Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Misschien klopt het niet en staat het verkeerd in het systeem? en krijg je uiteindelijk dit niet op je factuur? Even navragen wellicht.John245 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:48:
Hier iemand die een SAP heeft en recent bij Engie heeft gekeken voor het afsluiten van een contract?
Indien ik een contract afsluit op mijn SAP:
[Afbeelding]
Geeft Engie aan dat ik de volledige netbeheerkosten moet betalen.
[Afbeelding]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ahhh ...Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:35:
[...]
Dat is het hele idee als je nauwelijks stroom inkoopt en eigenlijk alleen teruglevert...
Had het al nagevraagd. Dan zou het bij Enexis verkeerd moeten staan.de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:14:
[...]
Misschien klopt het niet en staat het verkeerd in het systeem? en krijg je uiteindelijk dit niet op je factuur? Even navragen wellicht.
Als jij bij ENgie kijkt gaat het wel goed?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Open de leveringskosten, daar staat toch echt vermindering energiebelasting.John245 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:48:
Hier iemand die een SAP heeft en recent bij Engie heeft gekeken voor het afsluiten van een contract?
Indien ik een contract afsluit op mijn SAP:
[Afbeelding]
Geeft Engie aan dat ik de volledige netbeheerkosten moet betalen.
[Afbeelding]
Je zou die idd niet moeten krijgen en lagere netbeheerkosten hebben.
Maar de meeste maatschappijen doen het niet goed en rekenen normale netbeheerkosten & vermindering energie belasting.
Per saldo voor jou beter.
Beetje schimmige wat er ooit gaat gebeuren als ze het recht gaan trekken etc, maar ik zou me niet te druk maken erover.
Is er hier niemand bij Engie die kan kijken wat er op de nota gebeurt?
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Denk dat dit een foutje is, bij Engie betaal je normaliter niet de normale netbeheerkosten en krijg je geen vermindering energiebelasting op eem SAP. Een foutje in je voordeel zou ik zeggen maar Engie let hier normaliter wel op.Hvdbnl schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:48:
[...]
[...]
Open de leveringskosten, daar staat toch echt vermindering energiebelasting.
Je zou die idd niet moeten krijgen en lagere netbeheerkosten hebben.
Maar de meeste maatschappijen doen het niet goed en rekenen normale netbeheerkosten & vermindering energie belasting.
Per saldo voor jou beter.
Beetje schimmige wat er ooit gaat gebeuren als ze het recht gaan trekken etc, maar ik zou me niet te druk maken erover.
Is er hier niemand bij Engie die kan kijken wat er op de nota gebeurt?
Wat is nu slim om te doen in mijn situatie? Is een SAP nog aantrekkelijk?
Mijn verwachting is dat we in eerste instantie met saldering aardig op 0 zullen uitkomen, is nog lastig in te schatten. Huidig verbruik is ca. 4500 kWh / jaar (in een 2-onder-1-kap). Dat zal in het nieuwe huis flink meer worden met Warmtepomp (LW). Maar ik zie dus nog geen geweldige 'businesscase' voor een SAP. Met het afbouwen van de saldering en de aanschaf van een EV zal dat waarschijnlijk veranderen.
Sta nu voor bepalen "definitieve" indeling meterkast door de installateur en wil daarbij rekening houden met eventuele aanleg van een SAP. Heb de installateur al aangegeven dat het punt waar de in-voeding komt een beetje aan de (rechter)kant geplaatst moet worden zodat er op termijn 2 meters naast elkaar geplaatst kunnen worden door de netbeheerder.
De installateur wil al wel rekening houden met de toekomst zodat de juiste groepen bij elkaar geplaatst worden. Mijn uitgangspunt is op:
- PAP: vast contract, met daarop de niet / lastig planbare groepen en de PV i.v.m. tarieven teruglevering.
- SAP: dynamisch contract met planbare groepen en deze zoveel als mogelijk in de 'dal uren' gebruiken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2JQP2UfD4vxyFzL9e8tBQ8iS.jpg?f=user_large)
De groepen met K ervoor zijn 3-fase groepen. Graag jullie kritieken (zie ook hieronder).
Wel overweeg ik om als Saldering (grotendeels) is verdwenen ook PV op de SAP te plaatsen om de planbare gebruikers zoveel mogelijk PV te laten gebruiken.
Overige overwegingen voor de langere termijn: Kan eventueel ook nog PV bijleggen op ZZO (plat dak, ca 32 m2) en WNW (schuin dak 50 gr, ca 20m2). Wil dag/nacht in voorjaar, zomer en najaar wellicht gaan opvangen met PV / accu / inverter (b.v. Victron, Deye). In de 'winter' (nov-feb) zal dat niet lukken natuurlijk. In dat geval zit ik te denken om ook voor de warmtepomp gebruik te maken van dynamische tarieven en in de piekuren (ca 6 tot 9 en 18-21) een shift naar een lagere temperatuur te doen zodat het verbruik in die periodes minimaal is. Vanwege de goede isolatie en de grote thermische massa (beton en KZS) verwacht ik geen grote problemen met het tijdelijk 'uitschakelen' van de WP (ik weet dat een WP niet van grote temperatuurverschillen houdt, maar met een 'slow start' script schijn je best een goede COP te kunnen handhaven (discussies over de details hiervan beter in een WP topic lijkt me
Verder kan ik me voorstellen dat uiteindelijk ook de EV ingeschakeld kan worden om de dure periodes van een dynamisch contact op te vangen met goedkoop geladen elektriciteit, maar dit is op dit moment allemaal nog niet echt uitgekristalliseerd lijkt het.
Voor nu is een handige / flexibele indeling van de meterkast, waardoor ik in de toekomst niet snel in de problemen kom qua mogelijkheden even de prioriteit, zo wil ik eenvoudig de MK kunnen uitbreiden. Bijvoorbeeld de kast zoveel mogelijk aan één kant zodat er nog een kast naast kan komen en ruimte in de kast t.b.v. bijplaatsen kWh meters per DIN rail, maar dat zijn meer zaken voor een ander topic).
Alle inputs m.b.t indeling meterkast t.b.v. plaatsing SAP zijn dus zeer welkom.
K2,K3 en K4 SAP. de rest is ten behoeve van woonfuctie dus moet op PAP.Batilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:10:
Situatieschets: Eind dit jaar wordt nieuw huis opgeleverd, gasloos, nog iets beter geïsoleerd dan de laatste normen, wel vrij groot (ca. 420m2 bruto vloeroppervlak), PV ca 10.000Wp op OZO 50 gr helling. Nog geen EV, gaat er wel komen over niet al te lange tijd (1 tot 3 jaar, eerst 1 uiteindelijk 2 stuks).
Mijn verwachting is dat we in eerste instantie met saldering aardig op 0 zullen uitkomen, is nog lastig in te schatten. Huidig verbruik is ca. 4500 kWh / jaar (in een 2-onder-1-kap). Dat zal in het nieuwe huis flink meer worden met Warmtepomp (LW). Maar ik zie dus nog geen geweldige 'businesscase' voor een SAP. Met het afbouwen van de saldering en de aanschaf van een EV zal dat waarschijnlijk veranderen.
Sta nu voor bepalen "definitieve" indeling meterkast door de installateur en wil daarbij rekening houden met eventuele aanleg van een SAP. Heb de installateur al aangegeven dat het punt waar de in-voeding komt een beetje aan de (rechter)kant geplaatst moet worden zodat er op termijn 2 meters naast elkaar geplaatst kunnen worden door de netbeheerder.
De installateur wil al wel rekening houden met de toekomst zodat de juiste groepen bij elkaar geplaatst worden. Mijn uitgangspunt is op:Ik kom dan tot volgend overzichtje:
- PAP: vast contract, met daarop de niet / lastig planbare groepen en de PV i.v.m. tarieven teruglevering.
- SAP: dynamisch contract met planbare groepen en deze zoveel als mogelijk in de 'dal uren' gebruiken
[Afbeelding]
De groepen met K ervoor zijn 3-fase groepen. Graag jullie kritieken (zie ook hieronder).
Wel overweeg ik om als Saldering (grotendeels) is verdwenen ook PV op de SAP te plaatsen om de planbare gebruikers zoveel mogelijk PV te laten gebruiken.
Overige overwegingen voor de langere termijn: Kan eventueel ook nog PV bijleggen op ZZO (plat dak, ca 32 m2) en WNW (schuin dak 50 gr, ca 20m2). Wil dag/nacht in voorjaar, zomer en najaar wellicht gaan opvangen met PV / accu / inverter (b.v. Victron, Deye). In de 'winter' (nov-feb) zal dat niet lukken natuurlijk. In dat geval zit ik te denken om ook voor de warmtepomp gebruik te maken van dynamische tarieven en in de piekuren (ca 6 tot 9 en 18-21) een shift naar een lagere temperatuur te doen zodat het verbruik in die periodes minimaal is. Vanwege de goede isolatie en de grote thermische massa (beton en KZS) verwacht ik geen grote problemen met het tijdelijk 'uitschakelen' van de WP (ik weet dat een WP niet van grote temperatuurverschillen houdt, maar met een 'slow start' script schijn je best een goede COP te kunnen handhaven (discussies over de details hiervan beter in een WP topic lijkt me)
Verder kan ik me voorstellen dat uiteindelijk ook de EV ingeschakeld kan worden om de dure periodes van een dynamisch contact op te vangen met goedkoop geladen elektriciteit, maar dit is op dit moment allemaal nog niet echt uitgekristalliseerd lijkt het.
Voor nu is een handige / flexibele indeling van de meterkast, waardoor ik in de toekomst niet snel in de problemen kom qua mogelijkheden even de prioriteit, zo wil ik eenvoudig de MK kunnen uitbreiden. Bijvoorbeeld de kast zoveel mogelijk aan één kant zodat er nog een kast naast kan komen en ruimte in de kast t.b.v. bijplaatsen kWh meters per DIN rail, maar dat zijn meer zaken voor een ander topic).
Bedankt voor je vlotte en compacte antwoord.John245 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:58:
[...]
K2,K3 en K4 SAP. de rest is ten behoeve van woonfuctie dus moet op PAP.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen (je bedoelt dan artikel 2.6.c in de Netcode elektriciteit?), maar in de praktijk begrijp ik dat veel mensen dat hier toch anders invullen?
Ik heb nog niet vernomen dat dit ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt?
In de praktijk lijkt dit vooral van belang als motivatie bij de aanvraag?
Of trigger ik nu een modbreak?

Het is ieders eigen verantwoordelijkheid. Besef wel dat je moet liegen tijdens de aanvraag. Ik heb geen idee wat de consequenties zijn als ze later gaan handhaven.Batilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:33:
[...]
Bedankt voor je vlotte en compacte antwoord.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen (je bedoelt dan artikel 2.6.c in de Netcode elektriciteit?), maar in de praktijk begrijp ik dat veel mensen dat hier toch anders invullen?
Ik heb nog niet vernomen dat dit ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt?
In de praktijk lijkt dit vooral van belang als motivatie bij de aanvraag?
Of trigger ik nu een modbreak?
Net per se als het gaat om de initiële installatieJohn245 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:47:
[...]
Het is ieders eigen verantwoordelijkheid. Besef wel dat je moet liegen tijdens de aanvraag. Ik heb geen idee wat de consequenties zijn als ze later gaan handhaven.
Als ik jou was zou ik eens kijken naar een sft440 van hager en er een stuk of 4 in je meter kast plaatsen, met deze schakelaars kun je mooi schakelen tussen je sap en pap (zoek maar een in dit forum op sft440 ) een ATS is nog mooier als je toch bezig bent.Batilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:59:
[...]
Net per se als het gaat om de initiële installatie, maar ik snap je punt. Zo lang ik probeer te optimaliseren op dynamische tarieven, en daarmee een (zeer bescheiden) bijdrage lever aan de stabilisatie van het blijkbaar ontwrichte net voel ik me niet heel erg schuldig
Dat is inderdaad éen van de mogelijk intepretaties.John245 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:58:
[...]
K2,K3 en K4 SAP. de rest is ten behoeve van woonfuctie dus moet op PAP.
Discussie blijft terugkomen, word tijd dat er iemand met inhoudelijke uitleg over de tekst en zijn bedoeling komt.
Thx!Arnaud1980 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:15:
[...]
Als ik jou was zou ik eens kijken naar een sft440 van hager en er een stuk of 4 in je meter kast plaatsen, met deze schakelaars kun je mooi schakelen tussen je sap en pap (zoek maar een in dit forum op sft440 ) een ATS is nog mooier als je toch bezig bent.
Die had ik inderdaad ook al op mijn lijstje staan n.a.v. de discussies op dit topic, maar aangezien ik eerst nog niet daadwerkelijk met een SAP start omdat het naar verwachting in mijn initiële situatie nog niets oplevert, wil ik er nog geen € 1000,- + tegen aan gooien, maar wel voorbereiden op het SAP scenario op het moment dat het wèl interessant wordt. Wat dat betreft, lijkt het me wel handig om vast ruimte te reserveren voor deze jongens. Heb jij voorbeelden (tekeningen of foto's) hoe je deze switches het beste kunt (na-)installeren in de meterkast? (of is het gewoon een kwestie van wat ruimte overlaten tussen de meter en de groepenkast?)
Zo ben ik wèl voorbereid, maar kan de investeringen nog even achterwege laten
Ook hoop ik dat er tegen die tijd switches zijn die je middels Domotica kunt aansturen (de discussies daarover komen meestal uit op wat obscuurdere (meestal Chinese) oplossingen?). En ja, ik ken de beperkingen van het 'live' omschakelen

In jouw geval zou ik eerder een slim ESS (thuisbatterij) overwegen die op lage tarieven laadt zodat je op hoge tarieven kan gebruiken en of terugleveren. Dan zit je ook gebakken als saldering stopt, maar kan je nu al profiterenBatilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:10:
Situatieschets: Eind dit jaar wordt nieuw huis opgeleverd, gasloos, nog iets beter geïsoleerd dan de laatste normen, wel vrij groot (ca. 420m2 bruto vloeroppervlak), PV ca 10.000Wp op OZO 50 gr helling. Nog geen EV, gaat er wel komen over niet al te lange tijd (1 tot 3 jaar, eerst 1 uiteindelijk 2 stuks).
De installateur wil al wel rekening houden met de toekomst zodat de juiste groepen bij elkaar geplaatst worden. Mijn uitgangspunt is op:Ik kom dan tot volgend overzichtje:
[Afbeelding]
Overige overwegingen voor de langere termijn: Kan eventueel ook nog PV bijleggen op ZZO (plat dak, ca 32 m2) en WNW (schuin dak 50 gr, ca 20m2). Wil dag/nacht in voorjaar, zomer en najaar wellicht gaan opvangen met PV / accu / inverter (b.v. Victron, Deye). In de 'winter' (nov-feb) zal dat niet lukken natuurlijk. In dat geval zit ik te denken om ook voor de warmtepomp gebruik te maken van dynamische tarieven en in de piekuren (ca 6 tot 9 en 18-21) een shift naar een lagere temperatuur te doen zodat het verbruik in die periodes minimaal is. Vanwege de goede isolatie en de grote thermische massa (beton en KZS) verwacht ik geen grote problemen met het tijdelijk 'uitschakelen' van de WP (ik weet dat een WP niet van grote temperatuurverschillen houdt, maar met een 'slow start' script schijn je best een goede COP te kunnen handhaven (discussies over de details hiervan beter in een WP topic lijkt me)
Zelfs een zelfbouw systeem duurt dit jaren, laat staan een 3-fase Victron systeem met koopaccus, dan ben je zo 10-15k+ lichter. Je moet dit voorlopig echt als hobby zien IMHO. Gaat hier ook komen als schuurtje staat, daar niet van, maar heb niet het idee dat ik er financieel de komende jaren flink op vooruit ga.
Vorig jaar was je wel spekkoper als je een ESS systeem draaiend had, maar of die spreiding in pieken en dalen nog terugkomt?
Ik heb er nog niet echt aan gerekend, maar dat idee heb ik inderdaad ook. Zeker nu er nog saldering is en je dus een gratis accu hebt welke voor mij zelfs gratis "buffert" over de seizoenen heen (al duurt dat dus waarschijnlijk niet heel lang meer).bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:56:
Maar dat kan financieel met de huidige DA tarieven niet echt uit.
Zelfs een zelfbouw systeem duurt dit jaren, laat staan een 3-fase Victron systeem met koopaccus, dan ben je zo 10-15k+ lichter. Je moet dit voorlopig echt als hobby zien IMHO. Gaat hier ook komen als schuurtje staat, daar niet van, maar heb niet het idee dat ik er financieel de komende jaren flink op vooruit ga.
Vorig jaar was je wel spekkoper als je een ESS systeem draaiend had, maar of die spreiding in pieken en dalen nog terugkomt?
Overigens hoeft het niet perse Victron te worden (overweeg ook Deye en Enphase, of eventueel andere oplossingen welke in Nederland goed supported zijn). En inderdaad voorlopig is het hobby, maar wel met het idee om voldoende kennis en ervaring op te bouwen om beslagen ten ijs te komen op het moment dat het er wèl toe doet.
Maar voor nu wil ik me hier beperken tot het bepalen van een goede indeling van mijn meterkast t.b.v. SAP/PAP. Heb overigens ook een aangapaste vraag in het elektra huisinstallaties topic gepost omdat die indeling meer behelst dan alleen PAP/SAP en daar ook nog wat goede tips gekregen.
Als je op het foto tabblad klik (bovenaan de pagina) dan kan je heel wat inspiratie op doenBatilan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:26:
[...]
Thx!
Die had ik inderdaad ook al op mijn lijstje staan n.a.v. de discussies op dit topic, maar aangezien ik eerst nog niet daadwerkelijk met een SAP start omdat het naar verwachting in mijn initiële situatie nog niets oplevert, wil ik er nog geen € 1000,- + tegen aan gooien, maar wel voorbereiden op het SAP scenario op het moment dat het wèl interessant wordt. Wat dat betreft, lijkt het me wel handig om vast ruimte te reserveren voor deze jongens. Heb jij voorbeelden (tekeningen of foto's) hoe je deze switches het beste kunt (na-)installeren in de meterkast? (of is het gewoon een kwestie van wat ruimte overlaten tussen de meter en de groepenkast?)
Zo ben ik wèl voorbereid, maar kan de investeringen nog even achterwege laten, maar wel een goede reminder
![]()
Ook hoop ik dat er tegen die tijd switches zijn die je middels Domotica kunt aansturen (de discussies daarover komen meestal uit op wat obscuurdere (meestal Chinese) oplossingen?). En ja, ik ken de beperkingen van het 'live' omschakelen(en laat de installatie sowieso over aan een erkende installateur
, ook al kennen velen het concept SAP nog niet eens
)
Overigens zou ik overwegen mits je de ruimte hebt natuurlijk om je pv minimaal 3 x zo groot te maken ( ik heb zelf 23 kw en dat is nog te weinig met 2 autos en full electric)
Thx! Heb inderdaad al wat foto voorbeeldjes naar de installateur gestuurdArnaud1980 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:07:
[...]
Als je op het foto tabblad klik (bovenaan de pagina) dan kan je heel wat inspiratie op doen
Overigens zou ik overwegen mits je de ruimte hebt natuurlijk om je pv minimaal 3 x zo groot te maken ( ik heb zelf 23 kw en dat is nog te weinig met 2 autos en full electric)
Ik overweeg zeker om PV verder uit te breiden, maar dan niet via de aannemer, scheelt weer de nodige provisies en extra kosten (2e krachtgroep is reeds voorzien daarvoor).
Maar goed, de korte termijn prio is om de installateur de juiste input te geven. Intussen is de globale indeling van de meterkast t.b.v. PAP+SAP wel ongeveer duidelijk (waarbij ik niet een 2e groepenkast voorzie op dit moment, volgens mij staat dit nergens als eis genoemd?).
Blijft over de indeling van de groepen zoals voorgesteld in mijn oorspronkelijke post. Ik gebruik dan wel een wat vrije interpretatie van artikel 2.5.c in de Netcode elektriciteit
Ben benieuwd of er nog specifieke suggesties daarover zijn (behalve dan "het mag niet"
Ik vind het SAP en het er niet mogen wonen wel wat vreemd..
Start levering De levering start op 02072023
Looptijd 1 jaar
Einddatum 01072024
Soort tarief Vast
De leveringskosten gaan in vanaf de startdatum van levering, staan vast gedurende de
looptijd van jouw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen.
Allocatiepunt Dit is een secundair allocatiepunt. Dat betekent dat je op de locatie van deze aansluiting
niet mag wonen. Meer weten? Kijk dan eens op engie.nl/klantenservice/overigezaken/
meerdereleveranciers.
ENGIE Opgewekt elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen 0,37359 0,45204
dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen 0,32067 0,38801
dubbeltarief dal excl. overheidsheffingen 0,19468 0,23556
dubbeltarief normaal excl. overheidsheffingen 0,24760 0,29960
vaste leveringskosten per dag 0,18455 0,22331
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Is het niet zo dat als je er niet mag wonen, dat je dan niet energiebelasting terug krijgt (596,85 euro in 2023)? Je wordt dan m.i. niet als particulier gezien.DmC1982 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:17:
Contract/overeenkomst van Engie is binnen. Op verzoek post ik dit hier.
Ik vind het SAP en het er niet mogen wonen wel wat vreemd..
Het zou netter zijn als ze vermelden dat de SAP niet voor woonfuncties gebruikt mag worden.aa4ever schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:15:
[...]
Is het niet zo dat als je er niet mag wonen, dat je dan niet energiebelasting terug krijgt (596,85 euro in 2023)? Je wordt dan m.i. niet als particulier gezien.
Op de website van Liander wordt een SAP aangeraden als je meer geld kunt krijgen voor je teruggeleverde stroom. Zie https://www.liander.nl/co...en/extrameetpunt/aanvraagJohn245 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:58:
[...]
Het zou netter zijn als ze vermelden dat de SAP niet voor woonfuncties gebruikt mag worden.
Extra meetpunt aanvragen
Soms kan het handig zijn om meerdere energieleveranciers op één aansluiting (MLOEA) te contracteren, bijvoorbeeld wanneer u uw verbruik en teruglevering apart wilt verrekenen of wanneer u uw aansluiting deelt met iemand anders. We helpen u graag bij op weg.
Hoezo mag je er dan niet meer wonen? Ik begrijp dat niet zo goed...
- 2 x kabel met 16 glasvezels aangelegd (inclusief patch panels)
- 2 x 2 Cat 7 kabel vervangen door 2 x 5 Cat 7 kabel
- Kabel voor PV naar SAP aangelegd
- Kabel voor accu aangelegd
- Deel van meterkast verplaatst naar onderverdeler om plaats te maken voor SAP
1) boren
:strip_exif()/f/image/855PXTlbX1ATX2kHpVlpKJYQ.jpg?f=fotoalbum_large)
2) kabelgoot
:strip_exif()/f/image/8Ec0tMBPnDwmlo70LCjhc5Ld.jpg?f=fotoalbum_large)
3) traject
:strip_exif()/f/image/XV0VSuMEmOWUcRlITXWZk3ip.jpg?f=fotoalbum_large)
4) pluggen
:strip_exif()/f/image/clKc2LYcimcfP3IhLxdpfYXS.jpg?f=fotoalbum_large)
5) montage pluggen
:strip_exif()/f/image/9521AFzM4IEFAcaXuKOWnV4z.jpg?f=fotoalbum_large)
6) Glascezel (rode mantelbuis) Cat 7 (zwarte co-flex) diverse electra kabels (kabelgoot)
:strip_exif()/f/image/yDfr5vUPS61d9m9z4NCHL5PB.jpg?f=fotoalbum_large)
7) Visite
:strip_exif()/f/image/u0WY8L8LyVoiQt3bIRqlspIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je verkeerd redeneert. Je kan nu al geld besparen met een ESS. Het klopt dat als er niets verandert, dat dan de terugverdientijd te lang is. Maar we weten allemaal dat de saldering stopt. Dus nu investeren betekent nu al geld besparen. Als salderen stopt, dan nog meer geld besparen, wat uiteindelijk zorgt voor een interessante terugverdientijd. Als salderen stopt hoef je, als je nu al een ESS koopt, niet alsnog een investering te doen, want die heb je al gedaan, én je hebt al geld bespaard.bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:56:
Maar dat kan financieel met de huidige DA tarieven niet echt uit.
Ik denk dat jij verkeerd redeneert
Inderdaad. Punt. Goede samenvatting.Het klopt dat als er niets verandert, dat dan de terugverdientijd te lang is.
Dat is allerminst zeker.Maar we weten allemaal dat de saldering stopt.
Whut? Waar komt die conclusie opeens vandaan? Die is nergens op gebaseerd.Dus nu investeren betekent nu al geld besparen.
Is dit serieus?Als salderen stopt, dan nog meer geld besparen, wat uiteindelijk zorgt voor een interessante terugverdientijd. Als salderen stopt hoef je, als je nu al een ESS koopt, niet alsnog een investering te doen, want die heb je al gedaan, én je hebt al geld bespaard.
Met die redenatie kun je elke aanschaf goedpraten.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-04-2023 10:39 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wel wat off topicJohn245 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:35:
Weer een aantal stappen gezet in de voorbereding van de SAP......

(Dit zijn wel de "we pakken het goed aan" klussen)
Dat saldering gaat stoppen kan je op je vingers natellen. Het kost de overheid teveel geld en is een oneerlijk systeem tov de mensen die geen panelen hebben.de Peer schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:36:
[...]
Ik denk dat jij verkeerd redeneert![]()
[...]
Inderdaad. Punt. Goede samenvatting.
[...]
Dat is allerminst zeker.
[...]
Whut? Waar komt die conclusie opeens vandaan? Die is nergens op gebaseerd.
[...]
Is dit serieus?
Uiteraard is het ergens op gebaseerd. Als je nu al een ESS neemt kan je geld besparen. Bijvoorbeeld door je accu's te laden als de zon schijnt en het uurtarief is laag. Die kan je bij hoog tarief zelf gebruiken en terugleveren. Dat bespaart geld ten opzichte van zonder ESS. Niet genoeg voor een interessante terugverdientijd, maar het bespaart al geld.Whut? Waar komt die conclusie opeens vandaan? Die is nergens op gebaseerd.
Misschien begrijp je het nu. Dat je met deze redenatie elke aanschaf goed kan praten is natuurlijk onzin.Is dit serieus?
Omdat ik in 2013 al glasvezel wou en in 2013 was dat nog een stuk duurder. Aangezein het nu toch open moest ook gelijk de IT infrastructuur geupdate. Er staat een serverkast in de woning en 1 in de kelder van de garage dus wel handig om dat met glasvezel uit te rusten. Glasvezel is eigenlijk de norm tussen 2 gebouwen in verband met overspanningsbeveiliging.Simpel360 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:59:
[...]
Wel wat off topic, maar vraagje, waarom glasvezel?
(Dit zijn wel de "we pakken het goed aan" klussen)
Kwa uitvoering ziet het er goed uit.John245 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:35:
Weer een aantal stappen gezet in de voorbereding van de SAP
Maar wel wat vragen,
Glasfiber super en genoeg en je netwerk galvanische gescheiden.
Utp vervangen, waarom je hebt nu voldoende glas liggen, je kunt een backbone bouwen waar je U tegen zegt. Scheiding maken op basis van
(private) vlans. Dan is utp niet meer nodig toch.
Kabels voor pv en ev, kan niet zien of het 3 fase kabels zijn, maar ze lijken me een beetje dun. Vast niet meer dan 2,5 mm2. Zou ik dikker gemaakt hebben. Ivm verliezen, en waarom dan niet gelijk zowel je PAS en je SAP als een sub verdeler uitvoeren in je "schuur".
Maar wat ik al zei uitvoering puik.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Klopt, echter is er in die gebouwen dan ook iets meer gedaan aan potentiaal vereffening, overspanningsbeveiliging is een heel ander verhaal.John245 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:35:
[...]
Omdat ik in 2013 al glasvezel wou en in 2013 was dat nog een stuk duurder. Aangezein het nu toch open moest ook gelijk de IT infrastructuur geupdate. Er staat een serverkast in de woning en 1 in de kelder van de garage dus wel handig om dat met glasvezel uit te rusten. Glasvezel is eigenlijk de norm tussen 2 gebouwen in verband met overspanningsbeveiliging.
Nu komt (denk ik?) alles vanuit de woning naar de garage.
Let op met de aarding van de CAT7 bekabeling aan 2 kanten.
Dit en een separate aardkabel ivm potentiaal vereffening.psdata schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:39:
[...]
Kwa uitvoering ziet het er goed uit.
Maar wel wat vragen,
Utp vervangen, waarom je hebt nu voldoende glas liggen, je kunt een backbone bouwen waar je U tegen zegt. Scheiding maken op basis van
Kabels voor pv en ev, kan niet zien of het 3 fase kabels zijn, maar ze lijken me een beetje dun. Vast niet meer dan 2,5 mm2. Zou ik dikker gemaakt hebben. Ivm verliezen, en waarom dan niet gelijk zowel je PAS en je SAP als een sub verdeler uitvoeren in je "schuur".
Een aardpen laten slaan bij de garage gaat wat ver.........
Voldoende glas maar de switches voor redundante ISP hebben geen fiber. Heartbeat voor NAS en firewall heben ook geen fiber. Dus grootste deel is redundant.psdata schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:39:
[...]
Kwa uitvoering ziet het er goed uit.
Maar wel wat vragen,
ZIjn allemaal 5 aderige 6 mm2 kabels.
Ik heb PAP en SAP in garage met kelder (moet nog ff opgebouwd worden), zie:
:strip_exif()/f/image/n51xaBIeQjp8M97FfzlouDXp.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Onlangs had iemand hier zijn SAP binnen 3 weken. Bij mij duurde het 6 tot 8 weken dacht ik.marvel27 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:40:
Ik belde net even met Enexis om het proces van aanvragen van een SAP te bespreken, en zij gaven aan dat de doorlooptijden gemakkelijk een halfjaar is. Ligt dat in mijn met de ervaringen van andere Enexis-onderdanen hier?
BofkontpaQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:46:
yep 2 weekjes hier
Stedin, vorig jaar.
Elektrisch 8 weken, hierna nog een keer ruim 6 weken voor de administratie.
Foutje is zo gemaakt, heb verschillende EAN-codes voorbij zien komen

Ze zeiden aan de telefoon ook dat het best even kon duren. Ik heb me toen na 8 dagen laten doorverbinden met de planning, en ik kreeg een dame aan de lijn die om 15:00 nog bezig was met de planning voor de volgende dagSimpel360 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:52:
[...]
Bofkont![]()
Stedin, vorig jaar.
Elektrisch 8 weken, hierna nog een keer ruim 6 weken voor de administratie.
Foutje is zo gemaakt, heb verschillende EAN-codes voorbij zien komen.
Ik grapte “morgen?”
En dat was goed
Dus uiteindelijk iets langer dan een week na opdracht.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn aanvraag bij Liander is al zo lang geleden…vorig jaar november of zo. Planning is nu week 37.
Mazzelaar! Ik heb he bij Liander op 21 april 2022 aangevraagd, nog steeds geen planning. Ze wilden hem per se niet aansluiten zolang de verzwaring nog niet was uitgevoerd.WillemP22 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 04:52:
Lekker snel bij Enexis!
Mijn aanvraag bij Liander is al zo lang geleden…vorig jaar november of zo. Planning is nu week 37.
25.010 Wattpiek Oost / West
Eerste contact gehad met de netbeheerder, ziet er naar uit dat er een nieuwe kabel eerst moet komen met een wachttijd van 2 jaar..bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Ja, in principe is er nu nl geen plek voor de doorlasdoos die ze onder het SAP meterbord plaatsen.
Er zal eerst flink gesaneerd moeten worden gok ik. Al contact gehad met netbeheerder?
Zou 'm gewoon asap in mijnaansluiting knallen met fotos, dan weet je het het snelst.
Of dit door een van je buren laten doen, dan heb je kans dat het voor jou gratis is...

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jnnivf1IEZ0rD0yovGnTBGV.jpg?f=user_large)
Bij Powerpeers kun je dus wel een contract krijgen als je het EAN nummer aangeeft van de PAP
zelfde meegemaakt bij powerpeers , en ook PUUR oid?kiddyl schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:13:
Dat is hier al vaker voorbij gekomen. Energie leveranciers zijn verplicht te leveren op de PAP, maar een contract voor een SAP mogen ze inderdaad weigeren.
Bij Powerpeers kun je dus wel een contract krijgen als je het EAN nummer aangeeft van de PAP
Sja dat zou betekenen dat de faseaansluitingen naar je hoofdschakelaars omgewisseld moeten worden. Niet onoverkomelijk, wel onhandig. Snap daarom de reden niet zo waarom ze het weigeren. Wat schiet je er mee op
edit:
Of een extra omschakelaar monteren. @peer heeft dat ook toch?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-05-2023 11:01 ]
Mijn situatie:
82 zonnepanelen, opbrengst ~ 20.000 kWh
Verbruik vorig jaar ~ 18.000 kWh (Eigen auto plus twee van de buren die bij mij laden)
Geen gas, all electric (Warmtepomp en straks airco's)
Huidig energiecontract loopt t/m voorjaar 2025 en is gunstig bij Vandebron, maar TLV is laag
Vorig jaar SAP aangevraagd met het idee van zonnepanelen op SAP met een hoge TLV en zo slim 'salderen' via de bankrekening.
Situatie is nu dat SAP nog (steeds) niet is aangesloten maar heb inmiddels wel (eindelijk) een EAN nummer dus kan een contract gaan afsluiten. De hoogtijdagen van hoge TLV zijn natuurlijk voorbij dus dat is jammer.
Mijn gedachte is nu om op SAP een contract af te sluiten met uurtarieven (bijvoorbeeld ANWB) en daar de laadpaal op te zetten wanneer de tarieven gunstig zijn (Lager dan TLV bij Vandebron). Omschakelen met Hager SFT440.
Ik wil het tweede SAP sowieso hebben, mijn toekomstbeeld is dat heus nog wel een keer voorkomt dat er (grote) verschillen gaan ontstaan tussen energiecontracten.
Komt het logisch over zo?
ik vind het wel logisch ja. zeker nu er straks weer jaarcontracten (met boete voor opbreken) zijn. Dan is het misschien wel handig om de Hager gewoon om te zetten en op dat moment een gunstig contract af te sluiten.Laurens__ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:36:
Ik wil even checken of mijn redenering logisch is op dit moment.
Mijn situatie:
Verbruik vorig jaar ~ 18.000 kWh (Eigen auto plus twee van de buren die bij mij laden)
Huidig energiecontract loopt t/m voorjaar 2025 en is gunstig bij Vandebron, maar TLV is laag
Vorig jaar SAP aangevraagd met het idee van zonnepanelen op SAP met een hoge TLV en zo slim 'salderen' via de bankrekening.
Situatie is nu dat SAP nog (steeds) niet is aangesloten maar heb inmiddels wel (eindelijk) een EAN nummer dus kan een contract gaan afsluiten. De hoogtijdagen van hoge TLV zijn natuurlijk voorbij dus dat is jammer.
Mijn gedachte is nu om op SAP een contract af te sluiten met uurtarieven (bijvoorbeeld ANWB) en daar de laadpaal op te zetten wanneer de tarieven gunstig zijn (Lager dan TLV bij Vandebron). Omschakelen met Hager SFT440.
Ik wil het tweede SAP sowieso hebben, mijn toekomstbeeld is dat heus nog wel een keer voorkomt dat er (grote) verschillen gaan ontstaan tussen energiecontracten.
Op langere termijn kan je de kosten er wel uithalen. Ik heb zelf twee Emat magneetschakelaars (1x 4NC en 1x 4NO) met een vertraagd opkomend en vertraagd afvallend relais geïnstalleerd. Die worden weer door een Shelly relais aangestuurd. Zo heb je nooit overlap en kan je toch op afstand overschakelen van Sap naar pap vvLaurens__ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:36:
Ik wil even checken of mijn redenering logisch is op dit moment.
Mijn situatie:
Dank voor het delen! Ja als ik een business case heb om automatisch te schakelen zal ik dat wel gaan inrichten. Voor nu lijkt me handmatig kunnen schakelen goed genoeg, ik heb nog geen datum voor installatie SAP.LecramR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:53:
[...]
Op langere termijn kan je de kosten er wel uithalen. Ik heb zelf twee Emat magneetschakelaars (1x 4NC en 1x 4NO) met een vertraagd opkomend en vertraagd afvallend relais geïnstalleerd. Die worden weer door een Shelly relais aangestuurd. Zo heb je nooit overlap en kan je toch op afstand overschakelen van Sap naar pap vv
Op het moment zijn er ook geen contracten met een TLV hoger dan mijn kostprijs.
Hiermee ben ik flexibel en kan ik de verdeling van de groepen op de PAP en SAP wijzigen. Ik ben een beetje huiverig voor de relaisoplossingen. Het is belangrijk dat de nul bij drie fasen nooit eerder afschakelt of later inschakelt. Dit zou dan spanningspieken kunnen veroorzaken.
Verder complimenten voor alle bijdragen. Heb ik al veel van geleerd.
Wat doet een 4p relais dan anders dan een 4p schakelaar? Beiden schakelen alle polen in één keer.Mraco schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:51:
Ik meld mij ook maar even op dit forum. Ik heb een tweede meter aangevraagd bij Alliander tbv een secundair allocatiepunt. Ik maak voor de verdeling van de groepen gebruik van distributieblokken.
[Afbeelding]
Hiermee ben ik flexibel en kan ik de verdeling van de groepen op de PAP en SAP wijzigen. Ik ben een beetje huiverig voor de relaisoplossingen. Het is belangrijk dat de nul bij drie fasen nooit eerder afschakelt of later inschakelt. Dit zou dan spanningspieken kunnen veroorzaken.
Verder complimenten voor alle bijdragen. Heb ik al veel van geleerd.
Grappig. Een idee door de EMAT's een keer te vervangen door Hagers (ESC440S / ESC441)? Iets duurder maar een stuk betere kwaliteit. (Die fan Hager zijn industriële kwaliteit, die goedkope EMAT's zie je onder meerdere merken terug met wisselende reviews (zie oa Heschen HSR1-63 en CT1-63 op Amazon).LecramR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:53:
[...]
Op langere termijn kan je de kosten er wel uithalen. Ik heb zelf twee Emat magneetschakelaars (1x 4NC en 1x 4NO) met een vertraagd opkomend en vertraagd afvallend relais geïnstalleerd. Die worden weer door een Shelly relais aangestuurd. Zo heb je nooit overlap en kan je toch op afstand overschakelen van Sap naar pap vv
Letten we wel op met al die relais akties op de specs van die relaisWhiskey48 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:33:
[...]
Grappig. Een idee door de EMAT's een keer te vervangen door Hagers (ESC440S / ESC441)? Iets duurder maar een stuk betere kwaliteit. (Die fan Hager zijn industriële kwaliteit, die goedkope EMAT's zie je onder meerdere merken terug met wisselende reviews (zie oa Heschen HSR1-63 en CT1-63 op Amazon).

40 A schakelen ohmse belasting is wat anders als ind. of cap.
RTFM

... Hoe bedoel je?Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:46:
[...]
Letten we wel op met al die relais akties op de specs van die relais![]()
40 A schakelen ohmse belasting is wat anders als ind. of cap.
RTFM
De Hager als Emat zijn AC schakelaars, waarbij de S versie van Hager een gelijkrichter erbij is ingebouwd om de brom tegen te gaan?
[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey48 op 17-05-2023 08:47 ]
Jij schrijf dat?Whiskey48 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:46:
[...]
... Hoe bedoel je?
De Hager als Emat zijn AC schakelaars, waarbij de S versie van Hager een gelijkrichter erbij is ingebouwd om de brom tegen te gaan?
Advies geven is met sommigen zaken nogal tricky, zeker als je te kort door de bocht gaat.
RTFM: Read The F*cking Manual.
Er is wel iets meer als 40A AC dus dikke prima.
Type belasting doet ook nogal een duit in het zakje. Hager is daar nogal duidelijk in.
Haha, ik geef geen advies hoor, ik geef alleen aan dat áls je een magneetschakelaar neemt je een (veel) duurdere Hager kunt overwegen.Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Jij schrijf dat?
Advies geven is met sommigen zaken nogal tricky, zeker als je te kort door de bocht gaat.
RTFM: Read The F*cking Manual.
Er is wel iets meer als 40A AC dus dikke prima.
Type belasting doet ook nogal een duit in het zakje. Hager is daar nogal duidelijk in.
Ik lees op tweakers vaak dat EMAT graag vermeden wordt en op Amazon zie je (wat lijkt) hetzelfde apparaat als de EMAT, maar toch wel wat reacties dat deze kan stoppen met functioneren na verloop van tijd. (zal vast incidenteel zijn, maar lijkt me minder snel te gebeuren bij een (veel) duurder product als die van Hager.
Qua werkwijze zit er volgens mij geen verschil in de EMAT en de Hager.
Maargoed, het was dus meer een vraag/tip voor als iemand iets van EMAT in hun meterkast stopt (ik heb alles vervangen door ABB, maar dat is m'n eigen keus).
ABB hanteerd de zelfde uitzonderingen.Whiskey48 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:05:
[...]
Haha, ik geef geen advies hoor, ik geef alleen aan dat áls je een magneetschakelaar neemt je een (veel) duurdere Hager kunt overwegen.
Ik lees op tweakers vaak dat EMAT graag vermeden wordt en op Amazon zie je (wat lijkt) hetzelfde apparaat als de EMAT, maar toch wel wat reacties dat deze kan stoppen met functioneren na verloop van tijd. (zal vast incidenteel zijn, maar lijkt me minder snel te gebeuren bij een (veel) duurder product als die van Hager.
Qua werkwijze zit er volgens mij geen verschil in de EMAT en de Hager.
Maargoed, het was dus meer een vraag/tip voor als iemand iets van EMAT in hun meterkast stopt (ik heb alles vervangen door ABB, maar dat is m'n eigen keus).
Ze doen dan wel het zelfde kunstje maar lees en begrijp ALLE specs.
Napraten van anderen geeft ook risico's
(Hoe goed bedoeld ook)
[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 17-05-2023 12:31 ]
Of werken jullie hier met een stel relays die zowel een default on en default off configuratie ondersteunen? Ik zou namelijk absoluut niet willen dat er twee stuursignalen nodig zijn om een schakeling succesvol te laten verlopen. Bovendien is het van belang om de schakeltijd sub 50 ms te houden om uitval electronica te voorkomen. (De ESC440S benoemt deze niet.) Het zou een beetje lullig zijn als je home assistant installatie zichzelf uitschakelt als je switcht tussen SAP en PAP.
De duurzaamheid van bijvoorbeeld een ESC440S is dan weer een stuk minder interessant; als het goed is schakel je maximaal 8760x op een jaar. Bovendien zal er als het goed is hier niemand (nog) met high-power sodiumlampen + ballast werken. Alle apparatuur voor consumenten heeft immers een hoge power factor, en je gebruikt deze schakelaars niet om apparatuur op te starten. Inrush current zou dan ook veel minder van belang zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 17-05-2023 17:22 ]
Als eerste opmerking daarvoor gebruik je toch een UPS toch voor, voor de bescherming van je IT benodigheden in je huis. Ik heb hier zowel als in de meterkast (modem/router/switch) als op de zolder (serverkast) een UPS er voor.scoobs schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:17:
Bovendien is het van belang om de schakeltijd sub 50 ms te houden om uitval electronica te voorkomen. (De ESC440S benoemt deze niet.) Het zou een beetje lullig zijn als je home assistant installatie zichzelf uitschakelt als je switcht tussen SAP en PAP.
En ja ik maak op andere locatie's wel actief gebruik van gekochte ATS device's (in een DC's om enkel gevoede apprartuur toch de support te geven van 2 stroom feeds)
:strip_exif()/f/image/ovU4JJ3WUlXzquSCS3wlrunX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lRr4wSEmLqaSdqQv6pBF0mg5.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja ik heb er thuis in m'n rack ok zoiets hangen voor die appratuur welke maar 1 voeding heeft.
En ja het is overdone maar wel leuk. Voeding van de ATS is dan 1 feed vanuit de UPS en de andere feed van een tweede groep die ook nog op een andere fase zit
[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 17-05-2023 20:21 ]
Heb je merk type en of specificaties van deze ATS?psdata schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:38:
[...]
Als eerste opmerking daarvoor gebruik je toch een UPS toch voor, voor de bescherming van je IT benodigheden in je huis. Ik heb hier zowel als in de meterkast (modem/router/switch) als op de zolder (serverkast) een UPS er voor.
En ja ik maak op andere locatie's wel actief gebruik van gekochte ATS device's (in een DC's met enkel gevoede apprartuur)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja ik heb er thuis in m'n rack ok zoiets hangen voor die appratuur welke maar 1 voeding heeft.
En ja het is overdone maar wel leuk. Voeding van de ATS is dan 1 feed vanuit de UPS en de andere feed van een tweede groep die ook nog op een andere fase zit
Topic al eens door gelezen?scoobs schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:17:
Zijn er geen mensen hier die gebruik maken van een echte ATS ipv zelfbouw? (Al kan ik zo snel geen geschikte oplossing vinden die een beetje normaal formaat (max 8 modules) DIN formfactor heeft. Dat je dan een cheap aubess switchding erop plakt om voor het stuursignaal te zorgen is dan prima lijkt me. Zoiets hoeft alleen een aan/uit spanning uit te sturen. Schakelsnelheid is dan een stuk minder relevant.
Of werken jullie hier met een stel relays die zowel een default on en default off configuratie ondersteunen? Ik zou namelijk absoluut niet willen dat er twee stuursignalen nodig zijn om een schakeling succesvol te laten verlopen. Bovendien is het van belang om de schakeltijd sub 50 ms te houden om uitval electronica te voorkomen. (De ESC440S benoemt deze niet.) Het zou een beetje lullig zijn als je home assistant installatie zichzelf uitschakelt als je switcht tussen SAP en PAP.
De duurzaamheid van bijvoorbeeld een ESC440S is dan weer een stuk minder interessant; als het goed is schakel je maximaal 8760x op een jaar. Bovendien zal er als het goed is hier niemand (nog) met high-power sodiumlampen + ballast werken. Alle apparatuur voor consumenten heeft immers een hoge power factor, en je gebruikt deze schakelaars niet om apparatuur op te starten. Inrush current zou dan ook veel minder van belang zijn.
Zie : https://1va.co.uk/automat...h-16a-rackmount-p-83.html of https://olsondirect.co.uk...-iec-60320-c20-inlet-pdu/John245 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:46:
[...]
Heb je merk type en of specificaties van deze ATS?
Wij bestellen via ons kantoor in de UK. Maar gelukkig zijn de outlets C20 in en C13 uit
Maar wel degelijk en voor IT apparatuur zonder tweede voeding een uitkomst voor in een DC opstelling, waar eigenlijk alles dubbel is uitgevoerd.
[ Voor 13% gewijzigd door psdata op 17-05-2023 18:09 ]
Is het niet zo dat de functie van een ATS is om van de de ene naar de andere voeding over te schakelen in het geval de spanning wegvalt? Ik ben benieuwd wat dan de use case is mbt een SAP.scoobs schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:17:
Zijn er geen mensen hier die gebruik maken van een echte ATS ipv zelfbouw? (Al kan ik zo snel geen geschikte oplossing vinden die een beetje normaal formaat (max 8 modules) DIN formfactor heeft. Dat je dan een cheap aubess switchding erop plakt om voor het stuursignaal te zorgen is dan prima lijkt me. Zoiets hoeft alleen een aan/uit spanning uit te sturen. Schakelsnelheid is dan een stuk minder relevant.
Is het niet zo dat dan een relais met wisselcontacten voldoet? Ik zou het liefst overschakelen van de ene naar de andere met een korte overlap (tijdelijk PAP en SAP) gekoppeld. Dit om te voorkomen dat vermogen wordt geschakeld. Ik begrijp dat dit niet is toegestaan, maar het is wel beter voor de contacten van het relais en de apparaten in huis.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?Mraco schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Is het niet zo dat de functie van een ATS is om van de de ene naar de andere voeding over te schakelen in het geval de spanning wegvalt? Ik ben benieuwd wat dan de use case is mbt een SAP.
Is het niet zo dat dan een relais met wisselcontacten voldoet? Ik zou het liefst overschakelen van de ene naar de andere met een korte overlap (tijdelijk PAP en SAP) gekoppeld. Dit om te voorkomen dat vermogen wordt geschakeld. Ik begrijp dat dit niet is toegestaan, maar het is wel beter voor de contacten van het relais en de apparaten in huis.
Slechts 83 pagina's leesplezier met een keer of 4-5 uw vragen met dito antwoorden en discussie incl moderator ingreep. (Als ik het goed onthouden heb)

Het financieel rendement is wel wat negatief veranderd ondertussen.
De netcode niet.

(Klikbaar)
Genoeg creditwaardigheid voor je, ondanks dat ik misschien iets gemist heb in dit topic? Ik ben blij met mijn SAP, maar ik wil graag voorbij het innovacontract kijken, als automatisch schakelen wél rendabel zou kunnen zijn. Maar het valt me op dat het merendeel van je reacties nogal een sarcastische ondertoon hebben. Dat mag van mij wel wat minder.
Enfin, als je reageert op mijn opmerking van de magneetschakelaar en schakeltijden: ik heb de schakeltijd niet in de datasheet zien staan. Bovendien heb ik op een shelly + magneetschakelaar oplossing na nog geen échte DIN ATS voorbij zien komen hier. (en dan bedoel ik iets in de range van 25-63A, niet de gigantisch grote units van 125-4000A Ook niet bij de productpagina's van Schneider of ABB. Het kan best zijn dat ze niet bestaan, maar dat lijkt me stug. Zelfs het Chinese GEYA heeft iets dat doet wat ik wil, maar zoiets durf ik dan weer niet in de meterkast te hangen.
@psdata De tijd van flink wat thuisapparatuur heb ik wel een beetje gehad. Ik heb alleen nog wat AP's, router, poeswitch, en odroid voor HA draaien. Bovendien gaat het zich er ook om dat ik niet dingen als een werkende boiler, TV, airco, kookplaat, etc een interrupt wil geven terwijl ze in bedrijf zijn.
@Mraco Een goede ATS heeft een schakeltijd van >50ms om ervoor te zorgen dat de overdracht van stroombron seamless is voor de apparatuur die erachter zit. Of dit nu een geplande of ongeplande transfer is maakt niet uit in dezen. Je kunt inderdaad hetzelfde doen met magneetschakelaars, maar óf je verbind de meters direct (het deel dat illegaal is) aan elkaar door, óf je loopt risico dat de vertraging toch nog te hoog is, waardoor je apparatuur erachter uitvalt. Uit ervaring weet ik dat als je die SF440's een goeie ruk geeft, alles blijft draaien, maar dat is niet bepaald automatisch, en al helemaal niet iets dat je meermaals per dag wilt doen, als je tzt je producers en consumers regelmatig wilt laten switchen tussen de twee meters.
[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 17-05-2023 20:30 ]
Dit impliceert dan wel significante variatie binnen één dag; als je minder dan één keer per dag hoeft te switchen om dit relatief optimaal te hebben, dan loont het zich natuurlijk niet om ettelijke honderden euro's aan apparatuur te kopen + de logica te programmeren die ook rekening houdt met hoeveel je nog op welke meter moet salderen. Dan is met het handje alsnog de makkelijkste oplossing denk ik zo.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 17-05-2023 21:06 ]
"In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024."
Dit haal ik echter niet uit artikel 2.4 van de nieuwe energiewet. Weet toevallig iemand in welk artikel dit staat?
Denk dat sap ook voor 2e energiecontract interessant kan zijn, bijv. voor dynamisch contract om je auto goedkoop op te laden.John245 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:25:
Onderaan het topic in de let op is het volgende aangegeven:
"In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024."
Dit haal ik echter niet uit artikel 2.4 van de nieuwe energiewet. Weet toevallig iemand in welk artikel dit staat?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dan sta je helemaal los van salderingsregelingen en de afbouw daarvan. Dat je de juiste contracten voor je SAP en PAP moet afsluiten voor ieders situatie mag duidelijk zijn.
Heeft niets met credits te maken.scoobs schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:28:
[...]
[Afbeelding]
(Klikbaar)
Genoeg creditwaardigheid voor je, ondanks dat ik misschien iets gemist heb in dit topic? Ik ben blij met mijn SAP, maar ik wil graag voorbij het innovacontract kijken, als automatisch schakelen wél rendabel zou kunnen zijn. Maar het valt me op dat het merendeel van je reacties nogal een sarcastische ondertoon hebben. Dat mag van mij wel wat minder.![]()
Enfin, als je reageert op mijn opmerking van de magneetschakelaar en schakeltijden: ik heb de schakeltijd niet in de datasheet zien staan. Bovendien heb ik op een shelly + magneetschakelaar oplossing na nog geen échte DIN ATS voorbij zien komen hier. (en dan bedoel ik iets in de range van 25-63A, niet de gigantisch grote units van 125-4000A Ook niet bij de productpagina's van Schneider of ABB. Het kan best zijn dat ze niet bestaan, maar dat lijkt me stug. Zelfs het Chinese GEYA heeft iets dat doet wat ik wil, maar zoiets durf ik dan weer niet in de meterkast te hangen.
......
Het topic gaat over SAP dus ga ik er al van uit dat u deze heeft ook gezien de vraagstelling.
Wat u wil was mij al duidelijk.
Die "zoektocht" heb ik ook.
Het probleem is dat de geopperde producten daarvoor in basis niet voor geschikt zijn, zeker als je hele groepenkasten wil omschakelen.
De schakeltijden die niet genoemd zijn komt doordat deze nogal flexibel zijn en een verminderde capaciteit in vermogen hebben bij ind. of cap. belasting, iets om nogal rekening mee te houden. Je moet ook een stap verder denken in dit proces, er zijn situaties waarbij u of ik niet in staat zijn om de schakelhandeling te verrichten of te begeleiden, noem het "dat is het leven" of de WAF
Het e.e.a. gaat dus iets verder dan "kan toch en gaat niet fout" nog los van Netcode says no.
In mijn optiek kan je alleen veilig schakelen met een samengesteld product door hard door nul -0- te gaan. Dan maakt > 50ms of < 50ms niet meer uit. Maar dan nog Netcode says no.
Dit Netcode says no is alleen niet wat we horen willen
- een ATS gaat door 0 en is dus netcode compliant. Zou een goeie zijn als je anders per ongeluk twee bronnen doorverbind waarvan de frequentie uit fase loopt.
-dmv een signaalinput kun je deze ook zonder "dat is het leven" factoren laten schakelen. Of het de prijs waard is laat ik in het midden.
-Ik herhaalde een aantal keer dat ik juist niet met een paar contactors wilde schakelen. Dat die producten in de basis niet geschikt zijn snap ik.
Mbt inductie/cap belasting: klopt helemaal wat je zegt, ware het dat de loads in het huishouden geen zware inrush currents hebben van >40A. Dan zou je 16A B-kar eindzekering er nml regelmatig uit gaan: Die warmtepomp start heel rustig op, en een kookplaat schakelt alle coils indivueel, om die inrush te voorkomen. Dus tenzij je een flink aantal HPS lampen wilt schakelen loopt het wel los. Maar dat mag sowieeo niet.
Of misschien zelfs dat ze het zien inkomen?
Word er namelijk niet wijs van op internet behalve dat de energiebelasting schaal van 0-10.000 kwh loop.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
je moet uit de KOR als je omzet (per jaar) boven de 20.000 euro komt. Daar wil ik dus graag onder blijven.zonnepaneelxl schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:20:
Wij hebben nu bijna de 10.00kwh voor teruglevering op de energiemeter staan voor dit jaar met een verbruik van 0kwh. Krijgen wij hier nu nog problemen mee met de energieleverancier of belastingdienst dat je bijvoorbeeld als klein bedrijf gerekend word.
Of misschien zelfs dat ze het zien inkomen?
Word er namelijk niet wijs van op internet behalve dat de energiebelasting schaal van 0-10.000 kwh loop.
maar dit onderwerp is off topic hier. daar zijn andere topics voor. zoals het btw teruggave topic.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 08:43 ]
Ik ben na kortstondig klant te zijn geweest met de SAP, voor beide aangeslagen.Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:04:
[...]
Officieel hoef je maar 1 keer netbeheerskosten af te dragen aan de leverancier die op je primaire allocatiepunt levert. Dit is dan ook het hogere tarief (zeg €37 per jaar meer dan regulier). Daarnaast heb je bij diezelfde leverancier recht op de verminderde energiebelasting. Bij de leverancier op het SAP hoef je geen netbeheerkosten te betalen en heb je geen recht op de verminderde energiebelasting (1x per WOZ adres).
Dat is de theorie.
In de praktijk zijn er aanbieders waar het ‘mis’ gaat en die zowel de netbeheerkosten als de verminderde energiebelasting rekenen. Per saldo voor de gebruiker voordeliger, maar strikt formeel onjuist. Heb nog nergens gehoord van acties om dit te corrigeren dmv een naheffing oid.
Dus zowel de vaste leveringskosten, alsook de vermindering energiebelasting.
Per saldo dus 88 euro in mijn voordeel (?)
oh ook netbeheerkosten zie ik.
/f/image/urR9vez2Ip7DgmtiqWKhQnHI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 25-05-2023 16:53 ]
Bij welke energieleverancier was dit?paQ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Ik ben na kortstondig klant te zijn geweest met de SAP, voor beide aangeslagen.
Dus zowel de vaste leveringskosten, alsook de vermindering energiebelasting.
Per saldo dus 88 euro in mijn voordeel (?)
oh ook netbeheerkosten zie ik.
[Afbeelding]
Zoals vaker vermeld in dit topic zijn er diverse leveranciers die de regels niet goed toepassen. Vooralsnog lijkt dat zonder naheffingen en dus gunstig voor de consument.
Samen omHomer-Simpson schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:50:
[...]
Bij welke energieleverancier was dit?
Zoals vaker vermeld in dit topic zijn er diverse leveranciers die de regels niet goed toepassen. Vooralsnog lijkt dat zonder naheffingen en dus gunstig voor de consument.
Als ik bij beide meters de P1 poort uit wil lezen zijn ze in de praktijk verbonden. Hoe gaan jullie hier mee om?
Nee. Ac zijde verbonden.John245 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:08:
SAP en PAP mogen elektrisch niet met elkaar verbonden zijn. Maar hoe strict is dat.
Als ik bij beide meters de P1 poort uit wil lezen zijn ze in de praktijk verbonden. Hoe gaan jullie hier mee om?
Terugleveren op een aansluiting 3x25A
:strip_exif()/f/image/VN4ZzRaxCKTNOEvTSArDkmib.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door zonnepaneelxl op 26-05-2023 09:06 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Haha, top! Je drukt bijna je hoofdzekeringen eruit.zonnepaneelxl schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:03:
Hier gaat het helemaal mooi met de opbrengst van de zonnepanelen.
Terugleveren op een aansluiting 3x25A[Afbeelding]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Gewoon via Mijnaansluiting.nllinkforsoad schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:33:
In Enexis gebied, op een consumentenadres, wat is de juiste weg om een SAP aan te vragen? Ik kom telkens op de pagina's voor bedrijven uit, maar wil de aansluiting expliciet als consument hebben. Gaat dat goed?
Ah ja, dat bestaat ook nog voor consumenten natuurlijk... Dankje!
Heeft iemand al ervaring mee met een energiecontract speciaal voor een laadpunt?
In other news. Hoe zit het met de staat van V2X tegenwoordig?
[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 29-05-2023 23:29 ]
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038926/2023-01-01scoobs schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:27:
Een verlaagd belastingtarief voor elektrisch laden? Klinkt interessant. En erg fraudegevoelig.
In other news. Hoe zit het met de staat van V2X tegenwoordig?
Ik ben wel benieuwd welke reden je opgeeft om een SAP te installeren? Alleen energie coöperaties en VVE's mogen een SAP voor terug levering gebruiken.
(zie foto).
De optie 'anders' is wel mogelijk, mits goede argumentatie.
Wellicht stond het al ergens vermeld, maar ben net klaar met het doorlezen van het forum topic: 'zelf een powerwall bouwen' á 99 pagina's
Dus vond het wel eventjes welletjes
Gr. Erik
:strip_exif()/f/image/hN1x8HSm89dxOU0shGITqCT3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gaat over 'zuiver terugleveren'.Erik_Rave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke reden je opgeeft om een SAP te installeren? Alleen energie coöperaties en VVE's mogen een SAP voor terug levering gebruiken.
(zie foto).
Wellicht stond het al ergens vermeld, maar ben net klaar met het doorlezen van het forum topic: 'zelf een powerwall bouwen' á 99 pagina's...
Dus vond het wel eventjes welletjes![]()
Gr. Erik [Afbeelding]
ik kon het gewoon eenvoudig aanvragen vorig jaar.
Je vraagt volgens mij geen SAP aan, maar een extra aansluiting.Erik_Rave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
[...]
(zie foto).
Wellicht stond het al ergens vermeld, maar ben net klaar met het doorlezen van het forum topic: 'zelf een powerwall bouwen' á 99 pagina's...
Gr. Erik [Afbeelding]
Je moet elektriciteit -> wijzigen -> Extra meetpunt.
Net even geprobeerd en mijn scherm ziet er anders uit en staat duidelijk SAP:
En open invoerveld voor de reden.
/f/image/kaNKr8azykCSy2syqv3dKSFo.png?f=fotoalbum_large)
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Erik_Rave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
[...]
(zie foto).
/f/image/gbHDvcaxOHDPgDWhAZw1egZx.png?f=fotoalbum_large)
Stedin is het niet met je eens
Ik heb aangegeven PV installatie. Gewoon geaccepteerd. En ze komen de SAP om 08:45 installeren. Net gebeld dat ze iets later zijn.Erik_Rave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
[...]
(zie foto).
Gr. Erik [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 31-05-2023 08:04 ]
Dank voor de hulp!
Liander deelde mij telefonisch mee dat via mijnaansluiting.nl een 'nieuwe aansluiting' gekozen dient te worden. Dit moest echter zijn, wijzigen bestaande aansluiting.
Het is gelukt! Dank voor de reacties!
Gr. Erik
In december sap aangevraagd, helemaal nikseer gehoord. Weet nieteens wat t gaat kosten. Net maar eens gebeld.
Antwoord van de medewerker, de sap word geregeld door een andere afdeling. En die zijn niet bereikbaar, je moet maar gewoon wachten tot je wat hoort.
Echt, wat een ***bedrijf. Als het een normaal bedrijf was met concurrentie hielden ze geen klant over.
Iemand nog een idee welke weg ik nog kan bewandelen om toch nog snel een sap aan de muur te krijgen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Vanochtend een SAP aangevraagd via www.mijnaansluiting.nl. Tijdens dit proces kies je een week van installatie en kosten staan netjes vermeld.Makrolon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:08:
Wat een ballentent is Liander toch.
In december sap aangevraagd, helemaal nikseer gehoord. Weet nieteens wat t gaat kosten. Net maar eens gebeld.
Antwoord van de medewerker, de sap word geregeld door een andere afdeling. En die zijn niet bereikbaar, je moet maar gewoon wachten tot je wat hoort.
Echt, wat een ***bedrijf. Als het een normaal bedrijf was met concurrentie hielden ze geen klant over.
Iemand nog een idee welke weg ik nog kan bewandelen om toch nog snel een sap aan de muur te krijgen?
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.