Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08
Zaterdag 1 november die van mij ophalen! Nu al zin in :)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:55
t0mmiiiii schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:57:
Hoe ervaren jullie de stilte van de CLA EQ? In de test van Björn is het redelijk gemiddeld voor alle geteste auto’s. Terwijl de EQE,EQS, en EQC tot de top behoren.
Mij staat bij dat de ervaringen vooral gebaseerd waren op de tests in Denemarken. Ik wacht eigenlijk op de test van de ADAC, omdat zij concreet meten en ik er van uit ga dat hun waarden vergelijkbaar zijn.

De EQE die ik zelf rijd is acceptabel. Het punt is dat je daar dus een optioneel geluidsdempingspakket uit kunt kiezen. De mijne heeft dat niet. Zou ik er zelf eentje tweedehands kopen, of nieuw samenstellen voor de lease, zou ik dat pakket er altijd bij nemen. Dat de CLA geen optioneel dubbelglas aanbiedt kan twee dingen betekenen: Of het is standaard aanwezig, of men bewaart de optie voor de C-Klasse. Bij de C-Klasse was het de norm dat dit alleen beschikbaar is voor de voorste ruiten. Als je dan wat verder naar achteren zit, hoor je dus weer extra wind door de achterruiten. Gedwongen marktsegmentatie en upselling beheerst men hier wel.

https://jesmb.de/28993/

Het eerste commentaar hier geeft ook aan dat er een groot verschil is tussen 130 km/h en 160 km/h. Het is slechts een enkel commentaar, maar als je dus wat vaker in de avonduren op de weg bent, of in Duitsland, wel een puntje om dus mee te nemen in een proefrit. Het wordt overigens meteen door de tweede persoon weer tegengesproken.

Verder: Plattere banden, meer herrie.

Ik vond de A-Klasse sedan overigens ook een wagen die perfect bij de bovenstaande omschrijving pastte. In de stad en op de provinciale weg valt er niks te klagen. Maar eenmaal op de Autobahnm merk je toch echt dat er een behoorlijk verschil is tot de middenklasse. De CLA is een grote jongen geworden, maar qua segmentatie is het nog altijd een A-Klasse. Mijn verwachting is dus niet dat dit een gelijkgeprijsde ID7 zal overtreffen, hooguit evenaren. Voor velen dus goed genoeg :)

Zelf proberen, want er is maar weinig zo persoonlijk als de rijbeleving qua geluid, wat ook heel veel afhangt van je eigen referentiepuntten.

@Bwlian Ik ben benieuwd wat ze zeggen en hoop dat ze je direct tegemoet komen!

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:46
Ik ben hem nog een dag extra kwijt omdat de software update server down is. :P

Update: en heel het weekend ook. Software updates duren eeeeeerrg lang.

[ Voor 32% gewijzigd door Bwlian op 10-10-2025 15:34 ]

This space was intentionally left blank.

• Tiemen19
Cid Highwind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Ik vond de A-Klasse sedan overigens ook een wagen die perfect bij de bovenstaande omschrijving pastte. In de stad en op de provinciale weg valt er niks te klagen. Maar eenmaal op de Autobahnm merk je toch echt dat er een behoorlijk verschil is tot de middenklasse. De CLA is een grote jongen geworden, maar qua segmentatie is het nog altijd een A-Klasse. Mijn verwachting is dus niet dat dit een gelijkgeprijsde ID7 zal overtreffen, hooguit evenaren. Voor velen dus goed genoeg :)
Ik heb ook de ID.7 overwogen en offerte voor gevraagd maar ik ben toch behoorlijk voorzichtig met VAG vanwege de vele, vele bugs en onhebbelijkheden in de software van de ID serie maar ook in de door mij zelf ervaren (app met name) eGolf. Als ik dan in reviews hetzelfde commentaar lees van gebruikers op die auto dan knap ik daar veel meer op af dan een beetje windgeruis. Ik rijd toch haast nooit harder dan 100 maar het was mij bij de proefrit wel al opgevallen dat de auto gehoriger was dan ik had verwacht. Nog altijd beter dan onze Kia maar soit.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:55
@Tiemen19 Daar sta ik eender in. De ID7 vond ik op dat vlak ook naar verwachting. De geluidsdemping was voor een Volkswagen in dat segment gewoon op orde. Vergelijkbaar met de basis EQE, waarvan ik dus nét iets meer zou verwachten.

Tot de 100kmh moet het je als fabrikant wel echt een flater slaan indien het daar reeds storend wordt voor alles wat (pre-bpm) meer dan 25k kost.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:05
Teslabjorn heeft de geluidsniveaus wel gemeten en ergens in een van zijn vele tabs van zijn Google sheet genoteerd

• Bwlian
Bwlian schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:36:
Ik ben hem nog een dag extra kwijt omdat de software update server down is. :P

Update: en heel het weekend ook. Software updates duren eeeeeerrg lang.
10 dagen later heb ik de CLA terug. Stuurmodule vervangen om problemen met voorverwarming/airco op te lossen + zwarte schermen.

De vervanger (Hongqi e-hs9) die ze meegaven was wel...een andere ervaring. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXqAB5jqfETlS1pfT1VaD_zEYE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eAn8PiF6UlCDmjB89CdpqYd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Bwlian op 19-10-2025 12:14 ]

• Bwlian
Witte_200 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Over niet geactiveerde features (zoals 360° camera): Ik heb bevestiging gekregen van twee verschillende (BE) dealers dat deze vanaf 15 oktober aan te kopen zou moeten zijn via een abbonements systeem voor een nog onbekende prijs... Blijkbaar is 15 oktober de launch van de MB. Drive add ons. (En de prijs van de Shooting brake... Maar nog niet bestelbaar.)
Daar zijn ze dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSk70JiGScgQjW5s23Q7UICmxcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmXhd9eALKSfFqJ74lPqfYZb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QweVPLfbD6CAJS0ZgAg1sPcbtIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RyamDM8rALlcrPGQO2otbq1U.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net de massagefunctie uitgeprobeerd en vind het maar niks. Het pulseert gewoon te veel langzaam om een massage effect te hebben. Het is eerder alsof iemand met hun knieën in de achterkant van je stoel duwt. Ik vermoed dat ze gewoon luchtbalgen opblazen i.p.v. echte motoren te hebben, dat deed de Hongqi veel beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Bwlian op 19-10-2025 11:46 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Bwlian wat is dat? Lijkt een slechte kruising tussen een Rolls Royce en een land rover?

You don't need eyes to see, you need vision

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
Die maandprijzen zijn toch gewoon bezopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• juanpabloo
  • Laatst online: 01:05
Ik begrijp het model wel maar het is wel frustrerend dat ik nu in een auto van 60k rij met lane assist en 360 graden camera en nog andere mooie opties, maar ze niet (zonder echt veel bij te betalen) kan gebruiken

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
Aftikken voor 5 jaar en dan rij je in een auto van 65k zonder abbo's? Of kan dat niet.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zijn er geen pakketten om die dingen te bundelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 22-10-2025 19:35 ]

• mitsumark
Yalopa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:35:
Zijn er geen pakketten om die dingen te bundelen?
Verschilt misschien per model, maar ik zie dit in mn Mercedes app store.
Zit wel meer al standaard inbegrepen op mijn auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XDPe-uf4ZO5pcIw1FcEM6NAkDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdqI8xKoodrKvRmfbDPMJ7Sy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 22-10-2025 19:55 ]

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
Tommie12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:01:
Die maandprijzen zijn toch gewoon bezopen.
Even wachten op black friday, en dan krijg je zeker 20% extra korting.

• Tommie12
Black Sparrow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

Even wachten op black friday, en dan krijg je zeker 20% extra korting.
Ja, en dan zijn de prijzen nog maar half bezopen.

Ik kan in mijn carriere nog één keer een bedrijfswagen kiezen en ben echt van plan om daar iets europees (of tenminste geproduceerd in EU) voor te kiezen. Als dit dan in de leaseprijs zit en in mijn budget past kan het me niet schelen, maar no way dat ik zoiets ooit privé zou kopen en dan 50€+ per maand ga betalen voor functies die Tesla en elke chinees gewoon standaard maakt.
Dan heeft de EU autoindustrie het echt zelf gezocht.
De GLC lijkt me een mooie opvolger voor mijn Tesla Y, maar de concurrentie is hard in dat segment. De Q6, IX3 en EX60 vissen in dezelfde vijver en kondigen zich ook aan als heel goede alternatieven.
In elk geval, als het Merc wordt dan zou dit mijn eerste zijn. Heb al met Volvo, BMW, Audi, VW en Tesla gereden in de laaste jaren.

• Tommie12
mitsumark schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Verschilt misschien per model, maar ik zie dit in mn Mercedes app store.
Zit wel meer al standaard inbegrepen op mijn auto.

[Afbeelding]
Ja, 636€ voor de EERSTE 3 jaar. Na die 3 jaar kan je nergens heen, en rekenen ze waarschijnlijk 1000€ voor de volgende 3 jaar.
Ik ben enkel bereid maandelijkse bedragen te betalen als er bv datavolumes aan vast hangen of er updates moeten gebeuren. En voor een zetelventilatie is dat niet het geval.

• Tiemen19
Je hoeft het niet te doen uiteraard. Ik heb express gereden met de auto zoals hij standaard is (Zonder al die pakketten) en feitelijk mis je niks. Je kunt altijd nog CarPlay gebruiken.

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 10:27
CLA250+ launch edition sinds dinsdag in gebruik.

Man wat een drama...

Eerst gezeik met de banden, de 19" bestaan geen winter/all season banden voor blijkbaar.

Bij aflevering is de auto afgeleverd op bandenspanning 3.3 bar, aanbevolen is 2.6 bar.
Gevolg: stuiterbak, spoorvorming, lawaai van de banden, etc etc.

Aircon komt een extreem hoge pieptoon uit bij verwarmen, niet langer dan 2-3 minuten vol te houden.
Mercedes 'zoekt het nog uit'?

Digital Key zijn ze vergeten ofzo? Zit wel in de optiepakketten, maar de optie is spoorloos.
Wordt over paar maanden geactiveerd (huh?).

Versnellingsbak schakelt soms extreem abrupt, alsof iemand je een stomp in je rug geeft.

Gekletter uit de gordelophanging van de passagier als je gas geeft op de snelweg.

Al met al; mercedes heeft deze auto duidelijk te snel op de markt gezet om de concurrentie voor te zijn, met alle gevolgen van dien.
De auto is momenteel onrijdbaar als het koud is, omdat het pieptoontje je na een paar minuten gewoon hoofdpijn en migraine geeft.

• Tiemen19
genc007 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:24:
Wie was de leverende dealer? Kan de bandenspanning niet een ECO bandenspanning zijn? Bij Polestar stonden er meerdere indicaties waarbij ECO duidelijk hoger was dan de normale.

Verder zonde van je ervaring, ik til niet zo zwaar aan die winterbanden (Want die hoef ik toch niet) maar een pieptoon is wel onacceptabel.

• genc007
Tiemen19 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Wie was de leverende dealer? Kan de bandenspanning niet een ECO bandenspanning zijn? Bij Polestar stonden er meerdere indicaties waarbij ECO duidelijk hoger was dan de normale.

Verder zonde van je ervaring, ik til niet zo zwaar aan die winterbanden (Want die hoef ik toch niet) maar een pieptoon is wel onacceptabel.
Van Mossel Rotterdam zuid.

Nee je moet gewoon je houden aan de voorgeschreven waarden van de fabrikant (zoals op het labeltje in je deur).
De banden worden tijdens transport flink opgepompt omdat dat makkelijker is.
Maar de dealer hoort dan de auto weer terug te brengen naar de juiste spanningen, wat dus niet gebeurd is (maar wel €1200 rijklaar kosten harken natuurlijk).

Ik rijd wel vaak 's-nachts op snelweg, dus in de maanden december-februari vinden ik winterbanden wel veiliger.
Of als je naar buitenland moet, ook wel handig om iig te hebben om te kunnen wisselen.

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08
Ik krijg maandag de CLA launch editie.

Hij wordt op de 19 inch zomerbanden uitgeleverd, maar krijgt 18 inch winterbanden op originele mercedes AMG velgen, die in de duitse configurator in het winterpakket zitten.

Duurt alleen nog een paar weken voordat die binnen zijn.

Vind het wel een prima oplossing, scheelt wachttijd bij de wissel en 18 inch zal waarschijnlijk gedeeltelijk het meerverbruik in de winter compenseren.

• Scriptonusman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-11 17:06
Jammer dat jij zo'n ervaring hebt. Ik heb die van mij gister opgehaald bij de vestiging in Dordrecht en herken nul van jouw problemen. Het concept launch edition is inderdaad bedacht om snel op de markt te zetten, maar dat bekent dus niet meteen dat er gebreken op hoeven te zitten.
Digitale key ontbreekt inderdaad nog wel, een voorlopige misser.
genc007 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:24:

Man wat een drama...

Eerst gezeik met de banden, de 19" bestaan geen winter/all season banden voor blijkbaar.

Bij aflevering is de auto afgeleverd op bandenspanning 3.3 bar, aanbevolen is 2.6 bar.
Gevolg: stuiterbak, spoorvorming, lawaai van de banden, etc etc.

Aircon komt een extreem hoge pieptoon uit bij verwarmen, niet langer dan 2-3 minuten vol te houden.
Mercedes 'zoekt het nog uit'?

Digital Key zijn ze vergeten ofzo? Zit wel in de optiepakketten, maar de optie is spoorloos.
Wordt over paar maanden geactiveerd (huh?).

Versnellingsbak schakelt soms extreem abrupt, alsof iemand je een stomp in je rug geeft.

Gekletter uit de gordelophanging van de passagier als je gas geeft op de snelweg.

Al met al; mercedes heeft deze auto duidelijk te snel op de markt gezet om de concurrentie voor te zijn, met alle gevolgen van dien.
De auto is momenteel onrijdbaar als het koud is, omdat het pieptoontje je na een paar minuten gewoon hoofdpijn en migraine geeft.

• genc007
Scriptonusman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:47:
Jammer dat jij zo'n ervaring hebt. Ik heb die van mij gister opgehaald bij de vestiging in Dordrecht en herken nul van jouw problemen. Het concept launch edition is inderdaad bedacht om snel op de markt te zetten, maar dat bekent dus niet meteen dat er gebreken op hoeven te zitten.
Digitale key ontbreekt inderdaad nog wel, een voorlopige misser.

[...]
Zet hem eens op 23-24 graden, en dan de ventilator op 2-3?

Als je wat ouder bent of veel gefeest hebt zou het kunnen dat de frequentie net boven je hoorbare range valt.

Neem eens een jonger persoon mee om te testen.
Lijkt me zuur om erachter te komen tijdens een lange rit dat iemand anders helemaal gek wordt door iets wat jij niet hoort.

• Scriptonusman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-11 17:06
genc007 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Zet hem eens op 23-24 graden, en dan de ventilator op 2-3?

Als je wat ouder bent of veel gefeest hebt zou het kunnen dat de frequentie net boven je hoorbare range valt.

Neem eens een jonger persoon mee om te testen.
Lijkt me zuur om erachter te komen tijdens een lange rit dat iemand anders helemaal gek wordt door iets wat jij niet hoort.
Omdat je het zo lief hebt gevraagd 😉
Getest met iemand geverifieerd goed gehoor heeft: geen probleem. Geen ander geluid dan normaal windgeruis.

• Bwlian
Heeft de mijne ook geen last van. Lijkt me een individueel probleem. Had m'n nieuwe Alfa Giulia ooit ook, zo'n gefluit, heel vervelend.

• genc007
Scriptonusman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:26:
[...]

Omdat je het zo lief hebt gevraagd 😉
Getest met iemand geverifieerd goed gehoor heeft: geen probleem. Geen ander geluid dan normaal windgeruis.
Interessant, dan lijkt het toch een batch fout ipv een design fout.

Snap dan niet waarom het zo lang duurt om een reparatie in te plannen.
De dealer zei niet eens kom even langs voor diagnose, kreeg per direct te horen is een bekend design fout.

Je hebt ook de launch edition neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door genc007 op 27-10-2025 08:29 ]

• Tiemen19
Ben wel benieuwd op basis waarvan de dealer dit dan roept want ik kan er zelf verder niets over vinden.

• Tommie12
genc007 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Interessant, dan lijkt het toch een batch fout ipv een design fout.

Snap dan niet waarom het zo lang duurt om een reparatie in te plannen.
De dealer zei niet eens kom even langs voor diagnose, kreeg per direct te horen is een bekend design fout.

Je hebt ook de launch edition neem ik aan?
Klassieke garages zijn altijd lang volgeboek, en mogelijk moeten ze een paar onderdelen bestellen met langere leveringstermijn...
Heb bij Volvo ooit 3 weken moeten wachten op een reservesleutel...

• genc007
Tiemen19 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:17:
Ben wel benieuwd op basis waarvan de dealer dit dan roept want ik kan er zelf verder niets over vinden.
genoeg mensen die hierover klagen hoor: https://www.facebook.com/groups/1310907720378528/

er lijken inderdaad mensen te zijn die geen klachten hebben.

Aan de andere kant, lijkt mercedes ook de unit opnieuw te ontwerpen volgens andere dealers, dus pas in Q1 26 wordt er een oplossing verwacht.

Ik kan nu nog redelijk uit de voeten door thermostaat op 20 graden te zetten, dan piept hij steeds in hele korte intervallen.
Maar dat komt natuurlijk doordat het nu nog 10-15 graden is overdag.
Zodra het kwik onder 10 graden komt moet hij natuurlijk meer verwarmen en dan blijft hij dus ook langer piepen.

Ik heb morgen een afspraak bij de dealer.
Geen idee waar ze mee gaan komen, maar ik ga weigeren om hiermee weg te rijden, anders weet ik al hoe laat het is en rijd ik 6 maanden rond in een auto met een extreem irritanat gepiep.

• Tiemen19
Heb er even doorheen gescrollt maar ondanks dat het vervelend voor je is krijg ik op basis van de reacties nog niet perse een beeld dat het op hetzelfde niveau is als de mayonaise in de motor van de Austral haha. Maar we zullen zien, als ik de mijne heb zaterdag zal ik je laten weten of ik er last van heb of krijg.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Vandaag een proefrit gemaakt met de CLA. De demo wagen was wel redelijk kaal aangekleed als het op opties aankomt, maar dat was voor mij nu net iets minder belangrijk. Belangrijker voor mij waren rijcomfort, een indruk van de zitpositie en overzichtelijkheid alsook een eerste indruk van het verbruik.

Ik moet zeggen dat het aan de ene kant een redelijk positieve indruk maakte, maar dat de wagen me toch niet overtuigd heeft. En dat wringt ergens. Ik had meer verwacht van Mercedes.

Vandaag heb ik zelf een Ioniq 6, een zeer brede wagen, maar waarin ik als bestuurder in de breedte ook veel ruimte krijg in die wagen. Bij de Mercedes voelt dat toch weer net wat krapper aan en vind ik niet direct een goede rustpositie voor mijn linker elleboog. Dat stoorde me wel wat tijdens het rijden. Ook de rijstrookassistent was niet echt wat ik er van verwachte. Ik moest de wagen al vrij ver uit de rijstrook laten lopen voordat die ook maar enige actie ondernam. In de instellingen nagekeken, en alles leek goed te staan.

Het niet hebben van de flippers om regeneratie eenvoudig en snel mee in te stellen is iets waar ik wel aan zou kunnen wennen. Dat is de rijstijl aanpassen ten opzichte van wat ik vandaag heb. Net zoals leren omgaan met het hogere motorvermogen dat met momenten toch iets heftiger was dan wat ik gewoon ben. Maar dat is dus allemaal gewoonte.

Het grote scherm is dan weer wel mooi en ook over de "instrumentcluster" had ik niet direct veel te klagen.

Hoewel de wagen zeker in mijn lijst van mogelijke wagens blijft staan voor begin volgend jaar, ga ik nu toch ook echt even kijken bij de andere merken die men werkgever op de lijst heeft staan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:09:
Vandaag een proefrit gemaakt met de CLA. De demo wagen was wel redelijk kaal aangekleed als het op opties aankomt, maar dat was voor mij nu net iets minder belangrijk. Belangrijker voor mij waren rijcomfort, een indruk van de zitpositie en overzichtelijkheid alsook een eerste indruk van het verbruik.

Ik moet zeggen dat het aan de ene kant een redelijk positieve indruk maakte, maar dat de wagen me toch niet overtuigd heeft. En dat wringt ergens. Ik had meer verwacht van Mercedes.

Vandaag heb ik zelf een Ioniq 6, een zeer brede wagen, maar waarin ik als bestuurder in de breedte ook veel ruimte krijg in die wagen. Bij de Mercedes voelt dat toch weer net wat krapper aan en vind ik niet direct een goede rustpositie voor mijn linker elleboog. Dat stoorde me wel wat tijdens het rijden. Ook de rijstrookassistent was niet echt wat ik er van verwachte. Ik moest de wagen al vrij ver uit de rijstrook laten lopen voordat die ook maar enige actie ondernam. In de instellingen nagekeken, en alles leek goed te staan.

Het niet hebben van de flippers om regeneratie eenvoudig en snel mee in te stellen is iets waar ik wel aan zou kunnen wennen. Dat is de rijstijl aanpassen ten opzichte van wat ik vandaag heb. Net zoals leren omgaan met het hogere motorvermogen dat met momenten toch iets heftiger was dan wat ik gewoon ben. Maar dat is dus allemaal gewoonte.

Het grote scherm is dan weer wel mooi en ook over de "instrumentcluster" had ik niet direct veel te klagen.

Hoewel de wagen zeker in mijn lijst van mogelijke wagens blijft staan voor begin volgend jaar, ga ik nu toch ook echt even kijken bij de andere merken die men werkgever op de lijst heeft staan.
Het blijft natuurlijk een compacte auto. Dat ga je binnen terug zien. Stond toevallig gister naast eentje en ik vind 'm van buiten ook kleiner tonen dan de vorige.

The best is yet to come

• Tiemen19
Blokker_1999 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:09:Ik moest de wagen al vrij ver uit de rijstrook laten lopen voordat die ook maar enige actie ondernam. In de instellingen nagekeken, en alles leek goed te staan.
Dit was mijn ervaring ook TOT ik het met de productexpert ging bespreken die mij wist te vertellen dat de lane CENTERING niet aan stond in tegenstelling tot lane KEEPING. Beide hele andere uitwerkingen. Lane Centering moet je apart bijkopen en dat hadden ze in de demo alleen op het vergrendelde admin account gedaan. Ook ik kon het niet in de instellingen vinden. Dus be aware :)

• Bwlian
@Blokker_1999 de rechter hendel achter het stuur is om regen in te stellen ook.
Ik heb sinds een software update trouwens een meer ingrijpende lane assist dan vroeger dus misschien vind je dat wel fijner? Het is inderdaad vrij compact.

• foobar79
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 07:31
Blokker_1999 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:09:
Vandaag heb ik zelf een Ioniq 6, een zeer brede wagen, maar waarin ik als bestuurder in de breedte ook veel ruimte krijg in die wagen. Bij de Mercedes voelt dat toch weer net wat krapper aan en vind ik niet direct een goede rustpositie voor mijn linker elleboog. Dat stoorde me wel wat tijdens het rijden.
Ik vind de steeds bredere autos juist echt een probleem. (het scheelt overigens maar 3 cm met de CLA).
De CLA is al 185cm breed wat al fors is, het zit voormij al op een breedte waarvan ik twijfel.

Ik woon in een stad en parkeer op publieke plaatsen en eigenlijk is 180cm zo'n beetje de max dat een auto breed mag zijn. De 185cm is voor mij al echt een issue en ik hoop eigenlijk dat we smallere auto's gaan zien (tevens is het allemaal frontaal oppervlakte wat voor de range ook niet goed is)

• 80sboombox
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-11 12:22
Ik heb sinds kort een EQS uit 2021, geïmporteerd uit Duitsland. Ik overweeg om de dashcamfunctie aan te schaffen, maar alleen als deze automatisch start bij het wegrijden of parkeren. Online lees ik echter tegenstrijdige berichten. Volgens sommige bronnen zou dit gewoon moeten kunnen (ook gezien de wetgeving in Nederland of Duitsland), terwijl anderen zeggen dat je de opname handmatig moet starten.

Kan iemand hier met zekerheid duidelijkheid over geven?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Tiemen19 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Dit was mijn ervaring ook TOT ik het met de productexpert ging bespreken die mij wist te vertellen dat de lane CENTERING niet aan stond in tegenstelling tot lane KEEPING. Beide hele andere uitwerkingen. Lane Centering moet je apart bijkopen en dat hadden ze in de demo alleen op het vergrendelde admin account gedaan. Ook ik kon het niet in de instellingen vinden. Dus be aware :)
Ik bedacht mij een dag na de testrit dat de lane centering een optie is. En gegeven hoe kaal de wagen mij leek te zijn met opties, had deze vermoedelijk deze optie niet eens. Daarom dat ik er in de instellingen ook niet direct veel van terug vond.

Wel spijtig dat men mij daar na de testrit, toen ik mijn teleurstelling over het gedrag kenbaar maakte, dat men mij hier niet op gewezen heeft. Dat is dan weer een gemiste kans voor die verkoper want je wil toch dat een potentiele klant met een zo goed mogelijk gevoel weg gaat lijkt mij. Autorijden is en blijft emotie, en de selectie van een nieuwe wagen is dat nog meer. En dat was men blijkbaar even vergeten.
Bwlian schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:53:
@Blokker_1999 de rechter hendel achter het stuur is om regen in te stellen ook.
Ik heb sinds een software update trouwens een meer ingrijpende lane assist dan vroeger dus misschien vind je dat wel fijner? Het is inderdaad vrij compact.
Klopt, en dat heb ik ook een beetje gebruikt tijdens de testrit, maar het is minder ergonomisch dan hoe je het zelfs op enkele EQ modellen hebt. En niet alleen dat, het maakt het ook minder verfijnd daar je van lichte direct naar volle recuperatie gaat met niets tussenin. In mijn huidige wagen ga ik tijdens het rijden regelmatig net door alle standen zodat ik rustig het gaspedaal kan loslaten en alsnog controle hou over hoe hard ik vertraag. Als ik voor de CLA kies zal dat een enorme aanpassing worden. Ook tijdens de testrit regelmatig dat ik greep naar die knoppen die er niet waren :+
foobar79 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Ik vind de steeds bredere autos juist echt een probleem. (het scheelt overigens maar 3 cm met de CLA).
De CLA is al 185cm breed wat al fors is, het zit voormij al op een breedte waarvan ik twijfel.

Ik woon in een stad en parkeer op publieke plaatsen en eigenlijk is 180cm zo'n beetje de max dat een auto breed mag zijn. De 185cm is voor mij al echt een issue en ik hoop eigenlijk dat we smallere auto's gaan zien (tevens is het allemaal frontaal oppervlakte wat voor de range ook niet goed is)
Daar geef ik je volledig gelijk in, mijn huidige wagen is te breed. Maar je kan ook anders met de binnenruimte omgaan. Waarom moet die middenconsole van de CLA bijvoorbeeld zo breed zijn? Er zit geen tunnel onder om de aandrijving naar achter te brengen. Hetzelfde met lengte trouwens. Waarom moet deze wagen zo lang zijn?

En ik weet dat ik met mijn kritiek negatief lijk te zijn over de wagen, maar vergis je niet. Ik overweeg nog altijd van hem te selecteren als mijn volgende wagen want ik kan niet ontkennen dat er voor de rest ook wel wat positieve aspecten zijn aan deze vierwieler.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik ga lekker meelurken hier. Sinds vorige week een mooie EQE 350 in Sodalitblau.
@80sboombox Voor die dashcam optie ben ik ook wel benieuwd, dat is ongeveer het enige wat er niet op zit. Bij mij. Doet MB aan aanbiedingen in de optie winkel? Of is dat niet des Mercedes?

Zijn er aanbevelingen voor werkende compacte usb-c sticks?

[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 01-11-2025 10:38 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• mitsumark
Sodalith, mooie aparte kleur!
Had bijna een EQS in die kleur gekocht, maar staat/uitrusting/prijs was niet helemaal in verhouding.

Ik heb wel eens korting gezien (vorig jaar april bv 20% korting op o.a. dashcam), maar dan heb je het over tientjes...
Misschien Black Friday / Cyber Monday nog even afwachten? Was volgens mij ook 10% korting vorig jaar, maar kan berichten niet meer vinden.

• Black Sparrow
mitsumark schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:41:
Sodalith, mooie aparte kleur!

dashcam
Voor mijn duitse EQE in die kleur de dashcam later gekocht. Moet iedere rit ingeschakeld worden d.m.v. het dashcamicoon in de rechterbovenhoek.

• V_ger
Black Sparrow schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]

Voor mijn duitse EQE in die kleur de dashcam later gekocht. Moet iedere rit ingeschakeld worden d.m.v. het dashcamicoon in de rechterbovenhoek.
Oh, dat is wel minder praktisch... Mercedes is wel aan de voorzichtige kant als het gaat om naleving van wetgeving. Tesla houdt daar toch een andere interpretatie op na.
Die van mij komt ook overigens ook uit DLD. Nou ja allemaal natuurlijk, maar 1e toelating was iig niet in NL 😉. Hier zijn ze allemaal grijs en zwart lijkt het wel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• mitsumark
V_ger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:13:
[...]

Oh, dat is wel minder praktisch... Mercedes is wel aan de voorzichtige kant als het gaat om naleving van wetgeving. Tesla houdt daar toch een andere interpretatie op na.
Die van mij komt ook overigens ook uit DLD. Nou ja allemaal natuurlijk, maar 1e toelating was iig niet in NL 😉. Hier zijn ze allemaal grijs en zwart lijkt het wel.
Zwart wilde ik inderdaad ook niet, evenals wit, dan valt ruim de helft al af.
Ik was echt op zoek naar sodalith/nautic/graphit, maar de blauwe waren ook erg schaars.
Grijs is met dit grijze weer (en ongewassen :+ ) misschien wat saai , maar in de zon vind ik de metallic lak wel echt mooi.
Met de juiste velgen en night pakket vind ik het totaalplaatje wel weer nice.

• Tiemen19
Ik heb vandaag mijn CLA opgehaald en ik ben oprecht onder de indruk. Na de rit naar huis door regen en ellende over de snelweg had ik een verbruik van 14,5/100 en kon ik bij een volle accu 733 km rijden. Net ook even automatisch inparkeren geprobeerd en dat werkt ook verrassend goed hier in de straat. Geen rarigheden of bijgeluiden gehoord.

• V_ger
Ik vond de 1e keer automatisch inparkeren maar een vreemde ervaring. In een parkeergarage echt onwijs veel dichter langs een paal dan ik zelf gedaan zou hebben, maar hij stond wel...
Of ik het vaker ga gebruiken...mwah, ik kan zelf ook gewoon sturen. Maar leuke gadget voor een tweakert.

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb hier inmiddels ook de CLA binnen. Erg goede indruk, hoewel sommige dingen beter geregeld zijn dan mijn oude KIA EV6 full option maar ook zaken wat minder goed verwerkt zijn.

Hebben jullie overigens de optie voor media controls op het stuur of ergens anders gezien? Toch vervelend dat ik steeds op het scherm van Waze binnen CarPlay naar Spotify binnen CarPlay moet.
V_ger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:28:
Ik vond de 1e keer automatisch inparkeren maar een vreemde ervaring. In een parkeergarage echt onwijs veel dichter langs een paal dan ik zelf gedaan zou hebben, maar hij stond wel...
Of ik het vaker ga gebruiken...mwah, ik kan zelf ook gewoon sturen. Maar leuke gadget voor een tweakert.
Dit inderdaad! Af en toe echt even zitten knijpen omdat hij het ook vrij snel doet. De snelheid vind ik overigens wel een voordeel en een reden waarom ik het voorheen in auto's niet gebruikte. Heb het nu al best vaak gebruikt. Wel een nadeel dat 'ie droog stuurt.

Edit: hij reedt zichzelf vanavond klem in de parkeergarage. De auto had eigenlijk weer naar voren moeten gaan om vervolgens de draai naar achter te maken maar hij bleef eigenlijk gewoon stil staan nadat 'ie er achterkwam dat de draai niet ging werken. Interessante techniek wel.

[ Voor 14% gewijzigd door JPtjeeNL op 01-11-2025 22:02 ]

• 80sboombox
Black Sparrow schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:58:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dan laat ik de dashcam voorlopig nog inactief. Beetje omslachtig om dat elke keer te moeten aanzetten.

Dan de volgende vraag: mijn dataverbinding via de eSIM werkt niet. Via mijn mobiele telefoon werkt alles prima, maar ik gebruik liever de ingebouwde data verbinding.

In de Mercedes app heb ik het juiste pakket succesvol geactiveerd en bij Vodafone In The Car heb ik alles correct ingevuld, maar vervolgens krijg ik de melding: "Ga naar uw dealer om de auto aan uw account te koppelen."

Ik ben hiermee naar mijn lokale, officiële MB dealer gegaan, maar daar kreeg ik te horen dat zij dit niet kunnen doen omdat het om een Duitse import gaat en dat de eSIM module alleen in Duitsland zou werken.

Dat lijkt me sterk. Er moet toch een manier zijn om verbinding te kunnen maken? Of werkt bij geen enkele uit Duitsland geïmporteerde Mercedes het "Me Data Abonnement" in Nederland?

[ Voor 3% gewijzigd door 80sboombox op 01-11-2025 20:37 ]

• V_ger
80sboombox schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dan laat ik de dashcam voorlopig nog inactief. Beetje omslachtig om dat elke keer te moeten aanzetten.

Dan de volgende vraag: mijn dataverbinding via de eSIM werkt niet. Via mijn mobiele telefoon werkt alles prima, maar ik gebruik liever de ingebouwde data verbinding.

In de Mercedes app heb ik het juiste pakket succesvol geactiveerd en bij Vodafone In The Car heb ik alles correct ingevuld, maar vervolgens krijg ik de melding: "Ga naar uw dealer om de auto aan uw account te koppelen."

Ik ben hiermee naar mijn lokale, officiële MB dealer gegaan, maar daar kreeg ik te horen dat zij dit niet kunnen doen omdat het om een Duitse import gaat en dat de eSIM module alleen in Duitsland zou werken.

Dat lijkt me sterk. Er moet toch een manier zijn om verbinding te kunnen maken? Of werkt bij geen enkele uit Duitsland geïmporteerde Mercedes het "Me Data Abonnement" in Nederland?
Ik heb net mijn proefabbo geactiveerd en had in 1e instantie dezelfde melding, maar die is verdwenen en alles is geactiveerd. Ik zal zo even in de auto kijken of het werkt en dat hier weer terugkoppelen.
Die van mij komt ook uit DLD, wel bij NL dealer aangeschaft geactiveerd etc.

Edit: Volgens mij werkt het gewoon. Data is actief en ik kon ook de dataverbinding selecteren. Ook Spotify werkte. 100% zeker weet ik het niet want er was ook een half gare verbinding met mijn phone die ik binnen had laten liggen.

Toevoeging: Ik zie dataverbruik op de vodafoneincar website, dus het zal idd gewoon werken.

Over telefoon gesproken, echt een teleurstelling dat je alleen apples, pixels en galaxies kan gebruiken voor de PAAK (phone as a key). Nou moet ik alsnog die enorme sleutel meesjouwen....

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 01-11-2025 20:57 ]

• 80sboombox
V_ger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:42:
[...]

Ik heb net mijn proefabbo geactiveerd en had in 1e instantie dezelfde melding, maar die is verdwenen en alles is geactiveerd. Ik zal zo even in de auto kijken of het werkt en dat hier weer terugkoppelen.
Die van mij komt ook uit DLD, wel bij NL dealer aangeschaft geactiveerd etc.

Edit: Volgens mij werkt het gewoon. Data is actief en ik kon ook de dataverbinding selecteren. Ook Spotify werkte. 100% zeker weet ik het niet want er was ook een half gare verbinding met mijn phone die ik binnen had laten liggen.

Toevoeging: Ik zie dataverbruik op de vodafoneincar website, dus het zal idd gewoon werken.

Over telefoon gesproken, echt een teleurstelling dat je alleen apples, pixels en galaxies kan gebruiken voor de PAAK (phone as a key). Nou moet ik alsnog die enorme sleutel meesjouwen....
Enorm bedankt voor je feedback. Ik had al zo’n vermoeden dat dit gewoon mogelijk moest zijn. Vreemd dat een officiële Mercedes dealer (Baan) dit dan op deze manier naar mij terugkoppelt. Ik ga met jouw verhaal eens proberen bij een andere dealer in de buurt. Het lijkt mij vooral een kwestie van het aanpassen of updaten van de software van de simmodule naar een Nederlandse firmware of iets dergelijks. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen bij welke dealer jij die van jou hebt gekocht?

edit:

Nou, het is me uiteindelijk zelf gelukt! Wat een gedoe: in de auto met een laptop zitten, verbinden met de MBUX WiFi hotspot en dan via Firefox aan de slag (Safari en Chrome werkten niet goed met het afvangnetwerk). Vervolgens heb ik een geheel nieuw Vodafone In The Car account aangemaakt.
Mijn fout was dat ik het vorige account eerst via de laptop had aangemaakt en daarna probeerde te activeren door in te loggen via de MBUX browser.

Hoe dan ook, als ik niet zeker had geweten dat een Duitse import ook in Nederland zou moeten werken, had ik het allang opgegeven. Dus nogmaals bedankt voor jullie bevestiging!

Schandalig trouwens dat de officiële Mercedes Benz dealer, Baan Hengelo, me heeft afgewimpeld met het excuus dat de software van de eSIM-module een “country lock” zou hebben die niet te wijzigen is.

[ Voor 25% gewijzigd door 80sboombox op 02-11-2025 13:52 ]

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:11
Tiemen19 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:13:
Ik heb vandaag mijn CLA opgehaald en ik ben oprecht onder de indruk. Na de rit naar huis door regen en ellende over de snelweg had ik een verbruik van 14,5/100 en kon ik bij een volle accu 733 km rijden. Net ook even automatisch inparkeren geprobeerd en dat werkt ook verrassend goed hier in de straat. Geen rarigheden of bijgeluiden gehoord.
Heb je ook gekeken of je dat rare geluidje van de airco hebt, zoals een andere user hier beschreef?

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:47

Ootje70

Work hard, model harder

80sboombox schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 05:18:
Ik heb sinds kort een EQS uit 2021, geïmporteerd uit Duitsland. Ik overweeg om de dashcamfunctie aan te schaffen, maar alleen als deze automatisch start bij het wegrijden of parkeren. Online lees ik echter tegenstrijdige berichten. Volgens sommige bronnen zou dit gewoon moeten kunnen (ook gezien de wetgeving in Nederland of Duitsland), terwijl anderen zeggen dat je de opname handmatig moet starten.

Volgens de EQE website zou deze automatisch starten en ik lees dat ook online terug. Maar ik had een ouder model waar ik niet kon activeren en had een losse unit. “Nieuwe” straks wel dus ben benieuwd, zou dus automatisch moeten starten. Ik ben 2,5 week geleden vanachter aangereden en auto total loss. Nu een 350+ met alle opties erop en eraan die deze week afgehaald gaat worden. Ook die meesturende achteras is wel iets waar ik snel aan zal wennen net als aan de extra luxe comfort stoelen en verwarmd stuur :) de EQS is mij wat te duur in de bijtelling maar wel mooie bak.

• Tiemen19
cacao70 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:43:
[...]

Heb je ook gekeken of je dat rare geluidje van de airco hebt, zoals een andere user hier beschreef?
Ja, geen last van.

• 80sboombox
Ootje70 schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:04:
[...]

Volgens de EQE website zou deze automatisch starten en ik lees dat ook online terug. Maar ik had een ouder model waar ik niet kon activeren en had een losse unit. “Nieuwe” straks wel dus ben benieuwd, zou dus automatisch moeten starten. Ik ben 2,5 week geleden vanachter aangereden en auto total loss. Nu een 350+ met alle opties erop en eraan die deze week afgehaald gaat worden. Ook die meesturende achteras is wel iets waar ik snel aan zal wennen net als aan de extra luxe comfort stoelen en verwarmd stuur :) de EQS is mij wat te duur in de bijtelling maar wel mooie bak.
Gefeliciteerd met de aankoop! Ik lees in de handleiding van mijn model EQS niks over automatisch starten dus ik durf het risico (nog) niet te nemen.

Dan nog een vraag betreft Internet In The Car. Moet je nou betalen voor een databundel of niet? Ik heb wel het MBUX Infotainment/entertainment pakket geactiveerd inclusief "Comfort gegevensvolume". Daarbij staat:

"Surf en stream in de auto probleemloos en zonder verdere kosten" en "Dankzij de registratie en de bijbehorende overeenkomst ontstaan er geen kosten voor u."

Als ik nu kijk op de portal van Internet In The Car zie ik mijn gratis proefbundel van 1GB en daar is nu iets van verbruikt. Moet ik hierna gaan betalen voor een abbo/top-up of neemt dat Mercedes pakket het over?

[ Voor 26% gewijzigd door 80sboombox op 02-11-2025 20:31 ]

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:47

Ootje70

Work hard, model harder

80sboombox schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:51:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik lees in de handleiding van mijn model EQS niks over automatisch starten dus ik durf het risico (nog) niet te nemen.

Dan nog een vraag betreft Internet In The Car. Moet je nou betalen voor een databundel of niet? Ik heb wel het MBUX Infotainment/entertainment pakket geactiveerd inclusief "Comfort gegevensvolume". Daarbij staat:

"Surf en stream in de auto probleemloos en zonder verdere kosten" en "Dankzij de registratie en de bijbehorende overeenkomst ontstaan er geen kosten voor u."

Als ik nu kijk op de portal van Internet In The Car zie ik mijn gratis proefbundel van 1GB en daar is nu iets van verbruikt. Moet ik hierna gaan betalen voor een abbo/top-up of neemt dat Mercedes pakket het over?
Thanks, blij met de auto.

Ik had die digitale extra na 2 jaar ook actief en heb nooit moeten betalen voor gebruik van data. Kreeg bij het loskoppelen van mijn auto wel de melding dat de Vodafone dataverbinding stopgezet werd door het loskoppelen van mijn account aan de auto. Moet bij de 'nieuwe EQE' ook weer die Extra activeren, en in mijn ervaring is dat alles wat nodig is.

• 80sboombox
Ootje70 schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:41:
[...]

Thanks, blij met de auto.

Ik had die digitale extra na 2 jaar ook actief en heb nooit moeten betalen voor gebruik van data. Kreeg bij het loskoppelen van mijn auto wel de melding dat de Vodafone dataverbinding stopgezet werd door het loskoppelen van mijn account aan de auto. Moet bij de 'nieuwe EQE' ook weer die Extra activeren, en in mijn ervaring is dat alles wat nodig is.
Ok bedankt, dan wacht ik even af wat er gebeurd zodra mijn proefbundel is verlopen.

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-11 15:04
80sboombox schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 05:18:

Ik heb een Nederlandse EQS uit 2022 en kan bevestigen dat de dashcam iedere keer als je de auto start handmatig moet aanzetten. Verre van ideaal dus ik zou deze optie zeker niet kopen (zat er bij mij standaard op toen ik de auto kocht)

Heb via de officiele als ook minder officiele kanalen gekeken naar de mogelijkheden en er is maar 1 echte... Een losse aftermarket dashcam inbouwen 8)7 8)7 8)7

iRacing Profiel

• 80sboombox
MauriceQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb een Nederlandse EQS uit 2022 en kan bevestigen dat de dashcam iedere keer als je de auto start handmatig moet aanzetten. Verre van ideaal dus ik zou deze optie zeker niet kopen (zat er bij mij standaard op toen ik de auto kocht)

Heb via de officiele als ook minder officiele kanalen gekeken naar de mogelijkheden en er is maar 1 echte... Een losse aftermarket dashcam inbouwen 8)7 8)7 8)7
Bedankt voor de bevestiging. Dan laat ik de dashcam voor wat het is, jammer!

• King of Kong
  • Laatst online: 13-11 13:46
Ook even mijn ervaring delen met de nieuwe CLA 250+ (komende van BMW3).

Pluspunten:
- Range (geeft tot nu toe nog steeds 600+km aan wanneer volgeladen)
- Frunk (handig voor oplaadkabel te leggen wanneer vuil/nat)
- Rijervaring: Optrekken vlot en ook baanligging in orde
- Lange oplaadkabel
- Infotainment responsief

Minpunten:
- Lane assist & akoustische waarschuwing bij snelheidsoverschrijding moet elke rit uitgeschakeld worden (niet uit te schakelen voor rit - auto moet in drive staan)
- Geluid/muziek via Android Auto valt weg maar nummer blijft wel verder spelen, lijkt zich op mute te zetten (workaround is naar radio te schakelen en terug te gaan naar AA - doet zich gemiddeld 1x per 30min voor)
- Te weinig fysieke knoppen (achterruitverwarming/stoelverwarming/lane assist/akoestische waarschuwing zit allemaal in menu's van touchscreen verwerkt)
- Geen knop op stuur om naar vorige/volgende nummer te gaan, ook geen fysieke knop op dashboard (enkel te bedienen via touchscreen)
- Android Auto is windowed en buitenste rand neemt achtergrondkleur over (kan storend zijn wanneer deze niet zwart is)
- Android Auto disconnecteert soms heel even waardoor ook muziek/navigatie wegvalt
- Er is een merkbaar geluid bij rijden (coil whine?)
- Bug gehad waarbij ineens Adaptive CC/dodehoekassistent/noodremsysteem niet meer werkte tijdens rit (opgelost na wagen uit en in te schakelen)
- Bug gehad waarbij ik één van de achterste ramen niet meer kon sluiten aan bestuurderskant (opende zichzelf elke keer na sluiten) - Enkel dicht te doen met bediening aan de ruit zelf
- App is volledig onbruikbaar (garage heeft al geprobeerd om wagen te verwijderen/terug toe te voegen, logs te verwijderen) maar kan het probleem niet vinden

Algemeen voelt het toch wat aan alsof ik betatester ben voordat de wagen in productie zou gaan.

Laat maar weten mocht iemand nog verdere vragen hebben!

• V_ger
King of Kong schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:31:

Pluspunten:
- Lange oplaadkabel

Minpunten:
- Lane assist & akoustische waarschuwing bij snelheidsoverschrijding moet elke rit uitgeschakeld worden (niet uit te schakelen voor rit - auto moet in drive staan)
- Geluid/muziek via Android Auto valt weg maar nummer blijft wel verder spelen, lijkt zich op mute te zetten (workaround is naar radio te schakelen en terug te gaan naar AA - doet zich gemiddeld 1x per 30min voor)
- Te weinig fysieke knoppen (achterruitverwarming/stoelverwarming/lane assist/akoestische waarschuwing zit allemaal in menu's van touchscreen verwerkt)
- Geen knop op stuur om naar vorige/volgende nummer te gaan, ook geen fysieke knop op dashboard (enkel te bedienen via touchscreen)
- Android Auto is windowed en buitenste rand neemt achtergrondkleur over (kan storend zijn wanneer deze niet zwart is)
- Android Auto disconnecteert soms heel even waardoor ook muziek/navigatie wegvalt
- Bug gehad waarbij ineens Adaptive CC/dodehoekassistent/noodremsysteem niet meer werkte tijdens rit (opgelost na wagen uit en in te schakelen)
- Bug gehad waarbij ik één van de achterste ramen niet meer kon sluiten aan bestuurderskant (opende zichzelf elke keer na sluiten) - Enkel dicht te doen met bediening aan de ruit zelf
- App is volledig onbruikbaar (garage heeft al geprobeerd om wagen te verwijderen/terug toe te voegen, logs te verwijderen) maar kan het probleem niet vinden

Algemeen voelt het toch wat aan alsof ik betatester ben voordat de wagen in productie zou gaan.

Dat piepje bij snelheidsoverschrijdingen kan MB niets aan doen. Dat heb je te danken aan de EU en zit op alle nieuwe auto's. Ook dat het verplicht altijd aanstaat is EU. De implementatie over hoe het uit te zetten verschilt dan wel per merk auto.
Het gebrek aan knoppen kan je ondervangen door gezellig tegen Mercedes te praten en haar te vertellen wat je wil.

• viggen60
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 07:51

Dat kan je gemakkelijk oplossen door knop raam omhoog blijven omhoog trekken tot je een biep hoort van de auto. Dan weet die weer wat het hoogste punt van het raam is. Is typisch heuvel die frameloze deuren hebben ;)

• King of Kong
viggen60 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:31:
[...]

Dat kan je gemakkelijk oplossen door knop raam omhoog blijven omhoog trekken tot je een biep hoort van de auto. Dan weet die weer wat het hoogste punt van het raam is. Is typisch heuvel die frameloze deuren hebben ;)
Goed om te weten, mocht ik nog eens tegen hetzelfde probleem aanlopen. Bedankt!

• Bwlian
@King of Kong heb ook heel wat onbetrouwbaarheid met AA. Ik ben as we type een nieuwe smartphone wallpaper aan het instellen zodat ik geen witte randen heb...

[ Voor 56% gewijzigd door Bwlian op 06-11-2025 22:15 ]

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kijk voor lease beetje tegen mijn zin ook naar de EQB. Ik vind het model niet zo geslaagd van buiten, en de range is op het randje, maar stiekem zit hij met mijn slechte rug erg lekker en van binnen het is prima uit te houden (behalve dan dat de schermen wat klein zijn. Weten jullie waarom mercedes voor dit model geen configurator heeft? Bij de LM kan ik configureren maar is de informatie over de pakketten heel summier en de PDF prijslijst is ook vrij weinig informatief. Een brochure kan ik ook niet vinden.

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

...
Minpunten:
...
...
Die akoestische waarschuwing kan je met een 'short cut' uitschakelen:
Druk 3 seconden op 'zachter' (volume omlaag) op de volume knop op je stuur (als je die hebt ;))

Die andere 2 punten heb ik met apple carplay ook ervaren! Ik heb geen idee of dit is opgelost door Mercedes of door een nieuwe update van mijn telefoon, maar ik ervaar dit probleem sinds enkele maanden niet meer.
Dus hopelijk voor jou ook binnenkort.

DIt alles wel in een andere mercedes: EQA250+

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• King of Kong
456 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:00:
[...]

Druk 3 seconden op 'zachter' (volume omlaag) op de volume knop op je stuur (als je die hebt ;))
Die knop zit dan wel weer op het stuur, ga ik eens proberen. Bedankt!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:05
Okasha schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:55:
Ik kijk voor lease beetje tegen mijn zin ook naar de EQB. Ik vind het model niet zo geslaagd van buiten, en de range is op het randje, maar stiekem zit hij met mijn slechte rug erg lekker en van binnen het is prima uit te houden (behalve dan dat de schermen wat klein zijn. Weten jullie waarom mercedes voor dit model geen configurator heeft? Bij de LM kan ik configureren maar is de informatie over de pakketten heel summier en de PDF prijslijst is ook vrij weinig informatief. Een brochure kan ik ook niet vinden.
Volgens mij zijn daar enkel nog voorraad modellen van te verkrijgen?

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:27:
[...]

Volgens mij zijn daar enkel nog voorraad modellen van te verkrijgen?
Hmm dat ga ik dan wel even navragen, want dan is de configurator bij de leasemaatschappij invullen natuurlijk beetje zinloos.

• Tiemen19
Okasha schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Hmm dat ga ik dan wel even navragen, want dan is de configurator bij de leasemaatschappij invullen natuurlijk beetje zinloos.
De EQB wordt zeer binnenkort vernieuwd dus dat zal de reden zijn. Even wachten dus, of toch uitkijken naar een ander model.

• Tiemen19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf3mWxEVsOWysP3tmeZnElTTqgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM4EnOzc6hnhijsfqL6CDStZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren opgeladen tot 88% en gaan rijden naar afspraken. Verbruik is zeker voor de tijd van het jaar zeer goed van de CLA.

• Bwlian
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet. :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqpKYf4iUzPQ_8Fb5spYoUg3F8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEgBrlF2IYrFSMVtUv1kB7SQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe heb je rode tellers ingesteld? Mijn display instellingen hebben die optie niet lijkt het.

[ Voor 84% gewijzigd door Bwlian op 07-11-2025 15:00 ]

• Tiemen19
Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet. :>

Hoe heb je rode tellers ingesteld?
Ik heb geen idee of en hoe ik dat gedaan heb. Naar mijn beleving waren die altijd al rood maar heb er ook eigenlijk niet zo op gelet. Zal binnenkort eens kijken wat voor instellingen ik allemaal heb met kleuren. Ik heb er even vluchtig door heen gescrolld toen mijn zoon ernaar vroeg. Die is 5 en vindt alle kleuren machtig mooi haha.

• cacao70
456 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:00:
[...]

Die andere 2 punten heb ik met apple carplay ook ervaren! Ik heb geen idee of dit is opgelost door Mercedes of door een nieuwe update van mijn telefoon, maar ik ervaar dit probleem sinds enkele maanden niet meer.
Dus hopelijk voor jou ook binnenkort.

DIt alles wel in een andere mercedes: EQA250+
Is dit dan per start van de auto, of als je het eenmaal hebt gedaan, dat hij dan uitstaat?

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:06:
[...]

Is dit dan per start van de auto, of als je het eenmaal hebt gedaan, dat hij dan uitstaat?
Dit is idd elke keer na een herstart van de auto.
En dát heeft met de Europese regelgeving te maken dat dit moet.
Heeft momenteel elke nieuwe auto als extra 'feature' binnen europa :)

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• Bwlian
King of Kong schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:15:
[...]

Die knop zit dan wel weer op het stuur, ga ik eens proberen. Bedankt!
In de CLA kun je linksboven op je middelste scherm op de snelheidswaarschuwing drukken om dit te muten iedere rit. Het drie tellen inhouden van volume omlaag werkt niet op de CLA maar wel op andere modellen.
Edit : I stand corrected, mute knop inhouden werkt wel, bedankt @Cheetar

[ Voor 8% gewijzigd door Bwlian op 07-11-2025 18:58 ]

• genc007

Pluspunten:
- Lange oplaadkabel

Minpunten:

ik kan alles bevestigen op mijn auto.

Zie ook mijn review van de auto voor nog meer mercedes (dealer) drama.
https://www.autoweek.nl/r...50-launch-edition-2025-7/

• Cheetar
Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:31:
[...]

In de CLA kun je linksboven op je middelste scherm op de snelheidswaarschuwing drukken om dit te muten iedere rit. Het drie tellen inhouden van volume omlaag werkt niet op de CLA maar wel op andere modellen.
Drie seconden op het mute knopje op het stuur naast volume omlaag werkt in mijn CLA.

• cacao70
genc007 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:46:
[...]

ik kan alles bevestigen op mijn auto.

Zie ook mijn review van de auto voor nog meer mercedes (dealer) drama.
https://www.autoweek.nl/r...50-launch-edition-2025-7/
Dankjewel voor de review.

Heel waardevol. van de Adaptive Cruise Control, daar schrik ik wel van. Heb je t na die keer nog wel gebruikt, of daarna niet meer?
Bandenspanning ga ik dubbelchecken op mijn afleveringsdag.

Ik heb zo een vermoeden dat ze het koste wat kost wilden releasen ivm de gunstige bijtelling van dit jaar nog en dan de problemen voor lief nemen, ipv de release in 2026 doen.

• V_ger
Ik heb in mijn EQE een data abbo (proef). Het werkt, maar voordat ik verbinding heb duurt echt mega lang. Ik ben vaak al wel een km of meer onderweg voordat ie het doet. Meer mensen last van? Want zo kan ik net zo goed mijn telefoon gebruiken.

• harstad
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:03
V_ger schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:21:
Ik heb in mijn EQE een data abbo (proef). Het werkt, maar voordat ik verbinding heb duurt echt mega lang. Ik ben vaak al wel een km of meer onderweg voordat ie het doet. Meer mensen last van? Want zo kan ik net zo goed mijn telefoon gebruiken.
Ja zelfde probleem met mijn EQE SUV. Duurt lang voordat Spotify begint met spelen. Soms valt de verbinding helemaal weg, en ook de website browser werkt vaak niet. Het entertainment systeem van Mercedes is echt niet goed ontwikkeld en heeft veel problemen. Verschillende keren terug naar de garage en dan updaten ze het systeem maar dat lost niets op. Is heel erg frustrerend

• V_ger
@harstad Nou ja "goed" om te weten dat het dus niet aan mij ligt...

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 07-11-2025 21:13 ]

• JPtjeeNL
  • Niet online
In m’n nieuwe CLA zou ik een ‘pre-installatie voor digitale sleutel’. Ik zie er niets over in de Mercedes app. Heeft iemand dit al werkend of weet iemand iets van tijdslijnen? Moet ook nog even uitzoeken waar de stoel- en stuurverwarming zit.

• Cheetar
JPtjeeNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:14:
In m’n nieuwe CLA zou ik een ‘pre-installatie voor digitale sleutel’. Ik zie er niets over in de Mercedes app. Heeft iemand dit al werkend of weet iemand iets van tijdslijnen? Moet ook nog even uitzoeken waar de stoel- en stuurverwarming zit.
Digitale sleutel komt volgens mij volgend jaar pas.

Indien je net als ik een launch editie hebt, dan zit er geen stuurverwarming op. Stoelverwarming zit bij de instellingen van de stoelen op het midden display, of met spraakherkenning natuurlijk.

• cacao70
Cheetar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:20:
[...]

Indien je net als ik een launch editie hebt, dan zit er geen stuurverwarming op. Stoelverwarming zit bij de instellingen van de stoelen op het midden display, of met spraakherkenning natuurlijk.
is stuurverwarming los aan te schaffen via de app?

• Cheetar
cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:25:
[...]

is stuurverwarming los aan te schaffen via de app?
Nee, helaas niet.

• cacao70
Goed om te weten, weet jij toevallig of er een lijst (online) te vinden is met alle online upgrades? Of is dit enkel in de app te vinden. Zal dan moeten wachten tot mn levering.

• Cheetar
cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:50:
[...]

Goed om te weten, weet jij toevallig of er een lijst (online) te vinden is met alle online upgrades? Of is dit enkel in de app te vinden. Zal dan moeten wachten tot mn levering.
Op dit moment zie ik in de app (of heb intussen een proefmaand) van:
- MB. Drive Assist
- 360 graden camera
- Guard 360 plus
- Dashcam
- MBux augmented reality voor navigatie
- Massage functie voorstoelen
- Mbux entertainment

• genc007
cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
[...]

Dankjewel voor de review.

Heel waardevol. van de Adaptive Cruise Control, daar schrik ik wel van. Heb je t na die keer nog wel gebruikt, of daarna niet meer?
Bandenspanning ga ik dubbelchecken op mijn afleveringsdag.

Ik heb zo een vermoeden dat ze het koste wat kost wilden releasen ivm de gunstige bijtelling van dit jaar nog en dan de problemen voor lief nemen, ipv de release in 2026 doen.
Jawel ik gebruik het nog steeds wel.
Alleen moet je wel opletten als je autos van rechts inhaalt. Dat doe hij namelijk niet.

Als je bv links plakkers hebt met 100kmu en jij rijdt 107kmu, dan moet je beetje gas geven totdat hij de auto niet meer ziet, dan haalt ie wel rustig rechts in.

Knooppunten en invoegstroken moet je dus echt uitkijken ermee, het kan zomaar misgaan.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Cheetar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:20:
[...]

Thanks, goed om te weten! Ik heb inderdaad ook een launch edition. Had iets over stuurverwarming gelezen maar dat zal dan wel een ander model zijn. Stoelverwarming inmiddels gevonden, thanks! Had die wat logischer bij de klimaat features gevonden.

• cacao70
Wat zijn trouwens de ervaringen tot nu toe met het laden, gegeven dat de CLA enkel 800v ondersteund? Hoe kun je bijv weten wanneer een lader wel werkt en welke niet?

• Tiemen19
cacao70 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:18:
Wat zijn trouwens de ervaringen tot nu toe met het laden, gegeven dat de CLA enkel 800v ondersteund? Hoe kun je bijv weten wanneer een lader wel werkt en welke niet?
Staat gewoon in de navigatie. Als ik langs een snellader rijdt kijk ik vaak even en 9 van de 10 keer staat hij in de navigatie en kan je er dan dus gewoon laden.

• Tommie12
cacao70 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:18:
Sowieso alle Tesla laders vermijden, en alles wat meer dan 200 kW kan leveren is zeker 800V.
(Stroom is normaal beperkt tot 500A, alleen Tesla gaat daar wat boven om ook op 400V 250 kW te kunnen leveren)

• mitsumark
Iemand een idee of je (met mbito of iets dergelijks) de set-/+ per 5kmpu kan instellen ipv 10kmpu?
Dat sliden per 1kmpu gaat namelijk niet zo heel lekker als ik hem bijvoorbeeld op 85 of 105 wil instellen.

• genc007
Tiemen19 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:43:
[...]

Staat gewoon in de navigatie. Als ik langs een snellader rijdt kijk ik vaak even en 9 van de 10 keer staat hij in de navigatie en kan je er dan dus gewoon laden.
Ik vind de navigatie wel ondermaats kwa laadpalen zichtbaarheid.

Bij de EQE kon ik alle laadpalen zien in de nabije omgeving.
Nu zie ik de helft gewoon niet meer. tenzij is er pal naast sta.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Vreemd. Ik zou verwachten dat dat dezelfde software is. Op de EQE werkt dit extreem goed idd. Misschien doordat de CLA een kleiner scherm heeft ?

• genc007
Yalopa schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:53:
Vreemd. Ik zou verwachten dat dat dezelfde software is. Op de EQE werkt dit extreem goed idd. Misschien doordat de CLA een kleiner scherm heeft ?
Ja ik snap het ook niet. Als ik mijn wijk in reed zag ik op de EQE 15 chargers in beeld met status.
Nu zie ik er 3-4 max, en de paal naast mijn huis zie ik pas als ik er bijna naast sta.

Dus wel irritant als ik wil weten of ik er kan laden of toch een andere moet zoeken.

Scherm is overigens groot genoeg, het is echt een bug/setting denk ik,

• Black Sparrow
Heeft iemand anders ook problemen met voorverwarmen sinds de wintertijd is ingegaan? Hij lijkt het bij mij niet meer te doen op de juiste tijd.

Update: vandaag doet ie het weer, nadat ik alle tijdsinstellingen van voorverwarmen eruit had gehaald en ze opnieuw had ingesteld.

[ Voor 31% gewijzigd door Black Sparrow op 12-11-2025 08:11 ]

• Tiemen19
Mijn CLA staat op software 1.0.0 zag ik vandaag. Ook vandaag 2 afspraken in België. Zonder tussendoor laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmZnEIjqOHfRqonoFcWJ2zPTlvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FVW4zValPJgtStPhuQ41ciwh.png?f=fotoalbum_large

• JPtjeeNL
  • Niet online
Tiemen19 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:05:
Mijn CLA staat op software 1.0.0 zag ik vandaag. Ook vandaag 2 afspraken in België. Zonder tussendoor laden.[Afbeelding]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.

• Tiemen19
JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]

MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.
Dan naar de dealer dus?

• JPtjeeNL
  • Niet online
Nee ben niet bij de auto in de buurt. Je moet namelijk vanuit de auto de update starten en dan de auto even een half uurtje laten staan met deuren op slot. Kan dus niet remote via de app.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste