Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
de Peer schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Is geen rare vraag. 35 euro per jaar is het bij Enexis/Liander geloof ik.
Echter in de 2e post van dit topic stond het antwoord al.
Zouden er al mensen zijn die het zo geregistreerd hebben staan voor die 35 euro?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Zouden er al mensen zijn die het zo geregistreerd hebben staan voor die 35 euro?
Dat lijkt me wel toch? Hoe anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Dat lijkt me wel toch? Hoe anders?
Die vraag word beantwoord zodra iemand hier zijn vinger opsteekt die daadwerkelijk 35 euro betaald.
Ik heb de optie niet gekregen destijds.
Vraag me ook af wat er dan weer voor nodig is om te zorgen dat je leverancier geen netwerk kosten etc in rekening gaat brengen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
Whiskey48 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Ja de SAP meters die geplaatst zijn voor het terugleveren van zonnepanelen zal niet veel groter zijn dan de actieve gebruikers op dit of het terugleververgoeding topic. Wordt over het algemeen totaal niet zo toegepast en de mensen die ik spreek vinden het leuk, maar hebben geen intentie om dat te gaan doen kosten te maken met de vraag wat je er nou aan hebt, vooral zoals hierboven genoemd dit je straks waarschijnlijk niet eens meer nodig zal hebben
Vandaag dezelfde ervaring: Ik zit in Enexis gebied en in eerste instantie lukte me het niet om extra meetpunt te vinden in de opties op mijnaansluitingen.nl (Vraag 1, selecteer "Anders" ipv "Woonhuis").
Vandaar dat ik even heb gebeld naar klantenservice.

Medewerker daar had er nog nooit van extra meetpunt gehoord en moest eerst navraag doen. Vervolgens kreeg ik antwoord dat dit voor consumenten niet mogelijk is....

Nu de aanvraag dus wel gedaan via mijaansluitingen.nl en wacht op offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:12
mightym schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

Dat vraag ik mij dus af, ik meen in de wetteksten gelezen te hebben dat er geen energieoverdracht plaats mag vinden van het ene netwerk naar het andere netwerk. Toch blijft het gevoelsmatig een grijs gebied, als je met je V2G auto thuiskomt en lekker gaat terugleveren draag je ook energie over van een ander netwerk en dat lijkt mij ook niet 'strafbaar'..
Zou jij mij kunnen zeggen welke wettekst dit is? Ik ben nogal onbekend met de materie, en wil het er even zelf op naslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
scoobs schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Zou jij mij kunnen zeggen welke wettekst dit is? Ik ben nogal onbekend met de materie, en wil het er even zelf op naslaan.
https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf2.1_Artikel2.6

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
In dat geval zou ik zeggen dat alleen punt a van toepassing is. Punt g is vziw van toepassing op het stuk dat normaliter verzegeld is. Daar gaat de hele discussie wat wel/niet mag niet over. Dan rest nog de vraag, wat is "elektrisch gekoppeld". Omvormers en DC voedingen hebben in principe geen directe elektrische koppeling. Maar of een rechter hierin mee zou gaan... Ik zou het niet willen uittesten.

Gevalletje jurisprudentie van de wet zou ik zeggen; gaat deze ontkoppeling erover zodat je niet zomaar absurde bedragen winst kunt maken aan het verschil tussen energietarieven, of is dit om eventuele gevaarlijke situaties tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
scoobs schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:44:
In dat geval zou ik zeggen dat alleen punt a van toepassing is. Punt g is vziw van toepassing op het stuk dat normaliter verzegeld is. Daar gaat de hele discussie wat wel/niet mag niet over. Dan rest nog de vraag, wat is "elektrisch gekoppeld". Omvormers en DC voedingen hebben in principe geen directe elektrische koppeling. Maar of een rechter hierin mee zou gaan... Ik zou het niet willen uittesten.

Gevalletje jurisprudentie van de wet zou ik zeggen; gaat deze ontkoppeling erover zodat je niet zomaar absurde bedragen winst kunt maken aan het verschil tussen energietarieven, of is dit om eventuele gevaarlijke situaties tegen te gaan.
Volgens punt a mag je ook geen zonnepanelen hebben..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Maar het gat in de wet lijkt me in deze dat er specifiek staat "elektrisch gekoppeld". Als je ze mechanisch aan elkaar verbind dmv een elektromotor/generator, dan werk je conform wetgeving.

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 25-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
scoobs schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:05:
Maar het gat in de wet lijkt me in deze dat er specifiek staat "elektrisch gekoppeld". Als je ze mechanisch aan elkaar verbind dmv een elektromotor/generator, dan werk je conform wetgeving.
Er staat ook dat er geen energie overdacht van het ene netwerk naar het andere plaats mag vinden. Met elektromotor/generator doe je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzelf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:12:
[...]

Ik begrijp je vraag niet. wat is je niet duidelijk? Waarbij speelt salderen geen rol?
of je weinig terug krijgt hangt af van het contract dat je afsluit. Ik krijg nu 91 cent per kWh bij Innova, dat vind ik niet weinig.
De meeste energieleveranciers salderen eerst. Voorbeeld: je wekt 5000 kWh op en je hebt 4500 verbruikt. Dus er blijft 500 kWh over en als ik op de site van EnergyZero kijk, geven ze daarvoor 0,04 cent. Verder valt mij op dat veel dynamische bedrijven anders salderen dan gebruikelijk. Immers, de tarieven wisselen per uur. Als de zonnepanelen veel opwekken is de energie vaak erg goedkoop. Lever je dan terug, dan ontvang je daarvoor een laag bedrag. Aan het eind van de dag, als de zon weg is lopen de tarieven op. De klant met zonnepanelen moet op die uren dan bijkopen, zo begrijp ik het tenminste, zie ook: https://support.energyzer...ververgoeding-ontvang-ik-
Die 0,91 cent valt vermoedelijk binnen de saldatie. Als u meer teruglevert dan verbruikt, wat is het tarief dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
mightym schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Er staat ook dat er geen energie overdacht van het ene netwerk naar het andere plaats mag vinden. Met elektromotor/generator doe je dat wel.
Tussen overdrachtspunt vd aansluiting en meetpunt . Ik lees dit als het stukje vóór de elekriciteitsmeter, welke sowieso verzegeld is. Dat benoemde ik in mijn eerdere post als zijnde irrelevant. Waarmee enkel punt a over blijft, waarbij specifiek gesproken wordt over een elektrische koppeling.

https://www.westlandinfra...ansluiting/extra-meetpunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:51

reiker

dan jij!

Ikzelf schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

De meeste energieleveranciers salderen eerst. Voorbeeld: je wekt 5000 kWh op en je hebt 4500 verbruikt. Dus er blijft 500 kWh over en als ik op de site van EnergyZero kijk, geven ze daarvoor 0,04 cent. Verder valt mij op dat veel dynamische bedrijven anders salderen dan gebruikelijk. Immers, de tarieven wisselen per uur. Als de zonnepanelen veel opwekken is de energie vaak erg goedkoop. Lever je dan terug, dan ontvang je daarvoor een laag bedrag. Aan het eind van de dag, als de zon weg is lopen de tarieven op. De klant met zonnepanelen moet op die uren dan bijkopen, zo begrijp ik het tenminste, zie ook: https://support.energyzer...ververgoeding-ontvang-ik-
Die 0,91 cent valt vermoedelijk binnen de saldatie. Als u meer teruglevert dan verbruikt, wat is het tarief dan?
Het lijkt alsof je niet helemaal doorhebt in welk topic je reageert? Met een secundair allocatiepunt en een goed contract is salderen niet interessant en zelfs niet wenselijk samen met je zonnepanelen. Die €0,91 waarover gesproken wordt wordt daadwerkelijk voor elke opgewekte kWh uitbetaald.
Een flexibel contract is inderdaad nauwelijks interessant, behalve als de andere opties qua contract helemaal beroerd zijn. Maar dat is dus nu niet zo.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-10 04:11
Moet een SAP altijd in meterkast gemonteerd worden naast de PAP?

Of mag SAP ook in de schuur geplaatst worden?

(Op mijn aansluitingen.NL staat het cryptisch omschreven…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
E.D. schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:12:

Dat zou ik aan je netbeheerder vragen.

Maar waar zitten je hoofdzekeringen/automaten? Er zal toch een kabel lopen van de ene naar de andere locatie, functioneel maakt het niet uit aan welk uiteinde de meter gemonteerd is.
Maar ik zou het goed begrijpen als de netbeheerder alles op 1 locatie wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Een paar posts geleden linkt @mightym naar een wettekst waar onder artikel 2.6 lid f dit staat:
de meetinrichtingen, als bedoeld in onderdeel d, zich bevinden in elkaars onmiddellijke nabijheid in dezelfde meterkast of meterruimte en zich zo dicht mogelijk bij het overdrachtspunt van de aansluiting bevinden;
Lijkt me duidelijk :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:44

De vooraf geprepareerde kabels die de monteur bij zich had waren enkel op lengte om de SAP direct naast de bestaande meterkast te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

De vooraf geprepareerde kabels die de monteur bij zich had waren enkel op lengte om de SAP direct naast de bestaande meterkast te plaatsen
En moet ook achter de verzegeling zitten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47

Ik heb een 2e aansluiting in mijn schuur, maar die ligt er van oudsher omdat deze vroeger een andere gebruiiker/ eigenaar had dan het woonhuis, er ligt dus een eigen kabel en er is een eigen meterkast. Mijn zonnepanelen liggen op die schuur omdat die het meeste geschikte dak heeft maar ze leveren terug op de meter in huis omdat daar het grootste verbruik is. Ik ging er altijd vanuit dat het meeste gunstige was maar er zijn andere opties begrijp ik. Ik ga me daar wel eens in verdiepen als mijn huidige contracten aflopen over 2 jaar. Het vastrecht is wel het reguliere bedrag. Als er al een kabel naar je schuur loopt kan het dus wel, als die nog aangelegd moet worden wordt het een dure grap denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

andre metz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Ik heb een 2e aansluiting in mijn schuur, maar die ligt er van oudsher omdat deze vroeger een andere gebruiiker/ eigenaar had dan het woonhuis, er ligt dus een eigen kabel en er is een eigen meterkast. Mijn zonnepanelen liggen op die schuur omdat die het meeste geschikte dak heeft maar ze leveren terug op de meter in huis omdat daar het grootste verbruik is. Ik ging er altijd vanuit dat het meeste gunstige was maar er zijn andere opties begrijp ik. Ik ga me daar wel eens in verdiepen als mijn huidige contracten aflopen over 2 jaar. Het vastrecht is wel het reguliere bedrag. Als er al een kabel naar je schuur loopt kan het dus wel, als die nog aangelegd moet worden wordt het een dure grap denk ik.
Als ik jou was zou ik er gewoon even voor gaan zitten en dit topic van voor tot achter doorlezen, dan wordt je vanzelf duidelijk waarom je niet nog twee jaar zou moeten willen wachten!
Helemaal als je al een tweede aansluiting hebt, no-brainer. Zo gemakkelijk heb ik nog nooit bespaard/verdiend!

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47
reiker schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Als ik jou was zou ik er gewoon even voor gaan zitten en dit topic van voor tot achter doorlezen, dan wordt je vanzelf duidelijk waarom je niet nog twee jaar zou moeten willen wachten!
Helemaal als je al een tweede aansluiting hebt, no-brainer. Zo gemakkelijk heb ik nog nooit bespaard/verdiend!
Ga ik doen, op dit moment levert die 2e aansluiting ook een leuk bedrag op per jaar trouwens, maar dat wordt volgend jaar minder zag ik. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelix
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-02 13:29
Ik snap werkelijk niet wat het nut is van 2 meters. Zolang ik nog steeds mijn hoge terugleververgoeding krijg, gaat het prima. Wat ik in verloop van tijd wel wil doen is handelen met de day ahead prijzen. Maar zolang het terugleveren gaat zoals nu, ga ik geen 2e meter aanschaffen.
Momenteel heb ik 100.000WP aan panelen met 3 SolarEdge omvormers en 86kWh Pylontech accu's met Victron omvormers en mppt regelaars. Met als plan nog meer accu's aan te schaffen. Ik lever momenteel 24uur per dag terug. En er komt niks uit het net. Waar ik wel over in zit. Dat er sprake is van een teruglever max. Maar dan ben ik weer benieuwd hoe ze dat met grotere installaties doen. Zoals zonneparken bedijfsdaken en boeren. Er mag om mij wel een landelijke petitie komen. Beetje off-topic maar toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het nut is al vaker voorbij gekomen: niet salderen. Geen eigenverbruik weggeven voor hoge TLV.

Wat is je verbruik? En wat heb je daar voor contract voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:39
(jarig!)
Krijg net een update mail van liander dat mijn SAP aanvraag van 19/8 en het eerste uitstel bericht van 5/9 nu ingepland is over 22 weken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mhofstra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:18:
Krijg net een update mail van liander dat mijn SAP aanvraag van 19/8 en het eerste uitstel bericht van 5/9 nu ingepland is over 22 weken!!
Balen zeg! daardoor loop je flink wat centen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ja volgens mij is er een gigantisch personeelstekort.
Bij mij is hij na 4mnd geïnstalleerd (had ik mazzel mee dat er net een nieuw installatiebedrijf was die nog 1 meter en tijd had) ... Alleen is vergeten de meter te activeren en ben ik al een maand aan het bellen/mailen/appen om de meter geactiveerd te krijgen.

In de tussentijd wordt er niks doorgegeven via de meter dus heb ik letterlijk gratis stroom!!!

Helaas gebruikte ik gelijk de meter om terug te leveren, dus die opgewekte kwh ben ik helaas kwijt. Nu doe ik er maar niks meer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Whiskey48 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Ja volgens mij is er een gigantisch personeelstekort.
Bij mij is hij na 4mnd geïnstalleerd (had ik mazzel mee dat er net een nieuw installatiebedrijf was die nog 1 meter en tijd had) ... Alleen is vergeten de meter te activeren en ben ik al een maand aan het bellen/mailen/appen om de meter geactiveerd te krijgen.

In de tussentijd wordt er niks doorgegeven via de meter dus heb ik letterlijk gratis stroom!!!

Helaas gebruikte ik gelijk de meter om terug te leveren, dus die opgewekte kwh ben ik helaas kwijt. Nu doe ik er maar niks meer mee
Die snap ik even niet. Het telwerk op de meter loopt toch gewoon? Dat is altijd leidend boven het wel of niet kunnen uitlezen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
hesselbeertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Die snap ik even niet. Het telwerk op de meter loopt toch gewoon? Dat is altijd leidend boven het wel of niet kunnen uitlezen.
Nee, hij telt bij mij maar er wordt geen data (mutatie) doorgegeven. Als hij actief wordt gezet heeft Stedin de actuele stand nodig om de cumulatieve standen te matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Logisch, maar hij telt nu toch gewoon? Stand is stand.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
hesselbeertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:08:
Logisch, maar hij telt nu toch gewoon? Stand is stand.
Klopt, hij telt bij mij, maar niet bij de netbeheerder, hij is nog niet actief. Er is nergens geregistreerd dat deze meter bij mij is geïnstalleerd.

Stel je krijgt een meter die eerder is gebruikt, dan noteert de installateur de standen bij installatie. Dat is allemaal bij mij vergeten. (Opdracht staat ook nog on offertestatus, kan ik zelfs nog annuleren).

Maargoed, ik heb dus een meter die nog niks communiceert met de netbeheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 27-10-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Ik heb 18/8 ingediend en 5/9 uitstelbericht van Liander gehad, nog geen uitstelbericht ontvangen.
Wanneer komt je sap dan, rond week 14 dus april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:50
Bijzonder. Ik heb ook een update gehad vanmiddag. Ik heb de aanvraag 20-8 gedaan en ik lees dat ze binnen 4 weken contact opnemen om een afspraak maken! Regio Arnhem/Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:39
(jarig!)
ASW1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

Ik heb 18/8 ingediend en 5/9 uitstelbericht van Liander gehad, nog geen uitstelbericht ontvangen.
Wanneer komt je sap dan, rond week 14 dus april?
De echte installatie zal nog wel later worden....
Wij verwachten dat we uw aanvraag over 22 weken in behandeling nemen. Onze werkvoorbereider neemt dan contact met u op om uw aanvraag door te nemen. Hierna start de voorbereiding van uw aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Ja heb ik gedaan. 2 schakelaars met 2 standen. Dus 4 combinaties, die ik in de vorige post bemoemde. Geen elektrische verbinding tussen sap en pap
Ben benieuwd of het gelukt is met de schakelaars en hoe je het uiteindelijk gedaan hebt

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

Ben benieuwd of het gelukt is met de schakelaars en hoe je het uiteindelijk gedaan hebt
Ik plaats wel even een foto als het zover is. As dinsdag wordt mijn SAP geplaatst en het weekend erna ga ik de schakelaars aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Ik plaats wel even een foto als het zover is. As dinsdag wordt mijn SAP geplaatst en het weekend erna ga ik de schakelaars aansluiten.
Foto met kap er af? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Whiskey48 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Foto met kap er af? Ben benieuwd!
Zo ziet dat er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFBzez_e4ftE33oiJL9ntELrDdk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q93FN661bfQ0EsBOkyz0aRK.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

het ging denk ik vooral over het aansluiten van 2 SFT440 schakelaars achter de hoofdschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannesp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
de Peer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

het ging denk ik vooral over het aansluiten van 2 SFT440 schakelaars achter de hoofdschakelaar
Correct, maar dit is ook interessant.

Even een vraag; zijn die HAger schakelaars er ook in 63A? Ik voer alles in de kast standaard in 63A uit namelijk.(preferabel 80, maar daar is niet alles standaard in te koop of wordt groter..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jannesp schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Correct, maar dit is ook interessant.

Even een vraag; zijn die HAger schakelaars er ook in 63A? Ik voer alles in de kast standaard in 63A uit namelijk.(preferabel 80, maar daar is niet alles standaard in te koop of wordt groter..)
Deze uitvoering heb ik niet groter dan 40A gezien. Maar het zal vast bestaan in een andere vorm/uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:02

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben in dit topic begonnen want heb sinds deze maand ook zonnepanelen.
Maar ik lees hier over terugleververgoedingen van 60 cent en hoger.
Maar als ik google kom ik bij Eneco 9 cent tegen en bij Vattenfall 16 cent.
Vanwaar deze grote verschillen met wat ik hier op Tweakers lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:04:
Ik ben in dit topic begonnen want heb sinds deze maand ook zonnepanelen.
Maar ik lees hier over terugleververgoedingen van 60 cent en hoger.
Maar als ik google kom ik bij Eneco 9 cent tegen en bij Vattenfall 16 cent.
Vanwaar deze grote verschillen met wat ik hier op Tweakers lees?
Je zit in het verkeerde topic. Je moet hier zijn:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Luitjes willen jullie eens meedenken? Stel ik heb dynamische tarieven van Tibber op een PAP en UC op een SAP. Terugleveren aan UC voor € 0,97 piektarief. Effectief 0,97 / 1,09 = € 0,89. Tegelijkertijd auto via PAP laden met (voor het voorbeeld) hetzelfde ampèrage maar dan voor € 0,10 all in. Nogmaals voor het voorbeeld, leveren en afnemen duren beiden even lang en verder is er geen activiteit op de aansluitingen. Dan is dit het resultaat:

1. Tibber stuurt mij een factuur van € 0,10
2. UC stuurt mij een factuur van € 0,89

Nu is het dus zo dat ik geen stroom opgenomen en geen stroom geleverd heb via de hoofdzekeringen. Toch moet ik Tibber betalen voor stroom die ik niet afgenomen heb en van UC krijg ik geld voor stroom die ik niet geleverd heb. Klopt dit echt zo? Hoe bizar is dat??

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RikHa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Luitjes willen jullie eens meedenken? Stel ik heb dynamische tarieven van Tibber op een PAP en UC op een SAP. Terugleveren aan UC voor € 0,97 piektarief. Effectief 0,97 / 1,09 = € 0,89. Tegelijkertijd auto via PAP laden met (voor het voorbeeld) hetzelfde ampèrage maar dan voor € 0,10 all in. Nogmaals voor het voorbeeld, leveren en afnemen duren beiden even lang en verder is er geen activiteit op de aansluitingen. Dan is dit het resultaat:

Nu is het dus zo dat ik geen stroom opgenomen en geen stroom geleverd heb via de hoofdzekeringen. Toch moet ik Tibber betalen voor stroom die ik niet afgenomen heb en van UC krijg ik geld voor stroom die ik niet geleverd heb. Klopt dit echt zo? Hoe bizar is dat??
dit klopt ja. Je gebruikt gewoon je eigen stroom natuurlijk, echter administratief heb je verkocht en ingekocht.

Het is vergelijkbaar met alle aanbieders die beweren dat jij 100% groene stroom krijgt, terwijl het eigenlijk bijna 100% fossiel is als jij naast de kolencentrale woont.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 31-10-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48

Je doet idd eigenlijk hetzelfde als de energieleveranciers dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48

Mooi zoals dat werkt... Nog 9 nachtjes slapen, dan is het hier ook zover

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Obelix schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:04:
Ik snap werkelijk niet wat het nut is van 2 meters. Zolang ik nog steeds mijn hoge terugleververgoeding krijg, gaat het prima. Wat ik in verloop van tijd wel wil doen is handelen met de day ahead prijzen. Maar zolang het terugleveren gaat zoals nu, ga ik geen 2e meter aanschaffen.
Momenteel heb ik 100.000WP aan panelen met 3 SolarEdge omvormers en 86kWh Pylontech accu's met Victron omvormers en mppt regelaars. Met als plan nog meer accu's aan te schaffen. Ik lever momenteel 24uur per dag terug. En er komt niks uit het net. Waar ik wel over in zit. Dat er sprake is van een teruglever max. Maar dan ben ik weer benieuwd hoe ze dat met grotere installaties doen. Zoals zonneparken bedijfsdaken en boeren. Er mag om mij wel een landelijke petitie komen. Beetje off-topic maar toch.
Als je een hoge terugleververgoeding hebt is de leveringsprijs ook hoog. De prijs van de stroom die je consumeert gaat dan in feite van je hoge teruglevergoeding af.
Met een dubbele meter kan je op de ene meter tegen een hoge vergoeding terugleveren en op de andere meter tegen een lage vergoeding inkopen. Als het verschil tussen leveren en terugleveren groter is dan de belasting (ivm salderen) verdien je er dus geld mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 22:14
de Peer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Word de meterkast eigenlijk even spanningsloos bij het omzetten van zo'n schakelaar als je wisselt tussen bijvoorbeeld je hoofdmeter en het SAP? Voor m'n PV installatie niet zo boeiend maar andere gebruikers hier gaan dat niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BoerFrits schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:34:
[...]

Word de meterkast eigenlijk even spanningsloos bij het omzetten van zo'n schakelaar als je wisselt tussen bijvoorbeeld je hoofdmeter en het SAP? Voor m'n PV installatie niet zo boeiend maar andere gebruikers hier gaan dat niet leuk vinden.
Ja. Als je live wilt omschakelen moet je een ATS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BoerFrits schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:34:
[...]

Ja. Hij heeft een nul - middenstand dus de stroom zal onderbroken worden. Ik ga het dan ook niet elke dag gebruiken. Maar een paar keer per jaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
de Peer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:13:
[...]

Ja. Hij heeft een nul - middenstand dus de stroom zal onderbroken worden. Ik ga het dan ook niet elke dag gebruiken. Maar een paar keer per jaar denk ik.
Was het gisteren niet de grote dag bij jou? Sap installatie?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:24:
[...]

Was het gisteren niet de grote dag bij jou? Sap installatie?
Ja klopt. Die is geïnstalleerd. Heeft een uurtje geduurd. De installateur dacht dat hij bij een bedrijf moest zijn. Hij had dit nog nooit bij een particulier gedaan en begreep mijn uitleg / toelichting ook niet echt.

Heb direct Tibber aangevraagd voor mijn SAP en die gaat op 4 Nov beginnen met leveren.
Ik zit nu voor werk in het buitenland maar a.s. Weekend ga ik de schakelaars plaatsen en de PV groepen op het SAP aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KF7nzKRiH3_q6IO7bbLM_SxMx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4lM5qbZoQnOQSuwAUAtnkl1.jpg?f=fotoalbum_large

Alles aan de linkerkant is er nieuw bijgekomen.
Het kleine groepenkastje met alleen 1 hoofdschakelaar had ik zelf van tevoren al geplaatst

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 02-11-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
LecramR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:45:
[...]

Als je een hoge terugleververgoeding hebt is de leveringsprijs ook hoog. De prijs van de stroom die je consumeert gaat dan in feite van je hoge teruglevergoeding af.
Met een dubbele meter kan je op de ene meter tegen een hoge vergoeding terugleveren en op de andere meter tegen een lage vergoeding inkopen. Als het verschil tussen leveren en terugleveren groter is dan de belasting (ivm salderen) verdien je er dus geld mee.
En vanaf hoeveel panelen is dit interessant om als consument te doen? Je moet sowieso meer terugleveren dan verbruiken natuurlijk maar wat is het omslag punt? Kun je daar iets over zeggen?

[ Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 03-11-2022 01:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 10:45
KaasOmelet schreef op donderdag 3 november 2022 @ 01:02:
[...]

En vanaf hoeveel panelen is dit interessant om als consument te doen? Je moet sowieso meer terugleveren dan verbruiken natuurlijk maar wat is het omslag punt? Kun je daar iets over zeggen?
Nee hoor, dat hoeft niet.

In theorie kun je 2000kwh verkopen tegen 90 cent en 3000kwh inkopen tegen 22 cent op je oude contract. Netto nog steeds winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KaasOmelet schreef op donderdag 3 november 2022 @ 01:02:
[...]

Jij denkt in salderen. Het mooie van deze oplossing is juist dat je niet meer hoeft te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
de Peer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:28:
[...]

Ja klopt. Die is geïnstalleerd. Heeft een uurtje geduurd. De installateur dacht dat hij bij een bedrijf moest zijn. Hij had dit nog nooit bij een particulier gedaan en begreep mijn uitleg / toelichting ook niet echt.

Heb direct Tibber aangevraagd voor mijn SAP en die gaat op 4 Nov beginnen met leveren.
Ik zit nu voor werk in het buitenland maar a.s. Weekend ga ik de schakelaars plaatsen en de PV groepen op het SAP aansluiten.

[Afbeelding]

Het kleine groepenkastje met alleen 1 hoofdschakelaar had ik zelf van tevoren al geplaatst
Top, die foto. Geeft iedereen een goed beeld!

Hoe heb je de aansluiting van de verschillende pv automaten in gedachten, haal je dat qua lengte naar de nieuwe kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:37:
[...]

Hoe heb je de aansluiting van de verschillende pv automaten in gedachten, haal je dat qua lengte naar de nieuwe kast?
Ik ga nieuwe kabels aanleggen. Dan kan ik het mooi op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:37:
[...]

Misschien idee om foto in opening post te zetten? Dan heeft iedereen een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:18:
[...]

Ik vind het prima.

Hier nog een voorbeeld overigens:
reiker in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:18:
[...]

Wat is er zo moeilijk aan?
Er moet 22 cm vrije ruimte zijn want er komt een meter naast te hangen.
Die verbeelding heb je toch wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

de Peer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:17:
[...]

Jij denkt in salderen. Het mooie van deze oplossing is juist dat je niet meer hoeft te salderen.
Het nadeel alleen is dat je zelf je (normaliter te salderen verbruik) moet voorschieten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

reneeke1970 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ik heb die dus niet.. Althans niet ernaast. Er onder wel.
Heb een foto meegestuurd in de aanvraag. benieuwd hoe ze daar op gaan reageren. Als dat niet gaat dan zal ik eerst heel mijn groepenkasten moeten ombouwen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paQ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb die dus niet.. Althans niet ernaast. Er onder wel.
Heb een foto meegestuurd in de aanvraag. benieuwd hoe ze daar op gaan reageren. Als dat niet gaat dan zal ik eerst heel mijn groepenkasten moeten ombouwen.
Ik denk dat je dan pech hebt, enexis was heel stellig destijds, moeten er twee naast elkaar worden.
Ook logisch anders moeten de kabels van onderste meter, achter de bovenste meter door naar je hoofd schakelaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
En als deze ongeveer 5cm ten opzichte van elkaar verschoven zitten? Heb boven de locatie van de nieuwe meter maar 17cm ruimte en de meeste kasten zijn 22cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
[...]

Ik vond het niet zo vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld dat de tweede slimme meter direct naast de oude komt en dat je er geen volledige groepenkast boven/naast hoeft te zetten, maar puur een kleine module waar een hoofdschakelaar in past. De bekabeling kan dan direct weer de oorspronkelijke meterkast in.

@de Peer Dat bedoel je toch? Dat je nieuwe kabels tussen de nieuwe hoofdschakelaar en de PV automaten plaatst?

Dat scheelt natuurlijk in de ruimte die benodigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:46:
[...]

Ik vond het niet zo vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld dat de tweede slimme meter direct naast de oude komt en dat je er geen volledige groepenkast boven/naast hoeft te zetten, maar puur een kleine module waar een hoofdschakelaar in past. De bekabeling kan dan direct weer de oorspronkelijke meterkast in.

@de Peer Dat bedoel je toch? Dat je nieuwe kabels tussen de nieuwe hoofdschakelaar en de PV automaten plaatst?

Bij mij had de stedin monteur standaard setje kabels die de meterkasten met elkaar verbind bij zich. Deze hadden aan beide zijde een stoort klem koppelstukjes en een andere in het midden ook iets. Ik denk dat ze de kabels niet hebben om hem elders te plaatsen. Maar dit baseer ik enkel op wat ik zag bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Heb je nu ook een day ahead contract? Want ik kan me voorstellen dat je die op je pap wilt ipv sap.

Kun je je bestaande contract met hoge tlv omzetten naar de andere meter? Of is het een kwestie van de hoofdschakelaars omwisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:46:
[...]

Ja klopt dat bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:17:
Heb je nu ook een day ahead contract? Want ik kan me voorstellen dat je die op je pap wilt ipv sap.

Kun je je bestaande contract met hoge tlv omzetten naar de andere meter? Of is het een kwestie van de hoofdschakelaars omwisselen?
Ik heb innova 91 ct op mijn pap
Tibber dynamisch op de sap

Dus ik houd PV op pap en verbruiksgroepen op sap.

Contracten overzetten zou ik niet doen. Kan ook niet denk ik. Daarom dus de schakelaar om het zelf om te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Oh ja je gaat voor de helemaal luxe variant waar je zelf kunt schakelen tussen de meters.

Ik dacht een verhuizing doorgeven en op die manier je huidige tlv te behouden met de andere EAN code.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ik weet wel hoe het zit. Maar heel veel mensen niet en om die vragen af te vangen is het handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:25:
Oh ja je gaat voor de helemaal luxe variant waar je zelf kunt schakelen tussen de meters.
Ja 2 schakelaars. 1 voor PV en 1 voor de verbruiksgroepen. Dus die kan ik dan onafhankelijk van elkaar op de pap of sap zetten.
Ik dacht een verhuizing doorgeven en op die manier je huidige tlv te behouden met de andere EAN code.
Ik zou dat risico niet willen nemen. Alleen maar kans op ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-10 04:11
de Peer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:28:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie 3 hoofdzekeringen, van 25A? Op deze 3 zekeringen wordt dan dus ook de tweede meter aangesloten zo te zien? Je krijgt niet extra net capaciteit bij, bij een SAP?

(Ik vraag dit omdat ik in Liander gebied zit en verzwaring bij de buren vanwege capaciteit beperkingen was afgewezen. Dus dan hoef ik zelf de moeite voor aanvraag van een SAP ook niet te doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

E.D. schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:07:
[...]

Ik zie 3 hoofdzekeringen, van 25A? Op deze 3 zekeringen wordt dan dus ook de tweede meter aangesloten zo te zien? Je krijgt niet extra net capaciteit bij, bij een SAP?

(Ik vraag dit omdat ik in Liander gebied zit en verzwaring bij de buren vanwege capaciteit beperkingen was afgewezen. Dus dan hoef ik zelf de moeite voor aanvraag van een SAP ook niet te doen)
Klopt. Een sap aanvragen staat los van verzwaring.
Zowel voor als na plaatsing sap had ik 3x25 A

Dus je kunt gewoon een sap aanvragen, maar niet om meer capaciteit te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:09
de Peer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:11:
[...]

Klopt. Een sap aanvragen staat los van verzwaring.
Zowel voor als na plaatsing sap had ik 3x25 A

Dus je kunt gewoon een sap aanvragen, maar niet om meer capaciteit te krijgen.
Leuk, ik ga morgen ook zo’n sap aanvragen. Kan de levertijd maar vast lopen.😉

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:21
Mede door dit topic heb ik in juni een SAP aangevraagd en deze is maandag geplaatst.
(en de zonnepanelen woensdag, doorlooptijd van de sap was korter :? )

Beetje jammer dat het mooie weer voorbij is maar ach.

En omdat plaatjes leuk? zijn:

Links de PAP, rechts SAP.

Op de PAP zit mijn normale contract en op de SAP diegene met de hoogste TLV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oolyPAEt5KLpT77Pruol-JLpIpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZakmxSoKrgWbOJGhEiKTfDt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hvdbnl op 04-11-2022 14:16 ]

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Hvdbnl schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:04:
Mede door dit topic heb ik in juni een SAP aangevraagd en deze is maandag geplaatst.
(en de zonnepanelen woensdag, doorlooptijd van de sap was korter :? )

Beetje jammer dat het mooie weer voorbij is maar ach.

En omdat plaatjes leuk? zijn:

Links de PAP, rechts SAP.

Op de PAP zit mijn normale contract en op de SAP diegene met de hoogste TLV.

[Afbeelding]
Plusje voor de tekst rechtsonderin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Heeft er ook al iemand een verdienmodel gevonden voor een TAP? of hoe zou die heten, de Tertiar Allocatie Punt.

Zonet de SAP aangevraagd. Voorlopige levertijd: wk 6 (half feb 2023)

[ Voor 24% gewijzigd door WillemP22 op 04-11-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:11:
[...]

En in 2025 komt het in de nieuwe energiewet dat je voor PV en verbruik aparte contracten kunt afsluiten.
@de Peer Dit gaat gelden voor iedereen? Dus ook voor mensen die geen SAP hebben? Wat ga jij in 2025 doen met je SAP?

[ Voor 22% gewijzigd door KaasOmelet op 04-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KaasOmelet schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:08:
[...]

@de Peer Dit gaat gelden voor iedereen? Dus ook voor mensen die geen SAP hebben? Wat ga jij in 2025 doen met je SAP?
Klopt, ook voor mensen zonder SAP.

Een sap heeft echter nog steeds het voordeel dat je 100 procent van de opgewekte energie kunt verkopen. Zonder sap kan dat niet want zonne-energie die je zelf direct verbruikt (achter de meter) kun je niet verkopen.

En een ander voordeel van sap : je kunt dus bijvoorbeeld 2 energiecontracten afsluiten. 1 met dynamische tarieven en bijvoorbeeld een jaarcontract of 3-jaar contract. Je kunt dan zelf kiezen welke je gebruikt, afhankelijk van ontwikkelingen. Het 2e contract werkt dan als een soort verzekering.
Dus lekker goedkoop dynamische tarieven gebruiken en als er weer een oorlog/crisis uitbreekt en de prijzen rijzen de pan uit, kun je terugvallen op het langdurige contract.
Wel de voordelen, niet de nadelen. Risicobeperking en daar van profiteren.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 04-11-2022 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:59:
Heeft er ook al iemand een verdienmodel gevonden voor een TAP? of hoe zou die heten, de Tertiar Allocatie Punt.
Ja zie mijn post hierboven. De mogelijkheid om een extra contract te kunnen afsluiten.

Daarnaast : nogmaals circa 800 euro per jaar ontvangen. 400 euro vermindering energiebelasting en 2 x 190 euro compensatie hoge energieprijzen.

Geldt ook voor QAP en P(enta?)AP

Maargoed de uitbreiding met SAP heeft de meeste toegevoegde waarde. Daarna wordt het minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En meer dan 3 gaat in de meeste meterkasten ook niet naast elkaar passen.

Maar 3 is nog wel te doen:
1x langdurig vast laag levercontract
1x hoog TLV contract
1x dynamisch uurtarief

Zeker als je meerdere EV’s en een dikke thuisaccu hebt kun je hier aardig gebruik van maken. Aansturing word wel een dingetje om te automatiseren….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
@de Peer bedankt voor de toelichting. Een SAP past helaas niet in mijn meterkast. Gasleiding voor de buren loopt daar nog steeds. Betreft appartement in Amsterdam. Als die gasleiding er niet liep had ik het zeker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:07
de Peer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:53:
[...]

Ja zie mijn post hierboven. De mogelijkheid om een extra contract te kunnen afsluiten.

Daarnaast : nogmaals circa 800 euro per jaar ontvangen. 400 euro vermindering energiebelasting en 2 x 190 euro compensatie hoge energieprijzen.

Geldt ook voor QAP en P(enta?)AP

Maargoed de uitbreiding met SAP heeft de meeste toegevoegde waarde. Daarna wordt het minder.
Die financiële voordelen mbt energiebelasting gelden alleen als de leveranciers zitten te slapen. Ik had Engie op mijn SAP en die rekenden geen netbeheerkosten maar ook geen vermindering energiebelasting.
Eneco rekende geen netbeheerkosten maar wel vermindering energiebelasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
teacher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:14:
Als je die nog hebt liggen, zou ik die idd naast je bestaande ophangen.
Netbeheerder doet namelijk niets als er geen hoofdschakelaar is waarop ze kunnen aansluiten.
Zijn er naast de hoofdschakelaar en beschikbare ruimte nog andere technische eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Homer-Simpson schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:13:
[...]

Die financiële voordelen mbt energiebelasting gelden alleen als de leveranciers zitten te slapen. Ik had Engie op mijn SAP en die rekenden geen netbeheerkosten maar ook geen vermindering energiebelasting.
Grappig, hoe kwam je hier achter, op de jaarafrekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0XuZDbBdAu07NYAqDnbX06jTzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfHJV9GEk3eZTPeK1Is1WvpI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZzSHHHi3jbTVX3kJqYwqh_w38k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzrQ072s3UiXsPDXS6RFgngP.png?f=fotoalbum_large

Ah ik zie het al! Bij engie heeft een SAP geen woonfunctie, dus je ontvangt idd geen kortingen of compensaties ed, enkel de kale netbeheerder kosten / terugleververgoeding is van toepassing.

[ Voor 61% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:36:
[...]

Zijn er naast de hoofdschakelaar en beschikbare ruimte nog andere technische eisen?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

klopt, echter de meeste leveranciers slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:57:
[...]

Grappig, hoe kwam je hier achter, op de jaarafrekening?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah ik zie het al! Bij engie heeft een SAP geen woonfunctie, dus je ontvangt idd geen kortingen of compensaties ed, enkel de kale netbeheerder kosten / terugleververgoeding is van toepassing.
Heb ik vast mazzel dat pap sap gewisseld is haha Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKhiF2V9k6XKjRLSkaGOXgQMSCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS8FxTIjduiJ51m4TMDMlNtE.jpg?f=fotoalbum_large

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Geen netbeheer kosten lijkt me goed, een sap zit namelijk op dezelfde hoofdaansluiting.
Meterhuur zou je 2x moeten hebben. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2022 10:58 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:02:
[...]

Heb ik vast mazzel dat pap sap gewisseld is haha [Afbeelding]
Op een sap heb je toch geen normaal verbruik aangezien je daar niet mag verbruiken? Waarom staan er dan wel tarieven? Alleen het teruglever tarief zou voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Rol-Co schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:03:
[...]

Op een sap heb je toch geen normaal verbruik aangezien je daar niet mag verbruiken? Waarom staan er dan wel tarieven? Alleen het teruglever tarief zou voldoende zijn.
Op een sap mag je ook verbruiken hoor. Typische use case voor een sap is bijvoorbeeld een lader voor een elektrische auto waarvan de rekening naar de baas gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:03:
[...]

Doe al jaren twee richting verkeer op beide meters , dus waarom zou dat niet mogen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Homer-Simpson schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:04:
[...]

Op een sap mag je ook verbruiken hoor. Typische use case voor een sap is bijvoorbeeld een lader voor een elektrische auto waarvan de rekening naar de baas gaat.
Ah, dan had ik die verkeerd begrepen, waar mag dat dan niet? Op een teruglever aansluiting? Tap? Of hoe heet dat?
En als je op een sap geen woonfunctie mag hebben? Dan bedoelen ze alleen woonverbruik? Dus wel een laadpaal? Maar geen kookplaat? Of mag je die helemaal niet in een woonhuis?
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:07:
[...]

Doe al jaren twee richting verkeer op beide meters , dus waarom zou dat niet mogen?
Dacht ik eens gelezen te hebben hier, maar ging om iets anders denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

[...]
Die vermindering van de energiebelasting hoort niet. Een SAP hoort niet bij een verblijfsfunctie, dus is er geen vermindering van energiebelasting van toepassing. Zie o.a. hier iets voorbij het midden van de pagina:
https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Wie hiervoor dus Eneco gebruikt is profiteren van een belastingteruggave zonder er recht op te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Onbekend op 05-11-2022 11:36 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Onbekend schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:18:
[...]

Die vermindering van de energiebelasting hoort niet. Een SAP hoort niet bij een verblijfsfunctie, dus is er geen vermindering van energiebelasting van toepassing. Zie o.a. hier iets voorbij het midden van de pagina:

Wat je eigenlijk nu doet is profiteren van een belastingteruggave terwijl je er geen recht op hebt.
Ik denk dat je @de Peer bedoeld aangezien zijn leveranciers hem kennelijk wel de vermindering energiebelasting uitkeren en die van mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Homer-Simpson schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je @de Peer bedoeld aangezien zijn leveranciers hem kennelijk wel de vermindering energiebelasting uitkeren en die van mij niet.
Sorry, je hebt gelijk.
Ik heb mijn reactie aangepast. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Onbekend schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:18:
[...]

Wie hiervoor dus Eneco gebruikt is profiteren van een belastingteruggave zonder er recht op te hebben.
Bel even naar greenchoice en leg ze dat even uit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Goed, zoals beloofd hier nog een overzicht van mijn PAP+SAP met omschakelaars (Hager SFT440).

Ik heb zowel voor de PV groepen (3 omvormers in mijn geval) en voor de verbruiksgroepen een eigen omschakelaar (transfer switch) geplaatst. Dat betekent dat ik kan kiezen om de panelen op de PAP of SAP aan te sluiten door de knop om te zetten. Hetzelfde geldt voor de verbruiksgroepen, die kan ik ook (onafhankelijk van de PV groepen) omzetten van PAP naar SAP.

De volgende combinaties zijn dus mogelijk:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets

Schematisch ziet dat er dus zo uit. Links de oude situatie en rechts de situatie die ik sinds vandaag heb, met 2 schakelaars:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dhNrSYds8fd1CeTwXPftbhD2sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9dNhGEz4ygx7Uc4OxsdwJmS.jpg?f=fotoalbum_large

PAP zit bij mij rechts, SAP zit links (staat verkeerd in het schema hierboven)
Hier een foto van mijn meterkast. Het linker groepenkastje boven het SAP heb ik zelf geplaatst. In dat kastje zitten de (2e) hoofdschakelaar (geheel links) en de 2 transfer switches (Hager SFT440).
De verbruiksgroepen en PV groepen heb ik dus op hun oude plaats gelaten in de groepenkast rechts.
Verplaatsen lijkt me niet handig aangezien voor mij nooit de situatie zal gelden dat de juiste groepen boven de juiste slimme meter zitten, dit vanwege de mogelijkheid tot switchen.

Ik heb aardig wat nieuwe kabels moeten trekken voor die transfer switches:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYZfyi9N5I27KE2Ynr65LZDvMHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJHLdVWIYqV00TgE0ew7Z9v6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een paar labels geplaatst voor mezelf zodat ik niet vergeet wat waar zit en hoe het schakelen ook al weer werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P3ViLpFvVyw01Ip9uMT9mPY834=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnoaDpbyuNcNSzAsR3pO80k4.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande foto heb ik dus mijn zonnepanelen op een vast contract zitten op de PAP (Innova 1 jaar vast met TLV van 91 cent per kWh) en heb ik mijn verbruiksgroepen op een contract met dynamische tarieven (Tibber) op de SAP.
Dus momenteel heb ik enkel verbruik op het SAP en enkel teruglevering op het PAP.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-11-2022 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:03:
Goed, zoals beloofd hier nog een overzicht van mijn PAP+SAP met omschakelaars (Hager SFT440).

Ik heb zowel voor de PV groepen (3 omvormers in mijn geval) en voor de verbruiksgroepen een eigen omschakelaar (transfer switch) geplaatst. Dat betekent dat ik kan kiezen om de panelen op de PAP of SAP aan te sluiten door de knop om te zetten. Hetzelfde geldt voor de verbruiksgroepen, die kan ik ook (onafhankelijk van de PV groepen) omzetten van PAP naar SAP.

De volgende combinaties zijn dus mogelijk:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets

Schematisch ziet dat er dus zo uit. Links de oude situatie en rechts de situatie die ik sinds vandaag heb, met 2 schakelaars:

[Afbeelding]

PAP zit bij mij rechts, SAP zit links (staat verkeerd in het schema hierboven)
Hier een foto van mijn meterkast. Het linker groepenkastje boven het SAP heb ik zelf geplaatst. In dat kastje zitten de (2e) hoofdschakelaar (geheel links) en de 2 transfer switches (Hager SFT440).
De verbruiksgroepen en PV groepen heb ik dus op hun oude plaats gelaten in de groepenkast rechts.
Verplaatsen lijkt me niet handig aangezien voor mij nooit de situatie zal gelden dat de juiste groepen boven de juiste slimme meter zitten, dit vanwege de mogelijkheid tot switchen.

Ik heb aardig wat nieuwe kabels moeten trekken voor die transfer switches:

[Afbeelding]

Ik heb een paar labels geplaatst voor mezelf zodat ik niet vergeet wat waar zit en hoe het schakelen ook al weer werkt:

[Afbeelding]

In bovenstaande foto heb ik dus mijn zonnepanelen op een vast contract zitten op de PAP (Innova 1 jaar vast met TLV van 91 cent per kWh) en heb ik mijn verbruiksgroepen op een contract met dynamische tarieven (Tibber) op de SAP.
Dus momenteel heb ik enkel verbruik op het SAP en enkel teruglevering op het PAP.
Keurig gedaan hoor.

Thuis accu ook al besteld? Laden tibbe en ontladen innova.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.