Toon posts:

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
m'n overzicht is zo wel "af" denk ik
Lekker teleurstellende dag vandaag kwa opbrengst -O-
Het zag er gisteren gelukkig wat minder slecht uit (en nog 2 euro positief afgesloten)

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:09

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nou daar gaan we dan.
Contract met hoge TLV verhuisd naar SAP, lijkt allemaal goed te gaan. Netjes bevestiging dat tarieven gelijk blijven.

Nieuwe contract op de PAP moet nog ingaan dus, tijdelijk heeft UC waar ik al bij zat, daar ook even een contract op gezet met dezelfde tarieven. Maar die gaat over 2 weken over op BE.

Totale kosten:
SAP plaatsen, €260
Meterkastje (had ik nog liggen) met automaten en wat klein materiaal, €200

TLV 0,72 piek, 0,58 dal (kan ik nu niet beter overstappen naar enkel tarief op de SAP?)

Levering op de PAP 0,37/0,35

Met mijn verbruik heb ik dat er toch wel snel uit, en daarna zien we wel weer.

[Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 29-03-2023 20:28]

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sony: 25 F/1.4 GM | 35 F/1.4 GM | 50 F/1.2 GM | 85 F/1.8
| 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Zonenik
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-06 16:01
Die 260 voor plaatsing is wel goedkoop. Ik heb net even bij Enexis gekeken en kwam daar een bedrag van 573,49 tegen voor het aanbrengen van een extra meetpunt. Of ben ik appels met peren aan het vergelijken? Kom net kijken in de wondere wereld van Tweakers, vandaar.

Omdat ik bij mijn leverancier nog een TLV heb van 0,74 en ik na lang wachten eindelijk de panelen heb liggen, kwam ik bij dit topic uit. Aangezien ik verwacht dat het genoemde tarief vanaf 1 juli drastisch omlaag zal gaan (huidige modelcontract van leverancier is al veel lager) weet ik niet of ik me het gedoe nog op de hals moet halen.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zonenik schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:34:

Omdat ik bij mijn leverancier nog een TLV heb van 0,74 en ik na lang wachten eindelijk de panelen heb liggen, kwam ik bij dit topic uit. Aangezien ik verwacht dat het genoemde tarief vanaf 1 juli drastisch omlaag zal gaan (huidige modelcontract van leverancier is al veel lager) weet ik niet of ik me het gedoe nog op de hals moet halen.
Of het waard is kan je alleen zelf uitrekenen. Hier hebben we sinds eind februari een SAP.

De kosten van installatie door Eneco en materiaal komen uit op ongeveer 700 euro. Geen elektricien laten komen omdat ik alles zelf heb aangepast. Mijn eerste aanvraag was in augustus, maar toen twijfelde ik omdat een elektricien laten komen ook weer extra kosten geeft en het terugverdien model toen lastiger in te schatten was. Variabel was toen nog niet zo laag als nu bijvoorbeeld.

Maart was voor ons gemiddeld 30,34 cent (Tibber) met een TLV van 90,682 cent. Het verschil van 60 cent met mijn maandelijks verbruik van 300 kWh geeft ongeveer een terugverdientijd van net geen 4 maanden bij gelijkblijvende tarieven.

Na september kijk ik wel wat wij gaan doen en zijn wij met een SAP heel erg flexibel. Ondertussen zijn de kosten van de SAP er uit en houden we er zelfs iets aan over.

Als extra kijken wij nu naar mogelijkheden om eerder van het gas af te gaan. Wat de energie prijzen gaan doen weet niemand, maar bij 90 cent TLV blijf ik wel bij gas voor de verwarming. Met de SAP kunnen wij daar nu ook serieus naar kijken. Net als een elektrische auto.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Zou het niet juist handig zijn om bijv. [naast je PV] de kookgroep ook te zetten op je SAP?

Tegenwoordig is een terugleververgoeding +/- EUR 0,30

En koken doe je vaak tijdens dure 'spitsuren' van bijv. een Tibber. Toch?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:38

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:27:
Zou het niet juist handig zijn om bijv. [naast je PV] de kookgroep ook te zetten op je SAP?

Tegenwoordig is een terugleververgoeding +/- EUR 0,30

En koken doe je vaak tijdens dure 'spitsuren' van bijv. een Tibber. Toch?
een SAP neem je juist om verbruik en productie te scheiden. Dus je hebt sowieso maar een marginaal verdienmodel als je TLV 30 cent is.

maar ik snap wat je bedoelt. Je bespaart er wel een paar euro mee.
Tijdens de dure uren (boven de 30 cent) kun je dan beter salderen.

[Voor 43% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 12:47]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Vrijdag wordt hier de SAP aangesloten.

Kan ik nu al een contract ervoor afsluiten? Ik zie wel iets van een tweede EAN in de correspondentie van Liander?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05:57
Ik overweeg ook een SAP via Enexis. iemand enig ervaring hoe lang het duurt voordat Enexis komt met een tweede meter?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:05
Cagdas schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:19:
Ik overweeg ook een SAP via Enexis. iemand enig ervaring hoe lang het duurt voordat Enexis komt met een tweede meter?
Wellicht even teruglezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:31:
Vrijdag wordt hier de SAP aangesloten.

Kan ik nu al een contract ervoor afsluiten? Ik zie wel iets van een tweede EAN in de correspondentie van Liander?
gewoon proberen. je EAN code kun je alvast opzoeken (lees het topic even terug, zoek op EAN) en daarmee proberen aan te melden.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:50
Hmm, Tibber heeft de teruggave energiebelasting er sinds deze maand afgehaald op de SAP. Dat is jammer. Heeft iemand een variabele leverancier die dit nog wel doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ferrox1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:36:
Hmm, Tibber heeft de teruggave energiebelasting er sinds deze maand afgehaald op de SAP. Dat is jammer. Heeft iemand een variabele leverancier die dit nog wel doet?
Klopt, bij mij sinds vorige afrekening (Februari) al overigens. Als zonneplan dit nog wel uitkeert wil ik wel overstappen ;)

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-04-2023 13:40]

• Ferrox1
Is er iemand met Zonneplan op zijn SAP? Die is nog wel interessant met zijn tarief idd..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21
Daar heb je bij een SAP ook helemaal geen recht op, dus dit is niet meer dan normaal. Valt me tegen dat ze dat onterecht uitgekeerde belastinggeld niet gewoon terugvorderen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ferrox1
Andrehj schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:16:
[...]

Daar heb je bij een SAP ook helemaal geen recht op, dus dit is niet meer dan normaal. Valt me tegen dat ze die onterecht uitgekeerde vergoeding niet gewoon terugvorderen.
Klopt helemaal. Wellicht komt dat nog. Had dit voordeel ook niet meegenomen in mijn beslissing om een SAP te plaatsen, dat doe ik op basis van de regelgeving.

Desalniettemin, wel jammer >:)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 21:26
Inmiddels levert Tibber hier al 6 maanden op de SAP, maar waar ik totaal overheen gelezen had is dat ze ook netbeheerkosten in rekening hebben gebracht in die tijd. Zoals ik lees op de site van de netbeheerder is dit niet de bedoeling. Ik heb Tibber hier net over gemaild. Dus voor diegenen die ook Tibber hebben op de SAP even de factuur controleren! Is toch 70cent per dag...

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-06 21:28
:'( Iemand enig idee of je deze bij zonneplan wel krijgt O-)

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-06 20:39
Arnaud1980 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:59:
[...]

:'( Iemand enig idee of je deze bij zonneplan wel krijgt O-)
Als het goed is niet. Terugave energiebelasting krijg je per aansluiting…niet bij een 2e, 3e, 4e etc allocatiepunt.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-06 18:37
Beste allen,

het was circa 6 maanden geleden dat ik deze thread las en leerde over PAP/SAP. Ik zag de kansen, maar ook dat het handmatig omschakelen natuurlijk onhandig is en daarnaast er veel meer kansen zitten in intelligent stroom gebruiken door verschillende onderdelen in het huis, al dan niet een deel van de stroom via PAP, andere deel via SAP. Denk aan warmtepomp harder laten draaien als lage tarieven, zodat je later niet hoeft te gebruiken, koelkast aan als goedkoop om daarna even zonder te kunnen als het duur is. Zeker in combinatie met batterijen.....

Daarom ben ik een aantal maanden geleden met een vriend (we zijn beide ervaren tech-ondernemers) gaan zitten en een idee bedacht om aansturing geheel automatisch te doen door combinatie van een slim apparaat in de meterkast die meerdere groepen kan aansturen al dan niet in combinatie met een PAP en SAP en automatisch obv intelligente algoritmen en/of via een app, kan aan/uitzetten en/of kan schakelen van/naar SAP/PAP voor elke groep (denk aan huis, laadpaal, warmtepomp, jacuzzi, batterij) apart.

Zeker sinds de Europese Commissie een maand geleden aangaf voorstander te zijn van "iedereen moet in de toekomst het recht krijgen om twee contracten af te sluiten. Een met een vast tarief voor alledaags verbruik en nog een tweede contract met een dynamische prijs" en "In de praktijk kunnen huishoudens dit straks zelf regelen via een app op de mobiele telefoon", zijn we losgegaan. (zie
https://www.telegraaf.nl/...-voor-opladen-stekkerauto).

We hebben een paar maanden ontwikkeld en getest, gezorgd dat alles vanuit veiligheidsoogpunt overgedimensioneerd is (alles tot 40A, temp meter, zorgen dat bij uitzetten alles naar PAP gaat, continue fase meeting, flux meeting, etc). Gisteren hebben wij dan in mijn meterkast het eerste exemplaar opgehangen.....en het werkt helemaal zoals bedacht! Woehoe!! Vlekkeloos overschakelen van SAP naar PAP zonder dat de stroom er af valt, per groep, met perfect meten van verbruik, fase etc. De komende periode gaan we de software in het apparaat uitbreiden (zorgen dat we remote kunnen flashen voor updates, dat wifi en bluetooth die op de chip zitten werken) en daarna gaan we zorgen dat we de informatie naar een service online gaan sturen, waarin we dan alle intelligentie willen stoppen om automatisch te schakelen (auto laden aan/uit, batterij laden aan/uit) en te voorspellen wanneer door welke groep PAP/SAP moet worden gebruikt op basis van de vaste tarieven en de tarieven op dynamisch tarief 24 maanden vooruit, rekening houdend met saldering en teruglevertarieven. Het apparaat is voorbereid op gebruik van batterijen aansturen, warmtepomp etc dmv P1 poorten, etc)

De mensen die deze thread volgens snappen waarschijnlijk wel wat de mogelijkheden van een dergelijk apparaat zijn. Door het automatisch aan- en uitzetten en schakelen tussen SAP en PAP zijn investeringskosten snel terugverdiend, zelfs zonder dat er nog batterijen zijn...

Waarom dit bericht? Vooral om te horen of jullie ook zo enthousiast zijn als wij! Afhankelijk van het enthousiasme, de reacties gaan we wellicht nog een tiental prototypes maken, business plan schrijven, etc. Ben uiteraard ook erg benieuwd of mensen nog ideeën hebben van wat je nog meer zou kunnen aansturen om op die manier te helpen het net te ontlasten als nodig en kosten te besparen voor de consument. Als jullie het een slecht idee vinden horen wij dat uiteraard ook graag, dan kan ik daar ook van leren :).

Thanks!

Rick

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:34
Rick.G schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:15:
Beste allen,

het was circa 6 maanden geleden dat ik deze thread las en leerde over PAP/SAP. Ik zag de kansen, maar ook dat het handmatig omschakelen natuurlijk onhandig is en daarnaast er veel meer kansen zitten in intelligent stroom gebruiken door verschillende onderdelen in het huis, al dan niet een deel van de stroom via PAP, andere deel via SAP. Denk aan warmtepomp harder laten draaien als lage tarieven, zodat je later niet hoeft te gebruiken, koelkast aan als goedkoop om daarna even zonder te kunnen als het duur is. Zeker in combinatie met batterijen.....

Daarom ben ik een aantal maanden geleden met een vriend (we zijn beide ervaren tech-ondernemers) gaan zitten en een idee bedacht om aansturing geheel automatisch te doen door combinatie van een slim apparaat in de meterkast die meerdere groepen kan aansturen al dan niet in combinatie met een PAP en SAP en automatisch obv intelligente algoritmen en/of via een app, kan aan/uitzetten en/of kan schakelen van/naar SAP/PAP voor elke groep (denk aan huis, laadpaal, warmtepomp, jacuzzi, batterij) apart.

Zeker sinds de Europese Commissie een maand geleden aangaf voorstander te zijn van "iedereen moet in de toekomst het recht krijgen om twee contracten af te sluiten. Een met een vast tarief voor alledaags verbruik en nog een tweede contract met een dynamische prijs" en "In de praktijk kunnen huishoudens dit straks zelf regelen via een app op de mobiele telefoon", zijn we losgegaan. (zie

We hebben een paar maanden ontwikkeld en getest, gezorgd dat alles vanuit veiligheidsoogpunt overgedimensioneerd is (alles tot 40A, temp meter, zorgen dat bij uitzetten alles naar PAP gaat, continue fase meeting, flux meeting, etc). Gisteren hebben wij dan in mijn meterkast het eerste exemplaar opgehangen.....en het werkt helemaal zoals bedacht! Woehoe!! Vlekkeloos overschakelen van SAP naar PAP zonder dat de stroom er af valt, per groep, met perfect meten van verbruik, fase etc. De komende periode gaan we de software in het apparaat uitbreiden (zorgen dat we remote kunnen flashen voor updates, dat wifi en bluetooth die op de chip zitten werken) en daarna gaan we zorgen dat we de informatie naar een service online gaan sturen, waarin we dan alle intelligentie willen stoppen om automatisch te schakelen (auto laden aan/uit, batterij laden aan/uit) en te voorspellen wanneer door welke groep PAP/SAP moet worden gebruikt op basis van de vaste tarieven en de tarieven op dynamisch tarief 24 maanden vooruit, rekening houdend met saldering en teruglevertarieven. Het apparaat is voorbereid op gebruik van batterijen aansturen, warmtepomp etc dmv P1 poorten, etc)

De mensen die deze thread volgens snappen waarschijnlijk wel wat de mogelijkheden van een dergelijk apparaat zijn. Door het automatisch aan- en uitzetten en schakelen tussen SAP en PAP zijn investeringskosten snel terugverdiend, zelfs zonder dat er nog batterijen zijn...

Waarom dit bericht? Vooral om te horen of jullie ook zo enthousiast zijn als wij! Afhankelijk van het enthousiasme, de reacties gaan we wellicht nog een tiental prototypes maken, business plan schrijven, etc. Ben uiteraard ook erg benieuwd of mensen nog ideeën hebben van wat je nog meer zou kunnen aansturen om op die manier te helpen het net te ontlasten als nodig en kosten te besparen voor de consument. Als jullie het een slecht idee vinden horen wij dat uiteraard ook graag, dan kan ik daar ook van leren :).

Thanks!

Rick
Klinkt interessant. Een aantal vragen:
  1. Hoe gaat dit werken als je onderverdelers op verschillende locaties heb?
  2. Wat gaat ongeveer de uiteindelijke prijs van het product worden?
  3. Hoeveel ruimte gaat dit innemen in de groepenkast?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:24:
[...]

PAP en SAP zitten naast elkaar gemonteerd in hoofd MK, verdere onderverdeling in het huis/tuin/schuur is niet relevant.

• Rick.G
Dag John,

Dank! Dat is snel ;)

1. Uiteindelijk gaat het erom dat voor elke groep die je wilt aansturen (op dit moment max 4 groepen, wellicht in volgende versie meer), er 4 draden naar het apparaat worden geleid. In het apparaat zit de schakeling aan/uit en pap/sap. Je kunt dit draden vanaf elke locatie in de meterkast naar het apparaat leiden.
2. Huidige hardwarekosten zitten op ca EUR 500,-, maar kan stuk goedkoper bij grotere volumes en als we zelf relays binnen de kast gaan brengen (op dit moment gebruiken we standaard relays die je overal kunt kopen). Uiteindelijk zit de waarde in de software en daar denken we aan een shared-savings model ivm vast abonnement. x% van de besparing dus met een max van y.
3. Op dit moment is hebben we een standaard kast genomen van 2 DIN, waarbij het apparaatje zelf 1 DIN is en de rest gebruikt wordt voor relays. Zie foto. Idee is dat we uiteindelijk zelf kast ontwerpen en printen en dan kan hij stuk flinker worden.

Gr Rick

John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:24:
[...]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

-Allemaal leuk om te zien. Ik zou echter verwachten dat je maar hooguit tientallen klanten zult hebben in Nederland. het is nogal een niche.
-En veel van de mensen die momenteel een SAP hebben zijn ook wel handig en kunnen dit zelf maken.
-En je zit natuurlijk met het feit dat het nogal discutabel is als je groepen uit 2 meterkasten beide aangesloten hebt. Daar zou ik een commercieel product niet op willen baseren.
-En momenteel is de heersende mening dat een SAP (met huidige TLV) nauwelijks terug te verdienen is, laat staan als je dan ook nog aanvullende apparatuur moet kopen.

Jullie klant moet dus wel een duidelijk verdienmodel hebben, anders valt er ook geen graantje mee te pikken voor jullie.

Zo maar wat aandachtspunten.

[Voor 28% gewijzigd door de Peer op 16-04-2023 14:51]

• John245
Rick.G schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:36:
Dag John,

Dank! Dat is snel ;)

1. Uiteindelijk gaat het erom dat voor elke groep die je wilt aansturen (op dit moment max 4 groepen, wellicht in volgende versie meer), er 4 draden naar het apparaat worden geleid. In het apparaat zit de schakeling aan/uit en pap/sap. Je kunt dit draden vanaf elke locatie in de meterkast naar het apparaat leiden.
2. Huidige hardwarekosten zitten op ca EUR 500,-, maar kan stuk goedkoper bij grotere volumes en als we zelf relays binnen de kast gaan brengen (op dit moment gebruiken we standaard relays die je overal kunt kopen). Uiteindelijk zit de waarde in de software en daar denken we aan een shared-savings model ivm vast abonnement. x% van de besparing dus met een max van y.
3. Op dit moment is hebben we een standaard kast genomen van 2 DIN, waarbij het apparaatje zelf 1 DIN is en de rest gebruikt wordt voor relays. Zie foto. Idee is dat we uiteindelijk zelf kast ontwerpen en printen en dan kan hij stuk flinker worden.

Gr Rick

[Afbeelding]

[...]
Hoi Rick,

Dank voor het delen van de additionele info. Dat ziet er al goed uit. Ben alleen bang dat er behoorlijk wat deelnemers nodig zijn om de kosten van de certificering te dragen.

Je zou dus 4 verschillende installatieautomaten kunnen aansluiten? Of gaat het relay dat niet trekken?

• John245
bbbrumbrum schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:32:
[...]

PAP en SAP zitten naast elkaar gemonteerd in hoofd MK, verdere onderverdeling in het huis/tuin/schuur is niet relevant.
Het is in zovere relevant dat als je dit per groep doe, zoals aangegeven, er toch wel iets van logica in moet zitten of extra draden. Stel in mijn onderverdeler in de garage zitten 12 groepen achter de installatieautomaat. Dan kan dit niet per groep gedaan worden zonder extra bekabeling.

• Rick.G
Dank voor je reactie de Peer!

1) Op dit moment is het inderdaad nog een niche. Er zijn nl nog weinig use cases voor PAP/SAP. Maar iedereen die ik over dit idee vertel wil iig gelijk een aanvraag gaan doen :). Terugverdientijd is namelijk veel aantrekkelijk dan voor zonnepanelen, laat staan alle andere investeringen die mensen op dit moment doen
2) Voor het met een knop handmatig omschakelen, dan zou dat wellicht kunnen, maar als je ziet welke electronica allemaal in het apparaat moet om dit veilig en schaalbaar te maken en dan ook nog de softwarekant op het apparaat in C icm met alle sensoren en dan ook nog de cloud/web kant, dan betwijfel ik dat eerlijk gezegd.
3) Dan hebben mensen de business case niet goed doorgerekend :). Als je zonnepanelen hebt die minder opbrengen dan je verbruikt, dan kun je per jaar 10% tot 25% op je energiekostenbesparen en dan is nog zonder intelligentie mbt warmtepomp, batterij, opladen op slimme momenten, etc. Daar gaat op lange termijn natuurlijk de meeste waarde in zitten.

Gr Rick
de Peer schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:47:
-Allemaal leuk om te zien. Ik zou echter verwachten dat je maar hooguit tientallen klanten zult hebben in Nederland. het is nogal een niche.
-En veel van de mensen die momenteel een SAP hebben zijn ook wel handig en kunnen dit zelf maken.
-En je zit natuurlijk met het feit dat het nogal discutabel is als je groepen uit 2 meterkasten beide aangesloten hebt. Daar zou ik een commercieel product niet op willen baseren.
-En momenteel is de heersende mening dat een SAP (met huidige TLV) nauwelijks terug te verdienen is, laat staan als je dan ook nog aanvullende apparatuur moet kopen.

Jullie klant moet dus wel een duidelijk verdienmodel hebben, anders valt er ook geen graantje mee te pikken voor jullie.

Zo maar wat aandachtspunten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick.G schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:12:
Dank voor je reactie de Peer!

1) Op dit moment is het inderdaad nog een niche. Er zijn nl nog weinig use cases voor PAP/SAP. Maar iedereen die ik over dit idee vertel wil iig gelijk een aanvraag gaan doen :). Terugverdientijd is namelijk veel aantrekkelijk dan voor zonnepanelen, laat staan alle andere investeringen die mensen op dit moment doen
Dat vind ik nogal een bewering. Zonnepanelen zijn een zeer aantrekkelijke investering. Ik ben dan toch wel echt benieuwd naar een voorbeeldberekening van hoe jullie apparaat zou 'renderen'
2) Voor het met een knop handmatig omschakelen, dan zou dat wellicht kunnen, maar als je ziet welke electronica allemaal in het apparaat moet om dit veilig en schaalbaar te maken en dan ook nog de softwarekant op het apparaat in C icm met alle sensoren en dan ook nog de cloud/web kant, dan betwijfel ik dat eerlijk gezegd.
Uiteraard kun je het zo complex maken als je zelf wilt. Een simpele handschakelaar dan ben je al klaar voor 50 euro. Voor mij volstaat dat voorlopig want ik verwacht momenteel slechts enkele keren per seizoen te schakelen, niet meerdere keren per dag.
Als ik wel vaker ga schakelen zou ik overstappen op een ATS (Automatic transfer switch) die ik via mijn domotica aanstuur.
3) Dan hebben mensen de business case niet goed doorgerekend :). Als je zonnepanelen hebt die minder opbrengen dan je verbruikt, dan kun je per jaar 10% tot 25% op je energiekostenbesparen en dan is nog zonder intelligentie mbt warmtepomp, batterij, opladen op slimme momenten, etc. Daar gaat op lange termijn natuurlijk de meeste waarde in zitten.
Hoe bedoel je dit precies? hoe bespaart iemand 25% op zijn energiekosten als hij met zijn zonnepanelen minder opwerkt dan hij verbruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Srednier
@Rick.G

Kort mij situatie, 29kWp op het dak, huis all electric en binnenkort een elektrische auto. Hou nog een saldo van 10 -15 MWh per jaar over voor de verkoop. Nu ook een PAP op Innova voor de verkoop en SAP op Tibber voor de meeste inkoop (WP is slim en draait meer op de goedkope uren).

Hier wil ik het ook allemaal wat slimmer gaan maken in de toekomst, maar het dynamisch schakelen tussen PAP en SAP is dat niet waar ik zozeer aan denk. In de nabije toekomst kunnen we er redelijk vanuitgaan dat salderen weg gaat vallen. Dit betekent dat het gebruik van je eigen stroom interressanter gaat worden, de belasting zit nu namelijk op zo'n 15 cent/kWh terwijl de kale kosten op dynamisch maar zo'n 12 cent bedroegen de laatste maanden. Als je dit er bij kunt meenemen is de software vind ik het al een stuk aantrekkelijker

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rick.G
@Srednier : precies dat kunnen we allemaal aansturen, zeker icm batterijen is dat natuurlijk de toekomst

@de Peer : Zal eens komende periode klussen aan goede Excel die de business case voor iedereen makkelijk te berekenen maakt.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 22:07
Rick.G schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:55:
@Srednier : precies dat kunnen we allemaal aansturen, zeker icm batterijen is dat natuurlijk de toekomst

@de Peer : Zal eens komende periode klussen aan goede Excel die de business case voor iedereen makkelijk te berekenen maakt.
Precies. Wat rekenvoorbeelden met verschillende use cases (batterij, zonnepanelen, EV) zou fijn zijn.

Ik sta op het punt om eventueel een SAP aanvraag goed te keuren maar zit nog wel te twijfelen nu tlv feest beetje over is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:45
Rick.G schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:15:
Beste allen,

Thanks!

Rick
Er zijn genoeg details om te vragen, maar ik denk dat je al vanaf dag 1 zou moeten denken om de klant. Je hebt hierboven een duidelijk verhaal neergezet dat alle forumlezers zullen begrijpen. Maar om je product net zo gewoon te laten zijn als de oplader van een laptop (geen knoppen, alleen een stekker en het werkt altijd) moet er nog wat gebeuren aan de beeldvorming. Mensen hebben geen idee waarom er iets in hun meterkast moet veranderen, het is voor 98% van de mensen alleen de plaats waar nog wat schoonmaakspullen handig opgeborgen kunnen worden. Er zit een stuk sociaal werk in wat je als tech ondernemer vast al wel kent. Het zou eigenlijk een totaalpakket moeten zijn, met (uiteraard) een app die aangeeft hoeveel er is bespaard. Besparen is een paradox, want wat zou je verbruikt hebben zónder de maatregel? Dat is nooit bekend. Dat moet je dus goed hard weten te maken.

Ik ben zeker enthousiast, temeer omdat ik eigenlijk precies hetzelfde idee had een paar maanden geleden en plannen had voor uitvoering 8) Maarja, het gebeurt wel vaker dat hetzelfde idee opkomt hè.. Ben zelf geen ondernemer, wel redelijk thuis in elektrotechniek, ook professioneel. (In ons nieuwe huis hangt al een kast klaar met >20 digitaal te bedienen 16A schakelaars, en dan bedoel ik echt op pin niveau, zonder domotica). Maar als niet-ondernemer komen ideeën niet altijd verder dan je eigen voordeur. Ik vind het interessant en blijf (al zou het via PM zijn) graag op de hoogte d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

896gerard schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:40:
[...]

Er zijn genoeg details om te vragen, maar ik denk dat je al vanaf dag 1 zou moeten denken om de klant. Je hebt hierboven een duidelijk verhaal neergezet dat alle forumlezers zullen begrijpen. Maar om je product net zo gewoon te laten zijn als de oplader van een laptop (geen knoppen, alleen een stekker en het werkt altijd) moet er nog wat gebeuren aan de beeldvorming. Mensen hebben geen idee waarom er iets in hun meterkast moet veranderen, het is voor 98% van de mensen alleen de plaats waar nog wat schoonmaakspullen handig opgeborgen kunnen worden. Er zit een stuk sociaal werk in wat je als tech ondernemer vast al wel kent. Het zou eigenlijk een totaalpakket moeten zijn, met (uiteraard) een app die aangeeft hoeveel er is bespaard. Besparen is een paradox, want wat zou je verbruikt hebben zónder de maatregel? Dat is nooit bekend. Dat moet je dus goed hard weten te maken.
alleen al het feit dat vrijwel niemand een SAP heeft en dat ook niet wil waarschijnlijk. Er zijn dus bijna geen potentiele klanten.
De 600 euro die een SAP kost vinden de meeste mensen al te veel, laat staan dat daar nog eens 1000 euro bovenop komt voor extra apparatuur.

Verder vindt slim aansturen van apparatuur al steeds meer via andere wegen plaats. Apps, slimme schakelaars of gewoon geintegreerd zoals bij accu's.

Dus ik zie hier geen markt voor, maar ik zie graag het tegendeel bewezen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 08:57
Ik heb nu een Hager SFT tussen SAP en PAP. Op zich is de tussenstand geen probleem, omdat op de SAP een Victron systeem zit.

Nu wil ik de omschakeling automatisch maken, Ik heb al het één en ander hier over gelezen, m.n. m.b.v. een ATS.

Ik overweeg nu een contactor met 4P NO contacten en hulpcontacten op PAP en een contactor met vier NC contacten op SAP.

Ik dacht aan de Schneider LC1DT40P7 icm met EMAT magneetschakelaar 230/400V 40A 4 verbreek. Desnoods met een vertraagd opkomend relais ertussen.

Of heeft iemand betere suggesties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:18
LecramR schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:17:
Ik heb nu een Hager SFT tussen SAP en PAP. Op zich is de tussenstand geen probleem, omdat op de SAP een Victron systeem zit.

Nu wil ik de omschakeling automatisch maken, Ik heb al het één en ander hier over gelezen, m.n. m.b.v. een ATS.

Ik overweeg nu een contactor met 4P NO contacten en hulpcontacten op PAP en een contactor met vier NC contacten op SAP.

Ik dacht aan de Schneider LC1DT40P7 icm met EMAT magneetschakelaar 230/400V 40A 4 verbreek. Desnoods met een vertraagd opkomend relais ertussen.

Of heeft iemand betere suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom niet 2x een contactor met 4P NO contacten en met de hulpcontacten in het stuurcircuit om gelijktijdige inschakeling te voorkomen?
Wel even opletten dat de Victron eerst naar -nul- gaat ipv onder vermogen schakelen, zal die vast "fijner" vinden.

Zo zou ik het in uw geval doen O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
mathijshooi schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:41:
[...]

Precies. Wat rekenvoorbeelden met verschillende use cases (batterij, zonnepanelen, EV) zou fijn zijn.

Ik sta op het punt om eventueel een SAP aanvraag goed te keuren maar zit nog wel te twijfelen nu tlv feest beetje over is.
Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Wel/niet SAP. Ik waardeer het enorm dat mensen hier hun nek uitsteken met een idee. Het is zo makkelijk het af te branden. Dat is jammer, opbouwende kritiek en discussie komen we verder. @Rick.G d:)b _/-\o_
Vanwege @de Peer heb ik SAP aangevraagd.

Eigenlijk kijk ik er nu zo tegen aan. Nu wat investeren, wetende dat dit op niks kan uitlopen gezien TLV vergoedingen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar de kosten zijn te overzien.
Ik ben zelf geen techneut (wel onderzoeker) dus ben afhankelijk van electricien voor de aansluiting maar begrijp de gedachte van SFT, ATS. Ik wil me inlezen om de materie te begrijpen, mede omdat ik het interessant vind.
@Rick.G kijk volg je berichtgeving op de voet en heb interesse.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:03:
[...]

Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Wel/niet SAP. Ik waardeer het enorm dat mensen hier hun nek uitsteken met een idee. Het is zo makkelijk het af te branden. Dat is jammer, opbouwende kritiek en discussie komen we verder. @Rick.G d:)b _/-\o_
Vanwege @de Peer heb ik SAP aangevraagd.

Eigenlijk kijk ik er nu zo tegen aan. Nu wat investeren, wetende dat dit op niks kan uitlopen gezien TLV vergoedingen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar de kosten zijn te overzien.
Ik ben zelf geen techneut (wel onderzoeker) dus ben afhankelijk van electricien voor de aansluiting maar begrijp de gedachte van SFT, ATS. Ik wil me inlezen om de materie te begrijpen, mede omdat ik het interessant vind.
@Rick.G kijk volg je berichtgeving op de voet en heb interesse.
Nou van afbranden is geen sprake. Er worden kritische vragen gesteld. Als daar antwoorden op komen geeft dat alleen maar extra inzichten. En daarnaast de suggestie om even goed te onderzoeken of hier wel een markt voor is.

blijkbaar is er een verdienmodel dat wij nog niet kennen, ik ben benieuwd!
Waarschijnlijk gaat het vooral om het afsluiten van een jaarcontract voor 40 cent per kWh én een dynamisch contract en dan (met name) in de winter regelmatig switchen naar de goedkoopste.

Met de SAP zelf ben ik nog altijd erg tevreden. En ook zonder hoge TLV zie ik nog wel voldoende mogelijkheden. Het hebben van 2 contracten blijft aantrekkelijk en je spreidt je kansen.
Maar ik kan het ook goed begrijpen dat dat mogelijk niet aantrekkelijk genoeg is als je nu je SAP nog moet aanschaffen. Het blijft een gok.

[Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
Zó gaat het hard met het 'SAP-voordeel'. Thuisaccu's (60 kWh) laden tegen -6 cent per kWh en ontladen voor 33.2 cent. De zonnepanelen leveren terug tegen 63,2 cent (verwacht: 80 kWh). Dat is 67 euro verdiend op één dag.

[Voor 3% gewijzigd door LecramR op 18-04-2023 15:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arnaud1980
Zo word het idd tijd voor een zeer grote thuisaccu :)

• Arnaud1980
LecramR schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:09:
Zó gaat het hard met het 'SAP-voordeel'. Thuisaccu's (60 kWh) laden tegen -6 cent per kWh en ontladen voor 33.2 cent. De zonnepanelen leveren terug tegen 63,2 cent (verwacht: 80 kWh). Dat is 67 euro verdiend op één dag.

[Afbeelding]
Wat voor accu systeem heb jij als ik vragen mag??

• LecramR
Arnaud1980 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:56:
[...]

Wat voor accu systeem heb jij als ik vragen mag??
DIY 4x16 280Ah EVE LF28P0K Met 3x Victron Multiplus 2 48v 5000/70

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-06 10:31

[Afbeelding]
Ik weet niet bij welke leverancier je zit maar dit zie ik bij de anwb?!:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
flowerhack schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:47:
[...]

Ik weet niet bij welke leverancier je zit maar dit zie ik bij de anwb?!:
[Afbeelding]
ANWB laat de energiebelasting niet zien. Als je met je muis over de bars gaat zie je de echte prijs, ex energiebelasting.
Ik gebruik Tibber, die laat de all in prijs zien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj

[Afbeelding]
Leuk verhaal maar je vergeet een heleboel:
  • Je betaalt geen -6 cent, maar +9 cent, want die energiebelasting van dik 15 cent moet je toch echt betalen.
  • Dat laden en ontladen van die accu's heeft ook nog een (best laag) rendement. Dat energieverlies zul je in je berekening mee moeten nemen.
  • In de paar uur dat die prijs echt -6 is krijg je de accu niet vol. Een deel van de stroom kost je dus meer.
  • Je vergeet even de afschrijving op de accu's. Hoe lang gaan die mee en wat kosten die dus netto per dag?
  • Even ervan uitgaande dat je PV met die 63.2 cent aan je SAP hangt: Waar gaat die 60 kWh uit de accu's voor 33.2 cent naar toe? Ten eerste ligt de gemiddelde prijs buiten de "negatieve" tijden veel lager (ca 25 cent) en ten tweede krijg je die 60 kWh in een normaal huis overdag nooit op. Mijn huis verbruikt dan slechts ca 10% daarvan.
Ik denk dat ik netto met mijn TLV van 89 cent tot 1 juli minimaal net zo goed zit, en heb daar die accu-klimbim helemaal niet voor nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 19-04-2023 08:30]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Andrehj
Arnaud1980 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:35:
Zo word het idd tijd voor een zeer grote thuisaccu :)
Ik zou dus nog maar even wachten... (zie boven)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:12
Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:24:
[...]

• Je betaalt geen -6 cent, maar +9 cent, want die energiebelasting van dik 15 cent moet je toch echt betalen.
  • Dat laden en ontladen van die accu's heeft ook nog een (best laag) rendement. Dat energieverlies zul je in je berekening mee moeten nemen.
  • Je vergeet even de afschrijving op de accu's. Hoe lang gaan die mee en wat kosten die dus netto per dag?
  • Even ervan uitgaande dat je PV met die 63.2 cent aan je SAP hangt: Waar gaat die 60 kWh uit de accu's voor 33.2 cent naar toe? Ten eerste ligt de gemiddelde prijs buiten de "negatieve" tijden veel lager (ca 25 cent) en ten tweede krijg je die 60 kWh in een normaal huis overdag nooit op. Mijn huis verbruikt dan slechts ca 10% daarvan.
Ik denk dat ik netto met mijn TLV van 89 cent tot 1 juli minimaal net zo goed zit, en heb daar die accu-klimbim helemaal niet voor nodig.
Een collega had een 10kWh simulatie opgezet in Home Assistant voor zijn woning. Deze ging afhankelijk van het dynamische tarief opladen en teruleveren (icm zonnepanelen).

De details weet ik niet maar de conclusie was dat de batterij heel veel cycli had in een korte tijd en dat de opbrengst beperkt was. De kosten (en afschrijving) waren vele malen hoger dan de opbrengst er uit iig.

Mocht het uitkomen wilde hij batterijen gaan plaatsen, maar zijn conclusie was dat dit veel meer kost dan je er uit haalt en de batterij erg snel slijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arnaud1980
[quote]Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:24:
[...]

[list]
[

Je betaald toch echt -6cent [ dit is incl. belastingen] het tarief ex belasting is -22 cent

• Arnaud1980
[...]

Ik zou dus nog maar even wachten... (zie boven)
Dat doe ik zeker, dit gaat niet heel veel gebeuren denk ik...

• LecramR
[...]

Lees goed, prijs is -6 incl belastingen. Ex belastingen dus veel lager nog.

Er zijn idd wat verliezen, maar alsnog is het verschil zeer groot.

Ik kan ook nog vanuit de accu's terugleveren op het dure contract. Dan is de winst nog groter.

Die 60 kwh kan dus zowel op pap als sap worden teruggeleverd. Als ik naar Tibber teruglever, lever ik uiteraard tijdens de dure uren terug. Dat is geautomatiseerd

• Andrehj
Arnaud1980 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:14:
Je betaald toch echt -6cent [ dit is incl. belastingen] het tarief ex belasting is -22 cent
Ja, koekoek. Echt niet. De energieprijs is rond de -5 cent. Daar komt nog 15 cent bij. Je betaalt dan netto zo'n 10 cent.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (en scroll naar de grafiek van morgen).
Daaronder staat toch duidelijk:
In bovenstaande grafiek zijn de prijzen van de handelsmarkt te zien. Elke dynamische aanbieder gebruikt deze marktprijzen. Om tot jouw energieprijs te komen, komen bovenop de prijzen zoals hierboven nog verplichte toeslagen die door de overheid worden opgelegd. Daarnaast kan elke leverancier zich onderscheiden door de vaste leveringskosten of de inkoopkosten. Omdat we geheel transparant willen zijn, leggen we hier uit waar jouw energietarief verder uit bestaat.

• Andrehj
LecramR schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:05:
Lees goed, prijs is -6 incl belastingen. Ex belastingen dus veel lager nog.
Dat klopt dus niet. Lees je energiecontract.

En je gaat nog steeds heel handig niet in op de afschrijving van je accusysteem. Alleen die omvormers kosten al meer dan 5 K. Daar komen de accu's (ca 10K) nog bij.
Ik kan ook nog vanuit de accu's terugleveren op het dure contract. Dan is de winst nog groter.
Die 60 kwh kan dus zowel op pap als sap worden teruggeleverd. Als ik naar Tibber teruglever, lever ik uiteraard tijdens de dure uren terug. Dat is geautomatiseerd
Stroom inkopen op je PAP en terugleveren via je SAP is illegaal en fraude, en dat weet je best.

[Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2023 19:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:21:
[...]

Ja, koekoek. Echt niet. De energieprijs is rond de -5 cent. Daar komt nog 15 cent bij. Je betaalt dan netto zo'n 10 cent.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (en scroll naar de grafiek van morgen).

[...]
Koekoek. Heb je zelf je eigen link bekeken? ;)
Ik kon het eerst ook niet geloven.
Maar het is morgen echt -8 ct per kWh inclusief belasting

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 18-04-2023 19:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:31:
Koekoek. Heb je zelf je eigen link bekeken? ;)
Ik kon het eerst ook niet geloven.
Maar het is morgen echt -8 ct per kWh inclusief belasting
Ik zie het nu ook. De grafiek uit het plaatje is afgekapt op -4 cent.... :o

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:33:
[...]

Zelfs daarin faalt ANWB

• bbbrumbrum
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:24:

[...]

Stroom inkopen op je PAP en terugleveren via je SAP is illegaal en fraude, en dat weet je best.
Is that so? Direct omvormen is ethisch idd niet de bedoeling, maar dat zou ik ook een elektrische koppeling noemen, die idd wél verboden is.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009

[Afbeelding]
Vraagje uit onwetendheid: kun jij 60kWh laden in 2 uur?

• LecramR
Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:24:
[...]

Dat klopt dus niet. Lees je energiecontract.

En je gaat nog steeds heel handig niet in op de afschrijving van je accusysteem. Alleen die omvormers kosten al meer dan 5 K. Daar komen de accu's (ca 10K) nog bij.

[...]

Je schrijft niet in 1x af. Je leest lastig. Ik erkende dat er verliezen zijn.

Toon mij aan dat dat fraude is en ik ben overtuigd. Nu nog niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
mierenfokker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:19:
[...]

Dat is idd wat ambitieus.

• LecramR
Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:21:
[...]

[...]
Best eigenwijs, he? Check het zelf

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:56
mierenfokker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:19:
[...]

Ik meen dat hij zei dat hij 3 MP2's 48/5000 heeft. Die laden 70A x 3 = 210A x 51,2V = 10,75 kWh per uur. Houdt daarbij rekening met 10% verlies dus hij zal tegen de 12 kWh uit het net nemen in een uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:33:
[...]

Misschien lezen ze mee want het is nu opgelost :) (mogelijk even je browsercache legen of een private window gebruiken)

• markvdbrink
  • Laatst online: 21-04 13:46
Hoi allen,

Afgelopen zondag plaatste Rick zijn post met onze oplossing voor het automatisch kunnen wisselen tussen PAP/SAP. Mijn naam is Mark en ik heb de hardware en embedded software voor deze oplossing ontwikkeld. Net als Rick ben ik tech-ondernemer met een achtergrond in elektrotechniek (elektrotechnisch ingenieur, specialisatie in technische computerkunde).

Het leek mij goed wat meer (technische) details te geven over onze oplossing. Want het wisselen van PAP/SAP is “maar” een toepassing van het systeem. Het doel is eigenlijk nog iets anders, namelijk de meterkast “slim” en flexibel maken door middel van een centrale hub waar informatie en sturing samenkomen. Juist omdat de markt volop in beweging is, wilden we iets ontwikkelen wat achteraf d.m.v. software zoveel mogelijk bijgestuurd/aangepast kan worden. De use-cases die nu voor handen liggen of interessant zijn, zijn dat mogelijk over een paar jaar niet meer. Het eindresultaat is een apparaat dat de energiestromen in huis in kaart kan brengen, die gegevens kan rapporteren en vervolgens actoren (zoals magneetschakelaars/relais, warmtepompen, EV laders, opslagsystemen, e.d.) kan aansturen. Hierdoor kan het apparaat een ATS zijn, maar kan het bijvoorbeeld ook gebruikt worden om de eigen energieconsumptie van een PV-installatie te maximaliseren, of een zwembad of jacuzzi uitsluitend te verwarmen wanneer de tarieven daarvoor gunstig zijn.

De use-case PAP/SAP hebben we verder in de software uitgewerkt, zodat we een veilige en stabiele oplossing konden creëren om te kunnen wisselen tussen meters zonder schakelverliezen (in de basis is dit dus een slimme ATS). Zo meet het apparaat de fasedraden van beide meters, zodat uitgesloten wordt dat verschillende fases met elkaar verbonden kunnen worden (foutieve installatie wordt dus herkend). Daarnaast wordt het meest ideale moment van schakelen gekozen op basis van de nuldoorgangen van spanning en stroom (rekening houdend met arbeidsfactoren en actuele typen belastingen op de fases) om zo de schakeltijd en last tot een minimum te beperken.

Het doel is ook om gegevens omtrent het energieverbruik van onderdelen van het huis samen te brengen. Hier zijn natuurlijk al tal van mooie oplossingen voor, maar vaak wordt het toch een kerstboom van modules om alles goed in kaart te krijgen en te aggregeren tot bruikbare informatie en overzichten. En ik bedoel dan goed inzicht in wat de woning nu eigenlijk verbruikt, de eventuele PV’s opwekken, wat het eigen verbruik is, import/export van energie (in totaal en per PAP/SAP leverancier), wat de warmtepomp verbruikt, etc. Zeker met 2 meters wordt dit nog wat lastiger.

Dit apparaat kan daarom twee P1 poorten gelijktijdig uitlezen (voor PAP en SAP), heeft 8 ingangen voor CT-klemmen om afzonderlijke verbruikers te meten (warmtepomp, jacuzzi, etc.) en heeft een RS485 interface voor koppeling met PV omvormers, warmtepompen, EV laders, etc. Tot slot is er WiFi-ondersteuning om te kunnen verbinden met externe API services (zoals SolarEdge API, etc.).

Hieronder enkele afbeeldingen van het huidige ontwerp:

Technische specificaties:
  • DIN module (12TE breed);
  • 2 x P1 poort;
  • 8 ingangen voor CT klemmen;
  • 8 uitgangen voor aansturing van actoren (magneetschakelaars);
  • 6 ingangen voor nauwkeurige voltagemeting en zero-cross detection;
  • RS-485 poort voor externe communicatie;
  • Energiezuinig display en knoppen voor manuele bediening;
  • WiFi internet connectiviteit;
  • Extra bus voor aansturing toekomstige externe modules;
  • Te beheren via de browser in het lokale netwerk;
  • Werkt ook offline (internetverbinding wordt gebruikt om gegevens naar portal te pushen voor centraal energie inzicht en om schakelschema’s te ontvangen);
  • Vereist geen specifieke routerconfiguratie;
  • Actieve systeem/veiligheidsmonitoring (overspanning, stroomuitval, temperatuur in de meterkast, faseverschuiving, etc.).
Specifiek voor PAP/SAP (ATS module):
  • ATS kan manueel of automatisch werken;
  • Ontvangt dagelijks (of indien nodig per uur) een schakelschema via een webservice om de optimale automatische omschakeltijden voor PAP/SAP te gebruiken afhankelijk van de energieaanbieder;
  • Kan tot 4 groepen afzonderlijk op PAP of SAP schakelen (dus 4 ATSs in 1);
  • Type schakelovergang is instelbaar (gesloten overgang vs. open; in alle gevallen wordt het optimale schakelmoment gekozen);
  • Fail-safe oplossing waarbij alle verbruikers automatisch terugvallen op PAP indien het apparaat een storing heeft of er iets niet in orde is met de installatie.
Op dit moment werken wij aan het verder uitbouwen van de software. Maar het hardware-ontwerp is afgerond (we hebben meerdere iteraties doorlopen) en is gereed voor certificering (testen op het vlak van EMC en EMI hebben we ook al doorlopen voor zover we dit zelf konden doen). We verwachten weinig tot geen issues bij de certificering.

In deze fase hebben we ruimte voor mensen die willen deelnemen aan een pilot. Zoals Rick al schreef (en zoals je kunt zien op zijn meterkastfoto) is kleinschalige serieproductie voor pilot/testdoeleinden mogelijk. Mocht je interesse hebben, willen je vragen onderstaand formulier in te vullen zodat we contact met je kunnen opnemen.

📝 Interesseformulier meterkast-hub

En als er verder nog vragen zijn, dan beantwoorden we ze uiteraard graag hier op het forum!

Dat was het voor nu. Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid over wat we hebben ontwikkeld en wat de toepassingen zoal zijn.

• paQ
  • Nu online
Take my money _/-\o_

• Simpel360
Mooi en duidelijk verhaal.

Reaktie blijft het zelfde v.w.b. PAP/SAP,
wet en regelgeving "says NO".

Lees het SAP topic maar eens GEHEEL door.
Daar staan uw valkuilen nogal duidelijk in vermeld.

Aanvullende advies blijft verder: dek u juridisch en verzekeringstechnisch goed in :X

• paQ
  • Nu online
Simpel360 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:23:
[...]

Aanvullende advies blijft verder: dek u juridisch en verzekeringstechnisch goed in :X
doel je hier op?
De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn;
Er zit toch een schakelaar tussen? Hence ze zijn nooit gelijktijdig met elkaar verbonden.

• markvdbrink
  • Laatst online: 21-04 13:46
Simpel360 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:23:
[...]

Dank voor je reactie! Voor de duidelijkheid: Het is niet dat ik vandaag voor het eerst dit topic lees hoor :) We zijn hier al een tijd serieus mee bezig en ik volg dit topic vanaf het begin. Wij zijn ons bewust van de regelgeving en valkuilen. Daarom hebben we dit ook ontwikkeld als meer dan een oplossing voor het wisselen tussen PAP/SAP. Dat is toevallig een aardige functie van het apparaat.

Daar wil ik graag nog het volgende aan toevoegen: De functie om te kunnen wisselen is dus een ATS (automatic transfer switch). En in de standaard configuratie werkt deze als een open overgang (open transition). Daarbij wordt de verbinding dus altijd eerst verbroken en daarna weer gemaakt. Daarmee voldoe je aan de regel dat installaties achter de meetpunten niet met elkaar verbonden mogen zijn.

Het wisselen naar een gesloten overgangsmodus tussen PAP/SAP (zodat er geen spanningsdip is) is niet toegestaan. Maar heel toevallig zit die modus "gesloten overgang" wel op het apparaat (we waren toch bezig, dus die functie hebben we maar meteen toegevoegd; misschien heeft iemand er iets aan ;)). Het is aan de eigenaar/installateur om het apparaat op de juiste manier te configureren. Als iemand de modus gesloten overgang wil gebruiken, dan kan dat dus. Als dat niet mag volgens de geldende regelgeving moeten mensen dat vooral niet doen.

N.B.: Mocht de modus "gesloten overgang" actief zijn, dan worden wel enkele extra beveiligingen actief, zoals fasedetectie om te voorkomen dat de verkeerde fases gelijktijdig met elkaar verbonden worden. Het risico op vuurwerk door foutieve installatie wordt daardoor beperkt.

• Simpel360
markvdbrink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:39:
[...]

Dank voor je reactie! Voor de duidelijkheid: Het is niet dat ik vandaag voor het eerst dit topic lees hoor :) We zijn hier al een tijd serieus mee bezig en ik volg dit topic vanaf het begin. Wij zijn ons bewust van de regelgeving en valkuilen. Daarom hebben we dit ook ontwikkeld als meer dan een oplossing voor het wisselen tussen PAP/SAP. Dat is toevallig een aardige functie van het apparaat.

Daar wil ik graag nog het volgende aan toevoegen: De functie om te kunnen wisselen is dus een ATS (automatic transfer switch). En in de standaard configuratie werkt deze als een open overgang (open transition). Daarbij wordt de verbinding dus altijd eerst verbroken en daarna weer gemaakt. Daarmee voldoe je aan de regel dat installaties achter de meetpunten niet met elkaar verbonden mogen zijn.

Het wisselen naar een gesloten overgangsmodus tussen PAP/SAP (zodat er geen spanningsdip is) is niet toegestaan. Maar heel toevallig zit die modus "gesloten overgang" wel op het apparaat (we waren toch bezig, dus die functie hebben we maar meteen toegevoegd; misschien heeft iemand er iets aan ;)). Het is aan de eigenaar/installateur om het apparaat op de juiste manier te configureren. Als iemand de modus gesloten overgang wil gebruiken, dan kan dat dus. Als dat niet mag volgens de geldende regelgeving moeten mensen dat vooral niet doen.

N.B.: Mocht de modus "gesloten overgang" actief zijn, dan worden wel enkele extra beveiligingen actief, zoals fasedetectie om te voorkomen dat de verkeerde fases gelijktijdig met elkaar verbonden worden. Het risico op vuurwerk door foutieve installatie wordt daardoor beperkt.
Houden we nog steeds de productaansprakelijkheid, oa. dat het product wel de mogelijkheid bied van "gesloten overgang", dek of informeert u zich juridisch hier over.
En
Een SAP mag niet alle type verbruikers bedienen.

U gaat dit zakelijk aanbieden, dan gelden er juridisch andere regels.
Het gaat mij er nadrukkelijk niet om uw product de grond in te boren, ik kan juist deze (profesionele) inventiviteit alleen maar waarderen _/-\o_

Of het een zakelijk succes wordt kan ik alleen maar hopen voor u :+
Voor domotica is denk ik de markt niet groot.

• de Peer

de Peer

under peer review

markvdbrink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:39:
[...]

tsja alleen al de vraag: in welke groepenkast ga je dit plaatsen? in de groepenkast van de PAP? En ga je dan dus verbindingen aan leggen naar de andere groepenkast (van de SAP)? Dat mag dus niet.

Ik vind het ook erg indrukwekkend. mooi om te zien en te lezen, maar het SAP/PAP verhaal daar zie ik geen (commerciele) toepassing voor, die binnen de regels/wetgeving valt.

jullie denken er echt te makkelijk over. Je kunt de verantwoordelijkheid niet volledig bij de gebruiker leggen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Vooralsnog zijn de regels vooral multi-intepretabel.

Prachtig dit, en als ik jullie dan toch advies moet geven: laat je juridisch voorlichten door iemand met specifieke kennis van zaken, en die dus ook de juiste uitleg van de wet kan geven.

Hier zie je vooral veel verschillende meningen over wat het zou kunnen en/of moeten betekenen.

Enige wat vooralsnog echt zeker verboden is, is idd de gesloten doorgang.

Ook 2 groepenkasten zie ik ook niet direct in de wetgeving terug, heb zelf ook gewoon 1 grote veldverdeler.
Nu zitten de spullen natuurlijk wel netjes gescheiden en alles gelabeld.

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-06 10:31
bbbrumbrum schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:07:
Prachtig dit, en als ik jullie dan toch advies moet geven: laat je juridisch voorlichten door iemand met specifieke kennis van zaken, en die dus ook de juiste uitleg van de wet kan geven.
De oplossing is een universele omschakel automaat, daar is juridisch niets mis mee. Als jij hem koopt en als pap/sap schakelaar implementeert ban jij daar verantwoordelijk voor, niet de producent.
Als je door rood rijdt dan is de dealer daar ook iet verantwoordelijk voor.
Als je een hacker bent dan wordt de schuld ook niet afgeschoven op de fabrikant van je pc.

• bbbrumbrum
  • Niet online
flowerhack schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:27:
[...]

De oplossing is een universele omschakel automaat, daar is juridisch niets mis mee. Als jij hem koopt en als pap/sap schakelaar implementeert ban jij daar verantwoordelijk voor, niet de producent.
Als je een hacker bent dan wordt de schuld ook niet afgeschoven op de fabrikant van je pc.
Dan zou ik ze aanraden: doe het voor ons! Zodat we hier de discussie daarover kunnne sluiten. _/-\o_

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

bedenk dan echter wel dat je hem marketing-technisch dan dus ook niet zo (gebruik voor PAP/SAP) in de markt kunt zetten. Dus je praatplaatje naar de klant wordt dan al heel anders.

• Simpel360
[...]

RTFM 8)

Wel eens gedaan & gezien wat je niet en vooral niet moet doen?

Wel eens een bijsluiter gelezen van een medicijn?

Wel eens de voorwaarden van jouw ISP gelezen?
(En dan bedoel ik niet klik-klik en door)

Er kan een hoop, maar iets aanprijzen wat niet mag is voer voor een rechtsgang o.i.d.
Lijkt mij dus een "big NoNo" om daar zo makkelijk mee om te gaan.

• LecramR
Ik heb dezelfde twee Emat relais en daartussen een Shelly 2.5. Die schakelt eerst het 4x NC relais en een fractie daarna het 4x NO relais. PAP en SAP zijn zo elektrisch nooit met elkaar verbonden en de momenten van omschakelen worden bepaald door Homey.

• Simpel360
LecramR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:54:
Ik heb dezelfde twee Emat relais en daartussen een Shelly 2.5. Die schakelt eerst het 4x NC relais en een fractie daarna het 4x NO relais. PAP en SAP zijn zo elektrisch nooit met elkaar verbonden en de momenten van omschakelen worden bepaald door Homey.
Dat het elektrisch kan en ook veilig, is ook mij duidelijk O-)

Zelf zou ik het PAP/SAP gedoe met 2x 4NO relais en als extra veiligheid gebruik maken van hulpcontacten op het relais in het circuit, ben je ook niet direct afhankelijk van de vertraging die een Shelly wel of niet geeft. Just to be safe. Ik zou alleen gebruik maken van een Shelly UNI met 24V stuurspanning, en de "kast" plaatsen bij de omvormer (pv of accu), maar dat zijn ook keuzes >:)

Neemt niet weg dat de wet en regelgever er een heel andere mening over heeft.
Zeker als dat (met een zakelijk product) gebeurt met een "gesloten overgang" modus, hoe beveiligd die ook kan zijn.
Heb al wat dingen gelezen van "deskundigen" die ik liever niet als buur heb :X

• John245
Keek net op de site van Enexis. Vanaf januari 2023 betaal je ook netwerkkosten voor je SAP.

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:51:
Keek net op de site van Enexis. Vanaf januari 2023 betaal je ook netwerkkosten voor je SAP.
Zouden ze ons daar niet actief over moeten informeren?

• Ferrox1
John245 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:51:
waar heb je dat gelezen? Ik zie alleen het volgende staan:
Let op! Uw meetbedrijf en energieleverancier brengen mogelijk wél periodieke kosten in rekening voor het extra meetpunt. Zorg dat u hiervan op de hoogte bent voordat u een aanvraag doet.
En dit is altijd zo geweest. Dit kost bij tibber nu 3,30 per maand. (je kunt geluk hebben met de teruggave energiebelasting)

• Srednier
Top!
Als vereiste moet je volgens mij met 1 schakelaar het hele zaakje spanningsloos kunnen maken, dat zou je dan kunnen doen met een grote 8 polige schakelaar. Als je dat voor elkaar hebt mag je volgens mij ook gewoon PAP en SAP in 1 kast hebben (zolang je dus geen energie koppeling maakt, of kunnen maken als je het als product verkoopt)
Voor de rest zou het ook leuk zijn om het laden van de EV te kunnen regelen, misschien wel rechtstreeks een PWM voor de type2 stekker...

Nog even een leuk dingetje, gisteren voor het eerst, zonnepanelen terugleveren 21kW op de PAP voor 91ct/kW, doorstroomboiler op SAP gedurende 2 uur laten lopen voor -6ct/kW. Dus zekeringen gespaard en nog wat extra verdient... Dat kan toch ook automatisch? er ligt nog een 1000L tank met 10kW aan elementen te wachten, dan had ik het vannacht kunnen gebruiken om het huis warm te maken.

Voor pilot, het zou mooi zijn als het een beetje in de buurt zit. Ik zit hier in regio Twente, waar zitten jullie ongeveer?

• Srednier
de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb net bericht van Tibber dat ze de netwerkkosten foutief in rekening hebben gebracht en ik het terug krijg op de volgende factuur. Netbeheerder hier is coteq, ze vermelden dat de e-boer op de PAP naast het gebruikelijke ook een meterhuur voor de SAP in rekening brengt van een paar euro per maand
https://coteqnetbeheer.nl/actuele-tarieven
(even doorklikken naar kleinverbruik tarieven)

• John245
de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:08:
[...]

Zou wel handig zijn. Ik zag dat het tarief dat Engie doorbelast hoger is dan dat het volgens Enexis zou kosten.

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:12
John245 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:01:
[...]

Zou wel handig zijn. Ik zag dat het tarief dat Engie doorbelast hoger is dan dat het volgens Enexis zou kosten.
Maar je krijgt dan waarschijnlijk wel de teruggave energiebelasting?

• John245
Hvdbnl schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:20:
[...]

Maar je krijgt dan waarschijnlijk wel de teruggave energiebelasting?
Die krijg je ook niet volgens hun website.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Bij mij moeten de 3x25 zekeringen worden omgezet naar automaten. Kosten 600 euro, en moet door Liander gedaan worden.

Daarna moet de meterkast worden aangepast om ruimte te maken. Kosten onbekend.

Daarna komt de SAP er in, maar pas in week 43.

Ik denk dat ik alles maar ga annuleren.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• John245
Moby schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:16:
Bij mij moeten de 3x25 zekeringen worden omgezet naar automaten. Kosten 600 euro, en moet door Liander gedaan worden.

Daarna moet de meterkast worden aangepast om ruimte te maken. Kosten onbekend.

Daarna komt de SAP er in, maar pas in week 43.

Ik denk dat ik alles maar ga annuleren.
Heb je een fototje van je meterkast?

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:50:
[...]

Heb je een fototje van je meterkast?
Die is hier te vinden

Moby in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:55
markvdbrink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:06:
Verhaal over coole custom hardware.
Hoewel ik het heel lovenswaardig vind wat jullie hier doen heb ik wel een vraag: Waarom maken jullie nu niet gebruik van een tweetal off the shelf ATS'en voor dit verhaal? Eentje voor gebruikgroepen, en eentje voor levergroepen. En dan het eigen spul enkel gebruiken voor de aansturing hiervan? Dus effectief gewoon die Hagar SF440 slim maken.

Wat me eraan doet denken: Ik kan nergens een 40-80A 4P ATS vinden die een beetje schappelijke - max 6 modules breed is. Want twee stuks van minimaal 8 modules breed in de meterkast stoppen wordt nogal krap.

[Voor 17% gewijzigd door scoobs op 21-04-2023 10:45]

• John245
Dat wordt een redelijke verbouwing.

• LecramR
scoobs schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:23:
[...]

Hoewel ik het heel lovenswaardig vind wat jullie hier doen heb ik wel een vraag: Waarom maken jullie nu niet gebruik van een tweetal off the shelf ATS'en voor dit verhaal? Eentje voor gebruikgroepen, en eentje voor levergroepen. En dan het eigen spul enkel gebruiken voor de aansturing hiervan? Dus effectief gewoon die Hagar SF440 slim maken.

Wat me eraan doet denken: Ik kan nergens een 40-80A 4P ATS vinden die een beetje schappelijke - max 6 modules breed is. Want twee stuks van minimaal 8 modules breed in de meterkast stoppen wordt nogal krap.
Je kunt gewoon je eigen ATS bouwen met twee Emat 40A 4p magneetschakelaars en een Shelly 2.5. Dan ben je voor nog geen 50 euro klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:55
In het geval van tussen twee mains bronnen schakelen die altijd beiden actief zijn wil ik het liefst geen DIY zien, maar gewoon een all-in-one device dat purpose-built is.

• Whiskey48
LecramR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:54:
[...]

Je kunt gewoon je eigen ATS bouwen met twee Emat 40A 4p magneetschakelaars en een Shelly 2.5. Dan ben je voor nog geen 50 euro klaar.
Ik neem aan 2 verschillende magneetschakelaars?
- 4 maak, 0 verbreek
- 0 maak, 4 verbreek

Dan dus 1 setje per groep?

Dus zeg je wilt zonnepanelen en huis kunnen schakelen, dan heb je 4 magneetschakelaars en 2 Shelly's nodig?

Hmm, wordt wel erg druk in de meterkast.

[Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 21-04-2023 13:16]

• LecramR
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:17:
[...]

Ik neem aan 2 verschillende magneetschakelaars?
- 4 maak, 0 verbreek
- 0 maak, 4 verbreek

Dan dus 1 setje per groep?

Dus zeg je wilt zonnepanelen en huis kunnen schakelen, dan heb je 4 magneetschakelaars en 2 Shelly's nodig?
Nee, 1x 4NC en 1x 4NO en 1x Shelly 25. Dan kan je switchen. Door de vertraging tussen de relais kan je wel korte tijd stroomloos zijn. Je kunt ze technisch ook laten overlappen, maar dat is niet toegestaan.

• Whiskey48
Ik hou het bij m'n Hager SFT440, lekker compact in de meterkast. Dan maar niet 3x per dag omschakelen.
Leuk idee als je flink wat ruimte over hebt in je meterkast.

[Voor 196% gewijzigd door Whiskey48 op 21-04-2023 14:27]

• John245
John245 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:01:
[...]

Bericht van Engie gehad. Die beweren dat Enexis voor zowel de SAP als de PAP de volledige netbeheerkosten doorbelasten aan de leverancier.

Maar is contact opnemen met Enexis.

• Arnaud1980
John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:56:
[...]

Bericht van Engie gehad. Die beweren dat Enexis voor zowel de SAP als de PAP de volledige netbeheerkosten doorbelasten aan de leverancier.

Maar is contact opnemen met Enexis.
Als ik jou was zou ik niet te veel vragen stellen ;)

• John245
Arnaud1980 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:59:
[...]

Als ik jou was zou ik niet te veel vragen stellen ;)
Hoezo niet?

Op het tarievenblad van Enexis staan duidelijk de kosten en heb geen zin om 300 per jaar meer te betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arnaud1980
John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:03:
[...]

Hoezo niet?

Op het tarievenblad van Enexis staan duidelijk de kosten en heb geen zin om 300 per jaar meer te betalen.
Omdat je waarschijnlijk ook 2 x vermindering energie belasting krijgt ...

• John245
Arnaud1980 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:08:
[...]

Omdat je waarschijnlijk ook 2 x vermindering energie belasting krijgt ...
Dat krijg je dus niet bij Engie.

• John245
Hier iemand die een SAP heeft en recent bij Engie heeft gekeken voor het afsluiten van een contract?

Indien ik een contract afsluit op mijn SAP:

Geeft Engie aan dat ik de volledige netbeheerkosten moet betalen.

• Whiskey48
John245 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:48:
Hier iemand die een SAP heeft en recent bij Engie heeft gekeken voor het afsluiten van een contract?

Indien ik een contract afsluit op mijn SAP:

[Afbeelding]

Geeft Engie aan dat ik de volledige netbeheerkosten moet betalen.
[Afbeelding]
Je krijgt de leveringskosten uitbetaald?? :?

• Andrehj
Whiskey48 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:55:
Je krijgt de leveringskosten uitbetaald?? :?
Dat is het hele idee als je nauwelijks stroom inkoopt en eigenlijk alleen teruglevert...

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee