Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
genc007 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Ik heb alle soorten en maten houders geprobeerd, niks paste, behalve die klemmen in je middenconsole ventilatieroosters:
https://saudi.whizzcart.c...16-2024-vent-accessories/

Ik heb er een UGreen magneetje bij besteld met een verstelbare arm zodat hij niet pal voor je scherm hangt.
https://www.amazon.ie/UGR...-Compatible/dp/B0DR1LD258
Het haakje van de Ugreen kan je dan eraf schroeven, en dan klikken op het balletje van de klem en vastschroeven.

Staat als een huis, ondanks mijn gestoorde rijstijl :-)

Klem kost 4€ ofzo op aliexpress, zo'n ugreen armpje kan je dan erop klikken en kost 10-20€ afhankelijk of je met of zonder wireless charging neemt (beter niet doen, gewoon usdc kabeltje erin klikken dan blijft je telefoon koel).
Op amazon en bol heb je ze overigens ook, maar dan betaal wel een dropshipper fee :-)
Thanks voor de tips!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:56
JPtjeeNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 03:12:
Heeft iemand al een goede phone holder voor de nieuwe CLA? Bij voorkeur met magneet voor de iPhone. Meeste wat ik vind zijn voor de vorige CLA modellen, dus wellicht heeft het wat tijd nodig.
Brodit?
https://www.broditcenter....la-class-26-console-mount

• JPtjeeNL
  • Niet online
Thanks, die kon ik nog niet! Iemand hier ervaring mee?

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:27
genc007 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]

ik heb nu 1.3.2

Best veel veranderd, je hebt nu ook een knopje 'ambient styles' waarbij je themas kunt kiezen voor je auto (dashboard klokjes, kleuren sfeerverlichting, etc.)
Ben ik de enige dat dit MB.OS software versie gebeuren maar onduidelijk vind? Zoals eerder aangegeven is mijn wagen eind december geleverd op versie 1.1.3 (Waar ie nog steeds op zit want geen enkele OTA update gekregen tot nu toe...)

En dan de verschillende (Major?) versies die nu in omloop zijn 1.1.9 & 1.3.2??

Een webpagina met release history's zou toch ook geen overbodige luxe zijn denk ik zo?

Soit, volgende week gaat de mijne binnen bij de dealer, leuk dat het een verassing zal zijn op welke versie de mijne gaat uitkomen na update :+

Excuses voor de, weinig toevoegende, rant...

PS: gisteren voor de eerste keer een volledig software falen meegemaakt op de autosnelweg (voorheen af en toe wel iets kleins, maar niet zoals dit), Alle assistentie systemen + automatische grootlicht gingen uit en na enkele minuten rijden leek de wagen een "reset" gedaan te hebben (audio waarschuwing voor max. snelheid stond plots weer aan.) Jammer genoeg tot einde van de rit geen ACC of dodehoek waarschuwing kunnen gebruiken...) Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

• genc007
  • Laatst online: 13:58
Witte_200 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Ben ik de enige dat dit MB.OS software versie gebeuren maar onduidelijk vind? Zoals eerder aangegeven is mijn wagen eind december geleverd op versie 1.1.3 (Waar ie nog steeds op zit want geen enkele OTA update gekregen tot nu toe...)

Een webpagina met release history's zou toch ook geen overbodige luxe zijn denk ik zo?

Soit, volgende week gaat de mijne binnen bij de dealer, leuk dat het een verassing zal zijn op welke versie de mijne gaat uitkomen na update :+

PS: gisteren voor de eerste keer een volledig software falen meegemaakt op de autosnelweg (voorheen af en toe wel iets kleins, maar niet zoals dit), Alle assistentie systemen + automatische grootlicht gingen uit en na enkele minuten rijden leek de wagen een "reset" gedaan te hebben (audio waarschuwing voor max. snelheid stond plots weer aan.) Jammer genoeg tot einde van de rit geen ACC of dodehoek waarschuwing kunnen gebruiken...) Hopelijk blijft het bij deze ene keer.
OTA updates lopen enorm achter, enige manier om de laatste versie te krijgen is via de dealer een update aanvragen (idealiter combineren met een bandenwissel of een ander probleem).

Ik merk dat sinds 1.3.2 het systeem een stuk stabieler en soepeler werkt.
Nog steeds wel de nachtelijke 'limited vehicle connection' gebeuren waardoor je voorverwarming enzo niet kan gebruiken.

Ook merk ik dat ze eindelijk de stuurbekrachtiging omlaag hebben geschroefd, de auto voelt nu een stuk 'sportiever' kwa stuurgedrag met een zwaardere stuur.

Ergens in de 1.1.x hebben ze ook 'brake maintenance' toegevoegd, waardoor de auto af en toe de remmen 'bijschuurt' tijdens het rijden, zodat ze niet piepen bij inparkeren.

Dat probleem met systemen die uitvallen had ik ook op de 1.1.7 dacht ik.
Nog niks meegemaakt op de 1.3.2, lijkt een stuk stabieler kwa software, dus zeker de dealer bellen en vragen voor een update naar de laatste versie voor aflevering (duurt namelijk 3-4 uur)

[ Voor 11% gewijzigd door genc007 op 18-03-2026 10:13 ]

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-04 22:28
Wensink Zwolle heeft sinds gisteren een demo staan van de GLC EQ 400. Ik zit voor een beslismoment iX3/GLC en had initieel 2 proefritten staan in de GLC Hybride en CLA om een beeld te vormen van de GLC EQ. Verrast dat ze toch net de demo binnen hadden gekregen en klaar hadden gezet.

Gistermiddag dus gereden in de GLC EQ Launch editie met Premium pakket/sportstoelen. Fijne, indrukwekkende auto en onthaastend. Heel anders dan de iX3 die ik niet heel bijzonder vond rijden. De iX3 vond ik massaal en voelt log. Qua prijsstelling accu/opties en rij assistentie is de iX3 wel interessant, een goed aangeklede GLC loopt snel op. Het interieur van de iX3 kan mij niet bekoren, hoewel het panorama dashboard mij beter beviel dan vooraf verwacht.

[ Voor 6% gewijzigd door TheModeR op 18-03-2026 10:19 ]

• genc007
TheModeR schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:17:
Wensink Zwolle heeft sinds gisteren een demo staan van de GLC EQ 400. Ik zit voor een beslismoment iX3/GLC en had initieel 2 proefritten staan in de GLC Hybride en CLA om een beeld te vormen van de GLC EQ. Verrast dat ze toch net de demo binnen hadden gekregen en klaar hadden gezet.

Gistermiddag dus gereden in de GLC EQ Launch editie met Premium pakket/sportstoelen. Fijne, indrukwekkende auto en onthaastend. Heel anders dan de iX3 die ik niet heel bijzonder vond rijden. De iX3 vond ik massaal en voelt log. Qua prijsstelling accu/opties en rij assistentie is de iX3 wel interessant, een goed aangeklede GLC loopt snel op. Het interieur van de iX3 kan mij niet bekoren, hoewel het panorama dashboard mij beter beviel dan vooraf verwacht.
Heb 4 dagen gereden in een hybride CLA.
Zwaar kut, traag, laggy.
Gok dat de hybride GLC identiek zal zijn, zelfde platform.

Ik zou gewoon voor elektrisch gaan, de range is overigens nagenoeg identiek (volle tank CLA hybride is c.600km range).

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:59
TheModeR schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:17:
Het interieur van de iX3 kan mij niet bekoren, hoewel het panorama dashboard mij beter beviel dan vooraf verwacht.
Panorama dashboard vond ik ook een mooie aanvulling, zeker beter dan een HUD wat mij betreft.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:00:
Thanks, die kon ik nog niet! Iemand hier ervaring mee?
Brodit is al zeker 20 jaar dé leverancier voor auto-specifieke basisplaten, die je dan weer kunt combineren met een toestelspecifieke houder. Daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TheModeR
genc007 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Heb 4 dagen gereden in een hybride CLA.
Zwaar kut, traag, laggy.
Gok dat de hybride GLC identiek zal zijn, zelfde platform.

Ik zou gewoon voor elektrisch gaan, de range is overigens nagenoeg identiek (volle tank CLA hybride is c.600km range).
Oh zeker, ging mij vooral om ruimte en zit. CLA was vooral om het elektrische platform te testen. Ik rij nu elektrisch in een Polestar 2 DM en ik blijf elektrisch rijden, zowel qua bedrijfsbeleid als eigen voorkeur :)

• TheModeR
malmostoso schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Panorama dashboard vond ik ook een mooie aanvulling, zeker beter dan een HUD wat mij betreft.
Ja, de HUD zou ik dan ook lekker laten gaan bij de iX3. Geen toegevoegde waarde om letterlijk 2x dezelfde info boven elkaar te zien bij het panorama scherm.

Lastige keuze dus tussen beide, waarbij de voorkeur wat betreft rijden, interieur en ruimte naar de GLC gaat.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Witte_200 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Dit heb ik ook wel eens gehad. Gelukkig na de dealer update niet meer. Heb er niet veel kilometers nog mee gereden dus het kan eventueel nog komen.

• JPtjeeNL
  • Niet online
genc007 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:
[...]

OTA updates lopen enorm achter, enige manier om de laatste versie te krijgen is via de dealer een update aanvragen (idealiter combineren met een bandenwissel of een ander probleem).

Nog steeds wel de nachtelijke 'limited vehicle connection' gebeuren waardoor je voorverwarming enzo niet kan gebruiken.

Ook merk ik dat ze eindelijk de stuurbekrachtiging omlaag hebben geschroefd, de auto voelt nu een stuk 'sportiever' kwa stuurgedrag met een zwaardere stuur.

Ergens in de 1.1.x hebben ze ook 'brake maintenance' toegevoegd, waardoor de auto af en toe de remmen 'bijschuurt' tijdens het rijden, zodat ze niet piepen bij inparkeren.

Nog niks meegemaakt op de 1.3.2, lijkt een stuk stabieler kwa software, dus zeker de dealer bellen en vragen voor een update naar de laatste versie voor aflevering (duurt namelijk 3-4 uur)
Eens, het lijkt allemaal een stuk stabieler nu te zijn maar ik klop nog wel even af. Merk wel dat automatisch inparkeren een stuk onnauwkeuriger is geworden. Hij zet ‘m vaak niet meer in het midden van 2 lijnen en breekt ook regelmatig het inparkeren af. Andere hier ook last van? Had gehoopt dat ze op een gegeven moment droogsturen zouden gaan voorkomen maar dat gebeurt nog steeds.

• malmostoso
Het is zover! GLC besteld met leveringsdatum Augustus.

Misschien interessante informatie die ik nergens kon vinden maar heb gevraagd: de standaard laadkabel is 8m lang, dus lang genoeg ook als de laadpaal aan de verkeerde kant van de auto is.

• TheModeR
Weet iemand of de GLC met comfortstoelen uittrekbare zetelverlengers heeft? De sportstoelen hebben dit wel. Ik heb de vraag ook bij de dealer neergelegd.

• genc007
malmostoso schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:
Het is zover! GLC besteld met leveringsdatum Augustus.

Misschien interessante informatie die ik nergens kon vinden maar heb gevraagd: de standaard laadkabel is 8m lang, dus lang genoeg ook als de laadpaal aan de verkeerde kant van de auto is.
oh dat is vrij snel, had begrepen dan 2026 al uitverkocht was, maar wellicht is dat de IX3?

Ik wacht zowieso even de C-klasse of de lagere modellen van de GLC af.
Vind 85k€ voor een c-klasse/3-serie auto wel iets teveel van het goede.

• malmostoso
genc007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:35:
[...]
oh dat is vrij snel, had begrepen dan 2026 al uitverkocht was, maar wellicht is dat de IX3?
Vorige week was ik bij BMW en de leveringstermijn voor de iX3 was op dat moment oktober. Dus het is nog mogelijk voor 2026 een auto te krijgen, maar het gaat snel.

Nu dat proefritten bij allebei modellen mogelijk zijn, zal het wel snel uitverkocht voor 2026 zijn, gok ik.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheModeR schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:19:
Weet iemand of de GLC met comfortstoelen uittrekbare zetelverlengers heeft? De sportstoelen hebben dit wel. Ik heb de vraag ook bij de dealer neergelegd.
Bij de GLB heb je alleen zitvlak verlenging als je ze elektrisch verstelbaar kiest, maar het is vrij goed te zien in de configurator als je in het interieur kijkt.

• malmostoso
Als er iemand met spoed een auto nodig heeft, er zijn twee GLC uit voorraad beschikbaar in Duitsland.

• Hedster
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
Aan alle Electrische CLA Launch Edition rijders.

Ik ben vrijdag avond op de snelweg staande gehouden door politie.
De reden was/is dat de verlichte grill niet is toegestaan in Nederland.
Tijdens het gesprek heb ik een aantal keren aangegeven dat het voertuig een Nederlands kenteken heeft en daarmee mijn inziens door de RWD is toegelaten tot de Nederlandse wegen.

Er werd mij verzocht direct de verlichte grill uit te schakelen, wat ik natuurlijk niet kon vinden in het menu.
Na het achter laten van mijn gegevens en de afspraak dat ik het antwoord van de dealer met de agent zou delen kwam ik er met een waarschuwing vanaf, en werd verzocht contact met de dealer op te nemen om dit aan te laten passen.

Ik heb reeds contact met de dealer gehad, en die adviseerde mij om het COC document (Compliance Of Confirmaty) en het pers bericht van Mercedes (over de verlichting) met de agent te delen.Tot op heden heb Ik nog geen antwoord vanuit de agent.

De agent vertelde mij dat bij Tesla deze verlichting is toegestaan, omdat het niet uit te schakelen is.
Tot nu toe begrijp ik vanuit de dealer dat de verlichte grill onderdeel is van DRL (Daglicht verlichting)

Hebben andere berijders dezelfde ervaring gehad?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Hedster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:06:
Aan alle Electrische CLA Launch Edition rijders.

Ik ben vrijdag avond op de snelweg staande gehouden door politie.
De reden was/is dat de verlichte grill niet is toegestaan in Nederland.
Tijdens het gesprek heb ik een aantal keren aangegeven dat het voertuig een Nederlands kenteken heeft en daarmee mijn inziens door de RWD is toegelaten tot de Nederlandse wegen.

Er werd mij verzocht direct de verlichte grill uit te schakelen, wat ik natuurlijk niet kon vinden in het menu.
Na het achter laten van mijn gegevens en de afspraak dat ik het antwoord van de dealer met de agent zou delen kwam er met een waarschuwing vanaf, en werd verzocht contact met de dealer op te nemen om dit aan te laten passen.

Ik heb reeds contact met de dealer gehad, en die adviseerde mij om het COC document (compliance Of Confirmaty) en het pers bericht van Mercedes met de agent te delen.Tot op heden heb Ik nog geen antwoord vanuit de agent.

De agent vertelde mij dat bij Tesla deze verlichting is toegestaan, omdat het niet uit te schakelen is.
Tot nu toe begrijp ik vanuit de dealer dat de verlichte grill onderdeel is van DPL (Daglicht verlichting)

Hebben andere berijders dezelfde ervaring gehad?
Wow…. Die politieman heeft zijn prioriteiten echt juist staan. Zeker 3 mensenlevens gered…

Alsof een bedrijf als Mercedes een illegale auto gaat leveren….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hedster
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:09:
[...]

Wow…. Die politieman heeft zijn prioriteiten echt juist staan. Zeker 3 mensenlevens gered…

Alsof een bedrijf als Mercedes een illegale auto gaat leveren….
Tja,

Ongeacht dat... Voel ik me nu als de "Middleman" tussen Mercedes, Leasemaatschapij en Politie in.
Ik heb het niet bedacht, ik heb het er niet opgezet. Maar heb nu het gevoel dat het aan mij is om te bewijzen om er niet met een bekeuring van af te komen.

• malmostoso
Hedster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Tja,

Ongeacht dat... Voel ik me nu als de "Middleman" tussen Mercedes, Leasemaatschapij en Politie in.
Ik heb het niet bedacht, ik heb het er niet opgezet. Maar heb nu het gevoel dat het aan mij is om te bewijzen om er niet met een bekeuring van af te komen.
Echt bizar. Hoe kon je denken dat de grille onopgemerkt bleef bij de RDW inspectie?

Heb je rechtsbijstand met de autoverzekering of met de leasemaatschappij? Als er een bekeuring komt dan misschien kan je bezwaar maken en de situatie laten herstellen. Als de rechter vindt dat het niet mag, dan moet Mercedes iets aan doen. Maar ik weet het echt niet of dat kan. Sterkte!

• Tommie12
Hedster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Tja,

Probleem gewoon met aangetekend schrijven bij je Mercedes dealer neer leggen en melden dat ze volgens de politie een illegale auto geleverd hebben.
Die zullen dat dan wel escaleren naar de invoerder en die mogen dan met RDW aan tafel.

En als ze het niet willen oplossen, dreigen met teruggeven van de auto.

• Okasha
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Probleem gewoon met aangetekend schrijven bij je Mercedes dealer neer leggen en melden dat ze volgens de politie een illegale auto geleverd hebben.
Die zullen dat dan wel escaleren naar de invoerder en die mogen dan met RDW aan tafel.

En als ze het niet willen oplossen, dreigen met teruggeven van de auto.
haha agenten zijn ook gewoon mensen hè, grote kans dat deze ene agent een fout heeft gemaakt en de regels zelf niet precies kent. Dan is het nu gevolgde pad prima.

• Tommie12
Okasha schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:02:
[...]

haha agenten zijn ook gewoon mensen hè, grote kans dat deze ene agent een fout heeft gemaakt en de regels zelf niet precies kent. Dan is het nu gevolgde pad prima.
Je zou zelfs de leasemaatschappijn mee in het bad kunnen trekken door aan te geven dat ze je met 'een illegale auto' de weg op sturen.

Collega heeft dat ooit gedaan toen de LM weigerde om remblokken te vervangen die aan de slijtageindicator zaten en de lease nog maar 1 maand liep.
Hij kreeg snel toelating...

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:24
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Je zou zelfs de leasemaatschappijn mee in het bad kunnen trekken door aan te geven dat ze je met 'een illegale auto' de weg op sturen.

[..]
Overdrijven is ook een vak.

Overigens hebben diverse BMWs (i5 en iX) ook een verlichte gril, diverse Mercedessen heb ik er al mee gezien maar ook Rolls Royce heeft het al jaren en wat te denken van de Skoda Enyaq?

Volgens mij was meneer de agent een beetje over-ijverig en mag de beste man wel terug gefloten worden.

artikel uit 2023: https://topgear.nl/autoni...nnenkort-legaal-in-europa

*sowieso

• Tommie12
DonJunior schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Overdrijven is ook een vak.

Overigens hebben diverse BMWs (i5 en iX) ook een verlichte gril, diverse Mercedessen heb ik er al mee gezien maar ook Rolls Royce heeft het al jaren en wat te denken van de Skoda Enyaq?

Volgens mij was meneer de agent een beetje over-ijverig en mag de beste man wel terug gefloten worden.

artikel uit 2023: https://topgear.nl/autoni...nnenkort-legaal-in-europa
Ja, maar als die agent een boete schrijft, en je naar de rechtbank moet, dan kan je nog een advokaat voorzien ook... Dat probleem leg ik dan liever op voorhand bij de autofabrikant.

• malmostoso
Reviews voor de GLC zijn eindelijk beschikbaar:

https://www.autoweek.nl/a...-dan-grote-broer-eqe-suv/

• Okasha
  • Niet online
Ik vind Wouter van Autoblog dan altijd wat dynamischer :) https://www.autoblog.nl/n...t-de-bmw-ix3-het-moeilijk

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik vind de GLC zeker van voren een lelijke auto. En ik ben al helemaal geen fan van dat scherm. Maar als ik zo de zetels zie, die echt in de iX3 veel te hard zijn, komt deze toch op mijn shortlist terecht.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:30
PWM schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:19:
Ik vind de GLC zeker van voren een lelijke auto. En ik ben al helemaal geen fan van dat scherm. Maar als ik zo de zetels zie, die echt in de iX3 veel te hard zijn, komt deze toch op mijn shortlist terecht.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het niet de grille is waar ik geen fan van ben, maar dat het het samenraapsel van elementen is. De verlichte grille is vernieuwend, met een knipoog of honderd naar het verleden. Maar je krijgt er vervolgens BMW koplampen (3-serie van twee generaties terug) met geïntegreerde CLA sterretjes bij, en de kieuwen die je inmiddels ook al twee generaties ziet (sinds de W205 facelift).

De Peugeot / Ford / Opel zwarte balk met wederom CLA verlichting achter oogt ook gewoon gedwongen.

Het is wel vaker dat het eerste model met nieuwe elementen wat onwennig oogt bij MB, dus mogelijk zullen toekomstige modellen wat lekkerder ogen, al dan niet naar mijn smaak.

Wel een lovende review. Al had ik dat op zich ook wel verwacht. Lijkt me een heerlijke reisauto. Wat minder range dan de iX3 maakt ook weinig uit wanneer je sowieso wel met gemak 3 a 4 uur kunt tuffen. Dan is een pauze sowieso wel geboden. Op een gegeven moment is de range gewoon voldoende en telt de rest van de auto zwaarder.

• Okasha
  • Niet online
PWM schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:19:
Groot nadeel bij Mercedes zijn de vervelende pakketten. Daardoor vervallen bepaalde opties als optie, wanneer je andere opties niet wil hebben. Ik vond voor de GLB het scherm voor de bijrijder echt een no-go, maar daardoor kun je bepaalde pakketten dus niet kiezen, en vervolgens zijn andere opties weer alleen in combinatie met dat pakket. Gewoon een stom systeem.

• malmostoso
Okasha schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Groot nadeel bij Mercedes zijn de vervelende pakketten.
Dat gaat misschien wel veranderen. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld de geventileerde stoelen zitten nu alleen in een 10k€ (!) pakket, maar zullen op een latere tijdstip een losse optie worden.

Op dit moment is het misschien efficiënter productie op mindere variatie richten, en dan pas later meer mogelijkheden bieden.

• Witte_200
genc007 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Net mijn CLA weer opgehaald bij de dealer. En inderdaad, er lijkt inderdaad heel wat aangepast in versie 1.3.2! (Deze versie hebben ze er bij mij opgezet, dus er lijkt nog geen nieuwere te zijn?)

Stuurbekrachting kan ik bevestigen. De comfort stuurbekrachting setting lijkt inderdaad wat zwaarder, maar nog niet zo zwaar als Sport. Dus zeker een goed aanpassing.

Ook de mogelijkheid om het start menu aan te passen is een grote +! De stoelverwarming kan hier nu in vast gezet worden zodat je dus niet in het stoel menu dit moet aanpassen. (Alsook andere apps vast zettten zoals Apple Car play of achterruit ontdooing. Top!)

Onder de verlichtings instellingen kwam ik ook volgende tegen: "Verlichte voorzijde voertuig" dus ik denk dat hiermee de verlichting in de grill kan aan & uitgeschakeld worden? https://www.mercedes-benz...-voorkant-in-uitschakelen. Vind ik ook zeker een goeie toevoeging, al zou ik liever hebben dat de verlichting in de grill te dimmen is, ipv helemaal uit. Zeker na de post van @Hedster (Zou Mercedes hier misschien al meer opmerkingen over ontvangen hebben?)

Het automatische ontgrendelen bij benadering werkt nu ook, en er lijkt een "wasstraat" functie toegevoegd te zijn.

Ook de PTC module is vervangen & geen onregelmatigheden meer gehoord in de airco.

Dus voorlopig allemaal positive punten. Nu nog een software update zodat media bediend kan worden vanop het stuur. En ik ga nog verder opzoek naar wat piepjes & kraakjes uit het interieur...

PS: ze hebben de wagen 3 dagen in totaal bij de dealer gehouden & elke dag aan bezig geweest. (de spam uit de mercedes app gaf dit goed aan :*))

• genc007
Witte_200 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Net mijn CLA weer opgehaald bij de dealer. En inderdaad, er lijkt inderdaad heel wat aangepast in versie 1.3.2! (Deze versie hebben ze er bij mij opgezet, dus er lijkt nog geen nieuwere te zijn?)

Stuurbekrachting kan ik bevestigen. De comfort stuurbekrachting setting lijkt inderdaad wat zwaarder, maar nog niet zo zwaar als Sport. Dus zeker een goed aanpassing.

Ook de mogelijkheid om het start menu aan te passen is een grote +! De stoelverwarming kan hier nu in vast gezet worden zodat je dus niet in het stoel menu dit moet aanpassen. (Alsook andere apps vast zettten zoals Apple Car play of achterruit ontdooing. Top!)

Onder de verlichtings instellingen kwam ik ook volgende tegen: "Verlichte voorzijde voertuig" dus ik denk dat hiermee de verlichting in de grill kan aan & uitgeschakeld worden? https://www.mercedes-benz...-voorkant-in-uitschakelen. Vind ik ook zeker een goeie toevoeging, al zou ik liever hebben dat de verlichting in de grill te dimmen is, ipv helemaal uit. Zeker na de post van @Hedster (Zou Mercedes hier misschien al meer opmerkingen over ontvangen hebben?)

Het automatische ontgrendelen bij benadering werkt nu ook, en er lijkt een "wasstraat" functie toegevoegd te zijn.

Ook de PTC module is vervangen & geen onregelmatigheden meer gehoord in de airco.

Dus voorlopig allemaal positive punten. Nu nog een software update zodat media bediend kan worden vanop het stuur. En ik ga nog verder opzoek naar wat piepjes & kraakjes uit het interieur...

PS: ze hebben de wagen 3 dagen in totaal bij de dealer gehouden & elke dag aan bezig geweest. (de spam uit de mercedes app gaf dit goed aan :*))
yup lijkt een mooie stap kwa software en betrouwbaarheid.

Ik heb 1 april weer een afspraak bij de dealer, dan gaan ze een loszittend raamlijst vervangen.
En ze gaan kijken waarom de auto trilt op 130km/u.

De wintewielen deden het ook dus het lijkt me geen wielen issue maar iets anders.

Heb jij dat toevallig ook gemerkt?
Ik voel het vooral in mijn stuur, maar ook in mijn lichaam (lijkt wel af te hangen van hoe hard het waait buiten)

• Witte_200
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:21:
[...]

yup lijkt een mooie stap kwa software en betrouwbaarheid.

Ik heb 1 april weer een afspraak bij de dealer, dan gaan ze een loszittend raamlijst vervangen.
En ze gaan kijken waarom de auto trilt op 130km/u.

De wintewielen deden het ook dus het lijkt me geen wielen issue maar iets anders.

Heb jij dat toevallig ook gemerkt?
Ik voel het vooral in mijn stuur, maar ook in mijn lichaam (lijkt wel af te hangen van hoe hard het waait buiten)
Heb jij dit trillen vanaf het begin? Of sinds de software update? Ik heb er allesinds geen last van. Maar nog geen 130Km/u gereden sinds de software update.

• Okasha
  • Niet online
Even hele praktische vraag over de sleutel van mercedes GLA/GLB/GLC. Ik ben (actief) watersporter, en heb de peugeot sleutel al 6 jaar in mijn surfpak op zee zitten. Dat gaat prima, goed waterdicht, nooit problemen. Hoe is dat bij de mercedes? Ik kan dan niet met mijn telefoon openen, die blijft in de auto. Dus het moet wel met de sleutel. Is deze zeewaterproof? Zijn er bezoekers hier met ervaring?

• genc007
Witte_200 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Heb jij dit trillen vanaf het begin? Of sinds de software update? Ik heb er allesinds geen last van. Maar nog geen 130Km/u gereden sinds de software update.
sinds de winterbanden erop zaten (januari) heb ik er last van.
dacht dat het lag aan de balancering van de winterbanden, maar de zomerwielen hebben het ook.

kan wellicht ook liggen aan het kapotte raamlijst, die zit wel los, dus wellicht creeert dat turbulentie.

maar ik hoor ook een irritant zuigend geluid van de airco als ik eventjes stop met de auto en dan 5 minuten later weer verder rijd.
airco wat hoger zetten en dan wat lager stopt het, heel vreemd.

• Okasha
  • Niet online
Okasha schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:46:
Even hele praktische vraag over de sleutel van mercedes GLA/GLB/GLC. Ik ben (actief) watersporter, en heb de peugeot sleutel al 6 jaar in mijn surfpak op zee zitten. Dat gaat prima, goed waterdicht, nooit problemen. Hoe is dat bij de mercedes? Ik kan dan niet met mijn telefoon openen, die blijft in de auto. Dus het moet wel met de sleutel. Is deze zeewaterproof? Zijn er bezoekers hier met ervaring?
De dealer zei vandaag dat de sleutel niet waterdicht is.. dat is wel nadeel tov mijn oude peugeot sleutel die urenlang lekker nat in mn pak zat en nooit problemen gaf. Maar ok, ga ik oplossing voor bedenken.

Auto einde dag opgehaald, uurtje op de A12 in de file gestaan vervolgens, maar eerste indruk is erg goed. Vind de verkopers van Hedin ook erg fijn, lekker down to earth, rustig de auto doorlopen en uitgelegd. Ben eigenlijk geen kinderziektes/rateltjes/software problemen tegengekomen nog. Vind het geinig karretje, hij rijdt en zit heerlijk. Comfortabel over de hobbels ondanks gewicht, voor hoogte en gewicht lekker strak de rotondes rond, stuurtgevoel eigenlijk ook echt prima. Voor de eerste 80km dik tevreden in elk geval :) Wennen is even dat er echt wel minder ruimte is tov de 5008, veel minder opbergvakken, achterbank veel smaller. Achterbak is eigenlijk wel prima, die van de 5008 was natuurlijk ook wel echt groot. Heb wel de vloer meteen laagst gezet. Maar de frunk is natuurlijk een dikke plus. Daar ga ik de laadkabel inleggen, want heb thuis een vaste laadkabel, dus de losse gebruik ik toch niet heel veel. Morgen tijdens de (lange) lunch wat langere rit om spullen te halen, dus dan eens wat verder testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxi5xl9g8_D9tisvM2nvBLu8G4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1N6YA8Jc7GRpne37U5rbd7H.jpg?f=fotoalbum_large

• Okasha
  • Niet online
Oke korte GLB 2026 update:

De vrouw vind hem niet mooi en noemt hem "de pausmobiel", wat ik oprecht een prima naam vind voor de auto. We vinden de grijs eigenlijk wel héél licht grijs, in de ochtendzon met wat dauw erop is hij praktisch wit. In combinatie met de 100 verlichtte sterren voor is het niet de allermooiste auto inderdaad.

Verder: héél positief nog steeds na ~300km. Range kan ik nog niet echt wat over zeggen, maar nog geen problemen mee gehad natuurlijk, het is de laatste dagen vrij koud. Hij rijdt heel comfortabel. Het automatische parkeren is subliem, zicht rond de auto uitstekend door de grote ramen, maar ook door de heel goed werkende camerasystemen. Daarnaast vind ik ook het in- en uitstappen met mijn rug heel comfortabel, samen met wat ik al noemde de zit die gewoon top is.

Wat mij nog wel opvalt is dat ik de mercedes voice control heel fijn vind (die was in de 5008 gewoon compleet onbruikbaar), maar als ik met de kinderen in de auto zit en muziek luister dan slaat ze wel vrij snel "aan" terwijl er geen "hey mercedes" wordt gezegd. Is dat nog aan te passen? Verder is natuurlijk temperatuur, stoelen verstellen etcetc via voice control gewoon heel prettig.

• mitsumark
Okasha schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:25:
Wat mij nog wel opvalt is dat ik de mercedes voice control heel fijn vind (die was in de 5008 gewoon compleet onbruikbaar), maar als ik met de kinderen in de auto zit en muziek luister dan slaat ze wel vrij snel "aan" terwijl er geen "hey mercedes" wordt gezegd. Is dat nog aan te passen? Verder is natuurlijk temperatuur, stoelen verstellen etcetc via voice control gewoon heel prettig.
Ik heb ingesteld dat ze alleen luistert bij knopje op het stuur (niet GLB, maar zal toch ook wel mogelijk zijn).

• Okasha
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:43:
[...]
Ik heb ingesteld dat ze alleen luistert bij knopje op het stuur (niet GLB, maar zal toch ook wel mogelijk zijn).
Die optie vind ik zo snel niet in MBUX. Ik heb haar nu wel "minder proactief" gemaakt. Maar ook op internet vind ik geen mogelijkheden om het in te stellen met een knopje.

• Witte_200
genc007 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:32:
[...]

sinds de winterbanden erop zaten (januari) heb ik er last van.
dacht dat het lag aan de balancering van de winterbanden, maar de zomerwielen hebben het ook.

kan wellicht ook liggen aan het kapotte raamlijst, die zit wel los, dus wellicht creeert dat turbulentie.

maar ik hoor ook een irritant zuigend geluid van de airco als ik eventjes stop met de auto en dan 5 minuten later weer verder rijd.
airco wat hoger zetten en dan wat lager stopt het, heel vreemd.
Oei, nee hier heb ik geen last van. De zomerbanden hebben er maar 1 dag opgelegen. Dus daar kan ik nog niks over zeggen. (Worden pas terug geplaatst half April.) Maar als je er op de zomerbanden ook last van hebt zal het ergens anders zitten waarschijnlijk.

Jup, dat irritant zuigend geluid had ik dus ook! Maar dat is na de interventie bij de dealer helemaal verdwenen. Ik weet niet of ze nog iets anders aan de airco gedaan hebben behalve de (PTC?) te hebben vervangen & software update naar 1.3.2. De airco werkt bij mij nu naar behoren in ieder geval. (Echter vind ik hem nog steeds wel wat luid op stand 3. Ik zou liever hebben dat ie standaard op standje 2 staat. OK ik begrijp dat het bij vertrekken misschien nodig is dat ie wat harder blaast, maar zonder manuele aanpassing lijkt die bij mij nooit lager dan stand 3 te staan.)

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:54
Weet iemand of de nieuwe Glc V2L ondersteund of gaat ondersteunen? De dealer kan hier helaas niets over vinden of duidelijkheid over geven

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:31
Hieperdepiep schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:25:
Weet iemand of de nieuwe Glc V2L ondersteund of gaat ondersteunen? De dealer kan hier helaas niets over vinden of duidelijkheid over geven
Volgens https://ev-database.org/n...cedes-Benz-GLC-400-4MATIC
Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)
V2L Mogelijk: Aangekondigd

Vehicle-to-Home (V2H)
V2H via AC Ondersteund: Aangekondigd
V2H via DC Ondersteund: Nee

Vehicle-to-Grid (V2G)
V2G via AC Ondersteund: Aangekondigd

• Tommie12
Ik zou voor dergelijke zaken toch niet vertrouwen op EV-database, maar enkel op wat Mercedes in zijn specificaties schrijft.
Het is sowieso vrij onduidelijk waar EV-database zijn cijfers vandaan haalt. En ik kan je zeggen dat ze geen enkele auto zelf testen...

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:07
Weet iemand of je (achteraf) trip data kan uitlezen in de cla? Ik wil weten waar m’n auto is geweest.

• mitsumark
Okasha schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:11:
[...]
Die optie vind ik zo snel niet in MBUX. Ik heb haar nu wel "minder proactief" gemaakt. Maar ook op internet vind ik geen mogelijkheden om het in te stellen met een knopje.
Ik kom niet aan proactiviteit, heb alleen "Hey Mercedes" uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CJnFgxGDvshAwFKtO49UXYqsuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbaN0RmDrsbjWrkCYfwlMDSQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Okasha
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:51:
[...]
Ik kom niet aan proactiviteit, heb alleen "Hey Mercedes" uitgezet.
[Afbeelding]
Maar hoe activeer je de hulp dan vervolgens? Ik zie daar heb knopje voor

• mitsumark
Okasha schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Knopje op het stuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ67j4VYTuQTKYrEcaE4cuUWklA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9wxYhUlzRx0R9Aw548vogCk.jpg?f=fotoalbum_large

GLB heeft die ook.

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-04 21:36
Okasha schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Je hebt in de CLA de optie om hem slim mee te laten luisteren en dan hoef je geen 'Hey Mercedes' te roepen. Maar ik heb dat uitgezet omdat het ding te pas en te onpas ging reageren op mij. Als ik bijvoorbeeld in gesprek was met een passagier, meezong met een liedje of reageer op een weggebruiker.

Ik heb nu dus juist aangezet dat het ding alleen reageert als ik 'Hey Mercedes' roep. Dat kan in de CLA maar weet even uit mijn hoofd niet waar precies.

• Okasha
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Knopje op het stuur.
[Afbeelding]

GLB heeft die ook.
Nee die heb ik niet.. Nu in het buitenland later deze week even kijken

• malmostoso
Hieperdepiep schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:25:
Ik zou het niet verwachten:

https://www.motor-talk.de...cle-to-load-t8452869.html

https://jesmb.de/29797/

• Hieperdepiep
Vandaag de Glc in bestelling laten nemen. Nog iemand hem al besteld?

• Mercier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:43
GLC 400. Begin november besteld en wordt vrijdag afgeleverd

• malmostoso
Hieperdepiep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
Vandaag de Glc in bestelling laten nemen. Nog iemand hem al besteld?
Twee weken geleden besteld, levering begin september.

• Hieperdepiep
Mercier schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:44:
GLC 400. Begin november besteld en wordt vrijdag afgeleverd
Ohw beginnen ze al zo snel met uitleveren? Welke type heb je en evt pakketten? Voor de 400v converter gegaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Hieperdepiep op 01-04-2026 22:28 ]

• Hieperdepiep
malmostoso schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:52:
[...]

Twee weken geleden besteld, levering begin september.
Welke type heb je genomen? Evt extra pakketten erop genomen? Voor de 400v converter gegaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Hieperdepiep op 01-04-2026 22:28 ]

• malmostoso
Hieperdepiep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:19:
[...]
Welke type heb je genomen? Evt extra pakketten erop genomen? Voor de 400v converter gegaan?
Luxury met normale onderstel en superscreen.

19" wielen + stalen vering gaat sws comfortabel zijn, en ik kon niet de meerprijs voor de AMG stoelen rechtvaardigen. Echt mooie stoelen als je die kan betalen, maar het was bijna 5k meer, en ik was al met de luxury aan de hoge grens van mijn budget.

Hyperscreen is leuk, maar ik vrees hoeveel zal dat kosten als het kapot gaat, vergeleken met 3 kleinere screens.

Ik heb de 22kW optie genomen maar geen 400V. Ten eerste neemt de 400V converter plaats in de auto (achter onder de bodem). Ten tweede in Europa is 400V technologie aan het verdwijnen, en de navigatie toont niet 400V-only laders dus je zal nooit merken dat ze bestaan. Hopelijk :D
In tegenstelling er zullen wel meer 22kW laders verschijnen in de toekomst.

In de VS gaan ze 400V als standaard krijgen, want daar hebben ze het meer nodig.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:18
Dat ligt er maar helemaal waar je rijdt. Mijn ervaring is bijvoorbeeld, de kleinere plaatsen in Frankrijk gedurende vakanties, daar heb je 50kWh DC laders bij supermarkten etc. Dan moet je voor de snelladers naar de snelwegen of grotere plaatsen nog. En om nu flinke afstanden te moeten afleggen voor een snellader

• Cid Highwind
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:37:
Dat ligt er maar helemaal waar je rijdt. Mijn ervaring is bijvoorbeeld, de kleinere plaatsen in Frankrijk gedurende vakanties, daar heb je 50kWh DC laders bij supermarkten etc. Dan moet je voor de snelladers naar de snelwegen of grotere plaatsen nog. En om nu flinke afstanden te moeten afleggen voor een snellader
Het is inderdaad maar net waar je rijdt. Ik laadt ongeveer 1 keer per jaar bij zo een lader. En zelfs dat is een opportunistisch laadmomentje inderdaad bij een supermarkt op het oost Duitse platteland.

Het zou mij de investering dus ook echt niet waard zijn. Zeker met een accu van >90 kWh, hoe groot is de kans dat je in Europa niet alleen zo een paal tegenkomt, maar er ook daadwerkelijk van afhankelijk bent om niet te stranden? Zijn er echt nog gebieden waar je niet in een straal van 50km een moderne laadpaal, noch een 11/22kW lader kunt vinden?

• despijker
Misschien niet, maar 50km enkele reis over de provinciale wegen in Frankrijk en weer 50 terug redt je niet in een uurtje. Zonde van mij tijd, dan is €600 een prima investering.

• Tommie12
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:15:
Misschien niet, maar 50km enkele reis over de provinciale wegen in Frankrijk en weer 50 terug redt je niet in een uurtje. Zonde van mij tijd, dan is €600 een prima investering.
En denk je niet dat die 50kW laders snel vervangen worden door 200+ kW laders die 800V kunnen?
Dat gaat echt niet lang duren.
Zelfs Tesla zet nu overal 800V laders neer.
22kW vind ik ook overbodig. De meeste laders leveren maar 11kW en zeker als je dubbele laadpunten hebt zal je zelden boven de 11kW komen.

• malmostoso
Ik weet het niet of deze posthelemaal klopt, maar ik vind deze afbeelding interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoduBuX9x3xxT5sIrIpWujXWdKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bUOzsYqdDSlMBJYYqcLFbtC.png?f=fotoalbum_large

Zo'n 75% van de laders is al >50kW. Zal alleen maar hoger worden.

• despijker
Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:19:
[...]

En denk je niet dat die 50kW laders snel vervangen worden door 200+ kW laders die 800V kunnen?
Dat gaat echt niet lang duren.
Zelfs Tesla zet nu overal 800V laders neer.
22kW vind ik ook overbodig. De meeste laders leveren maar 11kW en zeker als je dubbele laadpunten hebt zal je zelden boven de 11kW komen.
Nee, dat denk ik eerlijk gezegd niet in die kleine dorpjes her en der. Ik denk dat die nog wel even blijven tot ze terugverdiend zijn. Maar nogmaals, ieder zijn keus. Ik kan de GLB straks zonder nadenken aan elke lader knopen, wel zo fijn.

• despijker
malmostoso schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:29:
Ik weet het niet of deze posthelemaal klopt, maar ik vind deze afbeelding interessant:

[Afbeelding]

Zo'n 75% van de laders is al >50kW. Zal alleen maar hoger worden.
100kw is ook niet per definitie een 800V systeem.

• Tommie12
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:20:
[...]

Nee, dat denk ik eerlijk gezegd niet in die kleine dorpjes her en der. Ik denk dat die nog wel even blijven tot ze terugverdiend zijn. Maar nogmaals, ieder zijn keus. Ik kan de GLB straks zonder nadenken aan elke lader knopen, wel zo fijn.
Ja, maar gewoon stom dat Mercedes dat weer op de optielijst moet zetten...

Ben zelf rustig aan het uitkijken voor een opvolger van mijn Y.
Ik kijk naar de iX3, GLC, A6/Q6 en EX60.
Ik heb de GLC al eens proberen de configureren, maar vind het voorlopig een draak. Er zijn zo veel van die opties die je enkel in een pakket kan nemen, of die aan dingen gelinkt worden die je niet wil. Vind dat wel wat tegen vallen omdat de prijs enorm op loopt.
Het is vrijwel niet mogelijk om die extra schermen weg te houden en dat systeem voor het glazen dak hoef ik ook niet...
Wat dan weer wel hoopvol is, dat is de korte leveringstermijn. Bij Volvo en BMW is dat nu echt lang.

• Cid Highwind
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:15:
Waarom zou ik heen en terug moeten? Ik zorg dat de auto vol is voordat ik het niemandsland inrijdt, zo snel is een dergelijke accu niet leeg bij een beetje rondboemelen op het platteland. En anders is er vast nog wel ergens een verlaten 11kW lader om wat extra bij te prikken.

Ik snap het, het is nog net wat zorgelozer je er heel niet druk over te hoeven maken, maar ik denk dat voor de meesten het formaat accu dusdanig groot is, dat het, icm de dichtheid van de snelladers, een non-issue is.

@Tommie12 Ja, al is dat vooral vanwege de negatieve pers nadat bekend werd gemaakt dat de CLA de optie heel niet had. Nu is er dus de keuze. Nu geef ik je wel volledig gelijk wat de hele pakketdwang bij MB betreft. Het slechtste van beiden wat mij betreft: niet de vrije keuze zoals het bij premium Duits hoort, maar het schaalvoordeel door de pakketdwang verdwijnt volledig in de zakken van de fabrikant, in plaats van dat je er een in de basis goed aangeklede auto voor terugkrijgt zoals bij de Chinese concurrentie de norm is.

Zelfs wat korting lijkt teveel gevraagd. Want noemenswaardig goedkoper dan de som van de delen zijn die pakketten niet. Als de optie nota bene al niet reeds standaard is ingebouwd en enkel via software wordt vrijgeschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 02-04-2026 10:51 ]

• Tommie12
@Cid Highwind De complexiteit stoort me vooral enorm.
Je ziet amper wat je krijgt, en je moet echt gaan zoeken of de dingen die belangrijk zijn er in zitten.
Ook dacht ik dat een lichtgekleurd interieur direct komt met een pak ander dingen die ik niet hoef. (en ik haat zwarte zetels en een zwarte binnenbekleding)
Volvo maakt dat echt een pak eenvoudiger.
En BMW en Audi zitten er wat tussenin.

• Cid Highwind
@Tommie12 Daar had ik ook last van, maar de pakketvergelijker is daar best wel overzichtelijk. Het enige wat ze daar niet tonen is welke opties er niet zijn inbegrepen, maar wel optioneel los zijn toe te voegen aan het pakket één trede lager. Dat is voor bijvoorbeeld de betere audio vaak het geval bij MB.

Je zou zeggen, dat is makkelijk te programmeren, in de goede oude brochures van weleer was het immers ook mogelijk duidelijk in een tabel weer te geven. Maar ja, commercie boven klantervaring.

Kleur zetels is, dacht ik, pas een optie van het tweede pakket ofzo. In de basis is het enkel zwart met zwart. Wat ik tevens vaststelde was dat je met het AMG pakket ook wat mooiere stiksels in de deuren krijgt ipv een effen vlak. Persoonlijk weer een afknapper, want het maakt het interieur echt af, maar het exterieur wordt er naar mijn mening juist weer niet mooier op.

Anyway, keuze zat in het segment nu. Ik wilde geen SUV dus voor mij zijn de i3/C-Klasse/ES60 helaas allemaal net een krap jaartje te laat op de markt om te kunnen overwegen :(

• malmostoso
Cid Highwind schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:02:

Je zou zeggen, dat is makkelijk te programmeren, in de goede oude brochures van weleer was het immers ook mogelijk duidelijk in een tabel weer te geven. Maar ja, commercie boven klantervaring.
Ik zou aanraden de brochure inderdaad te raadplegen. Veel overzichtelijker dan de configurator.

https://www.mercedes-benz...ercars/buy/pricelist.html

• malmostoso
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:21:
[...]
100kw is ook niet per definitie een 800V systeem.
Zeker. Hopelijk is de database van de navi betrouwbaar!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:31
despijker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:37:
50kW betekent niet dat ie geen 800V kan leveren, en een 50kW lader is een snellader.

• Hieperdepiep
Wordt het ergens geregistreerd/aangeven dat het een 800v lader is? App, website ofz?

Iemand iets gehoord over de functie dat de auto stroom aan het huis zou kunnen leveren ?

[ Voor 40% gewijzigd door Hieperdepiep op 03-04-2026 09:41 ]

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:58

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Hieperdepiep schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:45:
Iemand iets gehoord over de functie dat de auto stroom aan het huis zou kunnen leveren ?
Ik weet niet het antwoord op je vraag. Wel een artikel over de stand van zaken van V2H/V2G
https://radar.avrotros.nl...-een-verkooppraatje-62515

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• AlexanderOptima
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-04 07:34
Hallo iedereen, ik heb mijn electrische CLA 250+ nu al een tijdje maar heb nog een paar vragen waarbij jullie misschien kunnen helpen.

- Welk soort USB opslag gebruiken jullie en waar steken jullie deze in? Is dit gewoon een USB stick met een adapter naar USB C en insteken in de middenconsole onderaan?
- Mijn wagen is momenteel nog steeds op een lage versie (1.1.3) als ik me niet vergis. Anderen zitten al op 1.3.x), op welke versie zitten jullie momenteel?
- Ik heb recentelijk veel problemen met het verbinden via Apple carplay, ging voorheen altijd heel vlot. Maar dit ligt misschien meer aan de apple software?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22
AlexanderOptima schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:02:
Hallo iedereen, ik heb mijn electrische CLA 250+ nu al een tijdje maar heb nog een paar vragen waarbij jullie misschien kunnen helpen.

- Welk soort USB opslag gebruiken jullie en waar steken jullie deze in? Is dit gewoon een USB stick met een adapter naar USB C en insteken in de middenconsole onderaan?
- Mijn wagen is momenteel nog steeds op een lage versie (1.1.3) als ik me niet vergis. Anderen zitten al op 1.3.x), op welke versie zitten jullie momenteel?
- Ik heb recentelijk veel problemen met het verbinden via Apple carplay, ging voorheen altijd heel vlot. Maar dit ligt misschien meer aan de apple software?

Ik heb een samsung usb-c stick in de linker usb-c aansluiting onderaan de middelconsole.

Ik zit op versie 1.1.7 (is tijdens schadeherstel erop gezet, dus geen ota).

• Okasha
  • Niet online
Ik kwam er vandaag achter dat die GLB een autoalarm heeft, dat wist ik dus niet :X . Even wat spullen ophalen bij vrienden, dochter bleef in de auto. Ik ging naar binnen met de sleutel. Dochter beweegt en alarm gaat af :? Duurde even voordat ik door had dat het mijn auto was 8)7

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:31
Vandaag een proefrit gemaakt in de GLB EQ, mn vrouw vond de zwarte uitvoering een beetje een auto voor een begrafenisondernemer, ik vond em best wel heel prima. Volgens de dealer zouden de lagere motoriseringen van de GLC EQ binnen een maand te configureren moeten zijn, wellicht is dat nog een optie. Ze zullen toch een beetje moeten gaan opboksen tegen de BMW ix3 40 die nu fiscaal op 60k uitkomt.

Een opmerking van mn dochter ; de zon scheen door panoramadak een aantal keren behoorlijk recht in haar gezicht, vond ze niet prettig. Kan het zelf niet beoordelen omdat ik achter het stuur zat, maar zijn er meer mensen met die bevinding in de nieuwe GLB/GLC ?

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:01
JustTrying schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:59:
mn vrouw vond de zwarte uitvoering een beetje een auto voor een begrafenisondernemer
Je kan altijd de rode kiezen, voor het ultieme brandweerwagengevoel _/-\o_

• Okasha
  • Niet online
Is er nu nog een mogelijkheid om trager te laden dan 11kw? Ik kwam thuis om 1400, prachtig weer dus veel opwek van de zon, maar ook betrekkelijk volle accu. De pebble lager gooit de auto dan in 60 minuten vol op 11kw, maar eigenlijk zou veel trager laden veel gunstiger zijn. Kan zowel bij de Mercedes als bij de pebble ladder van 50five er niets over vinden..

• Ledden
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:13
Vandaag een proefrit gemaakt in de GLB EQ, mn vrouw vond de zwarte uitvoering een beetje een auto voor een begrafenisondernemer, ik vond em best wel heel prima. Volgens de dealer zouden de lagere motoriseringen van de GLC EQ binnen een maand te configureren moeten zijn, wellicht is dat nog een optie. Ze zullen toch een beetje moeten gaan opboksen tegen de BMW ix3 40 die nu fiscaal op 60k uitkomt.

Een opmerking van mn dochter ; de zon scheen door panoramadak een aantal keren behoorlijk recht in haar gezicht, vond ze niet prettig. Kan het zelf niet beoordelen omdat ik achter het stuur zat, maar zijn er meer mensen met die bevinding in de nieuwe GLB/GLC ?
Hoe vond je hem rijden? Ik was vorige week bij Hedin voor de GLB maar die hadden geen demo auto staan om in te rijden…

Ze waren daar ook erg verbaasd dat ik de 350 uitvoering wil, dat gebeurde eigenlijk nooit

• mitsumark
Ledden schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:31:
[...]
Ze waren daar ook erg verbaasd dat ik de 350 uitvoering wil, dat gebeurde eigenlijk nooit
Omdat de prijs dan heel dicht bij de GLC 400 zit?

• genc007
AlexanderOptima schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:02:

afspraak maken bij de dealer voor een update, 1.3.3 is momenteel de laatste versie.
Flink wat verbeteringen kwa stabiliteit en nieuwe UI functionaliteit (je kan bv je home bar onderin nu aanpassen, en je hebt 'themas')

• Okasha
  • Niet online
[...]

Hoe vond je hem rijden? Ik was vorige week bij Hedin voor de GLB maar die hadden geen demo auto staan om in te rijden…

Ik heb ondertussen bijna 700km gereden, en bevalt erg goed. Heb je specifieke vragen?

Ja jammer dat er niet echt leuke kleuren zijn. Wij zijn voor hightech zilver gegaan, maar vinden dat in de praktijk wel een hele lichte kleur. Als ik het zelf voor het zeggen had, was het wellicht wel rood geworden. Ik vind normaal blauw gaaf, maar de GLB blauw vond ik dan weer minder.

[ Voor 55% gewijzigd door Okasha op 07-04-2026 13:10 ]

• Ledden
mitsumark schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:14:
[...]
Omdat de prijs dan heel dicht bij de GLC 400 zit?
Met 3 kleine kindjes wil ik een 7-zits dus de GLC is voor ons geen optie maar werd door jou wel nieuwsgierig. Maar als ik een gelijkwaardige GLC, buiten de iets betere motor, zou willen ben ik 97.500 kwijt en de GLB 81.500. Nog wel een aardig verschil

• Ledden
Okasha schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb ondertussen bijna 700km gereden, en bevalt erg goed. Heb je specifieke vragen?

[...]

Ja jammer dat er niet echt leuke kleuren zijn. Wij zijn voor hightech zilver gegaan, maar vinden dat in de praktijk wel een hele lichte kleur. Als ik het zelf voor het zeggen had, was het wellicht wel rood geworden. Ik vind normaal blauw gaaf, maar de GLB blauw vond ik dan weer minder.
Aangezien je dus zelfs al rijdt de volgende vragen:
- Als de auto 100% geladen is, wat geeft hij dan voor actieradius aan?
-Wij twijfelen over leer of geen leer. Vind persoonlijk zwart met de rode stiksels veel mooier dan de leren versie, hoe bevalt jouw stof/leer?
- Hoe ligt de auto op de weg en stuurt het soepel? Heb wel eens in auto’s proefgereden die echt veel stugger waren dan mijn huidige auto(Q8 Etron)
- Hoe is het geluid in de auto? En zit er de optionele geluidsinstallatie in?

Alvast bedankt!

• Okasha
  • Niet online

Dat heb ik ná de eerste km's nog niet gedaan (tot 100% laden). Bij 80% is het op dit moment 430-450km. Bij de weinig langere ritten die ik nu deed is hij altijd zuinger dan hij vooraf aangeeft. Verbruik nu gemiddel 18.3kwh/100km waarbij opgemerkt mag worden dat het vorig weekend vrij fris was.
Update: Sinds laden gister 200km gereden: 17.3kwh

-Wij twijfelen over leer of geen leer. Vind persoonlijk zwart met de rode stiksels veel mooier dan de leren versie, hoe bevalt jouw stof/leer?

Wij hebben zwart kunstleer. De AMG versie kon ik niet kiezen, slechte rug en de kuipstoelen vind ik niet fijn. De stoelen voelen heel stevig en het kunstleer prima. Verder vind ik hier niet zo gek veel van, hoef hem natuurlijk maar 5jr te rijden.

- Hoe ligt de auto op de weg en stuurt het soepel? Heb wel eens in auto’s proefgereden die echt veel stugger waren dan mijn huidige auto(Q8 Etron)

Positief verrast, sturen vind ik heel licht (en kan nog lichter ingesteld worden trouwens). Voor mij vooral wennen aan het grotere stuur tov de 5008. Bochten best strak en was bang voor de hobbels nadat ik een iX1 had voor 6 weken deze zomer, maar vind dat hij de hobbels heel goed pakt. Het is een zware kar, maar met een beetje goede hobbel techniek (klein beetje gas bij nemen van de hobbel) is het echt goed.

Getwijfeld over het duurdere audio systeem, maar niet genomen. Ik ben eigenlijk vooral aan het bellen en podcasts aan het luisteren. Moet zeggen dat ik het standaard systeem niet slecht vind, er is veel in te stellen en muziek klinkt beter dan in de 5008. Blij dat ik daar geen 1100(?) euro aan uitgegeven heb (bij ons was dat dus gewoon 18.50 per maand extra eigen bijdrage).

• JustTrying
[...]

Niet heel veel ervaring na 1 uurtje achter het stuur, maar het had wat meer pit dan mijn huidige Enyaq 80 (op papier maar 60pk meer) , stuur voelde goed aan, moest wel even wennen aan de overkill aan informatie; alle schermen en de informatie die daarvandaan op je af komt. Drempels ging de auto prima mee om, in de Enyaq kwamen de kids sneller los van de achterbank :) Jongste dochter had toch wel last van het zonlicht wat door het panaramadak kwam, ik zag ook dat er duidelijk een 'raampje' werd geprojecteerd op haar, in feite zou je daar geen last van mogen hebben. Stoelen zaten goed, materialen in de cockpit waren prima.

Diezelfde dag in de ochtend in de BMW iX3 gereden, en dan moet de GLB het wel afleggen, was alleen weer niet helemaal kapot van de materiaalkeuze in het interieur van de BMW.Vergelijking met de GLC was eerlijker geweest, alleen is die nu wel een flink stuk prijziger dan de BMW ix3 40.

• mitsumark
Ledden schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:04:
[...]

Met 3 kleine kindjes wil ik een 7-zits dus de GLC is voor ons geen optie maar werd door jou wel nieuwsgierig. Maar als ik een gelijkwaardige GLC, buiten de iets betere motor, zou willen ben ik 97.500 kwijt en de GLB 81.500. Nog wel een aardig verschil
Ohja, ik keek naar "instap", 68k vs 72k.
GLB is dan wel gelijk AMG, in die trim kost de GLC 77k, weet niet of er daarmee nog verschillen tussen zitten.
Wat klik je allemaal in de GLC extra aan om op 16k verschil te komen ipv 9k?

Passen 3 kindjes niet op 1 zitrij?

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2026 20:08 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ik was gisteren ook even kijken voor de GLB. Ze hadden geen 7 zits staan, maar het zag er nogal krap uit achter de 2e rij. Denk niet dat je vrolijk wordt van de 3e rij. Daarnaast vond ik het interieur van de GLB er zoveel minder uit zien als in de GLC. Ik had gehoopt dat de instappers van Mercedes inmiddels dit verschil had recht getrokken. Maar helaas de A/B reeks van Mercedes zijn IMHO niet Mercedes waardig. Ik denk dat zelfs een Tiguan betere materialen gebruikt.

De verkoper/stagaire zei dat er geen motorisering onder de GLC 400 kwam, wat mij richting de iX3 stuurt, omdat die als 40 sDrive veel goedkoper is. Ondanks dat ik de GLC mooier vind, is mij dat de meerprijs niet waard. Panoramadak twijfel ik nog wel over. Die ik nu heb kan open en is me daarom wel wat waard, maar als het niet open kan, en er geen gordijn voor kan, dan denk ik dat ik gewoon voor een vast dak zal gaan.

• Okasha
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:03:
[...]
GLB is dan wel gelijk AMG, in die trim kost de GLC 77k, weet niet of er daarmee nog verschillen tussen zitten.

De achterbank is een echte tweezitter. Dit weekend met 3 kleinere kinderen (~10 jaar) ging prima hoor, maar het is niet zoals bijvoorbeeld de 5008 waar je 3 aparte stoelen hebt met alle 3 isofix. Als je 3 kinderen hebt met isofix zul je sowieso de 7-zitter moeten bestellen. De 7 zitter komt volgens mij pas rond de zomer toch? Ik heb hem in NL nog niet in het wild gezien (lees: bij een dealer).

• JustTrying
Z___Z schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:15:
[...]

Ik was gisteren ook even kijken voor de GLB. Ze hadden geen 7 zits staan, maar het zag er nogal krap uit achter de 2e rij. Denk niet dat je vrolijk wordt van de 3e rij. Daarnaast vond ik het interieur van de GLB er zoveel minder uit zien als in de GLC. Ik had gehoopt dat de instappers van Mercedes inmiddels dit verschil had recht getrokken. Maar helaas de A/B reeks van Mercedes zijn IMHO niet Mercedes waardig. Ik denk dat zelfs een Tiguan betere materialen gebruikt.

De verkoper/stagaire zei dat er geen motorisering onder de GLC 400 kwam, wat mij richting de iX3 stuurt, omdat die als 40 sDrive veel goedkoper is.
https://jesmb.de/32298/

Dat moet een stagiair zijn geweest. De 300+ en 300 zouden binnen een maand bestelbaar moeten worden. Ik hoop de 250 ook, maar dat zal nog wel even langer duren, maar wellicht is Mercedes wakker geworden door de BMW IX3 40 ..

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:04:
[...]

De achterbank is een echte tweezitter. Dit weekend met 3 kleinere kinderen (~10 jaar) ging prima hoor, maar het is niet zoals bijvoorbeeld de 5008 waar je 3 aparte stoelen hebt met alle 3 isofix. Als je 3 kinderen hebt met isofix zul je sowieso de 7-zitter moeten bestellen. De 7 zitter komt volgens mij pas rond de zomer toch? Ik heb hem in NL nog niet in het wild gezien (lees: bij een dealer).
De GLB achterbank heeft ook een kortere zitting dan de GLC. Prima voor kinderen, maar niet comfortabel voor volwassenen. Raar dat dit zo is, gezien ze nagenoeg dezelfde wielbasis hebben.
5008 had ik ook online naar gekeken, maar is FWD en alleen met kleine accu als AWD beschikbaar. Dus die viel al af om de prestaties.

• Okasha
  • Niet online
Korter als in beenlengte? Dat klopt niet hoor, de prijslijst geeft 54cm voor de GLB en 52.5cm voor de GLC. Je zult het verschil niet merken lijkt mij. De interieurbreedte achter is 148cm voor de GLC en 145 voor de GLB. De GLB heeft dan weer meer ruimte in de lengte met bijna 80cm en de GLC 75cm. Tja het zijn echt details.

De GLB is vooral gewoon een pausmobiel en de GLC beter voor je cool-factor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Okasha op 07-04-2026 22:30 ]

• Ledden
mitsumark schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:03:
[...]

Even uit mijn hoofd: Advanced Plus pakket, AMG Plus line, head up display, Alpine grey kostte nog 1200 extra geloof ik, 22 kw laden, zoiets.

Er is geen geen enkele nieuwe 5 zits auto waar je 3 kinderzitjes in kwijt kan als je gebruik wil maken van de 2 isofix aansluitingen, dan past er nergens meer iets tussen in het midden, zelfs geen verhoger.

• Ledden
Okasha schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:04:
[...]

Ook bij de nieuwe 5008 is dat niet meer, dat is ook gewoon 2 isofix punten geworden, in ieder geval de elektrische.

• Ledden
Okasha schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:28:
Korter als in beenlengte? Dat klopt niet hoor, de prijslijst geeft 54cm voor de GLB en 52.5cm voor de GLC. Je zult het verschil niet merken lijkt mij. De interieurbreedte achter is 148cm voor de GLC en 145 voor de GLB. De GLB heeft dan weer meer ruimte in de lengte met bijna 80cm en de GLC 75cm. Tja het zijn echt details.

De GLB is vooral gewoon een pausmobiel en de GLC beter voor je cool-factor ;)
Ben het met je eens dat de GLB in meeste kleuren en versies niet heel mooi is. Overwoog hem in 1e instantie vooral om 7 zits en de techniek(800V etc.), maar heb nu wel een configuratie kunnen maken waar ik wel écht enthousiast van wordt. Het is eigenlijk vrijwel geheel deze versie: YouTube: New MERCEDES GLB AMG Line Plus 2026 - visual REVIEW & PRICE

Ik zie hier een paar mensen het hebben over de ix3, qua actieradius etc geweldig, maar dat vind ik dus echt een gigantisch lelijke auto, vooral de grill. Die mag wat mij betreft nu al wel worden genomineerd voor aller lelijkste auto van 2026 haha.

• Ledden
Okasha schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:51:

Dat heb ik ná de eerste km's nog niet gedaan (tot 100% laden). Bij 80% is het op dit moment 430-450km. Bij de weinig langere ritten die ik nu deed is hij altijd zuinger dan hij vooraf aangeeft. Verbruik nu gemiddel 18.3kwh/100km waarbij opgemerkt mag worden dat het vorig weekend vrij fris was.
Update: Sinds laden gister 200km gereden: 17.3kwh

Wij hebben zwart kunstleer. De AMG versie kon ik niet kiezen, slechte rug en de kuipstoelen vind ik niet fijn. De stoelen voelen heel stevig en het kunstleer prima. Verder vind ik hier niet zo gek veel van, hoef hem natuurlijk maar 5jr te rijden.

Positief verrast, sturen vind ik heel licht (en kan nog lichter ingesteld worden trouwens). Voor mij vooral wennen aan het grotere stuur tov de 5008. Bochten best strak en was bang voor de hobbels nadat ik een iX1 had voor 6 weken deze zomer, maar vind dat hij de hobbels heel goed pakt. Het is een zware kar, maar met een beetje goede hobbel techniek (klein beetje gas bij nemen van de hobbel) is het echt goed.

Getwijfeld over het duurdere audio systeem, maar niet genomen. Ik ben eigenlijk vooral aan het bellen en podcasts aan het luisteren. Moet zeggen dat ik het standaard systeem niet slecht vind, er is veel in te stellen en muziek klinkt beter dan in de 5008. Blij dat ik daar geen 1100(?) euro aan uitgegeven heb (bij ons was dat dus gewoon 18.50 per maand extra eigen bijdrage).
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Vooral met de actieradius heel blij, mijn Q8 etron redt met 100% met wat geluk 350 dus ben al lang blij als mijn nieuwe auto de 400/500 haalt.

En hoe bevalt jou de ruimte van de auto? Op papier lijkt hij niet heel groot(vind ik zelf niet erg, grote auto is alleen maar onhandig in 9 van de 10 gevallen), genoeg beenruimte op achterbank? En de kofferbak?
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste