Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:35:
[...]

misschien omdat het bij jou gaat om het vervangen van het bord? Bij mij werd er een bord bijgeplaatst.
Bijplaatsen is bij mij ook de bedoeling, zie mijn meterkast op deze foto. Is het hoge bedrag dan mogelijk te verklaren vanwege de drie schakelaars die onder de PAP-meter bij de hoofdzekeringen geplaatst moeten worden, die ik nog niet heb maar die ik wel op foto’s van anderen zie?

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

de Peer

under peer review

iNSaNe-oNe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:48:
[...]

Dat is bij mij ook de bedoeling, zie mijn meterkast op deze foto. Is het hoge bedrag dan mogelijk te verklaren vanwege de drie schakelaars die onder de PAP-meter bij de hoofdzekeringen geplaatst moeten worden, die ik nog niet heb maar die ik wel op foto’s van anderen zie?
Ja zoiets denk ik inderdaad. Bij mij was het een uitbreiding, bij jou gaan ze iets vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:37
iNSaNe-oNe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
[...]

Mag ik vragen wat er bij jou op de offerte staat vermeld? Ik heb hem ook gisteren binnen gekregen van Stedin en bij mij vragen ze er €764 voor en 10 weken doorlooptijd na acceptatie. Dat is nogal een verschil met jouw offertebedrag :F

Ik heb een 3-fasen aansluiting (3x25A), jij ook?
  • Vervangen van het meterbord cq. de aansluitkast €259,50 ex BTW
  • Aanleg van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) inclusief een slimme meter
    €372,48 ex BTW
Totaal inclusief BTW
€ 764,70
Hum dan zijn ze weer duurder geworden :) ik was:€ 689,02 kwijt.
Het plaatsen van de sap is duurder geworden zie ik.

Het meterbord wordt vervangen en je krijgt automaten.
Wellicht dat daar het prijsverschil door te verklaren is met de andere beheerders?

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:31
[...]

Mag ik vragen wat er bij jou op de offerte staat vermeld? Ik heb hem ook gisteren binnen gekregen van Stedin en bij mij vragen ze er €764 voor en 10 weken doorlooptijd na acceptatie. Dat is nogal een verschil met jouw offertebedrag :F

• Aanleg van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) inclusief een slimme meter
    €372,48 ex BTW
Totaal inclusief BTW
€ 764,70
Inderdaad 3x25 en ik heb alleen de tweede post, dus 450 in de btw.

Ik heb wel 3x25a automaten, heb jij die niet? Misschien zit daar het verschil in.

[ Voor 5% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 18-11-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34
Geldt de vermindering energiebelasting per allocatiepunt? Zoja, waarom zou ik dan geen 5 van die punten willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:22:
Geldt de vermindering energiebelasting per allocatiepunt? Zoja, waarom zou ik dan geen 5 van die punten willen hebben?
Het geldt alleen voor het eerste allocatiepunt. Sommige energieleveranciers snappen dat alleen nog niet helemaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:31:
[...]

Het geldt alleen voor het eerste allocatiepunt. Sommige energieleveranciers snappen dat alleen nog niet helemaal.
Met 5 wordt dat wel een flinke meterkastruimte. 3 is optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 16:44
Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:31:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik ben wel benieuwd of dit klopt want het gaat om een significant bedrag die het verdienmodel beïnvloedt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Danger.Mouse schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:16:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik ben wel benieuwd of dit klopt want het gaat om een significant bedrag die het verdienmodel beïnvloedt. :)
Lees het topic even. Dit is al zo vaak besproken.

En is ook gewoon logisch nadenken. Natuurlijk geeft de overheid niet bewust 800 euro per slimme meter weg. Dus het beleid is er op gericht om dat te voorkomen. Dat is de theorie. In de praktijk gaat het vaak mis en krijg je dit bedrag wel.

https://www.energiebelast...ruggave-energiebelasting/

In de wet staat dat het maar eenmaal per WOZ mag worden geheven.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 19-11-2022 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton de Waal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2024
[...]

€372,48 ex BTW
Totaal inclusief BTW
€ 764,70
Ik heb gisteren zelfde voorstel gekregen. Ben al blij met het feit dat Stedin SAP komt plaatsen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ton de Waal op 19-11-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:03
Ton de Waal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:43:
[...]

Ik heb gisteren zelfde voorstel gekregen. Ben al blij met het feit dat Stedin SAP komt plaatsen :)
Had ik ook, werkelijke plaatsing werd 4 maanden en daarbij had ik nog geluk dat er een gaatje beschikbaar kwam en nog 1 meter op voorraad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:24
Weet iemand of het prijsplafond ook iets gaat doen met je tlv? Wordt die ook gecapped? Is dit al ergens eenduidig door leveranciers beschreven op de websites? Bij uc kon ik het zo snel nog niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

de Peer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:44:
[...]

Bedankt.
Nee de thuisaccu begin ik (nog) niet aan.
Maar dat zou het volgende project kunnen gaan worden.

Ik hoop dat ze iets betaalbaarder worden. Dan wil ik het wel overwegen. En als er iets meer duidelijkheid is over de TLV op de langere termijn.
Ik zit ook daar aan te denken maar gezien de kosten van een batterij installatie lijkt het goedkoper om nog even te wachten tot er meer keuze is in elektrische auto's die terug kunnen leveren en dan de tweede auto als thuis batterij te gebruiken. Dan heb je soms dat het niet kan omdat de auto gebruikt wordt maar gezien het feit dat tweede auto's over het algemeen niet zoveel gebruikt worden lijkt dat de betere deal te zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jack_ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:46:
Weet iemand of het prijsplafond ook iets gaat doen met je tlv? Wordt die ook gecapped? Is dit al ergens eenduidig door leveranciers beschreven op de websites? Bij uc kon ik het zo snel nog niet vinden.
Hoogstwaarschijnlijk staat het er los van. Dat bevestigde Rob Jetten onlangs nog in de media.
Maar dat is hier verder offtopic. er is een prijsplafond topic waar je terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het offertetraject is hier ook opgestart en er wordt nu gemeld dat de hele boel vervangen moet worden (bord, meter, etc)
Weet iemand of de mogelijkheid nog steeds bestaat om een "domme" meter te krijgen?
Ik zit namelijk niet te wachten op communicatie van mijn standen en wil daarom niet vertrouwen op "administratief uitzetten".
Whatsapp-hulp van Stedin begrijpt niet wat ik wil en biedt alleen de standaard slimme meter aan.

Iemand hier ervaring mee? Zou voor mij namelijk een deal-breaker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:16:
Hoogstwaarschijnlijk staat het er los van. Dat bevestigde Rob Jetten onlangs nog in de media.
Ga jij nou een politicus op zijn blauwe ogen geloven? ;w
Over twee weken hebben ze er "geen actieve herinnering aan"...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:15
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:06:
[...]

Technisch gezien is dat mooier ja en ik heb het ook zeker overwogen maar er toch voor gekozen om dat niet te doen omdat:
-het niet toegestaan is om PAP en SAP elektrisch te verbinden (al is het maar 1 seconde)
Heb jij een link naar een document of beleidsregel waar dit vermeld staat?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:24:
[...]

Ja, even zoeken in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:24:
[...]

Niet paraat. Dan moet ik zoeken. Net als jij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:46:
[...]

Niet paraat. Dan moet ik zoeken. Net als jij ;)
Al gevonden ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:07
KifArU schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:48:
Het offertetraject is hier ook opgestart en er wordt nu gemeld dat de hele boel vervangen moet worden (bord, meter, etc)
Weet iemand of de mogelijkheid nog steeds bestaat om een "domme" meter te krijgen?
Ik zit namelijk niet te wachten op communicatie van mijn standen en wil daarom niet vertrouwen op "administratief uitzetten".
Whatsapp-hulp van Stedin begrijpt niet wat ik wil en biedt alleen de standaard slimme meter aan.

Volgens kun je inderdaad geen “domme” meter meer bestellen. Ik snap dat je dat liever hebt, maar de netbheerders hebben dat liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 19:16

Consulectro

Lekker bezig...

WillemP22 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:24:
[...]

Volgens kun je inderdaad geen “domme” meter meer bestellen. Ik snap dat je dat liever hebt, maar de netbheerders hebben dat liever niet.
Je kunt ook een slimme meter 'dom' maken door de communicatie naar de netbeheerder uit te schakelen.
Dan moet je de meetgegevens zelf noteren en doorgeven aan je netbeheerder.
Zie YouTube: Slimme meter 'Administratief Uit' zetten (met dank aan Ketel Klets).

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Consulectro schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:04:
[...]

Je kunt ook een slimme meter 'dom' maken door de communicatie naar de netbeheerder uit te schakelen.
Dan moet je de meetgegevens zelf noteren en doorgeven aan je netbeheerder.
Zie YouTube: Slimme meter 'Administratief Uit' zetten (met dank aan Ketel Klets).
Je zet echter niet de communicatie uit. De communicatie vindt gewoon plaats, je geeft alleen geen toestemming om er wat mee te doen. Vandaar dat het 'administratief uitzetten' heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
KifArU schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:48:

De domme digitale meter heeft geen P1 poort. P1 poort is een must als je precies wilt weten wat je verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En nu in het juiste topic:

Iemand nog een goede bron voor de SFT440? Mijn ABB bleek geleverd als een dubbele schakelaar (OT40F8) ipv de omkeerschakelaar OT40F4C. Die gaat dus retour.

De Hager zie ik bij Amazon momenteel voor ~€85…. Terwijl hij een hele tijd EUR30 is geweest... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:27:

Iemand nog een goede bron voor de SFT440? Mijn ABB bleek geleverd als een dubbele schakelaar (OT40F8) ipv de omkeerschakelaar OT40F4C. Die gaat dus retour.

De Hager zie ik bij Amazon momenteel voor ~€85…. Terwijl hij een hele tijd EUR30 is geweest... :/
Ik zou die van 85 euro maar snel kopen. want dat is alsnog een koopje vergeleken met de prijzen in Nederland.
die van 30 euro dat was een kleine voorraad, die nu op is volgens mij. Ik wilde er toen 2 kopen maar ze hadden er maar 1 op voorraad. Toen heb ik ze bij een andere webshop via Amazon.de gekocht voor 50€ per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:30:
[...]

Ik zou die van 85 euro maar snel kopen. want dat is alsnog een koopje vergeleken met de prijzen in Nederland.
die van 30 euro dat was een kleine voorraad, die nu op is volgens mij. Ik wilde er toen 2 kopen maar ze hadden er maar 1 op voorraad. Toen heb ik ze bij een andere webshop via Amazon.de gekocht voor 50€ per stuk.
Misschien heb je gelijk. Liefst heb ik alles ABB in de kast, maar die OT40 heeft een extra grote knop nodig om te schakelen (zwaaaarrr), en is 6DIN breed en duurder. Genoeg reden om van m/n geloof af te stappen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:27:

Daar zie je dus ook de marktwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
John245 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:45:
[...]

Daar zie je dus ook de marktwerking
Hehe, ik denk dat er maar een paar op voorraad waren eigenlijk, ik hield ze ook in de gaten. De voorraad die er was is niet bijgevuld. Een paar van dit forum hebben de laatste gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17:
[...]

Hehe, ik denk dat er maar een paar op voorraad waren eigenlijk, ik hield ze ook in de gaten. De voorraad die er was is niet bijgevuld. Een paar van dit forum hebben de laatste gekocht.
Dat denk ik ook ja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik even overwogen heb om er een stuk of 20 in te slaan en die door te verkopen, maar het SAP brengt al genoeg op :+ :D en erg solidair zou het ook niet zijn aangezien we hier elkaar proberen te helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Whiskey48 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17:
Die voorraad was denk ik best groot, want ik heb de mijne al eind 2019 voor zo'n 30 euro bij Amazon gekocht (volgens mij van een Italiaanse verkoper).
Op zicht is die prijs ook niet zo gek, want de schakelaar is nauwelijks complexer dan een 4P hoofdschakelaar die je voor zo'n 20 euro al kunt kopen.
Een paar 100 euro voor zo'n omschakelaar slaat eigenlijk nergens op.

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2zy5VsFbjN-iePQPrWENEpdLzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i7fzDo7vaR6BDkLY637qRaDD.jpg?f=user_large

Zou deze met CE merk ook geschikt zijn? Weliswaar 63 Ampere, maar dat mag de pret niet bederven. De hoofdautomaat is er ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

M.B.te L. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:28:
[Afbeelding]

Zou deze met CE merk ook geschikt zijn? Weliswaar 63 Ampere, maar dat mag de pret niet bederven. De hoofdautomaat is er ook nog.
dat hangt van je definitie van geschikt af. Ja hij zal vast wel schakelen.
Maar persoonlijk zou ik nooit iets van AliExpress in mijn meterkast hangen.

CE zegt niets, dat kan iedereen er op plakken. Geeft je geen enkele zekerheid of garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 11:32 ]

• Whiskey48
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:29:
[...]

dat hangt van je definitie van geschikt af. Ja hij zal vast wel schakelen.
Maar persoonlijk zou ik nooit iets van AliExpress in mijn meterkast hangen.

CE zegt niets, dat kan iedereen er op plakken. Geeft je geen enkele zekerheid of garantie.
Waar in de EU voor een Hager tussen de €45 en €150 wordt gevraagd, om dan voor €15 (incl verzending) een Chinees brand te halen .... ik zou voor de zekerheid een hele goede brandverzekering erbij afsluiten. Je leest toch vaker dat het wel eens mis gaat met die goedkope china schakelaars.

(In china kopen ze die troep waarschijnlijk zelf ook niet, misschien leuk voor een schuurtje achterin de tuin, maar verder ook niet).

• M.B.te L.
Nou, daar moet ik mij dus niet aan branden. ;w

• de Peer

de Peer

under peer review

M.B.te L. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:40:
Nou, daar moet ik mij dus niet aan branden. ;w
Ik zou hier niet op bezuinigen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.B.te L.
Toch jammer. Het geld brandt me niet in de zak. Maar zo'n brandende kwestie is het ook weer niet. Met een goedkope Hager zou ik redelijk uit de brand zijn! :-(

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
M.B.te L. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:28:
...

Weliswaar 63 Ampere, maar dat mag de pret niet bederven. De hoofdautomaat is er ook nog.
Deze regel doet mij vermoeden dat je denkt dat dit een automaat is? Dit is een vierpolige schakelaar die maximaal 63A (per pool) mag schakelen.

(Ben het verder eens met de opmerkingen over AliXpress spul in je meterkast)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zou er dan iig een automatische brandblusser Fire Knockout bij hangen.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:12
Waarom zo bang? Tomzn is best wel een veel gebruikt merk dacht ik.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:03:
Nou in Nederland niet volgens mij...
En wie weet is het wel namaak of een afgekeurde partij, of gewoon sowieso goedkoop spul.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 14:20 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:03:
Wellicht dat de PV-cowboys weer een euro hebben weten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:13:
[...]

Wellicht dat de PV-comboys weer een euro hebben weten te besparen.
Hehe ja ik kreeg ook de grootste rommel in m'n meterkast, betaal je €10.000, besparen ze €30 op een degelijke aardlekautomaat ... Niet in NLD te koop en die volgens mij niet eens toegestaan zijn in NLD (Niemand die hun checkt).
De helft van de monteurs sprak niet eens Nederlands, die zullen ze wel zelf mee hebben genomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 25-11-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 21:30
Bij ons worden in het voorjaar 2023 6500kWh aan panelen geplaatst. De aansluiting gaat naar 3 fase. Tevens wordt de meter/groepenkast aangepast. Ik heb het hele topic gelezen en ik wil mijn panelen op een SAP aansluiten. Er zijn vereisten om dit mogelijk te maken. Hoofdschakelaar en 23cm naast de huidige meter. Ik vermoed, maar ik heb geen kennis hiervan, dat de huidige meterkast vervangen zal worden (erg oud, van eerste bewoner) en er daarom genoeg ruimte is om de aanpassing door te voeren en 2 meters naast elkaar te kunnen plaatsen. Zou iemand, met enige ervaring, mij hierop antwoord kunnen geven? Wanneer ik iets moeten wijzigen zou hij/zij dat kunnen aangeven, zodat ik de elektricien enigszins kan instrueren?

Huidige meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUSq-5XL7wsQbSJcicMRuQ9jmxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oE4weSBrbCcBnDKDYFuRtHH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:03:
Bij ons worden in het voorjaar 2023 6500kWh aan panelen geplaatst. De aansluiting gaat naar 3 fase. Tevens wordt de meter/groepenkast aangepast. Ik heb het hele topic gelezen en ik wil mijn panelen op een SAP aansluiten. Er zijn vereisten om dit mogelijk te maken. Hoofdschakelaar en 23cm naast de huidige meter. Ik vermoed, maar ik heb geen kennis hiervan, dat de huidige meterkast vervangen zal worden (erg oud, van eerste bewoner) en er daarom genoeg ruimte is om de aanpassing door te voeren en 2 meters naast elkaar te kunnen plaatsen. Zou iemand, met enige ervaring, mij hierop antwoord kunnen geven? Wanneer ik iets moeten wijzigen zou hij/zij dat kunnen aangeven, zodat ik de elektricien enigszins kan instrueren?

Huidige meterkast
[Afbeelding]
Ja in jouw geval lijkt het me het beste om de boel compleet te moderniseren. En dan alles zo ver mogelijk naar rechts laten plaatsen zodat het SAP er aan de linkerkant bij kan.

ik weet echter niet of de netbeheerder meewerkt aan het verplaatsen van je aansluiting. Mogelijk zien ze dat weer als een extra handeling maar nu speculeer ik.

op zich past het nu aan de linkerkant er ook wel bij, maar dan moet je wel e.e.a. aan de kant halen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-11-2022 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarpo
de Peer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:05:
[...]

Ja in jouw geval lijkt het me het beste om de boel compleet te moderniseren. En dan alles zo ver mogelijk naar rechts laten plaatsen zodat het SAP er aan de linkerkant bij kan.

ik weet echter niet of de netbeheerder meewerkt aan het verplaatsen van je aansluiting. Mogelijk zien ze dat weer als een extra handeling maar nu speculeer ik.

op zich past het nu aan de linkerkant er ook wel bij, maar dan moet je wel e.e.a. aan de kant halen.
Bedankt voor je reactie. Ik ga wat elektriciens aanschrijven om de meterkast "compleet te moderniseren". Daarnaast zal ik links van de meterkast zo netjes mogelijk maken en mijn aanvraag bij Liander updaten.

Omdat ik dit forum erg nuttig vind, en er ook wat aan gehad hebt, zal ik tzt up date geven zodat anderen ook ervan kunnen profiteren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:05:
[...]

Op kantoor doen ze waarschijnlijk moeilijk, in ieder geval wel bij mij (ging extra geld kosten). De persoon die kwam kijken zij dat ze wel konden doen aangezien de aansluitkabel nog wel wat ruimte had.

Kan/mag het SAP meterbord niet over de buizen heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
John245 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:50:
[...]

Op kantoor doen ze waarschijnlijk moeilijk, in ieder geval wel bij mij (ging extra geld kosten). De persoon die kwam kijken zij dat ze wel konden doen aangezien de aansluitkabel nog wel wat ruimte had.

Kan/mag het SAP meterbord niet over de buizen heen?
Hier gelezen te hebben dat alles netjes naast elkaar moet. Ik zal nu al het een en ander verplaatsen, zodat het niet zo rommelig oogt :$ zoals nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Sarpo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:55:
[...]

Hier gelezen te hebben dat alles netjes naast elkaar moet. Ik zal nu al het een en ander verplaatsen, zodat het niet zo rommelig oogt :$ zoals nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXU5Qu9WRKbL6v7lxw93q-xWjug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwXA7v8XVYidZvoucMU3iOZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Brutoproductiemeter (BPM) en de standaard meter moeten ook naast elkaar. Maar de BPM hebben ze gewoon over de buizen heen gezet. Heb al geinformeerd of het SAP meterbord ook over de buizen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
John245 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]

Brutoproductiemeter (BPM) en de standaard meter moeten ook naast elkaar. Maar de BPM hebben ze gewoon over de buizen heen gezet. Heb al geinformeerd of het SAP meterbord ook over de buizen mag.
Kijk dat ziet er georganiseerder uit dan bij mij. Inderdaad, hier bevindt de BPM over de buizen.

Dan zou hopelijk een SAP over de buizen geplaatst mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sarpo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:17:
[...]

Kijk dat ziet er georganiseerder uit dan bij mij. Inderdaad, hier bevindt de BPM over de buizen.

Dan zou hopelijk een SAP over de buizen geplaatst mogen worden.
Meterkast uit 2010 met een modificatie in 2013.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarpo
Klein beetje gekuist, wat in mijn mogelijkheden ligt. Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODBZDysTXYkPYmZ1vIbmDrwGLko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41yPFZW5lCgnlhzSDzFZXhcN.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBVxFVJT0yPuFXi8EbbmT3jTLuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMA8RwERzb8ahWsqRR3QdC68.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sarpo op 27-11-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Sarpo schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:18:
Klein beetje gekuist, wat in mijn mogelijkheden ligt.
Na:
[Afbeelding]
Je hebt naast je oude meterbord zeker 220 mm voor een nieuw bord nodig. Volgens mij heb je die ruimte nu nog niet.
Ik denk dat je nog meer ruimte kan winnen als je de leidingen links met bijvoorbeeld spijkerclips vast zet. Dan kun je die veel strakker langs elkaar krijgen, en als bonus heb je dan erboven ook ruimte voor twee groepenkasten naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
Bedankt. Dat behoort inderdaad nog tot de mogelijkheden. Er zit ruimte genoeg in de kabels op het eea op te schuiven. 23 cm zou rechts van de rechter grijze kabel uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
De koppelbare geschroefde klikzadels van Sander Vunderink zijn vrij smal. Een stapelbaar zadel zoals van ABB is per buis ook vrij smal, maar heeft wellicht mogelijkheid tot té veel buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ter info, Stedin eist dat er minimaal 10 werkdagen voor installatie een contract afgesloten is op het nieuwe EAN nummer. Tibber geeft aan alleen een contract af te sluiten als er een slimme meter aanwezig is op het EAN nummer. Navraag leert:

We krijgen nu een klassiek kip of het ei verhaal, en die is als volgt.
Wij als dynamische energieleverancier kunnen geen contract afsluiten voor een meetpunt dat nog niet bestaat.

De netbeheerder vereist dat je een contract afsluit bij een leverancier alvorens zij de meter willen registreren, en wij hebben de registratie nodig voordat we er een contract voor aan kunnen vragen. De reden dat het bij ons niet kan is omdat wij alles in ons aanmeld proces hebben geautomatiseerd, we kunnen dit niet handmatig doordrukken.
Helaas is de enige optie op dit moment om een contract af te sluiten bij een traditionele energieleverancier en vervolgens over te stappen zodra het secundaire allocatie punt geïnstalleerd is.

We begrijpen dat dit erg krom is, maar het is even niet anders.

Anderen nog tips voor een zo kort mogelijk energiecontract (korte opzegtermijn) wat geen slimme meter vereist?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:41:
Ter info, Stedin eist dat er minimaal 10 werkdagen voor installatie een contract afgesloten is op het nieuwe EAN nummer. Tibber geeft aan alleen een contract af te sluiten als er een slimme meter aanwezig is op het EAN nummer. Navraag leert:

Wij als dynamische energieleverancier kunnen geen contract afsluiten voor een meetpunt dat nog niet bestaat.

De netbeheerder vereist dat je een contract afsluit bij een leverancier alvorens zij de meter willen registreren, en wij hebben de registratie nodig voordat we er een contract voor aan kunnen vragen. De reden dat het bij ons niet kan is omdat wij alles in ons aanmeld proces hebben geautomatiseerd, we kunnen dit niet handmatig doordrukken.
Helaas is de enige optie op dit moment om een contract af te sluiten bij een traditionele energieleverancier en vervolgens over te stappen zodra het secundaire allocatie punt geïnstalleerd is.

Anderen nog tips voor een zo kort mogelijk energiecontract (korte opzegtermijn) wat geen slimme meter vereist?
Vreemd. Ik kon Tibber inderdaad ook pas afsluiten toen de nieuw geplaatste slimme meter in de lucht was en communiceerde. Dat was pas de dag na installatie.

En ja er lagen gelijk 3 dreigbrieven van enexis op de mat over dat afsluiting dreigde als ik geen contract nam.

Maar enexis plaatst de slimme meter wel gewoon.

Je hebt tot 14 dagen na afsluiten contract reguliere leverancier de mogelijkheid te annuleren. Kun je daar niets mee? En dan gelijk Tibber afsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-11-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Goede, ga ik naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:55
Ben benieuwd of Liander ook zo werkt als Stedin of dat ze net als Enexis gewoon plaatsen. Iemand ervaring mee? Anders ga ik voor de zekerheid toch maar iets afsluiten met bedenktijd. Wil er Tibber op hebben maar kwam er na ontvangst EAN achter dat dit inderdaad niet mogelijk is als de meter er nog niet hangt. Februari dit jaar aanvraag voor het SAP gedaan en nu een afspraak op 15-12 staan voor plaatsing *O*
Hopelijk geen verrassingen meer tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-08 12:56

We begrijpen dat dit erg krom is, maar het is even niet anders.[/i]

Waarom zet je dan niet op je SAP een traditionele leverancier met hoge terugleververgoeding, en daar je PV panelen op, en op je PAP een dynamische als bijv. Tibber? Dan ben je er toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ik zit sinds vandaag ook te kijken om dit te realiseren. Casus: Nul op de Meter huis (full electric met W/W warmtepomp) en een (binnenkort twee) EVs. PV levert ietsjes meer op dan verbruik huis dus daarvoor wil ik graag blijven salderen zo lang dat nog kan. De tarieven bij de meeste energieleveranciers zijn mij echter toch wat te gortig (~80ct /kWh) om de EVs mee te laden. Voor de tweede EV moet er toch al een andere lader komen dus dat word waarschijnlijk een nieuw setje go-e chargers die lokaal aan te sturen zijn en kunnen load-balancen. Die twee dan op een SAP met een flex-contract en de EVs dan laden wanneer het voordelig is.

Kosten bij Enexis: 512 euro voor aanleg, 34 per jaar vaste lasten, 87 voor weer verwijderen. Die 34 per jaar haal ik er makkelijk uit met het prijsverschil en de aanschaf moet ook binnen een jaar terug te verdienen zijn.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
Komt de nieuwe meter (SAP) achter de huidige meter of ernaast?
Komt de nieuwe meter achter de huidige hoofdschakelaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Tassadar32 op 30-11-2022 15:18 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Allemaal al heel vaak behandeld. Hij komt naast je primaire meter. Elektrisch parallel (aan netzijde) en na dezelfde hoofdzekeringen als je PAP. Je voorziet zelf een extra hoofdschakelaar voor het secundaire circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
mikeyzut schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:59:
[...]

Waarom zet je dan niet op je SAP een traditionele leverancier met hoge terugleververgoeding, en daar je PV panelen op, en op je PAP een dynamische als bijv. Tibber? Dan ben je er toch ook?
Klopt, alleen ik moet nog even “blijven” om het winterverbruik weg te salderen tot in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48

Cogas plaatste de SAP wel gewoon, het duurde 2 dagen voordat Tibber leverde op de SAP, sneller was niet mogelijk. Ik heb nog niets gehoord over de stroom die ik 2 dagen heb afgenomen zonder contract, dat is nu zo'n 3 weken geleden...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Tassadar32 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:16:
Ik zit sinds vandaag ook te kijken om dit te realiseren. Casus: Nul op de Meter huis (full electric met W/W warmtepomp) en een (binnenkort twee) EVs. PV levert ietsjes meer op dan verbruik huis dus daarvoor wil ik graag blijven salderen zo lang dat nog kan. De tarieven bij de meeste energieleveranciers zijn mij echter toch wat te gortig (~80ct /kWh) om de EVs mee te laden. Voor de tweede EV moet er toch al een andere lader komen dus dat word waarschijnlijk een nieuw setje go-e chargers die lokaal aan te sturen zijn en kunnen load-balancen. Die twee dan op een SAP met een flex-contract en de EVs dan laden wanneer het voordelig is.

Kosten bij Enexis: 512 euro voor aanleg, 34 per jaar vaste lasten, 87 voor weer verwijderen. Die 34 per jaar haal ik er makkelijk uit met het prijsverschil en de aanschaf moet ook binnen een jaar terug te verdienen zijn.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
Komt de nieuwe meter (SAP) achter de huidige meter of ernaast?
Komt de nieuwe meter achter de huidige hoofdschakelaar?
Je houdt 1 setje hoofdzekeringen, vanaf daar vertakt het naar de PAP en SAP. Na de PAP en SAP hebben beide een aparte hoofdschakelaar nodig. Voor het plaatsen van de SAP door de netbeheerder moet je dus de hoofdschakelaar van de SAP geplaatst hebben, dan kunnen zij de draden daarop aansluiten

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:00
Ondertussen ben ik hier ook bezig met een SAP. Spullen zijn besteld binnenkort de aanvraag de deur uit.

Ik vroeg me alleen af, hoe werkt dit met het prijsplafond? In theorie zou je op je PAP en SAP een prijsplafond hebben (immers, beiden leveranciers weten niet je totaal verbruik). Zou dit betekenen dat je dus met deze 2 meters 2x het plafond kunt gebruiken (in theorie?)

Daarnaast, als je op je SAP een variabel contract hebt zitten die aftopt op 40ct. En je een PAP met een vast contract boven de 40 cent zou het altijd interessant zijn om los terug te blijven leveren omdat de TLV niet terug gaat naar 40ct. Tot je het prijsplafond kwa verbruik aantitkt.. dan kan het juist weer interessant zijn om intern te salderen om onder de prijsplafond te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen, of ze vinden het gerommel in de marge en accepteren dat dit gebeurd bij die paar mensen die een SAP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ferrox1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:43:
Ondertussen ben ik hier ook bezig met een SAP. Spullen zijn besteld binnenkort de aanvraag de deur uit.

Ik vroeg me alleen af, hoe werkt dit met het prijsplafond? In theorie zou je op je PAP en SAP een prijsplafond hebben (immers, beiden leveranciers weten niet je totaal verbruik). Zou dit betekenen dat je dus met deze 2 meters 2x het plafond kunt gebruiken (in theorie?)
misschien, echter de details van het plafond zijn nog niet bekend, dus nog even een week afwachten. Speculeren heeft niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ferrox1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:43:
Daarnaast, als je op je SAP een variabel contract hebt zitten die aftopt op 40ct. En je een PAP met een vast contract boven de 40 cent zou het altijd interessant zijn om los terug te blijven leveren omdat de TLV niet terug gaat naar 40ct. Tot je het prijsplafond kwa verbruik aantitkt.. dan kan het juist weer interessant zijn om intern te salderen om onder de prijsplafond te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen, of ze vinden het gerommel in de marge en accepteren dat dit gebeurd bij die paar mensen die een SAP hebben.
de TLV heeft niets met het prijsplafond te maken, dat is al vaak besproken hier op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:58:
[...]

de TLV heeft niets met het prijsplafond te maken, dat is al vaak besproken hier op het forum.
Dat weet ik, maar dat bedoel ik ook niet. Stel, je verbruikt boven de grens van het prijs plafond op je sap met variabel contract. Dan kan het zijn dat die prijs na het prijsplafond hoger is voor de kWh’s dan die van je PAP. Dan is het wellicht interessant om toch deels te gaan salderen op je sap met variabel contract.

Ik ben met je eens dat de details nog vaag zijn.. ik denk geen verkeerde investering te doen, maar 100% zeker is het allemaal niet op dit moment. Dus ik ben wat scenario’s aan het bedenken zodat ik dit later kan automatiseren in home assistant (p1 kabels met tarief berekeningen) om het meeste rendement er uit te kunnen halen (ook in verband met stadsverwarming en mogelijkheid tot verwarmen met airco’s). Het is alleen erg lastig om dit goed voor te bereiden op dit moment, zodat als de sap er is de automatiseringen uitgedacht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ferrox1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:07:
[...]

Dat weet ik, maar dat bedoel ik ook niet. Stel, je verbruikt boven de grens van het prijs plafond op je sap met variabel contract. Dan kan het zijn dat die prijs na het prijsplafond hoger is voor de kWh’s dan die van je PAP. Dan is het wellicht interessant om toch deels te gaan salderen op je sap met variabel contract.

Ik ben met je eens dat de details nog vaag zijn.. ik denk geen verkeerde investering te doen, maar 100% zeker is het allemaal niet op dit moment. Dus ik ben wat scenario’s aan het bedenken zodat ik dit later kan automatiseren in home assistant (p1 kabels met tarief berekeningen) om het meeste rendement er uit te kunnen halen (ook in verband met stadsverwarming en mogelijkheid tot verwarmen met airco’s). Het is alleen erg lastig om dit goed voor te bereiden op dit moment, zodat als de sap er is de automatiseringen uitgedacht zijn.
dat klopt ja, je kunt maar beter op alles voorbereid zijn, en dan kijken hoe het loopt straks en snel anticiperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarpo
bbbrumbrum schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:14:
De koppelbare geschroefde klikzadels van Sander Vunderink zijn vrij smal. Een stapelbaar zadel zoals van ABB is per buis ook vrij smal, maar heeft wellicht mogelijkheid tot té veel buizen.
Gekuist zover mijn vaardigheden rijken. Alles buizen opgeschoven. Of het zin heeft? Wrs wordt alles straks vervangen, vermoed ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddIKyD7DzLSVqg3lhomlgrlzGRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgbUGBWtj0FCBxfQO5wIV4Ps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sarpo schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:10:
[...]

Gekuist zover mijn vaardigheden rijken. Alles buizen opgeschoven. Of het zin heeft? Wrs wordt alles straks vervangen, vermoed ik[Afbeelding]
De monteur van de netbeheerder gaat niets met jouw MK of afgaande bedrading doen.

Maar die meterkast zou ik idd wel vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Hier inmiddels ook een datum gekregen bij Enexis, 20 januari is het zo ver. Ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen als je hoort wat er allemaal aan problemen zijn (geen meters, geen monteurs). De aanvraag heb ik afgelopen weekend gestart.

Nu ook nog ruimte maken. 2e P1 kabel is besteld en de nodige automatisering in HASS is voorbereid om goed te kunnen volgen wat er met onze rekening gebeurt :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
bbbrumbrum schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:20:
[...]

De monteur van de netbeheerder gaat niets met jouw MK of afgaande bedrading doen.

Maar die meterkast zou ik idd wel vervangen.
Dat vermoeden heb ik ook. Echter, de 23cm ruimte naast huidige meter is een vereiste dus ik heb zelf alle bedrading zoveel mogelijk bij elkaar en zover van de kast geplaatst.

Voorstel elektricien:
12 groepen, alles eigen aardlekschakelaar, krachtstroom groep met stopcontact en hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:02
Heb wat terug gelezenaar t niet gevonden.

Maar een sap is toch niet zo interessant meer met de huidige tarieven? Ik heb nog een hoge tlv van 63 cent, maar prijsplafond word 40 cent. Dus dan levert een sap maar 23 cent per kWh op toch? Das zon 900 voor ons op jaarbasis. Dan heb t net aan terug verdiend in een jaar maar de tarieven gaan alleen maar ongunstiger worden lijkt me?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Makrolon schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:18:

Maar een sap is toch niet zo interessant meer met de huidige tarieven? Ik heb nog een hoge tlv van 63 cent, maar prijsplafond word 40 cent. Dus dan levert een sap maar 23 cent per kWh op toch? Das zon 900 voor ons op jaarbasis. Dan heb t net aan terug verdiend in een jaar maar de tarieven gaan alleen maar ongunstiger worden lijkt me?
Het ligt er aan hoe goedkoop jij je stroom kan inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:18:

Zeker in de zomer kun je vaak voor 0 tot 10 cent per kWh inkopen.

Daarnaast kun je de sap ook gebruiken om gewoon een 2e (backup) contract op af te sluiten. Zodat je flexibel bent.

Daarnaast krijg je (in veel gevallen) ook de vermindering energiebelasting op de sap. Dat is al 600 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:02:
[...]

Daarnaast kun je de sap ook gebruiken om gewoon een 2e (backup) contract op af te sluiten. Zodat je flexibel bent.

Daarnaast krijg je (in veel gevallen) ook de vermindering energiebelasting op de sap. Dat is al 600 euro per jaar.
Ahh, ik had niet aan flexibele contracten gedacht..

Dan ga ik ook maar eens kijken of ik er een kan krijgen. Thanks voor je antwoord

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-10 17:10
de Peer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:02:
[...]

Hoe bedoel je in veel gevallen? wanneer wel en wanneer niet :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:33
Hansieo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:15:
[...]

In principe dus niet, maar de ervaring hier is dat een aantal maatschappijen hun administratie niet op orde hebben en het soms wel verrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:15:
[...]

De overheid vraagt de energieleveranciers om dit bedrag eenmalig uit te keren. In de praktijk doen veel energieleveranciers hier weinig moeite voor en lijken ze de makkelijke methode te kiezen: het overheidsgeld gewoon uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ik heb de aanvraag in werking gezet. Ben benieuwd, zal wel even duren.

Het enige spannende vind ik dat ik dus straks een groot tegoed open ga hebben staan bij de energie leverancier... Maar dat hoort erbij denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:44:
Ik heb de aanvraag in werking gezet. Ben benieuwd, zal wel even duren.

Het enige spannende vind ik dat ik dus straks een groot tegoed open ga hebben staan bij de energie leverancier... Maar dat hoort erbij denk ik
Ja daar doe je weinig aan. Ik heb straks ook 15k uit staan bij Innova. Als dat maar goed gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:03:
[...]

Ja daar doe je weinig aan. Ik heb straks ook 15k uit staan bij Innova. Als dat maar goed gaat....
Ja ik las het... Ik denk ik zon 5k bij innova. Als we gaan gaan we samen 😁

Hoe laag heb je je maandbedrag kunnen krijgen bij ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:42:
[...]

Ja ik las het... Ik denk ik zon 5k bij innova. Als we gaan gaan we samen 😁

Hoe laag heb je je maandbedrag kunnen krijgen bij ze?
5€ per maand betaal ik.

Ik denk dat de kans dat ze overeind blijven nu met het prijsplafond groter is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
[...]

5€ per maand betaal ik.

Ik denk dat de kans dat ze overeind blijven nu met het prijsplafond groter is geworden.
Dat moet ik het ook even gaan regelen dan dat ik 5eu per maand ga betalen..

Ja ik heb er opzich ook wel vertrouwen in dat ze t redden hoor..ze stonden er in dat onderzoek van laatst niet t aller slechts voor en bestaan al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
de Peer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:45:
[...]

5€ per maand betaal ik.

In het geval dat er in juni/juli nog andere partij met goede tlv is stap ik over zodat ik eerder geld krijg van innova. Risico mitigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:13:
[...]

In het geval dat er in juni/juli nog andere partij met goede tlv is stap ik over zodat ik eerder geld krijg van innova. Risico mitigatie.
ja ik ook, maar ik denk niet dat die situatie zich gaat voordoen. En zeker niet in de vorm van een vast contract. Dus dat zou nog lastige dilemma's geven.
60 cent TLV variabel contract dat ingaat per 1 juni? hmm dan gok ik toch op mijn 91 cent Innova tot en met 5 september 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Voor mijzelf inzichtelijk proberen te maken of een SAP interresant is.

Gebasseerd op de opwekgeschiedenis van respectievelijk 12 en 9 jaar wek ik gemiddeld 6500 kWh per jaar op.

De kosten voor de SAP voor omvormer 1 komen uit op ca. 800 euro (deze omvormer levert 1750 kWh per jaar).

Om de 2 andere omvormers ook aangesloten te krijgen moeten er in de kelderwand geboord worden, moeten er kabels getrokken worden en moet dit met speciale pluggen waterdicht afgedicht worden. Mijn beste inschatting op dit moment is dat dit ca 500 Euro kost (tegelijkertijd willen we dan wat meer infrastructuur updaten met een totaal kostenplaatje van ca. Euro 1800). Een groot deel van dit kostenplaatje moet dus door dat andere project terugverdiend worden en een deel is netwerkkabels die nergens doorbelast worden.

De totale investering voor de SAP is dus ca 1300 Euro.

Op basis van de opbrengst van de PV installaties verwacht ik

TLV prijs boven dynamisch tarief (Euro) Opbrengst terugverdientijd in jaren
0,05 225 5,7
0,10 550 2,4
0,15 875 1,5
0,20 1200 1,1
0,25 1525 0,8

Hierbij heb ik rekening gehouden met ca. 100 euro kosten per jaar voor meterkosten en kosten energieleverancier.

Zelf verwacht ik met de TLV 15 cent te zitten boven de dynamische prijzen. Is deze aanname en bovenstaande correct? En is het in dit geval zinvol om een SAP aan te schaffen of zijn de risico's te groot ten opzichte van de mogelijke opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:55:
Voor mijzelf inzichtelijk proberen te maken of een SAP interresant is.

Gebasseerd op de opwekgeschiedenis van respectievelijk 12 en 9 jaar wek ik gemiddeld 6500 kWh per jaar op.

De kosten voor de SAP voor omvormer 1 komen uit op ca. 800 euro (deze omvormer levert 1750 kWh per jaar).

Om de 2 andere omvormers ook aangesloten te krijgen moeten er in de kelderwand geboord worden, moeten er kabels getrokken worden en moet dit met speciale pluggen waterdicht afgedicht worden. Mijn beste inschatting op dit moment is dat dit ca 500 Euro kost (tegelijkertijd willen we dan wat meer infrastructuur updaten met een totaal kostenplaatje van ca. Euro 1800). Een groot deel van dit kostenplaatje moet dus door dat andere project terugverdiend worden en een deel is netwerkkabels die nergens doorbelast worden.

De totale investering voor de SAP is dus ca 1300 Euro.

Op basis van de opbrengst van de PV installaties verwacht ik

TLV prijs boven dynamisch tarief (Euro) Opbrengst terugverdientijd in jaren
0,05 225 5,7
0,10 550 2,4
0,15 875 1,5
0,20 1200 1,1
0,25 1525 0,8

Hierbij heb ik rekening gehouden met ca. 100 euro kosten per jaar voor meterkosten en kosten energieleverancier.

Zelf verwacht ik met de TLV 15 cent te zitten boven de dynamische prijzen. Is deze aanname en bovenstaande correct? En is het in dit geval zinvol om een SAP aan te schaffen of zijn de risico's te groot ten opzichte van de mogelijke opbrengst?
1. Bijzonder dat je zoveel extra moeite moet doen om de andere omvormers aan te sluiten. Komt je SAP dan niet direct naast de PAP in jouw geval?
2. Je neemt in je overwegingen dus niet mee dat je ook vermindering energiebelasting (600-1000 euro per jaar) en andere toeslagen ontvangt op je SAP.
3. Je neemt in de overwegingen niet meer dat je met een SAP ook gewoon een soort verzekering hebt. een 2e contract dat je kunt afsluiten en inzetten wanneer nodig. dus zowel dynamisch als vast/variabel en switchen wanneer dat voordelig is.
4. Of de TLV 15 cent hoger gaat zijn dan dynamische tarieven... ik denk dat niemand je dat kan vertellen. De situatie wijzigt elke paar weken zo ongeveer. Dat blijft een wilde gok. En anders ga je toch zowel terugleveren via variabel als via dynamisch? dan zet je een schakelaar om. Dat is nu juist het mooie, je zit niet aan 1 contract vast, maar kunt de risico's spreiden en daardoor maximaal profiteren.

Persoonlijk zie ik heel veel voordelen in een SAP. qua flexibiliteit vooral. Alleen daarom al zou ik er persoonlijk wel gewoon voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:13:
[...]

1. Bijzonder dat je zoveel extra moeite moet doen om de andere omvormers aan te sluiten. Komt je SAP dan niet direct naast de PAP in jouw geval?
2. Je neemt in je overwegingen dus niet mee dat je ook vermindering energiebelasting (600-1000 euro per jaar) en andere toeslagen ontvangt op je SAP.
3. Je neemt in de overwegingen niet meer dat je met een SAP ook gewoon een soort verzekering hebt. een 2e contract dat je kunt afsluiten en inzetten wanneer nodig. dus zowel dynamisch als vast/variabel en switchen wanneer dat voordelig is.
4. Of de TLV 15 cent hoger gaat zijn dan dynamische tarieven... ik denk dat niemand je dat kan vertellen. De situatie wijzigt elke paar weken zo ongeveer. Dat blijft een wilde gok. En anders ga je toch zowel terugleveren via variabel als via dynamisch? dan zet je een schakelaar om. Dat is nu juist het mooie, je zit niet aan 1 contract vast, maar kunt de risico's spreiden en daardoor maximaal profiteren.

Persoonlijk zie ik heel veel voordelen in een SAP. qua flexibiliteit vooral. Alleen daarom al zou ik er persoonlijk wel gewoon voor gaan.
@de Peer

Ad 1) De andere omvormers staan in een ander gebouw, en onder dit gebouw zit een kelder waarin alle voorzieningen binnen komen. Het is natuurlijk veel goedkoper als ik gewoon gaten door de buitenmuur boor en hierdoor alle kabels naar binnen breng. Echter komen ze dan niet op de jusite locatie uit. En mijn vriendin gaat dat ook nooit goed vinden.

Ad 2) Vermindering energiebelasting is geen zekerheid, dus voor de zekerheid niet meegenomen. Welke andere toeslagen kan ik nog meer ontvangen?

Ad 3) Dat is denk ik iets wat in de verre toekomst kan spelen. Op dit moment zijn er geen goedkope vaste contracten.

Ad 4) Dat is correct. Alleen helpt het wel als het terugverdiend kan worden. Dit is dan weer geld wat ik in andere projectjes kan stoppen (bijvoorbeeld een batterij/accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

2. 2x 190 euro was er dit jaar. Volgend jaar misschien een dubbel plafond.

3. Jetten gaat vaste contracten weer afdwingen. En een vast contract kan op sommige momenten best goedkoper zijn, zeker als er onverwachte dingen gebeuren volgend jaar.

Als je geen risico's wilt en alleen zekerheden, dan zie ik voor jou geen reden om voor een SAP te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:22:

3. Jetten gaat vaste contracten weer afdwingen. En een vast contract kan op sommige momenten best goedkoper zijn, zeker als er onverwachte dingen gebeuren volgend jaar.

Als je geen risico's wilt en alleen zekerheden, dan zie ik voor jou geen reden om voor een SAP te gaan.
We willen wel risico lopen, maar natuurlijk zo minimaal mogelijk :) (en door onze situatie is het wat complexer en duurder dan in het geval alles geconcentreerd was in 1 groepenkast).

Vandaag maar is de knoop doorhakken.

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 11-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:22:

Aanvraag gedaan. Nu hopen dat ze eerder kunnen dan week 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
En vandaag ook uitsluitsel over de brutoproductiemeter gekregen. Als deze gedemonteerd wordt dient deze bewaard te worden omdat er nog geen besluit is genomen wat er na de subsidie met al deze meters gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Even een vraagje wat nu het meest handige is:

SAP is inmiddels geinstalleerd. Binnenkort worden de zonnepanelen middels een wandcontactdoos oplossing aangesloten op beide meterkasten. Dan kan ik switchen bij welke energieleverancier ik ga terugleveren wanneer nodig.

Ik heb nog een contract voor 3 jaar met erg lage tarieven. Ik betaal nu 0,12 per kwh.Even rondgekeken en volgens mij is nu de beste keuze Engie qua TLV. Ik denk dat het met mijn tarieven zo snel mogelijk zonnepanelen overzetten op een ander contract de beste optie is? Ik heb nu een TLV van 0,11, bij Engie 0,51.

En het verdere proces is dan overstappen zodra er een andere partij is die een hogere TLV hanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:12

HaTe

haat niet

Ik heb de plaatsing bij mij uitgesteld naar januari, omdat ik eerst zeker wil weten wat de tarieven gaan doen vanaf 1 januari.

Is Engie dan gewoon af te sluiten via de telefoon?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:12:. Binnenkort worden de zonnepanelen middels een wandcontactdoos oplossing aangesloten op beide meterkasten.
Wait, what? Heb je specs of foto hiervan?
Klinkt enorm beun. En ook niet perse veilig.

Edit: kan natuurlijk ook gewoon met 16A CEE, maar waarom dan niet gewoon een transfer schakelaar?

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:46:
[...]

Edit: kan natuurlijk ook gewoon met 16A CEE, maar waarom dan niet gewoon een transfer schakelaar?
Volgens mij mag dit tot 600W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
bbbrumbrum schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb meerdere electriciens gesproken en dit is de enige oplossing die volgens de regels mag. Ik wou het eerst met een schakelaar doen maar niemand wil dat aansluiten...

Volgens mij is het wel veilig (volgens de regels) omdat de meterkasten niet met elkaar verbonden zijn. Met een schakelaar zijn ze met elkaar verbonden. Je moet echter niet aan de stekker van de panelen er uit halen als hier volledige spanning op staat. Dus ik vond het ook maar een vreemd verhaal dat dit veilig is. Ik snap wel dat het veilig is omdat de meters niet met elkaar verbonden zijn maar voor de eindgebruiker lijkt het mij minder veilig maargoed...

P.s. het is nog niet aangesloten, kan pas in januari. Dus ik kan nog voor een andere oplossing kiezen maar ik heb letterlijk elke electricien gebeld in de buurt. Zou niet weten hoe ik het anders moet doen op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door biggydeen2 op 12-12-2022 15:01 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.