Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:26

de Peer

under peer review

Even over de tekst in de topic warning hieronder:
" In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024."

dit is natuurlijk niet helemaal correct. Ook in 2025 heeft een SAP nog toegevoegde waarde. Een SAP stelt je in staat om verbruik en terugleveren volledig (hardwarematig) te scheiden. Dus ook je verbruik binnenshuis komt niet direct van de zonnepanelen (maar gaat via de 2 meters).
Dat is een fundamenteel verschil met '2 losse contracten afsluiten' op 1 meter. Want hierbij worden de zonnepanelen wel gebruikt voor eigen verbruik binnenshuis. Je kunt op deze manier dus niet alle opwek 'exporteren', maar alleen hetgene dat overblijft na eigen verbruik.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:27
Om nog maar niet te zwijgen van het feit dat een SAP een prima "verzekering" is: onder normale omstandigheden kun je leunen op je dynamisch contract, maar als de prijzen weer de pan uit rijzen stap je over naar je meerjaarlijks contract dat je tegen die tijd op de andere meter hebt.

Voor zover er weer price-shocks komen natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 31-05-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:27
Vanochtend mijn SAP geplaatst. Is best nog een hele klus.

De kabelboom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfAo18cm5SM-BOCUg8Lb0x_EZRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCX2x7gnfnt3uPUokZqxq1WT.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder kappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkpZDoy8b_1Mh5NuL5Irg3qSbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQ1GQqWKLUGgQLMBD46Vb26.jpg?f=fotoalbum_large

Met kappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPZ6-e4JuUG3AjawBON3e0VsHHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiE0uvYMcXcGFoV4tLXMFXwe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door John245 op 31-05-2023 12:49 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:41
Erik_Rave schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Vanochtend een SAP aangevraagd via www.mijnaansluiting.nl. Tijdens dit proces kies je een week van installatie en kosten staan netjes vermeld.
De week 8 die ik had gekozen is al even voorbij.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voed de ZIV je P1 dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Vanochtend een SAP aangevraagd via www.mijnaansluiting.nl. Tijdens dit proces kies je een week van installatie en kosten staan netjes vermeld.
nou je doet vooral een wens voor een week. En afhankelijk van je netbeheerder wordt het 1 of 30 weken later ;) >:)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
[...]

Ha ha ja, dat had ik ook gedaan in Liander gebied. 20 juni wordt hij nu aangelegd. Aangevraagd op dinsdag 19 april jongstleden. Let wel dit jaar was 19 april op een woensdag, in 2022 was het op een dinsdag. 14 maanden plus één dag voor een SAP 8)7

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-05 09:40
Nou nou wat maken ze er bij Liander een bende van zeg!

Op 1 mei mijn oude PAP meter vervangen voor een slimme. Vervolgens constateert men bij de montage dat er een 3x35A aansluiting met smeltzekeringen zit ipv de 3x25 waar ik voor betaal. Hoe dat kan? geen idee, sinds wij hier wonen is er nooit iets veranderd. Maar goed met wat heen en weer bellen en mailen krijg ik nu 3x25A zekeringen kosteloos en het teveel betaalde (je praat over bijna 100 per maand) krijg ik onder coulance terug. So far, so good.

Nou wordt ik net gebeld door Liander dat voor mijn SAP automaten moeten en die zitten er niet. Moet dus vervangen worden. Kosten € 561,03. Lekker dan, wist iemand dat een SAP niet samengaat met smeltzekeringen? Maar hoe dan ook, het moet gebeuren. Nu krijg ik een offerte voor het verzwaren van mijn aansluiting van 3x35 naar 3x40A! De man had al gezegd dat hij deze omschrijving wel moest gebruiken maar WTF?

Ok, na het plaatsen van de eerste slimme meter, die ik gelijk met de SAP heb aangevraagd, komt er nu dus eerst een verlichting naar 3x25A en dan komen er automaten. Of ze gaan echt 3 40A automaten erin zetten en dan verlichten, zou me ook niks verbazen. Er komt voor het omzetten naar de automaten eerst iemand kijken. Drie bezoeken nu dus nog en daarna de SAP nog. Jeezz, wat een bedrijf! 5 klussen maken van iets dat eigenlijk in 1 keer had gekund.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:35:
Nou nou wat maken ze er bij Liander een bende van zeg!

Op 1 mei mijn oude PAP meter vervangen voor een slimme. Vervolgens constateert men bij de montage dat er een 3x35A aansluiting met smeltzekeringen zit ipv de 3x25 waar ik voor betaal. Hoe dat kan? geen idee, sinds wij hier wonen is er nooit iets veranderd. Maar goed met wat heen en weer bellen en mailen krijg ik nu 3x25A zekeringen kosteloos en het teveel betaalde (je praat over bijna 100 per maand) krijg ik onder coulance terug. So far, so good.

Nou wordt ik net gebeld door Liander dat voor mijn SAP automaten moeten en die zitten er niet. Moet dus vervangen worden. Kosten € 561,03. Lekker dan, wist iemand dat een SAP niet samengaat met smeltzekeringen?
ja dat is wel een aantal keer besproken in dit topic. je bent niet de eerste die deze verrassing kreeg.
Maar hoe dan ook, het moet gebeuren. Nu krijg ik een offerte voor het verzwaren van mijn aansluiting van 3x35 naar 3x40A! De man had al gezegd dat hij deze omschrijving wel moest gebruiken maar WTF?
dat lijkt me foute boel. moet gewoon 3 x 25A zijn lijkt me.
Ok, na het plaatsen van de eerste slimme meter, die ik gelijk met de SAP heb aangevraagd, komt er nu dus eerst een verlichting naar 3x25A en dan komen er automaten. Of ze gaan echt 3 40A automaten erin zetten en dan verlichten, zou me ook niks verbazen. Er komt voor het omzetten naar de automaten eerst iemand kijken. Drie bezoeken nu dus nog en daarna de SAP nog. Jeezz, wat een bedrijf! 5 klussen maken van iets dat eigenlijk in 1 keer had gekund.
inderdaad, wat een zootje zeg! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
[b]RikHa in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
3x25 en 1x35 kost hetzelfde. Je bedoelde denk ik 3x35?

En eerlijk gezegd; wees blij dat je smeltzekering eruit gaan en vervangen worden voor automaten. Áls je dan in de toekomst een keer een fuckup maakt met overbelasting, dan hoef je niet te wachten op de netbeheerder.

Maar heb je nog smeltzekeringen en een slimme meter dan? Want hier heb ik vziw betaald voor een SAP én voor het aanpassen van de aansluiting naar 3x25A. Was iets van 750 in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Ik dacht dat ik al vrij laat was eind vorig jaar met het aanvragen van een SAP maar ik zie dat mensen dit nog steeds doen. Ik vraag mij af of dat nog wel uit kan met de lage TLV tarieven? Sap kost minstens €500 (enexis) + eventuele extra installatie kosten voor omzetten panelen + manier om te switchen tussen pap en SAP. Ik kwam destijds uit op iets van 0.25 - 0.3 TLV wil dat uitkunnen (icm 5 jarig contract op PAP) en dan zit je nu toch wel op het randje. Helemaal omdat er bij mij een levertijd van 4-5 maanden op zat. Of is het meer een lange termijn beslissing op dit moment?

P.s. ik zie in de Let op quick reply dat de SAP alleen voor 2023-2024 is maar een los contract voor TLV is iets heel anders dan op twee meters terugleveren dus ik snap even niet waarom dit er in staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:34:
Ik dacht dat ik al vrij laat was eind vorig jaar met het aanvragen van een SAP maar ik zie dat mensen dit nog steeds doen. Ik vraag mij af of dat nog wel uit kan met de lage TLV tarieven? Sap kost minstens €500 (enexis) + eventuele extra installatie kosten voor omzetten panelen + manier om te switchen tussen pap en SAP. Ik kwam destijds uit op iets van 0.25 - 0.3 TLV wil dat uitkunnen (icm 5 jarig contract op PAP) en dan zit je nu toch wel op het randje. Helemaal omdat er bij mij een levertijd van 4-5 maanden op zat. Of is het meer een lange termijn beslissing op dit moment?
Het is al heel vaak besproken, ook vandaag nog. Een SAP heb je niet alleen vanwege de TLV. Lees in dit topic maar eens. Je kunt ook bijvoorbeeld een 3 jarig contract afsluiten en een dynamisch contract. Dan heb je een soort verzekering.
P.s. ik zie in de Let op quick reply dat de SAP alleen voor 2023-2024 is maar een los contract voor TLV is iets heel anders dan op twee meters terugleveren dus ik snap even niet waarom dit er in staat?
Zie mijn post hierover vandaag in dit topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:54:
" In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024."

dit is natuurlijk niet helemaal correct. Ook in 2025 heeft een SAP nog toegevoegde waarde. Een SAP stelt je in staat om verbruik en terugleveren volledig (hardwarematig) te scheiden. Dus ook je verbruik binnenshuis komt niet direct van de zonnepanelen (maar gaat via de 2 meters).
Dat is een fundamenteel verschil met '2 losse contracten afsluiten' op 1 meter. Want hierbij worden de zonnepanelen wel gebruikt voor eigen verbruik binnenshuis. Je kunt op deze manier dus niet alle opwek 'exporteren', maar alleen hetgene dat overblijft na eigen verbruik.
Dat kan ik beamen, nu al verscheidene malen 21kW door de PAP geduwt richting net geduwd voor 91ct om het toch net voor de zekering terug te pakken met de SAP om daar dan weer geld te krijgen voor het afnemen. Het extreemst was 31ct. Dus totaal 1,22 euro/kWh wat je dan door beide meters slingert

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:43:

dat lijkt me foute boel. moet gewoon 3 x 25A zijn lijkt me.
Dat lijkt mij dus ook. Rare jongens daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Je kunt ook nog een contract in de wacht zetten. Je sluit hem al vast af omdat je denkt dat hij in de toekomst het beste gaat zijn terwijl je nog een andere hebt die op het moment het beste is maar over een kortere tijd afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
scoobs schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:00:
[...]

3x25 en 1x35 kost hetzelfde. Je bedoelde denk ik 3x35?
Nee ik bedoel het zoals ik heb opgeschreven.
En eerlijk gezegd; wees blij dat je smeltzekering eruit gaan en vervangen worden voor automaten. Áls je dan in de toekomst een keer een fuckup maakt met overbelasting, dan hoef je niet te wachten op de netbeheerder.
Ja aan één kant wel maar voor 561 euro...
Maar heb je nog smeltzekeringen en een slimme meter dan? Want hier heb ik vziw betaald voor een SAP én voor het aanpassen van de aansluiting naar 3x25A. Was iets van 750 in totaal.
Ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
RikHa schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Nee ik bedoel het zoals ik heb opgeschreven.
Dan snap ik niet waar die €100/maand extra vandaan komt. Vastrecht is hetzelfde voor deze aansluitingen.

Scheel gekeken. Nevermind.

[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 01-06-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
scoobs schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Dan snap ik niet waar die €100/maand extra vandaan komt. Vastrecht is hetzelfde voor deze aansluitingen.
Ik betaalde tot voor kort voor een 3x25A aansluiting en nu opeens voor een 3x35A en die is 1100 per jaar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

paQ

John245 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:10:
Vanochtend mijn SAP geplaatst. Is best nog een hele klus.

De kabelboom:
[Afbeelding]

Zonder kappen:
[Afbeelding]

Met kappen:
[Afbeelding]
Ghe. Bij mij zitten ze gewoon met z’n 2 in een hoofdzekering 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:13:
[...]

bij @John245 ook gewoon zo te zien. Of bedoel je zonder zo'n splitter-blokje?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-06-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:14:
[...]

bij @John245 ook gewoon zo te zien. Of bedoel je zonder zo'n splitter-blokje?
Nee toch?

Die wordt gesplitst aan die kabelboom.
Dat extra kastje bij mij is gewoon leeg.

Edit:
Yep. Geen splitters niks

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
paQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:13:
[...]

De monteur vertelde mij dat dit de standaard kabelboom is (Enexis) en dat ze dit type voor alle aansluitingen gebruiken. Daarom ook 25mm2 onder en 16 mm2 boven,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:39:
[...]

De monteur vertelde mij dat dit de standaard kabelboom is (Enexis) en dat ze dit type voor alle aansluitingen gebruiken. Daarom ook 25mm2 onder en 16 mm2 boven,
Bij onze installatie heeft de Enexis monteur 6mm2 VD draad gebruikt. De schroeven heeft hij vervolgens met een accuboor vastgeschroefd. De kabelboom die jij laat zien ziet er veel beter uit dan hoe het bij ons is uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
kiddyl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:15:
[...]

Bij onze installatie heeft de Enexis monteur 6mm2 VD draad gebruikt. De schroeven heeft hij vervolgens met een accuboor vastgeschroefd. De kabelboom die jij laat zien ziet er veel beter uit dan hoe het bij ons is uitgevoerd.
Met die 6 mm2 zou de monteur ook heel blij zijn, werkt een stuk vlotter (hier 3 uur bezig geweest).

Hij klaagde over de 25 mm2 dat die lastig werkt en heeft intern nagevraagd waarom dat ook geen 16mm2 kan zijn. Maar aangezien de 25mm2 ook de standaard is bij de zwardere aansluiting verwacht hij dat dit zo hoort.

Maar wel vreemd dan dat deze monteur aangeeft dat deze set van ABB de standaard is. Ik neem niet aan dat dit per regio verschillend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Met die 6 mm2 zou de monteur ook heel blij zijn, werkt een stuk vlotter (hier 3 uur bezig geweest).

Hij klaagde over de 25 mm2 dat die lastig werkt en heeft intern nagevraagd waarom dat ook geen 16mm2 kan zijn. Maar aangezien de 25mm2 ook de standaard is bij de zwardere aansluiting verwacht hij dat dit zo hoort.

Maar wel vreemd dan dat deze monteur aangeeft dat deze set van ABB de standaard is. Ik neem niet aan dat dit per regio verschillend is.
Ik had nog gevraagd of het 10mm2 kon worden omdat de kabels bij de PAP dat hadden. Hij gaf aan dat 6mm2 voldoende is en daar heb ik het maar bij gelaten. Ik ging hem niet vertellen dat ik ging verwachten er 22kW doorheen te leveren waarvoor 6mm2 voldoende voor is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:50
Een SAP heeft één nadeel: met één meter kan je bij de opwek van je zonnepanelen je installatie zwaarder belasten. Ik laad bijvoorbeeld de thuisaccu's op bij lage tarieven. Als dan ook nog de auto staat op te laden kom je snel boven de 25A per fase uit. Als de panelen stroom leveren is dat met één meter geen probleem, maar bij twee meters weet Victron, die de thuisaccu's oplaadt, niet dat de stroom hoger mag zijn dan 25A.
Omdat de stromen nooit constant zijn is een dynamische regeling nodig. Ik heb dat in Node Red ondergebracht. Die regelt de Victrons zo dat de stroom door de automaten nooit groter is dan 25A.

Op beide netmeters zit een Homewizard P1 meter. Middels de API lees ik steeds de stroom per fase uit. Die tel ik vervolgens bij elkaar op waardoor ik de stroom door de automaten weet. Vervolgens rekent Node Red uit wat de maximale stroom is de Victron uit de accu mag halen of waarmee de accu opgeladen mag worden. De stroom door één meter kan dan een stuk hoer worden dan 25A.

De stroom door de automaten wordt perfect rond de 24.5 A gehouden op die manier.

Node Red flow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTMkcCUNGJNZ3tNSj0__LbrsBJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FcABu3P5WRaL2LbtY5aXlQA.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom door SAP meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOfUwaF1q_aIiAXEo8YhpGDXFQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OpzZdo410DWE8VJMH2xvBBca.jpg?f=user_large

Stroom door automaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBCNHgbDLw-yrwNTio9LgRgIgRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0LNWY1bmvEauwctDSw5WbMKr.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door LecramR op 02-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

John245 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
[...]

kiddyl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Ik had nog gevraagd of het 10mm2 kon worden omdat de kabels bij de PAP dat hadden. Hij gaf aan dat 6mm2 voldoende is en daar heb ik het maar bij gelaten. Ik ging hem niet vertellen dat ik ging verwachten er 22kW doorheen te leveren waarvoor 6mm2 voldoende voor is.
Hier zit er ook zo'n splitter met flinke kabels. Uitleg van de persoon die er bij stond om het allemaal in de gaten te houden was dat deze set tot 3x80A wordt gebruikt, dus daarom deze kabels. In principe niet nodig, maar 6mm2 zou ik niet accepteren.

Ik had 'm al uitgelegd dat met 3x38A PV op 1 meter en 3x25A hoofdzekeringen ik 3x63A door de meter verwacht. Dan is 10mm2 echt wel het minimum. Met SAP zouden ze eigenlijk altijd wel dikke bekabeling moeten gebruiken want er is geen zekering die er voor zorgt dat het beperkt blijft.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LecramR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ8GKTQcdJjDZh7wPTvs1X9GIYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAVJGOpvDE7BvbQxZBFXUzBo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw-OeJ8fd1I2wMzPmIBg1tRkwdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQzOH5HharmOu9ZhKVJ4AihL.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker, zo'n SAP. Nu al meer teruggeleverd dan in heel 2022 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
LecramR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker, zo'n SAP. Nu al meer teruggeleverd dan in heel 2022 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0xjKuOQ4nGmPTmwK3Hon5mGHW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Lt7Ss90KlMPzMHlmS8iQ6nga.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-05 18:07
LecramR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:38:
Een SAP heeft één nadeel: met één meter kan je bij de opwek van je zonnepanelen je installatie zwaarder belasten. Ik laad bijvoorbeeld de thuisaccu's op bij lage tarieven. Als dan ook nog de auto staat op te laden kom je snel boven de 25A per fase uit. Als de panelen stroom leveren is dat met één meter geen probleem, maar bij twee meters weet Victron, die de thuisaccu's oplaadt, niet dat de stroom hoger mag zijn dan 25A.
Omdat de stromen nooit constant zijn is een dynamische regeling nodig. Ik heb dat in Node Red ondergebracht. Die regelt de Victrons zo dat de stroom door de automaten nooit groter is dan 25A.

Op beide netmeters zit een Homewizard P1 meter. Middels de API lees ik steeds de stroom per fase uit. Die tel ik vervolgens bij elkaar op waardoor ik de stroom door de automaten weet. Vervolgens rekent Node Red uit wat de maximale stroom is de Victron uit de accu mag halen of waarmee de accu opgeladen mag worden. De stroom door één meter kan dan een stuk hoer worden dan 25A.

De stroom door de automaten wordt perfect rond de 24.5 A gehouden op die manier.

Node Red flow
[Afbeelding]

Stroom door SAP meter
[Afbeelding]

Stroom door automaten
[Afbeelding]
Een andere optie is in het geval dit met CTs wordt gemeten zoals bij een Zappi laadpaal is om de bedrading vanaf de kWh meters beide door de CT te laten lopen. Op die manier weet de laadpaal wat de totale stroom van PAP en SAP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:54:

offtopic:
Ik zou dat gewoon hier pitchen: Themaforum: De Energierekening Feedbacktopic en als je lief wilt zijn met een leuk voorbeeldtekstje erbij. Of je maakt een TR aan met datzelfde voorstel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Mraco schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Een andere optie is in het geval dit met CTs wordt gemeten zoals bij een Zappi laadpaal is om de bedrading vanaf de kWh meters beide door de CT te laten lopen. Op die manier weet de laadpaal wat de totale stroom van PAP en SAP is.
Dan werkt de softwarematige oplossing veel simpeler. Ik vraag me overigens af of meerdere draden door één CT werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
LecramR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Dan werkt de softwarematige oplossing veel simpeler. Ik vraag me overigens af of meerdere draden door één CT werkt.
Ik zou verwachten dat dat prima werkt. Een flexibele koperen draad bestaat ook uit allemaal kleine draadjes toch? Ik denk dat er voor beide keuzes wat te zeggen is: Hardware oplossing is meer idiot proof, software oplossing is meer Tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mraco
LecramR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:33:
[...]

Dat werkt prima. De stromen worden gewoon opgeteld of van elkaar afgetrokken in het geval van terugleveren van de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Mraco schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Dat werkt prima. De stromen worden gewoon opgeteld of van elkaar afgetrokken in het geval van terugleveren van de zonnepanelen
Gezien de veiligheid zou ik voor Hardware gaan. Wat gebeurt er als Node-Red stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
John245 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Gezien de veiligheid zou ik voor Hardware gaan. Wat gebeurt er als Node-Red stopt?
Het is altijd een combinatie tussen hard en software, ook als je ct spoelen gebruikt. Waar wordt dan bepaald wat de max stroom is?
Als Node Red stopt, stopt ook Victron met laden. Die zijn met elkaar geïntegreerd.
Overigens in het ergste geval valt er een hoofdautomaat uit

[ Voor 6% gewijzigd door LecramR op 03-06-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mraco
LecramR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Het is altijd een combinatie tussen hard en software, ook als je ct spoelen gebruikt. Waar wordt dan bepaald wat de max stroom is?
Als Node Red stopt, stopt ook Victron met laden. Die zijn met elkaar geïntegreerd.
Overigens in het ergste geval valt er een hoofdautomaat uit
Daar heb je wel gelijk in. Ik had nog nooit van Node Red behoort, dus maar eens even wat over opgezocht. Heel interessant en lijkt mij dat dit veel mogelijkheden biedt. Welke hardware heb je hier voor gebruikt, naast de twee Home wizzards?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Mraco schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Daar heb je wel gelijk in. Ik had nog nooit van Node Red behoort, dus maar eens even wat over opgezocht. Heel interessant en lijkt mij dat dit veel mogelijkheden biedt. Welke hardware heb je hier voor gebruikt, naast de twee Home wizzards?
Een 40A 4NC en een 40A 4NO relais met vertraagd opkomend en afvallend relais, en een Shelly 1PM Plus. Node Red draait op de Victron Cerbo GX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mraco
LecramR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Een 40A 4NC en een 40A 4NO relais met vertraagd opkomend en afvallend relais, en een Shelly 1PM Plus. Node Red draait op de Victron Cerbo GX.
Thanks. Ik zet die Victron met Node Red op mijn to do lijstje om een keer in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Mraco schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:25:
[...]

Thanks. Ik zet die Victron met Node Red op mijn to do lijstje om een keer in te verdiepen.
Zeker doen, het is topspul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 17:31

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik zit toch even te denken om zo'n schakelaar te plaatsen tussen de SAP en de PAP voor mn panelen.
Mede omdat liander op goede dagen het niet voor elkaar krijgt teruglevering te garanderen(de boel valt uit omdat het net overbelast is door de vele panelen hier).

Als ik dan op mn eigen systeem zit en direct kan gebruiken gaat dit wellicht beter, of in elk geval kan ik makkelijk experimenteren.

Nu zie ik dat de meeste hier de Hager sft440 voor gebruiken.
Ik heb 3x 25a, maar de sft440 lijkt voor 40a te zijn, of mis ik iets?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mud.Starrr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:24:
Ik zit toch even te denken om zo'n schakelaar te plaatsen tussen de SAP en de PAP voor mn panelen.
Mede omdat liander op goede dagen het niet voor elkaar krijgt teruglevering te garanderen(de boel valt uit omdat het net overbelast is door de vele panelen hier).

Als ik dan op mn eigen systeem zit en direct kan gebruiken gaat dit wellicht beter, of in elk geval kan ik makkelijk experimenteren.
Maar hoe gaat een SAP helpen met je uitval? Want zowel PAP als SAP zitten achter je zekeringen. Je hebt dus niet opeens meer capaciteit. Of wil je in eiland-modus met een accu?
Nu zie ik dat de meeste hier de Hager sft440 voor gebruiken.
Ik heb 3x 25a, maar de sft440 lijkt voor 40a te zijn, of mis ik iets?
3 x 40A is hij voor ja, dus dat is meestal (niet altijd!) wel voldoende.

Want stel je omvormers leveren 25A en je haalt nog 16A van het net, dan krijgt de SFT440 dus 41A te verwerken.
Maar dan moet je dus wel flink verbruiken. bijvoorbeeld héél snel je elektrische auto laden.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Maar hoe gaat een SAP helpen met je uitval? Want zowel PAP als SAP zitten achter je zekeringen. Je hebt dus niet opeens meer capaciteit. Of wil je in eiland-modus met een accu?

[...]

3 x 40A is hij voor ja, dus dat is meestal (niet altijd!) wel voldoende.

Want stel je omvormers leveren 25A en je haalt nog 16A van het net, dan krijgt de SFT440 dus 41A te verwerken.
Maar dan moet je dus wel flink verbruiken. bijvoorbeeld héél snel je elektrische auto laden.
Tja ik heb hem wel eens terug gehangen op de PAP, en dan valt hij dus niet zo snel uit.
Ik heb het idee dat als je binnen dezelfde kast direct kan verbruiken dat dat beter gaat dan van SAP naar PAP. In mn hoofd klopt het niet, maar in de praktijk lijkt het toch zo te zijn.
Daarom zou ik graag makkelijk kunnen wisselen om dit beter te testen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mud.Starrr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Tja ik heb hem wel eens terug gehangen op de PAP, en dan valt hij dus niet zo snel uit.
Ik heb het idee dat als je binnen dezelfde kast direct kan verbruiken dat dat beter gaat dan van SAP naar PAP. In mn hoofd klopt het niet, maar in de praktijk lijkt het toch zo te zijn.
Daarom zou ik graag makkelijk kunnen wisselen om dit beter te testen.
Ah op die fiets. Nou dat zou kunnen. dat het voltage net 1V hoger wordt door het afgelegde traject door de meterkast. Maar het zou ook kunnen dat je het je inbeeldt omdat je het niet goed hebt kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Ah op die fiets. Nou dat zou kunnen. dat het voltage net 1V hoger wordt door het afgelegde traject door de meterkast. Maar het zou ook kunnen dat je het je inbeeldt omdat je het niet goed hebt kunnen vergelijken.
Of die dan per toeval op een andere fase zit (pap en sap zijn niet perse op dezelde volgorde aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Of die dan per toeval op een andere fase zit (pap en sap zijn niet perse op dezelde volgorde aangesloten).
dat kan ook inderdaad, al ging ik er vanuit dat het om een 3 fase omvormer ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 04:00
Whiskey48 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:50:
[...]
(pap en sap zijn niet perse op dezelde volgorde aangesloten).
Dat zou echt wel heel heel heel slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:46
nl0pvm schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Het is de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Dan zet je de automaten van enexis uit en wissel je de bedrading in de meterkast zodat het wel klopt, toch?

Een hele volt verschil over een paar groepen zou niet moeten kunnen, tenzij jij nog ergens anders in de meterkast op hetzelfde moment een apparaat hebt dat 16A oid trekt. En zelfs dan zou ik nog maar eens even de contacten nakijken. Ik heb iig al eens meegemaakt dat ik één kabel vergeten was aan te draaien, en dan werd dat contactje 90 graden volgens de IR camera.

[ Voor 70% gewijzigd door scoobs op 19-06-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
scoobs schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:59:
Dan zet je de automaten van enexis uit en wissel je de bedrading in de meterkast zodat het wel klopt, toch?

.....
Stedin in dit geval en ook gedaan.
Onder het mom van vertouwen is prima, controlen is beter.
Op de meter zat het wel recht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:19
Begrijp ik goed dat het gaat om een spanningsverschil tussen twee fasen (en dus niet tussen twee groepen van dezelfde fase)?

Mijn P1 meter levert ook het voltage van de individuele fasen. Daar zit meestal een verschil in van circa 1 volt, maar ook 1,5 volt of 2 volt komt regelmatig voor. Als je last hebt van uitval vanwege een te hoge spanning kan het dus zinvol zijn om de fase te zoeken met (gemiddeld) de laagste spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Begrijp ik goed dat het gaat om een spanningsverschil tussen twee fasen (en dus niet tussen twee groepen van dezelfde fase)?

Mijn P1 meter levert ook het voltage van de individuele fasen. Daar zit meestal een verschil in van circa 1 volt, maar ook 1,5 volt of 2 volt komt regelmatig voor. Als je last hebt van uitval vanwege een te hoge spanning kan het dus zinvol zijn om de fase te zoeken met (gemiddeld) de laagste spanning.
je kunt natuurlijk ook je PV instellen dat het maximaal getolereerde voltage bij de meter hoger, maar nog altijd lager dan 253v is. Aka corregeren in de PV setup voor eventuele spanningsval op de kabel tussen meterkast en PV setup.

Gezien het feit dat de spanningsval niet altijd gelijk is (hangt af van het geleverd vermogen van de PV op dat moment) moet je hier dan niet op het randje gaan zitten, maar misschien een correctie uitvoeren waarbij, als er bij maximale output sprake is van 5v spanningsval, ten hoogste 3v hoger te gaan zitten.

Overigens is jouw oplossing natuurlijk wel de eerste stap, maar dat kan natuurlijk wisselen. Dan zou ik eerder kijken naar het 95/97/99e percentiel voltage. Want dat zijn de momenten waar je daadwerkelijk last hebt van uitval.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 19-06-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
nl0pvm schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Denk dat de meeste installateurs niet opletten op de volgorde van de reeds aanwezige PAP op de eerste hoofdschakelaar, en dan ook de SAP op dezelfde manier.
Op 2 punten kan hij niet op dezelfde volgorde aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Denk dat de meeste installateurs niet opletten op de volgorde van de reeds aanwezige PAP op de eerste hoofdschakelaar, en dan ook de SAP op dezelfde manier.
Op 2 punten kan hij niet op dezelfde volgorde aangesloten zijn.
Jammer ook dat ze geen gekleurde fase bedrading gebruiken. Of gelabeld.

Ben industriele installaties gewend, en dat is toch altijd wel heel fijn dat je in 1 oogopslag kan zien wat (als het goed is) L1,2,3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:36
Ja wat van onder de meter komt is vaak een standaard boom zoals we al vaker zagen hier.
Maar boven de meter is het toch wel Bruin, Zwart, en Grijs L1, L2 en L3 en de Blauw natuurlijk.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar vroeg moest de installaterus deze opleven (klant dus) van voldoende lengte om in de meter te schroeven/steken aan klant zijde.

Zelf zou ik ze wel labelen als het allemaal zwart is al was het maar om het overzicht te houden/bewaren

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
psdata schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:53:
Ja wat van onder de meter komt is vaak een standaard boom zoals we al vaker zagen hier.
Maar boven de meter is het toch wel Bruin, Zwart, en Grijs L1, L2 en L3 en de Blauw natuurlijk.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar vroeg moest de installaterus deze opleven (klant dus) van voldoende lengte om in de meter te schroeven/steken aan klant zijde.

Zelf zou ik ze wel labelen als het allemaal zwart is al was het maar om het overzicht te houden/bewaren
Hier niet. Tot de HS is alles zwart, zowel PAP als SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Heeft iemand al ervaring met de omschakelaar van: Totle, type: TS-3P, 40 of 63A uitvoering.
De Hager SFT440 is er niet in een 63A uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:31:
[...]

Hier niet. Tot de HS is alles zwart, zowel PAP als SAP.
Wat ik bij mij zag tijdens installatie was dat de zwarte aders nummertjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:22:
Heeft iemand al ervaring met de omschakelaar van: Totle, type: TS-3P, 40 of 63A uitvoering.
https://www.elektramat.nl...MMEdkdAOzu9gaAnwQEALw_wcB

is dit niet wat je zoekt van Hager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Te breed, geen ruimte voor, ook niet te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
63A is ook nogal wat voor zo'n kleine unit met aardig wat aansluitposities.
Vind de SFT440 al vrij compact, laat staan als je daar ook nog eens 10 of 16mm2 in de contacten wilt proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:42:
63A is ook nogal wat voor zo'n kleine unit met aardig wat aansluitposities.
Vind de SFT440 al vrij compact, laat staan als je daar ook nog eens 10 of 16mm2 in de contacten wilt proppen.
Is ook wel mijn idee, echter nog niet zo'n Totle in de handen gehad.
Zo lang die maar aan alle keuringseisen voldoet.
Heeft denk ik ook een reden dat bijv. Hager geen zwaardere variant voor de SFT heeft O-)

Vandaar ook de vraag wie er ervaring heeft met de Totle :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Simpel360 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:22:
Even uit nieuwsgierigheid: Is dit voor die situaties waarbij je én twee PV opstellingen hebt die samen 16+A produceren, én je ook nog eens meer dan 40A aan huisverbruikers hebt? Of ga je zwaarder dan 3x25A met de huisaansluiting?

Want beiden lijken mij in een normaal huishouden niet iets dat voor zal komen.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 20-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
scoobs schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: Is dit voor die situaties waarbij je én twee PV opstellingen hebt die samen 16+A produceren, én je ook nog eens meer dan 40A aan huisverbruikers hebt? Of ga je zwaarder dan 3x25A met de huisaansluiting?

Want beiden lijken mij in een normaal huishouden niet iets dat voor zal komen.
Klopt bijna, echter ik kijk naar de theorie, het kale afgezekerde vermogen en een stukje toekomst.
Wordt het daarmee overdaad? Ja zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Simpel360 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Wat ik bij mij zag tijdens installatie was dat de zwarte aders nummertjes hebben.
Soms zijn ze gelabeld idd, soms ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:50:
[...]

dat kan ook inderdaad, al ging ik er vanuit dat het om een 3 fase omvormer ging.
Het gaat ook om een 3 fase omvormer.
Intussen heb ik als 'installateur' growatt gebeld, ze hebben de omvormer opnieuw gekalibreerd op evt spanningsverschil tussen de fasen.
Sindsdien geen uitval meer gehad.

Ze hebben me ook een document gestuurd waarin staat hoe ik zelf evt de voltage limieten kan aanpassen.
Maar vooralsnog lijkt dat niet nodig.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb een iets gevonden waarvoor onze SAP's nog steeds een heel klein mini beetje interessant zijn, ondanks de lage TLV voor nieuwe contracten.

Op je PAP een zo goedkoop mogelijk contract, daarop zoveel mogelijk salderen, want dat levert meer op dan de beste TLV van dit moment.
Maar het blijft een beetje gokken hoeveel je verbruikt in de winter, en wanneer je dan terug zal gaan leveren.
Als je dat punt ongeveer denkt te pakke te hebben, ga je terug naar je SAP voor de hoogste TLV die je nog kunt vinden.
Als je er dan net naast zat met het moment van switchen waardoor je nog wat verbruik moet afrekenen op je PAP is dat in elk geval een goedkoop tarief. Want contracten met hoge TLV zijn vaak ook duurder in afname.

Niet heel spannend, maar ja als je hem toch hebt hangen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

is dat niet juist heel het nut van een omschakelaar ertussen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Dat is meer met een dynamisch tarief lijkt mij? Als je hem makkelijk regelmatig om wil schakelen?

Ik ga eerst de boel maar ff salderen van mn pap, en daarna ga ik misschien dynamisch wel eens proberen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mud.Starrr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:46:
Dat is meer met een dynamisch tarief lijkt mij? Als je hem makkelijk regelmatig om wil schakelen?

Ik ga eerst de boel maar ff salderen van mn pap, en daarna ga ik misschien dynamisch wel eens proberen.
Als je saldeert op je PAP, waarom heb je dan een SAP?
En wat je zegt: het is lastig vooraf de pinpointen waar het kantelpunt in de (nabije) toekomst ligt kwa salderen van je huidige opwek op de PAP.

Het 'spel' is toch juist om je verbruikers met een dynamisch tarief onder het tarief te krijgen van een normaal contract, en tegelijkertijd je SAP te activeren als de TLV daar hoger is dan de dynamische tarieven op je PAP?
maar goed, dat is wel aardig verleden tijd de komende 6 maanden... Maar dan kun je net zo goed salderen (en daarna terugleveren) op een dynamisch contract. Houd je hoogstwaarschijnlijk meer over dan die 16,8 cent max die je nu nog ergens kunt krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-06-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nouja precies je laatste zin gaat het om.
Ik heb afgelopen tijd 78 cent gevangen op mn SAP, en 34 cent betaald op mn PAP.

Nu gaan de tarieven van de SAP per 1juli naar 7 cent, uiteraard stap ik over naar een beter tarief, maar beste wat ik kan vinden is 16,8 cent.

Goedkoopste levering is rond ~35/39 cent van wat ik kan vinden.
Nu levert het dus meer op om mn verbruik van de afgelopen periode van mn PAP te salderen (a 34cent) door de panelen terug op de PAP te hangen, ipv nog geen 17 cent op mn SAP te vangen.
Ik heb toch meer dan genoeg overschot, en heb dat denk ik eind aug gesaldeerd. Daarna maar weer ff kijken wat slim is om te doen. Ik gok een buffer op de pap op te bouwen, om komende winter te kunnen salderen. En dan fingers crossed dat we nog iets meer TLV te pakken kunnen krijgen ergens in komend tijd voor volgend seizoen .

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als je je PV toch aansluit op je andere hoofdschakelaar, zet er dan meteen een omschakelaar tussen, hoef je het nog maar 1 keer te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

paQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:00:
Als je je PV toch aansluit op je andere hoofdschakelaar, zet er dan meteen een omschakelaar tussen, hoef je het nog maar 1 keer te doen ;)
Die ligt al klaar 👌

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Gé Brander schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ja dat vind ik ook niet al te mooi maar het is veel beter dan het was en het kon even niet anders. Er moest extra ruimte beschikbaar blijven voor eventueel een thuis batterij in de toekomst en dan moet er stroom per fase gemeten kunnen worden door componenten die nog in de kast geplaatst gaat worden.

Het heeft bij mij ook bijna vier weken geduurd voor ik een reactie kreeg dus geduld.
Nou zeg, wat een bevalling is dit zeg. 1 augustus wordt de tweede meter eindelijk geplaatst. Eerst moest de meterkast aangepast worden omdat er nog geen automaat zat voor de meter, toen moest eerst de gasmeter verlaagd worden om daar ruimte voor te maken. En nu eindelijk op 1 augustus komen ze de tweede meter plaatsen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:44
MJ de Bruijn schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:

Het ve4schil kan veel meer zijn, ik zelf heb al verschillen van meer dan 10V tov de verschillende fases gemeten, ik gebruik hiervoor een tooltje dat continu de P1 meter uitleest. Oa dus ook het voltages van de afzonderlijke fases.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
MacD007 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Het ve4schil kan veel meer zijn, ik zelf heb al verschillen van meer dan 10V tov de verschillende fases gemeten, ik gebruik hiervoor een tooltje dat continu de P1 meter uitleest. Oa dus ook het voltages van de afzonderlijke fases.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjUDqNx-n1Jn1EYqZsihcRDGMcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTLiBbAgjj60XwRleJcbED6A.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig, hier in de wijk (gebouwd 2001) met het transformatorhuisje op 50m afstand zie je deze zomer al flinke pieken in het voltage. Vorig jaar was dit nog absoluut niet maar sinds een jaar is het aantal zonnepanelen ook wel bijna verdubbeld in de wijk.

Deze meting is bij de P1 meter (HomeWizard met de tool van Homey). Het voltage bij de omvormer zal iets hoger zijn (afhankelijk van de kabeldikte / lengte).

Ben iig blij dat ik bij de aanleg van m'n 2 PV installaties heb bedongen dat de bekabeling een stuk dikker werd dan in het oorspronkelijke plan (6mm2 over 20m ipv 2,5mm2 wat standaard zou worden gebruikt).

Als het voltage bij de omvormer bij mij lager is dan bij de buurman, knalt de omvormer van de buurman er eerder uit dan die van mij. Dat geeft mij weer meer ruimte om de omvormer operationeel te laten :P

[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 29-06-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 09:58
Whiskey48 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Ben iig blij dat ik bij de aanleg van m'n 2 PV installaties heb bedongen dat de bekabeling een stuk dikker werd dan in het oorspronkelijke plan (6mm2 over 20m ipv 2,5mm2 wat standaard zou worden gebruikt).

Als het voltage bij de omvormer bij mij lager is dan bij de buurman, knalt de omvormer van de buurman er eerder uit dan die van mij. Dat geeft mij weer meer ruimte om de omvormer operationeel te laten :P
Bij aansluiten op het Nederlandse net gelden simpelweg de Nederlandse normen

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-05 09:58
Let er wel op dat je dan verantwoordelijk bent voor de schade aan apparatuur bij de buren. Dit is echt een heel slecht advies. Die afschakellimieten zijn er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bij de buren?
Je “hebt” toch alleen je zelf er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nee, het voltage komt in mijn situatie bij niemand boven de 253V, want dan schakelt de omvormer uit.
Doordat de omvormer bij de buren zeg maar nét wat eerder uitschakelt (en het voltage dus weer terug zakt, heb ik weer wat meer ruimte op het net.

Ik ben geen PV monteur, maar lees wel af en toe verhalen van PV installaties die uitvallen maar wat ik lees is dit ook meestal samen met erg lange en dunne bekabeling. (goedkoper voor de installateur, nét een iets goedkopere offerte voor een klant die geen idee heeft).
Dan wordt er neergelegd wat net is toegestaan volgens de NEN1010, maar wordt afgeraden in elke PV - tool mits je de moeite neemt om het legplan (incl bekabeling) uit te werken.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 03-07-2023 12:57 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:31
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:57:
Let er wel op dat je dan verantwoordelijk bent voor de schade aan apparatuur bij de buren. Dit is echt een heel slecht advies. Die afschakellimieten zijn er niet voor niets.
Dit klopt niet. Als bij @Whiskey48 de spanning bij de omvormer bijv. 250 V AC is, hoeft zijn omvormer niet uit te vallen. Als door de dunnere en misschien langere kabel bij de buren, de spanning bij die omvormer >253 V AC is, zou die omvormer uitvallen. Het gevolg is, dat de spanning in de meterkast van @Whiskey48 nog iets lager wordt.

Dit voldoet geheel aan de regels en is gewoon slim. Dat is ook de reden, dat ik voor langere DC kabels heb gekozen en hele korte AC kabels (Omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast). Mijn omvormer zal ook als één van de laatsten in de straat uitvallen op overspanning.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Dit klopt niet. Als bij @Whiskey48 de spanning bij de omvormer bijv. 250 V AC is, hoeft zijn omvormer niet uit te vallen. Als door de dunnere en misschien langere kabel bij de buren, de spanning bij die omvormer >253 V AC is, zou die omvormer uitvallen. Het gevolg is, dat de spanning in de meterkast van @Whiskey48 nog iets lager wordt.
Dit is voor mij ook de reden om destijds aan te dringen bij mijn installateur om dikkere kabels te gebruiken. Inmiddels (in verband met lage spanningsklachten bij het autoladen en verzwaren van de netaansluiting) heb ik 4x50 mm2 aluminum vanaf mijn huis naar de straat (60 meter). De kabel was veel te dun en we zaten op een aftakking van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Dit voldoet geheel aan de regels en is gewoon slim. Dat is ook de reden, dat ik voor langere DC kabels heb gekozen en hele korte AC kabels (Omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast). Mijn omvormer zal ook als één van de laatsten in de straat uitvallen op overspanning.
Aangezien die spanningen afhankelijk zijn van de stroom is dit niet waar. Het kan zomaar zijn dat jouw omvormer de spanning vrolijk blijft opsturen boven de 253 volt, terwijl die van de buren er al mee gestopt is.

De spanningsval tussen jouw omvormer en de verbruikers in andere woningen is niet te voorspellen of te meten.

De omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast hangen is prima, dikkere kabels werkt ook gewoon. Ik verlies minder dan 0,5 Volt tussen omvormers en meterkast door 4mm2 aders toe te passen.

Het instellen van de omvormer op een ander land of de beveiliging uitschakelen is en blijft een verkeerd advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Aangezien die spanningen afhankelijk zijn van de stroom is dit niet waar. Het kan zomaar zijn dat jouw omvormer de spanning vrolijk blijft opsturen boven de 253 volt, terwijl die van de buren er al mee gestopt is.

De spanningsval tussen jouw omvormer en de verbruikers in andere woningen is niet te voorspellen of te meten.

De omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast hangen is prima, dikkere kabels werkt ook gewoon. Ik verlies minder dan 0,5 Volt tussen omvormers en meterkast door 4mm2 aders toe te passen.

Het instellen van de omvormer op een ander land of de beveiliging uitschakelen is en blijft een verkeerd advies.
Om hier even op in te haken: zomaar een andere landcode kiezen lijkt me niet handig inderdaad. Stel je voor dat je een land pakt dat 264v als maximum hanteert, dan loop je inderdaad het risico dat je omvormer met inderdaad veel te hoge spanningen blijft werken....
...Echter, aangezien een hoge spanning op het lokale net in de praktijk toch wel echt een gevolg is van PV productie, kun je wel stellen dat een hoge netspanning ook wel betekent dat je PV op dat moment ook flink produceert. Wat je zou kunnen doen is meten wat de spanningsval is tussen de omvormer en de meterkast bij maximaal vermogen, en het merendeel van deze spanningsval als toelaatbaar hoger voltage instellen in je PV.

Maar we praten dan vermoedelijk over hoogstens 2-3v wat je je PV hoger instelt; net genoeg om vermoedelijk the last man standing te zijn op het moment dat de netspanning bijna op 253v zit, maar laag genoeg om onder nagenoeg alle situaties alsnog af te schakelen als het op 253v zit.

En als het voltage alsnog hoger wordt, dan komt dat door iets anders dan die PV van jezelf. :+

Het is dus maar net de vraag wat je "het net" noemt. Is dat vanaf de AC connector in de omvormer, of vanaf de meterkast?

@Jojan265 hieronder: spanningsval tussen PV en Meterkast varieert naargelang het vermogen dat je PV afgeeft: produceer je meer, dan heb je meer spanningsval.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 03-07-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Dat laatste ben ik met je eens. Het eerste echter niet. Ook mijn omvormer zal uitschakelen als de spanning bij de omvormer > 253 V AC is. De spanning in de meterkast zal altijd lager zijn, anders zou mijn omvormer niet kunnen invoeden. 8)7 Dus zolang mijn omvormer invoedt, zal de spanning in mijn meterkast altijd lager zijn dan 253 V AC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
scoobs schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Het is dus maar net de vraag wat je "het net" noemt. Is dat vanaf de AC connector in de omvormer, of vanaf de meterkast?
De netcode is hier duidelijk over. Het gaat om de elektriciteitsproductie-eenheid (zie art. 3.13 en 3.14). Dat is in dit geval dus de omvormer. Aangezien de omvormer niet de spanning van de meterkast weet, maar wel de uitgaande spanning van de omvormer zelf, is dit ook logisch. Je mag uiteraard niet ervan uitgaan, dat de spanningsval over de AC kabel naar je meterkast altijd hetzelfde is. Dit is afhankelijk van het vermogen op dat moment.

Als de spanningsval over de kabel bij vol vermogen bijv. 2 Volt AC is, en je zou in de omvormer instellen, dat deze pas bij 255 V AC uitschakelt, kan het volgende gebeuren: Op een dag met veel wind en weinig zon kan jouw omvormer dan bij bijv. 25% vermogen al op 253 V AC in de meterkast uitkomen. De omvormer zou eigenlijk uitgeschakelt moeten worden, maar doet dat niet omdat ingesteld is dat deze pas bij 255 V AC uitschakelt. Bij 25% van je vermogen zul je dan tot 254,5 V AC in de meterkast kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
scoobs schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:25:
@Jojan265 hieronder: spanningsval tussen PV en Meterkast varieert naargelang het vermogen dat je PV afgeeft: produceer je meer, dan heb je meer spanningsval.
Klopt. De spanningsval zal bij invoeden echter nooit negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:53:
[...]

De netcode is hier duidelijk over. Het gaat om de elektriciteitsproductie-eenheid (zie art. 3.13 en 3.14). Dat is in dit geval dus de omvormer.

Als de spanningsval over de kabel bij vol vermogen bijv. 2 Volt AC is, en je zou in de omvormer instellen, dat deze pas bij 255 V AC uitschakelt, kan het volgende gebeuren: Op een dag met veel wind en weinig zon kan jouw omvormer dan bij bijv. 25% vermogen al op 253 V AC in de meterkast uitkomen. De omvormer zou eigenlijk uitgeschakelt moeten worden, maar doet dat niet omdat ingesteld is dat deze pas bij 255 V AC uitschakelt. Bij 25% van je vermogen zul je dan tot 254,5 V AC in de meterkast kunnen krijgen.
De netcode is er duidelijk in. Mag dus niet.
Máár - en ik besef dat dit een erg "ik wil het laatste woord hebben" gehalte heeft - in jouw winderige situatie zal er niet sprake zijn van een hoger voltage in huis. Een hoog voltage in huis is namelijk een probleem van lokale congestie. En windmolens hangen niet op dezelfde wijkkast als huishoudens en hun zonnepanelen. Vandaar mijn opmerking dat voltages alleen hoog zijn als PV productie zelf óók hoog is.

Gelukkig zien we meer en meer dat de wijkkasten uitegrust worden met Variable Voltage Transformers. Dat probleem lost zichzelf dus wel op. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 03-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Per 1 juli is het Engiecontract hier op de SAP ingegaan, met 28 cent TLV normaaltarief en 22 dal
Op de PAP heb ik nog bijna 1,5 jaar greenchoice voor 23 cent dal/25 cent normaal afname (incl. btw en belasting, ja jammer want echt goedkoop)
Wat ik nu maar doe is op werkdagen TLV cashen via Engie, en in de weekends en feestdagen saldeer ik de afname bij greenchoice weg.
Met een beetje mazzel kan ik met de opbrengst in alle daluren mijn volledige afname wegsalderen, dus ook de afname tijdens normaaltarief.
Verschil tussen 23 en 25 cent is nogal minimaal maar de schakelaar zit er toch al tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Formeel mag je de circuits achter PAP en SAP niet bij elkaar laten komen, ook niet met een schakelaar,

Maar in de praktijk is het wel een heel creatieve oplossing die ook nog eens netjes te automatiseren is met een relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:06:
Formeel mag je de circuits achter PAP en SAP niet bij elkaar laten komen, ook niet met een schakelaar,

Maar in de praktijk is het wel een heel creatieve oplossing die ook nog eens netjes te automatiseren is met een relais.
Het is dan ook geen schakelaar, maar een omkeerschakelaar of transferswitch met ontkoppelde midden positie. Ze zijn dus nooit (!) gekoppeld tijdens omschakelen.

Edit: maar dat is natuurlijk al heel vaak voorbij gekomen. Verschillende interpretaties, nog niemand met daadwerkelijke inhoudelijke kennis of juridische ervaring die hier uitsluitsel over heeft kunnen geven.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-07-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zo'n schakelaar die ook voor UPS'en gebruikt wordt dus. Netjes hoor.

Zo kun je ook een verdienmodel maken met een Accu. Volladen over de PAP tegen laag tarief, ontladen over de SAP tegen hoog teruglevertarief.

[ Voor 51% gewijzigd door Blihi op 03-07-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:47:
Zo'n schakelaar die ook voor UPS'en gebruikt wordt dus. Netjes hoor.

Zo kun je ook een verdienmodel maken met een Accu. Volladen over de PAP tegen laag tarief, ontladen over de SAP tegen hoog teruglevertarief.
Daar had ik ook al een keer over na zitten denken, als de PAP dan een groene energieleverancier (wind/zon) is dan is de energie ook 'groen' opgewekt. Vraagt wel wat techniek natuurlijk en ook omschakeling van de omvormers om de ene keer de accu op te laden en dan weer terug het net op te ontladen.

Heeft iemand hier al een rekensom op losgelaten of het ook een beetje te doen is qua rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Laurens__ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Daar had ik ook al een keer over na zitten denken, als de PAP dan een groene energieleverancier (wind/zon) is dan is de energie ook 'groen' opgewekt. Vraagt wel wat techniek natuurlijk en ook omschakeling van de omvormers om de ene keer de accu op te laden en dan weer terug het net op te ontladen.

Heeft iemand hier al een rekensom op losgelaten of het ook een beetje te doen is qua rendement?
Rekensom is uiteraard afhankelijk van kosten laden en ontladen. Vaak loont het niet als je op één dynamisch contract op lage uren laadt en dure uren ontlaadt. Het prijsverschil moet dan significant zijn omdat je ook verliezen hebt en accu kosten.
Ik doe alles met Node Red binnen Victron. Ook het automatisch omschakelen PAP-SAP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:45
Gisteren was het een super dag.

153kwh uit het net gehaald tijdens de negatieve prijzen en ruim 110kwh terug geduwd tegen €0,91
Wat zit Nederland toch krom in elkaar

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:

153kwh uit het net gehaald tijdens de negatieve prijzen en ruim 110kwh terug geduwd tegen €0,91
Dat is zoals het moet. 100% 3x25A dichtgetrokken en volle bak “gesaldeerd “ tussen de meters. Respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
zonnepaneelxl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:

Ik neem aan, dat je een grotere aansluiting hebt dan 3 x 25A. Daarmee had je maximaal 17 kW per uur uit het net kunnen halen. En waar heb je die 153 kWh gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:45
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ik neem aan, dat je een grotere aansluiting hebt dan 3 x 25A. Daarmee had je maximaal 17 kW per uur uit het net kunnen halen. En waar heb je die 153 kWh gelaten?
3x25a zonnepanelen deden constant 9kw plus minus.
Op de meter met het dynamische contract zaten we op 27kw afname :*)
1x 1 hoofdzekering automaat eruit toen de zon een dipje had :P

[ Voor 7% gewijzigd door zonnepaneelxl op 03-07-2023 18:11 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Het is dan ook geen schakelaar, maar een omkeerschakelaar of transferswitch met ontkoppelde midden positie. Ze zijn dus nooit (!) elektrisch gekoppeld tijdens omschakelen.

Edit: maar dat is natuurlijk al heel vaak voorbij gekomen. Verschillende interpretaties, nog niemand met daadwerkelijke inhoudelijke kennis of juridische ervaring die hier uitsluitsel over heeft kunnen geven.
Kleine toevoeging :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
zonnepaneelxl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:10:
[...]

3x25a zonnepanelen deden constant 9kw plus minus.
Op de meter met het dynamische contract zaten we op 27kw afname :*)
1x 1 hoofdzekering automaat eruit toen de zon een dipje had :P
Ik ben eigenlijk ook nog heel benieuwd waar je die 153kwh heb gelaten, een klein wagenpark opgeladen of afgefakkelt in de sloot?

Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.