Dan moet je wel de hele quote overnemen en niet alleen dit stuk er uit knippen...de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]
maar dat doet je vervolgens wel voor 2 seconden
Nee was bewust. het klopt toch wat ik zeg?nietwijk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Dan moet je wel de hele quote overnemen en niet alleen dit stuk er uit knippen...
No offence overigens
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:24 ]
Ja, maar dat had ik zelf ook al gemeld in dezelfde post.de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Nee was bewust. het klopt toch wat ik zeg?
Ja, als je L1 niet op L1 weet aan te sluiten, dan kan je maar beter helemaal niet aan die kast komen.de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]
Durf je dat trouwens aan? je moet wel 100% zeker weten dat je de juiste fases verbindt anders krijg je een flinke boem.
Ik trek daar de grens, voor mij te gevaarlijk.
Wees gerust, Liander belt je nognietwijk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
Net via mijnaansluiting.nl een aanvraag ingediend bij Liander. Week 12 (de eerste mogelijkheid) heb ik opgegeven als voorkeurstijdstip. Zou me alles meevallen als ze met 2 a 3 maanden al komen, maar we zullen het zien. Voor die € 263,22 (incl. BTW) wil ik ook wel een SAP
Ik vroeg de installateur van Enexis om beide aansluitingen af te monteren op een stel wago din lasklemmen die tussen de Hagars hingen. De beste man van Enexis krabde zich eens achter de oren toen hij de opstelling zag, keek er eens 30 seconden naar terwijl die de kabels tracete, en zei toen "ja, ik snap het, geen probleem". "Bovendien heb je toch hier beneden nog een drietal automaten zitten om alles spanningsloos te maken." Terwijl die naar de hoofdzekering wees.de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:07:
Die zijn hier niet erg bekend mee en zullen terughoudend zijn. Je zult zelf een leidende rol moeten nemen. Zie eerdere posts hier waaruit bleek dat installateur geen voorstander was.
Er moet bij gezegd worden dat ik had aangeboden dat, als hij zich er prettiger bij voelde, ik er eventueel ook nog een paar hoofdautomaten in kon hangen.Dan zou hij alles volgens het boekje kunnen afmonteren, maar dat vond ie maar onzin.
Nu had ik wel iemand die letterlijk zei blij te zijn met een iets interessantere klus, en dacht dat het misschien voor bij hem thuis ook wel een goed idee was vanwege zijn panelen. Het is dus maar net wie je treft.
Over het algemeen dus niks te klagen gehad over het hele proces. Tijd tussen aanvraag en ombouw had 3 weken kunnen zijn (na twee weken nabellen, wilden me 3 werkdagen later inplannen) maar heeft langer geduurd omdat ik niet tijdig klaar was. En de ombouw zelf was ook vrij gezellig.
Nog even voortbordurend op mijn vorige post.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:46:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dit is toegestaan. Zo wel dan lijkt het me het failliet van het SAP voor dit soort toepassingen aangezien dit wat mij betreft (!) duidelijk misbruik maken van de situatie zou zijn.
Goedkoop een accu laden via PAP/SAP en duur ontladen bij de andere meter zou eventueel regeltechnisch nog toegestaan kunnen zijn maar lijkt me al grenzen aan de goede moraal indien je dit 24/7 gaat doen.
De regels m.b.t. een SAP staan vermeld in de netcode electriciteit
https://wetten.overheid.n...z=2022-12-18&g=2022-12-18
Sub a verbied je dus om PAP en SAP met elkaar te verbinden.Indien een aansluiting waaraan een primair allocatiepunt is toegekend, bestaat uit meer dan één verbinding en de installaties die zich achter die verbindingen bevinden niet elektrisch gekoppeld zijn of kunnen worden anders dan via de netzijde van de aansluiting, kent de netbeheerder op verzoek van de aangeslotene een of meer secundaire allocatiepunten aan de aansluiting toe ten behoeve van het faciliteren van meerdere overeenkomsten met leveranciers en BRP’s op die aansluiting onder voorwaarde dat:
a. elk allocatiepunt bij een afzonderlijke installatie behoort, die niet elektrisch gekoppeld is of kan worden met een andere installatie anders dan via de netzijde van de aansluiting;
b. de afzonderlijke installaties als bedoeld in onderdeel a, zich op dezelfde onroerende zaak bevinden, met uitzondering van aansluitingen als bedoeld in artikel 1, zesde lid, van de Elektriciteitswet 1998;
c. de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte;
d. op het overdrachtspunt van elke verbinding zich een meetinrichting bevindt overeenkomstig artikel 2.12 en overeenkomstig de voorwaarden voor meetinrichtingen die op grond van de Meetcode elektriciteit van toepassing zijn op de desbetreffende aansluiting;
e. de locatie van elk van de meetinrichtingen, als bedoeld in onderdeel d, aan de voorwaarden in artikel 2.11 voldoet;
f. indien het een grootverbruikaansluiting betreft, voldaan wordt aan artikel 1.2.3.2 van de Meetcode elektriciteit;
g. er sprake is van één aansluit- en transportovereenkomst tussen de aangeslotene en de netbeheerder voor de desbetreffende aansluiting, ongeacht het aantal aan die aansluiting toegekende allocatiepunten en ongeacht het aantal leveringsovereenkomsten met verschillende leveranciers.
Sub c lees ik als volgt: je mag een SAP niet gebruiken als tussenmeter t.b.v. bijvoorbeeld onderverhuur.
Ik vraag me echter wel af of je dit strikter zou moeten nemen en zou moeten lezen als: op je SAP mag je niet je woonkamer/keuken/slaapkamer/badkamer aansluiten omdat dit onder bewoning van een ruimte valt. Zonnepanelen, en het laden van een elektrische auto mag wel.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? In het bijzonder de mede SAP bezitters.
er staat volgens mij (sub a) ook dat er 1 installatie aangesloten mag worden per SAP. dus laadpaal of zonnepanelen kan wel, maar niet je huisapparatuur want dat zijn heel veel verschillende 'installaties'.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
[...]
Nog even voortbordurend op mijn vorige post.
[...]
Sub a verbied je dus om PAP en SAP met elkaar te verbinden.
Sub c lees ik als volgt: je mag een SAP niet gebruiken als tussenmeter t.b.v. bijvoorbeeld onderverhuur.
Ik vraag me echter wel af of je dit strikter zou moeten nemen en zou moeten lezen als: op je SAP mag je niet je woonkamer/keuken/slaapkamer/badkamer aansluiten omdat dit onder bewoning van een ruimte valt. Zonnepanelen, en het laden van een elektrische auto mag wel.
Nu voel ik me geen zware overtreder als ik dat toch doe moet ik zeggen.
het verbinden van PAP en SAP neem ik wat serieuzer. daar begin ik niet aan.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:53 ]
elektrisch met elkaar doorverbinden.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
[...]
[...]
Nergens staat iets over een mechanische koppeling.
Neemt niet weg dat als je die route gaat nemen, je beter ook maar even iemand met wat meer wetkennis in de arm kunt nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 05-01-2023 14:57 ]
Wat bepaald wat de SAP of PAP is? Meters zijn identiek toch?de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:50:
[...]
er staat volgens mij (sub a) ook dat er 1 installatie aangesloten mag worden per SAP. dus laadpaal of zonnepanelen kan wel, maar niet je huisapparatuur want dat zijn heel veel verschillende 'installaties'.
De EAN code bepaald dat, de netbeheerder houdt hiervan de registratie bij. Deze is ook te raadplegen op https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index. Tevens een eenvoudige check in de meterkast: bij je PAP komt ook de voedingskabel vanuit de netbeheerder binnen, een SAP wordt hiervandaan afgetakt.mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Wat bepaald wat de SAP of PAP is? Meters zijn identiek toch?
Dus als je een SAP krijgt kan je niet een nieuw dynamisch contract en je verbruiksapparaten daarop aansluiten en op je PAP de zonnepanelen laten omdat je daar nog een gunstig contract hebt?Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:32:
[...]
De EAN code bepaald dat, de netbeheerder houdt hiervan de registratie bij. Deze is ook te raadplegen op https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index. Tevens een eenvoudige check in de meterkast: bij je PAP komt ook de voedingskabel vanuit de netbeheerder binnen, een SAP wordt hiervandaan afgetakt.
Scenario:
Via PAP dynamische tarief met z'n eigen omvormer/lader je accu pack vol laten lopen (Accu lader van voldoende capaciteit dat hij in x uur je accu pack hebt.
Via SAP Met vast contract of ook dynamische met z'n eigen omvormer de energie terug zetten naar het net ten tijde van Max tarief
Deze twee mekaar niet laten overlappen qua tijd en natuurlijk voorzien van een Sper diode.
Dit doe ik eigenlijk al maar dan op 1 meter (dynamischeprovider), in een test opstelling met een 35Kw Serverruimte UPS.
Ik laad al automatische via de api van enever.nl en ANWB energie.
Voor het terug leveren schakel nu nog met de hand (scripje richting API van de UPS) en ook weer uit moet nog de spanning triggeren (omhoog brengen) dat hij gaat terug leveren.
Hiervoor levert de API van de UPS geen voldoende info dus zal dit moeten bij bouwen of een victron omvormer kopen (maar dat is wat duurder)
Ik blijf volgen dit is intressant.
Via PAP dynamische tarief met z'n eigen omvormer/lader je accu pack vol laten lopen (Accu lader van voldoende capaciteit dat hij in x uur je accu pack hebt.
Via SAP Met vast contract of ook dynamische met z'n eigen omvormer de energie terug zetten naar het net ten tijde van Max tarief
Deze twee mekaar niet laten overlappen qua tijd en natuurlijk voorzien van een Sper diode.
Dit doe ik eigenlijk al maar dan op 1 meter (dynamischeprovider), in een test opstelling met een 35Kw Serverruimte UPS.
Voor het terug leveren schakel nu nog met de hand (scripje richting API van de UPS) en ook weer uit moet nog de spanning triggeren (omhoog brengen) dat hij gaat terug leveren.
Hiervoor levert de API van de UPS geen voldoende info dus zal dit moeten bij bouwen of een victron omvormer kopen (maar dat is wat duurder)
Ik blijf volgen dit is intressant.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Jawel hoor, dat is wat ik gedaan heb. waarom zou dat niet kunnen?mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Dus als je een SAP krijgt kan je niet een nieuw dynamisch contract en je verbruiksapparaten daarop aansluiten en op je PAP de zonnepanelen laten omdat je daar nog een gunstig contract hebt?
Houdt er wel rekening mee dat het prijsplafond alleen voor de PAP van toepassing is. je loopt daar wel een risico dus.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 16:02 ]
Of je leverancier dit kan uitvoeren durf ik niet te zeggen, maar artikel 31 c https://wetten.overheid.n...z=2022-10-01&g=2022-10-01 van de elektriciteitswet beperkt het te salderen saldo niet duurzame elektriciteit tot een maximum van 5000 kw/h per jaar. Energie afkomstig uit accu's valt onder niet-duurzame elektriciteit.psdata schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:58:
Scenario:
Ik blijf volgen dit is interessant.
In de praktijk kan ik me voorstellen dat je met deze opslagcapaciteit wel over substantiële bedragen spreekt. Klopt dat? Hoe verhouden die zich tot de investering die je voor die UPS hebt moeten doen en de conversieverliezen?
IANAL en zoals gepost is het mijn interpretatie van de regels, maar strikt genomen zou dat niet mogen inderdaad. De kans op handhaving lijkt me nihil tenzij er SAP collega's 24/7 gaan lopen rondpompen waardoor er argwaan kan ontstaan en er mogelijk aangepaste regelgeving komt. De snelheid van het ambtelijke apparaat en de semi-overheid helpt hen hierin niet me dunkt.mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Dus als je een SAP krijgt kan je niet een nieuw dynamisch contract en je verbruiksapparaten daarop aansluiten en op je PAP de zonnepanelen laten omdat je daar nog een gunstig contract hebt?
Heb hier nog geen sluitende uitleg van de regels gezien. Interpretatie van gebruikers zonder verder relevante wetskennis. Mezelf incluis.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:19:
[...]
IANAL en zoals gepost is het mijn interpretatie van de regels, maar strikt genomen zou dat niet mogen inderdaad. De kans op handhaving lijkt me nihil tenzij er SAP collega's 24/7 gaan lopen rondpompen waardoor er argwaan kan ontstaan en er mogelijk aangepaste regelgeving komt. De snelheid van het ambtelijke apparaat en de semi-overheid helpt hen hierin niet me dunkt.
2 hoofdschakelaars op 1 aansluiting lijkt me not done. Daar is een transferschakelaar voor. Of ATS, die zou het zo snel moeten kunnen dat de apparatuur niets merkt.
Laden op PAP, ontladen SAP begint op de grens te komen, maar in principe ontlast je het net een beetje (terwijl je hem lokaal ook volledig belast).
Omvormer tussen PAP en SAP en direct overhevelen is duidelijk niet de bedoleing.
Net gebeld met de klantenservice van Liander hoe het traject er verder uitziet. "Houd rekening met ongeveer een half jaar". Een werkvoorbereider moet mijn aanvraag oppakken en zodra dat gebeurd is kan een aannemer het werk doorgaans binnen enkele weken uitvoeren. Ik ga er voor nu vanuit dat ik komende maanden dus nog even niks hoor.
Zit al enige tijd met belangstelling dit topic te volgen en het onderstaand plan bedacht. Plan is nog een eerste opzet.
Idee is om een eco switch als stuurspanning te gebruiken voor 2 relais. Hiermee kan ik de volledige woning schakelen tussen PAP en SAP afhankelijk van de actuele prijs per WKh.
Door een inschakel / uitschakel vertraging van 1 - 5 seconden zorg je dat je geen korte onderbreking hebt in de stroomvoorziening. Gedurende korte tijd creëer je wel een brug achter je PAP en SAP wat niet mag. Dit zou je kunnen finetunen zodat deze brug zo kort mogelijk er is.
Dit geheel natuurlijk netjes afmonteren in een losse groepenkast vanaf waar de voeding naar de huidige groepenkast. Op het plaatje ontbreekt nog een extra hoofdschakelaar voor de gewone groepenkast zodat je alles uit kunt schakelen met 1 schakelaar.
Zou dit iets kunnen zijn of zijn er betere manieren om dit voor elkaar te krijgen?
Idee is om een eco switch als stuurspanning te gebruiken voor 2 relais. Hiermee kan ik de volledige woning schakelen tussen PAP en SAP afhankelijk van de actuele prijs per WKh.
Door een inschakel / uitschakel vertraging van 1 - 5 seconden zorg je dat je geen korte onderbreking hebt in de stroomvoorziening. Gedurende korte tijd creëer je wel een brug achter je PAP en SAP wat niet mag. Dit zou je kunnen finetunen zodat deze brug zo kort mogelijk er is.
Dit geheel natuurlijk netjes afmonteren in een losse groepenkast vanaf waar de voeding naar de huidige groepenkast. Op het plaatje ontbreekt nog een extra hoofdschakelaar voor de gewone groepenkast zodat je alles uit kunt schakelen met 1 schakelaar.
Zou dit iets kunnen zijn of zijn er betere manieren om dit voor elkaar te krijgen?
/f/image/TpUrt8thqf08XRTt0PlobJKG.png?f=fotoalbum_large)
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Nee. Hiervoor een ATS gebruiken.MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
Zit al enige tijd met belangstelling dit topic te volgen en het onderstaand plan bedacht. Plan is nog een eerste opzet.
[Afbeelding]
Als je een uitschakelvertraging hebt hoef je geen inschakelvertraging te hebben.MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
@bbbrumbrum Heb ik naar zitten kijken, kom bijvoorbeeld onderstaande ATS tegen. Ik kan alleen nergens informatie vinden over of de spanning echt niet wegvalt (of extreem kort) en hoe je handmatig kan schakelen tussen voeding A en B.
https://www.estg.eu/nl-nl...nsfer-switch-three-phase/
@nietwijk Het idee van de inschakel vertraging is dat je het relais wat standaard verbonden is pas na 5 seconden verbreekt. Dit zodat er tijdelijk door beide meters geleverd word en de stroom niet uitvalt.
Bij het omschakelen het omgekeerde zeg maar.
@nietwijk Het idee van de inschakel vertraging is dat je het relais wat standaard verbonden is pas na 5 seconden verbreekt. Dit zodat er tijdelijk door beide meters geleverd word en de stroom niet uitvalt.
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
gelijke fases...?? je kan toch gewoon één-voor-één de PAP fases per keer afschakelen?de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]
maar dat doet je vervolgens wel voor 2 seconden
Durf je dat trouwens aan? je moet wel 100% zeker weten dat je de juiste fases verbindt anders krijg je een flinke boem.
Ik trek daar de grens, voor mij te gevaarlijk.
en dan meten welke van de SAP weg is?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar 1 installatie is ook maar 1 omvormerde Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:50:
[...]
er staat volgens mij (sub a) ook dat er 1 installatie aangesloten mag worden per SAP. dus laadpaal of zonnepanelen kan wel, maar niet je huisapparatuur want dat zijn heel veel verschillende 'installaties'.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Eigenlijk wel ja.John245 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:38:
[...]
Maar 1 installatie is ook maar 1 omvormer
Zeker. Ik wil alleen aangeven dat als je hier een fout mee maakt, de gevolgen enorm kunnen zijn.Hansieo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:37:
[...]
gelijke fases...?? je kan toch gewoon één-voor-één de PAP fases per keer afschakelen?
en dan meten welke van de SAP weg is?
Ik zie mijn Pv installatie gewoon als 1 installatie bestaande uit 3 subsystemen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Opmerking bij 1.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:16:
[...]
Of je leverancier dit kan uitvoeren durf ik niet te zeggen, maar artikel 31 c https://wetten.overheid.n...z=2022-10-01&g=2022-10-01 van de elektriciteitswet beperkt het te salderen saldo niet duurzame elektriciteit tot een maximum van 5000 kw/h per jaar. Energie afkomstig uit accu's valt onder niet-duurzame elektriciteit.
In de praktijk kan ik me voorstellen dat je met deze opslagcapaciteit wel over substantiële bedragen spreekt. Klopt dat? Hoe verhouden die zich tot de investering die je voor die UPS hebt moeten doen en de conversieverliezen?
Ik kan ook zeggen dat ik de energie van m'n zonnepanelen in m'n accu stop en pas terug levers als het tarief hoog genoeg is
Opmerking 2.
Daar heb je wel gelijk in, maar deze UPS heb ik gekocht op een veiling stond nieuw op een pallet om te installeren maar is nooit gelukt ivm falisement van ....... Weet ik niet.
Heb hem kunnen komen dus eigenlijk nieuw uit doos maar wel een paar jaar oud voor rond de 500 euro + btw en veiling kosten. dus dat was eigenlijk wel een prikkie.
Met de verliezen ben ik nog niet echt bezig, moet/wil eerst het een beetje werkende hebben. Ik heb zowel aan de input als output wel bruto meters hangen voor registratie maar ook dat is een project opzich zelf. We hebben nog wel tijd toch.
Opmerking 1 staat letterlijk genoemd in de wet. Duurzame elektriciteit is wel duurzaam opgewekt in een accu opgeslagen.psdata schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Opmerking bij 1.
Ik kan ook zeggen dat ik de energie van m'n zonnepanelen in m'n accu stop en pas terug levers als het tarief hoog genoeg is.
Opmerking 2.
Daar heb je wel gelijk in, maar deze UPS heb ik gekocht op een veiling stond nieuw op een pallet om te installeren maar is nooit gelukt ivm falisement van ....... Weet ik niet.
Heb hem kunnen komen dus eigenlijk nieuw uit doos maar wel een paar jaar oud voor rond de 500 euro + btw en veiling kosten. dus dat was eigenlijk wel een prikkie.
Met de verliezen ben ik nog niet echt bezig, moet/wil eerst het een beetje werkende hebben. Ik heb zowel aan de input als output wel bruto meters hangen voor registratie maar ook dat is een project opzich zelf. We hebben nog wel tijd toch.
Maar elektriciteit afkomstig uit een accu is niet duurzaam meer.
Leuk idee. Moet prima kunnen.MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
[Afbeelding]
Of gewoon een ATS
Bedenk wel waarom je überhaupt zou willen schakelen. Dynamisch is momenteel al 99.99 procent van de tijd goedkoper dan variabel. Dan is schakelen dus niet de moeite waard.
En stel die ecoswitch doet gek op een dag en gaat 20x per minuut aan/uit schakelen. Dat lijkt me ook niet prettig voor alles in huis.
Kans is klein, maar impact mogelijk groot.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 18:59 ]
Omdat je hierboven stelt dat er maar 1 installatie op SAP mag.de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Jawel hoor, dat is wat ik gedaan heb. waarom zou dat niet kunnen?
Houdt er wel rekening mee dat het prijsplafond alleen voor de PAP van toepassing is. je loopt daar wel een risico dus.
Ik wil dus al het verbruik op SAP en panelen op PAP.
Zou kunnen maar zo is die Eco-switch + niet geprogrammeerd, ik heb ook z'n switch in huis, en ik heb daar nog geen slechte ervaringen. Het algoritme is tot op heden stabiel genoeg om iets te schakelen wat alleen maar 1 of 2 keer per dag gedurende tijd x het goedkoopste tarief heeft. Ik gebruik zo'n switch als trigger en check op een status. (dmv relais en een zigbee stekker)de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:55:
[...]
En stel die ecoswitch doet gek op een dag en gaat 20x per minuut aan/uit schakelen. Dat lijkt me ook niet prettig voor alles in huis.
Kans is klein, maar impact mogelijk groot.
[ Voor 20% gewijzigd door psdata op 05-01-2023 19:51 ]
Dit wil ik ook maar regelt Liander alles overzetten (behalve de panelen) of je eigen electricien?mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Omdat je hierboven stelt dat er maar 1 installatie op SAP mag.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Snap ik. Vandaar dat ik zei : als er iets mis gaat. Dan gaat alle apparatuur in je huis klapperen.psdata schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:49:
[...]
Zou kunnen maar zo is die Eco-switch + niet geprogrammeerd, ik heb ook z'n switch in huis, en ik heb daar nog geen slechte ervaringen. Het algoritme is tot op heden stabiel genoeg om iets te schakelen wat alleen maar 1 of 2 keer per dag gedurende tijd x het goedkoopste tarief heeft. Ik gebruik zo'n switch als trigger en check op een status. (dmv relais en een zigbee stekker)
Als je die regels strict gaat aanhouden dan mag er eigenlijk niets. Dan kun je alleen een laadpaal of 1 omvormer op je sap aansluiten.mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Omdat je hierboven stelt dat er maar 1 installatie op SAP mag.
Je eigen electricien.Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:53:
[...]
Dit wil ik ook maar regelt Liander alles overzetten (behalve de panelen) of je eigen electricien?
Ik zie mijn huis als 1 installatie met vele subsystemen.John245 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Ik zie mijn Pv installatie gewoon als 1 installatie bestaande uit 3 subsystemen.
Er waren mensen in dit topic die de manuele transferswitch al niet volgens de regels vonden, maar die laat iig nooit (!!) een (electrische) verbinding tussen de 2 meters toe. Dit doe jij bewust wel, met (hobby-)componenten die hier niet voor gemaakt zijn.MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:55:
@bbbrumbrum Heb ik naar zitten kijken, kom bijvoorbeeld onderstaande ATS tegen. Ik kan alleen nergens informatie vinden over of de spanning echt niet wegvalt (of extreem kort) en hoe je handmatig kan schakelen tussen voeding A en B.
Kijk eens bij Victron, die hebben voor noodstroom vast wel tips qua ATS’n die geschikt zijn. Het idee is idd dat de onderbreking zo kort is (enkele tientallen ms) dat alle apparatuur gewoon doorloopt.
Dit klopt nog niet. Je hebt 2 gelijke relais nodig. Nu heb je het volgende:MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:55:
A = inschakelvertraagd
B = uitschakelvertraagd
Als B aan is en je gaat schakelen dan duurt het 5 seconden voor B uitgaat maar ook 5 seconden voordat A aangaat. Oftewel ze schakelen tegelijk.
Als A aan is en je gaat schakelen gaat hij meteen uit en B meteen aan.
Dus geen overlap. Als je 2x uitschakelvertraagd hebt werkt het wel.
Dan gaat A meteen aan terwijl B 5 seconden wacht en andersom ook.
Een (1) installatie bestaat uit verschillende onderdelen / groepen.
Op een SAP mogen geen "verlichtings"goepen, magnetron, vaatwasser enz.
Duidelijk wel laadpalen en pv installaties, ook tegelijk op de zelfde SAP, wel volgens de normen natuurlijk.
Er kunnen zelfs meerdere SAP aansluitingen icm 1 PAP, ruimte is dan wel dingetje .
Duidelijk wel laadpalen en pv installaties, ook tegelijk op de zelfde SAP, wel volgens de normen natuurlijk.
Er kunnen zelfs meerdere SAP aansluitingen icm 1 PAP, ruimte is dan wel dingetje .
Het mag gewoon niet.Logic Lion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
[...]
Dit klopt nog niet. Je hebt 2 gelijke relais nodig. Nu heb je het volgende:
A = inschakelvertraagd
B = uitschakelvertraagd
Als B aan is en je gaat schakelen dan duurt het 5 seconden voor B uitgaat maar ook 5 seconden voordat A aangaat. Oftewel ze schakelen tegelijk.
Dus geen overlap. Als je 2x in/uit schakelvertraagd hebt werkt het wel.
Maar zoals met veel dingen, wat is de pakkans?
Volgende stap is dat verzekeringen jaarlijkse keuringen gaat eisen, zeker als ze hier mee zouden lezen.
Een ieder moet zelf zijn afweging maken, ik wil zeker niet de moraal prediker zijn 🙄
We vallen in de herhaling, maar waar haal je deze wijsheid vandaan?Simpel360 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
Een (1) installatie bestaat uit verschillende onderdelen / groepen.
Zie https://gathering.tweaker...message/74029716#74029716bbbrumbrum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:52:
[...]
We vallen in de herhaling, maar waar haal je deze wijsheid vandaan?
Waar schakel je je relais mee als de stroom even weg is?MrNOnamE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
[Afbeelding]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Volgens mij is c) vooral bedoeld voor onderverhuur. Dat mag niet via een SAP, want daarvoor is een aparte aansluiting nodig. MLOEA (want dat is het) komt er op neer dat je per EAN een contract mag hebben.Homer-Simpson schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
[...]
Nog even voortbordurend op mijn vorige post.
[...]
Ik heb net als @de Peer een prima jaarcontract bij Innova dat nog in moet gaan op de PAP. Helaas weigeren die om via een SAP te leveren (why?).
Maar dat betekent dat ik dan alle verbruikers maar aan de SAP ga hangen op een dynamisch contract.
Ik kijk nog wel of ik van Hager dingen gelijk mee voorbereid. Als m'n contracten dan veranderen hoef ik niet alles om te pluggen. Dagelijks of per uur schakelen ga ik echt niet doen. Wel verbruikers sturen op de uurprijs als het waait.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
De platte tekst uit de wet lijkt mij helder.ursusMaritimus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:17:
[...]
Volgens mij is c) vooral bedoeld voor onderverhuur. Dat mag niet via een SAP, want daarvoor is een aparte aansluiting nodig. MLOEA (want dat is het) komt er op neer dat je per EAN een contract mag hebben.
Waarom het niet toegepast mag worden bij onderverhuur is mij niet duidelijk geworden.
Zou een goede oplossing zijn in veel gevallen.
Mogelijk om bij de toepassing van verlichtingsgroepen en een defecte hoofdzekering dat de onderhuurder of netbeheerder dan daar niet bij kan.
Een SAP mogelijkheid lijkt wel specifiek te zijn bedacht voor PV en EV toepassing.
Beide schakelen een ander relais.Logic Lion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
[...]
Dit klopt nog niet. Je hebt 2 gelijke relais nodig. Nu heb je het volgende:
A = inschakelvertraagd
B = uitschakelvertraagd
Dus geen overlap. Als je 2x uitschakelvertraagd hebt werkt het wel.
Wissel naar variabele
Links houd verbinding voor 5 seconden (inschakelvertraging) terwijl B al ingeschakeld is.
Wissel van vast tarief
Links schakelt meteen, rechts blijft 5 seconden actief (uitschakel vertraging)
Beide relais rechts sturen elk 1 relais links.
Ziet er uit als een mooie oplossing. Ik zie alleen dat de transfertijd tussen contacten 10 - 20 ms is. Toch eens gaan kijken of dat problemen gaat opleveren.bbbrumbrum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:36:
Kijk eens bij Victron, die hebben voor noodstroom vast wel tips qua ATS’n die geschikt zijn. Het idee is idd dat de onderbreking zo kort is (enkele tientallen ms) dat alle apparatuur gewoon doorloopt.
https://www.victronenergy...nical-specifications.html
Ding kost €470,- wat ook geen extreem bedrag is.
[ Voor 25% gewijzigd door MrNOnamE op 06-01-2023 08:39 ]
Nee nog steeds niet.MrNOnamE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:33:
[...]
Wissel naar variabele
Links houd verbinding voor 5 seconden (inschakelvertraging) terwijl B al ingeschakeld is.
Wissel van vast tarief
Inschakelvertraging: het duurt van 0 naar 1 een bepaalde periode (5 seconden) voor hij schakelt. 1 naar 0 gaat direct.
Uitschakelvertraging: 0 naar 1 direct. 1naar 0 gaat met vertraging.
Dus bij wisselen naar variabele houd links niet de verbinding, hij gaat direct van 1 naar 0.
Ik heb hier even een foto van mijn eigen meterkast. Het is toch nog wat onduidelijk. Als de SAP geplaatst is. Is het voor mijn electricien dan nog een 'grote' operatie of is het een uurtje werk om alles om te zetten (behalve de zonnepanelen)?
Of juist alleen de zonnepanelen erop zetten als pas na 1 juli de SAP geplaatst wordt (heb TLV van €0,89 tot 1 juli).
:strip_exif()/f/image/ToyyVeyxNtuFe2lgVHInGOlk.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik denk dat de electricien dan 1 a 2 uur bezig zal zijn.Bravertal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Ik heb hier even een foto van mijn eigen meterkast. Het is toch nog wat onduidelijk. Als de SAP geplaatst is. Is het voor mijn electricien dan nog een 'grote' operatie of is het een uurtje werk om alles om te zetten (behalve de zonnepanelen)?
Of juist alleen de zonnepanelen erop zetten als pas na 1 juli de SAP geplaatst wordt (heb TLV van €0,89 tot 1 juli).
[Afbeelding]
er moet een 2e groepenkast gemonteerd worden en de alamat van de zonnepanelen moet daarin geplaatst worden. als de bedrading daar niet lang genoeg voor is moet er ook wat verlengd worden lijkt me.
Op het moment dat de SAP aangelegd wordt (door netbeheerder) moet er echter al een hoofdschakelaar aanwezig zijn voor je 2e groepenkast.
Je kan het dus ook andersom doen. Eerst de electricien laten komen en dan de netbeheerder. Maar wel zo snel mogelijk achter elkaar want je panelen zijn dan tijdelijk niet aangesloten.
Oke, dus een paar uurtjes de electricien + extra groepenkast.de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat de electricien dan 1 a 2 uur bezig zal zijn.
er moet een 2e groepenkast gemonteerd worden en de alamat van de zonnepanelen moet daarin geplaatst worden. als de bedrading daar niet lang genoeg voor is moet er ook wat verlengd worden lijkt me.
Op het moment dat de SAP aangelegd wordt (door netbeheerder) moet er echter al een hoofdschakelaar aanwezig zijn voor je 2e groepenkast.
Je kan het dus ook andersom doen. Eerst de electricien laten komen en dan de netbeheerder. Maar wel zo snel mogelijk achter elkaar want je panelen zijn dan tijdelijk niet aangesloten.
en een 2e hoofdschakelaar, die is het belangrijkst. De netbeheerder stelt dat als voorwaarde volgens mij, anders komen ze niet.Bravertal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Oke, dus een paar uurtjes de electricien + extra groepenkast.
Zojuist een SAP aangevraagd bij Liander. Op papier komen ze in week 12 langs maar verwacht dus dat er een wachttijd is van een half jaar.
[ Voor 17% gewijzigd door Bravertal op 06-01-2023 10:17 ]
1: Lege groepenkast ophangen met een losse hoofdschakelaar (kan je wellicht zelf)Bravertal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:04:
[...]
2: SAP laten aansluiten op de nieuwe/losse hoofdschakelaar
3: Installateur laten komen om de nieuwe kast in te richten en het nodige op de nieuwe hoofdschakelaar te laten aansluiten. (hij kan dan gelijk kijken of je de kast netjes opgehangen hebt
Tip: gebruik overlengte soepele draad tussen de hoofdschakelaar en de aansluitblokjes, zodat je de PAP en SAP indien nodig in mum van tijd kan omwisselen als je er geen schakelaar tussen laat zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door nietwijk op 06-01-2023 13:25 ]
Ik heb begin november de mail gehad: onze werkvoorbereider neemt volgende week contact met je op om het werk in te plannen.Bravertal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:16:
Zojuist een SAP aangevraagd bij Liander. Op papier komen ze in week 12 langs maar verwacht dus dat er een wachttijd is van een half jaar.
Surprise: Nog niets gehoord.
Ik ben er ook aan het denken om een SAP te plaatsen. Ik heb links naast de bestaande meter ruimte voor een tweede meter. Boven deze meter zit echter al een groepenkast met componenten die op de PAP zijn aangesloten. Mag hierbij de hoofdschakelaar van de SAP gezet worden?
Neefauquemont schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:16:
Ik ben er ook aan het denken om een SAP te plaatsen. Ik heb links naast de bestaande meter ruimte voor een tweede meter. Boven deze meter zit echter al een groepenkast met componenten die op de PAP zijn aangesloten. Mag hierbij de hoofdschakelaar van de SAP gezet worden?
Kwam de volgende open gewerkte plaat van Victron tegen en na het bestuderen van het schema kwam ik erachter dat de switchmodule de 'Schrack Contactor modulair 40A 2NO+2NG 230VAC 3MOD' is; de andere module is een in/uit-schakelvertrager en een hulp relais.MrNOnamE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:33:
[...]
Beide schakelen een ander relais.
Wissel naar variabele
Wissel van vast tarief
[...]
Ziet er uit als een mooie oplossing. Ik zie alleen dat de transfertijd tussen contacten 10 - 20 ms is. Toch eens gaan kijken of dat problemen gaat opleveren.
https://www.victronenergy...nical-specifications.html
Ding kost €470,- wat ook geen extreem bedrag is.
Deze losse module is blijkbaar voor 23,44 te bestellen!
Hiermee schakel je 2 polen met 1 relais en heb je altijd zekerheid dat je op de PAP of SAP zit en niet ertussen in omdat er iets misgaat met de aansturing/timing.
Nadeel is dat alles wat een beetje betaalbaar is max 2 polen schakelt dus 3 fasen schakelen gaat hier niet meer lukken.
https://www.victronenergy...itches/ve-transfer-switch
/f/image/tGeDoly2VKY2tWe6XNLgmxtF.png?f=fotoalbum_large)
https://www.schrack-techn...mw-amparo-bz326466me.html
/f/image/5vjRPbBq913zJFvVyrMLMtQ6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Lennart_1337 op 06-01-2023 18:52 ]
Omdat gescheiden installaties precies 1 van de belangrijkste regels is bij het plaatsen van een SAP. Dit had je met een paar minuten zoeken echt al wel kunnen vinden, vandaar mijn korte antwoord.bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:43:
[...]
Want?
Ik heb 1 grote veldverdeler, dus kan de “installaties” per definitie niet fysiek scheiden.
Lees de posts van gisteren maar eens terug bijvoorbeeld.
Ze zijn elektrisch gewoon gescheiden.Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Omdat gescheiden installaties precies 1 van de belangrijkste regels is bij het plaatsen van een SAP. Dit had je met een paar minuten zoeken echt al wel kunnen vinden, vandaar mijn korte antwoord.
Lees de posts van gisteren maar eens terug bijvoorbeeld.
Verder word in je post niets genoemd aan eisen qua fysieke scheiding, tenzij die vermeld staan in
2.12 of 2.11 waarvan de inhoud me onbekend is.
Touche ik antwoordde wat kort door de bocht. Ik meen dat uit de NEN 1010 volgt dat elke schakel- of verdeelinrichting met 1 handeling spanningsloos gemaakt dient te kunnen worden. Indien je dus de circuits van je PAP en SAP in 1 inrichting combineert, ze delen immers dezelfde behuizing, dan kan dat niet meer.bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Ze zijn elektrisch gewoon gescheiden.
Verder word in je post niets genoemd aan eisen qua fysieke scheiding, tenzij die vermeld staan in
2.12 of 2.11 waarvan de inhoud me onbekend is.
Behuizing waar de componenten in zitten is onderdeel van de installatie, maakt het ook hierom al een: mag niet.Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Touche ik antwoordde wat kort door de bocht. Ik meen dat uit de NEN 1010 volgt dat elke schakel- of verdeelinrichting met 1 handeling spanningsloos gemaakt dient te kunnen worden. Indien je dus de circuits van je PAP en SAP in 1 inrichting combineert, ze delen immers dezelfde behuizing, dan kan dat niet meer.
En met schakelbare automaten in de huisaansluitkast? (Dus geen smeltzekeringen).Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Touche ik antwoordde wat kort door de bocht. Ik meen dat uit de NEN 1010 volgt dat elke schakel- of verdeelinrichting met 1 handeling spanningsloos gemaakt dient te kunnen worden. Indien je dus de circuits van je PAP en SAP in 1 inrichting combineert, ze delen immers dezelfde behuizing, dan kan dat niet meer.
Als deze er is, is dit het enige waarmee bijvoorbeeld de brandweer de boel spanningsloos maakt, niks anders.
Maar dat is niet één handeling: dat zijn er drie, omdat er drie losse automaten in zitten.
Ja met 1 hand, maar idd het zijn 3 schakelaars. Procedure is om wel enkel deze om te zetten, maar idd het zijn wel 3 schakelaars, niet 1.dennistd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:15:
Maar dat is niet één handeling: dat zijn er drie, omdat er drie losse automaten in zitten.
Maar met een SAP en PAP heb je altijd al 2 handelingen dan toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 06-01-2023 20:18 ]
Ja, volgens mij wel. Hoewel je natuurlijk wel één verdeelinrichting spanningsloos kunt maken in één handeling, als je gescheiden groepenkasten gebruikt.Whiskey48 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:17:
[...]
Maar met een SAP en PAP heb je altijd al 2 handelingen dan toch?
Maar hoeveel woningen zijn er wel niet waar er smeltzekeringen onder de meter zitten en er een groepenkast hangt zonder hoofdschakelaar? In dat geval is het een stuk meer werk dan even de drie automaten uit te zetten....
Ja idd, als je geen automaten maar enkel smeltzekeringen hebt, zou ik ook zelf zeker niet een PAP en SAP onderling met elkaar willen verbinden. Heb je wel een automaat voorkomen je dit probleem, dan is dit de enige echt duidelijke (zelfs in brand situatie) vindbare plek waarmee je alles (met 1 hand) alles spanningsloos maakt.dennistd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:22:
[...]
Ja, volgens mij wel. Hoewel je natuurlijk wel één verdeelinrichting spanningsloos kunt maken in één handeling, als je gescheiden groepenkasten gebruikt.
Maar hoeveel woningen zijn er wel niet waar er smeltzekeringen onder de meter zitten en er een groepenkast hangt zonder hoofdschakelaar? In dat geval is het een stuk meer werk dan even de drie automaten uit te zetten....
Vandaar dat de brandweer deze ook altijd gebruikt als deze is en niet elke individuele meterkast gaat bekijken (met soms gekke constructies, veel schakelaars met ergens een hoofdschakelaar verstopt onderin ... wat prima mag maar erg onduidelijk kan zijn).
Naar mijn weten installaleren netbeheerders enkel een SAP (stedin iig), bij het aanwezig zijn van automaten in de hoofdaansluitkast. Zo niet krijg je deze (betaald uiteraard).
Regelgeving die je beperkt of die je niet de mogelijkheden geeft die je bedenkt of kosten laat maken zijn nooit leuk, vooral als de logica ontbreekt of je die niet wil/kan zien.
Er is gewoon een oplossing voor: alleen een PAP en salderen.
Op een lege snelweg kan je ook makkelijk 200 km/h, daar vinden sommige overheidsinstanties ook wat van.
Op een lege snelweg kan je ook makkelijk 200 km/h, daar vinden sommige overheidsinstanties ook wat van.
Ik wil prima betalen om op het circuit 140 te mogen rijden hoorSimpel360 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:32:
Regelgeving die je beperkt of die je niet de mogelijkheden geeft die je bedenkt of kosten laat maken zijn nooit leuk, vooral als de logica ontbreekt of je die niet wil/kan zien.
Toevallig dezelfde vraag gesteld aan Stedin, die geven juist aan dat ze voorkeur hebben om de SAP onder de uitbreiding van mijn groepenkast te plaatsen wat betekent dat er twee hoofdschakelaars in komen.Homer-Simpson schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Ik dacht daarnaast uit dit artikel op te maken dat dit in sommige situaties ook toegepast wordt: http://www.nieuws1010.nl/...en-en-scheiden-deel-3.pdf
Dan wordt het gezien als twee onderverdeelinrichtingen en moet bijvoorbeeld met een waarschuwing worden aangegeven dat er twee hoofdschakelaars toegepast zijn.
Dan wordt het gezien als twee onderverdeelinrichtingen en moet bijvoorbeeld met een waarschuwing worden aangegeven dat er twee hoofdschakelaars toegepast zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 06-01-2023 21:23 ]
Ik begin het te snappen. Was in de war door de 4 aansluitingen op het relais. Dacht dus dat ie voor 4 kabels bedoelt was terwijl je er in werkelijkheid 2 kunt schakelen. Begrijp nu ook waar de 2NO+2NG voor staatLennart_1337 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:52:
[...]
Lang, uitgebreid en interesant verhaal, hiervoor dank.
In mijn geval zou ik dan met een 3 fase aansluiting 2 van deze relais nodig hebben. Stuurstroom is 230 wat weer een trafo scheelt.
Zit alleen nog wat met de max 20ms schakeltijd te twijfelen. Al is deze tijd heel erg kort.
If your load is computer equipment, then it is recommended that you do have no more than 5 milliseconds of transfer time. Due to this, you should make sure that you are investing in at least a line-interactive UPS.MrNOnamE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:39:
[...]
Ik begin het te snappen. Was in de war door de 4 aansluitingen op het relais. Dacht dus dat ie voor 4 kabels bedoelt was terwijl je er in werkelijkheid 2 kunt schakelen. Begrijp nu ook waar de 2NO+2NG voor staat![]()
In mijn geval zou ik dan met een 3 fase aansluiting 2 van deze relais nodig hebben. Stuurstroom is 230 wat weer een trafo scheelt.
Zit alleen nog wat met de max 20ms schakeltijd te twijfelen. Al is deze tijd heel erg kort.
Bron: https://www.fsp-group.com...0the%20switch%20in%20five.
Dit komt overeen wat experts mij in het verleden hebben verteld.
Mijn veldverdeler heeft overigens ook verschillende velden, en die kappen zijn niet zo dicht als 2 kleine groepenkastjes tegen elkaar aan geplaatst. Of die 2 groepenkastjes zijn net zo open zonder kappen.Simpel360 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:32:
Voor de brandweer maakt het niets uit, die hebben echt niet het inzicht om 2 strak naast elkaar geplaatste groepenkastjes als 2 installaties te zien. We kunnen ze helpen door het goed en groot te labelen, maar ik denk dat ze toch voor de hoofdautomaten gaan en voor de zekerheid de netbeheerder bellen om de wijkkast ook af te sluiten.
De brandweer komt pas als het fout is gegaan.bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:02:
[...]
Mijn veldverdeler heeft overigens ook verschillende velden, en die kappen zijn niet zo dicht als 2 kleine groepenkastjes tegen elkaar aan geplaatst. Of die 2 groepenkastjes zijn net zo open zonder kappen.
Voor de brandweer maakt het niets uit, die hebben echt niet het inzicht om 2 strak naast elkaar geplaatste groepenkastjes als 2 installaties te zien. We kunnen ze helpen door het goed en groot te labelen, maar ik denk dat ze toch voor de hoofdautomaten gaan en voor de zekerheid de netbeheerder bellen om de wijkkast ook af te sluiten.
🙄
De regelgeving is er (meestal) voor om te voorkomen dat het fout gaat.
Het gaat er hier niet om of iets IP67 of IP65 is.
Trouwens, na de brandweer gaat vaak een verzekering er ook nog wat van vinden.
😁
Met name die laatste, die willen koste wat het kost ergens onderuit komenSimpel360 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:00:
[...]
De brandweer komt pas als het fout is gegaan.
Trouwens, na de brandweer gaat vaak een verzekering er ook nog wat van vinden.
😁
Zijn er hier ook particulieren die hun SAP gebruiken voor zoals de belastingdienst het noemt “elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen” en zo van het verlaagde energiebelasting tarief genieten? 0,05 €/kWh tov 0,125 €/kwh?
https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110
Zo ja, ben ik benieuwd waar je aan moet voldoen? Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Zo ja, ben ik benieuwd waar je aan moet voldoen? Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
[ Voor 39% gewijzigd door E.D. op 08-01-2023 21:02 ]
Als ik even snel google op die term, kom ik dit formulier tegen: https://www.eneco.nl/groo...dinstallatie_ev_2017.pdf/ Gezien de voorwaarden die daarin staan, lijkt dat te gaan om een zelfstandige aansluiting, volledig ten behoeve van opladen. Ik verwacht dat een SAP daar niet voor in aanmerking komt.E.D. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:59:
Zijn er hier ook particulieren die hun SAP gebruiken voor zoals de belastingdienst het noemt “elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen” en zo van het verlaagde energiebelasting tarief genieten? 0,05 €/kWh tov 0,125 €/kwh?
Die had ik ook gevonden, indien je voornamelijk punt 1 bij formulier van engie leest lijkt het toch wel mogelijk te zijn?anboni schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Als ik even snel google op die term, kom ik dit formulier tegen: https://www.eneco.nl/groo...dinstallatie_ev_2017.pdf/ Gezien de voorwaarden die daarin staan, lijkt dat te gaan om een zelfstandige aansluiting, volledig ten behoeve van opladen. Ik verwacht dat een SAP daar niet voor in aanmerking komt.
https://www.engie.nl/-/me...voer--ENGIEB2B-v20201.pdf
Punt 1 geeft wel aan dat die installatie geen onderdeel mag zijn van een woonhuis (artikel 16 wet WOZ). Hoe ga je dat rijmen met je SAP?E.D. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:27:
[...]
Die had ik ook gevonden, indien je voornamelijk punt 1 bij formulier van engie leest lijkt het toch wel mogelijk te zijn?
Dat bevestigt voor mij alleen maar nog sterker dat het niet beschikbaar is voor een SAP. Deze twee punten specifiek:E.D. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:27:
[...]
Die had ik ook gevonden, indien je voornamelijk punt 1 bij formulier van engie leest lijkt het toch wel mogelijk te zijn?
Daarnaaast lijkt dit, gezien het B2B in de naam bij Engie and het Grootzakelijk in de url van Eneco ueberhaupt niet beschikbaar voor een particuliere aansluiting. Dit is eerder iets voor aansluitingen voor publieke laadpalen/laadpleinen.• de door de leverancier geleverde elektriciteit uitsluitend wordt gebruikt in een oplaadinstallatie voor
elektrische voertuigen die beschikt over een zelfstandige aansluiting; en
• waarbij die aansluiting geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet WOZ*1; en
Leuke vondst, maar helaas, daar gaan wij niks aan hebben
Zoals ik het lees wil de wetgever voorkomen / uitsluiten dat er creatief wordt omgegaan met de aansluiting (kan wel een SAP zijn immers heeft gewoon een eigen ean code) en installatie. Geen andere installaties dan ev die gekoppeld kunnen worden.😇anboni schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:52:
[...]
Dat bevestigt voor mij alleen maar nog sterker dat het niet beschikbaar is voor een SAP. Deze twee punten specifiek:
[...]
Daarnaaast lijkt dit, gezien het B2B in de naam bij Engie and het Grootzakelijk in de url van Eneco ueberhaupt niet beschikbaar voor een particuliere aansluiting. Dit is eerder iets voor aansluitingen voor publieke laadpalen/laadpleinen.
Tenzij het geld mag kosten....
Kadaster de plek van de laadpaal een eigen kadastraal nummer laten uitgeven en daardoor eigen woz.
Daar nieuwe PAP en evt SAP (gelijk weer ontopic) voor de 2e paal.
(Kan dus wel als partikulier.)
Enz enz.
Ga je de paal openstellen voor anderen dan bepaald de omzet e.d. weer of je ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, geeft ook weer aftrek mogelijkheden, subsidies enz enz.
Geeft tweaken wel een nieuwe dimensie 😎
Ik dacht mooi dynamisch contract op de SAP te zetten met dit verlaagde energiebelasting tarief zou je met een extra 60€ vastrecht per jaar en dus verschil van 7ct/kWh na 857 kWh je vastrecht terug verdient hebben. 857 kWh is natuurlijk geen schokkende hoeveelheid voor een EV 🤑anboni schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:52:
[...]
Op het moment is er geen interessant contract meer te krijgen helaas.
Ik ga de installatie van een SAP dan ook annuleren.
Mijn huidige stroomprijs is 25 cent ongeveer (incl btw en belasting) en ik saldeer momenteel alles.
De hoogste terugleververgoeding die je kan krijgen is bij VanOns met 38 cent, maar met de noot dat dit elke maand kan veranderen. Dit durf ik niet aan omdat we nu nog in de winter zitten met weinig zonopbrengst.
Helaas. Ik had begrepen dat anderen wel prijzen vast hadden staan voor langere tijd. Dan had ik toch eerder een contract af moeten sluiten en heb nu de boot gemist. Aanvraag SAP was al augustus vorig jaar.
Mijn huidige stroomprijs is 25 cent ongeveer (incl btw en belasting) en ik saldeer momenteel alles.
De hoogste terugleververgoeding die je kan krijgen is bij VanOns met 38 cent, maar met de noot dat dit elke maand kan veranderen. Dit durf ik niet aan omdat we nu nog in de winter zitten met weinig zonopbrengst.
Helaas. Ik had begrepen dat anderen wel prijzen vast hadden staan voor langere tijd. Dan had ik toch eerder een contract af moeten sluiten en heb nu de boot gemist. Aanvraag SAP was al augustus vorig jaar.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Als ik jou was zou ik wachten met annuleren tot het laatste moment, en dan kijken wat de TLV’s doen. Zelfs met slechts 38 cent hoef je “maar” 4000kWh op te wekken om de €500 installatiekosten van het SAP (aanname Enexis?) terug te verdienen, alles daarna is winst. Of je gaat naar een contract met dynamische tarieven, ook kans op leuk tarief. Je contract van 25 cent levertarief is heel gunstig, alle TLV die je meer krijgt dan dat is winst!HaTe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:35:
Zo gezegd, zo gedaan.
Het is lastig om in de toekoemst te kijken en de centjes zijn nu duur.HaTe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:35:

Houd er rekening mee dat als het over een paar maanden anders is de doorlopptijd voor een SAP niet veel anders zal zijn.
Iets andere insteek: zie het als een hobby hiermee bezig zijn, iedere hobby kost geld, met deze heb je kans dat het wat oplevert.
Maar dat de E en G wereld nogal in beweging is en voorlopig zo zal blijven is zeker.
zonde. hopelijk krijg je daar geen spijt van.HaTe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:35:
zoals ik hier beschreven heb heeft een SAP allerlei mogelijke toepassingen en niet slechts een hoge TLV cashen. de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Het is handig om te hebben denk ik. Zeker omdat Jetten straks jaarcontracten weer verplicht wil stellen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-01-2023 13:34 ]
Je hebt gelijk, ik zal nog even wachten..de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:32:
[...]
zonde. hopelijk krijg je daar geen spijt van.
zoals ik hier beschreven heb heeft een SAP allerlei mogelijke toepassingen en niet slechts een hoge TLV cashen. de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Het is handig om te hebben denk ik. Zeker omdat Jetten straks jaarcontracten weer verplicht wil stellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Hoe meer er afgezegd woren hoe eerder ik aan de beurt ben
Verder met Peer zijn post om zonder downtime alle verbruikers te kunnen schakelen tussen meters (en zelfde ook voor PV panelen) hierbij enkele varianten die dat zeggen te kunnen (binnen een paar miliseconden).de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:01:
Over het gebruik van transfer switches.
Ik heb straks een aantal verbruikersgroepen achter hoofdschakelaar 1.
En 4 alamats (4 omvormers) achter hoofdschakelaar 2.
Zou ik ook direct achter de beide hoofdschakelaars een Hager SFT440 kunnen plaatsen zodat ik kan kiezen op welke hoofdschakelaar de PV en de verbruiksgroepen worden aangesloten?
Want in dat geval ben ik met 2 transfer switches klaar en kan ik vervolgens deze 4 combinaties maken:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets
Hiermee ben ik klaar voor de toekomst en kan ik altijd makkelijk switchen met als enige nadeel dat het niet automatisch gaat. Een ATS (automatic transfer switch) zou ik voor de PV nog wel willen overwegen maar voor de verbruikgroepen niet want die wil ik uiteraard niet frequent switchen (hele huis zonder stroom).
Welke verschillen zien jullie tussen tussen deze twee TOMZN's hier? En, wie wil ervaring opdoen met deze dingen, of heeft wellicht al iets wat [idealiter vanaf een domotica systeem] schakelt zonder downtime?
EUR 30.21 TOMZN ATS 4P 230V 125A (4.9/5 sterren / 1305 Recensies / 5735 bestellingen
EUR 33,05 TOMZN ATS 4P 125A (4.8 sterren / 221 Recensies / 1183 bestellingen)
EUR 39,28 Geya ATS 4P 100A 220V (5.0 sterren / 16 Recensies / 79 bestellingen)
Gratis testen (90-dagen retour beleid) en vaak levering binnen 15 dagen!
NB Dit in tegenstelling tot de veel genoemde Hager SFT440 die van positie 1 naar 0 naar 2 gaat en daarmee alle last verliest (dus: huis zonder stroom).
Het idee is zeker interessant. Ik zou persoonlijk echter nooit dit soort zaken op Ali kopen.eleet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:57:
[...]
Verder met Peer zijn post om zonder downtime alle verbruikers te kunnen schakelen tussen meters (en zelfde ook voor PV panelen) hierbij enkele varianten die dat zeggen te kunnen (binnen een paar miliseconden).
Welke verschillen zien jullie tussen tussen deze twee TOMZN's hier? En, wie wil ervaring opdoen met deze dingen, of heeft wellicht al iets wat schakelt zonder downtime?
EUR 30.21 TOMZN ATS 4P 230V 125A (4.9/5 sterren / 1305 Recensies / 5735 bestellingen
EUR 33,05 TOMZN ATS 4P 125A (4.8 sterren / 221 Recensies / 1183 bestellingen)
EUR 39,28 Geya ATS 4P 100A 220V (5.0 sterren / 16 Recensies / 79 bestellingen)
Gratis testen (90-dagen retour beleid) en vaak levering binnen 15 dagen!
NB Dit in tegenstelling tot de veel genoemde Hager SFT440 die van positie 1 naar 0 naar 2 gaat en daarmee alle last verliest (dus: huis zonder stroom).
Ook vind ik die nulstand van de Hager juist wel een fijn/veilig idee. Maar het heeft inderdaad als grote nadeel dat je kort zonder stroom zit (in het geval van de verbruikers).
Ik verwacht zelf dat het schakelen van de verbruikers maar 1 of 2 x per jaar zal zijn (nieuw contract bijvoorbeeld). En ja dan moet ik bij 2 klokjes in huis de tijd even opnieuw instellen.
De zonnepanelen mogelijk wel vaker (wisselende TLV dynamisch contract) maar dat zal dan vaak geschakeld worden als de omvormers uit staan (als het donker is).
Maar het blijft interessant om automatisch (via domotica) te kunnen schakelen van PAP naar SAP en andersom.
Exact, hoe zouden we via domotica kunnen schakelen tussen PAP en SAP zonder downtime? (open vraag aan iedereen die dit leest)de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Het idee is zeker interessant. Ik zou persoonlijk echter nooit dit soort zaken op Ali kopen.
Ook vind ik die nulstand van de Hager juist wel een fijn/veilig idee. Maar het heeft inderdaad als grote nadeel dat je kort zonder stroom zit (in het geval van de verbruikers).
Ik verwacht zelf dat het schakelen van de verbruikers maar 1 of 2 x per jaar zal zijn (nieuw contract bijvoorbeeld). En ja dan moet ik bij 2 klokjes in huis de tijd even opnieuw instellen.
De zonnepanelen mogelijk wel vaker (wisselende TLV dynamisch contract) maar dat zal dan vaak geschakeld worden als de omvormers uit staan (als het donker is).
Maar het blijft interessant om automatisch (via domotica) te kunnen schakelen van PAP naar SAP en andersom.
De schakelacties zijn inderdaad bij uitstek te automatiseren (puur op basis van kosten/baten informatie die je al hebt in de home assistent). En blijkbaar bestaat de techniek om voor een paar tientjes zonder downtime te schakelen (mijn punt met de ali-linkjes). Een aanhoudende oorlog in Oekraine en/of een strenge winter en/of andere problemen in het Europose energie netwerk zou wel eens kunnen leiden tot te hoge dynamische prijzen waardoor je toch weer het andere contract wil gebruiken.
Bestellen van Aliexpress waarbij er duizenden mensen je voor zijn gegaan met nagenoeg perfecte reviews geven mij meer vertrouwen van iets randoms van amazon.nl overigens. Daarom had ik het aantal bestellingen bijgenoemd.
PS Ik sponsor EUR 10 voor de eerste die hier mee wil testen, stuur maar een post met verslag en een tikkie in PM
Je hebt veel vertrouwen in die Aliexpress spullen, maar durft het niet aan om het zelf eerst te testen...eleet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Exact, hoe zouden we via domotica kunnen schakelen tussen PAP en SAP zonder downtime? (open vraag aan iedereen die dit leest)
Bestellen van Aliexpress waarbij er duizenden mensen je voor zijn gegaan met nagenoeg perfecte reviews geven mij meer vertrouwen van iets randoms van amazon.nl overigens. Daarom had ik het aantal bestellingen bijgenoemd.
PS Ik sponsor EUR 10 voor de eerste die hier mee wil testen, stuur maar een post met verslag en een tikkie in PM

Bij mij komen ze niet in de meterkastmierenfokker schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Je hebt veel vertrouwen in die Aliexpress spullen, maar durft het niet aan om het zelf eerst te testen...
![]()
![]()
![]()
![]()
Aliexpress en Amazon vind ik een groot risico. Hier haal je spul vandaan wat mogelijk niet gekeurd is. Prima zolang het goed gaat, echter bij problemen kan dit fout gaan.
Ook vraag ik me af of de vermogens die beloofd worden ook haalbaar zijn. Leuk een 63amp relais maar wat als je hier constant 11.000 watt aan zonnepanelen op teruglevert.
EDIT: zie ook dat ze 230 volt zijn 63 amp. Dit soort vermogens zijn altijd 400volt. Vreemd om zoiets simpels al verkeerd te nomen.
8ms klinkt kort maar daar valt een pc van uit met nog maar de vraag of je dat überhaupt haalt. Kortst wat ik kon vinden wat rond de 15ms. Wie weet werkt het maar zoals zo vaak uit China beloven ze een hoop en werkt het slecht.
Heb zelf de spullen besteld om met vertraging relais te gaan schakelen. Zie link je hieronder.. Heb deze al iets aangepast met andere relais maar idee blijft hetzelfde.
https://tweakers.net/i/7E...JKG.png?f=fotoalbum_large
Ook vraag ik me af of de vermogens die beloofd worden ook haalbaar zijn. Leuk een 63amp relais maar wat als je hier constant 11.000 watt aan zonnepanelen op teruglevert.
EDIT: zie ook dat ze 230 volt zijn 63 amp. Dit soort vermogens zijn altijd 400volt. Vreemd om zoiets simpels al verkeerd te nomen.
8ms klinkt kort maar daar valt een pc van uit met nog maar de vraag of je dat überhaupt haalt. Kortst wat ik kon vinden wat rond de 15ms. Wie weet werkt het maar zoals zo vaak uit China beloven ze een hoop en werkt het slecht.
Heb zelf de spullen besteld om met vertraging relais te gaan schakelen. Zie link je hieronder.. Heb deze al iets aangepast met andere relais maar idee blijft hetzelfde.
https://tweakers.net/i/7E...JKG.png?f=fotoalbum_large
[ Voor 7% gewijzigd door MrNOnamE op 10-01-2023 11:07 ]
Zo redeneer ik ook voor gadgets en spulletjes en daarvoor is het meer dan prima. Maak er veel gebruik van.eleet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Maar ik ga echt geen Ali spul in mijn meterkast hangen. Je weet niet wat je krijgt. het kan ook nep zijn. en je weet ook niet of je hetzelfde krijgt als de andere mensen die daar besteld hebben. Je weet ook niet of die reviews echt zijn.
En het belangrijkste: het is mogelijk niet gekeurd/toegestaan spul en je kunt nergens aankloppen als het foute boel is. En de verzekering zal er ook wel iets van vinden.
Bij amazon moet je ook altijd goed kijken bij wie je het daadwerkelijk koopt. De persoon die het in de EU invoert is verantwoordelijk en moet garant staan voor de kwaliteit.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 11:09 ]
Welke schade zou je aanrichten als je de fasen van de PAP/SAP (kortdurend) aan elkaar verbind?
Je schakelt kortstondig de fasen van beide aansluitingen met elkaar en schakelt binnen een seconde naar de gewenste situatie. Je hebt dan geen onderbreking.
Zou het echt schade aanrichten?
Je schakelt kortstondig de fasen van beide aansluitingen met elkaar en schakelt binnen een seconde naar de gewenste situatie. Je hebt dan geen onderbreking.
Nee hoor geen schade, dat kan gewoon. Er zijn er een aantal hier die dat ook gewoon bewust doen om te kunnen schakelen zonder onderbreking. Het is alleen niet toegestaan.buiter schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:21:
Welke schade zou je aanrichten als je de fasen van de PAP/SAP (kortdurend) aan elkaar verbind?
Je moet wel 100% zeker zijn dat je fase1 met fase1 verbindt en fase2 met fase2 etc..
anders heb je wel schade
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 11:26 ]
Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.