Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
Niek_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Niet tot op de bodem, maar een dynamisch contract, en dan specifiek Tibber, lijkt de laagste totaalkosten (3,99*12=47,88) over een jaar heen te hebben. De kortingen bij andere leveranciers wegen niet op tegen de veel hogere vaste maandkosten. Wel benieuwd of je nog een andere leverancier kan vinden met lagere kosten.
Ja dat is voor zover ik weet de goedkoopste. Maar nog beter zou zijn om ergens te zitten waar ze ook de vermindering energiebelasting (overigens onterecht) toepassen.

Maar je komt er pas na een jaar achter. En je hebt garantie tot aan de deur.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Nou Liander kan eindelijk (na ruim een jaar geleden een aanvraag te hebben gedaan) een SAP plaatsen. Maar ja de tijd heeft deze aanvraag wel ingehaald. Wat zou een reden kunnen zijn om deze nog te plaatsen? (heb niet zoveel zin om allerlei trukjes uit te halen om te kunnen switchen met zonnepanelen van SAP naar PAP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
mierenfokker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:38:
Nou Liander kan eindelijk (na ruim een jaar geleden een aanvraag te hebben gedaan) een SAP plaatsen. Maar ja de tijd heeft deze aanvraag wel ingehaald. Wat zou een reden kunnen zijn om deze nog te plaatsen? (heb niet zoveel zin om allerlei trukjes uit te halen om te kunnen switchen met zonnepanelen van SAP naar PAP)
Gebruiken om de laadpaal op aan te sluiten en minder belasting op stroom te hoeven te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Whiskey48 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Gebruiken om de laadpaal op aan te sluiten en minder belasting op stroom te hoeven te betalen?
Oke dat zou kunnen. En hoezo minder belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Ik wilde net dezelfde vraag stellen. Ben een jaar geleden dit topic gaan volgen en heb toen een SAP aangevraagd bij Liander met als doel: "Secundair allocatiepunt als verdienmodel". Met de huidige energietarieven zie ik geen verdienmodel meer. Ik wek +/- 9000 kWh op met zonnepanelen, verbruik ongeveer 3000 kWh met mijn huis en 3000 kWh met mijn auto. Die resterende 3000 kWh verkoop ik aan Engie tegen € 0,25 per kWh. Ik zie geen businesscase meer en denk dat ik de aanvraag maar annuleer.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

de Peer

under peer review

mierenfokker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Oke dat zou kunnen. En hoezo minder belasting?
Misschien anders toch eerst het topic wat beter gaan lezen. Er zijn tal van redenen om een SAP te nemen. Ik val nogal in herhaling want ik blijf dat maar aangeven hier de hele tijd.

-Speculeren met meerdere contracten
-Laadpaal op de SAP en 7 cent korting per kWh ontvangen (verlaagde energiebelasting)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de Peer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Misschien anders toch eerst het topic wat beter gaan lezen. Er zijn tal van redenen om een SAP te nemen. Ik val nogal in herhaling want ik blijf dat maar aangeven hier de hele tijd.
Je doelt op onrechtmatige dubbele teruggave energiebelasting? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietwijk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Je doelt op onrechtmatige dubbele teruggave energiebelasting?
Nee. https://wetten.overheid.nl/BWBR0038926/2023-01-01
Jongens, ga het topic lezen. ;)
E.D. in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
de Peer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

-Speculeren met meerdere contracten
-Laadpaal op de SAP en 7 cent korting per kWh ontvangen (verlaagde energiebelasting)
Ik lees regelmatig mee, met name jouw input zie ik vaak. Ik heb alleen een slecht geheugen op dit moment :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mierenfokker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ik lees regelmatig mee, met name jouw input zie ik vaak. Ik heb alleen een slecht geheugen op dit moment :o
Wat wel zo is, is dat het nu allemaal wat minder voor de hand ligt en je er iets meer moeite voor moet doen.

Voorheen was het bijna een no-brainer: hoge TLV via SAP en stroom verbruiken via PAP. Dat verdienmodel is er nu bijna niet meer.

Maar je kunt nog steeds een 3-jarig contact afsluiten op je SAP bijvoorbeeld en die achter de hand houden voor het moment dat het nodig wordt. dat bedoel ik met speculeren.
en dan bijvoorbeeld een dynamisch contract op PAP. Lekker goedkoop stroom inkopen en als de prijs in de winter toch omhoog schiet, ga je weer naar je 3-jarig contract op de SAP over.

een schakelaar is daarbij wel handig..

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Op zich maakt het mij ook niet zo heel veel uit. Aanleggen van Liander kost 261 euro en je bent wat geld kwijt voor het aanpassen van je meterkast. Dat is een beetje pocketmoney. Het is meer dat ik er geen tijd voor heb.

[ Voor 10% gewijzigd door mierenfokker op 11-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
mierenfokker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:58:
Op zich maakt het mij ook niet zo heel veel uit. Aanleggen van Liander kost 261 euro en je bent wat geld kwijt voor het aanpassen van je meterkast. Dat is een beetje pocketmoney. Het is meer dat ik er geen tijd voor heb.
Die "€ 263,22" doet mij ook niks als ik er wat aan heb, maar als ik er niks aan heb en vervolgens een complexere installatie, extra contract en meer vastrecht aan overhoud kan ik beter afzeggen. En dat al helemaal als je er vanaf 2025 nog minder aan hebt. In het "speculeren" zie ik nog wat voordeel, maar dat weegt in mijn geval niet op tegen de nadelen. Je betaalt wel extra vastrecht om vervolgens een beetje te kunnen speculeren. Mogelijk wordt het interessanter als de salderingsregeling over is, maar dan zal er al wel meer veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietwijk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Die "€ 263,22" doet mij ook niks als ik er wat aan heb, maar als ik er niks aan heb en vervolgens een complexere installatie, extra contract en meer vastrecht aan overhoud kan ik beter afzeggen.
Ja dat snap ik en is zeker een goed punt. Wie weet is de energiemarkt retestabiel de komende jaren en heb je maar weinig aan de SAP. Dat zou kunnen...
Je moet het eigenlijk ook een beetje leuk vinden en als hobby/uitdaging zien. En dan kan de conclusie zijn dat je geen zin hebt in het gedoe.
En dat al helemaal als je er vanaf 2025 nog minder aan hebt.
Er is voorlopig geen sprake van afschaffing salderen, en al helemaal niet in 2025. Of bedoel je introductie van de nieuwe energiewet? Ook dan is de SAP nog steeds nuttig want het is de enige manier om verbruik en teruglevering 100% gescheiden te houden.
In het "speculeren" zie ik nog wat voordeel, maar dat weegt in mijn geval niet op tegen de nadelen. Je betaalt wel extra vastrecht om vervolgens een beetje te kunnen speculeren.
Klopt. Echter je weet niet wat er komen gaat... lastig.

Ik ben nu nog lekker aan het terugleveren op een Vattenfall modelcontract tegen 16,8 cent per kWh, terwijl ik ook een Greenchoice abbo heb (1 jaar vast)_waar ik stroom op verbruik.
Geen vetpot. maar toch nog wel leuk zo in het najaar.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de Peer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Ja dat snap ik en is zeker een goed punt. Wie weet is de energiemarkt retestabiel de komende jaren en heb je maar weinig aan de SAP. Dat zou kunnen...
Je moet het eigenlijk ook een beetje leuk vinden en als hobby/uitdaging zien. En dan kan de conclusie zijn dat je geen zin hebt in het gedoe.

[...]

Er is voorlopig geen sprake van afschaffing salderen, en al helemaal niet in 2025. Of bedoel je introductie van de nieuwe energiewet? Ook dan is de SAP nog steeds nuttig want het is de enige manier om verbruik en teruglevering 100% gescheiden te houden.

[...]

Klopt. Echter je weet niet wat er komen gaat... lastig.

Ik ben nu nog lekker aan het terugleveren op een Vattenfall modelcontract tegen 16,8 cent per kWh, terwijl ik ook een Greenchoice abbo heb (1 jaar vast)_waar ik stroom op verbruik.
Geen vetpot. maar toch nog wel leuk zo in het najaar.
Opzich vind ik het allemaal leuk/interessant en kan ik het allemaal zelf aansluiten (alle voorbereidingen: de extra kast en hoofdschakelaar heb ik afgelopen jaar al geplaatst), maar het wordt pas echt leuk als ik er geld aan overhoud en dat lijkt voor mijn situatie niet het geval.
Aangezien ik meer teruglever dan dat ik verbruik (en ik zie niet dat het gauw andersom wordt) heb ik vooral baat bij salderen en een goede terugleververgoeding voor mijn overschot. Als de leververgoeding lager is dan mijn terugleververgoeding (wat enkele dagen per jaar het geval is) kan ik een paar centen verdienen. Dan kan ik die tijd en energie beter steken in iets waar ik een paar euro meer mee kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nietwijk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Opzich vind ik het allemaal leuk/interessant en kan ik het allemaal zelf aansluiten (alle voorbereidingen: de extra kast en hoofdschakelaar heb ik afgelopen jaar al geplaatst), maar het wordt pas echt leuk als ik er geld aan overhoud en dat lijkt voor mijn situatie niet het geval.
Aangezien ik meer teruglever dan dat ik verbruik (en ik zie niet dat het gauw andersom wordt) heb ik vooral baat bij salderen en een goede terugleververgoeding voor mijn overschot. Als de leververgoeding lager is dan mijn terugleververgoeding (wat enkele dagen per jaar het geval is) kan ik een paar centen verdienen. Dan kan ik die tijd en energie beter steken in iets waar ik een paar euro meer mee kan verdienen.
Je beschrijft nu inderdaad precies het verdienmodel dat niet tot nauwelijks meer bestaat. Als je het alleen daarvoor zou doen zie ik het ook somber in. de TLV gaat niet snel meer hoger worden dan het levertarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
de Peer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Je beschrijft nu inderdaad precies het verdienmodel dat niet tot nauwelijks meer bestaat. Als je het alleen daarvoor zou doen zie ik het ook somber in. de TLV gaat niet snel meer hoger worden dan het levertarief.
Klopt, dat verdienmodel is er niet meer een jaar na aanvragen SAP :P
Per 01-07-2023 is mijn teruglevering met een factor 4 omlaag gegaan. Als ze hem voor die tijd hadden kunnen installeren had ik hem zeker genomen, al was het maar voor 2 maandjes. Zojuist werd ik gebeld door de werkvoorbereider van Liander en ik heb de opdracht geannuleerd. Leuk detail. Ze wilden 2x een sap komen aansluiten, ofwel een SAP en een TAP. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:39
Nou de helden bij Liander hebben mij ook eindelijk een offerte toe gezonden.. maar hier is t ook niet meer interessant voor mij.
Ik moet ook nog eens 550 euro betalen om de ouwe zooi van Liander te laten vervangen door automaten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:27
Ja, bij mij ook....aanvraag heeft 10 maanden geduurd. Ik heb het geannuleerd totdat ik weer een verdienmodel zie. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Ja, bij mij ook....aanvraag heeft 10 maanden geduurd. Ik heb het geannuleerd totdat ik weer een verdienmodel zie. ;)
En dan weer 10 maanden wachten en opnieuw de hond in de pot vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35
Iemand heeft voor mij “de juiste persoon” bij Liander aan zn jassie kunnen trekken. Heb een offerte gehad voor 260,- en ben benieuwd wanneer ze dan nu daadwerkelijk langskomen 😁

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Heb het stukje teruggelezen, maar toen het over Ali Express ging ben ik opgehouden. Alleen is het me nu nog steeds niet duidelijk of dit wel mag met een SAP. Ik meen van niet, omdat de oplaadinstallatie geen deel mag uitmaken "van een meer omvattende onroerende zaak":
Een oplaadinstallatie maakt deel uit van een “meer omvattende onroerende zaak” zoals bedoeld in artikel 21d lid 1
Uitvoeringsbesluit belastingen op milieugrondslag, als zij behoort tot een onroerende zaak waarvan ook andere
eigendommen, die niet tot de oplaadinstallatie behoren, deel uitmaken. In dat geval heeft de oplaadinstallatie geen
zelfstandige aansluiting, omdat de aansluiting ook gebruikt kan worden om andere eigendommen van elektriciteit te
voorzien.

(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:06
dextertje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Heb het stukje teruggelezen, maar toen het over Ali Express ging ben ik opgehouden. Alleen is het me nu nog steeds niet duidelijk of dit wel mag met een SAP. Ik meen van niet, omdat de oplaadinstallatie geen deel mag uitmaken "van een meer omvattende onroerende zaak":

[...]
Zo heb ik dat stuk ook gelezen. De wettekst lijkt bedoeld om laadpalen langs de weg te "bevoordelen" en zo het thuisgebruik (en misbruik) kort te sluiten.
Als je deze route wel wil is het gelijk nogal kostbaar aan 1e kosten (kadaster, notaris, nieuwe PAP).

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 13-10-2023 06:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
E.D. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:59:
Zijn er hier ook particulieren die hun SAP gebruiken voor zoals de belastingdienst het noemt “elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen” en zo van het verlaagde energiebelasting tarief genieten? 0,05 €/kWh tov 0,125 €/kwh?

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Zo ja, ben ik benieuwd waar je aan moet voldoen? Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Dat heeft alleen zin als je niet meer kunt salderen. Dus bij minder zonopbrengst dan gebruik. De meesten hebben een sap genomen omdat je meer opwekt. Als je de auto op dezelfde meter hebt en een overproductie betaal je bij salderen helemaal geen belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LecramR schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:22:
[...]

Dat heeft alleen zin als je niet meer kunt salderen.
Nee een dynamisch contract met 7 cent korting is ook best lekker hoor. In de zomer zijn er dagen dat de stroomprijs ver negatief is. En via deze regeling dus nog 7 cent lager.

Maar het is mij ook nog steeds niet 100% duidelijk of een SAP volstaat of dat dit echt niet bij een woonhuis mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:02
Heeft iemand enig idee wat een SAP kost bij Stedin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:16:
Ik heb op google ingetoetst "wat kost een SAP bij Stedin" en dit was de eerste hit:
https://zeeland.stedin.ne...en-elektriciteit-2019.pdf

edit: ah zijn wel oude tarieven zie ik, maar het zal een indicatie geven.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:02
de Peer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb op google ingetoetst "wat kost een SAP bij Stedin" en dit was de eerste hit:
https://zeeland.stedin.ne...en-elektriciteit-2019.pdf
Lol, en ik gisteren hele traject door op mijnaansluiting.nl om vervolgens halvewege af te haken, omdat ik alleen een prijsopgave wil weten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
GioStyle schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Lol, en ik gisteren hele traject door op mijnaansluiting.nl om vervolgens halvewege af te haken, omdat ik alleen een prijsopgave wil weten. 8)7
Het is slechts een offerte die je krijgt, je zit dan nog nergens aan vast.
Je moet ook eerst betalen voordat ze wat gaan inplannen en uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
.

[ Voor 99% gewijzigd door Simpel360 op 13-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:09
Simpel360 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Het is slechts een offerte die je krijgt, je zit dan nog nergens aan vast.
Je moet ook eerst betalen voordat ze wat gaan inplannen en uitvoeren.
Bij Enexis achteraf betaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
GioStyle schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:16:
Ik heb dit jaar 450 euro betaald. Vraag het aan via mijnaansluiting en je weet het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LecramR schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Ik heb dit jaar 450 euro betaald. Vraag het aan via mijnaansluiting en je weet het
Nou, hij had nu juist aangegeven dat dat niet zo werkt. Je moet dan relatief lang wachten voordat je de prijs te horen krijgt. Werkvoorbereider stuurt je dan een offerte na enkele weken of maanden.
Daarom handiger om het gewoon op de website van Stedin even op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himmoalgek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-06 14:01
Ik heb Frank Energie als leverancier voor mijn SAP. Voornaamste rede: zij geven een vergoeding obv slim laden momenten. Ik zal hier een update geven als ik er 2 maanden ervaring mee heb. Ben benieuwd in hoeverre ik de (vaste) kosten ermee kan compenseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Laatst online: 08:46
de Peer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Nee een dynamisch contract met 7 cent korting is ook best lekker hoor. In de zomer zijn er dagen dat de stroomprijs ver negatief is. En via deze regeling dus nog 7 cent lager.

Maar het is mij ook nog steeds niet 100% duidelijk of een SAP volstaat of dat dit echt niet bij een woonhuis mag.
Met mijn leverancier EnergyZero contact gehad, volgens hun was het geen probleem en kon het gewoon bij een woonhuis. Het staat echter nog op mijn to-do lijst, aangezien er bij mij wat meer aspecten bij komen voordat ik een SAP kan plaatsen... verplaatsen kast alarm systeem en trekken van extra 3 fase kabel door mantelbuis welke al aardig vol zit met andere kabels en bochten :|

Eerst maar een upgrade regelen voor mijn laadpaal met load balancing icm CT-klemmen. Wel handig bij een SAP ;) En natuurlijk dat hij met dynamische tarieven kan laden, iemand een tip?

[ Voor 10% gewijzigd door E.D. op 22-10-2023 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:17
Zojuist mijn afrekening van 1 jaar Engie op mijn SAP ontvangen. 15 zonnepanelen 405 Wp op schuin dak op het zuiden.
Verbruik 28 kWh (6 normaal, 22 dal)
Teruglevering 6172 kWh (4389 normaal, 1783 dal).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Homer-Simpson schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:59:
Zojuist mijn afrekening van 1 jaar Engie op mijn SAP ontvangen. 15 zonnepanelen 405 Wp op schuin dak op het zuiden.
Verbruik 28 kWh (6 normaal, 22 dal)
Teruglevering 6172 kWh (4389 normaal, 1783 dal).
Ik mis de meest interessante info :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Batilan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:49:
[...]

Ik mis de meest interessante info :+
Heb inmiddels de factuur in mijn bezit. Betreft totaalkosten van € - 2301,64 voor precies 1 kalenderjaar
Engie rekent terecht geen kosten van de netbeheerder op de SAP, die wordt via de PAP gefactureerd zoals het hoort. Tevens worden de gebruikte 28 kWh tegen de tarieven inclusief belastingen gesaldeerd.

Gehanteerde TLV
14-10-2022 t/m 31-12-2022
laag: € 0,52928
hoog: € 0,63122

01-01-2023 t/m 30-06-2023
laag: € 0,35997
hoog: € 0,48141

01-07-2023 t/m 13-10-2023 (en t/m einde dit jaar)
laag: € 0,20474
hoog: € 0,25322
Op mijn PAP zit ik met een dynamisch contract met substantieel lagere tarieven dus wat dat betreft was de business case goed.

Met weemoed denk ik terug aan de begindagen waarbij ik minder dan 30 cent betaalde per kWh en meer dan 80 cent van de vrienden van Eneco kreeg als TLV.

[ Voor 36% gewijzigd door Homer-Simpson op 01-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een garagebox waar ik mijn elektrische auto parkeer. De garage ligt vlak bij mijn woning, met een brede stoep ertussen.
Aangezien de stoep gemeentegrond is, kreeg ik geen toestemming om een elektra kabel vanaf mijn woning naar de garage te (laten) trekken voor het laden van mijn auto en heb ik dus 2 jaar geleden een eigen 3x25A aansluiting laten maken in de garage.
De aansluiting werd toevallig op 1 oktober 2021 werkend aan mij opgeleverd, maar door fouten bij de energieleverancier (Energie Direct) ging het 3-jarig contract pas in op 8 oktober. De eerste 7 dagen heb ik 2x mijn auto kunnen laden zonder daar ooit voor te hebben betaald.
Ik ben nog een hele tijd bezig geweest om het verlaagde belastingtarief van toepassing te laten zijn, maar na herhaaldelijk van leverancier naar Liander te zijn gestuurd en andersom, heeft men mij medegedeeld dat het eigenlijk alleen bedoeld is voor openbare laadpalen, waar dus ook anderen kunnen laden.
Nu ik dit topic lees, ga ik toch weer twijfelen wie er nu gelijk heeft.... Ik heb weliswaar een meterkast waar de Wallbox op aangesloten is, maar er zit ook een stopcontact in de meterkast waar ik van plan ben om een mifi router op aan te sluiten om straks de Wallbox aan te kunnen sturen met een dynamisch contract.
Stel dat de verlaagde energiebelasting toch ook voor particulieren zou gelden, maakt het dan nog uit dat er dus een stopcontact aanwezig is waar een mifi router op aangesloten is? Die is weliswaar alleen bedoeld om de Wallbox aan te sturen, maar hiermee is de aansluiting misschien niet alleen voor de laadvoorziening? Of toch juist wel? 8)7
Hoe staat het nu met de ervaringen van verlaagde energiebelasting voor particulieren?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Homer-Simpson schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:15:
[...]

Heb inmiddels de factuur in mijn bezit. Betreft totaalkosten van € - 2301,64 voor precies 1 kalenderjaar
Engie rekent terecht geen kosten van de netbeheerder op de SAP, die wordt via de PAP gefactureerd zoals het hoort. Tevens worden de gebruikte 28 kWh tegen de tarieven inclusief belastingen gesaldeerd.

Gehanteerde TLV
14-10-2022 t/m 31-12-2022
laag: € 0,52928
hoog: € 0,63122

01-01-2023 t/m 30-06-2023
laag: € 0,35997
hoog: € 0,48141

01-07-2023 t/m 13-10-2023 (en t/m einde dit jaar)
laag: € 0,20474
hoog: € 0,25322
Op mijn PAP zit ik met een dynamisch contract met substantieel lagere tarieven dus wat dat betreft was de business case goed.

Met weemoed denk ik terug aan de begindagen waarbij ik minder dan 30 cent betaalde per kWh en meer dan 80 cent van de vrienden van Eneco kreeg als TLV.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik moet de rekening nog krijgen deze maand maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Mijn vraag aan jou: wat ga je nu doen met de SAP nu Engie hun tarieven en contract per 1 jan nutteloos is voor de TLV (0.04 cent)?

Ik heb nu even geen idee wat te doen met de SAP. Op de PAP zit ik nog 1.5 jaar bij GC voor 12cent TLV (5 jarig contract). Wat is nu handig om te doen met de SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
biggydeen2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik moet de rekening nog krijgen deze maand maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Mijn vraag aan jou: wat ga je nu doen met de SAP nu Engie hun tarieven en contract per 1 jan nutteloos is voor de TLV (0.04 cent)?

Ik heb nu even geen idee wat te doen met de SAP. Op de PAP zit ik nog 1.5 jaar bij GC voor 12cent TLV (5 jarig contract). Wat is nu handig om te doen met de SAP?
Mijn twee centen: Ik blijf vooralsnog zitten en heb bezwaar gemaakt tegen de aanpassing vanuit Engie.
https://gathering.tweaker...message/77341936#77341936

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:41:
[...]

Mijn twee centen: Ik blijf vooralsnog zitten en heb bezwaar gemaakt tegen de aanpassing vanuit Engie.
https://gathering.tweaker...message/77341936#77341936
Dat heb ik ook gedaan. Maar stel, komt niks uit wat zou dan een optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
biggydeen2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:00:
[...]

Geschillencommisie.
https://www.degeschillenc...ies/energie-prijsplafond/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
biggydeen2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:00:
[...]

Na een afgewezen bezwaar zou ik zeker naar de geschillencommissie gaan, ben echt overtuigd van mijn gelijk. Worst case zou ik uiterlijk 1 april bij een nieuwe leverancier zitten, het verlies van 3 maanden lagere TLV neem ik dan op de koop toe.
Echter gezien het verschil in TLV bij Greenchoice en mijn tarieven bij Engie is er me veel aan gelegen om bij Engie te kunnen blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-08 15:28
Circa 6 maanden geleden beschreven @markvdbrink en ik in deze post (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75108280) ons idee voor een slim apparaat in de meterkast waarmee je slim je energiestromen in huis kunt aansturen en optimaal gebruik kan maken van dynamische tarieven al dan niet in combinatie met PAP/SAP.
Het lijkt een beetje op wat SolarEdge aankondigde met de SolarEdgeOne, alleen dan slimmer, merkonafhankelijk, bredere aansturing en omgaan met PAP-SAP.

De eerste versie van het apparaat en de software is inmiddels af, draait nu 4 maanden bij mij is huis. Idee is dat we in komende maanden eea klaarmaken voor grootschalige productie. Zoals oa @peer destijds vroeg heb ik dan nu ook eindelijk het simulatiemodel afrondom de businesscase PAP/SAP. Wil nog zaken als batterijen etc toevoegen, maar in mijn situatie zie je dat het rendement in mijn scenario obv afgelopen jaar als ik hem al een jaar zou hebben gehad ruim 40%! :). Per jaar zou het apparaat in mijn situatie dus 982x schakelen van verschillende groepen tussen PAP en SAP voor het ideale rendement :). Als je veel meer verbruikt en/of veel meer teruglevert is het rendement nog veel hoger.. Weet uiteraard niet hoe de toekomst zich ontwikkelt, maar met onzekerheid saldering, TLV, komst batterijen etc is dit soort slimme aansturing volgens mij essentieel, maar uiteraard benieuwd naar de ideeen hier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWUsB8BuAKrJga7SzFrxTcLR_lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYfyr5wfao1AujgYCtDjkPmV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick.G schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:56:
Circa 6 maanden geleden beschreven @markvdbrink en ik in deze post (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75108280) ons idee voor een slim apparaat in de meterkast waarmee je slim je energiestromen in huis kunt aansturen en optimaal gebruik kan maken van dynamische tarieven al dan niet in combinatie met PAP/SAP.
Het lijkt een beetje op wat SolarEdge aankondigde met de SolarEdgeOne, alleen dan slimmer, merkonafhankelijk, bredere aansturing en omgaan met PAP-SAP.

De eerste versie van het apparaat en de software is inmiddels af, draait nu 4 maanden bij mij is huis. Idee is dat we in komende maanden eea klaarmaken voor grootschalige productie. Zoals oa @peer destijds vroeg heb ik dan nu ook eindelijk het simulatiemodel afrondom de businesscase PAP/SAP. Wil nog zaken als batterijen etc toevoegen, maar in mijn situatie zie je dat het rendement in mijn scenario obv afgelopen jaar als ik hem al een jaar zou hebben gehad ruim 40%! :). Per jaar zou het apparaat in mijn situatie dus 982x schakelen van verschillende groepen tussen PAP en SAP voor het ideale rendement :). Als je veel meer verbruikt en/of veel meer teruglevert is het rendement nog veel hoger.. Weet uiteraard niet hoe de toekomst zich ontwikkelt, maar met onzekerheid saldering, TLV, komst batterijen etc is dit soort slimme aansturing volgens mij essentieel, maar uiteraard benieuwd naar de ideeen hier!

[Afbeelding]
Leuk dat jullie er mee verder zijn gegaan.
je use case (5000 kWh PV en 10.000 kwh inkoop) is denk ik de meest optimale, waarbij er nog flink ingekocht moet worden.
echter denk ik dat met 1, 2 of 3 x handmatig schakelen per jaar bijna hetzelfde bereikt kan worden,aangezien het meestal om een omslag in het seizoen draait.

Voor komend jaar moet je wel met andere getallen gaan rekenen denk ik. Bijvoorbeeld 32 cent / kWh voor vast contract inkoop. Terugleveren 6 of 7 ct per kwh.

Houd je er ook rekening mee dat als de dynamische prijs hoog is dat meestal is omdat er geen zon is? Dan heeft schakelen naar eigen PV dus weinig zin.

Sowieso zul je voor terug leveren niet naar dynamisch willen schakelen. Dus uiteindelijk schakel je vooral voor goedkope inkoop van stroom opdde momenten dat dynamisch stroom goedkoper is dan via het vaste contract

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:40:
[...]

je use case (5000 kWh PV en 10.000 kwh inkoop) is denk ik de meest optimale, waarbij er nog flink ingekocht moet worden.
echter denk ik dat met 1, 2 of 3 x handmatig schakelen per jaar bijna hetzelfde bereikt kan worden,aangezien het meestal om een omslag in het seizoen draait.
Bij mij staat m'n SAP nu al meer dan een maand op dynamisch idd, PAP op vast. Ik heb overcapaciteit PV dus lever nu lekker terug voor een meer marktconform tarief :).

Verder leuk gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
de Peer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:40:
[...]

Voor komend jaar moet je wel met andere getallen gaan rekenen denk ik. Bijvoorbeeld 32 cent / kWh voor vast contract inkoop. Terugleveren 6 of 7 ct per kwh.

Houd je er ook rekening mee dat als de dynamische prijs hoog is dat meestal is omdat er geen zon is? Dan heeft schakelen naar eigen PV dus weinig zin.

Sowieso zul je voor terug leveren niet naar dynamisch willen schakelen. Dus uiteindelijk schakel je vooral voor goedkope inkoop van stroom opdde momenten dat dynamisch stroom goedkoper is dan via het vaste contract
Dank voor de complimenten!
Wat betreft handmatig schakelen; grappig genoeg komt dat omschakelen dus erg nauw voor optimaal rendement. Tenminste, in het model zie je dat het optimale punt is om de PV naar dynamisch te schakelen bij 38ct en het gebruik naar dynamisch bij 33ct. Als je beide bv op 35ct zou schakelen, zou je per jaar 20% minder rendement hebben, bij beide op 38ct schakelen 40% minder. Oftewel handmatig schakelen en maar een paar keer per jaar is echt significant minder gunstig. In 1 jaar zijn er 841 momenten waarop prijzen op een dag tussen uren van boven de treshold naar onder de threshold schieten of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick.G schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:19:
[...]

Dank voor de complimenten!
Wat betreft handmatig schakelen; grappig genoeg komt dat omschakelen dus erg nauw voor optimaal rendement. Tenminste, in het model zie je dat het optimale punt is om de PV naar dynamisch te schakelen bij 38ct en het gebruik naar dynamisch bij 33ct. Als je beide bv op 35ct zou schakelen, zou je per jaar 20% minder rendement hebben, bij beide op 38ct schakelen 40% minder. Oftewel handmatig schakelen en maar een paar keer per jaar is echt significant minder gunstig. In 1 jaar zijn er 841 momenten waarop prijzen op een dag tussen uren van boven de treshold naar onder de threshold schieten of andersom.
Echter valt er natuurlijk niets te verdienen met PV als de dynamische prijs 38 cent is, want dan is het vaak donker. Heb je dat wel meegenomen in de simulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
de Peer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:25:
[...]

Echter valt er natuurlijk niets te verdienen met PV als de dynamische prijs 38 cent is, want dan is het vaak donker. Heb je dat wel meegenomen in de simulatie?
Zeker :). Maar daar zit uiteraard niet de winst; bij mij zat 5% van PV productie boven de 0.38ct en 21% onder de 0.22 ct.. Extra winst die nu nog niet in dit model zit is wat ook met 1 meter al mogelijk is zoals Solar Edge laat zien nl
1) slim je batterij volladen/leeg laten lopen
2) slim je auto opladen (en in de toekomst ontladen)
3) warmtepomp/boiler/airco aanzetten op de slimme momenten (dus bv om 14:00 alvast ipv om 18:00 als nodig)
4) weten voor jouw situatie welke leverancier het beste is
5) specifieke randapparatuur aanraden op je situatie (batterij, nieuwe boiler, etc)
6) het net helpen te stabiliseren (maar dat is uiteraard pas het geval bij zeer grote volumes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_BrQ7IY4DobDeqeodbzUVZNh7w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JkKBucd2LxFEZzrQBjqqfefH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdhFHC2kVk96zx-Znawnvd36XiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7aXN5E9uu1pwikBzzxlx9WfO.png?f=fotoalbum_large

Vraag die 38ct en 21ct, dit is het weggesaldeerde bedrag? Niet het tarief incl btw en heffingen, dus kale kwh prijs die je krijgt voor je overcapaciteit? (Dynamisch nu overdag vaan 11ct a 13ct, vandaar dat ik via dynamisch teruglever ipv de 4ct via m'n vaste contract.

[ Voor 76% gewijzigd door Whiskey48 op 06-12-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
Whiskey48 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag die 38ct en 21ct, dit is het weggesaldeerde bedrag? Niet het tarief incl btw en heffingen, dus kale kwh prijs die je krijgt voor je overcapaciteit? (Dynamisch nu overdag vaan 11ct a 13ct, vandaar dat ik via dynamisch teruglever ipv de 4ct via m'n vaste contract.
Ja, dat zijn de tarieven exclusief 15ct energiebelasting en zonder de handlingkosten van je leverancier (2ct bij Zonneplan nu). Dus bij jouw tarieven moet je overal 17 ct bij optellen voor de echte kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Rick.G schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:56:

[Afbeelding]
Slim verdienmodel d:)b
Wat krijg je voor dat tientje per maand?
En voor hoelang is dat tientje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:36:
[...]

Slim verdienmodel d:)b
Wat krijg je voor dat tientje per maand?
En voor hoelang is dat tientje?
Plus 20% van wat je bespaar.

Ik zie het verdienmodel nog niet. Het aantal schakelingen hier is afgelopen periode zeer beperkt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:59:
[...]

Plus 20% van wat je bespaar.

Ik zie het verdienmodel nog niet. Het aantal schakelingen hier is afgelopen periode zeer beperkt.
Ze vragen abonnements geld O-)

Ik bedoelde voor de verkoper slim verdienmodel....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:06:
[...]

Zeker voor de verkoper.

Maar ik bedoelde je betaal 10 euro per maand en 20% van wat je bespaar. Dus een prijzige oplossing. Daar kan ik wel 1 schakelmomentje voor missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
Simpel360 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:06:
[...]

Schoppen en houwelen voor goudzoekers. :)

pvoutput

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Zoals sommige weten heb ik een slimme schakeling zitten (mag die helaas niet delen hier want... regels)

Om het verdienmodel uit te leggen heb je een paar issues en ik zal uitleggen waar je rekening mee moet houden. Want gedurende de tijd heb ik heel veel bij geprogrammeerd in HASS om dit te monitoren.

Je hebt 2 contracten, voor mij 1 vast 47 cent (22ct TLV) en 1 variabel
Je hebt daardoor ook 2 salderingsperioden. 1 per meter, niet altijd heb je contracten gelijktijdig afgesloten. Kortom, je moet rekening houden met terugleveren. Wat ik heb gedaan nu is dat ik geforceerd teruglever op de eerste saldering die afloopt. Voorheen had ik 61 ct TLV, dat was ruim hoger dan variabel incl. belasting.

Echter loopt nu variabel saldering af in februari. Wegens overproductie lever ik nu dus geforceerd terug op variabel, waar bij 22ct de drempel is (de TLV van vast) Komt hij daaronder incl. belastingen schakelt het systeem de zaak om. de laatste keer was dit 24 november in de nacht, dus alleen mijn verbruik is dan goedkoper dan 22 cent. Maar het komt echt nauwelijks meer voor. (nou werkt het weer ook echt niet mee)

Na de salderingsperiode begint de teller voor variabel weer op 0 en dan kan het zomaar weer anders zijn. Maar dan moet ik vol terugleveren weer op reële tarieven.

Kortom, je moet soms niet vergeten dat je salderingsperiodes ook nog meetellen in wat je uiteindelijk betaald.

Ik snap die drempels dan ook niet zo die hier genoemd worden?

Natuurlijk is het anders als je geen overproductie hebt of een accu hebt. Maar bij een overproductie is de TLV van het vaste contract leidend als drempel in schakelen. Wat ik wel wil is minimaal 3 uur aan een stuk goedkoper en minimaal 1,5 ct verschil om het aantal schakelingen voor nauwelijkse winsten te voorkomen.

Anyway, ik heb een sensor gebouwd die het volgende gebruikt:
- PAP: Vaste prijs en TLV, (zijn text velden)
- SAP Prijs ex belastingen en incl belastingen (2 nordpool sensors)
- Salderings status (dus werkelijk verbuik/teruglevering) (word met een automation berekend:)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Netto Energie SAP Rekenining
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.netto_amount_consumption_sap
condition: []
action:
  - service: input_text.set_value
    data:
      value: >-
        {{ ((currentstate_sap) | float) + ((((trigger.to_state.state) | float) -
        ((trigger.from_state.state) | float)) *
        (states('sensor.geldend_tarief_sap') | float)) }}
    target:
      entity_id: input_text.netto_rekening_sap_test
mode: single
variables:
  currentstate_sap: "{{ states('input_text.netto_rekening_sap_test') }}"

- Status van de verbuikers en teruglevering (Wie staat op de PAP en wie op de SAP, dat zijn bij mij de ATS-en)
- Huidig tarief SAP en PAP afhankelijk van salderings status
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - name: 'geldend_tarief_SAP'
      # Set unique_id to a 32-digit random number or UUID
      unique_id: '5aa7ba7e3447a8266d81071ca11129f4'
      device_class: 'monetary'
      state_class: 'measurement'
      unit_of_measurement: 'Eur'
      state: >
        {% if ((states('sensor.netto_amount_consumption_sap') | float)  + (states('input_text.tussenstand_kwh_verbruik_sap') | float )) < 0 %}
          {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0') | float )  }}
        {% else %}
          {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0') | float )  }}
        {% endif %}

- Per meter geforceerde stand (dus TLV of ex belasting gebruiken om saldering te forceren i.v.m. verschillende salderings periodes)

Dit alles gebruik ik om een eigen versie te maken van de tarieven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
 - name: 'prices_pap_sap_switching'
      unique_id: '5da7bd7e3447a8266d81171ca11129f6'
      state: 0
      attributes:
        source: >
          {% set SAPOveruleActive = states.input_boolean.overrule_naar_tlv_sap_tarief.state %}
          {% if (states('sensor.geldend_tarief_sap') | float) == (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0') | float)  and SAPOveruleActive == 'off' %}
            {% set SAPPrices =  states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0.attributes.raw_today %}
            {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0', 'tomorrow_valid') == true %}
              {% set SAPPrices = SAPPrices + states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0.attributes.raw_tomorrow %}
            {% endif %}
          {% else %}
            {% set SAPPrices =  states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0.attributes.raw_today %}
            {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true %}
              {% set SAPPrices = SAPPrices + states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0.attributes.raw_tomorrow  %}
            {% endif %}
          {% endif %}
          {% set PAPOveruleActive = states.input_boolean.overrule_naar_tlv_pap_tarief.state %}
          {% if PAPOveruleActive == 'on' %}
            {% set PAPPrice = states('input_text.tarief_tlv') | float %}
          {% else %}
            {% set PAPPrice = states('sensor.geldend_tarief_pap') | float %}
          {% endif %}
          {% set UsageOnSap = states('input_boolean.verbruikers_op_sap') %}
          {% set DeleviryOnSap = states('input_boolean.pv_op_sap') %}
          {% set CorrectedHourUsagePrice = 0 %}
          {% set CorrectedHourDeliveryPrice = 0 %}
          {% set MinimumSaldingReached = states('binary_sensor.minimum_salding_reached')%}
          {% set MinumHoursOfDiference = states('input_number.minimaal_aantal_uur_sappap_verschil') | float%}
          {% set MinimumPriceDifference = states('input_text.minimaal_prijs_verschil') | float %}
          {% set ns = namespace(
          Corrected=[], 
          duration=[],
          sortedduration=[],
          avaragedelivery=0, 
          avarageusageprice=0, 
          switchtimes=[], 
          firstswitch=0, 
          switchwanted = false, 
          EndOfTrend=false, 
          SAPPriceHigher=false, 
          switched=false, 
          overruled=false, 
          enoughhours = true, 
          enoughpricedifference=true,
          priceavaragedifference=0,
          ForcedSwitchedState = false,
          SwitchedWrongNow = false
          ) %}
          {% if UsageOnSap == 'on' and DeleviryOnSap == 'off' %}
            {% set ns.switched = true%}
          {% else %}
            {% set ns.switched = false%}
          {% endif %}        
          {% if ns.switched and SAPPrices[now().hour].value > PAPPrice %}
            {% set ns.ForcedSwitchedState = true%}
            {% set ns.SwitchedWrongNow = true%}
          {% elif not ns.switched and SAPPrices[now().hour].value < PAPPrice %}
          {% endif %}
          {% for i in range(0, SAPPrices | length) %}
            {% set ns.switchwanted = false %}
            {% set ns.priceavaragedifference = 0%}
            {% if UsageOnSap == 'on' and DeleviryOnSap == 'on' %}
              {% set CorrectedHourUsagePrice = SAPPrices[i].value%}
              {% set CorrectedHourDeliveryPrice = SAPPrices[i].value%}
              {% set ns.overruled = true%}
            {% elif UsageOnSap == 'off' and DeleviryOnSap == 'off' %}
              {% set CorrectedHourUsagePrice = PAPPrice%}
              {% set CorrectedHourDeliveryPrice = PAPPrice%} 
            {% elif MinimumSaldingReached == 'off' %}
              {% if UsageOnSap == 'on' %}
              {%else%}
              {%endif%}
              {% if DeleviryOnSap == 'on' %}
              {%else%}
              {%endif%}  
            {% else %} 
              {% if SAPPrices[i].value >= PAPPrice and not ns.switched%}
                {% set ns.SAPPriceHigher = true%}
                {% set ns.ForcedSwitchedState = false%}
              {% elif SAPPrices[i].value < PAPPrice and ns.switched %}
                {% set ns.SAPPriceHigher = false%}
              {% elif SAPPrices[i].value >= PAPPrice and ns.ForcedSwitchedState %}
              {% elif SAPPrices[i].value < PAPPrice and ns.ForcedSwitchedState %}
              {% else %}
                  {% set ns.EndOfTrend = false%}
                  {% set ns.SAPPriceHigher = false %}
                  {% set ns.duration = []%}
                  {% if SAPPrices[i].value > PAPPrice %}
                  {% endif %}       
                  {% if ns.switchwanted == false %}
                    {% for j in range(i, SAPPrices | length) %}
                          {%if SAPPrices[j].value > PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == true and ns.EndOfTrend == false and j < (SAPPrices | length -1)%}
                            {% set ns.duration = ns.duration + [SAPPrices[j].value]%}
                          {%elif SAPPrices[j].value <= PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == false and ns.EndOfTrend == false and j < (SAPPrices | length -1)%}
                          {%elif ns.EndOfTrend == false %}
                            {%if SAPPrices[j].value > PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == true and j == SAPPrices | length%}
                            {%elif SAPPrices[j].value <= PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == false and j == SAPPrices | length%}
                            {% endif%}
                            {% if ns.SAPPriceHigher%}
                              {% for price in ns.duration|sort(reverse = true)%}
                                {% if ns.sortedduration | length <  MinumHoursOfDiference%}
                                  {% set ns.sortedduration = ns.sortedduration + [price]%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%else%}
                              {% for price in ns.duration|sort()%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%endif%}     
                            {% set ns.EndOfTrend = true %}  
                            {% set ns.priceavaragedifference = PAPPrice - (ns.sortedduration | average(default=0)) %}
                            {% if ns.priceavaragedifference < 0 %}
                              {% set ns.priceavaragedifference = -ns.priceavaragedifference%}
                            {%endif%}
                            {%set ns.enoughhours = true %}
                            {%set ns.enoughpricedifference = true %}
                            {% if ns.duration | length < MinumHoursOfDiference %}
                              {%set ns.enoughhours = false %}
                            {%endif%}
                            {%if ns.priceavaragedifference < MinimumPriceDifference %}
                              {%set ns.enoughpricedifference = false %}
                            {%endif%}
                            {%if ns.enoughpricedifference == true and ns.enoughhours == true%}
                              {%set ns.switchwanted = true %}
                              {% if ((SAPPrices[i].start | as_timestamp + (5*60)) > now() | as_timestamp)%}
                                {%set ns.switchtimes = ns.switchtimes + [SAPPrices[i].start | string]%}
                              {%endif%}
                            {%endif%}
                          {%endif%}
                    {% endfor %}

{% endif %}
                  {% if ns.switchwanted == true %}
                    {% if SAPPrices[i].value >= PAPPrice %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                  {% elif (UsageOnSap == 'off' and DeleviryOnSap == 'on') or (UsageOnSap == 'on' and DeleviryOnSap == 'off')%}
                    {% else %}            
                    {% endif %}
                  {% else %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                    {% else %}
                    {% endif %}  
                  {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
            {%set ns.avaragedelivery = ns.avaragedelivery + CorrectedHourDeliveryPrice| float %}
            {%set ns.avarageusageprice = ns.avarageusageprice + CorrectedHourUsagePrice| float %}
            {% set totalpricedifference = 0 %}
            {%if ns.switchwanted %}
              {%set totalpricedifference = (PAPPrice - (ns.duration | average(default=0))) | round(3)%}
              {% if totalpricedifference < 0 %}
                {% set totalpricedifference = -totalpricedifference%}
              {%endif%}
            {%endif%}
            {% set ns.Corrected = ns.Corrected + [{'start': SAPPrices[i].start | string, 
            'end': SAPPrices[i].end | string,
            'usageprice':CorrectedHourUsagePrice, 
            'deliveryprice': CorrectedHourDeliveryPrice, 
            'switchthishour':ns.switchwanted,
            'switchedmode':ns.switched, 
            'SAPPriceHigher':ns.SAPPriceHigher, 
            'switchlength': ns.duration | length,          
            'avaragepricedifferenceminumumswitchhours':ns.priceavaragedifference | round(3),
            'avaragepricedifferencetotalswitchtime': totalpricedifference,
            'overruled': ns.overruled,          
            'enoughhours':ns.enoughhours,
            'enoughpricedifference':ns.enoughpricedifference }] %}
          {% endfor %}
          {% if ns.switchtimes | length > 0 %}
            {% set ns.firstswitch = ns.switchtimes[0]%}
          {% endif %}
          {{ {'raw_data': ns.Corrected, 
          'avaragedeliveryprice': ns.avaragedelivery / (ns.Corrected | length), 
          'avarageusageprice': ns.avarageusageprice / (ns.Corrected | length),
          'switchtimes':ns.switchtimes,
          'amountofswitches': ns.switchtimes | length,
          'firstswitch':ns.firstswitch,
          'currentusageprice':ns.Corrected[now().hour].usageprice,
          'currentdeliveryprice':ns.Corrected[now().hour].deliveryprice,
          'currentpricedifference':(ns.Corrected[now().hour].deliveryprice - ns.Corrected[now().hour].usageprice) | round (3),
          'switchedwrongnow': ns.SwitchedWrongNow} }}
        rawdata: "{{this.attributes.source.raw_data}}"
        avaragedeliveryprice: "{{this.attributes.source.avaragedeliveryprice}}"
        avarageusageprice: "{{this.attributes.source.avarageusageprice}}"
        switchtimes: "{{this.attributes.source.switchtimes}}"
        amountofswitches: "{{this.attributes.source.amountofswitches}}"
        firstswitch: "{{this.attributes.source.firstswitch}}"
        currentusageprice: "{{this.attributes.source.currentusageprice}}"
        currentdeliveryprice: "{{this.attributes.source.currentdeliveryprice}}"
        currentpricedifference: "{{this.attributes.source.currentpricedifference}}"
        switchedwrongnow: "{{this.attributes.source.switchedwrongnow}}"

Dit zorgt voor een actuele stand van de tarieven. Hiervoor gebruik ik de volgende apex chart om dit bij te houden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
  chart:
    type: bar
    height: 450
    offsetY: -15
    offsetX: 0
    width: 95%
  plotOptions:
    bar:
      borderRadius: 0
      dataLabels:
        position: top
  stroke:
    show: true
    width: 3
    curve: smooth
graph_span: 32h
span:
  start: hour
  offset: '-4h'
now:
  label: Nu
header:
  title: Pijzen verbuik en teruglevering
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - decimals: 3
    min: ~0
    max: ~0
    apex_config:
      border: false
      forceNiceScale: true
series:
  - entity: sensor.prices_pap_sap_switching
    name: Teruglevering
    show:
      legend_value: false
      in_header: false
    float_precision: 3
    type: column
    opacity: 0.8
    color: '#02cb80'
    data_generator: |
      return (entity.attributes.rawdata.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime()+1800000, entity.attributes.rawdata[index]["deliveryprice"]];
      }));
    show:
      in_header: before_now
    type: line
    opacity: 0
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.rawdata[index]["deliveryprice"]];
      }));
  - entity: sensor.avarage_delivery
    name: Gemiddeld Teruglevering
    show:
      in_header: raw
    color: '#cb02b2'
    fill_raw: last
    name: Verbruik
    show:
    opacity: 0.3
    color: '#cb8002'
        return [new Date(start["start"]).getTime()+1800000, entity.attributes.rawdata[index]["usageprice"]];
      }));
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.rawdata[index]["usageprice"]];
      }));
  - entity: sensor.avarage_usage
    name: Gemiddeld verbruik
    show:
    color: '#8002cb'

All he voorgaande komt samen in deze chart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1X7LFjZRv8fzrJSoSDR_KNEO9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bz0WaAMg8l8GRPtf4BHnLcHd.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik echter ROI's bijhoud van de zonnepanelen en de sap investering bereken ik deze los van deze chart met daadwerkelijk actieve tarieven. Die loopt daardoor nu een beetje scheef ivm met die salderings periodes.

Kortom, ik ben er achter gekomen dat het zeer complex is om dit echt goed en naar realiteit te berekenen. Op dit moment staat mijn SAP na 10 maanden met een grote periode leuke TLV nog 200 euro in de min na een investering van 1000 euro.

Nu zou ik dat niet meer doen maar nu hij er hangt is het wel erg handig. Bottom line is vooral, ik betaal niet meer voor verbuik dan de TLV, en krijg altijd meer voor opwekking dan de TLV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
Ferrox1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:38:
Zoals sommige weten heb ik een slimme schakeling zitten (mag die helaas niet delen hier want... regels)

Om het verdienmodel uit te leggen heb je een paar issues en ik zal uitleggen waar je rekening mee moet houden. Want gedurende de tijd heb ik heel veel bij geprogrammeerd in HASS om dit te monitoren.

Je hebt daardoor ook 2 salderingsperioden. 1 per meter, niet altijd heb je contracten gelijktijdig afgesloten. Kortom, je moet rekening houden met terugleveren. Wat ik heb gedaan nu is dat ik geforceerd teruglever op de eerste saldering die afloopt. Voorheen had ik 61 ct TLV, dat was ruim hoger dan variabel incl. belasting.

Echter loopt nu variabel saldering af in februari. Wegens overproductie lever ik nu dus geforceerd terug op variabel, waar bij 22ct de drempel is (de TLV van vast) Komt hij daaronder incl. belastingen schakelt het systeem de zaak om. de laatste keer was dit 24 november in de nacht, dus alleen mijn verbruik is dan goedkoper dan 22 cent. Maar het komt echt nauwelijks meer voor. (nou werkt het weer ook echt niet mee)

Na de salderingsperiode begint de teller voor variabel weer op 0 en dan kan het zomaar weer anders zijn. Maar dan moet ik vol terugleveren weer op reële tarieven.

Kortom, je moet soms niet vergeten dat je salderingsperiodes ook nog meetellen in wat je uiteindelijk betaald.

Natuurlijk is het anders als je geen overproductie hebt of een accu hebt. Maar bij een overproductie is de TLV van het vaste contract leidend als drempel in schakelen. Wat ik wel wil is minimaal 3 uur aan een stuk goedkoper en minimaal 1,5 ct verschil om het aantal schakelingen voor nauwelijkse winsten te voorkomen.

- Salderings status (dus werkelijk verbuik/teruglevering) (word met een automation berekend:)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
    target:
variables:

- Status van de verbuikers en teruglevering (Wie staat op de PAP en wie op de SAP, dat zijn bij mij de ATS-en)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        {% if ((states('sensor.netto_amount_consumption_sap') | float)  + (states('input_text.tussenstand_kwh_verbruik_sap') | float )) < 0 %}
        {% else %}
        {% endif %}

- Per meter geforceerde stand (dus TLV of ex belasting gebruiken om saldering te forceren i.v.m. verschillende salderings periodes)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
      attributes:
          {% set SAPOveruleActive = states.input_boolean.overrule_naar_tlv_sap_tarief.state %}
          {% if (states('sensor.geldend_tarief_sap') | float) == (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0') | float)  and SAPOveruleActive == 'off' %}
            {% set SAPPrices =  states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0.attributes.raw_today %}
            {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0', 'tomorrow_valid') == true %}
              {% set SAPPrices = SAPPrices + states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_08_0.attributes.raw_tomorrow %}
            {% endif %}
          {% else %}
            {% set SAPPrices =  states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0.attributes.raw_today %}
            {% if state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true %}
              {% set SAPPrices = SAPPrices + states.sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0.attributes.raw_tomorrow  %}
            {% endif %}
          {% endif %}
          {% set PAPOveruleActive = states.input_boolean.overrule_naar_tlv_pap_tarief.state %}
          {% else %}
          {% endif %}
          {% set MinimumSaldingReached = states('binary_sensor.minimum_salding_reached')%}
          {% set MinumHoursOfDiference = states('input_number.minimaal_aantal_uur_sappap_verschil') | float%}
          {% set MinimumPriceDifference = states('input_text.minimaal_prijs_verschil') | float %}
          {% set ns = namespace(
          Corrected=[], 
          duration=[],
          sortedduration=[],
          avaragedelivery=0, 
          avarageusageprice=0, 
          switchtimes=[], 
          firstswitch=0, 
          switchwanted = false, 
          EndOfTrend=false, 
          SAPPriceHigher=false, 
          switched=false, 
          overruled=false, 
          enoughhours = true, 
          SwitchedWrongNow = false
          ) %}
          {% else %}
          {% endif %}        
          {% endif %}
              {%else%}
              {%endif%}
              {%else%}
              {%endif%}  
            {% else %} 
              {% else %}
                  {% endif %}       
                          {%if SAPPrices[j].value > PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == true and ns.EndOfTrend == false and j < (SAPPrices | length -1)%}
                          {%elif SAPPrices[j].value <= PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == false and ns.EndOfTrend == false and j < (SAPPrices | length -1)%}
                            {%if SAPPrices[j].value > PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == true and j == SAPPrices | length%}
                            {%elif SAPPrices[j].value <= PAPPrice and ns.SAPPriceHigher == false and j == SAPPrices | length%}
                            {% endif%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%else%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%endif%}     
                            {% set ns.priceavaragedifference = PAPPrice - (ns.sortedduration | average(default=0)) %}
                            {%endif%}
                            {%endif%}
                            {%endif%}
                              {%endif%}
                            {%endif%}
                          {%endif%}
                    {% endfor %}

{% endif %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                  {% elif (UsageOnSap == 'off' and DeleviryOnSap == 'on') or (UsageOnSap == 'on' and DeleviryOnSap == 'off')%}
                    {% else %}            
                    {% endif %}
                  {% else %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                    {% else %}
                    {% endif %}  
                  {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
            {%set ns.avaragedelivery = ns.avaragedelivery + CorrectedHourDeliveryPrice| float %}
            {%set ns.avarageusageprice = ns.avarageusageprice + CorrectedHourUsagePrice| float %}
            {%if ns.switchwanted %}
              {%set totalpricedifference = (PAPPrice - (ns.duration | average(default=0))) | round(3)%}
              {%endif%}
            {%endif%}
            'avaragepricedifferenceminumumswitchhours':ns.priceavaragedifference | round(3),
          {% endfor %}
          {% endif %}
          'currentpricedifference':(ns.Corrected[now().hour].deliveryprice - ns.Corrected[now().hour].usageprice) | round (3),

Dit zorgt voor een actuele stand van de tarieven. Hiervoor gebruik ik de volgende apex chart om dit bij te houden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
apex_config:
  chart:
  plotOptions:
    bar:
      dataLabels:
  stroke:
span:
now:
header:
yaxis:
    apex_config:
series:
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime()+1800000, entity.attributes.rawdata[index]["deliveryprice"]];
      }));
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.rawdata[index]["deliveryprice"]];
      }));
    show:
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime()+1800000, entity.attributes.rawdata[index]["usageprice"]];
      }));
    show:
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.rawdata[index]["usageprice"]];
      }));
    show:

[Afbeelding]

Omdat ik echter ROI's bijhoud van de zonnepanelen en de sap investering bereken ik deze los van deze chart met daadwerkelijk actieve tarieven. Die loopt daardoor nu een beetje scheef ivm met die salderings periodes.

Kortom, ik ben er achter gekomen dat het zeer complex is om dit echt goed en naar realiteit te berekenen. Op dit moment staat mijn SAP na 10 maanden met een grote periode leuke TLV nog 200 euro in de min na een investering van 1000 euro.

Nu zou ik dat niet meer doen maar nu hij er hangt is het wel erg handig. Bottom line is vooral, ik betaal niet meer voor verbuik dan de TLV, en krijg altijd meer voor opwekking dan de TLV.
Mand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Sorry, soms lang van stof maar om het duidelijk te maken en mensen er mee te helpen heb ik het er maar eens neergeknikkerd. Vind dat er soms iets te simpel over gedacht word naar mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:13
Ferrox1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:56:
[...]

Sorry, soms lang van stof maar om het duidelijk te maken en mensen er mee te helpen heb ik het er maar eens neergeknikkerd. Vind dat er soms iets te simpel over gedacht word naar mijn ervaring.
Ik vind het juist wel tof dat je het zo uitgebreid deelt, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Ferrox1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:56:
[...]

Hehe was een grapje, kudos voor je input! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick.G
Ferrox1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:38:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
    target:
variables:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        {% else %}
        {% endif %}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
      attributes:
            {% endif %}
          {% else %}
            {% endif %}
          {% endif %}
          {% else %}
          {% endif %}
          {% set ns = namespace(
          Corrected=[], 
          duration=[],
          sortedduration=[],
          avaragedelivery=0, 
          avarageusageprice=0, 
          switchtimes=[], 
          firstswitch=0, 
          switchwanted = false, 
          EndOfTrend=false, 
          SAPPriceHigher=false, 
          switched=false, 
          overruled=false, 
          enoughhours = true, 
          SwitchedWrongNow = false
          ) %}
          {% else %}
          {% endif %}        
          {% endif %}
              {%else%}
              {%endif%}
              {%else%}
              {%endif%}  
            {% else %} 
              {% else %}
                  {% endif %}       
                            {% endif%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%else%}
                                {%endif%}
                              {% endfor %}
                            {%endif%}     
                            {%endif%}
                            {%endif%}
                            {%endif%}
                              {%endif%}
                            {%endif%}
                          {%endif%}
                    {% endfor %}

{% endif %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                    {% else %}            
                    {% endif %}
                  {% else %}
                    {% else %}
                    {% endif %}
                    {% else %}
                    {% endif %}  
                  {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
            {%if ns.switchwanted %}
              {%endif%}
            {%endif%}
          {% endfor %}
          {% endif %}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
apex_config:
  chart:
  plotOptions:
    bar:
      dataLabels:
  stroke:
span:
now:
header:
yaxis:
    apex_config:
series:
    show:
      }));
    show:
      }));
    show:
    show:
      }));
    show:
      }));
    show:

[Afbeelding]

Helemaal top dit en precies mijn punt. Dit is giga complex om te optimaliseren, laat staan als je ook nog losse apparaten op het juiste moment van de dag aan of uit wil zetten. Echt respect wat je hebt gedaan zo in YAML. Heeft ons ook echt wel wat weekjes programmeren gekost om eea echt uit te programmeren qua logica!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makrolon
Ik word net gebeld door Liander, ik had een offerte in de mail voor t vervangen van de hoofdzekering voor automaten, hier had ik niet op gereageerd omdat ik dat niet wilde betalen. Maar nu heeft er iemand een rechtzaak aangespannen tegen deze kosten en gewonnen, dus nu worden ze bij mij ook gratis vervangen! Heel netjes van Liander dat ze hier zelf achteraan bellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:00:
Ik word net gebeld door Liander, ik had een offerte in de mail voor t vervangen van de hoofdzekering voor automaten, hier had ik niet op gereageerd omdat ik dat niet wilde betalen. Maar nu heeft er iemand een rechtzaak aangespannen tegen deze kosten en gewonnen, dus nu worden ze bij mij ook gratis vervangen! Heel netjes van Liander dat ze hier zelf achteraan bellen.
Heb je meer info over die uitspraak? Is die gepubliceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Wolly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:01:
[...]

Heb je meer info over die uitspraak? Is die gepubliceerd?
Nee verder weet ik ook niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Ik ben zojuist ook gebeld met exact dit zelfde verhaal. _/-\o_ Wie is hier verantwoordelijk voor?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Interessant! Had je zelf een offerte opgevraagd of kwamen ze hier zelf mee?
Ik wil eigenlijk ook wel automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 16:56
Oe daar heb ik ook wel eens naar gekeken maar niet gedaan ivm de kosten (geloof niet dat ik iets officieel had aangevraagd). Even kijken of ik een aanvraagje kan starten.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
radeoxx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:30:
[...]

Interessant! Had je zelf een offerte opgevraagd of kwamen ze hier zelf mee?
Ik wil eigenlijk ook wel automaten.
Ik had een sap aangevraagd, naar aanleiding daarvan kreeg ik een offerte voor automaten. Dus niet specifiek voor automaten gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 11:56
Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:59:
[...]

Ik had een sap aangevraagd, naar aanleiding daarvan kreeg ik een offerte voor automaten. Dus niet specifiek voor automaten gevraagd.
Hum interessant, bij mij hetzelfde.
Maar dan in Stedin gebied, nu ben ik wel benieuwd naar de uitspraak.
Enig idee?

Ik vond het altijd al oneerlijk dat ik automaten moest laten plaatsen voor de SAP.
(Al is het natuurlijk een gigantische verbetering, de koppelverkoop is raar)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
E.D. schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:06:
[...]

Met mijn leverancier EnergyZero contact gehad, volgens hun was het geen probleem en kon het gewoon bij een woonhuis. Het staat echter nog op mijn to-do lijst, aangezien er bij mij wat meer aspecten bij komen voordat ik een SAP kan plaatsen... verplaatsen kast alarm systeem en trekken van extra 3 fase kabel door mantelbuis welke al aardig vol zit met andere kabels en bochten :|

Eerst maar een upgrade regelen voor mijn laadpaal met load balancing icm CT-klemmen. Wel handig bij een SAP ;) En natuurlijk dat hij met dynamische tarieven kan laden, iemand een tip?
Hele late reactie maar inmiddels heb in dit in de praktijk werken. Dus voor wat het waard is:

PAP: Huis en PV, variabel contract, lekker salderen
SAP: Easee laadpunt, dynamisch contract, verlaagd belastingtarief

In de P1 van de PAP(!) zit de loadbalancer voor het laadpunt op de SAP. De loadbalancer kijkt naar wat er aan vermogen overblijft en knijpt aan de hand daarvan het laadpunt ondanks dat deze dus op een andere meter zit. Ik heb geen CT klemmen nodig, ik weet niet of iedere loadbalancer hetzelfde werkt als die van Easee.
rokil schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:31:
Ik heb een garagebox waar ik mijn elektrische auto parkeer. De garage ligt vlak bij mijn woning, met een brede stoep ertussen.
Aangezien de stoep gemeentegrond is, kreeg ik geen toestemming om een elektra kabel vanaf mijn woning naar de garage te (laten) trekken voor het laden van mijn auto en heb ik dus 2 jaar geleden een eigen 3x25A aansluiting laten maken in de garage.
De aansluiting werd toevallig op 1 oktober 2021 werkend aan mij opgeleverd, maar door fouten bij de energieleverancier (Energie Direct) ging het 3-jarig contract pas in op 8 oktober. De eerste 7 dagen heb ik 2x mijn auto kunnen laden zonder daar ooit voor te hebben betaald.
Ik ben nog een hele tijd bezig geweest om het verlaagde belastingtarief van toepassing te laten zijn, maar na herhaaldelijk van leverancier naar Liander te zijn gestuurd en andersom, heeft men mij medegedeeld dat het eigenlijk alleen bedoeld is voor openbare laadpalen, waar dus ook anderen kunnen laden.
Nu ik dit topic lees, ga ik toch weer twijfelen wie er nu gelijk heeft.... Ik heb weliswaar een meterkast waar de Wallbox op aangesloten is, maar er zit ook een stopcontact in de meterkast waar ik van plan ben om een mifi router op aan te sluiten om straks de Wallbox aan te kunnen sturen met een dynamisch contract.
Stel dat de verlaagde energiebelasting toch ook voor particulieren zou gelden, maakt het dan nog uit dat er dus een stopcontact aanwezig is waar een mifi router op aangesloten is? Die is weliswaar alleen bedoeld om de Wallbox aan te sturen, maar hiermee is de aansluiting misschien niet alleen voor de laadvoorziening? Of toch juist wel? 8)7
Hoe staat het nu met de ervaringen van verlaagde energiebelasting voor particulieren?
Ik denk dat die mifi router in de marge valt, wat zal het zijn? 5-10W? Zeker weten doe ik het niet. Wat je zou kunnen doen, afhankelijk van je auto, is aansturen van slim laden vanuit de auto. Tibber kan bijvoorbeeld koppelen met Tesla, en dan krijgt de auto via eigen LTE netwerk signaal om te gaan laden tijdens lage tarieven, dan heb je helemaal geen router nodig?

Mijn ervaring van de afgelopen 2 weken is perfect! Precies zoals gehoopt eigenlijk, in de Tibber app zijn zelfs de tarieven aangepast naar verlaagde belastingtarief, dus wat er staat is precies wat ik betaal en dat is nu gemiddeld 15ct/kWh 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
bokkow schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:17:
[...]

Hele late reactie maar inmiddels heb in dit in de praktijk werken. Dus voor wat het waard is:

PAP: Huis en PV, variabel contract, lekker salderen
SAP: Easee laadpunt, dynamisch contract, verlaagd belastingtarief

In de P1 van de PAP(!) zit de loadbalancer voor het laadpunt op de SAP. De loadbalancer kijkt naar wat er aan vermogen overblijft en knijpt aan de hand daarvan het laadpunt ondanks dat deze dus op een andere meter zit. Ik heb geen CT klemmen nodig, ik weet niet of iedere loadbalancer hetzelfde werkt als die van Easee.

[...]

Ik denk dat die mifi router in de marge valt, wat zal het zijn? 5-10W? Zeker weten doe ik het niet. Wat je zou kunnen doen, afhankelijk van je auto, is aansturen van slim laden vanuit de auto. Tibber kan bijvoorbeeld koppelen met Tesla, en dan krijgt de auto via eigen LTE netwerk signaal om te gaan laden tijdens lage tarieven, dan heb je helemaal geen router nodig?

Mijn ervaring van de afgelopen 2 weken is perfect! Precies zoals gehoopt eigenlijk, in de Tibber app zijn zelfs de tarieven aangepast naar verlaagde belastingtarief, dus wat er staat is precies wat ik betaal en dat is nu gemiddeld 15ct/kWh 😁
Dus je hebt het verlaagde tarief weten te regelen ivm Tibber? Mooi man!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Yes! Was heel simpel, ik vroeg naar een formulier om dit aan te vragen, ze wisten gelijk wat ik bedoelde en stuurde mij dit toe. Na invullen en terugsturen was het binnen een werkdag ook verwerkt 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:59
bokkow schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:26:
Yes! Was heel simpel, ik vroeg naar een formulier om dit aan te vragen, ze wisten gelijk wat ik bedoelde en stuurde mij dit toe. Na invullen en terugsturen was het binnen een werkdag ook verwerkt 👌🏻
Ik neem aan dat dit financiëel niet interessant zal zijn indien je zoals ik slechts 10.000 km per jaar rijd, genoeg zonnepanelen hebt om het zomerverbruik van je ev mee te compenseren én een dynamisch energiecontract hebt?

Klinkt wel heel verleidelijk namelijk... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Rolfy schreef op maandag 25 december 2023 @ 03:29:
[...]

Ik neem aan dat dit financiëel niet interessant zal zijn indien je zoals ik slechts 10.000 km per jaar rijd, genoeg zonnepanelen hebt om het zomerverbruik van je ev mee te compenseren én een dynamisch energiecontract hebt?

Klinkt wel heel verleidelijk namelijk... :)
Dat wordt wat lastiger ja. Mijn zonne opwek gaat op aan het huis. Dus in principe moet ik iedere kWh voor de auto afrekenen. Als dat de situatie is, dan is het al interessant ongeacht kilometers.

Het verschil is ongeveer en voor het gemak 10ct/kWh. De kosten die ik extra maak is 263,- voor de SAP en 48,- per jaar aan Tibber vast. Dus 311,-/0,1=3110kWh voor ik het er uit heb. Ik rijd 1:5 dus dat is 15550km in een jaar voor het eerste jaar. Alle volgende jaren behoorlijk wat minder.

Al dit is wel afhankelijk van wat de overheid doet met dit verlaagde tarief tov het standaard tarief. Volgend jaar gaat de EB omlaag van 12,5ct naar 10,9ct. Het verlaagde tarief blijfft in 2024 gelijk. Dus de delta wordt al iets lager 🤷🏼‍♂️.

Ik reken echter met het alternatief mezelf een beetje rijk; normaal zou ik 31ct/kWh betalen aan de publieke lader. Als ik dat tarief hiermee halveer dan ben ik blij. Het is ook een soort van sport zo goedkoop mogelijk hele snelle kilometers te maken :+

Edit:
In de praktijk lijkt het verschil 10ct als ik de tarieven vergelijk met regulier dynamisch. Maar het zou hier op uitkomen:

2023: (0,12559-0,05549)*1,21= 8,5ct minder/kWh
2024: (0,1088-0,05549)*1,21= 6,5ct minder/kWh

Edit 2:

En waar komt die belastingkorting dan wel niet vandaan vragen jullie je af? Nou dat wordt gefinancieerd vanuit rokers en gokkers 😂
Met de verlenging van het regime voor laadpalen is een budgettaire derving gemoeid van € 19 miljoen in 2023 en € 23 miljoen in 2024. De derving wordt voor ongeveer 50% gedekt door een verhoging van het
tarief van de kansspelbelasting en voor ongeveer 50% gedekt door een verhoging van de specifieke accijns op rooktabak.
Bron: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D45453#

Edit 3:

Ik blijf een beetje rondzoeken en dan kom je soms op interessante stukken. PwC heeft in opdracht van oa gemeente Amsterdam gekeken naar het verlagen van EB bij EV’s in 2016, het lijkt alsof de overheid delen hiervan heeft meegenomen:

https://www.pwc.nl/nl/ass...oor-elektrisch-rijden.pdf

Laatste edit, beloofd(!):
Volgens PWC en TU/e is dat echter relatief eenvoudig op te lossen met een teruggaafregeling bij de belastingdienst. Die zou gelden voor private en semi-publieke laadpalen. Als de exploitant van een laadpaal op jaarbasis het verbruik van die laadpaal kan melden aan de eigenaar van het pand waar die laadpaal bij hoort, dan kan voor semi-publieke laadpalen vrij gemakkelijk opgegeven worden hoeveel energiebelasting te veel is betaald. Voor private laadpalen zou de netbeheerder in actie moeten komen: door een virtuele EAN-code toe te wijzen aan een laadpaal, kan de stroomlevering voor het opladen van de auto in mindering gebracht worden op de totale levering op die fysieke aansluiting. De energieleverancier zou dan direct het verlaagde tarief kunnen toepassen op dat deel van de geleverde stroom. “Deze oplossing is onzes inziens eleganter dan de teruggaafregeling achteraf”, voegen de onderzoekers daar aan toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWqBQOtvLTQbX1jOIMiMxyMe6aU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CyegBKS79O6e5cVa5muyrWht.png?f=user_large
😂

Bron: https://maartensteinbuch....tingtarief-moeten-gelden/

[ Voor 50% gewijzigd door bokkow op 25-12-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ik heb Liander een mail gestuurd om e.e.a. bevestigd te krijgen. Het vervangen van smeltzekeringen door automaten wil ik ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KaasOmelet schreef op maandag 25 december 2023 @ 07:31:
[...]

Ik heb Liander een mail gestuurd om e.e.a. bevestigd te krijgen. Het vervangen van smeltzekeringen door automaten wil ik ook wel.
Lijkt mij ook heel fijn, maar de context ontbreekt.

Is dit alleen gratis bij Liander?
Alleen bij plaatsing van een Sap?
Geldt dit ook voor nieuwe aanvragen?
Hoe krijg je de netbeheerder zo gek om dit uit te voeren?

Een link naar de uitspraak van de rechter zou veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 22:00
Ik zit beetje met een dilemma.

Op dit moment SAP dynamisch contract en PAP vast contract met hoge terugleververgoeding.

We gaan vanaf januari stroom inkopen op SAP en gebruiken voor de thuis accu
Zonnepanelen blijven op de PAP verwachte teruglevering 20.000kwh

Is het verstandig om dynamisch te blijven op SAP?

Of kunnen we beter overstappen op vast contract,
Als ik bij gaslicht.com ons verbruik invul 20.000kwh krijg ik bij Engie het volgende.
€0,2572 voor 0-10.000kwh inclusief alle belastingen vanaf 2024.
€0.2349 voor 10.000 tot 20.000kwh inclusief alle belastingen vanaf 2024

Dit betekend dat ik onder een kaal dynamische prijs moet blijven van +- €0.07 zit nu bij ANWB en inkoop vergoeding is €0.02 en word €0.05 per 2024

Er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en de stroom prijzen zullen weer zeer hard stijgen ben ik bang voor.

[ Voor 7% gewijzigd door zonnepaneelxl op 25-12-2023 11:29 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zonnepaneelxl schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:26:

Op dit moment SAP dynamisch contract en PAP vast contract met hoge terugleververgoeding.

Als ik bij gaslicht.com ons verbruik invul 20.000kwh krijg ik bij Engie het volgende.

Dit betekend dat ik onder een kaal dynamische prijs moet blijven van +- €0.07 zit nu bij ANWB en inkoop vergoeding is €0.02 en word €0.05 per 2024

Er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en de stroom prijzen zullen weer zeer hard stijgen ben ik bang voor.
volgens mij vergeet je te vermelden hoe lang je vaste contract met hoge TLV loopt. Dat lijkt me alles bepalend.

Ik zou zeker dynamisch houden op je SAP. je hebt altijd nog je PAP-contract achter de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-12-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
September 2024

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

En dan hebben we het over écht hoog, als in 70-90 cent per kWh? Ook vrij belangrijk om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Is niet van belang in mijn ogen.
Gaat er meer om wat gaat dynamisch volgend jaar doen gemiddeld.
Ik heb helaas ook geen glazen bol

[ Voor 15% gewijzigd door zonnepaneelxl op 25-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zonnepaneelxl schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:45:
Is niet van belang in mijn ogen.
Gaat er meer om wat gaat dynamisch volgend jaar doen gemiddeld.
Ik heb helaas ook geen glazen bol
Het is in zoverre van belang dat dat contract jouw verzekering is. Je hoeft nooit meer te betalen dan het inkooptarief van dat contract. Maargoed dat kan dus inderdaad alsnog een vrij hoge inkoopprijs zijn.

Ik zou dynamisch wel aandurven als ik jou was. In het verleden hebben we telkens gezien dat je met dynamisch goedkoper uit was dan met vaste contracten. Maar het blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 00:28
zonnepaneelxl schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:26:

Als je bij ANWB de inkoopvergoeding meetelt, is het logisch dat je de vaste leveringskosten van een andere leverancier ook meeneemt in dat betreffende tarief.
Of heb je dat al gedaan? Je vermeld er niets over.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Vaste leveringskosten is €10 per maand Bij Engie en €7 bij ANWB

Anwb Energie
€0.0484 inkoopvergoeding
€0,1312 energiebelasting

Tarief Engie €0,2572 :1.21(btw) = €0.212561983 - 0.1312 = €0,08136 kale stroom prijs.

Met dynamische komen we als de stroom prijs €0.00 is. Uit per kWh 0,484 + 0.1312 = 0,1796 +21% btw maakt €0.2173.

Scheelt dus niet heel veel ongeveer €0.04
Echter gebruiken wij een Thuisaccu en kunnen we dus op de goedkope momenten inkopen.

Hoevaak denken jullie dat er negatieve energieprijzen zouden zijn dit jaar?
Ons verbruik is circa 110-140kwh per dag ook in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
zonnepaneelxl schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:03:

Anwb Energie
€0.0484 inkoopvergoeding
€0,1312 energiebelasting

Tarief Engie €0,2572 :1.21(btw) = €0.212561983 - 0.1312 = €0,08136 kale stroom prijs.

Met dynamische komen we als de stroom prijs €0.00 is. Uit per kWh 0,484 + 0.1312 = 0,1796 +21% btw maakt €0.2173.

Echter gebruiken wij een Thuisaccu en kunnen we dus op de goedkope momenten inkopen.

2023 tot en met 20 December (met dank aan @EmHaKa ):
Negatief kaal tarief: 538 uur
Negatief tarief incl EB, leveranciersvergoeding (Tibber) en BTW: 15 uur

Wat 2024 gaat doen valt niet te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Anwb Energie
€0.0484 inkoopvergoeding
€0,1312 energiebelasting

Ongeveer 6800kWh voor 1950 euro via een EnergyZero reseller deze maand tot nu toe. Gemiddeld dus 28ct/kWh inclusief belasting gerekend tot 10.000kWh, maar het is dan ook wel de donkerste maand. Zeker richting de zomer verwacht ik betere tarieven gemiddeld. De energiebelasting gaat overal (2ct?) omlaag, dus dan zou dat vanaf 1 januari sowieso hetzelfde zijn als Engie nu aanbiedt.

Met andere woorden: Engie is gelijk aan dynamisch op basis van de huidige maand, maar met de zomer in het vooruitzicht verwacht ik dat dynamisch weer wat gaat zakken (glazen bol).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
Wolly schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:15:
[...]

Lijkt mij ook heel fijn, maar de context ontbreekt.

Is dit alleen gratis bij Liander?
Alleen bij plaatsing van een Sap?
Geldt dit ook voor nieuwe aanvragen?
Hoe krijg je de netbeheerder zo gek om dit uit te voeren?

Een link naar de uitspraak van de rechter zou veel helpen.
Vandaag al antwoord van Liander ontvangen:
"Goed dat u contact opneemt en u de vraag bij ons stelt. Er zijn kosten vastgesteld voor het verwissel van smeltzekeringen naar automatenzekeringen. Dient u de aanvraag in, in 2023 dan bedragen de kosten 582,20 EUR. Dient u de aanvraag in, in 2024 dan bedragen de kosten 592,85 EUR. Deze kosten zijn vast gesteld door het ACM."

Dus geen woord over een gerechtelijke uitspraak en in welke gevallen wel of niet het gratis is.

• KaasOmelet

In de toekomst gaan we steeds meer negatieve energieprijzen zien. Het tempo waarmee de prijzen negatief zijn gaat ook omhoog. Bron zie: YouTube: Vooruitblik 2024: gratis stroom & energiebelasting

• zonnepaneelxl
Dit verhaal klinkt hoopvol.
Misschien is het zelfs beter om naar tibber over te stappen hun hebben zo te zien iets lagere inkoopkosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaasOmelet
@Wolly N.a.v. mijn eerste mail aan Liander heb ik een vervolg vraag gestuurd:
"Dank voor je antwoord J. Zijn er situaties waarbij het vervangen van smeltzekeringen naar automaten op kosten van Liander komt? Zo ja, heb je daar een voorbeeld van?"

Antwoord Liander:
"Bedankt voor uw e-mail. Helaas zijn er geen gevallen bekend waarbij Liander de kosten voor een wissel van een smeltzekering naar een automaat op zich neemt. Dit is een keuze van de klant en niet van Liander daardoor bent u er zelf verantwoordelijk voor en betaald u de kosten hiervoor. Door nog voor 2024 de aanvraag in te dienen betaald u minder dan de aanvraag in 2024 in te dienen zoals we u kenbaar hebben gemaakt."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
KaasOmelet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:24:
"Dank voor je antwoord J. Zijn er situaties waarbij het vervangen van smeltzekeringen naar automaten op kosten van Liander komt? Zo ja, heb je daar een voorbeeld van?"

Antwoord Liander:
"Bedankt voor uw e-mail. Helaas zijn er geen gevallen bekend waarbij Liander de kosten voor een wissel van een smeltzekering naar een automaat op zich neemt. Dit is een keuze van de klant en niet van Liander daardoor bent u er zelf verantwoordelijk voor en betaald u de kosten hiervoor. Door nog voor 2024 de aanvraag in te dienen betaald u minder dan de aanvraag in 2024 in te dienen zoals we u kenbaar hebben gemaakt."
betaalt

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 11:56
KaasOmelet schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:24:

Antwoord Liander:
Het is niet echt een keuze als je een sap wilt.
Dan krijg/moet je ook automaten nemen.
Althans dat was bij mij zo.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
KaasOmelet schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:35:
Dus geen woord over een gerechtelijke uitspraak en in welke gevallen wel of niet het gratis is.
Iemand enig idee waar die uitspraak is te vinden?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
Onlangs (ongeveer 10 dagen geleden) is bij mij mijn SAP geïnstalleerd. Nu heb ik deze vandaag pas in gebruik kunnen nemen omdat ik nog wat wijzigingen in de meterkast moest aanbrengen. Nu lijkt de meter helemaal geen energieverbruik te registreren :? :X

Ik heb de bekabeling die uit de verzegelde meter komt aangesloten op een (eigen) hoofdschakelaar in de meter kast en heb zelf uiteraard niets voor of aan de meter van Enexis veranderd.

Om aansluit- of afleesfouten uit te sluiten heb ik:
  • De hoofdschakelaar achter het PAP uitgeschakeld
  • Alleen de verbruiker op het SAP blijft werken en is ook daadwerkelijk ingeschakeld
  • Vermogen op PAP is 0.000kW (live vermogen afgelezen van scherm op meter, niet via P1/app/website)
  • Ook het vermogen op SAP is 0.000kW (live vermogen afgelezen van scherm op meter, niet via P1/app/website)
  • Bij het uitschakelen van de hoofdzekering (3 zekeringsautomaten) valt alle apparatuur achter het SAP en PAP uit. Ook de meters worden dan uitgeschakeld.
Er wordt nergens vermogen of verbruik geregistreerd. De LED die normaal hoort te knipperen voor iedere verbruikte puls knippert niet. Het energieverbruik in kWh op de meter blijft voor alle telwerken op 0 kWh staan.

Ik had niet verwacht de extra meter zo snel terug te verdienen :+ ;) Ik heb Enexis gecontacteerd via e-mail omdat ze alleen op werkdagen bereikbaar zijn, dit zal dus tot dinsdag moeten wachten.

Is er iemand toevallig bekend met deze situatie of heeft andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
davasch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:41:

Ik had niet verwacht de extra meter zo snel terug te verdienen :+ ;) Ik heb Enexis gecontacteerd via e-mail omdat ze alleen op werkdagen bereikbaar zijn, dit zal dus tot dinsdag moeten wachten.

Nou zijn er mensen die in zo'n situatie alles over de SAP zouden laten lopen behalve het terugleveren. Die mensen zouden dan uiteraard niet in de gaten hebben dat eea niet loopt zoals het hoort en afwachten totdat de netbeheerder dat in de gaten krijgt... Maar dat zou niet zo netjes zijn. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
davasch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:41:
Onlangs (ongeveer 10 dagen geleden) is bij mij mijn SAP geïnstalleerd. Nu heb ik deze vandaag pas in gebruik kunnen nemen omdat ik nog wat wijzigingen in de meterkast moest aanbrengen. Nu lijkt de meter helemaal geen energieverbruik te registreren :? :X

Ik heb de bekabeling die uit de verzegelde meter komt aangesloten op een (eigen) hoofdschakelaar in de meter kast en heb zelf uiteraard niets voor of aan de meter van Enexis veranderd.

Om aansluit- of afleesfouten uit te sluiten heb ik:
  • De hoofdschakelaar achter het PAP uitgeschakeld
  • Alleen de verbruiker op het SAP blijft werken en is ook daadwerkelijk ingeschakeld
  • Vermogen op PAP is 0.000kW (live vermogen afgelezen van scherm op meter, niet via P1/app/website)
  • Ook het vermogen op SAP is 0.000kW (live vermogen afgelezen van scherm op meter, niet via P1/app/website)
  • Bij het uitschakelen van de hoofdzekering (3 zekeringsautomaten) valt alle apparatuur achter het SAP en PAP uit. Ook de meters worden dan uitgeschakeld.
Er wordt nergens vermogen of verbruik geregistreerd. De LED die normaal hoort te knipperen voor iedere verbruikte puls knippert niet. Het energieverbruik in kWh op de meter blijft voor alle telwerken op 0 kWh staan.

Word er ook geen teruglevering geregistreerd als je een verbruiker aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
RikHa schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:32:
[...]

Iemand enig idee waar die uitspraak is te vinden?
Iemand? Ik heb voor die automaten iets van een kleine 600 betaald. Als ik kan verwijzen naar die uitspraak ga ik proberen dat bedrag terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Ik zit met een SAP die ik niet meer kan gebruiken ivm de lage TLV tarieven. Is er nog een reden om de SAP aan te houden? Met de PAP zit ik nog met een 1.5 jaar contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De 1.5jaar erna alvast vastleggen zodat je vrij bent TLV boetes etc? Dmv 3-jarig GC…. Is wel redelijk lange termijn en de baten zijn nog onbekend.

Of Dynamisch om te handelen met thuisaccu?

Maar dat had je zelf ook kunnen verzinnen, dat zijn de standaard usecases in dit topic.
Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.