Voor welke EQ modellen is deze update ?JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten.
Ik denk voor de modellen die MB.OS draaien. Voor nu is dat de nieuwe CLAMaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:51:
[...]
Voor welke EQ modellen is deze update ?
Dank, voor de EQB moet ik dan waarschijnlijk wachten op een MB UX update.cacao70 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
[...]
Ik denk voor de modellen die MB.OS draaien. Voor nu is dat de nieuwe CLA
Oh ik zit op 1.1.0 met een CLAJPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.
This space was intentionally left blank.
Uuuuh wat… dat is vreemd 🙈 Zullen ze het in stages uitrollen dan. Wanneer kreeg jij 1.0.3? Bij mij staat 12/11/2025 en 1.0.2 op 29/10/2025.Bwlian schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:11:
[...]
Oh ik zit op 1.1.0 met een CLA![]()
[Afbeelding]
Ik heb de 1.0.3 MB.OS update nog niet binnen.
Wellicht gebeurd het in fases.
Ik ben wel benieuwd of we ergens de changelogs kunnen zien.
Iets anders:
De oplaadkabel is best lang. Op werk heb ik een dergelijk lange kabel niet nodig. Weet er iemand waar ik een kortere kabel kan aanschaffen. Ik weet niet of ik specifiek op bepaalde eigenschappen moet letten mbt compatibliteit mbt de recente CLA
Iets anders:
De oplaadkabel is best lang. Op werk heb ik een dergelijk lange kabel niet nodig. Weet er iemand waar ik een kortere kabel kan aanschaffen. Ik weet niet of ik specifiek op bepaalde eigenschappen moet letten mbt compatibliteit mbt de recente CLA
Ik ben de mijne wel 10 dagen kwijt geweest bij de dealer voor een update en vervanging van een stuurmodule. Ik denk dat ik van 1.0.0. naar 1.1.0 gegaan ben.JPtjeeNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:41:
[...]
Uuuuh wat… dat is vreemd 🙈 Zullen ze het in stages uitrollen dan. Wanneer kreeg jij 1.0.3? Bij mij staat 12/11/2025 en 1.0.2 op 29/10/2025.
Interessant! Hoe bevalt de CLA bij jou?cacao70 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:23:
Ik heb de 1.0.3 MB.OS update nog niet binnen.
Iets anders:
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.
als je de auto naar de dealer brengt krijg je 1.1.3 dacht ik momenteel.
Moet je wel ff zeuren dat je auto de hele tijd vastloopt ofzo haha
Is het zo dat de updates uiteindelijk ook OTA worden aangeleverd, of zijn sommige updates enkel voorbestemd om door de dealer te laten uitvoerengenc007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:43:
[...]
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.
Dan zal dat het zijn! Ik heb inderdaad wel best wat stabiliteitsproblemen. Heeft iemand een changelog van > 1.0.3? Kan deze alleen in de app terugvinden maar daar zie ik dus alleen 1.0.3 change logs. Irritant dat Mercedes deze niet online publiceert.genc007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:43:
[...]
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.
Ik heb sinds een kleine twee weken de nieuwe CLA.
Het enige probleem dat ik herken is de pieptoon (en bromtoon) uit de airco... Eens zien wat de dealer gaat zeggen komende week.
Ik zit overigens op MB.OS 1.1.2
Het enige probleem dat ik herken is de pieptoon (en bromtoon) uit de airco... Eens zien wat de dealer gaat zeggen komende week.
[ Voor 8% gewijzigd door Rickth64 op 15-11-2025 15:02 ]
Vraag aan degene met een nieuwe CLA of die er mee hebben gereden; Android Auto draait is een kleinere modus waardoor je niet het hele scherm benut. Weet iemand of daar nog een fix voor komt?
Het ziet er nogal knullig uit.
All I had to do was follow the damn train.
Dat is net als bij CarPlay zo.-CJ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:16:
Vraag aan degene met een nieuwe CLA of die er mee hebben gereden; Android Auto draait is een kleinere modus waardoor je niet het hele scherm benut. Weet iemand of daar nog een fix voor komt?
Sinds de laatste update vallen regelmatig schermen volledig uit bij opstarten en gaan ze niet aan tot een soft reset ( auto 10 minuten op slot)JPtjeeNL schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:01:
[...]
Dan zal dat het zijn! Ik heb inderdaad wel best wat stabiliteitsproblemen. Heeft iemand een changelog van > 1.0.3? Kan deze alleen in de app terugvinden maar daar zie ik dus alleen 1.0.3 change logs. Irritant dat Mercedes deze niet online publiceert.
Dat klinkt niet best, jemig. Ik wacht nog even dan, dank! Ik heb al een aardig lijstje gemaakt met problemen maar nog niet bij de dealer overlegd.genc007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:17:
[...]
Sinds de laatste update vallen regelmatig schermen volledig uit bij opstarten en gaan ze niet aan tot een soft reset ( auto 10 minuten op slot)
Ik zit nog op versie 1.0.0. Kreeg ong. 2 weken geleden wel 1.0.2 aangeboden, maar de installatie daarvan was niet succesvol. Dus toen was alles weer teruggedraaid... Sindsdien geen update gehad.
Maar heb op dit moment niet zoveel issues (paar kleine dingen) . Zal met de winterbanden wissel wel even vragen voor een nieuwe versie.
Maar heb op dit moment niet zoveel issues (paar kleine dingen) . Zal met de winterbanden wissel wel even vragen voor een nieuwe versie.
Overall ben ik tevreden. Heerlijke wegligging. Ik kom van een C180 uit 2018 (zal ik nog in de verkoop doen), hoewel die auto zijn charmes heeft, vind ik het ook wel weer verfrissend om een wat modernere auto te rijden.
Ik moet veel nog uittesten o.a adaptive cruise control. Ik zou niet zo gauw weer terug willen naar een brandstof motor.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat precies zit qua updates.
Is het zo dat:
- OTA updates later beschikbaar komen
- Updates eerder bij de dealer beschikbaar zijn, mits de auto problemen heeft?
yes to bothcacao70 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:25:
[...]
Overall ben ik tevreden. Heerlijke wegligging. Ik kom van een C180 uit 2018 (zal ik nog in de verkoop doen), hoewel die auto zijn charmes heeft, vind ik het ook wel weer verfrissend om een wat modernere auto te rijden.
Ik moet veel nog uittesten o.a adaptive cruise control. Ik zou niet zo gauw weer terug willen naar een brandstof motor.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat precies zit qua updates.
Is het zo dat:
- OTA updates later beschikbaar komen
- Updates eerder bij de dealer beschikbaar zijn, mits de auto problemen heeft?
OTA updates zijn vaak ook enkel navigatie of infotainment updates.
Auto systemen worden bijna nooit OTA geupdate volgens mij bij mercedes
[ Voor 9% gewijzigd door genc007 op 17-11-2025 11:42 ]
Ik heb een (bijna) gloednieuwe CLA op proef. Eerste ervaring is zeer goed. Herkennen jullie een soort “kloink” geluid van de remmen als je de auto helemaal tot stilstand brengt bij een verkeerslicht?
Volgens mij is dat nu met MB.OS (ten opzichte van MBUX) anders. Dat omvat alles, dus niet alleen infotainment.genc007 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:36:
[...]
yes to both
OTA updates zijn vaak ook enkel navigatie of infotainment updates.
Auto systemen worden bijna nooit OTA geupdate volgens mij bij mercedes
kloonk geluid is redelijk normaal bij alle EVs.kortenhoef86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:11:
Ik heb een (bijna) gloednieuwe CLA op proef. Eerste ervaring is zeer goed. Herkennen jullie een soort “kloink” geluid van de remmen als je de auto helemaal tot stilstand brengt bij een verkeerslicht?
De auto's zijn vaak zwaar.
Als je heel rustig aanremt, bv van 15->0 in een paar seconden, dan zou je de laatste 2 seconden ook een luide piep moeten horen van je remmen.
Vooral nu dat het regent buiten.
Ik heb het gevoel dat ze iets doen met de proefrit auto's waardoor dit niet gebeurt bij proefritten, maar nadat je 1000km gereden hebt beginnen alle CLAs te piepen.
Er is blijkbaar een soort van coating die ze spuiten op de remschijven zodat het niet roest en niet glijdt, en dus geen piep geluid maakt.
Alleen die coating is er natuurlijk na een aantal weken rijden er af geschuurd en begint dus het gepiep
Dank voor je reactie! Het is meer een kloink bij het tot stilstand komen, weer in beweging komen, maar ook bij maximale stuur uitslag bij in- en uitparkeren. Ga het teruggeven als feedback.genc007 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:08:
[...]
kloonk geluid is redelijk normaal bij alle EVs.
De auto's zijn vaak zwaar.
Als je heel rustig aanremt, bv van 15->0 in een paar seconden, dan zou je de laatste 2 seconden ook een luide piep moeten horen van je remmen.
Vooral nu dat het regent buiten.
die kloink had ik eerder bij mijn id3 - nooit laten uitzoeken overigens.
Ik heb 3 vragen over de CLA:
1. Heeft iemand al een set winterbanden op 18" velgen onder z'n auto? Ik niet, en ik vind het maar lang duren en met huidige kou + regen is het wel tijd nu;
2. Het scherm opent bij instappen steeds met 'profiel afmaken' omdat ik o.a. instellen van m'n account om te laden niet heb doorgezet. Maar dat wil ik ook niet, want ik wil geen betalingsgegevens doorgeven en ik laad gewoon met m'n leasetag van de werkgever. Maar nu blijft die melding steeds terugkomen. Herkent iemand dit?
3. Heeft iemand tips die ik over het hoofd zie voor inparkeren? De sensoren worden vrij snel 'rood' + piep terwijl ik dan wel nog een stukje heb. Maar er lijkt geen verschil tussen 'nog 15 cm' en 'ik zit er tegenaan'. Dat is vrij lastig als je een auto hebt die meer dan een halve meter langer is dan je gewend was en ook nog een grotere draaicirkel heeft. Mis ik iets of is dit gewoon gokken?
Tot slot nog een opmerking: sluit vooral een usb stick aan (met verloopstekkertje naar usb-c werkt ook) voor foto's. Ik had dat gedaan en kreeg 10 dagen nadat ik de auto had meteen een melding van de auto dat er botsfoto's waren gemaakt > er was een auto langs m'n geparkeerde CLA geschraapt bij het inparkeren. Nuttige functie! De auto maakt vlak na dat moment 360 graden rondom foto's. Ik heb geen gehuurde/gekochte extra opties dus dit zit er 'standaard' in - je moet het wel aanvinken.
1. Heeft iemand al een set winterbanden op 18" velgen onder z'n auto? Ik niet, en ik vind het maar lang duren en met huidige kou + regen is het wel tijd nu;
2. Het scherm opent bij instappen steeds met 'profiel afmaken' omdat ik o.a. instellen van m'n account om te laden niet heb doorgezet. Maar dat wil ik ook niet, want ik wil geen betalingsgegevens doorgeven en ik laad gewoon met m'n leasetag van de werkgever. Maar nu blijft die melding steeds terugkomen. Herkent iemand dit?
3. Heeft iemand tips die ik over het hoofd zie voor inparkeren? De sensoren worden vrij snel 'rood' + piep terwijl ik dan wel nog een stukje heb. Maar er lijkt geen verschil tussen 'nog 15 cm' en 'ik zit er tegenaan'. Dat is vrij lastig als je een auto hebt die meer dan een halve meter langer is dan je gewend was en ook nog een grotere draaicirkel heeft. Mis ik iets of is dit gewoon gokken?
Tot slot nog een opmerking: sluit vooral een usb stick aan (met verloopstekkertje naar usb-c werkt ook) voor foto's. Ik had dat gedaan en kreeg 10 dagen nadat ik de auto had meteen een melding van de auto dat er botsfoto's waren gemaakt > er was een auto langs m'n geparkeerde CLA geschraapt bij het inparkeren. Nuttige functie! De auto maakt vlak na dat moment 360 graden rondom foto's. Ik heb geen gehuurde/gekochte extra opties dus dit zit er 'standaard' in - je moet het wel aanvinken.
1) die winterwielen zijn in backorder nog steeds blijkbaar. dat blijft dus helaas wachten.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
je kunt al wel de auto met desbetreffende wielen bestellen in verschillende configurators dus waarschijnlijk geven ze nieuwe bestellingen voorrang (zucht)
2) je kan je profiel gewoon aanmaken. betalingsgegevens is een aparte functie, mb.charge, heeft niks te maken verder met je profiel
3) je kon bij de oude modellen altijd aangegeven of die vroeg of laat moest waarschuwen, wellicht kan dat hier ook.
Maar het is ook een stukje wennen en leren wat de auto kan, dat hoort een beetje bij.
Draaicirkel van de CLA vind ik overigens prima, vooral komende van een i4 en eqe, die zijn bijna 13 meter, tegen de 11.2meter van de cla.
De auto maakt volgens mij standaard fotos bij bots gebeurtenissen. Bij een extra pakket (guard360 ofzo?) kan je volgens mij ook live kijken vanuit de cameras.
Dit had mijn eqe ook, en doet mijn EQA ook, bij kouder weer.kortenhoef86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:12:
[...]
Dank voor je reactie! Het is meer een kloink bij het tot stilstand komen, weer in beweging komen, maar ook bij maximale stuur uitslag bij in- en uitparkeren. Ga het teruggeven als feedback.
Volgens mij krimpt het metaal als het koelt, dus wellicht zitten de bewegende delen dan iets meer vast bij eerste beweging.
Ik had dit overigens enkel bij eerste keer wegrijden in de ochtend, eenmaal in beweging gekomen en de auto warm was, hoorde je het niet meer.
Ah goede tip! Ik dacht dat dat een betaalde functie was inderdaad. Weet je zeker dat je geen trial hebt lopen? Launch editie toch? Beste plek voor de USB stick is denk ik onder het touch screen bij die 2 poorten toch? Dacht niet dat er een mooie plek verstopt zat in het handschoenen kastje bijvoorbeeld.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Ik krijg de winterbanden vanmiddag.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Helemaal correct! Er staat geen trial aan nee, 360 beveiliging kun je ook nog huren bijvoorbeeld.
Hi, even over je laatste punt. Hoeveel opslag heb je op je USB stick ?juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Zijn er meer mensen die een reset krijgen van alle radio voorkeurzenders zo af en toe? Wellicht na een update, al weet ik dat niet zeker? Heb dat nu al een keer of 5 gehad in kleine 1,5 jaar? Betreft een EQB 250+ (2024)
[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 20-11-2025 15:52 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb dat ook regelmatig , ook eqb 250+ 2023. Idem voor geheugen zetelpositie, is ie ook regelmatig kwijt.
Voor de radiostations:
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.
64 gb van de Action, maar ik ben niet van plan zo vaak te botsen.cacao70 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:30:
[...]
Hi, even over je laatste punt. Hoeveel opslag heb je op je USB stick ?
Weet iemand hoe het zit m.b.t het oplaadniveau. Ik hoor weleens dat je het beste de auto kan opladen tot 80%, omdat dat beter zou zijn voor de accu. Wat geldt er voor de (nieuwe) CLA?
Het viel mij ook op dat je zelf niet kan instellen (in de app) tot hoeveel procent hij moet opladen o.i.d.
Het viel mij ook op dat je zelf niet kan instellen (in de app) tot hoeveel procent hij moet opladen o.i.d.
Ik heb 'm ingesteld op 80%. De 'Eco Coach' app van MB suggereert ook dat dat beter is. Ik kan dat overigens wel gewoon aanpassen in de app: Naar de 'tegeltjes' onderin -> Oplaadstatus -> Maximale oplaadstatus.cacao70 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:44:
Weet iemand hoe het zit m.b.t het oplaadniveau. Ik hoor weleens dat je het beste de auto kan opladen tot 80%, omdat dat beter zou zijn voor de accu. Wat geldt er voor de (nieuwe) CLA?
Altijd tussen de 20-80% houden, dat vinden lithium accu's het fijnst.cacao70 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:44:
0-20% kom ik eigenlijk nooit, tenzij ik een lange rit maak en ik de fastcharger bewust tussen de 5-10% plan.
80%+ moet je enkel doen als je weet dat je binnen 12uur de batterij weer onder de 80% gaat rijden.
Wat ik vaak doe is de auto 's avonds aan de lader hangen, laden tot 80%. Wanneer ik wakker wordt op 100% zetten, en dan rijden na mijn ochtendritueel.
Wanneer ik dan weer op werk ben is het vaak 85%, en dan in de avond thuis weer 70%.
Zo kan je toch gebruik maken van de mega range, zonder je batterij teveel te stressen.
Maar als het geen lease auto was, had ik mij denk ik 90% aangehouden als upperlimit.
Ik denk dat dat de lading beter dekt en ook beter aansluit bij de rest van je post.genc007 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:17:
[...]
Altijd Bij voorkeur tussen de 20-80% houden wegzetten, dat vinden lithium accu's het fijnst.
De grootte van de accu volledig gebruiken voor de grotere ritten, daar hoef je niet echt krampachtig over te doen. Het feit dat er ook nog een buffercapaciteit is en de accu optimaal laadt zo vanaf de 8%SoC, als ik me niet vergis, is daar ook een bevestiging van. Mijn ritten zijn veelal langer en 10% SoC is meestal het signaal “we pakken de eerstvolgende lader”, mocht die bezet zijn, kan ik nog uitwijken.
Er zijn intussen veel testen gepubliceerd waarin duidelijk wordt dat accu degradatie in de praktijk dus enorm mee valt. zie bv https://www.evupdate.nl/e...anger-meegaan-dan-gedacht
of deze: https://www.automotive-on...-langer-mee-dan-verwacht/
of deze: https://www.automotive-on...-langer-mee-dan-verwacht/
[ Voor 0% gewijzigd door Waps61 op 22-11-2025 10:34 . Reden: typevoutjes ]
Dit is echt een hele stomme maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook ervaren in hun CLA.
Sinds de software update bij de dealer is de kleur rood in de ambient lighting heel flauw rood.
Als ik de temperatuur verhoog wordt het wel een volle rode kleur dus het kán wel....Alle andere kleuren zijn wel vol van kleur.
Sinds de software update bij de dealer is de kleur rood in de ambient lighting heel flauw rood.
Als ik de temperatuur verhoog wordt het wel een volle rode kleur dus het kán wel....Alle andere kleuren zijn wel vol van kleur.
Heb je gekeken naar de helderheid instelling? Misschien is die lager gezet (of gereset) ?Bwlian schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:18:
Dit is echt een hele stomme maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook ervaren in hun CLA.
Helderheid heeft geen invloed, idem voor het uitschakelen van de verlichting voor waarschuwing/ andere functies.
wellicht een software tweak om rood sfeerverlichting duidelijk anders te maken dan rood waarschuwingslichten.Bwlian schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:18:
Gisteravond ineens de melding dat het koelvloeistofniveau te laag is - na 27k km in een EQE... Gele waarschuwingslampje activeert gelijk een heel circus in app, mail en bij de dealer.
Iemand anders eerder zoiets gehad?
[ Voor 9% gewijzigd door Black Sparrow op 24-11-2025 08:58 ]
Heb je de winterbanden icm de 19" velgen?
Yep, ik was de auto toen 2 dagen kwijt ook.Black Sparrow schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:58:
Gisteravond ineens de melding dat het koelvloeistofniveau te laag is - na 27k km in een EQE... Gele waarschuwingslampje activeert gelijk een heel circus in app, mail en bij de dealer.
Moet een onderdeel vervangen worden, gok iets met een sensor ofzo.
Ok duidelijk, dat was ook mijn eerste inschatting. Ik moet langskomen dan vullen ze hem bij. Vervolgens had ik later in December de beurt al staan, zal dan wel vragen of er iets moet gebeuren.genc007 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:25:
[...]
Yep, ik was de auto toen 2 dagen kwijt ook.
Moet een onderdeel vervangen worden, gok iets met een sensor ofzo.
Als het bijvullen is dan kan het idd wellicht tussendoor.Black Sparrow schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:56:
[...]
Ok duidelijk, dat was ook mijn eerste inschatting. Ik moet langskomen dan vullen ze hem bij. Vervolgens had ik later in December de beurt al staan, zal dan wel vragen of er iets moet gebeuren.
Ik kreeg echt een melding dat ik niet meer verder mocht rijden namelijk.
Nee, met 18 inch.cacao70 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:53:
[...]
Heb je de winterbanden icm de 19" velgen?
Dat ziet er dan zo uit:
Ziet er best oke uit, lijkt op de 19” eqe business velgen.Cheetar schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:57:
[...]
Nee, met 18 inch.
Dat ziet er dan zo uit: [Afbeelding]
Merk je ook verschil in geluid in de cabine en rijdcomfort?
De dealer heeft het probleem (gelukkig) bevestigd. Inderdaad: er moet een verwarmingselement vervangen worden. Dat wordt ergens 'begin' 2026. Ze houden me op de hoogte.Rickth64 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:01:
Ik heb sinds een kleine twee weken de nieuwe CLA.
Inmiddels op MB.OS 1.1.3
RIjcomfort is iets gewijzigd, is iets comfortabeler en dus minder sportief. Kuilen en korte oneffenheden worden iets beter gedempt.genc007 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:26:
[...]
Ziet er best oke uit, lijkt op de 19” eqe business velgen.
Merk je ook verschil in geluid in de cabine en rijdcomfort?
Geluid let ik zelf niet zo op, maar lijkt iets minder luid te zijn.
Wat verbruik betreft is wat hoger, echter was de temperatuur ook wat lager met de nodige neerslag in de vorm van sneeuw en regen. Dus ik zou het niet volledig aan de winterbanden willen toeschrijven
Maar het verbruik is nog steeds beter dan mijn vorige auto met zomerbanden was, dus niets te klagen.
Ja dat gevoel had ik wel idd.Cheetar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:02:
[...]
RIjcomfort is iets gewijzigd, is iets comfortabeler en dus minder sportief. Kuilen en korte oneffenheden worden iets beter gedempt.
Geluid let ik zelf niet zo op, maar lijkt iets minder luid te zijn.
Wat verbruik betreft is wat hoger, echter was de temperatuur ook wat lager met de nodige neerslag in de vorm van sneeuw en regen. Dus ik zou het niet volledig aan de winterbanden willen toeschrijven
Maar het verbruik is nog steeds beter dan mijn vorige auto met zomerbanden was, dus niets te klagen.
Er lijkt flink wat meer band te zijn op de 18", dus rijcomfort en geluid is waarschijnlijk een stuk beter.
Jammer dat ze 18" amg velgen zo raar hebben gemaakt, anders had ik de 19" niet genomen.
Ik krijg hopelijk mijn auto ergens in december terug, en waarschijnlijk met winterbanden ook.
Is er al iets bekends over of ze nu eens winterbanden op de 19 inch velgen kunnen leveren? De Shooting Brake is inmiddels ook gelanceerd en al te configureren op mercedes-benz.de. Ziet er goed uit maar wil wel echt 19 inch, vind de 18 inch AMG velgen helemaal niets. Maar zonder winterbanden uiteraard geen optie,
Nee er bestaan geen 255/35/19 banden met 99 load index.Mr0BB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:09:
Is er al iets bekends over of ze nu eens winterbanden op de 19 inch velgen kunnen leveren? De Shooting Brake is inmiddels ook gelanceerd en al te configureren op mercedes-benz.de. Ziet er goed uit maar wil wel echt 19 inch, vind de 18 inch AMG velgen helemaal niets. Maar zonder winterbanden uiteraard geen optie,
[Afbeelding]
Er bestaan wel 96 loadindex AS of winterbanden, maar dan neem je wel een risico en mag je er officieel niet in rijden (strafbaar feit bij ongelukken).
Kijk ook hier: https://www.bandenleader.nl/auto-band-255-35-19/?load=99
ik denk dat er geen AS/winter banden gaan komen, omdat het echt een niche is (er zijn maar 4 zomerbanden beschikbaar uberhaupt) en waarschijnlijk ook moeilijk te produceren met 35 hoogte en 99 loadindex, gezien het zachtere materiaal van winterbanden.
Ik zag gisteren in de app dat de parkeerrem gelost was. Gebeurt dit automatisch op basis van de buitentemperatuur zodat hij niet vast vriest?
Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.genc007 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:01:
[...]
Nee er bestaan geen 255/35/19 banden met 99 load index.
Er bestaan wel 96 loadindex AS of winterbanden, maar dan neem je wel een risico en mag je er officieel niet in rijden (strafbaar feit bij ongelukken).
Kijk ook hier: https://www.bandenleader.nl/auto-band-255-35-19/?load=99
ik denk dat er geen AS/winter banden gaan komen, omdat het echt een niche is (er zijn maar 4 zomerbanden beschikbaar uberhaupt) en waarschijnlijk ook moeilijk te produceren met 35 hoogte en 99 loadindex, gezien het zachtere materiaal van winterbanden.
Het is gewoon een design fout.Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]
Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.
De 19" wielen zijn te groot voor de wielkasten, waardoor je maar beperkte ruimte hebt voor de banden.
35 profielhoogte is vrij dunnetjes voor een auto van 2100kg.
Daarom kunnen er ook geen sneeuwkettingen op, dan maak je blijkbaar je hele wielkast kapot.
En hoe blijft de auto dan staan als het niet vlak is?Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:51:
Ik zag gisteren in de app dat de parkeerrem gelost was. Gebeurt dit automatisch op basis van de buitentemperatuur zodat hij niet vast vriest?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Maar op de benzineversie lijkt dit geen probleem te zijn, althans, nog niets over gehoord. Deze heeft toch hetzelfde formaat wielkast? Of krijg je daar straks dezelfde problemen mee bij bestellen, dat je ineens naar 18 inch moet omdat het niet past.genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:32:
[...]
Het is gewoon een design fout.
De 19" wielen zijn te groot voor de wielkasten, waardoor je maar beperkte ruimte hebt voor de banden.
Daarom kunnen er ook geen sneeuwkettingen op, dan maak je blijkbaar je hele wielkast kapot.
Ik zou mij moeten verdiepen in de techniek maar ik dacht dat niet veel anders is dan als je een normale automaatbak in de P stand zet. Ook dan gaat de auto nergens heen als niet de handrem erop staat.Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:33:
[...]
En hoe blijft de auto dan staan als het niet vlak is?
Alleen heeft een electrische auto normaal geen 'automaatbak'.Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]
Ik zou mij moeten verdiepen in de techniek maar ik dacht dat niet veel anders is dan als je een normale automaatbak in de P stand zet. Ook dan gaat de auto nergens heen als niet de handrem erop staat.
in de brochure staat ook "enkel leverbaar met zomerbanden en sneeuwkettingen niet mogelijk' bij de 19" optie.Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:40:
[...]
Maar op de benzineversie lijkt dit geen probleem te zijn, althans, nog niets over gehoord. Deze heeft toch hetzelfde formaat wielkast? Of krijg je daar straks dezelfde problemen mee bij bestellen, dat je ineens naar 18 inch moet omdat het niet past.
Dus af-fabriek kan je geen winterbanden krijgen (waarschijnlijk erg duur).
Wel staat er 93XL als load index voor de benzine versie, dat komt natuurlijk omdat de benzine versie een stuk lichter is.
Daarnaast heeft de benzine versie ook geen breedte set omdat het voorwielaandrijving is, dus voor en achter is 225/40.
Dan heb je dit als opties: https://www.bandenleader....5B6%5D=9&load=93&season=W
Meer dan genoeg keuze dus voor een leasemij om winter/all season banden eronder te zetten.
Hte probleem bij de EV variant zijn dus de 255/35/19 - 99 achterwielen.
regeneren is in staat de auto hard af te remmen dus ik gok dat zolang er geen al te grote helling is dat de auto wel op zijn plek blijft staan door de weerstand van de elektromotorTommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:56:
[...]
Alleen heeft een electrische auto normaal geen 'automaatbak'.
JA, maar dan loopt er stroom door de motor om een koppel te genereren. Dus je kan dat kort aan houden, niet gedurende lange tijd.genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]
regeneren is in staat de auto hard af te remmen dus ik gok dat zolang er geen al te grote helling is dat de auto wel op zijn plek blijft staan door de weerstand van de elektromotor
Je batterij loopt dan leeg, je motor wordt warm en de regels bepalen dat een handrem van mechanische aard moet zijn, dus met hydrauliek, lucht of stroom mag je er niet van uit gaan dat je auto uren of dagen zal blijven staan.
Vandaar ook mijn vraag of meer mensen dit nu herkennen of niet. Ik moet de handleiding er ook nog even op naslaan.Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:43:
[...]
JA, maar dan loopt er stroom door de motor om een koppel te genereren. Dus je kan dat kort aan houden, niet gedurende lange tijd.
Je batterij loopt dan leeg, je motor wordt warm en de regels bepalen dat een handrem van mechanische aard moet zijn, dus met hydrauliek, lucht of stroom mag je er niet van uit gaan dat je auto uren of dagen zal blijven staan.
ik denk 99% zeker dat dit wederom mercedes servers zijn die waardeloos zijn.Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:51:
Ik heb zovaak rare berichten gezien in de app.
Laatst nog probeerde ik de auto op slot te doen vanuit huis met de app, kreeg ik een melding "sorry kan niet, want de motor draait" xD
Je kan prima winterbanden krijgen voor 19",20" en 21" maar de hoogte maat (in dit geval 35) wordt niet geleverd.....Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]
Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.
[ Voor 1% gewijzigd door Waps61 op 27-11-2025 13:03 . Reden: toeviging ]
Speculatie bij de koffie, maar waarschijnlijk gewoon logisch door een combinatie van factoren:genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:32:
[...]
Het is gewoon een design fout.
- in het thuisland is het gebruikelijk dat men niet ieder jaar de banden omlegt, maar gewoon twee sets velgen aanhoudt. Sneller wisselen en beter voor de band.
- sneeuwbanden wil je liever smaller hebben, is beter voor de grip.
- kleinere wielkasten is wellicht beter voor de airflow en dus het verbruik.
- winterrrubber is per definitie niet sportief, en slechter voor het verbruik, laatste kan je dus tenminste nog mitigeren met een kleinere velgmaat, dat eerste was toch al niet te redden.
En ja die standaard AMG 5-spaaks velgen zijn niet meer om aan te gluren de laatste jaren. “Iedereen” wil een AMG pakket tegenwoordig, dus moeten juist die velgen aerodynamisch worden geoptimaliseerd. Samen met die goedkoop ogende zwart-plastic kieuwen reden voor mij om vooral geen AMG line meer te willen.
[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 27-11-2025 15:02 ]
Ja helemaal mee eens, ik heb ook bewust voor de 19" gekozen omdat ik die 18" AMG velgen er niet uit vond zien.Cid Highwind schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:00:
[...]
Speculatie bij de koffie, maar waarschijnlijk gewoon logisch door een combinatie van factoren:
- in het thuisland is het gebruikelijk dat men niet ieder jaar de banden omlegt, maar gewoon twee sets velgen aanhoudt. Sneller wisselen en beter voor de band.
- sneeuwbanden wil je liever smaller hebben, is beter voor de grip.
- kleinere wielkasten is wellicht beter voor de airflow en dus het verbruik.
- winterrrubber is per definitie niet sportief, en slechter voor het verbruik, laatste kan je dus tenminste nog mitigeren met een kleinere velgmaat, dat eerste was toch al niet te redden.
En ja die standaard AMG 5-spaaks velgen zijn niet meer om aan te gluren de laatste jaren. “Iedereen” wil een AMG pakket tegenwoordig, dus moeten juist die velgen aerodynamisch worden geoptimaliseerd. Samen met die goedkoop ogende zwart-plastic kieuwen reden voor mij om vooral geen AMG line meer te willen.
Ze moesten gewoon de 19" velgen design aanbieden als 18", dan was denk ik iedereen blij
En daarnaast is dit wel een fout van mercedes want in de brochure van juli stond niks over winterbanden beperking van de 19".
Pas in September is dit toen aangepast.
Toen kwamen ook de dealers er pas mee.
Zojuist via de leasemij een terugroepactie voor de EQB ontvangen:
Dus dat wordt een (veel) lagere DC laadsnelheid én minder range. Mooi kl*te.Geachte mevrouw, mijnheer,
Bedankt voor het vertrouwen dat u in ons bedrijf Mercedes-Benz heeft gesteld bij de aankoop van uw
voertuig. Uw vertrouwen inspireert ons om de hoogste kwaliteit te garanderen door middel van een
constante productcontrole. Daarbij hebben we geconstateerd dat bij zeer hoge laadtoestand van de Hoog
volt batterij een brandrisico niet kon uitgesloten worden door een interne kortsluiting in een batterij cel.
Als herstelmaatregel zal uw Mercedes-Benz servicepartner een software-update van het batterij
managementsysteem doorvoeren waardoor verschillende bedrijfsparameters van de Hoog volt batterij
zullen worden aangepast, om het risico op brand uit te sluiten. De software-update heeft geen invloed op
de laadtijd bij het laden op wisselstroom (bv. aan een Wallbox of een publieke wisselstroom laadpaal, d.w.z.
in mode 1, 2 of 3).
Niettegenstaande kan de laadtijd bij het laden met gelijkstroom langer worden Voorbeeld: Bij het laden
met gelijkstroom aan een DC-snellaadpaal van 10-80% Display-SOC (volgens ISO 12906) bedraagt de
verlenging 10 à 15 minuten in functie van de kilometerstand. Mogelijk zal hierdoor de energie-inhoud van
de batterij en hierdoor de reikwijdte afnemen. De afname loopt gradueel in functie van de verhoging van
de kilometerstand. Voorbeeld: de berekende mogelijke afname bedraagt 5% bij ca. 50.000 km, 8% bij ca.
100.000 km en 11% bij ca. 160.000 km. De daadwerkelijke laadtijd en de reikwijdte van verschillende zijn
uiteraard afhankelijk van individuele factoren, zoals de batterijtoestand, de omgevingstemperatuur, de
rijomstandigheden, de toestand van de weg en de rijstijl.
Belangrijke opmerking: Zolang de software-update nog niet is uitgevoerd, is het dringende advies
om de Hoog volt batterij van uw voertuig niet meer te laden dan 80 %. Dit kan u via het MBUXsysteem van uw voertuig instellen of via de Mercedes-Benz App waarmee uw voertuig verbonden is. Een
passende handleiding is bij dit schrijven gevoegd. Anderzijds kan u zich steeds tot het Customer
Assistance Center of uw Mercedes-Benz werkplaats wenden om deze aanpassingen te laten uitvoeren.
Indien en zodra de software-update is uitgevoerd, kan u opnieuw 100% laden.
De software-update heeft geen invloed op het acceleratievermogen, het energieverbruik en het nominaal
vermogen van uw voertuig.
Wij verzoeken u om contact op te nemen met een erkende Mercedes-Benz werkplaats om een afspraak
te maken voor de software-update van het batterij managementsysteem. Het uitvoeren van de softwareupdate zal ca. 30 minuten in beslag nemen. De update, in het kader van de terugroepactie, zal kosteloos
uitgevoerd worden.
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Black Sparrow op 30-11-2025 14:45 ]
Met alle wetenschap van nu, heb je al een oplossing samen met jouw leasemaatschappij en/of dealer mbt winterbanden?genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:59:
[...]
Ja helemaal mee eens, ik heb ook bewust voor de 19" gekozen omdat ik die 18" AMG velgen er niet uit vond zien.
Ze moesten gewoon de 19" velgen design aanbieden als 18", dan was denk ik iedereen blij![]()
En daarnaast is dit wel een fout van mercedes want in de brochure van juli stond niks over winterbanden beperking van de 19".
Pas in September is dit toen aangepast.
Toen kwamen ook de dealers er pas mee.
Mag je nog blij zijn dat het een leaser is. Voor de privé persoon zit je meteen met een auto die een klap lastiger te verkopen is. Nogal drastische maatregelen zeg.Edmin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:11:
[...]
Dus dat wordt een (veel) lagere DC laadsnelheid én minder range. Mooi kl*te.
Ja heb een 18” winterwielen set erbij gekregen voor 7.50/maand hoger lease tarief.cacao70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:21:
[...]
Met alle wetenschap van nu, heb je al een oplossing samen met jouw leasemaatschappij en/of dealer mbt winterbanden?
Ja volledig eens. Zo zonde, want ik was best heel tevreden met de auto. Laadsnelheid onderweg en range in de winter zijn al mijn grotste pijnpunten (en de soms wat nukkige electric intelligenceCid Highwind schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:02:
[...]
Mag je nog blij zijn dat het een leaser is. Voor de privé persoon zit je meteen met een auto die een klap lastiger te verkopen is. Nogal drastische maatregelen zeg.
Welke EQB heb jij? C.q. is bekend welke EQB's (bouwjaar / type) dit probleem hebben?Edmin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:11:
[...]
Dus dat wordt een (veel) lagere DC laadsnelheid én minder range. Mooi kl*te.
Ik heb een EQB 250+ AMG uit 2023. Ik lees elders dat het om EQA/EQB modellen met de EB330 batterij zou moeten gaan. Maar of en hoe je zelf kan weten of je die hebt... geen idee tbhAppletower schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:43:
[...]
Welke EQB heb jij? C.q. is bekend welke EQB's (bouwjaar / type) dit probleem hebben?
[ Voor 34% gewijzigd door Edmin op 01-12-2025 09:15 ]
sinds half oktober rijd ik met een CLA +250 EV sport edition en ik kan enkel maar zeggen dat ik ontevreden ben. Vanaf dag 1 werkten onderstaande opties niet.
* dodehoekassistent plus
* uitstapwaarschuwing
* spoorassistent
* parkeerondersteuning
* automatisch manoeuvreren
en dan is er nog het probleem dat de ingenieurs van Mercedes het IQ hebben gehad om een wagen te ontwerpen met 19" velgen waar geen winterbanden of all-seasonbanden op kunnen geplaatst worden. Dus ben ik genoodzaakt om 18" velgen bij te kopen.
Als klap op de vuurpijl is er 13 november de update MB.OS 1.03 uitgevoerd en sindsdien werkt de bleutooth koppeling niet meer. Auto is nu al een week in de garage en ze zijn wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
En dat voor een "sterren"wagen. Triestig gewoonweg
* dodehoekassistent plus
* uitstapwaarschuwing
* spoorassistent
* parkeerondersteuning
en dan is er nog het probleem dat de ingenieurs van Mercedes het IQ hebben gehad om een wagen te ontwerpen met 19" velgen waar geen winterbanden of all-seasonbanden op kunnen geplaatst worden. Dus ben ik genoodzaakt om 18" velgen bij te kopen.
Als klap op de vuurpijl is er 13 november de update MB.OS 1.03 uitgevoerd en sindsdien werkt de bleutooth koppeling niet meer. Auto is nu al een week in de garage en ze zijn wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
voeg daar aan toe dat de airco een enorm irritant pieptoon maakt, en dan is het compleet.Werner007 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:38:
sinds half oktober rijd ik met een CLA +250 EV sport edition en ik kan enkel maar zeggen dat ik ontevreden ben. Vanaf dag 1 werkten onderstaande opties niet.
* dodehoekassistent plus
* uitstapwaarschuwing
* spoorassistent
* parkeerondersteuning
Mijn auto is al nu 2 weken bij de dealer, in afwachting op transport naar de fabriek voor een spoedherstel.
Is jouw auto private lease of prive gekocht?
Dan had je de order kunnen annuleren en dan opnieuw bestellen op de 18" velgen.
Maar vind het idd wel een flater dat de dealer geen enkele keer heeft gezegd "let op deze 19" kunnen geen winterbanden op"
Overigens je loopt wel enorm achter op de updates, momenteel is 1.1.3 al live wat ik begrijp.
Dat zou ook de storingen met de assistentiesystemen moeten oplossen.
Dit kan echter alleen de dealer uitvoeren en duurt blijkbaar een volledige dag om te installeren.
[ Voor 18% gewijzigd door genc007 op 01-12-2025 12:14 ]
er is reeds een update uitgevoerd en de eerste problemen waren deels opgelost. Maar het telefoonprobleem is nog steeds een issue en staat nu reeds een week in de garage, wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
Met de airco heb ik geen problemen gehad.
Auto is privé gekocht en alsook bij heeft er niemand iets gezegd van de 19" winterbanden. Ze hebben zelfs nog all seasonsbanden op de factuur geplaatst. Dus ze kwamen zelf volledig uit de lucht gevallen.
Met de airco heb ik geen problemen gehad.
Auto is privé gekocht en alsook bij heeft er niemand iets gezegd van de 19" winterbanden. Ze hebben zelfs nog all seasonsbanden op de factuur geplaatst. Dus ze kwamen zelf volledig uit de lucht gevallen.
Als dit een privéauto was, dan zat ik nu in de rechtbank voor een terugname...Edmin schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:14:
[...]
Ik heb een EQB 250+ AMG uit 2023. Ik lees elders dat het om EQA/EQB modellen met de EB330 batterij zou moeten gaan. Maar of en hoe je zelf kan weten of je die hebt... geen idee tbh
Je kan toch niet gewoon een aantal van de belangrijkste specs van een auto terugdraaien en dan doen alsof je neus bloedt...
Je leest dat de Europese autofabrikanten het moeilijk hebben, niet te verwonderen als je sommige berichten leest...Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:46:
[...]
Als dit een privéauto was, dan zat ik nu in de rechtbank voor een terugname...
Je kan toch niet gewoon een aantal van de belangrijkste specs van een auto terugdraaien en dan doen alsof je neus bloedt...
Europa zou dan in de bres moeten springen om de veel geavanceerdere chinezen af te remmen, maar als ze zo'n experimentele producten blijven afleveren aan klanten gaat dat niet veel zoden aan de dijk zetten...
En dan heb je het over een EV die eigenlijk al vele jaren achterloopt op de concurrenten (100 kWh snelladen).Kenwood960 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:41:
[...]
Je leest dat de Europese autofabrikanten het moeilijk hebben, niet te verwonderen als je sommige berichten leest...
Europa zou dan in de bres moeten springen om de veel geavanceerdere chinezen af te remmen, maar als ze zo'n experimentele producten blijven afleveren aan klanten gaat dat niet veel zoden aan de dijk zetten...
Verder wel een aardige auto op basis van een proefrit.
Iemand ervaring met MBUX Sound Drive?
Is een functie onder Media waarbij je songs kunt laten afspelen en die worden dan beinvloed door je rijstijl, acceleratie, stuurgedrag,...
(Niet te verwarren met Sound Experience)
Is een optie bij Digital Extra's vanaf MBUX 2.6.1 bij auto's die hiervoor geschikt zijn.
Mijn EQE heeft die digitale extra geactiveerd, en ik zie ook MBUX Sound Drive bij Media, maar er willen geen songs laden...
Iemand ervaring mee? Vraag staat ook open naar de garage...
Is een functie onder Media waarbij je songs kunt laten afspelen en die worden dan beinvloed door je rijstijl, acceleratie, stuurgedrag,...
Is een optie bij Digital Extra's vanaf MBUX 2.6.1 bij auto's die hiervoor geschikt zijn.
Mijn EQE heeft die digitale extra geactiveerd, en ik zie ook MBUX Sound Drive bij Media, maar er willen geen songs laden...
Contact opgenomen met de leasemaatschappij.
Geeft aan dat volgens hun systeem er weldegelijk winterbanden bestaan voor mijn auto. Met het advies om contact op te nemen met Profile.
Ben benieuwd.
Geeft aan dat volgens hun systeem er weldegelijk winterbanden bestaan voor mijn auto. Met het advies om contact op te nemen met Profile.
Ben benieuwd.
MBUX Sound Drive is alleen beschikbaar voor een 30-tal liedjes gekozen door Mercedes. Je kunt (zover ik zie) geen eigen liedjes toevoegen. Is leuk om eens gezien te hebben, maar naar een paar keer proberen is het een functie die ik althans niet meer gebruik.
Probleem is dat ik gewoon niets zie van liedjes? Moet de auto die niet downloaden of zo ? Ik zie gewoon een bericht "Inhoud kan niet geladen worden"Appletower schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
MBUX Sound Drive is alleen beschikbaar voor een 30-tal liedjes gekozen door Mercedes. Je kunt (zover ik zie) geen eigen liedjes toevoegen. Is leuk om eens gezien te hebben, maar naar een paar keer proberen is het een functie die ik althans niet meer gebruik.
Je kan ze alleen downloaden als je auto de juiste internetverbinding heeft. Ik had dat kunnen starten door een keer een wifihotspot op de telefoon te starten. Daarna werkt het wel.Infernoken schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]
Probleem is dat ik gewoon niets zie van liedjes? Moet de auto die niet downloaden of zo ? Ik zie gewoon een bericht "Inhoud kan niet geladen worden"
Ik ben nu in gesprek met wagenparkbeheer om de auto in te leveren. Zal wel lastig worden...Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:46:
[...]
Als dit een privéauto was, dan zat ik nu in de rechtbank voor een terugname...
OK... Hier werkt dat niet...Black Sparrow schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:41:
[...]
Je kan ze alleen downloaden als je auto de juiste internetverbinding heeft. Ik had dat kunnen starten door een keer een wifihotspot op de telefoon te starten. Daarna werkt het wel.
WiFi Hotspot van telefoon, WiFi van thuis, Internet via abonnement van de wagen,....
Niets die ervoor zorgt dat de liedjes van MBUX Sound Drive downloaden.
Zal wachten worden op de garage...
Gisteren eens naar de configurator gekeken van de GLC.
Electrische en aandrijfspecs zijn top.
Maar dat ze 'compatibiliteit met 400V laders' als optie verkopen voor 600€ ...
Je wil dat toch niet weg laten, want als je ooit (gaat misschien 3 keer gebeuren in 5 jaar) aan een lader strandt met 5% en dat blijkt een 400V te zijn, dan vervloek je jezelf toch oneindig...
Je wil dat toch niet weg laten, want als je ooit (gaat misschien 3 keer gebeuren in 5 jaar) aan een lader strandt met 5% en dat blijkt een 400V te zijn, dan vervloek je jezelf toch oneindig...
dat zou theoretisch niet mogelijk moeten zijn, want de navigatie brengt je enkel naar 800v snelladers.Tommie12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:55:
Gisteren eens naar de configurator gekeken van de GLC.
Als je je navigatie negeert dan wordt het een ander verhaal inderdaad.
gok dat je pietje aan de lijn hebt gehad die geen verstand heeft van die soort zaken.cacao70 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:12:
Contact opgenomen met de leasemaatschappij.
Ben benieuwd.
Voor de 19" bestaan geen winterbanden met 99 load index.
Je kan er theoretisch 96 LI onder zetten, maar gok dat daar iets mis mee is gegaan en dat daarom mercedes dat niet meer toestaat via officiele kanalen en enkel 99 voorschrijft voor de achterbanden.
Het zijn ca. 50 stukken muziek die door Mercedes zijn geselecteerd, veel van André 3000 en Dance/House maar ook nummers van o.a. Justin Timberlake. Afhankelijk van je rijmode en rijgedrag krijgt de muziek meer of minder lagen en veranderd de dynamiek doorlopend. Je moet dus én van de nummers houden maar het ook leuk vinden om allerlei rare variaties van de muziek te krijgen als je sneller optrekt of van baan wisselt. Heb het 1x aangezet en daarna niet meer, kan me niet boeien. Ben meer van het gebruik van Apple Music met Dolby Atmos geluid, daar word ik wel blij van in mijn EQE.Infernoken schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:18:
Iemand ervaring met MBUX Sound Drive?
Idd, of je stopt eens bij een Tesla lader...genc007 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:45:
[...]
dat zou theoretisch niet mogelijk moeten zijn, want de navigatie brengt je enkel naar 800v snelladers.
Als je je navigatie negeert dan wordt het een ander verhaal inderdaad.
Links op het stuur op het 'huisje' drukken en dan kun je de lay-out kiezen. Zo werkt het in ieder geval in de EQE.Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet.![]()
[Afbeelding]
Hoe heb je rode tellers ingesteld? Mijn display instellingen hebben die optie niet lijkt het.
Op mijn CLA is vandaag update 1.0.2 geïnstalleerd. Verder weinig bijzonders over te melden, auto werkt nog steeds zonder issues bij 3.000 kilometer.