Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Srednier schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:22:
Na het innova contract (dat op PAP zit) zou ik nog een kleine maand alle PV op Tibber (SAP) kunnen hangen om zo daar nog even de energiebelasting te salderen. Ik heb daar zo'n 3000 kWh van gekocht, maar ik zou daar nog wel 2000 kWh aan kunnen leveren op die manier. Ik heb echter geen idee of er ook gesaldeerd wordt op SAP, iemand?
Hier heb ik hetzelfde scenario uitgestippeld. Wij zitten na afloop van ons Innova contract op ongeveer 2100 kWh afname van Tibber dat we eerst gaan salderen. Voor nu hebben we een Vattenfall modelcontract, maar als dat inderdaad op 1 november of 1 januari gaat veranderen kijken we wel weer wat er dan het beste is. Denk dat het ongeveer februari zal zijn voordat we ons verbruik bij Tibber gesaldeerd hebben met de normale afname er naast. Dat is net voordat wij 1 jaar bij hun zitten.

Tibber is met hun nieuwe regels voor het in rekening brengen van verbruik en opsparen van terug levering waarschijnlijk niet heel optimaal meer voor de degenen die veel terug leveren. Dat is ook iets om rekening mee te houden, maar dat is voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:50
kiddyl schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:30:
[...]

Hier heb ik hetzelfde scenario uitgestippeld. Wij zitten na afloop van ons Innova contract op ongeveer 2100 kWh afname van Tibber dat we eerst gaan salderen. Voor nu hebben we een Vattenfall modelcontract, maar als dat inderdaad op 1 november of 1 januari gaat veranderen kijken we wel weer wat er dan het beste is. Denk dat het ongeveer februari zal zijn voordat we ons verbruik bij Tibber gesaldeerd hebben met de normale afname er naast. Dat is net voordat wij 1 jaar bij hun zitten.

Tibber is met hun nieuwe regels voor het in rekening brengen van verbruik en opsparen van terug levering waarschijnlijk niet heel optimaal meer voor de degenen die veel terug leveren. Dat is ook iets om rekening mee te houden, maar dat is voor volgend jaar.
Bij Tibber wordt alleen de overproductie niet direct uitgekeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Himmoalgek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 12:15
Tip die ik (nog) niet voorbij heb zien komen hier, als je je laadpaal apart door PAP/SAP bemeterd: via een verklaring bij energieleverancier kun je per kWh ruim 8,5 eurocent (incl. BTW) besparen op de energiebelasting. Voor in elk geval 2023.

https://www.eneco.nl/groo...dinstallatie_ev_2017.pdf/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdmdJ3ijfhF-kcF8q5zcnXDUx_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZXUmO2h6XHjrhynO51Cq1Lt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:47

de Peer

under peer review

Himmoalgek schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:35:
Tip die ik (nog) niet voorbij heb zien komen hier, als je je laadpaal apart door PAP/SAP bemeterd: via een verklaring bij energieleverancier kun je per kWh ruim 8,5 eurocent (incl. BTW) besparen op de energiebelasting. Voor in elk geval 2023.

https://www.eneco.nl/groo...dinstallatie_ev_2017.pdf/

[Afbeelding]
interessant! zou dat als particulier gewoon kunnen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Hebben hier mensen überhaupt via Liander een sap gekregen?

Ik heb december vorig jaar aangemeld en ik hoor gewoon helemaal niks van die ballentent..als ik bel kunnen ze ook niks zeggen. Inmiddels heeft die hele sap voor mij geen zin meer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 22:04

JWT

Nopez, met moeite contact maar dat was denk ik achteraf om te kunnen annuleren zodat het niet meer dan een jaar open staat. Anders moet de hele wijk nieuwe kabels krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-04 18:30
Makrolon schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:

Ik heb december vorig jaar aangemeld en ik hoor gewoon helemaal niks van die ballentent..als ik bel kunnen ze ook niks zeggen. Inmiddels heeft die hele sap voor mij geen zin meer.
Ja, ik heb een SAP met Liander hier. Aanvraag via mijnaansluiting 07/22, klar in 03/23. Het duurde wat langer voordat ik eerst een nieuwe aansluiting (zonder lus na de buuren) nodig hade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Makrolon schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:

Nope. Krijg vandaag wel een nieuwe slimme meter :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himmoalgek
de Peer schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:05:
[...]

interessant! zou dat als particulier gewoon kunnen?
Ja hoor... Staat los van het feit of je dit via een zakelijk contract of consumenten contract hebt lopen. Leverancier is verplicht belasting te heffen over de afgenomen kWh en via deze verklaring brengen ze een verlaagd tarief in rekening. Omdat een laadpaal een voorbeeld is van een onroerende zaak zonder een verblijfsfunctie, kun je echter geen aanspraak maken op de heffingskorting. Maar goed, dat geldt ook als je enkel zonnepanelen via je SAP hebt aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:53
Himmoalgek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:39:
[...]
Ja hoor... Staat los van het feit of je dit via een zakelijk contract of consumenten contract hebt lopen.
@Himmoalgek is het je zelf al gelukt dit af te sluiten op een SAP? Een allocatiepunt is helaas niet hetzelfde als een zelfstandige aansluiting....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himmoalgek
Mausinho schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:03:
[...]

@Himmoalgek is het je zelf al gelukt dit af te sluiten op een SAP? Een allocatiepunt is helaas niet hetzelfde als een zelfstandige aansluiting....
Je realiseert pas een zelfstandige aansluiting als je SAP/PAP rechtstreeks is verbonden met je laadpaal zonder er andere verbruikers aan te hangen. Dat is ook wat het handboek ‘Milieubelastingen’ omschrijft. Vrijdag wordt bij mij de SAP gerealiseerd en moet daardoor deze week ook een contract hebben. Houd jullie op de hoogte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D5k4XKV7UuKR9JMzeCVzIJ5b6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg9pN2vtF8G8nnK8K9WViEW2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Himmoalgek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:49:
[...]

Je realiseert pas een zelfstandige aansluiting als je SAP/PAP rechtstreeks is verbonden met je laadpaal zonder er andere verbruikers aan te hangen. Dat is ook wat het handboek ‘Milieubelastingen’ omschrijft. Vrijdag wordt bij mij de SAP gerealiseerd en moet daardoor deze week ook een contract hebben. Houd jullie op de hoogte!

[Afbeelding]
Dit is wel interessant. Ik wil eerst de gebruikte stroom op SAP, een paar duizend kwh, wegsalderen, daarna een goed moment om daar een poging hiervoor te wagen. Ben benieuwd of Tibber daarin meegaat, anders wordt het een andere dynamische leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:32
JWT schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:07:
Nopez, met moeite contact maar dat was denk ik achteraf om te kunnen annuleren zodat het niet meer dan een jaar open staat. Anders moet de hele wijk nieuwe kabels krijgen :)
Aanvraag eind oktober 2022. Juni gebeld door Liander, 3x telefoontje gemist. Teruggebeld, heeft de bewuste persoon de aanvraag eenzijdig geannuleerd. Moest uiteindelijk nieuwe aanvraag doen. Heb het laten lopen. Dus nee geen SAP hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:50
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het gehad in mijn vorige woning. Op de SAP alleen de laadpaal.

Was toen zo dat er ook een ondertekend formulier nodig was van de leverancier(ik had toen green choise).

Groot voordeel was toen, het lage belastingtarief, maar de tarieven zijn nu wel veel lager als toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Ja, voor iemand die al een SAP heeft lijkt dat me het beste.
Maar als iemand nu nog een SAP moet gaan aanschaffen dan denk ik niet dat je de SAP snel terug verdient en dat je beter af bent met alleen dynamisch op een PAP.
Ik ben benieuwd wat zou je in mijn geval doen?

Verbruik: 7.000kWh
Levering: 14.000kWh
30kW accu in aanbouw.

SAP aangevraagd in maart, komen ze (met geluk) installeren in week 48.

Door laten gaan of aanvraag annuleren?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nickkie55 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:59:
[...]

30kW accu in aanbouw.

Ik zou het zeker door laten gaan. Zeker met zo'n grote installatie zijn de kosten van de SAP relatief laag.
Er zullen zeker toepassingen zijn waarbij je kunt profiteren van PAP/SAP. Hoe groter de installatie, des te makkelijker verdien je een SAP terug.

Alleen al het feit dat je dan 2 contracten kunt afsluiten. Bijvoorbeeld 1 jaar vast en 3 jaar vast. Dat geeft je de mogelijkheid om telkens te optimaliseren en je in te dekken tegen prijsverhogingen/verlagingen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zou het zeker door laten gaan. Zeker met zo'n grote installatie zijn de kosten van de SAP relatief laag.
Er zullen zeker toepassingen zijn waarbij je kunt profiteren van PAP/SAP. Hoe groter de installatie, des te makkelijker verdien je een SAP terug.

Alleen al het feit dat je dan 2 contracten kunt afsluiten. Bijvoorbeeld 1 jaar vast en 3 jaar vast. Dat geeft je de mogelijkheid om telkens te optimaliseren en je in te dekken tegen prijsverhogingen/verlagingen.
Super, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Er gebeurt inmiddels zoveel op de markt dat ik begon te twijfelen.
Vandaag de Liander maar eens bellen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Nickkie55 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:59:
[...]

30kW accu in aanbouw.

Als je toch een accusysteem laat installeren en je kunt die dynamisch aansturen dan heeft een SAP weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LecramR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:48:
[...]

Als je toch een accusysteem laat installeren en je kunt die dynamisch aansturen dan heeft een SAP weinig toegevoegde waarde.
Nee. Een SAP heeft allerlei mogelijke doeleinden. Heeft wel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:30:
[...]

Nietes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:30:
[...]

weinig = wel
Maar nog steeds weinig. Ik zou er geen SAP om nemen. Ik heb de sap er allang uit met mijn hoge terugleververgoeding. Ik kan, omdat ik hem heb, wel wat voor bedenken, maar als ik ik er geen zou hebben is het niet de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:12

Kr3Kr

Melpomene

Voor de schattingen van doorlooptijden:
- eind mei aanvraag
- begin augustus offerte
- eind augustus akkoord & betaald
- geschatte uitvoering nu eind november

Dit is bij Stedin in Den Haag. Nu wil ik een dynamisch contact af gaan sluiten, maar vind 't spannend om dat op de EAN of adres te doen, want die is voor de aansluiting (niet de meter / AP). Denk dat ik Tibber & co maar ga bellen, want als ze het per ongeluk als "overstap" zien ben ik de pineut. Iemand hier ervaring mee?

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kr3Kr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
- eind mei aanvraag
- begin augustus offerte

Dit is bij Stedin in Den Haag. Nu wil ik een dynamisch contact af gaan sluiten, maar vind 't spannend om dat op de EAN of adres te doen, want die is voor de aansluiting (niet de meter / AP). Denk dat ik Tibber & co maar ga bellen, want als ze het per ongeluk als "overstap" zien ben ik de pineut. Iemand hier ervaring mee?
Gewoon EAN van je sap invullen bij de aanmelding van Tibber via hun app. Werkt probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Kr3Kr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
- eind mei aanvraag
- begin augustus offerte

Tibber werkt prima. Daar kan je in de app de juiste EAN kiezen. Ik heb op SAP nu Tibber en vanaf 24/9 ook (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:12

Kr3Kr

Melpomene

Fijn, dank voor de snelle reacties. Ik zie nu ook dat de nieuwe EAN anders is dan de bestaande EAN (was even de meterkast ingedoken :) )

Gregor van Egdom Krekr

• Himmoalgek
[...]

[Afbeelding]
Helaas, afspraak werd door de onderaannemer vd netbeheerder gecanceld door uitlopen van werk (zucht). Nieuwe datum: over 2 wkn...

Kan iemand laten zien wat er schuil gaat achter deze aansluitkast waarin de splitsing gemaakt wordt tussen de meters? Of is dat niet mogelijk door afzegeling?
Wordt daar iets standaards voor toegepast door netbeheerders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vrJ2e-mtGk8wbW88CkDcX7MEMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v45G3xQGrk2aDFNnfnHPZSZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
Himmoalgek schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:55:
[...]

Helaas, afspraak werd door de onderaannemer vd netbeheerder gecanceld door uitlopen van werk (zucht). Nieuwe datum: over 2 wkn...

Kan iemand laten zien wat er schuil gaat achter deze aansluitkast waarin de splitsing gemaakt wordt tussen de meters? Of is dat niet mogelijk door afzegeling?

[Afbeelding]
De kast zou inderdaad verzegeld moeten zijn omdat je anders voor de meter al bij de bekabeling zou kunnen komen.
Zie deze foto:
bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:36:
Heb aanvraag 2e allocatiepunt (2e meter op zelfde kabel) maar krijg net te horen dat er geen extra hoofdzekering wordt bijgeplaatst. Dus het totaal aan capaciteit is nog steeds door 3x25A bepaald.
De man van Enexis zei dat extra set hoofdzekeringen plaatsen niet wordt gedaan. Als dat wel gedaan wordt is dat fout.
Iemand een tip om toch de extra zekeringen te krijgen?
Dit zou erbij komen:
[Afbeelding]
Of deze. Beiden snel te vinden door binnen het topic het filter ‘afbeeldingen’ aan te zetten zodat je alleen posts met afbeeldingen krijg te zien.

[ Voor 61% gewijzigd door Niek_ op 13-09-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:33
Himmoalgek schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkpZDoy8b_1Mh5NuL5Irg3qSbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQ1GQqWKLUGgQLMBD46Vb26.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:39
Even een vraag met betrekking tot de energiebelasting?

Pap en sap meter

Sap verbruik van 10.000kwh en dus ook energiebelasting moeten betalen.
Pap teruglevering zonnepanelen 15.000kwh en geen verbruik.

Normaal zou je kunnen salderen en hoef je geen energiebelasting hier over te betalen.
Ik lees bij de belasting dienst dat je dan een teruggave aanvraag kan doen als je maar 1 aansluiting heb.

https://www.belastingdien...lasting-of-kolenbelasting

Zijn er hier mensen bekend mee?
Dit zou namelijk het handelen van stroom via sap en pap een hele positieve bijdrage kunnen geven.

[ Voor 26% gewijzigd door zonnepaneelxl op 14-09-2023 22:06 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:04:
Even een vraag met betrekking tot de energiebelasting?

Pap en sap meter

Sap verbruik van 10.000kwh en dus ook energiebelasting moeten betalen.
Pap teruglevering zonnepanelen 15.000kwh en geen verbruik.

Normaal zou je kunnen salderen en hoef je geen energiebelasting hier over te betalen.
Ik lees bij de belasting dienst dat je dan een teruggave aanvraag kan doen als je maar 1 aansluiting heb.

https://www.belastingdien...lasting-of-kolenbelasting

Zijn er hier mensen bekend mee?
Dit zou namelijk het handelen van stroom via sap en pap een hele positieve bijdrage kunnen geven.
Waarom heb je niet gesaldeerd dan?

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-09-2023 22:21 ]

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:39
Salderen is niet interessant voor ons ivm de prijzen.

De eerste voorwaarde in het formulier doet er niet toe.
Hoe ik het lees moet je aan een volwaardige voldoen.

Denk namelijk zelf aan om een thuisaccu te nemen en actief te handelen met stroom dynamisch / Innova voor 1 jaar nog met €0,90 per kWh.

Wel of geen energiebelasting kunnen terugvragen maakt nog wel een verschil in de business case.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• bbbrumbrum
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:25:

Denk namelijk zelf aan om een thuisaccu te nemen en actief te handelen met stroom dynamisch / Innova voor 1 jaar nog met €0,90 per kWh.

Wel of geen energiebelasting kunnen terugvragen maakt nog wel een verschil in de business case.
Ja, had niet goed gelezen.

Maar hoezo moet je een nog betere businesscase hebben, met dat contract is alles een nobrainer. Verzwaren naar 3x35, 100kWh accu en 2x12kW Deye en alles minimaal 2x per dag volledig erdoor pompen.
2x100x365=73MWh per jaar.
Inkoop voor €0,29, verkoop €0,90-EB = ~€0,50 winst per kWh. Dikke 35k omzet.
Investering ~20k. Netto leuk zakcentje over.

Maar wat vind Innova hier van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:15
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:39:
[...]

Ja, had niet goed gelezen.

Maar hoezo moet je een nog betere businesscase hebben, met dat contract is alles een nobrainer. Verzwaren naar 3x35, 100kWh accu en 2x12kW Deye en alles minimaal 2x per dag volledig erdoor pompen.
2x100x365=73MWh per jaar.
Inkoop voor €0,29, verkoop €0,90-EB = ~€0,50 winst per kWh. Dikke 35k omzet.
Investering ~20k. Netto leuk zakcentje over.

Maar wat vind Innova hier van?
Als je toch de boel wilt belazeren is het makkelijker om die energie rond te pompen met alleen twee omvormers. Geen accu's nodig.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Noshi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:56:
[...]

Als je toch de boel wilt belazeren is het makkelijker om die energie rond te pompen met alleen twee omvormers. Geen accu's nodig.
Ik wil niets. Maar inderdaad, zonder accu is niet de bedoeling.
Nu is het extra omzet met dat Innova contract, maar uiteindelijk op puur dynamisch ga je het alleen doen bij afdoende prijsverschillen en zal je het net ontlasten (laden bij overschot, dumpen bij tekort).
Echter zal deze ontlasting lokaal wel een zware belasting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:19:
[...]

Ik wil niets. Maar inderdaad, zonder accu is niet de bedoeling.
Nu is het extra omzet met dat Innova contract, maar uiteindelijk op puur dynamisch ga je het alleen doen bij afdoende prijsverschillen en zal je het net ontlasten (laden bij overschot, dumpen bij tekort).
Echter zal deze ontlasting lokaal wel een zware belasting zijn.
Alleen heel erg lokaal, nl net onder de slimme meters. Als je uit je ene slimme meter 25 kW trekt en door de andere meter 25 kW levert, gaat er niet eens stroom door je hoofdautomaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LecramR schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:23:
[...]

Alleen heel erg lokaal, nl net onder de slimme meters. Als je uit je ene slimme meter 25 kW trekt en door de andere meter 25 kW levert, gaat er niet eens stroom door je hoofdautomaten
Dat gaat niet met 2x12kW omvormers en is nu juist wat we niet mogen van @Noshi .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:28:
[...]

Dat gaat niet met 2x12kW omvormers en is nu juist wat we niet mogen van @Noshi .
Natuurlijk mag dat. Je mag op de ene meter terugleveren, terwijl je op de andere meter consumeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01:56
Noshi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:56:
[...]

Is dit belazeren?
Het is slechts je financiële en technische mogelijkheden benutten. Zolang je maar aan de regels en wetgeving voldoet.

Moreel gezien kun je hier ook wat van vinden maar is wat anders dan belazeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Simpel360 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:07:
[...]

Is dit belazeren?
Het is slechts je financiële en technische mogelijkheden benutten. Zolang je maar aan de regels en wetgeving voldoet.

Moreel gezien kun je hier ook wat van vinden maar is wat anders dan belazeren.
Maar je mocht PAP en SAP toch niet verbinden?

Maar dan zou ik dat doen als @zonnepaneelxl zijnde. 25kW (vergt wel 4x 12kW Deye ipv 2x) continue = 25x24x365=219MWh x €0,50=€109.500

Opzich best de moeite. Wel nog benieuwder wat Innova daar van vind. 👍

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-09-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met 90 cent TLV komt het zelfs uit om een diesel of benzine generator te laten lopen. Alleen zullen je buren er niet zo blij mee zijn.

Wij hadden zelf na investering in meer zonnepanelen geen geld meer om iets met batterijen te doen, maar met enige intelligentie en automatisering was een batterij makkelijk terug te verdienen. Nu in ieder geval nog een aantal dagen het Innova contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48

Kan je salderen uitzetten??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nee, maar met PAP+SAP kun je levering en teruglevering natuurlijk scheiden zodat er niet gesaldeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360

Is een 2e SAP niet een oplossing? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
Simpel360 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:50:
[...]

Is een 2e SAP niet een oplossing? :*)
Een TAP bedoel je ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Nee, 2e SAP.
Dacht max 5 op 1 PAP.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:59
-never mind- Ik zie al wat posts hierover.

[ Voor 82% gewijzigd door GioStyle op 16-09-2023 01:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 13:51
Hier is ook eindelijk de SAP geïnstalleerd van de week. Dit is de oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLbkb4bY6jHgFCOb1dYjXGGv9FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONzGbo6EKO7qVBONPDh8v0wR.jpg?f=fotoalbum_large

En de nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU4iz9OAx28-NiQr5UBswYV22D0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8Xy6Q6y6LtRW6ptiwGTwL5p.jpg?f=fotoalbum_large

De veranderingen op een rijtje:

- Slimme meter geplaatst
- Smeltzekeringen gewisseld (van 35 naar 25A)
- Smeltzekeringen vervangen voor automaten
- Controle slimme meter
- Inspectie voor installatie SAP
- Installatie SAP

En dat alles in een ochtendje!

Nou nee, was het maar waar. Had natuurlijk makkelijk zo kunnen zijn maar Liander heeft hier 6 (zes!) bezoeken en een vol jaar voor nodig. Dit rijtje kan ik nog aanvullen met een eindeloze reeks telefoontjes en e-mails. Wat bedrijf! Maar goed, het is volbracht.

Op PAP heb ik nu nog VanOns maar heb geharrewar over de prijzen. Op SAP zojuist Tibber afgesloten.

Nog te doen: nieuwe groepenkast en powerwall afbouwen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LecramR
RikHa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:07:
Hier is ook eindelijk de SAP geïnstalleerd van de week. Dit is de oude situatie:

[Afbeelding]

En de nieuwe:

[Afbeelding]

De veranderingen op een rijtje:

- Slimme meter geplaatst
- Smeltzekeringen gewisseld (van 35 naar 25A)
- Smeltzekeringen vervangen voor automaten
- Controle slimme meter
- Inspectie voor installatie SAP
- Installatie SAP

En dat alles in een ochtendje!

Nou nee, was het maar waar. Had natuurlijk makkelijk zo kunnen zijn maar Liander heeft hier 6 (zes!) bezoeken en een vol jaar voor nodig. Dit rijtje kan ik nog aanvullen met een eindeloze reeks telefoontjes en e-mails. Wat bedrijf! Maar goed, het is volbracht.

Op PAP heb ik nu nog VanOns maar heb geharrewar over de prijzen. Op SAP zojuist Tibber afgesloten.

Nog te doen: nieuwe groepenkast en powerwall afbouwen.
Wat is voor jou nog het voordeel om een SAP te nemen?

Was het niet gelijk een mooi moment om die oude groepenkasten te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
LecramR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:56:
[...]

Wat is voor jou nog het voordeel om een SAP te nemen?
Dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAj6Hq0lEVW4XcXadYaoj9hLjeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mmN48wumkuM4deSYaxhUsYA.jpg?f=fotoalbum_large
De V60 hybrid gratis laden met de stroom waar ik tegelijkertijd € 0,32 TLV voor vang. _/-\o_
Was het niet gelijk een mooi moment om die oude groepenkasten te vervangen?
Zeker. Dat gebeurd van de week. Zie ook mijn nog te doen lijstje in mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
RikHa schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dit bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
De V60 hybrid gratis laden met de stroom waar ik tegelijkertijd € 0,32 TLV voor vang. _/-\o_

[...]

Zeker. Dat gebeurd van de week. Zie ook mijn nog te doen lijstje in mijn post hierboven.
Daar heb je toch geen SAP voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Arnaud1980 schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:40:
[...]

Daar heb je toch geen SAP voor nodig?
Hoe wil je anders geld vangen voor de stroom die je zelf gebruikt? (Anders dan negatieve prijzen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
RikHa schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:48:
[...]

Hoe wil je anders geld vangen voor de stroom die je zelf gebruikt? (Anders dan negatieve prijzen.)
Je geproduceerde [zonne] stroom in je auto stoppen en uit facturen aan je werkgever.

Hoe krijg jij nu 32 cent dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Arnaud1980 schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:59:
[...]

Je geproduceerde [zonne] stroom in je auto stoppen en uit facturen aan je werkgever.

Hoe krijg jij nu 32 cent dan?
Dat zou dan dubbelop gaan in deze configuratie. Maar helaas, privé auto dus maar 1 keer vangen. :*)

Terugleveren via PAP met € 0,32 TLV en vervolgens terugkopen via SAP met op dit moment uurtarief van € 0,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
RikHa schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:05:
[...]

Dat zou dan dubbelop gaan in deze configuratie. Maar helaas, privé auto dus maar 1 keer vangen. :*)

Terugleveren via PAP met € 0,32 TLV en vervolgens terugkopen via SAP met op dit moment uurtarief van € 0,00.
Als jij volledige vrijstelling hebt van de EB ben ik wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RikHa schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:05:
[...]
terugkopen via SAP met op dit moment uurtarief van € 0,00.
Bij ANWB zeker? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
RikHa schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dit bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

[...]

Hoe laad jij je auto dan gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Srednier schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:29:
[...]

Als jij volledige vrijstelling hebt van de EB ben ik wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
LecramR schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:55:
[...]

Hoe laad jij je auto dan gratis?
Ok, ik vang 32 cent en betaal o cent. En die EB komt wel weer terug als ik bij hoge tarieven een zootje stroom terugduw nietwaar. Dus eerst geld vangen voor mijn PV stroom en het dan gratis in de auto laden. Per saldo dus in feite mijn eigen negatieve prijs gecreëerd.
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.
Nee want dan kan bovenstaande niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door RikHa op 18-09-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
RikHa schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:40:
[...]

Ok, ik vang 32 cent en betaal o cent. En die EB komt wel weer terug als ik bij hoge tarieven een zootje stroom terugduw nietwaar. Dus eerst geld vangen voor mijn PV stroom en het dan gratis in de auto laden. Per saldo dus in feite mijn eigen negatieve prijs gecreëerd.
Dat werkt alleen als je een netto terugleververgoeding op je ene meter hebt van 32 cent. Heb je dan nog een ouder vast contract met 32c terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
LecramR schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
[...]

Dat werkt alleen als je een netto terugleververgoeding op je ene meter hebt van 32 cent. Heb je dan nog een ouder vast contract met 32c terugleververgoeding?
Yep. Tot einde jaar. Dan is dit feest weer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnaud1980
RikHa schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:12:
[...]

Yep. Tot einde jaar. Dan is dit feest weer voorbij.
Dan haal jij die SAP er toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Arnaud1980 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:05:
[...]

Dan haal jij die SAP er toch niet uit?
Dat wordt inderdaad lastig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik ben op zoek naar een stukje advies. Ik heb in maart een aanvraag gedaan voor een SAP.
Met het idee dat ik hiermee thuis en auto laden volledig kan scheiden.

PAP heeft een contract via een reguliere leverancier waar ook onze zonnepanelen op terugleveren. Dit loopt van mei tot mei en we verbruiken zo'n 5000kWh en wekken 5500kWh op. Met volledig salderen zou de energie verbruik rekening voor het huis dus om en nabij 0,- zijn. Daar wil ik het jaarverbruik van de auto's ~8000kWh niet bij optellen want dat gaat uiteindelijk altijd een hoger tarief zijn dan wat we aan de publieke laadpaal in de straat krijgen.

Maar omdat het zo lang duurt voordat er een SAP komt twijfel ik nu of het nog wel slim is in mijn situatie.
Ons half jaar vaste tarieven contract met UC loopt tot en met november. Daarna kan het tarief natuurlijk wel eens flink omhoog gaan vanwege de winter. Met het opbouwen van voldoende te salderen opgewekte kWh is dit geen probleem.

In de meest ideale situatie had ik bedacht dat ik de laadpaal kan wisselen tussen SAP en PAP (PAP alleen om te voorkomen dat we energie terug leveren op het jaartotaal). Dat loadbalancing niet een uitdaging zou zijn want daar lijkt het nu wel op; beide meters moeten opgeteld worden om te bepalen wanneer de laadpaal geknepen moet worden. En dat dus de auto met een dynamisch contract op de goedkoopste momenten opgeladen zou gaan worden.

Wat zouden jullie doen?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:32:
Daar wil ik het jaarverbruik van de auto's ~8000kWh niet bij optellen want dat gaat uiteindelijk altijd een hoger tarief zijn dan wat we aan de publieke laadpaal in de straat krijgen.
huh echt waar? Normaal gesproken is thuis laden toch veel goedkoper dan op straat?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo veel van je post. Wat nu precies je doel was met de SAP en ook niet waarom je het nu wel/niet zou moeten doen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 26-09-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
de Peer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:36:
[...]

huh echt waar? Normaal gesproken is thuis laden toch veel goedkoper dan op straat?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo veel van je post. Wat nu precies je doel was met de SAP en ook niet waarom je het nu wel/niet zou moeten doen.
Allereerst; ja, hier (gemeente Maasdriel) kost het opladen 0,31€/kWh

Sorry ja het is misschien wat wazig.

Het doel met de SAP was/is het volledig scheiden van het opladen van de auto's van het reguliere thuisverbruik. Het idee daarbij is een dynamische contract te nemen op de SAP en auto te laden tijdens goedkoopste momenten. Hiermee voorkomen we dat we mogelijk veel moeten bijbetalen als we over het opgebouwde "saldeerkrediet" heen gaan.

Het nadeel daarbij is wel dat we een bijzondere opstelling moeten gaan maken voor loadbalancing.

Maar de overweging is nu dus eigenlijk of we niet beter van de SAP afzien en in mei overstappen naar een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:46:
[...]

Allereerst; ja, hier (gemeente Maasdriel) kost het opladen 0,31€/kWh

Sorry ja het is misschien wat wazig.

Het doel met de SAP was/is het volledig scheiden van het opladen van de auto's van het reguliere thuisverbruik. Het idee daarbij is een dynamische contract te nemen op de SAP en auto te laden tijdens goedkoopste momenten. Hiermee voorkomen we dat we mogelijk veel moeten bijbetalen als we over het opgebouwde "saldeerkrediet" heen gaan.

Het nadeel daarbij is wel dat we een bijzondere opstelling moeten gaan maken voor loadbalancing.

Maar de overweging is nu dus eigenlijk of we niet beter van de SAP afzien en in mei overstappen naar een dynamisch contract.
ah oke op die fiets!
Ik denk dat het nog steeds best aantrekkelijk is hoor om alleen voor je auto's een SAP+dynamisch contract te hebben. Je profiteert maximaal van de salderingsregeling (je reguliere verbruik mooi afgedekt) en met de auto's ben je dan flexibel en ga je voor optimalisatie van je laadtarieven.

Ik dacht dat het in het TLV topic (of toch dit topic?) was waar genoemd werd dat als je alleen een laadpaal op je meetpunt/aansluiting hebt, je nog eens 7 of 8 eurocent per kWh korting kunt krijgen. Dat zou het extra leuk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Thanks, nou ja dan wacht ik het toch nog maar even af. Het duurt bij Liander 9-12 maanden voor ze langskomen :D

Wow, 7-8ct korting is de moeite dan zal ik dat eens proberen terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bokkow schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:04:
Thanks, nou ja dan wacht ik het toch nog maar even af. Het duurt bij Liander 9-12 maanden voor ze langskomen :D

Wow, 7-8ct korting is de moeite dan zal ik dat eens proberen terug te vinden.
zie hier:
Himmoalgek in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Danku! @Himmoalgek ben benieuwd of dit jou gaat lukken, als dat zo is dan ga ik nu dagelijks Liander bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himmoalgek
Morgenvroeg wordt alles aangelegd door een aannemer van Enexis. Zij zijn compleet onbekend met het fenomeen SAP, dus ik heb die mannen zojuist (ze kwamen even kijken wat er moest gebeuren) uitgelegd wat het inhoudt. Hun werkvoorbereiding loopt niet bepaald gesmeerd momenteel.

Omdat de smeltzekeringen worden vervangen door automaten, zijn ze van plan om een knip te zetten in de hoofdaansluiting die onder mijn oprit loopt omdat er geen kruipruimte of andere opties zijn. Dit alles in het kader van veilig werken. Is dat bij iedereen met een SAP gebeurd hier?

Verder loopt het traject met de energieleverancier nog niet soepel. Ik moet zelfs een waarborgsom overmaken ivm de spoedaanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Himmoalgek schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:29:
Morgenvroeg wordt alles aangelegd door een aannemer van Enexis. Zij zijn compleet onbekend met het fenomeen SAP, dus ik heb die mannen zojuist (ze kwamen even kijken wat er moest gebeuren) uitgelegd wat het inhoudt. Hun werkvoorbereiding loopt niet bepaald gesmeerd momenteel.

Omdat de smeltzekeringen worden vervangen door automaten, zijn ze van plan om een knip te zetten in de hoofdaansluiting die onder mijn oprit loopt omdat er geen kruipruimte of andere opties zijn. Dit alles in het kader van veilig werken. Is dat bij iedereen met een SAP gebeurd hier?

Verder loopt het traject met de energieleverancier nog niet soepel. Ik moet zelfs een waarborgsom overmaken ivm de spoedaanmelding.
Dat klinkt een beetje alsof de aannemer Picobello BV betreft? Je moet er maar vanuit gaan dat ze weten wat ze doen. Al is jouw eerste zin daarin niet heel bemoedigend :+

Vanwaar een spoedaanmelding als ik vragen mag?

Heb net voor mijn eigen situatie maar weer eens gebeld met Liander, we zijn een anderhalve maand verder sinds de laatste keer dat ik ze heb gebeld en de situatie is ongewijzigd:

Staat klaar om opgepakt te worden door een aannemer, wanneer dat er een aannemer dit dan gaat oppakken is volledig onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Himmoalgek schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:29:

Haha, nee dat hoort niet. Hier geen kruipruimte en wel een oprit, de monteur van Stedin deed als ik het me goed herinner een soort short voor met handschoenen, haalde de kabels los en deed daar 3x een plastic dop op.
Daarna ging hij alles aanleggen en aan het einde weer schort voor, per kabel dopje er af en aansluiten.

Ik zou om een andere monteur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himmoalgek
Whiskey48 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:05:
[...]

Haha, nee dat hoort niet. Hier geen kruipruimte en wel een oprit, de monteur van Stedin deed als ik het me goed herinner een soort short voor met handschoenen, haalde de kabels los en deed daar 3x een plastic dop op.
Daarna ging hij alles aanleggen en aan het einde weer schort voor, per kabel dopje er af en aansluiten.

Contactpersoon Enexis gebeld en hij bevestigde dat als er geen veilige ruimte van 1 m2 rondom de aansluiting kan worden gecreëerd, dit elders gezocht wordt. In mijn geval ligt nu dus de straat open, zodat ze morgenvroeg direct aan de slag kunnen met de knip. Ergens wel vervelend natuurlijk, maar ga hier geen heikel punt van maken. Zij moeten veilig kunnen werken, dat is het belangrijkste. Neem verder aan, dat het trottoir morgen weer netjes wordt gedicht.

[ Voor 48% gewijzigd door Himmoalgek op 26-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Whiskey48 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:05:
[...]

Waarschijnlijk ook nog gelaatsscherm.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Himmoalgek schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:14:
[...]

Contactpersoon Enexis gebeld en hij bevestigde dat als er geen veilige ruimte van 1 m2 rondom de aansluiting kan worden gecreëerd, dit elders gezocht wordt. In mijn geval ligt nu dus de straat open, zodat ze morgenvroeg direct aan de slag kunnen met de knip. Ergens wel vervelend natuurlijk, maar ga hier geen heikel punt van maken. Zij moeten veilig kunnen werken, dat is het belangrijkste. Neem verder aan, dat het trottoir morgen weer netjes wordt gedicht.
Ik zou hier niet blijk mee zijn. Weer een POF erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:32:
[...]

Ik zou hier niet blijk mee zijn. Weer een POF erbij.
Tsja, hier heb je geen invloed op. Je zou een huis niet kopen als deze meer dan 3 lassen ondergronds heeft liggen?

En ja, ik snap dat dit een strikvraag is, omdat dan juist je Victron spul een keer aan de gang kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:31:
[...]

Waarschijnlijk ook nog gelaatsscherm.
Ohja idd. Van de vorige monteur die enkel van 1 naar 3 fase ging aanleggen, was het plaatsen van de SAP enkel mogelijk door een gekwalificeerde monteur (dit omdat er van live spanning sprake was en je hiervoor gekwalificeerd moet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:32:
[...]

Tsja, hier heb je geen invloed op. Je zou een huis niet kopen als deze meer dan 3 lassen ondergronds heeft liggen?

En ja, ik snap dat dit een strikvraag is, omdat dan juist je Victron spul een keer aan de gang kan.
Als je het huis koop weet je het niet. Maar weet wel dat bij onze achterburen er een probleem bij de mof was waardoor heel de straat problemen hadden. En aangzeien het maar in 1 fase zat duurde het even voordat ze het probleem gevnden hadden.

Trouwens vandag mijn Victron Systeem ingebruik gesteld.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 12:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Vandaag een nieuw SAP contract aangevraagd om een nieuwe salderingsperiode te starten. Met Innova tot februari op de PAP wilde ik zorgen dat ik verbruik deze winter na het feestje bij Innova weer kan salderen (wel dynamisch icm accu). Anders zouden PAP en SAP vrijwel tegelijkertijd aflopen.

Wellicht ook iets voor anderen om over na te denken: wanneer lopen je contracten af en hoe wil je dat inzetten icm salderen :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

• LecramR
Rimco schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:43:
Vandaag een nieuw SAP contract aangevraagd om een nieuwe salderingsperiode te starten. Met Innova tot februari op de PAP wilde ik zorgen dat ik verbruik deze winter na het feestje bij Innova weer kan salderen (wel dynamisch icm accu). Anders zouden PAP en SAP vrijwel tegelijkertijd aflopen.

Wellicht ook iets voor anderen om over na te denken: wanneer lopen je contracten af en hoe wil je dat inzetten icm salderen :)
Ik heb de afgelopen twee maanden op mijn sap Tibber gehad en tot 24-9 op pap Innova. Van sap heb ik ca 4500 kwh verbruikt, dat kan ik dus mooi wegsalderen met de opbrengst komend jaar.
Daarbij komt dat ik altijd bij Tibber tijdens de laagste tarieven gebruik en tijdens de hoogste tarieven teruglever. Met een slim accysysteem. Dat levert dus ook weer geld op.
Op pap zit nu ook Tibber, maar gebruik ik niet. Alleen wanneer het accusysteem in onderhoud is kan ik tijdelijk daar naar overschakelen

• LecramR
Zijn er hier al waar het Innova contract is verlopen en de eindnota is opgemaakt? Mijn laatste datum was 23-9. Ik heb zo'n 24.000 kwh teruggeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 12:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@LecramR voor dat laatste, zie het TLV topic :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Himmoalgek schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:14:
[...]

En? Hoe is het gegaan met Picobello BV? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
bokkow schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:32:
[...]

En? Hoe is het gegaan met Picobello BV? :+

Ben ook wel benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 29-09-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himmoalgek
Uuhm prima. De knip is keurig middels een gietmof hersteld net als het trottoir. Ze waren ook bereid om mijn laadpaal te koppelen aan mijn nieuwe tweede meter. Zie hieronder het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4EZ-t_Jlyldvq1BXQkrb45SVnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UJXydqGgD9igAXEkj4ei87Xt.jpg?f=user_large

Mijn aansluiting heeft nog de status: 'in aanleg' bij de netbeheerder. Daardoor kan mijn leverancier het contract niet starten. En tot die tijd heb ik stroom waarvan ik niet weet wie die dan wel betaald :P

[ Voor 20% gewijzigd door Himmoalgek op 30-09-2023 14:13 ]

• bokkow
Himmoalgek schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:46:
Uuhm prima. De knip is keurig middels een gietmof hersteld net als het trottoir. Ze waren ook bereid om mijn laadpaal te koppelen aan mijn nieuwe tweede meter. Zie hieronder het resultaat:

[Afbeelding]

Mijn aansluiting heeft nog de status: 'in aanleg' bij de netbeheerder. Daardoor kan mijn leverancier het contract niet starten. En tot die tijd heb ik stroom waarvan ik niet weet wie die dan wel betaald :P
Die ga je ook zelf betalen ;) bij een dynamisch contract nemen ze dan een bepaalt tarief geloof ik.

Top man! Ben benieuwd of er nog haken en of ogen zijn aan dat formulier en het verrekenen vanuit de leverancier :)

• Himmoalgek
bokkow schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:47:
[...]

Die ga je ook zelf betalen ;) bij een dynamisch contract nemen ze dan een bepaalt tarief geloof ik.
Als iemand dit preciezer weet? Vraag het me wel af eigenlijk... Eigenlijk is nu mijn netbeheerder de leverancier.
Top man! Ben benieuwd of er nog haken en of ogen zijn aan dat formulier en het verrekenen vanuit de leverancier :)
Frank Energie was nog onbekend met deze constructie en zoekt dit intern uit :?

• bokkow
Himmoalgek schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:55:
[...]

Als iemand dit preciezer weet? Vraag het me wel af eigenlijk... Eigenlijk is nu mijn netbeheerder de leverancier.

[...]

Frank Energie was nog onbekend met deze constructie en zoekt dit intern uit :?
Ah ja, dat is de situatie, nu je het zegt. Een vriend van mij had dat ook, die mocht voor 2 weken afrekenen bij Enexis tegen aanzienlijk tarief.

Dat van Frank Energie is bijzonder, de medewerker van Tibber kon me zonder verdere vragen dit formulier direct toesturen.

Ik kijk nu echt uit tot het moment Liander EINDELIJK een aannemer vindt die de SAP komt plaatsen.. :/

• LecramR
bokkow schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb al een aantal keer gehad tussen wal en schip, nog nooit een rekening gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22
Ik heb een tijdje terug een aanvraag gedaan bij Liander voor een SAP.
Na wat heen en weer mailen is het ze eindelijk duidelijk dat ik alleen een SAP wil.
Waarom dat onduidelijk was weet ik niet, ik heb het letterlijk zo aangevraagd, maar ze dachten dat ik een volledige 2e aansluiting wilde, en dat ging allemaal niet zomaar (3x50 is het hier, meerdere huishoudens op 1 aansluiting).

Maar goed, nu vragen ze nog om de reden dat ik een SAP wil.
Ik ben een beetje huiverig wat ik moet zeggen, want het is me niet duidelijk of het hierop kan worden afgeketst.

Wij zitten hier met 10 huishoudens op 1 aansluiting. We willen de SAP in ieder geval inzetten om de elektrische auto's te laden op dynamische prijzen, en waarschijnlijk willen ook enkele huizen daarin mee.

Maarja, ik weet niet zo goed of zij weten dat wij met meerdere huishoudens achter 1 aansluiting zitten en of daar weer wat over los komt.
We nemen de aansluiting af als coöperatie (die dus ook VvE taken doet zoals interne verrekening etc)

Maar vooral wil ik niet dat ze zeggen dat de reden niet goed genoeg is en dat ik de SAP niet krijg.

Het gaat om Liander in Noord-Holland

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:45
!null schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:17:
Ik heb een tijdje terug een aanvraag gedaan bij Liander voor een SAP.
Na wat heen en weer mailen is het ze eindelijk duidelijk dat ik alleen een SAP wil.
Waarom dat onduidelijk was weet ik niet, ik heb het letterlijk zo aangevraagd, maar ze dachten dat ik een volledige 2e aansluiting wilde, en dat ging allemaal niet zomaar (3x50 is het hier, meerdere huishoudens op 1 aansluiting).

Maar goed, nu vragen ze nog om de reden dat ik een SAP wil.
Ik ben een beetje huiverig wat ik moet zeggen, want het is me niet duidelijk of het hierop kan worden afgeketst.

Wij zitten hier met 10 huishoudens op 1 aansluiting. We willen de SAP in ieder geval inzetten om de elektrische auto's te laden op dynamische prijzen, en waarschijnlijk willen ook enkele huizen daarin mee.

Maarja, ik weet niet zo goed of zij weten dat wij met meerdere huishoudens achter 1 aansluiting zitten en of daar weer wat over los komt.
We nemen de aansluiting af als coöperatie (die dus ook VvE taken doet zoals interne verrekening etc)

Maar vooral wil ik niet dat ze zeggen dat de reden niet goed genoeg is en dat ik de SAP niet krijg.

Het gaat om Liander in Noord-Holland
Laadpaal is een valide reden.

Maar euh als je met 10 huishoudens op 3x50 zit en je gaat (meerdere?) elektrische auto's laden
Dan is 3x50 niet erg veel :|
Met een SAP krijg je niet meer capaciteit dus als er 2 auto's laden op 11kw dan blijft er nog maar weinig over voor de rest. (en 3 kan al niet)

Sowieso moet je een laadpaal met loadbalancing hebben want dit is vragen om problemen..
(denk ik)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hvdbnl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Maar euh als je met 10 huishoudens op 3x50 zit en je gaat (meerdere?) elektrische auto's laden
Met een SAP krijg je niet meer capaciteit dus als er 2 auto's laden op 11kw dan blijft er nog maar weinig over voor de rest. (en 3 kan al niet)

Sowieso moet je een laadpaal met loadbalancing hebben want dit is vragen om problemen..
(denk ik)
Op elke aansluiting kleiner dan 3x35 is 11kW (of meer) laden zonder loadbalancing onverstandig.

Of de huishoudens nog gas hebben of niet heeft hier natuurlijk ook flinke invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22
Hvdbnl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

(denk ik)
Uiteraard. Het is nog steeds maar 1 maal 3x50A. We wilden overigens 3x63A maar toen zeiden ze dat ze een onderzoekje moesten doen en het een half jaar langer kon duren :o dus nu is het 3x50.

Op dit moment zijn er ook maar 2 EVs en wellicht nog eens een derde. Mijn EV kan niet eens 3 fase laden.
Uiteraard komt het dan met load balancing.

Sowieso komt er waarschijnlijk wel een keer een gezamenlijke accu, die we dan gezamenlijk kunnen exploiteren achter de meter.

En ik heb al eens met een software proces de elektrische boilers onder controle gehad toen we nog op 3x25A bouw aansluiting zaten (Liander had het veel te druk) zodat de 2000W boilers aan gingen wanneer het kon. Toen woonde nog niet iedereen er overigens.

Het zijn allemaal kleine huizen en er is vaak rekening gehouden met lage vermogens, vooral in de inductiekookplaten. Geen 90 centimeter 11kw inductiekookplaten te vinden hier :+

@bbbrumbrum Geen gas. Steeds meer airco verwarming (de huizenbouw lenen zich niet voor water/vloerverwarming systemen dus dat is niet gedaan).
En de airco pakt dan vaak maar 150 a 250W van het net op de boel op temperatuur te houden.

Dus ja, boilers onder controle houden, niet te sterke inductiekookplaten en het gaat eigenlijk prima.

Het is ook niet vergelijkbaar met gewone huishoudens.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Op elke aansluiting kleiner dan 3x35 is 11kW (of meer) laden zonder loadbalancing onverstandig.

Of de huishoudens nog gas hebben of niet heeft hier natuurlijk ook flinke invloed op.
Elke aansluiting? Ik heb 3x25A, maar kan 3x40A aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LecramR schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Elke aansluiting? Ik heb 3x25A, maar kan 3x40A aan
Dat je accu dit vermogen boost is leuk, maar alleen maar verwarrend voor de andere lezers die dat niet weten.

En als je accu leeg is heb je nog steeds feedback van je meter voor/na je hoofdzekeringen nodig voor loadbalancing.
De powerassist zou je ook als een vorm van externe loadbalancing kunnen zien.

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-10-2023 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himmoalgek
[...]

[Afbeelding]
UPDATE:

Leverancier doet moeilijk met het willen toepassen van een verlaagd tarief laadpaal in verband met volledige onbekendheid. Na ruim een week uitzoeken kwamen ze met het besluit dat de netbeheerder maar moet bevestigen of ik recht heb op deze 'korting'.

Hieronder wat toegelicht waarop ik toch mag hopen dat leverancier gewoon meewerkt hieraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgYTutkjsPvGuZBUKF5jOjjjptE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4EcRhNuFvHOr9oqu4C5cLQi.jpg?f=fotoalbum_large
Enexis kan slechts bevestigen dat de aannemer die het tweede allocatiepunt heeft aangelegd vorige week bij mij thuis, hiermee een rechtstreekse aansluiting heeft gerealiseerd met het distributienet. Het al bestaande primaire aansluitingspunt (PAP) behoudt deze rechtstreekse aansluiting. Zo ook weergegeven in de afbeelding.
Andere voorwaarden die gesteld zijn om voor het verlaagde tarief in aanmerking te komen, kunnen enkel door mij zelf worden bevestigd door middel van een verklaring hiervoor af te geven. Dit zit namelijk achter de meter en daar liggen de bevoegdheden van de netbeheerder niet om daarover een uitspraak te kunnen doen. Dat is ook niet hun taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Himmoalgek schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

UPDATE:

Leverancier doet moeilijk met het willen toepassen van een verlaagd tarief laadpaal in verband met volledige onbekendheid. Na ruim een week uitzoeken kwamen ze met het besluit dat de netbeheerder maar moet bevestigen of ik recht heb op deze 'korting'.

Hieronder wat toegelicht waarop ik toch mag hopen dat leverancier gewoon meewerkt hieraan:

[Afbeelding]
Enexis kan slechts bevestigen dat de aannemer die het tweede allocatiepunt heeft aangelegd vorige week bij mij thuis, hiermee een rechtstreekse aansluiting heeft gerealiseerd met het distributienet. Het al bestaande primaire aansluitingspunt (PAP) behoudt deze rechtstreekse aansluiting. Zo ook weergegeven in de afbeelding.
Andere voorwaarden die gesteld zijn om voor het verlaagde tarief in aanmerking te komen, kunnen enkel door mij zelf worden bevestigd door middel van een verklaring hiervoor af te geven. Dit zit namelijk achter de meter en daar liggen de bevoegdheden van de netbeheerder niet om daarover een uitspraak te kunnen doen. Dat is ook niet hun taak.
Man man man. Ik hoop dat het me bij Tibber makkelijker af gaat zodra Liander eindelijk mijn SAP komt plaatsen. Wat wel een goede voorbode hierbij is, is dat de helpdeskmedewerker van Tibber zonder verdere vragen direct zo'n formulier kon toesturen.

Is het voor jou trouwens niet makkelijker voor een andere leverancier te kiezen die niet zo moeilijk doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himmoalgek
Ja dat overweeg ik ook zeker. Fijne aan die contracten met dynamische tarieven is dat je er ook snel weer weg kunt. Prio 1 is dat de levering start zsm en dat is momenteel nog niet gelukt via deze leverancier door voor mij onduidelijke redenen. Helemaal omdat de netbeheerder me tot morgen geeft hier wat aan te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Heeft iemand hier al uitgezocht wat het contract is met de laagste maandelijkste kosten bij géén verbruik en teruglevering? Dit voor de momenten dat je even geen toepassing voor je SAP hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
de Peer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:55:
Heeft iemand hier al uitgezocht wat het contract is met de laagste maandelijkste kosten bij géén verbruik en teruglevering? Dit voor de momenten dat je even geen toepassing voor je SAP hebt.
Niet tot op de bodem, maar een dynamisch contract, en dan specifiek Tibber, lijkt de laagste totaalkosten (3,99*12=47,88) over een jaar heen te hebben. De kortingen bij andere leveranciers wegen niet op tegen de veel hogere vaste maandkosten. Wel benieuwd of je nog een andere leverancier kan vinden met lagere kosten.
Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.