Toon posts:

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste
Acties:

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Whiskey48 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Haha ja. Bij was de situatie zelfs zo dat alles afgerond zou zijn. Ik had dus een niet geregistreerde meter die zonder communicatie oid ik stroom kon afnemen.
Het is dat ikzelf aan de bel trok en bleef bellen tot het werd gefixt.
Wat bedoel je hier met "zonder communicatie"?

Ik zie dat de meter wel standen doorgeeft aan de netbeheerder, dus het verbaast me dat Liander die meterstanden dan niet zou doorgeven aan de energieleverancier. Of is het puur een intern administratief proces bij de netbeheerder, waarbij pas als daar iets omgezet wordt de meter begint te lopen vanaf de stand waarop hij dan staat?
Best raadselachtig allemaal maar wanneer ik geen zekerheid heb dat het daadwerkelijk verrekend wordt dan ga ik nu niet terugleveren op het SAP. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:12
ASW1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Wat bedoel je hier met "zonder communicatie"?

Ik zie dat de meter wel standen doorgeeft aan de netbeheerder, dus het verbaast me dat Liander die meterstanden dan niet zou doorgeven aan de energieleverancier. Of is het puur een intern administratief proces bij de netbeheerder, waarbij pas als daar iets omgezet wordt de meter begint te lopen vanaf de stand waarop hij dan staat?
Best raadselachtig allemaal maar wanneer ik geen zekerheid heb dat het daadwerkelijk verrekend wordt dan ga ik nu niet terugleveren op het SAP. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Bij mij wist de netbeheerder niet welke meter was geïnstalleerd denk ik (administratieve fout). Ik vermoed een andere situatie dan bij jou eigenlijk.

• ASW1
  • Nu online
Whiskey48 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Bij mij wist de netbeheerder niet welke meter was geïnstalleerd denk ik (administratieve fout). Ik vermoed een andere situatie dan bij jou eigenlijk.
Lijkt me ook van de gekke dat mijn teruglevering/verbruik nu niet geregistreerd zou worden.

Het is bekend welke meter is opgehangen en volgens mij noteert de monteur zelfs de standen. Vervolgens zendt dat ding binnen enkele uren nog digitaal de standen door naar de netbeheerder. Je mag er toch van uit gaan dat de energieleverancier die meterstanden inziet en gebruikt voor de afrekening?
Doordat verschillende mensen hier 'fraude' etc. begonnen te roepen ben ik er misschien te makkelijk vanuit gegaan dat er inderdaad tot activering geen registratie van meterstanden is maar ik geloof er eigenlijk geen bal van.

Nogmaals de vraag aan anderen;
-hoe lang duurde het bij jullie voordat de meter na het ophangen 'actief' werd ? (wat dat ook betekenen mag)
-zijn de startmeterstanden van het moment van ophangen gebruikt, of die op het moment van het 'actief' worden, dus op later tijdstip?

Ik wil graag starten met mijn overproductie terugleveren vanwege een TLV die waarschijnlijk na 1 juli veel lager wordt. Na 1 juli wil ik dan salderen tegen eigen gebruik.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:38:
[...]

-hoe lang duurde het bij jullie voordat de meter na het ophangen 'actief' werd ? (wat dat ook betekenen mag)
1 of 2 werkdagen (enexis)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij mij duurde het ongeveer 6 uur na installatie voordat ik een contract bij Tibber kon afsluiten. Ik heb niet heel vaak geprobeerd of het al lukte, maar het kon al eerder geactiveerd zijn.

Wel heb ik gewacht tot het contract ook echt inging voordat ik de SAP ging gebruiken.

• Whiskey48
[...]

Lijkt me ook van de gekke dat mijn teruglevering/verbruik nu niet geregistreerd zou worden.

Het is bekend welke meter is opgehangen en volgens mij noteert de monteur zelfs de standen. Vervolgens zendt dat ding binnen enkele uren nog digitaal de standen door naar de netbeheerder. Je mag er toch van uit gaan dat de energieleverancier die meterstanden inziet en gebruikt voor de afrekening?
Doordat verschillende mensen hier 'fraude' etc. begonnen te roepen ben ik er misschien te makkelijk vanuit gegaan dat er inderdaad tot activering geen registratie van meterstanden is maar ik geloof er eigenlijk geen bal van.

-zijn de startmeterstanden van het moment van ophangen gebruikt, of die op het moment van het 'actief' worden, dus op later tijdstip?

Ik wil graag starten met mijn overproductie terugleveren vanwege een TLV die waarschijnlijk na 1 juli veel lager wordt. Na 1 juli wil ik dan salderen tegen eigen gebruik.
Zoals hierboven moet het binnen 1 a 2 dagen zichtbaar zijn. Via Enelogic kon ik hem ook na 1 dag zien toen hij handmatig (achteraf) alsnog werd geregistreerd.

Bij mij gebeurde dit omdat mijn aanvraag tussen wal en schip was beland oid (ivm vertrek van iemand en gebrek aan ervaring van de vervanger).
Als excuus werd een gaatje gevonden met een laatste meter die iemand nog had liggen (dit installateursbedrijf was ook pas maar 1 werk aan het werk voor de netbeheerder (Stedin in mijn geval).

Beetje pech aan alle kanten. Heeft me ook echt weken aan volle zomerdagen aan opbrengst met 21 grote panelen gescheeld tegen die goede prijs van Eneco toen. ... Naja ... It crossed my mind om de verbruik groep erop aan te sluiten, maar dat doe je natuurlijk niet. Ik had verwacht die zonneopbrengst (paar honderd euro) wel te krijgen maar helaas. ... Naja, ik ben al blij dat er nog een gaatje gevonden werd en dat ding eindelijk na al die maanden werd geïnstalleerd. ... Het zij zo. Jij succes, na 4 dagen zou ik even Enexis spammen. Bij mij lukte het na ... Nou misschien toch wel 4 a 5 weken aan bellen en mailen :S

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 08:50
Mogen energie leveranciers je weigeren omdat je een 2e allocatiepunt hebt?
Net Powerpeers gesproken maar 'het systeem kan het niet aan', terwijl ze wel een heel mooi concept met een goede terugleververgoedding hebben.

Edit:
Net ook de vraag bij de ACM consuwijzer gedropt.

[Voor 11% gewijzigd door Lennart_1337 op 09-03-2023 12:48]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lennart_1337 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:30:
Mogen energie leveranciers je weigeren omdat je een 2e allocatiepunt hebt?
Nee. ze moeten het contract gewoon op je PAP kunnen afsluiten.
Voor aansluiten op SAP geldt geen verplichting volgens mij.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 09-03-2023 13:34]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:47:
Ik heb een offerte voor een SAP aangevraagd bij STEDIN op 12 januari. Reactietijd volgens website 10 (werk)dagen. Inmiddels heb ik vier keer gebeld. Iedere keer hebben ze een spoed/klacht procedure gestart. Nu weer gebeld en doorgevraagd. De afdeling heeft twee langdurig zieken en een collega is vertrokken. Ze hebben twee nieuwe medewerkers die nu worden opgeleid. Dat kost tijd van bestaande medewerkers. Ze hopen over twee weken te beginnen met aanpakken van de achterstand.
Verhaal lijkt te kloppen, ik heb in week 1 een offerte gevraagd voor een SAP en deze week de offerte ontvangen.

Kosten totaal 764,70 voor SAP +vervangen meterbord.

Ik vraag mij nu alleen af of het nog wel iets oplevert met de lagere teruglevertarieven en de saldering die eraf gaat :|

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Verhaal lijkt te kloppen, ik heb in week 1 een offerte gevraagd voor een SAP en deze week de offerte ontvangen.

Kosten totaal 764,70 voor SAP +vervangen meterbord.

Ik vraag mij nu alleen af of het nog wel iets oplevert met de lagere teruglevertarieven en de saldering die eraf gaat :|
Wat de saldering er mee te maken heeft begrijp ik niet, maar inderdaad als je het voor de TLV doet dan is het niet tot nauwelijks de moeite waard op dit moment.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Wat de saldering er mee te maken heeft begrijp ik niet, maar inderdaad als je het voor de TLV doet dan is het niet tot nauwelijks de moeite waard op dit moment.
Hmm je hebt gelijk salderen doet er niet toe, ik had even de kronkel in mijn hoofd dat je pas een terugleververgoeding als je saldeert maar dat slaat nergens op.

Dan blijft eigenlijk alleen maar over dat je kan schakelen tussen twee leveranciers, al naar gelang wie op dat moment het laagste tarief heeft?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Hmm je hebt gelijk salderen doet er niet toe, ik had even de kronkel in mijn hoofd dat je pas een terugleververgoeding als je saldeert maar dat slaat nergens op.

Dan blijft eigenlijk alleen maar over dat je kan schakelen tussen twee leveranciers, al naar gelang wie op dat moment het laagste tarief heeft?
Ja inderdaad. Een jaarcontract én een dynamisch contract afsluiten en dan met enige regelmaat schakelen bijvoorbeeld. En wie weet gaat de TLV ooit wel weer de lucht in, dan is het wel handig om het SAP alvast te hebben.
Maar het blijft een beetje een gok.

• ASW1
  • Nu online
[...]

Afgelopen maandag geplaatst dus maar nog steeds niet zichtbaar bij de energieleverancier (Engie)
Heb ze een foto gestuurd met het meternummer erop, zij zouden dan navraag gaan doen bij de netbeheerder.
Heb inmiddels maar wat kWh's uit het SAP getrokken om te zorgen dat ik in ieder geval niet netto teruggeleverd heb tot de activering (voor het geval dat ze niet de meterstanden van afgelopen maandag zouden gebruiken)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:29
Ik vond deze klus nog best tegenvallen eigenlijk :/
Het is (wederom) knap vol met 2 kasten van 2x12

De Enexis monteur heeft ook 8 aansluitdraden door een best klein gaatje gefrot, en ik loop van de bovenste kast zo door naar beneden. Nog lang zitten twijfelen over aansluitblokken op dinrail, maar ook dat wordt druk en dan is de kast ook echt vol.
Dus opgelost met Hagar railtje met klemmen, waarvoor dus heel die kast uit elkaar moest :( :( :(

offtopic:
nee die wago klemmen zitten er niet O-)

Maar goed, alles weer netjes, althans, as good as it gets. Vingers op 3 plekken open ook :')

Ik voorzichtig testen met 1 omvormer (die reageert op heul weinig licht, en het was al schemer) op de linker emat. "No AC connection"
:?
Testknopje emat deed niks. uit. aan. uit aan. frot frot. uit aan. klik ... ja nu doet het knopje het wel.
Multimeter op de schroeven gedrukt net wel net niet zo leek het, dus ik duw iets harder, begin de emat te knetteren van binnen :X
Jammer. 1 jaar oud. Toch maar geen emat meer.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wie heeft zijn SAP aangemeld bij energieleveren.nl?

Vind het zelf beetje dubbelop, zolang ik mijn originele inschrijving op PAP niet kan wijzigen , lijkt het net alsof ik mijn PV verdubbeld hen.

• Whiskey48
bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 06:48:
Wie heeft zijn SAP aangemeld bij energieleveren.nl?

Vind het zelf beetje dubbelop, zolang ik mijn originele inschrijving op PAP niet kan wijzigen , lijkt het net alsof ik mijn PV verdubbeld hen.
Ik heb dit niet gedaan, volgens de installateur van Stedin was dit niet nodig omdat er op de aansluiting al een inschrijving stond (die kan ik overigens wel aanpassen).

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb dit niet gedaan, volgens de installateur van Stedin was dit niet nodig omdat er op de aansluiting al een inschrijving stond (die kan ik overigens wel aanpassen).
Tsja, volgens Enexis en UC dient dit wel te gebeuren. Heb al contact opgenomen met Enexis, ben benieuwd wat ze zeggen...

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 23:09

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb aan de hand van dit topic in januari ook een aanvraag gedaan voor een pap.
Nu krijg ik net een mailtje met alle eisen aan de meterkast, nou dat lijkt me geen probleem.
Maar ze vragen ook waarvoor ik het 2e punt wil gebruiken.

Wat moet ik hierop zeggen? Gaan ze het pikken als ik zeg dat het voor mn panelen is?
Ik heb ook een 2e gebouw op mn terrein, wat ik als b&b wil gaan gebruiken. Ik kan ook dat als reden aangeven. Of gaan ze dan juist moeilijk doen? Graag advies, wat hebben jullie aangegeven?

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sony: 25 F/1.4 GM | 35 F/1.4 GM | 50 F/1.2 GM | 85 F/1.8
| 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 20:36

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Wees eerlijk.
Alleen terugleveren over de SAP is een volledig valide reden.

... en oranje! :P

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Mud.Starrr schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
Ik heb aan de hand van dit topic in januari ook een aanvraag gedaan voor een pap.
Nu krijg ik net een mailtje met alle eisen aan de meterkast, nou dat lijkt me geen probleem.

Wat moet ik hierop zeggen? Gaan ze het pikken als ik zeg dat het voor mn panelen is?
Ik heb ook een 2e gebouw op mn terrein, wat ik als b&b wil gaan gebruiken. Ik kan ook dat als reden aangeven. Of gaan ze dan juist moeilijk doen? Graag advies, wat hebben jullie aangegeven?
PV panelen en dat is gewoon geaccepteerd.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mud.Starrr schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
een PAP heb je al vermoed ik. Je hebt waarschijnlijk een aanvraag voor een SAP gedaan.
Die vraag is al veel besproken hier. Je kunt inderdaad je panelen noemen, of een (toekomstige) elektrische auto die je er mee wilt gaan laden en waarvan je de administratie gescheiden wilt houden van je huis of iets dergelijks.
Foute antwoorden zijn: ik wil mijn buren van stroom voorzien en zelf voor netbeheerder spelen.
Ook lijken sommige mensen te denken dat je met een SAP meer capaciteit hebt (echt een 2e aansluiting met zekeringen) en dat is natuurlijk niet zo.
Lijkt me een prima reden, toch zou ik het zo simpel mogelijk houden want het is een beetje een grijs gebied vanwege de discussie of een SAP gebruikt mag worden voor doeleinden rondom bewoning. Auto of PV is gewoon standaard een goed antwoord en krijg je sowieso geen vervolgvragen.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 10:07]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Electrische auto heb ik ook.
dus geef wel aan pv panelen en electrische auto.

Dank

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• paQ
iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:40:
Wees eerlijk.
Vooral het woord “zakelijk” niet laten vallen.

De schouw hier was heel helder: alleen pv terugleveren en/of laadpaal. Anders komen ze niet.

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-03-2023 14:32]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:40:
Wees eerlijk.
Zeker niet. Ga maar eens lezen op de site van de netbeheerders wat ze zelf als mogelijke toepassingen noemen.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 20:36

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Zeker niet. Ga maar eens lezen op de site van de netbeheerders wat ze zelf als mogelijke toepassingen noemen.
Zo kun je mijn reactie ook lezen, maar ik bedoel een van de vele mogelijke toepassingen cq. volledig valide redenen. :)

... en oranje! :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 08:57
Mijn SAP is vandaag geplaatst. Nog even wachten op de activatie van de meter.
Op beide meters ga ik terugleveren. Op de ene volledig terugleveren vanuit de zonnepanelen, op de andere met mijn Energy Storage System met een dynamisch stroomcontract. Dus opladen als de stroom goedkoop is en gebruiken/terugleveren als de stroom duurder is.

Theoretisch zou ik met een omschakelaar dan ook kunnen terugleveren vanuit de accu's naar het AP met de hogere terugleververgoeding, maar dat is illegaal (denk ik) O-)

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
LecramR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:29:
Mijn SAP is vandaag geplaatst. Nog even wachten op de activatie van de meter.
Op beide meters ga ik terugleveren. Op de ene volledig terugleveren vanuit de zonnepanelen, op de andere met mijn Energy Storage System met een dynamisch stroomcontract. Dus opladen als de stroom goedkoop is en gebruiken/terugleveren als de stroom duurder is.

Theoretisch zou ik met een omschakelaar dan ook kunnen terugleveren vanuit de accu's naar het AP met de hogere terugleververgoeding, maar dat is illegaal (denk ik) O-)

[Afbeelding]
Valt mee dat illegaal bezig zijn.
Je mag laden op de 1 en terugleveren op de ander, alleen niet gelijktijdig de koppeling hebben.

Mijn route zou zijn:
een omschakelaar met duidelijke 0 -nul- stand, is dan ook gelijk je werkschakelaar, bij je E storage system.
Installatieautomaat/alamat (groep) in de SAP en installatieautomaat/alamat (groep) in de PAP, dus 2 kabels naar de werk/omschakelaar. Uitgang naar de storage.

Meterkast voldoet dan aan de eisen en je maakt de keuze bij de storage.

Dit is mijn route voor mijn PV. O-)

Ach, nu begin ik dit keer weer dezelfde discussie })
Kom dr maar in oOo

• paQ
uh... wat heeft de SAP dan nog precies voor zin als je in wezen 'moet wachten' op een hoog dynamisch tarief om je batterij te ontladen?

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:20:
uh... wat heeft de SAP dan nog precies voor zin als je in wezen 'moet wachten' op een hoog dynamisch tarief om je batterij te ontladen?
Businesscase die je had, toen je tot de conclusie kwam dat een SAP een goed idee was, nog eens bekijken? O-)

Zoals door meer wordt gedaan (nog wel, nu niet meer mogelijk op dit moment) en is uitgelegd:

PAP: dynamisch contract voor het verbruik (en bijv. storage laden)
SAP: vast of modelcontract met hoge TLV, voor, je raad het al, terugleveren (voor de PV of ontladen storage)

Voldoe je ook netjes aan alle regels zoals die bedacht zijn.

• paQ
Simpel360 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Businesscase die je had, toen je tot de conclusie kwam dat een SAP een goed idee was, nog eens bekijken? O-)

Zoals door meer wordt gedaan (nog wel, nu niet meer mogelijk op dit moment) en is uitgelegd:

PAP: dynamisch contract voor het verbruik (en bijv. storage laden)
SAP: vast of modelcontract met hoge TLV, voor, je raad het al, terugleveren (voor de PV of ontladen storage)

Voldoe je ook netjes aan alle regels zoals die bedacht zijn.
Ja zo heb ik het ook, maar ik zie dan nog niet helemaal het batterij volgooien en dan wachten.

• LecramR
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:20:
Dit dus:
Op het ene AP zitten alleen de zonnepanelen aangesloten. Die leveren dus terug tegen een vaste hoge vergoeding.
Op het andere AP een dynamisch contract. Op goedkope uren (zoals vanmiddag, negatief tarief) laad je de accu's op. Op dure uren ontlaad je de accu en gebruik je tevens de stroom zelf. Dan maak je dus altijd gebruik van goedkope stroom, ook als de stroom duur is.

Dat levert iets op, maar niet heel veel. Ik heb echter het ESS zelf gebouwd (beter: ben nog aan het bouwen) omdat het leuk is en ik daarmee klaar ben voor als het salderen afneemt. Dat SAP zie ik dan ook als tijdelijke situatie. Ik lever namelijk veel terug tegen 63c, dus de kosten van het SAP heb ik er in een paar weken uit.
Het ESS draait overigens op de zaak, waar ik zakelijk dus ook nog eens subsidie krijg op een ESS. En uiteraard geen BTW hoef te betalen.

[Voor 6% gewijzigd door LecramR op 13-03-2023 19:16]

• paQ
LecramR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Op het andere AP een dynamisch contract. Op goedkope uren (zoals vanmiddag, negatief tarief) laad je de accu's op. Op dure uren ontlaad je de accu en gebruik je tevens de stroom zelf. Dan maak je dus altijd gebruik van goedkope stroom, ook als de stroom duur is.
'negatief' als in het was 17 inkoop, 29 verkoop?
en dan laad je dus voor 12 cent, en verkoopt dat vanavond voor 28?

• LecramR
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:18:
[...]

'negatief' als in het was 17 inkoop, 29 verkoop?
en dan laad je dus voor 12 cent, en verkoopt dat vanavond voor 28?
Nee, negatief betekent dat je moet betalen voor het terugleveren (even energiebelasting niet meegerekend). En je krijgt betaalt voor het gebruiken. Uiteindelijk gaat het om het verschil tussen de prijs bij laden en ontladen. In jouw voorbeeld verdien je dus 29-17 = 12 cent per kwh. Als je accu 30 kWh is, dan verdien je dus 30*0.12= 3.6 euro. Maar je verbruik is ook goedkoper.

• paQ
ik snap hem volgens mij nog steeds niet :')
Wanneer en bij wie had je negatief tarief dan vanmiddag :?

• Whiskey48
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:40:
Kale prijs was even negatief, maar met alle heffingen natuurlijk niet meer :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LecramR
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:40:
Als je een stroomcontract hebt met dynamische stroomprijzen, zoals Tibber, ANWB, EasyEnergy, dan betaal je per uur een andere prijs. Op zonnige en/of winderige momenten zijn de prijzen vaak lager, op piekmomenten, zoals begin vd ochtend of eind vd middag weer hoger. Dat verandert dus per uur. Mt een accu kan je daar dus van profiteren.

Zie hier bijv. de tarieven bij de ANWB (iedere leverancier met dynamische contracten hanteert dezelfde tarieven, soms met een kleine toeslag): https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

• LecramR
Simpel360 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Valt mee dat illegaal bezig zijn.
Je mag laden op de 1 en terugleveren op de ander, alleen niet gelijktijdig de koppeling hebben.

Mijn route zou zijn:
een omschakelaar met duidelijke 0 -nul- stand, is dan ook gelijk je werkschakelaar, bij je E storage system.
Installatieautomaat/alamat (groep) in de SAP en installatieautomaat/alamat (groep) in de PAP, dus 2 kabels naar de werk/omschakelaar. Uitgang naar de storage.

Meterkast voldoet dan aan de eisen en je maakt de keuze bij de storage.

Dit is mijn route voor mijn PV. O-)

Ach, nu begin ik dit keer weer dezelfde discussie })
Kom dr maar in oOo
Ik begin me al minder schuldig te voelen bij de gedachte :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nou ik ben er klaar voor.
Nu nog afwachten wanneer ze hem exact komen plaatsen.

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Mud.Starrr schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:11:
[Afbeelding]

Nou ik ben er klaar voor.
Nu nog afwachten wanneer ze hem exact komen plaatsen.
Ik vermoed dat ze hem niet plaatsen. Zit nog een aarde draad in de weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

John245 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:23:
[...]

Hier wordt de aarding via het net geleverd ipv een aardpen. Die zit dus op de binnenkomende kast.
Ik kan hem er omheen leggen, heb een lange draad liggen. Maar onderaan moet hij toch aan het aardpunt verbonden worden.
Geen idee hoe ze dat willen doen. Heb deze foto al ingestuurd en aangegeven dat ik ter plekke de aarddraad om kan leggen en de kast een paar cm op kan schuiven.

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• paQ
LecramR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Als je een stroomcontract hebt met dynamische stroomprijzen, zoals Tibber, ANWB, EasyEnergy, dan betaal je per uur een andere prijs. Op zonnige en/of winderige momenten zijn de prijzen vaak lager, op piekmomenten, zoals begin vd ochtend of eind vd middag weer hoger. Dat verandert dus per uur. Mt een accu kan je daar dus van profiteren.

Zie hier bijv. de tarieven bij de ANWB (iedere leverancier met dynamische contracten hanteert dezelfde tarieven, soms met een kleine toeslag): https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
ach so :)
Je blijft met de accu's dan ook op PAP

even voor mijn beeld
als Samenom 29 cent ex BTW geeft, en Tibber op enig moment 17 cent incl alle belastingen, wat is het netto verschil tussen die twee dan nog eigenlijk? Ex toeslagen en BTW is Tibber dan 0 of -1 cent

Dan krijg je bij Tibber alleen de toeslagen en BTW nog terug met aftrek van het negatieve tarief, correct?
ca 14 cent dus? (vs 29 bij Samenom)
Klopt dat zo'n beetje?

En hoe kom ik nou bij het omslagpunt?
Samenom 29 cent ex BTW, Tibber xxx incl BTW?

* paQ blijft dat terugleveren bij TIbber maar lastig vinden

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 14-03-2023 07:56]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:51:
........

* paQ blijft dat terugleveren bij TIbber maar lastig vinden
We gaan denk ik wat veel off topic O-)

Maar de basis gedachte is:

Je betaald bij levering per kWh: (kale Eprijs L + milieu L + evt toeslag L) x21% btw = kWh L

Je ontvangt (na salderen) als TLV per kWh: TLV (dus zonder BTW, toeslag en milieu)

Om voordeel te gaan behalen uit het verschil in tarieven moet de som TLV - kWh L die je behaalt minimaal 0 -nul- zijn.

Als je deze door hebt kun je allerlei varianten bedenken om boven de 0 -nul- uit te komen die in meer of mindere mate zijn toegestaan.

Voorbeeld:
kWh L = € 0,40
TLV = € 0,09
Niet doen dus.

kWh L = € 0,40
TLV = € 0,40
break even.

kWh L = € 0,40
TLV = € 0,41
Winst € 0,01

Je ziet dus dat het (zeker nu) lastig is om winst te maken.
Dit is o.a. de reden dat in het verleden de SAP zo populair is geworden.
PAP met hoog tarief, SAP met een laag (dynamisch) tarief.

Voorbeeld:
kWh L SAP = € 0,20
TLV PAP = € 0,90
Winst € 0,70

Je ziet nu ook gelijk waarom de "ouderwetse" leveranciers de TLV los hebben gemaakt van het kWh L tarief.
Zij gingen in 1 keer betalen ipv ontvangen, en hun verdienmodel was weg.
Dit is de reden dat je om nu winst te maken nog creatiever moet zijn.

Wat je nu dus ziet is dat er geschoven wordt tussen PAP en SAP met op welk moment neem ik af en/of lever ik terug.
Hier zie je nu de meest creative oplossingen en de mazzelaars met oud contract met nog hoge TLV en dynamisch contract voor de lage kWh L.

Daarom moet je blijven rekenen of het onder de streep niet beter is om geen SAP te nemen of hebben en simpel te salderen en dan maar een beetje overschot op PV te hebben.
Is dus nogal afhankelijk van wat je bereid ben of kunt, dus of de business case wel positief is.
Zomaar een SAP nemen voor de coole verhalen is niet verstandig.

In mijn geval loopt het UC contract op de SAP tbv de TLV binnenkort af.
Voor de kWh L zit ik bij Tibber.
Dus ik saldeer niets :*)

Wat de toekomst gaat doen is lastig te voorspellen .
Misschien wordt het wel een poosje salderen en een lage TLV of een combinatie.
Het blijft rekenen :Y

• paQ
yes yes, Ik bedoel meer, vanaf welk (tibber) tarief (incl alles) zou ik de schakelaar van Samenom naar Tibber moeten zetten?

• LecramR
paQ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:26:
yes yes, Ik bedoel meer, vanaf welk (tibber) tarief (incl alles) zou ik de schakelaar van Samenom naar Tibber moeten zetten?
Ik bedoel niet kopen van PAP en verkopen op SAP, maar zowel kopen als verkopen op PAP of SAP.

Dus (als voorbeeld): van 12 tot 14 is de stroom 10c ex belastingen.
Van 16 tot 19 is de stroom 25 ex belastingen

Winst per geladen en ontladen kwh is dan 15c, omdat belastingen nog tegen elkaar worden gesaldeerd.

• paQ
LecramR schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:14:
[...]

Ik bedoel niet kopen van PAP en verkopen op SAP, maar zowel kopen als verkopen op PAP of SAP.

Dus (als voorbeeld): van 12 tot 14 is de stroom 10c ex belastingen.
Van 16 tot 19 is de stroom 25 ex belastingen

Winst per geladen en ontladen kwh is dan 15c, omdat belastingen nog tegen elkaar worden gesaldeerd.
we praten langs elkaar heen volgens mij :D
Dat is inderdaad het deel accu opladen en op een ander moment ontladen.

Mijn vraag is:
Ik verbruik op PAP, via Tibber
Ik lever terug op SAP, aan SamenOm

SamenOm betaalt 29 cent ex BTW.
Ik wil berekenen vanaf welk Tibbertarief (incl alle toeslagen en BTW) ik de schakelaar beter op PAP kan laten ipv naar SAP.

Als Tibber met 17 cent incl alles in wezen al 'negatief' is, dan vraag ik me af wat ze op dat moment terugbetalen voor de stroom. Kortom: waar ligt het kantelpunt.

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
[...]

we praten langs elkaar heen volgens mij :D
Dat is inderdaad het deel accu opladen en op een ander moment ontladen.

Mijn vraag is:
Ik verbruik op PAP, via Tibber
Ik lever terug op SAP, aan SamenOm

SamenOm betaalt 29 cent ex BTW.
Ik wil berekenen vanaf welk Tibbertarief (incl alle toeslagen en BTW) ik de schakelaar beter op PAP kan laten ipv naar SAP.

Als Tibber met 17 cent incl alles in wezen al 'negatief' is, dan vraag ik me af wat ze op dat moment terugbetalen voor de stroom. Kortom: waar ligt het kantelpunt.
Ik denk dat u in het verkeerde topic zit. |:(
Dit staat nogal los van het SAP als verdienmodel vraagstuk.

• paQ
Uh… juist niet :?
Dat is heel de reden dat ik een SAP heb laten aanleggen, en in de hoop dat ik zo vanaf 2025 zelf “financieel” kan salderen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

paQ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:08:
Uh… juist niet :?
Dat is heel de reden dat ik een SAP heb laten aanleggen, en in de hoop dat ik zo vanaf 2025 zelf “financieel” kan salderen.
In 2025 kun je sowieso 2 verschillende contracten afsluiten voor levering en teruglevering. Ook zonder een SAP. Dat komt in de nieuwe energiewet.

SAP is vooral interessant voor de periode tot aan 2025 en mogelijk voor andere (nog niet voorziene) toepassingen.

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-06 21:28
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:30:
[...]

In 2025 kun je sowieso 2 verschillende contracten afsluiten voor levering en teruglevering. Ook zonder een SAP. Dat komt in de nieuwe energiewet.

SAP is vooral interessant voor de periode tot aan 2025 en mogelijk voor andere (nog niet voorziene) toepassingen.
Sap is voor nu alleen interessant al je nog een mooie terugleververgoeding hebt [bv innova met 91 cent :P ]

De terugleververgoeding gaat waarschijnlijk ook niet meer terug komen.... het verdienmodel van de de SAP lijkt teneinde :'(

• paQ
Arnaud1980 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Sap is voor nu alleen interessant al je nog een mooie terugleververgoeding hebt [bv innova met 91 cent :P ]

De terugleververgoeding gaat waarschijnlijk ook niet meer terug komen.... het verdienmodel van de de SAP lijkt teneinde :'(
naja, daarom probeer ik er nog wat uit te slepen door "inkopen voor 20 cent, verkopen voor 29 cent"
en dat 12.000 keer. Zou in theorie 1000 euro moeten kunnen opleveren, mits ik gemiddeld onder de 20 cent blijf, en 29 retour.
In de dure periodes van TIbber is het daarom natuurlijk beter de schakelaar op PAP te laten. Zodoende dat ik voor me zelf wil weten bij welk tarief dat dan is. Is het zo simpel als bij 35 cent? (incl alles incl BTW) (29 ex)

[Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-03-2023 19:06]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Arnaud1980 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:35:
[...]

Jawel. De TLV wordt per 2025 waarschijnlijk 80 procent van het kale levertarief.

En bovendien zijn er meerdere verdienmodellen. Hoge TLV is er slechts 1

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 19:08]

• Arnaud1980
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Jawel. De TLV wordt per 2025 waarschijnlijk 80 procent van het kale levertarief.

Maar met 80 procent van ca 30 cent [24 cent kaal] is er toch zo goed als geen verdien model meer?

Er zijn idd wel meer verdienmodellen te verzinnen maar het is maar de vraag of het de investering op dit moment waard is, kost toch pak hem beet 1000 euro incl meterkast aanpassing...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Arnaud1980 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:18:
[...]

Maar met 80 procent van ca 30 cent [24 cent kaal] is er toch zo goed als geen verdien model meer?
Tsja dynamische tarieven zullen dan nog een stuk lager liggen.
Dus als die 30 ct een jaarcontract is, kan het nog wel de moeite waard zijn.

Maar de 91 ct tlv was prettiger natuurlijk

• Arnaud1980
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Tsja dynamische tarieven zullen dan nog een stuk lager liggen.
Dus als die 30 ct een jaarcontract is, kan het nog wel de moeite waard zijn.

Maar de 91 ct tlv was prettiger natuurlijk
de tarieven zullen idd wel omlaag gaan, dan kan net zo goed of beter weer gaan salderen...

Ik ben overigens blij met mijn SAP :) leverd toch ca 5k op [mede dankzij innova _/-\o_ ]
maar als ik geen goed contact zou hebben zou ik er voor nu niet aan beginnen,

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 22:07
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Nogmaals, waar staat in het wetsvoorstel of amendement 80% van kaal tarief ?

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:20
mathijshooi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:42:
[...]

In de samenvatting Voortzetting debat afbouw salderingsregeling zonnepanelen

https://www.tweedekamer.n...afbouw-salderingsregeling

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

John245 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:23:
[...]

Om hier nog even op terug te komen.
Hij is gewoon goedgekeurd zo. Ze hebben geen last van de aardedraad daar geven ze aan.
Over 4 weken krijg ik hem.
Nu even kijken of ik mn contract van pap naar sap verhuisd krijg, leverancier zegt van wel, als ik tijdig de EAN doorgeef en een ander contract op mn oude meter regel.
mocht dit niet lukken, moet ik ff slim zijn met de bedrading.

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Bezzerk
Arnaud1980 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:29:

Ik ben overigens blij met mijn SAP :) leverd toch ca 5k op [mede dankzij innova _/-\o_ ]
maar als ik geen goed contact zou hebben zou ik er voor nu niet aan beginnen,
Over een tijdje is een SAP ook niet meer nodig voor deze oplossing en is het de bedoeling dat je kunt terugleveren op een ander contract dan je afneemt binnen je PAP. Zoals ook al gebeurd in andere landen.

• paQ
Mud.Starrr schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Om hier nog even op terug te komen.
Hij is gewoon goedgekeurd zo. Ze hebben geen last van de aardedraad daar geven ze aan.
Over 4 weken krijg ik hem.
Nu even kijken of ik mn contract van pap naar sap verhuisd krijg, leverancier zegt van wel, als ik tijdig de EAN doorgeef en een ander contract op mn oude meter regel.
mocht dit niet lukken, moet ik ff slim zijn met de bedrading.
Waarom hele contract verhuizen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Omdat ik nog een leuk contact heb lopen met hoog teruglevertarief (72 cent / kWh, piek tarief)
Aangezien ze aangeven dat ze dat willen doen, met behoud van mn huidige tarieven, scheelt me dat de boel om te bouwen (en officieel mag je niet je huis verbruik op de SAP aansluiten). Dus dat zou voor mij de mooiste manier zijn.

Op de pap kan ik dan een nieuw goedkoper contract nemen voor mn verbruik. De prijzen zijn flink gezakt zag ik, met een beetje goed zoeken zit je onder de 40 cent voor het verbruik (piek) momenteel.

Daarmee zou me dat tot juli 600-700 euro opleveren. Daarna zien we wel weer.
Dan heb ik de kosten er in elk geval uit (260 euro SAP, plus 100 euro materiaal, ik had nog een meterkastje liggen en kan het prima zelf aansluiten en dat heb ik dus al voorbereid).

Mijn verbruik ligt rond de 700 KwH per maand.
Per jaar wek ik gemiddeld 14.000 KwH op.
Als ik op die ruim 8000 KwH per jaar aan verbruik een paar cent verschil kan pakken met de SAP, is het het voor mij al snel waard. (Misschien stiekem nog een beetje meer voor de gein, lekker pielen met de mogelijkheden, dan voor het geld, maar toch het levert snel wat op zo).

[Voor 40% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-03-2023 18:38. Reden: Berg info toegevoegd]

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kWh
De Schotse ingenieur James Watt draait zich om in zijn graf ;)

Verhuizen contract zou ik niet doen, je loopt serieus het risico je mooie TLV te verliezen daarmee. Dat is mensen hier al overkomen.
Als je eenmaal zo'n mooi contract hebt: niet meer aankomen en de tijd uitzitten!

Ik doe dat ook. heb op mijn PAP alleen de zonnepanelen zitten. Verbruik doe ik via SAP. Als mijn mooie Innova-contract afgelopen is in September dan kijk ik wel weer verder. Ik ga geen risico lopen.

• mathijshooi
Bezzerk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:47:
[...]

In de samenvatting Voortzetting debat afbouw salderingsregeling zonnepanelen

https://www.tweedekamer.n...afbouw-salderingsregeling
Ok, was er nu wel een keer klaar mee :p

Help iedereen even van de 80% TLV droom wat bij hoge prijzen zoals vorig jaar ook hoge TLV zal geven. @peer

Er komt een maximum op het tarief te zitten, staat gewoon in het amendement.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D02799

[Voor 15% gewijzigd door mathijshooi op 15-03-2023 13:06]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je nu zelf in je vorige post aangegeven dat die 80% in 1 van de amendementen genoemd wordt.

En inderdaad, er zal ook een maximum komen waarvan we de hoogte niet weten. Er is alleen mondeling door Minister Jetten aangegeven dat hiermee niet circa 10 cent bedoeld wordt.

Zoals ik het zie bouwen ze dus een maximum in om extreme situaties zoals in 2022 te voorkomen. Dat maximum zal dan waarschijnlijk 1 x per jaar bepaald worden. Wie weet zetten ze die op 40 of 50 cent bijvoorbeld (dat blijft gissen, we weten het niet) en zal in de praktijk dus altijd de 80% van het kale tarief van toepassing zijn.

Moet nog bijgezegd worden dat de TLV wel hoger mag zijn dan het maximum. Dus mocht er een energieleverancier zich hier mee willen profileren (een hoge TLV), dan is daar ruimte voor.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 13:14]

• Bezzerk
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:12:

Zoals ik het zie bouwen ze dus een maximum in om extreme situaties zoals in 2022 te voorkomen. Dat maximum zal dan waarschijnlijk 1 x per jaar bepaald worden. Wie weet zetten ze die op 40 of 50 cent bijvoorbeld (dat blijft gissen, we weten het niet) en zal in de praktijk dus altijd de 80% van het kale tarief van toepassing zijn.

Moet nog bijgezegd worden dat de TLV wel hoger mag zijn dan het maximum. Dus mocht er een energieleverancier zich hier mee willen profileren (een hoge TLV), dan is daar ruimte voor.
Zo lees ik hem ook;
De minister legt een minimum TLV op.
De minister kan in uitzonderlijke omstandigheden besluiten tot een maximum TLV

• mathijshooi
Bezzerk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Zo lees ik hem ook;
De minister legt een minimum TLV op.
De minister kan in uitzonderlijke omstandigheden besluiten tot een maximum TLV
Wat was ook alweer de grote reden om deze hele energiemarkt wet aan te passen? Om de terugverdientijd terug te brengen naar circa 7 jaar, dat is de geest van de wet.

Dus is het dan aannemelijk dat er een TLV max van 40 cent komt? De minister heeft gezegd dat het niet per se die 10 cent is, maar dat is een politiek trucje. Er gaat gefit worden naar een terugverdientijd van 7 jaar, dus het zal circa rond die 10 cent gaan zitten....

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:42
mathijshooi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Wat was ook alweer de grote reden om deze hele energiemarkt wet aan te passen? Om de terugverdientijd terug te brengen naar circa 7 jaar, dat is de geest van de wet.

Dus is het dan aannemelijk dat er een TLV max van 40 cent komt? De minister heeft gezegd dat het niet per se die 10 cent is, maar dat is een politiek trucje. Er gaat gefit worden naar een terugverdientijd van 7 jaar, dus het zal circa rond die 10 cent gaan zitten....
lol, de GROTE rede? dat wás ... B)

liberalisatie, om de concurrentie te verhogen (en daarmee de prijzen láág te houden)
o.a. door overstappen mákkelijk /goedkoop te maken. *O*

Waar staan we nu?
prijzen HOOG (niet alleen door Putin)
overstappen lastig
EN duur gemaakt.
-O- :F

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:04:
[...]

kWh

Verhuizen contract zou ik niet doen, je loopt serieus het risico je mooie TLV te verliezen daarmee. Dat is mensen hier al overkomen.
Als je eenmaal zo'n mooi contract hebt: niet meer aankomen en de tijd uitzitten!

Ik doe dat ook. heb op mijn PAP alleen de zonnepanelen zitten. Verbruik doe ik via SAP. Als mijn mooie Innova-contract afgelopen is in September dan kijk ik wel weer verder. Ik ga geen risico lopen.
Whaha die typfout, beetje te snel geweest en het tijdstip heeft vast ook niet geholpen.

Tja als je zwart op wit hebt dat ze het contract met alle tarieven overzetten moet dat toch gewoon goed gaan lijkt me?

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mud.Starrr schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Whaha die typfout, beetje te snel geweest en het tijdstip heeft vast ook niet geholpen.

Tja als je zwart op wit hebt dat ze het contract met alle tarieven overzetten moet dat toch gewoon goed gaan lijkt me?
Ja misschien.. Ik zou het met mijn contract niet durven. Maar als het maar om een paar honderd euro gaat wel denk ik

• paQ
#crosspost

nog even over de HomeWizard P1 meters.
Zou het in theorie mogelijk moeten zijn om met een reguliere RJ12 splitter, de output van 2 meters bijeen te laten komen, en daar dan vervolgens de P1 dongle aan te sluiten?
Zodat van beide meters de data in de dongle terecht komt.

2 HW P1 meters kunnen namelijk niet in 1 app.
Dus wellicht dat ik dan wel 2 meters kon samen voegen naar 1 HW P1 meter.

Ik probeer te bedenken waarom het met een splitter eventueel niet zou kunnen, anders dan dat de meters tegen elkaar gaan mekkeren. Heeft iemand het hier al eens getest? :)

met een enorme omweg anders:
De HW actieve splitters hebben 1 in en 3 uit
De meters geven elke seconde een pulse aan de actieve splitter zo te zien.
ik zou op beide meters 1 actieve splitter kunnen zetten, en dan van beide 1 uit signaal naar een splitter te laten gaan, en het gecombineerde signaal naar een 3e splitter :')
zo heb ik in elk geval strikt UIT signalen op de splitters, en kan er nergens communicatie retour naar de meter.

Het zou wel mooi zijn als dat gaat, want de tibber app heeft mooie fase belasting-metertjes *D
En HW kan dat alle verbruik netjes combineren.

Dit is als mw paQ aan (over :o ) de kook gaat

Heb intussen de keukengroep wat verdeeld over andere fasen ;)

[Voor 31% gewijzigd door paQ op 15-03-2023 20:41]

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:27:
#crosspost

Zou het in theorie mogelijk moeten zijn om met een reguliere RJ12 splitter, de output van 2 meters bijeen te laten komen, en daar dan vervolgens de P1 dongle aan te sluiten?

Ik probeer te bedenken waarom het met een splitter eventueel niet zou kunnen, anders dan dat de meters tegen elkaar gaan mekkeren. Heeft iemand het hier al eens getest? :)

ik zou op beide meters 1 actieve splitter kunnen zetten, en dan van beide 1 uit signaal naar een splitter te laten gaan, en het gecombineerde signaal naar een 3e splitter :')
zo heb ik in elk geval strikt UIT signalen op de splitters, en kan er nergens communicatie retour naar de meter.

Het zou wel mooi zijn als dat gaat, want de tibber app heeft mooie fase belasting-metertjes *D

[Afbeelding]
Dit is niet zoals het P1 signaal uit de meter elektisch werkt.
Meer weten: Google is your friend.
Zoekwoord: RS232
Ja maar, als dit, dan dat. NEEN.
NEEN. :X
Iedere meter zijn eigen dongel of touwtje naar USB of iets dergelijks.

• Whiskey48
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:27:
#crosspost

[Afbeelding]
2 meters kunnnen wel in 1 app. Maar dan wel als 2 woningen.
Heb ik ook, maar moet je Homewizard even helpdesk vragen om te activeren.

• paQ
Simpel360 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Dit is niet zoals het P1 signaal uit de meter elektisch werkt.
Meer weten: Google is your friend.
Zoekwoord: RS232
Ja maar, als dit, dan dat. NEEN.
NEEN. :X
Iedere meter zijn eigen dongel of touwtje naar USB of iets dergelijks.
demmit

• paQ
Whiskey48 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:29:
[...]

2 meters kunnnen wel in 1 app. Maar dan wel als 2 woningen.
Heb ik ook, maar moet je Homewizard even helpdesk vragen om te activeren.
en als je daar 3-f aan wilt, ook weer extra abo?

• Whiskey48
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:37:
[...]

en als je daar 3-f aan wilt, ook weer extra abo?
Een extra abo idd

• LecramR
Mijn SAP meter is afgelopen maandag geïnstalleerd, maar wordt nog niet herkend. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat de meter bij de energieleverancier zichtbaar was?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LecramR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:30:
Mijn SAP meter is afgelopen maandag geïnstalleerd, maar wordt nog niet herkend. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat de meter bij de energieleverancier zichtbaar was?
Die vraag komt nu wel erg vaak voorbij hier.
nog maar een keer dan: bij mij 2 dagen.

• LecramR
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Die vraag komt nu wel erg vaak voorbij hier.
nog maar een keer dan: bij mij 2 dagen.
Kan, maar ga eens 80 pagina's doorlezen om het antwoord te vinden ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LecramR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Zoekfunctie bovenaan proberen.
Zoektip: 'zichtbaar'

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
LecramR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:30:
Eén werkweek.

• Arnaud1980
LecramR schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Je kan ook gewoon zoeken.........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Een hele andere dan maar met Enexis:
- Installatie 21 feb.
- Meter niet goed geregistreerd en uiteindelijk 1 maart zichtbaar voor leverancier na herhaaldelijk contact met Enexis.
- 3 maart start contract volgens de papieren.
- 7 maart: Verassing! Het contract dat je dacht wat al liep op 3 maart (en ook online zichtbaar was) is vandaag past echt gestart. Het verbruik voor 7 maart gaat dus richting Enexis, we weten niet wat daarmee gaat gebeuren.
- 10 maart: Meterstanden nog steeds niet bekend bij leverancier. Ze adviseren het even af te wachten of anders Enexis te bellen.
- 17 maart: Meterstanden nog steeds niet zichtbaar, Enexis gebeld en die geven aan dat er inderdaad "een probleem" is met het uitlezen, alhoewel de meter wel bereikbaar is en ook netjes dag/nachttarief doorkrijgt. Er is dus wel communicatie, maar het laatste uitlezen volgens de meter zelf was op 28 februari. De software afdeling is er mee bezig...

Aangezien het verbruik per uur slechts 10 dagen lokaal wordt bewaard door de meter wordt dat nu wel kritisch voor de dynamische leverancier. Maar Enexis stelt gerust: We gaan het binnen 3 weken voor je oplossen of we laten je weten wat we gaan doen _O-

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 00:30

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:04:
[...]

kWh

Hier idem, behalve dat het Innova contract t/m eind februari loopt. Dus de payout is dan nog later, dat dan weer wel.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Rimco schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:03:
Een hele andere dan maar met Enexis:
- Installatie 21 feb.
- Meter niet goed geregistreerd en uiteindelijk 1 maart zichtbaar voor leverancier na herhaaldelijk contact met Enexis.
- 3 maart start contract volgens de papieren.
- 7 maart: Verassing! Het contract dat je dacht wat al liep op 3 maart (en ook online zichtbaar was) is vandaag past echt gestart. Het verbruik voor 7 maart gaat dus richting Enexis, we weten niet wat daarmee gaat gebeuren.
- 10 maart: Meterstanden nog steeds niet bekend bij leverancier. Ze adviseren het even af te wachten of anders Enexis te bellen.
- 17 maart: Meterstanden nog steeds niet zichtbaar, Enexis gebeld en die geven aan dat er inderdaad "een probleem" is met het uitlezen, alhoewel de meter wel bereikbaar is en ook netjes dag/nachttarief doorkrijgt. Er is dus wel communicatie, maar het laatste uitlezen volgens de meter zelf was op 28 februari. De software afdeling is er mee bezig...

Aangezien het verbruik per uur slechts 10 dagen lokaal wordt bewaard door de meter wordt dat nu wel kritisch voor de dynamische leverancier. Maar Enexis stelt gerust: We gaan het binnen 3 weken voor je oplossen of we laten je weten wat we gaan doen _O-
at

Even off topic, maar ik ga je het nog leuker vertellen.
Mijn achterbuurman (nieuwbouw wijk waar je zelf mag bouwen). Woont hier nu 5 jaar en heeft dus zolang een aansluiting. Tot op de dag van vandaag heeft hij nog nooit een water rekening gehad omdat er een fout in het systeem zit waardoor zijn water aansluiting niet aangemeld kan worden.
Ze kunnen dit niet oplossen, en hij heeft intussen een brief waarin bevestigd staat dat hij geen rekening achteraf zal krijgen over al die jaren als ze het ooit opgelost krijgen. Ofwel, gratis water.

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• paQ
Ik ben maar eens begonnen met een opzet te maken om bij te houden of het 'verdienmodel' an sich nog wel kans van slagen heeft.
Bij de huidige tarieven 'verdien' ik deze dagen ca 1,50 - 3 euro :+ *O*

• Bezzerk
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:26:
Ik ben maar eens begonnen met een opzet te maken om bij te houden of het 'verdienmodel' an sich nog wel kans van slagen heeft.
Bij de huidige tarieven 'verdien' ik deze dagen ca 1,50 - 3 euro :+ *O*
[Afbeelding]
Ok maar met verdienen bedoel je dan de opbrengst van je panelen in geld tov salderen.

Want met salderen bij tibber heb ik vandaag soortgelijk resultaat;

• Whiskey48
Bezzerk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Ok maar met verdienen bedoel je dan de opbrengst van je panelen in geld tov salderen.

[Afbeelding]

Ook lekker! :+

• paQ
Bezzerk schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]
dat bedoel ik idd

Weet alleen nog steeds niet hoe het nou BTW technisch loopt met het 'salderen' bij TIbber vs een andere aanbieder met TLV.
Daarbij: Tibber vandaag was overdag 26-30 cent/kHh
Dat is 26,4 cent give or take

'saldeer' je dus bij Tibber gewoon incl BTW? Of wordt de BTW uiteindelijk verrekend?

[Voor 7% gewijzigd door paQ op 18-03-2023 18:07]

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:05:
[...]

dat bedoel ik idd

Weet alleen nog steeds niet hoe het nou BTW technisch loopt met het 'salderen' bij TIbber vs een andere aanbieder met TLV.
Daarbij: Tibber vandaag was overdag 26-30 cent/kHh
Dat is 26,4 cent give or take

'saldeer' je dus bij Tibber gewoon incl BTW? Of wordt de BTW uiteindelijk verrekend?
Salderen = kWh tegen elkaar wegstrepen

Betalen = incl alles

Ontvangen = kale TLV

• paQ
hier is dus mijn punt.

Tibber betaalt exact wat je ook zou afrekenen. Incl alles en BTW.
Bij andere leveranciers wisselt het nogal.
De een betaalt kale tarief, de ander kale tarief + BTW.

Het is haast niet meer te volgen.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sapperdeflappentap, de zomer komt er aan :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:04:
[...]

hier is dus mijn punt.

Tibber betaalt exact wat je ook zou afrekenen. Incl alles en BTW.
Bij andere leveranciers wisselt het nogal.
De een betaalt kale tarief, de ander kale tarief + BTW.

Voor Tibber is dit niet anders, ze zijn alleen niet zo "handig" met het verrekenen.

Zie https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber is best wel duidelijk in de uitleg. :)

Als je Tibberklant ben is het toch niet belangrijk wat ander partijen doen. :?

Maar hoe zit dit met je SAP?
Ik neem aan dat 2 leveranciers hebt.

[Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 18-03-2023 20:38]

• paQ
Simpel360 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Voor Tibber is dit niet anders, ze zijn alleen niet zo "handig" met het verrekenen.

Zie https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber is best wel duidelijk in de uitleg. :)

Als je Tibberklant ben is het toch niet belangrijk wat ander partijen doen. :?

Maar hoe zit dit met je SAP?
Ik neem aan dat 2 leveranciers hebt.
Tibber:
We geven je exact dezelfde prijs terug die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Samenom: (mijn SAP leverancier)
Voor de netto teruglevering geldt als vergoeding het overeengekomen netto teruglevering tarief inclusief btw, maar zonder overige heffingen zoals energiebelasting en opslag duurzame energie.
Engie:
Deze vergoeding is gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in jouw contract staat.
...
De overheidsheffingen spelen hierbij geen rol.
Het is toch juist van belang om hier de hoogst mogelijke vergoeding uit te halen als je nog wat wilt verdienen met een SAP? (zonder batterij) Dan wel op tijd de PV om te schakelen tussen SAP of PAP.

[Voor 7% gewijzigd door paQ op 18-03-2023 20:48]

• ASW1
  • Nu online
Ik geloof er niets van dat je bij netto teruglevering bij Tibber meer dan het kale levertarief krijgt.
Greenchoice doet ook zo'n soort berekening waarbij salderen wordt voorgesteld als ware het een bedrag dat je krijgt dat gelijk is aan het tarief incl. de belastingen.
Dat is natuurlijk niet zo, het wordt weggestreept en je hoeft daarom die belastingen niet te betalen maar zodra je netto teruglevert krijg je heus niet die belastingen er ook nog bovenop gelegd.

Slechte communicatie is het van marketeers die het soms ook niet helemaal lijken te begrijpen.
De situatie van salderen en die van netto terugleveren is echt anders.

• paQ
ASW1 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:27:
Ik geloof er niets van dat je bij netto teruglevering bij Tibber meer dan het kale levertarief krijgt.
Greenchoice doet ook zo'n soort berekening waarbij salderen wordt voorgesteld als ware het een bedrag dat je krijgt dat gelijk is aan het tarief incl. de belastingen.
Dat is natuurlijk niet zo, het wordt weggestreept en je hoeft daarom die belastingen niet te betalen maar zodra je netto teruglevert krijg je heus niet die belastingen er ook nog bovenop gelegd.

Slechte communicatie is het van marketeers die het soms ook niet helemaal lijken te begrijpen.
De situatie van salderen en die van netto terugleveren is echt anders.
Dit is dus waarom ik al dagen m'n hoofd erover zit te breken 8)7
Ik wil gewoon weten wanneer ik mijn schakelaar moet omzetten :'(

• Whiskey48
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Dit is dus waarom ik al dagen m'n hoofd erover zit te breken 8)7
Ik wil gewoon weten wanneer ik mijn schakelaar moet omzetten :'(
Lpllll
Omzetten als dynamisch (kaal tarief) hoger is dan je "vaste" contract incl BTW en energie heffingen.

Ik heb zelf nog geen dynamisch, maar ik dacht dat de app van Zonneplan iig alleen het tarief incl btw en belastingen laat zien.
Via onderstaande Telegegram bot keijgyje dagelijks de kale tarieven naar je telefoon, super handige bot!
(Van een tweaker)

https://www.energieprijzenbot.nl/
.

[Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 19-03-2023 06:51]

• Bezzerk
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:04:

Het is prima te volgen, de regels van zowel salderen als het toepassen van die regels door de verschillende leveranciers zijn vaak wel helder. Alleen als je het toespitst op jouw specifieke situatie zul je, om het beste resultaat te behalen, goed alert moeten zijn op hoe dat voor jou het best uitpakt.

Voor mij is het zo dat ik al even bij tibber zit, en sinds dit kalenderjaar al 2500 kwh verstookt heb. Als ik overstap kan ik die kwh’s niet meer salderen. Dat is best een bedrag dus dat ik terug kan verdienen, dat ik afzet tegen de regeling bij een andere partij. In mijn geval verwacht ik daar goed aan te doen.

Natuurlijk houd ik mijn pv opbrengst in de gaten; loopt die dermate op dat het verstandig wordt over te stappen naar een leverancier die met salderen komende winter beter uitkomt, dan stap in lopende dit jaar nog een keer over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:47:
[...]

Tibber:

[...]

Samenom: (mijn SAP leverancier)

[...]

Engie:
[...]

Het is toch juist van belang om hier de hoogst mogelijke vergoeding uit te halen als je nog wat wilt verdienen met een SAP? (zonder batterij) Dan wel op tijd de PV om te schakelen tussen SAP of PAP.
Tuurlijk, maar die link die ik poste van Tibber zegt "iets" meer dan de quote die je plakte.
Wel het hele verhaal lezen en/of plakken.
Dat maakt het dan ineens een stuk duidelijker.

Ook dikke prima als je dat niet doet, maar niet gaan klagen dat het niet klopt of je het niet snapt, dat snap ik dan weer wel.
Ik moet ook wel eens 2x of vaker een tekst lezen O-) en in het geval van Tibber 3x de gehele tekst van de link gelezen :X

Vandaar ook mijn beginnende opmerking bij de link, ze zijn niet handig bij het verrekenen.

Of ze het op de juridisch correcte wijze doen, en of Tibber of andere de beste vergoeding en voorwaarden hebben?
Daar zijn andere prachtige druk geposte topics voor.

Just my 2 cents :Y

[Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 19-03-2023 07:39]

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 14:37
Hoe zit het bij Tibber eigenlijk met de onbalans kosten van 1,8 cent per KWh. Als ik stroom afneem tegen 23 cent word dit 24,8 cent en als ik nu teruglever tegen 23 cent word dit dan 21,2 cent ? Dus een verlies van 3,6 cent per KWh die gesaldeerd word ?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

grave176 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:
Als ik stroom afneem tegen 23 cent word dit 24,8 cent
Als je stroom afneemt tegen 23 cent (inclusief belastingen en opslagen), dan is het gewoon 23 cent wat je betaalt. Die 1,8 cent per kWh is dan al inclusief.
en als ik nu teruglever tegen 23 cent word dit dan 21,2 cent
Als die 23 cent het bedrag is inclusief belastingen en opslagen, dan lever je terug tegen 23 cent.
Dat komt doordat je bij terugleveren inderdaad de belastingen en opslagen op jaarbasis mag salderen.

Lever je meer terug dan je verbruikt op jaarbasis, ontvang je voor het meerdere echt alleen dat kale tarief. Dus dat is dan ongeveer 23-17 = 5 cent per kWh. Bij terugleveren krijg je namelijk het kale tarief, zonder belastingen en opslagen.

Maar dit is meer iets om in het dynamische tarieven topic te bespreken.

[Voor 49% gewijzigd door de Peer op 22-03-2023 14:52]

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 14:37
@de Peer
Ik bedoelde bij het voorbeeld als de prijs hetzelfde is dus neem bv 5 cent kaal dan komt er 1,8 cent bij + tax. En bij teruglevering bij 5 cent kaal -1,8 cent + tax dan zou je 3,6 cent per KWh verliezen bij salderen. Maar zal het ik in ander forum overleggen. Bedankt
Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee