Voor mijzelf inzichtelijk proberen te maken of een SAP interresant is.
Gebasseerd op de opwekgeschiedenis van respectievelijk 12 en 9 jaar wek ik gemiddeld 6500 kWh per jaar op.
De kosten voor de SAP voor omvormer 1 komen uit op ca. 800 euro (deze omvormer levert 1750 kWh per jaar).
Om de 2 andere omvormers ook aangesloten te krijgen moeten er in de kelderwand geboord worden, moeten er kabels getrokken worden en moet dit met speciale pluggen waterdicht afgedicht worden. Mijn beste inschatting op dit moment is dat dit ca 500 Euro kost (tegelijkertijd willen we dan wat meer infrastructuur updaten met een totaal kostenplaatje van ca. Euro 1800). Een groot deel van dit kostenplaatje moet dus door dat andere project terugverdiend worden en een deel is netwerkkabels die nergens doorbelast worden.
De totale investering voor de SAP is dus ca 1300 Euro.
Op basis van de opbrengst van de PV installaties verwacht ik
TLV prijs boven dynamisch tarief (Euro) Opbrengst terugverdientijd in jaren
0,05 225 5,7
0,10 550 2,4
0,15 875 1,5
0,20 1200 1,1
0,25 1525 0,8
Hierbij heb ik rekening gehouden met ca. 100 euro kosten per jaar voor meterkosten en kosten energieleverancier.
Zelf verwacht ik met de TLV 15 cent te zitten boven de dynamische prijzen. Is deze aanname en bovenstaande correct? En is het in dit geval zinvol om een SAP aan te schaffen of zijn de risico's te groot ten opzichte van de mogelijke opbrengst?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8