Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben bezig met het samenstellen van een EQB 250+ voor de lease. Kom nu uit op de Luxury Line, maar mis nog wat voor mij relevante opties: trekhaak, adaptive cruise control (Distronic) en elektrisch verstelbare stoelen. Als ik deze allemaal af fabriek bestel ga ik over mijn lease bedrag heen, dus ik overweeg om een of meer opties na levering toe te laten voegen. De trekhaak zou moeten kunnen, maar lijkt een kostbare keuze. De Distronic zou enkel het aanzetten van een software optie zijn en elektrische stoelen zouden ook achteraf gemonteerd kunnen worden (geen idee of dat veel meer kost dan af fabriek). Heeft iemand er ervaring met het achteraf toevoegen van opties?
Check met de verzekering van je lease maatschappij wat er gebeurt met de opties die je toevoegt. als je een ongeval hebt ben je ze sowieso al kwijt, wellicht krijg je er ook geen geld voor terug. Daarnaast, ook je contract bekijken wat er gezegd wordt rond het "aanpassen van de lease wagen". zo wel eens kunnen dat dat helemaal niet mag.

Ik zou IIG nooit een fysieke aanpassing doen aan mn leasewagen...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 19:46
Yalopa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Check met de verzekering van je lease maatschappij wat er gebeurt met de opties die je toevoegt. als je een ongeval hebt ben je ze sowieso al kwijt, wellicht krijg je er ook geen geld voor terug. Daarnaast, ook je contract bekijken wat er gezegd wordt rond het "aanpassen van de lease wagen". zo wel eens kunnen dat dat helemaal niet mag.

Ik zou IIG nooit een fysieke aanpassing doen aan mn leasewagen...
Deze check heb ik gedaan bij de LM. Zij geven aan dat het geen probleem is om achteraf (in overleg) accessoires toe te voegen en dat dit bij een trekhaak vaker gebeurt. Kost3n zijn geheel voor de berijder en je mag de trekhaak ook niet (weer) demonteren aan het einde van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
arko89 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Dat was ook mijn aanname inderdaad, maar toch staat er bij recente kentekenregistraties op de site van het RDW geen trekgewicht ingevuld. Benieuwd wat je te horen krijgt, als het wel mogelijk blijkt weet ik ook wat mij te doen staat zodra ik mijn auto heb.
Dit ga ik nog maar eens bij de dealer navragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Dit ga ik nog maar eens bij de dealer navragen!
Net bij de dealer langs geweest en nog eens gevraagd hoe het zit. De ‘vernieuwde’ EQB 250+ mag maximaal 1400 kg trekken in de 5-zits uitvoering, de 7-zits uitvoering mag niets trekken. Dit staat ook zo in alle specificaties (zie mijn eerdere post) en is volgens de dealer onafhankelijk van of de trekhaak er af fabriek onder zit, of achteraf wordt gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arko89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 19:08
MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Net bij de dealer langs geweest en nog eens gevraagd hoe het zit. De ‘vernieuwde’ EQB 250+ mag maximaal 1400 kg trekken in de 5-zits uitvoering, de 7-zits uitvoering mag niets trekken. Dit staat ook zo in alle specificaties (zie mijn eerdere post) en is volgens de dealer onafhankelijk van of de trekhaak er af fabriek onder zit, of achteraf wordt gemonteerd.
Online nog even verder gezocht naar een EQB facelift die al op kenteken staat en ik zie nu inderdaad regelmatig trekgewicht ingevuld van 1400kg, maar ook regelmatig niet. Het zal met de uitvoering te maken hebben en het feit dat de dealer de juiste variant moet kiezen bij kentekenregistratie.

Ook gebeld met trekhaakcentrum, ze wisten me te vertellen dat er inderdaad al trekhaken worden gemonteerd waarmee getrokken mag worden. Kentekenbewijs is bepalend. Er is een variant met een vaste trekhaak of een afneembare, beide van het merk GDW. Het is wel van belang dat de software in de auto ook wordt bijgewerkt om storingen te voorkomen, dat doen ze zelf maar rekenen ze uiteraard wel geld voor. Iets met ESP en sensoren die anders in storing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
arko89 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Online nog even verder gezocht naar een EQB facelift die al op kenteken staat en ik zie nu inderdaad regelmatig trekgewicht ingevuld van 1400kg, maar ook regelmatig niet. Het zal met de uitvoering te maken hebben en het feit dat de dealer de juiste variant moet kiezen bij kentekenregistratie.

Ook gebeld met trekhaakcentrum, ze wisten me te vertellen dat er inderdaad al trekhaken worden gemonteerd waarmee getrokken mag worden. Kentekenbewijs is bepalend. Er is een variant met een vaste trekhaak of een afneembare, beide van het merk GDW. Het is wel van belang dat de software in de auto ook wordt bijgewerkt om storingen te voorkomen, dat doen ze zelf maar rekenen ze uiteraard wel geld voor. Iets met ESP en sensoren die anders in storing gaan.
Ik heb ook contact gehad met Trekhaakcentrum en zij hebben na wat uitzoekwerk een offerte gestuurd. Maar ook nog uitvraag gedaan bij Brinks Trekhaken - zij geven aan nog geen trekhaak voor de EQB te hebben en dat deze ook nog niet gepland staat om te ‘ontwikkelen’.
Sta nu op het punt om het zekere voor al het onzekere te nemen en de af-fabriek trekhaak te bestellen, betekent wel dat ik een andere geselecteerde optie (elektrisch verstelbare stoelen, met geheugen) moet laten vallen ivm overschrijding budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
MaxLaadvermogen schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:37:
[...]
Sta nu op het punt om het zekere voor al het onzekere te nemen en de af-fabriek trekhaak te bestellen, betekent wel dat ik een andere geselecteerde optie (elektrisch verstelbare stoelen, met geheugen) moet laten vallen ivm overschrijding budget.
Dank voor de reacties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de netjes af-fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak en de elektrische stoelen laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05 16:57

EDR

Dit weekend eerste lange rit richting ardeche , drukke vakantie periode. Eqb 250+
- autosnelweg: drukke laadparkings : steeds wachten op vrije plek. Traject uuuuren langer dan met brandstofwagen.
- ardeche: logies in stad vallon pont d'arc. 6 oplaadstations verspreid over 5 km. 4 stations defect. Alle snelladers elders bezet...uren zoelwerk kwijt morgen kijken voor een bruikbaar station..met 145 km op de teller...
Conclusie: rij elektrisch in eigen land. De eerste 5 jaar rij ik nog NUL km elektrisch naar het zuiden. Dan komt de benzine wagen van de vrouw alleen nog in aanmerking!!
EV de slechtste (verplichtte) uitvinding in jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

Beetje een anekdotisch voorbeeld hé, dit is een super zwart weekend met uren files (hoorde vandaag berichten van 1.5 tot 3u op de drukste autowegen), dus uiteraard wil dat ook zeggen dat er op de laadplaatsen een grote drukte heerst...
wij zijn al een een keer of 3 heen en terug door Frankrijk gereden (oa wintersport en vakantie in Italië, bij dat laatste dateert de terugrit van 1.5w geleden) en absoluut geen problemen gehad, wel bewust buiten (drukke) weekends gepland. Daarnaast al een 8tal (!) keer doorheen Duitsland, zelfde verhaal...
Was er een tragere laadmogelijkheid in d buurt van je logies? Of eventueel zelfs gewoon via stopcontact aan je logies? Hebben we in nood ook alg rvraagd en gedaan gekregen.
het klopt wél dat je grosso modo een uur extra moet rekenen per 500 km, maar op zich is dat niet slechter als je je erop voorziet, wij zitten frisser achter het stuur...

Moraal van m'n verhaal : geef het nog een kans, en kies je moment iets beter. Maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
EDR schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:23:
Dit weekend eerste lange rit richting ardeche , drukke vakantie periode. Eqb 250+
Ben wel benieuwd naar wat je range en gemiddelde verbruik zo’n beetje was.
Is het een EQB 250+ modeljaar 2025/2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR

EDR

Inderdaad model eqb 250+
Voor mijn verlof was de range 430 km. Nu 380 km ,koffer volgeladen. Mijn passat Tdi van 1997 (28 jaar geleden notabene) reed 800 tot 1000 km!
In deze regio hier laat valt de eq intelligent navigatie ook om de haverklap uit.
Naar een super U gereden en daar waren ook alle laders, traag en snel buiten werking.
Zwaar ontgoocheld begin ik aan mijn verlof waar mijn eerste bezorgdheid nog steeds een actieve en vrije laadpaal vinden in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Church of Noise schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:34:
Beetje een anekdotisch voorbeeld hé, dit is een super zwart weekend met uren files (hoorde vandaag berichten van 1.5 tot 3u op de drukste autowegen), dus uiteraard wil dat ook zeggen dat er op de laadplaatsen een grote drukte heerst...
wij zijn al een een keer of 3 heen en terug door Frankrijk gereden (oa wintersport en vakantie in Italië, bij dat laatste dateert de terugrit van 1.5w geleden) en absoluut geen problemen gehad, wel bewust buiten (drukke) weekends gepland. Daarnaast al een 8tal (!) keer doorheen Duitsland, zelfde verhaal...
Was er een tragere laadmogelijkheid in d buurt van je logies? Of eventueel zelfs gewoon via stopcontact aan je logies? Hebben we in nood ook alg rvraagd en gedaan gekregen.
het klopt wél dat je grosso modo een uur extra moet rekenen per 500 km, maar op zich is dat niet slechter als je je erop voorziet, wij zitten frisser achter het stuur...

Moraal van m'n verhaal : geef het nog een kans, en kies je moment iets beter. Maakt een wereld van verschil.
Zo heel veel keus heb je niet met kinderen 5~16 jaar.
Het is niet zo dat al die mensen die onderdeel zijn van de (laad)file dat graag doen en veel keus hebben.
Wij proberen wel vaak pas op maandag te gaan, maar soms zijn boekingen ook gewoon zaterdag tot zaterdag.

Met dit in het achterhoofd twijfel ik ook nog of een EQS 450+ een betere keus is dan de 350.
Waarbij die laatste al vergelijkbaar is met een VW ID7 kwa bereik/laden, is de 450+ nog weer een klasse apart welke meer vrijheid geeft.
https://ev-database.org/s...f5246ff5018186b5a4ad0fbbc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:43
Kwakkel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:11:
[...]

12/1/2025 zou die er zijn. Ben benieuwd :)
Updateje daarop: net contact gehad met de garage, die liet weten dat de productie voorzien is voor september, en dat ze de wagen bij hen verwachten rond 25/10/2024.
Uiteraard, onder voorbehoud - maar toch altijd leuk als ze zich 2.5 maand te conservatief opstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDR

EDR

Ondertussen paar dagen op vakantie. We laden nu elke nacht aan de gewone stekker aan onze gite. Dan is hij smorgens halfvol. En om de 3 dagen om 6h vroeg is een 24kw vrij in het centrum. Kombineer ik met 2 uurtjes hond wandelen. Zo komen we er toch stressless onze ardeche vakantie door 😊. En veel op eco rijden spaart ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR

EDR

Kan de eqb aan de tesla stations laden? Accessoires nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
In Toscane is ook een stukje laadpaalwoestijn waar we zitten.

Snelladen in italie is zowiezo dikwijls van de autostrade afwijken. Eerste snellader is op 20 min. Rijden nabij een winkelcentrum.

Al bij al nog geen range anxiety ondervonden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 12:46
Hmm, minder leuk probleem. Mijn laadpoort zit vast. Als ik erop druk dan hoor ik iets klikken maar de laadpoort blijft dicht. Auto heeft wel de ganse dag in de zon gestaan dus misschien ligt het daaraan?

Als ik wat rond zoek dan vind ik wel meerdere mensen met dit probleem. Blijkt een kapotte actuator te zijn.

Hier al iemand meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
Tibs schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:11:
Hmm, minder leuk probleem. Mijn laadpoort zit vast. Als ik erop druk dan hoor ik iets klikken maar de laadpoort blijft dicht. Auto heeft wel de ganse dag in de zon gestaan dus misschien ligt het daaraan?

Als ik wat rond zoek dan vind ik wel meerdere mensen met dit probleem. Blijkt een kapotte actuator te zijn.

Wel handig als je autotype er bij zet..

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tommie12 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Wel handig als je autotype er bij zet..
Is bij een EQB250, maar ik vermoed dat het mechanisme bij de verschillende EQ modellen hetzelfde zal zijn?

Ondertussen gelukkig gelukt, zal deels door het warme weer zijn denk ik. Heb ook wat vet aan de rubbers van de actuator gedaan waardoor deze nu terug vlot open springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 07:38
Tibs schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Is bij een EQB250, maar ik vermoed dat het mechanisme bij de verschillende EQ modellen hetzelfde zal zijn?

Ondertussen gelukkig gelukt, zal deels door het warme weer zijn denk ik. Heb ook wat vet aan de rubbers van de actuator gedaan waardoor deze nu terug vlot open springt.
Mijn laadklep is eigenlijk al vanaf dag 1 een beetje wobly soms moet ik echt een beetje forceren om hem open te krijgen, maar echt vast heeft hij nog nooit gezeten.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gunterve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 15:41
Zondag teruggekomen uit de ardennen en ik heb al mijn vaste oplaadplekjes voor de terugreis. Eerst wou ik in Tignée laden maar daar was alles volzet. Daarna in Herstal, ook alles volzet. Dan maar Mercedes EQ z'n werk laten doen en die stuurde mij naar een verlaten fastcharge station in Waremme. Volgende keer toch maar met de Mercedes navigatie rijden voor langere trips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik ben ook behoorlijk blij met de Mercedes EQ software voor het plannen van routes en laden. Abrp valt nogal tegen, en we gebruiken Waze in parallel voor extra info (en soms als sanity check voor lange trajecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:48
gunterve schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:42: Dan maar Mercedes EQ z'n werk laten doen en die stuurde mij naar een verlaten fastcharge station in Waremme.
Ow, in Borgworm? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
BrammeS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Mijn laadklep is eigenlijk al vanaf dag 1 een beetje wobly soms moet ik echt een beetje forceren om hem open te krijgen, maar echt vast heeft hij nog nooit gezeten.
Een klein beetje vet doen aan de actuator lijkt te helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammeS
Ik ben net terug van een tripje noord Italië, met mijn EQB250 en Thule XXL dakkoffer op het dak en moet zeggen dat het verbruik met dakkoffer mij positief verbaast heeft. Ik had echt verwacht dat ik 30% meer verbruik zou hebben maar ik heb op een trip van 2900km net onder de 20kWh/100km gezeten, heb op de autobahn telkens cruisecontrol op de 135km/u gehad. Heen en terugreis 6 laadstops van ongeveer 30 min gedaan.

Enige minpuntje was de klapband op de 3 net voorbij Bonn, maar dat was gewoon domme pech.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxJ4Dqjf1OoHFtRX8nW9vMEYNuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp1kNzYhOUYnzsO5xlgRwFG1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door BrammeS op 14-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henning
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

arko89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:35:
Vorige week een EQB 250+ Luxury Line besteld in spectraalblauw. In eerste instantie dacht ik dat die kleur wel erg in your face zou zijn maar toen ik een EQC in de showroom zag staan in dezelfde kleur was ik meteen om, wat een schitterende kleur!

Ze wisten me ook te vertellen dat er problemen zijn met augmented reality en er daardoor vertragingen zijn. Die optie heb ik dus ook niet gekozen, kleuren schijnen dan weer geen invloed te hebben, verwachte levering medio november.

Iemand die andere ervaringen heeft met nieuwe bestelling in spectraalblauw in combinatie met levertijd?
Net bericht gehad dat de mijne klaarstaat voor aflvering. Met tevens de opmerking dat de levering zonder AR is.

Besteld nov2023; zou eerst medio mei2024 zijn, daarna medio september2024. Nu zou ik hem eind augustus2024 kunnen ontvangen.

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Henning schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:04:
[...]
Net bericht gehad dat de mijne klaarstaat voor aflvering. Met tevens de opmerking dat de levering zonder AR is.
Mooi nieuws! Heb je met of zonder panoramisch dak?

Btw, toen ik in April bestelde ging het over tekorten van de blauwe lak, misschien dat ie daarom uitgesteld was?

[ Voor 16% gewijzigd door Black Sparrow op 16-08-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Black Sparrow schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Mooi nieuws! Heb je met of zonder panoramisch dak?

Btw, toen ik in April bestelde ging het over tekorten van de blauwe lak, misschien dat ie daarom uitgesteld was?
Ik moest even kijken, maar dat is een interessante vraag 😅 In november 2023 was dat een optie op de lijst die net zoals de smartphone integratie in 2024 standaard opp de lux zit. Toen het dak niet aangevinkt.

Voor de uitstel heb ik geen reden gehad (geen bericht van MB hierover gehad, LM had geen extra info).

Zal eens navragen.

• arko89
  • Laatst online: 16-05 19:08
Henning schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Besteld nov2023; zou eerst medio mei2024 zijn, daarna medio september2024. Nu zou ik hem eind augustus2024 kunnen ontvangen.
Mooi nieuws! Post maar wat foto’s als je hem hebt, ben wel benieuwd er rijden nog maar heel weinig blauwe rond. 👍🏻

AR was inderdaad een probleem door camera tekorten. Heb ik dan ook niet mee besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
arko89 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Mooi nieuws! Post maar wat foto’s als je hem hebt, ben wel benieuwd er rijden nog maar heel weinig blauwe rond. 👍🏻

AR was inderdaad een probleem door camera tekorten. Heb ik dan ook niet mee besteld.
Inderdaad - ik zie hier veel bestellingen in die kleur voorbij komen (inclusief de mijne), maar weinig foto's. Hopelijk valt de kleur in het echt mee, want heb 'm nog niet gezien (wel een soort denim-blauw van een oudere GLB, maar dat is (helaas) een andere kleur :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkyBoy84
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:46
Gisteren bestelling ingediend voor een EBQ AMG Line, ook in spectral blue!

Ik heb ze nog niet in die kleur zien rijden. Wel heb ik de kleur gezien op een GLB in een ondergrondse garage van de dealer. Dat zag er erg mooi uit.

Ben ook heel benieuwd hoe de kleur er buiten in het zonlicht uitziet.

Without disappointment, you can't appreciate victory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
En wij allemaal denken 'ik pak een blauwe, die zie je niet veel'.
.....
Paar maanden later .... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkyBoy84
Kwakkel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:53:
.....
Haha, ja precies ;)

Al zie ik de EQB sowieso erg weinig rijden. Een paar mooie blauwe erbij kan zeker geen kwaad! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Bwa, moet zeggen dat ik ze toch meer en meer zie. Maar dus voornamelijk zwart/antraciet/zilver. Minder wit, één enkele (letterlijk!) rood (sorry, verkeerde rood in mijn ogen :)). Maar blauw dus nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Die van mij wordt normaal geleverd in de eerste week van september, ook een blauwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Kwakkel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:53:
.....
Kunnen we een keer een meet-up doen _/-\o_
Kwakkel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:25:
Bwa, moet zeggen dat ik ze toch meer en meer zie. Maar dus voornamelijk zwart/antraciet/zilver. Minder wit, één enkele (letterlijk!) rood (sorry, verkeerde rood in mijn ogen :)). Maar blauw dus nog niet :)
Als je erop let zie je ze wel. Ook veel uit België zo tijdens de vakantie.

[ Voor 24% gewijzigd door Black Sparrow op 23-08-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
Ik heb een EQB 250+ Luxury Line in Spectral Blue besteld, maar deze wordt pas in maart 2025 geleverd omdat dan mijn lopende leasecontract pas afloopt. Tot nog toe heb ik ‘in het wild’ nog niet één blauwe gezien, en kom ik überhaupt erg weinig EQB’s tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR

EDR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIhtEtI2TXJGR2doPhtspgt8yZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTO1xzp1QBQChzl0usnFwCvu.jpg?f=fotoalbum_large

EQB 250 + van december 23.
Laatste weken valt het camerasysteem en sensoren zo 1 keer per week uit.
Melding op scherm: systeem buiten werking. Probleem gekend? Oorzaak? Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenkyBoy84
Voor degene die zich afvragen hoe 'spectral blue' op een EQB eruit ziet... Zo te zien staat er eentje te koop. Een demo model.

Zie https://www.gomes.nl/mercedes-benz/eqb/250-amg-line/occ19596432

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAGmV0stZxF1VVZmkZu6JHigBrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJhaze4lBgVqgy2X9ETVuEHl.jpg?f=fotoalbum_large

• Black Sparrow
FrenkyBoy84 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:41:
Voor degene die zich afvragen hoe 'spectral blue' op een EQB eruit ziet... Zo te zien staat er eentje te koop. Een demo model.
Mooi! Bijna zoals ik hem zelf zou doen, in de vraagprijs zit nog wel wat ruimte zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunterve
Voor het eerst een lange trip van +- 1500km achter de rug zonder enige planning voor laadstops en dat was toch geen onverdeeld succes met Mercedes EQ. Twee keer werd ik met een nog te hoge SoC een stad ingestuurd terwijl er verderop gewoon snelladers naast de autosnelweg stonden. Dus helaas hebben we twee keer manueel moeten bijsturen met google maps. Mercedes EQ plant de routes ook heel raar waardoor je soms zelf moet bijsturen of google maps ook moeten gebruiken. Toch maar een matig systeem voor een premium autoconstructeur.

Over het rijden zelf met de EQB zelf ik wel 100% positief. Wat een heerlijke reisauto is het, en wat een kracht en souplesse om door bergpassen te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Klinkt herkenbaar, deed ie in het begin ook bij de onze (EQE, maar ongetwijfeld zelfde achterliggend systeem).
Het lijkt beter te zijn geworden door het gewoon te gebruiken.

Wat ik nog soms doe is een voorgesteld laadpunt 'verwijderen' en dan rekent ie opnieuw, kan misschien helpen in zo'n cases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunterve
Church of Noise schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:20:
Klinkt herkenbaar, deed ie in het begin ook bij de onze (EQE, maar ongetwijfeld zelfde achterliggend systeem).
Het lijkt beter te zijn geworden door het gewoon te gebruiken.

Wat ik nog soms doe is een voorgesteld laadpunt 'verwijderen' en dan rekent ie opnieuw, kan misschien helpen in zo'n cases?
Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht, dat is voor de volgende keer.
Ook nog vergeten dat de navigatie op een bepaald moment helemaal begon te flippen met meldingen dat electric intelligence onbeschikbaar was en dan telkens de route herberekende. Gelukkig had ik toen nog voldoende range en was het systeem weer in orde wanneer ik moest laden.

Voor de rest vind ik lange trips met een EV niet zo aangenaam door de laadstops. Ik wil stoppen met rijden wanneer er een mooi plekje is om de benen te strekken of te eten, en niet ergens in een wegrestaurant aan de autosnelweg, bij een gesloten supermarkt of een verlaten industrieterrein wanneer de auto moet laden.
En beide kan uiteraard maar dan ben je erg lang onderweg.

[ Voor 19% gewijzigd door gunterve op 01-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Dat van het flippen herken ik ook, heeft vaak te maken met de internetconnectie denk ik - de auto is daar al voor binnengeweest bij een garage die een full update heeft gedaan (kan blijkbaar thuis niet - is quasi een hele dag weg geweest), onlangs nog 1x voorgehad in een omgeving met slechte ontvangst.

Ik probeer voor stops plekken te zoeken (dus beetje huiswerk op voorhand) die ik leuk vind, en die dan als extra stops ook in te geven in de navigatie. Fastned heeft vaak goed gesitueerde laadpunten btw...

Nog tips gewenst? I'm here all day (*niet volledig waar*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
Op zich ging het bij onze Italië trip best goed, voorgestelde routes en laadstops waren dikke prima, alleen wij zouden graag nog een optie willen dat we alleen laadstops krijgen waar ook een restaurant/tankstation bij zit. Omdat je soms nog naar afgelegen industrie terreinen wordt gestuurd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

I'm blue Da ba dee da ba di 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvax7HLWep6GiBAYddm7BTy-4DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdCdFBdsCV7ftIhcTObLr6bB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tibs schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:11:

Net terug van de garage, de actuator is vervangen. Blijkbaar een veel voorkomend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
BrammeS schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:50:
Ik ben net terug van een tripje noord Italië, met mijn EQB250 en Thule XXL dakkoffer op het dak en moet zeggen dat het verbruik met dakkoffer mij positief verbaast heeft. Ik had echt verwacht dat ik 30% meer verbruik zou hebben maar ik heb op een trip van 2900km net onder de 20kWh/100km gezeten, heb op de autobahn telkens cruisecontrol op de 135km/u gehad. Heen en terugreis 6 laadstops van ongeveer 30 min gedaan.

Enige minpuntje was de klapband op de 3 net voorbij Bonn, maar dat was gewoon domme pech.

[Afbeelding]
Trip van 1400km met 6 stops en 3 uur laden. Het is natuurlijk een mindset; wel met overnachting gedaan ?
Heb je een 250 of 250+ ?

20kwh met dakkoffer is keurig; had je die nog / waarom niet gekozen voor een trekhaak variant ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrammeS
wd200 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:32:
[...]

Trip van 1400km met 6 stops en 3 uur laden. Het is natuurlijk een mindset; wel met overnachting gedaan ?
Heb je een 250 of 250+ ?

20kwh met dakkoffer is keurig; had je die nog / waarom niet gekozen voor een trekhaak variant ?
Heenreis in 1x, terugreis een overnachting in Oostenrijk. Mijn vriendin en ik rijden om en om, dus dat is te overzien.

Ik heb EQB 250, de 7zits(want geen van de kids wil thuis blijven) is niet leverbaar met trekhaak helaas. En aangezien het 4 meiden zijn moest ik wel voor de XXL dakkoffer gaan(iets met beautycases) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
BrammeS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:19:
[...]

Heenreis in 1x, terugreis een overnachting in Oostenrijk. Mijn vriendin en ik rijden om en om, dus dat is te overzien.

Ik heb EQB 250, de 7zits(want geen van de kids wil thuis blijven) is niet leverbaar met trekhaak helaas. En aangezien het 4 meiden zijn moest ik wel voor de XXL dakkoffer gaan(iets met beautycases) 8)7
Make sense 🙈
Maar dat klinkt als een trip van 18 uur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
wd200 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:48:
[...]

Make sense 🙈
Maar dat klinkt als een trip van 18 uur ?
Dat viel mee, het was 14 uur, alleen de heenreis dus die lekke band gehad waardoor we totaal 24u onderweg zijn geweest.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Axper
  • Laatst online: 01-10-2024
Momenteel heb ik Tesla Model Y en Ik moet upgraden naar een grotere wagen. Dus ik overweeg model X 6 zit of de EQS SUV 7 zit.
Gisteren een testrit gedaan met de EQS SUV.
Wat een enorme wagen, zeer comfortabel en luxueus. Enorm veel ruimte met 7 zit.
Enkel vond ik dat er te veel schermen waren en de regen/1 pedal driving beetje vreemd voelde.
Tesla heeft dan ook de voordel van supercharger netwerk.

Nu zit ik met keuze stress #1 ga ik voor Model X of EQS.

Alle input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Hangt er van af wat je wil...
Mercedes is comfortabeler, unieker, geeft meer mogelijkheden qua personaliseren en je hebt een goed bestaand dealer netwerk. Vind m ook mooier, maar dat is persoonlijk.
Ie lijkt ook ruimer dan de X (heb vrienden met beide auto's).
Regen kan je instellen/kiezen, en word je gewoon imho.

Netwerk is m.i. geen zorg meer in Benelux, Duitsland en ondertussen ook Frankrijk. Andere Europese landen zijn ondertussen ook aan't bijbenen, met behoorlijk wat aanbieders waaronder Ionity (joint venture van bmw en Mercedes!) en Fastned met beiden een zeer uitgebreid netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Voor wat het waard is; Met de EQS heb je iets minder supercharger nodig om snel te blijven gaan 😉

Tesla X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcDYBrUO89dNRE_zdgrAH280ucw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K5b275wUzzmZZ9V4JLc7Jq8A.png?f=fotoalbum_large

EQS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QW53gitKo9_TNfp4WLCrbp1Nto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/azexwivF4n5Ij9jSCYUBebfz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:16
Iemand enig idee of de eqe 300 saloon standaard een warmtepomp had in 2023?

Ik heb deze op het oog als vervanger van mn ipace maar kan het zo snel niet vinden:

https://link.mobile.de/6CBCb8M1gAAef8Xr5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Het was even wachten maar mijn GL.. uh EQB is binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzZybwwZk29zJalSVXwYAW_gnMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8phjqNJhmx4lT3OlZ6evBtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Uzuhl schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:54:
Het was even wachten maar mijn GL.. uh EQB is binnen :)
Ziet er goed uit! Wanneer had je hem besteld? Lache met dat kenteken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Black Sparrow op 23-09-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Black Sparrow schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:05:
[...]

Ziet er goed uit! Wanneer had je hem besteld? Lache met dat kenteken :)
Thanks! 14-3-24 :) Ja bij van Mossel hebben ze ook even staan kijken 'what are the odds'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Sinds gisteren heb ik een EQB 250+ Luxery.

In de app kun je diverse opties achteraf inschakelen, waaronder een databundel. In MBUX zit volgens mij een uitstekend navigatiesysteem (geen flitspalen?) en ook heb ook de Spotify app gevonden. Vooral die laatste gebruik ik erg veel.

Nu wil Mercedes graag dat ik het datapakket aan ga schaffen. Het moet toch mogelijk zijn om dat van mijn eigen telefoon daarvoor te gebruiken? Ondanks dat ik Android Auto heb, wil ik dat niet meer gebruiken.

Weet iemand of je MBUX gebruik kan laten maken van de internetverbinding op je telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Dat kan; bluetooth tethering op je telefoon aanzetten en het zou moeten werken.

Voor de flitspalen (en secundaire navigatie) start er bij mij op de telefoon een app en meld zich via Android auto mocht er wat aan de hand zijn. Spotify ook via Android auto.

Verder navigeer ik veelal via MBUX met de kaart tussen de tellers, ideaal.

[ Voor 62% gewijzigd door Henning op 14-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:03
Henning schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:54:
Voor wat het waard is; Met de EQS heb je iets minder supercharger nodig om snel te blijven gaan 😉

Tesla X:
[Afbeelding]

EQS:
[Afbeelding]
van 10-80% scheelt het 30 sec tussen beide ;). De X is wel efficienter. Hij komt bijna ever ver als de EQS en de EQS heeft een 120kWh accupakket vs de 100 van de X.

[ Voor 7% gewijzigd door Khayma op 14-10-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Khayma schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

van 10-80% scheelt het 30 sec tussen beide ;). De X is wel efficienter. Hij komt bijna ever ver als de EQS en de EQS heeft een 120kWh accupakket vs de 100 van de X.
Niet volgens EV database, al komt de nieuwste generatie Model X wel dichterbij qua laden, niet qua range.
https://ev-database.org/n...7fa5be7d010bd4260ea7b7d4f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-05 21:16
Khayma schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

van 10-80% scheelt het 30 sec tussen beide ;).
Die 30s gaat er vanuit dat je met de X 250kW aantikt en dat gaat alleen bij V3 of V4 superchargers. Aan alle andere laadpalen zal het verschil groter zijn. Ook aan bijv een 350kW Fastned haalt de X niet meer dan ca 200kW omdat CCS maar tot 500A laadstroom gaat. De EQS is qua laadsnelheid en range echt wel beter dan een Model X. Sowieso vind ik het totaal geen vergelijking. Tesla is voor mij een Chinees restaurant: voor weinig geld eet je je helemaal vol maar echt lekker is het niet. Doe dan maar het Mercedes sterrenrestaurant ;)

[ Voor 32% gewijzigd door JTHZZ op 14-10-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 17:52
Laatste tijd problemen met mijn telefoon en EQE, herkenbaar?
- Gekoppeld met Apple carplay, apps geven aan dat ik geen internet heb, en dat heb ik dan ook niet. Sinds een maand of 3 denk ik.
- Als er een berichtje iod binnenkomt met een geluidje, of ik typ iets, dan gaat bij elke klik het volume wat omhoog tot z'n max. Dit is pas sinds een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Hmm, geen Apple Carplay hier, wel Android Auto.
Herken niet wat je schetst, sorry...

Wel blijkt de stoelverwarming wel uit zichzelf aan te staan bij vertrek als de buitentemperatuur onder een zekere waarde is (15grC?) - hebben we zelf niet ingesteld. Herken jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Church of Noise schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:41:
Wel blijkt de stoelverwarming wel uit zichzelf aan te staan bij vertrek als de buitentemperatuur onder een zekere waarde is (15grC?) - hebben we zelf niet ingesteld. Herken jij dit?
Bij mijn EQB staat ie aan als de vorige rit stoelverwarming had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Dank @Black Sparrow ,t grappige is dat wij dat tot nu toe niet zelf hebben ingeschakeld...

Nog een belangrijk punt: bij t wisselen naar winterbanden hebben de kerels van de banden centrale wat teveel luchtdruk op de band gezet (3 bar all round), de auto voelde enorm nerveus en stuurde veel scherper dan normaal. Om maar te zeggen hoeveel impact ene paar tienden van een bar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:52
Iemand zich verdiept in de 48 maanden of 60 maanden garantie op gebruikte EQ modellen in NL en DE

Wat valt er buiten, is er een addertje onder het gras?
Kun je de DE garantie meenemen naar NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik overweeg een EQ250+ Business line in de lease te nemen. Ik rij op dit moment een MY 24 E-Niro Executive. Kan iemand mij vertellen of je net als bij KIA ook voorkeurladers kan selecteren? Ik laad op vakantie voor 80-90% bij Ionity en/of Tesla, in de Niro kan ik instellen welke laders ik wil zien, ik ben benieuwd of dat in de EQB ook kan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Willem_H schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:20:
Iemand zich verdiept in de 48 maanden of 60 maanden garantie op gebruikte EQ modellen in NL en DE

Wat valt er buiten, is er een addertje onder het gras?
Kun je de DE garantie meenemen naar NL
Afgelopen vrijdag EQE uit Duitsland gehaald. Auto uit 02-2024 met 5 jaar garantie. De garantie is Europa breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:52
Limbeckx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Afgelopen vrijdag EQE uit Duitsland gehaald. Auto uit 02-2024 met 5 jaar garantie. De garantie is Europa breed.
Okee dealers denken daar vaak anders over in NL begreep ik die moeten claimen in DE en dat is ramp begreep ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Willem_H schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Okee dealers denken daar vaak anders over in NL begreep ik die moeten claimen in DE en dat is ramp begreep ik
Ik heb in 2018 een bmw 2 serie geimporteerd. Daar is de garantie zonder problemen overgenomen. Op de papieren uitgegeven door mercedes staat ook dat het Europees geldig is. Ik denk dat als een dealer hier het niet accepteert, je prima met Mercedes kunt bellen en het op kan laten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Willem_H schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

In eerste instantie is de verkoper van de auto daar verantwoordelijk voor. Natuurlijk is het handig dat het door Merc zelf ondersteund wordt, maar als de lokale dealer lastig doet, dan kan het alsnog een lang verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ohh en heel eerlijk gezegd: Na meerdere keren met Duitse dealers vs Nederlandse dealers gepraat te hebben, de k ik dat ik liever duitsland bel. Die gasten zijn veel correcter dan de gemiddelde Nederlandse dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Limbeckx schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:42:
Ohh en heel eerlijk gezegd: Na meerdere keren met Duitse dealers vs Nederlandse dealers gepraat te hebben, de k ik dat ik liever duitsland bel. Die gasten zijn veel correcter dan de gemiddelde Nederlandse dealer.
De nederlandse Merc dealer werkt vooral voor leaseauto's. Zo veel particulieren kopen er geen nieuwe of bijna nieuwe Merc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Appie Heijn schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:19:
Ik overweeg een EQ250+ Business line in de lease te nemen. Ik rij op dit moment een MY 24 E-Niro Executive. Kan iemand mij vertellen of je net als bij KIA ook voorkeurladers kan selecteren? Ik laad op vakantie voor 80-90% bij Ionity en/of Tesla, in de Niro kan ik instellen welke laders ik wil zien, ik ben benieuwd of dat in de EQB ook kan.
Deze functie zie ik er niet tussen staan; Mercedes-me ja of nee is daarin de keuze. Verder ook niet direct duidelijk in de app wat voor laadlocatie er gepland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Henning schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Deze functie zie ik er niet tussen staan; Mercedes-me ja of nee is daarin de keuze. Verder ook niet direct duidelijk in de app wat voor laadlocatie er gepland is.
Inderdaad, en da's best een grote tekortkoming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat is jammer om te horen. Kia heeft dit zelfs op de 5 jaar oude modellen. Routeplanner an sich is nog bij lange na niet op het gewenste niveau, in de zin van dat hij automatisch laadpunten toevoegt (zoals tesla). Ik kan met het filter wel heel makkelijk laadpunten handmatig toevoegen als tussenpunt op een lange rit.

Ik had stiekem de hoop dat het mbux systeem nog een fractie beter zou zijn hierin. Ik zal de auto er niet om laten staan, keuze is lastig:
-Kia EV3 Dynamic Plus 81kWh
-Mercedes EQB 250+ Business
-Polestar 2 (occasion)
-Tesla model S (occasion)

De EQB is 100% de meest praktische, het uiterlijk op de achterkant na kan ik ook wel waarderen. Hoe is de standaard geluidsinstallatie? Kan iemand hier wat van zeggen? Mijn huidige auto’s hebben Harman Kardon en JBL installaties die goed tot zeer goed te noemen zijn. De EQB uitvoering van Athlon lease heeft volgens mij standaard audio.

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Appie Heijn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:35:
De EQB is 100% de meest praktische, het uiterlijk op de achterkant na kan ik ook wel waarderen. Hoe is de standaard geluidsinstallatie? Kan iemand hier wat van zeggen?
Voor mij voldoet de standaard (uit de luxury line) goed, maar volgens mij zijn er 3 niveau's: basic, advanced (10 speakers oa luxury line) en de burmeister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leopold88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:29
Appie Heijn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:35:
Dat is jammer om te horen. Kia heeft dit zelfs op de 5 jaar oude modellen. Routeplanner an sich is nog bij lange na niet op het gewenste niveau, in de zin van dat hij automatisch laadpunten toevoegt (zoals tesla). Ik kan met het filter wel heel makkelijk laadpunten handmatig toevoegen als tussenpunt op een lange rit.

Ik had stiekem de hoop dat het mbux systeem nog een fractie beter zou zijn hierin. Ik zal de auto er niet om laten staan, keuze is lastig:
-Kia EV3 Dynamic Plus 81kWh
-Mercedes EQB 250+ Business
-Polestar 2 (occasion)
-Tesla model S (occasion)

De EQB is 100% de meest praktische, het uiterlijk op de achterkant na kan ik ook wel waarderen. Hoe is de standaard geluidsinstallatie? Kan iemand hier wat van zeggen? Mijn huidige auto’s hebben Harman Kardon en JBL installaties die goed tot zeer goed te noemen zijn. De EQB uitvoering van Athlon lease heeft volgens mij standaard audio.
Ik heb de EQB250+ met audio systeem van Burmeister en dat klinkt fantastisch. Met betrekking tot favoriete laadpunten is nog niet voorgekomen dat het een probleem vormt. In de regel na een dag werk staat de EQB te laden in de parkeergarage en indien nodig zijn er op het kantoor voldoende laadplekken om te gebruiken. Al met al ben ik zeer aangenaam verrast met het elektrisch rijden, ik had eerst wat bedenkingen over rijdbereik en laadstress maar niets van dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Black Sparrow schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:58:
[...]

Voor mij voldoet de standaard (uit de luxury line) goed, maar volgens mij zijn er 3 niveau's: basic, advanced (10 speakers oa luxury line) en de burmeister.
Jij heb naar alle waarschijnlijkheid het advanced sound system. Ik kan helaas alleen voor de businessline gaan, die heeft de basic variant.
leopold88 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:00:
[...]

Ik heb de EQB250+ met audio systeem van Burmeister en dat klinkt fantastisch. Met betrekking tot favoriete laadpunten is nog niet voorgekomen dat het een probleem vormt. In de regel na een dag werk staat de EQB te laden in de parkeergarage en indien nodig zijn er op het kantoor voldoende laadplekken om te gebruiken. Al met al ben ik zeer aangenaam verrast met het elektrisch rijden, ik had eerst wat bedenkingen over rijdbereik en laadstress maar niets van dat...
Burmeister zou ik dolgraag willen die is minimaal vergelijkbaar met de Harman Kardon installatie die ik nu in de E-Niro heb, die van de E-Soul die wij eerst rijden was zelfs nog beter. Helaas zit die niet op de Athlon editie.

Lang ritten maken wij ook alleen met vakantie. Tussen 5-10k vakantie km per jaar. Een lekker werkende navi kunnen we dan wel waarderen. Het is nu vaak toch wel even stoeien met ABRP e.d. Liefst werk ik met een geintegreerde live oplossing. Regelmatig gaan we naar Denemarken, daar heb ik 1-2 vaste laadstops en de rest is variabel. ABRP werkt alleen niet lekker met mijn Kia's qua koppeling. Dus veel handmatig gepruts.

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Vandaag citytrip naar Duitsland met Eqe 300 met burmeister en hyperscreen.

Er zit ook een jaar lang mercedes me charging bij. Wat mij betreft werkt het best goed. Je gaat de auto in, je geeft aan waar je heen moet en de auto geeft aan waar je moet laden en hoe lang. Met mijn ipace moest ik abrp gebruiken en hoewel de functionaliteit goed was, liet het design en de betrouwbaarheid te wensen over...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Na 8 maand uiteindelijk vorige week mijn nieuwe leasewagen mogen ophalen, een EQB 350 4matic AMG line.
't is gemakkelijker om te zeggen wat er niet op zit :D :
  • trekhaak, want 7-zitter
  • adaptief onderstel, want niet compatibel met het rij-assistentiepakket (gaf blijkbaar soms trillingen in het stuur)
  • guard 360 voertuigbescherming
  • lederpakket
Dag erna onmiddelijk een reisje mee gedaan naar Duitsland en de laadstops gecombineerd met lunch en pauzes vallen goed mee. De 100 kW laadsnelheid wordt vrij consistent aangehouden over een groot deel van de laadduur.
Heel comfortabel om mee te rijden! Ik ben tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gASgwQu9teG55CVjkaG8_gEUhR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ghBmlyGVwJkzWi7MCQaznlD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Kaickul schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:38:

[knip]
Dag erna onmiddelijk een reisje mee gedaan naar Duitsland en de laadstops gecombineerd met lunch en pauzes vallen goed mee. De 100 kW laadsnelheid wordt vrij consistent aangehouden over een groot deel van de laadduur.
Heel comfortabel om mee te rijden! Ik ben tevreden :)

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Tot hoever laad jij je accu op bij zo'n snellader?
Bij mij gaat ie vanaf de 80procent niet meer echt boven de 60kw laad snelheid meer komen (eqa250+).
Overigens, de keren dat ik boven de 80procent laad is idd minimaal, dus niet echt een issue, zeker niet gezien de hoeveelheid palen in zeker ook Duitsland.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
456 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:01:
[...]

Gefeliciteerd!

Tot hoever laad jij je accu op bij zo'n snellader?
Bij mij gaat ie vanaf de 80procent niet meer echt boven de 60kw laad snelheid meer komen (eqa250+).
Overigens, de keren dat ik boven de 80procent laad is idd minimaal, dus niet echt een issue, zeker niet gezien de hoeveelheid palen in zeker ook Duitsland.
Ik laadde ongeveer wat de routeplanner aangaf om tot de volgende stap te geraken. Tijdens 1 stop was het langer vanwege het eten (98-99% ofzo). Geen idee wat de snelheid nog is boven de 80%, weet alleen dat het daalt, maar heb niet gelet op wat dan nog het maximum is.

Als ik de curves en tabellen hier bekijk, dan duikt het onder de 60 kW vanaf 90%. https://evkx.net/models/m...350_4matic/chargingcurve/

[ Voor 9% gewijzigd door Kaickul op 04-11-2024 14:28 . Reden: link naar laadcurve ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Laadcurves tonen idd dat Max laadsnelheden erg veel lager worden vanaf 80%, dus in de praktijk is dat idd alleen zinnig als je ondertussen iets anders te doen hebt (en er geen file aan de laadstations is...) of bvb net voor je een lange rit aanvat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Oh ja, misschien toch een puntje van kritiek op de EQB. De rolafdekking van de kofferruimte vind ik maar waardeloos. Als je iets te hoog stapelt, wordt het moeilijk om het nog toe te krijgen omdat de kofferruimte daar net iets vernauwd en je dus de afdekking er moeilijk over kan heffen. De plaatsing er van zou iets hoger gemogen hebben. Maar goed, 't is een kleine irritatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred.
  • Niet online
Kaickul schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:39:
Oh ja, misschien toch een puntje van kritiek op de EQB. De rolafdekking van de kofferruimte vind ik maar waardeloos. Als je iets te hoog stapelt, wordt het moeilijk om het nog toe te krijgen omdat de kofferruimte daar net iets vernauwd en je dus de afdekking er moeilijk over kan heffen. De plaatsing er van zou iets hoger gemogen hebben. Maar goed, 't is een kleine irritatie.
Volledig mee eens. Dat is ook een minpunt voor mij. vooral dat het te laag is.
Maar zoals je zegt, als het dat maar is. Ben voor de rest wel heel tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Church of Noise schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:10:
Dank @Black Sparrow ,t grappige is dat wij dat tot nu toe niet zelf hebben ingeschakeld...
Je hebt gelijk, hij gaat automatisch op standje 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22

Mystikal

It never hurts to help!

Ik kwam erachter bij mijn EQB 250+ dat je de linker paddle ook kan vasthouden voor een 'D auto' stand.

Al ben ik er nog niet helemaal achter wat ik van deze stand mag verwachten? Iemand die ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDx42OBJz5CaArMXfIivKzOJty8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqn1Wk5MIGVYw66NyNo8TkPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:28:
Ik kwam erachter bij mijn EQB 250+ dat je de linker paddle ook kan vasthouden voor een 'D auto' stand.

Al ben ik er nog niet helemaal achter wat ik van deze stand mag verwachten? Iemand die ervaring?
Past zich aan aan de situatie. Bvb als er voor jou een auto rijdt en je nadert, zal hij meer recupereren dan als de baan vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Kaickul schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:20:
[...]

Past zich aan aan de situatie. Bvb als er voor jou een auto rijdt en je nadert, zal hij meer recupereren dan als de baan vrij is.
Ah, maar ik heb geen adaptive cruise control (wist niet dat dat er niet standaard op zat...). Dus toegevoegde waarde is dan minimaal...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 16:34
Mystikal schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:27:
[...]
Ah, maar ik heb geen adaptive cruise control (wist niet dat dat er niet standaard op zat...). Dus toegevoegde waarde is dan minimaal...
Zelfs al heb je die niet, vind ik het wel een aangename setting voor op de autosnelweg. De auto gaat dan beter zijn snelheid houden wannneer je van het gas gaat. Hij gaat dus niet constant afremmen elke keer je van het gas gaat. En je merkt het ook in je verbruik.

Voorts houdt de 'D auto' setting ook rekening houden met rotondes, kruispunten, scherpe bochten, snelheidslimieten om automatisch af te remmen. En geeft zelfs aan wanneer je het best van het gas gaat om energie te besparen. Allemaal zonder adaptieve cruise control.

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Jimster21 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:13:
[...]

Zelfs al heb je die niet, vind ik het wel een aangename setting voor op de autosnelweg. De auto gaat dan beter zijn snelheid houden wannneer je van het gas gaat. Hij gaat dus niet constant afremmen elke keer je van het gas gaat. En je merkt het ook in je verbruik.

Voorts houdt de 'D auto' setting ook rekening houden met rotondes, kruispunten, scherpe bochten, snelheidslimieten om automatisch af te remmen. En geeft zelfs aan wanneer je het best van het gas gaat om energie te besparen. Allemaal zonder adaptieve cruise control.
Ik zal er eens op gaan letten...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimH
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01 14:14
Sinds april 2024 een EQA 250 uit 2021, gekocht bij de dealer met 17000 km op de teller. Bevalt echt heel goed, laadpaal aan huis. Ik heb echter 2 issues die ik voor wil leggen:

1. Soms, als ik de achterklep open of sowieso de portieren middels de afstandbesdieing van het slot haal, gaat bij het openen van het portier, spontaan het alarm af, is dan ook niet te stoppen dus laat ik hem zijn 10 seconden faam hebben. Gelukkig gaat het meeste van de tijd goed, maar toch....

2. De auto is voorzien van een warmtepomp. Ik merk nu het wat kouder wordt, dat deze best wel geluid maakt, een luide brom zowel in als buiten de auto. Niet echt storend tenzij het niet normaal is en dat hij gewoon stil moet zijn. Ik rij nog onder garantie dus ik kan het beter nu aangeven bij de dealer in het geval dat er wel iets aan de hand is.

Wellich dat iemand op deze issues of 1 ervan, aanslaat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Jimster21 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:13:
[...]Voorts houdt de 'D auto' setting ook rekening houden met rotondes, kruispunten, scherpe bochten, snelheidslimieten om automatisch af te remmen. En geeft zelfs aan wanneer je het best van het gas gaat om energie te besparen. Allemaal zonder adaptieve cruise control.
Wow, gister geprobeerd, maar dat is echt een bazenstand. Fijn ook dat ie deze stand wel onthoudt en niet standaard weer terugzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Black Sparrow schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:16:
[...]

Wow, gister geprobeerd, maar dat is echt een bazenstand. Fijn ook dat ie deze stand wel onthoudt en niet standaard weer terugzet.
Mee eens, ik heb ook sinds gisteren een eerste goede ervaring ermee. Ik denk dat het voor meerijdende mensen ook prettiger is. Het schokt wat minder allemaal en rijdt wat natuurlijker. Scheelt weer wat misselijkheid voor de kids achterin :)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Ik zette altijd de recuperatie op de lichtste stand als ik op de snelweg reed, al was het maar dat bij de zwaarste stand meteen je remlichten aan gaan bij het loslaten van je gas (en dat op die snelheid je vertraging idd tot behoorlijk schokken kon leiden).

Ga de Dauto stand ook eens proberen zometeen op de snelweg. In het stadsverkeer vond ik het nog niet zo heel prettig (want al gewend aan het 'afremmen op de motor' ;))

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• SjefSjef
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-04 22:42
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe eqe suv. Kan iemand mij vertellen of 4matic belangrijk is? En hoeveel de winst van het rijassistentie plus pakket is?

• mitsumark
  • Nu online
SjefSjef schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:11:
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe eqe suv. Kan iemand mij vertellen of 4matic belangrijk is? En hoeveel de winst van het rijassistentie plus pakket is?
Ik vond tijdens rijden met een EQS het hebben van alleen RWD een behoorlijke beperking bij vochtig wegdek, meer dan bij mijn BMW 320, misschien vanwege het gewicht? Ik verwacht dat dat met 4M minder is, maar heb er niet in gereden.
Voordeel van een EQE SUV 4M is ook dat je 1800kg mag trekken ipv 750, je weet maar nooit.
Nadelen zijn volgens mij niet zo groot, iets zwaarder, iets minder zuinig, iets duurder (ok, de 500 4M is veel duurder :)), allemaal marginaal imo.
De 300 en 350 4M hebben ook wel een iets kleinere batterij dan de 350+ en 500 4M. Dus 350 4M vs 350+ heeft bij elkaar wel 10% minder bereik (voor het geval het tussen die twee gaat).

https://ev-database.org/s...6fe58b2261a89d34ba311b74a
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste