Toon posts:

Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Goed idee een apart EQ topic..

Wegens de levertijd van de BMW i4 even wat verder gekeken, en uiteindelijk bij de EQE terecht gekomen. Na 3 BMW's was ik duidelijk kaar voor iets anders. In de garage direct een offerte laten maken en een week later besteld in 6/2022, voorlopig staat de levertermijn op 4/2023. Gezien de budget uplift, heb ik niet al teveel extra's meer genomen, bovenop een pakket e lederen zetels..

Volgende week maar eens kijken om alles door te geven zodat ik tijdig een laadpaal in de garage heb.

[Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 27-07-2022 06:33]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mijn vader heeft vorige week een EQC besteld. Privé aanschaf. Zou Q1 2023 geleverd moeten worden.

The best is yet to come

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubenc87
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Hier in maart een EQB 300 besteld via de werkgever. Net update gekregen dat deze voorlopig nog steeds eind september-begin oktober verwacht wordt 🤞

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56
Ik rij al ruim anderhalf jaar een EQV, naar volle tevredenheid. Wat mij betreft is dit een mooie crossover tussen normale auto en elektrisch. Alleen jammer van dat plastic klepje in de bumper, terwijl er een blindplaat achter de tankdopklep zit.

[Voor 59% gewijzigd door StevenK op 27-07-2022 11:42]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:30
Rubenc87 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:41:
Wordt de software van de EQ-reeks ook regelmatig bijgewerkt via OTA updates? Of blijft alles gewoon zoals het is op moment van aankoop?
Als ik wat rondzoek kom ik op het volgende:

https://media.mercedes-be...grades-bij-mercedes-benz/

Geen idee hoe dat dan in de praktijk gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vgeldorp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 20:38
Via het werk (Belgie) een nieuwe leasewagen mogen bestellen. Keuze was ICE of EV. PHEV mocht niet.

Keuze gevallen op:
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC Business Solution Luxury, omdat deze meer mocht trekken dan de 250. (1800 kg)
Met opties:
  • Kleur: Roségoud metallic (817)
  • Lederlook ARTICO zwart (JATO101)
  • Panoramaschuifdak (413)
  • Parkeerpakket met 360°-camera (P47)
  • Smartphone-integratiepakket (14U)
  • Trekhaak (550)
  • Rijassistentiepakket zonder PRE-SAFE systeem (PAY)
  • Verkeersbordenassistent (513)
  • Business Solution Premium (DC4)
  • Automatische airconditioning THERMOTRONIC (581)
  • KEYLESS GO-comfortpakket (P17)
  • Draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten (897)
Besteld op 23/11/2021
verwachte leverdatum: week van 14/05/2022
Op 22/02/2022 nieuwe verwachte leverdatum gekregen: week van 14/10/2022.

Volgens de dealer zullen al de opties erop zitten. Enige dat (waarschijnlijk) ontbreekt is de augmented reality. Dit was al niet meer beschikbaar op de besteldatum.

De thuislaadpaal is al geinstalleerd via de lease. Dus hij mag gaan afkomen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tibs
vgeldorp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:44:
Via het werk (Belgie) een nieuwe leasewagen mogen bestellen. Keuze was ICE of EV. PHEV mocht niet.

Keuze gevallen op:
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC Business Solution Luxury, omdat deze meer mocht trekken dan de 250. (1800 kg)
Met opties:
  • Kleur: Roségoud metallic (817)
  • Lederlook ARTICO zwart (JATO101)
  • Panoramaschuifdak (413)
  • Parkeerpakket met 360°-camera (P47)
  • Smartphone-integratiepakket (14U)
  • Trekhaak (550)
  • Rijassistentiepakket zonder PRE-SAFE systeem (PAY)
  • Verkeersbordenassistent (513)
  • Business Solution Premium (DC4)
  • Automatische airconditioning THERMOTRONIC (581)
  • KEYLESS GO-comfortpakket (P17)
  • Draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten (897)
Besteld op 23/11/2021
verwachte leverdatum: week van 14/05/2022
Op 22/02/2022 nieuwe verwachte leverdatum gekregen: week van 14/10/2022.

Volgens de dealer zullen al de opties erop zitten. Enige dat (waarschijnlijk) ontbreekt is de augmented reality. Dit was al niet meer beschikbaar op de besteldatum.

De thuislaadpaal is al geinstalleerd via de lease. Dus hij mag gaan afkomen ;)
Hopelijk mag je er snel achter!
Voorlopig houd ik ook rekening met een levertermijn van 10-12 maanden. Alles wat vroeger is is mooi meegenomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 09:30
Heb zelf nu al m’n eerste 20.000 km gereden in m’n EQA 250 via werkgever. Inclusief ritten naar Parijs & Frankfurt. Mochten er specifieke vragen zijn, stel ze gerust 😉

@rubenc87 Heb trouwens al keurig een aantal OTA updates ontvangen, gaat allemaal heel soepel. (Firmware & EU-kaart)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:47

Hari-Bo

F5 addict

Ik rij sinds juli vorig jaar een EQA 250 Business Solution Luxury naar tevredenheid. Daarvoor had ik de S205 C160 station vooral qua kofferbak ruimte ging ik achteruit maar het verschil van bijtelling maakte dat snel goed :) Plus het is enkel met vakantie een uitdaging, maar ook weer gemakkelijk opgelost met een trekhaak koffer.

Na de eerste km's toch de bekende sprintjes uitproberen want elektrisch rij ik voornamelijk in de standaard rijstand met een + voor het regenereren en om met 1 pedaal te rijden. Qua bereik komt deze overeen met de WLTP test en zit in de zomermaanden op 435 km actieradius en richting het nulpunt qua buitentemperatuur gaat deze richting 320km.

Qua rijgedrag en comfort komt het redelijk overheen met de C klasse maar je merkt toch een verschil in segment qua wegligging/vering/materiaal keuze dan is de C toch meer een rijders auto waarbij de EQA meer naar het sportieve neigt.

De achterbank is de vloer verhoogd ivm plek voor de accu. Mijn kinderen zijn nu 5 en 4 maar ondervinden hier geen hinder aan. Maar voor volwassene zit je iets verhoogd wat met lange ritten niet ideaal is. Maar om de 2/3 uur zal je toch een stop maken om de EQA bij te laden en dan kan je direct de benen ook weer strekken.

Inmiddels al 20k aan kilometers gemaakt en 1 probleem gehad met de elektronische inklapbare trekhaak welke niet meer functioneerde, dit is in de garage verholpen met het vervangen van een schakelaar.
De OTA updates worden ook probleemloos doorgevoerd en nog geen software matige issues meegemaakt. En de Mercedes Me app werkt ook goed en geen problemen met verbinding richting de auto.

Al met al enorm tevreden met deze auto en doet wat het moet doen. Voor de leuke ritjes heb ik mijn W123 :P

[Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 31-07-2022 19:42]

kokenmetvuur.nl

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:47

Hari-Bo

F5 addict

@Tibs Ik gebruik de navigatie van MB zelf met langere ritten, deze plant zelf geschikte laad momenten en combineert deze in de route. Hoef ik zelf enkel op de weg te letten :p

Zodra je een aanhanger gekoppeld hebt dan krijg je ook meteen de melding om routes te optimaliseren voor aanhangers. Ook handig.

[Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 01-08-2022 08:55]

kokenmetvuur.nl

• tarnished
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-08 14:50
Hi

Heb momenteel ook een EQB 250 AMG Line besteld dus ben volop hier aan het volgen voor de leverdata. Momenteel is de datum nog niet bekend, maar zal de post updaten eens ik hem weet. Hopelijk hebben andere er dan iets aan :)
Ik hoop zoals vele dat het binnen een jaar is natuurlijk!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 11:24

911GT2

en blazen maar!

Dat vond ik wel meevallen, de ruimte binnenin en de styling van buiten vond ik niet bijzonder indrukwekkend. Daarnaast is hij te hoog om een mooie sedan te zijn.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:23
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

@StevenK Geweldige bus, vind hem erg goed rijden. Alleen is dit mijn eerste Mercedes vind het wel een tegenvaller dat alles optioneel is zoals Android auto en complete navigatie. Voor deze prijs en premium merk/uitvoering hoort dit standaard te zijn.
Ter info, maar bij de premium merken is het vrij normaal dat je standaard bijna niets krijgt.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

@StevenK Geweldige bus, vind hem erg goed rijden. Alleen is dit mijn eerste Mercedes vind het wel een tegenvaller dat alles optioneel is zoals Android auto en complete navigatie. Voor deze prijs en premium merk/uitvoering hoort dit standaard te zijn.
Dat is bij BMW en Audi nog een paar gradaties erger ;) . Voordeel: het went dat ze zo werken ;)

The best is yet to come

• Tibs
Church of Noise schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Ik ga zaterdag een EQE testrijden en ga dan de vraag stellen. Zal hier laten weten wat ik te horen krijg (ter info, zal specifiek voor België zijn). Ondanks dat ik op het punt sta/stond om een i4 te bestellen, lijkt een EQE nu toch een reële optie, zeker met de 300 business line die nu wél binnen leasebudget valt.

Voor degenen die al met een EQE gereden hebben, wat zijn jullie indrukken?

Ik ben een beetje ongerust over het hoge gewicht enerzijds (zeker vs een i4 bvb die ondanks zijn gewicht, 600-700kg minder dan de EQE!, toch nog erg vlot rijdt en stuurt), maar ben anderzijds erg nieuwsgierig naar het comfort.
Neef van mijn vrouw heeft sinds kort een EQE en is er zeer tevreden over. Ik zie hem zondag en zal dan eens wat specifiekere vragen stellen en misschien eens "testrijden" :P

Ik las in het i4 topic dat de levertermijn van een BMW de pan aan het uit swingen zijn, vooral in Belgie dan. Misschien kan dit ook een reden zijn om voor een Merc te kiezen?

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 10:07
Sinds 1 week heb ik een eqc via lease. Moet nog veel uitzoeken, want 1e electrische auto.

Verbruik gemiddeld 20kw. Als ik niet op snelweg rijd en ik kan veel recupereren dan red ik de 15 kw wel. Natuurlijk nog maar 300 km gereden, maar dit is volgens mij wel in lijn met het gebruikelijke.

Weet iemand toevallig:

-of cruise controle ook zonder het adaptieve gedeelte te gebruiken is? Boekje lijkt te zeggen dat dat kan als ik esp uitschakel maar dat klopt niet.
-Waarom de achterklep soms opengaat als ik de oplaadkabel van de auto loskoppel, en soms niet?
-weet iemand wat dynamic select precies doet? Ik snap dat luchtvering achteras etc word aangepast, maar wat doen de afzonderlijke modi nu exact?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51

Church of Noise

Drive it like you stole it

Nog niet besteld, was indicatie die ik kreeg van de verkoper. Dus misschien met een korrel zout te nemen...

Wat ik ook nog wou meegeven: ik heb een tijd terug een EQC getest ook, en die rijdt he-le-maal anders dan de EQE. Ik had de EQC ter beschikking voor 2u, en heb 'm na 30 min teruggebracht want ik was echt geen fan van het rijgedrag (voor alle duidelijkheid: is een kwestie van smaak, niet van kwaliteit). Het interieur en exterieur vind ik overigens echt wel leuk aan de EQC.
Daarom ook was ik zo nieuwsgierig vooraf en positief verrast tijdens/na de testrit met de EQE. Helemaal anders.

[Voor 69% gewijzigd door Church of Noise op 28-08-2022 12:08]

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:02
Church of Noise schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Zoals beloofd een update: auto die nu besteld wordt, zou uitgeleverd worden in februari-maart al!

Daarnaast: gisteren testrit met een EQE350+ zonder sturende achteras, wel met luchtvering (die kan op een 300 business line niet), en ben érg onder de indruk.
Hoewel ik altijd een voorkeur heb gehad voor de snedigheid van BMW (en als gevolg wel al een aantal BMWs heb gehad maar nooit een Mercedes), vond ik de manier waarop de EQE rijdt geweldig. Voelt aan als een luxe auto, maar op een manier dat je toch niet volledig gedeconnecteerd bent. Volgens de verkoper (ja natuurlijk) zou de versie zonder luchtvering even goed zijn qua comfort.
Je voelt wel dat het echt een zware auto is, maar op de een of andere manier voelt ie niet te log aan.
Ik kan me ook voorstellen dat je er makkelijk lange afstanden mee kan doen, zo comfortabel is ie.

Enige - beperkte - minpunt voor mij nu is dat bvb een pano dak en de multifunctionele telefonie er nog bij kunnen in het budget, maar eigenlijk zou ik die liever opgeven ten voordele van adaptieve cruise control en het akoestisch pakket. Op zich geen ramp...
bedankt voor de update, zelf ook uit België dus dat zit mee! Zelf ook ondertussen een testrit met de 350+ gemaakt, en ook overtuigd. Nu voor mij is elke EV een upgrade tov mijn Opel Astra Sports Tourer :D In juni een simulatie gemaakt & toen zou de 350 Luxury Line net wel/net niet binnen budget vallen. Met de 300 Business Line helemaal geen probleem. Enige nadeel, ik moet nog even wachten eer ik kan bestellen, hopelijk vallen de levertijden dan ook nog mee. Laat zeker weten of je besteld hebt, ben ook benieuwd naar de kleur die je zou kiezen. Ik zou alvast voor één van de 2 grijze opties gaan, in combinatie met de zwarte velgen wel mooi denk ik.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 11:10
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe EQB250 Luxury Line opgehaald. :*) _/-\o_ 8)

Ik had destijds een proefrit gemaakt in de 350 dus even afwachten hoe dit zou gaan rijden, ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Het rijdt lekker vlot vergelijkbaar met mijn vorige auto, en ik vind hem een stuk comfortabeler rijden.

Qua ruimte vind ik de kofferbak en bergruimte in de auto tegenvallen, en ik vind het een gemiste kans dat ze onder de motorkap geen bergruimte hebben gemaakt.

Advanced sheep-counting strategies

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee