Ik merk dat er, nu de EQB in spectral blue een half jaar oud is, ineens heel makkelijk kleine witte krasjes in de lak komen. Is dit iets waar meer mensen last van hebben?
Momenteel beschikbaar voor mijn EQE SUV om te installeren. Ik wacht tot vanavond als ik de auto niet meer nodig heb.TheExperiment schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:48:
Iemand enig idee wanneer de MBUX 2.6 update komt?
Ik ben nieuw met Mercedes, met MBUX en met OTA updates. Hoe weet ik dat er een update beschikbaar is? Krijg ik dan een melding in MBUX met de vraag of ik wil downloaden en updaten, of gaat dat allemaal automatisch?harstad schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:24:
[...]
Momenteel beschikbaar voor mijn EQE SUV om te installeren. Ik wacht tot vanavond als ik de auto niet meer nodig heb.
Je krijgt zowel in de Mercedes Me app een melding alswel in de auto op het scherm dat een update beschikbaar is voor download. Na een tijdje rijden krijg je dan de melding dat je hem kan installeren als je de auto uitschakelde.MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:20:
[...]
Ik ben nieuw met Mercedes, met MBUX en met OTA updates. Hoe weet ik dat er een update beschikbaar is? Krijg ik dan een melding in MBUX met de vraag of ik wil downloaden en updaten, of gaat dat allemaal automatisch?
Ik heb gisteren een EQB 250+ essential line 7 zits besteld. Voorraad model dus verwacht hem snel te rijden.
Reden is het budget van €47500 en 7 zits mogelijkheid.
Reden is het budget van €47500 en 7 zits mogelijkheid.
Ik heb gisteren een CLA 250+ Business edition pre-ordered puur op basis van de specificaties.
Na een Alfa Romeo Giulia en BMW 3 reeks valt het hopelijk niet te hard tegen qua rijdynamiek.
/f/image/zeV5HqrU8QWY0RLGp5ZMG8Z9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w9PFwtoZux5rh3Ccix0TWL1u.png?f=fotoalbum_large)
Na een Alfa Romeo Giulia en BMW 3 reeks valt het hopelijk niet te hard tegen qua rijdynamiek.
/f/image/zeV5HqrU8QWY0RLGp5ZMG8Z9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w9PFwtoZux5rh3Ccix0TWL1u.png?f=fotoalbum_large)
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 101% gewijzigd door Bwlian op 26-04-2025 18:59 ]
This space was intentionally left blank.
Netjes, ziet er minder kitsch uit dan de promo auto.Bwlian schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:53:
Ik heb gisteren een CLA 250+ Business edition pre-ordered puur op basis van de specificaties.
Hier ook terug zomerbanden, en opnieuw de vaststelling dat die een pak comfortabeler zijn en beter sturen. Ook de occasionele, onnodige interventie van abs bij het remmen is terug verdwenen (bandenboer gaf wel aan dat de voorbanden aan vervanging toe waren, zagen er op het zicht best ok uit).Cid Highwind schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:25:
[...]
Hier wilde ik nog even op terugkomen.
Heb van het weekend de auto op z'n zomerschoeisel gezet en moet toegeven, het verschil is echt groot.
Nu zit hier ook nog steeds 0.3 bar teveel in, aangezien ze in koude toestand naar de 2.6 bar zijn gepompt neem ik aan. Maar het verschil is erg goed merkbaar. Het is niet per sé veel comfortabeler, maar het is wel veel gebalanceerder. Daar waar ik met de winterbanden me echt ergerde aan iedere dwarsrichel of putdeksel, is de rijervaring nu wel een stuk fijner.
Tel daarbij op dat de auto zich ook net wat fijner laat sturen en mijn mening over het rijgedrag heb ik dus van het weekend op een positieve manier bij mogen stellen. Uiteraard voel ik nog steeds het gewicht, en het is nog steeds geen ID7 qua comfort, maar ik cruise nu wel met ongeveer evenveel plezier als in m'n C-Klasse destijds. Het comfort komt nu erg in de buurt bij de W205 met de adaptieve dempers in comfort stand, net iets meer wellicht. En daar valt heel goed mee te leven.
Bandengeluid is natuurlijk ook zoals verwacht een flink stuk minder geworden.
Zal de bandenspanning eens met 0.15 laten zakken, misschien dat het nog wat beter wordt. Want nu met 20 graden buitentemperatuur gaat het al snel naar de 290 bar, wat hoger is dan aangegeven.
Edit: En het verbruik wordt ook beter. Gisteren over 240km, met 90 km/h gemiddeld 19.2 kWh/100km gedaan.
M'n gemiddelde over 4500km is 21.1 kWh met 78 km/h. Ben er erg content mee, lager dan gedacht zowaar en kom er ver genoeg mee. Zijn vast auto's die het beter doen, maar daar zal ik dan vast weer andere zaken op aan te merken hebben
Gemiddeld verbruik op bijna 2j is 21.6 kWh/100km (omvat erg veel autostrade en zelfs autobahn km), bij dit weer en gemengd gebruik kom ik makkelijk bij de 17...
Ik heb op zich goede verwachtingen. De huidige A-klasse sedan vond ik voor een FWD echt niet slecht sturen. Geen sportwagen, maar wel met een goede zwaarte en hoge mate aan precisie. Dat kan met een RWD EV enkel beter zijn, zou je verwachten.Bwlian schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Verder volledig eens met @Black Sparrow, de reguliere versie klopt qua design een stuk beter dan het alternatief met gleuven model wat tot nog toe overal werd vertoond. Geen droomwagen, maar in een segment waar ik eigenlijk geen enkel model kan noemen waar ik echt warm voor loop, valt er best wat van te maken.
Edit: zoals de Engelsen zouden zeggen, it’s a smart looking car. In dit geval gezien de belichting kan je dat ook behoorlijk dubbelzinnig opvatten
Wat dat laatste betreft: ik neem aan dat de beelden uit een interne tool komen? De configurator zou dacht ik morgen online moeten komen. Of is er een land waar de site wat eerder live is gegaan als gepland?
[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 27-04-2025 12:01 ]
@Cid Highwind Bedankt, dat belooft. Het zijn inderdaad interne beelden die dealers ontvangen hebben en met je delen bij bestelling of aanvraag voor meer informatie.
Iemand nog een goede reden om geen Eqa te kopen😅.
Als particulier wil ik een nieuwe ev kopen.
Diverse opties bekeken en proef gereden.
Had een i3 en hebben nog twee andere ev’s op dit moment.
De i3 is verkocht via marktplaats. Een Zoë willen we misschien inruilen.
Ix1 erg lomp
Elroq met de juiste extra’s toch een prijzige auto
Ev3 misschien de benchmark op dit moment maar geen wp. Woon in grensstreek dus kan hem ook bij de buren kopen met wp
Q4 lees je toch wel wat problemen
Eqa gedateerd, maar erg stil en niet al te lomp.
De 250plus ook redelijk rijbewijs.
Dinsdag gaan we nogmaals in een rondje maken met een stop bij de mb dealer.
Diverse opties bekeken en proef gereden.
Had een i3 en hebben nog twee andere ev’s op dit moment.
De i3 is verkocht via marktplaats. Een Zoë willen we misschien inruilen.
Ix1 erg lomp
Elroq met de juiste extra’s toch een prijzige auto
Ev3 misschien de benchmark op dit moment maar geen wp. Woon in grensstreek dus kan hem ook bij de buren kopen met wp
Q4 lees je toch wel wat problemen
Eqa gedateerd, maar erg stil en niet al te lomp.
De 250plus ook redelijk rijbewijs.
Dinsdag gaan we nogmaals in een rondje maken met een stop bij de mb dealer.
Wij hebben particulier een EQB, erg tevreden mee. Maar welke opties wil je erop, dan kan ie namelijk nog bijna 50% duurder worden dan de basisversie.peter243 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:15:
Iemand nog een goede reden om geen Eqa te kopen😅.
In ieder geval trekhaak en stuurverwarming/stoelverwarming
De duitse configurator voor de CLA staat online:
https://www.mercedes-benz.../CCci/DE/de/CLA/LIMOUSINE
Later komt de NLse hier:
https://www.mercedes-benz.../CCci/NL/nl/CLA/LIMOUSINE
Later komt de NLse hier:
[ Voor 30% gewijzigd door Black Sparrow op 29-04-2025 08:21 ]
.. fout topic
[ Voor 98% gewijzigd door Tommie12 op 29-04-2025 09:26 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Serieus?Black Sparrow schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:21:
De duitse configurator voor de CLA staat online:
Later komt de NLse hier:
:strip_exif()/f/image/BeJV8BGwPESwULPZevRfZxqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb er ook even mee gespeeld. Let op de kleine lettertjes bij de massagefunctie. Dat is volgens mij een abo voor een jaartje, zo in de gauwigheid gekeken.
Voor die ene keer dat ik het gebruik ga ik van dat geld wel naar de Thaise om de hoek.
Verdere zaken die me opvielen: wat weinig kleuren beschikbaar, mogelijk de eerste Mercedes die niét in het zilver te krijgen is.
Interieur laat zich wel fijn samenstellen. Dat witte stuur is gelukkig optioneel.
Massamerkpakketdwang: voor fatsoenlijke audio hang je meteen aan het duurste pakket vast.
En dat gedwongen panoramadak had van mij ook niet gehoeven. Zeker niet zonder verduistering. Ik ben benieuwd hoe het met de NVH en het geluidsniveau in het algemeen gaat zijn. Zo zonder AMG pakket best een geinig karretje.
Voor die ene keer dat ik het gebruik ga ik van dat geld wel naar de Thaise om de hoek.
Verdere zaken die me opvielen: wat weinig kleuren beschikbaar, mogelijk de eerste Mercedes die niét in het zilver te krijgen is.
Interieur laat zich wel fijn samenstellen. Dat witte stuur is gelukkig optioneel.
Massamerkpakketdwang: voor fatsoenlijke audio hang je meteen aan het duurste pakket vast.
En dat gedwongen panoramadak had van mij ook niet gehoeven. Zeker niet zonder verduistering. Ik ben benieuwd hoe het met de NVH en het geluidsniveau in het algemeen gaat zijn. Zo zonder AMG pakket best een geinig karretje.
OT: Ik denk niet dat je stoelen je een 'happy ending' gaan geven...Cid Highwind schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:36:
Heb er ook even mee gespeeld. Let op de kleine lettertjes bij de massagefunctie. Dat is volgens mij een abo voor een jaartje, zo in de gauwigheid gekeken.
.
VInd het ook een kwalijke evolutie... Ik kan alleen maar hopen dat de chinezen (en Tesla) die dingen gewoon standaard gaan geven en op die manier de europese merken onder druk houden om 'basisdingen' gewoon standaard te maken.
Over massage kan je discussiëren, maar als de motoren er in in zitten... dan heb ik ook een WTF.
Ik had massage in mijn vorige auto. En na een paar maanden vergeet je dat en gebruik je dat amper. Daar ga ik geen traan voor laten.
Maar optieprijzen voor adaptive cruise of een 'betere navi', daar krijg ik rillingen van.
Ik hoop dan altijd dat ze het toch maar opnemen in het 'business' of 'comfort' pack wat toch iedereen neemt.
Bij de bestelde eqb 250+ essential is de smartphone Connect (Apple en Android) ook een betaalde optie die vrijgekocht moet worden. Daar andere merken dit standaard bieden. Maar goed ben allang blij met de basis niveau van Mercedes en de derde zitrij.
aaronvdboorn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
Bij de bestelde eqb 250+ essential is de smartphone Connect (Apple en Android) ook een betaalde optie die vrijgekocht moet worden.

Daar zou ik echt lastig over kunnen doen tegen een verkoper...
Maar dan besef ik ook dat die brave man of vrouw daar ook geen enkele zeggenschap in heeft.
Ik vraag me af of je dat soort dingen voor 5-10 jaar kunt bestellen, dan zie je het gewoon als 500-1000 meerkosten en denk je er verder niet meer over.
Ik snap wel dat het voor de bouwer goedkoper is om gewoon overal de hardware in te zetten dan twee varianten te bouwen (met alle mogelijk opties zijn het 1000 varianten). Ik denk dat de meerprijs van de hardware tientjeswerk is, te betalen door degenen die het abbo wel nemen. Waarschijnlijk alsnog goedkoper dan een 1x optionele aanschaf met alle productie uitdagingen die daarmee gemoeid zijn.
Ik snap wel dat het voor de bouwer goedkoper is om gewoon overal de hardware in te zetten dan twee varianten te bouwen (met alle mogelijk opties zijn het 1000 varianten). Ik denk dat de meerprijs van de hardware tientjeswerk is, te betalen door degenen die het abbo wel nemen. Waarschijnlijk alsnog goedkoper dan een 1x optionele aanschaf met alle productie uitdagingen die daarmee gemoeid zijn.
Hebben jullie deze week ook een melding gekregen voor een over-the-air update van MBUX 2.6.1? Kreeg deze zojuist binnen voor mijn EQB (bouwjaar 2024). Iemand al ervaring met updaten? Gaat dat goed of moet ik daarna toch naar de dealer ;-)?
Jep, vorige week mijn EQB voorzien van MBUX 2.6.1. De download duurde wel even, installeren ging daarna vrij rap. De auto moet daarvoor wel aan staan, terwijl ik dacht dat dat niet nodig was.
Ik merk eigenlijk niet echt verschil. Ik heb de indruk dat de kaarten van de standaard navigatie een update gehad hebben. Het lijkt wat soepeler te gaan en iets meer informatie te tonen. Omdat ik meestal CarPlay gebruik, weet ik dat niet zeker.
Ik had gelezen dat ChatGPT toegevoegd zou worden, maar daar zie ik niks van terug. Misschien volgt dat later?
Bron: https://media.mercedes-be...lligence-en-offroad-track
Ik merk eigenlijk niet echt verschil. Ik heb de indruk dat de kaarten van de standaard navigatie een update gehad hebben. Het lijkt wat soepeler te gaan en iets meer informatie te tonen. Omdat ik meestal CarPlay gebruik, weet ik dat niet zeker.
Ik had gelezen dat ChatGPT toegevoegd zou worden, maar daar zie ik niks van terug. Misschien volgt dat later?
Bron: https://media.mercedes-be...lligence-en-offroad-track
Without disappointment, you can't appreciate victory.
Idem hier - Downloaden gebeurde wel tijdens het rijden, maar het installeren zelf gebeurde bij mij juist (na een melding) tijdens het uitstaan van de auto. Bij het starten kreeg ik de melding dat de nieuwe software er op zou staan.
Ik zie ook weinig verschil, maar op de kaarten zie ik nu bij elk pomp station een geel bolletje. Geen idee wat dat te betekenen heeft.
Al met al prima in orde verder.
Ik zie ook weinig verschil, maar op de kaarten zie ik nu bij elk pomp station een geel bolletje. Geen idee wat dat te betekenen heeft.
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Eens. Net zoals ik het van Mercedes erg zwak vindt dat alles in pakketten wordt gestopt als zijnde een Toyota Corolla. Je betaalt een premium voor de luxe van configuratie, om opties te kunnen kiezen zonder vast te zitten aan zaken die je expliciet niet wilt. Daar is de basisprijs reeds hoger voor. Dat is niet meer het geval, enshittification van de automotive sector als je het mij vraagt.Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:31:
[...]
OT: Ik denk niet dat je stoelen je een 'happy ending' gaan geven...
VInd het ook een kwalijke evolutie... Ik kan alleen maar hopen dat de chinezen (en Tesla) die dingen gewoon standaard gaan geven en op die manier de europese merken onder druk houden om 'basisdingen' gewoon standaard te maken.
Over massage kan je discussiëren, maar als de motoren er in in zitten... dan heb ik ook een WTF.
Ik had massage in mijn vorige auto. En na een paar maanden vergeet je dat en gebruik je dat amper. Daar ga ik geen traan voor laten.
Maar optieprijzen voor adaptive cruise of een 'betere navi', daar krijg ik rillingen van.
Ik hoop dan altijd dat ze het toch maar opnemen in het 'business' of 'comfort' pack wat toch iedereen neemt.
Maar goed, de concurrentie komt of nog niet op hun niveau, of is in hetzelfde bedje ziek. Of je hangt aan een merkenpolicy vast. Dus uiteindelijk blijft MB alsnog standaard op m’n shortlist.
Het grote voordeel van Nederlandse leasers is dat zulke abonnementen buiten de bijtelling blijven. Maar als je dat rechtsom sowieso in een verhoogde basisprijs betaalt…
Nuttigste update is in de navigatie waar je nu na het ingeven van een bestemming een 'Routes' knop hebt naast de 'Gaan' knop. Je kan nu kiezen tussen een aantal alternative routes waar voorheen je één route kreeg. Bij het detail van je route heb je ook een 'alternat. routes' knop die hetzelfde doet.456 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:30:
Idem hier - Downloaden gebeurde wel tijdens het rijden, maar het installeren zelf gebeurde bij mij juist (na een melding) tijdens het uitstaan van de auto. Bij het starten kreeg ik de melding dat de nieuwe software er op zou staan.
Andere update die ik gemerkt heb is de webbrowser waardoor je nu wel op youtube kan inloggen maar afspelen lukt me nog steeds niet....
Ik vroeg me al af of ik dom was en het voorheen niet kon vinden, of dat men deze functie er inderdaad vakkundig uit had gesloopt voor nieuwere modellen. Kennelijk dus dat laatste.TheExperiment schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:09:
[...]
Nuttigste update is in de navigatie waar je nu na het ingeven van een bestemming een 'Routes' knop hebt naast de 'Gaan' knop. Je kan nu kiezen tussen een aantal alternative routes waar voorheen je één route kreeg. Bij het detail van je route heb je ook een 'alternat. routes' knop die hetzelfde doet.
Andere update die ik gemerkt heb is de webbrowser waardoor je nu wel op youtube kan inloggen maar afspelen lukt me nog steeds niet....
Blij het terug te hebben, want vind het altijd erg fijn even de alternatieven door te kunnen nemen voor lange routes. Geen idee waarom deze functie niet ter beschikking stond wanneer het vroeger (lees: 5 jaar terug) standaard was.
Zonet de eqb 250+ besteld. In het berggrijs. Night pakket. 18duims amg velgen. Heb het lederpakket genomen ipv het alcantara kunstleder en de extra optie adaptatieve cruise control. Eigenlijk heeft de wagen alle opties buiten dan de trekhaak.
Prijs was interessant gezien het de laatste modellen zijn en er einde jaar de nieuwe eqb uitkomt.
Heb zeer lang getwijfeld om de CLA 250+ te bestellen maar toch de oude Eqb besteld. Cla was beter qua rijbereik, snelheid en optrekken. Betere snellaadfuncties. Maar de beperkte kofferinhoud, lage instap en enkel laden op 800v en niet op 400V heeft de keuze toch op de eqb gebracht. Hopelijk was dit de juiste keuze.
Denk met een gezin dat de eqb handiger is als de Cla. Ongeacht je dan rijd met een oud model die binnekort vernieuwd wordt en de cla high tech is en beter kan presteren.
Prijs eqb en cla was eigenlijk identiek.
Tell me... is het amg lederpakket zwart goed? Wou geen alcantara dus toch gekozen voor de 1200euro leder optie.
Prijs was interessant gezien het de laatste modellen zijn en er einde jaar de nieuwe eqb uitkomt.
Heb zeer lang getwijfeld om de CLA 250+ te bestellen maar toch de oude Eqb besteld. Cla was beter qua rijbereik, snelheid en optrekken. Betere snellaadfuncties. Maar de beperkte kofferinhoud, lage instap en enkel laden op 800v en niet op 400V heeft de keuze toch op de eqb gebracht. Hopelijk was dit de juiste keuze.
Denk met een gezin dat de eqb handiger is als de Cla. Ongeacht je dan rijd met een oud model die binnekort vernieuwd wordt en de cla high tech is en beter kan presteren.
Tell me... is het amg lederpakket zwart goed? Wou geen alcantara dus toch gekozen voor de 1200euro leder optie.
@eqb250 Gefeliciteerd!
Ik last dat vanaf 2026 Noord-Amerikaanse CLA-kopers een on-board converter krijgen die 400v zal ondersteunen, benieuwd of dit via after-sales mogelijk gaat zijn in EU.
Zelf kan ik niet fast chargen via m'n werkgever dus vooralsnog geen ramp hier.
Ik last dat vanaf 2026 Noord-Amerikaanse CLA-kopers een on-board converter krijgen die 400v zal ondersteunen, benieuwd of dit via after-sales mogelijk gaat zijn in EU.
Ik ken de situatie niet in detail, maar ik vrees dat het aantal 800V laders in de VS gewoon tegen valt omdat Tesla het grootste laadnetwerk heeft...Bwlian schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:48:
@eqb250 Gefeliciteerd!
De cruisecontrol past vaak zsnelheid aan de snelheidslimiet aan op het scherm. Deze is soms niet correct en accellereert naar een te hoge snelheid of remt plots af. Kan je de snelheidslimiet afzetten en zo ja werkt de adaptieve cruise control dan nog?
Je kan (in de EQB, maar veronderstel ook in andere modellen) afzetten dat hij de snelheid overneemt. Moet je even zoeken (of de dealer vragen) hoe dat moet, want ik ben het vergetenEDR schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:30:
De cruisecontrol past vaak zsnelheid aan de snelheidslimiet aan op het scherm. Deze is soms niet correct en accellereert naar een te hoge snelheid of remt plots af. Kan je de snelheidslimiet afzetten en zo ja werkt de adaptieve cruise control dan nog?
Lederpakket bevalt mij goed. Het is duidelijk geen nappa leder (het is grover en stugger), maar blijft tot dusver (40k km) wel mooi. Persoonlijk vond ik het mooi dat je met het leder pakket ook grijze sierstiksels krijgt ipv AMG rode, oa op het dashboard.eqb250 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:48:
Zonet de eqb 250+ besteld. In het berggrijs. Night pakket. 18duims amg velgen. Heb het lederpakket genomen ipv het alcantara kunstleder en de extra optie adaptatieve cruise control. Eigenlijk heeft de wagen alle opties buiten dan de trekhaak.
Veel plezier met de voorpret!
Voor de verzekering van een EQS is een gekeurd alarmklasse 4 of 5 vereist, of een klasse 3 met gekeurd terugvindsysteem (wat ook een soort van klasse 4 is). In alle gevallen gelinkt aan een meldkamer (PAS).
Voor zover ik weet zit in de EQS standaard een klasse 3 alarm (incl hellingsdetectie) welke gekeurd kan worden.
Wat is nu de beste/goedkoopste optie? Hoe hebben andere EQS rijders het gedaan?
Zoveel mogelijk leunen op het EQS klasse 3 alarm en alleen terugvindsysteem en meldkamer apart toevoegen, of bij een andere partij voor een all-in-1 klasse 5 gaan?
Verzekeren zonder alarmklasse kan ook, maar dat kost 200 per maand extra, dus alarm upgrade loont wel
Voor zover ik weet zit in de EQS standaard een klasse 3 alarm (incl hellingsdetectie) welke gekeurd kan worden.
Zoveel mogelijk leunen op het EQS klasse 3 alarm en alleen terugvindsysteem en meldkamer apart toevoegen, of bij een andere partij voor een all-in-1 klasse 5 gaan?
Verzekeren zonder alarmklasse kan ook, maar dat kost 200 per maand extra, dus alarm upgrade loont wel

Mercedes zegt dat het niet nodig is, maar mijn verzekering accepteerde dat niet.mitsumark schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:00:
Voor de verzekering van een EQS is een gekeurd alarmklasse 4 of 5 vereist, of een klasse 3 met gekeurd terugvindsysteem (wat ook een soort van klasse 4 is). In alle gevallen gelinkt aan een meldkamer (PAS).
Bijna 3 jaar gelden bij Micpoint een Veguard peilzender laten inbouwen voor 240 euro. Meldkamer 130 per jaar. Was toen de goedkoopste die ik kon vinden. Lijkt alsof ze het nu niet meer doen.
Tnx.martinelli schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:04:
[...]
Mercedes zegt dat het niet nodig is, maar mijn verzekering accepteerde dat niet.
Bijna 3 jaar gelden bij Micpoint een Veguard peilzender laten inbouwen voor 240 euro. Meldkamer 130 per jaar. Was toen de goedkoopste die ik kon vinden. Lijkt alsof ze het nu niet meer doen.
Ik kom vooralsnog bij deze uit: https://www.klassealarm.n...riek-alarm.html?id=706042
Bestaande alarm upgraden naar klasse 5 eenmalig á 799 + meldkamer á 23,75 pm.
Europsave is volgens chatgpt een nog goedkopere meldkamer, website wordt ik alleen niet zo vrolijk van (lijkt ook gericht op huizen, doen volgens mij geen inbouw van voertuig peilzenders).
Micpoint linkt zelf naar een pagina ("voertuigvolgsysteem plus") die niet meer bestaat: https://www.micpoint.nl/d...guard-voertuigbeveiliging, dus dat lijkt ook niet echt een optie. Kan ook zo gauw niet vinden of de meldkamer NCP gecertificeerd is, ook weer zo'n kleine lettertjes eis.
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 02-06-2025 23:30 ]
Klasse 5 blijft duur en niet voor alle verzekeringen nodig. Als peilzender met meldkamer voldoende is zou deze ook kunnen:mitsumark schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:17:
[...]
Tnx.
Ik kom vooralsnog bij deze uit: https://www.klassealarm.n...riek-alarm.html?id=706042
Bestaande alarm upgraden naar klasse 5 eenmalig á 799 + meldkamer á 23,75 pm.
Europsave is volgens chatgpt een nog goedkopere meldkamer, website wordt ik alleen niet zo vrolijk van (lijkt ook gericht op huizen, doen volgens mij geen inbouw van voertuig peilzenders).
Micpoint linkt zelf naar een pagina ("voertuigvolgsysteem plus") die niet meer bestaat: https://www.micpoint.nl/d...guard-voertuigbeveiliging, dus dat lijkt ook niet echt een optie. Kan ook zo gauw niet vinden of de meldkamer NCP gecertificeerd is, ook weer zo'n kleine lettertjes eis.
https://alarmscm.nl/peilzender-terugvindsysteem-tv01/
Deze week bij Mercedes kijken voor de EQB uit 12/23. Nog geen ervaring met elektrisch rijden. Ben erg benieuwd hoe dat met deze auto zal zijn. Ook mbt "stekkeren" kan je met de 100kw snellader op de laadkabel van 300kw laden en zijn snellader gemakkelijk te vinden? Nl lijken genoeg oplaadpunten te zijn. Welke wallbox (website)voor thuis is aan te raden inclusief montage voor gebruik met zonnepanelen wel gunstigste thuis opladen lijkt me.
Ben echt benieuwd hoe de auto zou gaan bevallen tegenover de bmw X2.
Ben echt benieuwd hoe de auto zou gaan bevallen tegenover de bmw X2.
[ Voor 25% gewijzigd door Jthem op 09-06-2025 14:06 ]
Goedemiddag
Kan iemand me bevestigen dat je in een EQE 300 echt one pedal drive kan rijden? Waarbij je effectief tot stilstand komt en blijft bij loslaten van gas ?
Klopt het dat je een ‘hold’ of ‘roll’ instelling hebt, los van het type recuperatie dat je kiest met de hendels?
Kan iemand me bevestigen dat je in een EQE 300 echt one pedal drive kan rijden? Waarbij je effectief tot stilstand komt en blijft bij loslaten van gas ?
Klopt het dat je een ‘hold’ of ‘roll’ instelling hebt, los van het type recuperatie dat je kiest met de hendels?
Weet iemand waar de laatste prijslijst van de EQB 250+ te vinden is?
Op de site van Mercedes zelf is er alleen een prijslijst van de 300 serie te vinden en hierin worden ook nog de oudere versies genoemd.
Zit momenteel de 250+ Business Solution AMG en Luxury met elkaar te vergelijken, maar ook op de website zelf worden verschillende items tegen gesproken.
Zo wordt in de highlights aangegeven dat de Luxury beschikt over een 360 camera, terwijl bij de gegevens wordt gesproken over parkeer sensoren...
Op de site van Mercedes zelf is er alleen een prijslijst van de 300 serie te vinden en hierin worden ook nog de oudere versies genoemd.
Zit momenteel de 250+ Business Solution AMG en Luxury met elkaar te vergelijken, maar ook op de website zelf worden verschillende items tegen gesproken.
Zo wordt in de highlights aangegeven dat de Luxury beschikt over een 360 camera, terwijl bij de gegevens wordt gesproken over parkeer sensoren...
Still King
Nee, maar parkeersensoren zitten er denk ik altijd op? De 360 camera is een optie, anders heb je alleen achteruitrijcamera. Je kan dit in de configurator zien.Imhotep schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:52:
[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 12-06-2025 11:16 ]
Blijkbaar komt de EQE 300 vanaf nu met 265pk ipv 245 ? De motor is hetzelfde maar dit zou via een software update zijn. In de USA kon je dit al doen door een subscription voor ‘acceleration increase’. Hier lijkt het nu standaard te zijn.
Naar de dealer gebeld die me bevestigd dat het nu 265pk is, mijn model dat binnen een week van de band rolt zou het ook hebben.
Weet iemand hier meer van?
Naar de dealer gebeld die me bevestigd dat het nu 265pk is, mijn model dat binnen een week van de band rolt zou het ook hebben.
Je weet toch alles....Oliverson12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:24:
Blijkbaar komt de EQE 300 vanaf nu met 265pk ipv 245 ? De motor is hetzelfde maar dit zou via een software update zijn. In de USA kon je dit al doen door een subscription voor ‘acceleration increase’. Hier lijkt het nu standaard te zijn.
Je auto krijgt het en en het is 265pk ipv 245pk. Wat wil je meer weten?
Ha, dat is interessant. Iets gehoord over bestaande auto's?Oliverson12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:24:
vraag me af als dat legaal is om dat zomaar te verhogen op een auto die reeds ingeschreven is, zonder papierwerk..
You don't need eyes to see, you need vision
Tot 20% verhoging mag gewoon, zonder herkeuring.Yalopa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:44:
vraag me af als dat legaal is om dat zomaar te verhogen op een auto die reeds ingeschreven is, zonder papierwerk..
Het vreemde is dat ik hier absoluut nergens informatie kan van terugvinden. Daarom dat ik het hier even vroeg.
Neem inderdaad aan dat er sowieso parkeer sensoren op zitten.Black Sparrow schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Nee, maar parkeersensoren zitten er denk ik altijd op? De 360 camera is een optie, anders heb je alleen achteruitrijcamera. Je kan dit in de configurator zien.
maar in de configurator staat in de Highlights dat er dus een 360 camera pakket op zit, zelfde als de AMG lijn.
Maar duik je dieper in de eigenschappen dat heeft de Luxurty lijn een parkeerpakket met achteruitrijcamera terwijl de AMG een parkeerpakket heeft met 360 -camera.
Vandaar de vraag naar een prijslijst waardoor je dit ook kan vergelijken
Still King
Dat kan inderdaad, op de manier zoals je beschrijft.Oliverson12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:44:
Goedemiddag
Ik vind het zelf toch niet lekker rijden en heb 'hold' weer uitgezet. Rij overigens altijd op de standaard recuperatie.
Bedankt voor feedback. Ik zal alle modes uittesten de eerste week.martinelli schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Dat kan inderdaad, op de manier zoals je beschrijft.
Ik vind het zelf toch niet lekker rijden en heb 'hold' weer uitgezet. Rij overigens altijd op de standaard recuperatie.
Als goed is krijg ik morgen of overmorgen te horen of de mercedes eqb van jaartje oud voor mij is... Ben echt zo benieuwd. Wordt eerste x elektrische auto.
Wat hebben jullie mbt laadpas? Is Mercedes Me charge zonder credit card te doen? Iemand nog wat tips mbt elektrisch
Wat hebben jullie mbt laadpas? Is Mercedes Me charge zonder credit card te doen? Iemand nog wat tips mbt elektrisch
Ik zit een beetje in dubio, ik zoek een elektrische Mercedes met rijassistentiepakket. Wil kiezen tussen een EQB en een EQE, maar de EQB is bijna niet te krijgen als jonge occassion (<1 jaar) met dat pakket.
Wie heeft een winnend argument voor of tegen de EQB / EQE? We zoeken niet perse een ruime auto, dus daarvoor hoeft de EQB niet te winnen.
Wie heeft een winnend argument voor of tegen de EQB / EQE? We zoeken niet perse een ruime auto, dus daarvoor hoeft de EQB niet te winnen.
Is de prijs hetzelfde?
De EQE is de luxere auto als je kan, zou ik altijd voor de EQE SUV gaan. Ikzelf ben voor de EQE limousine gegaan omdat na de ipace het zat was om actieradius in te leveren voor een hogere zit...
De EQE is de luxere auto als je kan, zou ik altijd voor de EQE SUV gaan. Ikzelf ben voor de EQE limousine gegaan omdat na de ipace het zat was om actieradius in te leveren voor een hogere zit...
De EQE limousine is echt wel relax rijden😎
Dit dus.Yalopa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:46:
De EQE limousine is echt wel relax rijden😎
EQB en EQE zijn erg verschillend.
De EQE rijdt als een 'limousine' door de lange wielbasis, erg aangenaam en comfortabel.
De EQB is ook een erg leuke auto, maar niet vergelijkbaar... (hiermee zeg ik niet dat ie 'minder' is he...)
Ik mag weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel op de shortlist:
EQE
A6 etron
i4/i5
Verwachten jullie nog iets nieuws/updates vwb de EQE?
EQE
A6 etron
i4/i5
The best is yet to come
Als het goed is komt dit jaar de verbeterde techniek; 800V, eigen motor ipv Valeo, 2-speed versnellingsbak.Dean Martin schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:46:
Ik mag weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel op de shortlist:
EQE
A6 etron
i4/i5
De i4 is niet zo groot, dan kan de nieuwe CLA (evt shooting break) ook, heb je nu al toegang tot veel nieuwere/betere techniek
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 04-07-2025 14:26 ]
Vind de CLA erg mooi, maar dat interieur is wel erg kinderlijk geworden. En alleen laden bij 800v laders is toch nog een behoorlijke beperking.mitsumark schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Als het goed is komt dit jaar de verbeterde techniek; 800V, eigen motor ipv Valeo, 2-speed versnellingsbak.
De i4 is niet zo groot, dan kan de nieuwe CLA (evt shooting break) ook, heb je nu al toegang tot veel nieuwere/betere techniek
The best is yet to come
Iemand hier met een EQS?
Door de sterke waardevermindering lijken mij deze ook een interessante piste om binnen een paar maand te veranderen.
Door de sterke waardevermindering lijken mij deze ook een interessante piste om binnen een paar maand te veranderen.
Si, heb er 1 aangeschaft uit Duitsland, rij er nu 2 weken in rond, machtig mooi apparaatSt_frederik schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:51:
Iemand hier met een EQS?
Zag die waardedaling eigenlijk een jaar geleden al, heb ook bijna een jaar gezocht naar de juiste uitvoering met juiste prijs.
Nieuw zijn ze natuurlijk stervensduur geweest, maar hoorde verhalen over 30-40% korting... dus die waardedaling lijkt niet alleen 2e hands.
Misschien is dat nu wat minder dan een paar jaar geleden i.v.m. CO2 boetes?
Natuurlijk wel een stuk minder sportief dan een i4 of zelfs i5, maar wel veel comfortabeler en ruimer.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2025 23:01 ]
Ik kijk ook naar de duitse markt, heb je nog wat kunnen onderhandelen? Was het een Junge Sterne?mitsumark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:50:
[...]Si, heb er 1 aangeschaft uit Duitsland, rij er nu 2 weken in rond, machtig mooi apparaat
Junge sterne inderdaad.Black Sparrow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:10:
[...]
Ik kijk ook naar de duitse markt, heb je nog wat kunnen onderhandelen? Was het een Junge Sterne?
Heb in totaal bij 4 auto's een prijsopvraag gedaan, bij geen enkele was onderhandeling mogelijk (volgens de importeur, maar die vertrouw ik wel). Ik keek dan wel naar in eerste instantie al goede deals.
Wel krijg je (bij Junge Sterne's) doorgaans voor 3200 aan accessoire tegoed, bv voor wielen/trekhaak.
Had eerder dit jaar een betere deal gevonden bij een handelaar ipv mercedes dealer, maar de importeur had wat verder onderzoek gedaan en vertrouwde de verkoper niet zo. Allemaal reviews van familie/kennissen enzo, als het te goed is om waar te zijn...
In Nederland was ik ook bij meerdere gaan kijken waarvan 1 serieus, was toen nog wel íets mogelijk (1000 euro en 2 banden ofzo), maar uiteindelijk voldeed ie te weinig aan mn wensenlijstje.
Die was vlak daarna nog in prijs verlaagd en staat 6 maanden later nog steeds te koop, denk dus dat je misschien wel mogelijkheden hebt.
De Duitsers met goede prijs zijn vaak binnen een paar dagen weg, dus bij twijfel gelijk doen
Anderen die 10-20k te duur zijn staan ook al maanden te koop.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 06-07-2025 09:23 ]
Ik zie bij de EQEs ook inderdaad een paar tegen hoge prijzen (direct van Mercedes) en een aantal tegen veel lagere prijzen (toch bij het dealernetwerk). Ben benieuwd, tot nu toe nog geen reactie uit DE.mitsumark schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:22:
[...]De Duitsers met goede prijs zijn vaak binnen een paar dagen weg, dus bij twijfel gelijk doen![]()
Anderen die 10-20k te duur zijn staan ook al maanden te koop.
Die dure staan waarschijnlijk al 1+ jaar te koop, te duur ingekocht/ingeruild/geleased en dan wachten ze liever op inflatie dan verlies nemen ofzo. Ik snap het ook niet zo, op een moment moet je er toch vanaf...Black Sparrow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:56:
[...]
Ik zie bij de EQEs ook inderdaad een paar tegen hoge prijzen (direct van Mercedes) en een aantal tegen veel lagere prijzen (toch bij het dealernetwerk). Ben benieuwd, tot nu toe nog geen reactie uit DE.
Maar ik zie "exact" dezelfde auto's te koop staan voor 60k en 80k, dan zou je toch gek zijn...
De mijne was dichter bij 60k dan 80k en er is echt niks op aan te merken so far, zelfs de velgen waren compleet zonder schades (best wel uniek met die sturende achterwielen en stoeprandjes).
Een "gelijke", wel met minder kilometers, stond in Nederland voor 95k, nu verlaagd naar 90k (ook al een jaar te koop)... Er zijn in NL ook wel goedkopere maar niet volgens mn wensenlijstje, anyway, ik ben voorzien
[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 06-07-2025 11:07 ]
Iemand een idee of de stuurwielverwarming hardwarematig wel altijd aanwezig is? De sturen van de elektrische mercedi zijn toch allemaal gelijk?
100% te voorspellen is het volgens mij niet, op een EQA is het wellicht minder waarschijnlijk dan op een EQS.
Op basis van VIN kan de dealer dat wel achterhalen (voorbereiding).
Op basis van VIN kan de dealer dat wel achterhalen (voorbereiding).
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 08-07-2025 21:02 ]
Mercedussen?Tommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:29:
Of rij jij Mercedus?
Uiteindelijk een mooie EQE MB AG ex-medewerkersauto gevonden in Duitsland, en die aan de "vloot" kunnen toevoegen. Eigenlijk alle elektrische auto's van deze dealer gingen naar het buitenland, dus ze wisten precies wat er gedaan moest worden voor import. Prijs veel beter dan in Nederland.mitsumark schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:22:
[...]Junge sterne inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 18-07-2025 06:55 ]
Gefeliciteerd!Black Sparrow schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:55:
[...]
Uiteindelijk een mooie EQE MB AG ex-medewerkersauto gevonden in Duitsland, en die aan de "vloot" kunnen toevoegen. Eigenlijk alle elektrische auto's van deze dealer gingen naar het buitenland, dus ze wisten precies wat er gedaan moest worden voor import. Prijs veel beter dan in Nederland.
Hoe heb je 'm gevonden? Via AutoScout24, of een Mercedes website?
De Junge Sterne zoekmachine is ineens erg gebruiksvriendelijk geworden voor het zoeken naar opties:Church of Noise schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Hoe heb je 'm gevonden? Via AutoScout24, of een Mercedes website?
https://gebrauchtwagen.me...00,zeqe43,zeqe53s&georan=
Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een gloednieuwe EQA AMG-line, kleur rood en met het rijassistentie pakket. Totnutoe zeer tevreden, alleen de achterklep staat af en toe ongevraagd open. Volgens de dealer kan dat voorkomen als je de sleutel in je zak hebt en de knop daardoor ingedrukt wordt. Ze gaan dat nu aanpassen zodat je 2x op de knop moet drukken.
Hebben jullie ook zo'n lompe, zware laadkabel bij je auto gekregen? Ik heb direct een andere gekocht, een spiraal kabel van Lapp. Dat werkt een stuk fijner, niet zo zwaar en ligt door spiraal ook niet op de grond. Extra bonus is dat hij onder de laadvloer achterin past. Scheelt weer een brok bagaberuimte.
Hebben jullie ook zo'n lompe, zware laadkabel bij je auto gekregen? Ik heb direct een andere gekocht, een spiraal kabel van Lapp. Dat werkt een stuk fijner, niet zo zwaar en ligt door spiraal ook niet op de grond. Extra bonus is dat hij onder de laadvloer achterin past. Scheelt weer een brok bagaberuimte.
Gefeliciteerd, dat is een feature die alleen Mercedes heeft, daar hebben we allemaal wel eens last vankadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:17:
Totnutoe zeer tevreden, alleen de achterklep staat af en toe ongevraagd open.
Wel goed dat je het rijhulppakket hebt gekozen, tip: probeer de intelligente regeneratiestand door de stuurflipper een paar seconde ingedrukt te houden. Daarna hoef je vrijwel nooit meer zelf te remmen, dat doet de auto zelf bij rotondes en auto's voor je.
Intelligente regeneratie heb ik idd al gevonden en begin dat steeds meer te waarderen. Af en toe remt het eerder of sterker dan ik zelf zou doen maar dan geef je gewoon weer een beetje 'gas'.Black Sparrow schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:32:
[...]
Wel goed dat je het rijhulppakket hebt gekozen, tip: probeer de intelligente regeneratiestand door de stuurflipper een paar seconde ingedrukt te houden. Daarna hoef je vrijwel nooit meer zelf te remmen, dat doet de auto zelf bij rotondes en auto's voor je.
Ik heb al 8 jaar ervaring met elektrisch rijden, dit is mijn derde EV. Wil nooit meer anders. Het echte EV rijden is voor mij zonder regen, dwz 'coasten', wat ook nog eens de meest efficiënte manier van rijden is als je het een beetje beheerst. Op de EQA zit helaas geen zero regen modus, maar de intelligente modus komt in de buurt. Als de auto geen obstakels ziet dan zeilt hij gewoon zonder remmen door, zoals het wat mij betreft hoort bij een EV.
Persoonlijk wil ik graag zoveel mogelijk controle over de regeneratie. Zowel coasten, lichte regeneratie, wat zwaarder tot heel zwaar waarbij je ook gewoon tot stilstand komt. Hyundai/Kia heeft dat al jaren heel goed voor elkaar waarbij ik heel het bereik gebruik en zeer vlot wissel tussen alle modi afhankelijk van de situatie.kadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:32:
[...]
Het echte EV rijden is voor mij zonder regen, dwz 'coasten', wat ook nog eens de meest efficiënte manier van rijden is als je het een beetje beheerst.
Binnenkort eens een testrit plannen bij Mercedes. Denk eraan om vanaf volgend jaar een wagen te nemen via mijn werkgever en o.a. de nieuwe elektrische CLA staat zeer hoog op mijn verlanglijstje en zou, met de gewenste opties, nog net binnen budget moeten passen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De navigatie met laadstops maakt me af en toe gek. Als ik vlakbij een geplande laadstop ben, past ie het op de laatste moment aan. Bv als ik al de afrit van de snelweg heb genomen.
Soms past ie het meerdere keren aan achter elkaar. Erg frustrerend als het van een goede laadstop met veel voorzieningen naar een parkeer terrein van een Duitse bouwmarkt gaat. Is alleen tijdens de lange vakantie ritten.
Iemand dezelfde ervaring en een remedie?
Soms past ie het meerdere keren aan achter elkaar. Erg frustrerend als het van een goede laadstop met veel voorzieningen naar een parkeer terrein van een Duitse bouwmarkt gaat. Is alleen tijdens de lange vakantie ritten.
Iemand dezelfde ervaring en een remedie?
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Al meegemaakt - dan zoek ik de 'juiste' laadstop in de navigatie en zet ik die expliciet als stop (ipv de auto zelf, als je begrijpt wat ik bedoel). Gelukkig nog niet al té vaak tegengekomen...
Zal het op deze manier proberen op de terug rit vanuit Siracusa, Sicilie 😂Church of Noise schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:44:
Al meegemaakt - dan zoek ik de 'juiste' laadstop in de navigatie en zet ik die expliciet als stop (ipv de auto zelf, als je begrijpt wat ik bedoel). Gelukkig nog niet al té vaak tegengekomen...
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Succes!
On another topic, mij eqe blijkt erg gevoelig aan steenslag. Nu heeft ie wel al 80500km waarvan het merendeel op de snelweg, maar in vergelijking met andere auto's is het toch een pak erger...
herkent nog iemand dit?
On another topic, mij eqe blijkt erg gevoelig aan steenslag. Nu heeft ie wel al 80500km waarvan het merendeel op de snelweg, maar in vergelijking met andere auto's is het toch een pak erger...
herkent nog iemand dit?
Heb je daar een link van?kadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:17:
Lijkt me wel interessant zo'n spiraalkabel...
Die ziet er wel nice uit.
Ik vind dat de auto behoorlijk rechts van de weg blijft rijden. Hebben meer mensen dat en is het normaal, of zou er iets gekalibreerd moeten worden?
Ik ben sinds woensdag ook een blijde rijder van een EQB-250+ Business luxery. het rijdt fantastich moet ik zeggen. ook de komende tijd nog wel bezig om alle features en instellingen te proberen :-)
De maximale controle over de recuperatie heb je met je rempedaal.Blokker_1999 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:42:
[...]
Persoonlijk wil ik graag zoveel mogelijk controle over de regeneratie. Zowel coasten, lichte regeneratie, wat zwaarder tot heel zwaar waarbij je ook gewoon tot stilstand komt. Hyundai/Kia heeft dat al jaren heel goed voor elkaar waarbij ik heel het bereik gebruik en zeer vlot wissel tussen alle modi afhankelijk van de situatie.
Bij de Hyundai EV's gaat dat perfect. Die zette ik altijd op nul-recuperatie en alleen heel af en toe op standje 1 als ik langzaam bij moest remmen achter een wat tragere voorligger. Maar de 'intelligente' recuperatie van Mercedes is ook heel leuk, al mag het van mij wat minder intelligent. Dat reageert ook op snelheidslimieten, wat je gek genoeg alleen bij de cruise control uit kunt zetten.
Ik heb die Lapp kabel bij Amazon gekocht voor €207, maar is bij diverse leveranciers te krijgen. Zoek maar op spiraal laadkabels dan krijg je allerlei typen te zien. Je moet er eentje hebben van 11kW (3-fasen) en liefst uitrekbaar tot 5m.Infernoken schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:12:
[...]
Heb je daar een link van?
Lijkt me wel interessant zo'n spiraalkabel...
:strip_exif()/f/image/CJOEXU2H9hNJOX9YKafnugSz.jpg?f=fotoalbum_large)
Past netjes onder de laadvloer van mijn EQA.
Ik herken dit niet, waarschijnlijk heb je de extreemrechtse versie.mitsumark schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:57:
Ik vind dat de auto behoorlijk rechts van de weg blijft rijden. Hebben meer mensen dat en is het normaal, of zou er iets gekalibreerd moeten worden?
Maar wanneer heb je dit gedrag? Het kan zijn dat de auto in een file, bij (bijna) stilstand, wat rechtser in de baan stuurt om hulpvoertuigen kans te geven om te passeren.
Ik rij eigenlijk nooit snelweg/file, heb het in het dorp maar ook op 60/80 wegen.kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:10:
Ik herken dit niet, waarschijnlijk heb je de extreemrechtse versie.![]()
Maar wanneer heb je dit gedrag? Het kan zijn dat de auto in een file, bij (bijna) stilstand, wat rechtser in de baan stuurt om hulpvoertuigen kans te geven om te passeren.
Doorgaans links nog 40cm tot de lijn, rechts nog 10cm en soms bijna erop.
Zeker met geparkeerde auto's beetje spannend.
Zelf rij ik liever juist links van het midden.
Niet akkoord, maar laat ik beginnen met te zeggen dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft. Het voordeel van flexibel te kunnen werken met de instelling van recuperatie is dat je aan de ene kant voorspelbaarheid hebt en aan de andere kant de zekerheid dat je remt zonder je remmen te gebruiken maar puur met het terugwinnen van energie. Daarnaast weet ik op deze manier ook dat ik zeker niet net op dat punt zit waar mijn remlichten een discobar aan het worden zijn met continue aan en uit te gaan.kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
De maximale controle over de recuperatie heb je met je rempedaal.![]()
Bij de Hyundai EV's gaat dat perfect. Die zette ik altijd op nul-recuperatie en alleen heel af en toe op standje 1 als ik langzaam bij moest remmen achter een wat tragere voorligger. Maar de 'intelligente' recuperatie van Mercedes is ook heel leuk, al mag het van mij wat minder intelligent. Dat reageert ook op snelheidslimieten, wat je gek genoeg alleen bij de cruise control uit kunt zetten.
Hyundai/Kia heeft in de nieuwere wagens ook een intelligente modus, maar die gebruik ik op dit moment niet net omdat deze zo onvoorspelbaar is.
Ik raak tijdens een normale rit met mijn huidige wagen dan ook amper het rempedaal aan. Als ik van huis naar het werk rij met de wagen heb ik regelmatig dat tussen vertrek thuis en aankomst op het werk ik nooit het rempedaal aanraak, en op het werk dan ook enkel maar om de wagen in achteruit te kunnen zetten om zo het parkeervak in te rijden.
Maar zoals gezegd, ieder zijn eigen stijl, iets wat net mogelijk gemaakt wordt door het geven van opties.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik heb ‘m ook bij Hedin gezien. Serieus mooie auto. Was twijfelachtig of ik voor rood zou gaan maar toen ik ‘m zag was ik verkocht. Het doet aan als een sportwagen. Heb de rode Launch Edition besteld.Bwlian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:04:
Vandaag de nieuwe CLA gaan bekijken in een dealer. Wat een prachtige auto die absoluut niet krap aanvoelt zoals ik verwachte (komende van een 3-reels Touring).
Het interieur van deze is heel mooi en de koffer is serieus diep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag even beter opgelet, lijkt toch mee te vallen. Vaak rijdt ie wel ongeveer in het midden, alleen soms wat afwijking (wel altijd rechts, meestal als de zijkant geen witte lijn is maar een stoeprand of geparkeerde autokadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:10:
[...]
Ik herken dit niet, waarschijnlijk heb je de extreemrechtse versie.![]()
Ik heb een EQS en rij altijd op de intelligent modus, houdt geen rekening met snelheidslimieten, enkel bochten, rotondes en de voorganger natuurlijk. Vind het echt fantastisch goed werken...kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
De maximale controle over de recuperatie heb je met je rempedaal.![]()
Ik ben een tijdje in .de aan het kijken naar EQS 580 of 53.
Maar soms hebben ze echt weinig kilometers. Wat is er geweten over knoeien met KM standen?
Is dat een ding bij EV's? Ik neem aan dat een systeem dat niet goed beveiligd is, of gekraakt is , ze het super makkelijk kunnen aanpassen?
Maar soms hebben ze echt weinig kilometers. Wat is er geweten over knoeien met KM standen?
Is dat een ding bij EV's? Ik neem aan dat een systeem dat niet goed beveiligd is, of gekraakt is , ze het super makkelijk kunnen aanpassen?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ik denk dat die auto's gewoon lang stil hebben gestaan...multipasser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:46:
Ik ben een tijdje in .de aan het kijken naar EQS 580 of 53.
Kilometerfraude... wordt alsmaar moeilijker denk ik vermits auto's ook 'connected' zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat de kilometerstand van een auto niet ook ergens in de cloud wordt bij gehouden.
Mooi te horen dat hij eindelijk bij dealers te vinden is, ik ga zeker eens kijken. De technologie is veelbelovend, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een C-segment auto in D-(prijs)formaat is. Het blijft de instapper van de range. Maar goed, een kale EQE als wat ik nu heb is ook niet bepaald spannend. En technisch is dit wel zo ongeveer het beste wat je kunt krijgen voor de prijs als je vaak lange ritten maakt jij hogere snelheden.Bwlian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:04:
Vandaag de nieuwe CLA gaan bekijken in een dealer. Wat een prachtige auto die absoluut niet krap aanvoelt zoals ik verwachte (komende van een 3-reels Touring).
Het interieur van deze is heel mooi en de koffer is serieus diep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de foto’s! Die geven een stuk betere indruk dan officiële plaatjes. Weet je toevallig ook of proefritten reeds tot de mogelijkheid behoren?
Eind maart mocht ik van mijn werkgever een nieuwe leaseauto uitzoeken en de keuze is gevallen op een Mercedes EQB 250+ Business Solution AMG Line.
Deze zal eind september worden geleverd in de kleur spectraalblauw en bekleding in het leder zwart.
Daarnaast ook de volgende opties uitgekozen:
Nightpakket
20" multispaaks lichtmetalen (zwarte) AMG velgen
Verstelbare demping
Winterpakket
Actieve afstandsassistent DISTRONIC
Dashcam
De “D auto” stand heb ik al ontdekt tijdens de proefrit door de linker paddle een aantal seconden ingedrukt te houden. Dit vind ik zelf heel prettig rijden.
Nu heb ik nog een aantal vragen, waar jullie als ervaringsdeskundigen het antwoord wellicht op weten:
Is een traffic light view ook inbegrepen met de 360 graden camera?
Gaan de over-the-air (OTA) upgrades automatisch?
Er zit een warmtepomp in de Mercedes EQB begreep ik? Kan ik met de Mercedes Me app de auto voorverwarmen op afstand?
Dien ik een USB-stick of een Sandisk Ultra geheugenkaart in de dashcam te plaatsen? Wanneer ik de auto heb dan zal ik wel even kijken hoe ik Automatic loop recording makkelijk in kan stellen.
Is er een fysieke knop aanwezig om lane assist uit te schakelen of dient dit elke keer (of hopelijk eenmalig) in het menu uitgeschakeld te worden?
Ik hoor het graag.
Deze zal eind september worden geleverd in de kleur spectraalblauw en bekleding in het leder zwart.
Daarnaast ook de volgende opties uitgekozen:
Nightpakket
20" multispaaks lichtmetalen (zwarte) AMG velgen
Verstelbare demping
Winterpakket
Actieve afstandsassistent DISTRONIC
Dashcam
De “D auto” stand heb ik al ontdekt tijdens de proefrit door de linker paddle een aantal seconden ingedrukt te houden. Dit vind ik zelf heel prettig rijden.
Nu heb ik nog een aantal vragen, waar jullie als ervaringsdeskundigen het antwoord wellicht op weten:
Er zit een warmtepomp in de Mercedes EQB begreep ik? Kan ik met de Mercedes Me app de auto voorverwarmen op afstand?
Dien ik een USB-stick of een Sandisk Ultra geheugenkaart in de dashcam te plaatsen? Wanneer ik de auto heb dan zal ik wel even kijken hoe ik Automatic loop recording makkelijk in kan stellen.
Is er een fysieke knop aanwezig om lane assist uit te schakelen of dient dit elke keer (of hopelijk eenmalig) in het menu uitgeschakeld te worden?
Ik hoor het graag.
Traffic light view zit gekoppeld met de dashcam en de augmented navigatie.MercedesBenz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:11:
Ik hoor het graag.
OTA nog nooit iets van gemerkt, in de EQB lijkt het automatisch.
Je kan voorverwarmen met de app of op schema.
Je hebt idd een kaart / usb stick nodig voor opnames. USB stick moet in 1 van de twee usb poorten in middenconsole.
Lane assist geen idee
[ Voor 4% gewijzigd door Black Sparrow op 13-08-2025 12:52 ]
De automaat kan de auto alleen goed in het midden houden als er zowel links als rechts een duidelijke baanafscheiding wordt waargenomen. Dat kun je zien aan een teken bovenin je dashboard, een tekeningetje van een baan. Als de baanafscheiding wordt gezien dan kleurt dit links en/of rechts groen.mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Vandaag even beter opgelet, lijkt toch mee te vallen. Vaak rijdt ie wel ongeveer in het midden, alleen soms wat afwijking (wel altijd rechts, meestal als de zijkant geen witte lijn is maar een stoeprand of geparkeerde auto).
Graag gedaan, testritten zijn pas rond eind september of oktober mogelijk.Cid Highwind schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Bedankt voor de foto’s! Die geven een stuk betere indruk dan officiële plaatjes. Weet je toevallig ook of proefritten reeds tot de mogelijkheid behoren?