Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.524 views

Onderwerpen

Verwijderd

TrekDr0p schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Dat dorp ziet eruit alsof alles al gesloopt is, gebouwen lijken nog te staan maar veel leven zal er niet meer zijn.
En dan toch nogmaals de stad helemaal plat bombarderen :?

Ik was al verbaasd over de werkwijze van de Russen, maar dit is er weer eentje voor de WTF-lijst.
heb er nog eentje voor je: Kramatorsk zou vanochtend om 0400 (plaatselijke tijd) aangevallen zijn door de Russen.
Met een S-300 raket.
Tja, ze hebben er toch niets meer aan tegen himars-raketten en hun radar wordt ook vernield door de HARM-raketten dus zetten ze het maar in als grond-artillerie? |:(

Dat de Duitsers de 88'er ook inzetten tegen tanks is een ding, maar ja een S-300 als artillerie gebruiken klinkt echt als zijnde 'we hebben niks anders meer dus gebruiken we deze maar'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Als UA nu genoeg infanterie heeft om ook op de grond op te rukken kan het een interessante herfst worden. Het lijkt erop dat UA momenteel in een (succesvolle) inleidende fase zit waarbij ze zichzelf willen verzekeren dat de logistiek van RU volledig in puin ligt voordat ze in een offensief gaan.
het bericht aan de inwoners van Kherson is om nog even vol te houden.
En 'it will be quick'.

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat de Russen zelf terugtrekken tot achter de Dnjepr.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

nee dat is echt iets voor het westen, voor grondstoffen.
De Russen hebben gas genoeg. Daar hebben ze die schaliegas onder DNR/LNR echt niet voor nodig.
In geval van de Russen is het politiek, nostalgisch, geopolitiek: de havens, de geografische locaties.

En het westen zou in transitie moeten dus van het gas af uiteindelijk. We hebben meer baat bij de titanium en lithium etc. uit Oekraine.

[...]

Het is nou eenmaal droog en bosbranden heb je sowieso al wereldwijd, ook in UA en Rusland. Dat is weer een nadeel van FIRMS. Allemaal mooie rode stipjes maar of het bosbranden zijn is niet bekend.
Er zullen ook veel branden op de kaart staan wel als gevolg van Russische shelling maar verder worden het dan graanbranden.
Tig hectares staan of stonden al in de fik. Zo zonde dat de Russen de oogst van UA vernietigen maar ja standaard oorlogsstrategie.
Ik denk grondstoffen maar ook graan en zonnebloemen. Als Rusland het lukt het gehele zuiden te bezetten hebben ze een bijna wereldmonopolie. Nog een chantage en machtsmiddel erbij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

_/-\o_

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

het bericht aan de inwoners van Kherson is om nog even vol te houden.
En 'it will be quick'.

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat de Russen zelf terugtrekken tot achter de Dnjepr.
Ik hoop dat ze gelijk hebben. Feitelijk zitten de Russen nu als ratten in de val. Alle 3 de uitwegen zijn onbegaanbaar. De Antonivka brug is een gatenkaas, de spoorlijn ernaast onbruikbaar en als laatste hebben ze blijkbaar een brug segment bij de dam opgeblazen met een HIMARS.

Er kan dus niks meer in of uit het gebied. Volgens Deepstate map zitten er 7 brigades. Dat wordt nog wel een lastige denk ik. Maar ik hoop zo dat het lukt om een hoop cargo 200 te regelen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
33.800 toeristen tegen de miljoenen mensen die niet naar Turkije gaan. Je mist het grote plaatje blijkbaar?
Dit artikel zegt niets over het wel/niet betalen van de bonus en de hoogte ervan, maar gaat erop in dat soldaten 'getricked' worden om onverwacht deel te nemen aan de 'special operation' en dat de bonus achteraf betaald wordt. Mijn opmerking was dat Rusland kennelijk genoeg funds heeft om zulke lucratieve beloften te doen.
Hoezo funds? Ze beloven al decennia van alles wat ze alleen waarmaken als het ze uitkomt. Je geloof in Russische propaganda vind ik een beetje stuitend.
Precies - het is opmerkelijk dat een land dat in onze ogen kapot wordt gemaakt met sancties nog zo zorgeloos op vakantie kan gaan alsof er niets aan de hand is.
Wederom: hoe weet je dat? Ik zie toch mensen rennen, terwijl ze op vakantie zijn in ‘eigen land’ terwijl ze op tv alleen maar horen dat er een succesvolle militaire operatie plaats vindt.

Wat is daar opmerkelijk aan?
Dit was een referentie van mij aan eerdere discussies in dit forum waarop gesteld werd dat de middenklasse ernstig geraakt werd door de sancties en gefrustreerd begon te worden. De indruk van de beelden van het strand in de Krim is een middenklasse die nog prima kan genieten van een - in hun ogen - zorgeloos leven. Op een dusdanig niveau dat ze zelfs geshockeerd zijn dat er wat aan de hand is. Dat strookt niet met onze visie dat de sancties die wij Rusland opleggen een impact hebben op de inwoners.
Ik denk dat het goed is om je te verdiepen in de Russische cultuur, ik heb echt het idee dat je de essentie mist. Ze zullen altijd op vakantie gaan. Zelfs in Griekenland, etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
Rene schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
Als UA nu genoeg infanterie heeft om ook op de grond op te rukken kan het een interessante herfst worden. Het lijkt erop dat UA momenteel in een (succesvolle) inleidende fase zit waarbij ze zichzelf willen verzekeren dat de logistiek van RU volledig in puin ligt voordat ze in een offensief gaan.
Tegen die tijd zitten ze waarschijnlijk wel weer in de blubber.
Maar goed daar zullen de Oekraïners waar mogelijk wel rekening mee houden in hun strategie, al zullen ze er zelf ook last van kunnen hebben.

• gekkie
  • Laatst online: 17-09 19:11
asing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Ik hoop dat ze gelijk hebben. Feitelijk zitten de Russen nu als ratten in de val. Alle 3 de uitwegen zijn onbegaanbaar. De Antonivka brug is een gatenkaas, de spoorlijn ernaast onbruikbaar en als laatste hebben ze blijkbaar een brug segment bij de dam opgeblazen met een HIMARS.

Er kan dus niks meer in of uit het gebied. Volgens Deepstate map zitten er 7 brigades. Dat wordt nog wel een lastige denk ik. Maar ik hoop zo dat het lukt om een hoop cargo 200 te regelen.
Witte vlag, zwemmen of lopen over de gatenkaas, al zal de leiding dan wellicht liever hebben dat je tot de laatste snik door vecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
In een poging om de situatie in het door oorlog verscheurde Ukraïne iets te 'normaliseren' en als teken van support naar Ukraïne heeft McDonald's besloten de komende maanden weer een aantal van hun zaken in UA te heropenen.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55

ZenTex

Doet maar wat.

asing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Als dit klopt heeft zijn de russen er kompleet ingestonken en valt het puzzelstukje over het waarom van alsmaar te hinten op een offensief. Talloze brigades die vrijwillig in de val zijn gemarcheerd en UA die het stokje wegtrekt met de laatste brug. De manier om Kherson in te nemen want een leger zonder bevoorrading presteert niet al te best.

Hoe dan ook, lose/lose voor de Russen, want of je trekt je terug en verliest Kherson, of je riskeert talloze manschappen en materieel, en uiteindelijk Kherson.

[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 11-08-2022 15:13 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
- bleek fakenews , dus weg-geedit , thanks @RoD -

[ Voor 93% gewijzigd door Apache4u op 11-08-2022 15:16 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:02:
Lijkt er wel op:
[Twitter]

Nog even en het is een Ruskiy Mir, zonder huizen.
Als ik de wiki zo lees dan was het al een spookdorp geworden na de strijdt in 2014.
The conflict brought both civilian and military casualties to the village that had a population of 2,000 before the War in Donbas. In June 2015, only a dozen of the poorest civilians continued to live in Pisky, many of them shell-shocked and bearing injuries. By then, the village lay in ruins. On 27 August 2015 the village had six residents – according to observers of the OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine. BBC News correspondent Fergal Keane reported on 8 February 2016 that 18 people lived in Pisky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nope, klopt niet. Originele bron is English Luhansk die een filmpje opsnorde, maar dat bleek niet van de vliegbasis te zijn en bovendien oud. Helaas gaat het nu rond bij de kanalen die niet al te kritisch zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door RoD op 11-08-2022 15:40 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:56
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

33.800 toeristen tegen de miljoenen mensen die niet naar Turkije gaan. Je mist het grote plaatje blijkbaar?

[...]

Hoezo funds? Ze beloven al decennia van alles wat ze alleen waarmaken als het ze uitkomt. Je geloof in Russische propaganda vind ik een beetje stuitend.

[...]

Wederom: hoe weet je dat? Ik zie toch mensen rennen, terwijl ze op vakantie zijn in ‘eigen land’ terwijl ze op tv alleen maar horen dat er een succesvolle militaire operatie plaats vindt.

Wat is daar opmerkelijk aan?

[...]

Ik denk dat het goed is om je te verdiepen in de Russische cultuur, ik heb echt het idee dat je de essentie mist. Ze zullen altijd op vakantie gaan. Zelfs in Griekenland, etc.
Ik vind de Russische cultuur machtig interessant - reden dat ik in 2018 achtereenvolgens meerdere maanden in Litouwen, Letland, Estland, Wit-Rusland, Oekraine, Bulgarije, Roemenie, Kazakhstan, Kyrgizie, Tajikistan en Turkmenistan ben geweest.

Mijn indruk van de Russische cultuur van mijn reis en alle contacten met inwoners van de voormalige Sovjet landen alsmede de Russen zelf die ik veel ben tegengekomen is enigszins anders dan wat ik hier hoor. Mijn ervaring was dat er enorme verschillen zitten tussen de verschillende gebieden, tussen de mensen binnen hetzelfde gebied en ook tussen alle Russen die ik tegengekomen ben in deze maanden.

Het is wat mij betreft wat simplistisch om dit zo eendimensionaal neer te zetten. Als de sancties een dusdanig economisch effect hebben, zal dit ook in Rusland uiteindelijk leiden tot lege stranden aan de Krim. Dat het toerisme daar nog op een redelijk niveau loopt, geeft mij de indruk dat onze sancties nog niet voldoende werken.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
Apache4u schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:12:
- bleek fakenews , dus weg-geedit , thanks @RoD -
Zou me niks verbazen, als je de waan beelden heb dat je alles kan maken.

Aka je stuurt de oproerpolitie eerst voor het leger er ook maar is.
Dan doe je dit soort domme shit.

Ondanks dat het denk ik niet waar is :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 11-08-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Ik vind de Russische cultuur machtig interessant - reden dat ik in 2018 achtereenvolgens meerdere maanden in Litouwen, Letland, Estland, Wit-Rusland, Oekraine, Bulgarije, Roemenie, Kazakhstan, Kyrgizie, Tajikistan en Turkmenistan ben geweest.

Mijn indruk van de Russische cultuur van mijn reis en alle contacten met inwoners van de voormalige Sovjet landen alsmede de Russen zelf die ik veel ben tegengekomen is enigszins anders dan wat ik hier hoor. Mijn ervaring was dat er enorme verschillen zitten tussen de verschillende gebieden, tussen de mensen binnen hetzelfde gebied en ook tussen alle Russen die ik tegengekomen ben in deze maanden.

Het is wat mij betreft wat simplistisch om dit zo eendimensionaal neer te zetten. Als de sancties een dusdanig economisch effect hebben, zal dit ook in Rusland uiteindelijk leiden tot lege stranden aan de Krim. Dat het toerisme daar nog op een redelijk niveau loopt, geeft mij de indruk dat onze sancties nog niet voldoende werken.
Kijk, Russen op het strand, op de Krim, in 1980. Toen was het allemaal nog een tikkeltje erger dan nu.
Mijn punt is, ik denk niet dat je het effect van de sancties kan afmeten aan het aantal Russen op het strand daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZDJnXhaZpj1EtvX2FhPRxS_K6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L3YbkldQIIZ1MjbHCJcZhRu5.jpg?f=user_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Dat zal wel meevallen. In het begin waren er enorm veel staatsvakanties naar de Krim. Waar fabrieksarbeiders daar gratis heen gebracht werden. Dat soort toerisme zal niet verdwijnen (behalve nu dan ;) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ZenTex schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Als dit klopt heeft zijn de russen er kompleet ingestonken en valt het puzzelstukje over het waarom van alsmaar te hinten op een offensief. Talloze brigades die vrijwillig in de val zijn gemarcheerd en UA die het stokje wegtrekt met de laatste brug. De manier om Kherson in te nemen want een leger zonder bevoorrading presteert niet al te best.

Hoe dan ook, lose/lose voor de Russen, want of je trekt je terug en verliest Kherson, of je riskeert talloze manschappen en materieel, en uiteindelijk Kherson.
heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
Het is nu alleen nog wel "rustig".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:37
Follow the money heeft een artikel geschreven waarin wordt vergeleken op welke manier Rusland of Oekraïne het langst de oorlog volhouden.
https://www.ftm.nl/artikelen/oekraine
Let er wel op, op LinkedIn kon ik door de betaalmuur heen. Het is zover ik weet de dag van publicatie gratis te lezen, daarna zit er een betaalmuur op

game pc

• asing
[...]

Ik moet mezelf even corrigeren.

Antonivka brug : kapot geschoten
Spoorbrug iets ten oosten : onbruikbaar YouTube: Railway Bridge in Kherson Destroyed by Ukrainian HIMARS || Russian T...

Dam : YouTube: Update from Ukraine | Ruzzia lost Many Airplanes and the Main supply...

De dam is dus licht beschadigd. Treinverkeer is even niet mogelijk, maar het ziet er niet catastrofaal uit. De brug is wel normaal te gebruiken voor verkeer.

Er zal dus nog even gericht geschoten moeten worden. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Emryte schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:29:
Follow the money heeft een artikel geschreven waarin wordt vergeleken op welke manier Rusland of Oekraïne het langst de oorlog volhouden.
https://www.ftm.nl/artikelen/oekraine
Let er wel op, op LinkedIn kon ik door de betaalmuur heen. Het is zover ik weet de dag van publicatie gratis te lezen, daarna zit er een betaalmuur op
Ik loop helaas tegen de betaalmuur aan. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen via LinkedIn?

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55

ZenTex

Doet maar wat.

asing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

De dam is dus licht beschadigd. Treinverkeer is even niet mogelijk, maar het ziet er niet catastrofaal uit. De brug is wel normaal te gebruiken voor verkeer.

Er zal dus nog even gericht geschoten moeten worden. :P
Die eerste brug was ook niet gelijk buiten gebruik en is nog een paar keer op de korrel genomen.
Feit is dat met de wapens die UA heeft, ze zullen raken wat ze willen raken. De toevoer over de dam word hem dus ook niet meer.

• asing
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Ik loop helaas tegen de betaalmuur aan. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen via LinkedIn?
Via LinkedIn kom ik ook op een betaalmuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Bondskanselier Scholz heeft nieuwe steunmaatregelen voor de Oekraïense defensie aangekondigd. "We breken met onze traditie en zullen wapens leveren, heel, heel veel wapens, zeer verreikende, zeer efficiënte wapens. En dat zullen we ook de komende tijd blijven doen."
De Britten sturen raketsystemen met een reikwijdte van 80 km, volgens Wallace kan UA zich daarmee beter verdedigen tegen het zware geschut van RU.
Bron: NOS.nl

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
asing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Via LinkedIn kom ik ook op een betaalmuur.
gewoon de directe link en javascript even uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Yaksa schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:16:
Bondskanselier Scholz heeft nieuwe steunmaatregelen voor de Oekraïense defensie aangekondigd. "We breken met onze traditie en zullen wapens leveren, heel, heel veel wapens, zeer verreikende, zeer efficiënte wapens. En dat zullen we ook de komende tijd blijven doen."
De Britten sturen raketsystemen met een reikwijdte van 80 km, volgens Wallace kan UA zich daarmee beter verdedigen tegen het zware geschut van RU.
Dan zal scholz wel info hebben dat de gaskraan helemaal dicht gaat.
Ik heb altijd het idee gehad dat DLD een beetje terughoudend was met wapenleveranties in de hoop dat de gasleveranties nog enigzins normaal bleven doorgaan.

ninja edit: heel benieuwd dat DLD nu allemaal gaat sturen en vooral hoe snel.

[ Voor 4% gewijzigd door Rofdof op 11-08-2022 16:19 ]

• Emryte
[...]

Apart via LinkedIn app deed hij het bij mij wel, maar later op de browser niet meer. Kan best zijn dat die tijd dat het gratis openstaat voorbij is, want dat geldt maar tijdelijk

game pc

• Rofdof
Emryte schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Apart via LinkedIn app deed hij het bij mij wel, maar later op de browser niet meer. Kan best zijn dat die tijd dat het gratis openstaat voorbij is, want dat geldt maar tijdelijk
dan zit er niks anders voor je op dan ons een samenvatting te geven :+

• Mektheb
Yaksa schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:16:
Benieuwd wat dan, want het is veel zeggen en niets specificeren.

Terwijl de UK echt het tegenovergestelde doet en ook direct levert.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
ben ik irrationeel met de gedachte dat zodra oekraine voet zet op de krim, dat de pinata der mobilisatie openbreekt?

• q-enf0rcer.1
  • Nu online
Rofdof schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Dan zal scholz wel info hebben dat de gaskraan helemaal dicht gaat.
Ik heb altijd het idee gehad dat DLD een beetje terughoudend was met wapenleveranties in de hoop dat de gasleveranties nog enigzins normaal bleven doorgaan.

ninja edit: heel benieuwd dat DLD nu allemaal gaat sturen en vooral hoe snel.
Dat zat er wel aan te komen. Rusland heeft zichzelf in de voet geschoten door het leveren van gas naar Duitsland te ver af te knijpen :) Nu hopen dat Duitsland het ook echt eens waarmaakt.

• q-enf0rcer.1
  • Nu online
7Sins schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:26:
ben ik irrationeel met de gedachte dat zodra oekraine voet zet op de krim, dat de pinata der mobilisatie openbreekt?
Mocht het zover komen dan heeft Rusland de oorlog waarschijnlijk al verloren. Zou me er voorlopig nog niet druk om maken. Alleen al het bevrijden van Kherson wordt enorm lastig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
Rofdof schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

dan zit er niks anders voor je op dan ons een samenvatting te geven :+
In principe is het al een samenvatting wat hier de afgelopen tijd besproken is, zoals de toepassing van sancties en dat Oekraïne elke maand 5 miljard euro te kort komt. Het gaat vooral over of wij als het westen in Oekraïne willen blijven investeren voor de oorlog en Rusland de middelen heeft om het langer vol te houden. Het behandeld ook de Russische invloed in het westen. Denk aan Baudet, Le Pen en de nieuwe verkiezingen in Italië, daar moeten we wel op letten.

Even een paar kaders waar het artikel om draait (LinkedIn app doet het artikel het wel bij mij):
Door de oorlog staat de economie van Oekraïne op instorten. Oekraïne ligt aan een infuus van militaire en financiële hulp uit het Westen. De invasie van Poetin is vastgelopen en uitgemond in het elkaar van afstand bestoken met artillerie. De vraag is wie in deze militair-economische uitputtingsoorlog als eerste breekt: Oekraïne of Rusland.
Poetin doet alsof hij de tijd aan zijn zijde heeft, maar een blik op zijn militaire middelen geeft een ander beeld. Het tekort aan personeel is zo nijpend dat Rusland nieuwe rekruten zelfs uit gevangenissen haalt. Naar schatting tachtigduizend Russische militairen zijn omgekomen of gewond geraakt.
Westerse sancties zouden Rusland volgens Poetin niet raken, maar diverse studies tonen het tegendeel. FTM liet eerder in een analyse al zien hoe afhankelijk Rusland is van het buitenland. De economie draait simpel gezegd op de verkoop van olie en gas aan het buitenland en kan niet zonder de import van onderdelen voor de industrie.
Deze afhankelijkheid van het Westen brengt hem in een kwetsbare positie voor economische oorlogsvoering uit het Westen. Recente studies onderstrepen deze afhankelijkheid en de impact van sancties op de Russische economie.
Met de inzet van Westerse wapens hoopt Oekraïne het Russische overwicht in artilleriebeschietingen te neutraliseren en Rusland uit het land te verjagen, maar het Westen is terughoudend met het leveren van doorslaggevende hulp.
Landen hebben zelf maar beperkte militaire voorraden en de productiecapaciteit van de Westerse industrie kan het oorlogstempo in Oekraïne niet aan. Vanuit Rusland wordt bovendien angst voor escalatie met een nucleair bewapend Rusland ingefluisterd, en de Westerse eenheid wankelt door energietekorten en de daarmee samenhangende economische recessie.
Sociale instabiliteit biedt een vruchtbare bodem voor de politiek gezien uiterste flanken van Europa, waar de Poetingezinde populisten zich roeren. Zoals de met Russisch geld gefinancierde Marine le Pen in Frankrijk, de in Italië met een Poetin t-shirt rondlopende Matteo Salvini en de door Donald Trump op tv geprezen boerenprotesten in Nederland, die op hun beurt zijn gekaapt door het FvD en anti-democratische stromingen. ‘Poetin is een held’, twitterde FvD-fractievoorzitter Thierry Baudet op 31 juli. Uit angst voor sociale instabiliteit kunnen ook andere Europese regeringsleiders zich alsnog besluiten te schikken naar de wensen van Poetin.

Een middel om tot een Poetinvriendelijke wereldorde te komen heeft hij in zijn schoot geworpen gekregen dankzij de grote Europese afhankelijkheid van Russisch gas. Poetin kan geleidelijk de gaskraan dichtdraaien – of daarmee dreigen – met als inzet economische ravage en het aanwakkeren van sociale instabiliteit. Het Internationaal Energie Agentschap waarschuwde op 18 juli dat het gasverbruik in de EU per direct omlaag moet om voldoende gasvoorraad voor een mogelijk koude winter te hebben.

Instabiliteit is nu al te zien in Italië. President Mario Draghi bood in juli zijn ontslag aan wegens gebrek aan vertrouwen van de populistische coalitiepartijen. ‘De politieke chaos en onzekerheid komen voor Italië op een uitermate slecht moment. De bevolking is bezorgd om de torenhoge energieprijzen en de inflatie’, schreef de Italië-correspondent van NRC op 15 juli.

‘Met Draghi verliest Europa de duidelijkste pleitbezorger van de harde lijn tegen Poetin, en dat is goed nieuws voor het Kremlin’. Onder Draghi bouwde Italië de afhankelijkheid van Russisch gas af. Op de golven van de Italiaanse inflatie hebben partijen op de rechterflank Draghi laten vallen met als inzet nieuwe verkiezingen, waarin de zelfverklaarde post-fascistische partij Broeders van Italië van Giorgia Meloni een grote rol lijkt te krijgen.

De partij van Meloni is tegen abortus, tegen migratie en tegen het homohuwelijk. Waarden – of het gebrek daaraan – die passen in Poetins straatje. De politieke entree van Meloni zal volgens The Economist grote consequenties hebben voor de hervormingen die Draghi in ruil voor miljarden uit het coronaherstelfonds heeft ingezet en die de Eurozone in rustig vaarwater brachten.
De Centrale Bank is erin geslaagd het financiële systeem van het land te stabiliseren en Russische functionarissen proberen optimisme over de toekomst uit te stralen’, schrijft de Duitse econoom Janis Kluge van the German Institute for International and Security Affairs (SWP) in een op 30 juni gepubliceerde analyse over de impact van sancties op de Russische economie. ‘Dit optimisme is waarschijnlijk van korte duur.’

Door vertragingseffecten dringen de sancties later door, analyseert Kluge. ‘De import uit Westerse landen is al gehalveerd, evenals uit China’, schrijft de econoom. De totale import daalt in juli en augustus met 40 procent ten opzichte van een jaar eerder, aldus een raming van Kiel Institute for the World Economy. De productie van – bijvoorbeeld – de auto-industrie is inmiddels ingestort; Lada’s worden nu afgeleverd zonder airbag.

De sancties hebben volgens Kluge door vertragingseffecten hun gevolgen voor de economie nog niet in de volle breedte getoond. De structurele problemen in de toeleveringsketen door afhankelijkheid van het buitenland komen pas aan de oppervlakte nu bedrijven zo onderhand door hun voorraden geïmporteerde onderdelen heen raken. Als gevolg produceren bedrijven minder, waardoor volgens Kluge de komende maanden de vraag naar producten en diensten gaat dalen, en ook andere sectoren zullen worden meegetrokken.

Ook de invloed op de werkloosheid komt met een vertraging, omdat Russische bedrijven zo lang mogelijk wachten met het ontslaan van personeel. Buitenlandse bedrijven hebben, ondanks hun vertrek uit Rusland, hun plaatselijke werknemers nog een tijd doorbetaald. Kluge wijst op een daling van 21 procent van het aantal vacatures op de website HeadHunter. Het aantal aangeboden banen in de financiële sector zakte met 89 procent. Dit voorspelt volgens Kluge weinig goeds. Aan het eind van dit jaar stijgt de werkloosheid naar verwachting met zeven procent, met industriële regio’s als Kurgan, Ulyanovsk en Kaluga het zwaarst getroffen door ontslagrondes. Consumenten hebben hierdoor minder te besteden, zodat de vraag naar producten verder daalt.

Voor de lange termijn – onder voorwaarde dat de sancties blijven voortduren en het Russisch regime niet ineenstort – voorziet Kluge niet noodzakelijkerwijs massawerkloosheid in Rusland, maar wel een lagere levensstandaard. ‘De Russische economie zal permanent minder internationaal en minder technologisch geavanceerd worden. Dit hoeft niet per se te resulteren in hoge werkloosheid, aangezien moderne machines en investeringen schaars worden en tot op zekere hoogte worden vervangen door arbeid. De arbeidsproductiviteit zal echter veel lager zijn, wat leidt tot een aanzienlijke daling in gemiddelde reële inkomens.’

‘De Westerse sancties hebben de oorlog in Oekraïne niet beëindigd, maar ze werpen de Russische economie waarschijnlijk 30 jaar terug in de tijd, schrijft Alexey Yusupov in een op 20 juli gepubliceerde analyse. Yusupov is politiek analist en directeur van het Rusland-programma bij De Friedrich Ebert Foundation, verbonden aan de Sociaal-Democratische Partij (SPD) van Duitsland.

‘China komt niet te hulp’, concludeert Yusupov. ‘Chinese bedrijven mijden samenwerking met Rusland, omdat ze dan vatbaar zijn voor secundaire sancties.’ Ook wijst hij erop dat Chinese techbedrijven, zoals Huawei, Lenovo en Xiaomi ‘zich stilletjes en geleidelijk terugtrekken uit Rusland. Zelfs als nieuwe klant voor energieverkoop, en dus een remedie voor het westerse olie-embargo en gasontkoppeling, is China slechts een gedeeltelijke optie. Volgens Russische schattingen kan het tot tien jaar duren om de benodigde pijpleiding- en leveringsinfrastructuur te bouwen.’

Door het Westen opgelegde sancties aan Rusland gaan de decennialange verwaarloosde Russische economie en industrie pijn doen, zo analyseerde Follow the Money eerder.
Volgens defensie- en veiligheidsdenktank Royal United Services Institute (RUSI) beschikt Oekraïne over de wil om over te gaan tot een grondoffensief, maar heeft het onvoldoende middelen om de door Rusland bezette gebieden terug te veroveren. Dan gaat het onder meer om gepantserde voertuigen die nodig zijn om infanterie te verplaatsen. Eerst moet het Westen bovendien helpen bij het trainen van grote getallen infanterietroepen, voordat die in staat zijn tot grootschalige operaties.

De Oekraïense strijdkrachten beschikken over goedgetrainde militairen met veel gevechtservaring, maar het zijn er te weinig voor een grootschalig offensief. Tijdens de verdediging in de beginmaanden van de invasie zijn deze militairen verspreid over verschillende eenheden, zodat zij hun ervaring konden delen met nieuwe rekruten. Bij offensieve eenheden werkt dit echter niet, daarom gebruikt Oekraïne daarvoor volgens RUSI elitetroepen. Die hebben echter tijdens de uitputtingsoorlog veel verliezen opgelopen. De offensieve capaciteit onder Oekraïense militairen neemt dus af.

De komende maanden krijgen in het Verenigd Koninkrijk zo’n tienduizend onervaren Oekraïense rekruten training om ‘effectief te opereren in frontliniegevechten’, meldt The Guardian op 9 juli. ‘De training is gebaseerd op de basistraining voor soldaten in het VK en behandelt wapenhantering, eerste hulp op het slagveld, veldwerk, patrouille tactieken en oorlogsrecht.’ Nederland levert een bijdrage aan deze training. RUSI ziet voor dit trainingswerk een rol voor private militaire bedrijven.

Verder heeft Oekraïne volgens RUSI meer wapensystemen en munitie nodig om de overmacht aan Russische artillerie te neutraliseren, en daarnaast meer artillerie voor eigen gebruik om gegroepeerde Russische militairen uit te schakelen, of op z’n minst uiteen te drijven. Om effectief en ongestoord het vuurgevecht aan te gaan, moet Oekraïne middelen krijgen om de huidige verstoring door Russische elektronische oorlogsvoering uit te schakelen. Tegelijkertijd heeft Oekraïne meer luchtverdedigingssystemen en bijbehorende munitie nodig om trainingsbases en kritieke infrastructuur te beschermen tegen Russische raketaanvallen.

De incorporatie van nieuwe wapensystemen vraagt training in het gebruik en verandert de logistiek en het onderhoud. De Oekraïense strijdkrachten maken sinds 2014 stap voor stap gebruik van meer Westerse wapensystemen, en minder van die uit de Sovjet-tijd. Die transformatie kost tijd, en dat tempert de verwachtingen over de termijn waarop buitenlandse militaire hulp effectief zal zijn. Oekraïne heeft militaire experts tot nu toe verrast met de snelheid waarmee het zich de nieuwe middelen eigen heeft gemaakt.
Het voordeel van dat artikel was het feit dat het verwees naar rapporten en allerlei onderzoeken. Het artikel is vrij sterk onderbouwd namelijk.

Maxar heeft ook beelden van het geraakte vliegveld met scherpere foto’s. Daartussen zitten ook infra rood foto’s

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ4JRKJXkAIRjxi?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ4JmsHXkAEBkyk?format=jpg&name=large

[ Voor 89% gewijzigd door Emryte op 11-08-2022 16:40 ]

game pc

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:33

Nox

Noxiuz

TheBrut3 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Als ik de wiki zo lees dan was het al een spookdorp geworden na de strijdt in 2014.

[...]
Als je de gmaps beelden ziet zie je overal de daken er wel af, er is een streetview-puntje waar je binnen in een huis kijkt, helemaal verpauperd. Volgens mij hebben ze inderdaad wat sloopwerk gedaan van een ruine. Mooi, hoeft men het zelf niet meer te doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het irrationeel om te denken dat Putin nog zo rationeel of juist irrationeel is om zo te reageren.

PSN

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
[...]

Als je de toegangswegen blokkeert kunnen ze maar 1 kant op…denk zelf Ukraine heeft de tijd en straks het seizoen ( herfst/winter) mee. Doet me denken aan Stalingrad in de tweede wereld oorlog met die beruchte “Umkesselung”. _/-\o_

• asing
Emryte schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Maxar heeft ook beelden van het geraakte vliegveld met scherpere foto’s. Daartussen zitten ook infra rood foto’s
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tussen het moment van de eerste foto en het moment van de boem waren er aardig wat vliegbewegingen. Er zijn vakken waar eerder een vliegtuig stond, maar nu niet eens schade te zien is.

Het is voor mij in ieder geval niet te zien hoeveel er daadwerkelijk stuk zijn :o

Verwijderd

Rusland is gewoon compleet FUBAR. Vanaf nu beperkt tot handel met de BRICS, oftewel de groep hyena's die elkaar nu onderling afkluiven.

Olie bij China en India in de schoot drukken omdat het simpelweg voor die landen te goedkoop is om nee te zeggen.

Ondertussen beetje de schijn ophouden dat alles economisch perfect gaat.

Kwestie van tijd tot het brandende lijk van Putin zonder ledematen aan de stadsmuren van Moskou hangt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
Tussen het moment van de eerste foto en het moment van de boem waren er aardig wat vliegbewegingen. Er zijn vakken waar eerder een vliegtuig stond, maar nu niet eens schade te zien is.

Het is voor mij in ieder geval niet te zien hoeveel er daadwerkelijk stuk zijn :o
Als je de vliegtuig resten conservatief telt (alsin alles wat duidelijk in meerdere delen is nu), kom ik tot 8 met deze foto.
Van de rest valt de schade niet goed te zien.

PSN

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:05
Emryte schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

In principe is het al een samenvatting wat hier de afgelopen tijd besproken is, zoals de toepassing van sancties en dat Oekraïne elke maand 5 miljard euro te kort komt. Het gaat vooral over of wij als het westen in Oekraïne willen blijven investeren voor de oorlog en Rusland de middelen heeft om het langer vol te houden. Het behandeld ook de Russische invloed in het westen. Denk aan Baudet, Le Pen en de nieuwe verkiezingen in Italië, daar moeten we wel op letten.

Even een paar kaders waar het artikel om draait (LinkedIn app doet het artikel het wel bij mij):

[...]

[...]

[...]

[...]

Het voordeel van dat artikel was het feit dat het verwees naar rapporten en allerlei onderzoeken. Het artikel is vrij sterk onderbouwd namelijk.

[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom staan die dingen gewoon open en bloot ?
Waar zijn de betonnen hangars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Irrationeel kunnen we je niet noemen denk ik, want veel kan, maar weinig is nuttig. Als Putin nu geen mobilisatie heeft afgekondigd, waarom dan wel? Als het zou helpen om UA onder de voet te lopen had Putin het vast gedaan. Maar er zitten teveel haken en ogen aan. Alleen al qua organisatie en logistiek is Rusland daar niet meer op voorbereid. Bij het hervormen van het leger is men afgestapt van een groot mobilisatieleger zoals men dat nog kende in de Soviet Unie. Het moest moderner en kleinschaliger. Zoals je ziet is logistiek al een bitch wanneer men voor de eigen voordeur rotzooi trapt met slechts een klein groepje. Daarnaast heeft UA stelselmatig het officierenkorps op de korrel genomen. Er worden nu Russen gepromoveerd naar rangen waar ze niet op zijn voorbereid, en mogelijk ook compleet ongeschikt voor zijn. Wie gaat al die onverschillige Russen in goede banen leiden? De kans dat de Russen in een andere dan gewenste richting gaan schieten is niet ondenkbaar. Want met kannonenvlees kom je in een moderne oorlog ook niet ver.

Nu heeft Putin UA en de vrije wereld tegen zich. Haalt men St Petersburg en Moskou leeg dan zullen de mensen zo'n klap in hun persoonlijk comfort niet waarderen. Putin is als de dood om het volk tegen zich te krijgen. Middelen van repressie zijn niet eindeloos. Wie zijn bevolking in een oorlog gooit verliest ook de regie erover.

Mijns inziens is het beste wat Putin kan doen de oorlog zo lang mogelijk te rekken. Zolang de definitieve afgang, hetzij met een nederlaag op het veld of aan de onderhandelingstafel, niet heeft plaatsgevonden, zolang kan een oordeel opgeschort worden en heeft het regime een project. Ik zie mobilisatie slechts een conclusie versnellen, en dat lijkt me niet waar Putin op uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:40
bulle bas schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:23:
Mijns inziens is het beste wat Putin kan doen de oorlog zo lang mogelijk te rekken.
Ook in de hoop op oorlogsmoeheid in het westen en een status-quo op de grond. Hij kan behouden wat hij heeft en dat uiteindelijk als 'overwinning' kan verkopen.

Blijf je ondertussen verbazen over het materiaal dat de Russen blijven aanvoeren, dacht dat de functionerende tanks inmiddels wel op waren. Of is de grens met Finland, Estland, Azerbaijan, Georgie, China en Japan vrijwel onverdedigd?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:41

Garyu

WW

rejer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Waarom staan die dingen gewoon open en bloot ?
Waar zijn de betonnen hangars?
Helpt weinig. Op het moment dat zo'n bom inslaat op een hangar dan is je hangar kapot en je vliegtuig door de brokstukken alsnog.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:33

J8S

Garyu schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Helpt weinig. Op het moment dat zo'n bom inslaat op een hangar dan is je hangar kapot en je vliegtuig door de brokstukken alsnog.
Ja, maar dan heb je het over een directe hit. En ik denk niet dat alle vliegtuigen hier direct geraakt zijn. Had dus wel gescheeld. Overigens staan ze misschien niet in een betonnen hangar maar ze zijn wel omringd door aarden wallen voor zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Blijf je ondertussen verbazen over het materiaal dat de Russen blijven aanvoeren, dacht dat de functionerende tanks inmiddels wel op waren. Of is de grens met Finland, Estland, Azerbaijan, Georgie, China en Japan vrijwel onverdedigd?
Toevallig zag ik deze tweet voorbijkomen, er wordt nog spul uit 'de opslag' gehaald blijkbaar .. ben benieuwd eea nog werkt of verouderd is.

nope

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ook in de hoop op oorlogsmoeheid in het westen en een status-quo op de grond. Hij kan behouden wat hij heeft en dat uiteindelijk als 'overwinning' kan verkopen.

Wie in de afgrond glijdt zal zelfs naar strohalmen grijpen. Verwonder u veel meer dat het tot zulk een hoop heeft moeten komen.

• Rofdof
Ik probeer de huidige gasflow door ns1 te zoeken. Die was na inschakeling weer 20%. Kan geen recente data zo vinden. Iemand?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@Rofdof, Misschien even in het juiste topic vragen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• scorpionv
  • Laatst online: 17-09 19:09

scorpionv

This space for rent

https://www.ukrinform.net...-at-zaporizhzhia-npp.html

Weer Russisch vuur op de kerncentrale. Wat is dat toch voor onzin iedere keer? Die is toch volop in de handen van de Russen, waarom gaan ze er dan zelf op schieten? Of is het bewust langzaam escaleren tot er iets nucleairs aan de hand is? Dreiging/pressiemiddel richting Oekraine / het westen / wie dan ook?

[ Voor 7% gewijzigd door scorpionv op 11-08-2022 18:30 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:45
scorpionv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:29:

Weer Russisch vuur op de kerncentrale. Wat is dat toch voor onzin iedere keer? Die is toch volop in de handen van de Russen, waarom gaan ze er dan zelf op schieten? Of is het bewust langzaam escaleren tot er iets nucleairs aan de hand is? Dreiging/pressiemiddel richting Oekraine / het westen / wie dan ook?
VN zegt dat de beschietingen moet stoppen, maar geen vinger expliciet durven wijzen naar Rusland.
Ook bij BNR nieuwsradio een item geluisterd met oud ambassadeur Oekraïne/Rusland. Die vond het triest dat beide partijen aan het vechten waren bij de kerncentrale. Die dus ook niet de volledige schuld leggen bij Rusland. Blijkbaar willen ze geen kant kiezen terwijl het overduidelijk is dat Rusland daar niks te zoeken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
scorpionv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:29:

False flag. Hé ze schieten op ons!

Ze weten ook dat als de windrichting noord of noord-oost is, Moskou vol onder de fall-out zit. Alles van de Datsja radio actief. Oogsten kan je afschrijven, dus dan hebben ze een extra probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ingelogd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:47:
[...]

VN zegt dat de beschietingen moet stoppen, maar geen vinger expliciet durven wijzen naar Rusland.
Ook bij BNR nieuwsradio een item geluisterd met oud ambassadeur Oekraïne/Rusland. Die vond het triest dat beide partijen aan het vechten waren bij de kerncentrale. Die dus ook niet de volledige schuld leggen bij Rusland. Blijkbaar willen ze geen kant kiezen terwijl het overduidelijk is dat Rusland daar niks te zoeken heeft.
even de stoute schoenen aantrekken.
UA heeft al gezegd dat de Russen de centrale 'gemined' hebben.
Misschien zijn er wel UA specops aan het werk om die explosieven te ontmantelen en komen vervolgens onder vuur te liggen van de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:16:
Misschien zijn er wel UA specops aan het werk om die explosieven te ontmantelen en komen vervolgens onder vuur te liggen van de Russen.
We weten dat de Russen daar munitiedepots hebben, een Oekraïnese voltreffer en ongecontroleerde raketten op de centrale lijkt me veel plausibeler.

Je eigen schaarse munitie beschieten is zelfs voor Russen niet logisch, vooral als de fallout naar Moskou drijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

https://archive.ph/5HiG9

Snapshot van 13 uur geleden. FTM is eerste 24 uur altijd gratis.

Archive.is (aka archive.ph archive.today enz) werkt altijd met FTM. Als zij het zien, is het waarschijnlijk JS voodoo.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 11-08-2022 20:46 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

bulle bas schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Wie in de afgrond glijdt zal zelfs naar strohalmen grijpen. Verwonder u veel meer dat het tot zulk een hoop heeft moeten komen.
Een antwoord hierop kan zijn dat als Poetin waanvoorstellingen heeft, die totaal niet meer stroken met de werkelijkheid. In zijn waanvoorstelling staat het westen op kantelen of is al gekanteld, is er in de verste verte geen afgrond en wat wij alleen maar kunnen herkennen als laatste strohalmen is voor hem een volledige brigade, klaar om in te zetten.

Tussen het leven van alledag door tracht ik een stapje naar achteren te zetten. Tijdens dat achteruitlopen liep ik tegen een al wat oudere (eind maart) bron aan (clausewitz.com) die Poetin best raak kenschetste, en toen moest ik even aan jullie dialoog denken die ik eerder op de avond las:
Putin's objective in attacking Ukraine was the complete conquest and subjugation of the entire country. Its population and considerable military-industrial potential were to be fully incorporated into the Russian Federation (with perhaps some temporary and fictitious autonomy as window-dressing). He saw this as merely one step towards the restoration of the Russian Empire—and his alleged justifications apply without modification to the conquest of Finland, Georgia, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland, and others. Given his failures so far, it appears that Russia may now be redefining its war aims, seeking to partition Ukraine and permanently retain the Donbass, Crimea, and as much of the Black Sea coast as possible. Official Russian statements to that effect should, of course, be studiously ignored unless validated by actions on the ground.
His intentions were clearly to avoid direct conflict with NATO, relying at first on the assumptions that his conquest of Ukraine would be too rapid to permit a coherent NATO response and that it would fairly quickly become accepted as a fait accompli. Any annoying Western sanctions would be ineffective and would soon erode. The allies on NATO’s eastern flank would be left demoralized and more inclined to acquiesce to future Russian pressures.
All of these assumptions have so far proven delusional, but Putin ’s intention to avoid direct warfare with NATO remains. His boastful references to Russian nuclear capabilities and his threats to strike Western arms shipments once they arrive in Ukraine are in fact evidence of his intent to follow all previous Soviet/Russian policy and avoid any undeniable battle between Russian and NATO forces. This is also a de facto recognition that the war-zone is to be limited to Ukraine—NATO territories, Russia itself, Belarus, the high seas (except for an unspecified section of the Black Sea) are not to be targeted by any side. Ukrainian counter-fire into Russia and Belarus is, of course, to be expected, though Russia will no doubt express shock and outrage.
The Russo-fascist ideologues surrounding Putin have inherited much from Nazi thinking, but they’ve retained some Soviet communist ideas as well, including the notion that their ultimate victory is a historical inevitability. Accordingly, they will be prepared simply to await another opportunity to strike, as the decadence of the democracies inexorably proceeds and the “correlation of forces” eventually becomes more favorable. (Whether the aging Putin himself is inclined to such patience is a separate issue.) Thus even the loss of all Ukrainian territory seized since 2014 will represent only a temporary setback. It certainly would not cause the Russian Federation to commit suicide by engaging in a global war with a Western alliance that has obviously not yet rotted away quite so much as they had hoped.
De laatste paragraaf zou je de "wereld volgens Poetin" kunnen noemen. Wanneer je deze alinea leest en je voorstelt hoe informatie in de binnenwereld van Poetin binnenkomt dan worden alle tegenvallers als tijdelijke setbacks weggezet. Om die reden vermoed ik (meer dan vermoeden is het natuurlijk niet) dat Poetin voorbij het punt is dat hij zelf nog kan stoppen.

Maar definieer stoppen.... Met de hierboven geschetste mindset kan je ook anders naar de endgame kijken:
Ukraine’s objective remains the re-conquest of all of its pre-2014 territory, and this now appears to be within the realm of possibility. NATO will predictably prefer to limit any Ukrainian advance to the status quo 2021. However, if we think that Russia would ultimately accept that outcome, there is no reason to think that it would not also accept the status quo pre-2014. With Ukraine providing the bulk of the ground forces, NATO will have to take Ukrainian demands into account.
Zou het verliezen van de Donbas en de Krim door Poetin als een tijdelijke setback worden gezien dan zou het kunnen gebeuren dat Rusland, Europa en de VS de oorlog al effectief hebben beëindigd voordat Poetin dit zelf beseft.

Best wel een interessante bron met meer informatie, maar dat terzijde.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Toevallig zag ik deze tweet voorbijkomen, er wordt nog spul uit 'de opslag' gehaald blijkbaar .. ben benieuwd eea nog werkt of verouderd is.

[Twitter]
Die zag er netjes ingepakt uit. Die zal nog wel werken. Dat Russische spul is ook altijd aardig bestand tegen wat elementen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:46:
Vannacht hoorden we dit:
[Embed] Opvallend bericht. En nu wordt het bevestigd door de Belarussische autoriteiten:
[Embed] Interessant...
Het waren aardig gerichte explosives op de air defense.
Was dus zeker geen ongelukje of een kapotte motor:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@teacup

Aanvullend: Er zijn nog steeds veel westerse politici maar ook gewone burgers bang voor escalatie. Echter, het lijkt er steeds meer op dat Putin en rusland in algemene zin het liefst hele grote woorden gebruiken om te intimideren. Elke keer als rusland dreigde te escaleren en west Europa en de VS zich daar niets van aantrokken dan werd er ingebonden of er wordt gewoon nooit meer over gerept. Er zouden politieke en Militaire acties komen indien FInland bij de NAVO zou komen maar inmiddels zijn de russische troepen bij de Finse grens naar het zuiden om ingezet te worden in Oekraine en Finland is zo goed als zeker bij de navo. En dat is dan maar 1 voorbeeld.

Het beste waar Putin op kan hopen is verdeeldheid in het westen en dat zullen ze met alle macht proberen uit te spelen.

Edit: ik lees net dat het niet meer geven van Visa's voor de EU aan russische ingezetenen zal leiden tot een nuclaire aanval. Aldus volgens chief Kremlin propagandist Solovyev.

8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 11-08-2022 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:47
Het gaat nog steeds flink hard met de verliezen aan beide zijden.
Die van Rusland als volgt;
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ28iUXXwAAIyMj?format=jpg&name=small

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Het waren aardig gerichte explosives op de air defense.
[Embed]
Een ongeluk is natuurlijk wat de (bela)russen zeiden. Als je dat door Google Translate haalt dan krijg je "we zijn wederom aangevallen en in ons hemd gezet". :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
fonsoy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:28:
Die van Rusland als volgt;
[Afbeelding]
Zelensky heeft in een toespraak gezegd dat het aantal dodelijke slachtoffers aan de UA zijde is gedaald van 100-200 per dag naar 30 per dag. Dat zijn er alsnog 30 te veel maar het is toch een derde tot een zesde van wat het was.

De oorzaak van de daling : de HIMARS. :)

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

fonsoy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:28:
Is toch dezelfde als RoD in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8" ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Indoubt schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:12:
@teacup

Aanvullend: Er zijn nog steeds veel westerse politici maar ook gewone burgers bang voor escalatie. Echter, het lijkt er steeds meer op dat Putin en rusland in algemene zin het liefst hele grote woorden gebruiken om te intimideren. Elke keer als rusland dreigde te escaleren en west Europa en de VS zich daar niets van aantrokken dan werd er ingebonden of er wordt gewoon nooit meer over gerept. Er zouden politieke en Militaire acties komen indien FInland bij de NAVO zou komen maar inmiddels zijn de russische troepen bij de Finse grens naar het zuiden om ingezet te worden in Oekraine en Finland is zo goed als zeker bij de navo. En dat is dan maar 1 voorbeeld.

Het beste waar Putin op kan hopen is verdeeldheid in het westen en dat zullen ze met alle macht proberen uit te spelen.

Edit: ik lees net dat het niet meer geven van Visa's voor de EU aan russische ingezetenen zal leiden tot een nuclaire aanval. Aldus volgens chief Kremlin propagandist Solovyev.

8)7
Inmiddels zou het me niet verbazen dat er een atoombom valt als putin in een hondendrol stapt. De tandjes zeg wat een kleuters in het Kremlin. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat ze die kerncentrale als realistische nucleaire escalatie zien, maar zelfs dat vind ik een strohalm.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Indoubt schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:12:
@teacup

Daarom is het ook best slim om door de bril van de Russen proberen te kijken om te begrijpen wat hen beweegt. Die angst voor escalatie is vooral een zelfverkozen gevangenis waartoe veel Europese politici zich hebben veroordeeld. Ze kijken vooral zichzelf aan in de spiegel. Het enige wat Rusland heeft hoeven doen is met wat suggesties die angst cultiveren.

Wat de genoemde site mooi doet is beargumenteren dat Ruslands' doelstellingen irrationeel zijn, en dat door te reageren op die irrationele agenda het westen niet in staat is die te doorbreken. Beter is het om zelf doelstellingen te definiëren en door de publieke powertalk van Rusland heen te kijken en begrijpen wat gewoon acceptabel moet zijn voor Rusland, en dat is gewoon een Oekraïne gedefinieerd volgens haar originele grenzen.

Maar de Europeanen leren. Scholz lijkt in ieder geval helemaal los te zijn zag ik vanmorgen in de media. Die gaat vol op de wapenleveringen. De magie van de angst voor Rusland ebt weg en alles wordt mogelijk.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yaksa
YakuzA schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:05:
[...]Het waren aardig gerichte explosives op de air defense.
[Embed]
Waarom zou het geen kapotte motor kunnen zijn?
Onervaren bedieningspersoneel heeft misschien wel gedacht: "Als we die radar nou vijf keer zo snel laten draaien dan zien we de raketten en zo veel eerder onze kant op komen". 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51
Yaksa schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Waarom zou het geen kapotte motor kunnen zijn?
Onervaren bedieningspersoneel heeft misschien wel gedacht: "Als we die radar nou vijf keer zo snel laten draaien dan zien we de raketten en zo veel eerder onze kant op komen". 8)
Juist niet. Dan wordt de range 5x zo klein :P

TheS4ndm4n#1919

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:58
Doet dus vermoeden dat die radar-torens met HAARM te grazen zijn genomen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
teacup schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Daarom is het ook best slim om door de bril van de Russen proberen te kijken om te begrijpen wat hen beweegt. Die angst voor escalatie is vooral een zelfverkozen gevangenis waartoe veel Europese politici zich hebben veroordeeld. Ze kijken vooral zichzelf aan in de spiegel. Het enige wat Rusland heeft hoeven doen is met wat suggesties die angst cultiveren.

Wat de genoemde site mooi doet is beargumenteren dat Ruslands' doelstellingen irrationeel zijn, en dat door te reageren op die irrationele agenda het westen niet in staat is die te doorbreken. Beter is het om zelf doelstellingen te definiëren en door de publieke powertalk van Rusland heen te kijken en begrijpen wat gewoon acceptabel moet zijn voor Rusland, en dat is gewoon een Oekraïne gedefinieerd volgens haar originele grenzen.

Maar de Europeanen leren. Scholz lijkt in ieder geval helemaal los te zijn zag ik vanmorgen in de media. Die gaat vol op de wapenleveringen. De magie van de angst voor Rusland ebt weg en alles wordt mogelijk.
Toch blijft het bij de Duitsers eerst zien dan gloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik hamer er in dit hoekje van het internet al van meet af aan op dat we de nucleaire dreigingen kunnen negeren, dat wij bepalen wat de grenzen zijn, en zo verder. In het bijzonder dat door geen grenzen aan te geven Putin de ruimte pakt. We zijn een olifant die bang is voor een muisje. Nu hoeven we ons geen illusies te maken dat ons gebabbel ook maar enige invloed heeft op bestuurlijk niveau. Maar ik heb in de achterliggende maanden gemerkt dat hier angst ook plaats maakte voor vrijmoedigheid, en hetzelfde lijkt zich ook voltrokken te hebben op het niveau van bestuur. Dat is een goede ontwikkeling.
Er is denk ik wel kostbare tijd verloren gegaan, en ook levens. Het getreuzel met wapenleveringen heeft Oekraine vele onnodige doden gekost.

De site kende ik niet, kan met veel instemmen.

Er zijn meerdere perspectieven om te onderzoeken. Het valt me op dat er (te) weinig oog is voor het vraagstuk hoe Putin als dictator aan de macht blijft. Hoe zit het met zijn guarantor?
Putin would be far better off cutting his losses, which he can probably get away with given his control of the media in Russia.
Dat is iets wat ik aanvankelijk ook dacht. Ik ben het gaan betwijfelen. Zeker leden van het overheidsapparaat en de regionale gouverneurs kan men niet voor de gek houden. Als de Rus straks Ukraine niet in kan, geen banden of bezoeken meer afleggen in Europa, over welk succes heeft de media het dan? De Rus is over alles onverschillig, maar men is niet altruistisch.
En in hoeverre is de Rus bereid nationale afgang te slikken?
Alles wijst erop dat Putin de zaak uit eigenbelang niet kan cancellen, ik vrees dat de wil niet eens een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Scholz roept al veel langer dat ze Oekraine gaan steunen met heul veul wapens maar het is lang stil gebleven.
Die Gepards zijn dan een mooi beginnetje.
Maar dat is dan ook praktisch het enige tot nu toe.
Een spaarzame Pzh2000 ofzo en dat was het dan.

Scholz roept heel veel, maar tot dat er Leopards rondrijden in Oekraine is en blijft Scholz iemand van woorden en geen daden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

[...]

Een antwoord hierop kan zijn dat als Poetin waanvoorstellingen heeft, die totaal niet meer stroken met de werkelijkheid. In zijn waanvoorstelling staat het westen op kantelen of is al gekanteld, is er in de verste verte geen afgrond en wat wij alleen maar kunnen herkennen als laatste strohalmen is voor hem een volledige brigade, klaar om in te zetten.

Tussen het leven van alledag door tracht ik een stapje naar achteren te zetten. Tijdens dat achteruitlopen liep ik tegen een al wat oudere (eind maart) bron aan (clausewitz.com) die Poetin best raak kenschetste, en toen moest ik even aan jullie dialoog denken die ik eerder op de avond las:

[...]

[...]

[...]

[...]

De laatste paragraaf zou je de "wereld volgens Poetin" kunnen noemen. Wanneer je deze alinea leest en je voorstelt hoe informatie in de binnenwereld van Poetin binnenkomt dan worden alle tegenvallers als tijdelijke setbacks weggezet. Om die reden vermoed ik (meer dan vermoeden is het natuurlijk niet) dat Poetin voorbij het punt is dat hij zelf nog kan stoppen.

Maar definieer stoppen.... Met de hierboven geschetste mindset kan je ook anders naar de endgame kijken:
[...]

Zou het verliezen van de Donbas en de Krim door Poetin als een tijdelijke setback worden gezien dan zou het kunnen gebeuren dat Rusland, Europa en de VS de oorlog al effectief hebben beëindigd voordat Poetin dit zelf beseft.

Best wel een interessante bron met meer informatie, maar dat terzijde.
Laten we eerlijk zijn: Stalin kon ook niet stoppen met zijn massamoorden. Als men met grote criminaliteit wegkomt smaakt het naar meer, zo lijkt het. Het is triest maar de meest stabiele manier van regime change is de vijand uitroken. Het interne (Russische) volk zal daarbij lijden maar die schijnen met heel weinig gelukkig te zijn (begreep ik uit Zomergasten Derk Sauer). Uit dezelfde compilatie blijkt ook wat voor YOLO volk het is (en dat kun je positief of negatief uitleggen). Wat ik problematisch vind is dat we nu al aardig wat van dit soort dictatoriale landen hebben. Als die zich verenigen heb je zo een tweede koude oorlog inclusief ijzeren gordijn en wapenwedloop (maar niet met kernwapens want die heb je nu eenmaal of niet). De strategie lijkt te zijn het hen zelf uit te laten lokken ipv dat wij ons laten provoceren. Hierdoor geef je ze geen brandstof om (met leugens en propaganda) de twijfelaars in de wereldpolitiek te kantelen richting het Russisch blok (insert paralleltje met Trump). Een land als Noord-Korea (het keffertje van Azië) zal zich prima bij Rusland aan kunnen sluiten, maar als China dat doet geraken ze de economische banden met het Westen waarschijnlijk kwijt. En dat doet voor beiden heel veel pijn. Wat wij moeten doen is onze afhankelijkheid van dictatoriale regimes minimaliseren. Inclusief China. Net zoals we in EU onze data in EU opslaan, moeten we ook meer lokaal gaan produceren. Helaas kan dat niet met alles want sommige grondstoffen zijn zeldzaam. En helaas komt dit ook nooit uit want het is een investering. Maar er is verder geen logische reden (behalve netwerk effect, arbeidskosten en dus economische redenen) waarom we in China produceren. Het is hierbij zaak dat ze net zo lang in hun sop gaar koken tot ze onze superieure normen en waarden (gebaseerd op democratische rechtsbeginselen) overnemen, en er geen maffia mannetje de baas wordt die A zegt maar B doet (zoals Poetin). Eigenlijk is Poetin allang dood, hij weet het alleen zelf nog niet. Wie wordt zijn opvolger? Let wel: niet per definitie een verbetering. Vergelijk Lenin maar met Stalin. Maar op de lange duur is het de enige hoop op verandering. In de tussentijd is het overleven en lijden. Waarbij de bevolking van de vijand meer lijdt dan wij, maar UA is het lijdend voorwerp, en dat is treurig.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

Laten we eerlijk zijn: Stalin kon ook niet stoppen met zijn massamoorden. Als men met grote criminaliteit wegkomt smaakt het naar meer, zo lijkt het. Het is triest maar de meest stabiele manier van regime change is de vijand uitroken. Het interne (Russische) volk zal daarbij lijden maar die schijnen met heel weinig gelukkig te zijn (begreep ik uit Zomergasten Derk Sauer). Uit dezelfde compilatie blijkt ook wat voor YOLO volk het is (en dat kun je positief of negatief uitleggen). Wat ik problematisch vind is dat we nu al aardig wat van dit soort dictatoriale landen hebben. Als die zich verenigen heb je zo een tweede koude oorlog inclusief ijzeren gordijn en wapenwedloop (maar niet met kernwapens want die heb je nu eenmaal of niet). De strategie lijkt te zijn het hen zelf uit te laten lokken ipv dat wij ons laten provoceren. Hierdoor geef je ze geen brandstof om (met leugens en propaganda) de twijfelaars in de wereldpolitiek te kantelen richting het Russisch blok (insert paralleltje met Trump). Een land als Noord-Korea (het keffertje van Azië) zal zich prima bij Rusland aan kunnen sluiten, maar als China dat doet geraken ze de economische banden met het Westen waarschijnlijk kwijt. En dat doet voor beiden heel veel pijn. Wat wij moeten doen is onze afhankelijkheid van dictatoriale regimes minimaliseren. Inclusief China. Net zoals we in EU onze data in EU opslaan, moeten we ook meer lokaal gaan produceren. Helaas kan dat niet met alles want sommige grondstoffen zijn zeldzaam. En helaas komt dit ook nooit uit want het is een investering. Maar er is verder geen logische reden (behalve netwerk effect, arbeidskosten en dus economische redenen) waarom we in China produceren. Het is hierbij zaak dat ze net zo lang in hun sop gaar koken tot ze onze superieure normen en waarden (gebaseerd op democratische rechtsbeginselen) overnemen, en er geen maffia mannetje de baas wordt die A zegt maar B doet (zoals Poetin). Eigenlijk is Poetin allang dood, hij weet het alleen zelf nog niet. Wie wordt zijn opvolger? Let wel: niet per definitie een verbetering. Vergelijk Lenin maar met Stalin. Maar op de lange duur is het de enige hoop op verandering. In de tussentijd is het overleven en lijden. Waarbij de bevolking van de vijand meer lijdt dan wij, maar UA is het lijdend voorwerp, en dat is treurig.
wat mij betreft is het van groot belang dat, net als de Russen, ook wij zelf met heel weinig gelukkig zijn.
Het is nogal een gevalletje 'ze great reset you will own nothing and you will be happy' maar het is wel de manier om minder afhankelijk te zijn bijv. van China. Dat is voor het westen een flinke kluif.

Onze afhankelijkheid van Russisch gas (lekker goedkoop) heeft ervoor gezorgd dat de Russen ons in de tang hebben. Nordstream 2 was een prachtig instrument om minder door Oekraine te hoeven transporteren. Daarmee zou het ons minder raken als Oekraine aangevallen zou worden en het gas niet meer naar ons toe kwam. Oekraine los weken van het westen was een overwinning op zich. Dat is nu mislukt.

Zo'n beetje alles wat we hebben komt uit China, of nog goedkopere landen.
Hier produceren kan wel maar dan worden zaken schreeuwend duur en daar zullen we dan heel erg aan moeten wennen.
Dat betekent mijns inziens automatisch dat we duurzamer moeten gaan produceren en meer af moeten van de wegwerpmaatschappij.
Maar als de vraag hoog is, en het aanbod goedkoop, dan is dat goed voor de wereldeconomie.
Als dat wegvalt, ben ik benieuwd wat er gebeurt met de wereldeconomie: die krimpt dan onherroepelijk. De vraag is lager (want de producten gaan langer mee omdat dat wel moet omdat de producten veel duurder zijn geworden).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 07:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:45
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 05:31:
[...]

Scholz roept al veel langer dat ze Oekraine gaan steunen met heul veul wapens maar het is lang stil gebleven.
Die Gepards zijn dan een mooi beginnetje.
Maar dat is dan ook praktisch het enige tot nu toe.
Een spaarzame Pzh2000 ofzo en dat was het dan.

Scholz roept heel veel, maar tot dat er Leopards rondrijden in Oekraine is en blijft Scholz iemand van woorden en geen daden.
"praktisch het enige tot nu toe"

Gelieferte letale und nicht-letale militärische Unterstützungsleistungen:

3.000 Patronen „Panzerfaust 3“ zuzüglich 900 Griffstücke
14.900 Panzerabwehrminen
500 Fliegerabwehrraketen STINGER
2.700 Fliegerfäuste STRELA
10 Panzerhaubitzen 2.000 inklusive Anpassung, Ausbildung und Ersatzteile (gemeinsames Projekt mit den Niederlanden)
21,8 Millionen Schuss Handwaffenmunition
50 Bunkerfäuste
100 Maschinengewehre MG 3 mit 500 Ersatzrohren und Verschlüssen
100.000 Handgranaten
5.300 Sprengladungen
100.000 Meter Sprengschnur und 100.000 Sprengkapseln
350.000 Zünder
10.500 Schuss Artilleriemunition 155mm
10 Antidrohnenkanonen
14 Drohnenabwehrsensoren und -jammer
100 Auto-Injektoren
28.000 Gefechtshelme
15 Paletten Bekleidung
280 Kraftfahrzeuge (Lkw, Kleinbusse, Geländewagen)
100 Zelte
12 Stromerzeuger
6 Paletten Material für Kampfmittelbeseitigung
125 Doppelfernrohre
1.200 Krankenhausbetten
18 Paletten Sanitätsmaterial, 60 OP-Leuchten
Schutzbekleidung, OP-Masken
10.000 Schlafsäcke
600 Schießbrillen
1 Radiofrequenzsystem
3.000 Feldfernsprecher mit 5.000 Rollen Feldkabel und Trageausstattung
1 Feldlazarett (gemeinsames Projekt mit Estland)
353 Nachtsichtbrillen
4 elektronische Drohnenabwehrgeräte
165 Ferngläser
Sanitätsmaterial (unter anderem Rucksäcke, Verbandspäckchen)
38 Laserentfernungsmesser
Kraftstoff Diesel und Benzin (laufende Lieferung)
10 Tonnen AdBlue
500 Stück Wundauflagen zur Blutstillung
402.000 Rationen Einpersonenpackungen (EPa)
MiG-29 Ersatzteile
30 sondergeschützte Fahrzeuge
80 Pick-up
7.944 Panzerabwehrhandwaffen RGW 90 Matador
3 Mehrfachraketenwerfer MARS mit Munition
33 M113 gepanzerte Truppentransporter mit Bewaffnung (Systeme aus Dänemark, Umrüstung durch Deutschland finanziert)
6 Lkw Fahrzeugdekontaminationspunkt HEP 70 inklusive Material zur Dekontaminierung
10 Fahrzeuge HMMWV (8x Bodenradarträger, 2x Jammer/Drohnenträger)*
3 Bergepanzer 2*
7 Störsender*
8 elektronische Drohnenabwehrgeräte*
4 mobile, ferngesteuerte und geschützte Minenräumgeräte*
8 mobile Bodenradare und Wärmebildgeräte*
1 Hochfrequenzgerät inkl. Ausstattung*
49.000 Schuss Flakpanzermunition
2 Kühlschränke für Sanitätsmaterial
12 Flakpanzer GEPARD* (zuvor: 8 )

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

"praktisch het enige tot nu toe"

Gelieferte letale und nicht-letale militärische Unterstützungsleistungen:

3.000 Patronen „Panzerfaust 3“ zuzüglich 900 Griffstücke
14.900 Panzerabwehrminen
500 Fliegerabwehrraketen STINGER
2.700 Fliegerfäuste STRELA
10 Panzerhaubitzen 2.000 inklusive Anpassung, Ausbildung und Ersatzteile (gemeinsames Projekt mit den Niederlanden)
21,8 Millionen Schuss Handwaffenmunition
50 Bunkerfäuste
100 Maschinengewehre MG 3 mit 500 Ersatzrohren und Verschlüssen
100.000 Handgranaten
5.300 Sprengladungen
100.000 Meter Sprengschnur und 100.000 Sprengkapseln
350.000 Zünder
10.500 Schuss Artilleriemunition 155mm
10 Antidrohnenkanonen
14 Drohnenabwehrsensoren und -jammer
100 Auto-Injektoren
28.000 Gefechtshelme
15 Paletten Bekleidung
280 Kraftfahrzeuge (Lkw, Kleinbusse, Geländewagen)
100 Zelte
12 Stromerzeuger
6 Paletten Material für Kampfmittelbeseitigung
125 Doppelfernrohre
1.200 Krankenhausbetten
18 Paletten Sanitätsmaterial, 60 OP-Leuchten
Schutzbekleidung, OP-Masken
10.000 Schlafsäcke
600 Schießbrillen
1 Radiofrequenzsystem
3.000 Feldfernsprecher mit 5.000 Rollen Feldkabel und Trageausstattung
1 Feldlazarett (gemeinsames Projekt mit Estland)
353 Nachtsichtbrillen
4 elektronische Drohnenabwehrgeräte
165 Ferngläser
Sanitätsmaterial (unter anderem Rucksäcke, Verbandspäckchen)
38 Laserentfernungsmesser
Kraftstoff Diesel und Benzin (laufende Lieferung)
10 Tonnen AdBlue
500 Stück Wundauflagen zur Blutstillung
402.000 Rationen Einpersonenpackungen (EPa)
MiG-29 Ersatzteile
30 sondergeschützte Fahrzeuge
80 Pick-up
7.944 Panzerabwehrhandwaffen RGW 90 Matador
3 Mehrfachraketenwerfer MARS mit Munition
33 M113 gepanzerte Truppentransporter mit Bewaffnung (Systeme aus Dänemark, Umrüstung durch Deutschland finanziert)
6 Lkw Fahrzeugdekontaminationspunkt HEP 70 inklusive Material zur Dekontaminierung
10 Fahrzeuge HMMWV (8x Bodenradarträger, 2x Jammer/Drohnenträger)*
3 Bergepanzer 2*
7 Störsender*
8 elektronische Drohnenabwehrgeräte*
4 mobile, ferngesteuerte und geschützte Minenräumgeräte*
8 mobile Bodenradare und Wärmebildgeräte*
1 Hochfrequenzgerät inkl. Ausstattung*
49.000 Schuss Flakpanzermunition
2 Kühlschränke für Sanitätsmaterial
12 Flakpanzer GEPARD* (zuvor: 8 )
Oekraine heeft zware wapens nodig.
Je kan natuurlijk proberen 165 Russen een hersenschudding te slaan met verrekijkers, of 10.000 Russen proberen te laten stikken door ze in een slaapzak te stoppen en dicht te binden. Kan allemaal.
Maar je begrijpt echt wel wat ik bedoel.
Ja dergelijk materiaal is natuurlijk ook erg belangrijk maar die krijgen ze ook van andere landen of hebben of kopen ze zelf.

Even heel kort door de bocht: geef ze 100 Leopards en 100 Himars en de oorlog is in een maand over en kan de gemobiliseerde bevolking weer naar huis en die 400.000 MRE's weer terug het magazijn in.
Als de oorlog afgelopen is, raken er ook geen mensen meer gewond en heb je die 1200 ziekenhuisbedden ook niet meer nodig.

Oekraine vraagt al maanden om zware wapens, niet om tenten en slaapzakken :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:45
Een relatief pacifistisch land (t.o.v. vk/vs) als Duitsland heeft dat ook allemaal zo even klaar liggen op de plank....

Je post was pure misinformatie. Punt.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
bulle bas schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Ik hamer er in dit hoekje van het internet al van meet af aan op dat we de nucleaire dreigingen kunnen negeren, dat wij bepalen wat de grenzen zijn, en zo verder. In het bijzonder dat door geen grenzen aan te geven Putin de ruimte pakt. We zijn een olifant die bang is voor een muisje. Nu hoeven we ons geen illusies te maken dat ons gebabbel ook maar enige invloed heeft op bestuurlijk niveau. Maar ik heb in de achterliggende maanden gemerkt dat hier angst ook plaats maakte voor vrijmoedigheid, en hetzelfde lijkt zich ook voltrokken te hebben op het niveau van bestuur. Dat is een goede ontwikkeling.
Er is denk ik wel kostbare tijd verloren gegaan, en ook levens. Het getreuzel met wapenleveringen heeft Oekraine vele onnodige doden gekost.

De site kende ik niet, kan met veel instemmen.

Er zijn meerdere perspectieven om te onderzoeken. Het valt me op dat er (te) weinig oog is voor het vraagstuk hoe Putin als dictator aan de macht blijft. Hoe zit het met zijn guarantor?

[...]

Dat is iets wat ik aanvankelijk ook dacht. Ik ben het gaan betwijfelen. Zeker leden van het overheidsapparaat en de regionale gouverneurs kan men niet voor de gek houden. Als de Rus straks Ukraine niet in kan, geen banden of bezoeken meer afleggen in Europa, over welk succes heeft de media het dan? De Rus is over alles onverschillig, maar men is niet altruistisch.
En in hoeverre is de Rus bereid nationale afgang te slikken?
Alles wijst erop dat Putin de zaak uit eigenbelang niet kan cancellen, ik vrees dat de wil niet eens een rol speelt.
De Rus én Poetin zijn niet bereid een afgang te slikken.

En dan kom je terug bij je eerste angst, dat risico zal altijd blijven bestaan, altijd. Zijn haat tegen de NATO is er sterk genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De laatste dagen krijg ik steeds meer het gevoel dat Putin zijn beeld van de oorlog flink is vertroebeld door zijn eigen censuur.

Hij gaat zelf natuurlijk niet op internet/telegram zitten zoeken en is afhankelijk van wat ben wordt verteld en de rapporten.

Het begint al met een soldaat die heb slecht nieuws durft te brengen bij zijn officier. "Ja we hebben 200 man en 4 tanks verloren, maar zij 500 en 9 tanks". Enz enz enz enz

Als je dit doortrekt naar alle lagen daarboven een iedereen het de positieve kant op aandikt, dan zit het best kunnen dat Putin oprecht denkt dat ze aan de winnende hand zijn.

En op basis van dat vertekende beeld (verkeerde) beslissingen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Tweak_ers schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

De Rus én Poetin zijn niet bereid een afgang te slikken.

En dan kom je terug bij je eerste angst, dat risico zal altijd blijven bestaan, altijd. Zijn haat tegen de NATO is er sterk genoeg voor.
Stel dat Oekraïne veel en veel meer zware wapens krijgt. Dat een groot deel van het volk de trainingen afrond en ingezet kan worden.
Dan zullen de Russen als ze niet terug trekken afgeslacht worden en Oekraïne winnen. Dan moeten ze de afgang wel slikken. Ben benieuwd wat er daarna gebeurd. Zal Rusland dan raketten blijven schieten op Ukraine?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:49

Fanta

FordPerformance™️

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:44:
[...]

Oekraine heeft zware wapens nodig.
Je kan natuurlijk proberen 165 Russen een hersenschudding te slaan met verrekijkers, of 10.000 Russen proberen te laten stikken door ze in een slaapzak te stoppen en dicht te binden. Kan allemaal.
Maar je begrijpt echt wel wat ik bedoel.
Ja dergelijk materiaal is natuurlijk ook erg belangrijk maar die krijgen ze ook van andere landen of hebben of kopen ze zelf.

Even heel kort door de bocht: geef ze 100 Leopards en 100 Himars en de oorlog is in een maand over en kan de gemobiliseerde bevolking weer naar huis en die 400.000 MRE's weer terug het magazijn in.
Als de oorlog afgelopen is, raken er ook geen mensen meer gewond en heb je die 1200 ziekenhuisbedden ook niet meer nodig.

Misschien moet je dan even wat aan je Duits gaan doen, want in deze lijst staat wel even iets meer dan bedjes en slaapzakken. Nee, geen 100 Leopards en 100 Himars. Maar wel heul veul spul waar je heul veul dood van gaat als je het probeert terug te koppen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Zo'n beetje alles wat we hebben komt uit China, of nog goedkopere landen.
Hier produceren kan wel maar dan worden zaken schreeuwend duur en daar zullen we dan heel erg aan moeten wennen.
Dat betekent mijns inziens automatisch dat we duurzamer moeten gaan produceren en meer af moeten van de wegwerpmaatschappij.
Maar als de vraag hoog is, en het aanbod goedkoop, dan is dat goed voor de wereldeconomie.
Als dat wegvalt, ben ik benieuwd wat er gebeurt met de wereldeconomie: die krimpt dan onherroepelijk. De vraag is lager (want de producten gaan langer mee omdat dat wel moet omdat de producten veel duurder zijn geworden).
Ik denk dat dat best meevalt en vooral erg afhankelijk is van het type product. Bij veel producten komt zo weinig arbeid kijken dat het maar een paar procent op de prijs scheelt. Voor Apple is 5 euro extra productiekosten op een iPhone een flink bedrag, want het gaat om vele miljoenen toestellen, maar voor de consument stelt het weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 17-09 22:17

Shabbaman

Got love?

Maar wie gaat dat werk doen? Er is onvoldoende personeel.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Shabbaman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:51:
Maar wie gaat dat werk doen? Er is onvoldoende personeel.
We hebben anders genoeg lifestyle, opruim, carrière, transformatie en millenialcoaches... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 17-09 22:17

Shabbaman

Got love?

hoevenpe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

We hebben anders genoeg lifestyle, opruim, carrière, transformatie en millenialcoaches... 8)7
En...?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• hoevenpe
Die tekorten in nuttige sectoren van de arbeidsmarkt komen mede door de explosie van bullshit banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 10:00
asing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:24:
Ondertussen ook wat meer Youtube materiaal :

[YouTube: Ukraine is HARMing Russian radars, thanks to the US?]

Binkov gaat in op hoe de Oekraïne waarschijnlijk in staat is om NATO wapens te schieten vanaf een Mig. Het antwoord verbaasde me.

TL;DR : ze hebben naar verluid 20 Poolse Mig in stukjes gekregen. Dat is incl dat wat nodig is om HARM raketten te schieten.
Dat had ik hier al een hele tijd geleden gemeld aan de hand van vliegbewegingen tijdens het leveren van 'reserve- onderdelen'. Dat waren er toen simpelweg teveel, maar dat werd toen door een paar hier afgedaan als speculatie zonder onderbouwing. Het lijkt me echter intussen wel duidelijk dat er echt geen lege vliegtuigen op en neer vliegen en dat de logistiek van Europa en de VS er wel voor zorgt dat ook de aflevering van materieel voor Oekraïne efficiënt verloopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 10:00
hoevenpe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Die tekorten in nuttige sectoren van de arbeidsmarkt komen mede door de explosie van bullshit banen.
Punt hierbij is dat hiervoor een sterke overheid heel fijn zou zijn. Maar die wil vooral overal zijn handen vanaf houden, al zouden maatregelen hiervoor echt wel zinvol zijn. Je ziet nu al dat cruciale beroepen ook steeds meer problemen beginnen te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Misschien moet je dan even wat aan je Duits gaan doen, want in deze lijst staat wel even iets meer dan bedjes en slaapzakken. Nee, geen 100 Leopards en 100 Himars. Maar wel heul veul spul waar je heul veul dood van gaat als je het probeert terug te koppen.
ik zie de term 'slaapzakken' en 'bedjes' niet in de lijst staan.
of het dus aan mijn Duits ligt vraag ik me af. |:(

Maar laat ik het er maar op houden dat je mijn oorspronkelijke punt gemist hebt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kwam dit ergens tegen, Amnesty International Canada heeft excuses aangeboden voor het rapport dat de organisatie heeft geproduceerd. Dat laat qua boodschap weinig te wensen over:

Edit: veranderd in een linkje: https://amnesty.ca/news/u...ust-4-2022-press-release/

Hopelijk neemt de druk toe op de directeur om haar ontslag in te dienen.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 12-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:49

Fanta

FordPerformance™️

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Maar laat ik het er maar op houden dat je mijn oorspronkelijke punt gemist hebt ;)
Niet zo flauw. Je weet zelf ook wel dat ik doel op deze zin:
Over gemiste punten gesproken. Jij doet alsof Duitsland alleen klein spul levert, ik probeer dat wat te nuanceren.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:28:
Ik kwam dit ergens tegen, Amnesty International Canada heeft excuses aangeboden voor het rapport dat de organisatie heeft geproduceerd. Dat laat qua boodschap weinig te wensen over:
[Afbeelding]
Het staat ook op hun website: https://amnesty.ca/news/u...ust-4-2022-press-release/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dank, dat is beter dan zo'n lompe afbeelding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
https://twitter.com/KyivI...&t=t8koDA9oh1cENXE_-M4T1w

https://twitter.com/Defen...&t=t8koDA9oh1cENXE_-M4T1w

Hopelijk zitten we nu op een keerpunt, dat snel de russen Oekraïne worden uitgetrapt of nog beter het land niet levend verlaten zodat ze dit ook nooit weer kunnen flikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Niet alleen de mijlpalen van Oryx zijn interessant, ook deze zijn noemenswaardig:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZ8D0TAWIAAmQrB?format=png&name=large

Een ongelofelijk aantal, en dit zijn alleen nog maar degenen van wie bewijs is gevonden van hun overlijden (bijvoorbeeld door beelden van een begrafenis, of overlijdensadvertentie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Ik wel: :+
100 Zelte (tenten)
1.200 Krankenhausbetten (ziekenhuisbedden)
10.000 Schlafsäcke (slaapzakken)
125 Doppelfernrohre (verrekijkers)

Bla bla bla...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Een lange zit, maar deze is wel er verhelderend.

TL;DR:
- Rusland heeft besloten bepaalde economische cijfers niet meer te publiceren vanwege de sancties
- Niet alleen de pijs van een vat olie doet ertoe, ook de wisselkoers van de Roebel doet mee. Het effect is ehhh niet zo goed >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat was snel, pas net aangekondigd, nu al in Oekraïne. En dus de hint dat er nog meer aan zit te komen. De UK is goed bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dat is het Duitse woord ervoor.
Er staat geen 'slaapzakken' maar 'Schlafsäcke'.
Ik weet dus prima wat er allemaal in die lijst staat. Weinig mis met mijn Duits en ik heb uiteraard bewust die spulletjes benoemd en de rest niet.
Dat was het punt niet.

Het punt was dat Duitsland een heleboel 'licht' spul levert maar Oekraine consequent om zware wapens vraagt: tanks, artillerie, vliegtuigen, luchtverdediging, en dat in degelijke aantallen waarmee ze de Russen voor het eind van de zomer eruit kunnen jagen.

Dat is waar Oekraine om vraagt en Duitsland levert vooralsnog licht spul.
Die paar Pzh's en Gepards zijn een mooi begin, dat was mijn punt.
Ja, ze hebben die andere spullen ook nodig maar dat was het punt niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
asing schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:51:
[YouTube: RUSSIA's Economy is in DEEP TROUBLE as Oil & Gas Revenue Declines & Russia Stops Publishing Data.]

Een lange zit, maar deze is wel er verhelderend.

TL;DR:
- Rusland heeft besloten bepaalde economische cijfers niet meer te publiceren vanwege de sancties
- Niet alleen de pijs van een vat olie doet ertoe, ook de wisselkoers van de Roebel doet mee. Het effect is ehhh niet zo goed >:)
Hij zegt op een gegeven moment dat Rusland lng fabrieken moet bouwen om hun gas te verkopen. Alleen dan vraag ik mij af hebben zij de kennis en tech materialen om dat te doen.

En als ik mij goed herinner krijg je ook problemen met gasvelden als je niet constant genoeg eruit haalt.

Heel benieuwd wat er de komende maanden gebeurd want het is gelukkig een diep zwart scenario voor de Russische economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rofdof schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Hij zegt op een gegeven moment dat Rusland lng fabrieken moet bouwen om hun gas te verkopen. Alleen dan vraag ik mij af hebben zij de kennis en tech materialen om dat te doen.
Kennis, tech en dollars hebben ze niet.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:53:
[Twitter] Dat was snel, pas net aangekondigd, nu al in Oekraïne. En dus de hint dat er nog meer aan zit te komen. De UK is goed bezig.
Combi met al weken exploderende ammo depots, vliegvelden en andere logistiek én de opmerking dat men terug is naar 30 dodelijke slachtoffers per dag maakt dit wel een succesvolle zet.

En iets wat exact zo voorspelt was door Ukraine zelf.

Overigens zouden meer lange afstand raketten niet misstaan. Als de veilige regio 200km wordt is dat voor Rusland een logistieke nachtmerrie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid