Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Toch nog even de vraag hier stellen (volgens mij het best passende forum topic):
Ik kan bij Innova met 4 jaar vast verlengen op m'n PAP. Lijkt me een nobrainer toch om daar het volledige verbruik te salderen, toch?
Hooguit nog even vaste kosten vergelijken.

En dan voor het overschot naar de SAP te schakelen voor maximale (nou ja) tlv. Het lijkt erop dat Tibber daarvoor het meest gunstig is en daar zit ik al. Dus daar wacht ik dan de eerste maandfactuur wel af met alleen pv-opbrengst en geen verbruik.

Hagers voor flexibiliteit zijn besteld.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:29:
Toch nog even de vraag hier stellen (volgens mij het best passende forum topic):
Ik kan bij Innova met 4 jaar vast verlengen op m'n PAP. Lijkt me een nobrainer toch om daar het volledige verbruik te salderen, toch?

En dan voor het overschot naar de SAP te schakelen voor maximale (nou ja) tlv. Het lijkt erop dat Tibber daarvoor het meest gunstig is en daar zit ik al. Dus daar wacht ik dan de eerste maandfactuur wel af met alleen pv-opbrengst en geen verbruik.

Nogmaals : vreemde strategie. Tibber heeft geen hoge tlv. Zie daarvoor het andere topic.

Wat denk je te bereiken met Tibber? Je moet daar juist regelmatig betalen voor terug leveren (negatieve energieprijs)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Nogmaals : vreemde strategie. Tibber heeft geen hoge tlv. Zie daarvoor het andere topic.

Wat denk je te bereiken met Tibber? Je moet daar juist regelmatig betalen voor terug leveren (negatieve energieprijs)
O ja, dat is waar 8)7. En dat vooral op zonnige dagen met veel wind. Op die dagen zou ik van SAP naar PAP kunnen schakelen voor terugleveren (salderen) en dan op dagen met hoger tarief weer naar PAP.

4000 verbruik - 6000 opbrengst, dus over het jaar 4000 naar de PAP en de rest naar de SAP.

Kan eens een maandje of wat proberen bij Tibber een hoog gemiddelde te scoren door regelmatig om te schakelen, toch?

Tibber zie ik nooit staan daar (tlv topic), soms iets voor Frank Energie of andere variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:16
ursusMaritimus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:29:

Lees mijn hele lange post hier in dit topic eens door. Ik heb tibber en straks engie met 11,5 cent tlv. Je kunt dit zo niet doen, je snijdt jezelf gegarandeerd in de vingers. Houd rekening met salderingsperiodes is de truc. Schakel om (mits je meer teruglevert dan verbruikt en zeker weet dat je alles saldeerd op je vaste tarief) op tlv prijs tussen tibber en je vast contract. Salderen is per heel jaar vanaf je contract datum.

Kortom, het is complexer dan je nu schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ferrox1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Lees mijn hele lange post hier in dit topic eens door. Ik heb tibber en straks engie met 11,5 cent tlv. Je kunt dit zo niet doen, je snijdt jezelf gegarandeerd in de vingers. Houd rekening met salderingsperiodes is de truc. Schakel om (mits je meer teruglevert dan verbruikt en zeker weet dat je alles saldeerd op je vaste tarief) op tlv prijs tussen tibber en je vast contract. Salderen is per heel jaar vanaf je contract datum.

Kortom, het is complexer dan je nu schetst.
Dank voor het meedenken.

Plan is om op de SAP op een vast (jaar)contract alles te verbruiken (4000 kWh) en daarop evenveel te terug te leveren en dus alles te salderen. En dat gerekend over een contractjaar inderdaad.

Het overschot kan ik dan mee spelen om nog zoveel mogelijk opbrengst te krijgen. In principe kan ik dan toch om de dag (of zelfs vaker) schakelen zolang ik maar in een jaar 4000 kWh naar de SAP leidt?

En dan alleen aan Tibber leveren als ze goede prijzen bieden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Mijn ervaring is dat je soms een paar uur per dag (bijvoorbeeld 4-5 uur, midden op de dag) schakelt. Dus een hele dag omzetten heeft dan eigenlijk geen extra effect.

Maar je weet nooit wat de prijzen straks gaan doen. En ook tibber saldeert.. ook iets om rekening mee te houden. Want anders kun je na een jaar een onaangename verrassing krijgen. Door middel van het terug betalen van te veel uitgekeerde belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Dank voor het meedenken.

Plan is om op de SAP op een vast (jaar)contract alles te verbruiken (4000 kWh) en daarop evenveel te terug te leveren en dus alles te salderen. En dat gerekend over een contractjaar inderdaad.

Het overschot kan ik dan mee spelen om nog zoveel mogelijk opbrengst te krijgen. In principe kan ik dan toch om de dag (of zelfs vaker) schakelen zolang ik maar in een jaar 4000 kWh naar de SAP leidt?

En dan alleen aan Tibber leveren als ze goede prijzen bieden :)
De momenten dat Tibber goede prijzen heeft, heb jij geen PV-opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Eens! Dat is in ieder geval de reden waarom Tibber in combinatie met pv nooit handig is.
Want energieboeren met variabele tarieven salderen hooguit per tariefperiode (= per uur) dus daar ga je altijd het schip mee in. Of het nou TIbber, Frank, ANWB of we dan ook is. Plus: ze rekenen een bedrag per geleverde kWh aan kosten en ook per teruggeleverde kWh.

Met de tlv's van tegenwoordig moet ik zien aan gemiddeld 9 cent per kWh te komen. Moet alleen zorgen dan 4000 van de 6000 naar de PAP gaan en de rest naar de SAP over een jaar bezien. Heel andere use case dus.

Ik ga het denk ik gewoon een paar maanden proberen. Tibber heeft hele duidelijke facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
de Peer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Een negatieve energieprijs is ook een kans om te verdienen. Stroom gebruiken bij een extreem negatieve energieprijs zijn inkomsten. Moet je natuurlijk wel thuis zijn om al je apparaten aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

KaasOmelet schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Een negatieve energieprijs is ook een kans om te verdienen. Stroom gebruiken bij een extreem negatieve energieprijs zijn inkomsten. Moet je natuurlijk wel thuis zijn om al je apparaten aan te zetten.
Klopt. Op die dagen zou ik mijn hele huis even naar de SAP kunnen zetten en dan gelijk de auto van de buurman gratis laden ;)

Maar inclusief BTW en alles negatieve prijzen komt (nog) niet zo heel vaak voor.

Vandaar wel de Hagers besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:57:
[...]

De momenten dat Tibber goede prijzen heeft, heb jij geen PV-opbrengst
Andere vraag ging over 4 jaar Innova vast. Zonder (netto) verbruik komt dat op bijna min 110 euro per jaar en zie nergens nog meer teruggave staan. Dat is dan toch een nobrainers als de discussies op de verschillende topics hier volg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Wat ik mij even afvraag, indien je op zowel de SAP als PAP geregistreerd bent als zonnepanelen eigenaar (wat altijd het geval is), dan ga je dus ook dubbele kosten betalen voor de regelingen die energieleveranciers gaan invoeren?

Bij engie gaan de leverkosten per dag voor zonnepanelen bezitters omhoog vanaf 1 april en bij Greenchoice gaan ze ook andere kosten rekenen. Bij Engie ga je al snel €140 per jaar meer betalen en bij Greenchoice zal dat vast een soort gelijk bedrag zijn. Dan ben je dus al €300 verder.

Ik heb nog 32 cent TLV via Engie en mijn 5 jarig contract bij greenchoice loopt nog tot juni 2025. Wat dat betreft prima maar er is nu geen enkele partij meer hoge TLV en gezien de extra kosten die berekend gaan worden voor zonnepanelen bezitters mag je dus dubbel gaan betalen indien je een SAP hebt. Dat kan toch nooit meer uit zodra de TLV laag blijft? Niet dat alles om pure winst moet draaien maar het heeft het anders nog voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:33
biggydeen2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:48:
Wat ik mij even afvraag, indien je op zowel de SAP als PAP geregistreerd bent als zonnepanelen eigenaar (wat altijd het geval is), dan ga je dus ook dubbele kosten betalen voor de regelingen die energieleveranciers gaan invoeren?

Bij engie gaan de leverkosten per dag voor zonnepanelen bezitters omhoog vanaf 1 april en bij Greenchoice gaan ze ook andere kosten rekenen. Bij Engie ga je al snel €140 per jaar meer betalen en bij Greenchoice zal dat vast een soort gelijk bedrag zijn. Dan ben je dus al €300 verder.

Ik heb nog 32 cent TLV via Engie en mijn 5 jarig contract bij greenchoice loopt nog tot juni 2025. Wat dat betreft prima maar er is nu geen enkele partij meer hoge TLV en gezien de extra kosten die berekend gaan worden voor zonnepanelen bezitters mag je dus dubbel gaan betalen indien je een SAP hebt. Dat kan toch nooit meer uit zodra de TLV laag blijft? Niet dat alles om pure winst moet draaien maar het heeft het anders nog voordelen?
Als je PV op de SAP zit dan is deze daar op geregistreerd en niet op je PAP.

Tenzij je meerdere installaties heb en sommige installaties op de PAP heb aangesloten en andere op de SAP.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
biggydeen2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:48:
Nee ik moest ze echt apart aanmelden. Je kunt de melding dat je PV hebt er ook weer af halen
Gaat per meter, niet per adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
ASW1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Nee ik moest ze echt apart aanmelden. Je kunt de melding dat je PV hebt er ook weer af halen
Gaat per meter, niet per adres.
Ik heb ze bij beiden aangemeld vanwege het schakelen van de pv tussen pap en sap.. ik zou ook niet weten hoe dat anders moet. Want enexis kwam meteen in de lucht toen ik terug ging leveren op de sap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ferrox1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ik heb ze bij beiden aangemeld vanwege het schakelen van de pv tussen pap en sap.. ik zou ook niet weten hoe dat anders moet. Want enexis kwam meteen in de lucht toen ik terug ging leveren op de sap.
Als je schakelt melding doen bij Enexis duurzaam.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Als je PV op de SAP zit dan is deze daar op geregistreerd en niet op je PAP.

Tenzij je meerdere installaties heb en sommige installaties op de PAP heb aangesloten en andere op de SAP.
Maar dat gaat niet automatisch lijkt mij. Dus elke keer zodra je switched moet je dit weer melden bij betreffende leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
biggydeen2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Maar dat gaat niet automatisch lijkt mij. Dus elke keer zodra je switched moet je dit weer melden bij betreffende leverancier?
Niet bij de leverancier maar bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
biggydeen2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Tsja, ik heb de helft op de SAP en de helft op de PAP geregistreerd. Hoeveel je opgeeft maakt volgens mij (nog) niet uit maar er moet wel wat geregistreerd zijn om in te mogen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Niet bij de leverancier maar bij de netbeheerder.
Dus de netbeheerder kan zien dat ik geen PV heb aangesloten op de PAP en dan gaat er een automatisch seintje naar mijn energieleverancier op de PAP dat ik geen panelen meer aangesloten heb? En dan wordt mijn contract/leverkosten van de leverancier weer aangepast?

Ik begrijp dat de netbeheerder dat kan zien maar het gaat vooral om de aanpassing bij de leverancier. De leverancier zou dan het contract automatisch moeten aanpassen. Gezien de leverancier mijn meter ook niet kan uitlezen lijkt het mij sterk dat dit volledig automatisch zou gaan. En dan is nog de vraag hoe de leverancier dit gaat toepassen in de praktijk.
ASW1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Tsja, ik heb de helft op de SAP en de helft op de PAP geregistreerd. Hoeveel je opgeeft maakt volgens mij (nog) niet uit maar er moet wel wat geregistreerd zijn om in te mogen voeden.
Maar dan heb je altijd dubbele kosten met de nieuwe fratsen van energieleveranciers. Bij Engie maakt het bijvoorbeeld niet uit hoeveel je hebt geregistreerd. De leverkosten per dag gaan simpelweg omhoog (verdubbeld) als je panelen hebt. Als Greenchoice dat ook doet heb je dus altijd dubbele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Misschien kun je tijdelijk je PV op de ene EAN zetten en dan op de ander een contract afsluiten zonder PV?
Die registratie heb je zo veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:40:
Misschien kun je tijdelijk je PV op de ene EAN zetten en dan op de ander een contract afsluiten zonder PV?
Ik was eigenlijk ook helemaal vergeten om mijn PV op mijn SAP aan te melden en dat terwijl ik er al wel op teruggeleverd heb volgens mij.
Nu alsnog maar gedaan. Ik heb zowel op PAP als SAP mijn volledige installatie (63 panelen) aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:40:
De netbeheerder kijkt ook naar het feit of de meter teruglevert om zo te registreren of er zonnepanelen zijn aangesloten.

Dat krijg je natuurlijk niet ongedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:43:
[...]

De netbeheerder kijkt ook naar het feit of de meter teruglevert om zo te registreren of er zonnepanelen zijn aangesloten.

Dat krijg je natuurlijk niet ongedaan.
Je kunt ook zonder PV terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Je kunt ook zonder PV terugleveren.
Dat maakt de leverancier niet uit toch? Teruglevering = teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als je teruglevert moet dat aangemeld zijn bij het portaal van de netbeheerders.
U bent wettelijk verplicht deze gegevens te registreren. Uw energieleverancier kan besluiten geen teruglevering/saldering toe te passen, wanneer u hier niet aan voldoet.
Maar je kunt dit dus altijd weer aanpassen op het portaal, omdat je geen PV installatie meer hebt, of het van PAP naar SAP hebt gezet of andersom.
Ik weet niet hoe vaak de database die door de leveranciers geraadpleegd kan worden wordt geactualiseerd maar als er geen teruglevering is geregistreerd dan neem ik aan dat je een contract zonder zonnepanelen kunt afsluiten. Dat je daarna de boel weer kunt omgooien, tsja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Ik was eigenlijk ook helemaal vergeten om mijn PV op mijn SAP aan te melden en dat terwijl ik er al wel op teruggeleverd heb volgens mij.
Nu alsnog maar gedaan. Ik heb zowel op PAP als SAP mijn volledige installatie (63 panelen) aangemeld.
Ikzelf heb het niet gedaan. PAP en SAP zitten vanuit oogpunt van de netbeheerder op dezelfde aansluiting. Het aangesloten terugleverende vermogen op die aansluiting verandert niet met een SAP, de netbeheerder hoeft daarom wat mij betreft niet iets extra’s te faciliteren op het stroomnet, vandaar dat ik ervoor kies om niet nogeens dezelfde hoeveelheid panelen aan te melden op de EAN van mijn SAP.

Áls ik al iets zou veranderen in de registratie van mijn PV systeem bij de netbeheerder, dan zou ik het 50/50 verdelen over zowel PAP en SAP. Of is dat gek gedacht?

[ Voor 3% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 02-03-2024 20:11 ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nee, lijkt mij correct gedacht en klopt met wat er over het lijntje kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 14:09
ursusMaritimus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Andere vraag ging over 4 jaar Innova vast. Zonder (netto) verbruik komt dat op bijna min 110 euro per jaar en zie nergens nog meer teruggave staan. Dat is dan toch een nobrainers als de discussies op de verschillende topics hier volg?
Waar kan je de vier jaar afsluiten? Ik zie dat innova 1 van de partijen is die terugleverkosten rekent. Vorige week nog prijzen zonder gezien maar is blijkbaar vanaf 1 maart. Tarief is afhankelijk van hoeveelheid teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:10:
[...]

Ikzelf heb het niet gedaan. PAP en SAP zitten vanuit oogpunt van de netbeheerder op dezelfde aansluiting. Het aangesloten terugleverende vermogen op die aansluiting verandert niet met een SAP, de netbeheerder hoeft daarom wat mij betreft niet iets extra’s te faciliteren op het stroomnet, vandaar dat ik ervoor kies om niet nogeens dezelfde hoeveelheid panelen aan te melden op de EAN van mijn SAP.

Áls ik al iets zou veranderen in de registratie van mijn PV systeem bij de netbeheerder, dan zou ik het 50/50 verdelen over zowel PAP en SAP. Of is dat gek gedacht?
Dat laatste heb ik ook gedaan.
Overigens is er niets aan de hand zolang er maar geen teruglevering geconstateerd wordt op PAP of SAP waarop je geen PV geregistreerd hebt.
Je kunt dus prima bijvoorbeeld terugleveren via SAP zolang je die SAP maar aangemeld hebt. Zodra je dan gaat terugleveren via PAP hangt je energieleverancier aan de bel dat je teruglevering moet aanmelden voor je PAP (op straffe van niet mogen salderen/tlv ontvangen). En PAP/SAP mag in dit verhaal ook omgekeerd zijn.
Als je de vrijheid wilt hebben om invoeding willekeurig te schakelen tussen PAP en SAP moet je beide EAN dus aanmelden.

Samenvattend:
Elke meter heeft een EAN code, wanneer je een contract afsluit moet je opgeven op welke EAN deze moet komen.
Aanmelding zonnepanelen is ook per meter/EAN, als je op een EAN wilt kunnen invoeden moet die aangemeld zijn, wanneer er geen aanmelding geregistreerd is op een EAN moet je ook een contract zonder zonnepanelen kunnen afsluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 02-03-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

jack_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Waar kan je de vier jaar afsluiten? Ik zie dat innova 1 van de partijen is die terugleverkosten rekent. Vorige week nog prijzen zonder gezien maar is blijkbaar vanaf 1 maart. Tarief is afhankelijk van hoeveelheid teruglevering.
Ik zag dat in Mijn Innova als verlengingsaanbod staan. Nergens lees ik daarin iets over een terugleverboete, dus hopelijk gaat dat nog goed (de 29e in gang gezet). Voor nieuwe klanten en contracten zie ik nu inderdaad alleen 1 jaar en met 250 euro pv-straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ASW1 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Dat laatste heb ik ook gedaan.
Overigens is er niets aan de hand zolang er maar geen teruglevering geconstateerd wordt op PAP of SAP waarop je geen PV geregistreerd hebt.
Je kunt dus prima bijvoorbeeld terugleveren via SAP zolang je die SAP maar aangemeld hebt. Zodra je dan gaat terugleveren via PAP hangt je energieleverancier aan de bel dat je teruglevering moet aanmelden voor je PAP (op straffe van niet mogen salderen/tlv ontvangen). En PAP/SAP mag in dit verhaal ook omgekeerd zijn.
Als je de vrijheid wilt hebben om invoeding willekeurig te schakelen tussen PAP en SAP moet je beide EAN dus aanmelden.

Samenvattend:
Elke meter heeft een EAN code, wanneer je een contract afsluit moet je opgeven op welke EAN deze moet komen.
Aanmelding zonnepanelen is ook per meter/EAN, als je op een EAN wilt kunnen invoeden moet die aangemeld zijn, wanneer er geen aanmelding geregistreerd is op een EAN moet je ook een contract zonder zonnepanelen kunnen afsluiten.
Goede tip, waarvoor hartelijk dank! Dat wist ik niet. Dan gaan ze wel ergens dubbel tellen, wat er aan pv op mijn dak ligt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zijn er trouwens meer mensen die hun panelen op zowel SAP als PAP aangemeld hebben?
Ik had er hier namelijk nog niet eerder over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

jack_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Op een ander forum (TLV-straf topic) vond ik deze nog voor 3 jaar Greenchoice en die werkte nog.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ursusMaritimus schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Ik zag dat in Mijn Innova als verlengingsaanbod staan. Nergens lees ik daarin iets over een terugleverboete, dus hopelijk gaat dat nog goed (de 29e in gang gezet). Voor nieuwe klanten en contracten zie ik nu inderdaad alleen 1 jaar en met 250 euro pv-straf.
Ondertussen verwijzen ze bij een verlenging naar Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-CL-2024.02.25-v3.0.pdf incl boete. Ik vraag me dus af waar ze hij jou naar hebben verwezen of gaan verwijzen. Die truc werkt nu dus zeker niet meer.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Rimco schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Ondertussen verwijzen ze bij een verlenging naar Contract-en-Productvoorwaarden-Particulier-KV-CL-2024.02.25-v3.0.pdf incl boete. Ik vraag me dus af waar ze hij jou naar hebben verwezen of gaan verwijzen. Die truc werkt nu dus zeker niet meer.
Bij mijn aanvraag verwijzen ze naarr V2.0, zonder pv-straf. Even de contractbevestiging nog afwachten. Met een beetje mazzel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 09:30
ursusMaritimus schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Op een ander forum (TLV-straf topic) vond ik deze nog voor 3 jaar Greenchoice en die werkte nog.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/
Het contract is er dan nog, maar de tlv van meer dan 10 cent niet

[ Voor 3% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 04-03-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Kiwi_Kevin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Het contract is er dan nog, maar de tlv van meer dan 10 cent niet
Kan ik iig op de pap alles tegen elkaar weg salderen zonder pv-straf. En dan op de sap nog wat voor het overschot zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
ursusMaritimus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:07:
Eens! Dat is in ieder geval de reden waarom Tibber in combinatie met pv nooit handig is.
Want energieboeren met variabele tarieven salderen hooguit per tariefperiode (= per uur) dus daar ga je altijd het schip mee in. Of het nou TIbber, Frank, ANWB of we dan ook is. Plus: ze rekenen een bedrag per geleverde kWh aan kosten en ook per teruggeleverde kWh.
Nee, dat laatste is niet het geval; die worden gedwongen de 'kosten per kWh' uit te betalen, minstens binnen het salderingsvolume. Dit komt door het modelcontract voor dynamische tarieven plus de salderingsregeling. Anders gezegd; bij een dynamisch contract is geen aparte heffing voor teruglevering toegestaan, bij variabel (6mnd) en vast wel. De ironie is dus dat niet-zonnepanelen klanten bij dynamisch binnenkort meer meebetalen aan de kosten voor wel-zonnepanelen-klanten dan bij vast- en variabel. Het kan verkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ntram schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Nee, dat laatste is niet het geval; die worden gedwongen de 'kosten per kWh' uit te betalen, minstens binnen het salderingsvolume. Dit komt door het modelcontract voor dynamische tarieven plus de salderingsregeling. Anders gezegd; bij een dynamisch contract is geen aparte heffing voor teruglevering toegestaan, bij variabel (6mnd) en vast wel. De ironie is dus dat niet-zonnepanelen klanten bij dynamisch binnenkort meer meebetalen aan de kosten voor wel-zonnepanelen-klanten dan bij vast- en variabel. Het kan verkeren.
Erg handig dus om alleen je overschot via de sap op een dynamisch contract te verpatsen. Bij te lage prijzen even terugschakelen naar de sap om daar je verbruik te salderen op een vast contract zonder panelenstraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:44
Voor wie ook nadenkt over het aanvragen van een SAP en benieuwd is naar de doorlooptijden bij Liander regio Achterhoek:

Week 1 aanvraag gedaan.
Week 11 komt HAK schouwen om de hoofdzekeringen te vervangen voor automaten.
Week 17-19 komen ze dan de automaten plaatsen en daarna gaat Liander de plaatsing van het SAP plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
WoutR schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:49:
Voor wie ook nadenkt over het aanvragen van een SAP en benieuwd is naar de doorlooptijden bij Liander regio Achterhoek:

Week 1 aanvraag gedaan.
Week 17-19 komen ze dan de automaten plaatsen en daarna gaat Liander de plaatsing van het SAP plannen.
Dus in 2025 gaat het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Kostenplaatje momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:38

Week 1 aanvraag gedaan.
Ik wacht al 1,5 jaar ofzo en nu nog geen zicht op wanneer de aannemer komt 🙈

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
Makrolon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Ik wacht al 1,5 jaar ofzo en nu nog geen zicht op wanneer de aannemer komt 🙈
Is Liander je netbeheerder? In de opdrachtbevestiging staat welke aannemer het werkt doet en vaak ook een telefoonnummer. Als je daar niet achteraan gaat, kom je nooit aan de beurt is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Duurt dat zo lang ?
Ik dacht een kwestie van een paar weken
Balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
WoutR schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Is Liander je netbeheerder? In de opdrachtbevestiging staat welke aannemer het werkt doet en vaak ook een telefoonnummer. Als je daar niet achteraan gaat, kom je nooit aan de beurt is mijn ervaring.
Ik zal eens kijken maar volgens mij heb ik dat nog niet gekregen. Ik had begin vd week gemaild en toen zei Liander dat het nog niet doorgezet was naar de aannemer omdat die nog geen capaciteit heeft.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutR
"Elektriciteitsaansluiting wijzigen naar automaten 3x25 A dmv kast" is kostenloos, heb ik ook geen discussie voor hoeven voeren.

Kosten voor SAP staat in prijslijst Liander (€279,27).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
Ik weet niet of dit hier al bekend was, maar ik kwam erachter dat Budget Energie wel een 'zonnepanelenboete' hanteert, terugleverkosten, maar alleen over het saldeerbare deel ("Saldeerbare teruglevering"), dus over je verbruik.

Met een SAP kun je dus zorgen dat er geen verbruik is en puur teruglevering. Dan betaal je geen terugleverkosten, maar krijg je de TLV. Nou is die maar 5ct, maar is wellicht voor sommigen toch interessant. (Vaste leveringskosten €13,99)

En ze hebben ook nog een actie: Gratis groene stroom in de lente én de zomer. Elk weekend van 12.00 – 17.00 uur in april t/m augustus 2024. Dus wellicht op die moment het verbruik ook via BE laten lopen (maar niet via de SAP, want dan wordt het gezien als saldeerbaar verbruik, denk ik en betaal je alsnog terugleverkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Truus01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:55:
Ik weet niet of dit hier al bekend was, maar ik kwam erachter dat Budget Energie wel een 'zonnepanelenboete' hanteert, terugleverkosten, maar alleen over het saldeerbare deel ("Saldeerbare teruglevering"), dus over je verbruik.

Met een SAP kun je dus zorgen dat er geen verbruik is en puur teruglevering. Dan betaal je geen terugleverkosten, maar krijg je de TLV. Nou is die maar 5ct, maar is wellicht voor sommigen toch interessant. (Vaste leveringskosten €13,99)

En ze hebben ook nog een actie: Gratis groene stroom in de lente én de zomer. Elk weekend van 12.00 – 17.00 uur in april t/m augustus 2024. Dus wellicht op die moment het verbruik ook via BE laten lopen (maar niet via de SAP, want dan wordt het gezien als saldeerbaar verbruik, denk ik en betaal je alsnog terugleverkosten).
ik geloof dat je het nog steeds niet snapt, salderen is gewoon een recht wat je hebt, dat recht wordt nu, in mijn ogen onterecht beperkt door de boetjes, we moeten nog op de ACM wachten tot dat ze daar een ei over hebben gelegd.
je vergeet overigens dat een SAP geld kost, jaarlijk een kleine 400 euro (afhankelijk van je netbeheerder) dat komt dus nog bovenop de circa 170 euro per jaar van de energieboer plus eenmalig aansluitkosten van circa 300 euro.
dus je SAP kost eerst eens per jaar zeker 570 euro, die moet je dus eerst eens zien terug te verdienen. Dat is dus ruim 11.400 kWh aan stroom die je bovenop je saldering als TLV moet leveren om break even te spelen, heb je dus nog geen rode cent verdient.
voor een normale consument is een SAP echt geen zinvolle investering. 8)7

vroeger kon dat wel maar toen waren de TLV ook heel anders.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:40:
[...]

ik geloof dat je het nog steeds niet snapt, salderen is gewoon een recht wat je hebt, dat recht wordt nu, in mijn ogen onterecht beperkt door de boetjes, we moeten nog op de ACM wachten tot dat ze daar een ei over hebben gelegd.
je vergeet overigens dat een SAP geld kost, jaarlijk een kleine 400 euro (afhankelijk van je netbeheerder) dat komt dus nog bovenop de circa 170 euro per jaar van de energieboer plus eenmalig aansluitkosten van circa 300 euro.
dus je SAP kost eerst eens per jaar zeker 570 euro, die moet je dus eerst eens zien terug te verdienen. Dat is dus ruim 11.400 kWh aan stroom die je bovenop je saldering als TLV moet leveren om break even te spelen, heb je dus nog geen rode cent verdient.

Een sap kost jaarlijks 40 euro, geen 400.

En die boetes mogen gewoon, dat is de nieuwe werkelijkheid.

Jij ziet duidelijk de meerwaarde van de SAP niet, omdat je niet goed geïnformeerd bent. Lees het SAP-topic eens! Het is en blijft een zeer goede investering die veel kansen biedt. Vooral mbt contractspeculatie. Ik heb hierdoor nu nog 3,5 jaar een contract met 11,5ct TLV en zonder boetes. Dat is dus zeer lucratief

Ook de tip van @Truus01 Kan zeer nuttig zijn in bepaalde situaties.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 02-04-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

Een SAP kost jaarlijks een kleine 40 euro aan meterkosten. Geen 400 euro jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:46:
[...]

Jij ziet duidelijk de meerwaarde van de SAP niet, omdat je niet goed geïnformeerd bent. Lees het SAP-topic eens! Het is en blijft een zeer goede investering die veel kansen biedt. Vooral mbt contractspeculatie. Ik heb hierdoor nu nog 3,5 jaar een contract met 11,5ct TLV en zonder boetes. Dat is dus zeer lucratief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxBCwAs8-5-XQioNdq7ISPxMa6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OgaHeTA6gFUVmXpwwUaB6dNw.png?f=user_large

en ja, ik had per vergissing het verkeerde tarief genomen ipv het Aansluitdienst, jaarlijks is dat dus circa 40 euro. bedankt voor de tip.
maar zelfs dan ligt je break even punt bij 800 kWh wat je boven op je saldering als pure TLV moet zien te verkopen, plus dat op dit moment geen enkele energieboer op jou teruglevering zit te wachten terwijl je zelfs niets afneemt. Dus zie ik het nut van dergelijk ingewikkelde constructies in de huidige markt totaal niet in.
en wat je zou kunnen salderen dat bij iemand anders als pure teruglevering is volgens mij nog dommer. 0,35 euro versus 0,05 euro. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:46:
[...]

Wat een onzin, dat soort contracten zijn er niet meer, dat jij vanuit het verleden deze nu nog hebt, ik leuk voor je, maar heeft totaal geen enkele meerwaarde in de huidige markt voor mensen die nu een nieuw contract zoeken.
en ja, in het verleden was een SAP in bepaalde situaties best een handig verdienmodel, in de huidige markt zeker niet meer.
Nu nog met een SAP, los van bv een EV die je via de werkgever verplicht bij een andere energieboer moet laten lopen, gewoon geen zinvolle investering.
anders laat maar zien dat je met de huidige nieuwe contracten daar nog voordeel uit kunt halen, terugkijken in de tijd is hierbij zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:24:
[...]

Wat een onzin, dat soort contracten zijn er niet meer, dat jij vanuit het verleden deze nu nog hebt, ik leuk voor je, maar heeft totaal geen enkele meerwaarde in de huidige markt voor mensen die nu een nieuw contract zoeken.
en ja, in het verleden was een SAP in bepaalde situaties best een handig verdienmodel, in de huidige markt zeker niet meer.
Nu nog met een SAP, los van bv een EV die je via de werkgever verplicht bij een andere energieboer moet laten lopen, gewoon geen zinvolle investering.
anders laat maar zien dat je met de huidige nieuwe contracten daar nog voordeel uit kunt halen, terugkijken in de tijd is hierbij zinloos.
Deze contracten zijn er op dit moment inderdaad niet.

Maar het is ook niet de bedoeling om achter te energiemarkt aan te hobbelen.

Als je wat vooruitloopt en de mogelijkheden zie is er in de markt voldoende voordeel te behalen.

Bijvoorbeeld PV in 2008. a) 15 jaar lang SDE subsidie; b) 20% via SEBB c) 19%) belasting teruggave. Hier meer subsidie gekregen dan de gehele installatie heeft gekost.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nou sorry dan zijn we uitgepraat. Ik lever bijdrages aan dit topic en laat zien welke kansen er zijn met een SAP. Dan kun je telkens zeggen dat ik achteraf gezien geluk heb gehad maar dam heb je het niet begrepen.
Het gaat om zelf kansen creëren en dus kunnen anticiperen op de grillen van de energiemarkt. Een SAP is daar een heel mooi middel voor.

3 of 4 weken terug was dat contract er nog wel, dus toen heb ik dat mooi af kunnen sluiten op mijn SAP met ingangsdatum in augustus.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 02-04-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:41:
[...]

Nou sorry dan zijn we uitgepraat. Ik lever bijdrages aan dit topic en laat zien welke kansen er zijn met een SAP. Dan kun je telkens zeggen dat ik achteraf gezien geluk heb gehad maar dam heb je het niet begrepen.
Het gaat om zelf kansen creëren en dus kunnen anticiperen op de grillen van de energiemarkt. Een SAP is daar een heel mooi middel voor.
Ik ben dankbaar voor je tips. Vanaf eind mei levert de SAP wat minder op dan voorheen. Maar ook na mei levert het nog steeds geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:36:
[...]

Deze contracten zijn er op dit moment inderdaad niet.

Maar het is ook niet de bedoeling om achter te energiemarkt aan te hobbelen.

Als je wat vooruitloopt en de mogelijkheden zie is er in de markt voldoende voordeel te behalen.

Bijvoorbeeld PV in 2008. a) 15 jaar lang SDE subsidie; b) 20% via SEBB c) 19%) belasting teruggave. Hier meer subsidie gekregen dan de gehele installatie heeft gekost.
Ik snap je, maar je bent weer terug aan het kijken, helaas is de huidige energiemarkt dermate van onstabiel, er hoeft maar iemand ergens op deze wereld de hik gaan krijgen of gaan kuchen en iedereen is direct in rep en roer. Dus vooruitlopen is op dit moment gewoon niet te doen. wil je save spelen kies dan nu voor langlopende contracten met de kans dat je te veel betaald, maar met net zo veel kans dat je spekkoper bent.

Toen ik vorig jaar een langdurig contract afsloot verklaarde een hoop lui mij voor gek, ik heb echter nu geen last van boetes ed en betaal ten opzichte van de huidige prijzen ook niet verkeerd.
Dus wat is wijs, niemand die je daar nu een eerlijk antwoord kan geven. Het is gewoon een grote gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:45:
[...]

Ik snap je, maar je bent weer terug aan het kijken, helaas is de huidige energiemarkt dermate van onstabiel, er hoeft maar iemand ergens op deze wereld de hik gaan krijgen of gaan kuchen en iedereen is direct in rep en roer. Dus vooruitlopen is op dit moment gewoon niet te doen. wil je save spelen kies dan nu voor langlopende contracten met de kans dat je te veel betaald, maar met net zo veel kans dat je spekkoper bent.

Toen ik vorig jaar een langdurig contract afsloot verklaarde een hoop lui mij voor gek, ik heb echter nu geen last van boetes ed en betaal ten opzichte van de huidige prijzen ook niet verkeerd.
Dus wat is wijs, niemand die je daar nu een eerlijk antwoord kan geven. Het is gewoon een grote gok.
Dat is nou precies wat je kan doen met PAP, SAP, etc.. Je kan 5 verschillende contracten afsluiten als je wil. En wat volgens mij @de Peer ook gedaan heeft een 3 jarig GC contract zondeer boete en daarnaast een dynamisch contract.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een SAP heeft in de laatste 2 jaar veel meer mogelijkheden gegeven dan daarvoor (niet op feiten gebaseerd).

Wij hebben de afgelopen 2 jaar meer contracten afgesloten dan ik in de afgelopen 10 jaar heb gedaan. Naast de gekte op de energiemarkt die er was, was het ook de SAP aansluiting die voor meer mogelijkheden zorgde. Ik lees hier nog steeds regelmatig mee, maar kan niet zo veel nieuws bijdragen omdat anderen dat veel sneller en beter doen.

- Als je maar net kan salderen heb je op dit moment hier niet veel te zoeken, maar dit was 2 jaar geleden nog anders. Dan kon je met een SAP afnemen en op je PAP terugleveren en alsnog een dikke + maken

- Heb je heel veel overschot (zelf 27kWp liggen) dan biedt een SAP ook met 5 cent nog mogelijkheden. Zelf nog tot juli 17 cent en daarna 11,5 cent

- Nu weer een dynamisch contract op de SAP met gratis stroom dagen in het vooruitzicht. Dan kan ik die 40 euro ook nog een deel terugverdienen. Maar het geeft ook mogelijkheden om snel in te spelen als de markt weer veranderd.

Een lang vast contract heeft voor en nadelen. Het geeft in de eerste plaats zekerheid, maar met een SAP geeft het ons in ieder geval ook mogelijkheden om op een veranderende energiemarkt te reageren.

Zonder de hoge TLV zaten wij hier waarschijnlijk nog steeds met 5.6kWp ipv 27kWp. De SAP heeft mij doen besluiten om ook de laatste 7kWP te leggen.

Zo is de situatie voor iedereen anders. De eenmalige kosten zijn pittig, maar met een beetje installatie niet onmogelijk terug te verdienen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Huh dus de peer mag niet terugkijken om te laten zien dat een sap zin heeft? Je kan je kansen spreiden, door 2 verschillende contracten te nemen, dat is juist in een instabiele markt zinvol. En daar heeft hij dus al zn voordeel bij gehad.

Ga je tegen iemand die vastgoed koopt als investering ook zeggen dat ie niet moet terugkijken, en dat ie het beter niet kan doen omdat de markt net een procent gezakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
[...]

400 euro per jaar ja? Het is volgens mij 3 tientjes meetkosten tweede aansluitpunt, verder niks....

Of heb je een bron hiervan?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Makrolon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:09:
[...]

Huh dus de peer mag niet terugkijken om te laten zien dat een sap zin heeft? Je kan je kansen spreiden, door 2 verschillende contracten te nemen, dat is juist in een instabiele markt zinvol. En daar heeft hij dus al zn voordeel bij gehad.

Ga je tegen iemand die vastgoed koopt als investering ook zeggen dat ie niet moet terugkijken, en dat ie het beter niet kan doen omdat de markt net een procent gezakt is?
Nee, dat zeg ik niet, overigens ben je appels met peren aan het vergelijken.

een huis kun je kopen en dan weer verkopen als investering.

energie is heel wat anders, dat koop je om het te gebruiken, vergelijk het maar met brood die je bij de bakker koopt, dat eet je op (net als je energie) en kun je dus niet even wegleggen om 3 maanden of 10 jaar later van de plank te halen en proberen dat te verkopen.

Idem met energie, die kun je ook niet weer verkopen omdat 2 jaar geleden deze gekocht hebt, wat je wel kunt is om deze tijdens de looptijd tegen de voorafgestelde prijs te gebruiken, dat tot tegenstelling van een variabel contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:14
MacD007 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:02:
[...]

energie is heel wat anders, dat koop je om het te gebruiken, vergelijk het maar met brood die je bij de bakker koopt, dat eet je op (net als je energie) en kun je dus niet even wegleggen om 3 maanden of 10 jaar later van de plank te halen en proberen dat te verkopen.

Idem met energie, die kun je ook niet weer verkopen omdat 2 jaar geleden deze gekocht hebt, wat je wel kunt is om deze tijdens de looptijd tegen de voorafgestelde prijs te gebruiken, dat tot tegenstelling van een variabel contract.
Met de juiste spullen kun je wel wat meer. Een SAP is dan erg handig. Wij kunnen hier met 23 kWp voor 11,5 cent terugleveren aan de PAP (GC) en tegelijkertijd een deel, begrensd door batterijcapaciteit van 60 kWh in de goedkoopste uren terughalen via SAP (Tibber). Vervolgens druk ik dat 's nachts nog een keer door de PAP. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

De analogie die werd gebruikt klopt in beperkte make wel in onze Nederlandse energiemarkt. Door het salderen word het verbruik in de winter in de zomer weer gecompenseerd. Mits je zonnepanelen hebt natuurlijk. De situaties dat je als particulier over een SAP denkt hebben dit meestal wel.

De afgelopen tijd heeft uitgewezen dat afwachten en pas kijken wanneer je contract bijna afloopt niet de meest gunstige benadering is in de meeste gevallen. Vooruitkijken en anticiperen (SAP geeft flexibiliteit) geeft wel mogelijkheden. Zo hebben wij hier het 3 jarige contract met 11,5 cent TLV afgesloten op de dag dat het bekend was dat we nog wel even door gaan met salderen. Nu zie je in het TLV topic nog steeds mensen die het jammer vinden dat gemist te hebben.

Zonder een SAP denk ik dat ik veel terughoudender zou zijn.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Jij zegt dat ie niet mag terug kijken omdat het in het verleden wel heeft gewerkt, dat is natuurlijk onzin, het is bij welke investering dan ook prima om te kijken hoe het in het verleden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
ik geloof dat je het nog steeds niet snapt

je vergeet overigens dat een SAP geld kost,

MacD007 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:19:
en ja, ik had per vergissing het verkeerde tarief genomen ipv het Aansluitdienst, jaarlijks is dat dus circa 40 euro. bedankt voor de tip.
maar zelfs dan ligt je break even punt bij 800 kWh wat je boven op je saldering als pure TLV moet zien te verkopen, plus dat op dit moment geen enkele energieboer op jou teruglevering zit te wachten terwijl je zelfs niets afneemt. Dus zie ik het nut van dergelijk ingewikkelde constructies in de huidige markt totaal niet in.
en wat je zou kunnen salderen dat bij iemand anders als pure teruglevering is volgens mij nog dommer. 0,35 euro versus 0,05 euro. :?
Volgens mij snap jij het juist nog steeds niet....
Om te beginnen, heb jij wel gezien in wel topic ik dit geplaatst heb?! In het SAP topic. Dus de lezers hebben zeer waarschijnlijk al een SAP, dus die eenmalige kosten hebben ze niet. Althans, daar ben ik vanuit gegaan, daarom bewust in een topic over de SAP gezet.

Overigens, wat zou ik 'nog steeds' niet snappen? Ik relateer dit verder niet direct aan een andere post van mij waar jij of iemand anders me al eens iets over uitgelegd zou moeten hebben.

Verder geef ik juist aan dat je juist met een SAP NIET hoeft te salderen (dat doe je dan maar via de PAP, of andersom) en dus dat je alles wat je opwekt (of een deel) teruglevert voor 5ct en niet saldeert. Die 800kWh is dan peanuts (en ik meen vooral voor degene die een SAP hebben, want die hebben over het algemeen aardige installaties liggen).

Nee, als je nu nog geen SAP hebt, zou ik het niet aanraden, maar mijn tip was gericht aan degene die een SAP hebben en aflopende contracten (en niet juist vrij recent nog slim een 3 jarig contract voor 11,5ct). Iemand die wellicht nu op zoek moet, (bijna) overal dezelfde lage TLV ziet en ook nog eens al die 'boetes'/terugleverkosten ziet.
Nu heb ik zelf geen SAP, dus heel precies weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat iemand juist nu toch de boel voor 5ct vastzet op een aansluiting zonder verbruik (SAP, danwel PAP) en op een andere aansluiting (PAP, danwel SAP) (al dan niet) dynamisch zijn verbruik heeft en ook daarop saldeert.

Maar ik vermoed dat jij niet in de gaten hebt gehad in welk topic je op welke mogelijkheid precies reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik snap je, maar je bent weer terug aan het kijken, ...
Dus vooruitlopen is op dit moment gewoon niet te doen.
Dus vooruitlopen is niet te doen, maar terugkijken mag niet..... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Sap kost wel meer dan 4 tientjes per jaar omdat je er ook een contract bij af moet sluiten, goedkoopste vaste leveringskosten zijn dacht ik 6 euro per maand op een dynamisch contract dus er komt altijd nog minimaal 72 euro bij.
Ik heb er ook leuk contracten mee kunnen hedgen, ook hier veel overschot en vanaf juli nog 3 jaar vast 11,5 ct TLV.
Maar denk er ook over de SAP weer weg te laten halen want ik twijfels of er in de toekomst nog veel uit te halen valt. Misschien de PV op een meetpunt zetten en dan een contract zonder PV op het andere meetpunt afsluiten en daarna de PV weer omzetten, misschien is zoiets nog gunstig in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:51
code:
1
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Maar dat wil niet zeggen dat je niet naar het verleden kan kijken of mogelijkheden te zien.
Ja de goede contracten zijn er niet meer.

Maar je kan met de SAP een aantal dingen doen:
- Speculeren met meerdere contracten
- Verlaagd energiebelasting tarief voor laden van je auto.
- Handelen op de (onbalans) markt (met accu's)

Is het zo lucratief als 1-2 jaar geleden, zeker niet.
Ik dit moment zou ik alleen een SAP aanraden als je overschot hebt en je tevreden bent met 5cent, of als je verlaagd energie tarief wilt voor laden van je auto of als je van plan bent te gaan handelen op de (onbalans) markt.

Ik zelf heb de SAP genomen omdat ik zonnepanelen nam en ik op mijn PAP een contract heb tot 1-10-2026 waarbij ik windvangers en winddelen heb voor mijn verbruik.
Ik kan kon dus niet salderen, want alles wordt al 'groen' opgewekt.

Dat heeft me met de prijzen van toen (dankzij de topics UC afgesloten toen en ENGIE als opvolger) zeker geen windeieren gelegd.

Het is voor elke situatie anders of een SAP kan, bovenal moet je het zien als een hobby.
En een hobby kost over het algemeen geld :-)

Ik ben nu aan het kijken wat te doen na Juli, denk dat het accu en handelen op de (onbalans) markt wordt.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:29:
Sap kost wel meer dan 4 tientjes per jaar omdat je er ook een contract bij af moet sluiten, goedkoopste vaste leveringskosten zijn dacht ik 6 euro per maand op een dynamisch contract dus er komt altijd nog minimaal 72 euro bij.
Ik heb er ook leuk contracten mee kunnen hedgen, ook hier veel overschot en vanaf juli nog 3 jaar vast 11,5 ct TLV.
Maar denk er ook over de SAP weer weg te laten halen want ik twijfels of er in de toekomst nog veel uit te halen valt. Misschien de PV op een meetpunt zetten en dan een contract zonder PV op het andere meetpunt afsluiten en daarna de PV weer omzetten, misschien is zoiets nog gunstig in de toekomst.
Achja ik heb ook nu 2 x Tibber op mijn SAP gehad en kreeg dan enkele maanden de teruggave energiebelasting dubbel uitgekeerd. Dus dat maakt de SAP weer gratis voor dat jaar.
Ook nog 600 euro aan refferal bonus ontvangen (OK in webshop tegoed, maar toch leuk)
Daarnaast sowieso leuk om af en toe het huis naar Tibber te schakelen op de dagen met zeer negatieve energieprijs. Even de 2 EV's volladen. Op die manier is de SAP alsnog gratis.

Voor mij is het geen hobby, maar gewoon financiële optimalisatie.

Ik denk zelf dat contract speculatie de moeite waard blijft komende jaren. Er gaat nog van alles gebeuren op de energiemarkt denk ik

Als je grootverbruiker en/of -terugleveraar bent zijn de sap kosten marginaal

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-04-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:41:
[...]

Dus vooruitlopen is niet te doen, maar terugkijken mag niet..... 8)7
Jij snapt het, een beetje dan, je mag best terugkijken als je dat wilt, je schiet er alleen niet veel mee op. Zeker wijzer wordt je er niet van. Op dit moment is het gewoon niet anders, het zijn chaotische tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RikHa schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:41:
[...]

Met de juiste spullen kun je wel wat meer. Een SAP is dan erg handig. Wij kunnen hier met 23 kWp voor 11,5 cent terugleveren aan de PAP (GC) en tegelijkertijd een deel, begrensd door batterijcapaciteit van 60 kWh in de goedkoopste uren terughalen via SAP (Tibber). Vervolgens druk ik dat 's nachts nog een keer door de PAP. ;)
Wat ik al eerder aangaf, op dit moment geloof ik niet in batterijen, het is een goed idee als veel te veel geld hebt en je wilthet net niet op straat gooien, effect is ongeveer wel het zelfde.

Daarvoor is de huidige energiemarkt gewoon veel te instabiel en vliegt alle kanten op, om dergelijke batterijen echter je ROI te halen ben je 5-7 jaar verder, op dit moment kun je nog geen 6 mnd vooruit kijken. Je kunt geluk hebben maar je loopt een giga risico.
Volgens mij is je kans in een casino beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
radeoxx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:12:
[...]

400 euro per jaar ja? Het is volgens mij 3 tientjes meetkosten tweede aansluitpunt, verder niks....

Of heb je een bron hiervan?
Het blijft lastig, dat lezen., ik zou even teruglezen, daar staat het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:50
MacD007 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:43:
[...]

Wat ik al eerder aangaf, op dit moment geloof ik niet in batterijen, het is een goed idee als veel te veel geld hebt en je wilthet net niet op straat gooien, effect is ongeveer wel het zelfde.

Daarvoor is de huidige energiemarkt gewoon veel te instabiel en vliegt alle kanten op, om dergelijke batterijen echter je ROI te halen ben je 5-7 jaar verder, op dit moment kun je nog geen 6 mnd vooruit kijken. Je kunt geluk hebben maar je loopt een giga risico.
Nooit met je laatste centen gokken.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Nooit geschoten is altijd mis.

Wie niet waagt die niet wint.

Na regen komt zonneschijn.

De tijd zal het leren.

Kansen kun je ook creëren.

On topic:
Ik ben nog steeds blij met m'n SAP en wat al eerder is genoemd geeft het ook opties.
Poosje terug ging het met 1000den tegelijk winst op jaarbasis en heeft het bij mij de ROI van een aantal zaken geen windeieren gelegd, nu is met 10tjes en is het meer hobby geworden die geen geld kost.

Of een SAP nu nog wat voor je is is persoonlijk, zie de bovenstaande one liners. Bij mij gaat de SAP er (nog) niet uit, 3jr GC :Y
:+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:14
[...]
...op dit moment kun je nog geen 6 mnd vooruit kijken.
Precies. Daarom SAP en al het andere, ik laat me niet klem zetten.

3 keer links is ook rechts.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR

Week 1 aanvraag gedaan.
Deze week (week 15) worden de hoofdzekeringen vervangen voor automaten door HAK. Dit heb ik zelf teruggekoppeld aan Liander en te horen gekregen dat de plaatsing van de SAP over 6-8 weken plaats zal vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
WoutR schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:30:
[...]

Deze week (week 15) worden de hoofdzekeringen vervangen voor automaten door HAK. Dit heb ik zelf teruggekoppeld aan Liander en te horen gekregen dat de plaatsing van de SAP over 6-8 weken plaats zal vinden.
Ik heb nogsteeds niks gehoord van dat drama bedrijf. Echt wat een kuttoko is het, als ik naar de concurrent kon zagen ze me nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 13:22
Makrolon schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb nogsteeds niks gehoord van dat drama bedrijf. Echt wat een kuttoko is het, als ik naar de concurrent kon zagen ze me nooit meer terug.
Eens. Al sinds juli vorig jaar aan het wachten en niemand weet hoe het zit of wanneer er wat komt. Gaat in dit geval om SAP en verzwaren aansluiting, zal wel op het laatste vastlopen. Drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
dnns85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:15:
[...]

Eens. Al sinds juli vorig jaar aan het wachten en niemand weet hoe het zit of wanneer er wat komt. Gaat in dit geval om SAP en verzwaren aansluiting, zal wel op het laatste vastlopen. Drama.
Ik wacht al sinds vorig jaar januari... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
Vraagje: Ik heb een pap/sap: op de pap heb ik een dynamisch contract van Zonneplan. Op de sap heb ik tot eind mei een contract van 25 cent maar ik heb nog geen nieuw contract afgesloten, gezien de huidige standen van de contracten gaat het ook lastig worden om nog iets fatsoenlijks af te sluiten.

Heeft er iemand ervaring met een pap/sap i.c.m. met een Nexus thuisbatterij van Zonneplan? Of heeft een sap dan geen zin meer?

Ps: een Nexus is een thuisbatterij die schakelt op de onbalans van het energienet, dus het is geen traditionele batterij voor alleen opslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Mmt Raaijmakers schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:11:
Vraagje: Ik heb een pap/sap: op de pap heb ik een dynamisch contract van Zonneplan. Op de sap heb ik tot eind mei een contract van 25 cent maar ik heb nog geen nieuw contract afgesloten, gezien de huidige standen van de contracten gaat het ook lastig worden om nog iets fatsoenlijks af te sluiten.

Heeft er iemand ervaring met een pap/sap i.c.m. met een Nexus thuisbatterij van Zonneplan? Of heeft een sap dan geen zin meer?

Ps: een Nexus is een thuisbatterij die schakelt op de onbalans van het energienet, dus het is geen traditionele batterij voor alleen opslag.
Al op het Nexus topic gezocht? :+
(Spoiler: wel doorlezen tot het eind :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mmt Raaijmakers schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:11:

je kunt de Nexus prima op je pap of sap gebruiken. Voordeel is dat je dan niet aan Zonneplan vast zit voor je reguliere energieverbruik en teruglevering.
Wel moet je dan even goed over dynamic load balancing aan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05 19:35
Batilan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:00:
[...]

Al op het Nexus topic gezocht? :+
(Spoiler: wel doorlezen tot het eind :) )
Thnx! Zal er eens voor gaan zitten vanavond

[ Voor 17% gewijzigd door Mmt Raaijmakers op 13-04-2024 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutR
dnns85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:15:
[...]

Als je zelf niet (heel goed) weet waar je over praat, krijg je t niet voor elkaar. Merkte ik bij Liander ook, gaat veel intern mis. Terugkoppeling en overdracht is beroerd. In mijn geval zat ik er bovenop, telkens zelf bellen met werkvoorbereiding en planning om de gang erin te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutR
WoutR schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:30:
[...]

Het ging opeens snel, dinsdag werd ik gebeld dat ze vandaag de SAP konden komen plaatsen. Ging nog wel van alles mis, de planning had foto's van de aanvraag naar de monteur gestuurd (en daar waren nog geen automaten geplaatst en was er nog geen ruimte gemaakt). Nadat de monteur mij gebeld had was hij gerustgesteld en vanochtend is alles in orde gemaakt.

Al met al dus 16 weken van aanvraag tot plaatsing. Hoorde van de planning dat ze helemaal bij zijn met de werkzaamheden (in deze regio), mogelijk dat als ik al automaten had (die door een externe aannemer geplaatst werden) ik veel sneller mijn SAP had gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

[...]

Dat het nu, op dit exacte moment, even niet interessant is omdat de huidige nieuwe contracten niet interessant zijn, zegt toch nog minder over het nut van een Sap, dan een aantal weken of maanden terug kijken?

Als ik de opties met accu’s even vergeet (want dat lijkt wel degelijk interessant, ook al blijft het afwachten in de toekomst, dat kan tegenvallen, maar dat kan net zo goed positief uitvallen).

Ik heb (net als velen) in dec mijn modelcontract bij Vattenfall verlengt op mn SAP €0,17/kWh.
Die gebruik ik tot 1juli.
Ik gok dat hij erna niet meer te verlengen valt.

In maart heb ik 3j green-choice afgesloten met €0,0115/kWh op mn PAP.
Dat is nog geen maand geleden.

Velen in dit topic hebben zo’n soort contract, en zitten voorlopig nog prima.

Nu op dit moment zijn alle interessante contract opties niet meer af te sluiten. Ok.
Maar weet jij dan waar het heengaat in de komende 3jaar?
Tot die tijd blijft het interessant voor de meesten in dit topic.

En zelfs al ben je te laat met een goed contract, kun je je kosten er echt wel uitslepen met slim wisselen met een dynamisch contract.
Zo niet, heb je gewoonweg te weinig overschot om uberhoubt een SAP te nemen. Maar dan heb je het ook niet begrepen.

En wie weet wat er in Juni of Dec gebeurd?
Twee keer per jaar gaat de boel weer aardig op de schop en dan is het de juiste kansen pakken.

Misschien zijn die er een jaar niet. Dat kan. Misschien 2 jaar niet. Misschien nooit meer?
Maar ook jij kunt niet zeggen dat dit zo blijft.

Nu een SAP bestellen, ok dat zou ik niet zo snel doen. De investering er dan nog uithalen lukt op dit moment niet, behalve met accu’s.
Maar als ik er geen had zou ik het wel in mn achterhoofd houden mocht het ooit weer interessant worden.
Maar misschien dat ze tegen die tijd een los contract teruglevering dan eens voor elkaar hebben. Dan mag de SAP eruit. Of ik knoop hem aan mn auto laders.

Edit:
Misschien begrijp je een punt niet, waardoor het niet interessant lijkt.
Als je je panelen het hele jaar op de SAP zet, dan is je verbruik niet te salderen. Dan haal je het er niet uit, ook niet met 11,5 cent.

Maar de meesten hangen hun panelen (handmatig of met een switch) ook een aantal maanden aan hun PAP. Om het verbruik te salderen.
En alleen het overschot gaat dan op de SAP.

[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-04-2024 09:53 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mud.Starrr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]

Dat het nu, op dit exacte moment, even niet interessant is omdat de huidige nieuwe contracten niet interessant zijn, zegt toch nog minder over het nut van een Sap, dan een aantal weken of maanden terug kijken?

Als ik de opties met accu’s even vergeet (want dat lijkt wel degelijk interessant, ook al blijft het afwachten in de toekomst, dat kan tegenvallen, maar dat kan net zo goed positief uitvallen).

Ik heb (net als velen) in dec mijn modelcontract bij Vattenfall verlengt op mn SAP €0,17/kWh.
Die gebruik ik tot 1juli.
Ik gok dat hij erna niet meer te verlengen valt.
verlengen wel, alleen niet meer met je oude condities, je mag al blij zijnn als je nog 5ct krijgt, mogelijk zelfs minder.
In maart heb ik 3j green-choice afgesloten met €0,0115/kWh op mn PAP.
Dat is nog geen maand geleden.

Velen in dit topic hebben zo’n soort contract, en zitten voorlopig nog prima.

Nu op dit moment zijn alle interessante contract opties niet meer af te sluiten. Ok.
Maar weet jij dan waar het heengaat in de komende 3jaar?
Tot die tijd blijft het interessant voor de meesten in dit topic.
nee, anders was ik niet meer hier maar zat op de Bahama's.
En zelfs al ben je te laat met een goed contract, kun je je kosten er echt wel uitslepen met slim wisselen met een dynamisch contract.
Zo niet, heb je gewoonweg te weinig overschot om uberhoubt een SAP te nemen. Maar dan heb je het ook niet begrepen.

En wie weet wat er in Juni of Dec gebeurd?
Twee keer per jaar gaat de boel weer aardig op de schop en dan is het de juiste kansen pakken.

Misschien zijn die er een jaar niet. Dat kan. Misschien 2 jaar niet. Misschien nooit meer?
Maar ook jij kunt niet zeggen dat dit zo blijft.
nee dat kan ik dus ook niet, alleen ik ga mijn investeringen niet op los zand bouwen maar op de nu beschikbare en valide gegevens, en die rechtvaardigen (voor mij dan) niet om geld uit het raam te gooien, en dat is exact wat je nu aan het doen bennt, je gokt op iets waar op dit moment niemand weet waar het naar toe gaat. Je hebt helemaal gelijk dat het ook positief kan uitvallen, maar de huidige data laat eerder het tegendeel zien, grof geschat zit je ergens richting 30/70. Dat is voor mij een duidelijke no-go.
Nu een SAP bestellen, ok dat zou ik niet zo snel doen. De investering er dan nog uithalen lukt op dit moment niet, behalve met accu’s.
Maar als ik er geen had zou ik het wel in mn achterhoofd houden mocht het ooit weer interessant worden.
Maar misschien dat ze tegen die tijd een los contract teruglevering dan eens voor elkaar hebben. Dan mag de SAP eruit. Of ik knoop hem aan mn auto laders.
mensen die al een SAP hebben kunnen mogelijk daar nog iets mee doen, alleen nu een nieuwe SAP laten aansluiten, (los van het feit dat je helemaal niet meer weet hoelang dat gaat duren, in bepaalde regio's kun je tot een jaar of langer wachten) is met de huidige markt veelal zonde, of je met een boer met een schuur van circa 150m lengte die vol ligt met panelen.
Edit:
Misschien begrijp je een punt niet, waardoor het niet interessant lijkt.
Als je je panelen het hele jaar op de SAP zet, dan is je verbruik niet te salderen. Dan haal je het er niet uit, ook niet met 11,5 cent.
sorry, ik weet donders goed hoe het werkt en vooral ook hoe niet niet werkt en welke installaties en systemen je daarvoor nodig hebt, dat alles is ook gewoon voor mij niet zinvol, dat het voor jou wel zinvol lijkt, prima, maar geef niet het signaal af dat een SAP een goed alternatief is voor de gemiddelde consument, want dat is het zeker niet.
Maar de meesten hangen hun panelen (handmatig of met een switch) ook een aantal maanden aan hun PAP. Om het verbruik te salderen.
En alleen het overschot gaat dan op de SAP.
dat snapte ik al, maar zoals al eerder dan moet je ook wel overschot hebben, en ook nog niet zo weinig ook, omdat een SAP ook niet gratis is, en met 5ct per kWh en nu de boetes voor terugleveren erbij, heb je wel wat overschot nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:14:
[...]
verlengen wel, alleen niet meer met je oude condities, je mag al blij zijnn als je nog 5ct krijgt, mogelijk zelfs minder.

[...]
nee, anders was ik niet meer hier maar zat op de Bahama's.

[...]
nee dat kan ik dus ook niet, alleen ik ga mijn investeringen niet op los zand bouwen maar op de nu beschikbare en valide gegevens, en die rechtvaardigen (voor mij dan) niet om geld uit het raam te gooien, en dat is exact wat je nu aan het doen bennt, je gokt op iets waar op dit moment niemand weet waar het naar toe gaat. Je hebt helemaal gelijk dat het ook positief kan uitvallen, maar de huidige data laat eerder het tegendeel zien, grof geschat zit je ergens richting 30/70. Dat is voor mij een duidelijke no-go.

[...]
mensen die al een SAP hebben kunnen mogelijk daar nog iets mee doen, alleen nu een nieuwe SAP laten aansluiten, (los van het feit dat je helemaal niet meer weet hoelang dat gaat duren, in bepaalde regio's kun je tot een jaar of langer wachten) is met de huidige markt veelal zonde, of je met een boer met een schuur van circa 150m lengte die vol ligt met panelen.

[...]
sorry, ik weet donders goed hoe het werkt en vooral ook hoe niet niet werkt en welke installaties en systemen je daarvoor nodig hebt, dat alles is ook gewoon voor mij niet zinvol, dat het voor jou wel zinvol lijkt, prima, maar geef niet het signaal af dat een SAP een goed alternatief is voor de gemiddelde consument, want dat is het zeker niet.

[...]

dat snapte ik al, maar zoals al eerder dan moet je ook wel overschot hebben, en ook nog niet zo weinig ook, omdat een SAP ook niet gratis is, en met 5ct per kWh en nu de boetes voor terugleveren erbij, heb je wel wat overschot nodig.
Waar zegt er iemand in deze discussie afgelopen 2 pagina’s uberhoubt dat een SAP voor een gemiddelde consument is?
Juist totaal niet.
Het is voor een heel specifiek doel, en het heeft nog steeds zn nut voor veel van die gevallen.

En jij hebt het nu ineens over een nieuwe SAP aanschaffen.
Ook dat zie ik nergens in de discussie tussen jou en andere terug, dat iemand uberhoubt heeft beweerd dat dat interessant is.
Ja misschien in nog specifiekere gevallen (accus). En dan nog is het een gok.
Ikzelf gaf zelf al aan dat dat geen nut heeft in het bericht waarop je reageert.
Dus ik snap je reactie totaal niet.

Vreemde discussie dit.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mud.Starrr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:19:
[...]

Waar zegt er iemand in deze discussie afgelopen 2 pagina’s uberhoubt dat een SAP voor een gemiddelde consument is?
Juist totaal niet.
Het is voor een heel specifiek doel, en het heeft nog steeds zn nut voor veel van die gevallen.

En jij hebt het nu ineens over een nieuwe SAP aanschaffen.
Ook dat zie ik nergens in de discussie tussen jou en andere terug, dat iemand uberhoubt heeft beweerd dat dat interessant is.
Ja misschien in nog specifiekere gevallen (accus). En dan nog is het een gok.
Ikzelf gaf zelf al aan dat dat geen nut heeft in het bericht waarop je reageert.
Dus ik snap je reactie totaal niet.

Vreemde discussie dit.
eerder zeer vreemde reactie, blijkbaar niet gewend om tegengas te krijgen.
Topic heet "SAP als verdienmodel ? " en nee, dat is het dus op dit moment niet meer. en daar was mijn antwoord op geplaatst, je ziet, helemaal on-topic.

Want als mensen dit topic lezen liijkt het of het allemaal honing en melk is in SAP-Land. Dat was het mogelijk ooit, maar nu zeker niet meer. jammer als je daar niet tegen kunt. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sap is en blijft zeer interessant. Ik heb alleen totaal geen motivatie meer om anderen daarvan te overtuigen. Waarom zou ik. Graag of niet hoor. Lees het topic maar. Alles is wel gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:27:
[...]

Topic heet "SAP als verdienmodel ? " en nee, dat is het dus op dit moment niet meer. en daar was mijn antwoord op geplaatst, je ziet, helemaal on-topic.

Want als mensen dit topic lezen liijkt het of het allemaal honing en melk is in SAP-Land. Dat was het mogelijk ooit, maar nu zeker niet meer. jammer als je daar niet tegen kunt. |:(
Heb je wel gelezen wat ik zeg ?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:50
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:27:
[...]

ALS mensen dit gehele topic lezen, lezen ze een nogal lange geschiedenis, met op het einde een nogal trieste (voor mij nog steeds niet helemaal) afloop.
Maar ja wie leest er nu een heel topic |:(

Het is al vaker in dit topic genoemd: denk na & reken. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:34
Heb sinds juli 2022 een SAP en voor mij komen er weer twee fijne uren aan. Op de SAP leveren mijn zonnepanelen (6075 Wp) terug aan Engie tegen afgerond € 0,22 per kWh en op mijn PAP is de elektrische auto aan het laden, wordt een wasje gedaan, staat de vaatwasser aan etc voor dadelijk € -0,09 per kWh via Tibber.

Gemiddelde kosten bij Tibber inclusief alle belastingen en dergelijke tot en met heden dit jaar € 0,14 per kWh (ga er even vanuit dat dit klopt, heb ik niet gecheckt met de facturen). Dus zelfs gemiddeld genomen kan de SAP nog prima uit in mijn geval.

Ik moet trouwens bekennen dat ik ook nog 2490 Wp aan zonnepanelen op mijn PAP heb aangesloten omdat dit niet eenvoudig anders kon. Die ga ik over een paar minuten maar even terugregelen naar 0. Blijft een centenkwestie maar is nu wel ‘leuk’ om te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Homer-Simpson op 01-05-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 12:39
Ik gebruik mijn sap nu uitsluitend om de auto op te laden met tibber. Daardoor krijg je nog dit jaar 8,5 cent energiebelasting terug per kwh en dat dekt al de kosten van de aanleg van de sap. Huis met airco en zonnepanelen zitten op de pap met een netto stroomverbruik rond de nul. Nu de dynamische prijzen vandaag weer zo dik onder nul gingen vroeg ik me af of je met een homey o.i.d. slim kan schakelen tussen pap en sap om zo de airco goedkoper te voeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

neiltvs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:52:
Ik gebruik mijn sap nu uitsluitend om de auto op te laden met tibber. Daardoor krijg je nog dit jaar 8,5 cent energiebelasting terug per kwh en dat dekt al de kosten van de aanleg van de sap. Huis met airco en zonnepanelen zitten op de pap met een netto stroomverbruik rond de nul. Nu de dynamische prijzen vandaag weer zo dik onder nul gingen vroeg ik me af of je met een homey o.i.d. slim kan schakelen tussen pap en sap om zo de airco goedkoper te voeden?
ja daar heb je een ATS voor nodig. in dit topic al wel eerder besproken, kijk maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Je hebt verlaagd belastingtarief aangevraagd omdat je alleen je auto oplaadt op de SAP en wilt nu ook de airco vanuit de SAP voeden (tegen het verlaagde belatsingtarief dat alleen voor laadpalen geldt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:34
Is het verschil tussen je twee contracten dan zo groot dat je het belastingvoordeel permanent wilt opgeven? Dat krijg je namelijk alleen maar als je die specifieke aansluiting alleen maar gebruikt voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30

Kr3Kr

Melpomene

Mijn SAP is ondertussen aangelegd, heeft dus ongeveer een half jaar langer geduurd (november gepland, april uitgevoerd). Hele aardige installateurs. Gaven aan dat ze heel weinig van dit soort aansluiting maken. "Misschien eens per maand". Ze hebben alleen wel het verkeerde meternummer in het systeem gezet. Even een crosspost vanaf twitter:
Welkom in de loopgraven van de energietansitie: @stedin had bij installatie het verkeerde meternummer van het SAP opgeslagen. Begrijpelijk, want de laatste 4 cijfers van de meter kwamen overeen. Vanochtend dacht ik: laat ik dat #dynamischecontract bij @FrankEnergienl eens regelen zodat we aanbodgestuurd kunnen gaan laden. Bleek dat ik al weken betaalde voor het verbruik van iemand anders (bij mij zit er nog niets op het SAP).

Nu wordt het aangepast, maar dat duurt wel nog 10 werkdagen (!), en daarna ben ik weer aan zet.

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 12:39
Homer-Simpson schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:40:
[...]

Is het verschil tussen je twee contracten dan zo groot dat je het belastingvoordeel permanent wilt opgeven? Dat krijg je namelijk alleen maar als je die specifieke aansluiting alleen maar gebruikt voor de laadpaal.
Dat belastingvoordeel geldt tot 31/12. Kan geen kwaad om alvast na te denken over de nabije toekomst toch?
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.