Toon posts:

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:

• eleet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 20:54
Frapant dat men vooral reageert op het idee van Chineese producten van AliExpress in de meterkast en niet op het veel interessantere vraagstuk van automatiseerbaar kunnen schakelen tussen PAP/SAP zonder downtime (en zonder de wet te overtreden die steldt dat je geen verbinding mag hebben tussen de twee).

Dus, nog een poging: welke producten kennen wij als forum die schakelen tussen PAP/SAP mogelijk maken:
1) zonder downtime (of minimale downtime)
1.1) Snel genoeg zonder downtime ervaring. Binnen hoeveel ms moet er geschakeld worden om geen downtime te krijgen?
2) Hoe zouden we dit vanuit een domoticasysteem kunnen beheersen?

Want de vraag hoe je dit veilig en verantwoord handmatig doet is al wel beantwoord (met I-0-II) schakelaren en een hoofdschakelaar evt 2x voor PV en voor gebruiksapparaten).

• eleet
MrNOnamE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:05:

Heb zelf de spullen besteld om met vertraging relais te gaan schakelen. Zie link je hieronder.. Heb deze al iets aangepast met andere relais maar idee blijft hetzelfde.

https://tweakers.net/i/7E...JKG.png?f=fotoalbum_large
Welke relais heb jij zelf gebruikt als ik vragen mag? En/of welke had je op de shortlist als ik vragen mag?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:14
eleet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:05:
Frapant dat men vooral reageert op het idee van Chineese producten van AliExpress in de meterkast en niet op het veel interessantere vraagstuk van automatiseerbaar kunnen schakelen tussen PAP/SAP zonder downtime (en zonder de wet te overtreden die steldt dat je geen verbinding mag hebben tussen de twee).

Dus, nog een poging: welke producten kennen wij als forum die schakelen tussen PAP/SAP mogelijk maken:
1) zonder downtime (of minimale downtime)
1.1) Snel genoeg zonder downtime ervaring. Binnen hoeveel ms moet er geschakeld worden om geen downtime te krijgen?
2) Hoe zouden we dit vanuit een domoticasysteem kunnen beheersen?

Want de vraag hoe je dit veilig en verantwoord handmatig doet is al wel beantwoord (met I-0-II) schakelaren en een hoofdschakelaar evt 2x voor PV en voor gebruiksapparaten).
Volgens informatie die ik heb gekregen zijn die ATS'en voor een EPS. Dan is nog steeds een UPS nodig voor kritische systemen.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:15
@eleet Het is prima mogelijk om het voor elkaar te krijgen zonder downtime. Denk hierbij aan het volgende:
https://www.apc.com/us/en...ected-node-id=27602440314

Echter 1 fase 30amp. Hier zou je er dus 3 van nodig hebben voor een 3 fase aansluiting. Dan ga je al snel naar de €5.000,-. Hierbij is het nog de vraag hoe leuk een 3 fase omvormer het vind als deze achter dit soort apparatuur hangt.

Echter ben ik vanwege de kosten al snel afgehaakt.

Medetweaker @John245 zei eerder al:
If your load is computer equipment, then it is recommended that you do have no more than 5 milliseconds of transfer time. Due to this, you should make sure that you are investing in at least a line-interactive UPS.

Bron: https://www.fsp-group.com...0the%20switch%20in%20five.

Binnen de 5ms ga je geen relais vinden.

De volgende medetweaker @Lennart_1337 wees mij op het volgende:
https://www.victronenergy...itches/ve-transfer-switch
De relais die hierin zitten zijn van Schrack Technik welke ik gepakt heb.

4 x BZ326466ME
1 x ZR5E0011
1 x ZR5R0011

En ja ik ben me bewust dat ik hiermee al is het maar voor een seconde de PAP en SAP met elkaar verbind. Maarja, je mag officieel de installatie ook niet laten wisselen tussen PAP en SAP

[Voor 14% gewijzigd door MrNOnamE op 10-01-2023 12:33]

• eleet
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Nee hoor geen schade, dat kan gewoon. Er zijn er een aantal hier die dat ook gewoon bewust doen om te kunnen schakelen zonder onderbreking. Het is alleen niet toegestaan.

Je moet wel 100% zeker zijn dat je fase1 met fase1 verbindt en fase2 met fase2 etc..
anders heb je wel schade ;)
Welke schakelstystemen zou je hier voor kunnen gebruiken (mag niet, weet ik)? Dan wil je dus een 'gesloten' schakelsysteem hebben zoals hier goed wordt uitgelegd (ATS basics).

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:39
John245 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Bij mij komen ze niet in de meterkast :)
Bij mij ook niet!!!

Iig een aanvraag van een SAP gedaan. Liander gebied dus ben benieuwd of ze de 13 maart gaan halen :’)

[Voor 22% gewijzigd door mierenfokker op 10-01-2023 13:56]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54

de Peer

under peer review

Zie de posts boven die van jou.
gewoon ATS switches inderdaad. Maar dan dacht ik dus aan eerst zowel PAP en SAP verbinden en dan 1 weer los. (en dat mag dus niet idd).

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 13:34]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• John245
John245 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:24:
[...]

Dag 11 Offerte gekregen en ondertekend. Eerste fase afgerond. Nu naar fase 2 (gedetailleerd design en kostenberekening).
Een afspraak voor installatie SAP op 31 mei. Maandje later als waar ik op gerekend had.

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-02 17:35
Wat zijn de reden dat PAP en SAP mogen niet verbonden zijn?

• John245
pkrasnop schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:35:
Wat zijn de reden dat PAP en SAP mogen niet verbonden zijn?
Wetgeving. Anders zou je de energie kunnen rondpompen (goedkoop inkopen, duur verkopen)

• pkrasnop
John245 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Wetgeving. Anders zou je de energie kunnen rondpompen (goedkoop inkopen, duur verkopen)
Maar wetgeving is niet voor niets. Als enige reden is rondpompen dan waarom het is niet in de wet. Lijkt mij sterk positie als ik heb geen bedoeling om 2 punten constant verbonden te houden maar voor technische reden ik heb 1 seconde nodig om van een leverancier naar andere gaan omdat andere is goedkoper. Wie verliest hier? Of is het niet veilig?

[Voor 7% gewijzigd door pkrasnop op 11-01-2023 06:32]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:09
pkrasnop schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Maar wetgeving is niet voor niets. Als enige reden is rondpompen dan waarom het is niet in de wet. Lijkt mij sterk positie als ik heb geen bedoeling om 2 punten constant verbonden te houden maar voor technische reden ik heb 1 seconde nodig om van een leverancier naar andere gaan omdat andere is goedkoper. Wie verliest hier? Of is het niet veilig?
Wie er verliest zal pas blijken als het fout gaat.
Over of het veilig kan, daarvoor zijn er nogal wat uitzonderingen die het "wat" risicovol maken, zeker als men niet helemaal weet wat ze doen, en dan nog gaat het wel eens fout.

Algemeen gezegd, wetgeving is er niet voor niets en een gekeurd CE of KemaKeur onderdeel heeft ook zo zijn redenen.

Wat is er op tegen om een UPS te gebruiken voor apparatuur die je niet even spanningloos wil hebben?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Hoe pomp je het rond als je de draden tegen elkaar houdt? En hoe wordt dan bepaald welke meter “levert” en welke “teruglevert”?

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:54
Simpel360 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:54:
[...]
Algemeen gezegd, wetgeving is er niet voor niets en een gekeurd CE of KemaKeur onderdeel heeft ook zo zijn redenen.

Wat is er op tegen om een UPS te gebruiken voor apparatuur die je niet even spanningloos wil hebben?
Dat ben ik helemaal met je eens, ik heb al reeds 20 jaar ups'en in m'n huis gehad. voor die infra welke ik belangrijk vond (Meterkast, verdieping switches, Serverkast (ruimte))
En heb ik het nodig gehad, en dat kids verwondelijk keken dat alles uitging behalve WiFi/Internet

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@pkrasnop Zo lang je de juiste draadjes aan elkaar verbind is het niet onveilig in de zin dat je geen kortsluiting krijgt. Voor je kWh-meter is het immers ook gewoon dezelfde draad. Als jij een stuk draad in een lus legt en beide uiteinden op hetzelfde draadje uit de meterkast aansluit gebeurt er niets.

Maar afhankelijk van de plek waarop je dingen aan elkaar verbind kan het natuurlijk wel onveilige situaties maken. Stel iemand heeft een apparaat en heeft die zowel op een stopcontact achter de PAP aangesloten als ook op een stopcontact achter een SAP.

Als iemand dan bij de PAP de stroom op de groep van dat stopcontact uitzet omdat ze aan die groep willen werken dan is dat niet veilig. Immers via dat apparaat vanuit het stopcontact achter de SAP staat er nog steeds spanning op.

@Wolly Als je enkel draden verbind gebeurd dat rondpompen natuurlijk niet. Maar je kan wel via een PAP een accu opladen en dan via de SAP tegelijkertijd dezelfde ontladen. Of andersom natuurlijk. Ik denk dat je technisch die accu niet eens nodig zou hebben, maar wellicht wel praktischer.

Op zich kan je dit nu natuurlijk ook volgens de regels doen, maar niet tegelijkertijd. Dus dan moet je eerst opladen, schakelen, ontladen, schakelen, opladen etc.

• pkrasnop
Simpel360 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Wie er verliest zal pas blijken als het fout gaat.
Over of het veilig kan, daarvoor zijn er nogal wat uitzonderingen die het "wat" risicovol maken, zeker als men niet helemaal weet wat ze doen, en dan nog gaat het wel eens fout.

Als je doet zelf iets in de meterkast dan het kan fout gaan en jij "verliest", maar voorsteel dat deze werk is gedaan door electrician. En als wij zeggen dat kan veilig dan ik wil weten wat zijn andere reden dat niet mag.
Bedoeling is vaste en dynamische contract te hebben en automatisch tussen beide kiezen afhankelijk van de prijs. 3 fase UPS lijkt mij als overkill en ook je moet altijd kijken naar de momenteel energieverbruik om te kunnen switchen.

• MrNOnamE
Ik snap 1 van de zorgen wel, je wilt via een enkele hoofdschakelaar de gehele installatie kunnen uitschakelen. Niet dat je moet gaan bedenken op welke groepen nog stroom kan staan via het SAP.

De oplossing hiervoor zou zijn om het SAP te laten binnen komen op een relais wat gevoed wordt vanaf het PAP. Als je de hoofdschakelaar van het PAP omzet dan valt alles achter het SAP ook uit.

Echter blijft er dan spanning op de aansluitingen van het relais staan.

• Simpel360
pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Als je doet zelf iets in de meterkast dan het kan fout gaan en jij "verliest", maar voorsteel dat deze werk is gedaan door electrician. En als wij zeggen dat kan veilig dan ik wil weten wat zijn andere reden dat niet mag.
Bedoeling is vaste en dynamische contract te hebben en automatisch tussen beide kiezen afhankelijk van de prijs. 3 fase UPS lijkt mij als overkill en ook je moet altijd kijken naar de momenteel energieverbruik om te kunnen switchen.
3 fase UPS?
Beetje overkill niet?
Kleine UPS (of meerdere) voor een kwartiertje voor de NAS, PC en netwerkapparatuur is toch wel genoeg? Of moet de vaatwasser, wasmachine, wasdroger enz ook doorgaan?

• MrNOnamE
Simpel360 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:44:
[...]

3 fase UPS?
Beetje overkill niet?
Kleine UPS (of meerdere) voor een kwartiertje voor de NAS, PC en netwerkapparatuur is toch wel genoeg? Of moet de vaatwasser, wasmachine, wasdroger enz ook doorgaan?
Lijkt me best wel vervelend als tijdens het omschakelen je wasmachine halverwege een was is en ineens stopt. :+

• de Peer

de Peer

under peer review

MrNOnamE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Lijkt me best wel vervelend als tijdens het omschakelen je wasmachine halverwege een was is en ineens stopt. :+
De meeste wasmachine gaan daarna gewoon door hoor. Dat is ook het mechanisme dat ik gebruik om mijn domme wasmachine slim te maken. Direct na de startknop ingedrukt te hebben druk ik op een knop die de stroom onderbreekt. Later (als de stroom goedkoop is, dynamische tarieven) zet mijn domotica systeem de stroom er weer op en start de was.

In mijn huis is de 'impact' beperkt tot het opnieuw moeten instellen van de tijd op de oven. dat is alles.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 17:03]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• pkrasnop
Simpel360 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:44:
[...]

3 fase UPS?
Beetje overkill niet?
Aircos, Warmtepompboiler... Als ik ga een keer per maand switchen dan ik kan alles controleren en uit doen, anders het kan schadelijk zijn voor deze apparaten. En hier wij praten over switchen 2 keer per dag.

• Simpel360
pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Aircos, Warmtepompboiler... Als ik ga een keer per maand switchen dan ik kan alles controleren en uit doen, anders het kan schadelijk zijn voor deze apparaten. En hier wij praten over switchen 2 keer per dag.
2x per dag?
Ik denk dat ik er een iets andere kijk (verwachting) op heb. 🙄

• pkrasnop
Simpel360 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:48:
[...]

2x per dag?
Ik denk dat ik er een iets andere kijk (verwachting) op heb. 🙄
Als je betaald 15ct/kWh vast dan met huidige dynamische tarieven je gaan minimaal 2 keer per dag switchen.

• de Peer

de Peer

under peer review

pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Als je betaald 15ct/kWh vast dan met huidige dynamische tarieven je gaan minimaal 2 keer per dag switchen.
Waarom?

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:48
Wat vinden jullie van dit type tranfer switch?
Dit is namelijk redelijk simpel aan domotica te koppelen.
Er word aangegeven een schakeltijd te hebben kleiner als 5ms

Voldoet aan de vereisten van laagspanningsschakelapparatuur en voorschakelapparatuur gespecificeerd door IEC 60947-6-1 en IEC60947-3: functionele apparatuur en apparatuur voor omschakelaars

Dit is hetzelfde waar eaton ook bijvoorbeeld aan voldoet.

https://www.geya.net/wp-c...ds/2022/10/W2R-Manual.pdf

5740wp 30gr Noord 4815wp 35gr Oost 2140wp 10gr Oost 4800wp 30gr Zuid 5760wp 35gr west Totaal 23.255WP

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-02 00:20
Iemand die mij kan helpen met argumenten om toch de keuze te maken voor een SAP?
Situatie:
Huidig 7200wp zonnepanelen
Jaarverbruik prive ca. 4000kwh exc. 2 airco's (deze zomer geplaatst)
Jaarverbruik elektrische auto; 6000kwh jaarbasis (te declareren bij werkgever)

Huidig meter; Ferrarismeter terugdraaiend
Aansluiting 1x35A

Door de huidige saldering"onduidelijkheden" erg blij met de Ferraris meter.

Echter; zou mijn voorkeur hebben om nog meer zonnepanelen te plaatsen, nog ruimte voor ca. 3500kwh erbij.
Dit betekent dat ik naar 3x25A aansluiting ga. Meterkast dien om te bouwen.
Afscheid moet nemen van mijn Ferraris meter en naar een digitale meter ga waarbij ik dan ook direct een SAP zal aanvragen.
Met alle voordelen van een SAP zoals door Peer ook beschreven.

Mijn twijfel zit dan ook in; wil ik wel van mijn Ferrarismeter af? Zo lang deze niet wordt vervangen, zijn deze benefits dan niet groter als een SAP?

Mijn gevoel zegt, ivm energietransitie, ga naar een 3x25A aansluiting, plaats zonnepanelen erbij en laat er direct een SAP bij plaatsen.

Echter krijg ik in mijn hoofd hierin i.v.m. de Ferrarismeter hier nog niet de knop in omgezet..

• pkrasnop
Kijk op 0.15ct lijn:

• de Peer

de Peer

under peer review

BaBoK schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:29:
Iemand die mij kan helpen met argumenten om toch de keuze te maken voor een SAP?
Situatie:
Huidig 7200wp zonnepanelen
Jaarverbruik prive ca. 4000kwh exc. 2 airco's (deze zomer geplaatst)
Jaarverbruik elektrische auto; 6000kwh jaarbasis (te declareren bij werkgever)

Huidig meter; Ferrarismeter terugdraaiend
Aansluiting 1x35A

Door de huidige saldering"onduidelijkheden" erg blij met de Ferraris meter.

Echter; zou mijn voorkeur hebben om nog meer zonnepanelen te plaatsen, nog ruimte voor ca. 3500kwh erbij.
Dit betekent dat ik naar 3x25A aansluiting ga. Meterkast dien om te bouwen.
Afscheid moet nemen van mijn Ferraris meter en naar een digitale meter ga waarbij ik dan ook direct een SAP zal aanvragen.
Met alle voordelen van een SAP zoals door Peer ook beschreven.

Mijn twijfel zit dan ook in; wil ik wel van mijn Ferrarismeter af? Zo lang deze niet wordt vervangen, zijn deze benefits dan niet groter als een SAP?

Mijn gevoel zegt, ivm energietransitie, ga naar een 3x25A aansluiting, plaats zonnepanelen erbij en laat er direct een SAP bij plaatsen.

Echter krijg ik in mijn hoofd hierin i.v.m. de Ferrarismeter hier nog niet de knop in omgezet..
Zsm weg met die ferraris meter. Dat beperkt je. Je kunt dan ook geen dynamische tarieven gebruiken. En idd snel naar 3x 25A en eventueel SAP ja.
Duur maanden tot een jaar voordat dat allemaal geregeld is.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is exclusief ODE, BTW etc.
Je moet er nog 15 cent bij op tellen.

• pkrasnop
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is exclusief ODE, BTW etc.
Je moet er nog 15 cent bij op tellen.
Bij vaste tarief vat 15ct/kWh je hebt ook ODE, BTW etc.

• de Peer

de Peer

under peer review

pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ja. Maar jij laat dynamische tarieven zien exclusief belastingen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Succes om nu een vast tarief onder de 40ct/kWh te vinden...

https://www.socialcooling.com/

• pkrasnop
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Ja. Maar jij laat dynamische tarieven zien exclusief belastingen.
Maar 15ct vaste tarief van mijn bericht is met BTW. Dynamische tarieven zijn ook met BTW. Belasting is constant en maakt geen verschil. Ik vergelijk appels met appels volgens mij.

• de Peer

de Peer

under peer review

pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Maar 15ct vaste tarief van mijn bericht is met BTW. Dynamische tarieven zijn ook met BTW.
Niet in jouw screenshot

• pkrasnop
Toch wel. 11 jan hoogste prijs is 19ct met btw, klopt?

• de Peer

de Peer

under peer review

pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Toch wel. 11 jan hoogste prijs is 19ct met btw, klopt?
Nee klopt niet. 19+15 =34 ct

• pkrasnop
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Ok, en als je hebt 15ct/kWh + 15ct belasting = 30cent dan je bent met vaste tarief 4ct goedkoper in deze geval. Maar belasting voor deze 4ct verschil maakt niet uit.

[Voor 9% gewijzigd door pkrasnop op 11-01-2023 21:18]

• MrNOnamE
zonnepaneelxl schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:28:
Wat vinden jullie van dit type tranfer switch?
Dit is namelijk redelijk simpel aan domotica te koppelen.
Er word aangegeven een schakeltijd te hebben kleiner als 5ms

Voldoet aan de vereisten van laagspanningsschakelapparatuur en voorschakelapparatuur gespecificeerd door IEC 60947-6-1 en IEC60947-3: functionele apparatuur en apparatuur voor omschakelaars

Dit is hetzelfde waar eaton ook bijvoorbeeld aan voldoet.

https://www.geya.net/wp-c...ds/2022/10/W2R-Manual.pdf

[Afbeelding]
In de handleiding PDF staat schakeltijd <50ms, zie de <5ms nergens staan.
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Zit net te kijken, betaal zonder belasting zelf 7 cent per KWh in vast contract. Ook dan kan ik minimaal 2 maal per dag schakelen als de tarieven naar 0 gaan. In de zomer zelf 4 keer omdat door de vele zonnepanelen de tarieven ook overdag omlaag gaan.

Dus dagelijks 4 maal schakelen is niet vreemd.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Ik heb de eerste pagina doorgelezen en er viel mij iets op, volgens mij rekent iedereen zich een beetje rijk? Er worden bedragen genoemd dat Eneco 61ct per kWh zou betalen maar dit is het energie tarief voor salderen toch?

Als je een tweede aansluiting neemt waar je niet op afneemt dan wordt bijna bij alle partijen het kale energie tarief vergoed, want we hebben het niet meer over salderen, ik neem aan dat dat toch geen 0,61ct per kWh is? Ik kan het bij Eneco in ieder geval niet terug vinden.

Als ik kijk op gaslicht.com dan zie ik bij GreenChoice maximaal 11,5ct staan. Of mis ik nu iets, want het klinkt interessant, ik heb met mijn huidige contract dit jaar nog 16ct per kWh voor afnemen, maar ik produceer ruim 7500kWh per jaar dus als ik dat op een tweede aansluiting kan terug leveren tegen een leuk tarief dan is dat best interessant.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 23:20
Tot 91ct :). Maar niet op een sap.
Maar dit is iid waar het topic mee gestart is.

• de Peer

de Peer

under peer review

MrNOnamE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:23:
[...]

In de handleiding PDF staat schakeltijd <50ms, zie de <5ms nergens staan.

[...]

Zit net te kijken, betaal zonder belasting zelf 7 cent per KWh in vast contract. Ook dan kan ik minimaal 2 maal per dag schakelen als de tarieven naar 0 gaan. In de zomer zelf 4 keer omdat door de vele zonnepanelen de tarieven ook overdag omlaag gaan.

Dus dagelijks 4 maal schakelen is niet vreemd.
Echt, waar heb je het over. Je betaalt 7 cent? Waarom zou je dan moeten schakelen? De tarieven gaan niet naar nul.

• de Peer

de Peer

under peer review

ronaldmathies schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:23:
Ik heb de eerste pagina doorgelezen en er viel mij iets op, volgens mij rekent iedereen zich een beetje rijk? Er worden bedragen genoemd dat Eneco 61ct per kWh zou betalen maar dit is het energie tarief voor salderen toch?

Als je een tweede aansluiting neemt waar je niet op afneemt dan wordt bijna bij alle partijen het kale energie tarief vergoed, want we hebben het niet meer over salderen, ik neem aan dat dat toch geen 0,61ct per kWh is? Ik kan het bij Eneco in ieder geval niet terug vinden.

Als ik kijk op gaslicht.com dan zie ik bij GreenChoice maximaal 11,5ct staan. Of mis ik nu iets, want het klinkt interessant, ik heb met mijn huidige contract dit jaar nog 16ct per kWh voor afnemen, maar ik produceer ruim 7500kWh per jaar dus als ik dat op een tweede aansluiting kan terug leveren tegen een leuk tarief dan is dat best interessant.
Ik heb Innova (91 ct per kwh tlv) op mijn pap. Dynamisch inkopen via sap.
Opbrengst dit jaar wordt 15000 euro. Dus ja ik reken me rijk :D

Ik leg er over 2 weken nog even snel 6 panelen bij zodat ik 20.000 Wp heb

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 21:32]

• pkrasnop
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Echt, waar heb je het over. Je betaalt 7 cent? Waarom zou je dan moeten schakelen? De tarieven gaan niet naar nul.
Ze gaan naar 0 elke dag. En als deze zomer is hetzelfde als vorige jaar dan verwacht ik negatief prijzen.

• de Peer

de Peer

under peer review

pkrasnop schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Ze gaan naar 0 elke dag. En als deze zomer is hetzelfde als vorige jaar dan verwacht ik negatief prijzen.
Aaargh ik word gek. Mensen ga je schamen en ga je inlezen in het topic over dynamische prijzen.
De prijzen gaan niet naar 0. De bodem ligt dit jaar op 15 ct per kwh vanwege ode en BTW.
Een prijs lager dan 15ct is in 2023 zeer zeldzaam. Negatieve prijzen gaan we waarschijnlijk helemaal niet zien.

• pkrasnop
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Aaargh ik word gek. Mensen ga je schamen en ga je inlezen in het topic over dynamische prijzen.
De prijzen gaan niet naar 0. De bodem ligt dit jaar op 15 ct per kwh vanwege ode en BTW.
Een prijs lager dan 15ct is in 2023 zeer zeldzaam. Negatieve prijzen gaan we waarschijnlijk helemaal niet zien.
Ja, ok. Ik bedoel prijzen met btw, als wij zien op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/. Als je schrift 15ct inclusief belasting dat betekent kale prijs van 0. Maar deze discussie is inderdaad voor andere topic.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Ik heb Innova (91 ct per kwh tlv) op mijn pap. Dynamisch inkopen via sap.
Opbrengst dit jaar wordt 15000 euro. Dus ja ik reken me rijk :D

Ik leg er over 2 weken nog even snel 6 panelen bij zodat ik 20.000 Wp heb
Hoe heb je 91ct bij Innova? als ik kijk op https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding dan zie ik bij Innova 7ct staan voor teruglever vergoeding. Ik zie jammer genoeg bij Innova zelf geen prijzen staan.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:39
ronaldmathies schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Hoe heb je 91ct bij Innova? als ik kijk op https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding dan zie ik bij Innova 7ct staan voor teruglever vergoeding. Ik zie jammer genoeg bij Innova zelf geen prijzen staan.
Vast contract van 3 jaar van 2021 vermoed ik?

• de Peer

de Peer

under peer review

ronaldmathies schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Je moet er bovenop zitten. Elke dag contracten zoeken. Er waren 48 uur in 2022 dat je dit contract kon afsluiten.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

mierenfokker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Vast contract van 3 jaar van 2021 vermoed ik?
Maar dan nog, klinkt meer als het leverings / salderings tarief dan het teruglever tarief.

• de Peer

de Peer

under peer review

ronaldmathies schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Maar dan nog, klinkt meer als het leverings / salderings tarief dan het teruglever tarief.
Nee. Levertarief is 1.09 euro per kwh.
Salderingstarief bestaat niet.

[Voor 191% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 22:14]

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Je moet er bovenop zitten. Elke dag contracten zoeken. Er waren 48 uur in 2022 dat je dit contract kon afsluiten.
Dit berichtje had ik even gemist, maar ik snap hem.

• MrNOnamE
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:45:
[...]

7 cent is inderdaad zonder de belasting. Met belasting dan kom ik op 23 cent.

Een prijs onder de 7 cent zal niet vaak voorkomen, aan de andere kan kost een SAP 35 euro per jaar en eenmalig wat hardware. Ben van het gas af met een jaar verbruik van 10.000KWh. Ga ik die 35 euro terug verdienen, zeker weten. Is het niet nu dan is het over 2 jaar als me contract ophoudt.

Los daarvan is het natuurlijk ook een erg gaaf en leerzaam iets om te maken en mee bezig te zijn. Je moet iets doen om je bezig te houden whahaahah

Vandaag de behuizing voor de groepenkast waarin de relais komen binnen gekregen.. Natuurlijk pas het allemaal net niet, dus mag met hout aan de slag om het passend te maken.. We blijven weer lekker bezig 8)

• BaBoK
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Zsm weg met die ferraris meter. Dat beperkt je. Je kunt dan ook geen dynamische tarieven gebruiken. En idd snel naar 3x 25A en eventueel SAP ja.
Duur maanden tot een jaar voordat dat allemaal geregeld is.
Thanks voor de reactie!
Mijn netbeheerder is Enexis, dien je bij de netbeheerder een motivatie op te voeren voor een SAP? Zo ja wat zou dan de beste motivatie zijn?

• de Peer

de Peer

under peer review

BaBoK schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Thanks voor de reactie!
Mijn netbeheerder is Enexis, dien je bij de netbeheerder een motivatie op te voeren voor een SAP? Zo ja wat zou dan de beste motivatie zijn?
Ja ze vragen wel wat je er mee wil gaan doen. Dan zeg je dat het voor je laadpaal is ofzo. Om werk laden te scheiden.
Of gewoon dat je voor je zonnepanelen een apart contract wilt afsluiten.

• BaBoK
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Ja ze vragen wel wat je er mee wil gaan doen. Dan zeg je dat het voor je laadpaal is ofzo. Om werk laden te scheiden.
Of gewoon dat je voor je zonnepanelen een apart contract wilt afsluiten.
Bedankt ga ik het inzetten op werkbladen, verwacht dat dit meeste kans van slagen heeft.

Luiheidsvraag, kan ik deze direct aanvragen met een andere wijziging netaansluiting?
Ben namelijk bang dat ik dadelijk ben die geweigerd wordt:)

[Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 11-01-2023 22:28]

• de Peer

de Peer

under peer review

BaBoK schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Bedankt ga ik het inzetten op werkbladen, verwacht dat dit meeste kans van slagen heeft.

Luiheidsvraag, kan ik deze direct aanvragen met een andere wijziging netaansluiting?
Ben namelijk bang dat ik dadelijk ben die geweigerd wordt:)
Ik vermoed van niet op basis van wat ik in dit topic gelezen heb.
Maar je krijgt op een gegeven moment de werkvoorbereider aan de lijn die de offerte op gaat stellen. Wie weet kun je het dan vragen.

Maar in principe zijn hun systemen ingericht op 1 aanvraag / wijziging per keer. Dat maakt het dus lastig.

• Scooper
  • Laatst online: 10:49
MrNOnamE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Een prijs onder de 7 cent zal niet vaak voorkomen, aan de andere kan kost een SAP 35 euro per jaar en eenmalig wat hardware. Ben van het gas af met een jaar verbruik van 10.000KWh. Ga ik die 35 euro terug verdienen, zeker weten. Is het niet nu dan is het over 2 jaar als me contract ophoudt.

[..]
Plus vastrecht van 48 tot 85 euro per jaar voor het extra energiecontract!?

SRK35ZS-W

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:35
Scooper schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Plus vastrecht van 48 tot 85 euro per jaar voor het extra energiecontract!?
Plus extra vastrecht inderdaad.
En bij sommige leveranciers die hun administratie niet op orde hebben ook vermindering energiebelasting. Waarvan onduidelijk is of de belastingdienst die nog ooit terug kan/mag/gaat vorderen.

• pkrasnop
MrNOnamE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Los daarvan is het natuurlijk ook een erg gaaf en leerzaam iets om te maken en mee bezig te zijn. Je moet iets doen om je bezig te houden whahaahah

Vandaag de behuizing voor de groepenkast waarin de relais komen binnen gekregen.. Natuurlijk pas het allemaal net niet, dus mag met hout aan de slag om het passend te maken.. We blijven weer lekker bezig 8)
Niet vergeet dat na 10000 kWh per jaar gaat belasting omlaag, wat maakt switchen tussen SAP en PAP ongunstiger. Maar ik ben akkoord dat SAP is een goede investering op dit moment. Kostenlos van gas af en kost van gas afsluiting davor gebruiken 8) . Moet alleen switchen tussen PAP en SAP oplossen.

• MrNOnamE
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je op een SAP een energiecontract aanvraagt. Normaal geef je adres op en klaar, terwijl je nu er zeker van wilt zijn dat dit alleen voor het SAP is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MrNOnamE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:05:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je op een SAP een energiecontract aanvraagt. Normaal geef je adres op en klaar, terwijl je nu er zeker van wilt zijn dat dit alleen voor het SAP is.
Al vaker voorbij gekomen: EAN doorgeven.

• de Peer

de Peer

under peer review

MrNOnamE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:05:
soms kun je het EAN kiezen via de app (Tibber) of via de website.

Bij anderen moet je EAN zelf handmatig vermelden bij je aanmelding.

En anders moet je ze gaan mailen of benaderen ze jou om te vragen welke aansluiting ze moeten hebben.

Ik zou er altijd zelf achteraan gaan. Je wilt niet dat ze per ongeluk de verkeerde pakken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit te spelen met wat waardes om te kijken of het voor ons een mogelijke netto winst zou gaan opleveren.
De zonnepanelen worden naar verwachting in april geïnstalleerd ik lever terug voor 0,08€/kWh (tot 2000 kWh?) en heb na salderen (van +/- 0,25€/kWh gemiddeld met een verwachting van 3000 kWh/jr verbruik) nog zo'n 2700 kWh/jr over. Deze contractuele cijfers blijven tot begin 2025 aanwezig op mijn PAP O+ .

Ik heb nog een aantal onzeker waardes waardoor het doorrekenen lastig is:
  • Kostprijs groepenkast voor SAP. Met een 220x220 Eaton kast met een Eaton hoofdschakelaar zit op 127€ bij Elektramat, mis ik dan nog iets?
  • Ik moet bij Coteq nog een offerte opvragen voor een SAP ik verwacht dat ze dan ook de smeltzekering (3x25) willen vervangen voor automaten. En als ze dat niet doen wil ik het zelf eigenlijk ook wel laten doen. Ik ga even uit van 400 tot 600€.
  • De aanname dat ik in mei een werkende zonnepanelen installatie heb zegt PVCALC dat ik mei-dec nog 4410 kWh oplever, voor 2024 zou dat 5730 kWh zijn.
  • Dat ik na installatie van de SAP een contract kan krijgen met een gunstige TLV welke ook zo blijft t/m 2024.
  • Moet ik nog over belasting nadenken qua TLV?
  • Is de BTW op de SAP installatie aftrekbaar als particulier (denk het niet, maar wie weet)? - eveneens netbeheerkosten van de SAP?
Met mijn berekening moet ik v.a. 1 mei de zonnepanelen én de SAP voor elkaar hebben met een contract hebben met een TLV van minimaal 0,44€ / kWh om in 2023 via de SAP de eenmalige kosten voor de SAP (groepenkast aanschaf, installatie door Coteq) én de netbeheerderskosten van 2023 er uit te hebben én meer Euro's terug te leveren dan ik zou krijgen met puur salderen via de PAP.

Mis ik iets, wat is jullie kijk hierop?

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:45:
Ik zit te spelen met wat waardes om te kijken of het voor ons een mogelijke netto winst zou gaan opleveren.
De zonnepanelen worden naar verwachting in april geïnstalleerd ik lever terug voor 0,08€/kWh (tot 2000 kWh?) en heb na salderen (van +/- 0,25€/kWh gemiddeld met een verwachting van 3000 kWh/jr verbruik) nog zo'n 2700 kWh/jr over. Deze contractuele cijfers blijven tot begin 2025 aanwezig op mijn PAP O+ .

Ik heb nog een aantal onzeker waardes waardoor het doorrekenen lastig is:
  • Kostprijs groepenkast voor SAP. Met een 220x220 Eaton kast met een Eaton hoofdschakelaar zit op 127€ bij Elektramat, mis ik dan nog iets?
  • Ik moet bij Coteq nog een offerte opvragen voor een SAP ik verwacht dat ze dan ook de smeltzekering (3x25) willen vervangen voor automaten. En als ze dat niet doen wil ik het zelf eigenlijk ook wel laten doen. Ik ga even uit van 400 tot 600€.
  • De aanname dat ik in mei een werkende zonnepanelen installatie heb zegt PVCALC dat ik mei-dec nog 4410 kWh oplever, voor 2024 zou dat 5730 kWh zijn.
  • Dat ik na installatie van de SAP een contract kan krijgen met een gunstige TLV welke ook zo blijft t/m 2024.
  • Moet ik nog over belasting nadenken qua TLV?
  • Is de BTW op de SAP installatie aftrekbaar als particulier (denk het niet, maar wie weet)? - eveneens netbeheerkosten van de SAP?
Met mijn berekening moet ik v.a. 1 mei de zonnepanelen én de SAP voor elkaar hebben met een contract hebben met een TLV van minimaal 0,44€ / kWh om in 2023 via de SAP de eenmalige kosten voor de SAP (groepenkast aanschaf, installatie door Coteq) én de netbeheerderskosten van 2023 er uit te hebben én meer Euro's terug te leveren dan ik zou krijgen met puur salderen via de PAP.

Mis ik iets, wat is jullie kijk hierop?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
euh tsja je moet wel een verdienmodel hebben natuurlijk. terugleveren voor 8 cent gaat hem niet worden :+ want dat zou je juist geld kosten.

Je moet het hebben van de lange termijn denk ik. de mogelijkheid tot speculatie. 2 contracten afsluiten en later kunnen switchen van de 1 naar de andere.
dat valt niet in een berekening of begroting vast te leggen.

ander verdienmodel:
je huidige contract behouden op PAP
een dynamisch contract op SAP. Hiermee kun je soms goedkoper stroom in kopen dan je nu doet, en krijg je vaak een hogere TLV dan je nu hebt.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-01-2023 14:56]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:53:
[...]

euh tsja je moet wel een verdienmodel hebben natuurlijk. terugleveren voor 8 cent gaat hem niet worden :+ want dat zou je juist geld kosten.

Je moet het hebben van de lange termijn denk ik. de mogelijkheid tot speculatie. 2 contracten afsluiten en later kunnen switchen van de 1 naar de andere.
dat valt niet in een berekening of begroting vast te leggen.

ander verdienmodel:
je huidige contract behouden op PAP
een dynamisch contract op SAP. Hiermee kun je soms goedkoper stroom in kopen dan je nu doet, en krijg je vaak een hogere TLV dan je nu hebt.
Huidige contract behoud ik sowieso.
Wisselen tussen PAP en eventueel dynamisch SAP welke goedkoper stroom levert dan de huidige 25cent lijkt mij onpraktisch. Dan moet ik de prijzen in de gaten houden én gaan klooien met omgooien van de elektra voor iets wat ons toch maar 60€/mnd kost (3000 kWh met 0,25€/kWh), dat is mij de moeite niet waard.
Terugleveren op de SAP is best wel een no-brainer gezien de TLV van het GC-contract (tot mrt 2025) maar 8ct is, maar dan moet dat wel lonen, de investering van de aanpassing van de hoofdzekeringen, het aansluiten van de SAP moet er wel uit kunnen.

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Huidige contract behoud ik sowieso.
Wisselen tussen PAP en eventueel dynamisch SAP welke goedkoper stroom levert dan de huidige 25cent lijkt mij onpraktisch. Dan moet ik de prijzen in de gaten houden én gaan klooien met omgooien van de elektra voor iets wat ons toch maar 60€/mnd kost (3000 kWh met 0,25€/kWh), dat is mij de moeite niet waard.
Terugleveren op de SAP is best wel een no-brainer gezien de TLV van het GC-contract (tot mrt 2025) maar 8ct is, maar dan moet dat wel lonen, de investering van de aanpassing van de hoofdzekeringen, het aansluiten van de SAP moet er wel uit kunnen.
Ja zo zie je maar dat bij iedereen de business case weer heel anders is.
bij jou is ie wat twijfelachtig.
'Van ons' heeft nu geloof ik nog een hoge TLV, maar het lijkt allemaal steeds minder te worden.

Houdt er rekening mee dat als de TLV lager is dan je levertarief op de PAP, het je juist geld gaat kosten doordat je dus niet meer kunt salderen op je PAP.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Ja zo zie je maar dat bij iedereen de business case weer heel anders is.
bij jou is ie wat twijfelachtig.
'Van ons' heeft nu geloof ik nog een hoge TLV, maar het lijkt allemaal steeds minder te worden.

Houdt er rekening mee dat als de TLV lager is dan je levertarief op de PAP, het je juist geld gaat kosten doordat je dus niet meer kunt salderen op je PAP.
Die laatste snap ik niet?

Om wat onzekere factoren te pareren heb ik zojuist maar een aanvraag gedaan via mijnaansluiting voor zowel een SAP en het vervangen van de smeltzekeringen voor automaten. Mijn ervaring met Coteq is dat ik met een week of twee/drie wel gebeld wordt met informatie.

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Die laatste snap ik niet?

Om wat onzekere factoren te pareren heb ik zojuist maar een aanvraag gedaan via mijnaansluiting voor zowel een SAP en het vervangen van de smeltzekeringen voor automaten. Mijn ervaring met Coteq is dat ik met een week of twee/drie wel gebeld wordt met informatie.
Je gaat de zonnepanelen op je SAP aansluiten neem ik aan en je GC contract blijft op je PAP.

Vanaf dan kun je dus niet meer salderen. je gaat voor elke kWh inkopen de GC-prijs betalen.

En je krijgt dus de TLV voor elke kWh op je SAP.

Maar als de TLV dan lager is dan jouw GC-inkoopprijs, ben je slechter af dan zonder de SAP.

Stel halverwege het jaar wordt de TLV op je SAP 20 cent per kWh. Dan kun je beter de panelen weer op je PAP aansluiten zodat je kunt salderen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Je gaat de zonnepanelen op je SAP aansluiten neem ik aan en je GC contract blijft op je PAP.

Vanaf dan kun je dus niet meer salderen. je gaat voor elke kWh inkopen de GC-prijs betalen.

En je krijgt dus de TLV voor elke kWh op je SAP.

Maar als de TLV dan lager is dan jouw GC-inkoopprijs, ben je slechter af dan zonder de SAP.

Stel halverwege het jaar wordt de TLV op je SAP 20 cent per kWh. Dan kun je beter de panelen weer op je PAP aansluiten zodat je kunt salderen.
Juist dat volg ik. Maar ik zou zeggen dat het minder oplevert dat het geld gaat kosten ;) maar dat is puur een semantische discussie >:)
Maar inderdaad zolang TLV op het SAP-contract lager is dan de stroomkosten op de PAP terwijl ik nog niet 100% gesaldeerd heb laat ik de zonnepanelen lekker via de PAP salderen/terugleveren.

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Maar inderdaad zolang TLV op het SAP-contract lager is dan de stroomkosten op de PAP terwijl ik nog niet 100% gesaldeerd heb laat ik de zonnepanelen lekker via de PAP salderen/terugleveren.
mogelijk het hele jaar dus? ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:14:
[...]

mogelijk het hele jaar dus? ;)
Nee, want ik wek straks rond de 5700 kWh op terwijl wij naar verwachting zo'n 3000 kWh verbruiken.

edit;
Ik zie trouwens dat Coteq gunstigere tarieven hanteert voor 'Aansluiting alleen voor het terugleveren van elektriciteit (zuivere terugleveraansluiting):'
Dat is € 94,1932 i.p.v. € 307,7901 dat zou ook nog wel aanzienlijk schelen als dat mogelijk is, iemand ervaring met zo'n 'aansluiting'?

[Voor 37% gewijzigd door True op 12-01-2023 16:38]

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Nee, want ik wek straks rond de 5700 kWh op terwijl wij naar verwachting zo'n 3000 kWh verbruiken.
ik doelde meer op de TLV. de kans is zeker aanwezig dat die het hele jaar niet hoger gaat zijn dan jouw inkooptarief. Dan heb je dus niets aan jouw SAP.

• eleet
'open transition' (break-before-make) vs 'closed transition' (make-before-break) info voor de liefhebber.

Open transition, wat op dit forum veel terugkomt omdat we aanneen dat dit (meer) mag dan de 'closed transition' schakelingen die even (100 miliseconden) contact maken tussen beide netwerken wat sowieso niet mag vanuit de wetgeving bezien (maar wel het meest interessant is omdat je dan geen downtime hebt).

Voor zij die ook nog opzoek zijn naar een goede manier om a) zonder downtime en b) op basis van de uurprijs per KWh automatisch evt meermaal per week/dag te schakelen tussen primair en secundaire meter.

https://www.eaton.com/con...ystems/ats/wp140001en.pdf

En gelijk de vraag: wat zijn de electrotechnische termen van dit soort 'make-before-break' schakelingen? Dan kan ik er een betaalbare 3-fase variant bij scharrelen.

[Voor 9% gewijzigd door eleet op 12-01-2023 17:29. Reden: vraag toegevoegd]

• Simpel360
eleet schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:26:
'open transition' (break-before-make) vs 'closed transition' (make-before-break) info voor de liefhebber.

Open transition, wat op dit forum veel terugkomt omdat we aanneen dat dit (meer) mag dan de 'closed transition' schakelingen die even (100 miliseconden) contact maken tussen beide netwerken wat sowieso niet mag vanuit de wetgeving bezien (maar wel het meest interessant is omdat je dan geen downtime hebt).

Voor zij die ook nog opzoek zijn naar een goede manier om a) zonder downtime en b) op basis van de uurprijs per KWh automatisch evt meermaal per week/dag te schakelen tussen primair en secundaire meter.

https://www.eaton.com/con...ystems/ats/wp140001en.pdf

En gelijk de vraag: wat zijn de electrotechnische termen van dit soort 'make-before-break' schakelingen? Dan kan ik er een betaalbare 3-fase variant bij scharrelen.
De 1e google hit zegt ctts 8)7

Weet u zeker dat u de kennis en kunde heeft om dit toe te passen en de risico's in te schatten? :?

:+

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Weet u zeker dat u de kennis en kunde heeft om dit toe te passen en de risico's in te schatten? :?

Oorzaak: defect component
Effect: huis brand af en verzekering vergoed niks (HOOG)
Waarschijnlijkheid: kans is klein (LAAG)
Detecteerbaarheid: LAAG

Conclusie: extra maatregelen nodig om het risico te mitigeren

• pkrasnop
Simpel360 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Deze situatie is eigentlijk switchen tussen 2 verschillende electriciteit kabels met gelijke electriciteit source. En dat moet makkelijk kunnen. Ik denk wij hebben geen standard oplossing omdat eigentlijk je kan deze 2 kabels verbinden en hoeft geen verschil te maken, alleen wij willen dat hele stroom door enkele meter loopt.

• Simpel360
pkrasnop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Deze situatie is eigentlijk switchen tussen 2 verschillende electriciteit kabels met gelijke electriciteit source. En dat moet makkelijk kunnen. Ik denk wij hebben geen standard oplossing omdat eigentlijk je kan deze 2 kabels verbinden en hoeft geen verschil te maken, alleen wij willen dat hele stroom door enkele meter loopt.
Wat van u (en van anderen) de bedoeling is is mij geheel duidelijk en met die gedachten is in basis niets mis, behalve dat het niet mag.

Maar dan komen er de technische vragen, waarbij mijn nekharen overeind gaan staan (van bezorgdheid).
Vandaar : Weet u zeker dat u de kennis en kunde heeft om dit toe te passen en de risico's in te schatten? :?

Ik heb ook "foutjes" gezien van profesionals die deskundig waren opgeleid met meer of minder "gevolgen".
Het zijn maar een paar draadjes, wat kan daar nu aan fout gaan.......

Maar zoals altijd je kan ook te bang of voorzichtig zijn. O-)

• MrNOnamE
pkrasnop schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Dat dus. Had dit met een collega besproken die zit in de installatietechniek. Die geeft aan dat zolang je geen lange kabels gebruikt (lees PAP 1 meter, SAP 50 meter) er niks zal gebeuren. Wel oppassen dat je de juiste fases pakt natuurlijk >:)

• Mylo1
  • Laatst online: 03-02 21:59
MrNOnamE schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Dat dus. Had dit met een collega besproken die zit in de installatietechniek. Die geeft aan dat zolang je geen lange kabels gebruikt (lees PAP 1 meter, SAP 50 meter) er niks zal gebeuren. Wel oppassen dat je de juiste fases pakt natuurlijk >:)
Gelukkig is er nog een hoofdzekering maar je hebt dan wel wat uit te leggen aan de netbeheerder als je die er bij moet halen omdat je per ongeluk drie smeltpatronen hebt laten ploffen _/-\o_

• MrNOnamE
Mylo1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Gelukkig is er nog een hoofdzekering maar je hebt dan wel wat uit te leggen aan de netbeheerder als je die er bij moet halen omdat je per ongeluk drie smeltpatronen hebt laten ploffen _/-\o_
Smeltpatronen? Zijn bij mij gewoon 3 25amp automaatjes.. Zijn er met verbouwen wel vaker uit geklapt, druk je zelf weer omhoog

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Deels dit topic al doorgelezen en bezig wat vragen aan het opstellen.

Heb enkele vragen die ik toch hier alvast wil neerleggen.

Denk even aan nieuwbouw ( uiteindelijk met 70-90 PV-panelen )
Wil graag gelijk een tegelijk een PAP en SAP aanvragen, zelfs tijdens de bouwstroom. Iemand hier ervaring mee? Zou tijdens de bouw fase om 25-30 PV-panelen gaan op de garage.

Hoe zit dat met BENG, als ik ze allemaal gelijk op SAP zet mag ik ze niet meerekenen voor BENG, neem ik aan?

Ik zou een deel van de panelen nodig hebben om BENG correct te zitten.
Lijkt me handig om dan een deel van het uiteindelijke aantal panelen op de PAP te laten zitten; of zijn er betere ideeën?

• de Peer

de Peer

under peer review

Lord Anubis schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:22:
Deels dit topic al doorgelezen en bezig wat vragen aan het opstellen.

Heb enkele vragen die ik toch hier alvast wil neerleggen.

Denk even aan nieuwbouw ( uiteindelijk met 70-90 PV-panelen )
Wil graag gelijk een tegelijk een PAP en SAP aanvragen, zelfs tijdens de bouwstroom. Iemand hier ervaring mee? Zou tijdens de bouw fase om 25-30 PV-panelen gaan op de garage.
Zou moeten kunnen. gewoon aanvraag doen en iets proberen te regelen met de werkvoorbereider van de installateur.
Hoe zit dat met BENG, als ik ze allemaal gelijk op SAP zet mag ik ze niet meerekenen voor BENG, neem ik aan?
interessante vraag. Mij lijkt dat het niet uitmaakt eigenlijk.
Ik zou een deel van de panelen nodig hebben om BENG correct te zitten.
Lijkt me handig om dan een deel van het uiteindelijke aantal panelen op de PAP te laten zitten; of zijn er betere ideeën?
die BENG dat is toch maar een momentopname? eenmaal door de hoepel gesprongen kun je volgens mij doen wat je wil.

• Lord Anubis
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Zou moeten kunnen. gewoon aanvraag doen en iets proberen te regelen met de werkvoorbereider van de installateur.

[...]

interessante vraag. Mij lijkt dat het niet uitmaakt eigenlijk.
Vond ik zelf ook. ;)
de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:30:

[...]

die BENG dat is toch maar een momentopname? eenmaal door de hoepel gesprongen kun je volgens mij doen wat je wil.
Dat kan, maar wil toch graag de regels weten.

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03:24
[...]

Dat kan, maar wil toch graag de regels weten.
Ik weet de regels niet, maar het lijkt me dat dit per aansluiting wordt geregeld. (die zit gekoppeld aan de WOZ)
Dat je 2 meters hebt maakt niks uit, nog steeds maar 1 WOZ object.

Aangezien ik wel benieuwd was even in de NTA 8800 gekeken.
Kan (officieel) niet kopieren maar dit staat er, zonder plaatjes:
16 Gebouwgebonden productie van elektriciteit

16.1 Principe
De gebouwgebonden productie van elektriciteit omvat de op het eigen perceel geproduceerde
elektriciteit in en zonnestroomsysteem, micro-WKK-installatie, warmtekrachtinstallatie of
windenergiesysteem.

Bepaal de maandelijks op het eigen perceel geproduceerde elektriciteit (Eprel), in kWh, volgens:
is de maandelijkse op het eigen perceel geproduceerde elektriciteit, in kWh,
afkomstig van voorziening gi, waarbij gi = PV (16.2), PVT (16.3), chp (16.4) of wind
(16.5).
'Op het eigen perceel' het maakt dus niet uit of je het levert aan het net of niet.
Wat opzich ook wel zinnig is, als jij accu's neer gaat zetten dan zou je minder leveren maar ja je bent natuurlijk niet minder BENG

[Voor 63% gewijzigd door Hvdbnl op 12-01-2023 23:13]

• Lord Anubis
  • Nu online
Hvdbnl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ik weet de regels niet, maar het lijkt me dat dit per aansluiting wordt geregeld. (die zit gekoppeld aan de WOZ)
Dat je 2 meters hebt maakt niks uit, nog steeds maar 1 WOZ object.

Aangezien ik wel benieuwd was even in de NTA 8800 gekeken.
Kan (officieel) niet kopieren maar dit staat er, zonder plaatjes:

[...]

'Op het eigen perceel' het maakt dus niet uit of je het levert aan het net of niet.
Wat opzich ook wel zinnig is, als jij accu's neer gaat zetten dan zou je minder leveren maar ja je bent natuurlijk niet minder BENG
Dat was mijn eerste insteek ook; maar ik bedacht me toen dat ik de energie NIET voor me zelf gebruik. Dus hoe kan je het verrekenen? Accu's zijn er voor eigen gebruik; alhoewel je daar ook weer een negatieve invloed op je BENG gehalte mee krijgt.

• eleet
Een thuisbatterij zou, met de juiste techniek, ook een mooie oplossing kunnen zijn.

Met 3x invoer (PAP, SAP, PV-panelen) en 1x uitvoer (naar de verbruikers) en accu's om een open schakeling te bufferen.

Je zou met deze techniek en minimale accu capaciteit (lees: goedkoop) ook een mooi systeem kunnen bouwen waarbij de intelligentie in de thuisbatterij zit. Je zou dan slechts zo veel accu capaciteit nodig hebben als de tijd benodigd om het hele huis te schakelen vermenigvuldigd met het maximaal theoretisch op te nemen vermogen.

Heeft een van jullie hier al iets over gevonden / bedacht / gemaakt wellicht?

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:21
In de toekomst willen ze (misschien) dat je op de slimme meter (PAP) 2 contracten, bijvoorbeeld dynamisch en 1 contract om terug te leveren, kunt afsluiten bij 2 verschillende energieleveranciers.

Zou het met SAP dan mogelijk zijn om nog twee contracten af te sluiten?

Ik kan mij voorstellen dat dynamisch contract en een contract met hoge terugleververgoeding fijn is.

Maar misschien ook wel een vast/variabel contract voor erbij of denk ik fout?

[Voor 25% gewijzigd door Bravertal op 13-01-2023 13:51]

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:49:
In de toekomst willen ze (misschien) dat je op de slimme meter (PAP) 2 contracten, bijvoorbeeld dynamisch en 1 contract om terug te leveren, kunt afsluiten bij 2 verschillende energieleveranciers.

Zou het met SAP dan mogelijk zijn om nog twee contracten af te sluiten?
ja wie weet...
Maar SAP kan ook zo maar uitgesloten worden, net zoals het uitgesloten is van het prijsplafond. We weten het simpelweg nog niet, en de personen die er over gaan waarschijnlijk ook nog niet.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
eleet schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:29:
Een thuisbatterij zou, met de juiste techniek, ook een mooie oplossing kunnen zijn.

Met 3x invoer (PAP, SAP, PV-panelen) en 1x uitvoer (naar de verbruikers) en accu's om een open schakeling te bufferen.

Je zou met deze techniek en minimale accu capaciteit (lees: goedkoop) ook een mooi systeem kunnen bouwen waarbij de intelligentie in de thuisbatterij zit. Je zou dan slechts zo veel accu capaciteit nodig hebben als de tijd benodigd om het hele huis te schakelen vermenigvuldigd met het maximaal theoretisch op te nemen vermogen.

Heeft een van jullie hier al iets over gevonden / bedacht / gemaakt wellicht?
Veel hybride omvormers of batterij omvormers die ik ken hebben wel een "backup" uitgang, maar die werkt niet tegelijk met de normale AC aansluiting. Hij werkt namelijk in "grid connected" modus waarbij hij niet levert op de "backup" uitgang, óf in backup/island modus waarbij hij alleen levert op de "backup" uitgang.

Je komt dan echt op "energy hubs" uit die energiestromen "sturen", maar ik ken er alleen die dat doen voor DC grids (Ferroamp, Victron).

En dan nog heb je één apparaat op meerdere aansluitingen - dat lijkt me niet de bedoeling.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Risico's overlegd thuis, dat was vrij simpel. Grootste risico is het niet uit uitbetalen van mijn 90 cent tlv contract op de PAP. Rechtsbijstand is aanwezig.

Als we daarnaast een variabel contract erbij nemen op de SAP moet er aan de andere kant wel heel veel betaald worden.

Qua hardware: er zal een SAP moeten komen, en nog wat andere aanpassingen aan de meterkast want de 90cent tlv zit vast op de PAP. Die SAP moet zo snel mogelijk, want de levertijden zijn niet mals als ik dit topic mag geloven. De kosten is allemaal wel te overzien.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Moby schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:21:
Risico's overlegd thuis, dat was vrij simpel. Grootste risico is het niet uit uitbetalen van mijn 90 cent tlv contract op de PAP. Rechtsbijstand is aanwezig.

Als we daarnaast een variabel contract erbij nemen op de SAP moet er aan de andere kant wel heel veel betaald worden.

Qua hardware: er zal een SAP moeten komen, en nog wat andere aanpassingen aan de meterkast want de 90cent tlv zit vast op de PAP. Die SAP moet zo snel mogelijk, want de levertijden zijn niet mals als ik dit topic mag geloven. De kosten is allemaal wel te overzien.
Mijn aanvraag SAP heb ik eind vorig jaar ingediend en staat nu voor half februari ingepland, levertijd lijkt dus sterk afhankelijk van netbeheerder en regio. Bij mij is aangegeven dat ik mijn 1 fase aansluiting kan behouden en niet over hoef/ga op 3 fases.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:21
FAQ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Mijn aanvraag SAP heb ik eind vorig jaar ingediend en staat nu voor half februari ingepland, levertijd lijkt dus sterk afhankelijk van netbeheerder en regio. Bij mij is aangegeven dat ik mijn 1 fase aansluiting kan behouden en niet over hoef/ga op 3 fases.
Wie is jouw netbeheerder?

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Enexis

• BaBoK
Als ik een SAP aanvraag en heb nu nog 1 fase en in de toekomst ga ik over naar 3 fase, kan ik dan de “bestaande” SAP actief laten of dient deze dan vervangen te worden voor een “3-fase”?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:48
BaBoK schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:14:
Als ik een SAP aanvraag en heb nu nog 1 fase en in de toekomst ga ik over naar 3 fase, kan ik dan de “bestaande” SAP actief laten of dient deze dan vervangen te worden voor een “3-fase”?
Uiteraard. Een 1-fase meter kun je niet gebruiken voor 3-fasen.
Dus beter eerst die aansluiting upgraden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Lord Anubis
  • Nu online
@BaBoK

Denk het wel. Ze zullen een fase ader nu naar de originele ( PAP ) meter hebben lopen dus straks ook 1 fase ader naar het SAP meterbord meter. Het zit tenslotte achter je smeltzekering/hoofdautomaat.

"Denk het wel" heeft betrekking op je tweede deel van de mogelijkheid - dus het laten vervangen.

[Voor 18% gewijzigd door Lord Anubis op 13-01-2023 23:36]

• MrNOnamE
We hebben weer wat getekend, de eerste opzet voor de sturing van het schakelen. Op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)

Het schakelen

Standaard situatie
In de standaard situatie is het PAP actief. Omdat relais ABCD zonder geschakeld te worden de kabels vanaf het PAP doorverbinden.
Overschakelen naar SAP
Als de prijs van het SAP lager is als het PAP dat komt er op de EcoSwitch stroom te staan. Hiermee worden relais R1 en R2 aangestuurd.
R1 schakeld direct relais A en C. Hierdoor is nu zowel het PAP (via relais A&C) als het SAP (via relais B&D) verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde inschakelvertraging schakelt R2 relais B&D. Hierdoor is alleen het SAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Terugschakelen naar PAP
Als de prijs van het PAP lager is als het SAP stopt de EcoSwitch met het leveren van stroom een R1 en R2.
Hierbij schakeld relais R2 direct relais A&C. Hierdoor is zowel het PAP als het SAP verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde uitschakelvertraging schakelt R1 relais A&B. Hierdoor is alleen het PAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.

Waar op te letten

Juiste fase
Het is van belang dat je overal de juiste fase op aansluit. Ik het hiervoor 4 kleuren kabel gekocht zodat altijd duidelijk is welke fase waar zit.
De EcoSwitch
Vanaf de EcoSwitch dien je de fase draad te pakken, pak je de 0 dan zullen relais R1 en R2 niet functioneren.
1 hoofdschakelaar
De EcoSwitch dient achter de hoofdschakelaar van het PAP aangesloten te worden (met een 16 ampere zekering natuurlijk). Dit zodat als je de hoofdschakelaar van het PAP omzet je groepenkast altijd stroomloos is. De EcoSwitch heeft dan geen stroom en kan R1 en R2 niet schakelen naar SAP.

In onderstaande foto is te zien hoe ik bedacht had e.e.a. aan te sluiten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat ziet er indrukwekkend uit.

-is het toegestaan 4 kleuren kabel te gebruiken in de meterkast?
-Misschien een idee om die inschakelvertraging op 1 minuut te zetten. Jij hebt geen controle over de aansturing vanuit de ecoswitch. Als die ooit een raar aan/uit/aan signaal gaat geven, gaat de stroom in je huis elke minuut knipperen aan/uit/aan ipv elke seconde.

• MrNOnamE
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:04:
Dat ziet er indrukwekkend uit.

-is het toegestaan 4 kleuren kabel te gebruiken in de meterkast?
-Misschien een idee om die inschakelvertraging op 1 minuut te zetten. Jij hebt geen controle over de aansturing vanuit de ecoswitch. Als die ooit een raar aan/uit/aan signaal gaat geven, gaat de stroom in je huis elke minuut knipperen aan/uit/aan ipv elke seconde.
Dat van die 4 kleuren is een goede, maakt het aansluiten een stuk overzichtelijker maar de vraag is even of het mag. Een snelle zoekopdracht zegt me dat het niet mag

R1 en R2 kun je instellen 50ms tot 100uur. Een beetje speling kan zeker geen kwaad, zou deze prima op 1 minuut kunnen zetten.

Voor je woning zou het niet uitmaken als de EcoSwitch elke seconden gaat schakelen bij een storing doordat altijd eerst korte tijd PAP en SAP verbonden zijn. We staan alle relais te klapperen op dat moment. Maar liever iets meer marge 8)

• Scooper
  • Laatst online: 10:49
MrNOnamE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:53:
We hebben weer wat getekend, de eerste opzet voor de sturing van het schakelen. Op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)

Het schakelen

Standaard situatie
In de standaard situatie is het PAP actief. Omdat relais ABCD zonder geschakeld te worden de kabels vanaf het PAP doorverbinden.
Overschakelen naar SAP
Als de prijs van het SAP lager is als het PAP dat komt er op de EcoSwitch stroom te staan. Hiermee worden relais R1 en R2 aangestuurd.
R1 schakeld direct relais A en C. Hierdoor is nu zowel het PAP (via relais A&C) als het SAP (via relais B&D) verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde inschakelvertraging schakelt R2 relais B&D. Hierdoor is alleen het SAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Terugschakelen naar PAP
Als de prijs van het PAP lager is als het SAP stopt de EcoSwitch met het leveren van stroom een R1 en R2.
Hierbij schakeld relais R2 direct relais A&C. Hierdoor is zowel het PAP als het SAP verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde uitschakelvertraging schakelt R1 relais A&B. Hierdoor is alleen het PAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.

Waar op te letten

Juiste fase
Het is van belang dat je overal de juiste fase op aansluit. Ik het hiervoor 4 kleuren kabel gekocht zodat altijd duidelijk is welke fase waar zit.
De EcoSwitch
Vanaf de EcoSwitch dien je de fase draad te pakken, pak je de 0 dan zullen relais R1 en R2 niet functioneren.
1 hoofdschakelaar
De EcoSwitch dient achter de hoofdschakelaar van het PAP aangesloten te worden (met een 16 ampere zekering natuurlijk). Dit zodat als je de hoofdschakelaar van het PAP omzet je groepenkast altijd stroomloos is. De EcoSwitch heeft dan geen stroom en kan R1 en R2 niet schakelen naar SAP.

In onderstaande foto is te zien hoe ik bedacht had e.e.a. aan te sluiten.

[Afbeelding]
En als je je zonnepanelen afzonderlijk wilt kunnen schakelen moet je dit dus 2 keer uitvoeren?
Ik vind het prachtig, maar het kost wel aardig wat ruimte in je meterkast :D

SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee