Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 5 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Even een domme vraag, als ik twee meters in huis heb, met 2 inverters er achter, die ieder via een andere meter zijn aangesloten, kan ik de accu's gebruiken om energie uit te wisselen. De ene meter goedkope stroom en op de andere een hoge TLV, en je bent de baas. Gaat denk ik wel opvallen als je s'nachts 3kw power het net afhaalt en weer oppompt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WLxw_9tXw_TF9eSjWelpLqRWhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOuR0q6yaRqpWDqHFcYL4pWw.jpg?f=fotoalbum_large

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

campr112 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:34:
Even een domme vraag, als ik twee meters in huis heb, met 2 inverters er achter, die ieder via een andere meter zijn aangesloten, kan ik de accu's gebruiken om energie uit te wisselen. De ene meter goedkope stroom en op de andere een hoge TLV, en je bent de baas. Gaat denk ik wel opvallen als je s'nachts 3kw power het net afhaalt en weer oppompt.
[Afbeelding]
dit is al regelmatig besproken hier. Het is expliciet niet toegestaan om de boel direct te verbinden. Zoek maar even terug in dit topic.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik werd gebeld door de netbeheerder over mijn SAP aanvraag. Men wilde graag weten of ik niet toevallig van plan was om mijn stroom aan de buren door te verkopen.

Euh, nee. hoezo?

Blijkbaar zijn er dus mensen die dat doen.. of van plan zijn.

Wel vreemd, ik doe gewoon een nette aanvraag en wordt gelijk gewantrouwd.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Ach, ik heb nu 50 zonnepanelen, mits ik netjes de wolken-gaten opvul, gaat dat moeilijk zijn om het te bewijzen. Nog een paar windmolens op het dak en het wordt nog ondoorzichtiger. Ook heb ik al een 85kwh accu staan, wat het beeld nog verder vertekent.

Maar in de basis is het idd niet legaal. Dat is wel een goed uitgangspunt ;-)

En buiten dat: Geen ruimte meer in de meterkast... :-(

[ Voor 7% gewijzigd door campr112 op 11-10-2022 14:02 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

campr112 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:59:
Ach, ik heb nu 50 zonnepanelen, mits ik netjes de wolken-gaten opvul, gaat dat moeilijk zijn om het te bewijzen. Nog een paar windmolens op het dak en het wordt nog ondoorzichtiger. Ook heb ik al een 85kwh accu staan, wat het beeld nog verder vertekent.

Maar in de basis is het idd niet legaal. Dat is wel een goed uitgangspunt ;-)
ja niet traceerbaar is iets anders dan niet toegestaan. Maar denk ook aan de gevolgen als er iets mis gaat...

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-10-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
campr112 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:34:
[Afbeelding]
Kan ook zonder accu hoor....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:05:
Prijs plafond word 40 cent, ik heb nu een tlv van 77 dus iedereen kan geld verdienen met een sap.
Ik vermoed zelfs dat de 2×190 euro ook voor sap gaat gelden, dus de aanschaf kosten zijn al bijna vergoed....
Maar je verdient dan toch alleen aan de eerste 2900 kWh verbruik uit de PAP? Door een warmtepomp zitten wij boven de 5000 kWh en willen dit ook gaan opwekken binnen een paar maanden.

Rekenvoorbeeld 5000 kWh:
Vanwege een SAP is er géén sprake van salderen.

PAP:
2900 kWh x €0,40 (prijsplafond)
2100 kWh x €0,75 (Oxxio, nu)

SAP: 5000 kWh x €0,77 (neem ik even jouw 77 cent)

Betalen: €2.735. Ontvangen: €3.850

Er is een SAP terugleververgoeding te berekenen waarbij de kosten van PAP stroom gelijk zijn aan de opbrengsten van SAP stroom. Vanaf deze TLV levert een SAP überhaupt geld op. Dit is:

(2900x0,40+2100x0,75)/5000 = €0,55

Aan de formule is te zien dat de 'minimaal te verkrijgen TLV op SAP' voor hogere kWh's steeds groter wordt. Vul je 10.000 kWh in, dan is het al €0,65. Natuurlijk schuift deze mee met het contracttarief, dus deze som zal voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
896gerard schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Maar je verdient dan toch alleen aan de eerste 2900 kWh verbruik uit de PAP? Door een warmtepomp zitten wij boven de 5000 kWh en willen dit ook gaan opwekken binnen een paar maanden.

Rekenvoorbeeld 5000 kWh:
Vanwege een SAP is er géén sprake van salderen.

PAP:
2900 kWh x €0,40 (prijsplafond)
2100 kWh x €0,75 (Oxxio, nu)

SAP: 5000 kWh x €0,77 (neem ik even jouw 77 cent)

Betalen: €2.735. Ontvangen: €3.850

Er is een SAP terugleververgoeding te berekenen waarbij de kosten van PAP stroom gelijk zijn aan de opbrengsten van SAP stroom. Vanaf deze TLV levert een SAP überhaupt geld op. Dit is:

(2900x0,40+2100x0,75)/5000 = €0,55

Aan de formule is te zien dat de 'minimaal te verkrijgen TLV op SAP' voor hogere kWh's steeds groter wordt. Vul je 10.000 kWh in, dan is het al €0,65. Natuurlijk schuift deze mee met het contracttarief, dus deze som zal voor iedereen anders zijn.
Ja dat klopt, dus jij verdient 1100 euro met je sap, netjes toch....
Anders was het 0 euro met salderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-07-2023
Dit hele verhaal gaat toch alleen maar op zo lang je nog onbeperkt mag salderen? Als je straks maar een bepaald percentage van je verbruik mag salderen dan vervalt het hele spelletje.
Ik moet zeggen, een contract voor 17 cent/kwh hebbende dat nog twee jaar loopt, het klinkt wel aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Carani schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:08:
Dit hele verhaal gaat toch alleen maar op zo lang je nog onbeperkt mag salderen? Als je straks maar een bepaald percentage van je verbruik mag salderen dan vervalt het hele spelletje.
nee, het hele punt is nu juist dat je niet meer wil salderen.
Daarom gebruik je je SAP: zodat je import en export kunt scheiden. Salderen kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Mijn situatie is als volgt:

Ik heb nog drie jaren een contract bij leverancier X en betaal nu 13 cent per KWH. Mijn tweede allocatiepunt is inmiddels geïnstalleerd ik (een elektricien) moet er alleen nog voor zorgen dat de zonnepanelen overgezet worden.

Ik heb ongeveer 2500 kwh over per jaar en wek 4200 op. De rest saldeer ik dus. Ik vraag me alleen even af of het handig is om nu al alles terug te gaan leveren tegen hogere tarieven of dat ik moet wachten tot begin volgend jaar? Ik zit ook te denken aan een schakelaar zodat ik mijn panelen kan switchen tussen beide meterkasten zodra de situatie veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:54:

Ik heb nog drie jaren een contract bij leverancier X en betaal nu 13 cent per KWH. Mijn tweede allocatiepunt is inmiddels geïnstalleerd ik (een elektricien) moet er alleen nog voor zorgen dat de zonnepanelen overgezet worden.

Ik heb ongeveer 2500 kwh over per jaar en wek 4200 op. De rest saldeer ik dus. Ik vraag me alleen even af of het handig is om nu al alles terug te gaan leveren tegen hogere tarieven of dat ik moet wachten tot begin volgend jaar? Ik zit ook te denken aan een schakelaar zodat ik mijn panelen kan switchen tussen beide meterkasten zodra de situatie veranderd.
waarom zou je wachten? Ik zou het zo snel mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
biggydeen2 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:54:

Wat is je TLV op PAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

waarom zou je wachten? Ik zou het zo snel mogelijk doen.
Goeie vraag.. Ik had gelezen in een ander topic over TLV dat sommige pas begin volgend jaar overstappen omdat in de winter minder wordt opgewekt. Maar goed, ik vraag mij af wat daar het nut van is als de TLV hoger is dan verbruik.
11 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57

paQ

Zit me nu een weekje ofzo in te lezen in deze materie en ik probeer even uit te vissen wat mijn valkuil zou kunnen zijn.

totale energievraag per jaar ca 11,5 MW
ik wek op 10 MW (kan ik relatief goedkoop 11 van maken)

Al zou het lukken voor komend jaar ergens voor 70-90 cent te kunnen terugleveren, dan ben ik dus compleet afhankelijk van de 'marktprijs' boven het prijsplafond, correct?
m.a.w., mijn 2900 kWh zijn er natuurlijk binnen no time doorheen gedraaid, en dan is het dus zaak dat ik energie geleverd ga krijgen ver onder de TLV, anders schiet ik me zelf in mijn voet, right?

Dat gezegd hebbende, een SAP is extra interessant bij overschot, OF wanneer je onder de 2900 aan verbruik zit?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:
zaak dat ik energie geleverd ga krijgen ver onder de TLV, anders schiet ik me zelf in mijn voet, right?
waarom ver onder de TLV? 1 cent onder de TLV is toch ook al winst? Maar hoe meer hoe beter natuurlijk.

Ik heb 91 ct TLV (1 jaar vast) en ga een day-ahead-contract nemen voor het verbruik via Tibber.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

waarom ver onder de TLV? 1 cent onder de TLV is toch ook al winst? Maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
naja, je moet de aansluiting zelf natuurlijk wel er uit kunnen halen, anders is het water naar de zee dragen, of broekzak vestzak. (een weinig zinvolle actie iig)

Mijn punt is meer, dat wanneer de lagere markttarieven volgend jaar 70-80 bedragen, het dus ook best wel eens negatief zou kunnen uitpakken.

mijn PV's buiten beschouwing gelaten, is dit mijn enervievraag momenteel.
Daar zal een wat hogere vraag uitrollen in de wintermaanden vanwege de wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrzbmXUPX1k-DXh8teguT-cKnlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SkqmTTemTqGkKpLQXocaMzJ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 13-10-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

naja, je moet de aansluiting zelf natuurlijk wel er uit kunnen halen, anders is het water naar de zee dragen, of broekzak vestzak. (een weinig zinvolle actie iig)
ah ja dat is waar, hoe kleiner je PV-installatie en hoe kleiner het verschil tussen TLV en verbruiktarief, hoe belangrijker dat wordt.
Mijn punt is meer, dat wanneer de lagere markttarieven volgend jaar 70-80 bedragen, ehet dus ook best wel eens negatief zou kunnen uitpakken.
mwah negatief zie ik niet snel gebeuren. een SAP heeft bovendien meerdere voordelen. Je kan straks bijvoorbeeld ook 2 contracten afsluiten (1 jaar vast, én variabel / day ahead) en dan anticiperen op de prijzen.

en als je verbruikstarief wel hoger wordt dan de TLV, dan zet je de PV-groepen weer op dat contract zodat je kunt salderen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

En dan is er dus nog een risico dat bijv Innova omvalt, en ik mijn 10MW x 0,91 = 9100 euro niet uitbetaald krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zo, SAP geplaatst. Nu nog wachten tot ze er een EAN voor hebben...
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:39:
En dan is er dus nog een risico dat bijv Innova omvalt, en ik mijn 10MW x 0,91 = 9100 euro niet uitbetaald krijg?
Dat staat los van je SAP toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:39:
Ja, hier hetzelfde. Ik verwacht in september 2023 mogelijk ook 10-15k van ze.
Ik zou toch wel heel graag zien dat e.e.a. eerder uitbetaald kan worden maar dat gaat echt niet lukken volgens mij, tenzij je bereid bent je contract te beëindigen, maar dan ben je ook je hoge TLV kwijt.

Ik denk echter dat ze vanwege het energieplafond een grotere kans hebben om niet failliet te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:07:

[...]

Dat staat los van je SAP toch?
nou, dat is toch heel het doel van dit topic :?
SAP als verdienmodel. Als je 'koper' alleen zijn rekening niet betaalt na 12 maanden, heb je mooi een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:07:
Huh, dus het EAN komt later dan de SAP zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

nou, dat is toch heel het doel van dit topic :?
SAP als verdienmodel. Als je 'koper' alleen zijn rekening niet betaalt na 12 maanden, heb je mooi een probleem.
Maar dat geld ook als je geen SAP hebt.... Dat was mijn punt.
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Huh, dus het EAN komt later dan de SAP zelf?
Haha ja de meter is ook 2 weken voor vraagdatum geplaatst, sterker nog zoals eerder gepost stonden ze hier 2-3 weken geleden al eens met de verkeerde spullen.

We wachten het rustig af, er valt momenteel toch weinig terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Maar dat geld ook als je geen SAP hebt.... Dat was mijn punt.
[...]
Jawel, want dan saldeer ik alles > 0 risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Ik ga er altijd vanuit dat mensen met SAP of als het over TLV gaat dat ze flink overschot hebben. Dat is in jouw geval niet zo. Excuus. Maar er zijn genoeg mensen op Tweakers die het aangedurf hebben.
Ik durfde destijds Welkom niet aan, daardoor heb ik nu nog 3 jaar EUR0,22 vast.
Maarja, achteraf is het altijd mooi wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Stap je toch na drie of vier maanden gewoon naar andere leverancier over, krijg je het vanzelf uitbetaald.
En als er geen hoge tlv meer zijn dan word het gokken inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Stap je toch na drie of vier maanden gewoon naar andere leverancier over, krijg je het vanzelf uitbetaald.
En als er geen hoge tlv meer zijn dan word het gokken inderdaad
Zat ik ook aan te denken ja... Bijv
jan-apr United consumers
mei-aug Innova
sept-dec United consumers

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
bbbrumbrum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:52:

[...]

Haha ja de meter is ook 2 weken voor vraagdatum geplaatst, sterker nog zoals eerder gepost stonden ze hier 2-3 weken geleden al eens met de verkeerde spullen.

We wachten het rustig af, er valt momenteel toch weinig terug te leveren.
Hier al even gekeken? https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:10

HaTe

haat niet

Ik zie dat ik al een (2e) EAN code heb, maar nog niks van Enexis heb gehoord. Hoe lang van te voren wordt dit aangemaakt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

he dat is top. bedankt.

Ik heb gisteren akkoord gegeven op de offerte van Enexis en ik zie dat mijn extra EAN al aangemaakt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Top! Had net ook al een mail van Enexis gehad. De monteur kon het niet vinden en dacht dat 'ie daarom nog niet bestond/gekoppeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de Hager SFT440 lijkt me erg handig als transfer switch

Nu heb ik echter 1 x een 3 fase omvormer en 2 x een 1 fase omvormer.

zou ik ook één SFT440 kunnen gebruiken voor de 3 fase omvormer en dan aanvullend nog één SFT440 om de 2 1-fase omvormers te schakelen?

Niet netjes lijkt me, maar technisch gewoon mogelijk toch?

Automatiseren (met bijv. een switchbot?) lijkt me nog mooier. Zijn daar al ervaringen mee? Lijkt me vooral handig als je op een day ahead contract zit en je bepaalde uren de boel zou willen switchen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:45:
de Hager SFT440 lijkt me erg handig als transfer switch

Nu heb ik echter 1 x een 3 fase omvormer en 2 x een 1 fase omvormer.

zou ik ook één SFT440 kunnen gebruiken voor de 3 fase omvormer en dan aanvullend nog één SFT440 om de 2 1-fase omvormers te schakelen?

Niet netjes lijkt me, maar technisch gewoon mogelijk toch?

Automatiseren (met bijv. een switchbot?) lijkt me nog mooier. Zijn daar al ervaringen mee? Lijkt me vooral handig als je op een day ahead contract zit en je bepaalde uren de boel zou willen switchen.
En dan tegen anderen zeggen dat je twee meters niet mag verbinden haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:11
reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
[...]

Nou, de bekabeleling is bij deze niet met elkaar verbonden, de nul stand in het midden zou dat soort van bevestigen. Maar idd, je hebt wel kabels in 1 schakelaar aangesloten. Toch zou ik dat liever hebbem dan af en toe handmatig de bekabeleling opnieuw heraansluiten ... Zo is het toch wel een stuk netter.
Maargoed, als straks je op 1 meter 2 netbeheerders kunt hebben (1 voor afname, 1 voor terugleveren) wordt het sowieso minder interessant om 2 meters te hebben, dan kan je per dag, maand, seizoen makkelijk switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
[...]

Een ander informeren over de regels is wat anders dan zeggen dat die persoon het niet moet doen. Die afweging moet iedereen zelf maar maken.

Volgens mij gaat het onderling verbinden vooral over stroom 'overhevelen' voor zover dat überhaupt mogelijk zou zijn.

En zoals @Whiskey48 terecht opmerkt is er met die transfer switch nooit een verbinding. De pv groep is altijd maar op 1 meter aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Een ander informeren over de regels is wat anders dan zeggen dat die persoon het niet moet doen. Die afweging moet iedereen zelf maar maken.

Volgens mij gaat het onderling verbinden vooral over stroom 'overhevelen' voor zover dat überhaupt mogelijk zou zijn.

En zoals @Whiskey48 terecht opmerkt is er met die transfer switch nooit een verbinding. De pv groep is altijd maar op 1 meter aangesloten.
Tijdje terug heeft iemand de reglementen hierover gepost en het mag niet.
Niet dat het mij verders boeit hoor.

Ik nam gewoon twee schakelaar of relais, eerst ene in, en daarna andere uit.
Stroom word dan in mijn ogen even over twee meters verdeelt, maar je hebt geen korte uitval waar apparatuur misschien op reageert...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 05:45:
[...]

Tijdje terug heeft iemand de reglementen hierover gepost en het mag niet.
Niet dat het mij verders boeit hoor.
volgens mij blijft het een grijs gebied, aangezien daar stond 'installaties achter de meetpunten mogen niet onderling verbonden worden' en dan houd je dus de discussie of een schakelaar met nulstand in het midden een verbinding is.
Ik nam gewoon twee schakelaar of relais, eerst ene in, en daarna andere uit.
Stroom word dan in mijn ogen even over twee meters verdeelt, maar je hebt geen korte uitval waar apparatuur misschien op reageert...
Ja technisch is dat het mooiste, alleen kun je dan niet meer volhouden dat de installaties niet onderling verbonden zijn.

Het lijkt me wel mooi. een stuk of 7 van die transfer switches voor zowel de PV-groepen als de verbruiksgroepen en je bent helemaal klaar voor de toekomst en volledig flexibel.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

volgens mij blijft het een grijs gebied, aangezien daar stond 'installaties achter de meetpunten mogen niet onderling verbonden worden' en dan houd je dus de discussie of een schakelaar met nulstand in het midden een verbinding is.

[...]

Ja technisch is dat het mooiste, alleen kun je dan niet meer volhouden dat de installaties niet onderling verbonden zijn.

Het lijkt me wel mooi. een stuk of 7 van die transfer switches voor zowel de PV-groepen als de verbruiksgroepen en je bent helemaal klaar voor de toekomst en volledig flexibel.
Is inderdaad mooie situatie, maar zolang er nog een goeie tlv is ga ik al dat gedoe niet doen.
Op dit moment haal je op dynamisch contract ook maar 40 cent met terug leveren dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Is inderdaad mooie situatie, maar zolang er nog een goeie tlv is ga ik al dat gedoe niet doen.
Op dit moment haal je op dynamisch contract ook maar 40 cent met terug leveren dus.....
Ja dat is waar, tot september 2023 (in mijn geval, innova contract) is het simpel. Daarna eens verder kijken hoe het er dan voor staat en wat de vooruitzichten zijn.

het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat je met dynamische tarieven boven de 2900 kWh uitkomt en boven de 91 cent als de prijs eventueel nog verder gaat stijgen. dan zou je de verbruiksgroepen weer bij je PV willen hebben om te kunnen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Ja dat is waar, tot september 2023 (in mijn geval, innova contract) is het simpel. Daarna eens verder kijken hoe het er dan voor staat en wat de vooruitzichten zijn.

het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat je met dynamische tarieven boven de 2900 kWh uitkomt en boven de 91 cent als de prijs eventueel nog verder gaat stijgen. dan zou je de verbruiksgroepen weer bij je PV willen hebben om te kunnen salderen.
Ja zoiets zou kunnen, maar daarvoor heb jij nog tot september om te bekijken, ik heb daarna nog twee jaar voor paar centen ahum...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

op 5 oktober bij Enexis een SAP aangevraagd. Wordt 1 November geinstalleerd. lekker vlot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:10

HaTe

haat niet

de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:47:
op 5 oktober bij Enexis een SAP aangevraagd. Wordt 1 November geinstalleerd. lekker vlot! :)
WTF, ik heb hem in augustus al aangevraagd en nog niks gehoord. Dan maar even bellen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
HaTe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

WTF, ik heb hem in augustus al aangevraagd en nog niks gehoord. Dan maar even bellen
Duurde bij mij bij Stedin ook ca 6mnd met veel bellen/mailen of het nog gaat lukken. Ik denk dat hij mazzel heeft ivm een uitval oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Duurde bij mij bij Stedin ook ca 6mnd met veel bellen/mailen of het nog gaat lukken. Ik denk dat hij mazzel heeft ivm een uitval oid
tsja wie weet. ze gaven wel aan dat als ik 1 November niet kon, het gelijk 28 november zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Neuh bij mij (Enexis) ook in iets meer dan 2 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05 15:11
Heb ook bij Enexis 8 september akkoord gegeven. Vandaag gebeld waarom ik nog niks gehoord heb en nu een afspraak voor 14 november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Over het gebruik van transfer switches.

Ik heb straks een aantal verbruikersgroepen achter hoofdschakelaar 1.
En 4 alamats (4 omvormers) achter hoofdschakelaar 2.

Zou ik ook direct achter de beide hoofdschakelaars een Hager SFT440 kunnen plaatsen zodat ik kan kiezen op welke hoofdschakelaar de PV en de verbruiksgroepen worden aangesloten?

Want in dat geval ben ik met 2 transfer switches klaar en kan ik vervolgens deze 4 combinaties maken:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets

Hiermee ben ik klaar voor de toekomst en kan ik altijd makkelijk switchen met als enige nadeel dat het niet automatisch gaat. Een ATS (automatic transfer switch) zou ik voor de PV nog wel willen overwegen maar voor de verbruikgroepen niet want die wil ik uiteraard niet frequent switchen (hele huis zonder stroom).
Ik weet ook niet of de PV groepen (en de transfer switch zelf) het wel zo fijn vinden om overgezet te worden terwijl er 10.000W doorheen gaat op dat moment.

En in hoeverre is het toegestaan dat de hoofdschakelaar is aangesloten op onderdelen uit een 'andere' (naastgelegen) groepenkast?

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 15-10-2022 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:18

reiker

dan jij!

de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:01:
Over het gebruik van transfer switches.

Ik heb straks een aantal verbruikersgroepen achter hoofdschakelaar 1.
En 4 alamats (4 omvormers) achter hoofdschakelaar 2.

Zou ik ook direct achter de beide hoofdschakelaars een Hager SFT440 kunnen plaatsen zodat ik kan kiezen op welke hoofdschakelaar de PV en de verbruiksgroepen worden aangesloten?

Want in dat geval ben ik met 2 transfer switches klaar en kan ik vervolgens deze 4 combinaties maken:
PAP: PV, SAP: verbruikgroepen
SAP: PV, PAP: verbruikgroepen
PAP: PV + verbruikgroepen, SAP: niets
SAP: PV + verbruikgroepen, PAP: niets

Hiermee ben ik klaar voor de toekomst en kan ik altijd makkelijk switchen met als enige nadeel dat het niet automatisch gaat. Een ATS (automatic transfer switch) zou ik voor de PV nog wel willen overwegen maar voor de verbruikgroepen niet want die wil ik uiteraard niet frequent switchen (hele huis zonder stroom).
Ik weet ook niet of de PV groepen (en de transfer switch zelf) het wel zo fijn vinden om overgezet te worden terwijl er 10.000W doorheen gaat op dat moment.

En in hoeverre is het toegestaan dat de hoofdschakelaar is aangesloten op onderdelen uit een 'andere' (naastgelegen) groepenkast?
Ik denk dat het wel kan, maar je maakt het wel flink ingewikkeld :)

Over dat afschakelen onder last, ik zie niet zo goed waarom dat nou als probleem wordt ervaren? Heel benieuwd of iemand met meer expertise daar iets over kan zeggen. In mijn gedachtengang is dat niks anders dan bijvoorbeeld een waterkoker die continu 2200W trekt en plotseling afkoppelt, bijvoorbeeld omdat je de stekker eruit trekt, of hij zelf 100 graden water heeft gemaakt en uit gaat… Het is toch niks anders dan het verbreken van een stroomkring?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reiker schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Ik denk dat het wel kan, maar je maakt het wel flink ingewikkeld :)
Hoe zou het simpeler kunnen? Want handmatig alle verbruikgroepen over zetten is ook best een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Hoe zou het simpeler kunnen? Want handmatig alle verbruikgroepen over zetten is ook best een gedoe.
Heb je dit ook schematisch uitgetekend? Want dit klinkt alsof je wellicht wél een verbinding kan maken tussen PAP en SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Heb je dit ook schematisch uitgetekend? Want dit klinkt alsof je wellicht wél een verbinding kan maken tussen PAP en SAP.
Ja heb ik gedaan. 2 schakelaars met 2 standen. Dus 4 combinaties, die ik in de vorige post bemoemde. Geen elektrische verbinding tussen sap en pap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 07:44

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Van de week bij Enexis besteld, installatie in de voorjaarsvakantie. Tegelijk halen ze dan ook de gasmeter weg.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:52
Ik snap dat je voor het optimale rendement
verschillende situaties moet kunnen "schakelen" met PAP en SAP (PV).

Maar als je nu níet "teveel" wilt switchen op SAP/PAP (PV), heeft het dan nog nut om een SAP te nemen :?

Of is dat straks overruled als je opname/teruglevering mag onderbrengen bij verschillende partijen?
(nieuwe wet in aanmaak... te verwachten 2088 :F )

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als je een laag levercontract op de ene hebt en een hoog teruglever op de ander hoef je niet te switchen. Dat is meer iets als je een day-ahead op eentje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Maar dat kan/mag "straks" toch ook op alleen PAP?? of is dat nog ver buiten zicht?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Aan straks heb je nu niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Hansieo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:52:
Maar dat kan/mag "straks" toch ook op alleen PAP?? of is dat nog ver buiten zicht?
Waarom zou je nog jaren wachten?
Nu 500 investeren en je bent klaar, in half jaar terug verdient en het levert meer op omdat je niet meer verplicht hoeft te salderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
dank u allen voor uw input _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:52:
Nee met alleen een pap blijf je wel je eigen zonnestroom verbruiken. Met 2 slimme meters heb je dat probleem niet.

Je kunt dit hardwarematige probleem dus niet met alleen software oplossen.

Dus ook met de nieuwe energiewet is een SAP nog interessant als de TLV (soms) hoger is dam je afnametarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Ik zou in beide groepen kasten de hoofdschakelaar vervangen door een lastomschakelaar met een nul-stand. Volgens mij voldoet dit ook wel als hoofdschakelaar, je wil immers de betreffende groepenkast spanningsloos maken en dat kan dan gewoon. Kosten wel wat meer. Leuk idee trouwens, die uitbreiding ga ik ook overwegen...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Ik zou in beide groepen kasten de hoofdschakelaar vervangen door een lastomschakelaar met een nul-stand. Volgens mij voldoet dit ook wel als hoofdschakelaar, je wil immers de betreffende groepenkast spanningsloos maken en dat kan dan gewoon. Kosten wel wat meer. Leuk idee trouwens, die uitbreiding ga ik ook overwegen...
Aha ik heb vandaag net 2 van die lastomschakelaars besteld (38 euro per stuk) maar ik had er nog niet aan gedacht die als hoofdschakelaar in te zetten. Bedankt voor de tip.
Mag het ook denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Aha ik heb vandaag net 2 van die lastomschakelaars besteld (38 euro per stuk) maar ik had er nog niet aan gedacht die als hoofdschakelaar in te zetten. Bedankt voor de tip.
Mag het ook denk je?
Ja dat is een leuke idd, ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Mag het ook denk je?
Als ik bij de specs kijk van deze mag hij worden ingezet als hoofdschakelaar, hij heeft dus een hoge zekerheid dat contact verbroken wordt. Ik denk dat wat betreft de verbinding voorbij de meters een dergelijke veilige schakelaar dus ook voldoende zekerheid geeft dat deze verbinding niet komt en dat het dus ook mag. Maar ik dat is alleen maar wat ik logisch zou vinden, ik heb me niet verdiept in wat de regels specifiek zeggen
https://www.elektramat.nl...polig-63a-him406/#details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmm ja hier staat ook dat de Hager sft440 (die ik besteld heb) als hoofdschakelaar ingezet kan worden.

https://www.offgridcentru...ager-sft440-omschakelaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:44:
Hmm ja hier staat ook dat de Hager sft440 (die ik besteld heb) als hoofdschakelaar ingezet kan worden.

https://www.offgridcentru...ager-sft440-omschakelaar/
Lijkt me gewoon een wisselschakelaar zonder middenstand. voor het probleem dat je geen verbinding mag maken achter de meters zou ik het gewoon doen. Maar wat lastig is is dat je eigenlijk in een groepenkast binnen wil komen via een hoofdschakelaar, dus moet je lastwisselaar buiten die groepenkast komen, zeg maar een tussenkastje. Dan krijg je gelijk een hele verbouwing omdat het spul omhoog moet. Ik kan me ook voorstellen dat je een 8 polige hoofdschakelaar gebruikt waarme je dus beide meters afschakelt. De regel is dat je met 1 duidelijke veilige schakelaar (hoofdschakelaar) de hele groepenkast spanningsloos moet kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Lijkt me gewoon een wisselschakelaar zonder middenstand.
nee ik heb deze juist besteld omdat hij dus wel een middenstand heeft. En omdat ze slechts 38 euro per stuk kosten. En omdat hij al meerdere getipt werd in dit topic.

[ Voor 194% gewijzigd door de Peer op 16-10-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ik zie idd deze tekst:
De Hager STF440 wordt gebruikt als een vervanging van je hoofdschakelaar. Hiermee heb je de optie om over te schakelen van het normale stroom net naar de generatoren. Dit komt doordat de Hager STF440 twee schakelstanden heeft.

Maar ik zou denken dat je om de beschreven functie te hebben 3 standen nodig hebt. De tekst spreekt zichzelf een beetje tegen zoals ik het zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Ik zie idd deze tekst:
De Hager STF440 wordt gebruikt als een vervanging van je hoofdschakelaar. Hiermee heb je de optie om over te schakelen van het normale stroom net naar de generatoren. Dit komt doordat de Hager STF440 twee schakelstanden heeft.

Maar ik zou denken dat je om de beschreven functie te hebben 3 standen nodig hebt. De tekst spreekt zichzelf een beetje tegen zoals ik het zie
Hager zelf geeft ook aan dat het een I-0-II schakelaar is, met nulstand dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Hager zelf geeft ook aan dat het een I-0-II schakelaar is, met nulstand dus.
Ik zie het staan in de kop idd. Maar ik vind het wel twijfelachtig bij deze of dit een vaste postie is en of deze dan de functie veilig spanningsloos mag krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Ik zie het staan in de kop idd. Maar ik vind het wel twijfelachtig bij deze of dit een vaste postie is en of deze dan de functie veilig spanningsloos mag krijgen
Daar zit wat in ja. Misschien blijf ik dan toch maar bij mijn originele plan. de SFT440 achter de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Daar zit wat in ja. Misschien blijf ik dan toch maar bij mijn originele plan. de SFT440 achter de hoofdschakelaar.
Ja en hoe sluit je dit anders netjes aan?
Per SFT440 onderin 2x de PAP en SAP aansluiten? Dus 2+2 kabels onderin en bovenin 1x naar de betreffende verdeelblokjes??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Ja en hoe sluit je dit anders netjes aan?
Per SFT440 onderin 2x de PAP en SAP aansluiten? Dus 2+2 kabels onderin en bovenin 1x naar de betreffende verdeelblokjes??
Ja precies. Dat is mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Ja precies. Dat is mijn plan.
Past dat wel qua kabeldikte??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Past dat wel qua kabeldikte??
Ja hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzelf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Die incentive is er toch sowieso niet? Ik krijg nu bij Eneco 61 cent per kWh voor mijn teruggeleverde stroom. Dus ik verbruik nu zo min mogelijk stroom en verkoop maximaal aan Eneco. Ik belast daarmee het net wel maximaal.

Overigens, niet overal zijn er netbelastingproblemen he waardoor de omvormers uitvallen. In mijn regio heb ik nergens last van. Ik heb 60 zonnepanelen en voltage is gewoon rond de 233-237V terwijl de omvormers pas uitvallen bij 252v.

Stroom is nu dus alsnog 'duur' voor me, omdat het zoveel waard is als ik het verkoop.

Administratief gebruik je de stoom niet zelf, maar 'fysiek' volgens mij wel als beide allocatiepunten op dezelfde fase zitten.
Dit is voor mij niet helemaal duidelijk. Immers speelt hier salderen geen rol? Na saldatie krijg je toch vaak heel weinig terug? Eneco is ineens fors gezakt met de terugleveringsprijs, maar de Consumentenbond zegt dat dit zomaar niet mag, dus nu zullen ze toch de tarieven moeten hanteren, die in het contract zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ikzelf schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Dit is voor mij niet helemaal duidelijk. Immers speelt hier salderen geen rol? Na saldatie krijg je toch vaak heel weinig terug?
Ik begrijp je vraag niet. wat is je niet duidelijk? Waarbij speelt salderen geen rol?
of je weinig terug krijgt hangt af van het contract dat je afsluit. Ik krijg nu 91 cent per kWh bij Innova, dat vind ik niet weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton de Waal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik ben overtuigd 😀 Tweede meter aangevraagd bij Stedin. Nu nog een energie leverancier met hoge teruglever vergoeding. Suggesties altijd welkom🙏👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-05 01:49
Na het topic te lezen, lijkt wel alsof ik een real life cheat code heb gevonden hahaha >:) . Dank voor alle informatie.

Schijnbaar heb ik al een 2e meter hangen :9~ (wel een domme) die op dit moment niet in gebruik is (staat niet verbonden met mijn meterkast - want overbodig [tot nu]). Volgens het eancodeboek heb ik een 2e EAN voor die meter. Betekent dit dat ik al direct een contract zou moeten kunnen afsluiten op deze (domme) meter? Of moet deze eerst worden omgezet op een slimme meter. Nvm! Zie dat het inderdaad vanaf 1 Jan 2023 verplicht is om een slimme meter te hebben en volgens mij is terugleveren met zo een meter sowieso niet mogelijk.

EDIT >:) :
Bedankt voor uw aanvraag van een slimme meter. Binnen maximaal 6 weken ontvangt u van ons brief met een afspraakvoorstel om de meter(s) te wisselen. Afhankelijk van de drukte duurt het ongeveer 4 tot 13 weken voor de slimme meter geplaatst wordt.
Verder, welke leverancier raden jullie aan ivm TLV? Dank nogmaals!

[ Voor 33% gewijzigd door flyas op 18-10-2022 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-05 01:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwR6ZPqsj4z1Q9N41mcdG61aBBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYEn29S1cx2sPPOl74poF3Wt.png?f=fotoalbum_large

Blank ;(

[ Voor 97% gewijzigd door flyas op 18-10-2022 00:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
flyas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:17:
Na het topic te lezen, lijkt wel alsof ik een real life cheat code heb gevonden hahaha >:) . Dank voor alle informatie.

Schijnbaar heb ik al een 2e meter hangen :9~ (wel een domme) die op dit moment niet in gebruik is (staat niet verbonden met mijn meterkast - want overbodig [tot nu]). Volgens het eancodeboek heb ik een 2e EAN voor die meter. Betekent dit dat ik al direct een contract zou moeten kunnen afsluiten op deze (domme) meter? Of moet deze eerst worden omgezet op een slimme meter. Nvm! Zie dat het inderdaad vanaf 1 Jan 2023 verplicht is om een slimme meter te hebben en volgens mij is terugleveren met zo een meter sowieso niet mogelijk.

EDIT >:) :
[...]

Verder, welke leverancier raden jullie aan ivm TLV? Dank nogmaals!
Heel topic over: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Wij hebben in juni al de aanvraag gedaan bij Stedin. Er maar eens achteraan bellen. Dit gaat nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Tiffanylampje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:34:
Wij hebben in juni al de aanvraag gedaan bij Stedin. Er maar eens achteraan bellen. Dit gaat nergens meer over.
Haha, ik ook in Juni en die van mij is net geplaatst (met mazzel dat er net een gaatje vrij kwam).
Alleen staat de status op "in te plannen", dus is de meter nog niet geregistreerd en geeft nog geen data door wat ik begrijp.

Ben al een aantal weken bezig om deze actief te krijgen, maar dat is vooralanog geen succes.

Stedin vroeg me of ik de meterstanden kon doorgeven, die was nodig om hem te activeren. Dus als ik daar nul op zou geven of nooit had geklaagd, had ik dan gratis stroom kunnen afnemen??

Tot nu toe is hij nog steeds niet actief, dus maar weer even bellen/mailen/appen.

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 19-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Haha, ik ook in Juni en die van mij is net geplaatst (met mazzel dat er net een gaatje vrij kwam).
Alleen staat de status op "in te plannen", dus is de meter nog niet geregistreerd en geeft nog geen data door wat ik begrijp.

Ben al een aantal weken bezig om deze actief te krijgen, maar dat is vooralanog geen succes.

Stedin vroeg me of ik de meterstanden kon doorgeven, die was nodig om hem te activeren. Dus als ik daar nul op zou geven of nooit had geklaagd, had ik dan gratis stroom kunnen afnemen??

Tot nu toe is hij nog steeds niet actief, dus maar weer even bellen/mailen/appen.
Het tellertje gaat vast lopen met stroom erdoor.
En leverancier weet dat het nieuwe meter is dus telt vanaf nul

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Ja zou ik ook zeggen. Geen idee waarom ik dan de meterstanden moest doorgeven aan Stedin. Naja, het zal wel, morgen maar weer bellen/mailen/appen of het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:04
Na een aantal keer bellen en niet nagekomen beloftes om terug te bellen nu eindelijk een afspraak: op 18 november komt Enexis hier de 2e meter plaatsen. Aanvraag gedaan half augustus. Datum heeft nog een kleine voorbehoud omdat er nog wat materiaal in bestelling stond, maar de verwachting is dat dit ruim om tijd door hun leverancier geleverd wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door dennistd op 20-10-2022 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Haha, nope! Blijkbaar gaat de meter pas tellen vanaf het moment dat hij geactiveerd wordt. Wat de meter bij mij aangeeft telt dan niet mee.
Haha, als ik niet aan de bel had getrokken had ik dus gratis stroom kunnen afnemen :p

Naja, nu hopen da hij snel wordt geactiveerd zodat ik m'n zonnepanelen er op kan aansluiten. (de inmiddels teruggeleverde stroom ben ik dus misschien kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Meterstand wordt toch altijd ook handmatig genoteerd bij installatie?
Ik kreeg laatst ook een nieuwe meter die begon zeker niet bij nul, ik meen 8 kWh ofzo dat er al op stond wellicht in de fabriek ter calibratie gedaan. Ook teruglevering stond niet op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ASW1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:34:
Meterstand wordt toch altijd ook handmatig genoteerd bij installatie?
Ik kreeg laatst ook een nieuwe meter die begon zeker niet bij nul, ik meen 8 kWh ofzo dat er al op stond wellicht in de fabriek ter calibratie gedaan. Ook teruglevering stond niet op nul.
Klopt, er zijn toen Fotos gemaakt met de meterstanden, maar de meter is nooit geregistreerd. Ik sta nog in offerte status maar heb wel al een meter.

Ik denk elke kwh die ik nu gebruik tot activatie is gratis voor me. Helaas heb ik ca 80kwh opgewekt, die ben ik dus kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Klopt, er zijn toen Fotos gemaakt met de meterstanden, maar de meter is nooit geregistreerd. Ik sta nog in offerte status maar heb wel al een meter.

Ik denk elke kwh die ik nu gebruik tot activatie is gratis voor me. Helaas heb ik ca 80kwh opgewekt, die ben ik dus kwijt.
Dan kun je beter PAP en SAP omdraaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ASW1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Dan kun je beter PAP en SAP omdraaien ;)
Ja idd, ze probeerde vandaag mn SAP actief te krijgen, maar is weer niet gelukt blijkbaar. Misschien idd even snel nog omdraaien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Rare vraag maar betaal je met een sap niet ook de maandelijkse vaste aansluitkosten van elektra 2x?

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 22-10-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar kan je niet ipv terugleveren met je zonnepanelen, terugleveren met je goedkope energiecontract aan je dure energiecontract met hoge TLV? Dus helemaal zonder zonnepanelen. Volgens mij maakt het voor de meter niet uit waar de kwhs vandaan komen toch, of dit een omvormer is of een andere energiebron?
Waarschijnlijk zal er wel iets tussen moeten om terug te kunnen leveren, maar dat is vast wel ergens te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:44
Ernemmer schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:31:
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar kan je niet ipv terugleveren met je zonnepanelen, terugleveren met je goedkope energiecontract aan je dure energiecontract met hoge TLV? Dus helemaal zonder zonnepanelen. Volgens mij maakt het voor de meter niet uit waar de kwhs vandaan komen toch, of dit een omvormer is of een andere energiebron?
Waarschijnlijk zal er wel iets tussen moeten om terug te kunnen leveren, maar dat is vast wel ergens te krijgen.
Hoeft ook niet, helemaal doorlezen, eerste twee pagina's was genoeg geweest (specifiek onderaan p2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Te hard rijden mag ook niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:44
Klopt. Ik dacht dat we het over SAP hadden hier. Wat is je punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ernemmer schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:31:
Ja het kan, maar nee het mag niet.
Er mag geen verbinding zijn. Maar als je de accu oplaad op de ene, en ontlaad op de andere mag het wel, mits je iedere morgen en avond handmatig de stekker in ander stopcontact doet. Op die manier is er geen continu verbinding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

99ruud99 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:10:
Rare vraag maar betaal je met een sap niet ook de maandelijkse vaste aansluitkosten van elektra 2x?
Is geen rare vraag. 35 euro per jaar is het bij Enexis/Liander geloof ik.
Echter in de 2e post van dit topic stond het antwoord al.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 22-10-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Ja het kan, maar nee het mag niet.
Er mag geen verbinding zijn. Maar als je de accu oplaad op de ene, en ontlaad op de andere mag het wel, mits je iedere morgen en avond handmatig de stekker in ander stopcontact doet. Op die manier is er geen continu verbinding.
Dat vraag ik mij dus af, ik meen in de wetteksten gelezen te hebben dat er geen energieoverdracht plaats mag vinden van het ene netwerk naar het andere netwerk. Toch blijft het gevoelsmatig een grijs gebied, als je met je V2G auto thuiskomt en lekker gaat terugleveren draag je ook energie over van een ander netwerk en dat lijkt mij ook niet 'strafbaar'..

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mightym schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

dat er geen energieoverdracht plaats mag vinden van het ene netwerk naar het andere netwerk.
niet via een verbinding inderdaad. wel via een auto

Pagina: 1 ... 5 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.