Toon posts:

Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 16:25
Naast de andere merken zoals Tesla, Audi, BMW, Skoda, VW en andere mag natuurlijk ook Mercedes niet ontbreken in het elektrische segment.

Zoals de meesten wel al weten heeft Mercedes hier een sub-categorie voor aangemaakt namelijk de EQ-modellen.

Hieronder een overzicht beginnend bij de "kleinste". Prijzen zal ik er niet bij vermelden omdat deze nogal durft te schommelen.

Mercedes EQA

De EQA is de kleinste van de bende en biedt een kofferruimte van om en bij de 340L.
Qua range schommelt deze tussen de 424 - 527 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" zijn onderstaand opgelijst. Bij elke motorisatie zijn de uitvoeringen "Business Line", "Luxury Line" en "AMG Line" beschikbaar.
  • EQA 250
  • EQA 250+
  • EQA 300 4Matic
  • EQA 350 4Matic

Mercedes EQB

De EQB is de grote broer van de EQA en biedt een kofferruimte van om en bij de 465-495L (afhankelijk van de 7-zits optie).
Qua range zit deze rond de 469 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" zijn onderstaand opgelijst. Bij (bijna) elke motorisatie zijn de uitvoeringen "Business Line", "Luxury Line" en "AMG Line" beschikbaar.
  • EQB 250
  • EQB 250+
  • EQB 300 4Matic
  • EQB 350 4Matic

Mercedes EQC

Gaan we dan nog een trapje hoger op de ladder dan hebben de we EQC. Deze biedt een kofferruimte van om en bij de 500L.
Qua range zit deze rond de 361-411 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" beperkt de EQC zich tot de onderstaande uitvoeringen.
  • EQC 400 4Matic - Luxury Line
  • EQC 400 4Matic - AMGLine

Mercedes EQE

Stappen we dan over naar de paradepaardjes van Mercedes dan komen we eerst uit bij de EQE.
Deze berline biedt een range aan van 659 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" van de EQE zijn de volgende. Bij de "laagste" motorisaties zijn de uitvoeringen "Business Line", "Luxury Line" en "AMG Line" beschikbaar.
  • EQE 300
  • EQE 350
  • EQE 350+
  • EQE 500
  • EQE 43 4MATIC+ AMG
  • EQE 53 4MATIC+ AMG

Mercedes EQS

Uiteindelijk komen we dan bij het top model van Mercedes uit, namelijk de EQS.
Deze berline biedt een range aan van 731 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" van de EQS zijn de volgende. Bij de "laagste" motorisaties zijn de uitvoeringen "Business Line", "Luxury Line" en "AMG Line" beschikbaar.
  • EQS 350 (Stockmodelen - Niet in de cofigurator beschikbaar)
  • EQS 450 4Matic
  • EQS 450+
  • EQS 500 4Matic
  • EQS 580 4Matic
  • EQS 53 4Matic+ AMG

Mercedes EQE SUV

Naast de berline versie van de EQE komt Mercedes ook met een SUV variant van het topmodel.
Deze SUV biedt een range aan van 580 km (WLTP).
Beschikbare "motorisaties" van de EQE SUV zijn de voorlopig nog niet gekend.

Mercedes EQS SUV

Naast de berline versie van de EQS komt Mercedes ook met een SUV variant van het topmodel.
Deze SUV biedt een range aan van 660 km (WLTP) en een kofferruimte van 565-645 L (afhankelijk van de 7-zits optie).
Beschikbare "motorisaties" van de EQS zijn de volgende.
  • EQS SUV 450+ - Luxury Line
  • EQS SUV 450+ - AMG Line
  • EQS SUV 580 4Matic - AMG Line

Mercedes EQV

Om ook bij de busjes een eerste stap te zetten heeft Mercedes de EQV gelanceerd.
Deze heeft een range van 355 km (WLTP) en kan tot 8 personen vervoeren.
Over de beschikbare modellen kan ik weinig zeggen omdat de configurator momenteel niet beschikbaar is. Moest iemand hier wel info over hebben kan ik dit hier later aan toevoegen.

[Voor 6% gewijzigd door Tibs op 19-10-2022 12:02. Reden: Extra modellen.]

• Tibs
Even de spits afbijten.

Zoals reeds gemeld in een ander topic mocht ik van mijn werkgever een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen kiezen.
Keuze ging tussen de Volvo XC40, VW ID4 Pro, Skode Enyaq 80 of de Mercedes EQB 250.

Bij mij, en mijn vrouw, was de keuze redelijk snel gemaakt. Gebaseerd op de mogelijke opties (binnen het budget) en de verschilen in interieur stond de Mercedes bovenaan het lijstje.

Deze werd op 18/07 besteld en heeft een geschatte afleverdatum van eind april 2023.

Voorlopig dus nog even wachten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Goed idee een apart EQ topic..

Wegens de levertijd van de BMW i4 even wat verder gekeken, en uiteindelijk bij de EQE terecht gekomen. Na 3 BMW's was ik duidelijk kaar voor iets anders. In de garage direct een offerte laten maken en een week later besteld in 6/2022, voorlopig staat de levertermijn op 4/2023. Gezien de budget uplift, heb ik niet al teveel extra's meer genomen, bovenop een pakket e lederen zetels..

Volgende week maar eens kijken om alles door te geven zodat ik tijdig een laadpaal in de garage heb.

[Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 27-07-2022 06:33]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mijn vader heeft vorige week een EQC besteld. Privé aanschaf. Zou Q1 2023 geleverd moeten worden.

The best is yet to come

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubenc87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 21:38
Hier in maart een EQB 300 besteld via de werkgever. Net update gekregen dat deze voorlopig nog steeds eind september-begin oktober verwacht wordt 🤞

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51
Ik rij al ruim anderhalf jaar een EQV, naar volle tevredenheid. Wat mij betreft is dit een mooie crossover tussen normale auto en elektrisch. Alleen jammer van dat plastic klepje in de bumper, terwijl er een blindplaat achter de tankdopklep zit.

[Voor 59% gewijzigd door StevenK op 27-07-2022 11:42]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Tibs
Rubenc87 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:39:
Hier in maart een EQB 300 besteld via de werkgever. Net update gekregen dat deze voorlopig nog steeds eind september-begin oktober verwacht wordt 🤞
Top! Ben benieuwd naar je ervaringen ermee.

• Tibs
StevenK schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
Ik rij al ruim anderhalf jaar een EQV, naar volle tevredenheid. Wat mij betreft is dit een mooie crossover tussen normale auto en elektrisch. Alleen jammer van dat plastic klepje in de bumper, terwijl er een blindplaat achter de tankdopklep zit.
Heeft die ook het MBUX systeem? Ik ben daar ook wel wat benieuwd naar omdat ik de Apple Carplay optie niet genomen heb. Vraag me af of het systeem goed werkt met het zoeken naar laadplaatsen op een langere route. Of heb je nog steeds ABRP nodig...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51
Tibs schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Heeft die ook het MBUX systeem? Ik ben daar ook wel wat benieuwd naar omdat ik de Apple Carplay optie niet genomen heb. Vraag me af of het systeem goed werkt met het zoeken naar laadplaatsen op een langere route. Of heb je nog steeds ABRP nodig...
Ja, ook MBUX. helaas geen wireless airplay en ik heb een iPhone met een slechte connector :(

Ik rij er vooral woon-werk mee en gebruik de laadpalennavigatiefunctie eigenlijk nooit, dus kan ik je niet veel over zeggen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Tibs
Ik ben ook eens benieuwd hoe het MBUX systeem het doet ten opzichte van bijvoorbeeld Tesla. In de reviews wordt MBUX als één van de toppers ervaren.

Vooral op het vlak van laadpalen vinden tijdens een lange trip.

• Rubenc87
Wordt de software van de EQ-reeks ook regelmatig bijgewerkt via OTA updates? Of blijft alles gewoon zoals het is op moment van aankoop?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tibs
Rubenc87 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:41:
Wordt de software van de EQ-reeks ook regelmatig bijgewerkt via OTA updates? Of blijft alles gewoon zoals het is op moment van aankoop?
Als ik wat rondzoek kom ik op het volgende:

https://media.mercedes-be...grades-bij-mercedes-benz/

Geen idee hoe dat dan in de praktijk gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vgeldorp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 00:51
Via het werk (Belgie) een nieuwe leasewagen mogen bestellen. Keuze was ICE of EV. PHEV mocht niet.

Keuze gevallen op:
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC Business Solution Luxury, omdat deze meer mocht trekken dan de 250. (1800 kg)
Met opties:
  • Kleur: Roségoud metallic (817)
  • Lederlook ARTICO zwart (JATO101)
  • Panoramaschuifdak (413)
  • Parkeerpakket met 360°-camera (P47)
  • Smartphone-integratiepakket (14U)
  • Trekhaak (550)
  • Rijassistentiepakket zonder PRE-SAFE systeem (PAY)
  • Verkeersbordenassistent (513)
  • Business Solution Premium (DC4)
  • Automatische airconditioning THERMOTRONIC (581)
  • KEYLESS GO-comfortpakket (P17)
  • Draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten (897)
Besteld op 23/11/2021
verwachte leverdatum: week van 14/05/2022
Op 22/02/2022 nieuwe verwachte leverdatum gekregen: week van 14/10/2022.

Volgens de dealer zullen al de opties erop zitten. Enige dat (waarschijnlijk) ontbreekt is de augmented reality. Dit was al niet meer beschikbaar op de besteldatum.

De thuislaadpaal is al geinstalleerd via de lease. Dus hij mag gaan afkomen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tibs
vgeldorp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:44:
Via het werk (Belgie) een nieuwe leasewagen mogen bestellen. Keuze was ICE of EV. PHEV mocht niet.

Keuze gevallen op:
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC Business Solution Luxury, omdat deze meer mocht trekken dan de 250. (1800 kg)
Met opties:
  • Kleur: Roségoud metallic (817)
  • Lederlook ARTICO zwart (JATO101)
  • Panoramaschuifdak (413)
  • Parkeerpakket met 360°-camera (P47)
  • Smartphone-integratiepakket (14U)
  • Trekhaak (550)
  • Rijassistentiepakket zonder PRE-SAFE systeem (PAY)
  • Verkeersbordenassistent (513)
  • Business Solution Premium (DC4)
  • Automatische airconditioning THERMOTRONIC (581)
  • KEYLESS GO-comfortpakket (P17)
  • Draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten (897)
Besteld op 23/11/2021
verwachte leverdatum: week van 14/05/2022
Op 22/02/2022 nieuwe verwachte leverdatum gekregen: week van 14/10/2022.

Volgens de dealer zullen al de opties erop zitten. Enige dat (waarschijnlijk) ontbreekt is de augmented reality. Dit was al niet meer beschikbaar op de besteldatum.

De thuislaadpaal is al geinstalleerd via de lease. Dus hij mag gaan afkomen ;)
Hopelijk mag je er snel achter!
Voorlopig houd ik ook rekening met een levertermijn van 10-12 maanden. Alles wat vroeger is is mooi meegenomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:03
Heb zelf nu al m’n eerste 20.000 km gereden in m’n EQA 250 via werkgever. Inclusief ritten naar Parijs & Frankfurt. Mochten er specifieke vragen zijn, stel ze gerust 😉

@rubenc87 Heb trouwens al keurig een aantal OTA updates ontvangen, gaat allemaal heel soepel. (Firmware & EU-kaart)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 13:59
Ten tijde dat ik moest bestellen konden we de EQA of EQC bestellen. Ben uiteindelijk voor de iX3 HE gegaan (de full option versie).
Nu kunnen we de EQA, EQB of EQE 350+ amg line bestellen |:( .
Aangezien ik geen grote fan ben van SUV’s had ik wss daarvoor gekozen. Gelukkig kost het allemaal geen drol :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tibs
Vind het wel nog steeds jammer dat de deurstijlen zichtbaar zijn in het interieur bij de EQB en waarschijnlijk ook EQA? Bij mijn Volvo V60 is dit mooi afgewerkt. Gelukkig hebben we voor zwart gekozen waardoor het niet echt zal opvallen.

Voor een auto van +60k€ mag dat toch wel beter vind ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 00:26
Mehmeeeh schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:20:
Heb zelf nu al m’n eerste 20.000 km gereden in m’n EQA 250 via werkgever. Inclusief ritten naar Parijs & Frankfurt. Mochten er specifieke vragen zijn, stel ze gerust 😉

@rubenc87 Heb trouwens al keurig een aantal OTA updates ontvangen, gaat allemaal heel soepel. (Firmware & EU-kaart)
Hoe zit het wat met de betrouwbaarheid van alles? Momenteel al lang aan het wachten op een Skoda Enyaq IV80, maar er is potentieel een jobhop op komst en ga ik opnieuw een auto mogen bestellen.
En bij Skoda/VW loopt er toch wel het een en ander spaak, al lijkt er serieuze verbeteringen te zijn met hun laatste software update.

En de EQA 250+ loaded met opties lijkt me wel nog iets, omdat daar het bereik wel nog wat lijkt mee te vallen (ik ben een veelrijder met niet altijd optie om te laden op plaatsen waar ik moet zijn).

En heb je toevallig kinderen? De binnenruimte zou heel misschien nog een afknapper kunnen zijn.
Ik hoop het niet, want ik vind die EQA echt wel een mooie wagen.
En hopelijk valt de levertermijn wel wat mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Laatst online: 16:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Nu paar maanden overgestapt van een P90DL model X naar een EQC, voornaamste reden was dat de X echt te groot is in Nederland en zorgen voor de kosten als hij uit de garantie kwam. In kunnen ruilen voor een hele mooie prijs bij de Mercedes dealer voor een EQC met alle opties en maar 16k op de teller en tot nu toe zeer tevreden. Bouwkwaliteit is echt veel beter dan de model X en kwa rijstijl past het ook beter bij hoe ik rij. Enige nadeel is dat je echt rustig over drempels moet omdat hij anders de drempel raakt, maar dat is inmiddels gewent en bekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 11:11

911GT2

en blazen maar!

Ik heb vorige week een offerte laten maken voor een EQC omdat een EQE net te duur werd. Ik krijg een levertijd van meer dan 12 maanden te horen.

Zen er speciale opties waardoor dit langer is of is dit altijd zo lang?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:23

Hari-Bo

F5 addict

Ik rij sinds juli vorig jaar een EQA 250 Business Solution Luxury naar tevredenheid. Daarvoor had ik de S205 C160 station vooral qua kofferbak ruimte ging ik achteruit maar het verschil van bijtelling maakte dat snel goed :) Plus het is enkel met vakantie een uitdaging, maar ook weer gemakkelijk opgelost met een trekhaak koffer.

Na de eerste km's toch de bekende sprintjes uitproberen want elektrisch rij ik voornamelijk in de standaard rijstand met een + voor het regenereren en om met 1 pedaal te rijden. Qua bereik komt deze overeen met de WLTP test en zit in de zomermaanden op 435 km actieradius en richting het nulpunt qua buitentemperatuur gaat deze richting 320km.

Qua rijgedrag en comfort komt het redelijk overheen met de C klasse maar je merkt toch een verschil in segment qua wegligging/vering/materiaal keuze dan is de C toch meer een rijders auto waarbij de EQA meer naar het sportieve neigt.

De achterbank is de vloer verhoogd ivm plek voor de accu. Mijn kinderen zijn nu 5 en 4 maar ondervinden hier geen hinder aan. Maar voor volwassene zit je iets verhoogd wat met lange ritten niet ideaal is. Maar om de 2/3 uur zal je toch een stop maken om de EQA bij te laden en dan kan je direct de benen ook weer strekken.

Inmiddels al 20k aan kilometers gemaakt en 1 probleem gehad met de elektronische inklapbare trekhaak welke niet meer functioneerde, dit is in de garage verholpen met het vervangen van een schakelaar.
De OTA updates worden ook probleemloos doorgevoerd en nog geen software matige issues meegemaakt. En de Mercedes Me app werkt ook goed en geen problemen met verbinding richting de auto.

Al met al enorm tevreden met deze auto en doet wat het moet doen. Voor de leuke ritjes heb ik mijn W123 :P

[Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 31-07-2022 19:42]

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:03
Bedankt voor het beantwoorden van de verschillende vragen Hari-Bo, herken me in alles!

• Tibs
@Hari-Bo Ik vraag mij nog af hoe het zit met de navigatie bij langere ritten (bvb. Naar Zuid-Frankrijk of Oostenrijk). Gebruik je hiervoor de Mercedes of maak je gebruik van Waze of Google of ABRP?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:23

Hari-Bo

F5 addict

@Tibs Ik gebruik de navigatie van MB zelf met langere ritten, deze plant zelf geschikte laad momenten en combineert deze in de route. Hoef ik zelf enkel op de weg te letten :p

Zodra je een aanhanger gekoppeld hebt dan krijg je ook meteen de melding om routes te optimaliseren voor aanhangers. Ook handig.

[Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 01-08-2022 08:55]

• tarnished
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-01 20:56
Hi

Heb momenteel ook een EQB 250 AMG Line besteld dus ben volop hier aan het volgen voor de leverdata. Momenteel is de datum nog niet bekend, maar zal de post updaten eens ik hem weet. Hopelijk hebben andere er dan iets aan :)
Ik hoop zoals vele dat het binnen een jaar is natuurlijk!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 14:01
Ik heb begin april een Mercedes EQB 250 besteld, en de productiedatum zou week 30 zijn volgens de dealer. dus ik verwacht hem over 3 weken bij de dealer.

Echter, de leasemaatschapij geeft aan dat hij pas week 46 aan mij geleverd gaat worden. Ondertussen heb ik ook nog gesteggel/vertraging mbt de laadpunt bij mij thuis, ik verwacht op dit moment niet dat deze er over 3-4 weken geinstalleerd zal zijn.

Ik wacht rustig af en ga wel zien wanneer hij geleverd wordt.

Advanced sheep-counting strategies

• Engineer Stewie
911GT2 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:41:
Ik heb vorige week een offerte laten maken voor een EQC omdat een EQE net te duur werd. Ik krijg een levertijd van meer dan 12 maanden te horen.

Zen er speciale opties waardoor dit langer is of is dit altijd zo lang?
Het kan aan bepaalde opties liggen, maar meestal geeft de dealer dat dan wel aan.
Langer als 12 maanden zal het ook niet worden want mid 2023 stopt Mercedes met de productie van de EQC.

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Engineer Stewie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Het kan aan bepaalde opties liggen, maar meestal geeft de dealer dat dan wel aan.
Langer als 12 maanden zal het ook niet worden want mid 2023 stopt Mercedes met de productie van de EQC.
Oh dat is al best snel. Daar had ik niet op gerekend.

• Engineer Stewie
911GT2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Oh dat is al best snel. Daar had ik niet op gerekend.
Is al van 2019 op de markt en de GLC is net vernieuwd... Productie stopt op 3 Mei 2023

https://www.carexpert.com...ion-ending-in-2023-report
https://sasatimes.com/int...-2023-electric-vehicle-2/

Het is nooit een echte hoogvlieger in sales geweest. Heb eind vorig jaar ook voor de keuze gestaan en buiten de specs had die weinig voordelen tov de iX3 die ik uiteindelijk gekozen heb.
Moet eerlijk bekennen dat het uiterlijk voor mij persoonlijk ook geen hoogvlieger is, de iX3 ook niet maar beter dan de EQC bvb.

[Voor 57% gewijzigd door Engineer Stewie op 03-08-2022 15:41]

• Liviaa
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-09-2022
Engineer Stewie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Ik heb even gegoogled en kan niks vinden. Waar heb je gevonden dat Mercedes mid 2023 stopt met de productie van de EQC?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mijn dealer vertelde mij dat in juni al. Bestellen kon maar hij kon niet beloven dat hij nog gemaakt zou worden.

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Engineer Stewie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Is al van 2019 op de markt en de GLC is net vernieuwd... Productie stopt op 3 Mei 2023

https://www.carexpert.com...ion-ending-in-2023-report
https://sasatimes.com/int...-2023-electric-vehicle-2/

Het is nooit een echte hoogvlieger in sales geweest. Heb eind vorig jaar ook voor de keuze gestaan en buiten de specs had die weinig voordelen tov de iX3 die ik uiteindelijk gekozen heb.
Moet eerlijk bekennen dat het uiterlijk voor mij persoonlijk ook geen hoogvlieger is, de iX3 ook niet maar beter dan de EQC bvb.
Ik probeer wel eens een BMW en steevast hebben de verkopers het daar over ‘dikke BMW’s’. Dan ben ik wel klaar.
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:44:
Mijn dealer vertelde mij dat in juni al. Bestellen kon maar hij kon niet beloven dat hij nog gemaakt zou worden.
Wel gek dat er dus veel vraag naar is. Maar dat men wel stopt.

[Voor 14% gewijzigd door 911GT2 op 03-08-2022 17:20]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Is het model niet gewoon aan het eind van de productie cycle? Misschien willen ze capaciteit vrijmaken voor een nieuw model wat meer winst oplevert?

• Engineer Stewie
911GT2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:19:

Ik probeer wel eens een BMW en steevast hebben de verkopers het daar over ‘dikke BMW’s’. Dan ben ik wel klaar.
Ik kies een auto op gevoel, rijkwaliteiten, specs, uiterlijk en opties en luister niet naar verkooppraatjes.
Een deel is subjectief, een deel kan je objectief meten. Ik ga een 4-tal wagens testrijden en bestel dan gewoon vanachter mijn scherm.

Geen van beide auto's is slecht en wat je kiest is gewoon waar je voorkeur ligt. In mijn geval waren het de opties die het hem deden, de iX3 was nu eenmaal full option.

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:35:
Is het model niet gewoon aan het eind van de productie cycle? Misschien willen ze capaciteit vrijmaken voor een nieuw model wat meer winst oplevert?
Poh, de EQC wordt in dit topic steeds minder interessant. :D Ik ga toch ook maar eens rijden met de EV6 GT scheelt 350 euro per maand.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

De EQE is wel een beest 😁

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Dat vond ik wel meevallen, de ruimte binnenin en de styling van buiten vond ik niet bijzonder indrukwekkend. Daarnaast is hij te hoog om een mooie sedan te zijn.

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Vandaag nogmaals met de enyaq Coupé RS gereden en ik heb besloten om 300 euro per maand in mijn zak te steken en de EQC te laten schieten. Voornamelijk voor de prijs, maar. ook omdat de EQC toch wat gedateerd aan voelt. En niet heel onbelangrijk mijn dealer reageerde niet meer op mijn vragen over levertijd of end of life.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23
Wie weet of er in de eqv de 12v aansluiting permanent gevoed kan worden? Ik heb een cmaperbusje met een elektrische koelbox achterin maar die gaat regelmatig voor langere tijd uit. Gevolg is dat voedsel bederft. In de handleiding staat niets over de 12v gebruik beschreven.

• Vaevictis_
StevenK schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
@StevenK Geweldige bus, vind hem erg goed rijden. Alleen is dit mijn eerste Mercedes vind het wel een tegenvaller dat alles optioneel is zoals Android auto en complete navigatie. Voor deze prijs en premium merk/uitvoering hoort dit standaard te zijn.

Anoniem: 478829

Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:43:
Wie weet of er in de eqv de 12v aansluiting permanent gevoed kan worden? Ik heb een cmaperbusje met een elektrische koelbox achterin maar die gaat regelmatig voor langere tijd uit. Gevolg is dat voedsel bederft. In de handleiding staat niets over de 12v gebruik beschreven.
Nee geen stroom tenzij contact op staat. Kun je wel oplossen met een ecoflow river die dan gaat laden tijdens het rijden

• Vaevictis_
Anoniem: 478829 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Nee geen stroom tenzij contact op staat. Kun je wel oplossen met een ecoflow river die dan gaat laden tijdens het rijden
Ik zie dat de electrische koelbox wel stroom krijgt met sleutel in het contact. Staat dus niet aan. Maar koelbox lijkt ook niet te koelen.

Als je gewoon deur opent gaat dash en display aan maar heb je nog geen 12V op de stekkers. Mogelijks wel op de usb c vooraan maar dan is auto dus ook al ontgrendeld plus wrs timeout.

Als je sleutel in steekt geen verschil met vorige situatie.

Als je sleutel naar eerste positie omzet krijg je radio en 12V.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 00:26
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

@StevenK Geweldige bus, vind hem erg goed rijden. Alleen is dit mijn eerste Mercedes vind het wel een tegenvaller dat alles optioneel is zoals Android auto en complete navigatie. Voor deze prijs en premium merk/uitvoering hoort dit standaard te zijn.
Ter info, maar bij de premium merken is het vrij normaal dat je standaard bijna niets krijgt.

• Dean Martin
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Dat is bij BMW en Audi nog een paar gradaties erger ;) . Voordeel: het went dat ze zo werken ;)

The best is yet to come

• Vaevictis_
Dean Martin schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is bij BMW en Audi nog een paar gradaties erger ;) . Voordeel: het went dat ze zo werken ;)
Had het gelezen bij BMW stoelverwarming of stuurverwarming met maandelijks abonnement van een paar euro. Belachelijk zou ik nooit doen. Zeker voor iets wat softwarematig aangezet kan worden.

• Vaevictis_
Dean Martin schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ik kreeg de auto afgeleverd zonder krik of banden reparatieset of bandenpomp, schuim en geen gele hesjes. Vind dit echt niet kunnen. Heeft me een dag gekost om band gerepareerd te krijgen in Frankrijk op de camping. Dit is gewoon onveilig.

• Dean Martin
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Had het gelezen bij BMW stoelverwarming of stuurverwarming met maandelijks abonnement van een paar euro. Belachelijk zou ik nooit doen. Zeker voor iets wat softwarematig aangezet kan worden.
Ja, die kun je ook afkopen.

The best is yet to come

Vaevictis_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Ik kreeg de auto afgeleverd zonder krik of banden reparatieset of bandenpomp, schuim en geen gele hesjes. Vind dit echt niet kunnen. Heeft me een dag gekost om band gerepareerd te krijgen in Frankrijk op de camping. Dit is gewoon onveilig.
Ik vind op reis gaan zonder eerst te kijken wat je voor materiaal in de auto hebt echt niet kunnen. Totaal onveilig zelfs. En zo vinden we allemaal wel wat.

Op de EQV kun je nog een volwaardig reservewiel onderaan de auto als optie aanvinken.

Maar het is inderdaad wel een sport bij bepaalde merken, voornamelijk de duitse, om zoveel mogelijk in opties te verwerken. Bij 't bestellen van een Porsche van > 100k moet je ook nog de stoelverwarming of elektrisch inklapbare spiegels afzonderlijk aanvinken.

Dan heb ik ook liever hoe ze 't bij Volvo of polestar of Hyundai doen. Een paar uitvoeringen en je kiest gewoon de kleur en de wielen.

• Vaevictis_
Anoniem: 478829 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Ik vind op reis gaan zonder eerst te kijken wat je voor materiaal in de auto hebt echt niet kunnen. Totaal onveilig zelfs. En zo vinden we allemaal wel wat.
Het is geen mening maar een verplichting om auto met reserve wiel of schuim en hesjes af te leveren. Dus hierover mag ik best verontwaardigd zijn. Dit is een safety issue. :(

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-05 10:55
Iemand een idee over de levertermijn van de EQE, en meerbepaald de ‘nieuwe’ Business edition? Via lease (15% fleetkorting) aantrekkelijker geprijsd dan de i4 & iX1 (andere optie)

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

mathske1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:10:
Iemand een idee over de levertermijn van de EQE, en meerbepaald de ‘nieuwe’ Business edition? Via lease (15% fleetkorting) aantrekkelijker geprijsd dan de i4 & iX1 (andere optie)
Ik ga zaterdag een EQE testrijden en ga dan de vraag stellen. Zal hier laten weten wat ik te horen krijg (ter info, zal specifiek voor België zijn). Ondanks dat ik op het punt sta/stond om een i4 te bestellen, lijkt een EQE nu toch een reële optie, zeker met de 300 business line die nu wél binnen leasebudget valt.

Voor degenen die al met een EQE gereden hebben, wat zijn jullie indrukken?

Ik ben een beetje ongerust over het hoge gewicht enerzijds (zeker vs een i4 bvb die ondanks zijn gewicht, 600-700kg minder dan de EQE!, toch nog erg vlot rijdt en stuurt), maar ben anderzijds erg nieuwsgierig naar het comfort.

• Tibs
Church of Noise schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Ik ga zaterdag een EQE testrijden en ga dan de vraag stellen. Zal hier laten weten wat ik te horen krijg (ter info, zal specifiek voor België zijn). Ondanks dat ik op het punt sta/stond om een i4 te bestellen, lijkt een EQE nu toch een reële optie, zeker met de 300 business line die nu wél binnen leasebudget valt.

Voor degenen die al met een EQE gereden hebben, wat zijn jullie indrukken?

Ik ben een beetje ongerust over het hoge gewicht enerzijds (zeker vs een i4 bvb die ondanks zijn gewicht, 600-700kg minder dan de EQE!, toch nog erg vlot rijdt en stuurt), maar ben anderzijds erg nieuwsgierig naar het comfort.
Neef van mijn vrouw heeft sinds kort een EQE en is er zeer tevreden over. Ik zie hem zondag en zal dan eens wat specifiekere vragen stellen en misschien eens "testrijden" :P

Ik las in het i4 topic dat de levertermijn van een BMW de pan aan het uit swingen zijn, vooral in Belgie dan. Misschien kan dit ook een reden zijn om voor een Merc te kiezen?

• Church of Noise

Church of Noise

Dank @Tibs !
En idd, het lijkt zeker een goed idee om te testrijden, in the name of science :)

Inderdaad, levertijden zijn lang (minder een issue voor mij persoonlijk), maar ook veel opties zijn niet meer beschikbaar. Voorheen kon ik dus een erg leuk uitgeruste i4 nemen (M sport pakket, HK audio, Digital Assistant Pack Professional - we doen regelmatige lange afstand naar familie), maar DAPP en misschien ook HK vallen nu dus weg. Anderzijds is er nu de EQE300, en de business line valt binnen budget. Qua uitrusting heeft die ook geen speciale audio of adaptieve cruise control, maar nu komt die dus in de vergelijking met een i4 die dat ook niet heeft.

Voor mij specifiek wordt de EQE dus plots een reële mogelijkheid, waar dat voorheen niet zo was.

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 07:27
Sinds 1 week heb ik een eqc via lease. Moet nog veel uitzoeken, want 1e electrische auto.

Verbruik gemiddeld 20kw. Als ik niet op snelweg rijd en ik kan veel recupereren dan red ik de 15 kw wel. Natuurlijk nog maar 300 km gereden, maar dit is volgens mij wel in lijn met het gebruikelijke.

Weet iemand toevallig:

-of cruise controle ook zonder het adaptieve gedeelte te gebruiken is? Boekje lijkt te zeggen dat dat kan als ik esp uitschakel maar dat klopt niet.
-Waarom de achterklep soms opengaat als ik de oplaadkabel van de auto loskoppel, en soms niet?
-weet iemand wat dynamic select precies doet? Ik snap dat luchtvering achteras etc word aangepast, maar wat doen de afzonderlijke modi nu exact?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• Tibs
Shao Kahn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:06:

-Waarom de achterklep soms opengaat als ik de oplaadkabel van de auto loskoppel, en soms niet?
Proficiat met je auto!

De wagen is vooruitziend, je moet die kabel ergens opbergen é. :+
Just kidding.

Misschien wordt de sleutel op dat moment toevallig geactiveerd? Of de automatische opening aan de achterbumper (door de kabel)?

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 07:27
Tibs schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Proficiat met je auto!

De wagen is vooruitziend, je moet die kabel ergens opbergen é. :+
Just kidding.

Misschien wordt de sleutel op dat moment toevallig geactiveerd? Of de automatische opening aan de achterbumper (door de kabel)?
Nuja, ik was de 1e keer gigantisch positief verbaasd dat ze daar aan gedacht hadden. Op zich superlogisch, je koppelt dat ding los en je legt hem 99/100 achterin. maar daarna gebeurde het niet meer dus tja, geen idee.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• Church of Noise

Church of Noise

mathske1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:10:
Zoals beloofd een update: auto die nu besteld wordt, zou uitgeleverd worden in februari-maart al!

Daarnaast: gisteren testrit met een EQE350+ zonder sturende achteras, wel met luchtvering (die kan op een 300 business line niet), en ben érg onder de indruk.
Hoewel ik altijd een voorkeur heb gehad voor de snedigheid van BMW (en als gevolg wel al een aantal BMWs heb gehad maar nooit een Mercedes), vond ik de manier waarop de EQE rijdt geweldig. Voelt aan als een luxe auto, maar op een manier dat je toch niet volledig gedeconnecteerd bent. Volgens de verkoper (ja natuurlijk) zou de versie zonder luchtvering even goed zijn qua comfort.
Je voelt wel dat het echt een zware auto is, maar op de een of andere manier voelt ie niet te log aan.
Ik kan me ook voorstellen dat je er makkelijk lange afstanden mee kan doen, zo comfortabel is ie.

Enige - beperkte - minpunt voor mij nu is dat bvb een pano dak en de multifunctionele telefonie er nog bij kunnen in het budget, maar eigenlijk zou ik die liever opgeven ten voordele van adaptieve cruise control en het akoestisch pakket. Op zich geen ramp...

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dan heb jij hem veel sneller dan ik: juni besteld,april volgend jaar geleverd. Waar heb je besteld?

• Church of Noise

Church of Noise

Nog niet besteld, was indicatie die ik kreeg van de verkoper. Dus misschien met een korrel zout te nemen...

Wat ik ook nog wou meegeven: ik heb een tijd terug een EQC getest ook, en die rijdt he-le-maal anders dan de EQE. Ik had de EQC ter beschikking voor 2u, en heb 'm na 30 min teruggebracht want ik was echt geen fan van het rijgedrag (voor alle duidelijkheid: is een kwestie van smaak, niet van kwaliteit). Het interieur en exterieur vind ik overigens echt wel leuk aan de EQC.
Daarom ook was ik zo nieuwsgierig vooraf en positief verrast tijdens/na de testrit met de EQE. Helemaal anders.

[Voor 69% gewijzigd door Church of Noise op 28-08-2022 12:08]

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-05 10:55
Church of Noise schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Zoals beloofd een update: auto die nu besteld wordt, zou uitgeleverd worden in februari-maart al!

Daarnaast: gisteren testrit met een EQE350+ zonder sturende achteras, wel met luchtvering (die kan op een 300 business line niet), en ben érg onder de indruk.
Hoewel ik altijd een voorkeur heb gehad voor de snedigheid van BMW (en als gevolg wel al een aantal BMWs heb gehad maar nooit een Mercedes), vond ik de manier waarop de EQE rijdt geweldig. Voelt aan als een luxe auto, maar op een manier dat je toch niet volledig gedeconnecteerd bent. Volgens de verkoper (ja natuurlijk) zou de versie zonder luchtvering even goed zijn qua comfort.
Je voelt wel dat het echt een zware auto is, maar op de een of andere manier voelt ie niet te log aan.
Ik kan me ook voorstellen dat je er makkelijk lange afstanden mee kan doen, zo comfortabel is ie.

Enige - beperkte - minpunt voor mij nu is dat bvb een pano dak en de multifunctionele telefonie er nog bij kunnen in het budget, maar eigenlijk zou ik die liever opgeven ten voordele van adaptieve cruise control en het akoestisch pakket. Op zich geen ramp...
bedankt voor de update, zelf ook uit België dus dat zit mee! Zelf ook ondertussen een testrit met de 350+ gemaakt, en ook overtuigd. Nu voor mij is elke EV een upgrade tov mijn Opel Astra Sports Tourer :D In juni een simulatie gemaakt & toen zou de 350 Luxury Line net wel/net niet binnen budget vallen. Met de 300 Business Line helemaal geen probleem. Enige nadeel, ik moet nog even wachten eer ik kan bestellen, hopelijk vallen de levertijden dan ook nog mee. Laat zeker weten of je besteld hebt, ben ook benieuwd naar de kleur die je zou kiezen. Ik zou alvast voor één van de 2 grijze opties gaan, in combinatie met de zwarte velgen wel mooi denk ik.

• Tibs
Iemand al een update over een levering?

Ik heb deze week geinformeerd maar de dealer wacht op een ordernummer van de fabriek.
Binnen 2 weekjes eens opnieuw polsen.

• BrammeS
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe EQB250 Luxury Line opgehaald. :*) _/-\o_ 8)

Ik had destijds een proefrit gemaakt in de 350 dus even afwachten hoe dit zou gaan rijden, ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Het rijdt lekker vlot vergelijkbaar met mijn vorige auto, en ik vind hem een stuk comfortabeler rijden.

Qua ruimte vind ik de kofferbak en bergruimte in de auto tegenvallen, en ik vind het een gemiste kans dat ze onder de motorkap geen bergruimte hebben gemaakt.

• Tibs
Even een vraagje voor de EQB 250 rijders.

Als ik nu in de configurator kijk zie ik een DC laadvermogen van 170kW? In mijn offerte van juni 2022 stond dit ook zo. Maar in de review op youtube zie ik steeds dat het laadvermogen ongeveer 100kW is?

Wat is jullie ervaring met snelladen?

• BrammeS
Tibs schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:

Als ik nu in de configurator kijk zie ik een DC laadvermogen van 170kW? In mijn offerte van juni 2022 stond dit ook zo. Maar in de review op youtube zie ik steeds dat het laadvermogen ongeveer 100kW is?

Wellicht een geupdate versie van de EQB, naar mijn weten kan die van mij max 100kW. Ik heb hem eigenlijk nog niet hoeven snelladen. Wel een keer getest bij een pompstation toen ik ff een bakkie koffie ging halen, van 85 naar 90% en toen haalde hij max 35kW, maar dat leek me niet gek aangezien ik nog ruim boven de 80% zat.

• Tibs
BrammeS schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:37:
[...]

Wellicht een geupdate versie van de EQB, naar mijn weten kan die van mij max 100kW. Ik heb hem eigenlijk nog niet hoeven snelladen. Wel een keer getest bij een pompstation toen ik ff een bakkie koffie ging halen, van 85 naar 90% en toen haalde hij max 35kW, maar dat leek me niet gek aangezien ik nog ruim boven de 80% zat.
Dealer geeft aan dat er nu tot 170 kW kan geladen worden. Geen limiet van 100kW bij snelladen. Dat zou willen zeggen dat deze sneller is dan de ID.4 (125kW) en de Enyaq (150kW).

• vgeldorp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 00:51
Vandaag bericht van dealer, vermoedelijke leverdatum EQA is weer verschoven van 14 oktober naar december.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:48
Tibs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:40:
[...]

Dealer geeft aan dat er nu tot 170 kW kan geladen worden. Geen limiet van 100kW bij snelladen. Dat zou willen zeggen dat deze sneller is dan de ID.4 (125kW) en de Enyaq (150kW).
De maximale snelheid zegt niet alles natuurlijk. Alles zal afhangen van de curve. Een E-Tron heeft "maar" max 150kW maar is sneller dan menig andere auto die een hogere piek heeft. Die E-Tron is bijvoorbeeld ook sneller dan de MB EQS die ook 170kW als piek heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 30-09-2022 14:01]

• Tibs
vgeldorp schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:53:
Vandaag bericht van dealer, vermoedelijke leverdatum EQA is weer verschoven van 14 oktober naar december.
Dat is stom... Hopelijk is hij er snel!

• Dean Martin
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:00:
[...]

De maximale snelheid zegt niet alles natuurlijk. Alles zal afhangen van de curve. Een E-Tron heeft "maar" max 150kW maar is sneller dan menig andere auto die een hogere piek heeft. Die E-Tron is bijvoorbeeld ook sneller dan de MB EQS die ook 170kW als piek heeft.
Eens. Mijn e-tron houdt dat ook telkens vast tot 80% om dan langzaam af te zakken. Dat is een ideale curve mijns inziens. Al is sneller en langer altijd beter natuurlijk.

The best is yet to come

• Tibs
Dean Martin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:52:
[...]

Eens. Mijn e-tron houdt dat ook telkens vast tot 80% om dan langzaam af te zakken. Dat is een ideale curve mijns inziens. Al is sneller en langer altijd beter natuurlijk.
Die van de EQB is ook redelijk plat. Maar als je het vergelijkt met de E-tron is het natuurlijk niet te vergelijken. Deze toont wel nog steeds de max op 100-110 kW?

[Voor 13% gewijzigd door Tibs op 30-09-2022 15:05]

• Tourer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
Hier ook bezig met vergelijken voor lease wagen werk. Mag geen PHEV zijn, dus alleen keuze tussen diesel en BEV. Jaarlijks toch een 40k km af te leggen, waarvan de meeste toch op de autostrade - dagelijks een 200km gemiddeld. Ik twijfel tussen een Tesla Y Long Range en de Mercedes EQC. Toegegeven, de Tesla vind ik een gedrocht in vergelijking met de EQC. Daarentegen heeft Tesla Y zowel op vlak van interieur en kofferruimte veel meer te bieden, al zeker voor een gezin met 3 kinderen. Ook de actieradius is stukken beter dan de EQC.
Maar iets in mij zegt dat de EQC mss ook wel aan mijn noden kan voldoen wat betreft ruimte en actieradius. Uiteraard is dit een keuze die ikzelf moet maken, en de vrouw ;-) . Maar indien jullie advies willen/kunnen geven, meer dan welkom.

• Church of Noise

Church of Noise

@Tourer , ik vermoed dat de EQC van dezelfde generatie is als de BMW iX3, en dat is ondertussen toch een generatie ouder dan de huidige modellen (EQE, BMW i4 etc).
Dit uit zich inderdaad in een kortere range o.a.

Anderzijds is het een comfortabele auto die er (maar dat is persoonlijk) goed uit ziet.

Actieradius speelt pas mee voor de gevallen waar je een grotere afstand dan +- 70-80% van je actieradius op minder dan 1 dag doet. Vermoedelijk is de 200km dagelijk net binnen die range (en kan je tussenin misschien ook nog bijladen?).

Tesla is voor mij (opnieuw persoonlijk) geen optie, gewoon omwille van de stijl en het wat 'sobere' interieur.

My 2 cents, zeker geen absolute waarheid :)

Tip: ga eens met de mogelijke kandidaten testrijden, op dezelfde dag en misschien zelfs net na elkaar als dat kan. Dat gaat je een duidelijk gevoel geven en de mogelijkheid om ze te vergelijken. Dat is waarschijnlijk betrouwbaarder dan wat internethelden die je hun opinie geven :) (en voeg misschien de iX3 toe aan je lijstje)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Met dat budget, kan je geen eqe nemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tourer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
Eqe is een lager model, ik ben een SUV gewoon en vindt dit comfortabeler ifv langere ritten. Ik begrijp wat je bedoelt met het sobere interieur van Tesla, maar het biedt wel meer ruimte, vooral koffer. Testrit zal meer klaarheid brengen, hoop ik:)

• Church of Noise

Church of Noise

Ik ben akkoord met @Yalopa , zeker eens mee rijden.
(voor de volledigheid: ik rijd nu met een Jaguar F-Pace en was erg overtuigd na de testrit met de EQE).

• Tibs
Goed nieuws voor iemand die een EQA250 in bestelling staan heeft. Mercedes voert kosteloos een upgrade naar de 250+ uit vanaf oktober 2022.

Hopelijk doen ze dat voor mijn EQB ook :P

Bron: https://mbpassion.de/2022...50-modell-in-eqa-250-aus/

• Fawe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 13:40
Tibs schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:

In mijn offerte staat iets soortgelijk. Vraag gesteld aan de garage en (de verkoper) bevestigde dit. Echter nooit ergens een press release gevonden. Wat wel zo was bij de 11kw level 1 charge update. Dus ik verwacht dat het toch gewoon 100Kw gaat blijken.

Iemand die wel ergens bevestiging heeft gevonden (aka niet via een verkoper die mogelijk snel is om te bevestigen)

• Rubenc87
Rubenc87 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:39:
Volgende woensdag eindelijk aflevermoment gepland 👍

• Tibs
Dat is mooi op planning. 7-8 maand levertermijn is mooi!
Veel plezier ermee.

Foto is altijd welkom :P

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Eind november mag ik mijn EQE ophalen, eind juni besteld. (Wellicht een maand lang leasemaatschappij vertraging)

• Tibs
Enkele aanpassingen aan de huidige modellen van de EQA en EQB.

Zo wordt nu ook de EQB 250+ leverbaar.

Meer details:

https://mbpassion.de/2022...b-eqb-250-nun-bestellbar/

• Ray78
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-12-2022
Heb afgelopen Maart een EQB300 AMG line besteld met oa het Premium pakket, Panorama dak, 360 parkeerpakket, Nightpakket en Presafe rijsasstientiepakket met verkeersborden herkenning . Baalde een beetje dat Augmented reality toen toen beschikbaar was om te bestellen. Nu zie ik in de configurator dat Augmented Reality standaard in het Premium pakket zit. Auto staat op dit moment voor productie datum 9 december. Ben benieuwd of ik het "oude" premium pakket krijg ten tijd evan bestellen of het "nieuwe" premium pakket die nu in de configurator staat. Iemand hier ervaring mee?

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Ray78 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:22:
Heb afgelopen Maart een EQB300 AMG line besteld met oa het Premium pakket, Panorama dak, 360 parkeerpakket, Nightpakket en Presafe rijsasstientiepakket met verkeersborden herkenning . Baalde een beetje dat Augmented reality toen toen beschikbaar was om te bestellen. Nu zie ik in de configurator dat Augmented Reality standaard in het Premium pakket zit. Auto staat op dit moment voor productie datum 9 december. Ben benieuwd of ik het "oude" premium pakket krijg ten tijd evan bestellen of het "nieuwe" premium pakket die nu in de configurator staat. Iemand hier ervaring mee?
Meestal behoud een auto die al langer in bestelling staat zijn uitvoering, dus met het pakket die destijds besteld is. Echter wil de fabriek soms ook wel een opties die eerder niet leverbaar waren alsnog toevoegen. Je dealer kan precies zien of dit gebeurt is of niet. Als de auto nog wijzigbaar is, wat ik betwijfel gezien de productie datum, zouden ze ook nog het nieuwe pakket i.p.v. het huidige pakket kunnen toevoegen.

Het kan wel zijn dat dit dan een meerprijs tot gevolg heeft, in geval van lease moet dan eerst de leasemij. toestemming geven etc.

• MekkerSchaap
Tourer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:03:
Hier ook bezig met vergelijken voor lease wagen werk. Mag geen PHEV zijn, dus alleen keuze tussen diesel en BEV. Jaarlijks toch een 40k km af te leggen, waarvan de meeste toch op de autostrade - dagelijks een 200km gemiddeld. Ik twijfel tussen een Tesla Y Long Range en de Mercedes EQC. Toegegeven, de Tesla vind ik een gedrocht in vergelijking met de EQC. Daarentegen heeft Tesla Y zowel op vlak van interieur en kofferruimte veel meer te bieden, al zeker voor een gezin met 3 kinderen. Ook de actieradius is stukken beter dan de EQC.
Maar iets in mij zegt dat de EQC mss ook wel aan mijn noden kan voldoen wat betreft ruimte en actieradius. Uiteraard is dit een keuze die ikzelf moet maken, en de vrouw ;-) . Maar indien jullie advies willen/kunnen geven, meer dan welkom.
Hou er wel rekening mee dat de EQC volgens mij uit productie gaat ergens halverwege dit jaar.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:00
Ik ben in de situatie dat ik een nieuwe leaseauto mag kiezen en de EQB 250 AMG line staat heel hoog op het lijstje.
Wat zijn op dit moment de levertijden? Moet ik rekening houden met meer dan een jaar of is het te overzien met levertijden onder de 9maanden?

• MekkerSchaap
Sincere1983 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:11:
Ik ben in de situatie dat ik een nieuwe leaseauto mag kiezen en de EQB 250 AMG line staat heel hoog op het lijstje.
Wat zijn op dit moment de levertijden? Moet ik rekening houden met meer dan een jaar of is het te overzien met levertijden onder de 9maanden?
Hangt van je dealer af, elke dealer krijgt per kwartaal een x aantal auto’s. Ik zou rekening houden met een maand of 8 a 9. Maar … dat is een momentopname, de situatie in Oekraïne etc. kan in een later stadium alsnog voor latere levering zorgen. Maar daar hebben meer merken last van.

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 10:55
Yalopa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:37:
Eind november mag ik mijn EQE ophalen, eind juni besteld. (Wellicht een maand lang leasemaatschappij vertraging)
Net in proefgereden, heerlijk! Maar begrijp ik uit de opties nou goed dat een automatische noodstop alleen in het Premium Pack zit? Dan wordt wat extra veiligheid in je auto een dure grap.

Oh...het lijkt verstopt te zitten in het Electric Art interieur pakket bij interieuropties.

[Voor 10% gewijzigd door martinelli op 29-10-2022 01:07]

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 20:20
Wij ook de knoop gehakt na lang twijfelen tussen een EQA en de EQB. Uiteindelijk toch gezwicht voor de EQA AMG LINE Full option (behalve de trekhaak). Productie gepland voor Q3 2023.... nu kan het lange wachten beginnen.......

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-05 08:31
In juni de EQB 300 4matic luxury line besteld.

Vermoedelijke levering april/mei 2023.

Enkel nog een load balancing lader hangen vanwege de 1x40 ampère lijn thuis....

• Tibs
Kenwood960 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:16:
In juni de EQB 300 4matic luxury line besteld.

Vermoedelijke levering april/mei 2023.

Enkel nog een load balancing lader hangen vanwege de 1x40 ampère lijn thuis....
Hier een soortgelijke situatie enkel een EQB250 - Business line. Besteld eind juli 2022 - Levering voorzien in Q2 2023.
De lader komen ze vanuit de leasing maatschappij hangen ergens begin volgend jaar.

• gunterve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-05 13:40
Ik heb een EQB 350 AMG line in bestelling, juli 2022 besteld en levering ook voorzien voor Q2 2023. Waarschijnlijk heeft de dealer wel zicht op de exacte productiedatum binnen een maand als de productieslots effectief ingepland zijn?

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-05 08:31
gunterve schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:24:
Ik heb een EQB 350 AMG line in bestelling, juli 2022 besteld en levering ook voorzien voor Q2 2023. Waarschijnlijk heeft de dealer wel zicht op de exacte productiedatum binnen een maand als de productieslots effectief ingepland zijn?
Mij was verteld dat in januari de leveringsdatums voor 2023 bekend worden

• Tibs
gunterve schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:24:
Mijn ervaring leert dat ze het ook niet weten. Ik heb al verschillende malen gevraagd of ze al een productie/leverdatum weten maar krijg steeds een negatief antwoord.

Ik ga ervan uit dat ik hem voor het zomerverlof zal krijgen en plan onze reis dan ook met een elektrische wagen in gedachten. We zien wel of het daadwerkelijk zo zal zijn. Voor de rest maakt het niet zoveel uit wanneer hij komt.

• gunterve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-05 13:40
Ik heb de dealer nog eens gecontacteerd en daar zeiden ze dat ze ten vroegste eind van het jaar een concrete datum konden geven.

Verschillende collega's hebben een EQC in bestelling, diegene met de laatste bestelling is de eerste die hem ondertussen gekregen heeft 8)7

Gisteren ook voor het eerst een EQB in het wild gezien, en ook de EQC begin je meer en meer te zien.

• Ray78
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-12-2022
Eindelijk afleverdatum bekend, 7 December, van mij in Maart bestelde EQB300 AMG line :-D (maand eerder dan gedacht) Enige wat ik niet helemaal bedrijp is dat tijdens het bestellen, de memory seats volgens mij, onderdeel waren van het Premium Pakket. Bij mbvin zie ik niet de opties 275 en 242 staan. Het lijkt er dus op dat deze er helaas niet inzitten :-( en ik weet bijna zeker dat ze toen niet als extra optie besteld konden worden.

• Tibs
Ray78 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:07:
Eindelijk afleverdatum bekend, 7 December, van mij in Maart bestelde EQB300 AMG line :-D (maand eerder dan gedacht) Enige wat ik niet helemaal bedrijp is dat tijdens het bestellen, de memory seats volgens mij, onderdeel waren van het Premium Pakket. Bij mbvin zie ik niet de opties 275 en 242 staan. Het lijkt er dus op dat deze er helaas niet inzitten :-( en ik weet bijna zeker dat ze toen niet als extra optie besteld konden worden.
Dat wordt bang afwachten tot de effectieve levering denk ik?

Periode van bestelling tot levering komt ook overeen met de 9-10 maanden die mij gezegd werden door de dealer. Die van mij zou dan voor mei/juni zijn...

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 10:33
Vandaag mocht ik net mijn EQC in ontvangst nemen :).

Het betreft een leasewagen met een aparte kaart om te laden. De wagen komt ook met een mercedes me-kaart. Ik las dat als je die activeerde, de wagen bij Ionity automatisch begint te laden, zonder de kaart te tonen (Plug & Charge). Zou het mogelijk zijn om de kaart te activeren (voor het geval ik een laadpaal tegenkom waar de bedrijfs-kaart niet werkt), en de Mercedes Me-kaart enkel als back-up te gebruiken? Of heb je geen keuze en gaat hij bij Ionity standaard de Mercedes Me-kaart gebruiken via Plug & Charge?

• Tibs
needless to say schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:50:
Vandaag mocht ik net mijn EQC in ontvangst nemen :).

Het betreft een leasewagen met een aparte kaart om te laden. De wagen komt ook met een mercedes me-kaart. Ik las dat als je die activeerde, de wagen bij Ionity automatisch begint te laden, zonder de kaart te tonen (Plug & Charge). Zou het mogelijk zijn om de kaart te activeren (voor het geval ik een laadpaal tegenkom waar de bedrijfs-kaart niet werkt), en de Mercedes Me-kaart enkel als back-up te gebruiken? Of heb je geen keuze en gaat hij bij Ionity standaard de Mercedes Me-kaart gebruiken via Plug & Charge?
Het is vooral belangrijk om te weten wie die Mercedes Me factuur betaald? Als jij dat bent dan kun je die kosten eventueel declareren bij je werkgever?

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 10:33
Tibs schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:11:
[...]

Het is vooral belangrijk om te weten wie die Mercedes Me factuur betaald? Als jij dat bent dan kun je die kosten eventueel declareren bij je werkgever?
De vraag van de werkgever is om voorrang te geven op de laadkaart. Declareren kan, maar in uitzonderlijke situaties. En de Mercedes Me kaart wordt aan mij gefactureerd.

Ik zou de Mercedes me kaart wel kunnen gebruiken voor onze privé ID.3, op voorwaarde dat de Mercedes niet vanzelf begint te laden met deze kaart :-). De laad tarieven zijn immers best interessant.

[Voor 24% gewijzigd door needless to say op 25-11-2022 22:21]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee