Toon posts:

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:14
1-7-2022

5740wp 30gr Noord 4815wp 35gr Oost 2140wp 10gr Oost 4800wp 30gr Zuid 5760wp 35gr west Totaal 23.255WP

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56

paulv1973

16.730Wattpiek

Dus jij moet een half jaar wachten bij Liander en bij mij kon Enexis al de dag na de aanvraag...!?

Waanzin

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• eleet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 20:54
Simpel360 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 04:06:
[...]

Met de zoekfunctie in deze draad ABB ingevuld, resultaat:

ABB OT40F4C

🙄
Dat type is uit productie helaas (volgens Elektromat).

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
paulv1973 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Dus jij moet een half jaar wachten bij Liander en bij mij kon Enexis al de dag na de aanvraag...!?

Waanzin
En hoe bevalt de SAP?

Hier kan Exexis ook pas 31 mei.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
paulv1973 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Waanzin
Bizar, dat bedrijven met een monopoliepositie er ongestraft zon zooitje van kunnen maken.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

John245 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:50:
[...]

En hoe bevalt de SAP?

Hier kan Exexis ook pas 31 mei.
Ik heb dat zelf niet geregeld gekregen om vandaag de meterkast "op te ruimen" en de 2e meterkast met 2e hoofdschakelaar te monteren.

Dus ik ben nu ook even wachtende op een afspraak.
Zal toch niet zijn dat ik nu ook maanden mag wachten... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 23:10

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Vraagje:
Ook ik ben bezig met ruimte maken voor de SAP (aan de rechterkant) en daarvoor moeten de bestaande kasten en de PAP een paar centimeter naar links opgeschoven. Mag ik die PAP zelf alvast een stukje opschuiven, of doet Enexis dit bij plaatsing SAP?

Boven de SAP komt een kast met 2e hoofdschakelaar met daarin het een en ander aan verbruikers en ruimte voor ooit een laadpaal en/of batterij.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lijkt me sterk dat je bij alle montage schroeven kan zonder de kappen en/of meter te verwijderen en dus zegels te verbreken.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:44:
Vraagje:
Ook ik ben bezig met ruimte maken voor de SAP (aan de rechterkant) en daarvoor moeten de bestaande kasten en de PAP een paar centimeter naar links opgeschoven. Mag ik die PAP zelf alvast een stukje opschuiven, of doet Enexis dit bij plaatsing SAP?

Boven de SAP komt een kast met 2e hoofdschakelaar met daarin het een en ander aan verbruikers en ruimte voor ooit een laadpaal en/of batterij.

[Afbeelding]
Je hebt rechts toch gewoon ruimte ervoor als je de beide buizen (eentje met de aarde en die andere met netwerkkabels?) een stuk naar rechts opschuift?

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

dennistd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Je hebt rechts toch gewoon ruimte ervoor als je de beide buizen (eentje met de aarde en die andere met netwerkkabels?) een stuk naar rechts opschuift?
Nee, ik er 21 cm en een kast is 22 cm, dus moet sowieso schuiven, ook met de PAP. Vandaar mijn vraag.

Die buizen en andere rommel rechts zijn niet zo spannend.

• Makrolon
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:44:
Vraagje:

[Afbeelding]
Ik zou t gewoon effe verbouwen. Die kast links er af, kast boven de meter iets opschuiven zodat die kast van links er rechts naast kan. Dan kan de sap mooi links.
Ben je ook niet afhankelijk van de goodwill van de monteur van de netbeheerder.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:19
Andere optie: kan dat emphase spul niet naar de rechterkant, zodat de sap op die plek kan. Hoofdschakelaar etc kan dan mooi in die linker kast.

VW ID3

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
JE mag alles aan kasten verschuiven en dat zal je ook wel lukken, behalve het meterbord met de PAP (Slimme meter) en de daar onder geplaatste hoofdzekeringen. (de schroeven zitten achter de zegels.

Ik zou dan wel gelijk die twee kabels die van onder komen naar je emphase ook naar links verplaatsen.
En gelijk de buisjes aan de boven kant ook gelijk weer uitlijnen boven je verplaatste kast
Maar het ligt aan de medewerking van de installerende partij.
Deze moet het tweede meterbord plaatsen en voor jou ook dan nog het huidige verplaasten.

• John245
  • Nu online
psdata schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:53:
JE mag alles aan kasten verschuiven en dat zal je ook wel lukken, behalve het meterbord met de PAP (Slimme meter) en de daar onder geplaatste hoofdzekeringen. (de schroeven zitten achter de zegels.

Ik zou dan wel gelijk die twee kabels die van onder komen naar je emphase ook naar links verplaatsen.
En gelijk de buisjes aan de boven kant ook gelijk weer uitlijnen boven je verplaatste kast
Deze moet het tweede meterbord plaatsen en voor jou ook dan nog het huidige verplaasten.
Je kan bij de netbeheerder verplaatsing van het meterbord aanvragen.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:38
Hier sinds vrijdag de SAP hangen, echter krijg ik hem niet aangemeld bij Tibber. Ik krijg de melding vanuit tibber, CapTarCodeMissing. Ik heb bijna het vermoeden dat er bij enexis iets nog niet rond is, klopt dat?

Ik moet hem eerst aanmelden volgens de normale procedure, waarna ik afzie van de bedenktijd en dan gaat het contract direct in. Maar ik kom niet eens door de normale procedure heen.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41
Ferrox1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:40:
Hier sinds vrijdag de SAP hangen, echter krijg ik hem niet aangemeld bij Tibber. Ik krijg de melding vanuit tibber, CapTarCodeMissing. Ik heb bijna het vermoeden dat er bij enexis iets nog niet rond is, klopt dat?

Ik moet hem eerst aanmelden volgens de normale procedure, waarna ik afzie van de bedenktijd en dan gaat het contract direct in. Maar ik kom niet eens door de normale procedure heen.
Geen ervaring mee, maar lees deze post eens terug.
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:41:
Ter info, Stedin eist dat er minimaal 10 werkdagen voor installatie een contract afgesloten is op het nieuwe EAN nummer. Tibber geeft aan alleen een contract af te sluiten als er een slimme meter aanwezig is op het EAN nummer. Navraag leert:

We krijgen nu een klassiek kip of het ei verhaal, en die is als volgt.
Wij als dynamische energieleverancier kunnen geen contract afsluiten voor een meetpunt dat nog niet bestaat.

De netbeheerder vereist dat je een contract afsluit bij een leverancier alvorens zij de meter willen registreren, en wij hebben de registratie nodig voordat we er een contract voor aan kunnen vragen. De reden dat het bij ons niet kan is omdat wij alles in ons aanmeld proces hebben geautomatiseerd, we kunnen dit niet handmatig doordrukken.
Helaas is de enige optie op dit moment om een contract af te sluiten bij een traditionele energieleverancier en vervolgens over te stappen zodra het secundaire allocatie punt geïnstalleerd is.

We begrijpen dat dit erg krom is, maar het is even niet anders.

Anderen nog tips voor een zo kort mogelijk energiecontract (korte opzegtermijn) wat geen slimme meter vereist?

• Ferrox1
Bezzerk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Geen ervaring mee, maar lees deze post eens terug.

[...]
Klopt, maar er zijn ook posters geweest die het binnen 3 dagen geregeld hadden (ik weet niet of die ook tegen deze melding aanliepen?). Dus ik heb het risico maar genomen door dit niet van te voren te doen (overigens lukt dit bij veel leveranciers niet zonder opzegboete en/of er minimaal een maand aan vast te zitten)

Dit weekend zal er niet veel veranderen, dus ik denk dat ik er maandag pas weer mee aan de slag kan. En anders bel ik Enexis wel op dat het mij niet lukt om een contract af te sluiten omdat er iets met de meter aan de hand is.

Ik lees daaronder dat de meter pas de volgende dag pas communiceert. Waarschijnlijk is dat de volgende werkdag (aanname). Kortom, nog even spannend. Er zit sowieso nog geen verbruik of teruglevering op... dus ik kan dit wel uitleggen dat ik hiermee wacht tot er een contract actief is.

[Voor 16% gewijzigd door Ferrox1 op 21-01-2023 20:20]

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

psdata schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:53:

Vanwege het lucratieve Innova contract moet de Enphase PV op de PAP. Alle gebruikers gaan dan naar de SAP bij Tibber ofzo.

Dank voor het meedenken. Zelf de PAP verplaatsen mag niet, de rest bereid ik zover voor. Heb al overleg gehad met een werkvoorbereider van Enexis.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ferrox1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:40:

Je zou de EAN van de SAP moeten hebben. Heb ik ook al, terwijl de SAP pas begin maart komt.

• Ferrox1
ursusMaritimus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Je zou de EAN van de SAP moeten hebben. Heb ik ook al, terwijl de SAP pas begin maart komt.
Klopt, sterker nog, Tibber ziet dat ean (en die van de pap) nummer als ík mijzelf wil aanmelden. Het gaat mis bij de laatste stap. Daar krijg ik die melding op de site van tibber.

• John245
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:49:
[...]

Vanwege het lucratieve Innova contract moet de Enphase PV op de PAP. Alle gebruikers gaan dan naar de SAP bij Tibber ofzo.

Dank voor het meedenken. Zelf de PAP verplaatsen mag niet, de rest bereid ik zover voor. Heb al overleg gehad met een werkvoorbereider van Enexis.
Je heb alleen een laadpaal? Andere gebruikers mogen niet op de SAP.

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Je heb alleen een laadpaal? Andere gebruikers mogen niet op de SAP.
Dat is éen intepretatie vd regels idd.

• John245
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Dat is éen intepretatie vd regels idd.
Jij kan artikel 2.5 c van de netcode "de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte" ook op andere manieren interpreteren?

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Jij kan artikel 2.5 c van de netcode "de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte" ook op andere manieren interpreteren?
Ik heb maar 1 installatie.

Overigens heb ik ook enkel PV aan SAP hangen.

• John245
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb maar 1 installatie.

Overigens heb ik ook enkel PV aan SAP hangen.
Mijn SAP krijg ik pas 31 mei en hier komt netjes ook alleen maar PV op.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Dat is meer bedoeld voor onderhuur en hier niet van toepassing.

• John245
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Dat is meer bedoeld voor onderhuur en hier niet van toepassing.
Mijnaansluiting vermeld "zoals onderhuur" dus dat maakt geen uitzondering voor jou situatie.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heel wat meningen over sap pap dynamisch enz...

Is het met de huidige electra prijzen nog wel voordelig om over te gaan op dynamisch?

Budget zit al op 39cent per kwh.

Zit zelf nl te twijfelen of ik ol mijn Sap een dynamisch of variabel/modelcontract moet afsluiten. Sap ga ik gebruiken voor mijn huisverbruik. Ongeveer 12.000kwh/jaar
Op de pap lever ik terug. Ongeveer 20.000kWh/jaar (innova a 91cent tot okt. 2023)

Als ik het verbruik invul bij Tibber kom ik op een geschat kostenplaatje van €3700,- per jaar uit op de Sap.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
paulv1973 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:53:
Heel wat meningen over sap pap dynamisch enz...

Is het met de huidige electra prijzen nog wel voordelig om over te gaan op dynamisch?

Zit zelf nl te twijfelen of ik ol mijn Sap een dynamisch of variabel/modelcontract moet afsluiten. Sap ga ik gebruiken voor mijn huisverbruik. Ongeveer 12.000kwh/jaar
Op de pap lever ik terug. Ongeveer 20.000kWh/jaar (innova a 91cent tot okt. 2023)

Als ik het verbruik invul bij Tibber kom ik op een geschat kostenplaatje van €3700,- per jaar uit op de Sap.
Ik kom nauwelijks boven die 39 cent uit. Nu gemiddeld 27 cent per uur en ik hou er niet eens rekening mee wanneer ik het beste dingen kan doen qua tijd. Ja klopt deze week is een dure week, maar nog altijd goedkoper dan BE

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
paulv1973 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:53:
Voor de komende maand. Na die eerste maand is het maar weer helemaal afwachten wat voor tarief je dan krijgt. Mijn maandgemiddelde ligt nu nog steeds op 26.4ct. Daar zit dan ongeveer 1/3e van m'n verbruik voor opladen auto, dus dat is goed stuurbaar. Voor mij is dat vooralsnog nog steeds een no brainer. Gezien jouw verbruik, gok ik dat je ook een EV hebt, dus waarschijnlijk ook goed stuurbaar.

Vergeet ook niet dat in die 39ct van Budget ook een aardige marge verwerkt zit, dus ze verwachten nog lagere tarieven dan dat (die je met dynamisch dus meteen krijgt, in plaats van pas weer een maand of meer later). Enige andere optie is dat ze marktaandeel willen proberen te kopen, maar al die klanten die overstappen, kunnen bij de eerstvolgende verhoging een maand later ook meteen weer weg zijn, dus dat lijkt me een redelijk riskant plan voor ze.

https://www.socialcooling.com/

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nee. Ik heb geen ev.
All electric in een oud huis. En dan wil de wp wel een slokje extra.
Verder kijken we qua verbruik ook niet echt naar een kilowatt meer of minder.

Maar denk dat ik dan zo ook maar een tibbertje ga nemen tot sowieso oktober

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
paulv1973 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:44:
Nee. Ik heb geen ev.
All electric in een oud huis. En dan wil de wp wel een slokje extra.
Verder kijken we qua verbruik ook niet echt naar een kilowatt meer of minder.

Maar denk dat ik dan zo ook maar een tibbertje ga nemen tot sowieso oktober
En met een SAP heb je meteen geen enkel risico. Kun je van de zomer veilig een jaar contract pakken met hopelijk een lage prijs. Mocht dynamisch toch voordeliger zijn dan prik je om.. Deze zekerheid kost je iets van 35 euro per jaar voor de 2e meter 8)

• Makrolon
  • Nu online
hebben de mensen die ook aan liander vast zitten er al eens achteraan gebeld? En zo ja, heeft dat zin?

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:08
Sarpo schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:18:
Klein beetje gekuist, wat in mijn mogelijkheden ligt. Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Update: 7 november aanvraag gedaan bij Liander voor aanvraag 3 fasen. Afspraak is nu ingepland, eerste mogelijkheid 23 februari.

Aanvraag SAP moest apart. Ik weet niet of ze die direct aansluiten. Wel Liander hierop gewezen.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:15
Sarpo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Update: 7 november aanvraag gedaan bij Liander voor aanvraag 3 fasen. Afspraak is nu ingepland, eerste mogelijkheid 23 februari.

Aanvraag SAP moest apart. Ik weet niet of ze die direct aansluiten. Wel Liander hierop gewezen.
Uit het niets kreeg je bericht ?

• Sarpo
mathijshooi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Uit het niets kreeg je bericht ?
Nouja, uit het niets ook weer niet natuurlijk. Aanvraag gedaan, toen vandaag mail Liander dat ik een datum kon kiezen, welke 23 februari werd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:34
MrNOnamE schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Mocht dynamisch toch voordeliger zijn dan prik je om.. Deze zekerheid kost je iets van 35 euro per jaar voor de 2e meter 8)
Plus zo'n €60 per jaar toch voor een tweede contract?

• bbbrumbrum
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Plus zo'n €60 per jaar toch voor een tweede contract?
Nee? Wat bedoel je hiermee. Je betaalt enkel extra vastrecht (die ~€35) aan je netbeheerder voor SAP op je PAP contract.

[Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-01-2023 22:23]

• mathijshooi
Sarpo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Nouja, uit het niets ook weer niet natuurlijk. Aanvraag gedaan, toen mail Liander dat ik kon een datum kon kiezen, welke 23 februari werd.
Ja, maar tussen 7 november en vandaag ook contact?

• Sarpo
mathijshooi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Ja, maar tussen 7 november en vandaag ook contact?
Nee, geen contact meer geweest.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb afgelopen donderdag de Sap aangevraagd. Offerte gekregen en obdertekend retour ook op donderdag.
Vandaag een mailtje naar de werkvoorbereidster die de offerte had gemaakt met de vraag nog eens te polsen bij de klantenservice of een beetje vlugge realisatie mogelijk was.
Kreeg nog geen uur later reactie dat ze de opdrachtondertekening niet kon terugzien. Of ik die nog eens aan haar adres kon sturen dan zou zij er morgen achteraan gaan....

Geen slecht woord over Enexis hieromtrent....

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Nee? Wat bedoel je hiermee. Je betaalt enkel extra vastrecht (die ~€35) aan je netbeheerder voor SAP op je PAP contract.
Kan iemand mij helpen in Cogas/Coteq gebied? Hoeveel moet het vastrecht daar kosten per jaar, ik kan dit namelijk niet duidelijk terugvinden: https://coteqnetbeheer.nl/actuele-tarieven#tarieven & https://s3.eu-west-3.amaz...f-2023/pdf-bij-2-2023.pdf . staat het hier niet bij, lees ik er overheen?
Of is het overal in Nederland standaard 35€ voor de SAP?

• bbbrumbrum
  • Niet online
True schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Kan iemand mij helpen in Cogas/Coteq gebied? Hoeveel moet het vastrecht daar kosten per jaar, ik kan dit namelijk niet duidelijk terugvinden: https://coteqnetbeheer.nl/actuele-tarieven#tarieven & https://s3.eu-west-3.amaz...f-2023/pdf-bij-2-2023.pdf . staat het hier niet bij, lees ik er overheen?
Of is het overal in Nederland standaard 35€ voor de SAP?
Staat dat niet hier gewoon:
Aansluiting voor meerdere leveranciers op een aansluiting (MLOEA)
Een aansluiting waarachter zich extra meetpunten bevinden. Per meetpunt (allocatiepunt) moet er een leveringsovereenkomst met een energieleverancier worden afgesloten. De meterhuur wordt per meetpunt in rekening gebracht. De aansluit- en transportvergoeding wordt per aansluiting in rekening gebracht. Bij een aansluiting met meerdere meetpunten worden de totale periodieke vergoedingen door de leverancier op de hoofdaansluiting in rekening gebracht aan de klant welke zich heeft aangemeld op het hoofd-meetpunt. Het tarief voor MLOEA is als volgt opgebouwd: • 1 x PAV • 1 x TAVT • 1 x TOVT • N x meterhuur Waarin “N” het totaal aantal allocatiepunten is (dus bij 1 PAP + 1 SAP geldt N=2).
Je betaald dus enkel 1x meterhuur extra, wat volgens je gelinkte PDF €26,6563 zou moeten zijn.

Edit: je lijkt tov de grote spelers wel aardig spekkoper te zijn in Cogas gebied, interessantere tarieven! :)

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-01-2023 22:47]

• ASW1
bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Ah ok, bedankt.

Sta nu op het punt dat ik moet beslissen of de SAP er komt, door Liander ingeschakeld bedrijf belde vandaag om de hoofdzekeringen te komen vervangen door automaten a €561
Daarna nog een keer wachten op installatie SAP, onbekend wanneer, nog eens €263
Ofwel ruim 800 euro.

Ik zie mezelf dat niet zo heel snel meer terugverdienen, vooral omdat de tijden van hoge terugleververgoedingen voorbij lijken en waarschijnlijk niet meer terugkomen.
Heb nog wel 1,5 jaar een contract voor ong. 25ct/kWh inclusief alles.
Alternatief zou zijn dit jaar een elektrische auto aan te schaffen om het overschot te consumeren en/of een laadpaal en die openstellen voor publiek laden om zo overschot weg te werken.
Openbaar laden kost hier nu 68 cent, als ik het zelf voor 50 cent aanbiedt wie weet, geen idee hoeveel buurtgenoten daarvan gebruik zouden willen maken.

Verder is er natuurlijk nog de teruggave energiebelasting, als er een gerede kans is dat die wordt uitgekeerd en niet terugbetaald hoeft te worden dan is daarmee het leeuwendeel van de installatiekosten wel gedekt en komt het terugverdienplaatje er heel anders uit te zien.

Moeilijke beslissing dit. Verwacht ongeveer 8000kWh PV opbrengst en daarvan misschien zelf 4500 te gebruiken.(zonder el. auto dus)

• bbbrumbrum
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ah ok, bedankt.

Sta nu op het punt dat ik moet beslissen of de SAP er komt, door Liander ingeschakeld bedrijf belde vandaag om de hoofdzekeringen te komen vervangen door automaten a €561
Ofwel ruim 800 euro.

Ik zie mezelf dat niet zo heel snel meer terugverdienen, vooral omdat de tijden van hoge terugleververgoedingen voorbij lijken en waarschijnlijk niet meer terugkomen.
Alternatief zou zijn dit jaar een elektrische auto aan te schaffen om het overschot te consumeren en/of een laadpaal en die openstellen voor publiek laden om zo overschot weg te werken.
Openbaar laden kost hier nu 68 cent, als ik het zelf voor 50 cent aanbiedt wie weet, geen idee hoeveel buurtgenoten daarvan gebruik zouden willen maken.

Verder is er natuurlijk nog de teruggave energiebelasting, als er een gerede kans is dat die wordt uitgekeerd en niet terugbetaald hoeft te worden dan is daarmee het leeuwendeel van de installatiekosten wel gedekt en komt het terugverdienplaatje er heel anders uit te zien.

Moeilijke beslissing dit. Verwacht ongeveer 8000kWh PV opbrengst en daarvan misschien zelf 4500 te gebruiken.(zonder el. auto dus)
Wat is je huidige TLV?

Een laadpaal exploiteren is natuurlijk mooi, maar heb je vaste parkeerplek(ken) die je wilt opofferen? En ook een laadpaal met back-end is niet goedkoop, en hoe ga je om met de verwachting van de ladende partij dat hij non-stop 11kW kan laden, terwijl je vriendin ook beide ovens heeft draaien en flink aan het koken is op meerdere inductiepitten? Dit aannemende dat je een 3x25 aansluiting hebt.

Een EV hiervoor aanschaffen is waanzin. Je moet ook na je contractperiode "tanken"....

De succesverhalen in dit topic hebben natuurlijk veel geluk gehad met de juiste contracten op de juiste momenten afsluiten, maar uitiendelijk is de kern van het verhaal flexibiliteit. De markt blijkt erg volatiel en met 2 meters en dus contracten ben je gewoon veel flexibeler om eea financieel zo gunstig als mogelijk af te stemmen, vooral omdat niemand weet wat de toekomst brengt. De ene maand is dynamisch wat je wilt, paar maanden later kun je ineens een vast contract met bizarre TLV krijgen.... Wie zal het zeggen. Utieindelijk verdien je 'm wel terug, en die EUR35/jaar is natuurlijk peanuts tov de potentiele besparing/winst.

[Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-01-2023 23:26]

• mathijshooi
Sarpo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Nee, geen contact meer geweest.
Ok, ik eind december aangemeld. Afwachten dus.

• ASW1
bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Wat is je huidige TLV?

Een laadpaal exploiteren is natuurlijk mooi, maar heb je vaste parkeerplek(ken) die je wilt opofferen? En ook een laadpaal met back-end is niet goedkoop, en hoe ga je om met de verwachting van de ladende partij dat hij non-stop 11kW kan laden, terwijl je vriendin ook beide ovens heeft draaien en flink aan het koken is op meerdere inductiepitten? Dit aannemende dat je een 3x25 aansluiting hebt.

Een EV hiervoor aanschaffen is waanzin. Je moet ook na je contractperiode "tanken"....

De succesverhalen in dit topic hebben natuurlijk veel geluk gehad met de juiste contracten op de juiste momenten afsluiten, maar uitiendelijk is de kern van het verhaal flexibiliteit. De markt blijkt erg volatiel en met 2 meters en dus contracten ben je gewoon veel flexibeler om eea financieel zo gunstig als mogelijk af te stemmen, vooral omdat niemand weet wat de toekomst brengt. De ene maand is dynamisch wat je wilt, paar maanden later kun je ineens een vast contract met bizarre TLV krijgen.... Wie zal het zeggen. Utieindelijk verdien je 'm wel terug, en die EUR35/jaar is natuurlijk peanuts tov de potentiele besparing/winst.
Zit bij Greenchoice, 8 cent TLV
Dat is ook ongeveer het kale tarief waarvoor ik nog tot november 2023 afneem, all-in wordt dat 25 cent.
Dus de optie om evt. ook goedkoop af te kunnen nemen met een dynamisch contract gaat eigenlijk niet op, in elk geval niet de komende 1,5 jaar.

Laadpaal zal met load-balancing moeten, lijkt me geen probleem de openbare palen doen dat ook voor zover ik weet. Heb de luxe van een zeer ruime dubbele oprit direct aan de straat en we hebben maar 1 auto zelf. Ik voel er ook niet zo heel veel voor, maar gezien het gestegen tarief voor de laadpalen op straat is het financieel wel potentieel aantrekkelijk.
Een EV komt er sowieso over een paar jaar misschien, maar nu zou ook kunnen. Thuis laden is sowieso gunstiger, zeker nu het salderen ook nog wel wat jaartjes door lijkt te gaan.

Het gas gaat er ook uit dit jaar, en ik heb in het topic voor de beste TLV gelezen dat veel contracten met gunstige TLV geweigerd worden wanneer je niet tevens ook gas afneemt.
Daarnaast krijg ik stellig de indruk dat ook de paar energieboeren die de TLV nog niet heel drastisch naar beneden hebben gehaald dit alsnog zullen doen. Met de gestegen belastingen is het verschil tussen kaal tarief en all-in ook een stuk groter geworden (en de TLV daardoor relatief gezien lager) en lijkt het interessanter een overschot zelf op te souperen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Donderdag aanvraag SAP.
Morgen middag komt Enexis hem plaatsen...

Heeft iemand ervaring met het regelen van een dynamisch contract bij Tibber op deze SAP?
Binnen hoeveel tijd na plaatsing SAP moet of kan dat?

• bbbrumbrum
  • Niet online
paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
Donderdag aanvraag SAP.
Morgen middag komt Enexis hem plaatsen...

Heeft iemand ervaring met het regelen van een dynamisch contract bij Tibber op deze SAP?
Binnen hoeveel tijd na plaatsing SAP moet of kan dat?
Al gelezen? Vaak voorbij gekomen…

Eigenlijk moet het vantevoren, maar dat kan bij Tibber niet blijkbaar.
Heb je de EAN al ontvangen?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Al gelezen? Vaak voorbij gekomen…

Eigenlijk moet het vantevoren, maar dat kan bij Tibber niet blijkbaar.
Heb je de EAN al ontvangen?
Wel het eea over gelezen. (hele topic doorgeakkerd op een paar avonden) Maar dan zie je vaak de bomen niet meer.
EAN heb ik nog niet.
Heb gisteren eens geprobeerd via de site van Tibber maar dan zie ik alleen mijn huidige EAN als keuze optie.

• bbbrumbrum
  • Niet online
paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Wel het eea over gelezen. (hele topic doorgeakkerd op een paar avonden) Maar dan zie je vaak de bomen niet meer.
EAN heb ik nog niet.
Heb gisteren eens geprobeerd via de site van Tibber maar dan zie ik alleen mijn huidige EAN als keuze optie.
Al nagevraagd bij Enexis of opgezocht in het register?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Al nagevraagd bij Enexis of opgezocht in het register?
EAN code heb ik zojuist gekregen via de opdrachtbevestiging

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:00:
[...]

EAN code heb ik zojuist gekregen via de opdrachtbevestiging
Echter moet je bij Tibber wachten tot de slimme meter geactiveerd is. meestal ergens gedurende de dag na plaatsing.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Echter moet je bij Tibber wachten tot de slimme meter geactiveerd is. meestal ergens gedurende de dag na plaatsing.
Heb net ff gechat met Tibber...
inderdaad kip en ei verhaal.
En pas na activatie van EAN en meter...

Dus pas afsluiten nadat meter is geplaatst lukt wel zonder eerst een ander contract af te sluiten en dan over te stappen naar Tibber??

Krijg nu de melding: Captar code missing

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Dus pas afsluiten nadat meter is geplaatst lukt wel zonder eerst een ander contract af te sluiten en dan over te stappen naar Tibber??

ik kreeg melding: je slimme meter is nog niet geactiveerd (of niet aanwezig oid). de dag erna kon het wel.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dan wacht ik wel tot morgen.
Komt ook niet op die ene dag aan

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ASW1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ah ok, bedankt.

Ofwel ruim 800 euro.

Als je alle 8000 kWh weet te slijten voor gemiddeld 35 cent, pak je in 1.5 jaar tijd 450 x 1,5 euro. Dit wanneer je die 4500 per jaar helemaal inkoopt voor 25 cent ipv te salderen ten koste van je tlv.

• Ferrox1
paulv1973 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Hier idd de dag later wel mogelijk (einde van de dag). Donderdag gaat Tibber nu leveren. Dus 3 werkdagen zonder contract gezeten.

Als ik tijd heb zal ik de tijdlijn en communicatie hier even neerpennen. Heel gedoe, maar gaat eigenlijk wel goed.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Met een aangevraagde SAP zit ik een beetje te kijken naar extra componenten waarbij ik al dicht bij de grens van 63A kom. Had gelukkig al een 100A hoofdschakelaar en de rest opgebouwd voor max 63A, maar dat zette mij aan het denken:

Heeft iedereen hier die PV nu op zijn SAP heeft zitten ook netjes een zwaardere hoofdschakelaar voor het geval dat er meer dan 15A invoeding is van PV (25+15A=40A)? Natuurlijk dezelfde vraag voor de achterliggende aardlekschakelaars, maar dat is niet anders met PAP of SAP.

Met een SE25k (3x38A) en 3x25A hoofdzekeringen kom ik al in de situatie dat ik moet gaan peakshaven om het geheel te laten werken, maar er dus ook 3x63A richting de verbruikers door de hoofdschakelaar kan gaan. De 3x40 "eindgroep" is ook wel een beetje bijzonder achter een 3x25A aansluiting. Nu maar hopen dat de aansluitingen op de meter van Enexis niet gaan wegsmelten :+

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:44
Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:02:
Met een aangevraagde SAP zit ik een beetje te kijken naar extra componenten waarbij ik al dicht bij de grens van 63A kom. Had gelukkig al een 100A hoofdschakelaar en de rest opgebouwd voor max 63A, maar dat zette mij aan het denken:

Heeft iedereen hier die PV nu op zijn SAP heeft zitten ook netjes een zwaardere hoofdschakelaar voor het geval dat er meer dan 15A invoeding is van PV (25+15A=40A)? Natuurlijk dezelfde vraag voor de achterliggende aardlekschakelaars, maar dat is niet anders met PAP of SAP.

Met een SE25k (3x38A) en 3x25A hoofdzekeringen kom ik al in de situatie dat ik moet gaan peakshaven om het geheel te laten werken, maar er dus ook 3x63A richting de verbruikers door de hoofdschakelaar kan gaan. De 3x40 "eindgroep" is ook wel een beetje bijzonder achter een 3x25A aansluiting. Nu maar hopen dat de aansluitingen op de meter van Enexis niet gaan wegsmelten :+
Ik heb al mijn aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten icm de paralelle voeding idd ... Wel zo veilig en ik dacht straks ook NEN1010 verplicht.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:02:

Ik snap je vraag niet helemaal denk ik. Bij mij zitten de zonnepanelen (SAP) juist niet in dezelfde kast als de rest (PAP). Dus waarom zou je dan verzwaren?

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Whiskey48 Dat is dus een beetje het punt, de meesten zullen misschien wel aan hun aardlekschakelaars denken, maar met een SAP zit de hoofdschakelaar ook er tussen. Die is in Nederland vaak maar 3x40A, dus als de aardlekschakelaars verzwaard moeten worden, dan de hoofdschakelaar ook.

@Homer-Simpson Al zit PV op je SAP en in een andere kast, beide kasten zitten aangesloten -na- je hoofdzekeringen. Een beetje dezelfde discussie als met een PV-verdeler: Alles na de eerste zekering waar je extra PV op aansluit moet de hogere stromen aankunnen of extra worden afgezekerd.

Met een SAP krijg je dus de situatie dat de extra stroom niet enkel door de aardlekschakelaars heen gaat, maar via SAP hoofdschakelaar, SAP-meter via PAP-meter en PAP hoofdschakelaar weer terug komt. Met 3x25A hoofdzekeringen en 1x16 of 3x16A kom je dan al op 41A door je PAP hoofdschakelaar uit.

Zeker bij de fanatiekelingen hier kan het best meer dan 40A zijn geworden en dan moet je ook gaan opletten als je zaken als een Hager SFT440 wilt gaan toepassen, want die doet ook maar 40A ;)

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Makrolon
  • Nu online
Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:39:
@Whiskey48 Dat is dus een beetje het punt, de meesten zullen misschien wel aan hun aardlekschakelaars denken, maar met een SAP zit de hoofdschakelaar ook er tussen. Die is in Nederland vaak maar 3x40A, dus als de aardlekschakelaars verzwaard moeten worden, dan de hoofdschakelaar ook.

@Homer-Simpson Al zit PV op je SAP en in een andere kast, beide kasten zitten aangesloten -na- je hoofdzekeringen. Een beetje dezelfde discussie als met een PV-verdeler: Alles na de eerste zekering waar je extra PV op aansluit moet de hogere stromen aankunnen of extra worden afgezekerd.

Met een SAP krijg je dus de situatie dat de extra stroom niet enkel door de aardlekschakelaars heen gaat, maar via SAP hoofdschakelaar, SAP-meter via PAP-meter en PAP hoofdschakelaar weer terug komt. Met 3x25A hoofdzekeringen en 1x16 of 3x16A kom je dan al op 41A door je PAP hoofdschakelaar uit.

Zeker bij de fanatiekelingen hier kan het best meer dan 40A zijn geworden en dan moet je ook gaan opletten als je zaken als een Hager SFT440 wilt gaan toepassen, want die doet ook maar 40A ;)
Das wel een goeie van je ja, had ik niet bij stil gestaan.

Nu vormt t bij mij geen probleem, ik heb de hele kast voor beveiligd met c25.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:39:

Euhm, misschien heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen, maar ik dacht dat een 3 fase hoofdschakelaar (en dus ook een SFT440) 3 x 40A aan kan, dus 40A per fase. Klopt dat niet?

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Euhm, misschien heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen, maar ik dacht dat een 3 fase hoofdschakelaar (en dus ook een SFT440) 3 x 40A aan kan, dus 40A per fase. Klopt dat niet?
Dat klopt wel.

Maar 25+16 = >40. Of dat voor 1,2 of 3 fases tegelijk is maakt dan niet uit.

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Dat klopt wel.

Maar 25+16 = >40. Of dat voor 1,2 of 3 fases tegelijk is maakt dan niet uit.
Ah zo, tsja 1 A overbelasten lig ik niet zo wakker van, zeker omdat het vaak kortdurend zal zijn en sowieso behoorlijk theoretisch, want ik trek niet vaak (nooit) 3 x 25A uit het net.

Maar de opmerking en zorgen zijn zeker terecht. iedereen moet hier over nadenken.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 25-01-2023 09:58]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik lever straks terug op via een SE25K (3x35A)
Daarnaast een hoofdzekering van 3x35A...

Wat horen daar voor automaten in dan?

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:32:
Ik lever straks terug op via een SE25K (3x35A)
Daarnaast een hoofdzekering van 3x35A...

Wat horen daar voor automaten in dan?
het gaat niet om de automaten, maar de hoofschakelaar(s) en omschakelaars.

In jouw geval zou 40A niet genoeg zijn en moet je wel naar 63A edit: oh inderdaad zelfs dat is niet genoeg bij jou zie ik nu.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 25-01-2023 09:42]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

beide hoofdschakelaars? PAP en SAP?
Aardlekschakelaars? wat wordt at dan?

Daarbij...
volgens mij zit ik dus op 70A. Is dan een verhogen naar 63A wel voldoende?

• de Peer

de Peer

under peer review

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:39:
beide hoofdschakelaars? PAP en SAP?
Ja, maar afhankelijk van hoe het aangesloten is. Het risico is er volgens mij alleen bij maximale invoeding van het net en tegelijkertijd maximale opwek van je panelen.
Daarbij...
volgens mij zit ik dus op 70A. Is dan een verhogen naar 63A wel voldoende?
lijkt bij jou dan 70A te zijn inderdaad. Ik zou dat met 63A wel aandurven overigens, door bijvoorbeeld nooit maximaal in te voeden. Dus niet de E-auto op 3 x 35A laden :P of inderdaad zoals hieronder genoemd de omvormer begrenzen, eventueel alleen in de lente/zomer.

Maargoed neem mijn idee hierover niet voor waarheid aan. zelf goed onderzoek doen of laten informeren.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 25-01-2023 10:14]

• bbbrumbrum
  • Niet online
@paulv1973 Haal je de extra kosten van 3x35A eruit tov omvormer terugregelen op 17kW?

Hoeveel PV vermogen heb je liggen in welke orientatie(s)?

Voor die ~EUR1100 per jaar kun je denk ik beter investeren in een accu die omgekeerde powerassist doet, dus al het vermogen die je netaansluiting niet kwijtkan, opslaan in de accu.

[Voor 70% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-01-2023 09:53]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:49:
@paulv1973 Haal je de extra kosten van 3x35A eruit tov omvormer terugregelen op 17kW?

Hoeveel PV vermogen heb je liggen in welke orientatie(s)?

Voor die ~EUR1100 per jaar kun je denk ik beter investeren in een accu die omgekeerde powerassist doet, dus al het vermogen die je netaansluiting niet kwijtkan, opslaan in de accu.
Ik heb 3x35A voor de prijs van 3x25A.
Hoe dat zit laat ik maar even in het midden.
3x25A springt bij mij de groep eruit.
Jaja... dan moet je misschien naar de onderverdeling kijken van je groepen op de 3 fasen. Maar het werkt zoals het nu zit...

Zonnepanelen zat...
Uit de hand gelopen hobby.
28x330Wp op Zuid west.
8x405Wp op Zuid West
21x315Wp op Zuid oost
12x315 op Noord west
3x 405 op Zuidoost
En daar komen er nog wel wat bij na de verbouwing.

Omvormer terugschroeven naar 17kW (3x25A) is natuurlijk ook mogelijk.
En met de huidige installatie zal dat ook wel de max zijn wat dit opwekt per uur.

Accus ben ik geen fan van.
In de winter heb ik dagen dat ik de 3kWh niet opwek met bovenstaande instalatie.
In de zomer knal ik er een 125kWh het net op.
Welke accu moet ik dan hebben??
Net in de winter verbruik ik de stroom (Warmtepomp)

Dus als ik het kan oplossen middels een zwaardere hoofdschakelaar en volgens mij ook aardlekken dan heeft dat voor mij de voorkeur.
Aardlek staat ook 40A op. Volgens mij gaat die gewoon stuk bij consequent overbelasten.

[Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 25-01-2023 10:11]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12
paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb 3x35A voor de prijs van 3x25A.
Hoe dat zit laat ik maar even in het midden.
3x25A springt bij mij de groep eruit.
Jaja... dan moet je misschien naar de onderverdeling kijken van je groepen op de 3 fasen. Maar het werkt zoals het nu zit...

Zonnepanelen zat...
Uit de hand gelopen hobby.
28x330Wp op Zuid west.
8x405Wp op Zuid West
21x315Wp op Zuid oost
12x315 op Noord west
3x 405 op Zuidoost
En daar komen er nog wel wat bij na de verbouwing.

Omvormer terugschroeven naar 17kW (3x25A) is natuurlijk ook mogelijk.
En met de huidige installatie zal dat ook wel de max zijn wat dit opwekt per uur.

Accus ben ik geen fan van.
In de winter heb ik dagen dat ik de 3kWh niet opwek met bovenstaande instalatie.
In de zomer knal ik er een 125kWh het net op.
Welke accu moet ik dan hebben??
Net in de winter verbruik ik de stroom (Warmtepomp)

Dus als ik het kan oplossen middels een zwaardere hoofdschakelaar en volgens mij ook aardlekken dan heeft dat voor mij de voorkeur.
Aardlek staat ook 40A op. Volgens mij gaat die gewoon stuk bij consequent overbelasten.
Heb even je verhaal niet gevolgd, maar als je PV via een SAP is aangesloten, en je alleen de meterkast achter je PAP wilt beveiligen tegen te hoge stromen, dan vervang je toch gewoon de huidige hoofdschakelaar van die meterkast door een 40A C-karakteristiek automaat? (Bijvoorbeeld deze) Die past op dezelfde plek, noem je ook nog steeds hoofdschakelaar, maar heeft dan direct ook een tweede doel.
Sommige problemen laten zich gewoon erg eenvoudig oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Heb even je verhaal niet gevolgd, maar als je PV via een SAP is aangesloten, en je alleen de meterkast achter je PAP wilt beveiligen tegen te hoge stromen, dan vervang je toch gewoon de huidige hoofdschakelaar van die meterkast door een 40A C-karakteristiek automaat? (Bijvoorbeeld deze) Die past op dezelfde plek, noem je ook nog steeds hoofdschakelaar, maar heeft dan direct ook een tweede doel.
Sommige problemen laten zich gewoon erg eenvoudig oplossen.
Ook een aardige oplossing idd...
Maar wat is dan de huidige functie van de 40A hoofdschakelaar?
Is die alleen om handbediend de meterkast uit te schakelen?
Deze springt dus niet uit bij overbelasting...

In dat geval zou toch in alle gevallen een 40A automaat op die plaats veel logischer en veiliger zijn....

• Andrehj
paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:31:
Ook een aardige oplossing idd...
Maar wat is dan de huidige functie van de 40A hoofdschakelaar?
Is die alleen om handbediend de meterkast uit te schakelen?
Ja. Ideaal als je iets in je meterkast wilt wijzigen, of om bij calamiteiten je hele woning spanningsloos te maken.
Deze springt dus niet uit bij overbelasting...
In dat geval zou toch in alle gevallen een 40A automaat op die plaats veel logischer en veiliger zijn....
Normaliter hebben de hoofdautomaten (onder je meter) die functie en is een extra automaat op de plek van de hoofdschakelaar niet nodig (maakt een storing ook alleen maar onnodig complex). Maar in het geval van veel PV invoeden via een SAP werkt dat niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Je hebt inderdaad 2 opties:
PAP hoofdschakelaar vervangen door of uitbreiden met een C40/C63 automaat, afhankelijk van wat de rest van de verdeler aan kan.
Alle componenten aan de PAP kant zodanig ontwerpen dat deze de hogere stromen aankunnen.

Dit gaat er van uit dat verbruikers op PAP zitten en PV op SAP, mocht dat andersom zijn of het geheel omgeschakeld kunnen worden moet je dit toepassen daar waar je verbruikers zitten. De componenten die enkel met PV opwek te maken hebben zijn gelimiteerd door de omvormer en bijbehorende eindgroep.

Met PAP+SAP+Victron ESS wordt het geheel nog want complexer, want vanaf PAP kan er al 63A binnenkomen, maar ESS kan daar nog 35A extra bij leveren waardoor het geheel richting 100A gaat per fase. De verdeler kan dat ook aan en per aardlek zit er ook niet meer dan 63A aan groepen achter, dus dat komt gelukkig goed uit.

Sowieso zullen de meesten met 1 aardlek voor 4x16A groepen niet verder komen dan 64A, dus dan is de 63A variant ook al aardig, zelfs al is er meer stroom beschikbaar. Heb het zelf opgelost door per aardlek tenminste 1 groep in 10A uit te voeren, waardoor het in alle gevallen zal voldoen.

• Andrehj
Ik zit me ook wat in een SAP te verdiepen, maar zie de business-case niet meer zo.

Momenteel zitten er nog wat gelukkigen op een hoge TLV bij UC van 58/89 cent, maar ik verwacht dat na 1 juli dat feest over is, en we hooguit nog 30 cent krijgen.
Als je dat combineert met de energiebelasting van momenteel zelfs 19 cent, dan moeten de dynamische energietarieven gemiddeld al onder de 11 cent liggen om iets aan de SAP te verdienen. Dat zie ik niet gebeuren.

Zie ik hier iets over het hoofd?

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:37
nietwijk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
Net via mijnaansluiting.nl een aanvraag ingediend bij Liander. Week 12 (de eerste mogelijkheid) heb ik opgegeven als voorkeurstijdstip. Zou me alles meevallen als ze met 2 a 3 maanden al komen, maar we zullen het zien. Voor die € 263,22 (incl. BTW) wil ik ook wel een SAP :)
Net bericht van Liander via de email: week 26-2023 indicatie starten werkvoorbereidingen; week 34-2023 indicatie uitvoeren werkzaamheden. De aanvraag was in week 1-2023. We wachten het rustig af. Ondertussen laad ik de auto bij een Vattenfall paal tegen € 0,30 per kWh en lever ik terug uit mijn zonnepanelen tegen € 0,90 per kWh.

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:04:
Ik zit me ook wat in een SAP te verdiepen, maar zie de business-case niet meer zo.

Momenteel zitten er nog wat gelukkigen op een hoge TLV bij UC van 58/89 cent, maar ik verwacht dat na 1 juli dat feest over is, en we hooguit nog 30 cent krijgen.
Als je dat combineert met de energiebelasting van momenteel zelfs 19 cent, dan moeten de dynamische energietarieven gemiddeld al onder de 11 cent liggen om iets aan de SAP te verdienen. Dat zie ik niet gebeuren.

Zie ik hier iets over het hoofd?
klopt wel ja. je moet het dan meer hebben van de andere voordelen.
-meerdere contracten kunnen afsluiten (1 jaar vast, 1 dynamisch bijvoorbeeld) en dat als een soort verzekering zien, je kunt dan later switchen en inspelen op marktonwikkelingen.

Ook weet je niet wat er over een paar maanden nog gaat gebeuren op de energiemarkt. met een SAP ben je wel flexibel en zijn er allerlei constructies mogelijk.

Maar echt concreet is het niet te maken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hier bij Coteq heb ik bevestiging voor de opdracht gegeven. Ze konden zo vroeg als maart. Ik heb bewust wat later gepland.

Dus aanvraag 12 jan (SAP + 3x25A smeltzekeringen vervangen voor bereikbare automaten) planningtechnisch was maart de installatie/aanpassing al mogelijk. Mag niet klagen.

• Ferrox1
Ferrox1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Hier idd de dag later wel mogelijk (einde van de dag). Donderdag gaat Tibber nu leveren. Dus 3 werkdagen zonder contract gezeten.

Als ik tijd heb zal ik de tijdlijn en communicatie hier even neerpennen. Heel gedoe, maar gaat eigenlijk wel goed.
Zoals beloofd, een tijdlijn:

Ik woon in Enexis gebied, maar begreep al dat dit ook onderling met regio's kan verschillen.

Op 2-12 aanvraag gedaan voor de SAP via mijnaansluiting.nl
5-12 offerte gekregen
6-12 teruggestuurd
7-12 bevestiging van de opdracht met EAN Code.

20 januari is de SAP geplaatst. Echter ruim voor die tijd contact opgenomen met Tibber en daar krijg je de volgende reactie:
Bedankt voor je bericht. We krijgen nu een klassiek kip of het ei verhaal, en die is als volgt.

Wij als dynamische energieleverancier kunnen geen contract afsluiten voor een meetpunt dat nog niet bestaat. Wanneer je nu onder het tweede huis die ik handmatig heb toegevoegd in de Tibber-app een contract probeert af te sluiten krijg je een foutmelding.

De netbeheerder vereist dat je een contract afsluit bij een leverancier alvorens zij de meter willen registreren, en wij hebben de registratie nodig voordat we er een contract voor aan kunnen vragen. De reden dat het bij ons niet kan is omdat wij alles in ons aanmeld proces hebben geautomatiseerd, we kunnen dit niet handmatig doordrukken.

Helaas is de enige optie op dit moment om een contract af te sluiten bij een traditionele energieleverancier en vervolgens over te stappen zodra het secundaire allocatie punt geïnstalleerd is. We begrijpen dat dit erg krom is, maar het is even niet anders. 😓
Ik denk dat ze bij Tibber een soort knowledge base hebben draaien aangezien ik exact hetzelfde antwoord hier ook al voorbij heb zien komen.

Andere leveranciers zijn ook geen optie want:
- Leveren minimaal later dan 14 dagen i.v.m. opzeg termijn / herroepingsrecht
- Hebben een maand opzeg termijn na ingang contract
- sommige hanteren een boete (!!) (en Jetten bedankt als je dit door gaat zetten... maar daar is al het nodige over gezegd)
- Andere day ahead leverancier reageren te traag of niet (Frank bijvoorbeeld...) en hebben hetzelfde probleem dat de meter eerst online moet zijn

Aangezien Tibber wel snel reageert (meestal in de middag op de mail, maar eigenlijk nagenoeg binnen maximaal 24 uur) had ik er wel vertrouwen in.

SAP is op vrijdag 20 januari geplaatst. Dus geen werkdagen meer. Gevraagd om een spoed aansluiting via de mail aan tibber. Hierop was dit hun reactie:
Ik wil je vragen om de volgende punten te voltooien:

Rond je aanmelding eerst helemaal af.
1- Kies tijdens het aanmeldproces de eerst mogelijke startdatum (+18 dagen.)
2- Voeg in onze app je rekeningnummer toe en kies voor automatische incasso.
3- Stuur ons na het afronden van je aanmelding een bericht waar je duidelijk aangeeft dat je afziet van de wet koop op afstand*
4- We passen vervolgens handmatig de startdatum aan. Hierbij hanteren we twee dagen verwerkingstijd.
We lezen het graag!
En dat eerste lukt dus niet nadat de meter geactiveerd is door Enexis. En hier wordt het spannend, want volgens Tibber heeft enexis het recht om dit binnen 14 dagen te doen.

Afijn, maandag middag kon de meter aanmelden. Alleen lukte stap 2 nog niet. Dit bleek een bug in de app te zijn. (hier wordt aan gewerkt volgens mij).

Desondanks is dinsdag middag gelijk mijn startdatum aangepast naar donderdag 26 januari (morgen). Tibber hanteert hier 2 dagen voor.

Vandaag al een brief op de mat van Enexis dat ze vanuit de wet verplicht zijn om binnen 5 dagen af te sluiten bij geen contract. Dit bijt wel de eerder genoemde 14 dagen dat ze mogen aanmelden en het herroepingsrecht i.c.m. de energieleveranciers. En dan willen ze ook naar alleen vaste contracten. Kortom, de wetgeving is hier niet echt flexibel in om dit gewoon netjes te kunnen regelen.

Al met al grote complimenten voor Tibber. Zelden zo'n service gehad en meegedacht.

Tijdens de installatie werd door de monteurs ook het omschakelen tussen SAP en PAP genoemd. Ik heb aangegeven dat dit volgens de NEN1010 niet mag i.v.m. het niet meer met 1 handeling uit kunnen schakelen van de kast. Zij zeiden van wel omdat er standaard bereikbare automaten zitten bij een dergelijke ombouw. Dus je kunt dan in 1 handeling de kasten spanningsloos maken en dit zal de brandweer dan ook altijd doen als deze automaten aanwezig zijn. Dus eigenlijk boeit het niet meer wat je in die kasten doet, zolang je ze maar niet elektrisch doorverbind. Overigens viel het ze wel op dat er steeds meer aanvragen zijn, maar het is nog geen hele grote regelmaat.... O-)

Ik had zo weinig mogelijk in de kast gedaan om vragen te voorkomen, maar kreeg de suggesties vanzelf haha.

Morgen gaat het in bedrijf en dan gaan we een interessante tijd tegemoet. En ik moet de rekening van Enexis nog krijgen.

Edit: Inmiddels werkt het toevoegen van de betaalmethode weer... :)

• mierenfokker
  • Nu online
Heel apart dat het bij Enexis een paar weken duurt, en bij Liander een half jaar..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Regeren is vooruitzien.

Bij de ene zit er management dat wellicht meer investeert in het behouden en/of aannemen van technisch personeel en een ander heeft juist risicomijdende contracten m.b.t. slimmemeters zodat die pas ingekocht worden als het warehouse bijna zonder zit.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ferrox1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik woon in Enexis gebied, maar begreep al dat dit ook onderling met regio's kan verschillen.

5-12 offerte gekregen
6-12 teruggestuurd

20 januari is de SAP geplaatst. Echter ruim voor die tijd contact opgenomen met Tibber en daar krijg je de volgende reactie:

[...]

Ik denk dat ze bij Tibber een soort knowledge base hebben draaien aangezien ik exact hetzelfde antwoord hier ook al voorbij heb zien komen.

- sommige hanteren een boete (!!) (en Jetten bedankt als je dit door gaat zetten... maar daar is al het nodige over gezegd)
- Andere day ahead leverancier reageren te traag of niet (Frank bijvoorbeeld...) en hebben hetzelfde probleem dat de meter eerst online moet zijn

Aangezien Tibber wel snel reageert (meestal in de middag op de mail, maar eigenlijk nagenoeg binnen maximaal 24 uur) had ik er wel vertrouwen in.

SAP is op vrijdag 20 januari geplaatst. Dus geen werkdagen meer. Gevraagd om een spoed aansluiting via de mail aan tibber. Hierop was dit hun reactie:

[...]

En dat eerste lukt dus niet nadat de meter geactiveerd is door Enexis. En hier wordt het spannend, want volgens Tibber heeft enexis het recht om dit binnen 14 dagen te doen.

Afijn, maandag middag kon de meter aanmelden. Alleen lukte stap 2 nog niet. Dit bleek een bug in de app te zijn. (hier wordt aan gewerkt volgens mij).

Desondanks is dinsdag middag gelijk mijn startdatum aangepast naar donderdag 26 januari (morgen). Tibber hanteert hier 2 dagen voor.

Vandaag al een brief op de mat van Enexis dat ze vanuit de wet verplicht zijn om binnen 5 dagen af te sluiten bij geen contract. Dit bijt wel de eerder genoemde 14 dagen dat ze mogen aanmelden en het herroepingsrecht i.c.m. de energieleveranciers. En dan willen ze ook naar alleen vaste contracten. Kortom, de wetgeving is hier niet echt flexibel in om dit gewoon netjes te kunnen regelen.

Al met al grote complimenten voor Tibber. Zelden zo'n service gehad en meegedacht.

Tijdens de installatie werd door de monteurs ook het omschakelen tussen SAP en PAP genoemd. Ik heb aangegeven dat dit volgens de NEN1010 niet mag i.v.m. het niet meer met 1 handeling uit kunnen schakelen van de kast. Zij zeiden van wel omdat er standaard bereikbare automaten zitten bij een dergelijke ombouw. Dus je kunt dan in 1 handeling de kasten spanningsloos maken en dit zal de brandweer dan ook altijd doen als deze automaten aanwezig zijn. Dus eigenlijk boeit het niet meer wat je in die kasten doet, zolang je ze maar niet elektrisch doorverbind. Overigens viel het ze wel op dat er steeds meer aanvragen zijn, maar het is nog geen hele grote regelmaat.... O-)

Ik had zo weinig mogelijk in de kast gedaan om vragen te voorkomen, maar kreeg de suggesties vanzelf haha.

Morgen gaat het in bedrijf en dan gaan we een interessante tijd tegemoet. En ik moet de rekening van Enexis nog krijgen.

Hier een soortgelijk verhaal.
Aanvraag SAP via mijn aansluitingen op donderdag 19 jan j.l.
Offerte Enexis een uur later.
Opdracht 5 min later
Plaatsing SAP door Enexis 25-01-2023 (Vandaag dus) om half 1. uurtje werk.

Bij Tibber de gelijke reactie en korte lijnen als hierboven.

Gisteren kon ik nog geen leveringscontract afsluiten.
Vandaag na plaatsing meter door Enexis wel. idd met 18 dagen wachttijd die na een mailtje verkort werd tot 2 dagen.
Oftewel levering Tibber start 27-01-2023.

Wel nog even voor de zekerheid via mail het juiste EAN nummer laten bevestigen. Heb geen zin in gezeik met Innova en dat mooiste contract TLV te zien verdwijnen per ongeluk.

Samenvattend.
Van aanvraag tot werkende SAP meter: 6 dagen, 4 werkdagen. (Het kan dus wel) _/-\o_

• John245
  • Nu online
mierenfokker schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:23:
Heel apart dat het bij Enexis een paar weken duurt, en bij Liander een half jaar..
Hier duurt Enexis ook ruim 5 maanden

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

John245 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Mailen en Achteraan bellen....

• John245
  • Nu online
paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Mailen en Achteraan bellen....
Dat had ik al gedaan. En ze zijn vrij vlot met het proces, maar een eerdere datum was niet mogelijk.

• mierenfokker
  • Nu online
True schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:02:
Regeren is vooruitzien.

Bij de ene zit er management dat wellicht meer investeert in het behouden en/of aannemen van technisch personeel en een ander heeft juist risicomijdende contracten m.b.t. slimmemeters zodat die pas ingekocht worden als het warehouse bijna zonder zit.
Ik ken het maar al te goed waar het probleem zit ;)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier heb ik nu ook een afspraak staan voor installatie van een SAP. De installatie zal ongeveer 5 weken na de aanvraag plaatsvinden en het eerste contact vanuit Enexis heeft 1 week geduurd. Daarna ging het snel.

Hier ook een jaar contract bij Innova. Spannende tijden en als alles goed gaat heb ik de zonnepanelen die ik 2 jaar geleden heb laten leggen en vorig jaar zelf heb bijgelegd ruim terugverdient.

De SAP ben ik trouwens wel van plan te gebruiken voor de toekomstige laadpaal, maar dit jaar nog optimaal profiteren van de hoge TLV. Ik ben van plan Tibber te gebruiken en met de tips hier zal het aanmelden wel lukken.

• ASW1
kiddyl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:19:
Hier heb ik nu ook een afspraak staan voor installatie van een SAP. De installatie zal ongeveer 5 weken na de aanvraag plaatsvinden en het eerste contact vanuit Enexis heeft 1 week geduurd. Daarna ging het snel.

Hier ook een jaar contract bij Innova. Spannende tijden en als alles goed gaat heb ik de zonnepanelen die ik 2 jaar geleden heb laten leggen en vorig jaar zelf heb bijgelegd ruim terugverdient.

De SAP ben ik trouwens wel van plan te gebruiken voor de toekomstige laadpaal, maar dit jaar nog optimaal profiteren van de hoge TLV. Ik ben van plan Tibber te gebruiken en met de tips hier zal het aanmelden wel lukken.
Met Tibber ga je toch geen hoge TLV krijgen?

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Wel hoger dan bij de meeste reguliere aanbieders.

• ASW1
de Peer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Wel hoger dan bij de meeste reguliere aanbieders.
Ja nu, wanneer je een paar kWh per dag hebt.
Zodra de zon weer goed schijnt en PV hoge opbrengst geeft krijg je met uurprijzen toch meestal geen drol voor je teruglevering?

• kiddyl
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Het plan is om de zonnepanelen op PAP te zetten en de rest op de SAP. Dat is voor nu het plan tot het contract afloopt. Daarna probeer ik contract technisch om te draaien. Anders vind ik de oplossing van @de Peer erg mooi met de 2 extra 1-0-2 schakelaars.

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Ja nu, wanneer je een paar kWh per dag hebt.
Zodra de zon weer goed schijnt en PV hoge opbrengst geeft krijg je met uurprijzen toch meestal geen drol voor je teruglevering?
Wie weet. Afgelopen zomer in ieder geval wel. Kijk maar terug.

• ASW1
de Peer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Wie weet. Afgelopen zomer in ieder geval wel. Kijk maar terug.
Heb dat soort prijzen toen idd wel gezien.
Denk dat dat niet meer terug gaat komen, zelfs nu in de winter zie ik het kale tarief vrijwel nooit meer boven de 30 cent uitkomen en vaak fors daaronder. Laat staan als de zon straks weer gaat schijnen.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:48
Ferrox1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:23:
[...]

5-12 offerte gekregen
6-12 teruggestuurd

[...]

[...]

Wel bizar hoe goed Enexis zijn zaken voor elkaar heeft en wat een gigantische puinhoop Liander ervan maakt.

Enexis kan binnen een maand na aanvraag een SAP opleveren.

Ik heb begin augustus een aanvraag ingediend voor SAP bij Liander en in december kreeg ik de mail: de uitvoerder neemt volgende week contact op. Inmiddels een maand later en nog geen wnkel bericht gehad.

Waarom zit hier zoveel gerschil tussen. Beide hebben ze evenveel budget voor hun organisatie…

• ASW1
kiddyl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Het plan is om de zonnepanelen op PAP te zetten en de rest op de SAP. Dat is voor nu het plan tot het contract afloopt. Daarna probeer ik contract technisch om te draaien. Anders vind ik de oplossing van @de Peer erg mooi met de 2 extra 1-0-2 schakelaars.
Ah op die fiets, TLV via innova en verbruiken via Tibber op SAP. Mooi verdienmodel.

• kiddyl
  • Niet online
Het zijn mooie tijden om nu enorme stappen te maken. Ik heb 2/3 van mijn investering in extra zonnepanelen in 2022 al terugverdient met Eneco en een beetje Innova.

Het is jammer dat in de winter de extra zonnepanelen bij mij voornamelijk in de schaduw staan. Dit jaar hebben de extra 13k Wp panelen tot vandaag ongeveer evenveel stroom opgewekt als de 5.6k Wp op mijn dak. Ik heb wel nog kans om januari op 0 uit te komen met salderen. Vanaf februari zal ik netto terugleveren als ik het per maand bereken.

Als je terug kijkt hebben degenen die het meest agressief waren vorig jaar de grootste klappers gemaakt: overstappen wanneer er een hogere TLV was, SAP aanvragen etc. Ik zat er een beetje tussenin met een Eneco contract van Jan 2022, met een maandje hogere TLV en daarna Innova.

[Voor 25% gewijzigd door kiddyl op 25-01-2023 23:11]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:20
John245 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Moet er een heel nieuw houtenbord in waar de meter tegenaan wordt gemonteerd?
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee