Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 10 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Accretion schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 06:22:
Wij krijgen eind maart zonnepanelen, waarmee we het gebruik van de winter nog deels moeten compenseren.

Richting het einde van het contractjaar, zou het gunstig zijn om een SAP te plaatsen. Dit is een interessante manier om meer dan 100% te kunnen salderen?
meer dan 100% salderen is onmogelijk. Je kunt je volledige verbruik salderen, maar niet meer dan dat.
Maar belangrijker: je neemt juist een SAP omdat je niet meer wilt salderen. daar zit juist het grote voordeel.

SAP is altijd gunstig, maar houd rekening met mogelijk een lange levertijd. Bij Liander tot wel 7-9 maanden. Enexis is snel.
Bij Independer kan ik niets vinden met een hogere terugleververgoeding dan 0,20€, maar die laten geen modelcontracten zien?
volgens mij is er momenteel niets hogers nee. Kijk even in het TLV tweakers topic.
Persoonlijk klinkt het alsof energiemaatschappijen d'r alles aan gaan doen om een SAP vol met zonnepanelen onmogelijk te maken.
Hoe kom je daar nu bij? Ze werken juist prima mee.
En de netbeheerder adverteert er zelfs mee op hun website.

Maar je moet niet verwachten compleet ontzorgd te worden, zelf de leiding blijven houden.
Het is namelijk gewoon heel lucratief en daarom zul je van de regering ook weinig hulp verwachten?
Waarom zou je hulp van de regering moeten krijgen voor een SAP, het moet niet gekker worden.
Kan ik een SAP ook weer (tijdelijk) 'uit' laten zetten?
Dat lijkt me niet, maar verwijderen kan wel voor een paar tientjes.
Maar waarom zou je hem uitzetten? Een SAP levert altijd geld op, ook als je er niets mee doet.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 23-12-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Deze week ben ik eindelijk gebeld door Liander n.a.v. mijn aanvraag SAP.
Er werd me verteld dat er geen SAP geïnstalleerd kon worden omdat de huisaansluiting nog met schroefzekeringen is. Die zouden eerst vervangen moeten worden door automaten voordat Liander een SAP gaat plaatsen. Dit zou ongeveer €300 euro kosten, of ik daar direct akkoord voor wilden geven.
Dat heb ik niet gedaan, heb gevraagd of ze dit eerst op schrift in een email wilden zetten wat ze zouden doen, daarna niets gekregen.
Ik vind het een vreemd verhaal en de SAP wordt wel heel erg duur zo, is dit een normale gang van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
John245 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
[...]

Dag 10 gebeld i.v.m. situatie meterkast. Vragen over brutoproductiemeter. Geantwoord dat ik dit al met een collega had besproken. Vragen over het feit dat de kasten niet op gelijke hoogte zitten. UItgelegd dat het een buisinvoerstuk is en dat de linker meterkast hoger geplaatst ging worden. Over het feit dat er buizen zaten maakten ze geen opmerking.

Ze gaan de offerte maken, eens kijken hoe lang dat gaat duren.
Dag 11 Offerte gekregen en ondertekend. Eerste fase afgerond. Nu naar fase 2 (gedetailleerd design en kostenberekening).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 14:26
ASW1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:14:
Er werd me verteld dat er geen SAP geïnstalleerd kon worden omdat de huisaansluiting nog met schroefzekeringen is. Die zouden eerst vervangen moeten worden door automaten voordat Liander een SAP gaat plaatsen. Dit zou ongeveer €300 euro kosten, of ik daar direct akkoord voor wilden geven.
Dat heb ik niet gedaan, heb gevraagd of ze dit eerst op schrift in een email wilden zetten wat ze zouden doen, daarna niets gekregen.
Ik vind het een vreemd verhaal en de SAP wordt wel heel erg duur zo, is dit een normale gang van zaken?
Ik zit in Enexis gebied waar een SAP plaatsing standaard €512,- kost.
Bij de schouwinjg hebben ze aangegeven dat ze ook direct mijn oude enkelfasige schroefzekering gingen vervangen voor een 3-fase automaten hoofdzekerkast, en tevens mijn PAP meter voor een 3-fase variant gaan omwisselen. Dat alles valt binnen diezelfde €512,-.
Ik mocht wel er voor kiezen om op 1 fase te blijven, dan zou alsnog de hoofdzekerkast vervangen worden met 1 faseautomaat, maar zou de PAP-meter blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DJSnels schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:36:
[...]

Bij de schouwinjg hebben ze aangegeven dat ze ook direct mijn oude enkelfasige schroefzekering gingen vervangen voor een 3-fase automaten hoofdzekerkast, en tevens mijn PAP meter voor een 3-fase variant gaan omwisselen. Dat alles valt binnen diezelfde €512,-.
Ik mocht wel er voor kiezen om op 1 fase te blijven, dan zou alsnog de hoofdzekerkast vervangen worden met 1 faseautomaat, maar zou de PAP-meter blijven hangen.
Maar wtf ik heb laatst mijn aansluiting laten verzwaren van 1x40 naar 3x25 en daar 280 euro voor af moeten tikken en dan hebben ze dus alleen 2 schroefstoppen erin gedraaid voor dat bedrag?
Wanneer ik nu kijk in de tarievenlijst van Liander dan kost het overgaan naar automaten ook niet de telefonisch toegezegde 300 euro maar 564,- 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
In dat geval ben ik blij dat ik Enexis gebied zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
ASW1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:14:
Is een hele normale vraag hoor, je gaat ook geen SAP krijgen zonder automaten. Ik zou zsm akkoord geven om vertraging te voorkomen.

Ik heb eerst €350 betaald om van 1fase naar 3fase te gaan.
Daarna nog iets van €700 om een SAP te krijgen (icm automaten).

Vanuit 1fase kon ik geen SAP krijgen ... Zo werkt dat blijkbaar (bij Stedin). Gevalletje graag of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 23-12-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DJSnels schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dan hebben ze bij mij 5 cent teveel gerekend :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
Whiskey48 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]

Is een hele normale vraag hoor, je gaat ook geen SAP krijgen zonder automaten. Ik zou zsm akkoord geven om vertraging te voorkomen.

Ik heb eerst €350 betaald om van 1fase naar 3fase te gaan.
Daarna nog iets van €700 om een SAP te krijgen (icm automaten).

Vanuit 1fase kon ik geen SAP krijgen ... Zo werkt dat blijkbaar (bij Stedin). Gevalletje graag of niet.
Ontmoedigingsbeleid & op jouw kosten de installatie van de netbeheerder geupgrade :+

Automaatjes als hoofdzekering heeft ook wel weer zijn voordelen.
Iemand al eens gekeken naar de specs van deze automaatjes?
Je kan ze redelijk "overbelasten" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Simpel360 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:53:
[...]

Ontmoedigingsbeleid & op jouw kosten de installatie van de netbeheerder geupgrade :+
Dat, die hoofdzekeringkast is niet van mij maar van de netbeheerder.
Als die zo graag automaten daarin wil prima, waarom moet ik daar dan opdracht voor geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ASW1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:04:
[...]

Dat, die hoofdzekeringkast is niet van mij maar van de netbeheerder.
Als die zo graag automaten daarin wil prima, waarom moet ik daar dan opdracht voor geven?
Het bonnetje moet ergens naar toe.

Onder de streep gaat het wel om jouw (en mijn :) ) verdienmodel.
We kunnen natuurlijk ook gewoon salderen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
Sarpo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:03:
[...]

Wanneer heb je je aanvraag gedaan?
Week of 2 geleden...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 07:31
Ik eerste week november: indicatie week 19. Zelfde tijdspanne ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Nu de meeste TLV's stérk aan het dalen zijn, (of al reeds op die idioot lage TLV's zijn..)
heeft de SAP dan nog wel toegevoegde waarde?
(uitzonderingen daargelaten van mensen die > 10kW uploaden, e/o dagelijks bezig zijn met dagprijzen etc?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:02:
Nu de meeste TLV's stérk aan het dalen zijn, (of al reeds op die idioot lage TLV's zijn..)
heeft de SAP dan nog wel toegevoegde waarde?
(uitzonderingen daargelaten van mensen die > 10kW uploaden, e/o dagelijks bezig zijn met dagprijzen etc?)
Die vraag komt telkens weer voorbij. En het antwoord is nog steeds hetzelfde. Je kunt een SAP voor van alles gebruiken.

1. inkoop via dynamisch, verkoop via vast/variabel. Dan moet de TLV inderdaad wel weer hoger worden dan hij nu is.
2. Verkoop via dynamisch, maar terug naar vast/variabel als de prijzen negatief/laag worden.
3. Je hebt de mogelijkheid 2 of meer contracten af te sluiten. je kunt dus altijd op elk moment in 1 x switchen van het ene naar het andere contract. Dus stel je heb 1 jaar vast en dynamisch. Dan kun je in het weekend voor dynamisch gaan en doordeweeks vast bijvoorbeeld.
Maar je kunt 1 van de contracten ook als een soort verzekering achter de hand houden.
4. SAP levert sowieso geld op (vaak) doordat je de vermindering energiebelasting ontvangt.
5. Er zullen ook toepassingen zijn die we nu nog niet voorzien.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
de Peer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:17:
[...]

Die vraag komt telkens weer voorbij. En het antwoord is nog steeds hetzelfde. Je kunt een SAP voor van alles gebruiken.

1. inkoop via dynamisch, verkoop via vast/variabel. Dan moet de TLV inderdaad wel weer hoger worden dan hij nu is.
2. Verkoop via dynamisch, maar terug naar vast/variabel als de prijzen negatief/laag worden.
3. Je hebt de mogelijkheid 2 of meer contracten af te sluiten. je kunt dus altijd op elk moment in 1 x switchen van het ene naar het andere contract. Dus stel je heb 1 jaar vast en dynamisch. Dan kun je in het weekend voor dynamisch gaan en doordeweeks vast bijvoorbeeld.
Maar je kunt 1 van de contracten ook als een soort verzekering achter de hand houden.
4. SAP levert sowieso geld op (vaak) doordat je de vermindering energiebelasting ontvangt.
Dank voor de "dagmenu" update. _/-\o_

Op dit moment is de energie wereld zo druk aan het verschuiven,
het lijkt wel een retro /vintage tennisspelletje wat je vroeger op de TV had.

Prijzen, & daarmee mogelijkheden, stuiteren alle kanten op en dit oudje maar proberen grip te houden. 7(8)7

Ik ben wel druk bezig om een 3 "box" te plaatsen om daarin de 3F zonneplan en 3F Envoy op te nemen als "leverancier" box, om deze evt, tzt als SAP te gaan/kunnen gebruiken.

Vandaar dat ik aan jullie lippen hang van of ik in de buurt kom van "kosten effectief" go-nogo.

Wek op per jaar (verwacht na uitbreiding) ~10.000kWh
Verbruik huis ~2.200 kWh
L/L warmtepompen ~3.500 kWh
Auto thuis: ~2.300 kWh

Restant voor de verkoop ~2.000kWh

ik denk dat ik op het grensje zit van win ik wat ... of niettus :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:29
Met interesse dit forum gelezen en ben van plan om ook een SAP aan te vragen.

Toch is mij nog iets onduidelijk. Hoop dat medetweakers die dit process reeds zijn doorgegaan, kunnen adviseren.

Een aantal zaken van belang:
*) Een extra hoofdschakelaar (zelfde hoeveelheid fasen, in mijn geval 3). Deze zou ik kunnen plaatsen op plek 1 naast de andere hoofdschakelaar
*) Een extra meterunit. Deze zou op plek 2 passen, als ik de bestaande coax, rails en stroom omleg. De breedte is dan precies 23 cm tussen de bestaande unit en de waterleiding aan de rechterkant. Is dat voldoende ruimte?
*) De 3-fasen hoofdzekering is nu nog met stoppen. Deze zou verplicht worden vervangen in het aanvraag proces naar een automaat en komt dan op dezelfde plek met dezelfde metingen. Klopt het dat de uitgangs draden van deze nieuwe hoofdaansluiting dan naar de oude meter en nieuwe meter op plek 2 gaan lopen. Dan hoeft er niets geplaatst te worden op plek 3.

Met jullie ervaring, klopt bovenstaande?
Dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoUDd95no8q6dhkZkq-FQgVYFjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9jQFn5AxXycFS2M3tPWRXh4R.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door pasmanm op 24-12-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pasmanm schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:43:

Toch is mij nog iets onduidelijk. Hoop dat medetweakers die dit process reeds zijn doorgegaan, kunnen adviseren.

*) Een extra hoofdschakelaar (zelfde hoeveelheid fasen, in mijn geval 3). Deze zou ik kunnen plaatsen op plek 1 naast de andere hoofdschakelaar
*) Een extra meterunit. Deze zou op plek 2 passen, als ik de bestaande coax, rails en stroom omleg. De breedte is dan precies 23 cm tussen de bestaande unit en de waterleiding aan de rechterkant. Is dat voldoende ruimte?
*) De 3-fasen hoofdzekering is nu nog met stoppen. Deze zou verplicht worden vervangen in het aanvraag proces naar een automaat en komt dan op dezelfde plek met dezelfde metingen. Klopt het dat de uitgangs draden van deze nieuwe hoofdaansluiting dan naar de oude meter en nieuwe meter op plek 2 gaan lopen. Dan hoeft er niets geplaatst te worden op plek 3.

Dank

[Afbeelding]
punt 1 en 2: klopt helemaal volgens mij.
punt 3: dat klopt niet. Tenminste, bij mij werd op plek 3 gewoon een lege kast geplaatst die ze gebruiken om de boel door te lussen. Dat weglaten was geen optie want dan zou de bedrading via meterkast 1 moeten lopen en dat mag niet.
zie de foto in mijn post:https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/73362040#73362040
je ziet daar een lege kast bij wat voor jou plek 3 zou zijn. maar dan aan de linkerkant.

In mijn geval, bij Enexis, wordt er een 2e meterbord geplaatst waar de 2e slimme meter op komt. De 1e slimme meter + meterbord blijft dus zitten.
Echter heb ik hier ook gelezen dat bij sommige mensen het oude meterbord vervangen werd door een nieuw meterbord dat geschikt is om 2 meters op te plaatsen. In dat geval heb je met andere afmetingen te maken dan die 23 cm.

Het is allemaal dus niet volledig vooraf te zeggen. Je netbeheerder bepaalt, en informeert je.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 24-12-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
[...]

ik vind punt 4 hiervan heel interessant. Ik snap uit dit topic dat het in de praktijk gebeurt dat je bij een SAP nogmaals de vermindering energiebelasting ontvangt. Dat klopt toch?

ik heb een zeer sterk vermoeden dat dat niet conform de regels is en dus niet zou moeten, maar dat het praktisch wel gebeurt omdat dat nu eenmaal is hoe de systemen bij de leveranciers zijn ingericht. de basis van mijn vermoeden:

vrijwel alles met energiebelasting gaat per WOZ object, je kunt bijvoorbeeld iets aanvragen dat "cumulatie energiebelasting" heet als je meerdere meters/aansluitingen op 1 WOZ object hebt. Daarbij wordt alles bij elkaar geharkt en kom je soms gunstiger uit in de staffels energiebelasting. (zie bijv https://www.vattenfall.nl...ergiebelasting/cumulatie/ ) met dit als basis lijkt het me voor de hand te liggen dat de vermindering energiebelasting ook bedoeld is als max 1. x per WOZ object.

edit: iets meer research geeft me ook dit soort pagina's https://www.ostraka.nl/Ni...WOZ-objectafbakening.html hieruit lijkt ook te volgen dat er maar 1x vermindering energiebelasting per WOZ object mag plaatsvinden. Dat het niet gebeurt snap ik want energielevernaciers hebben geen check op WOZ-objecten, maar ik heb dus een sterk vermoeden dat dit SAP-geintje hierdoor in elk geval in grijs gebied zit.

edit 2: nog een site waar hetzelfde bevestigd wordt https://www.engie.nl/zzp-...ustering-energiebelasting

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 24-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
pasmanm schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:43:

*) Een extra hoofdaansluiting met schakelaar (zelfde hoeveelheid fasen, in mijn geval 3). Deze zou ik kunnen plaatsen op plek 1 naast de andere hoofdschakelaar

Dank

[Afbeelding]
4 wordt vervangen door kast met installatieautomaten.
3 wordt een soortgelijke kast (behuizing) als 4.
Huidige meterbord wordt vervangen.
2 erbij geplaatst.

3 wordt het verdeelpunt om de bedrading die van 4 (de hoofdzekeringen) afkomt naar de 2 meters te brengen.

Kastje 1 dien je zelf te plaatsen.
In mijn geval heb ik een kastje met een zijuitgang geplaatst met ruimte voor een 3f+N hoofdschakelaar en een 3f+N (alamat) installatieautomaat. Vergeet ook niet de aarde hier in aan te brengen.

Zo is het bij mij afgelopen november gegaan door Stedin.
Ja, het kan anders. Nee, dat doen ze niet :+
Verder terug staan er al foto's (van anderen) van deze situatie.

En soms ben je niet snel genoeg met typen...... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:04:
[...]

ik vind punt 4 hiervan heel interessant. Ik snap uit dit topic dat het in de praktijk gebeurt dat je bij een SAP nogmaals de vermindering energiebelasting ontvangt. Dat klopt toch?
dat klopt
ik heb een zeer sterk vermoeden dat dat niet conform de regels is en dus niet zou moeten, maar dat het praktisch wel gebeurt omdat dat nu eenmaal is hoe de systemen bij de leveranciers zijn ingericht. de basis van mijn vermoeden:
klopt
vrijwel alles met energiebelasting gaat per WOZ object, je kunt bijvoorbeeld iets aanvragen dat "cumulatie energiebelasting" heet als je meerdere meters/aansluitingen op 1 WOZ object hebt. Daarbij wordt alles bij elkaar geharkt en kom je soms gunstiger uit in de staffels energiebelasting. (zie bijv https://www.vattenfall.nl...ergiebelasting/cumulatie/ ) met dit als basis lijkt het me voor de hand te liggen dat de vermindering energiebelasting ook bedoeld is als max 1. x per WOZ object.

edit: iets meer research geeft me ook dit soort pagina's https://www.ostraka.nl/Ni...WOZ-objectafbakening.html hieruit lijkt ook te volgen dat er maar 1x vermindering energiebelasting per WOZ object mag plaatsvinden. Dat het niet gebeurt snap ik want energielevernaciers hebben geen check op WOZ-objecten, maar ik heb dus een sterk vermoeden dat dit SAP-geintje hierdoor in elk geval in grijs gebied zit.

edit 2: nog een site waar hetzelfde bevestigd wordt https://www.engie.nl/zzp-...ustering-energiebelasting
klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
de Peer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:55:
[...]

dat klopt

[...]

klopt

[...]

klopt
OK, mooi dat dit blijbkaar bekend is. Maar is er dan niemand die denkt "hey shit ik moet dit niet zo doen want het kan teruggevorderd worden?". Dit is misschien nog geen belastingfraude maar het klopt ook niet natuurlijk dat dit gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:33:
[...]

OK, mooi dat dit blijbkaar bekend is. Maar is er dan niemand die denkt "hey shit ik moet dit niet zo doen want het kan teruggevorderd worden?". Dit is misschien nog geen belastingfraude maar het klopt ook niet natuurlijk dat dit gebeurt.
Het is volgens mij de leverancier die het onterecht uitkeert. En ik die niet protesteer.
Als ik het moet terug betalen, dan betaal ik het terug.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-12-2022 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:29
Dank voor alle goede adviezen.

Ik heb vandaag dan maar een aanvraag voor een SAP gedaan.
Netwerk beheerder is Stedin en zal hier op het forum mijn ervaringen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Weet iemand of bij de postcoderoosregeling je alleen de gegevens van je PAP dient op te geven? Zou de SAP nog interresanter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Mausinho in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?" meldt, dat een SAP voor een woonfunctie illegaal zou zijn.
Hoe zien jullie dat?

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nico-G schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:42:
Mausinho in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?" meldt, dat een SAP voor een woonfunctie illegaal zou zijn.
Hoe zien jullie dat?
"de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte"

tsja dat lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

de Peer schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:51:
[...]

"de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte"

tsja dat lijkt me duidelijk.
Wat, is nu mijn verwondering, doe je met die duidelijkheid, nu je je SAP (met wisselschakelaar) ook ten behoeve van een bewoonde ruimte gebruikt?

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bedoelen ze niet gewoon een extra woonruimte.... Dat je de buren erop inkoppelt zegmaar. In je eigen installatie zal hij altijd deel uitmaken van een installatie met woonfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nico-G schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:01:
[...]

Wat, is nu mijn verwondering, doe je met die duidelijkheid, nu je je SAP (met wisselschakelaar) ook ten behoeve van een bewoonde ruimte gebruikt?
Ik persoonlijk doe er niets mee en ga op dezelfde voet verder. Wel zal ik proberen (Waar mogelijk) verbruik zoveel mogelijk via PAP te doen en teruglevering via SAP.

En toch vind ik het bijzonder dat je bij je energieleverancier ook kunt aangeven (aanvinken) dat jouw SAP wél een woonfunctie heeft. Dus blijkbaar kan/mag het wel in bepaalde situaties.

het lijkt me ook typisch iets wat gewoon gedoogd wordt, omdat controle ook vrijwel niet uitvoerbaar is.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 26-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Alleen voor niet bewoonde ruimte, zoals een kantoorruimte, een werkplaats of voor je laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:01:
Bedoelen ze niet gewoon een extra woonruimte.... Dat je de buren erop inkoppelt zegmaar. In je eigen installatie zal hij altijd deel uitmaken van een installatie met woonfunctie.
niet per se. Ze bedoelen dat je er wel je auto (laadpaal) of zonnepanelen op aan mag sluiten, maar niet je 'huis' dus huishoudelijke apparaten enzo.
Echt als aanvulling op de PAP dus, en je mag maar 1 installatie aansluiten op de SAP.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 26-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:05:
[...]

niet per se. Ze bedoelen dat je er wel je auto (laadpaal) of zonnepanelen op aan mag sluiten, maar niet je 'huis' dus huishoudelijke apparaten enzo.
Echt als aanvulling op de PAP dus, en je mag maar 1 installatie aansluiten op de SAP.
Zonder context, uitleg zullen we het nooit weten. PV zit ook vast aan je woonhuis... En zonder SAP horen die dingen ook gewoon bij je huisinstallatie...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 14:41
De FAQ is er toch best duidelijk over;

3. Wat zijn de voordelen van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt)?

Door een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) achter een aansluiting te maken, wordt het mogelijk om op één aansluiting meerdere energieleveranciers te contracteren. Hierdoor is het eenvoudiger om een aansluiting te delen en separaat te verrekenen

6. Welke aansluitcategorieën zijn geschikt voor een extra meetpunt (secundair allocatiepunt)?

Voor alle aansluitcategorieën kan er een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) worden aangevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Heeft iemand familie in Griekenland? Daar is de SFT440 wel nog voor een nette prijs te koop:

https://www.skroutz.gr/s/...άγας-400V-40A-SFT440.html

[ Voor 2% gewijzigd door FAQ op 27-12-2022 10:17 . Reden: Linkje werkte niet goed met griekse tekens ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
FAQ schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:11:
Heeft iemand familie in Griekenland? Daar is de SFT440 wel nog voor een nette prijs te koop:
ABB OT40F4C geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nico-G schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:05:
Alleen voor niet bewoonde ruimte, zoals een kantoorruimte, een werkplaats of voor je laadpaal
Dus de garage die niet aan het huis vast zit kan op de SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Kan ook, maar zo'n Hager voor € 30 is wat mij betreft een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26
Amazon heeft hem weer op voorraad: https://www.amazon.de/dp/...7aa1d8baf752c6&th=1&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Die kostte 3 jaar geleden 30 euro.... Dat is pas inflatie....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09 09:07
Srednier schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:11:
[...]

Cogas plaatste de SAP wel gewoon, het duurde 2 dagen voordat Tibber leverde op de SAP, sneller was niet mogelijk. Ik heb nog niets gehoord over de stroom die ik 2 dagen heb afgenomen zonder contract, dat is nu zo'n 3 weken geleden...
Hier exact hetzelfde bericht van Tibber ontvangen. Nu ben ik op zoek naar een tijdelijke oplossing. Maar veel is er niet mogelijk zonder dat je er gelijk een maand aan vast zit, of je moet in de bedenktijd gaan zitten van een contract. Frank energie heb ik geen vertrouwen in de chat (die reageren nauwelijks). Vandebron kan ik mijn 2e ean code niet selecteren? Die kijkt alleen naar het adres.
Ik zit in enexis gebied, gewoon er op aan laten komen of heeft iemand een ander advies waar je wel terecht kunt met deze wensen?

Edit: Zonneplan lukt wel, maar vraagt nu om een meternummer. Komt vast goed zodra hij hangt

[ Voor 5% gewijzigd door Ferrox1 op 27-12-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Groter en extra hendel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:58:
[...]

Die kostte 3 jaar geleden 30 euro.... Dat is pas inflatie....
Ja maar ergens anders 190-220 euro, scheelt toch aardig wat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

John245 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:19:
[...]

Dus de garage die niet aan het huis vast zit kan op de SAP?
Garage/werkplaats kan dus op een SAP, ook als ie aan huis vastzit. Een garage is geen verblijfsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nico-G schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:07:
[...]

Garage/werkplaats kan dus op een SAP, ook als ie aan huis vastzit. Een garage is geen verblijfsruimte.
Al mijn grootverbuikers (WP, Server, vijverpompen) staan in de garage ;-) Dus die kan ik rustig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

John245 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:10:
[...]

Al mijn grootverbuikers (WP, Server, vijverpompen) staan in de garage ;-) Dus die kan ik rustig aansluiten.
Dat is dan jammer voor je. De WP is ten behoeve van een woonfunctie daar neergezet, of heb je die uitsluitend ter verwarming van de garage/werkplaats? Als je de server als bedrijfscomputer voor de werkplaats inzet, dan is dat tercht. Voor de woonfunctie niet. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nico-G schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:13:
[...]

Dat is dan jammer voor je. De WP is ten behoeve van een woonfunctie daar neergezet, of heb je die uitsluitend ter verwarming van de garage/werkplaats? Als je de server als bedrijfscomputer voor de werkplaats inzet, dan is dat tercht. Voor de woonfunctie niet. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?
Alles is gedeeld natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:20
Als de garage tot dezelfde WOZ object behoord.

Is dat een ander WOZ object dan zou het een eigen zelfstandige aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09 09:07
Ferrox1 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]

Hier exact hetzelfde bericht van Tibber ontvangen. Nu ben ik op zoek naar een tijdelijke oplossing. Maar veel is er niet mogelijk zonder dat je er gelijk een maand aan vast zit, of je moet in de bedenktijd gaan zitten van een contract. Frank energie heb ik geen vertrouwen in de chat (die reageren nauwelijks). Vandebron kan ik mijn 2e ean code niet selecteren? Die kijkt alleen naar het adres.
Ik zit in enexis gebied, gewoon er op aan laten komen of heeft iemand een ander advies waar je wel terecht kunt met deze wensen?

Edit: Zonneplan lukt wel, maar vraagt nu om een meternummer. Komt vast goed zodra hij hangt
Ook dat is niet gelukt, want die kunnen pas 21 dagen later beginnen met leveren. Ik denk dat het toch op aanvragen komt nadat hij hangt.

Heerlijk geregeld dit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
Hier op dag van plaatsing Tibber aangevraagd en daarna via chat aangegeven dat ik ivm plaatsing SAP levering graag direct wilde starten. Na aanlevering van een paar documenten via de chat hebben ze dit gefixt. Volgens mij 1 of 2 dagen zonder contract gezeten, maar ook geen verbruik gehad dus dikke prima.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:37:
[...]

Dat klopt. is alleen op PAP van toepassing. Ik heb de link zo niet maar dat staat in de subsidieregeling die energieleveranciers moeten gebruiken om de kosten van het plafond te declareren bij de overheid.

voor mij jammer, want ik heb al mijn teruglevering via de PAP en al het verbruik op de SAP. En dat kan ik niet wijzigen zonder een (heel fijn) contract open te breken.
Lekker wel, dat wordt ook mijn situatie.
Zou Innova mijn tlv jaarcontract van PAP naar SAP willen omzetten?

Dat gaat eind februari in en dan heb ik de SAP als het goed is net. Huidige levercontract kan dan op de PAP actief blijven of over naar dynamisch.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:08:
[...]

Aangezien het contract nog niet is ingegaan zou het in jouw geval misschien wel kunnen.
Een bestaande situatie waarbij het contract al in is gegaan op de PAP zou ik niet durven wijzigen, je wilt gewoon absoluut niet dat het verkeerd gaat.

Dus ja, in jouw geval zou ik er wel een belletje aan wagen. maar echt goed opletten dat ze niet een nieuw contract (met lage TLV) aanmaken!!

Aan de andere kant, ik ga dat hele prijsplafond niet nodig hebben waarschijnlijk vanwege dynamische tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 11:15 ]

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:14:
[...]

Aangezien het contract nog niet is ingegaan zou het in jouw geval misschien wel kunnen.
Een bestaande situatie waarbij het contract al in is gegaan op de PAP zou ik niet durven wijzigen, je wilt gewoon absoluut niet dat het verkeerd gaat.

Dus ja, in jouw geval zou ik er wel een belletje aan wagen.

Aan de andere kant, ik ga dat hele prijsplafond niet nodig hebben waarschijnlijk vanwege dynamische tarieven.
Ik wacht eerst even het EAN nummer van de SAP af en bel Innova dan wel een keer. Zal alvast Enexis polsen over dat EAN nummer én de precieze installatiedatum.

Bij dynamische tarieven kan de gemiddelde prijs in een maand natuurlijk wel boven het prijsplafond uitkomen. Meterkast moet ik nog omzetten en alleen 3-fase PV naar SAP overzetten lijkt me eenvoudiger dan alle verbruikers

Of misschien toch even kijken naar schakelaars om zowel PV als verbruikers in 1x te kunnen wisselen tussen PAP en SAP. Die kan ik dan gelijk mee (laten) plaatsen.

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:20:
[...]
Bij dynamische tarieven kan de gemiddelde prijs in een maand natuurlijk wel boven het prijsplafond uitkomen.
In theorie wel mogelijk ja. Maar aangezien ik ook veel verbruik stuur (E-auto, WPB, warmtepompen) is dat voor mij niet erg waarschijnlijk. In dat opzicht ga ik dus niet veel missen aan het plafond verwacht ik.
Of misschien toch even kijken naar schakelaars om zowel PV als verbruikers in 1x te kunnen wisselen tussen PAP en SAP. Die kan ik dan gelijk mee (laten) plaatsen.
Ja, het blijft moeilijk inschatten of je dat ook daadwerkelijk veel gaat gebruiken, maar ik vond het zelf wel een fijn idee om op alles voorbereid te zijn en om straks letterlijk 'snel te kunnen schakelen' :9

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:27:
[...]

In theorie wel mogelijk ja. Maar aangezien ik ook veel verbruik stuur (E-auto, WPB, warmtepompen) is dat voor mij niet erg waarschijnlijk. In dat opzicht ga ik dus niet veel missen aan het plafond verwacht ik.

[...]

Ja, het blijft moeilijk inschatten of je dat ook daadwerkelijk veel gaat gebruiken, maar ik vond het zelf wel een fijn idee om op alles voorbereid te zijn en om straks letterlijk 'snel te kunnen schakelen' :9
Heb je die Hägers zelf aangelegd? Ik begrijp uit wat ik hier zo teruglees dat installateurs zeggen dat ze dat niet zo mogen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:34:
[...]

Heb je die Hägers zelf aangelegd? Ik begrijp uit wat ik hier zo teruglees dat installateurs zeggen dat ze dat niet zo mogen installeren.
Ja heb ik zelf aangelegd.
Installateur zal er inderdaad moeite mee hebben om e.e.a. niet volgens de NEN en/of andere richtlijnen aan te leggen. Met name het verbinden van 2 meterkasten zal tegen hun gevoel in gaan.

• John245
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:28:
[...]

Installateur zal er inderdaad moeite mee hebben om e.e.a. niet volgens de NEN en/of andere richtlijnen aan te leggen. Met name het verbinden van 2 meterkasten zal tegen hun gevoel in gaan.
Hoe kijkt de brandverzekering hier tegen aan. Gaan ze uitkeren als de omschakelaar de oorzaak van de brand is?

• Simpel360
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:28:
[...]

In mijn geval heb ik 2 kabels van de PAP/SAP goepenkast naar de omvormer gebracht en daar de omschakelaar.
Natuurlijk ook de fasen uitgekleurd (RD-GL-BL/L1-L2-L3) mocht je onverhoopt sluiting krijgen, al zou ik niet weten hoe, heb je geen fase sluiting.
De groepenkasten in de meterkast voldoen nu sowieso aan de norm, over de rest kun je van mening verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:00:
[...]

Hoe kijkt de brandverzekering hier tegen aan. Gaan ze uitkeren als de omschakelaar de oorzaak van de brand is?
geen flauw idee. Is gewoon een standaard onderdeel van Hager. lijkt me niets mis mee.
ik zie ook niet hoe dat brand zou moeten kunnen veroorzaken.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 29-12-2022 14:05 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
de Peer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:03:
[...]

geen flauw idee. Is gewoon een standaard onderdeel van Hager. lijkt me niets mis mee.
ik zie ook niet hoe dat brand zou moeten kunnen veroorzaken.
Je weet dat de belangrijkste taak van een verzekering is om redenen te vinden om niet uit te hoeven keren he? :P Als er ook maar enige twijfel bestaat over de juistheid van een dergelijke installatie, zullen ze ongetwijfeld gaan zeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:27:
[...]

Je weet dat de belangrijkste taak van een verzekering is om redenen te vinden om niet uit te hoeven keren he? :P Als er ook maar enige twijfel bestaat over de juistheid van een dergelijke installatie, zullen ze ongetwijfeld gaan zeuren.
prima. ik laat mijn leven niet bepalen door een verzekeringspolis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:00:
[...]

Dat ze lekker gaan kijken bij PV comboys en hun spanningsafhankelijke Chinese alamats van EUR11.
Daar zouden ze nog een punt kunnen hebben.

Hager component is gewoon kwaliteit en voldoet aan alle richtlijnen.

Daarnaast, als hij de oorzaak is, is er ook wss niet veel meer van over.
En heb thermische beelden om aan te tonen dat alles onder vollast netjes op temperatuur blijft.
En als het toch echt misgaat hangt er ook nog een FKO in de MK.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-12-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 13:34
ursusMaritimus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:08:
[...]

Nee.

Dit is een stukje uit een mail van Innova die ik kreeg:
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Innova Energie biedt niet de mogelijkheid om op een secundaire meter te leveren, wij bieden alleen contracten aan voor de hoofd aansluiting.

Het contract welke u wenst voort te zetten naar een latere datum, is dan ook niet mogelijk. Echter zal er wel een boete in rekening gebracht worden, zoals mijn collega in onderstaande e-mail aangeeft. Dit omdat u buiten uw wettelijke bedenktermijn zit.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:55
Update op de SAP aanvraag hier: contract voor SAP afgesloten bij Engie (zat ik al, variabel), maar krijg toch te maken met netbeheerkosten in het contract.

Heb al gebeld met Stedin die aangaven dat die kosten maar een keer in rekening gebracht moeten worden, maar na een tweede belletje met Engie blijven ze erbij dat het zo hoort en ontstaat een kastje muur situatie.

Iemand ervaring hoe dat administratief recht te trekken, of gaat dit vanzelf goed bij het opmaken van de maandelijkse rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:30:
Update op de SAP aanvraag hier: contract voor SAP afgesloten bij Engie (zat ik al, variabel), maar krijg toch te maken met netbeheerkosten in het contract.
Om welke kosten gaat het dan, die 30 euro per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 13:34
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:30:

Heb al gebeld met Stedin die aangaven dat die kosten maar een keer in rekening gebracht moeten worden, maar na een tweede belletje met Engie blijven ze erbij dat het zo hoort en ontstaat een kastje muur situatie.

Iemand ervaring hoe dat administratief recht te trekken, of gaat dit vanzelf goed bij het opmaken van de maandelijkse rekening?
Kijk het effen aan. Misschien krijg je ook 2 x vermindering energiebelasting. Als dat zo is dan is het per saldo voordeliger voor jou. Ik zou wachten tot een eindafrekening, dan kun je altijd nog gaan zeiken.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:02:
[...]

Om welke kosten gaat het dan, die 30 euro per jaar?
Nee het lijkt gewoon de volle mep, 354,51 euro. Maar inderdaad ook de vermindering energiebelasting (ondanks aangeven dat de tweede meter geen woon/verblijfsfunctie heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:56:
[...]

Nee het lijkt gewoon de volle mep, 354,51 euro. Maar inderdaad ook de vermindering energiebelasting (ondanks aangeven dat de tweede meter geen woon/verblijfsfunctie heeft).
oh dat is foute boel ja, even achter aan gaan, al loop je dan het risico ook de vermindering energiebelasting kwijt te raken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:30:
[...]

oh dat is foute boel ja, even achter aan gaan, al loop je dan het risico ook de vermindering energiebelasting kwijt te raken misschien.
Ga ik doen, het is alleen super druk. Belde om 9.00 dan heb je direct iemand aan de lijn maar een uur later duurde het 20 minuten..

Ik bel ze daarom maar begin van het nieuwe jaar binnen de bedenktermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Net ook bericht van Innova ontvangen dat ze geen contracten op een SAP afsluiten. Mogen ze dat zomaar weigeren volgens hun vergunning van ACM voor levering van energie?

Hebben jullie nog meer ervaringen van energieleveranciers die weigeren op een SAP een stroomcontract af te sluiten?

Ik heb begrepen dat het prijsplafond alleen van toepassing is op de PAP. Wil je daar zonder gas nog iets aan hebben, dan zullen je daar je levering moeten hebben en dan dus terugleveren op de SAP.

Uiteraard kun je een dynamisch contract op de SAP nemen (en terugleveren op de PAP) maar dan is er een kans dat je gemiddelde maandprijs boven de 40 cent all-in komt. Zeker als de prijzen weer fors gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:15
ursusMaritimus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:14:
Net ook bericht van Innova ontvangen dat ze geen contracten op een SAP afsluiten. Mogen ze dat zomaar weigeren volgens hun vergunning van ACM voor levering van energie?

Hebben jullie nog meer ervaringen van energieleveranciers die weigeren op een SAP een stroomcontract af te sluiten?

Ik heb begrepen dat het prijsplafond alleen van toepassing is op de PAP. Wil je daar zonder gas nog iets aan hebben, dan zullen je daar je levering moeten hebben en dan dus terugleveren op de SAP.

Uiteraard kun je een dynamisch contract op de SAP nemen (en terugleveren op de PAP) maar dan is er een kans dat je gemiddelde maandprijs boven de 40 cent all-in komt. Zeker als de prijzen weer fors gaan stijgen.
Voordat ik een SAP bestelde in mei/juni 2022 heb ik een vraag hierover gesteld aan de ACM. Ze hebben me toen gebeld en gezegd dat een energieleverancier geen acceptatieplicht heeft voor een SAP zoals dat wel geld met een modelcontract voor een PAP. Mogelijk kun je echter Innova vragen of je wel een modelcontract kunt afsluiten voor je SAP bij ze. Maar ik ken de voorwaarden/tarieven daar niet van.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Afgelopen dag is mijn SAP geïnstalleerd door Enexis. Aanvraag in augustus, 1e afspraak in november kon niet doorgaan omdat ze de kast met verdeelblokjes (onder de meter) niet op voorraad hadden. Uiteindelijk was het in iets meer dan een uurtje gepiept, met netjes hetzelfde type meter :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyUDfBa8HhaIeNayESn_OuvZT3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NL3qkH4TqTmhNmXZ5cmbxvmS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84s1EH0p-j2a21E4zJZD29hIIJU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nzNMuKRFqPLPj3MQGL1rDgKh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
dennistd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 02:36:
Afgelopen dag is mijn SAP geïnstalleerd door Enexis. Aanvraag in augustus, 1e afspraak in november kon niet doorgaan omdat ze de kast met verdeelblokjes (onder de meter) niet op voorraad hadden. Uiteindelijk was het in iets meer dan een uurtje gepiept, met netjes hetzelfde type meter :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben ze bij jou de smeltzekeringen vervangen door automaten of had je die al?
Ik werd van de week gebeld met de vraag waar de SAP voor gaat dienen en toen vroeg ik of ze de smeltzekeringen zouden vervangen door automaten, maar men gaf aan van niet. Ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat Enexis dit wel deed.... :?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
De automaten zijn bij mij al (kosteloos) geplaatst toen ik van 1 naar 3 fasen ging in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
dennistd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:56:
De automaten zijn bij mij al (kosteloos) geplaatst toen ik van 1 naar 3 fasen ging in 2021.
Bofkont, ik kreeg toen mooi 3 smeltzekeringen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Wat zijn de kosten voor een SAP, Liander verwijst naar het meetbedrijf (nog nooit van gehoord).

Zijn er naast eenmalige kosten ook vaste maandelijkse kosten?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:57:
Wat zijn de kosten voor een SAP, Liander verwijst naar het meetbedrijf (nog nooit van gehoord).

Dat kun je in dit topic lezen. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Dat kun je in dit topic lezen. Succes
Of op mijnaansluiting.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Meetbedrijf is voor een (groot-)zakelijke aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Bravertal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:57:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUVoA0CtUvjJbcGFu2AQT1r7LtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjp726lt4ZsyYNOI0eGnWWm4.png?f=fotoalbum_large

Zie https://www.liander.nl/uwtarieven/?ref=22677

Daarnaast nog €19,5650 per jaar voor de meetdienst (extra meter): https://www.liander.nl/si...20per%201-1-2023_V1.0.pdf

Stuk voordeliger dan Enexis wel trouwens, daar ben je eenmalig €573,49 kwijt en per jaar €33,91420 voor de meetdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
dennistd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:40:
[...]

[Afbeelding]

Zie https://www.liander.nl/uwtarieven/?ref=22677

Daarnaast nog €19,5650 per jaar voor de meetdienst (extra meter): https://www.liander.nl/si...20per%201-1-2023_V1.0.pdf

Stuk voordeliger dan Enexis wel trouwens, daar ben je eenmalig €573,49 kwijt en per jaar €33,91420 voor de meetdienst.
Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik de 40 pagina's gelezen en ben redelijk up to date. :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
[...]

Punt 3 vind ik interessant. Hoe kan ik in 1x switchen, wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 05:10:
[...]

Punt 3 vind ik interessant. Hoe kan ik in 1x switchen, wat heb ik daarvoor nodig?
In dit topic zoeken op Hager ST440.
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 05:10:
[...]

Ik gebruik daarvoor de SFT440 van Hager. Die was een tijdje terug voor een paar tientjes te koop bij de Duitse Amazon. Zie mijn post hier: de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Ik zie hier vaak de dure SFT440 voorbij komen, maar voor een enkelfasige omvormer heb je natuurlijk voldoende aan de SFT240 die je hier al voor 3 tientjes hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Meeste mensen in dit topic hebben flinke overproductie en dus 3fase omvormer(s) of meerdere 1-fase omvormers.

Daarnaast kun je met de SFT440 ook je gehele huisinstallatie overzetten van PAP naar SAP en vice versa.

En op zn best was de 440 ook 3 en een beetje tientjes…

Dus je kunt er nu op beknibbelen maar hebt dan ook helemaal geen flexibiliteit om iets te veranderen in de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Net via mijnaansluiting.nl een aanvraag ingediend bij Liander. Week 12 (de eerste mogelijkheid) heb ik opgegeven als voorkeurstijdstip. Zou me alles meevallen als ze met 2 a 3 maanden al komen, maar we zullen het zien. Voor die € 263,22 (incl. BTW) wil ik ook wel een SAP :)

Edit:
Ik plaats boven elke meter 2x een reguliere hoofdschakelaar. Eerst meter B bijschakelen en vervolgens meter A afschakelen. Ja, ik voldoe dan 2 seconden niet aan de letter der wet (wel aan de geest der wet), maar mijn installatie raakt niet spanningsvrij. Ja, ik KAN de meters onderling koppelen, maar nee daar is geen baat bij dus dat doe ik niet (uitgezonderd van die 2 seconden overlap). Je hoeft dus nog steeds maar 1 hoofdschakelaar per meter uit te schakelen in geval van "nood". De regel is dat je ze niet onderling mag verbinden er staat niet dat het niet toegestaan is dat je ze KAN verbinden (dat kan immers ook met een draadje).

Edit 2:
Zo ziet dat er schematisch uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1PPkvqNuwH4ixn1rzIGg0yFFgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/og4U8ILufz6iUmAKroVmsIQZ.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door nietwijk op 05-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietwijk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
Net via mijnaansluiting.nl een aanvraag ingediend bij Liander. Week 12 (de eerste mogelijkheid) heb ik opgegeven als voorkeurstijdstip. Zou me alles meevallen als ze met 2 a 3 maanden al komen, maar we zullen het zien. Voor die € 263,22 wil ik ook wel een SAP :)
Ja dat is geen geld.
Ik dacht echter dat Liander gemiddeld 7 maanden levertijd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Toevallig van de week een klein testje gedraaid met een 1200w LED driver van werk en een omvormer; met 90,5% efficientie werd 7ct/kwh stroom opgewaardeerd naar 90ct/kwh stroom. Met een betere LED driver zou dit zelfs 92,5% kunnen zijn. Het is alleen discutabel of een dubbele galvanische scheiding telt als zijnde "niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld."

Gevalletje leuk om te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 05-01-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Ja dat is geen geld.
Ik dacht echter dat Liander gemiddeld 7 maanden levertijd had.
Ik vorige week aangevraagd en kon week 11 aangeven. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Ik vorige week aangevraagd en kon week 11 aangeven. Ben benieuwd.
Ja. ben benieuwd of dat ook echt levering is of 'in behandeling nemen van de aanvraag' of 'inplannen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:15
scoobs schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:23:
Toevallig van de week een klein testje gedraaid met een 1200w LED driver van werk en een omvormer; met 90,5% efficientie werd 7ct/kwh stroom opgewaardeerd naar 90ct/kwh stroom. Met een betere LED driver zou dit zelfs 92,5% kunnen zijn. Het is alleen discutabel of een dubbele galvanische scheiding telt als zijnde "niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld."

Gevalletje leuk om te weten.
Ik kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan. Zo wel dan lijkt het me het failliet van het SAP voor dit soort toepassingen aangezien dit wat mij betreft (!) duidelijk misbruik maken van de situatie zou zijn.
Goedkoop een accu laden via PAP/SAP en duur ontladen bij de andere meter zou eventueel regeltechnisch nog toegestaan kunnen zijn maar lijkt me al grenzen aan de goede moraal indien je dit 24/7 gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Yeah, ik was vooral verbaasd over de eenvoud waarmee dit te realiseren is. Moraliteit buiten wege gelaten is hier een verdienmodel van maken ook het opzoeken van de legale grenzen. Vervang echter de leddriver + omvormer voor een tweetal elektromotoren die mechanisch aan elkaar zitten op een as, en het zou legaal afgedekt moeten zijn. Er is immers geen elektrische verbinding - enkel mechanisch - tussen de meterkasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:54:
Yeah, ik was vooral verbaasd over de eenvoud waarmee dit te realiseren is. Moraliteit buiten wege gelaten is hier een verdienmodel van maken ook het opzoeken van de legale grenzen. Vervang echter de leddriver + omvormer voor een tweetal elektromotoren die mechanisch aan elkaar zitten op een as, en het zou legaal afgedekt moeten zijn. Er is immers geen elektrische verbinding - enkel mechanisch - tussen de meterkasten.
ik denk dat je het ruimer moet interpreteren. Dus niet de letter van de wet maar de geest van de wet.
Zou het risico niet lopen. dit is vragen om een controle met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:07:
Meeste mensen in dit topic hebben flinke overproductie en dus 3fase omvormer(s) of meerdere 1-fase omvormers.

Daarnaast kun je met de SFT440 ook je gehele huisinstallatie overzetten van PAP naar SAP en vice versa.

En op zn best was de 440 ook 3 en een beetje tientjes…

Dus je kunt er nu op beknibbelen maar hebt dan ook helemaal geen flexibiliteit om iets te veranderen in de toekomst.
Als ik een SAP heb dan kan ik dus gewoon dagelijks switchen van PAP naar SAP?

Ik zet een dynamisch contract op de SAP en dat is 's nachts goedkoper dan mijn standaard contract.

Elke electricien plaatst een SFT440 tussen PAP en SAP (oftewel het is wel legaal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Als ik een SAP heb dan kan ik dus gewoon dagelijks switchen van PAP naar SAP?
ja, dat kan. automatisch of handmatig.
Ik zet een dynamisch contract op de SAP en dat is 's nachts goedkoper dan mijn standaard contract.
overdag waarschijnlijk ook dan.
Elke electricien plaatst een SFT440 tussen PAP en SAP (oftewel het is wel legaal)?
Die zijn hier niet erg bekend mee en zullen terughoudend zijn. Je zult zelf een leidende rol moeten nemen. Zie eerdere posts hier waaruit bleek dat installateur geen voorstander was.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:07:
[...]

ja, dat kan. automatisch of handmatig.

[...]

overdag waarschijnlijk ook dan.

[...]

Die zijn hier niet erg bekend mee en zullen terughoudend zijn. Je zult zelf een leidende rol moeten nemen. Zie eerdere posts hier waaruit bleek dat installateur geen voorstander was.
Dat heb ik allemaal gelezen maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit geen probleem is voor mijn apparatuur, bijvoorbeeld mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Dat heb ik allemaal gelezen maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit geen probleem is voor mijn apparatuur, bijvoorbeeld mijn warmtepomp.
Het switchen bedoel je? Dat zou ik niet doen als al je apparatuur op volle kracht draait. eerst de boel uit zetten.

Als je met een SFT440 schakelt gaat de stroom er een seconde af vanwege de middenstand (nulstand). dus alles wordt even spanningloos.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:10:
[...]
Ik wil niet elke keer spanningsloos zijn, zeker niet op de afnemende groepen. Zonnepanelen 's nachts overschakelen vind ik niet zo spannend. Daarom ga ik voor 2 losse hoofdschakelaars per meter zoals in mijn vorige post geschetst. Dan houd je er wel continu spanning op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietwijk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
De regel is dat je ze niet onderling mag verbinden
maar dat doet je vervolgens wel voor 2 seconden :+
Durf je dat trouwens aan? je moet wel 100% zeker weten dat je de juiste fases verbindt anders krijg je een flinke boem.
Ik trek daar de grens, voor mij te gevaarlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:22 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.