Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
De bonus/korting is blijkbaar ook nog geregeld verbruiksafhankelijk en postcodegebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:28
LecramR schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Je betaalt maandelijks wel een vast bedrag
Yes, maar die bonus (en als je geluk hebt de extra teruggave energiebelasting) compenseert daarvoor.
@Truus01 Mijn ervaring met innova en greenchouce tot nu toe is dat ze je niet pakken op geschat verbruik zoals ingevuld bij gaslicht. Hoe dat bij anderen zit wert ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25
Ik ben aan het kijken of panelen met een SAP interessant is.

We hebben nu geen panelen. Er is een offerte van Solar Sedum- omdat we dat mooi vinden (niet de goedkoopste per WP, I know). Daarnaast is er in de meterkast nog geen tweede meter te vinden.
Dus ik moet alles nog aanschaffen.

Wat ik kwijt kan is zo'n 18 panelen.

Is het op dit moment nog interessant om panelen puur voor terug leveren te laten installeren?
Waar moet je op letten?

Overigens, als ik een opzet maak kom ik op onderstaand. En is het dus financieel niet interessant. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgOC2qBGMhYQBA06rO2TmZBUw90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fq1q6kFDddjuPFRVuM3fGM4X.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:42:

We hebben nu geen panelen. Er is een offerte van Solar Sedum- omdat we dat mooi vinden (niet de goedkoopste per WP, I know). Daarnaast is er in de meterkast nog geen tweede meter te vinden.

Is het op dit moment nog interessant om panelen puur voor terug leveren te laten installeren?
Waar moet je op letten?

Overigens, als ik een opzet maak kom ik op onderstaand. En is het dus financieel niet interessant. Klopt dit?

[Afbeelding]
SAP voor alleen TLV is niet interessant nee met huidige tarieven. je lijkt met 19 cent per kWh te rekenen maar ga maar uit van 11,5 cent per kWh (Greenchoiche 1 jaar vast).

je lijkt er ook vanuit te gaan dat je zelf geen stroom hoeft in te kopen aangezien je alleen met de bruto opbrengst rekent en niet netto?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:42:

Waar moet je op letten?

[Afbeelding]
Het een en ander is nogal afhankelijk van je verbruik.

Wat @de Peer ook al typte, met de huidige TLV hoef je geen SAP meer te nemen.

Ik heb mijn panelen gister op de PAP gezet en ga ondanks het dynamische contract (Tibber) toch salderen voor de rest van het jaar. Wel eerst aan het rekenen geweest bij welke uurprijs het kantelpunt zit, in mijn usecase.
Geeft wel keuzestress :Y

De gouwe tijden van 89/54 cent zijn voorlopig voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:44:
[...]

SAP voor alleen TLV is niet interessant nee met huidige tarieven. je lijkt met 19 cent per kWh te rekenen maar ga maar uit van 11,5 cent per kWh (Greenchoiche 1 jaar vast).

je lijkt er ook vanuit te gaan dat je zelf geen stroom hoeft in te kopen aangezien je alleen met de bruto opbrengst rekent en niet netto?
Klopt. Ik reken voor het gemak geen stroom af voor eigen gebruik ;).
We zitten dynamisch bij ZP. Die kosten laat ik even buiten beschouwing.

edit: maar zoals je zegt; voor nu is het niks, dus kan ik het loslaten.
Simpel360 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Het een en ander is nogal afhankelijk van je verbruik.

Wat @de Peer ook al typte, met de huidige TLV hoef je geen SAP meer te nemen.

Ik heb mijn panelen gister op de PAP gezet en ga ondanks het dynamische contract (Tibber) toch salderen voor de rest van het jaar. Wel eerst aan het rekenen geweest bij welke uurprijs het kantelpunt zit, in mijn usecase.
Geeft wel keuzestress :Y

De gouwe tijden van 89/54 cent zijn voorlopig voorbij.
Okee. Dus je hebt nu een loze e-aansluiting in je meterkast (?).

Ik kan natuurlijk ook panelen aanschaffen op PAP en zoals jij doet terug naar een SAP als ik de e-aansluiting laat aanleggen. Dan gooi je hoogstends een paar honder euro weg als je het niet gebruikt.

Stroom verbruik weet ik nog niet helemaal. Ben nog geen jaar rond met de warmtepomp (eind januari geinstalleerd). Maar vanaf 1 janauri t/m nu zitten we op ongeveer 2500kwh verbruik. En daar komt met een week of 4 nog een wtw balansventialtie bij en misschien een warmtepompboiler - als ik het passend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Klopt. Ik reken voor het gemak geen stroom af voor eigen gebruik ;).
We zitten dynamisch bij ZP. Die kosten laat ik even buiten beschouwing.
Die kosten kun je niet buiten beschouwing laten, die zijn juist essentieel om te bepalen of een SAP wel of niet uit kan.
Want juist vanwege die hoge inkoopkosten zul je tot de conclusie komen dat je beter kunt salderen op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Okee. Dus je hebt nu een loze e-aansluiting in je meterkast (?).
een SAP is geen loze aansluiting. Een SAP biedt tal van mogelijkheden die in dit topic uitgebreid besproken zijn.
Het is juist handig om die SAP stand by te hebben zodat je kunt toeslaan wanneer zich een kans voor doet. Ook kun je er een contract op af sluiten die nu misschien niet interessant lijkt, maar dat komende winter opeens wel blijkt te zijn.

dát is op dit moment de voornaamste usecase voor een SAP. Een soort verzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Die kosten kun je niet buiten beschouwing laten, die zijn juist essentieel om te bepalen of een SAP wel of niet uit kan.
Want juist vanwege die hoge inkoopkosten zul je tot de conclusie komen dat je beter kunt salderen op jaarbasis.
Welke kosten moet ik dan bekijken? Gemiddelde kwh prijs die ik betaal bij ZP? Of andere zaken? Overschot? En wanneer spreek je van hoge inkoopkosten? Dat is weer afhankelijk van LTV lijkt mij?

Of moet ik even de pagina's van dit topic door (zie niet echt een openingspost met overzicht)
de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:17:
[...]

een SAP is geen loze aansluiting. Een SAP biedt tal van mogelijkheden die in dit topic uitgebreid besproken zijn.
Het is juist handig om die SAP stand by te hebben zodat je kunt toeslaan wanneer zich een kans voor doet. Ook kun je er een contract op af sluiten die nu misschien niet interessant lijkt, maar dat komende winter opeens wel blijkt te zijn.

dát is op dit moment de voornaamste usecase voor een SAP. Een soort verzekering.
Oké. Zou jij dan een aansluiting aanvragen en panelen laten aanleggen, en wachten tot een eventueel moment daar is - en de boel om zetten? Hoe moet ik bepalen of dat intressant is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Welke kosten moet ik dan bekijken? Gemiddelde kwh prijs die ik betaal bij ZP? Of andere zaken? Overschot? En wanneer spreek je van hoge inkoopkosten? Dat is weer afhankelijk van LTV lijkt mij?
Of moet ik even de pagina's van dit topic door (zie niet echt een openingspost met overzicht)
Als je gebruik wilt maken van een SAP dan ga je je afvragen of dat rendabel is. Dan kijk je dus: wat zijn mijn kosten en wat zijn de baten.

1 optie is om gewoon alleen een PAP te behouden en te salderen op jaarbasis. Dit is vermoedelijk de beste optie.

Een andere optie is om alle teruglevering via SAP te laten verlopen en alle afname van het net via PAP. Dat is optie 2.

Vervolgens ga je kijken. is optie 1 interessanter of optie 2?

Je kunt niet alleen naar de opbrengsten kijken en de kosten van inkopen buiten beschouwing laten.

Optie 3 is dan natuurlijk nog Zonneplan. Maar over het algemeen kan gesteld worden dat als je (flink) overschot hebt je beter niet bij een dynamische aanbieder kunt zitten.
[...]

Oké. Zou jij dan een aansluiting aanvragen en panelen laten aanleggen, en wachten tot een eventueel moment daar is - en de boel om zetten? Hoe moet ik bepalen of dat intressant is?
Het 1 heeft niets met het ander te maken. Ja ik zou zeker zo veel mogelijk panelen leggen. en Nee ik zou nu geen SAP aan laten leggen als ik er geen verdienmodel voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Als je gebruik wilt maken van een SAP dan ga je je afvragen of dat rendabel is. Dan kijk je dus: wat zijn mijn kosten en wat zijn de baten.

1 optie is om gewoon alleen een PAP te behouden en te salderen op jaarbasis. Dit is vermoedelijk de beste optie.

Een andere optie is om alle teruglevering via SAP te laten verlopen en alle afname van het net via PAP. Dat is optie 2.

Vervolgens ga je kijken. is optie 1 interessanter of optie 2?

Je kunt niet alleen naar de opbrengsten kijken en de kosten van inkopen buiten beschouwing laten.

Optie 3 is dan natuurlijk nog Zonneplan. Maar over het algemeen kan gesteld worden dat als je (flink) overschot hebt je beter niet bij een dynamische aanbieder kunt zitten.

[...]

Het 1 heeft niets met het ander te maken. Ja ik zou zeker zo veel mogelijk panelen leggen. en Nee ik zou nu geen SAP aan laten leggen als ik er geen verdienmodel voor heb.
Akkoord. Dank voor je uitleg. Voor nu lijkt het dan geen goede tijd om te starten met SAP als je nog niks hebt :) .

offtopic: en ik kijk wel of ik nog wat met panelen doe. Vind alleen, zoals boven al geschreven, m'n energiekosten zo laag dat ik voor m'n gevoel - 11 duizend euro in panelen stoppen niet echt rendabel vind lijken. Maar met panelen op het dak is het wel weer een hele kleine stap te switchen naar een goede LTV - op een aparte meter.

[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 25-07-2023 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Akkoord. Dank voor je uitleg. Voor nu lijkt het dan geen goede tijd om te starten met SAP als je nog niks hebt :) .

offtopic: en ik kijk wel of ik nog wat met panelen doe. Vind alleen, zoals boven al geschreven, m'n energiekosten zo laag dat ik voor m'n gevoel - 11 duizend euro in panelen stoppen niet echt rendabel vind lijken.
Ik zou ook niet zo maar 11k neer gaan leggen voor panelen. het moet wel aantrekkelijk blijven. Ik heb in totaal 12k betaalt voor 63 zonnepanelen. Zelf gelegd dus lekker goedkoop. dan heb je een leuke business case.

Aan de andere kant: je kunt nu nog salderen en daar moet je de boel mee terug verdienen. het heeft er alle schijn van dat salderen langer blijft en dus kun je langer profiteren. Dat zou een reden zijn om nu juist wel in te stappen, maar je moet niet de hoofdprijs betalen dus vind een interessante offerte.
Maar met panelen op het dak is het wel weer een hele kleine stap te switchen naar een goede LTV - op een aparte meter.
Ja maar er is simpelweg geen goede TLV. dat was iets uit 2022 en komt mogelijk nooit meer terug. Boot gemist dus helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 07:30

Kr3Kr

Melpomene

Kleine update m.b.t. wachttijden: via mijnaansluiting bij Stedin aanvraag voor SAP gedaan 23-5-'23, stond gepland voor week 28 (10-7-'23), maar ondertussen nog geen offerte ontvangen. Geen idee eigenlijk of dat typisch is (ik vond de uitvoering wk28 al enthousiast).

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kr3Kr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:26:
Kleine update m.b.t. wachttijden: via mijnaansluiting bij Stedin aanvraag voor SAP gedaan 23-5-'23, stond gepland voor week 28 (10-7-'23), maar ondertussen nog geen offerte ontvangen. Geen idee eigenlijk of dat typisch is (ik vond de uitvoering wk28 al enthousiast).
Zo rond de 7 maanden moest je op rekenen bij Stedin toch? En sowieso elke maand even achteraan bellen.

die week 28 dat is alleen je aanvraag/wens nog maar volgens mij. Ze komen dan nog niet in actie.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:29
Schiet lekker op dan, maar waarom zou je nog een SAP willen?
Er is nauwelijks nog een verdienmodel van te maken [de SAP kost toch ca 800 tot 1000 euro onder aan de streep]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik moest ook (te) lang wachten. Heb ze verschillende keren achter hun broek aan gezeten, dat hielp. Uiteindelijk werd die daarna nog snel geïnstalleerd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:00
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een SAP om mijn garage op aan te sluiten waar vooral de lader van de elektrische auto staat om deze te laden. Ik heb op mijn PAP een redelijk duur vast contract staan waar ik tzt vanaf wil maar geduurende de oorlog dagen was dit nog interessant. Nu verbruiken wij als huishouden zo een 6000kwh per jaar en wekken de zonnepanelen zo een 5000kwh per jaar op. Er wordt geen gas meer gebruikt doordat airco's en een WPB het huis van verwarming en warmwater voorzien. De elektrische auto wordt sinds afgelopen jaar vooral op de zaak opgeladen maar ik zou dit graag weer thuis doen omdat dit veel meer gebruiksgemakt oplevert. Daarnaast zijn de publieke laadpalen ook niet goedkoop meer in deze regio. Als ik de auto rij verbruikt deze zo een 5000kwh a 6000kwh per jaar en dit zou ik dan op het SAP met een dynamisch contract willen zetten.

Heeft dit nog zin gezien ik hier ook een regel voorbij zag komen over dat vanaf 2025 er contracten komen voor teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jpvdheijn schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:51:
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een SAP om mijn garage op aan te sluiten waar vooral de lader van de elektrische auto staat om deze te laden. Ik heb op mijn PAP een redelijk duur vast contract staan waar ik tzt vanaf wil maar geduurende de oorlog dagen was dit nog interessant. Nu verbruiken wij als huishouden zo een 6000kwh per jaar en wekken de zonnepanelen zo een 5000kwh per jaar op. Er wordt geen gas meer gebruikt doordat airco's en een WPB het huis van verwarming en warmwater voorzien. De elektrische auto wordt sinds afgelopen jaar vooral op de zaak opgeladen maar ik zou dit graag weer thuis doen omdat dit veel meer gebruiksgemakt oplevert. Daarnaast zijn de publieke laadpalen ook niet goedkoop meer in deze regio. Als ik de auto rij verbruikt deze zo een 5000kwh a 6000kwh per jaar en dit zou ik dan op het SAP met een dynamisch contract willen zetten.

Heeft dit nog zin gezien ik hier ook een regel voorbij zag komen over dat vanaf 2025 er contracten komen voor teruglevering?
Waarom wil je een SAP? Volgens mij moet je gewoon zsm van je huidige contract overstappen naar dynamisch.
Eventueel kun je dan wel een SAP nemen met daarop een regulier contract en daar sluit je vervolgens niets op aan. Mocht de dynamische prijs dan sky-high worden door bijv. nieuwe ontwikkelingen in de oorlog, heb je dat 2e contract om op terug te vallen.
Dat is waar een SAP nu nog echt handig voor is.

Afnemen via PAP en terugleveren via SAP is niet interessant meer omdat de TLV tegenwoordig laag is.

Een SAP kan ook een manier zijn om van een duur contract af te komen. stel je hebt nog 3 jaar een duur contract, dan vraag je een SAP aan en dan zet je al je gebruikers daarop.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Waarom wil je een SAP? Volgens mij moet je gewoon zsm van je huidige contract overstappen naar dynamisch.
Eventueel kun je dan wel een SAP nemen met daarop een regulier contract en daar sluit je vervolgens niets op aan. Mocht de dynamische prijs dan sky-high worden door bijv. nieuwe ontwikkelingen in de oorlog, heb je dat 2e contract om op terug te vallen.
Dat is waar een SAP nu nog echt handig voor is.

Afnemen via PAP en terugleveren via SAP is niet interessant meer omdat de TLV tegenwoordig laag is.

Een SAP kan ook een manier zijn om van een duur contract af te komen. stel je hebt nog 3 jaar een duur contract, dan vraag je een SAP aan en dan zet je al je gebruikers daarop.
Ik wil vooral het sap gebruiken om om de auto goedkoop te laden met een dynamisch contract en nu nog het verbruik van het huis via het vaste contract te salderen. Ik wil niet gaan terugleveren op het sap met de zonnepanelen. PV bijleggen is nu moeilijk omdat wij gedeelde daken hebben van de garage en de woning. Die moeten nog een keer vervangen worden met de buren tesamen.

[ Voor 6% gewijzigd door jpvdheijn op 02-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jpvdheijn schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Ik wil vooral het sap gebruiken om om de auto goedkoop te laden met een dynamisch contract en nu nog het verbruik van het huis via het vaste contract te salderen. Ik wil niet gaan terugleveren op het sap met de zonnepanelen.
Waarom maak je onderscheid tussen stroom afnemen voor de auto en voor de rest van het huis?

Ik zou dus overstappen op dynamisch op je PAP als ik jou was, en niet direct voor een SAP gaan want ik zie geen duidelijke use-case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:01
@jpvdheijn Eens, ik heb dezelfde use case voor mijn SAP (in aanvraag). Ook mijn opwek is exact voldoende om het verbruik van mijn all-electric huishouden te salderen. Het verbruik van mijn EV valt daar echter buiten. Met regelmatig thuiswerken is de laadpaal het meest flexibele asset en dus uitermate geschikt voor een dynamisch contract. Wat mij betreft best of both worlds: opwek salderen en resterend flex-verbruik op dynamisch contract.

Terugleveren via SAP is al een tijdje niet meer interessant. Naast contractuele risico-spreiding (2 contracten parallel zoals @de Peer doet) zie ik dus ook de toepassing van optimalisatie op asset niveau (splitsen vast en flexibel verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausinho
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Waarom maak je onderscheid tussen stroom afnemen voor de auto en voor de rest van het huis?

Ik zou dus overstappen op dynamisch op je PAP als ik jou was, en niet direct voor een SAP gaan want ik zie geen duidelijke use-case.
Omdat opwek salderen vooralsnog een stuk aantrekkelijker is dan dat via een dynamisch contract terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mausinho schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Omdat opwek salderen vooralsnog een stuk aantrekkelijker is dan dat via een dynamisch contract terugleveren.
Dat klopt. dus als je ongeveer evenveel verbruikt als opwekt zou ik zeker voor een regulier contract gaan met salderen op jaarbasis.

Maar als je veel meer verbruikt dan teruglevert, dan blijft een dynamisch contract interessant.
maar ik kan ook goed mee gaan in jouw verhaal inderdaad met het splitsen en best of both worlds. Je maakt dan natuurlijk wel wat extra kosten en die moet je wel eerst terug verdienen.

nog mooier is als je een schakelaar hebt voor je auto-lader zodat als de dynamische prijs toch tijdelijk erg hoog is, je even via je PAP kunt laden.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 02-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausinho
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Maar als je veel meer verbruikt dan teruglevert, dan blijft een dynamisch contract interessant.
maar ik kan ook goed mee gaan in jouw verhaal inderdaad met het splitsen en best of both worlds.
Op 1 contract is dynamisch in dit geval idd de beste optie. Als je kunt splitsen in flex en non-flex verbruik kun je nog een stapje verder optimaliseren.
[
[...]
nog mooier is als je een schakelaar hebt voor je auto-lader zodat als de dynamische prijs toch tijdelijk erg hoog is, je even via je PAP kunt laden.
De Hager is al geïnstalleerd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mausinho schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Als je kunt splitsen in flex en non-flex verbruik kun je nog een stapje verder optimaliseren.
Ja, voor iemand die al een SAP heeft lijkt dat me het beste.
Maar als iemand nu nog een SAP moet gaan aanschaffen dan denk ik niet dat je de SAP snel terug verdient en dat je beter af bent met alleen dynamisch op een PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausinho
Dat hangt uiteraard helemaal van de individuele situatie af. In mijn geval verdien ik de investering vrij vlot terug, Voorwaarde is dat je zowel veel opwekt en nog meer verbruikt. Veel elektrische kilometers rijden helpt daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
Ik zie het voor mijzelf zo. Er ligt nog een gasleiding en meter die gaat weg en dat scheelt per jaar nu een 143 euro in enexis gebied. SAP jaarlijkse kosten zijn geloof ik rond de 33 euro dus daar ga ik dan op voorruit. De eenmalige investering van 570 euro kan je dan snel terug verdienen op een dynamisch contract met het elektrisch rijden. Vooral omdat ik 2 dagen in de week thuis werk of soms 3. Ik rij nu rond de 20 a 25k km per jaar dus dat zou mooi uit kunnen komen. En daarnaast is er niet altijd garantie op de zaak dat er een laadpaal vrij is, ook al zijn er veel palen aanwezig. daar is de prijst 26,5 cent per kwh en de openbare paal hier is 40 cent per kwh.

Ook lijkt dynamisch in onze huidige situatie niet iets waar ik met het huishouden op over wil met de saldering nog actief. Wij zijn een jong gezin en beide voltijd werkend. De wasmachine en droger draaien op de tijden dat wij tijd hebben en zeker niet altijd waneer de zonschijnt of de wind hard waait en denken aan negatieve prijzen voor de zonne energie en daar ook nog op moeten letten dat is toch te veel sport op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jpvdheijn schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:25:
Ik zie het voor mijzelf zo. Er ligt nog een gasleiding en meter die gaat weg en dat scheelt per jaar nu een 143 euro in enexis gebied. SAP jaarlijkse kosten zijn geloof ik rond de 33 euro dus daar ga ik dan op voorruit. De eenmalige investering van 570 euro kan je dan snel terug verdienen op een dynamisch contract met het elektrisch rijden. Vooral omdat ik 2 dagen in de week thuis werk of soms 3. Ik rij nu rond de 20 a 25k km per jaar dus dat zou mooi uit kunnen komen. En daarnaast is er niet altijd garantie op de zaak dat er een laadpaal vrij is, ook al zijn er veel palen aanwezig. daar is de prijst 26,5 cent per kwh en de openbare paal hier is 40 cent per kwh.

Ook lijkt dynamisch in onze huidige situatie niet iets waar ik met het huishouden op over wil met de saldering nog actief. Wij zijn een jong gezin en beide voltijd werkend. De wasmachine en droger draaien op de tijden dat wij tijd hebben en zeker niet altijd waneer de zonschijnt of de wind hard waait en denken aan negatieve prijzen voor de zonne energie en daar ook nog op moeten letten dat is toch te veel sport op dit moment.
Lijkt me prima. echter de werkelijke vergelijking die je zou moeten maken is volledig over op dynamisch (met alleen PAP) versus PAP op regulier contract en dynamisch op SAP.

570 euro heb je dan niet zo maar terug verdiend hoor.
De eenmalige kosten zijn in de praktijk vaak nog wel iets hoger en vergeet niet dat je ook bij beide leveranciers vaste maandelijke kosten betaalt.

Maar wat natuurliijk altijd blijft gelden: situatieafhankelijk.

wasmachine en droger zijn geen grootverbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:01:
En na een jaar kun je dan boetevrij overstappen. ;)
Een SAP is nu erg handig om elk jaar een nieuw 3-jaarscontract op aan te sluiten. Je hebt hoogstens iets minder bonus op jaarbasis.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 02-08-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Arnaud1980 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Schiet lekker op dan, maar waarom zou je nog een SAP willen?
Er is nauwelijks nog een verdienmodel van te maken [de SAP kost toch ca 800 tot 1000 euro onder aan de streep]
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb nog twee jaar een vast contract met lage prijzen op de PAP, en wil de SAP gebruiken voor EV-laden op dynamisch contract (negatieve stroomprijzen). En eventueel voor home-storage.
Las ook al dat het moeilijker was om een dyn. contract op een SAP af te sluiten. Wat zijn de ervaringen daar mee?

Net gebeld overigens dat de offerte eraan komt, en dan 12wk doorloop voor installatie. Ben benieuwd. Ik dacht dat de SAP rond de €400 zat. Als het €1000 is, en iedereen hier zeker is dat het geen zin heeft, dan laat ik het misschien ook wel zitten.

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Vaak moet je ook over op automaten wat weer extra kost. En dan 2e kast, hoofdgroep e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Kr3Kr schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb nog twee jaar een vast contract met lage prijzen op de PAP, en wil de SAP gebruiken voor EV-laden op dynamisch contract (negatieve stroomprijzen). En eventueel voor home-storage.
Las ook al dat het moeilijker was om een dyn. contract op een SAP af te sluiten. Wat zijn de ervaringen daar mee?

Net gebeld overigens dat de offerte eraan komt, en dan 12wk doorloop voor installatie. Ben benieuwd. Ik dacht dat de SAP rond de €400 zat. Als het €1000 is, en iedereen hier zeker is dat het geen zin heeft, dan laat ik het misschien ook wel zitten.
Ik heb daar gewoon een Tibber contract op, geen enkel probleem.
Ik heb 450 euro aan Stedin betaald. Daarnaast moet je je meterkast aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Offerte binnen. Totaal inclusief BTW € 504,78
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.
Voor PV-teruglevering snap ik dat, maar voor de dynamische contracten i.c.m. bijv. een EV-laden blijft het nog wel zin hebben na '24 toch?

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kr3Kr schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:56:
Offerte binnen. Totaal inclusief BTW € 504,78

[...]

Voor PV-teruglevering snap ik dat, maar voor de dynamische contracten i.c.m. bijv. een EV-laden blijft het nog wel zin hebben na '24 toch?
ja denk het wel, want met een SAP kun je kiezen om alleen bepaalde groepen van een ander contract te voorzien, dat is wat jij wilt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Hoe sluit je een tweede contract af op een sap? Als ik alleen adres in geef online dan kan ik nooit ergens aangeven dat het om een sap gaat. Bellen om af te sluiten? Ik ben een beetje huiverig om af te sluiten dat ze het huidige abonnement op pap opzeggen en vervangen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon achteraan mailen. Je krijgt sowieso een contract opgestuurd waarin het EAN nummer vermeld staat.

Huiverig hoef je niet meer te zijn, dat waren de mensen die een >EUR0,9 TLV Innova contract op PAP hadden staan en een SAP op lieten hangen (of andersom). Dat had zomaar een foutje van EUR10k+ kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gé Brander schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:24:
Hoe sluit je een tweede contract af op een sap? Als ik alleen adres in geef online dan kan ik nooit ergens aangeven dat het om een sap gaat. Bellen om af te sluiten? Ik ben een beetje huiverig om af te sluiten dat ze het huidige abonnement op pap opzeggen en vervangen.
Bij sommige leveranciers kun je uberhaupt geen contract op SAP afsluiten, zoals Powerpeers.
Andere leveranciers laten je soms wel kiezen bij het aanmelden welke EAN je wilt gebruiken.
Maar de meeste leveranciers die sluiten het gewoon af op je PAP of ze bellen uit zichzelf met de vraag op welke EAN het afgesloten moet worden.

Ik ging vorige week naar Vattenfall. Die sloten het af op mijn PAP terwijl ik SAP wilde. was niet zichtbaar op het contract. Ik heb er achteraan gebeld en toen moesten ze die op PAP weer annuleren en op SAP opnieuw afsluiten. Pas over 7 dagen krijg ik dat contract in de mail. Duurt erg lang...
Vattenfall valt me het meeste tegen tot nu toe. een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
[crosspost]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Hager SFT440, MaxICT heeft hem vrij goedkoop (€60) momenteel. Ik heb ze net binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
Niek_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:18:
[crosspost]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Hager SFT440, MaxICT heeft hem vrij goedkoop (€60) momenteel. Ik heb ze net binnen.
je weet dat ze ergens anders ca. de helft kosten?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

In Polen?

Valt vaak tegen hoor met de verzendkosten erbij en soms slechte beschikbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

In Polen?

Valt vaak tegen hoor met de verzendkosten erbij en soms slechte beschikbaarheid
Duitsland. En zijn er binnen een paar dagen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Nee, wist ik niet. Waar? En zijn ze daar goed leverbaar? MaxICT was een paar dagen terug nog €45. Prijs gaat langzaam omhoog zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Nee, wist ik niet. Waar? En zijn ze daar goed leverbaar? MaxICT was een paar dagen terug nog €45. Prijs gaat langzaam omhoog zo te zien.
zoek is op idealo.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Pfff, ik moet duidelijk aan m’n zoekkwaliteiten gaan werken. Zelfs om Amazon veel goedkoper |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Even een crosspost van wat ik heb gereageerd op het tweakers artikel over vandebron die vaste terugleververgoeding schalen wil invoeren https://tweakers.net/nieu...ction=19045074#r_19045074

Hier is weer een argument te maken waarom je dus een SAP wilt. Daarnaast, met dit model, waarbij je exponentieel meer per per jaar zou moeten betalen bij meer teruglevering op jaarbasis, loont het zich om de teruglevering te spreiden over meerdere aansluitingen. En met een SAP kun je tenminste lekker boetevrij elke maand rondshoppen, en dus deze regeling omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

scoobs schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:14:
Even een crosspost van wat ik heb gereageerd op het tweakers artikel over vandebron die vaste terugleververgoeding schalen wil invoeren https://tweakers.net/nieu...zonnepaneeleigenaren.html

Hier is weer een argument te maken waarom je dus een SAP wilt.
Ik kan er maar 1 bedenken. En dat is zsm een 3-jarig contract afsluiten naast je huidige contract. Deze nieuwe heffing zal dan niet van toepassing zijn op het 3-jarige contract.
Daarnaast, met dit model, waarbij je exponentieel meer per per jaar zou moeten betalen bij meer teruglevering op jaarbasis, loont het zich om de teruglevering te spreiden over meerdere aansluitingen.
Huh, hoe zie je dat voor je? Een SAP is juist onaantrekkelijk. Want boven de 5000 kWh teruglevering stijgt de heffing niet meer. Je kunt dus beter zo min mogelijk aansluitingen hebben en niet spreiden.
Exponentieel is wat overdreven. Zo heel hard stijgt het niet per staffel.
. En met een SAP kun je tenminste lekker boetevrij elke maand rondshoppen, en dus deze regeling omzeilen.
hoe weegt dat op tegen gewoon blijven zitten waar je zit? Hangt een beetje af van het totaalplaatje.
5 x 4 euro (laagste staffel) betalen is inderdaad goedkoper dan 46 euro per maand (hoogste staffel). is wel veel gedoe voor 2 tientjes besparen telkens.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Ik kan er maar 1 bedenken. En dat is zsm een 3-jarig contract afsluiten naast je huidige contract. Deze nieuwe heffing zal dan niet van toepassing zijn op het 3-jarige contract.
Gelukkig zit ik nog tot maart bij Innova. Maar ik snap je punt.
Huh, hoe zie je dat voor je? Een SAP is juist onaantrekkelijk. Want boven de 5000 kWh teruglevering stijgt de heffing niet meer. Je kunt dus beter zo min mogelijk aansluitingen hebben en niet spreiden.
Exponentieel is wat overdreven. Zo heel hard stijgt het niet per staffel.
Het probleem is als volgt: je verbruikt pak em beet 3000, en wekt 6000 op. je eigenverbruik is 1500kwh. Dus je valt in staffel 4000-5000. We hebben het niet over netto teruglevering he. Dit kost je op jaarbasis 450 met een gewone aansluiting.

Als je met deze setup in mei-juni oid echter je PV op je SAP met dit contract hangt, dan val je in staffel 1000-2000, en je betaalt maar 2 maanden de toeslag. Dus €25. De rest van het jaar heb je je PV lekker op dezelfde aansluiting als je verbruikers, zodat je alsnog gewoon saldeert. Ook zeg je dan weer vandebron op naar een maatschappij die niet dit soort fratsen uithaalt - maar vermoedelijk wel een stuk lagere variabele TLV heeft. Dat is iets meer verschil dan tientjes. B

Als ze het allemaal gaan doen, dan zul je vermoedelijk de rest van het jaar zowel op SAP als PAP dynamisch moeten hebben. En dan scheelt het je 425 euro in dit voorbeeld.

Je bent dan wél de "prijsverzekering" waar ik het eerder over had kwijt, maar dat is een afweging die je moet maken. Of je pakt daarvoor een TAP ;)

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 15-08-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

scoobs schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

De rest van het jaar heb je je PV lekker op dezelfde aansluiting als je verbruikers, zodat je alsnog gewoon saldeert.
echter lever je dan natuurlijk ook terug. dus dan mag je ook deze heffing betalen.
meer salderen is meer teruglevering dus meer betalen.

ook met jouw plan betaal je elke maand de toeslag. De ondergrens is namelijk al bij 5 kWh teruglevering per maand

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 15-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je dan op een dynamisch contract zit met je verbruikers én PV waarbij dit niet aan de orde is.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 15-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

scoobs schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je dan op een dynamisch contract zit met je verbruikers én PV waarbij dit niet aan de orde is.
ah oke op die fiets. ja dat zou een leuke constructie kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Ik kan er nog wel één bedenken: een intelligent aangestuurd energieopslagsysteem met dynamisch contract. Dat levert op dit moment het meest op en je bent ook nog eens klaar voor de toekomst als salderen stopt. Dan loopt het voordeel nog verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LecramR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Ik kan er nog wel één bedenken: een intelligent aangestuurd energieopslagsysteem met dynamisch contract. Dat levert op dit moment het meest op en je bent ook nog eens klaar voor de toekomst als salderen stopt. Dan loopt het voordeel nog verder op.
valt tegen hoor. Ik heb er naar gekeken maar ik vind het niet interessant genoeg. Is in dit topic ook al regelmatig besproken maar is nou niet echt the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

valt tegen hoor. Ik heb er naar gekeken maar ik vind het niet interessant genoeg. Is in dit topic ook al regelmatig besproken maar is nou niet echt the way to go.
Ik heb het hier draaien en het levert zelfs met een beperkte accu nu al leuk geld op. Wat dus na afschaffen salderen een stuk meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb ergens in maart een SAP aangevraagd (Enexis) en door omstandigheden/fouten wordt deze nu donderdag geplaatst. Mijn gunstige contract bij UC is net afgelopen per 1 juli en ik heb nu een contract bij VF met 16 ct teruglevertarief.
Is het voor mij nog interessant genoeg om de SAP te laten installeren (voor bv. dynamisch contract in combi met EV laden? ).
Ik zit namelijk nu zwaar hierover te twijfelen, ook in verband met de aanpassingen van de meterkast. Hager FT?440 heb ik liggen maar kan ik wrs. niet kwijt in overvolle meterkast.

(even wat achtergrond, 38 zonnepanlen met ongeveer teruglevering van ongeveer 2500kwh op jaarbasis, door warmtepomp veel verschil in vraag/productie zonnepanelen winter/zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24
_Richie_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:40:
Ik heb ergens in maart een SAP aangevraagd (Enexis) en door omstandigheden/fouten wordt deze nu donderdag geplaatst. Mijn gunstige contract bij UC is net afgelopen per 1 juli en ik heb nu een contract bij VF met 16 ct teruglevertarief.
Is het voor mij nog interessant genoeg om de SAP te laten installeren (voor bv. dynamisch contract in combi met EV laden? ).
Ik zit namelijk nu zwaar hierover te twijfelen, ook in verband met de aanpassingen van de meterkast. Hager FT?440 heb ik liggen maar kan ik wrs. niet kwijt in overvolle meterkast.

(even wat achtergrond, 38 zonnepanlen met ongeveer teruglevering van ongeveer 2500kwh op jaarbasis, door warmtepomp veel verschil in vraag/productie zonnepanelen winter/zomer).
Heb je geen nieuwe stoppenkast waar als voorbereiding al de hoofdschakelaar van de SAP in zit ... en in deze kast heb je niet nog ruimte voor een 4DIN schakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Whiskey48 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Heb je geen nieuwe stoppenkast waar als voorbereiding al de hoofdschakelaar van de SAP in zit ... en in deze kast heb je niet nog ruimte voor een 4DIN schakelaar?
Teveel groepen waardoor het helemaal vol zit …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v89tK-QjgOmMT8BiowTyxcHnjKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gecczSPaCR6mruXO9BBn7uR5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
_Richie_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:40:

Wat was je originele plan destijds? Bij ons is de SAP begin maart geplaatst en had ik een berekening gemaakt in welke gevallen het voor ons nog gunstig was (in het geval wanneer de installatie te lang zou duren). De SAP is inmiddels 'terugverdient' door het prijsverschil tussen TLV op PAP en dynamisch contract op de SAP.

In de situatie waar wij straks gaan zitten (na afloop Innova contract in september) is er geen enkel scenario dat wij er met zekerheid financieel voordeel uit kunnen gaan halen als de SAP nog geplaats moet worden. Door de elektra zelf te doen, kostte het plaatsen van de SAP ons ongeveer 700 euro. Dit moet wel eerst terugverdient worden voordat je er voordeel uit kunt halen. Zonder SAP kun je ook bijvoorbeeld een ander contract afsluiten. Als is dat recent toch weer veranderd met vdB.

Wij hebben 27kWp liggen en dan is het nog een lastige overweging. Met 2500 kWh overschot duurt het wel heel lang als het al lukt om de kosten van de SAP er uit te halen.

Ik ben al wel begonnen met een nieuw excel overzicht om straks zo optimaal mogelijk de terug levering te doen. Plan wordt waarschijnlijk het eigen verbruik over een jaar eerst te salderen en de rest daarna zo gunstig mogelijk terug leveren. Met de schakelaar kun je nog in speciale gevallen iets meer voordeel uit halen.
Omslagpunt bij ons is waarschijnlijk dat wij ergens maart/april genoeg hebben opgewekt om ons jaarverbruik te dekken voor de contract periode. We stoken nog op gas, maar gaan wel kijken of we van de vergoeding straks een warmtepomp laten installeren. Dan veranderd de berekening weer.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24
Geen idee

[ Voor 98% gewijzigd door Whiskey48 op 23-08-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zoals regelmatig gezegd hier. Een SAP neem je niet (meer) voor de TLV. Maar er zijn meerdere andere redenen waardoor een SAP alsnog interessant kan zijn. Daarvoor het topic even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Wat was je originele plan destijds? Bij ons is de SAP begin maart geplaatst en had ik een berekening gemaakt in welke gevallen het voor ons nog gunstig was (in het geval wanneer de installatie te lang zou duren). De SAP is inmiddels 'terugverdient' door het prijsverschil tussen TLV op PAP en dynamisch contract op de SAP.

In de situatie waar wij straks gaan zitten (na afloop Innova contract in september) is er geen enkel scenario dat wij er met zekerheid financieel voordeel uit kunnen gaan halen als de SAP nog geplaats moet worden. Door de elektra zelf te doen, kostte het plaatsen van de SAP ons ongeveer 700 euro. Dit moet wel eerst terugverdient worden voordat je er voordeel uit kunt halen. Zonder SAP kun je ook bijvoorbeeld een ander contract afsluiten. Als is dat recent toch weer veranderd met vdB.

Wij hebben 27kWp liggen en dan is het nog een lastige overweging. Met 2500 kWh overschot duurt het wel heel lang als het al lukt om de kosten van de SAP er uit te halen.

Ik ben al wel begonnen met een nieuw excel overzicht om straks zo optimaal mogelijk de terug levering te doen. Plan wordt waarschijnlijk het eigen verbruik over een jaar eerst te salderen en de rest daarna zo gunstig mogelijk terug leveren. Met de schakelaar kun je nog in speciale gevallen iets meer voordeel uit halen.
Omslagpunt bij ons is waarschijnlijk dat wij ergens maart/april genoeg hebben opgewekt om ons jaarverbruik te dekken voor de contract periode. We stoken nog op gas, maar gaan wel kijken of we van de vergoeding straks een warmtepomp laten installeren. Dan veranderd de berekening weer.
Het plan was inderdaad zoals je schetst, hoog TLV, dynamisch op SAP om zo in ieder geval de SAP terug te verdienen.
Ik kan de elektra ook voor grootste deel gratis laten doen maar de business case kan qua TLV niet meer uit.
Ik zal hem maar toch laten plaatsen (nav doorlezen topic) en de lader groep van de EV erop aansluiten zodat ik deze af en toe voor minimale kosten kan bijladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:35
Mijn ervaring nu met 22 cent tlv op de PAP, en dynamisch op de SAP, waarbij de SAP nog gesaldeerd kan worden is dat ik circa 1,5 euro per dag bespaar. Let wel op, ik schakel actief met de pv en de verbruikers. De besparing of ROI is erg afhankelijk van je (gepland) verbruik en opwek. Soms heb ik dagen van 50 cent, soms dagen van 3-4 euro.

Hoe het er uit ziet als de SAP ook gesaldeerd is kan ik niet helemaal inschatten (kan wel leuk worden omdat je dan tarieven rekent zonder belasting). Maar ik heb denk ik nog 2 maanden daarvoor te gaan. Het verbruik was hoog op de SAP vanwege toen de hoge TLV. Toen schakelde ik nooit. Ik denk ook dat zonder schakelen op dit moment een SAP niet rendabel te krijgen is. Het enige is wel als je een hoge TLV ziet, je gelijk kunt toeslaan als je op 1 van de 2 een dynamisch contract hebt zitten.

Met een lagere tlv zou terugleveren op dynamisch zomaar lonender kunnen worden. Maar dan nog moet je actief kunnen blijven schakelen (automatisch of altijd met de hand, maar dan moet je altijd thuis zijn).

Ik produceer meer dan ik verbruik overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
De BC voor een SAP zijn nu echt wel zo'n beetje voorbij. Het is nu zinvoller om alvast in accu's met slimme aansturing te investeren. Dat levert een stuk meer op.
Vandaag en morgen zijn de terugleververgoedingen op dynamische contracten zelfs in de lage uren al een stuk hoger, in de piekuren weer historisch hoog.

https://www.msn.com/nl-nl...ert-minder-op/ar-AA1fCcrT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LecramR schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:08:
De BC voor een SAP zijn nu echt wel zo'n beetje voorbij.
niet per se. Er is geen hoge TLV meer maar dat is niet de enige reden om een SAP te nemen.
Het is nu zinvoller om alvast in accu's met slimme aansturing te investeren. Dat levert een stuk meer op.
Dat lijkt me sterk en is nogal een statement dat meer onderbouwing vereist.
Vandaag en morgen zijn de terugleververgoedingen op dynamische contracten zelfs in de lage uren al een stuk hoger, in de piekuren weer historisch hoog.
Ja, maar dat heeft weinig met de rest van je post te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

_Richie_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Teveel groepen waardoor het helemaal vol zit …[Afbeelding]
De SAP kunnen ze nu toch niet eens kwijt? Die zit normaal op dezelfde hoogte als PAP namelijk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:30:
Zoals regelmatig gezegd hier. Een SAP neem je niet (meer) voor de TLV. Maar er zijn meerdere andere redenen waardoor een SAP alsnog interessant kan zijn. Daarvoor het topic even lezen.
Heb jij al een nieuwe strategie met je SAP, voor nadat het lucratieve Innova contract is afgelopen?

Ik kan nog niet zo gauw wat bedenken. Heb zelf nog geen Hagers om te kunnen switchen tussen PAP en SAP met verbruikers en/of PV.

Duurt nog ff natuurlijk tot eind maart en tot die tijd gaat uiteraard alle opbrengst naar Innova en alle verbruik via dynamisch bij Tibber.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Of dat ingevoerd wordt wordt per 2025 hangt toch met name af van de nieuwe Energieweg?
En die staat volgens mij met de val van het kabinet op losse schroeven of de lange baan. Idem voorhet ooit uitfaseren van de salderingsregeling. Daarvoor moet ook nog eens het vervangen van alle terugloopmeters verplicht worden gemaakt bij teruglevering.

Ik zie dat nog wel 1 of 2 jaar langer duren allemaal.

[ Voor 26% gewijzigd door ursusMaritimus op 23-08-2023 17:32 ]

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

Heb jij al een nieuwe strategie met je SAP, voor nadat het lucratieve Innova contract is afgelopen?

Ik kan nog niet zo gauw wat bedenken. Heb zelf nog geen Hagers om te kunnen switchen tussen PAP en SAP met verbruikers en/of PV.

Duurt nog ff natuurlijk tot eind maart en tot die tijd gaat uiteraard alle opbrengst naar Innova en alle verbruik via dynamisch bij Tibber.
Ja heb ik al een aantal keer gepost hier. SAP gebruiken om te speculeren met contracten.

3 jaar vastzetten is nu ook interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 22:00
Even een rare vraag misschien ben aan het zoeken geweest in dit topic maar kom het niet tegen.

Pap aansluiting vast contract 1 jaar energieleverancier innova
Sap aansluiting dynamisch contract anwb.

Op dit moment verbruiken wij circa 8000kwh op de sap en hier betalen we dan ook de energiebelasting en btw op per kWh.
Pap zit alleen de teruglevering op en krijgen we de kale energieprijs.

Echter als je saldeert dan hoef je dus niet de energiebelasting en btw te betalen.

Zijn er nog “mazen” in de wet om dit toch toe te kunnen passen?
Kan hier geen duidelijkheid over vinden.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
de Peer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:14:
[...]

mooi dat je veel aan de informatie hebt!

[...]

Ik zou dan wel even goed afvragen wat precies je verdienmodel is van deze opstelling. Want eigenlijk profiteer je dus alleen als de Tibber prijs onder de 21 cent zit. Dat is niet heel vaak.

Je kunt inderdaad automatisch switchen tussen pap en sap zodat je altijd het goedkoopste tarief hebt, maar kijk dan wel even goed naar de hardware investeringen die je daarvoor moet doen en hoeveel daar concreet mee te besparen is. Ik denk dat het tegen valt.

Sowieso lijkt het voorlopig een beetje over te zijn met de hoge TLV's. ik vind de SAP nu vooral interessant om te kunnen speculeren met contracten. dus 2 contracten afsluiten en later bepalen welke het meest interessant is. je zit dan niet 'vast' aan 1 contract.

[...]

je zegt 'per 4 groepen' maar dat begrijp ik niet. Het aantal groepen is niet relevant voor zover ik weet. Ben je misschien in de war doordat zo'n schakelaar 3 fases en 1 Nul schakelt?

je kunt die schakelaar inderdaad gebruiken om een X aantal groepen te schakelen tussen SAP en PAP.

[...]

wel of niet automatisch is niet relevant. Het gaat om het schakelen zelf. Dat is gewoon toegestaan zolang SAP en PAP nooit verbonden zijn. Er is wel de eeuwige discussie of PAP en SAP via die schakelaar wel/niet (elektrisch) verbonden zijn. En ook is er de discussie of je uberhaupt stroomverbruikers in je huishouden op de SAP mag aansluiten. Hierover is veel geschreven in dit topic en kan ik niet samenvatten.
Stroom 4x per dag eraf is inderdaad erg onhandig en zou ik niet aanraden, tenzij het gaat om specifieke gebruikers die er wel tegen kunnen.

[...]

ja dat kun je prima doen. echter let op, als jij niet genoeg kWh's hebt om te salderen ga je weer de volle prijs betalen en had je beter niet die stroom kunnen verkopen voor 21 cent per kWh, maar was salderen gunstiger geweest. En sowieso veel minder omslachtig natuurlijk.

[...]

Ja daar is wat voor te zeggen. Echter is het wel allemaal klein bier. Het gaat om erg lage bedragen aangezien een kookplaat geen grootverbruiker is.

Meer PV is nog steeds een goed idee, want dan hoef je in de toekomst minder stroom in te kopen tegen de hoofdprijs (inclusief belastingen)
Voorlopig is er denk ik geen sprake van afschaffen of versobering salderingsregeling. dat proberen ze al een jaar of 8.
Dank voor je reactie. Heb nog een vraagje.

Kun je met die eerder genoemde module van Amazon meerdere groepen 'schakelen'?

Ik heb op dit moment
PAP: Tibber
SAP: Engie EUR 0,21 kWh teruglevertarief (1 jaar)

Verbruik = 6.000 kWh/jaar
Teruglevering: 3.000 kWh/jaar

Gewenst zou eigenlijk zijn
1 knop voor auto: kiezen SAP of PAP
1 knop voor PV: kiezen SAP of PAP
1 knop voor keukenzaken: kiezen SAP of PAP
1 knop voor overige verbruiksgroepen: kiezen SAP of PAP

Kan dat met bovenstaande schakelaar? Of heb je er dan meerdere nodig?
Want dan heb ik eigenlijk in de winter een soort van 'verzekering' door mijn opgespaarde kWh's te gebruiken (van de SAP).

Uitbreiding zonnepanelen is niet wenselijk (eigenlijk geen plek meer), en ik verwacht dat andere aanbieders snel ook kosten in rekening zullen brengen omdat saldering eigenlijk niet echt een goede oplossing is.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Dank voor je reactie. Heb nog een vraagje.

Kun je met die eerder genoemde module van Amazon meerdere groepen 'schakelen'?

Ik heb op dit moment
PAP: Tibber
SAP: Engie EUR 0,21 kWh teruglevertarief (1 jaar)

Verbruik = 6.000 kWh/jaar
Teruglevering: 3.000 kWh/jaar

Gewenst zou eigenlijk zijn
1 knop voor auto: kiezen SAP of PAP
1 knop voor PV: kiezen SAP of PAP
1 knop voor keukenzaken: kiezen SAP of PAP
1 knop voor overige verbruiksgroepen: kiezen SAP of PAP

Kan dat met bovenstaande schakelaar? Of heb je er dan meerdere nodig?
Want dan heb ik eigenlijk in de winter een soort van 'verzekering' door mijn opgespaarde kWh's te gebruiken (van de SAP).

Uitbreiding zonnepanelen is niet wenselijk (eigenlijk geen plek meer), en ik verwacht dat andere aanbieders snel ook kosten in rekening zullen brengen omdat saldering eigenlijk niet echt een goede oplossing is.
Je kunt er meerdere groepen (tegelijk) mee schakelen. Wil je ze onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen dan heb je er meer nodig.

Net als bij verlichting. Je kunt meerdere lampen op 1 knop aansluiten maar dan kun je ze alleen beide aan of uit zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
de Peer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Je kunt er meerdere groepen (tegelijk) mee schakelen. Wil je ze onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen dan heb je er meer nodig.

Net als bij verlichting. Je kunt meerdere lampen op 1 knop aansluiten maar dan kun je ze alleen beide aan of uit zetten
Dankje.

Dan kies ik denk ik voor 1 voor PV, 1 voor auto, 1 voor overige gebruiksgroepen. Heb er dan wel 3 nodig dus.
Of ik doe auto + overige gebruiksgroepen toch op 1tje, en dan maar alles schakelen.

Of wat zou jij doen?
Op zich kan ik de auto wel bijna altijd 'plannen' omdat ik niet veel rijd.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Dankje.

Dan kies ik denk ik voor 1 voor PV, 1 voor auto, 1 voor overige gebruiksgroepen. Heb er dan wel 3 nodig dus.
Of ik doe auto + overige gebruiksgroepen toch op 1tje, en dan maar alles schakelen.

Of wat zou jij doen?
Op zich kan ik de auto wel bijna altijd 'plannen' omdat ik niet veel rijd.
3 is een mooi aantal.
Ik heb er zelf 2 maar de auto op een 3e is een goede keuze.

• LecramR
de Peer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:22:

Dat lijkt me sterk en is nogal een statement dat meer onderbouwing vereist.
De berekening zal voor iedereen weer anders zijn. Het is echter zo dat wanneer je dynamische tarieven hebt icm zonnepanelen en daar slim gebruik van maakt, je er veel voordeliger mee uit bent dan met vaste tarieven.
1. Je slaat de zonnestroom en evt ook goedkoper stroom op in een accu, om die later te gebruiken en wat je over hebt tegen hoog tarief te verkopen. Je gebruikt dus altijd de goedkoopste stroom en verkoopt het overschot tegen het hoogste tarief.
2. Ook in de winter heb je daar voordeel bij, omdat dan op veel dagen in de nacht de tarieven laag zijn. Dan opslaan, later gebruiken/verkopen.
3. Je bent al voorgesorteerd op afschaffing salderen. Dan neemt het voordeel sterk toe.
Ja, maar dat heeft weinig met de rest van je post te maken?
Alles dus.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:57
LecramR schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

De berekening zal voor iedereen weer anders zijn. Het is echter zo dat wanneer je dynamische tarieven hebt icm zonnepanelen en daar slim gebruik van maakt, je er veel voordeliger mee uit bent dan met vaste tarieven.
1. Je slaat de zonnestroom en evt ook goedkoper stroom op in een accu, om die later te gebruiken en wat je over hebt tegen hoog tarief te verkopen. Je gebruikt dus altijd de goedkoopste stroom en verkoopt het overschot tegen het hoogste tarief.
2. Ook in de winter heb je daar voordeel bij, omdat dan op veel dagen in de nacht de tarieven laag zijn. Dan opslaan, later gebruiken/verkopen.
3. Je bent al voorgesorteerd op afschaffing salderen. Dan neemt het voordeel sterk toe.

[...]

Alles dus.
Ik probeer dit al een tijdje te begrijpen, maar kom er niet uit.

Als ik bijv. naar vandaag kijk. De laagste tarieven zijn rond de 10ct/kWh. Dit is ongeveer 5 uur lang het geval. De hoogste prijs is 26.5 ct/kWh voor maar 1 uur lang. Alle andere tarieven liggen lager dan het verschil van laagste tarief + EB. Hoe kun je er dan op verdienen?

Het is toch pas interessant als het laagste tarief (waarmee je de accu wilt vullen) beduidend lager is dan het hoogste tarief (wanneer je de accu wilt dumpen). Het verschiil zou toch minimaal 20 ct/kWh moeten zijn? En waarschijnlijk is dit nog te laag om ook de laadverliezen mee te nemen.

DIe 20 ct baseer ik op:

Energiebelasting
Opslag energiemaatschappij op levertarief
Laadverliezen

Misschien zie ik iets over het hoofd.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Simpel360
Jojan265 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Als ik bijv. naar vandaag kijk. De laagste tarieven zijn rond de 10ct/kWh. Dit is ongeveer 5 uur lang het geval. De hoogste prijs is 26.5 ct/kWh voor maar 1 uur lang. Alle andere tarieven liggen lager dan het verschil van laagste tarief + EB. Hoe kun je er dan op verdienen?

Het is toch pas interessant als het laagste tarief (waarmee je de accu wilt vullen) beduidend lager is dan het hoogste tarief (wanneer je de accu wilt dumpen). Het verschiil zou toch minimaal 20 ct/kWh moeten zijn? En waarschijnlijk is dit nog te laag om ook de laadverliezen mee te nemen.

DIe 20 ct baseer ik op:

Energiebelasting
Laadverliezen

Het financieel gewin is nu lastig, zeker als je nog moet starten.
Met de prijzen van vorig jaar en de tlv was het behoorlijk cashen met PV en SAP.

Nu in de uitloop van de hoge tlv is het wat rommelen met waar je de PV op zet.
Ik doe nu combi van SAP en salderen op de PAP, afhankelijk van wat de dynamische prijs is.
Is nu centen werk. Maar dat is leuke van tweaken.

SAP en ESS nu is gokken of op de toekomst voorbereid zijn. Net wat je wil.
Ik heb een ESS in de bestelling....... :*)

We gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Het financieel gewin is nu lastig, zeker als je nog moet starten.
Met de prijzen van vorig jaar en de tlv was het behoorlijk cashen met PV en SAP.

Nu in de uitloop van de hoge tlv is het wat rommelen met waar je de PV op zet.
Ik doe nu combi van SAP en salderen op de PAP, afhankelijk van wat de dynamische prijs is.
Is nu centen werk. Maar dat is leuke van tweaken.

SAP en ESS nu is gokken of op de toekomst voorbereid zijn. Net wat je wil.
Ik heb een ESS in de bestelling....... :*)

We gaan het meemaken.
Voor welke ESS ga je? En hoeveel opslagcapaciteit?

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Voor welke ESS ga je? En hoeveel opslagcapaciteit?
1 Sessy.
Heb voor nu geen zin in zelfbouw & wil "turn key" product, wel zelf plaatsen natuurlijk met PAP/SAP sturing en 3 fase gemaakt voor uitbreiding als dit interessant is in de toekomst. O-)

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

1 Sessy.
Heb voor nu geen zin in zelfbouw & wil "turn key" product, wel zelf plaatsen natuurlijk met PAP/SAP sturing en 3 fase gemaakt voor uitbreiding als dit interessant is in de toekomst. O-)
Ik was eerst ook van plan voor Sessy's te gaan, had er zelfs al 3 besteld. Maar vanwege de voordelen van Victron (zowel functioneel als financieel) toch voor een Victron systeem gegaan.

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Ik was eerst ook van plan voor Sessy's te gaan, had er zelfs al 3 besteld. Maar vanwege de voordelen van Victron (zowel functioneel als financieel) toch voor een Victron systeem gegaan.
Maar jouw projecten zijn, laat ik het voorzichtig brengen, indrukwekkend :Y

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Maar jouw projecten zijn, laat ik het voorzichtig brengen, indrukwekkend :Y
Ik zie systemen die nog veel indrukwekkender zijn :)

• LecramR
Jojan265 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

DIe 20 ct baseer ik op:

Energiebelasting
Laadverliezen

Je kijkt te smal. Als het je er alleen maar om gaat om tegen lage prijs te kopen en tegen hoge prijs te verkopen is het te beperkt. Het gaat er ook om dat je de zonnestroom niet tegen lage prijs teruglevert in de middag, maar ten eerste zelf gebruikt gedurende de hele dag en je overproductie van die dag tegen de hoogste prijs verkoopt. Als het verschil tussen hoog en laag ook nog interessant is, kan je er ook nog eens stroom bijkopen en verkopen op dure uren.

Daarnaast heb je er in de winter profijt van, zeker als je ook nog eens elektrisch verwarmt, omdat dan vaak de stroomprijs 's nachts laag is, terwijl je dan je verwarming niet nodig hebt. Dan is vaak rond 18 uur de prijs weer skyhigh. Je slaat dan goedkope stroom op, en gebruikt die gedurende de dag, en wat je 'teveel' hebt geladen, lever je weer terug.
Dat maakt je business case veel breder en nog interessanter.

• LecramR
Simpel360 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

1 Sessy.
Sessy is m.i. een beetje een Mickey Mouse versie. Je kunt maximaal 1,7 kW ontladen en bent volledig vendor gebonden.

Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een Victron Multiplus plus Pylontech accu met betere specificaties en veel flexibeler en schaalbaarder.
En ook nog eens (bijna) plug n play

[ Voor 3% gewijzigd door LecramR op 24-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

De sessy is wel een all-in-one product, met de Victron e.d. moet je toch met kabels e.d. gaan werken. En je hebt denk ik ook wel meer ruimte nodig.

(ik zou echter ook voor de Victron gaan, maar ik denk dat het een andere doelgroep heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JWT schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:44:
De sessy is wel een all-in-one product, met de Victron e.d. moet je toch met kabels e.d. gaan werken. En je hebt denk ik ook wel meer ruimte nodig.

(ik zou echter ook voor de Victron gaan, maar ik denk dat het een andere doelgroep heeft).
Met de extra ruimte valt het wel mee.

En je heb inderdaad extra DC bekabeling. Voor de Sessy moet je ook AC en ethernet kabels leggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

En nu weer verder over SAP/PAP :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
JWT schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:44:

De DC kabel is een kwestie van twee M8 moeren, in de Pylontech klikken en een zekeringhouder ertussen, en een rj45 kabel. 15 min werk voor veel meer toegevoegde waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
LecramR schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

De DC kabel is een kwestie van twee M8 moeren, in de Pylontech klikken en een zekeringhouder ertussen, en een rj45 kabel. 15 min werk voor veel meer toegevoegde waarde
En een aardkabel aansluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
John245 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

En een aardkabel aansluiten :)
Shit, dat nekt hem 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Na het innova contract (dat op PAP zit) zou ik nog een kleine maand alle PV op Tibber (SAP) kunnen hangen om zo daar nog even de energiebelasting te salderen. Ik heb daar zo'n 3000 kWh van gekocht, maar ik zou daar nog wel 2000 kWh aan kunnen leveren op die manier. Ik heb echter geen idee of er ook gesaldeerd wordt op SAP, iemand?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Srednier schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:22:
Na het innova contract (dat op PAP zit) zou ik nog een kleine maand alle PV op Tibber (SAP) kunnen hangen om zo daar nog even de energiebelasting te salderen. Ik heb daar zo'n 3000 kWh van gekocht, maar ik zou daar nog wel 2000 kWh aan kunnen leveren op die manier. Ik heb echter geen idee of er ook gesaldeerd wordt op SAP, iemand?
Bij mij gebeurt dat wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Srednier schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:22:
Salderen vind plaats op energiecontracten, niet op aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Even checken, goedkoopste manier om SAP te behouden zonder hoge kosten is door er een dynamisch energiecontract op af te sluiten met maandelijkse kosten van €5,-?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niek_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:21:
Even checken, goedkoopste manier om SAP te behouden zonder hoge kosten is door er een dynamisch energiecontract op af te sluiten met maandelijkse kosten van €5,-?
En er vervolgens de auto mee laden, zodat de SAP je geld oplevert ipv geld kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Niek_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:21:
Of een vast contract met een dikke inschrijfbonus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste is een contract waar je energiebelastingkorting terugkrijgt… >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
scoobs schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:12:
[...]

Salderen vind plaats op energiecontracten, niet op aansluitingen.
Ach, voor de kritische lezer, mijn vraag hergeformuleerd, gaat het natuurlijk om een energiecontract wat via SAP loopt... Maar ik begrijp dat dit wel gewoon gebeurt? (of hoort te gebeuren volgens de wet)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:29
bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:19:
Beste is een contract waar je energiebelastingkorting terugkrijgt… >:)
En welke partij doet dat ?O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:13:
[...]

Ach, voor de kritische lezer, mijn vraag hergeformuleerd, gaat het natuurlijk om een energiecontract wat via SAP loopt... Maar ik begrijp dat dit wel gewoon gebeurt? (of hoort te gebeuren volgens de wet)
Ja pap/sap staat daar los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Een onzorgvuldige partij.
in mijn geval Tibber, maar inmiddels hebben ze het door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Srednier schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:13:
[...]

Njah, kritische lezer.. Het is een antwoord op je vraag. Er wordt op contractbasis gesaldeerd. Of dit nu een PAP of SAP is.
Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren