Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 23 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ik neem aan, dat je een grotere aansluiting hebt dan 3 x 25A. Daarmee had je maximaal 17 kW per uur uit het net kunnen halen. En waar heb je die 153 kWh gelaten?
Als je zeg 20A per fase teruglevert kan je 45A gebruiken. Zolang de som per automaat niet boven 25A komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Met genoeg durf, centjes en ruimte kon je tegen 91ct best een leuk accutje bouwen en slapend rijk worden (als ik het goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Maar een 150 kWh accu neemt behoorlijk ruimte in en is echt wel een forse investering...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
LecramR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Als je zeg 20A per fase teruglevert kan je 45A gebruiken. Zolang de som per automaat niet boven 25A komt.
De smeltzekeringen die ik had gingen prima uren aan stuk tot 32A. Daar kwam ik achter toen Alfen een fout had gemaakt in mijn dubbele laadstation met de loadbalancing en er twee auto's stonden te laden. Het strijkijzer wat ik in het stopcontact deed was de druppel die de emmer deed overlopen... |:(

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Laurens__ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:54:
[...]

De smeltzekeringen die ik had gingen prima uren aan stuk tot 32A. Daar kwam ik achter toen Alfen een fout had gemaakt in mijn dubbele laadstation met de loadbalancing en er twee auto's stonden te laden. Het strijkijzer wat ik in het stopcontact deed was de druppel die de emmer deed overlopen... |:(
Ik meet de stromen door beide meters middels HomeWizard. In Node Red tel ik die bij elkaar op. Dan berekent Node Red door welke fase de meeste stroom gaat. Aan de hand van de stroomsterkte door die fase bepaalt Node Red weer hoeveel met hoeveel vermogen de accu mag laden. Victron houdt daarmee de stroom net onder 24.5A. Als de opbrengst van de panelen varieert, varieert het laadvermogen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Ik ben al twee maanden in gevecht met Tibber en Stedin omdat Stedin denkt dat er geen contract zit op het SAP en Tibber denkt dat er bij Stedin wat fout zit. Het grote vingerwijzen dus. Intussen rekent Tibber mij wat zij denken dat ik gebruik. Uiteraard gaan ze er van uit dat ik alleen tijdens piekuren gebruik (terwijl het juist andersom is). Tot 11 mei kreeg Tibber de meterstanden door, sindsdien niet meer.

Zijn er nog meer die problemen hebben gehad met het uitlezen door de netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:51
LecramR schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:44:
Ik ben al twee maanden in gevecht met Tibber en Stedin omdat Stedin denkt dat er geen contract zit op het SAP en Tibber denkt dat er bij Stedin wat fout zit. Het grote vingerwijzen dus. Intussen rekent Tibber mij wat zij denken dat ik gebruik. Uiteraard gaan ze er van uit dat ik alleen tijdens piekuren gebruik (terwijl het juist andersom is). Tot 11 mei kreeg Tibber de meterstanden door, sindsdien niet meer.

Zijn er nog meer die problemen hebben gehad met het uitlezen door de netbeheerder?
Alleen bij de installatie toen ze vergeten waren deze aan te melden. Als ik toen mijn mondje had gehouden had ik een niet geregistreerde meter :)

Na veel mailwisseling moest ik op een gegeven moment een foto maken van de meterstand. Vanaf dat moment werd het verbruik / opwekking pas verwerkt bij de energieleverancier, alle opwekking/verbruik daarvoor was ik kwijt (flink wat opwekking in mijn geval helaas).

Als reden werd gegeven een gigantisch personeelstekort met onervaren nieuw personeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 05-07-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Whiskey48 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Alleen bij de installatie toen ze vergeten waren deze aan te melden. Als ik toen mijn mondje had gehouden had ik een niet geregistreerde meter :)

Na veel mailwisseling moest ik op een gegeven moment een foto maken van de meterstand. Vanaf dat moment werd het verbruik / opwekking pas verwerkt bij de energieleverancier, alle opwekking/verbruik daarvoor was ik kwijt (flink wat opwekking in mijn geval helaas).

Als reden werd gegeven een gigantisch personeelstekort met onervaren nieuw personeel.
Dat had ik in het begin ook. Van begin maart tot 24 maart. Vanaf 24 maart tot 11 mei kon Stedin wel de standen doorgeven aan Tibber. Vanaf 11 mei is er ineens geen contract meer. Vreemde is dat ze op hun website zeggen dat als er geen contract is dat ze dan het SAP weghalen. Er is volgens Stedin al die tijd geen contract en de meter hangt nog steeds.
Gelukkig zit het terugleverdeel op PAP, dus wat ze niet meten is alleen de stroom die ik gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door LecramR op 05-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
rsbroer schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:16:
[...]

[mbr]Bij aansluiten op het Nederlandse net gelden simpelweg de Nederlandse normen[/]
Grapige opmerking, hij doet eigenlijk niets anders, alleen hij gaat zelfs beter dan de norm voorschrijft, meer diameter mag, daarmee verlaag je alleen de weerstand van de kabel, daarom zijn er conform de norm mbt de spanning, stroom en lengte minimale diameters afgesproken om de weerstand (dus warmte, dus gevaar voor brand) te beperken, let er hierbij op dat niet alleen de diameter maar ook de type van doorvoor hierbij van belang is.
Wat hij hier doet is dat bij zijn omvormer door de lagere weerstand zijn aanliggende Spanning iets lager zal zijn dan als je je aan de mnimale eis voldoet, bij een dergelijke spanningsverloop wat dicht tegen de automatische limiet aan loopt kun je wel het verschil maken tussen wel of niet daar er tegen aan lopen.
Je kunt bv ook je omvormer dichter bij meterkast brengen.
dus deze werkwijze is helemaal oke en ook conform de regelgeving.
Wat bv niet mag is je omvormer op een ander land zetten (deze limieten zijn landspecifiek).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:57:
Let er wel op dat je dan verantwoordelijk bent voor de schade aan apparatuur bij de buren. Dit is echt een heel slecht advies. Die afschakellimieten zijn er niet voor niets.
Fout, hij doet niet met de afschakellimieten, het enige wat hij doet is dat de kans de hij tegen deze limieten aanloopt, en dat volledig conform de NEN regelgevingen, iets verminderd.
Dus niets verantwoordelijk voor schade bij de buren, ook de buren hebben de mogelijkheid om hun installatie daar waar mogelijk te optimaliseren. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Whiskey48 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]

Grappig, hier in de wijk (gebouwd 2001) met het transformatorhuisje op 50m afstand zie je deze zomer al flinke pieken in het voltage. Vorig jaar was dit nog absoluut niet maar sinds een jaar is het aantal zonnepanelen ook wel bijna verdubbeld in de wijk.

Deze meting is bij de P1 meter (HomeWizard met de tool van Homey). Het voltage bij de omvormer zal iets hoger zijn (afhankelijk van de kabeldikte / lengte).

Ben iig blij dat ik bij de aanleg van m'n 2 PV installaties heb bedongen dat de bekabeling een stuk dikker werd dan in het oorspronkelijke plan (6mm2 over 20m ipv 2,5mm2 wat standaard zou worden gebruikt).

Als het voltage bij de omvormer bij mij lager is dan bij de buurman, knalt de omvormer van de buurman er eerder uit dan die van mij. Dat geeft mij weer meer ruimte om de omvormer operationeel te laten :P
mooie oplossing.
wat ik echter ook bij jou grafiek zie en waar ik zelf ook op doelde is dat er dus vaak een verschil is op de verschillende fases mbt de spanningspieken. Ook in jou geval zie ik tot bijna 10V verschil tussen de fases.
heb je dus een 1-fase omvormer en wel een 3-fase aansluiting, kun je van deze mogelijkheid gebruik maken om de omvormer op de minst belaste (netbelaste) fase te plaatsen.
Ik had eerst een 1-Fase aansluiting, ben nu door aanpassingen naar een 3-fase aansluiting gegaan.
Mijn omvormer klapte regelmatig in de piek (tussen 11:00 - 14:00) er uit omdat op die fase de limiet van 253V werd bereikt.
Nu zitten de 2 PV (elk 1-Fase) op Fase 2 en Fase 3, die dus een heel stuk minder netbelast waren, en ben nu bij maximale zoninstalling nog geen een keer eruit geklapt. Zelfs op topdagen bleef ik nog mooi onder de 250V.
Het is natuurlijk afhankelijk in je eigen situatie en buurt hoe sterk de verschillende fases zijn belast. Het is in ieder geval met een P1 meter een makelijk om daar achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:47:
Zo'n schakelaar die ook voor UPS'en gebruikt wordt dus. Netjes hoor.

Zo kun je ook een verdienmodel maken met een Accu. Volladen over de PAP tegen laag tarief, ontladen over de SAP tegen hoog teruglevertarief.
als je de kosten voor een dergelijk systeem mee gaat laten rekenen vaag ik me af wat goedkoper is. Zeker met de steeds lagere TLV die er zijn, leveranciers met een TLV > 10 cent moet je echt met een loep gaan zoeken, ook vattenvall stopt met hun hogere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
MacD007 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:37:
[...]

mooie oplossing.
wat ik echter ook bij jou grafiek zie en waar ik zelf ook op doelde is dat er dus vaak een verschil is op de verschillende fases mbt de spanningspieken. Ook in jou geval zie ik tot bijna 10V verschil tussen de fases.
heb je dus een 1-fase omvormer en wel een 3-fase aansluiting, kun je van deze mogelijkheid gebruik maken om de omvormer op de minst belaste (netbelaste) fase te plaatsen.
Ik had eerst een 1-Fase aansluiting, ben nu door aanpassingen naar een 3-fase aansluiting gegaan.
Mijn omvormer klapte regelmatig in de piek (tussen 11:00 - 14:00) er uit omdat op die fase de limiet van 253V werd bereikt.
Nu zitten de 2 PV (elk 1-Fase) op Fase 2 en Fase 3, die dus een heel stuk minder netbelast waren, en ben nu bij maximale zoninstalling nog geen een keer eruit geklapt. Zelfs op topdagen bleef ik nog mooi onder de 250V.
Het is natuurlijk afhankelijk in je eigen situatie en buurt hoe sterk de verschillende fases zijn belast. Het is in ieder geval met een P1 meter een makelijk om daar achter te komen.
Ja dat zag ik nu ook idd, heb 2 x een 1 fase omvormer. Die op fase 1 ga ik een keer omzetten denk ik idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
rsbroer schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:16:
[...]

[mbr]Bij aansluiten op het Nederlandse net gelden simpelweg de Nederlandse normen[/]
Ik volg de NEN1010, alleen doe het alleen veel beter. Kost ik schat €80 meer op de gehele installatie door de duurdere kabels, maar ik heb dan zo goed als geen last van een spanningsval, of ruimte voor meer capaciteit in de toekomst ipv het strict wettelijk noodzakelijke.

... En bij mij knalt de omvormer niet uit, bij de rest wel waar een beetje bespaard is op de bekabeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:31
Ik wil mijn persoonlijke situatie voorleggen. Ik heb op dit moment zo'n 10.000wp aan PV. De auto verbruikt zo'n 6000 kWh per jaar en voor het huis zo'n 5000 kWh per jaar. Per 1 juli ben ik overgestapt naar Tibber. Ik vraag me af of in mijn geval het nu nog interessant is om een SAP te laten plaatsen om zuiver zonne-energie terug te leveren via de SAP. Het plaatsen van een SAP kost al gauw zo'n 500 euro. Met de huidige TLV betwijfel ik of het wel rendabel genoeg is om een SAP te laten plaatsen. Hoe zien jullie dat? Mis ik iets in mijn beredenering?

Een alternatief is een thuisaccu, maar daar vind ik de thuisaccu's (ik heb geen last van spanningklachten) nog te vroeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cagdas schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:54:
Ik wil mijn persoonlijke situatie voorleggen. Ik heb op dit moment zo'n 10.000wp aan PV. De auto verbruikt zo'n 6000 kWh per jaar en voor het huis zo'n 5000 kWh per jaar. Per 1 juli ben ik overgestapt naar Tibber. Ik vraag me af of in mijn geval het nu nog interessant is om een SAP te laten plaatsen om zuiver zonne-energie terug te leveren via de SAP. Het plaatsen van een SAP kost al gauw zo'n 500 euro. Met de huidige TLV betwijfel ik of het wel rendabel genoeg is om een SAP te laten plaatsen. Hoe zien jullie dat? Mis ik iets in mijn beredenering?

Een alternatief is een thuisaccu, maar daar vind ik de thuisaccu's (ik heb geen last van spanningklachten) nog te vroeg voor.
vind de info van tibber zeer ondoorzichtig, als je hier een netto TLV op los laat incl. vaste lasten krijg je 25 cent per kWh. Alleen dat bedrag wat je als TLV terugziet zie je nergens staan, dus dat zou dus ook zo maar 0,0 zijn.
zie voorbeeld met 2.500 kWh verbruik en 15.000 kWh teruglevering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMseNqJoH3J-ZJbxAil2gJrFE1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRNJCHwJFeEtO7L4xjvpOM7b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 08-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:16
MacD007 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:28:
[...]

vind de info van tibber zeer ondoorzichtig, als je hier een netto TLV op los laat incl. vaste lasten krijg je 25 cent per kWh. Alleen dat bedrag wat je als TLV terugziet zie je nergens staan, dus dat zou dus ook zo maar 0,0 zijn.
zie voorbeeld met 2.500 kWh verbruik en 15.000 kWh teruglevering
[Afbeelding]
Is denk ik meer voor het teruglevertopic.
Zoals ik het Tibbergebeuren lees, krijg je de netto uurprijs per uur als TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:00
Simpel360 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:47:
Is denk ik meer voor het teruglevertopic.
Zoals ik het Tibbergebeuren lees, krijg je de netto uurprijs per uur als TLV.
Is meer voor het grote dynamische topic, TLV-topic hebben er weinig een dynamisch contract, of juist op/via hun SAP voor het verbruik...
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Ik wil mijn persoonlijke situatie voorleggen. Ik heb op dit moment zo'n 10.000wp aan PV. De auto verbruikt zo'n 6000 kWh per jaar en voor het huis zo'n 5000 kWh per jaar. Per 1 juli ben ik overgestapt naar Tibber.
Dus je kunt 9000 kWh salderen en dan hoef je nog maar 1000 extra in te kopen.
Ik begrijp niet waarom je dan overstapt naar een dynamisch contract?

Wat je met een SAP dan kunt doen is die 1000 die je nog bij moet kopen uit dat dynamische contract afnemen bv door de auto zoveel mogelijk te laden wanneer de prijs laag is. Maar voor die 9000 kWh is elk vast contract waarbij je op jaarbasis saldeert goed genoeg, ongeacht de prijs per kWh.

Maar je gaat nu met je dynamische contract denk ik aanzienlijk minder vangen voor je teruglevering dan je gemiddeld met salderen zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR

Als je een accu slim aanstuurt is het zeker niet te vroeg. Dan heb je nu al voordeel. Als je de goedkope opgeslagen stroom gebruikt op dure uren en wat je over hebt op dure uren teruglevert krijg je nergens anders een hogere vergoeding. Zowel in de zomer als in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Niet relevant voor dit topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Whiskey48 op 10-07-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

paQ

Ik heb een soortgelijke situatie. 11MW verbruik; 12 MW opwek.
Zelf heb ik dus juist wel een SAP laten plaatsen om zo eventueel 'gedoe' met aflopend salderen voor te zijn en heb de afgelopen 7 maanden dat getest hoe dat in de praktijk dan zou werken.

Ik ga vanaf deze maand wel weer gewoon salderen, volgend jaa ruiteraard ook nog, en god knows wat er daarna gebeurd na de val van het kabinet.

M.a.w.: als hert salderen er inderdaad aan gaat, dan schat ik in (op basis van 80% van kale tarief TLV en de huidige prijzen) ik ca 1100 per jaar kwijt ben aan kosten als ik zelf in- en verkoop (PAP/SAP). Met 65% salderen kost me het al ca 1500 euro, en daarna elk jaar meer.
De SAP heb ik sowieso al terugverdiend de afgelopen maanden door in te kopen op een dynamisch contract, en alle opbrengst via de SAP weer te verkopen aan een relatief hoog TLV.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:36
Ik heb op dit moment een modelcontract bij Engie waarbij TLV aan het kale levertarief gekoppeld is (voor onbepaalde tijd). Hierdoor verwacht ik dat de TLV die op dit contract wel wat hoger zal bijven liggen dan de TLV's bij contracten waar deze koppeling niet geldt.

Dit icm. met het punt van de Peer:
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:54:
Een SAP stelt je in staat om verbruik en terugleveren volledig (hardwarematig) te scheiden. Dus ook je verbruik binnenshuis komt niet direct van de zonnepanelen (maar gaat via de 2 meters).
Dat is een fundamenteel verschil met '2 losse contracten afsluiten' op 1 meter. Want hierbij worden de zonnepanelen wel gebruikt voor eigen verbruik binnenshuis. Je kunt op deze manier dus niet alle opwek 'exporteren', maar alleen hetgene dat overblijft na eigen verbruik.
verwacht ik dat een SAP ook in mijn situatie nog wel eens aantrekkelijk kan zijn.

Opwek: ~ 8000kWh
Verbruik: ~ 6500kWh (waarvan ~3500 kWh goed stuurbaar: warmtepomp, boiler, airco, vaatwasser, wasmachine etc..)

Ik zou de verbruikers dan op de SAP op een dynamisch contract zetten en de panelen op de (huidige) PAP met het modelcontract van Engie wat ik nu al heb. Wat denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:37
davasch schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 06:26:
Ik heb op dit moment een modelcontract bij Engie waarbij TLV aan het kale levertarief gekoppeld is (voor onbepaalde tijd). Hierdoor verwacht ik dat de TLV die op dit contract wel wat hoger zal bijven liggen dan de TLV's bij contracten waar deze koppeling niet geldt.

[...]

verwacht ik dat een SAP ook in mijn situatie nog wel eens aantrekkelijk kan zijn.

Verbruik: ~ 6500kWh (waarvan ~3500 kWh goed stuurbaar: warmtepomp, boiler, airco, vaatwasser, wasmachine etc..)

Ik zou de verbruikers dan op de SAP op een dynamisch contract zetten en de panelen op de (huidige) PAP met het modelcontract van Engie wat ik nu al heb. Wat denken jullie hierover?
Lijkt me zeer verstandig.
Al is het maar omdat ik een Engie open contract heb op mijn SAP met daar de zonnepanelen op. En een dynamisch contract (Tibber) op mijn PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48

[...]

Ik doe nu vanaf oktober de WP dynamisch op SAP, waarbij hij ook geautomatiseerd stuurt. Ik kom uit op ca 24 ct inkoop. Da's net niet genoeg voor de TLV die ik waarschijnlijk ga krijgen na september (20ct). Maar er zijn natuurlijk ook die leuke momenten om bijvoorbeeld de EV te laden of als je een grote buffer hebt bij de WP kun je ook wat meer. Om Peer aan te halen, je hebt ook de flexibiliteit om het spul a la minute om te gooien als 1 van de 2 e-boeren vervelend gaat doen, of om bv alvast een contract af te sluiten waar je nog even geen gebruik van gaat maken. Kortom je krijgt er een paar extra voordeeltjes bij.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

[...]

Dat je netbeheerder de SAP niet plaatst als je eerlijk ben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Dat valt te bezien. In dit topic zover ik weet ook geen berichten van netbeheerders die dat expliciet verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
John245 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Ik heb gewoon verteld dat ik graag een 2e contract afsluit om teruglevering te scheiden van verbruik, dat vonden ze prima. Ik hou me ook gewoon aan netcode. Als je van plan bent van SAP naar PAP te leveren zoals sommigen met een accu, dan zou ik maar proberen oneerlijk te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Dat valt te bezien. In dit topic zover ik weet ook geen berichten van netbeheerders die dat expliciet verbieden.
Maar wel controlevragen stellen.
Is enige maanden geleden in dit topique aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Srednier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Ik heb gewoon verteld dat ik graag een 2e contract afsluit om teruglevering te scheiden van verbruik, dat vonden ze prima. Ik hou me ook gewoon aan netcode. Als je van plan bent van SAP naar PAP te leveren zoals sommigen met een accu, dan zou ik maar proberen oneerlijk te zijn :)
Je WP op de SAP is niet het volgen van de netcode :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Simpel360 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Waar staat dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Daar is geen uitsluitsel over.
Er zijn twee lezingen in dit topic.
Vooralsnog is er nog steeds geen persoon of instantie met relevante kennis en/of ervaring die het doel/idee achter de wettekst heeft kunnen duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:03:
[...]

Daar is geen uitsluitsel over.
Er zijn twee lezingen in dit topic.
Vooralsnog is er nog steeds geen persoon of instantie met relevante kennis en/of ervaring die het doel/idee achter de wettekst heeft kunnen duiden.
We hebben het dan over 'de bewoning van een ruimte'. Maar als de wetgevende macht nu al voorstellen doet om 2 verschillende contracten af te sluiten op 1 meter, hoe kan het dan ooit stand houden dat het niet zou mogen om het verbruik op de SAP te hangen en teruglevering op PAP te laten. Daarbij is de term zo vaag dat een rechter daar volgens mij nooit een uitspraak over kan doen. Het is gewoon onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Srednier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:10:
[...]

We hebben het dan over 'de bewoning van een ruimte'. Maar als de wetgevende macht nu al voorstellen doet om 2 verschillende contracten af te sluiten op 1 meter, hoe kan het dan ooit stand houden dat het niet zou mogen om het verbruik op de SAP te hangen en teruglevering op PAP te laten. Daarbij is de term zo vaag dat een rechter daar volgens mij nooit een uitspraak over kan doen. Het is gewoon onbegrijpelijk.
Voorstellen doen is nog geen actieve regelgeving.

"Bewoning" is slechts 1 van de kreten in de netcode, doel/gebruik PAP/SAP een andere.
Dat we er graag wat anders lezen en willen gebruiken is wel duidelijk.
Controleren door een instantie en door welke is weer wat anders O-)

Is toch echt terug te lezen in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Simpel360 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:30:
[...]

Voorstellen doen is nog geen actieve regelgeving.

"Bewoning" is slechts 1 van de kreten in de netcode, doel/gebruik PAP/SAP een andere.
Dat we er graag wat anders lezen en willen gebruiken is wel duidelijk.
Controleren door een instantie en door welke is weer wat anders O-)

Is toch echt terug te lezen in dit topic ;)
Een rechter is net als een mens, dus hij/zij zal ook de kreet in de netcode niet direct begrijpen. Dus daarom zal bekeken worden wat de wetgever nou eigenlijk bedoelt heeft. Als dan aangevoerd wordt dat het nieuwe voorstel van de wetgever is dat zelfs 2 contracten op 1 meter kunnen worden afgesloten om verbruik en teruglevering te scheiden qua contract, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de rechter dit zal afwijzen voor een 2e meter met bijbehorend contract. En ik heb enige ervaring met rechtzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Srednier schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:46:
[...]

Een rechter is net als een mens, dus hij/zij zal ook de kreet in de netcode niet direct begrijpen. Dus daarom zal bekeken worden wat de wetgever nou eigenlijk bedoelt heeft. Als dan aangevoerd wordt dat het nieuwe voorstel van de wetgever is dat zelfs 2 contracten op 1 meter kunnen worden afgesloten om verbruik en teruglevering te scheiden qua contract, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de rechter dit zal afwijzen voor een 2e meter met bijbehorend contract. En ik heb enige ervaring met rechtzaken.
Wat u wil, maakt mij niet uit. (y)

Mijn mening is dat het e.e.a. duidelijk in de netcode staat. :+
Dat staat natuurlijk wel los van mijn bedenkingen over nut & noodzaak bij bepaalde regels van het PAP/SAP verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Simpel360 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Wat staat er over in de netcode? Waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
LecramR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Bijvoorbeeld in dit topic is dat al behandeld.
Even terug bladeren :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Simpel360 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Bijvoorbeeld in dit topic is dat al behandeld.
Even terug bladeren :*)
Dank voor je behulpzaamheid (90 bladzijden tekst doorlezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 17:18
LecramR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Kom op man, even door bladeren is zo gedaan.

Het schrijven en discussie voeren is zwaarder als het lezen hoor :-)

Ja, genoeg leesvoer en het kan het prima terug lezen. Zo krijg je ook direct jou opvolgende vragen beantwoord namenlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:23
LecramR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Het staat hier: https://gathering.tweaker...message/75180360#75180360

En dit is het artikel in de netcode:

Artikel 2.5 3
Indien een aansluiting waaraan een primair allocatiepunt is toegekend, bestaat uit meer dan één verbinding en de installaties die zich achter die verbindingen bevinden niet elektrisch gekoppeld zijn of kunnen worden anders dan via de netzijde van de aansluiting, kent de netbeheerder op verzoek van de aangeslotene een of meer secundaire allocatiepunten aan de aansluiting toe ten behoeve van het faciliteren van meerdere overeenkomsten met leveranciers en BRP’s op die aansluiting onder voorwaarde dat:

a.elk allocatiepunt bij een afzonderlijke installatie behoort, die niet elektrisch gekoppeld is of kan worden met een andere installatie anders dan via de netzijde van de aansluiting;

b.de afzonderlijke installaties als bedoeld in onderdeel a, zich op dezelfde onroerende zaak bevinden, met uitzondering van aansluitingen als bedoeld in artikel 1, zesde lid, van de Elektriciteitswet 1998;

c.de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte;

d.op het overdrachtspunt van elke verbinding zich een meetinrichting bevindt overeenkomstig artikel 2.12 en overeenkomstig de voorwaarden voor meetinrichtingen die op grond van de Meetcode elektriciteit van toepassing zijn op de desbetreffende aansluiting;

e.de locatie van elk van de meetinrichtingen, als bedoeld in onderdeel d, aan de voorwaarden in artikel 2.11 voldoet;

f.indien het een grootverbruikaansluiting betreft, voldaan wordt aan artikel 1.2.3.2 van de Meetcode elektriciteit;

g.er sprake is van één aansluit- en transportovereenkomst tussen de aangeslotene en de netbeheerder voor de desbetreffende aansluiting, ongeacht het aantal aan die aansluiting toegekende allocatiepunten en ongeacht het aantal leveringsovereenkomsten met verschillende leveranciers.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

c.de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte;
Mijn eigen invulling is dat je de SAP niet mag gebruiken om bijvoorbeeld een aanleunwoning te voeden uit de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe zit het eigenlijk met salderen op de SAP? Zover ik weet is het op de PAP wettelijk geregeld voor klein verbruikers aansluitingen. Het gaat om een omvormer in een schuur waar met een onderverdeler een paar kleine gebruikers gevoed worden. Nieuwe kabel trekken voor de verbruikers op de PAP is erg last.

Overdag zal je terugleveren en 's nachts verbruiken. Mag je bij een PAP net als bij de SAP gewoon salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Dre schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Mijn eigen invulling is dat je de SAP niet mag gebruiken om bijvoorbeeld een aanleunwoning te voeden uit de SAP.
Dat heeft u goed gelezen in mijn optiek.

Er zijn andere mensen die daar anders over denken en daar "praktisch" mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
LecramR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Er is speciaal voor deze doeleinden boven aan de pagina's een zoekbalk.
Het is nl niet zo dat deze discussie voor de 1e keer in dit topic plaats vind.
Verder is dit topic erg informatief dus helemaal doorlezen is al een aanrader. :*)

En ja, het leeft nogal dus dan lopen de pagina's met info rap op.

En excuus dat ik zelf van het eerst lezen ben (dus moeite & tijd in steken) en dan pas vragen ga stellen, voorkomt ook dat dezelfde vraag vaker wordt gedaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Simpel360 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Dat heeft u goed gelezen in mijn optiek.
Als jij het zo leest, Dre leest het zo en ik lees het zo hoe kom je er dan bij dat je volgens de netcode geen WP op SAP mag hangen dan? - Of zit je alleen maar een beetje te zeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Srednier schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Als jij het zo leest, Dre leest het zo en ik lees het zo hoe kom je er dan bij dat je volgens de netcode geen WP op SAP mag hangen dan? - Of zit je alleen maar een beetje te zeuren?
Je kan wel een WP aansluiten voor de verwarming van je buitenbad. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Srednier schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Hmmmm, zeuren? Dat kan :+

Maar volgens mij doe ik geen uitspaak over een WP op een SAP maar over een aanleunwoning.
Edit: dus wel eerder gedaan :$
Dat je als Tweaker naar mogelijkheden zoekt?Tja daar ben je Tweaker voor, maar dan moet je wel bewust zijn van wat mag / niet mag (ik ben zelf ook wel van het grijze gebied) en dat staat los van wat veilig kan.

In mijn optiek is de SAP bedoeld voor "groene" energie, dus PV en EV waar dus een separate meter voor verrekening waardevol is.
Hier kan in mijn ogen ook makkelijk de "accu's " onder vallen.

Om toch te reageren op WP en SAP:
WP is een lastige omdat je de opbrengst, de warmte, direct en alleen maar voor je "eigen huisgebruik" kan gebruiken, en een vervanging, "groen" dat wel, voor de CV is. Nu denk ik, neen mag niet.

Maar, hè, wie komt dat alles controleren dan?
Dat is pas achteraf als er "iets" aan de hand is of opvalt O-)
Als je iets doet, dikke prima d:)b , maar ben je bewust van de "haken en ogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Simpel360 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Maar volgens mij doe ik geen uitspaak over een WP op een SAP maar over een aanleunwoning.
Dat je als Tweaker naar mogelijkheden zoekt?Tja daar ben je Tweaker voor, maar dan moet je wel bewust zijn van wat mag / niet mag (ik ben zelf ook wel van het grijze gebied) en dat staat los van wat veilig kan.

In mijn optiek is de SAP bedoeld voor "groene" energie, dus PV en EV waar dus een separate meter voor verrekening waardevol is.

WP is een lastige omdat je de opbrengst, de warmte, direct en alleen maar voor je "eigen huisgebruik" kan gebruiken, en een vervanging, "groen" dat wel, voor de CV is. Nu denk ik, neen mag niet.

Weinig controle denk ik. Met mijn BPM kwamen ze jaarlijks langs. Maar die is er nu niet meer omdat anders de SAP niet paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Simpel360 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Wat ik er aan info aan toe kan voegen is dat kort na de installatie van de SAP, Cogas (onze netbeheerder) langs is geweest voor een controle. Reden was dat ze dachten een meetfout te zien in de SAP. Ik toen gewoon uitgelegd dat ik de SAP gebruikte voor de WP op een dynamisch contract. Dat was geen enkel probleem volgens de monteur/controleur, er werd verder ook geen fout geconstateerd.

Wat ik verder tegenkom is dat de netbeheerder controleert of eindgebruikers voldoen aan de netcode. Wanneer dit niet zo blijkt is de sanctie dat de eindgebruiker dit herstelt. Ik kom nergens tegen dat er een boete op staat, of dat je energiecontract nietig zou worden of zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Srednier schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Wat ik er aan info aan toe kan voegen is dat kort na de installatie van de SAP, Cogas (onze netbeheerder) langs is geweest voor een controle. Reden was dat ze dachten een meetfout te zien in de SAP. Ik toen gewoon uitgelegd dat ik de SAP gebruikte voor de WP op een dynamisch contract. Dat was geen enkel probleem volgens de monteur/controleur, er werd verder ook geen fout geconstateerd.

Wat ik verder tegenkom is dat de netbeheerder controleert of eindgebruikers voldoen aan de netcode. Wanneer dit niet zo blijkt is de sanctie dat de eindgebruiker dit herstelt. Ik kom nergens tegen dat er een boete op staat, of dat je energiecontract nietig zou worden of zoiets
Wat ik mij dan afvraag of het alleen ging om de meting te verantwoorden, of het echt verbruik was en geen opwek. (Verkeerde telwerk "loopt".)
Het zal de monteur verder niet uitmaken waarvoor gebruikt, technisch okay dus d:)b

Ik heb hier nog niet gelezen dat de netbeheerder "voorbij de voordeur" is geweest voor netcode controle.
Wel in het het aanvraag traject (bij mij meerdere keren) wat het doel is van de SAP.
Bij mij is het traject niet geheel administratief gezien soepel verlopen.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Ik heb sterk de indruk dat de SAP netcode bij de netbeheerders niet hoog op het prioriteitenlijstje staat. Stel dat ze actief zouden controleren op warmtepompen dan hebben ze ws teveel tijd over. Ze hebben daar zelf totaal geen nadeel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LecramR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:51:
Ik heb sterk de indruk dat de SAP netcode bij de netbeheerders niet hoog op het prioriteitenlijstje staat. Stel dat ze actief zouden controleren op warmtepompen dan hebben ze ws teveel tijd over. Ze hebben daar zelf totaal geen nadeel bij
Mits dat inderdaad de correctie interpretatie/bedoeling van de netcode is….

Ik ben met kamp @Dre: dat je m niet voor onderhuur oid mag gebruiken.
Maar zie ook het groene argument voorbijkomen, als je dat doortrekt dan is een WP juist wél logisch om aan te sluiten. Maar dat is dan ook wel weer heel specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Volgens Stedin heb ik al maanden geen contract op het SAP. Mijn e-leverancier zegt dat zij wel daar geregistreerd staan. Het vreemde is dat Stedin mij geen brief stuurt dat er geen contract is. Ik weet dat omdat ik via Whatsapp contact heb met hun. Volgens hun voorwaarden wordt dan de meter verwijderd, maar geen actie van hun kant. Vorig jaar had ik een week geen contract op mijn PAP door een fout van Eneco en toen waren ze er wel als de kippen bij.
Heeft hier iemand ervaring met een SAP zonder contract?

[ Voor 9% gewijzigd door LecramR op 15-07-2023 08:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik gebruik de warmtepomp om de buitenlucht af te koelen en toevallig gebruik ik de woning als bron van de warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Dre schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:53:
Ik gebruik de warmtepomp om de buitenlucht af te koelen en toevallig gebruik ik de woning als bron van de warmte...
Ze zouden je een standbeeld moeten geven voor jouw inzet tegen global warming 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:45

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

LecramR schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:52:
Volgens Stedin heb ik al maanden geen contract op het SAP.
Ik werd hier deze week ook mee geconfronteerd door Stedin, omdat door een storing van mijn slimme meter op mijn SAP er geen meterstanden meer worden doorgegeven aan mijn leverancier Engie. De telefonische klantenservice van Stedin kon voor mij geen afspraak voor een meterwissel inplannen omdat ze beweren dat er geen contract aanwezig zou zijn op dat specifieke meternummer.

Hun advies was: neem contact op met je energieleverancier en zorg dat het contract geregistreerd wordt op je meternummer.

Met die informatie heb ik Engie gebeld en zowaar gisteren kreeg ik per e-mail een bonnummer vanuit Engie waarmee ik op de site van Stedin in de afspraakmodule daadwerkelijk voor aankomende dinsdag al een meterwisselafspraak kon maken. Die termijn viel me alleszins mee.

Tot zover mijn ervaring met een SAP zonder contract :)

... en oranje! :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Voor eenieder in de toekomst die ook een zwaardere variant nodig heeft, ik heb zelf de 63A variant van ABB gekocht voor een schappelijke prijs: https://www.proshop.nl/Co...chakelaar-ot63f4c/2756705
Afbeeldingslocatie: https://www.proshop.nl/Images/300x251/2756705_0086a93981a8.jpg

Je hebt dan nog wel een hendel nodig, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...ders/abb/1sca108320r1001/.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Rimco schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:16:
[...]

Voor eenieder in de toekomst die ook een zwaardere variant nodig heeft, ik heb zelf de 63A variant van ABB gekocht voor een schappelijke prijs: https://www.proshop.nl/Co...chakelaar-ot63f4c/2756705
[Afbeelding]

Je hebt dan nog wel een hendel nodig, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...ders/abb/1sca108320r1001/.
Dit is een antwoord van Peer op 1 vraag van mij :)

Feit blijft dat de maatvoering te breed is voor mijn toepassing / beschikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Simpel360 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:09:
[...]

Dit is een antwoord van Peer op 1 vraag van mij :)

Feit blijft dat de maatvoering te breed is voor mijn toepassing / beschikbare ruimte.
Dat had ik eerder gelezen en daarom had ik het ook niet aan jouw vraag gehangen. Met deze quote zie je nu 2 mogelijke opties naast elkaar, beiden net zo groot, maar wel een andere prijs.

4 modules breed en alsnog 63A kunnen schakelen lijkt mij een fysieke uitdaging ivm ruimte voor dikke kabels en warmte. Snap dan wel dat zowel Hager als ABB het niet maken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
Rimco schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Da's ongeveer 1/3 van de prijs van de Hager voor dezelfde capaciteit, of mis ik nu iets?
ABB is ook niet de 1e de beste (of misschien juist wel :) )
Scheelt toch weer een stukje in de terugverdientijd van je PAP/SAP infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Batilan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Da's ongeveer 1/3 van de prijs van de Hager voor dezelfde capaciteit, of mis ik nu iets?
ABB is ook niet de 1e de beste (of misschien juist wel :) )
Scheelt toch weer een stukje in de terugverdientijd van je PAP/SAP infra.
Marge.

De SFT word voor 3 tientjes aangeboden, maar ook voor over de €200…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:33
Ik heb het topic doorgelezen, complimenten aan iedereen die heeft bijgedragen en zeker @peer die echt een fanatiekeling is!

- Ik heb een PAP (Tibber) met afname +/- 5.000 kWh per jaar
- Ik heb een SAP (EUR 0,21 teruglevertarief) met teruglevering +/- 3.000 kWh per jaar

Begrijp ik het e.e.a. nu goed?
- Ik mag een schakelaar op alle verbruiksgroepen (laten) plaatsen zodat ik kan switchen tussen PAP en SAP. Daarvoor heb ik deze per 4 groepen nodig, correct? : https://www.amazon.nl/HAG...oare-module/dp/B00SCD72NA
- Automatisch overschakelen ("zonder" of [met] heel kortstondig spanningsverlies) is niet toegestaan; anders zou je het liefste dit geheel automatisch willen doen obv tarieven, of in ieder geval 7.00-9.00, 17.00-22.00 SAP en daarbuiten PAP. Dan houd je het ook heel simpel. Maar dat gaat denk ik nu (nog) niet toch? Stroom er 4x per dag af lijkt me ook niet handig voor alle apparaten.
- Ik zou dus handmatig kunnen switchen in de winter als de tarieven hoger liggen en ik dus mijn opgewekte SAP kWh's wil opmaken

Of wat je misschien ook zou kunnen doen is kookgroep sowieso altijd al op de SAP; immers koken doe je vaak op piektarieven. Eens?

Wat zouden jullie doen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-10 18:57
radeoxx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:47:
Ik heb het topic doorgelezen, complimenten aan iedereen die heeft bijgedragen en zeker @peer die echt een fanatiekeling is!

- Ik heb een SAP (EUR 0,21 teruglevertarief) met teruglevering +/- 3.000 kWh per jaar

- Ik mag een schakelaar op alle verbruiksgroepen (laten) plaatsen zodat ik kan switchen tussen PAP en SAP. Daarvoor heb ik deze per 4 groepen nodig, correct? : https://www.amazon.nl/HAG...oare-module/dp/B00SCD72NA
Waar jij naar refereert is een aardlekautomaat. Deze wordt vaak gebruikt ipv een hoofdschakelaar. Daar heb je effectief maar één van nodig per meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Meer PV leggen. Anders kun je wss beter salderen. Enige is dat je bij negatieve DA tarieven je PV op PAP kunt schakelen.
scoobs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Waar jij naar refereert is een aardlekautomaat. Deze wordt vaak gebruikt ipv een hoofdschakelaar. Daar heb je effectief maar één van nodig per meter.
??

Word een dure hobby, beetje 4P alamat gaat richting de €100. Terwijl een HS je voor paar tientjes klaar bent.

En of het toegestaan is lijkt me ook een twijfachtig punt.

[ Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:33
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Meer PV leggen. Anders kun je wss beter salderen. Enige is dat je bij negatieve DA tarieven je PV op PAP kunt schakelen.
Meer PV is helaas geen optie hier :(. Dak en schuurtje liggen al vol. En meer PV is niet echt toekomstbestendig toch; met het salderen.
Enige is dat je bij negatieve DA tarieven je PV op PAP kunt schakelen.
Dit begrijp ik nog niet helemaal. Ik heb PV al op de SAP. Tegen een vast tarief.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
radeoxx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Meer PV is helaas geen optie hier :(. Dak en schuurtje liggen al vol. En meer PV is niet echt toekomstbestendig toch; met het salderen.

[...]

Dit begrijp ik nog niet helemaal. Ik heb PV al op de SAP. Tegen een vast tarief.
Minder Pv is niet toekomstbestendig.
Hoe meer je hebt terugverdiend voordat salderen word afgebouwd, hoe meer voordeel je er van hebt.
Maarja, word het afgeschaft dan??

DA kan hoger zijn dan je vaste tarief. DA kun je ook salderen. Maar zonder overschot word het wel een nog complexere puzzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:47:
mooi dat je veel aan de informatie hebt!
Ik zou dan wel even goed afvragen wat precies je verdienmodel is van deze opstelling. Want eigenlijk profiteer je dus alleen als de Tibber prijs onder de 21 cent zit. Dat is niet heel vaak.

Je kunt inderdaad automatisch switchen tussen pap en sap zodat je altijd het goedkoopste tarief hebt, maar kijk dan wel even goed naar de hardware investeringen die je daarvoor moet doen en hoeveel daar concreet mee te besparen is. Ik denk dat het tegen valt.

Sowieso lijkt het voorlopig een beetje over te zijn met de hoge TLV's. ik vind de SAP nu vooral interessant om te kunnen speculeren met contracten. dus 2 contracten afsluiten en later bepalen welke het meest interessant is. je zit dan niet 'vast' aan 1 contract.
je zegt 'per 4 groepen' maar dat begrijp ik niet. Het aantal groepen is niet relevant voor zover ik weet. Ben je misschien in de war doordat zo'n schakelaar 3 fases en 1 Nul schakelt?

je kunt die schakelaar inderdaad gebruiken om een X aantal groepen te schakelen tussen SAP en PAP.
- Automatisch overschakelen ("zonder" of [met] heel kortstondig spanningsverlies) is niet toegestaan; anders zou je het liefste dit geheel automatisch willen doen obv tarieven, of in ieder geval 7.00-9.00, 17.00-22.00 SAP en daarbuiten PAP. Dan houd je het ook heel simpel. Maar dat gaat denk ik nu (nog) niet toch? Stroom er 4x per dag af lijkt me ook niet handig voor alle apparaten.
wel of niet automatisch is niet relevant. Het gaat om het schakelen zelf. Dat is gewoon toegestaan zolang SAP en PAP nooit verbonden zijn. Er is wel de eeuwige discussie of PAP en SAP via die schakelaar wel/niet (elektrisch) verbonden zijn. En ook is er de discussie of je uberhaupt stroomverbruikers in je huishouden op de SAP mag aansluiten. Hierover is veel geschreven in dit topic en kan ik niet samenvatten.
Stroom 4x per dag eraf is inderdaad erg onhandig en zou ik niet aanraden, tenzij het gaat om specifieke gebruikers die er wel tegen kunnen.
- Ik zou dus handmatig kunnen switchen in de winter als de tarieven hoger liggen en ik dus mijn opgewekte SAP kWh's wil opmaken
ja dat kun je prima doen. echter let op, als jij niet genoeg kWh's hebt om te salderen ga je weer de volle prijs betalen en had je beter niet die stroom kunnen verkopen voor 21 cent per kWh, maar was salderen gunstiger geweest. En sowieso veel minder omslachtig natuurlijk.
Of wat je misschien ook zou kunnen doen is kookgroep sowieso altijd al op de SAP; immers koken doe je vaak op piektarieven. Eens?
Ja daar is wat voor te zeggen. Echter is het wel allemaal klein bier. Het gaat om erg lage bedragen aangezien een kookplaat geen grootverbruiker is.

Meer PV is nog steeds een goed idee, want dan hoef je in de toekomst minder stroom in te kopen tegen de hoofdprijs (inclusief belastingen)
Voorlopig is er denk ik geen sprake van afschaffen of versobering salderingsregeling. dat proberen ze al een jaar of 8.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:00
radeoxx schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Als dat je redenatie is, dat (meer) PV niet toekomstbestendig is, omdat het vooral gunstig is ivm salderen, waarom saldeer je dan niet, maar scheid je eea met een SAP?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Word een dure hobby, beetje 4P alamat gaat richting de €100. Terwijl een HS je voor paar tientjes klaar bent.

En of het toegestaan is lijkt me ook een twijfachtig punt.
Even voor de duidelijkheid:
normaal:
stroom in -> hoofdzekering -> meter -> hoofdschakelaar -> 1...x aardlekautomaten -> 1...4 groepen per alamat
bij sap:
stroom in -> hoofdzekering -> meter -> hagar 440 -> 1...x aardlekautomaten -> 1...4 groepen per alamat.

waarbij je natuurlijk bij de hoofdzekering een splitsing hebt van de draden, en de hagar dient dan om je input te selecteren.

als je twijfelt of het mag, dan plaats je nog een (redundante) hoofdschakelaar na elke hagar. Het enige wat de monteur hier zei over het gebruik van hagars als hoofdschakelaar was "Ja, je hebt toch nog de hoofdzekering om alles spanningsloos te maken?"

Alamats moet je links- of rechtsom gewoon hebben. Maar voor die dingen maakt het niet uit of je een SAP hebt of niet. SAP bepaalt ook niet of je een 4P alamat nodig hebt. Dat wordt bepaald door wat je in huis hebt aan apparatuur.

edit: "voor" in "na" gewijzigd.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 19-07-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Helaas klopt er niet zoveel van je verhaal.

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Enlighten us.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-10 17:02
de Peer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:14:

wel of niet automatisch is niet relevant. Het gaat om het schakelen zelf. Dat is gewoon toegestaan zolang SAP en PAP nooit verbonden zijn. Er is wel de eeuwige discussie of PAP en SAP via die schakelaar wel/niet (elektrisch) verbonden zijn. En ook is er de discussie of je uberhaupt stroomverbruikers in je huishouden op de SAP mag aansluiten. Hierover is veel geschreven in dit topic en kan ik niet samenvatten.
Stroom 4x per dag eraf is inderdaad erg onhandig en zou ik niet aanraden, tenzij het gaat om specifieke gebruikers die er wel tegen kunnen.
Er zijn wel oplossingen om automatisch te schakelen zonder merkbare spanningverlies. Deze zijn helaas erg duur of niet CE gekeurd. Ik heb een oplossing die schakelt in 12ms de groepen om (ik heb er 2, 1 voor de PV en 1 voor de verbruikers), ik merk er weinig van. Het gaat zelfs zo snel dat mijn UPS er niets eens op reageert. Het is allemaal eigen risico en ik mitigeer een hoop risico's zo goed als mogelijk. Omdat je eigenlijk altijd op dezelfde sinus schakelt kan het erg weinig kwaad. Het wordt wat anders als je met een NSA gaat werken. Dan moet je wel zorgen dat je sinussen gelijk lopen en die zul je eerst moeten synchroniseren en dan met een STS schakelaar omzetten. De oplossing die ik heb is een ATS, die stuur ik moet een sonoff 4CH met Esp easy, via home assistant.

Het allergrootste gevaar met dit soort oplossingen is het aansluiten er van. Je moet 100% zeker zijn dat er geen fasedraaingen zijn, of in verkeerde volgorde aangesloten zijn (de sonoff moet bijvoorbeeld voor de schakelaar). Ik zou hier dus zonder elektrotechnische opleiding gewoon echt niet aan beginnen. Als je een klein foutje maakt sloop je alle apparatuur in huis. Dan is je (minimale) winst compleet verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri_brink
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-10 20:54
Ferrox1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Ik heb een oplossing die schakelt in 12ms de groepen om
Wat gebruik je daarvoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
*knip*

Het is wat laat, maar zie aub de TW hierover.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blijft jammer dat je van Chinese rommel afhankelijk bent en dit er niet in fatsoenlijke uitvoering te krijgen is (voor een normale prijs).

Aanraak veiligheid is bij de “CE” versies aangepast?
Kan me niet voorstellen dat dat zo toegelaten word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Ik verbaas me er vooral over dat Amazon spullen levert zonder CE. Dat is in de EU namelijk helemaal niet toegestaan. Het is simpelweg een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het stikt op Amazon van Aliexpress spullen onder vage namen die een tijdje later niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Yep, klopt allemaal. Maar dat aanraakveilige vind ik minder van toepassing omdat die aansluitingen volledig onder de kap van de meterkast wegvallen. Als alles aanraakveilig moet zijn dan hebben we in de industrie wel een uitdaging. Daar is ook alles CE gekeurd? Zowieso moet je zorgen dat je spanningsloos bent als je er aan gaat werken of de kap opentrekt. Daar komen de automaten van Enexis wel handig van pas :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
Homer-Simpson schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:27:
Ik verbaas me er vooral over dat Amazon spullen levert zonder CE. Dat is in de EU namelijk helemaal niet toegestaan. Het is simpelweg een vereiste.
Yep, echt bizar.. Zou eigenlijk niet moeten kunnen. Dit is ook besteld bij amazon.nl.

Mocht er een betaalbare CE variant komen voor onder de 250€ dan koop ik die direct 2. Nu zitten ze ruim boven de 1000€ en alleen zakelijk beschikbaar...

25A schakelen is ook genoeg. Deze zou 100A kunnen. Tot nu schakelt hij max 12-16A. over 3 fases Maar het is meestal een paar ampere.

Zelfde product met CE attest? https://www.amazon.nl/Aut...&pd_rd_i=B09DSWQXTX&psc=1

[ Voor 24% gewijzigd door Ferrox1 op 20-07-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Homer-Simpson schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:27:
ik denk niet dat amazon ze zelf levert. Amazon is een marktplaats met aanbieders. die aanbieder is dan de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
En een filmpje met een leuk deuntje hoe het werkt (weliswaar de 2-polige variant, maar het idee is hetzelfde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Hmm, als je zoveel moeite wilt nemen voor een ATS, neem dan gewoon een Hager ESC440S en ESC441. Iets duurder maar gewoon goed spul en maar 20ms schakeltijd (ofwel 50hz). (Nu overigens gunstig geprijsd bij Elektrototaalmarkt).

En verder idd laten uitvoeren door een elektricien, incl gemeten de fasen gelijk. (niet dat de meters gelijktijdig verbonden kunnen zijn met een 4 NormalOpen en 4 NormalClosed, maartoch).

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:21:

En verder idd laten uitvoeren door een elektricien, incl gemeten de fasen gelijk. (niet dat de meters gelijktijdig verbonden kunnen zijn met een 4 NormalOpen en 4 NormalClosed, maartoch).
Dat van die fasen is idd een punt. Bij mij hadden ze niet de moeite genomen om de volgorde van de draden uit de SAP meter gelijk te houden met de PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
LecramR schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Dat van die fasen is idd een punt. Bij mij hadden ze niet de moeite genomen om de volgorde van de draden uit de SAP meter gelijk te houden met de PAP.
De installateur van de netbeheerder kijkt daar idd niet naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:51:
[...]

De installateur van de netbeheerder kijkt daar idd niet naar.
De installateur hier keek er wel naar en heeft het ook gecontroleerd na einde werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:21:
Hmm, als je zoveel moeite wilt nemen voor een ATS, neem dan gewoon een Hager ESC440S en ESC441. Iets duurder maar gewoon goed spul, en waarschijnlijk maar een beperkt deep van de totale kosten voor eem SAP met eem ATS.
(Nu overigens gunstig geprijsd bij Elektrototaalmarkt).

Die had ik ook gevonden, er is alleen 1 grote maar, dat is dat je er 4 nodig hebt en in theorie gelijktijdig verbonden kunnen zijn (en dat mag niet).

Als er nu een wisselvariant is, dan zou dat top zijn.. alleen die vind ik niet?

Hmmm, een combi van die 2 per streng zou kunnen. Dan sluit je het op een manier aan die het nooit mogelijk maakt om doorverbonden te zijn, maar schakelt het dan snel genoeg? Wel 450 euro in de achteruit. Ik houd deze in mijn achterhoofd. Maar ik wil eigenlijk een snelle wisselschakelaar/relais 4 polig.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferrox1 op 21-07-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ferrox1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Die had ik ook gevonden, er is alleen 1 grote maar, dat is dat je er 4 nodig hebt en in theorie gelijktijdig verbonden kunnen zijn (en dat mag niet).

Als er nu een wisselvariant is, dan zou dat top zijn.. alleen die vind ik niet?

Hmmm, een combi van die 2 per streng zou kunnen. Dan sluit je het op een manier aan die het nooit mogelijk maakt om doorverbonden te zijn, maar schakelt het dan snel genoeg? Wel 450 euro in de achteruit. Ik houd deze in mijn achterhoofd. Maar ik wil eigenlijk een snelle wisselschakelaar/relais 4 polig.
Je hebt 2verbreek, 2maak versies. Dan kan je 1 fase schakelen zoals je aangeeft in 1 apparaat.
Je kunt ook een 4maak en 4 verbreek gebruiken en deze met dezelfde AC schakeldraad aansturen, dan heb je hetzelfde. (Oa mbv een shelly pro 1).

Buiten de discussie welke combinatie mag of niet, ik heb liever geen AliExpress onderdelen in m'n meterkast, gewoon wat meer uitgeven, geen krent zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Whiskey48 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Je hebt 2verbreek, 2maak versies. Dan kan je 1 fase schakelen zoals je aangeeft in 1 apparaat.
Je kunt ook een 4maak en 4 verbreek gebruiken en deze met dezelfde AC schakeldraad aansturen, dan heb je hetzelfde. (Oa mbv een shelly pro 1).

Buiten de discussie welke combinatie mag of niet, ik heb liever geen AliExpress onderdelen in m'n meterkast, gewoon wat meer uitgeven, geen krent zijn.
Klopt, ben overigens geen krent hoor, maar het moet wel reëel blijven. Heb veel gezocht naar een betaalbare ats/wisselschakelaar destijds. Die is er simpelweg niet.

Maar hoe snel schakelt het zaakje in een seriële opstelling? Dat is wel belangrijk om te weten. Voor hetzelfde geld veroorzaak je wel sluiting door het op deze manier te doen omdat het opkomende relais sneller is dan het afgaande relais (gezien het feit dat stroomvoerende onderdelen kort kunnen blijven ‘plakken’). Nu valt er niets uit en werkt het echt top in mijn opstelling, zonder enig risico op een doorverbinding tussen pap en sap. En om die reden heb ik het liefst een oplossing in 1 package wat hetzelfde bereikt.

Het liefste heb ik ook een goede oplossing.. maar het is voor zoiets echt kiezen tussen kwaden, of niet. Daar kwam nog eens bij dat de sft 440 niet leverbaar was op dat moment.. dus ja, ik heb een keuze gemaakt met de weloverwogen risico’s. Uitgebreid getest en gemonitord. Tot nu toe heb ik er het volle vertrouwen in. Neemt niet weg dat ik wel mijn ogen open houd voor een andere goede oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferrox1 op 21-07-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Ferrox1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Klopt, ben overigens geen krent hoor, maar het moet wel reëel blijven. Heb veel gezocht naar een betaalbare ats/wisselschakelaar destijds. Die is er simpelweg niet.

Maar hoe snel schakelt het zaakje in een seriële opstelling? Dat is wel belangrijk om te weten. Voor hetzelfde geld veroorzaak je wel sluiting door het op deze manier te doen omdat het opkomende relais sneller is dan het afgaande relais (gezien het feit dat stroomvoerende onderdelen kort kunnen blijven ‘plakken’). Nu valt er niets uit en werkt het echt top in mijn opstelling, zonder enig risico op een doorverbinding tussen pap en sap. En om die reden heb ik het liefst een oplossing in 1 package wat hetzelfde bereikt.

Het liefste heb ik ook een goede oplossing.. maar het is voor zoiets echt kiezen tussen kwaden, of niet. Daar kwam nog eens bij dat de sft 440 niet leverbaar was op dat moment.. dus ja, ik heb een keuze gemaakt met de weloverwogen risico’s. Uitgebreid getest en gemonitord. Tot nu toe heb ik er het volle vertrouwen in. Neemt niet weg dat ik wel mijn ogen open houd voor een andere goede oplossing.
Ja idd, dat is ook zo.
Bij de Hagers is de schakeling wel op ms hetzelfde en vliegen op de ms tegelijk over. Je bent dus altijd 20ms (1x 50hz) spanningsloos. Beide staan tegelijk AC geschakeld (de een alleen aan, de ander uit).

(Heb zelf overigens gewoon een stf440. Stuk voordeliger, goed en minder gedoe. Schakelt ook blijkbaar zo snel dat m'n UPS niet eens merkt dat de stroom even onderbroken was als je dit met 2 duimen netjes doet).

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2023 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07

Mud.Starrr

I shoot people for money

de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Verhuizen contract zou ik niet doen, je loopt serieus het risico je mooie TLV te verliezen daarmee. Dat is mensen hier al overkomen.
Als je eenmaal zo'n mooi contract hebt: niet meer aankomen en de tijd uitzitten!

Ik doe dat ook. heb op mijn PAP alleen de zonnepanelen zitten. Verbruik doe ik via SAP. Als mijn mooie Innova-contract afgelopen is in September dan kijk ik wel weer verder. Ik ga geen risico lopen.
Wou nog even melden dat contract verhuizen naar SAP goed gegaan is. Heb intussen bericht dat ik ruim 4000 eurootjes van ze krijg.
Dus het kan wel.

Maar ja momenteel minder relevant, gezien de contracten met hoge TLV weer verdwenen zijn.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Hebben SAPpers al ideeën voor het post Innova tijdperk? Het is lastig om een goede bc te maken. De kosten van SAP heb ik er allang uit, dus dat telt niet meer mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LecramR schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:11:
Hebben SAPpers al ideeën voor het post Innova tijdperk? Het is lastig om een goede bc te maken. De kosten van SAP heb ik er allang uit, dus dat telt niet meer mee
Niet echt. Ik stap over naar greenchoice (1jr) en behoudt Tibber op mijn SAP. Mocht er iets interessant gebeuren kan ik Tibber eenvoudig vervangen door een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
de Peer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:26:
[...]

Niet echt. Ik stap over naar greenchoice (1jr) en behoudt Tibber op mijn SAP. Mocht er iets interessant gebeuren kan ik Tibber eenvoudig vervangen door een andere leverancier.
Wat voor voordeel zou GC nog kunnen bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Ik blijf vooralsnog bij Engie op mijn SAP ivm de koppeling tussen het kale levertarief en de TLV. Tibber op mijn PAP en vanaf volgende maand thuis elektrische auto opladen wat het verschil met een variabel contract nog wat groter maakt.

SAP sinds 01-07-2022 dus ruimschoots terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LecramR schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Wat voor voordeel zou GC nog kunnen bieden?
Hoogste TLV met jaarcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Al vaker gezegd, maar een SAP is ook een mooie verzekering. Sluit er gewoon een meerjarig contract op af met een goede bonus en je hebt een verzekering die ook geld oplevert als je hem niet gebruikt.

Met de nieuwe boetewetgeving kun jij sowieso gratis overstappen van leverancier op de aansluiting die je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
scoobs schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:14:
Al vaker gezegd, maar een SAP is ook een mooie verzekering. Sluit er gewoon een meerjarig contract op af met een goede bonus en je hebt een verzekering die ook geld oplevert als je hem niet gebruikt.

Met de nieuwe boetewetgeving kun jij sowieso gratis overstappen van leverancier op de aansluiting die je niet gebruikt.
Het probleem met volgens mij alle, maar zeker vele bonussen is dat je ook gas moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Goed dat je dat zegt inderdaad. Ik had het in het verleden voor mezelf nagekeken, maar met <100m3 gasgebruik is zo'n overstapboete nieuwe stijl niet significant. Dus nooit rekening mee gehouden. Enfin, des te meer reden om vooral electrich te verwarmen, en dat verbruik aan je SAP ipv PAP hangen.

Na even kijken op gaslicht zie dat je dan van 350 euro (hallo Innova, maar ik betwijfel of die me nog als klant willen) naar 90 euro zakt.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 23-07-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
scoobs schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:14:

Je betaalt maandelijks wel een vast bedrag
Pagina: 1 ... 23 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.