We gaan denk ik wat veel off topic
Maar de basis gedachte is:
Je betaald bij levering per kWh: (kale Eprijs L + milieu L + evt toeslag L) x21% btw = kWh L
Je ontvangt (na salderen) als TLV per kWh: TLV (dus zonder BTW, toeslag en milieu)
Om voordeel te gaan behalen uit het verschil in tarieven moet de som TLV - kWh L die je behaalt minimaal 0 -nul- zijn.
Als je deze door hebt kun je allerlei varianten bedenken om boven de 0 -nul- uit te komen die in meer of mindere mate zijn toegestaan.
Voorbeeld:
kWh L = € 0,40
TLV = € 0,09
Niet doen dus.
kWh L = € 0,40
TLV = € 0,40
break even.
kWh L = € 0,40
TLV = € 0,41
Winst € 0,01
Je ziet dus dat het (zeker nu) lastig is om winst te maken.
Dit is o.a. de reden dat in het verleden de SAP zo populair is geworden.
PAP met hoog tarief, SAP met een laag (dynamisch) tarief.
Voorbeeld:
kWh L SAP = € 0,20
TLV PAP = € 0,90
Winst € 0,70
Je ziet nu ook gelijk waarom de "ouderwetse" leveranciers de TLV los hebben gemaakt van het kWh L tarief.
Zij gingen in 1 keer betalen ipv ontvangen, en
hun verdienmodel was weg.
Dit is de reden dat je om nu winst te maken nog creatiever moet zijn.
Wat je nu dus ziet is dat er geschoven wordt tussen PAP en SAP met op welk moment neem ik af en/of lever ik terug.
Hier zie je nu de meest creative oplossingen en de mazzelaars met oud contract met nog hoge TLV en dynamisch contract voor de lage kWh L.
Daarom moet je blijven rekenen of het onder de streep niet beter is om geen SAP te nemen of hebben en simpel te salderen en dan maar een beetje overschot op PV te hebben.
Is dus nogal afhankelijk van wat je bereid ben of kunt, dus of de business case wel positief is.
Zomaar een SAP nemen voor de coole verhalen is niet verstandig.
In mijn geval loopt het UC contract op de SAP tbv de TLV binnenkort af.
Voor de kWh L zit ik bij Tibber.
Dus ik saldeer niets
Wat de toekomst gaat doen is lastig te voorspellen .
Misschien wordt het wel een poosje salderen en een lage TLV of een combinatie.
Het blijft rekenen