Afgelopen 3 weken ben ik op roadtrip geweest met de Mercedes CLA.
Conclusie: wat een tóp reisauto en wat is het (elektrisch) rijden met deze auto fijn. Probleemloos, zonder enige range-anxiety, tot meerdere plekken in Bosnië-Herzegovina gekomen (en ook weer eruit). De rit was op hoofdlijnen: NL, Zuid-Duitsland, Noord-Italië, Noord-Oost-Italië, Slovenië, Kroatië, BiH, Kroatië, BiH, boot naar Bari in Italië, Puglia, Calabria, Noord-Italië, huiswaarts.
Wel een lekke voorband gereden in BIH, maar dat was met hulp van de leasemaatschappij en de ANWB de volgende ochtend al opgelost met een nieuwe band (die is gelukkig dus standaard genoeg, 19" zomervelgen van de launch edition).
Wat is er nou zo fijn?
- Op een kleine 6000 km heb ik gemiddeld 15 kWh/100 km gereden, en dat is dus in de praktijk een échte range van >550 km; afhankelijk van het traject vaak zelfs gewoon 600 km. Dit is inclusief een schaduwbuitentemperatuur van (gemiddeld tijdens het rijden zo'n) 40 graden en dus airco vol aan, en een elektrische koelbox die continu loopt. Nu heb ik een leaseauto met Europa tankpas, maar met deze auto privé (nieuw of over een paar jaar tweedehands) heb je echt een heel zuinige auto. Ik denk dat dit veel belangrijker gaat worden de komende jaren, want de range is geen issue meer.
- De laadsnelheid van deze auto is écht top en je kan de 350 kW halen. Dat is superluxe, en zeker tot en met 60% houdt 'ie nog een hoge snelheid (van rond de 200 kW) vast. Daarna zakt 'ie gestaag, naar zo'n 100 kW met 80%. Dat is/lijkt ontzettend traag, maar ik kom van een VW Id.3 die vaak helemaal leeg die 100 maar net of niet eens haalde. De CLA accu verwarmt/koelt automatisch voor je. De uitdaging? Niet de auto, maar de laadpaal. Vaak gaat de snelheid doormidden (van bijv. een 350kW-paal) als er een auto naast je komt laden, dus als het druk is moet je soms accepteren dat de snelheid van de paal de beperkende factor is.
De laadsnelheid zorgt ervoor dat je pauzes eigenlijk korter zijn dan je zelf nodig hebt voor een pitstop, een koffie en een koekje. Van 10 of 20% naar 80% haal je in 20 minuten, en dan moet je alweer door.
Omdat je vaak met wat verkeer rijdt, zijn de stukken rijden tussen de laadbeurten voordat je weer moet laden vaak 4, soms wel 5 uur lang. De auto is dus helemaal geen bottleneck op reis, dat ben je zelf.
- Ik heb alles op de navigatie van de CLA gereden. Laadstops plannen gaat automatisch en werkt heel erg goed, en de accu wordt dan dus ook verwarmd/gekoeld voor optimale laadprestaties. De navigatie lijkt heel goed om te gaan met inzichtelijk maken van files en omrijden indien nodig. Dat is steekproefsgewijs door af en toe Google Maps ernaast te houden. De navigatie laat met een simpele klik op het laadstation zien waar je gaat laden en hoeveel laadpunten er op dat moment beschikbaar zijn. Soms zocht ik dan een alternatief in de buurt dat rustiger was, om de kans op laden met hoge snelheid te vergroten. Jammer is dat je kan klikken op 'zoek alternatief laadstation' maar die optie werkt niet. Wel werkt op het bliksemicoontje te klikken, de filter van 'fast chargers' aan te klikken en dan 'zoek in de buurt'. Dat is 2 kliks meer, maar werkt wel echt heel goed (ook tijdens het rijden makkelijk te doen).
- De frunk is erg fijn en ruim, daar kun je echt veel in kwijt en als je er zacht materiaal in gooit kun je 'm zelfs vrij vol stouwen. Jammer is dat je 'm niet kan openen met je sleutel, gemiste kans.
- Het cruisen is gewoonweg geweldig. Op een lege autobahn met 160, 180 of zelfs 200 cruisen gaat vlekkeloos. Hij blijft power hebben, al is 'ie wel gemaximeerd op 213 op de teller. Het windgeruis is heel beperkt als je rekening houdt met de snelheid en je batterij is echt niet in 15 minuten leeg. Met deze snelheden is het echt een voordeel dat de auto zo goed gestroomlijnd is en zo laag is.
Het is oprecht zonde om met deze auto alleen in Nederland 100 (en soms 130) te rijden.
- De schermen werken fijn - ik heb vaak recht voor me de navigatie van de auto, en op het infotainmentscherm de flitsmeisterkaart opstaan. Overigens werkt de Google Maps-kaart ook op het scherm voor je neus, wat heel fijn kan zijn als je daarop zou navigeren.
- De optionele (en betaalde) digitale extra's zijn wisselend. Ik heb ze een maand gratis getest, maar: 1) massagefunctie werkt bij mij gek genoeg niet), 2) 360 camera ben ik inmiddels wel aan gewend, maar vind ik het geld niet waard t.o.v. achteruitrijcamera + sensoren, 3) dashcam vind ik omslachtig werken en uiteindelijk niet echt gebruikt, 4) lane keeping assist en rijstrookwisselassistent werken best wel goed, maar zijn zo duur dat ik die ook niet hou.
Over 4) nog een aantal opmerkingen: de rijstrookwisselassistent is leuk maar het wisselen van baan gaat wel wat langzaam. Hij werkt wel direct zodra het dodehoeksignaal voor een auto in de andere baan niet meer brandt, dus de assistent is best bruikbaar. Lane keeping is heel relaxt, maar a) sommige periodes klaagt 'ie wel erg snel dat ik het stuur niet vast hou, en andere momenten is dat niet zo terwijl ik voor m'n gevoel niks anders doe, heel gek, en b) naar mijn idee rijdt ie net iets rechts van het midden afgaande op m'n spiegels. Misschien gezichtsbedrog, maar hoe dan ook rij ik zelf juist liever iets meer links van het midden en dat betekent soms een klein gevecht met de CLA. Oh en c) als je in Duitsland een file in rijdt, gaat 'ie automatisch tegen de linker- of rechterstreep aan zitten om de Rettungsgasse te creëren. Heel mooi.
- De sedan is geen ruimtewonder. Jammer dat er geen liftback van is gemaakt zoals een Audi A5 bijvoorbeeld heeft.
- De stoelen (van de launch edition, dus AMG-interieur) zitten echt heel goed, zijn goed verstelbaar en heel belangrijk: de hoofdsteun kun je naar voren trekken waardoor je daadwerkelijk in een normale zitpositie ook met je hoofd tegen de hoofdsteun kan leunen.
- Had ik al geschreven dat de range en laadsnelheid super zijn?
Benieuwd of er nog vragen zijn!