Goed, zoals beloofd hier nog een overzicht van mijn PAP+SAP met omschakelaars (Hager SFT440).
Ik heb zowel voor de PV groepen (3 omvormers in mijn geval) en voor de verbruiksgroepen een eigen omschakelaar (transfer switch) geplaatst. Dat betekent dat ik kan kiezen om de panelen op de PAP of SAP aan te sluiten door de knop om te zetten. Hetzelfde geldt voor de verbruiksgroepen, die kan ik ook (onafhankelijk van de PV groepen) omzetten van PAP naar SAP.
De volgende combinaties zijn dus mogelijk:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets
Schematisch ziet dat er dus zo uit. Links de oude situatie en rechts de situatie die ik sinds vandaag heb, met 2 schakelaars:
PAP zit bij mij rechts, SAP zit links (staat verkeerd in het schema hierboven)
Hier een foto van mijn meterkast. Het linker groepenkastje boven het SAP heb ik zelf geplaatst. In dat kastje zitten de (2e) hoofdschakelaar (geheel links) en de 2 transfer switches (Hager SFT440).
De verbruiksgroepen en PV groepen heb ik dus op hun oude plaats gelaten in de groepenkast rechts.
Verplaatsen lijkt me niet handig aangezien voor mij nooit de situatie zal gelden dat de juiste groepen boven de juiste slimme meter zitten, dit vanwege de mogelijkheid tot switchen.
Ik heb aardig wat nieuwe kabels moeten trekken voor die transfer switches:
Ik heb een paar labels geplaatst voor mezelf zodat ik niet vergeet wat waar zit en hoe het schakelen ook al weer werkt:
In bovenstaande foto heb ik dus mijn zonnepanelen op een vast contract zitten op de PAP (Innova 1 jaar vast met TLV van 91 cent per kWh) en heb ik mijn verbruiksgroepen op een contract met dynamische tarieven (Tibber) op de SAP.
Dus momenteel heb ik enkel verbruik op het SAP en enkel teruglevering op het PAP.
[
Voor 4% gewijzigd door
de Peer op 05-11-2022 16:19
]