Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
wat je doet mag al niet dus zou me niet druk maken ver de kleuren danMrNOnamE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Dat van die 4 kleuren is een goede, maakt het aansluiten een stuk overzichtelijker maar de vraag is even of het mag. Een snelle zoekopdracht zegt me dat het niet mag
R1 en R2 kun je instellen 50ms tot 100uur. Een beetje speling kan zeker geen kwaad, zou deze prima op 1 minuut kunnen zetten.
Voor je woning zou het niet uitmaken als de EcoSwitch elke seconden gaat schakelen bij een storing doordat altijd eerst korte tijd PAP en SAP verbonden zijn. We staan alle relais te klapperen op dat moment. Maar liever iets meer marge
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
in alle lengtes met aangeperste adereindhulzen
in blauw/bruin/grijs/zwart
Ik snap dat dat voor de toekomst logisch is, maarAndrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:21:
[...]
Uiteraard. Een 1-fase meter kun je niet gebruiken voor 3-fasen.
Dus beter eerst die aansluiting upgraden.
waarom is dat beter?
Als je een pap 1 fase hebt en een sap laat installeren, krijg je die dan 3 fase? Of krijg je geen extra zekeringkast bij je sap maar alleen een blinde kast?
😫 maar goed, eigen risico enz. enz.MrNOnamE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Dat van die 4 kleuren is een goede, maakt het aansluiten een stuk overzichtelijker maar de vraag is even of het mag. Een snelle zoekopdracht zegt me dat het niet mag
R1 en R2 kun je instellen 50ms tot 100uur. Een beetje speling kan zeker geen kwaad, zou deze prima op 1 minuut kunnen zetten.
Voor je woning zou het niet uitmaken als de EcoSwitch elke seconden gaat schakelen bij een storing doordat altijd eerst korte tijd PAP en SAP verbonden zijn. We staan alle relais te klapperen op dat moment. Maar liever iets meer marge
De aanvoerkabel van de netbeheerder heeft de kleuren:
rood voor L1
geel voor L2
Blauw voor L3
Zorg ALS 1e !!! dat op de hoofdschakelaars van de PAP en SAP de L1, L2 L3 en N op dezelfde plek zitten.
Schijf dit met een stift bij de klemmen.
Laat dit dan nogmaals controleren & testen door iemand anders.
Reden, je kan niet zien wat er achter de verzegelde kappen is gebeurd, koperdamp is niet zo gezond.
Nogmaals & tegen beter weten in: het mag niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BycHyjigKMjCdJCkQAyL9U7n.jpg?f=user_large)
Ik ben mijn meterkast aan het opruimen. Denken jullie dat het gaat passen? De koperbuis is een oude gasleiding, en de pvc buis ernaast lijkt op aarde. Koper haal ik zelf wel weg, en de aarde laat ik doen. Koper in de hoek is water en kan dus niet weg. De ruimte na deze actie is dan 20cm ongeveer.
Verder nog op- en aanmerkingen?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nee dat past niet. Of je moet de huidige meterkast ook verder naar links laten opschuiven.Moby schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:18:
[Afbeelding]
Ik ben mijn meterkast aan het opruimen. Denken jullie dat het gaat passen? De koperbuis is een oude gasleiding, en de pvc buis ernaast lijkt op aarde. Koper haal ik zelf wel weg, en de aarde laat ik doen. Koper in de hoek is water en kan dus niet weg. De ruimte na deze actie is dan 20cm ongeveer.
Verder nog op- en aanmerkingen?
Eigenlijk is die gene die de linker kast heeft opgehangen al in de fout gegaan door ze niet op gelijke hoogte op te hangen. Wilde zeker niet de twee stopcontacten aan de bovenkant verplaatsen
Enfase spul naar zijwand verplaatsen
Stopcontacten die met die timer en die er naast zij wand verplaatsen
Stopcontacten boven in ook naar zijkant verplaatsen
Waarvoor dient die witte kast met automaat net boven dat enfase spul. Als het voor je zonnepanelen is gewoon opnemen in de linker kast. tbv je SAP.
en de gehele linker kast deel omhoog schuiven zodat hij gelijk zit met onderkant hoofdschakelaar.
Dan kun je eronder je tweede meterbord (waarop slimme meter word geplaatst) plaatsen
Dan kun je de rechter kast inrichten als PAP en je linker deel als SAP.
Heb je meer te besteden zou je ook je rechter kast opnieuw kunnen inrichten met wat kleinere automaten, maar dat is alleen noodzakelijk als je toch nog meer ruimte nodig hebt voor je PAP installatie.
Succes
[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 14-01-2023 14:19 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Dank je voor de uitgebreide info. Ik heb 2 Enphase systemen (don't ask). Ik denk dat de witte kast is geplaatst met het aanleggen van het 2e systeem, maar gek genoeg weet ik dat niet zeker. 1 envoy zit links, de ander rechts. De zwarte unit is de Enphase Q relais die bij het laatste systeem is geplaatst. De eerste heeft dit niet.psdata schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:45:
Wat Peer als zegt dat gaat niet passen, ik zou eerste je gehele meterkast wat her grouperen.
Eigenlijk is die gene die de linker kast heeft opgehangen al in de fout gegaan door ze niet op gelijke hoogte op te hangen. Wilde zeker niet de twee stopcontacten aan de bovenkant verplaatsen.
Enfase spul naar zijwand verplaatsen
Stopcontacten die met die timer en die er naast zij wand verplaatsen
Stopcontacten boven in ook naar zijkant verplaatsen
Waarvoor dient die witte kast met automaat net boven dat enfase spul. Als het voor je zonnepanelen is gewoon opnemen in de linker kast. tbv je SAP.
en de gehele linker kast deel omhoog schuiven zodat hij gelijk zit met onderkant hoofdschakelaar.
Dan er onder je tweede meterbord (waarop slimme meter word geplaatst)
Dan kun je de rechter kast inrichten als PAP en je linker deel als SAP.
Heb je meer te besteden zou je ook je rechter kast opnieuw kunnen inrichten met wat kleinere automaten, maar dat is alleen noodzakelijk als je toch nog meer ruimte nodig hebt voor je PAP installatie.
Succes
Ik hou wel van alles in 1x goed als ik iets aanpak, dus ik ga allen punten aanpakken. Is er iets van een richtlijn van waar ik op kan rekenen?
Edit: naar een uurtje rommelen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/osXQ4mYPzC7xFTUM92Kh52Rp.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 14-01-2023 14:33 ]
Het is jouw meterkast.MrNOnamE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Welke wet zou een andere kleur in de meterkast verbieden?
U is wel erg kort door de bocht.buiter schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Het is jouw meterkast.
Simpel360 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:19:
[...]
U is wel erg kort door de bocht.
Alles maar met groen/geel aansluiten dan?
Of het daadwerkelijk een wet is, weet ik niet. Maar NEN normen zijn er met een reden: duidelijkheid en (mede daardoor) veiligheid. Ja, het is jouw meterkast, maar nee, ik denk niet dat je in jouw meterkast een geel/groene draad mag gebruiken voor fase. Maar goed, een zwarte draad zul je misschien wel toe mogen passen.buiter schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Het is jouw meterkast.
Ik heb net een nieuwe kookplaat gekocht en geïnstalleerd. De vorige bewoners hadden de oude kookplaatanboni schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Of het daadwerkelijk een wet is, weet ik niet. Maar NEN normen zijn er met een reden: duidelijkheid en (mede daardoor) veiligheid. Ja, het is jouw meterkast, maar nee, ik denk niet dat je in jouw meterkast een geel/groene draad mag gebruiken voor fase. Maar goed, een zwarte draad zul je misschien wel toe mogen passen.
aangesloten met ik denk een stuk draad dat ze nog hadden liggen zonder kleurcodes op de kabel en ook nog eens niet volgens de plaatjes van de kookplaat aangesloten op de kookplaat (2x1 fase als 3fase mbv een ijzerdraadje (1 fase verdubbelen).
Maargoed, gelukkig heb ik een multimeter. Als iemand anders de draadjes had overgenomen zoals deze op de oude kookplaat was aangesloten op de nieuwe kookplaat, was het gelijk fout gegaan. (je kon niet zien wat dus L1, L2, of N1, N2 was).
[ Voor 99% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-01-2023 16:37 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik zie toch gevaar.. met 4 losse relays.MrNOnamE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:53:
We hebben weer wat getekend, de eerste opzet voor de sturing van het schakelen. Op of aanmerkingen zijn altijd welkomHet schakelen
Standaard situatie
In de standaard situatie is het PAP actief. Omdat relais ABCD zonder geschakeld te worden de kabels vanaf het PAP doorverbinden.Overschakelen naar SAP
Als de prijs van het SAP lager is als het PAP dat komt er op de EcoSwitch stroom te staan. Hiermee worden relais R1 en R2 aangestuurd.
R1 schakeld direct relais A en C. Hierdoor is nu zowel het PAP (via relais A&C) als het SAP (via relais B&D) verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde inschakelvertraging schakelt R2 relais B&D. Hierdoor is alleen het SAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.Terugschakelen naar PAP
Als de prijs van het PAP lager is als het SAP stopt de EcoSwitch met het leveren van stroom een R1 en R2.
Hierbij schakeld relais R2 direct relais A&C. Hierdoor is zowel het PAP als het SAP verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.
Na 1 seconde
Na 1 seconde uitschakelvertraging schakelt R1 relais A&B. Hierdoor is alleen het PAP nog verbonden met de uitgang naar de normale groepenkast.Waar op te letten
Juiste fase
Het is van belang dat je overal de juiste fase op aansluit. Ik het hiervoor 4 kleuren kabel gekocht zodat altijd duidelijk is welke fase waar zit.De EcoSwitch
Vanaf de EcoSwitch dien je de fase draad te pakken, pak je de 0 dan zullen relais R1 en R2 niet functioneren.1 hoofdschakelaar
De EcoSwitch dient achter de hoofdschakelaar van het PAP aangesloten te worden (met een 16 ampere zekering natuurlijk). Dit zodat als je de hoofdschakelaar van het PAP omzet je groepenkast altijd stroomloos is. De EcoSwitch heeft dan geen stroom en kan R1 en R2 niet schakelen naar SAP.
In onderstaande foto is te zien hoe ik bedacht had e.e.a. aan te sluiten.
[Afbeelding]
Niet doen.
Restverwijderd ivm modbreak.
[ Voor 12% gewijzigd door X21r op 15-01-2023 00:32 . Reden: modbreak te laat gezien ]
Wel nog twee technische vragen:
1. Mijn laadpaal (Myenergi Zappi) meet met CT-klemmen de drie fases. Maar als de laadpaal op een andere aansluiting zit is dit natuurlijk niet meer accuraat. Maar meten voordat de 3x25A splitst gaat neem ik aan ook niet. Hoe kan ik dan betrouwbaar meten? Of maak ik een denkfout en is meten helemaal niet meer nodig?
2. Heeft iemand een omschakelaar (zoiets) geïnstalleerd? Technisch kun je de PAP en SAP niet verbinden, dus het lijkt me wettelijk toegestaan. Ik houd dadelijk namelijk een overschot van 2500 kWh op de PAP, en neem 6500 kWh op van de SAP. Als de stroom duur is in een donkere windstille winterweer zou het kunnen lonen om de bron te wisselen (zonder alle kabels te hoeven omsteken).
[ Voor 78% gewijzigd door TKroon op 16-01-2023 19:30 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik zou eens met myenergi bellen en vragen of er een mogelijkheid is om nog 3 ct klemmen aan een harvi te hangen en die dan ook als grid in te stellen.TKroon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:46:
Hier een SAP aangevraagd voor mijn laadpaal. Tibber contract erop en dan is elektrisch rijden weer goedkoop
1. Mijn laadpaal (Myenergi Zappi) meet met CT-klemmen de drie fases. Maar als de laadpaal op een andere aansluiting zit is dit natuurlijk niet meer accuraat. Maar meten voordat de 3x25A splitst gaat neem ik aan ook niet. Hoe kan ik dan betrouwbaar meten? Of maak ik een denkfout en is meten helemaal niet meer nodig?
2. Heeft iemand een omschakelaar (zoiets) geïnstalleerd? Technisch kun je de PAP en SAP niet verbinden, dus het lijkt me wettelijk toegestaan. Ik houd dadelijk namelijk een overschot van 2500 kWh op de PAP, en neem 6500 kWh op van de SAP. Als de stroom duur is in een donkere windstille winterweer zou het kunnen lonen om de bron te wisselen (zonder alle kabels te hoeven omsteken).
Een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet. Of je moet de kast open gaan maken maar dat mag niet
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
2, dat was oa de reden voor de modbreakTKroon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:46:
Hier een SAP aangevraagd voor mijn laadpaal. Tibber contract erop en dan is elektrisch rijden weer goedkoop
Zoek even op Hager SFT440 hier dan vind je wel wat informatie.
Zijn er een aantal die dit werkend hebben
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Hij meet dus de stroom inclusief de laadpaal? Wat je eventueel nog zou kunnen doen is de draden naar de laadpaal samen met de draden van je normale aansluiting door de klemmen heen te voeren. Zolang je de fasen gelijk houdt moet dat kunnen lijkt me, de stroomsterkte is dan immers gewoon de som van beide draden. Helemaal netjes is het misschien niet, maar je verbindt niets dus mag het in principe volgens mij.TKroon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:46:
Dit dus of de mogelijkheid om per fase 2 klemmen in serie te zetten.Makrolon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:38:
[...]
Ik zou eens met myenergi bellen en vragen of er een mogelijkheid is om nog 3 ct klemmen aan een harvi te hangen en die dan ook als grid in te stellen.
Een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet. Of je moet de kast open gaan maken maar dat mag niet
In theorie kan dit, praktijk even navragen.
Als je in huis je sauna/oven/warmtepomp/ijzerertssmelterij aanzet wil je juist dat je EV minder snel gaat laden om het springen van de hoofdzekering te voorkomen.
Ik zit eraan te denken om zonnepanelen te plaatsen op de garagebox. Op mijn woning liggen ze al. Ik wek nu jaarlijks ~5.500 kwh op en verbruik ~10.000 kwh. (elektrische auto)
Ik kan een netaansluiting aanvragen voor mijn garagebox. De jaarlijkse kosten zijn echter met ~€ 350/jaar vrij hoog. Bij de garagebox verbruik ik <10kwh/jaar en ben volledig afhankelijk van de terugleververgoeding. Het is interessanter om de opwek van de garagebox te salderen met mijn woning. Is het mogelijk om te salderen over 2 aansluitingen/allocatiepunten?
Hij kan dat toch niet meten? De afsplitsing gebeurt bij de netbeheerder. Als ik thuis zonder laadpaal dan 9 kW gebruik, meet de Zappi 10 kW op de PAP, en denkt hij onterecht dat er nog ruimte is om met 11 kW te laden (20 kW is teveel voor 3x25A).JeroenE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:34:
@TKroon Die CT-klemmen zijn toch om te meten hoe veel stroom de laadpaal mag vrijgeven aan de EV? Dan wil je juist wel dat die alle stroom die door je netaansluiting gaat meet. Je hebt immers maar 1 setje hoofdzekeringen en zowel het verbruik van de PAP als de SAP gaat daar door heen.
Als je in huis je sauna/oven/warmtepomp/ijzerertssmelterij aanzet wil je juist dat je EV minder snel gaat laden om het springen van de hoofdzekering te voorkomen.
Wat ik wel zou kunnen doen is de hoofdzekering in de Zappi 16A lager instellen, dan beperkt hij daardoor wellicht het laadvermogen om niet teveel te trekken, als de huisaansluiting boven de 9A uitkomt.
@Hermarcel dat is ook een oplossing dus, dank!
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Tussendoor wisselen kan dus niet meer voor 50 euro boete. Ze spreken over gebruiken, dus misschien valt het voor de terugleveranciers mee? En hoe gaan ze dit bepalen als er 2 allocatie punten zijn?
Nieuwe regels gaan het opzeggen van een vast energiecontract minder aantrekkelijk maken. Vanaf april 2023 moet je bij het opzeggen van een vast contract een vergoeding betalen die past bij de hoeveelheid energie die je nog zou gaan gebruiken. De strengere regels moeten energiebedrijven motiveren meer vaste contracten aan te bieden
[ Voor 62% gewijzigd door Moby op 17-01-2023 11:25 ]
Ik ging er wel vanuit dat de monteur van de netbeheerder het prima zou vinden om de CT klemmen te plaatsen voor de afsplitsing. Maar wellicht is dat wat te optimistisch van mijn kant.TKroon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:43:
Hij kan dat toch niet meten? De afsplitsing gebeurt bij de netbeheerder.
Wat is dat dan? Een “normale” 3x25A aansluiting op eigen WOZ? Krijg je daar teruggaaf energiebelasting op? Blijf je je auto thuis laden of gaat dat maar de garagebox?Opperhoof schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:27:
Ik heb een garagebox op een ander adres, 50 meter bij mijn woning vandaan. Tussen de garagebox en mijn woning zit natuurlijk een openbare weg, dus ik kan geen kabel trekken/ingraven.
Ik zit eraan te denken om zonnepanelen te plaatsen op de garagebox. Op mijn woning liggen ze al. Ik wek nu jaarlijks ~5.500 kwh op en verbruik ~10.000 kwh. (elektrische auto)
Ik kan een netaansluiting aanvragen voor mijn garagebox. De jaarlijkse kosten zijn echter met ~€ 350/jaar vrij hoog. Bij de garagebox verbruik ik <10kwh/jaar en ben volledig afhankelijk van de terugleververgoeding. Het is interessanter om de opwek van de garagebox te salderen met mijn woning. Is het mogelijk om te salderen over 2 aansluitingen/allocatiepunten?
Maar eigenlijk is het offtopic want salderen over meerdere aansluitingen kan niet. Alleen bij zakelijke aansluitingen is het mogelijk om meerdere locaties op 1 contract onder te brengen, maar daar mag salderen per definitie niet.
Je kan toch prima zien wat het verbruik is op een specifiek allocatiepunt? Daar zijn ze juist voor gemaakt.Moby schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
Tussendoor wisselen kan dus niet meer voor 50 euro boete. Ze spreken over gebruiken, dus misschien valt het voor de terugleveranciers mee? En hoe gaan ze dit bepalen als er 2 allocatie punten zijn?
Ik weet ook niet hoe ze dat gaan doen, maar ik neem aan iets van het gebruik van het afgelopen jaar of jaren. Tenzij je net een nieuwe kWh-meter hebt kunnen ze bij de netbeheerder prima opvragen wat het verbruik was van het afgelopen jaar. Dat doen ze nu ook al om in te schatten wat je verbruik is voor de berekening van het voorschot.
Stel je hebt een gemiddeld jaarverbruik van 1500 kWh op je SAP. Je hebt al 600 kWh gebruikt, dan zou je dus nog 900 kWh afnemen. Jouw vaste jaarcontract zegt 50 cent, maar de huidige prijs is 30 cent. Dan mag je 900 * (50-30) = 180 euro boete betalen.
Het contract op je PAP blijft gewoon bestaan, maar daar moet je natuurlijk (mogelijk) ook een boete betalen als je die opzegt. Dat ligt dan aan het verbruik op je PAP en de prijzen etc.
- 1x langdurig vast laag levercontract
- 1x hoog TLV contract
- 1x dynamisch uurtarief
Haha ja dat klopt. We zien de foto's graag tegemoet. wat moet die installateur wel niet denken. ga dat maar eens uitleggenBaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:36:
Ik zie dat ik 5 SAP kan aanvragen, mijn meterkast heeft een ruimte van 720mm binnenwerkt, dat betekent dat ik naast de PAP nog 2 SAP's kwijt kan of zie ik dit verkeerd?
- 1x langdurig vast laag levercontract
- 1x hoog TLV contract
- 1x dynamisch uurtarief
Motivatie SAP 1: EV
Motivatie SAP 2: Thuis werken?
Iemand die wilt mee brainstormen zodat ik wat mooie foto's kan plaatsen
[ Voor 16% gewijzigd door BaBoK op 17-01-2023 13:01 ]
niet zonder te schuiven met de huidige meterkast, en dat zie ik niet zitten. dus nee bij mij kan het niet zo maar, anders had ik het misschien wel gedaan. 2 SAP's.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:00:
Ik heb gisteravond nog naar jou foto's zitten kijken in dit topic, maar bij jou zou hier toch ook de ruimte voor zijn als ik het me goed herinner?
Als bij mij toch een nieuwe meterkast geplaatst dient te worden met daarbij ook een nieuwe PAP ivm verzwaring aansluiting, kan ik toch direct het verzoek doen om de PAP zover mogelijk naar rechts te plaatsen?de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:06:
[...]
niet zonder te schuiven met de huidige meterkast, en dat zie ik niet zitten. dus nee bij mij kan het niet zo maar, anders had ik het misschien wel gedaan. 2 SAP's.
Zou het daarnaast slimmer zijn om eerst SAP 1 aan te vragen en vervolgens naar plaatsing SAP 2?
Ja denk het wel. maar bedenk wel dat de netbeheerder alleen de SAP/PAP plaatst en je eigen electricien (of jijzelf) moet voor de meterkast zorgen.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Als bij mij toch een nieuwe meterkast geplaatst dient te worden met daarbij ook een nieuwe PAP ivm verzwaring aansluiting, kan ik toch direct het verzoek doen om de PAP zover mogelijk naar rechts te plaatsen?
ik zou er 2 tegelijk plaatsen. lijkt me logischer toch? Anders moet ie nog een keer terug komen.Zou het daarnaast slimmer zijn om eerst SAP 1 aan te vragen en vervolgens naar plaatsing SAP 2?
Schat...
SAP 2 voor thuiswerken? Als in gewone verlichtingsgroepen?BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:00:
Ik heb gisteravond nog naar jou foto's zitten kijken in dit topic, maar bij jou zou hier toch ook de ruimte voor zijn als ik het me goed herinner?
Mag niet op SAP. Grote kans dat de netbeheerder hier niet in mee gaat.
PAP voor verlichtingsgoepen
SAP 1 voor EV
SAP 2 voor PV
Dit heeft veel meer kans van slagen.
En ja dat wordt gevraagd.
Bij mij bij ieder contact over de SAP.
Kan ook afhankelijk zijn van de beheerder.
WTF!!! bij de energieleveranciers gaan vragen??? huh?Moby schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
https://www.nu.nl/economi...r-door-nieuwe-regels.html
[...]
en de ACM (waar stond dat -vroeger- ook al weer voor..) is er blij mee??
hoezo liberalisering energiemarkt??
Ik weet wat ik ga doen, 10 offertes per dag aanvragen, en 10 weer opzeggen... gewoon GEK maken.
Deze mallemolen gaat nét zo gek worden als het prijsplafond... en WIE moet hier blij mee zijn??
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Is het toegestaan om de zonnepanelen via een dubbelpolige schakelaar te wisselen tussen PAP en SAP?Señor Sjon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:37:
[modbreak]Even voor de goede orde. Het is wettelijk niet toegestaan de SAP en PAP te koppelen. Dat gaan we hier dan ook niet uitdokteren met alle risico's van dien.[/]
Zo'n werkschakelaar welke ze gebruiken om te kiezen tussen generator of grid stroom?
In die gevallen is er ook nooit een directe verbinding tussen grid en generator.
Afhankelijk van wie het doet is het verplaatsen van de meterkast niet gratis.BaBoK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Als bij mij toch een nieuwe meterkast geplaatst dient te worden met daarbij ook een nieuwe PAP ivm verzwaring aansluiting, kan ik toch direct het verzoek doen om de PAP zover mogelijk naar rechts te plaatsen?
Zou het daarnaast slimmer zijn om eerst SAP 1 aan te vragen en vervolgens naar plaatsing SAP 2?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Verplaatsen meterkast dien je ook bij netbeheerder aan te vragen (althans wel in 2010)de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Ja denk het wel. maar bedenk wel dat de netbeheerder alleen de SAP/PAP plaatst en je eigen electricien (of jijzelf) moet voor de meterkast zorgen.
[...]
ik zou er 2 tegelijk plaatsen. lijkt me logischer toch? Anders moet ie nog een keer terug komen.
Even terug lezen.😫Accretion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:19:
[...]
Is het toegestaan om de zonnepanelen via een dubbelpolige schakelaar te wisselen tussen PAP en SAP?
Zo'n werkschakelaar welke ze gebruiken om te kiezen tussen generator of grid stroom?
In die gevallen is er ook nooit een directe verbinding tussen grid en generator.
Spoiler neen.
Terug lezen is wel zinvol .
Mwah, we waren het er nog niet helemaal over eens. Electrisch verbinden mag niet.Simpel360 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:32:
[...]
Even terug lezen.😫
Spoiler neen.
Wat bedoel je met verplaatsen?John245 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Verplaatsen meterkast dien je ook bij netbeheerder aan te vragen (althans wel in 2010)
[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-01-2023 18:00 ]
Op de telefoon is het lastig om exact te vinden waar een conclusie is. Maar blijkbaar was er nog geen conclusie?Simpel360 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:32:
[...]
Even terug lezen.😫
Spoiler neen.
Jij zou stellen dat je wel elk uur de kabel van je omvormer in een ander allocatiepunt mag stoppen, maar niet via een schakelaar?
Als ik thuis weer achter m'n pc zit kan ik wel even op zoek gaan, maar als d'r toch geen conclusie was...
Meterbord naar rechts of links ten opzichte van de huidige positie.bbbrumbrum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:35:
[...]
Mwah, we waren het er nog niet helemaal over eens. Electrisch verbinden mag niet.
[...]
Wat bedoel je met verplaatsen?
Als d'r expliciet gesproken wordt van "Elektrisch verbinden" dan mag je dus wel een schakelaar gebruiken.bbbrumbrum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:35:
[...]
Mwah, we waren het er nog niet helemaal over eens. Electrisch verbinden mag niet.
Je kunt twee lampen aan de zelfde 'schakelaar verbinden'. Maar als je een dubbelpolige schakelaar hebt; betekend dat niet dat de lampen beide 'elektrisch verbonden' zijn, in tegendeel zelfs.
Het woord 'elektrisch' geeft aan dat het juist expliciet gaat om een 'elektrische verbinding' en niet verbinden in het algemeen.
Ter illustratie; hier is geen sprake van een elektrische verbinding, de schakelaars die hiervoor gebouwd zijn hebben zelfs een periode tussen de polen waarbij geen verbinding is; naar geen een van de polen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/P2rTuzo1lX3JyXyPi5pcsdtt.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Accretion op 17-01-2023 18:21 ]
Hmmm de discussie begint weer opnieuwAccretion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Op de telefoon is het lastig om exact te vinden waar een conclusie is. Maar blijkbaar was er nog geen conclusie?
Jij zou stellen dat je wel elk uur de kabel van je omvormer in een ander allocatiepunt mag stoppen, maar niet via een schakelaar?
Als ik thuis weer achter m'n pc zit kan ik wel even op zoek gaan, maar als d'r toch geen conclusie was...
Als je het helemaal zwart / wit uitlegt is het wel wat grijs, kabel swappen is altijd oke,
tenzij je ook de verlichtingsgroepen gaat swappen naar de SAP dan weer niet.
Is er sprake hier van 2 installaties?Accretion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Als d'r expliciet gesproken wordt van "Elektrisch verbinden" dan mag je dus wel een schakelaar gebruiken.
Je kunt twee lampen aan de zelfde 'schakelaar verbinden'. Maar als je een dubbelpolige schakelaar hebt; betekend dat niet dat de lampen beide 'elektrisch verbonden' zijn, in tegendeel zelfs.
Het woord 'elektrisch' geeft aan dat het juist expliciet gaat om een 'elektrische verbinding' en niet verbinden in het algemeen.
Ter illustratie; hier is geen sprake van een elektrische verbinding, de schakelaars die hiervoor gebouwd zijn hebben zelfs een periode tussen de polen waarbij geen verbinding is; naar geen een van de polen.
[Afbeelding]
Indien een aansluiting waaraan een primair allocatiepunt is toegekend, bestaat uit meer dan één verbinding en de installaties die zich achter die verbindingen bevinden niet elektrisch gekoppeld zijn of kunnen worden anders dan via de netzijde van de aansluiting
Ik heb het zo opgelost:Accretion schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Als d'r expliciet gesproken wordt van "Elektrisch verbinden" dan mag je dus wel een schakelaar gebruiken.
[Afbeelding]
PAP, de "normale" groepenkast voor de huis installatie.
hierin zit ook 1 groep (3 fase) met kabel voor de PV omvormer.
SAP, 1 groep (3 fase) met kabel voor de PV omvormer.
Beide kabels gaan naar de PV omvormer en daar zit een omschakelaar die tevens dienst doet als werkschakelaar.
Zo voldoen de meterkasten aan de eisen en durf ik wel de discussie aan met een keurder / verzekering die wat te melden heeft over de PV installatie.
Op de installaties bij de (grote) bedrijven zie je vaak dat er van verschillende (2) kanten naar een onderverdeler "de voeding" komt, is vaak ook een ander gebouw, makkelijk voor onderhoud en revisies (veilig werken e.d.)
De keuze kan dan worden gemaakt met een grote keuzeschakelaar al dan niet automatisch.
Altijd door 0 (nul) voor de veiligheid.
Mag iets niet door 0 (nul) dan een UPS, bijvoorbeeld voor computers of automatisering.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Daadwerkelijk een goede bron ook, de netcode.pkrasnop schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Is er sprake hier van 2 installaties?
[...]
En ja, je kunt twee kasten met automaten hebben; maar met de wisselaar de zonnepanelen op de andere kast zetten?
Op het moment dat je de zonnepanelen dan op de PAP zet, is je SAP een heel eenvoudige installatie; namelijk een zonder verbruikers en zonder PV, een loze automaat?
Maar nu snap ik tenminste wel waar het 'grijze gebied' van komt.
Alleen zou je dan ook niet handmatig de zonnepanelen los mogen trekken en aan de andere installatie hangen; als je telt dat je zonnepanelen 'zelf de installatie zijn'.
Op dit moment heb ik 1 meter. Per 1 maart naar VanOns met hoge terugleververgoeding. Jaar overschot 2000 kWh.
SAP is aangevraagd. Dan wil ik daarop een nieuw dynamisch contract voor 'consumptie'. Dus groepenkast komt op 2e meter. Zonnepanelen blijven achter op 1e meter.
Dit is dus net andersom dan zonnepanelen op SAP en consumptie op PAP.
Dit lijkt me prima, maar is er een regeltjes-reden dat dit niet zou mogen?
Wat bepaalt dat iets PAP is en de ander SAP? En waarom niet andersom?
Het Ean nummer. Zoek maar even in dit topic. Je kan het Ean opzoeken in een openbare databaseMJ de Bruijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:37:
Wat is de PAP en wat is de SAP?
Op dit moment heb ik 1 meter. Per 1 maart naar VanOns met hoge terugleververgoeding. Jaar overschot 2000 kWh.
SAP is aangevraagd. Dan wil ik daarop een nieuw dynamisch contract voor 'consumptie'. Dus groepenkast komt op 2e meter. Zonnepanelen blijven achter op 1e meter.
Dit is dus net andersom dan zonnepanelen op SAP en consumptie op PAP.
Dit lijkt me prima, maar is er een regeltjes-reden dat dit niet zou mogen?
Wat bepaalt dat iets PAP is en de ander SAP? En waarom niet andersom?
En vandaag een verzoek tot akkoord per mail gekregen voor 360€ ex. btw (zucht).True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:
Om wat onzekere factoren te pareren heb ik zojuist maar een aanvraag gedaan via mijnaansluiting voor zowel een SAP en het vervangen van de smeltzekeringen voor automaten. Mijn ervaring met Coteq is dat ik met een week of twee/drie wel gebeld wordt met informatie.
Voor 435€ monteert Coteq mij op z'n vroegst in april een SAP én vervangen ze de 3x25A smeltzekeringen voor bereikbare automaten.
In ieder geval een onzekere factor minder.
Als ik v.a. mei een SAP-contract kan afsluiten met een TLV hoger dan 43ct zouden we de investering van de SAP en het vervangen v.d. smeltzekeringen er uit hebben. De vraag is, hoe realistisch is dat?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Lijkt mij persoonlijk niet erg realistisch.True schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:34:
[...]
En vandaag een verzoek tot akkoord per mail gekregen voor 360€ ex. btw (zucht).
Voor 435€ monteert Coteq mij op z'n vroegst in april een SAP én vervangen ze de 3x25A smeltzekeringen voor bereikbare automaten.
In ieder geval een onzekere factor minder.
Als ik v.a. mei een SAP-contract kan afsluiten met een TLV hoger dan 43ct zouden we de investering van de SAP en het vervangen v.d. smeltzekeringen er uit hebben. De vraag is, hoe realistisch is dat?
Maar een SAP is natuurlijk meer dan alleen een manier om hoge TLV te cashen.
Sinds ik dit jaar een beetje tijd heb, ook ik aan de SAP aan het denken. Gisteren maar aangevraagd bij mijn aansluitingen.
Topic inmiddels ook doorgelezen...
Mijn situ:
72 panelen. 24.000Wp. Opwek per jaar ongeveer 20.000kWh.
Gasloos. Verbruik per jaar ongeveer (gokje) 12.000kWh.
Dus 8.000kWh over.
Ook ik was in september 1 van de gelukkigen die een contract bij Innova voor €0,91 afsloot.
Dit jaarcontract (vast) loopt tot oktober 2023.
Gisteren las ik dat Budget energie de eerste was die de stroomprijzen verlaagde tot onder het energieplafond hetgeen bij mij de kogel door de kerk was voor de aanvraag van een SAP.
Oftewel: 12.000kwh inkopen aan ongeveer €0,40
en 20.000kWh verkopen aan €0,91
(leuke winst lijkt me)
Vraagje...
Voor de SAP aan te sluiten door Enexis moet ik een 2e meterkast plaatsen met een hoofdschakelaar.
Maar meer hoeft er voor mij niet in die meterkast te zitten. Dan kan dat toch een simpel kastje zijn van 4 modules breed!?
Daar is niet zo veel plaats voor nodig.
Op deze SAP moet wel de huidige meterkast worden aangesloten. Dus zelf vanaf de hoofdschakelaar SAP draadjes gaan trekken naar de 1e meterkast. Aansluiten op de 1e aardlek is dan al voldoende.
Andersom moet de PAP de kast worden waar op teruggeleverd wordt....
Aangezien daar mijn Innova contract op loopt.
Discussie PAP en SAP "koppelen"...
Waarom niet 2 zonnepanelen omvormers nemen.
1 sluit je aan op de PAP, de 2e op de SAP.
Nu kun je de DC kabels wel splitsen middels een schakelaar??
Stand 1 = aansluiting dc aan omvormer 1 op PAP
Stand 2 = aansluiting dc aan omvormer 2 op SAP.
De omvormer die niet gebruikt wordt gaat gewoon "slapen" als deze geen dc krijgt.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Klopt, ik heb ook een minikastje boven mijn SAP.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:51:
Vraagje...
Voor de SAP aan te sluiten door Enexis moet ik een 2e meterkast plaatsen met een hoofdschakelaar.
Maar meer hoeft er voor mij niet in die meterkast te zitten. Dan kan dat toch een simpel kastje zijn van 4 modules breed!?
Daar is niet zo veel plaats voor nodig.
Ik snap alleen niet dat budget energie de reden is om een SAP te plaatsen.
Je kunt ook dynamisch stroom inkopen, dat is nog een stuk goedkoper, zeker als je je verbruik een beetje kunt sturen.
Grappig idee. Echter verschuif je dan het probleem waardoor hij uit het grijze gebied lijkt te vallen. Of dit nu de moeite waard is...De omvormer die niet gebruikt wordt gaat gewoon "slapen" als deze geen dc krijgt.
dat mag dus ook niet. (heb ik zelf wel gedaan).paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:51:
Op deze SAP moet wel de huidige meterkast worden aangesloten. Dus zelf vanaf de hoofdschakelaar SAP draadjes gaan trekken naar de 1e meterkast.
Waarom mag dat niet?de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:26:
[...]
dat mag dus ook niet. (heb ik zelf wel gedaan).
Ik zal toch moeten kijken dat ik Innova (hoge TLV) op de SAP krijg en de goedkopere leverancier op de PAP.
Kwestie van wat draadjes trekken...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[/quote]
Qua techniek wel een stukje makkelijker dan al die snufjes in de meterkast denk ik.
Daarbij zit je niet aan de AC kant te "knutselen".
Dus qua regelgeving lijkt me dit vrij wettelijk mogelijk
eerder in dit topic werd dat besproken, dat je niet van de ene naar de andere kast draadjes mag trekken en dat in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wat je met welke hoofdschakelaar uit zet.
Duidelijk.de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:27:
[...]
eerder in dit topic werd dat besproken, dat je niet van de ene naar de andere kast draadjes mag trekken en dat in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wat je met welke hoofdschakelaar uit zet.
Maar dat gaat dus wel zo gebeuren....
Hang er wel een post-it aan...
Hoofdschakelaar stroom in
Hoofdschakelaar stroom uit (AFBLIJVEN !!)
Dan begrijp je iets niet denk ik. Het contract is gebonden aan je slimme meter. Jij kunt dat dus niet veranderen. Alleen Innova kan dat en die willen dat niet.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:30:
[...]
Ik zal toch moeten kijken dat ik Innova (hoge TLV) op de SAP krijg en de goedkopere leverancier op de PAP.
Denk dat we langs mekaar praten...de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Dan begrijp je iets niet denk ik. Het contract is gebonden aan je slimme meter. Jij kunt dat dus niet veranderen. Alleen Innova kan dat en die willen dat niet.
Het is toch zo dat op mijn huidige PAP een innova contract loopt.
De hoofdschakelaar die daaraan verbonden is (en dito slimme meter), daar moeten de zonnepanelen op gaan terug leveren.
De huisinstallatie/verbruikers, die nu nog op de PAP zit, moet verplaatst worden naar de SAP
Edit: Ik zie idd dat ik het verkeerd omschreven heb in die betreffende vorige post. Excuus
[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 19-01-2023 14:31 ]
Op de doorlooptijd na ondertekenen offerte wordt ik z nog even teruggebeld...
Chappeau
Alleen kon de beste mevrouw me niet vertellen wat ik nu moest organiseren in de meterkast...
Maar het kon morgen al uitgevoerd worden......
Krijg zo de offerte
Alleen heb ik het kastje met een 2e hoofdzekering nog niet paraat.
Dus die ga ik nu ASAP bestellen en ophangen
Dat meen je niet!! dus sommige mensen (bij Liander dan) moeten 7 maanden wachten en bij jou de volgende werkdag hahapaulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:57:
Geloof het of niet.
Maar het kon morgen al uitgevoerd worden......
Krijg zo de offerte
Alleen heb ik het kastje met een 2e hoofdzekering nog niet paraat.
Dus die ga ik nu ASAP bestellen en ophangen
Het is echt waar.de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Dat meen je niet!! dus sommige mensen (bij Liander dan) moeten 7 maanden wachten en bij jou de volgende werkdag haha![]()
Is dat ik de hoofdschakelaar niet heb liggen.
Anders dook ik nu de meterkast in om die op te hangen.
Heb net wel al de hoofdzekering besteld. Zal morgen wel geleverd worden.
Net ook al de offerte in de mail.
Off topic...
Die SAP aanvraag gaat supersnel.
Maar de gasmeter en leiding verwijderen krijgen ze niet voor elkaar. Die lligt al een jaar te wachten
[ Voor 13% gewijzigd door paulv1973 op 19-01-2023 15:14 ]
Dat gaat dus niet; vanaf je hoofdstop gaan er aders naar de PAP en SAP meterborden met ieder een slimme meter ( er komen dus extra aders voor de SAP ). Daarachter komt jouw deel. Alles voor de meter en de meter zelf moet je afblijven.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:51:
Heren (en dames?),
Mijn situ:
72 panelen. 24.000Wp. Opwek per jaar ongeveer 20.000kWh.
Gasloos. Verbruik per jaar ongeveer (gokje) 12.000kWh.
Dus 8.000kWh over.
Op deze SAP moet wel de huidige meterkast worden aangesloten. Dus zelf vanaf de hoofdschakelaar SAP draadjes gaan trekken naar de 1e
Wel een vraagje, wat zijn de waarden van de hoofd stoppen/automaten? 3x25 of 3x 35A of ….?
[ Voor 34% gewijzigd door Lord Anubis op 19-01-2023 15:22 ]
Welke regio?paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Het is echt waar.
Off topic...
Maar de gasmeter en leiding verwijderen krijgen ze niet voor elkaar. Die lligt al een jaar te wachten
Zuid Limburg
Dat snap ik.Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Dat gaat dus niet; vanaf je hoofdstop gaan er aders naar de PAP en SAP meterborden met ieder een slimme meter ( er komen dus extra aders voor de SAP ). Daarachter komt jouw deel. Alles voor de meter en de meter zelf moet je afblijven.
En vanaf je PAP slimme meter naar de eerste hoofdzekering
En vanaf de SAP naar je 2e hoofdzekering.
Ik ben toch vrij om het vanaf de hoofdzekering in te richten.
Dan kan ik toch op de PAP (huidige meter) aansluiten de zonnepanelen voor de TLV.
En op de SAP alle verbruikers. Oftewel verplaatsen van de huidige PAP naar de nieuwe SAP
Er is maar 1 hoofdzekering toch, tenzij je echt een 2e aansluiting laat aanleggen, maar dat is niet hetzelfde als een SAP. een SAP méét alleen.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Dat snap ik.
En vanaf je PAP slimme meter naar de eerste hoofdzekering
En vanaf de SAP naar je 2e hoofdzekering.
nouja 'vrij' daar zijn natuurlijk ook regels/wetten/richtlijnen voor.Ik ben toch vrij om het vanaf de hoofdzekering in te richten.
dat kun je doen ja (heb ik ook). maar het is een grijs gebied of het ook toegestaan is. Hier en daar is beschreven dat SAP niet voor huisgebruik ingezet mag worden.Dan kan ik toch op de PAP (huidige meter) aansluiten de zonnepanelen voor de TLV.
En op de SAP alle verbruikers. Oftewel verplaatsen van de huidige PAP naar de nieuwe SAP
Vandaag was het na 3 maanden eindelijk zo ver. Voor die €512,05 inderdaad 2 nieuwe meters, nieuwe hoofdzekeringen, een verzwaring van 1 naar 3 fases, en zelfs een nieuwe gasmeter gekregenDJSnels schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:36:
[...]
Ik zit in Enexis gebied waar een SAP plaatsing standaard €512,- kost.
Bij de schouwinjg hebben ze aangegeven dat ze ook direct mijn oude enkelfasige schroefzekering gingen vervangen voor een 3-fase automaten hoofdzekerkast, en tevens mijn PAP meter voor een 3-fase variant gaan omwisselen. Dat alles valt binnen diezelfde €512,-.
Ik mocht wel er voor kiezen om op 1 fase te blijven, dan zou alsnog de hoofdzekerkast vervangen worden met 1 faseautomaat, maar zou de PAP-meter blijven hangen.
:strip_exif()/f/image/TvqoeuRAStfAWsC350XHapak.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. Ik gooi de term hoofdzekering en hoofdschakelaar door elkaar.de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:42:
[...]
Er is maar 1 hoofdzekering toch, tenzij je echt een 2e aansluiting laat aanleggen, maar dat is niet hetzelfde als een SAP. een SAP méét alleen.
[...]
nouja 'vrij' daar zijn natuurlijk ook regels/wetten/richtlijnen voor.
[...]
dat kun je doen ja (heb ik ook). maar het is een grijs gebied of het ook toegestaan is. Hier en daar is beschreven dat SAP niet voor huisgebruik ingezet mag worden.
Als je de SAP niet voor huisgebruik mag gebruiken ben ik klaar.
Krijg mijn Innova contract niet verhuist naar de SAP aansluiting.
Maar jij hebt het ook. En ik dus ook straks...
Is dan meer de vraag of Innova daar een punt van gaat maken als ze straks moeten gaan betalen.
daarbij sta ik op dit moment wel op een kleine 1000kWh aan verbruikte stroom na saldering. Dus er is wel wat gebruikt op de toekomstige PAP die als teruglever contract wordt geruikt
innova heeft daar niets mee te maken. Jij levert Pv stroom aan hen via PAP, en dat mag wel.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Klopt. Ik gooi de term hoofdzekering en hoofdschakelaar door elkaar.
Als je de SAP niet voor huisgebruik mag gebruiken ben ik klaar.
Krijg mijn Innova contract niet verhuist naar de SAP aansluiting.
Maar jij hebt het ook. En ik dus ook straks...
Is dan meer de vraag of Innova daar een punt van gaat maken als ze straks moeten gaan betalen.
daarbij sta ik op dit moment wel op een kleine 1000kWh aan verbruikte stroom na saldering. Dus er is wel wat gebruikt op de toekomstige PAP die als teruglever contract wordt geruikt
Het is dus de vraag wat je energieleverancier van de SAP er van vindt, want bij die energieleverancier heb je 'huisgebruik' via een SAP.
Huisgebruik via de SAP of een laadpaal van de auto op de SAP.de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:55:
[...]
innova heeft daar niets mee te maken. Jij levert Pv stroom aan hen via PAP, en dat mag wel.
Het is dus de vraag wat je energieleverancier van de SAP er van vindt, want bij die energieleverancier heb je 'huisgebruik' via een SAP.
Het is beide verbruik.
Waar de stroom wordt verbruikt zal de leverancier van de SAP toch worst zijn !?
Laadpaal geldt niet als huisgebruik. lees maar terug in dit topic.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:57:
[...]
Huisgebruik via de SAP of een laadpaal van de auto op de SAP.
Het is beide verbruik.
Dat durf ik niet te zeggen. Wie weet hebben ze wel een meldplicht bij vermoedens ofzo. weet ik niet.Waar de stroom wordt verbruikt zal de leverancier van de SAP toch worst zijn !?
Het zal misschien eerder de netbeheerder zijn inderdaad die er op toe moet zien.
Sommige leveranciers leveren simpelweg niet via SAP, dat is ook een manier die ze een hoop gedoe bespaart.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-01-2023 16:00 ]
Denk het niet. Dat praat allemaal lekker langs mekaar heen.
De leverancier wil verkopen. En of dat nu de accu in gaat of naar de tv en het koffie apparaat. Zal hem worst zijn denk ik
Hier en daar is ook mijnaansluiting.nlde Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:42:
[...]
Er is maar 1 hoofdzekering toch, tenzij je echt een 2e aansluiting laat aanleggen, maar dat is niet hetzelfde als een SAP. een SAP méét alleen.
[...]
nouja 'vrij' daar zijn natuurlijk ook regels/wetten/richtlijnen voor.
[...]
dat kun je doen ja (heb ik ook). maar het is een grijs gebied of het ook toegestaan is. Hier en daar is beschreven dat SAP niet voor huisgebruik ingezet mag worden.
Wie zal het zeggen. speculatie. eigen risico zou ik zeggen.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:03:
Zouden ze dan ook een meldplicht hebben bij de belastingdienst als je meer dan 11000Wp op het dak hebt liggen en dus veel opwekt en terug levert??
Denk het niet. Dat praat allemaal lekker langs mekaar heen.
De leverancier wil verkopen. En of dat nu de accu in gaat of naar de tv en het koffie apparaat. Zal hem worst zijn denk ik
Jij hebt het toch ook zo!? Of niet?de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Wie zal het zeggen. speculatie. eigen risico zou ik zeggen.
Misschien handig om om 07:00 bij een bouwmarkt even een hoofdschakelaar te halen? Kan altijd retour. Grote kans dat de monteur in de ochtend komt en de schakelaar einde middag geleverd zal worden.paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Het is echt waar.
Off topic...
Niet dus, pas na de meter mag je ‘iets’ ‘zelf’ plaatsen en dat moet gebeuren volgens NEN1010:2020paulv1973 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Ik ben toch vrij om het vanaf de hoofdzekering in te richten.
Ik denk niet dat jij de hoofdzekering gaat bestellen; de netbeheerder doet dat en plaatst deze.
Ik denk dat jij wat anders bedoeld met hoofdzekering.
[ Voor 23% gewijzigd door Lord Anubis op 19-01-2023 19:25 ]
NA de hoofdzekering is het toch de verantwoordelijkheid van de woning eigenaar? Zelf een hoofdschakelaar regelen in een aparte kast, anders gaat de monteur weer naar huis.Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Niet dus, pas na de meter mag je ‘iets’ ‘zelf’ plaatsen en dat moet gebeuren volgens NEN1010:2020
Ik denk niet dat jij de hoofdzekering gaat bestellen; de netbeheerder doet dat en plaatst deze.
Nee na de meter, anders kan je aftakken vanaf de hoofdzekering en de meter omzeilen.Whiskey48 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:26:
[...]
NA de hoofdzekering is het toch de verantwoordelijkheid van de woning eigenaar? Zelf een hoofdschakelaar regelen in een aparte kast, anders gaat de monteur weer naar huis.
En hoofdschakelaar is weer wat anders dan hoofdzekering.
En welke monteur gaat naar huis? Die van de netbeheerder of installateur van MK?
Er zijn honderdduizenden woningen in NL zonder hoofdschakelaar.
[ Voor 20% gewijzigd door Lord Anubis op 19-01-2023 19:35 ]
Die van de netbeheerder gaat naar huis.Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:27:
[...]
Nee na de meter, anders kan je aftakken vanaf de hoofdzekering en de meter omzeilen.
En hoofdschakelaar is weer wat anders dan hoofdzekering.
En welke monteur gaat naar huis? Die van de netbeheerder of installateur van MK?
Er zijn honderdduizenden woningen in NL zonder hoofdschakelaar.
Dat alleen bij nieuwbouw, niet bij bestaande bouw.
Enexis heeft mij andere instructies gegeven.Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:52:
[...]
Dat alleen bij nieuwbouw, niet bij bestaande bouw.
Ook Voor woningen van voor 2005?John245 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Enexis heeft mij andere instructies gegeven.
En woningen van ervoor alleen na ingrijpende veranderingen hebben een hoofdschakelaar nodig.
Met de zoekfunctie in deze draad ABB ingevuld, resultaat:eleet schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:47:
Heeft iemand nog tegenhangers van de Hager SFT440 gevonden bij ABB toevallig?
ABB OT40F4C
🙄
Ja, de netbeheerder wil een 4 polige hoofdschakelaar waar ze op aan kunnen sluiten. Anders gaan ze inderdaad weer weg. (Of je moet.een hele aardige.monteur treffenLord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:27:
[...]
Ook Voor woningen van voor 2005?
En woningen van ervoor alleen na ingrijpende veranderingen hebben een hoofdschakelaar nodig.
Wel groter en nog een extra knop nodig.Simpel360 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 04:06:
[...]
Met de zoekfunctie in deze draad ABB ingevuld, resultaat:
ABB OT40F4C
🙄
Voelt wel heeel degelijk.
Ik heb zelf een System 55 EATON kast met EMAT (

Klopt het dat ik dan uitkomt op zoiets: https://mdhelektroshop.nl...mschakelaar-net-40a-4-pol ?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
:strip_exif()/f/image/UER734cfPN29XwduE1MNSD3M.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door dennistd op 20-01-2023 14:20 ]
Plaatsen over 2/3 weken
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Wanneer was de aanvraag?zonnepaneelxl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:45:
Hier ook eindelijk de sap meter bij liander akkoord gekregen.
Plaatsen over 2/3 weken
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.