Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 9 ... 32 Laatste
Acties:

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:29
... via stekkers omwisselen veiliger dan een Hager hoofdschakelaar?? ... Bijzonder

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:24
Whiskey48 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:23:
... via stekkers omwisselen veiliger dan een Hager hoofdschakelaar?? ... Bijzonder
Ik neem aan dat je een omschakelaar bedoel :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@biggydeen2 Snappen de elektriciens wel wat je bedoelt? Aangezien de monteurs van de netbeheerders al vaak niet eens weten wat een SAP is....

En hoe weinig PV heb je dat het met stekkers (wat voor stekkers???) zou mogen?
Dat heeft toch een hogere Darwinawardfactor dan een transfer schakelaar die exact voor deze situatie gemaakt is. En dus ook NOOIT de 2 meters met elkaar verbind (hij schakelt eerst uit in de middenpositie).
En dan nog, alles staat voor de meter al parralel, dus zelfs al zou je ze even verbinden, gebeurd er niets.
Maar dat mag niet.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
bbbrumbrum schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:45:
@biggydeen2 Snappen de elektriciens wel wat je bedoelt? Aangezien de monteurs van de netbeheerders al vaak niet eens weten wat een SAP is....

Dat heeft toch een hogere Darwinawardfactor dan een transfer schakelaar die exact voor deze situatie gemaakt is. En dus ook NOOIT de 2 meters met elkaar verbind (hij schakelt eerst uit in de middenpositie).
En dan nog, alles staat voor de meter al parralel, dus zelfs al zou je ze even verbinden, gebeurd er niets.
Maar dat mag niet.
Als het goed is wel, ik heb letterlijk de schakelaar + foto van de situatie + duidelijke uitleg gestuurd. Ze zeggen dat het volgens de voorschriften niet mag omdat de meters dan fysiek met elkaar verbonden zijn. Ondanks dat de schakelaar de boel niet daadwerkelijk met elkaar verbind ivm 0 stand.

Er worden 2 wandcontactdozen aangesloten (1 per meter) en de zonnepanelen worden losgetrokken en wordt een stekker aan gemaakt. Zo leveren de panelen terug aan de meter waar de panelen ingeplugt worden.

Ik vind een schakelaar ook een veel betere oplossing maar het mag niet volgens de regels. Als meerdere electriciens het zeggen zal het wel kloppen. Ik heb overigens wel eentje gevonden die het wel wou doen maar die was zo exorbitant duur dat ik die laat schieten. Wandcontactdoos oplossing is wat dat betreft veel goedkoper. Weet ook niet hoe ik het nu anders kan doen gezien ik er zelf niet aan ga beginnen.
Whiskey48 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:23:
Ja vind het ook een vaag verhaal. Maar met schakelaar zijn de kasten met elkaar verbonden ook al niet rechtstreeks en dat zou niet mogen volgens de regels.

[ Voor 10% gewijzigd door biggydeen2 op 12-12-2022 21:07 ]

• John245
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:05:
[...]

Als het goed is wel, ik heb letterlijk de schakelaar + foto van de situatie + duidelijke uitleg gestuurd. Ze zeggen dat het volgens de voorschriften niet mag omdat de meters dan fysiek met elkaar verbonden zijn. Ondanks dat de schakelaar de boel niet daadwerkelijk met elkaar verbind ivm 0 stand.

Er worden 2 wandcontactdozen aangesloten (1 per meter) en de zonnepanelen worden losgetrokken en wordt een stekker aan gemaakt. Zo leveren de panelen terug aan de meter waar de panelen ingeplugt worden.

Ik vind een schakelaar ook een veel betere oplossing maar het mag niet volgens de regels. Als meerdere electriciens het zeggen zal het wel kloppen. Ik heb overigens wel eentje gevonden die het wel wou doen maar die was zo exorbitant duur dat ik die laat schieten. Wandcontactdoos oplossing is wat dat betreft veel goedkoper. Weet ook niet hoe ik het nu anders kan doen gezien ik er zelf niet aan ga beginnen.

[...]

Ja vind het ook een vaag verhaal. Maar met schakelaar zijn de kasten met elkaar verbonden ook al niet rechtstreeks en dat zou niet mogen volgens de regels.
Waarschijnlijk was hij wat duurder omdat hij wel bijgeschoold is. Ik ken mensen die een huis hebben neer laten zetten en de electra post van de aannemer te hoog vonden. Door een ander laten doen die veel goedkoper was met de bijbehorende problemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• bbbrumbrum
  • Niet online
Al 3x gevraagd inmiddels: wat voor stekkers? En hoeveel vermogen heb je er opzitten?

Ben ook wel benieuwd wat een scope12 keurder of verzekerings expert er van vind…

Want het gaat IMHO om veiligheid of de semantische betekenis van “fysiek verbonden”. En het probleem dat richtlijnen altijd achterlopen op de praktijk.

[ Voor 31% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-12-2022 21:28 ]

• John245
Volgens NEN 1010 mag VMVK alleen in vaste aansluitingen gebruikt worden en ik vermoed YMVK ook

• biggydeen2
John245 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:10:
[...]

Waarschijnlijk was hij wat duurder omdat hij wel bijgeschoold is. Ik ken mensen die een huis hebben neer laten zetten en de electra post van de aannemer te hoog vonden. Door een ander laten doen die veel goedkoper was met de bijbehorende problemen.
Nee, hij rekende gewoon 20-30% bovenop materiaal kosten. Met andere woorden, alle (exact hetzelfde) materiaal kan ik zelf online kopen voor 20-30% minder. Daarnaast is het hooguit een uurtje werk dus dat bedrag was gewoon veel te hoog. Ik moet het ook weer terugverdienen met de TLV dus ik moet wel een beetje letten op de kosten want de meter zelf is ook al 500+
bbbrumbrum schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:24:
Al 3x gevraagd inmiddels: wat voor stekkers? En hoeveel vermogen heb je er opzitten?

Ben ook wel benieuwd wat een scope12 keurder of verzekerings expert er van vind…

Want het gaat IMHO om veiligheid of de semantische betekenis van “fysiek verbonden”. En het probleem dat richtlijnen altijd achterlopen op de praktijk.
Gewoon een wandcontactdoos en een stekker aan de panelen die in de wandcontactdoos gaat. Dat lijkt mij dus een gewone allerdaagse stekker. Geen idee hoeveel vermogen daar op staat, ik heb 4200WP op het dak.

Als meerdere electriciens het aangeven zal het wel kloppen lijkt mij? Als de schakelaar op een of andere manier kortsluiting geeft heb je stroom beide kasten in. En dat mag niet. Aldus de electricien.

Geen idee hoeveel vermogen er op gaat, heb 4200wp op het dak.

• bbbrumbrum
  • Niet online
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:43:
[...]

Nee, hij rekende gewoon 20-30% bovenop materiaal kosten. Met andere woorden, alle (exact hetzelfde) materiaal kan ik zelf online kopen voor 20-30% minder. Daarnaast is het hooguit een uurtje werk dus dat bedrag was gewoon veel te hoog. Ik moet het ook weer terugverdienen met de TLV dus ik moet wel een beetje letten op de kosten want de meter zelf is ook al 500+

[...]

Gewoon een wandcontactdoos en een stekker aan de panelen die in de wandcontactdoos gaat. Dat lijkt mij dus een gewone allerdaagse stekker. Geen idee hoeveel vermogen daar op staat, ik heb 4200WP op het dak.

Als meerdere electriciens het aangeven zal het wel kloppen lijkt mij? Als de schakelaar op een of andere manier kortsluiting geeft heb je stroom beide kasten in. En dat mag niet. Aldus de electricien.

Dat kan niet, mag niet en moet je absoluut niet willen. Ik weet niet bij welk pakje boter die mannen hun diploma hebben gekregen, maar het lijkt er op dat ze beter voor Forum kunnen gaan werken….

Zou die dus niet meer terugbellen.

Ja als MK componenten het begeven gaan er dingen mis. Maar ik neem aan dat je gewoon kwaliteitscomponenten gebruikt en geen Gacia van Ali besteld.

Daarnaast, heb het al benoemd, er is geen kortsluiting want de meters staan van onder al parallel.

Dus voor een hypothetische situatie die ongewenst is (niet onveilig) wil je permanent een onveilige situatie (aanraking, overbelasting) in je MK creëren? Nee, dan heb je het echt niet begrepen.

En 4e keer: wat voor stekkers???

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:43:
[...]

[...]

Als je een beetje in de regio zit kan ik het eventueel wel goed voor je aansluiten. Ik zit in Apeldoorn.

Met een stekker er tussen moet je in ieder geval niet willen bij iets waar zo lang grote vermogens doorheen gaan...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• biggydeen2
bbbrumbrum schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:06:
[...]

Dat kan niet, mag niet en moet je absoluut niet willen. Ik weet niet bij welk pakje boter die mannen hun diploma hebben gekregen, maar het lijkt er op dat ze beter voor Forum kunnen gaan werken….

Zou die dus niet meer terugbellen.

Ja als MK componenten het begeven gaan er dingen mis. Maar ik neem aan dat je gewoon kwaliteitscomponenten gebruikt en geen Gacia van Ali besteld.

Daarnaast, heb het al benoemd, er is geen kortsluiting want de meters staan van onder al parallel.

Dus voor een hypothetische situatie die ongewenst is (niet onveilig) wil je permanent een onveilige situatie (aanraking, overbelasting) in je MK creëren? Nee, dan heb je het echt niet begrepen.

En 4e keer: wat voor stekkers???
Ik heb er niet zoveel verstand van, als drie electriciens het aangeven dat het niet mag moet ik daar toch een beetje vanuit gaan? Anderen reageren niet en eentje wil het wel doen maar voor een hoge prijs (€400). Terwijl degenen die het niet willen doen met schakelaar aangeven dat wandcontactdoos een prima optie is. Tja, ik weet het niet. Het lijkt mij niet veilig om met een stekker te rommelen waar de volledige zonnepanelen spanning op staat.

Zijn gewoon kwaliteitscomponenten. Ik zie het ook liever met een schakelaar maar als niemand dat wil aansluiten wat moet ik dan? Ik ga het zelf niet doen want ik heb geen idee hoe.

Je kunt blijven vragen om stekkers maar heb net aangegeven dat ik niet weet wat voor stekker het is. Ik zal het even navragen.
Makrolon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:08:
[...]

Als je een beetje in de regio zit kan ik het eventueel wel goed voor je aansluiten. Ik zit in Apeldoorn.

Met een stekker er tussen moet je in ieder geval niet willen bij iets waar zo lang grote vermogens doorheen gaan...
Ik zit boven Groningen :(

Maar als iemand iets weet of iemand kent in Groningen die het kan doen hoor ik het graag. Ik kan het zelf niet. Heb liever een schaklaar maar de boel moet straks wel aangesloten zijn anders heb ik er helemaal niks aan.

• John245
Gisteren een aanvraag voor de SAP gedaan, bellen ze vandaag al met de vraag wat ik er mee ga doen ;-)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

de Peer

under peer review

John245 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:16:
Gisteren een aanvraag voor de SAP gedaan, bellen ze vandaag al met de vraag wat ik er mee ga doen ;-)
Ja ze filteren gelijk in een vroeg stadium al. blijkbaar zijn er veel mensen die het om een onzinnige of verkeerde reden aanvragen.

• Makrolon
Kan je wel gewoon zeggen dat je het enkel voor opwek doet?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 15:59
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:12:
Even een vraagje wat nu het meest handige is:

SAP is inmiddels geinstalleerd. Binnenkort worden de zonnepanelen middels een wandcontactdoos oplossing aangesloten op beide meterkasten. Dan kan ik switchen bij welke energieleverancier ik ga terugleveren wanneer nodig.

Ik heb nog een contract voor 3 jaar met erg lage tarieven. Ik betaal nu 0,12 per kwh.Even rondgekeken en volgens mij is nu de beste keuze Engie qua TLV. Ik denk dat het met mijn tarieven zo snel mogelijk zonnepanelen overzetten op een ander contract de beste optie is? Ik heb nu een TLV van 0,11, bij Engie 0,51.

En het verdere proces is dan overstappen zodra er een andere partij is die een hogere TLV hanteerd?
Ik zou dit nooit willen in mijn meterkast. Een automaat mag maar 80% continulast hebben dus maximaal CONTINU 12.8A=2944W.
Echter mogen de meeste stopcontacten maximaal 10A CONTINU belast worden dus zit je op maar 2300W.

Jij hebt 4200WP wat in een mooie lentedag in ideale opstelling zo'n 4500W kan opleveren. Er van uitgaande dat je een 16A enkelfase omvormer hebt overbelast je dan je stopcontact met 60%(!!!) en zal je automaat ook lekker heet worden.
Ik hoop dat je een goeie brandmelder en -verzekering hebt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:54:
Kan je wel gewoon zeggen dat je het enkel voor opwek doet?
dat kan wel, maar ik lees dat er ook een SAP-type bestaat die alleen voor 'zuiver terugleveren' bedoeld is, en dat wil je eigenlijk niet lijkt me als je er later iets anders mee wilt gaan doen.

maar of daar consequenties aanzitten, geen idee.

• de Peer

de Peer

under peer review

DJSnels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
[...]

Ik zou dit nooit willen in mijn meterkast. Een automaat mag maar 80% continulast hebben
Hoe zit dat dan met de automaat van een laadpaal? Die wordt (in mijn ervaring) altijd 100% belast.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:57
biggydeen2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:12:
Even een vraagje wat nu het meest handige is:

SAP is inmiddels geinstalleerd. Binnenkort worden de zonnepanelen middels een wandcontactdoos oplossing aangesloten op beide meterkasten. Dan kan ik switchen bij welke energieleverancier ik ga terugleveren wanneer nodig.

Ik heb nog een contract voor 3 jaar met erg lage tarieven. Ik betaal nu 0,12 per kwh.Even rondgekeken en volgens mij is nu de beste keuze Engie qua TLV. Ik denk dat het met mijn tarieven zo snel mogelijk zonnepanelen overzetten op een ander contract de beste optie is? Ik heb nu een TLV van 0,11, bij Engie 0,51.

En het verdere proces is dan overstappen zodra er een andere partij is die een hogere TLV hanteerd?
Ik hoop dat je het over een pv-vedeler hebt ipv een wandcontactdoos :X
en dat er een omschakelaar toegepast wordt: een schakelaar die in I-0-II stand gezet kan worden..transfer switch noemen zie die ook wel. Bijvoorbeeld de Hager sft440

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-11 17:22
bbbrumbrum schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:45:

Maar dat mag niet.
Als het netjes L1 op L1 is en zo verder zal er niet veel misgaan inderdaad, los van dat het niet mag. Maar als er iemand een foutje heeft gemaakt met verwisselen L1, L2, L3 dan heb je een leuk vuurwerkje in de meterkast en een hoofdzekering die er uit springt.

25.010 Wattpiek Oost / West

• John245
de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:46:
[...]

Ja ze filteren gelijk in een vroeg stadium al. blijkbaar zijn er veel mensen die het om een onzinnige of verkeerde reden aanvragen.
Ik mocht door naar de volgende ronde :)

• biggydeen2
DJSnels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
[...]

Ik zou dit nooit willen in mijn meterkast. Een automaat mag maar 80% continulast hebben dus maximaal CONTINU 12.8A=2944W.
Echter mogen de meeste stopcontacten maximaal 10A CONTINU belast worden dus zit je op maar 2300W.

Jij hebt 4200WP wat in een mooie lentedag in ideale opstelling zo'n 4500W kan opleveren. Er van uitgaande dat je een 16A enkelfase omvormer hebt overbelast je dan je stopcontact met 60%(!!!) en zal je automaat ook lekker heet worden.
Ik hoop dat je een goeie brandmelder en -verzekering hebt.
Ik had al wat marge ingebouwd, heb 3900WP op het dak maar zijn Solar Frontier panelen die leveren standaard ~10% meer op dan opgegeven waarde. Ik heb al meerdere keren de 5000WP aangetikt in de zomer.

Desondanks mag ik toch aannemen dat meerdere electriciens weten waar ze het over hebben? Ik ga er vanuit dat alles binnen de gestelde normen valt en veilig is. Maar daar begin ik nu over te twijfelen.

Echter wil geen enkele electricien het aansluiten met schakelaar. Behalve eentje maar is erg prijzig ten opzichte van het werk dat gedaan moet worden. Maar goed, dat lijkt mij dan toch maar de betere optie?

Ik begrijp gewoon niet waarom meedere electriciens mij naar dezelfde oplossing wijzen terwijl dat niet veilig zou zijn? Zijn het dan allemaal beunhazen?
WillemP22 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ik hoop dat je het over een pv-vedeler hebt ipv een wandcontactdoos :X
en dat er een omschakelaar toegepast wordt: een schakelaar die in I-0-II stand gezet kan worden..transfer switch noemen zie die ook wel. Bijvoorbeeld de Hager sft440
Nee, op beide meterkasten wordt een wandcontactdoos aangesloten. Aan de panelen een stekker en zo kun je afhankelijk van waar je de stekker in plaatst de stroom terugleveren.

Die schakelaar wil ik ook maar niemand wil dat aansluiten... want dat mag volgens "de regels" niet. Nouja, behalve eentje dan maar die vraagt extreme prijzen voor het werk wat gedaan moet worden naar mijn idee (€400). Ik heb begrepen dat het hooguit een uurtje werk is voor iemand die weet wat ie doet. Maar goed, wellicht toch maar doen? Ik weet het niet..

• DJSnels
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
[...]

Ik had al wat marge ingebouwd, heb 3900WP op het dak maar zijn Solar Frontier panelen die leveren standaard ~10% meer op dan opgegeven waarde. Ik heb al meerdere keren de 5000WP aangetikt in de zomer.

Desondanks mag ik toch aannemen dat meerdere electriciens weten waar ze het over hebben? Ik ga er vanuit dat alles binnen de gestelde normen valt en veilig is. Maar daar begin ik nu over te twijfelen.

Echter wil geen enkele electricien het aansluiten met schakelaar. Behalve eentje maar is erg prijzig ten opzichte van het werk dat gedaan moet worden. Maar goed, dat lijkt mij dan toch maar de betere optie?

Ik begrijp gewoon niet waarom meedere electriciens mij naar dezelfde oplossing wijzen terwijl dat niet veilig zou zijn? Zijn het dan allemaal beunhazen?

[...]

Nee, op beide meterkasten wordt een wandcontactdoos aangesloten. Aan de panelen een stekker en zo kun je afhankelijk van waar je de stekker in plaatst de stroom terugleveren.

Die schakelaar wil ik ook maar niemand wil dat aansluiten... want dat mag volgens "de regels" niet. Nouja, behalve eentje dan maar die vraagt extreme prijzen voor het werk wat gedaan moet worden naar mijn idee (€400). Ik heb begrepen dat het hooguit een uurtje werk is voor iemand die weet wat ie doet. Maar goed, wellicht toch maar doen? Ik weet het niet..
Je moet vooral kijken naar de omvormer zelf. Wat is de maximale stroom die hij kan leveren?
Als dat inderdaad 16A is dan is eigenlijk de enige correcte oplossing het vast aansluiten in de meterkast (liefst met 4mm2) op een 20A automaat.

De electricien is niet verantwoordelijk voor wat jij aan gaat sluiten op een door hun gemaakt stopcontact. De meeste normale schuko stopcontacten mogen geen 16A continu trekken. Dat is tevens de reden waarom kookplaten vaak met perilex uitgerust worden, en alle andere zware apparaten zoals laadpalen direct op de meterkast aangesloten worden zonder "stopcontact".

Kijk maar eens naar deze thuisladers: https://www.laadkabelwinkel.nl/mobiele-thuisladers
Alle varianten met een standaard stekker zijn max 10A. Enkel degene met de CEE stekker gaan tot 16A.

Als je echt zelf wilt gaan stekkeren dan zou ik 2 van deze aan je meterkast laten koppelen middels 4mm2: https://www.elektrototaal...e-wandcontactdoos-4164318, of evt de 32A variant.

• biggydeen2
DJSnels schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:39:
[...]

Je moet vooral kijken naar de omvormer zelf. Wat is de maximale stroom die hij kan leveren?
Als dat inderdaad 16A is dan is eigenlijk de enige correcte oplossing het vast aansluiten in de meterkast (liefst met 4mm2) op een 20A automaat.

De electricien is niet verantwoordelijk voor wat jij aan gaat sluiten op een door hun gemaakt stopcontact. De meeste normale schuko stopcontacten mogen geen 16A continu trekken. Dat is tevens de reden waarom kookplaten vaak met perilex uitgerust worden, en alle andere zware apparaten zoals laadpalen direct op de meterkast aangesloten worden zonder "stopcontact".

Kijk maar eens naar deze thuisladers: https://www.laadkabelwinkel.nl/mobiele-thuisladers
Alle varianten met een standaard stekker zijn max 10A. Enkel degene met de CEE stekker gaan tot 16A.

Als je echt zelf wilt gaan stekkeren dan zou ik 2 van deze aan je meterkast laten koppelen middels 4mm2: https://www.elektrototaal...e-wandcontactdoos-4164318, of evt de 32A variant.
Ik heb een fronius primo 5.0-1. Ik zie bij de max output current 22.9 A staan. Max input is 12 A.

Ik begrijp je verder ook volledig hoor. Dat is het verder niet want ik heb er zelf ook vraagtekens bij. Ik weet de exacte oplossing niet want dat heeft hij niet verteld. Enkel wandcontactdoos + stekker. Dus dat ga ik even navragen.

Wat betreft de verantwoordelijkheid snap ik dat als een electricien enkel een wandcontactdoos plaatst hij daar niet verantwoordelijk voor is. Echter weet de electricien wat ik er op ga aansluiten (hij kwam er notabene zelf mee) dus dan mag ik verwachten dat hij niet zomaar iets gaat installeren wat misschien niet veilig zou zijn en dan niet de verantwoordelijkheid daarvoor dragen?

Overigens is rechtstreeks aansluiten op de nieuwe meterkast ook een optie. Een schakelaar/stekker leek mij vooral handig omdat je dan kunt kiezen bij welke aanbieder je kunt salderen. Ik heb nog een driejarig contract met hele lage tarieven en lage TLV (0,11). De vraag is wanneer het nog zin heeft om bij mijn huidige contract terug te leveren want salderen doe ik al met de tweede meter. Volgens mij kan dat altijd uit zolang de TLV op de tweede meter hoger is dan 0,11? Update: salderen gaat natuurlijk per KWH die je tegenelkaar wegstreept, het tarief maakt dan niet uit. Maar de vraag is of het nadeling is om drie jaar lang terug te leveren naar de aanbieder met de hoogste TLV?

Daarnaast verbruik ik maar 1500 kwh per jaar max en betaal nu 0,12 cent per kwh. Volgend jaar weer iets meer ivm verhoging energie belasting maar dat gaat over erg kleine bedragen (max €300 per jaar) en daar gaan de voordelen nog vanaf.

Dus wellicht een andere insteek, is rechtstreeks op de tweede meter aansluiten niet een goede optie de komende drie jaar? Enige risico is dat bij elke partij de TLV niet onder de 0,11 mag komen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Of mis ik dan nog iets?

[ Voor 4% gewijzigd door biggydeen2 op 13-12-2022 16:39 ]

• DJSnels
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:35:
[...]

Ik heb een fronius primo 5.0-1. Ik zie bij de max output current 22.9 A staan. Max input is 12 A.

Ik begrijp je verder ook volledig hoor. Dat is het verder niet want ik heb er zelf ook vraagtekens bij. Ik weet de exacte oplossing niet want dat heeft hij niet verteld. Enkel wandcontactdoos + stekker. Dus dat ga ik even navragen.

Wat betreft de verantwoordelijkheid snap ik dat als een electricien enkel een wandcontactdoos plaatst hij daar niet verantwoordelijk voor is. Echter weet de electricien wat ik er op ga aansluiten (hij kwam er notabene zelf mee) dus dan mag ik verwachten dat hij niet zomaar iets gaat installeren wat misschien niet veilig zou zijn en dan niet de verantwoordelijkheid daarvoor dragen?

Overigens is rechtstreeks aansluiten op de nieuwe meterkast ook een optie. Een schakelaar/stekker leek mij vooral handig omdat je dan kunt kiezen bij welke aanbieder je kunt salderen. Ik heb nog een driejarig contract met hele lage tarieven en lage TLV (0,11). De vraag is wanneer het nog zin heeft om bij mijn huidige contract terug te leveren want salderen doe ik al met de tweede meter. Volgens mij kan dat altijd uit zolang de TLV op de tweede meter hoger is dan 0,11? Update: salderen gaat natuurlijk per KWH die je tegenelkaar wegstreept, het tarief maakt dan niet uit. Maar de vraag is of het nadeling is om drie jaar lang terug te leveren naar de aanbieder met de hoogste TLV?

Daarnaast verbruik ik maar 1500 kwh per jaar max en betaal nu 0,12 cent per kwh. Volgend jaar weer iets meer ivm verhoging energie belasting maar dat gaat over erg kleine bedragen (max €300 per jaar) en daar gaan de voordelen nog vanaf.

Dus wellicht een andere insteek, is rechtstreeks op de tweede meter aansluiten niet een goede optie de komende drie jaar? Enige risico is dat bij elke partij de TLV niet onder de 0,11 mag komen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Of mis ik dan nog iets?
Ik zie hier 21,7A, maar hoe dan hoger dan 16.
https://www.fronius.com/e...o/fronius-primo-5-0-1-aus
Het is in ieder geval een stuk makkelijker geworden, een schuko stopcontact is uit den bozen.Je zal hem of met een 32A CEE stekker aan moeten sluiten, of inderdaad direct op een 25A automaat.

Hopelijk heb je een 35A enkelfase aansluiting, want een 25A automaat mag ivm selectiviteit niet achter een 25A hoofdzekering wat je bij 3-fasen standaard krijgt.

Gezien je lage TLV op je PAP zou ik er inderdaad niet over twijfelen en hem direct op je PAP aansluiten. Het probleem kun je dan vooruit schuiven tot je een electricien hebt gevonden die het veilig gaat doen voor je, en je daar het bijbehorende budget voor gereserveerd hebt.
Vergis je niet in de stromen en warmte die er vrij komen. Ik begrijp dat dat ook wel eens voorkomt met een avondje gourmetten met een groter gezelschap, maar dan ben je er zelf bij. Als op een mooie lentedag je huis de fik in gaat als je zelf op het terras zit ben je klaar. En als de expert van de verzekering langs komt en ziet dat je deze omvormer op een schuko stekker hebt hangen dan weet ik zeker dat ze niet zomaar gaan uitkeren.

• WillemP22
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
[...]

[...]

Panelen met een stekker? Tot een vermogen van 600W twijfel ik even of dit mag of niet. Maar daarboven moet je zonnepanelen met een vaste verbinding aansluiten achter een eigen aardlekautomaat. Een stekker verbinding is geen vaste verbinding. Het werkt wel maar om veiligheidsredenen mag dit niet.

• WillemP22
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:35:
[...]

Met zo,n laag electratarief kun je beter een laadpaal aan de weg zetten en die publiek maken.Die prijzen zijn tegenwoordig ca. 49 ct/kWh. :)

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Zijn er ook tweakers die een SAP hebben op 1 fase?

• Whiskey48
M.B.te L. schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:21:
Zijn er ook tweakers die een SAP hebben op 1 fase?
Ik heb ergens gelezen dat de netbeheerders dat niet (meer) doen.

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-10 13:39
In 2025 komt de overheid met wetten die een SAP overbodig zou maken, namelijk 2 contracten op één meetpunt. Omdat ik nu ZP aan het voorbereiden ben, met aanleg SAP, denk ik eraan om nu toch een hybride omvormer te nemen (evt komst accu) en omdat SAP wellicht niet rendabel meer zou kunnen zijn?
* Beetje offtopic maar toch ook weer een beetje niet?

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:54
Sarpo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:57:
In 2025 komt de overheid met wetten die een SAP overbodig zou maken, namelijk 2 contracten op één meetpunt. Omdat ik nu ZP aan het voorbereiden ben, met aanleg SAP, denk ik eraan om nu toch een hybride omvormer te nemen (evt komst accu) en omdat SAP wellicht niet rendabel meer zou kunnen zijn?
* Beetje offtopic maar toch ook weer een beetje niet?
Het maakt een sap niet helemaal overbodig.
Met een SAP heb je geen eigen consumptie.
Alles wat teruggeleverd. Als je één meter hebt dan doet hij eerst je opwekt verbruiken voordat hij gaat terugleveren.

En eerst maar eens zien of ze 2025 gaan halen...
Lijkt me dat er naast de wetswijziging ook genoeg werk is voor de netbeheerders en energiemaatschappij om het te ondersteunen.
(En die hebben het al behoorlijk druk)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-11 15:32
@Sarpo Hoe kan dat dan werken... 2 contracten op 1 meetpunt. Je wil juist 2 verschillende meetpunten hebben.... zonnepanelen op saldering. En dynamische voor je huis + batterijen.

Dus op een zonnige dag saldeer je dik. En krijg je betaald voor stroom naar je batterij. In de avond gebruik je een deel van de batterij en rest dump je op de markt terug voor de hoge prijs.

Dit is toch wat je wil tot de saldering eraf is.. dan gooi je de boel weer aan elkaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

Immutable schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:02:
@Sarpo Hoe kan dat dan werken... 2 contracten op 1 meetpunt. Je wil juist 2 verschillende meetpunten hebben.... zonnepanelen op saldering. En dynamische voor je huis + batterijen.

Dus op een zonnige dag saldeer je dik. En krijg je betaald voor stroom naar je batterij. In de avond gebruik je een deel van de batterij en rest dump je op de markt terug voor de hoge prijs.

Dit is toch wat je wil tot de saldering eraf is.. dan gooi je de boel weer aan elkaar.
ja wat er bedoeld wordt is dat je 2 verschillende tarieven kunt afspreken. dus bijvoorbeeld de TLV van Engie maar de afnametarieven van Tibber. zoiets.

Maar dat vervangt een SAP totaal niet. met een SAP zijn er veel meer mogelijkheden en kun je je verbruik en teruglevering 100% scheiden.

• Sarpo
Immutable schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:02:
@Sarpo Hoe kan dat dan werken... 2 contracten op 1 meetpunt.
Ik begrijp met SAP dat je verbruik en opwek gescheiden zijn. Maar ik kijk even verder, ik heb hier ergens gelezen dat de slimme meter nu al instaat is om 2 contracten te kunnen scheiden, echter kan dit nog niet. Ik ging hierop aan. Dus als dit in 2025 zou gelden, dan heb je 1 meter, waarbij je dus ook je accu zou kunnen laden. Vandaar mijn vraag.
Ik laat me graag corrigeren, mocht ik te veel hooi op me vork nemen.

• Sarpo
En ja 2025 is ver, politiek duurt altijd langer maar wellicht uit kostenoogpunt hybride omvormer te overwegen. Ik leg het voor aan de zp plaatser en elektricien

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 20:14
Zou je met een SAP of met 2 contracten op 1 meetpunt (in 2025) ook 2 verschillende contracthouders kunnen hebben?

Reden: Ik verhuur een pand excl G/W/L met plat dak en 1 meter, dus als ik daar zonnepanelen op wil laten plaatsen komt de opgewekte energie ten goede van de huurder, en dat zou ik graag op mijn naam willen hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

siempie76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:57:
Zou je met een SAP of met 2 contracten op 1 meetpunt (in 2025) ook 2 verschillende contracthouders kunnen hebben?

Reden: Ik verhuur een pand excl G/W/L met plat dak en 1 meter, dus als ik daar zonnepanelen op wil laten plaatsen komt de opgewekte energie ten goede van de huurder, en dat zou ik graag op mijn naam willen hebben.
ja, daar is het zelfs deels voor bedoeld. check de omschrijvingen van MLOEA/SAP maar op de websites van de netbeheerders.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:47
Sarpo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:51:
[...]

Ik begrijp met SAP dat je verbruik en opwek gescheiden zijn. Maar ik kijk even verder, ik heb hier ergens gelezen dat de slimme meter nu al instaat is om 2 contracten te kunnen scheiden
Ik haal uit je reactie niet of je het verschil nu écht begrijpt, dus wellicht ten overvloede: met een SAP kan je bijvoorbeeld kiezen om ál je opwek op de ene meter te doen en ál je verbruik op de andere. Met één slimme meter gaat alleen de opwek die je niet direct zelf verbruikt door de meter. Dus ook in de toekomst, als je bijvoorbeeld op je dynamische-uurprijzencontract bij Tibber de accu wil laden en ondertussen je opgewekte zonne-energie wilt terugleveren op je jaarcontract bij Eneco, zal je toch echt een SAP nodig hebben.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
siempie76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:57:

Ja dat kan, zoals De Peer ook al aangeeft.

Hier meer info in de FAQ; https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt

• biggydeen2
Wat betreft de discussie over zonnepanelen vs stekkers vs schakelaar, wellicht denk ik nu even te makkelijk maar ik heb de volgende berekening gemaakt:

Huidige situatie:

2700 kwh * €0.11 = €300 TLV
1500 kwh * salderen = €0
-------------------
300 euro per jaar winst op basis van stroom

Nieuwe situatie zodra de panelen volledig terugleveren bij b.v. Engie

1500 kwh * €0.20 = €300 stroomafname (kosten)
4200 * 0.5 = €2100 winst
-----------------
2100 - 300 kosten = 1800 winst

Even afgezien van korting op energiebelasting e.d. Het omslagpunt ligt bij een TLV van 0.15 op de SAP. Zodra het daar onder komt kan ik beter salderen bij mijn huidige contract. TLV boven de 0.15 levert op de SAP onderaan de streep meer op. Ik vraag me even af of ik uberhaupt nog ga terugleveren aan mijn huidige energieleverancier. Ik zie de TLV namelijk niet onder de 0.15 cent duiken komend jaar en daarna. Maar goed, speculatie. Met andere woorden, ik zit er over na te denken om gewoon de panelen over te zetten op de nieuwe meter zonder schakelaar/stekker.

Met stekker/schakelaar kan ik nog gaan salderen in de winter maar dat kan alleen uit als de TLV lager is dan €0.20.

Ik mis dan even de flexibiliteit maar bespaar aan de andere kant ook wat kosten. Ik kan de schakelaar of stekkers altijd op een later moment nog laten installeren. Of mis ik nu iets in bovenstaande berekening?

• de Peer

de Peer

under peer review

Waarom reken je in de huidige situatie niet ook gewoon met 50 cent/kWh TLV?
Ik snap ook niet wat je met omslagpunt bedoeld. Je noemt niet de (eenmalige) kosten van een SAP.

Hoe dan ook, een SAP is bijna altijd interessant.

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 20:14
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:02:
[...]

ja, daar is het zelfs deels voor bedoeld. check de omschrijvingen van MLOEA/SAP maar op de websites van de netbeheerders.
Ik heb het gelezen nu ja.
Maar zou dat ook gelden voor de wetswijziging in 2025?
Het is dan inderdaad wel zo dat er eerst gesaldeerd wordt, en dat is niet de bedoeling in deze.

Dus SAP aanvragen :)

• de Peer

de Peer

under peer review

siempie76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb het gelezen nu ja.
Maar zou dat ook gelden voor de wetswijziging in 2025?
Het is dan inderdaad wel zo dat er eerst gesaldeerd wordt, en dat is niet de bedoeling in deze.

Dus SAP aanvragen :)
nee de nieuwe wet gaat echt over 2 contracten op 1 slimme meter. voor 2 contracthouders zul je neem ik aan ook dan in 2025 nog een extra meetpunt nodig hebben.

• biggydeen2
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:58:
Waarom reken je in de huidige situatie niet ook gewoon met 50 cent/kWh TLV?
Ik snap ook niet wat je met omslagpunt bedoeld. Je noemt niet de (eenmalige) kosten van een SAP.

Hoe dan ook, een SAP is bijna altijd interessant.
Omdat mijn huidige TLV 0.11 is en de komende 3 jaar 0.11 blijft (vast contract).

Het omslagpunt is TLV van 0.15 omdat alles daaronder minder dan de huidige €300 per jaar oplevert. Zolang de TLV op de SAP meer dan €300 per jaar oplevert krijg ik meer terug dan wanneer ik bij mijn huidige contract ga terugleveren. Uiteraard moeten de kosten van de SAP eerst terugverdiend worden.

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:02:
[...]

Omdat mijn huidige TLV 0.11 is en de komende 3 jaar 0.11 blijft (vast contract).
dat kun je voor 50 euro (boete) opzeggen, dus dat is geen argument natuurlijk.
Het omslagpunt is TLV van 0.15 omdat alles daaronder minder dan de huidige €300 per jaar oplevert. Zolang de TLV op de SAP meer dan €300 per jaar oplevert krijg ik meer terug dan wanneer ik bij mijn huidige contract ga terugleveren. Uiteraard moeten de kosten van de SAP eerst terugverdiend worden.
ik zou het logischer vinden als je het omslagpunt berekent met 50 cent als huidige TLV. Dan gaat het omslagpunt namelijk over het effect van de SAP. nu ga je uit van 2 wijzigingen tegelijk (SAP + nieuw contract). Dat maakt de situatie onoverzichtelijk.

• biggydeen2
de Peer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:06:
[...]

dat kun je voor 50 euro (boete) opzeggen, dus dat is geen argument natuurlijk.

[...]

ik zou het logischer vinden als je het omslagpunt berekent met 50 cent als huidige TLV. Dan gaat het omslagpunt namelijk over het effect van de SAP. nu ga je uit van 2 wijzigingen tegelijk (SAP + nieuw contract). Dat maakt de situatie onoverzichtelijk.
Bedoel je het huidige stroomcontract lostrekken (gas behouden) en bij een andere leverancier met een variabel contract af te sluiten?

2700 kwh * €0.51 = €1377 TLV
1500 kwh * salderen = €0
Boete €125
-------------------
1252 eerste jaar, daarna 1377 per jaar

Situatie SAP:

1500 kwh * €0.20 = €300 stroomafname (kosten)
4200 * 0.51 = €2273 winst (op basis van online berekening engie)
-----------------
2273 - 300 kosten = 1973 winst

Dan is het omslag punt rond de 0.38 TLV. Hoewel, dat is niet helemaal juist want vanaf 2025 mag je niet alles meer salderen. Dan moet ik voor 36% van 1500 kwh gaan betalen. Bij een nieuw contract zal dat 0.84 cent zijn op basis van de huidige tarieven. Dan gaat er 454 van de winst af in dat jaar.

Jaar 1: 1277
Jaar 2: 1377
Jaar 3: 923

De vraag is of ik zomaar mijn stroomcontract los kan trekken van mijn gas+stroom contract. Heb die vraag al eens gesteld maar geen antwoord op gekregen van de leverancier.

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:36:
[...]

De vraag is of ik zomaar mijn stroomcontract los kan trekken van mijn gas+stroom contract. Heb die vraag al eens gesteld maar geen antwoord op gekregen van de leverancier.
natuurlijk kan dat, dat is de normaalste zaak van de wereld en doet iedereen continu.
Verder dan 1 jaar vooruit kijken heeft geen zin, want je kunt niets vast leggen.

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:36:
[...]

Dan is het omslag punt rond de 0.38 TLV.
Precies, een hele andere uitkomst dus. Nu heb je veel duidelijker hoe wel/niet interessant een SAP voor je is.
Hoewel, dat is niet helemaal juist want vanaf 2025 mag je niet alles meer salderen. Dan moet ik voor 36% van 1500 kwh gaan betalen.
hierover speculeren heeft geen zin. afbouw/afschaffing wordt al sinds 2015 geroepen en het is absoluut niet zeker dat dit ook daadwerkelijk in 2025 gaat gebeuren. de afgelopen 5 keer dat ze dit probeerden werd het steeds jaren uitgesteld.

het mooie van een SAP is dat je nu per 2022 al direct stopt met salderen.

Ik zou het hier beperkt houden tot de hoofdzaak. wel of niet SAP. al die andere zaken kunnen in andere topics en is hier niet relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-12-2022 17:30 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:40
*O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ0eFGDQTEM-J9UxqlZhhyuHdL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmUgeY2twxp6AjNAQpveAM6w.jpg?f=fotoalbum_large
Februari dit jaar aangevraagd bij Liander en vandaag opgeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 15-12-2022 17:57 ]

• Sarpo
Compuchip87 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:40:
[...]

Ik haal uit je reactie niet of je het verschil nu écht begrijpt, dus wellicht ten overvloede: met een SAP kan je bijvoorbeeld kiezen om ál je opwek op de ene meter te doen en ál je verbruik op de andere.
Zo had ik het ook bedacht hoor.

Een accu aan je ZP op je SAP heb je niks aan omdat je daaruit niet kan gebruiken.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Wel of niet SAP?

Nu Ferrarismeter welke terugdraait of naar een nieuw meter met aanvullend SAP?

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 14:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

Sarpo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:25:
[...]

Een accu aan je ZP op je SAP heb je niks aan omdat je daaruit niet kan gebruiken.
Volgens mij wel.
Als je terug gaat leveren met uurtarieven in de gaten te houden, kun je b.v. stoppen met terugleveren als de stroom 0,- oplevert en vice versa.
Dat vergt wel werk, dat monitoren, maar ik neem aan dat daar software voor is(?)

Diablo3

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
Tao schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens mij wel.
Als je terug gaat leveren met uurtarieven in de gaten te houden, kun je b.v. stoppen met terugleveren als de stroom 0,- oplevert en vice versa.
Dat vergt wel werk, dat monitoren, maar ik neem aan dat daar software voor is(?)
Op een SAP kun je waarschijnlijk beter een contract met vaste uurtarieven nemen. Die eventuele accu kun je vervolgens aan de gebruikskant inzetten om goedkoop vol te tanken en tijdens dure uren te gebruiken (of misschien terug te leveren, maar da's een wat ingewikkelder berekening.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 14:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

Of je doet allebei, afhankelijk van je verbruik en hoeveel je teruglevert :)
(dus schakelaar tussen je beide AP's en idem op je accu).

Momenteel is een accu financieel niet interessant genoeg voor regulier gebruik, maar voor dit
soort min-maxen wellicht wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Tao op 16-12-2022 10:39 ]

Diablo3

• Sarpo
Tao schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens mij wel.
SAP lever je alles al terug met hoge teruglever-tarief, althans zo heb ik het in gedachte.

PAP+gebruik met dynamisch contract
SAP+ZP+alles terugleveren met variabel/vast contract TLV

[ Voor 9% gewijzigd door Sarpo op 16-12-2022 12:02 ]

• M.B.te L.
@Niek_

Kun je even opmeten hoe hoog 3 fasen schakelaar met de energiemeter is? Het totaal met onderplaat.
Bij mij is LIANDER wezen kijken en al verschillende keren overleg gehad. Eindresultaat: Voor de SAP en PAP een meterkast van 120 x 75 x 40 . Dus alleen voor de 2 energiemeters en de 3 fase automaat + SAP. En vandaar een kabel naar de bestaande groepenkast.

Deze meterkast is slechts 100 (zonder sokkel) x 75 x 30
Hoe breed is jouw meterkast? En hoe diep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj6AflSdEzsBFhi0GnTAUDkQ8Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9LoN3j7HA6TRqDaMNXiYjbi.jpg?f=fotoalbum_large

• bbbrumbrum
  • Niet online
M.B.te L. schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:36:
@Niek_

Kun je even opmeten hoe hoog 3 fasen schakelaar met de energiemeter is? Het totaal met onderplaat.
Bij mij is LIANDER wezen kijken en al verschillende keren overleg gehad. Eindresultaat: Voor de SAP en PAP een meterkast van 120 x 75 x 40 . Dus alleen voor de 2 energiemeters en de 3 fase automaat + SAP. En vandaar een kabel naar de bestaande groepenkast.

Deze meterkast is slechts 100 (zonder sokkel) x 75 x 30
Hoe breed is jouw meterkast? En hoe diep?

[Afbeelding]
Is al vaker voorbij gekomen, Meterbord voor 1 meter is +/- 220mm breed. Hoogte iets meer. Dat kun je adhv foto’s in dit topic wel schatten.
Wat Liander vraagt is dus niet nodig.
Hoofdautomaten zijn 3 losse 1P’s dus zeker geen krachtautomaat (=3P+N).

• M.B.te L.
Had je gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6EzLYo5We6voyxq7icRoUPUqxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I4bqHWXuc41tREjopAWZlT8.jpg?f=fotoalbum_large ;w

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ze kunnen vragen wat ze willen, het is hun feestje. Maar nódig is het niet.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
40 cm diep? De meterkast in onze nieuwbouwwoning is ook maar 32 cm diep (tot het deurkozijn). Daar heeft Liander bij het aansluiten in 2020 niks van gezegd. Ik zou ook niet weten waarvoor je die diepte nodig hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sarpo
https://www.liander.nl/mk...eetpunt/check-aansluiting
"Ruimte in meterkast

Een extra meetpunt moet wel passen in uw meterkast. Houd rekening met minimaal 25 cm vrije ruimte naast de huidige meetopstelling per extra meetpunt."

• John245
Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:36:
[...]

40 cm diep? De meterkast in onze nieuwbouwwoning is ook maar 32 cm diep (tot het deurkozijn). Daar heeft Liander bij het aansluiten in 2020 niks van gezegd. Ik zou ook niet weten waarvoor je die diepte nodig hebt.
Misschien hebben ze hele lange schroevendraaiers en dan is het lastig schroeven in de hoek. :)

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:29

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

afmetingen van en meterkast voor een woonfunctie volgens de NEN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXMvUe1hNn01tEPGN8SLDegQcvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03Yu9xgTjI0ZdxM7vdBGV6DD.jpg?f=fotoalbum_large

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODmIji3a41I_--BuT6GSog_m1tA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEwvhgZI6fLqPnqItC2Llyn4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V-ohqyvtbcwGvLUEF2e-Uok3Ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5eucke4MCcHkywZUJ6ouh6p.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren is de meterkast aangepast zodat er ruimte is voor een SAP. Morgen even de foto naar Liander sturen en hopen dat ze voortgang kunnen maken.
In januari komen de zonnepanelen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Makrolon
Gé Brander schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:07:
[Afbeelding][Afbeelding]

Gisteren is de meterkast aangepast zodat er ruimte is voor een SAP. Morgen even de foto naar Liander sturen en hopen dat ze voortgang kunnen maken.
In januari komen de zonnepanelen.
Mooi geworden! T stoort me alleen dat de componenten niet op dezelfde hoogte zitten :+

Ik ben na mn aanvraag al 2 weken niks gehoord...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Makrolon schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:07:
[...]

Mooi geworden! T stoort me alleen dat de componenten niet op dezelfde hoogte zitten :+

Ja dat vind ik ook niet al te mooi maar het is veel beter dan het was en het kon even niet anders. Er moest extra ruimte beschikbaar blijven voor eventueel een thuis batterij in de toekomst en dan moet er stroom per fase gemeten kunnen worden door componenten die nog in de kast geplaatst gaat worden.

Het heeft bij mij ook bijna vier weken geduurd voor ik een reactie kreeg dus geduld.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• John245
Makrolon schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:07:
[...]

Hier maandag aanvraag gedaan. Dinsdag belde Enexis al.

• Makrolon
Gé Brander schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ja dat vind ik ook niet al te mooi maar het is veel beter dan het was en het kon even niet anders. Er moest extra ruimte beschikbaar blijven voor eventueel een thuis batterij in de toekomst en dan moet er stroom per fase gemeten kunnen worden door componenten die nog in de kast geplaatst gaat worden.

Het heeft bij mij ook bijna vier weken geduurd voor ik een reactie kreeg dus geduld.
Kan wel anders hoor :p beneden zon zelfde kastje als links zit, dan een normale 330 kast met een verhoging er boven.

Maar is maar een detail. Prima kast zo met voldoende extra ruimte.

Ik ben erg benieuwd, ook of ze nog moeilijk gaan doen..

• Makrolon
John245 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:12:
[...]

Hier maandag aanvraag gedaan. Dinsdag belde Enexis al.
Heb sowieso t idee dat Enexis zn zaakjes net effe wat beter op orde heeft als Liander..

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Makrolon schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:31:
[...]

Kan wel anders hoor :p beneden zon zelfde kastje als links zit, dan een normale 330 kast met een verhoging er boven.

Maar is maar een detail. Prima kast zo met voldoende extra ruimte.

Ik ben erg benieuwd, ook of ze nog moeilijk gaan doen..
Klopt, alleen met twee grote kasten heb je intern wat meer ruimte dan twee kleine en een grote. Functionaliteit voor appearance zeg maar. Er zit toch een deur voor :P

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Eigenlijk best apart dat er grote tekorten aan 3fase meters zijn, en nu worden er bij een aantal mensen dubbele meters geïnstalleerd..

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Navi schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:23:
Eigenlijk best apart dat er grote tekorten aan 3fase meters zijn, en nu worden er bij een aantal mensen dubbele meters geïnstalleerd..
Volgens mij dus een broodje aap verhaal.

• Whiskey48
Gé Brander schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:56:
[...]

Volgens mij dus een broodje aap verhaal.
Neehoor, sommige netbeheerders hadden er een tijdje weinig ingekocht (zal wel ivm covid zijn met een verwachte daling van de vraag). Het tegenovergestelde gebeurde. Eneco had wél gewoon ingekocht en had dus ruime voorraden en geen problemen.
Om de andere netbeheerders te helpen heeft Stedin meters afgedragen aan andere netbeheerders, maar heeft ze daarom nu ook niet ruim op voorraad meer.

Maar het grootste probleem is het gebrek aan personeel om die meters te installeren, dit is meer een vertragende factor dan het metertekort door slecht inkoopbeleid.

Dit is wat ik begreep van m'n gecertificeerde installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 18-12-2022 19:26 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:32:
[...]

Neehoor, sommige netbeheerders hadden er een tijdje weinig ingekocht (zal wel ivm covid zijn met een verwachte daling van de vraag). Het tegenovergestelde gebeurde. Eneco had wél gewoon ingekocht en had dus ruime voorraden en geen problemen.
Om de andere netbeheerders te helpen heeft Eneco meters afgedragen aan andere netbeheerders, maar heeft ze daarom nu ook niet ruim op voorraad meer.

Maar het grootste probleem is het gebrek aan personeel om die meters te installeren, dit is meer een vertragende factor dan het metertekort door slecht inkoopbeleid.

Dit is wat ik begreep van m'n gecertificeerde installateur.
Eneco is geen netbeheerder, je bedoelt Enexis?

• Whiskey48
bbbrumbrum schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:50:
[...]

Eneco is geen netbeheerder, je bedoelt Enexis?
Ehh, Stedin bedoel ik, aangepast! :P

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:56
Heeft iemand de SAP al over de bestaande PVC-buizen/leidingen geïnstalleerd gekregen? Ik zou namelijk heel veel nieuwe kabels moeten trekken om plek vrij te krijgen.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-10 18:14
kevinjkok schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:31:
Heeft iemand de SAP al over de bestaande PVC-buizen/leidingen geïnstalleerd gekregen? Ik zou namelijk heel veel nieuwe kabels moeten trekken om plek vrij te krijgen.
Bij mij wordt ie donderdag aangebracht, onlangs hebben ze namens Enexis een schouw gedaan en er zat 1 aardedraad in een buisleiding tussen de PAP en de toekomstige SAP, en die moest ook echt weg. Dus over leiddingwerk zullen ze geen SAP aanbrengen vermoed ik.

• reiker
  • Registratie: September 2000

reiker

dan jij!

Ik zou er maar vanuit gaan dat over leidingen heen een harde no-go is. Het nieuwe meterbord moet gewoon rechtstreeks op de achterwand, net als bij je huidige meter.

Zo gezegd, zo gedaan.

• John245
Nog niet, maar ze hebben ooit wel een brutoproductiemeter over kabels geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXU5Qu9WRKbL6v7lxw93q-xWjug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwXA7v8XVYidZvoucMU3iOZJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een SAP. Ik heb al een contract in de toekomst afgesloten wat gunstig is voor mijn zonnepanelen. Is het handig om te wachten tot dit contract ingaat met de installatie van de SAP, of kan dat nu al. Er moet wel een contract op zitten volgens mij, vandaar mijn vraag.

Ik zal ook nog een foto plaatsen, want mijn ruimte in de meterkast houdt niet over

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• bbbrumbrum
  • Niet online
Contract laat je ingaan op de installatiedatum van je SAP. Maar dat zou ik pas doen als je een definitieve datum hebt ingepland gekregen van de werkvoorbereider van de (onderaannemer van) de netbeheerder.

Edit: je contract moet je afsluiten op de EAN van je SAP, en die weet je nu nog niet...

[ Voor 18% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-12-2022 13:05 ]

• Bezzerk
Moby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:50:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een SAP. Ik heb al een contract in de toekomst afgesloten wat gunstig is voor mijn zonnepanelen. Is het handig om te wachten tot dit contract ingaat met de installatie van de SAP, of kan dat nu al. Er moet wel een contract op zitten volgens mij, vandaar mijn vraag.

Ik zal ook nog een foto plaatsen, want mijn ruimte in de meterkast houdt niet over
Ik meen dat je het contract dat gunstig is voor de zonnepanelen is beter op je SAP kunt afsluiten en de installatie daarop inrichten.
Het prijsplafond geldt over je PAP dus daar wil je je gebruik op hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:02:
Contract laat je ingaan op de installatiedatum van je SAP.
Hij gaf volgens mij aan dat het contract al afgesloten is, dus dan zal dat op de PAP zijn.
soms is dat ook logisch als je een (interessant) contract maar kort kunt afsluiten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Bezzerk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ik meen dat je het contract dat gunstig is voor de zonnepanelen is beter op je SAP kunt afsluiten en de installatie daarop inrichten.
Als je de keuze hebt: ja dan meestal wel. Maar als je SAP er nog niet is en je kunt een TLV van 91 cent per kWh afsluiten, dan zou ik dat lekker op de PAP doen. heb ik ook gedaan. Ik heb daardoor geen recht op prijsplafond (want geen verbruik op PAP, alleen verbruik op SAP) maar de hoge TLV op de PAP compenseert dat behoorlijk ;)
Het prijsplafond geldt over je PAP dus daar wil je je gebruik op hebben.
bij voorkeur wel ja, maar kan dus niet altijd.

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-11 15:08
@de Peer even inbreken, maar schreef jij nou dat prijsplafond niet telt voor de SAP?
heb je daar een bron van?

• de Peer

de Peer

under peer review

sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:26:
@de Peer even inbreken, maar schreef jij nou dat prijsplafond niet telt voor de SAP?
heb je daar een bron van?
Dat klopt. is alleen op PAP van toepassing. Ik heb de link zo niet maar dat staat in de subsidieregeling die energieleveranciers moeten gebruiken om de kosten van het plafond te declareren bij de overheid.

voor mij jammer, want ik heb al mijn teruglevering via de PAP en al het verbruik op de SAP. En dat kan ik niet wijzigen zonder een (heel fijn) contract open te breken.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 21-12-2022 18:37 ]

• sjampeter
hmm . hier dus hetzelfde. wat een bull shit regel weer.... pff

• de Peer

de Peer

under peer review

sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:38:
Ja aan de ene kant wel.
aan de andere kant ben ik al lang blij met de mega opbrengsten van de SAP en heb ik dus geen reden tot klagen. De regeling is niet voor mij bedoeld zullen we maar zeggen.

You win some, you lose some.

• sjampeter
das inderdaad ook weer zo. afijn we zullen zien

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
sjampeter schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:38:
Ik heb heel veel kritiek op het hele prijsplafond en hoe het is gelopen en geimplementeerd, maar dit is nou net een onderdeel wat ik volledig snap. Iedereen heeft een PAP, slechts een handjevol mensen heeft een of meerdere SAP. Door te zeggen 'alleen PAP' voorkom je die fsckup van de E190 die ook werd uitgekeerd op SAPs zonder heel moeilijk te hoeven doen met administratie (netbeheerder heeft gewoon 'n vlaggetje in de database staan of een meter een SAP is, dus die worden simpelweg uitgefilterd)

• Bezzerk
anboni schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:50:
[...]

Iedereen heeft een PAP, slechts een handjevol mensen heeft een of meerdere SAP. Door te zeggen 'alleen PAP' voorkom je die fsckup van de E190 die ook werd uitgekeerd op SAPs zonder heel moeilijk te hoeven doen met administratie (netbeheerder heeft gewoon 'n vlaggetje in de database staan of een meter een SAP is, dus die worden simpelweg uitgefilterd)
Ze hebben er in de regeling rekening mee gehouden. Of het ook daadwerkelijk zo wordt toegepast moet nog blijken.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:02:
[...]

Hij gaf volgens mij aan dat het contract al afgesloten is, dus dan zal dat op de PAP zijn.
soms is dat ook logisch als je een (interessant) contract maar kort kunt afsluiten.
de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:03:
[...]

Als je de keuze hebt: ja dan meestal wel. Maar als je SAP er nog niet is en je kunt een TLV van 91 cent per kWh afsluiten, dan zou ik dat lekker op de PAP doen. heb ik ook gedaan. Ik heb daardoor geen recht op prijsplafond (want geen verbruik op PAP, alleen verbruik op SAP) maar de hoge TLV op de PAP compenseert dat behoorlijk ;)

[...]

bij voorkeur wel ja, maar kan dus niet altijd.
Klopt helemaal, inclusief zelfde contract, en inclusief in dezelfde ordegrootte aan Wp. Alleen gaat mijn contract dus midden februari 2023 in.

Maar eens kijken of het nog gunstig is, en of ik mijzelf dit ook nog op de hals wil halen

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• mikeyzut
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAEsb7IOGD3SoyXx8eWPphQnr7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYLOmgtyjEQoNjcOYzg20i2Z.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag ook hier de meterkast voorzien van de SAP, nu de rest van de bekabeling en de meterkast nog aanpassen. Op de kabel van de PV panelen zit nu ook nog de laadpaal gecombineerd vanuit de garage dus daar moet nog een aparte kabel naartoe getrokken worden. Mooi vakantieklusje :)
En dan in de komende periode nog 8 panelen toevoegen aan de 16 panelen en de omvormer vervangen, en dan kan het grote terugleveren beginnen :*)
Op de PAP een dynamisch contract, op de SAP een variabel contract met voorlopig €0,89 terugleververgoeding.

[ Voor 6% gewijzigd door mikeyzut op 22-12-2022 14:27 ]

• John245
John245 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:16:
Dag 10 gebeld i.v.m. situatie meterkast. Vragen over brutoproductiemeter. Geantwoord dat ik dit al met een collega had besproken. Vragen over het feit dat de kasten niet op gelijke hoogte zitten. UItgelegd dat het een buisinvoerstuk is en dat de linker meterkast hoger geplaatst ging worden. Over het feit dat er buizen zaten maakten ze geen opmerking.

Ze gaan de offerte maken, eens kijken hoe lang dat gaat duren.

• Makrolon
Hier vandaag mail van liander, in week 23 word mijn aanvraag in behandeling genomen. Wat een ballentent is het toch

• mikeyzut
mikeyzut schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:26:
[Afbeelding]
Vandaag ook hier de meterkast voorzien van de SAP, nu de rest van de bekabeling en de meterkast nog aanpassen. Op de kabel van de PV panelen zit nu ook nog de laadpaal gecombineerd vanuit de garage dus daar moet nog een aparte kabel naartoe getrokken worden. Mooi vakantieklusje :)
En dan in de komende periode nog 8 panelen toevoegen aan de 16 panelen en de omvormer vervangen, en dan kan het grote terugleveren beginnen :*)
Op de PAP een dynamisch contract, op de SAP een variabel contract met voorlopig €0,89 terugleververgoeding.
De gemeente stond hier van de week wel voor de deur met de vraag of we huisvesting in de schuur/garage hadden vanwege de extra meter... :o

• Sarpo
Makrolon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:12:
Hier vandaag mail van liander, in week 23 word mijn aanvraag in behandeling genomen. Wat een ballentent is het toch
Wanneer heb je je aanvraag gedaan?

• Niek_
mikeyzut schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:25:
[...]

De gemeente stond hier van de week wel voor de deur met de vraag of we huisvesting in de schuur/garage hadden vanwege de extra meter... :o
Hmz, zou een netbeheerder die informatie ‘zomaar’ mogen delen met andere partijen?

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 15:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij krijgen eind maart zonnepanelen, waarmee we het gebruik van de winter nog deels moeten compenseren.

Richting het einde van het contractjaar, zou het gunstig zijn om een SAP te plaatsen. Dit is een interessante manier om meer dan 100% te kunnen salderen?

Bij Independer kan ik niets vinden met een hogere terugleververgoeding dan 0,20€, maar die laten geen modelcontracten zien?

Persoonlijk klinkt het alsof energiemaatschappijen d'r alles aan gaan doen om een SAP vol met zonnepanelen onmogelijk te maken. Het is namelijk gewoon heel lucratief en daarom zul je van de regering ook weinig hulp verwachten?

Kan ik een SAP ook weer (tijdelijk) 'uit' laten zetten?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niek_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:29:
[...]

Hmz, zou een netbeheerder die informatie ‘zomaar’ mogen delen met andere partijen?
EAN register is openbaar toch?

• Niek_
bbbrumbrum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:37:
[...]
EAN register is openbaar toch?
Volgens mij wel, maar het lijkt me sterk dat een gemeente ergens iemand heeft zitten die elke dag alle postcode + huisnummercombinaties intikt om na te gaan of er wijzigingen zijn. Dan zou een gemeente dus op de een of andere manier of met regelmaat volledige lijsten ontvangen of voorzien worden van de wijzigingen. In beide gevallen zouden hier afspraken over gemaakt moeten zijn en ik ben benieuwd hoe die afspraken eruit zien, welke doelen daarin beschreven zijn en of dit rechtmatig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 23-12-2022 07:59 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.