fatsoenlijke TLV geven.
Je dient wel een EAN code van je toekomstige meter te hebben.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DEI >> WON want niet echt installatietechniek

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• scoobs
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:46:
[...]

Die krijg je (ik) de dag na akkoord.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
padoempats schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:03:
Man man, dat Innova. Had ik een contract a ± 55c TLV die in zou gaan eind april 2023 inclusief gas. Zie ik op de website dat je nu ook kan aanmelden alleen voor elektra. Ik bel op om aan te vragen om contract eerder in te laten gaan zonder gas. Dat kan, maar moet u deze annuleren en een nieuwe aanvraag doen. Doe ik online, netjes invullen, leek mooi, TLV was zelfs naar 58c gestegen, wizard gaf mooi aan volledige terugleververgoeding. Dus ik vraag online de nieuwe aan die zsm in zou gaan en telefonisch de bestaande aanvraag geannuleerd. Dacht mooi, dan kan ik de SAP aanvraag doorzetten.
Lees ik het contract van innova door, wat blijkt, TLV van 7 cent! Bel ik op 'ja is sinds maandag 7c geworden'. En wat blijkt nog meer, mn contract dat een uur geleden annuleert was (55c TLV jaarcontract) kon niet meer actief worden / gedeannuleerd, maar nieuwe aanvraag met 7c is natuurlijk ook helemaal niks. Uiteindelijk dus met lege handen, ze willen er niets aan veranderen...
Dat klinkt als Innova inderdaad. Hier ook een ontevreden Innova klant.

[ Voor 88% gewijzigd door KaasOmelet op 10-11-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:49:
[...]

Die krijg je (ik) de dag na akkoord.
Ik kreeg m ruim 2 weken na de geplande initiele installatie, en 1 dag ná de herkansingsafspraak waarbij de meter wél is geplaatst.

Daardoor ook afsluitingsdreigbrieven ed ontvangen van Enexis (want UC ging natuurlijk pas 2 weken later “leveren” en spoedprocedure kon niet), maar na een telefoontje bleek de soep niet zo heet gegeten te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-11-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

bbbrumbrum schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:46:
[...]

Die kan ik al zeker een maand vinden in het EAN codeboek. Dus dan zou het kunnen.. Ik ga het binnenkort eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:11:
[...]

Ik kreeg m ruim 2 weken na de geplande initiele installatie, en 1 dag ná de herkansingsafspraak waarbij de meter wél is geplaatst.

Daardoor ook afsluitingsdreigbrieven ed ontvangen van Enexis (want UC ging natuurlijk pas 2 weken later “leveren” en spoedprocedure kon niet), maar na een telefoontje bleek de soep niet zo heet gegeten te worden.
Bij mij was de EAN ook al 3 weken van tevoren aangemaakt, maar ik moest hem wel zelf opzoeken en 'kreeg' hem dus niet van Enexis.
Overigens kreeg ik ook de dreigbrieven over afsluiten, omdat ik Tibber 2 dagen liet ingaan na installatie SAP. Daardoor zat ik dus 1 dag zonder contract en dan flippen ze dus al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:03
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:28:
[...]

Bij mij was de EAN ook al 3 weken van tevoren aangemaakt, maar ik moest hem wel zelf opzoeken en 'kreeg' hem dus niet van Enexis.
Overigens kreeg ik ook de dreigbrieven over afsluiten, omdat ik Tibber 2 dagen liet ingaan na installatie SAP. Daardoor zat ik dus 1 dag zonder contract en dan flippen ze dus al.
Haha ik kreeg de EAN 4,5mnd voordat de meter geplaatst werd 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:49

Dark Angel

Corvette LS Power

Dus met SAP word het straks misschien ook handig als je een EV auto hebt die stroom kan terug geven aan je huis. Dan kan je nog meer bepalen op welk moment je stroom terug gaat geven. Dit in comobinatie met een contract waar in ze per uur de prijzen bepalen ( of per dag deel)

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-08 12:56
de Peer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:42:
[...]

En een ander voordeel van sap : je kunt dus bijvoorbeeld 2 energiecontracten afsluiten. 1 met dynamische tarieven en bijvoorbeeld een jaarcontract of 3-jaar contract. Je kunt dan zelf kiezen welke je gebruikt, afhankelijk van ontwikkelingen. Het 2e contract werkt dan als een soort verzekering.
Dus lekker goedkoop dynamische tarieven gebruiken en als er weer een oorlog/crisis uitbreekt en de prijzen rijzen de pan uit, kun je terugvallen op het langdurige contract.
Wel de voordelen, niet de nadelen. Risicobeperking en daar van profiteren.
Bij mij wordt de SAP week 51 gemonteerd, heb nu een contract aangevraagd bij UC. Deze hanteren een minimum maandbedrag van €5,- wat betekend dat ik bij behoud van deze TLV op het eind van het contractjaar een bedrag moet terugkrijgen van ca €3.500,-. @de Peer Weet jij of dat bij alle leveranciers zo gaat? Het is natuurlijk wel een risicobedrag wat bij dergelijke partijen wordt uitgestald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikeyzut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:01:
[...]

Bij mij wordt de SAP week 51 gemonteerd, heb nu een contract aangevraagd bij UC. Deze hanteren een minimum maandbedrag van €5,- wat betekend dat ik bij behoud van deze TLV op het eind van het contractjaar een bedrag moet terugkrijgen van ca €3.500,-. @de Peer Weet jij of dat bij alle leveranciers zo gaat? Het is natuurlijk wel een risicobedrag wat bij dergelijke partijen wordt uitgestald.
Ja volgens mij is er geen 1 aanbieder die je maandelijks alvast gaat betalen. Ze hanteren allemaal een minimaal maandbedrag van 5-10 euro ofzo.

Ik betaal Innova ook 5 euro per maand nu, terwijl ik 14.000- 16.000 euro terug krijg volgend jaar als alles goed gaat. Toch best spannend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dark Angel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:26:
Dus met SAP word het straks misschien ook handig als je een EV auto hebt die stroom kan terug geven aan je huis. Dan kan je nog meer bepalen op welk moment je stroom terug gaat geven. Dit in comobinatie met een contract waar in ze per uur de prijzen bepalen ( of per dag deel)
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:03:
[...]

Ja volgens mij is er geen 1 aanbieder die je maandelijks alvast gaat betalen. Ze hanteren allemaal een minimaal maandbedrag van 5-10 euro ofzo.

Ik betaal Innova ook 5 euro per maand nu, terwijl ik 14.000- 16.000 euro terug krijg volgend jaar als alles goed gaat. Toch best spannend...
Powerpeers doet aan negatieve voorschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
[...]

Ja oke maar die heeft geen noemenswaardige terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Laatst online: 21-08 12:56
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
[...]

Daar kun je ook geen 2e aansluiting aanvragen zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Ik lees, dat veel van jullie Tibber hebben voor de dynamische prijzen. Is deze beter dan Zondergas.nu? Mijn SAP is er nog steeds niet, vanwege het ruimtegebrek in de meterkast. Dus ik moet Eneco afzeggen, omdat er nu meer stroom afgenomen wordt dan opgewekt. Ook omdat er sinds kort een airco mee staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mikeyzut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:41:
[...]

Daar kun je ook geen 2e aansluiting aanvragen zie ik nu.
Dan vraag je die aan op PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Mijn vraag was niet PAP of SAP, maar tibber of zondergas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
En hier had ik ook nog wat vragen over.

Heb ik dit goed begrepen?
1 De SAP komt altijd naast de PAP.
2 De SAP wordt alleen aangesloten als er een hoofdschakelaar is.
3 Alles na de energiemeter is van jezelf.
3-fasen schakelaar met de 2 kasten SAP en PAP zijn van de netbeheerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK5VpIEQxLVaEBJGSf7wtYxPSDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aAdugfsOO9kOZrkq44yhUjkp.jpg?f=user_large

@Hvdbnl en alle anderen

In het geval hierboven:
de flexibele buis boven het meterbord leg jezelf aan?
als de SAP met hfdschakelaar en PAP met hfdschakelaar 5 meter verder in een andere meterkast zitten, wie legt dan de kabel aan naar de SAP en PAP?
Of legt de netbeheerder dan niets aan, omdat er geen hfdschakelaar meteen boven zit?

En welke hfdschakelaar is voor de brandweer hoofdzaak? De 3-fasenschakelaar van de netbeheerder of je 2 eigen 3-fasen schakelaars in de groepenkast.?

[ Voor 8% gewijzigd door M.B.te L. op 12-11-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
M.B.te L. schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:26:
Mijn vraag was niet PAP of SAP, maar tibber of zondergas.
Dan zou ik die vraag in het juiste topic stellen. :)

het grote day ahead energie prijzen topic.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
M.B.te L. schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:29:
En hier had ik ook nog wat vragen over.

Heb ik dit goed begrepen?
1 De SAP komt altijd naast de PAP.
2 De SAP wordt alleen aangesloten als er een hoofdschakelaar is.
3 Alles na de energiemeter is van jezelf.
3-fasen schakelaar met de 2 kasten SAP en PAP zijn van de netbeheerder.

[Afbeelding]

@Hvdbnl en alle anderen

In het geval hierboven:
de flexibele buis boven het meterbord leg jezelf aan?
als de SAP met hfdschakelaar en PAP met hfdschakelaar 5 meter verder in een andere meterkast zitten, wie legt dan de kabel aan naar de SAP en PAP?
Of legt de netbeheerder dan niets aan, omdat er geen hfdschakelaar meteen boven zit?

En welke hfdschakelaar is voor de brandweer hoofdzaak? De 3-fasenschakelaar van de netbeheerder of je 2 eigen 3-fasen schakelaars in de groepenkast.?
Weet niet wat je met 3-fasen schakelaar bedoeld?

De netbeheerder sluit de meters aan op de hoofschakelaar. (vandaar de eis dat er een hoofdschakelaar aanwezig moet zijn.) En ik denk dat ze 'in de nabijheid' moeten zijn.
Dat de groepenkast wat hoger zat vonden ze al wat minder fijn, laat staan 5meter/andere ruimte.

Het mooiste is als je de groepenkast er direct boven kunt zetten, dan heb je niet die 'lelijke' flexible buis>
(Die is dus aangelegd door de netbeheerder, en ik vraag me eigenlijk af of het niet te dun is maar ok)

Je zou eventueel nog een klein kastje met enkel de hoofdschakelaar kunnen plaatsen boven de meters.
Dan kan je van daaruit zelf regelen wat je wilt.

Voor wat betreft de brandweer: De 2 hoofdschakelaars normaal gesproken maar denk dat ze gewoon die automaten eruit rammen als er echt iets is dan kijken ze niet zo nauw.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7whCfjzrn6_5mkBGoliWy2W7znk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pkexE7cg1Wrv2aVL5NXKvJYP.jpg?f=user_large

De hoofdschakelaar rechts (van de PAP), en eigendom van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
M.B.te L. schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:26:

[Afbeelding]

De hoofdschakelaar rechts (van de PAP), en eigendom van de netbeheerder.
De "schakelaars" rechts zijn geen schakelaars, maar je hoofdautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Oké. Dank voor de correctie. De hoofdautomaat en de PAP en de SAP met energiemeters zitten op een "meterbord"? Moet je die zelf al aangelegd hebben, of komt deze van de netbeheerder en installeert de netbeheerder deze plaat bij de aansluiting van een SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
M.B.te L. schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:57:
Oké. Dank voor de correctie. De hoofdautomaat en de PAP en de SAP met energiemeters zitten op een "meterbord"? Moet je die zelf al aangelegd hebben, of komt deze van de netbeheerder en installeert de netbeheerder deze plaat bij de aansluiting van een SAP?
Naast de bovengenoemde hoofdautomaten zijn er geen andere hoofdautomaten. Wel een hoofdschakelaar. En die heb je voor zowel je PAP als je SAP nodig, direct na de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
M.B.te L. schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:57:
De netbeheerder doet dat.
Het is hun eigendom en je mag daar zelf niet aanzitten.

Enige waar je voor moet zorgen is een hoofdschakelaar zodat ze de meter daarop kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 12:55
En dan uiteraard wel netjes in een kastje, kan me niet voorstellen dat een netbeheerder aan gaat sluiten op een loshangende hoofdschakelaar die met wat plakband aan de achterwand gemonteerd is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dennistd schreef op maandag 14 november 2022 @ 00:16:
En dan uiteraard wel netjes in een kastje, kan me niet voorstellen dat een netbeheerder aan gaat sluiten op een loshangende hoofdschakelaar die met wat plakband aan de achterwand gemonteerd is ;)
Nou eerder werd hier gemeld dat dat bij iemand wel het geval was, omdat het kastje niet op tijd geleverd was oid. Die plaatste het later in het kastje.
Maar dat was nog in het TLV topic dacht ik, toen was dit SAP topic er nog niet.

Maar als het even kan: wel in kastje natuurlijk!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WillemSuper
Hier vandaag ook de tweede meter gekregen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvZJ6y5CHIdjMHlpBiEK8BnFlt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT6SY0QXd8rBIXOGcb00kt0m.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een extra kast met de wisselschakelaar geplaatst. Hier heeft de Enexis monteur de meter onder geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Hallo Willem, super zo. Zit boven de elektrameter links het tweede kastje wat bij iedereen eigenlijk naast de hoofdautomaat zit?
Ik zie ook een Hager SFT 440. Kun je nog wel een extra verbinding maken naar je SAP ( of PAP) vanuit het kastje van de netbeheerder? Of is dit verzegeld?
de Peer laat de draden eerst naar de hoofdschakelaars gaan en vervolgens naar de 2 Hager wisselschakelaars.
Zelf krijg ik waarschijnlijk de PAP en de SAP in een andere ruimte. Als ik daar gelijk de Hager schakelaars boven hang, zal de monteur maar 1 aansluiting maken. Dus als je er daarna niet meer bij kunt met aansluiten, krijg je het schema van de Peer, met kruislingse aansluiting extra, niet voor elkaar? Als dat klopt dan moeten dus eerst de 2 hoofdschakelaars. Dan zouden bij mij in de meterkast alleen 2 Hager SFT 440 automaten komen te zitten om mee uit te schakelen. Zou dit voor een leek (of mijn vrouw) ook te snappen zijn voor wat betreft uitschakelen van de stroom? ( Vandaar dat ik het liever andersom doe. 2 Hagers met de hoofdautomaat en SAP en PAP in de andere ruimte, en 2x hoofdschakelaars met zekeringen in de meterkast.)
Zo op het plaatje te zien is het ook geen punt om de elektra leiding naar de automaten rechts of links uit de hoofdaansluiting te laten komen?
Wie het weet, mag het zeggen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Dat kastje boven de linker meter is nog historie maar hier zitten aansluitrails in. De Enexis monteur wou deze eerst weg halen en het meterbord naar boven schuiven om rechtstreeks de hoofdschakelaar in te gaan. Op mijn verzoek is deze gebleven. Voor mij eenvoudig om daar vanuit de sft440 op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32

paQ

Vandaag de netbeheerder op bezoek gehad. Di kwam vertellen wat er moest veranderen voor het aanbrengen van het SAP. Wat ik trouwens wel bijzonder was, geen idee of mensen dat hier herkennen, was dat mijn communicatie over mijn aanvraag in het begin wat ongemakkelijk was.
Waar wil je het voor gebruiken dan?

uh shit... ik dacht als ik aangeef dat ik alleen mijn PV er op wil, dat ik op verzet stuit.

Dus ik draaide mijn verhaal wat bij over moeilijk moeilijk laadpaal, kantoor...
- oh nee bedrijf aan huis kan niet
ik: nee nee! thuiswerken bedoel ik

:D

Dus de netbeheerder vandaag begon zelf over veel aanvragen.
ik: oh? waarom dan? O-)
nou, met name vanwege laadpaal en zonnepanelen voor het terugleveren, of dat in elk geval op 1 meter te hebben samen. En voor mensen die willen importeren op de ene meter en exporteren op de andere meter.
iets anders is ook niet de bedoeling van een SAP

8)7

Hij vertelde zelfs nog als je aanvraagt voor een andere reden ze hem niet offreren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:40
Hopelijk komt de nieuwe energiewet snel door. Met de mogelijkheid om voor de teruglevernetwerken een ander E contract af te sluiten als voor de levernetwerken.
scheelt een hoop werk.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik wil het graag snappen, maar het piept en kraakt nogal in m'n bovenkamer 😅

even wat context:
A.s. vrijdag worden onze zonnepanelen geplaatst met 3900 wp.

Sinds een paar weken hebben we een airco (want da's goedkoper dan cv op gas). De vraag is of we deze winter volledig zonder stoken op gas kunnen, en wat dus het uiteindelijke verbruik zal zijn.

Ons verbruik vorig jaar was ongeveer 2900kwh. Zeer waarschijnlijk gaan we dus in totaal meer dan onze opwek verbruiken, maar blijven onder het prijsplafond.

Naar mijn idee kunnen we niet zo veel spelen met het plannen van ons verbruik (geen boiler, geen elektrische auto, en alleen die vaatwasser en wasmachine zet ook niet bepaald zoden aan de dijk). Ook heb ik erg weinig kaas gegeten van domitica en duizelt het me als het gaat over scriptjes in Home Assistant etc. Erg tof dat er mensen zijn die het kunnen, maar ik heb eerst een cursus van een paar maanden nodig...

Alles overwegende lijkt het erop dat ik beter bij 1 aansluiting kan blijven ivm salderen en het prijsplafond. We hebben geen monsterlijk grote opwek (ik las hier ook tot zo'n €16.000,- op jaarbasis!)

Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie als de onze toch kiezen voor een SAP? En zo ja, waarom dan? Het lijkt me uiteindelijk tientjeswerk als alles goed uitpakt? En een risico op duurder inkopen dan terugleveren?

Zoals gezegd, het kraakt in m'n bovenkamer...

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten_tzr op 15-11-2022 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:40
@Maarten_tzr Klopt. Niet veel toegevoegde waarde in jullie situatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:06:
Vandaag de netbeheerder op bezoek gehad. Di kwam vertellen wat er moest veranderen voor het aanbrengen van het SAP. Wat ik trouwens wel bijzonder was, geen idee of mensen dat hier herkennen, was dat mijn communicatie over mijn aanvraag in het begin wat ongemakkelijk was.
Waar wil je het voor gebruiken dan?

uh shit... ik dacht als ik aangeef dat ik alleen mijn PV er op wil, dat ik op verzet stuit.

Dus ik draaide mijn verhaal wat bij over moeilijk moeilijk laadpaal, kantoor...
- oh nee bedrijf aan huis kan niet
ik: nee nee! thuiswerken bedoel ik

:D

Dus de netbeheerder vandaag begon zelf over veel aanvragen.
ik: oh? waarom dan? O-)
nou, met name vanwege laadpaal en zonnepanelen voor het terugleveren, of dat in elk geval op 1 meter te hebben samen. En voor mensen die willen importeren op de ene meter en exporteren op de andere meter.
iets anders is ook niet de bedoeling van een SAP

8)7

Hij vertelde zelfs nog als je aanvraagt voor een andere reden ze hem niet offreren.
Haha ja dat had ik ook. Ik werd in eerste instantie als 'verdachte' behandeld. Ze dachten dat ik mijn buren van stroom wilde voorzien. Uiteindelijk heb ik het ook gezegd dat het om een laadpaal gaat en dat ik het contract van de laadpaal en de rest van het huis gescheiden wil houden omdat het een auto van de zaak is. Dat is een plausibel verhaal.

De monteur die uiteindelijk kwam heb ik wel gewoon alles verteld over mijn bedoelingen. Die vond het allemaal prima. Het interesseerde hem niet echt. Hij deed gewoon zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BarryH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:14:
Hopelijk komt de nieuwe energiewet snel door. Met de mogelijkheid om voor de teruglevernetwerken een ander E contract af te sluiten als voor de levernetwerken.
scheelt een hoop werk.
Dat is geen 100% vervanging voor een SAP. Want alleen met een SAP kun je al je opgewekte energie terugleveren.
Zonder SAP saldeer je automatisch je verbruik dat je hebt tijdens het opwekken en gaat er dus nog wat 'winst' verloren.

Daarnaast heeft een SAP nog andere voordelen natuurlijk, zoals met een schakelaar je meterkast kunnen omzetten van contract 1 naar contract 2.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maarten_tzr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:32:
Ik wil het graag snappen, maar het piept en kraakt nogal in m'n bovenkamer 😅

even wat context:
A.s. vrijdag worden onze zonnepanelen geplaatst met 3900 wp.

Sinds een paar weken hebben we een airco (want da's goedkoper dan cv op gas). De vraag is of we deze winter volledig zonder stoken op gas kunnen, en wat dus het uiteindelijke verbruik zal zijn.

Ons verbruik vorig jaar was ongeveer 2900kwh. Zeer waarschijnlijk gaan we dus in totaal meer dan onze opwek verbruiken, maar blijven onder het prijsplafond.

Naar mijn idee kunnen we niet zo veel spelen met het plannen van ons verbruik (geen boiler, geen elektrische auto, en alleen die vaatwasser en wasmachine zet ook niet bepaald zoden aan de dijk). Ook heb ik erg weinig kaas gegeten van domitica en duizelt het me als het gaat over scriptjes in Home Assistant etc. Erg tof dat er mensen zijn die het kunnen, maar ik heb eerst een cursus van een paar maanden nodig...

Alles overwegende lijkt het erop dat ik beter bij 1 aansluiting kan blijven ivm salderen en het prijsplafond. We hebben geen monsterlijk grote opwek (ik las hier ook tot zo'n €16.000,- op jaarbasis!)

Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie als de onze toch kiezen voor een SAP? En zo ja, waarom dan? Het lijkt me uiteindelijk tientjeswerk als alles goed uitpakt? En een risico op duurder inkopen dan terugleveren?

Zoals gezegd, het kraakt in m'n bovenkamer...
SAP is vooral interessant als je veel zonnepanelen hebt en de mogelijkheid om tegen een hoog tarief terug te leveren.

Voor jullie wegen de kosten niet echt op tegen de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:14:
[...]

Dat is geen 100% vervanging voor een SAP. Want alleen met een SAP kun je al je opgewekte energie terugleveren.
Zonder SAP saldeer je automatisch je verbruik dat je hebt tijdens het opwekken en gaat er dus nog wat 'winst' verloren.

Daarnaast heeft een SAP nog andere voordelen natuurlijk, zoals met een schakelaar je meterkast kunnen omzetten van contract 1 naar contract 2.
Begrijp ik goed dat je met zo'n schakelaar je zonnepanelen van de SAP naar de PAP brengt?

Is dat niet slecht voor je omvormer of je panelen als je dat bijvoorbeeld 2x per dag schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32

paQ

de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:17:
[...]

SAP is vooral interessant als je veel zonnepanelen hebt en de mogelijkheid om tegen een hoog tarief terug te leveren.

Voor jullie wegen de kosten niet echt op tegen de baten.
Dat is nu mijn opzet.
10MW bij de een inkopen, en 10 aan de ander (duurder) verkopen.
Ook geen gedoe met salderen over 2 jaar.
En mislukt dat plan, dan heb ik altijd nog een meter waar ik alle zakelijke rommel op kan gooien zodat ik dat separaat (zakelijk) kan afrekenen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is nu mijn opzet.
10MW bij de een inkopen, en 10 aan de ander (duurder) verkopen.
Ook geen gedoe met salderen over 2 jaar.
En mislukt dat plan, dan heb ik altijd nog een meter waar ik alle zakelijke rommel op kan gooien zodat ik dat separaat (zakelijk) kan afrekenen.
En je hebt de mogelijkheid om 2 contracten af te sluiten:
1 kortdurend/dynamisch (hoog risico)
1 langdurig (1, 3 of 5 jaar) (laag risico)

Mocht contract nummer 1 te duur worden, dan schakel je over naar contract 2. Je hebt dan een soort backup/verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maarten_tzr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:27:
[...]

Begrijp ik goed dat je met zo'n schakelaar je zonnepanelen van de SAP naar de PAP brengt?
Klopt. Ik heb nu 3 omvormers, en dat worden er straks zelfs 4. Die zet ik dan met 1 schakelaar om.
Ik heb zelfs 2 van die schakelaars. Zie mijn eerdere post hierover.
1 voor de PV en 1 voor de verbruiksgroepen. Beide kan ik los van elkaar aan de SAP of PAP verbinden, afhankelijk van de tarieven op dat moment.
Is dat niet slecht voor je omvormer of je panelen als je dat bijvoorbeeld 2x per dag schakelt?
Ik denk dat dat wel meevalt.
Als je het netjes wilt doen kun je het beste eerst de DC schakelaar van de omvormer zelf omzetten zodat hij netjes stopt met leveren. Vervolgens de schakelaar in de meterkast omzetten.

Maar ik verwacht eigenlijk dat ik vooral per seizoen of per contract ga schakelen. of op een gegeven moment misschien per dag. In dat geval zou ik elke avond kunnen schakelen, als de omvormers uit staan.

Gedurende de dag schakelen ben ik (nog) niet van plan. Dan moet je thuis zijn, of met een ATS (automatic transfer switch) gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-11-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:46
Ook is gekeken wat in mijn situatie noodzakelijk is.

De situatie is nogal complex omdat 2 omvormers zijn aangesloten op een groepenkast in een ander gebouw. Ik moet dus minimaal 2 nieuwe kabels trekken en 1 of 2 gaten door de wand van de kelder laten boren (en afdichten met waterdichte pluggen).

Verder hebben we in de meterkast Hager Vision verdeler met maar plaats voor 72 modules. Hier zijn echter nog maar 2,5 module posities beschikbaar.

Een optie is om 36 modules te verplaatsen naar een andere ruimte door een extra Vega verdeelkast aan te schaffen.

Als ik de kosten van dit alles bij elkaar optel (inclusief de omschakelaars voor de omvormers) kom ik uit op ca. Euro 1700,- (dit is op basis van 5 aderige 6 mm2 kabel en er van uitgaande dat ook de kabel naar het andere gebouw vervangen wordt).

Op basis van historische gegevens (12 jaar voor het ousdte systeem en 8 jaar voor de 2 nieuwere systemen) wekken we nu gemiddeld 6500 kWh per jaar op. Op korte termijn zijn er geen plannen om de pV installatie uit te breiden maar bij vervanging van de oudste panelen kan er zomaar 1200 kWh per jaar meer opgewekt worden.

In de meterkast hebben we nu overspanningsbeveiliging (type I en II gecombineerd) en type 3. Moet het SAP systeem ook van deze gecombineerde overspanningsbeveiliging voorzien worden (ik zag al behoorlijke prijsstijginen sinds onze aanschaf).

Moeten alle componenten van het SAP systeem in een separate verdeler en alle coponenten van het PAP systeem ook in een separate verdeler?

Is het interessant met deze hoeveelheid opgewekte energie en de onzekerheden in de energiemarkt om voor een SAP te gaan.

Ik heb trouwens wel overzichten van de huidige verdelers, maar die zijn in pdf en krijg ik niet geupload.

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Qua concept zou het dus mooi zijn als je hebt:

PAP met vast contract met hoogste TLV
SAP met dynamisch contract

En dan gebruiksgroepen slim schakelen, dus dat hij automatisch de gebruiksgroepen op de meter zet met de laagste kosten. En dan de PV in principe altijd op het contract met hoogste TLV en ook daar slim laten schakelen.

Dan nog je verbruik voor het prijsplafond in de gaten houden ivm salderen.

Lijkt me lastig om gebruiksgroepen heel dynamisch te schakelen (alle verbruikers worden kort onderbroken? - is er een mogelijkheid dat te voorkomen?)

En het lijkt me dus lastig te berekenen vs de investering die je doet (je zit zo aan een kleine €1000,-?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Maarten_tzr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:25:

En dan gebruiksgroepen slim schakelen, dus dat hij automatisch de gebruiksgroepen op de meter zet met de laagste kosten. En dan de PV in principe altijd op het contract met hoogste TLV en ook daar slim laten schakelen.

Lijkt me lastig om gebruiksgroepen heel dynamisch te schakelen (alle verbruikers worden kort onderbroken? - is er een mogelijkheid dat te voorkomen?)

En het lijkt me dus lastig te berekenen vs de investering die je doet (je zit zo aan een kleine €1000,-?)
Je zou er een UPS tussen kunnen zetten. Wat zijn de kosten van dynamisch schakelen?

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannesp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
Maarten_tzr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:25:

Wanneer je dat slim en met relais doet is dat geen enkel probleem. Wanneer je wilt schakelen, koppel je heel even (1 sec) beiden aan elkaar (oftewel: als je bijv. van SAP naar PAP wilt: eerst de PAP inschakelen, dan staan ze parallel, en dan de SAP uitschakelen.) Dan zijn ze zonder spanningsverlies omgeschakeld. De andere kant op idem. Hier heb je dus 4 contactors voor nodig. Hier maak je dan 2 wisselschakelaars mee.

Heel eerlijk gezegd zou ik als ik Peer was, de Hager schakelaars ook anders monteren; nu zit elk P contact aan een groepenkast. Hierdoor MOET je groepenkast dus door de neutrale heen en wordt altijd spanningsloos. Wanneer je juist op de P een sap of een pap aansluit, beide "stand-1" aansluitingen aan de eerste, en beide "stand 2" aansluitingen aan de 2e groepenkast aansluit, kan je altijd 1 groepenkast omschakelen zonder deze spanningsloos te maken. Je kunt er dan dus voor kiezen dit laat op de avond te doen, wanneer je omvormers toch al uit zijn, en je woning dan zonder spanningsuitval om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 29-09 22:14
ik zat meer hiernaar te kijken.. https://www.socomec.com/f...ogue/GB/cat_atysdm_en.pdf

een overgang van 90miliseconden, zal dat snel genoeg zijn om pc`s etc probleemloos over te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BoerFrits schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:
ik zat meer hiernaar te kijken.. https://www.socomec.com/f...ogue/GB/cat_atysdm_en.pdf

een overgang van 90miliseconden, zal dat snel genoeg zijn om pc`s etc probleemloos over te schakelen?
Dat wordt uitproberen. Een UPS doet het tussen 2 en 10 mS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BoerFrits schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:

Wat is je business case voor deze schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 29-09 22:14
John245 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:56:
[...]

Wat is je business case voor deze schakelaar?
kort gezegd zou ik het mooiste vinden als ik zowel mijn verbruikers als mijn opwek beide seperaat kan schakelen tussen de PAP en SAP. Ik heb op de PAP een variabel contract waar ik op kan salderen. Alles wat ik afneem op dat contract moet ik dus eigenlijk met de panelen ook weer terugleveren op die aansluiting zodat ik eind van het jaar daarmee op 0 uitkom. Op de SAP wil ik dan een contract op basis van de APX, dus tibber of nieuwestroom oid. Zoals het nu lijkt heb ik volgend jaar een 30 a 40 duizend KWH over die ik dan wil proberen te verkopen op de APX op de duurdere momenten. Dat zullen niet de momenten zijn dat de zon volop schijnt maar meer aan het begin en eind van de dag. En misschien als de gekte volgende winter uitbreekt omdat de gasvoorraden niet normaal zijn aangevuld ook wel overdag zoals je afgelopen september zag. En mischien juist de verbruikers wel weer naar het APX contract switchen op momenten dat de stroom bijna of helemaal voor niks is.

Aandachtspunt is dat mijn verbruikers bedrijfskritische processen zijn (melkrobot, melkkoeltank, etc) die kunnen er niet zo goed tegen als de stroom even wegvalt. Ja ze overleven het wel maar ik heb dan te veel werk om de boel weer aan de gang te krijgen. Belangrijk is dus eigenlijk dat de verbruikers dus tijdens zon schakelmoment niet stroomloos worden. Ik dacht dat te bereiken met dat ding. Iemand noemde hier ook een hotelschakeling met wisselschakelaars, maar hoe dat nu helemaal zit is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
John245 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:48:
[...]

Je zou er een UPS tussen kunnen zetten. Wat zijn de kosten van dynamisch schakelen?

---
John
De kosten van dynamisch schakelen?

Ik bedoelde de 'winst' van het gebruikmaken van de daltarieven binnen een dynamisch contract, en overschakelen naar de andere meter als die prijs lager is. Lijkt me lastig inschatten.

• de Peer

de Peer

under peer review

jannesp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:50:
[...]

Wanneer je dat slim en met relais doet is dat geen enkel probleem. Wanneer je wilt schakelen, koppel je heel even (1 sec) beiden aan elkaar (oftewel: als je bijv. van SAP naar PAP wilt: eerst de PAP inschakelen, dan staan ze parallel, en dan de SAP uitschakelen.) Dan zijn ze zonder spanningsverlies omgeschakeld. De andere kant op idem. Hier heb je dus 4 contactors voor nodig. Hier maak je dan 2 wisselschakelaars mee.

Heel eerlijk gezegd zou ik als ik Peer was, de Hager schakelaars ook anders monteren; nu zit elk P contact aan een groepenkast. Hierdoor MOET je groepenkast dus door de neutrale heen en wordt altijd spanningsloos. Wanneer je juist op de P een sap of een pap aansluit, beide "stand-1" aansluitingen aan de eerste, en beide "stand 2" aansluitingen aan de 2e groepenkast aansluit, kan je altijd 1 groepenkast omschakelen zonder deze spanningsloos te maken. Je kunt er dan dus voor kiezen dit laat op de avond te doen, wanneer je omvormers toch al uit zijn, en je woning dan zonder spanningsuitval om te schakelen.
Technisch gezien is dat mooier ja en ik heb het ook zeker overwogen maar er toch voor gekozen om dat niet te doen omdat:
-het niet toegestaan is om PAP en SAP elektrisch te verbinden (al is het maar 1 seconde)
-Ik niet de kennis heb om in te schatten of daar ook veiligheidsrisico's bij komen kijken
-'stand 2' is de neutraalstand en daar kun je niets op aansluiten volgens mij, dat kan alleen aan stand 1 en 3. Dan zou ik dus een ander type schakelaar moeten kopen en de Hager's waren juist lekker goedkoop met 40 euro per stuk.

Zonnepanelen kan ik 's avonds zonder problemen schakelen want dan zijn de omvormers uit.
de verbruiksgroepen schakelen gaat in mijn geval altijd gepaard met 1 of 2 seconden spanningsloos. Dat is niet fijn inderdaad. Ik verwacht dit echter maar 1 of 2 x per jaar te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-11-2022 09:07 ]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 12:55
De afspraak van Enexis om vandaag het SAP te installeren is op het laatste moment afgezegd: de monteur heeft geen materiaal ervoor en het is ook niet op voorraad. Ik word nog teruggebeld voor een nieuwe datum...

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Offerte binnen van Stedin, 450 euro. Ik dacht te lezen 375 in augustus. Zal ze morgen eens bellen waar dat verschil in zit.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:28:
Offerte binnen van Stedin, 450 euro. Ik dacht te lezen 375 in augustus. Zal ze morgen eens bellen waar dat verschil in zit.
“Offerte” haha. Zijn gewoon vaste tarieven toch. En een stukje goedkoper dan Enexis. Maar door de wachttijd een stuk duurder.

• Kiwi_Kevin
bbbrumbrum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:55:
[...]

“Offerte” haha. Zijn gewoon vaste tarieven toch. En een stukje goedkoper dan Enexis. Maar door de wachttijd een stuk duurder.
Ja zo noemen ze het 😃 waarom zou het duurder zijn door wachttijd?

En wat kost het bij enexis? 500?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dastdast78
  • Laatst online: 04-10 22:17
Hier word in Januari door enexis verzwaard naar 3x50 , komen 100 400 wp belinus m8 panelen te liggen op het dak. Ook komt dan het SAP, ik vind de oplossing met de hager sft440 wel mooi, is deze ook in een zwaardere variant te vinden?of zijn er betere oplossingen? Deze gaat tot Max 40a, overigens word de hele meterkast vervangen, dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag. Nu 9 krachtgroepen en 9 normale groepen, dit gaat naar 12 en 20 met alamats.

3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp

• John245
dastdast78 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:23:
Hier word in Januari door enexis verzwaard naar 3x50 , komen 100 400 wp belinus m8 panelen te liggen op het dak. Ook komt dan het SAP, ik vind de oplossing met de hager sft440 wel mooi, is deze ook in een zwaardere variant te vinden?of zijn er betere oplossingen? Deze gaat tot Max 40a, overigens word de hele meterkast vervangen, dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag. Nu 9 krachtgroepen en 9 normale groepen, dit gaat naar 12 en 20 met alamats.
Dan blaas je toch op een mooie zomerse dag je kast op.

• bbbrumbrum
  • Niet online
dastdast78 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:23:
Zelf al gekeken? Natuurlijk zijn deze er veel zwaarder. Het is juist een uitkomst voor ons dat ze zo'n mini-versie maken

Edit: ze zijn er nog wel bij Amazon, maar duurder. Nog steeds goedkoop though.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-11-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik begrijp overigens de handigheid van het kunnen schakelen van je kast tussen vast en dynamisch, maar waarom zou je je PV op een dynamisch contract willen zetten? Oftewel, is één transfer switch niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:26:
Ik begrijp overigens de handigheid van het kunnen schakelen van je kast tussen vast en dynamisch, maar waarom zou je je PV op een dynamisch contract willen zetten? Oftewel, is één transfer switch niet voldoende?
omdat het teruglevertarief soms hoger is dan bij een variabel contract.
Stel je zit bij Eneco dan krijg je 9 cent per teruggeleverde kWh
Via dynamisch is dat vaak veel hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 18-11-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik heb me nog niet echt verdiept in de dynamische prijzen maar had juist verwacht dat op piekmomenten van PV de terugleverprijs op dynamisch laag zal zijn?

Het idee waar het hier mee begon is een vast contract met hoge TLV voor pv en dynamisch voor eigen gebruik toch? Of denk je aan andersom, een goedkoop vast contract op pap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:50:
Ik heb me nog niet echt verdiept in de dynamische prijzen maar had juist verwacht dat op piekmomenten van PV de terugleverprijs op dynamisch laag zal zijn?
dat klopt, daarom wil je op die momenten naar je vaste of variabel contract schakelen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:50:

Het idee waar het hier mee begon is een vast contract met hoge TLV voor pv en dynamisch voor eigen gebruik toch? Of denk je aan andersom, een goedkoop vast contract op pap?
klopt, dat is voor mij nu de voornaamste reden. ik heb een vast contract met TLV van 91 cent per kWh tot 4 september 2023. En dynamisch contract voor verbruik.

pas na sept 2023 ga ik de PV met enige regelmaat schakelen denk ik.

Maar veel mensen hebben niet zo'n vast contract met hoge TLV dus dan is het direct al interessant om PV zo nu en dan op je dynamische contract te hebben.

het kan allemaal, je kunt allerlei combinaties verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Helder! Praktische vraag dan.. Is het toegestaan om twee hoofdschakelaars binnen dezelfde groepenkast te hebben?

Ik heb bijvoorbeeld rechts plek voor een sap, ik zou dan rechtsonder plek hebben in de bestaande kast voor een hoofdschakelaar, maar iets zegt me dat er een regeltje is dat alles via 1 hoofdschakelaar uit te zetten moet zijn.

Dan zou je een los kastje kunnen plaatsen met hoofdschakelaar, maar als de kabels daarna weer dezelfde groepenkast in gaan dan is dat eigenlijk nog steeds dezelfde situatie. Zeiden ze daar nog iets over bij jouw installatie?

Onderstaand kast in aanbouw, nog niet gelabeld..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcqkFJsg8ygA_mI25PpskQ_ezPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oby0x0ngAPnyoT3L4JsJO75M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:07:
Helder! Praktische vraag dan.. Is het toegestaan om twee hoofdschakelaars binnen dezelfde groepenkast te hebben?

Ik heb bijvoorbeeld rechts plek voor een sap, ik zou dan rechtsonder plek hebben in de bestaande kast voor een hoofdschakelaar, maar iets zegt me dat er een regeltje is dat alles via 1 hoofdschakelaar uit te zetten moet zijn.
de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
tsja ik heb ook 2 hoofdschakelaars.

per groepenkast moet het met 1 handeling uit te zetten zijn ja, dus als je de groepen gescheiden houdt voldoe je daar aan.
Bij mij loopt het ook door elkaar. het is niet anders. Dat risico neem ik dan maar.

Nee Enexis kijkt daar verder niet naar. Die plaatsen gewoon de SAP maar bemoeien zich niet met wat je er mee gaat doen. dat heb ik ook pas daarna gedaan dus ze konden het ook niet zien.

Ik denk dat ik er nog een sticker op doe ter waarschuwing, dat ze altijd allebei uitgezet moeten worden of iets dergelijks.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 18-11-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:28:
Mag ik vragen wat er bij jou op de offerte staat vermeld? Ik heb hem ook gisteren binnen gekregen van Stedin en bij mij vragen ze er €764 voor en 10 weken doorlooptijd na acceptatie. Dat is nogal een verschil met jouw offertebedrag :F

Ik heb een 3-fasen aansluiting (3x25A), jij ook?
  • Vervangen van het meterbord cq. de aansluitkast €259,50 ex BTW
  • Aanleg van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) inclusief een slimme meter
    €372,48 ex BTW
Totaal inclusief BTW
€ 764,70

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iNSaNe-oNe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
[...]

Mag ik vragen wat er bij jou op de offerte staat vermeld? Ik heb hem ook gisteren binnen gekregen van Stedin en bij mij vragen ze er €764 voor en 10 weken doorlooptijd na acceptatie. Dat is nogal een verschil met jouw offertebedrag :F

Ik heb een 3-fasen aansluiting (3x25A), jij ook?
  • Vervangen van het meterbord cq. de aansluitkast €259,50 ex BTW
  • Aanleg van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) inclusief een slimme meter
    €372,48 ex BTW
Totaal inclusief BTW
€ 764,70
misschien omdat het bij jou gaat om het vervangen van het bord? Bij mij werd er een bord bijgeplaatst.
Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.