Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
bbbrumbrum schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:20:
De 1.5jaar erna alvast vastleggen zodat je vrij bent TLV boetes etc? Dmv 3-jarig GC…. Is wel redelijk lange termijn en de baten zijn nog onbekend.

Of Dynamisch om te handelen met thuisaccu?

Maar dat had je zelf ook kunnen verzinnen, dat zijn de standaard usecases in dit topic.
Klopt. PAP zit al bij GC (5jaar waarvan nog 1.5 jaar over). Accu heb ik niet. Ik vroeg me gewoon af of er nog meer opties zijn of dat ik de SAP beter kan later verwijderen. Ook gezien je in 2025 via apart contract mag salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
biggydeen2 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Klopt. PAP zit al bij GC (5jaar waarvan nog 1.5 jaar over). Accu heb ik niet. Ik vroeg me gewoon af of er nog meer opties zijn of dat ik de SAP beter kan later verwijderen. Ook gezien je in 2025 via apart contract mag salderen.
Als ik t sap eindelijk heb wil ik dynamisch op de ene doen en vast op de ander, dan kan je bij negatieve tarieven je zonnepanelen op t vaste contract zetten en je verbruik op dynamisch.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Makrolon schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Als ik t sap eindelijk heb wil ik dynamisch op de ene doen en vast op de ander, dan kan je bij negatieve tarieven je zonnepanelen op t vaste contract zetten en je verbruik op dynamisch.
Dat is inderdaad wel een plan. Maar ik zit nog minstens 1.5 voor tarieven op vast die nergens ook maar in de buurt komen. Hogere TLV dan op mijn huidige vast is er ook niet. Dus ben ik aan het bijbetalen want er moet verplicht een contract op de SAP. Ik denk er dus sterk over om hem te laten verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

biggydeen2 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Dat is inderdaad wel een plan. Maar ik zit nog minstens 1.5 voor tarieven op vast die nergens ook maar in de buurt komen. Hogere TLV dan op mijn huidige vast is er ook niet. Dus ben ik aan het bijbetalen want er moet verplicht een contract op de SAP. Ik denk er dus sterk over om hem te laten verwijderen.
Belangrijkste use case is momenteel speculeren met contracten.
en ook ben ik benieuwd wat er de komende jaren allemaal gaat gebeuren, zeker als de nieuwe energiewet er is. Ik denk dat er nog genoeg situaties komen waar het lucratief is.

Momenteel verdien ik 40 euro per maand met de SAP (teruggave energiebelasting). Dit is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Fout van Tibber in mijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37
In december lag de prijs van tibber incl belastingen (ik moet/kan die meter nog salderen) te schommelen rondom de TLV van Engie (ongeveer 22 cent). Dus het heeft hier best wel een paar keer geschakeld. Dus is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvIGAqNhWzMFe_sOPcHAG3JPU74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoNo2QfIOTRf3T9ePAEtYy4v.jpg?f=fotoalbum_large

29,8 cent voor de opwek
19 cent voor gebruik.
De rest is opwek dus TLV en Gebruik TLV prijs van de vaste aanbieder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13
de Peer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Belangrijkste use case is momenteel speculeren met contracten.
en ook ben ik benieuwd wat er de komende jaren allemaal gaat gebeuren, zeker als de nieuwe energiewet er is. Ik denk dat er nog genoeg situaties komen waar het lucratief is.

Momenteel verdien ik 40 euro per maand met de SAP (teruggave energiebelasting). Dit is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Fout van Tibber in mijn voordeel.
Let wel op met dat laatste, ik zou het apart zetten want ik geloof dat ze hier later op terug kunnen komen. Ik geloof dat iemand hier dat ook aan de hand heeft gehad namelijk.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
bokkow schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Let wel op met dat laatste, ik zou het apart zetten want ik geloof dat ze hier later op terug kunnen komen. Ik geloof dat iemand hier dat ook aan de hand heeft gehad namelijk.
Bij mij ging dit 2 maanden goed (of fout, net hoe je het bekijkt), daarna is het gecorrigeerd. Maar over die 2 maanden heb ik nooit iets gehoord. (de jaarafrekening moet dan nog komen).

Mocht het zo zijn kun je er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Net Greenchoice aangemeld via een coöperatie... maar kreeg geen vraag om welke meter het betrof? Even afwachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bokkow schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Haha nou ik kan best 40 euro terugbetalen hoor ;)
Maar vorige keer ging het ook zo. Ze vroegen het niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Ferrox1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:46:
Net Greenchoice aangemeld via een coöperatie... maar kreeg geen vraag om welke meter het betrof? Even afwachten...
Inmiddels de vraag om de EAN code gehad en binnen een uur een contract. Best netjes geregeld! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25
Ferrox1 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:29:
[...]
Inmiddels de vraag om de EAN code gehad en binnen een uur een contract. Best netjes geregeld! d:)b
Dankzij jouw post ook GC aangevraagd, nu in eveneens in afwachting van contract en vraag om EAN code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Ferrox1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:46:
Via Breedschap?
Ik heb me hier wel bij aangemeld. Maar het salderen is mij nog niet duidelijk. Salderen ze per telwerk? Dal/Normaal?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Nickkie55 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Via Breedschap?
Ik heb me hier wel bij aangemeld. Maar het salderen is mij nog niet duidelijk. Salderen ze per telwerk? Dal/Normaal?
Ik heb enkeltarief aangevraagd, ik weet niet of ze dat ook hanteren. Maar in het contract staat dat ze salderen per jaar. Er is niets genoemd over welke coorperatie (die weet ik al niet meer... >:) )

Maar wellicht dat jouw vraag in dit topic al beantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
davasch schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:41:
Onlangs (ongeveer 10 dagen geleden) is bij mij mijn SAP geïnstalleerd. Nu heb ik deze vandaag pas in gebruik kunnen nemen omdat ik nog wat wijzigingen in de meterkast moest aanbrengen. Nu lijkt de meter helemaal geen energieverbruik te registreren :? :X
...
Het probleem is inmiddels opgelost! De uitvoerder is opnieuw langsgeweest en de meter zat parallel aangesloten. Hij kreeg dus netjes spanning aangeboden, maar de bekabeling naar de meterkast was afgetakt (of ja... afgetapt) vóór de meter 8)7 . Dat is inmiddels hersteld en nu werkt alles naar behoren en wordt mijn verbruik netjes geregistreerd ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Nu alles werkt heb ik nog wel een andere vraag die oppopt; hebben jullie tips hoe ik zowel de PAP als SAP het beste kan monitoren in HomeAssistant?

Aan beide meters hangt een P1-kabel en de informatie komt binnen in HomeAssistant. Mijn situatie is eigenlijk simpel, aan één meter (SAP) hangen alle verbruikers, op de andere meter (PAP) zit alleen maar opwek. Nu heb ik in het Home Assistant Energy dashboard bij Netverbruik de telwerken van het SAP opgegeven en bij Teruglevering die van de PAP. Dit werkt op zich, maar het verschil is natuurlijk wel die nu alle opgewekte energie via de meter 'Teruglevering' geregistreerd wordt (in tegenstelling tot alleen de niet verbruikte energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
davasch schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:55:
Nu alles werkt heb ik nog wel een andere vraag die oppopt; hebben jullie tips hoe ik zowel de PAP als SAP het beste kan monitoren in HomeAssistant?

Aan beide meters hangt een P1-kabel en de informatie komt binnen in HomeAssistant. Mijn situatie is eigenlijk simpel, aan één meter (SAP) hangen alle verbruikers, op de andere meter (PAP) zit alleen maar opwek. Nu heb ik in het Home Assistant Energy dashboard bij Netverbruik de telwerken van het SAP opgegeven en bij Teruglevering die van de PAP. Dit werkt op zich, maar het verschil is natuurlijk wel die nu alle opgewekte energie via de meter 'Teruglevering' geregistreerd wordt (in tegenstelling tot alleen de niet verbruikte energie).
Je kunt toch dan een sensor met t verschil maken en die gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
dennistd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 02:33:
[...]

Ik heb ze er beiden aanhangen ja, de PAP met "DSMR Reader" en de SAP met "DSMR Slimme Meter".

Zo ziet dat er dan uit (gasgrafiek even weggelaten):
[Afbeelding]
Dit is dus ook wat ik nu heb. Het nadeel is bij deze manier m.i. wel dat er geen eigenverbruik bepaalt kan worden. In weze wordt het natuurlijk ook gexporteerd via een meter, dus wellicht is dit ook wel prima zo.

Verschil: bedoel je dan 'SAP verbruik' - 'PAP opwek'? Het lijkt me dat je een virtuele kWh teller zou willen hebben die het netto verbruik meet. Enige manier die ik nu kan bedenken is dan een utility meter op een aan te maken virtuele sensor met het netto vermogen (= verbruik - opwek). Maar omdat je met een beperkte updatefrequentie zit is dat waarschijnlijk niet zo nauwkeurig?

Wellicht denk ik te moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
davasch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Dit is dus ook wat ik nu heb. Het nadeel is bij deze manier m.i. wel dat er geen eigenverbruik bepaalt kan worden. In weze wordt het natuurlijk ook gexporteerd via een meter, dus wellicht is dit ook wel prima zo.

Verschil: bedoel je dan 'SAP verbruik' - 'PAP opwek'? Het lijkt me dat je een virtuele kWh teller zou willen hebben die het netto verbruik meet. Enige manier die ik nu kan bedenken is dan een utility meter op een aan te maken virtuele sensor met het netto vermogen (= verbruik - opwek). Maar omdat je met een beperkte updatefrequentie zit is dat waarschijnlijk niet zo nauwkeurig?

Wellicht denk ik te moeilijk :P
Je kunt beide P1 meters volledig toevoegen aan het energiedashboard. Het enige is dat je eigen verbruik niet werkt als je ook je zonnepanelen in je dashboard hebt zitten. Die zal zeggen dat je alles van het net gehaald hebt (wat ook logisch is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Ik heb een SAP en PAP en 2 van deze

https://www.amazon.nl/Hag...schappelijk/dp/B00SCD72NA

1x voor verbruiksgroepen
1x voor auto

(het gaat om een 3x25A aansluiting)

Nu wil ik eigenlijk de zonnepanelen (1 groep, 1 fase) apart ook kunnen schakelen tussen SAP en PAP.

Klopt het dat nog zo'n Hager SFT440 niet geschikt daarvoor is, omdat die ene groep niet 3 fasen is?

En welke zou ik dan moeten hebben?

Klopt bovenstaande? En moet ik dan deze hebben? https://www.klusspullen.nl/hager-sft240-326160.html
(Zelfs nog duurder dan de SFT440)

[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 20-01-2024 17:03 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:58:

1x voor verbruiksgroepen
1x voor auto

Nu wil ik eigenlijk de zonnepanelen (1 groep, 1 fase) apart ook kunnen schakelen tussen SAP en PAP.

Klopt het dat nog zo'n Hager SFT440 niet geschikt daarvoor is, omdat die ene groep niet 3 fasen is?

Klopt bovenstaande? En moet ik dan deze hebben? https://www.klusspullen.nl/hager-sft240-326160.html
Nee je kunt gewoon de sft440 gebruiken hoor, alleen blijven er dan dus 2 contacten leeg maar dat geeft niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
radeoxx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:58:

1x voor verbruiksgroepen
1x voor auto

Als je ruimte wil besparen kun je eventueel voor de Hager SFT240 gaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Als je ruimte wil besparen kun je eventueel voor de Hager SFT240 gaan.
Die linkt hij zelf ook al…

Maar zoals gezegd, als ruimte geen probleem is, gewoon een SFT440 plaatsen waarbij 2 contacten ongebruikt blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Die linkt hij zelf ook al…

Maar zoals gezegd, als ruimte geen probleem is, gewoon een SFT440 plaatsen waarbij 2 contacten ongebruikt blijven.
@radeoxx Dan in ieder geval een voordeligere link ;-) https://www.idealo.de/pre...halter-sft-240-hager.html

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
Update:

Ik heb hem hier ook gevonden zonder verzendkosten

https://www.amazon.nl/dp/...MT0X&ref_=chk_typ_imgToDp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand een idee hoe ik bij een leverancier en alleen terugleveren contract kan aanvragen?
Zijn er goed betalende?
Minder goede?

Iemand al een idee als je op je adres 2x ean hebt. Wat de regeling dan gaat doen voor de alleen verbruik meter? Moet je dan toch betalen als je niet teruglevert op dat ean? Of betaal je voor teruglever meter?

Dombo71 hier, aan het verdiepen 🥴

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:03:
Iemand een idee hoe ik bij een leverancier en alleen terugleveren contract kan aanvragen?
Zijn er goed betalende?
Minder goede?

Iemand al een idee als je op je adres 2x ean hebt. Wat de regeling dan gaat doen voor de alleen verbruik meter? Moet je dan toch betalen als je niet teruglevert op dat ean? Of betaal je voor teruglever meter?

Dombo71 hier, aan het verdiepen 🥴
Heb je al iets gelezen?

Goed betalende ben je ongeveer een jaar te laat voor.

Welke regeling?

Beide meters zijn "normaal" met een "normaal" contract.
Je kunt dus naar lieve lust switchen met opwek en afname tussen beide meters.
Even ervan afgezien dat sommige hier denken dat dat wettelijk niet mag.

Je rekent voor elke meter gewoon netjes af voor de standen op de 4 telwerken van die meter, die je hebt afgesproken in het contract dat op die EAN is aangevraagd.

Zuiver terugleverpunt is weer iets heel anders dan een SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:09
bbbrumbrum schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Heb je al iets gelezen?

Goed betalende ben je ongeveer een jaar te laat voor.

Welke regeling?

Beide meters zijn "normaal" met een "normaal" contract.
Je kunt dus naar lieve lust switchen met opwek en afname tussen beide meters.
Even ervan afgezien dat sommige hier denken dat dat wettelijk niet mag.

Je rekent voor elke meter gewoon netjes af voor de standen op de 4 telwerken van die meter, die je hebt afgesproken in het contract dat op die EAN is aangevraagd.

Zuiver terugleverpunt is weer iets heel anders dan een SAP.
Ik ben in dit topic nog niemand tegengekomen die aangaf dat het wettelijk niet zou mogen om te switchen.

De wet is heel duidelijk, je mag PAP en SAP niet elektrisch met elkaar verbinden. Dus parallel voeden tijdens schakelen is verboden. Simple as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Ik ben in dit topic nog niemand tegengekomen die aangaf dat het wettelijk niet zou mogen om te switchen.

De wet is heel duidelijk, je mag PAP en SAP niet elektrisch met elkaar verbinden. Dus parallel voeden tijdens schakelen is verboden. Simple as that.
Zoek even op 'woonfunctie' in dit topic ;)

Er zijn wel degelijk regels mbt woonfunctie en SAP.
Alleen zijn de regels op meerdere manieren op te vatten en het is maar net hoe je ze leest wat het beste past :)
Alle extra meetpunten worden gebruikt voor één WOZ.
Extra meetpunten worden niet gebruikt voor woonfuncties, zoals onderhuur.
De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Homer-Simpson schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Ik zou een SAP en PAP niet gelijktijdig met elkaar verbinden nee, lijkt me vrij evident, maar goed dat dit genoteerd is idd. Je zou de kabels in de groepenkast los kunnen schroeven en af en toe met de hand van de een aan sluiten op de andere, dat mag dan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Whiskey48 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zou een SAP en PAP niet gelijktijdig met elkaar verbinden nee, lijkt me vrij evident, maar goed dat dit genoteerd is idd. Je zou de kabels in de groepenkast los kunnen schroeven en af en toe met de hand van de een aan sluiten op de andere, dat mag dan wel.
Met een break before make omschakelaar mag het ook, dan zijn ze ook nooit met elkaar verbonden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:43
Ik heb een vraag over een PAP en SAP in serie.
Worden dan de gemeten kwh van de SAP in mindering gebracht bij de PAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devlinx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:13:
Volgens mij is deze vraag irrelevant aangezien ze niet met elkaar verbonden mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
John245 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Volgens mij is deze vraag irrelevant aangezien ze niet met elkaar verbonden mogen worden.
Tuurlijk wel. Alleen de installaties achter de meters mogen niet met elkaar verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Devlinx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Tuurlijk wel. Alleen de installaties achter de meters mogen niet met elkaar verbonden zijn.
Wat ze dus wel zijn als de meters in serie staan.

Maar hoe kom je hierbij?
Enerzijds dat netbeheerders dit zo zouden installeren, en anderzijds waarom?

Standaard manier van installatie is PAP en SAP parallel na de hoofdautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Devlinx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:13:
Haha, stel je gaat de installatie aanpassen onder de hoofdmeter(wat verboden is) en ze in serie zet, dan telt hij dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Haha, stel je gaat de installatie aanpassen onder de hoofdmeter(wat verboden is) en ze in serie zet, dan telt hij dubbel.
Wat bij teruglevering dubbele pret is })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yRteX6pjPyq3fT2Bjik7fSEXGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLFf7ti5wzgzSNSXV2NrwDTz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Ik wist niet dat het kon.
Zie geen potentieel voordeel te behalen uit de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:01:
[...]

De links zeggen het al: zakelijk.
Ja klopt, maar dat was de vraag niet. Vraag is of de meting van de PAP wordt verminderd met de meting van de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Devlinx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:14:
[...]

Ja klopt, maar dat was de vraag niet. Vraag is of de meting van de PAP wordt verminderd met de meting van de SAP.
Nee het zijn gewoon 2 losse meters... Het enige wat ze delen is de hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:48:
[...]

Nee het zijn gewoon 2 losse meters... Het enige wat ze delen is de hoofdaansluiting.
Dank voor je antwoord maar ik vind het heel verwarrend want in serie delen de meters niet de hoofdaansluiting.
Ik ben me aan het orienteren op een SAP. Als ik bij Enexis het aanvraagformulier invul (gewoon als particulier) dan is een van de eerste vragen of ik de SAP serieel achter de PAP of parallel wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Devlinx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 01:01:
[...]

Dank voor je antwoord maar ik vind het heel verwarrend want in serie delen de meters niet de hoofdaansluiting.
Ik ben me aan het orienteren op een SAP. Als ik bij Enexis het aanvraagformulier invul (gewoon als particulier) dan is een van de eerste vragen of ik de SAP serieel achter de PAP of parallel wil hebben.
Jawel dan delen ze ook de hoofdaansluiting.

In serie is het hoofdzekering-pap-sap en paralel is is het hoofdzekering-pap/sap.

Je wil hem in de usecase waar dit topic voor is altijd parallel lijkt me. Je moet die 2 meters gewoon zien net als 2 aparte huizen met hun eigen meter. Qua meting onafhankelijk en elk een eigen contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Devlinx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 01:01:
[...]

Aanvraagformulier = mijnaansluiting.nl?

Kan me niet heugen dat ik die vraag heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:27:
[...]

Aanvraagformulier = mijnaansluiting.nl?

Kan me niet heugen dat ik die vraag heb gehad.
Uitleg :
Seriële aansluitmethode
Hierbij wordt "NA" de hoofdzekering de kabel opgesplitst in twee of meerdere kabels waarbij daarna de KWh-meters worden geplaatst. De doelstelling hiervan is eenmalig op 1 "wellicht grotere zekering afgezekerd.
Plaatje van Stedin: Seriële aansluitmethode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGsE6X3Kz-5AefprX7iv87O7K8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfjg7tjd1KvGioUlPtFhn1zS.png?f=fotoalbum_large

Parallelle aansluitmethode
Hierbij word "VOOR" de hoofdzekering de kabel afgetakt en gebracht naar een secondaire kast. Waarbij ook weer een hoofdzekering word geplaatst. en na iedere hoofd zekering een KWh meter word geplaatst.
Doelstelling hiervan iedere aansluiting zijn eigen hoofdzekering
Plaatje uit een PvE tbv een Parallele aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Mq7YRWSS6t7aICrtA7Ht_mPNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oBUi0SNcQ7zmyXmmsglSimR8.png?f=user_large

Dus bijna iedereen heeft met een PAP/SAP aansluiting een seriële aansluiting achter 1 hoofdzekering. En een groote bedrijfs "verzamel" gebouwen vind je vaak de pararallele variant.

@bbbrumbrum Had in z'n geheel over jou post heen gelezen, maar daar stond het ook al. :)

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 02-02-2024 15:39 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Altijd geleerd dat je bij serieel de spanning deelt 🙃

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
psdata schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Uitleg :
Seriële aansluitmethode
Hierbij wordt "NA" de hoofdzekering de kabel opgesplitst in twee of meerdere kabels waarbij daarna de KWh-meters worden geplaatst. De doelstelling hiervan is eenmalig op 1 "wellicht grotere zekering afgezekerd.
[Afbeelding]

Hierbij word "VOOR" de hoofdzekering de kabel afgetakt en gebracht naar een secondaire kast. Waarbij ook weer een hoofdzekering word geplaatst. en na iedere hoofd zekering een KWh meter word geplaatst.
[Afbeelding]

Dus bijna iedereen heeft met een PAP/SAP aansluiting een seriële aansluiting achter 1 hoofdzekering. En een groote bedrijfs "verzamel" gebouwen vind je vaak de pararallele variant.

@bbbrumbrum Had in z'n geheel over jou post heen gelezen, maar daar stond het ook al. :)
Bij Stedin leggen ze het wel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVkiVMn2S3lWT6vwPWQkJrOPX_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtSW9flBktVWA28jnX6kPXlk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Uitleg :
Seriële aansluitmethode
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt mij dat je bij jouw parallelle aansluiting niet meer over een sap plaat maar gewoon over een extra aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Laatst online: 22:33

HE1

[...]

Uitleg :
Seriële aansluitmethode
[Afbeelding]
Waarom wordt dit serieël genoemd want na de hoofdzekering worden beide afgetakt met aparte meters, dat zou ik in principe ook parallel noemen eigenlijk. Het is nml niet zo dat beide meters achter elkaar zitten, dan zou ik het wel seriël noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HE1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Waarom wordt dit serieël genoemd want na de hoofdzekering worden beide afgetakt met aparte meters, dat zou ik in principe ook parallel noemen eigenlijk. Het is nml niet zo dat beide meters achter elkaar zitten, dan zou ik het wel seriël noemen.
Dit klopt ook niet, is door anderen al gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Laatst online: 22:33

HE1

bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Dit klopt ook niet, is door anderen al gecorrigeerd.
Hiervoor is geopperd om b.v. zonnepanelen op een SAP te plaatsen met andere leverancier...maar hoe werkt het dan met salderen met je leverancier van je PAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HE1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Hiervoor is geopperd om b.v. zonnepanelen op een SAP te plaatsen met andere leverancier...maar hoe werkt het dan met salderen met je leverancier van je PAP?
Dat werkt niet. Met PAP/SAP kun je effectief stoppen met salderen, dat was vorig jaar een goed idee toen TLV stuk hoger was dan saldeerwaarde.

Of halverwege het jaar, als je PAP dicht hebt gesaldeerd, wisselen naar dynamisch of andere contract op SAP.

[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mijn Innovacontract (PAP) loopt binnenkort af en daar lever ik nu alles (6000 kWh) op terug.

Bij Tibber heb ik een dynamisch contract op de SAP voor alle verbruik (3500 kWh) en dat is inclusief warmtepomp.

Dat is vanaf maart niet handig meer, tenzij het Innova contract kon doorlopen met dezelfde voorwaarden (tlv gekoppeld aan kale levertarief). Dan kan de sap eruit, saldeer ik de komende jaren alles en krijg ik voor m'n overschot het meeste betaald. Ik vrees dat dat hem niet gaat worden.

Zo niet, dan moet ik salderen op een vast contract (want gratis) zonder boetes op de pap. Na 3500 kWh opwek, kan ik dan eventueel overschakelen op een contract dat meer opbrengt qua tlv (op de sap).
Waar is eigenlijk nog een lang contract zonder boetes af te sluiten?

Vraag is ook even of een sap ook nog wel uit kan of beter weg kan.

Ik heb nog geen Häger schakelaars geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
ursusMaritimus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:47:
Mijn Innovacontract (PAP) loopt binnenkort af en daar lever ik nu alles (6000 kWh) op terug.

Bij Tibber heb ik een dynamisch contract op de SAP voor alle verbruik (3500 kWh) en dat is inclusief warmtepomp.

Dat is vanaf maart niet handig meer, tenzij het Innova contract kon doorlopen met dezelfde voorwaarden (tlv gekoppeld aan kale levertarief). Dan kan de sap eruit, saldeer ik de komende jaren alles en krijg ik voor m'n overschot het meeste betaald. Ik vrees dat dat hem niet gaat worden.

Zo niet, dan moet ik salderen op een vast contract (want gratis) zonder boetes op de pap. Na 3500 kWh opwek, kan ik dan eventueel overschakelen op een contract dat meer opbrengt qua tlv (op de sap).
Waar is eigenlijk nog een lang contract zonder boetes af te sluiten?

Vraag is ook even of een sap ook nog wel uit kan of beter weg kan.

Hier heb ik Innova door laten lopen in een 4-jarig contract op PAP, dit was beschikbaar als je al klant was (ik gok nu nog).
SAP blijft nog even want ik zie nog wel gebeuren dat de uurprijzen zo vaak onder 0 gaan dat ik hier goedkoper de EV mee kan laden als voor de 7 cent TLV (icm het gereduceerde belastingtarief voor EV laden). Ik denk dan aan een handmatige omschakelaar voor de laadpaal wat dan effectief zomer/winter stand zal worden.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Srednier schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Hier heb ik Innova door laten lopen in een 4-jarig contract op PAP, dit was beschikbaar als je al klant was (ik gok nu nog).
SAP blijft nog even want ik zie nog wel gebeuren dat de uurprijzen zo vaak onder 0 gaan dat ik hier goedkoper de EV mee kan laden als voor de 7 cent TLV (icm het gereduceerde belastingtarief voor EV laden). Ik denk dan aan een handmatige omschakelaar voor de laadpaal wat dan effectief zomer/winter stand zal worden.
Wel een erg minimaal verschil dan, bij kale stroomprijs van nul betaal je iets meer dan 5 cent energiebelasting en btw tov die 7 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
ASW1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Wel een erg minimaal verschil dan, bij kale stroomprijs van nul betaal je iets meer dan 5 cent energiebelasting en btw tov die 7 cent?
Komt voor mij als omzetbelasting plichtige nog wat bij, maar dat geldt dus niet als je in de KOR zit. De auto is prive, dat betekent dat ik op die 7 cent voor het laden nog ca 6 cent BTW moet afdragen omdat dat moet op de prijs die je had moeten betalen als je geen PV had. Break even komt daarmee op een uurprijs van ca 6 cent, dat komt toch wel vaak voorbij.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Srednier schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Wat zijn de kosten eigenlijk van een sap met dynamisch contract, zonder het daadwerkelijk gebruik?
40 euro per jaar voor de sap plus vaste maandelijkse kosten bij de stroomboer, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
ursusMaritimus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Wat zijn de kosten eigenlijk van een sap met dynamisch contract, zonder het daadwerkelijk gebruik?
40 euro per jaar voor de sap plus vaste maandelijkse kosten bij de stroomboer, toch?
Afhankelijk van je netbeheerder maar bij Enexis is het inderdaad een bedrag van die orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
ursusMaritimus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Hier bij Coteq is het 27,45 per jaar voor de meterhuur van de SAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Vraag; weet iemand hoe je met een SAP, load balancing goed kan laten werken??

Ik heb thuis een SAP, wil deze voor de toekomstige elektrische auto gaan gebruiken. Verder krijg ik een full-electric warmtepomp en kook elektrisch.

Als ik een load balancer heb voor in de P1 meter (oa Tibber), dan moet ik deze in de PAP pluggen, ondanks dat ik Tibber op m'n SAP heb??

Of is load balancing via van die meetklemmen een beter idee? Dan krijg je 3 klemmen (voor over L1, L2 en L3) ... Maar beter zou 1 grote klem zijn over de kabel vanuit de grond naar de meter ... Kan/bestaat dit??? Weet iemand dat of heeft iemand een beter advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Whiskey48 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:53:

Ik heb thuis een SAP, wil deze voor de toekomstige elektrische auto gaan gebruiken. Verder krijg ik een full-electric warmtepomp en kook elektrisch.

Als ik een load balancer heb voor in de P1 meter (oa Tibber), dan moet ik deze in de PAP pluggen, ondanks dat ik Tibber op m'n SAP heb??

Of is load balancing via van die meetklemmen een beter idee? Dan krijg je 3 klemmen (voor over L1, L2 en L3) ... Maar beter zou 1 grote klem zijn over de kabel vanuit de grond naar de meter ... Kan/bestaat dit??? Weet iemand dat of heeft iemand een beter advies?
Ct klemmen en dan zowel de draad vanaf de hoofdschakelaar van de pap als van de sap door dezelfde klem per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Makrolon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Ct klemmen en dan zowel de draad vanaf de hoofdschakelaar van de pap als van de sap door dezelfde klem per fase.
Ah, door dezelfde klem, dat kan idd. Even opnieuw bedraden maar dat zou evt kunnen ja. Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 18-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Ah, door dezelfde klem, dat kan idd. Even opnieuw bedraden maar dat zou evt kunnen ja. Thanks!
Alternatief is zelf de P1 telegrammen onderscheppen, optellen en doorsturen naar je paal. Beetje afhankelijk waar je skills liggen wat voor je de beste/makkelijkste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik doe het zelf in Home Assistant. Dan bepaal je dus zelf wanneer je de auto langzamer laat laden en ook gebaseerd op PAP, SAP of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Ik doe het zelf in Home Assistant. Dan bepaal je dus zelf wanneer je de auto langzamer laat laden en ook gebaseerd op PAP, SAP of beide.
Welke lader gebruik je hiervoor? Op pepper staat een lader voor €140 en dan €110 voor een loadbalacer, maar deze hebben geen wifi oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson

Waarom zou je de P1 meter niet in je SAP kunnen pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Homer-Simpson schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Waarom zou je de P1 meter niet in je SAP kunnen pluggen?
dan mis je het verbruik op je PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Welke lader gebruik je hiervoor? Op pepper staat een lader voor €140 en dan €110 voor een loadbalacer, maar deze hebben geen wifi oid.
Alfen Eve. Heeft ook geen Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:59:
[...]

dan mis je het verbruik op je PAP.
Snap ik. Zit met dezelfde uitdaging. Maar omdat ik op de SAP alleen maar invoed neem ik die voor het gemak maar niet mee bij het load balancen.
Ik realiseer me nu dat ik de vraag van @Whiskey48 niet goed heb beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Homer-Simpson schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Snap ik. Zit met dezelfde uitdaging. Maar omdat ik op de SAP alleen maar invoed neem ik die voor het gemak maar niet mee bij het load balancen.
Ik realiseer me nu dat ik de vraag van @Whiskey48 niet goed heb beantwoord.
Als je enkel teruglevert op de PAP.kan dat idd, maar om dit via HA (of Homey) te regelen is eigenlijk wat leuker, dan kan je ook rekening houden met de opwekking, dus extra capaciteit beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:03:
[...]

dan kan je ook rekening houden met de opwekking, dus extra capaciteit beschikbaar.
Ja precies. dat doe ik nu ook. Hierdoor kan ik mijn 1-fase auto met 32A (7,4 kW) laden als de zon schijnt terwijl ik maar een 3x25A aansluiting heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Makkelijkst te integreren in HA is natuurlijk een SmartEVSE.

@de PeerHeb je hier gewoon een template sensor voor gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:06:
Makkelijkst te integreren in HA is natuurlijk een SmartEVSE.

@de PeerHeb je hier gewoon een template sensor voor gemaakt?
Nee in de praktijk is het iets complexer, omdat ik al het loadbalancing via HA zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Binnenkort mag ik een EV gaan rijden waarbij er thuis opgeladen moet kunnen worden.

Ik heb de meterkast redelijk vol zitten en zal e.e.a. stevig moete gaan verbouwen.
Qua plaats zit ik wat krap gezien mijn eerdere uitbreidingen, het gaat er dus om spannen.

Heeft iemand van jullie een voorbeeldfoto van de SAP naast de PAP?
Ik vrees dat ik de kast links van de bestaande meter zal moeten opofferen en vraag me af vraag me af of ze deze montageplaat ook de halve hoogte naar beneden kunnen laten zakken zodat ik een halve hoogte (12 eenheden) erboven kan gebruiken om de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar te plaatsen van waaruit de voedingskabel direct door een mantelpijp naar beneden gaat richting EV charger.
De montageplaat van de PAP zal dus een uitsparing moeten hebben om de in hoogte verschoven SAP montageplaat.
Reden waarom ik de extra ruimte graag heb is dat (zie de drie dikke kabels onder de linkerkast) ons gehele huis middels de Hager omschakelaar (midden van kast links boven) over kan schakelen van de drie Victrons in de berging, naar de oorspronkelijke Liander aansluiting mochten de Victrons er ooit uit klappen of onderhoud nodig hebben.

Het wordt dus creatief knutselen met de vraag of ik een tweede kast Links van de meterkast (waar nu de zaklampen hangen) kan verbinden met de bestaande meterkast met een flexibele leiding.
Dat geeft weer opties...

Mijn meterkast ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybLWInN7hYTZdFNgIQbcoaWJFjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxAOkdWACjTAKr7r5Adw7BmP.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bioscrasher schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:42:
Binnenkort mag ik een EV gaan rijden waarbij er thuis opgeladen moet kunnen worden.

Ik heb de meterkast redelijk vol zitten en zal e.e.a. stevig moete gaan verbouwen.
Qua plaats zit ik wat krap gezien mijn eerdere uitbreidingen, het gaat er dus om spannen.

Ik vrees dat ik de kast links van de bestaande meter zal moeten opofferen en vraag me af vraag me af of ze deze montageplaat ook de halve hoogte naar beneden kunnen laten zakken zodat ik een halve hoogte (12 eenheden) erboven kan gebruiken om de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar te plaatsen van waaruit de voedingskabel direct door een mantelpijp naar beneden gaat richting EV charger.
De montageplaat van de PAP zal dus een uitsparing moeten hebben om de in hoogte verschoven SAP montageplaat.
Reden waarom ik de extra ruimte graag heb is dat (zie de drie dikke kabels onder de linkerkast) ons gehele huis middels de Hager omschakelaar (midden van kast links boven) over kan schakelen van de drie Victrons in de berging, naar de oorspronkelijke Liander aansluiting mochten de Victrons er ooit uit klappen of onderhoud nodig hebben.

Het wordt dus creatief knutselen met de vraag of ik een tweede kast Links van de meterkast (waar nu de zaklampen hangen) kan verbinden met de bestaande meterkast met een flexibele leiding.
Dat geeft weer opties...

[Afbeelding]
Volgens mij moet de SAP er direct naast komen. Check de vele foto's die in dit topic zijn gedeeld. Je kunt selecteren op posts met een foto.

Ik denk dat het niet gaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon

Dat geeft weer opties...

[Afbeelding]
Je hebt toch ruimte in de hoogte? Hele kast naar boven verplaatsen, dan kan je er een of 2 extra rijen onder kwijt.
Gasleiding stukje opschuiven en dan in totaal 3x220mm naast elkaar geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

Dat geeft weer opties...

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkpZDoy8b_1Mh5NuL5Irg3qSbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQ1GQqWKLUGgQLMBD46Vb26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Je hebt toch ruimte in de hoogte? Hele kast naar boven verplaatsen, dan kan je er een of 2 extra rijen onder kwijt.
Gasleiding stukje opschuiven en dan in totaal 3x220mm naast elkaar geen optie?
@Makrolon geen gek idee, an de onderkant bij de gasleiding (gelukkig ná de meter) heb ik 4mm over om de linker aansluitbox (lege hoofdzekeringenkast) te plaatsen en daarboven de meterplaat.
Ik denk dat ik alles op een nieuwe plaat veastzet die 1 cm boeb de gas en waterleiding zweeft zodat ik drie kasten naast elkaar kan zetten boven de PAP en SAP.
Leiding naar tuinhuis, naar berging (victron voeding) en van berging terug naar de meterkast voor de huisaansluiting kan ik aan de linkerwat plaatsen plus kleine kast voor verlenging kabels.

Wordt een hele operatie.
Alternatief wordt de water en gasleiding naar linkerwand brengen maar daar hoort een installateur bij die me gas kan (maar vooral mag) werken met ditto kosten.

Plan A kan ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@John245 dank voor het inkijkje van de netbeheerder sectie 8)
Wordt dus gehele sloop en waarschijnlijk ook 12 nieuwe automaatjes die maar 1 eenheid breed zijn ipv de huidige 2 van de oude aardlekautomaatjes.
Vrouwlief kwam met een mooie suggestie: waarom niet alles naar links schuiven zodat er rechts een SAP met onderliggende kast kan worden geplaatst.
Nu dus de waterleiding en de gasleiding verplaatsen naar de wand en Bob's your Uncle!

[ Voor 24% gewijzigd door bioscrasher op 24-02-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bioscrasher schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:40:
[...]

@John245 dank voor het inkijkje van de netbeheerder sectie 8)
Wordt dus gehele sloop en waarschijnlijk ook 12 nieuwe automaatjes die maar 1 eenheid breed zijn ipv de huidige 2 van de oude aardlekautomaatjes.

Meer ruimte en met drie kasten naast elkaar wel plek om alles te huisvesten, incluis 3fase aardlekautomaat slash hoofdschakelaar.
Jammer dat er een tweede leiding moet komen van de meterkast naar het tuinhuis omdat de bestaande 5x6mm2 kabel helaas nodig is voor de twee Fronius omvormers.
Wellicht een nieuwe flexibele 75mm mantelbuis leggen maar dat wordt graafwerk.
Dat wordt een hele operatie. Hoe ga je die drie (3) kabels links omleggen? Ik hier vorig jaar ook een hele operatie gehad. Maar door goed te plannen waren de stroomonderbrekingen acceptabel.

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 24-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

John245 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Dat wordt een hele operatie. Hoe ga je die drie (3) kabels links omleggen? Ik hier vorig jaar ook een hele operatie gehad. Maar door goed te plannen waren de stroomonderbrekingen acceptabel.
@John245 als ik alles naar links schuif kunnen de kabels - ik heb een meter reserve in eenbocht in de kruipruimte liggen :P - gewoon blijven zitten.
ABB heeft mooi spul maar ik baal ervan dat er bij dit oude ontwerp geen verzamelpunt is waar van af je alle aansluitingen kunt aftakken. Die rottige friemelgaatjes waar je met veel pijn en moeite 6mm2 adereindhulzen in krijgt gefrommeld zijn niet meer an deze tijd.
Met de huidige prijzen een nieuwe meterkast kopen gaat me wat ver voor een EV laadpunt, ik had net alles zo'n beetje uitgevogeld...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGDQ3InIet5XwWvNd0usc2LWRfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Knz5BHjFDTJSADxWGPoxaXV2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

ursusMaritimus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:47:
Zoals eerder aangegeven zijn die dingen 'spotgoedkoop' via Amazon. Ik heb er eentje besteld (open doos geval (~33€) en daardoor met gratis Prime verzending nog goedkoper dan de goedkoopste aanbieder (<40€/s en 8€ verzending).
Kan toch bijna niet dat die dingen >>150€ kosten bij gewone Nederlandse zaken en voor minder dan 40€ op Amazon staan?

Van degene die ik kreeg heb ik het serienummer ingevuld via Hager om echtheid te controleren en dit levert het volgende op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H84rHWKdZiD2dcbes1LADRGfZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E42CPl2PZSny5rOlDFrEbXhO.png?f=fotoalbum_large

het ticket dat ik heb aangemaakt omdat het geen functie toont en ik het daardoor dus nog steeds niet vertrouw, daar reageert Hager (de afgelopen twee weken in ieder geval) niet op.

[ Voor 10% gewijzigd door R-P op 25-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
R-P schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Zoals eerder aangegeven zijn die dingen 'spotgoedkoop' via Amazon. Ik heb er eentje besteld (open doos geval (~33€) en daardoor met gratis Prime verzending nog goedkoper dan de goedkoopste aanbieder (<40€/s en 8€ verzending).
Kan toch bijna niet dat die dingen >>150€ kosten bij gewone Nederlandse zaken en voor minder dan 40€ op Amazon staan?

Van degene die ik kreeg heb ik het serienummer ingevuld via Hager om echtheid te controleren en dit levert het volgende op:
[Afbeelding]

het ticket dat ik heb aangemaakt omdat het geen functie toont en ik het daardoor dus nog steeds niet vertrouw, daar reageert Hager (de afgelopen twee weken in ieder geval) niet op.
Amazon werkt anders, die kijkt naar de kale inkoopprijs en zet daar een relatief kleine provisie op. (Massa zorgt voor (grote) winsten)

Veel amdere sites kijken naar het type product en wat het voor iemand waard zou zijn. Qua techniek is die €40 te rechtvaardigen, die €150 zijn veel en veel en veel en veel en veel te hoog. Zo verdien je nog en goede boterham, ook op kleine volumes.

Kijk eens op idealo.de, dan zie je dat de meeste Duitse winkels hem tegen de normale prijs verkopen. (Marktwerking in een grotere markt) .
Zoals wel meer onderdelen trouwens, is gewoon goed geld verdienen in NLD als niemand de stap zet om de prijs aan te passen. Kijk daarom altijd voor de prijs ook naar Duitsland, die is in dit voorbeeld oa veel en veel dichterbij de adviesprijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 26-02-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Whiskey48 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Amazon werkt anders, die kijkt naar de kale inkoopprijs en zet daar een relatief kleine provisie op.
Veel sites kijken naar het type product en wat het voor iemand waard zou zijn. Qua techniek is die €40 te rechtvaardigen, die €150 zijn veel en veel en veel en veel en veel te hoog.

Kijk eens op idealo.de, dan zie je dat enorm veel Duitse winkels hem tegen de normale prijs verkopen. Zoals wel meer onderdelen trouwens, is gewoon goed geld verdienen in NLD als niemand de stap zet om de prijs aan te passen.
Toen ik Delft studeerde hebben we eens uitgerekend wat het kostte om een Swatch horloge te maken. Midden jaren '90 en met Zwitsers uurloon kwamen we uit op ongeveer 1 gulden en 25 cent. Dat was tot en met afschrijving op de fabriekshal en cellofaantje om het doosje en een batterijtje in het horloge...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vandaag weer een mooi voorbeeld van 'speculeren met contracten' met de SAP.

Ik heb nu 2 contracten bij Greenchoice. Het huidige contract (1 jaar vast) moet ik nog even mee doorgaan want ik sta daar flink in de min vanwege de winterperiode (warmtepomp) en 2 EV's die er mee geladen worden.

Heb nu een 2e contract bij GC afgesloten (3 jaar vast) op mijn SAP. Zonder terugleverboete en met een TLV van 11,5 cent per kWh.

Zodra contract 1 weer 'in de plus' staat qua salderen zet ik de schakelaar in de meterkast over naar mijn 3-jarig contract.

Nog altijd erg blij met mijn SAP dus. Veel mensen lijken te denken dat een SAP niet meer interessant is maar juist de flexibiliteit met meerdere contracten is onbetaalbaar!! ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
de Peer schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:14:
Vandaag weer een mooi voorbeeld van 'speculeren met contracten' met de SAP.

Ik heb nu 2 contracten bij Greenchoice. Het huidige contract (1 jaar vast) moet ik nog even mee doorgaan want ik sta daar flink in de min vanwege de winterperiode (warmtepomp) en 2 EV's die er mee geladen worden.

Heb nu een 2e contract bij GC afgesloten (3 jaar vast) op mijn SAP. Zonder terugleverboete en met een TLV van 11,5 cent per kWh.

Zodra contract 1 weer 'in de plus' staat qua salderen zet ik de schakelaar in de meterkast over naar mijn 3-jarig contract.

Nog altijd erg blij met mijn SAP dus. Veel mensen lijken te denken dat een SAP niet meer interessant is maar juist de flexibiliteit met meerdere contracten is onbetaalbaar!! ideaal.
Welk GC 3jrg contact is dat, nog af te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Welk GC 3jrg contact is dat, nog af te sluiten?
Cooperatie, was niet te missen op het forum de laatste weken/maanden. Inmiddels niet meer af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bbbrumbrum schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Cooperatie, was niet te missen op het forum de laatste weken/maanden. Inmiddels niet meer af te sluiten.
Ah, ik volgde dit topic even niet, ook niet zo handig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hier hetzelfde, gebruik de SAP nu om te hedgen met contracten.
Heb nog tot 1 juli 28 cent TLV met Engie, daarna gaat het GC 3 jarig contract lopen met 11,5 cent teruglevering maar dan eerst nog het verbruik vanaf december '23 wegsalderen op de andere meter voordat ik dat ga gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Ah, ik volgde dit topic even niet, ook niet zo handig :p
Je moet dan ook in het TLV topic zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bbbrumbrum schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Je moet dan ook in het TLV topic zijn ;)
Ahh, daar zit ik nu ook niet meer in, even aanmelden, thanks! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Ahh, daar zit ik nu ook niet meer in, even aanmelden, thanks! :p
Ja nu hoeft het niet meer. :+
of je moet blij zijn met maarliefst 5 ct TLV 1 jaar vast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
ASW1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:59:
Hier hetzelfde, gebruik de SAP nu om te hedgen met contracten.
Heb nog tot 1 juli 28 cent TLV met Engie, daarna gaat het GC 3 jarig contract lopen met 11,5 cent teruglevering maar dan eerst nog het verbruik vanaf december '23 wegsalderen op de andere meter voordat ik dat ga gebruiken.
Hier exact hetzelfde.

Vandaag officieel mijn SAP investering terugverdiend. Niet slecht in een jaar en 1,5 maand. Alles wat hij nu bespaard is pure winst. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zou het werken om op je PAP een lang vast contract te nemen en daarop je volledig verbruik te salderen en dan je overschot aan productie op de SAP aan Tibber te slijten tegen uurtarief?

Wat is tegenwoordig het beste lange contract?
Gokken op een jaar en dan betere voorwaarden of juist kiezen voor zekerheid en zo min mogelijk saldeerboete met een laaaaaaang contract.

(Innova loopt eindelijk af, tijd om keuzes te maken en de broodjes in ontvangst te gaan nemen).

PS waar staat eigenlijk dat vanaf 2025 een los contract voor teruglevering mogelijk wordt zonder sap (dus via de slimme meter). Ik meen dat dat in de update van de Energiewet zit, maar nu salderen vooralsnog onbeperkt mogelijk is ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ik heb Tibber op de PAP en GC 3 jaar (tlv €0,115) op de SAP.
Met PV de PAP vol salderen.
Op de dagen met laag of negatief tarief de PV op de SAP. Na het vol salderen van PAP de PV op de SAP.
Met de Sessy (accu) beetje schipperen tussen SAP en PAP.
De gouden tijden met hoge tlv zijn (helaas) voorbij, het gaat nu om salderen en met centen per dag.
Wat de (nabije) toekomst brengt is toch onzeker, ben nog steeds blij met de SAP, geeft opties en heeft zich toch al terugbetaald :+

[ Voor 15% gewijzigd door Simpel360 op 27-02-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:06:
Zou het werken om op je PAP een lang vast contract te nemen en daarop je volledig verbruik te salderen en dan je overschot aan productie op de SAP aan Tibber te slijten tegen uurtarief?
Uiteraard, maar dat levert weinig op. We zitten niet voor niets allemaal in het TLV topic.
Wat is tegenwoordig het beste lange contract?
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Simpel360 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:47:
Ik heb Tibber op de PAP en GC 3 jaar (tlv €0,115) op de SAP.
Met PV de PAP vol salderen.
Op de dagen met laag of negatief tarief de PV op de SAP. Na het vol salderen van PAP de PV op de SAP.
Met de Sessy (accu) beetje schipperen tussen SAP en PAP.
De gouden tijden met hoge tlv zijn (helaas) voorbij, het gaat nu om salderen en met centen per dag.
Wat de (nabije) toekomst brengt is toch onzeker, ben nog steeds blij met de SAP, geeft opties en heeft zich toch al terugbetaald :+
Je kunt toch beter op een vast contract salderen? Dat heb je 0 kosten.
Doe je dat dynamisch, dan heb je per geleverde én teruggeleverde kWh een vergoeding. En bij veel opbrengst lage prijzen en veel gebruik hoge prijzen.

Business case voor een batterij is dan ook foetsie. Ik heb voorlopig nog geen EV centjes en in een tussenwoning mag ik niet zelf over of door de stoep laden.

Het overschot zoek ik dan de hoogste tlv voor. Zal dat topic nog eens uitpluizen, maar GC is alweer voorbij met de kans om af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
ursusMaritimus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Je kunt toch beter op een vast contract salderen? Dat heb je 0 kosten.
Doe je dat dynamisch, dan heb je per geleverde én teruggeleverde kWh een vergoeding. En bij veel opbrengst lage prijzen en veel gebruik hoge prijzen.

Business case voor een batterij is dan ook foetsie. Ik heb voorlopig nog geen EV centjes en in een tussenwoning mag ik niet zelf over of door de stoep laden.

Het overschot zoek ik dan de hoogste tlv voor. Zal dat topic nog eens uitpluizen, maar GC is alweer voorbij met de kans om af te sluiten.
Het is schipperen voor een €0,01, dat klopt.
Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.