3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Hier ook de blauwe gekozen. Rood was dan weer net iets té voor zo'n grote auto, vond ik.Henning schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
@Kaickul Idem!
Van dat zakelijk gebeuren word ik ook niet vrolijk. Hier is een spectraal blauwe onderweg 🎨
2024/250+/lux/night/trekhaak
[ Voor 3% gewijzigd door Buitenaerts op 04-02-2024 15:31 ]
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/W1nwJsrJxR5OHQTvB3haRdpH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wt61l5X30f2DsXsHFMTMYSyy.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met leveringen? Dealer gaf aan productie in Mei..
[ Voor 49% gewijzigd door BlowFish op 05-02-2024 09:34 ]
Zeer benieuwd naar foto's wanneer je'm hebt en rijervaringen.
Heeft iemand ervaring met een eqa / EQB met rijassistentiepakket en een trekhaakkoffer , hoe werkt deze functie dan ?
Je wilt namelijk niet, wanneer je een beetje afwijkt, dat de assist een extra impuls geeft en de aanhanger doet slingeren....
Dat klopt, met een aanhanger snap ik dat. Voor een trekhaakkoffer mag die wat betreft het gewoon blijven doen .Kenwood960 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:03:
Ik denk dat het de bedoeling is dat de assist uitgaat wanneer er mogelijks een aanhangwagen achter hangt.
Je wilt namelijk niet, wanneer je een beetje afwijkt, dat de assist een extra impuls geeft en de aanhanger doet slingeren....
Dat klopt, althans de mijne heeft dat niet.JorritK schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:44:
Deze vraag is ongetwijfeld allang een keer beantwoord maar toch; klopt het dat op de EQE sedan geen warmtepomp leverbaar is? En zo ja, hoe groot is dat effect met name natuurlijk in de winter? Ik overweeg een EQE te gaan rijden, zakelijke lease, maar ik wil wel een goede actieradius hebben, ook in de winter. Ik rijd nu een IONIQ 5 74kwh en daar zakt de range in de winter naar ongeveer 350 km max.
Range in de winter zakt dus ook in, ik schat een 20 a 25 percent tov nominaal.
voor kortere afstanden is er een duidelijke impact van het preheaten terwijl ie nog aan de kabel hangt...
Maar dat heeft zowat elke EV, ook met een WP.Church of Noise schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Dat klopt, althans de mijne heeft dat niet.
voor kortere afstanden is er een duidelijke impact van het preheaten terwijl ie nog aan de kabel hangt...
Mijn Tesla haalt in de zomer 400km, en op de koudste dagen zonder voorverwarmen aan de laadpaal een dikke 300km (autostrade 125km/h), dus dat valt mooi binnen die 20-25%.
En van Tesla wordt toch beweerd dat ze de meest efficiente WP hebben.
Met voorverwarmen (interieur en batterij) haal je merkelijk meer.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Maar wat haal je dan nog? 450 km? Dat zou voor mij wel voldoende zijn.Church of Noise schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Dat klopt, althans de mijne heeft dat niet.
Er zullen weinig auto’s zijn die in de winter op autostrade 450km halen.JorritK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Maar wat haal je dan nog? 450 km? Dat zou voor mij wel voldoende zijn.
Dat snap ik wel. Die 450 moet je zien in de mix. Maar dan weet je wel dat er een redelijk range overblijft, ook op de snelweg. Het verschil in zomer/winter is bij sommige merken wel extreem. Collega van mij rijdt een XC40, die overweegt een aggregaat mee te nemen zo hopeloos is hetTommie12 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:51:
[...]
Er zullen weinig auto’s zijn die in de winter op autostrade 450km halen.
Sinds de introductie van de SUV heeft ook de EQE sedan standaard een warmtepomp (SA-583).JorritK schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:44:
Deze vraag is ongetwijfeld allang een keer beantwoord maar toch; klopt het dat op de EQE sedan geen warmtepomp leverbaar is? En zo ja, hoe groot is dat effect met name natuurlijk in de winter? Ik overweeg een EQE te gaan rijden, zakelijke lease, maar ik wil wel een goede actieradius hebben, ook in de winter. Ik rijd nu een IONIQ 5 74kwh en daar zakt de range in de winter naar ongeveer 350 km max.
Naar eigen ervaring offer je ondanks de warmtepomp toch nog steeds heel wat range op, maar 450 km is haalbaar met eieren onder het pedaal.
Even reageren op mijn eigen bericht...LTEMan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:14:
[...]
Sinds de introductie van de SUV heeft ook de EQE sedan standaard een warmtepomp (SA-583).
Naar eigen ervaring offer je ondanks de warmtepomp toch nog steeds heel wat range op, maar 450 km is haalbaar met eieren onder het pedaal.
Voor de grap een configuratie op de Nederlandse Mercedes site in mekaar gestoken, en wat blijkt... geen warmtepomp! Onze Belgische invoerder kiest ervoor om deze wel aan boord te nemen.
Iemand ook al ervaren wat het verschil tussen de Comfort zetels (Business en Luxury Line) en Sport zetels (AMG Line) is?
qua zetels: ik heb dezelfde vraag en is voor mij beslissende factorC heb die vraag dan ook gesteld aan de key dealer en zal er eens in gaan zitten, online lees/ hoor je soms dat de EQB harde stoelen heeft, maar bij de AMG line wordt het zit comfort dan weer aangeprezen.Kwakkel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:23:
Even checken (voor BE) ivm de EQB: klopt het dat de HUD enkel beschikbaar is op de AMG Line als optie in het Premium pakket, en dus niet op de Luxury Line?
Iemand ook al ervaren wat het verschil tussen de Comfort zetels (Business en Luxury Line) en Sport zetels (AMG Line) is?
Ik laat het hier wel weten.
Ik kan niet vergelijken met de AMG line maar vind de comfort zetels wel zeer goed zitten. Vorige wagen was een V60 met comfortzetels en vind die zeker even goed.Kwakkel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:23:
Even checken (voor BE) ivm de EQB: klopt het dat de HUD enkel beschikbaar is op de AMG Line als optie in het Premium pakket, en dus niet op de Luxury Line?
Ik weet niet of dit ook van toepassing is op de EQB echter op de EQE SUV heb ik beide stoelen kunnen testen. (Ik was niet op de hoogte dat comfort stoelen een optie waren binnen het AMG Line pakket. Op de online configurator zie je ook geen verschil op de afbeeldingen, echter zijn er 2 leder optie stoelen (201) en (231) die er ook wildegelijk anders uit zien. De dealer wees mij er op dat dit wel degelijk andere stoelen zijn. Ik vond de comfort stoelen wel echt beter zitten (past meer bij de auto). Veel meer ruimte ten hoogte van de schouders. AMG/sport stoelen zijn een stuk krapper bij de schouders. Je zit er echt in. Dat is prima voor een A klasse / BMW1 serie waar je laag bij de grond zit maar vind het persoonlijk minder passen bij een hogere SUV.Kwakkel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:23:
Kan je laten weten wat je levertijdsindicatie is? Heb zelf net ook een spectral blauwe 2024/250+/lux/7zits besteld en er werd aangegeven dat de blauwe vertraagd zijn.Henning schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
@Kaickul Idem!
Van dat zakelijk gebeuren word ik ook niet vrolijk. Hier is een spectraal blauwe onderweg 🎨
2024/250+/lux/night/trekhaak
MIjn EQB 250+ is medio januari besteld en levertijd november 2024.....Black Sparrow schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:31:
[...]
Kan je laten weten wat je levertijdsindicatie is? Heb zelf net ook een spectral blauwe 2024/250+/lux/7zits besteld en er werd aangegeven dat de blauwe vertraagd zijn.
Van de week navraag gedaan bij LM en hij staat nog bevestigd op tweede helft mei. Besteld in november.Black Sparrow schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:31:
[...]
Kan je laten weten wat je levertijdsindicatie is? Heb zelf net ook een spectral blauwe 2024/250+/lux/7zits besteld en er werd aangegeven dat de blauwe vertraagd zijn.
Lees veelvuldig over verschuivingen, ben benieuwd 😅
Mid-september is de laatste melding 🤔Henning schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:14:
[...]
Van de week navraag gedaan bij LM en hij staat nog bevestigd op tweede helft mei. Besteld in november.
Lees veelvuldig over verschuivingen, ben benieuwd 😅
Levering is voorzien voor begin september.
Heb ik deze woensdag tijdens het spitsuur dan al op de A2 gezien? Kwam voorbij een EQB met Z kenteken.Appletower schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:32:
Afgelopen woensdag in ontvangst mogen nemen: EQB 250+ AMG Line.
[Afbeelding]
Ik vind die AMG neus wel een stuk mooier geworden.Appletower schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
Advanced sheep-counting strategies
Zeer mooie auto, ik ben zelf aan het oriënteren op een elektrische auto en deze staat hoog op het lijstje. Wat was jou overtuiging om voor de eqb te gaan welke kwa ev's wel flink achterloopt op de concurrentie (traag dc laden, geen v2l, relatief laag bereik).Appletower schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:32:
Reden om voor de EQB te kiezen was met name de kwaliteit van de software (kom van VAG en was de uitvallende systemen helemaal zat), de uitstekende stoelen en de mogelijkheid voor een 3e zitrij.
Plussen en minnen na de eerste paar ritten:
+ verbruik valt erg mee! Weliswaar ideale weersomstandigheden (rond 20 graden), maar op langere ritten zelfs tot 15.3KWh gekomen (volgens boordcomputer). Range (465km dan) komt daarmee best in de buurt van WLTP en dat verrast me.
+ stoelen toch erg goed qua steun en instelmogelijkheden
- meer bandengeluid dan ik me herinner van de proefrit. Wellicht doet panodak afbreuk? Of de Michelin ePrimacy banden?
- ruimte bagageruimte is OK maar niet enorm. Laadkabel moeten achterin meereizen (geen frunk of dubbele bodem)
Laden nog niet geprobeerd, maar de curve schijnt erg vlak te zijn, dat compenseert weer een beetje de lage laadsnelheid.
Later meer...
:strip_exif()/f/image/J2N0azJwHrSphcEzRDDxELbo.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke concurrentie is voor jouw van toepassing?Wimploo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Zeer mooie auto, ik ben zelf aan het oriënteren op een elektrische auto en deze staat hoog op het lijstje. Wat was jou overtuiging om voor de eqb te gaan welke kwa ev's wel flink achterloopt op de concurrentie (traag dc laden, geen v2l, relatief laag bereik).
Voor het laden DC-laden vind ik vooral de 10-80~90% tijd van belang, En dat was in november afgelopen jaar best competitief ten opzichte van de 200+KwH concurrentie, de EQB doet van begin tot eind ca. 100KwH en m.i. verwaarloosbaar langzamer. www.evkx.net geeft daar een mooi inzicht in.
Eigenlijk niet heel veel, ik zit zelf te kijken naar de Kia EV6, mogelijk EV5 en in mindere mate Nissan Ariya.Henning schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:24:
[...]
Welke concurrentie is voor jouw van toepassing?
Voor het laden DC-laden vind ik vooral de 10-80~90% tijd van belang, En dat was in november afgelopen jaar best competitief ten opzichte van de 200+KwH concurrentie, de EQB doet van begin tot eind ca. 100KwH en m.i. verwaarloosbaar langzamer. www.evkx.net geeft daar een mooi inzicht in.
Het valt wel op dat mercedes relatief goedkoop is in de lease omdat de restwaarde vanwege de kwaliteit hoog blijft tov andere merken die dezelfde fiscale waarde hanteren.
Wij hebben al een Leaf en serieus de Ariya overwogen, uiteindelijk gekozen voor de EQB vanwege de derde zitrij en de tevredenheid met onze huidige oude C-klasse. Je merkt dat overal over nagedacht is, en dat de software precies doet wat je verwacht.Wimploo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:11:
[...]
Eigenlijk niet heel veel, ik zit zelf te kijken naar de Kia EV6, mogelijk EV5 en in mindere mate Nissan Ariya.
Het valt wel op dat mercedes relatief goedkoop is in de lease omdat de restwaarde vanwege de kwaliteit hoog blijft tov andere merken die dezelfde fiscale waarde hanteren.
Bandengeluid lijkt een van de minpunten te zijn, bij een GLB hoor je de banden minder goed door de motor. Dat zorgt ervoor dat de EQB misschien niet goed genoeg is geïsoleerd. Al is een 2db lager afrolgeluid volgens het bandenlabel ook goed te onderscheiden. Mijn huidige Hankooks zijn bijvoorbeeld veel stiller dan de orginele Continentals die ik op de C-klasse had.
We laden trouwens vrijwel altijd thuis, dus de snellaadsnelheid kan me niet zoveel schelen eigenlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Black Sparrow op 04-05-2024 14:58 ]
- de ruimte in de auto. Ben zelf 2m+ lang en in de EQB heb ik genoeg ruimte.
- leaseprijs was vergelijkbaar met een Tesla Model Y. Ja de EQB is duurder in aanschaf, maar de restwaarde ligt veel hoger. Is toch immers een Mercedes.
- Afwerking en zitcomfort is top.
- zicht rondom. Heb ook serieus gekeken naar een Tesla Model Y, maar vond het zicht daarin naar achter slecht. Door het design van de EQB heb je rondom een goed zicht.
- en tja design. Ik vind de auto van de voor- en zijkant prachtig. Maar de achterkant...dat blijft een minpunt (is smaak).
Heb hiervoor Volvo V70/V90 (benzine) gereden. De stilte in de auto is heerlijk. Dat in combinatie met het Burmester sound pakket: genieten in de auto!
Oke!Wimploo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:11:
[...]
Eigenlijk niet heel veel, ik zit zelf te kijken naar de Kia EV6, mogelijk EV5 en in mindere mate Nissan Ariya.
Ik mijn geval gaat hij een Outlander vervangen waarvan ik de kofferbak meer dan regelmatig weet te vullen. Daarin is de EQB met vierkante achterkant, verschuifbare achterbank en opklapbare middenstoel erg sterk. Model Y, Enyaq, EV6, XC40 zijn daarin niet vergelijkbaar, naast dat ze in tarief ook niet gunstiger uitkwamen.
Ik kom van een kodiaq sportline en dus voor het eerst electrisch. Ben benieuwd, rij alleen 20km naar mijn werk, voor de rest is het prive ritten.
Dus veel opties, 20inch, pano en alle hulp systemen. En levertijd van 3 weken.
De lease tarieven voor deze auto zijn zo bizar gunstig.
Basement Bios ---- Exo-S
Goede deal toch, zullen wel van voorraad afkorten aangezien er inmiddels een ‘24 model is.Mystikal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:12:
Vandaag ook een voorraad Eqb 250+ besteld voor de lease. De voorraad was erg interessant ivm korting van 7500,-
Ik kom van een kodiaq sportline en dus voor het eerst electrisch. Ben benieuwd, rij alleen 20km naar mijn werk, voor de rest is het prive ritten.
Dus veel opties, 20inch, pano en alle hulp systemen. En levertijd van 2 weken.
De lease tarieven voor deze auto zijn zo bizar gunstig.
Veel plezier ermee!
Wat is een “opklapbare middenstoel” ?Henning schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:15:
[...]
Oke!
Ik mijn geval gaat hij een Outlander vervangen waarvan ik de kofferbak meer dan regelmatig weet te vullen. Daarin is de EQB met vierkante achterkant, verschuifbare achterbank en opklapbare middenstoel erg sterk. Model Y, Enyaq, EV6, XC40 zijn daarin niet vergelijkbaar, naast dat ze in tarief ook niet gunstiger uitkwamen.
Dit is een 2024 model volgens mij. Althans geeft de website van Mercedes wel aan.wd200 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:49:
[...]
Goede deal toch, zullen wel van voorraad afkorten aangezien er inmiddels een ‘24 model is.
Veel plezier ermee!
Basement Bios ---- Exo-S
Gisteren de bestelling doorgegeven voor een EQB 250+ AMG Line in het Spectraalblauw als mijn volgende leaseauto. Levertijd is 7 à 8 maanden, dus ben benieuwd
:strip_exif()/f/image/pNZikXyzkARmuvop5yFw6hNk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bewust de AMG Line met standaard 18" genomen, omwille van het rijbereik.
Verder wel quasi alles aangevinkt:
- Smartphone integratiepakket
- Zijdelingse airbags achteraan
- Panoramaschuifdak
- Trekhaak
- Nightpakket
- Rij-assistentiepakket
- Winterpakket
- Premium pakket
- Set dakdragers
Het wachten kan beginnen
Deden ze nog moeilijk over de beschikbaarheid van de kleur?Kwakkel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:36:
Zal 'm ook hier maar posten
Gisteren de bestelling doorgegeven voor een EQB 250+ AMG Line in het Spectraalblauw als mijn volgende leaseauto. Levertijd is 7 à 8 maanden, dus ben benieuwd
Heb (voordien) nog gevraagd of er bepaalde opties of kleuren waren die de levering konden vertragen, en het antwoord daarop was 'neen'.
Enkele weken daarna liet men nog wel weten dat de 'augmented reality navigation' niet beschikbaar was. Maar verder heeft de garage niets vermeldt.
Was dat bij jou anders?
:strip_exif()/f/image/NOVmrMuoo43tth0cwzlXb0un.jpg?f=fotoalbum_large)
Prachtig, tevreden mee tot zo ver?Appletower schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
Bij mij wisten ze dat vooraf inderdaad al, en volgens mij hadden ze vooral met andere modellen in Spectral Blue de ervaring dat de levertijd verschoven werd.Kwakkel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:42:
Enkele weken daarna liet men nog wel weten dat de 'augmented reality navigation' niet beschikbaar was. Maar verder heeft de garage niets vermeldt.
Basement Bios ---- Exo-S
Ok - hopelijk niet voor de EQBBlack Sparrow schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:08:
[...]
Bij mij wisten ze dat vooraf inderdaad al, en volgens mij hadden ze vooral met andere modellen in Spectral Blue de ervaring dat de levertijd verschoven werd.
Geen idee - zit er bij mij niet op, want dan moest je andere dan de 18" banden steken, en dan gaat je bereik naar benedenMystikal schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:58:
Iemand ervaring met verstelbare demping op de EQB? Ik zie dat het er mij opzit, maar kon niet zo goed terugvinden wat het behelst.
Ja, ik heb er 20" onder liggen, tenminste als hij over 2 weken geleverd wordt.Kwakkel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Ok - hopelijk niet voor de EQB
[...]
Geen idee - zit er bij mij niet op, want dan moest je andere dan de 18" banden steken, en dan gaat je bereik naar beneden
Basement Bios ---- Exo-S
Mijn reden om van Mercedes af te stappen was het lane keeping systeem dat zij hebben. Ik vind het echt veel te stevig ingrijpen.Kwakkel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:59:
@Appletower - grappig: heb het bij de EQB niet kunnen testen (want demo-auto was er niet mee uitgerust), maar bij de XC40 die ik nu heb, vind ik dat de 'lane-keeping' nogal van links naar rechts zwengelt. Dat deed mijn VW Touran toch veel beter (binnen de lijn blijven, maar niet terugsturen om dan weer bij te moeten sturen bij de andere lijn en dan .....zoals de XC40). Ook de 'coallision detection' (of hoe ze het ook mogen noemen) waarschuwt nogal vaak/onnodig. Dus ik hoop dat de EQB dat toch wel wat beter doet
The best is yet to come
Dat vind ik bij mijn Kodiaq (2019) ook. Te laat corrigeren en daardoor te veel moeten corrigeren.Dean Martin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Mijn reden om van Mercedes af te stappen was het lane keeping systeem dat zij hebben. Ik vind het echt veel te stevig ingrijpen.
Ik ben benieuwd hoe zich dat verhoud tot de EQB.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik vind het bij mijn EQE juist slecht omdat het nauwelijks ingrijpt. Pas als ik tegen de lijn zit stuurt hij bij. Ik had liever dat hij mij strak in het midden hield.Dean Martin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Mijn reden om van Mercedes af te stappen was het lane keeping systeem dat zij hebben. Ik vind het echt veel te stevig ingrijpen.
Ik heb toen ik moest kiezen (2.5 jaar geleden) proef gereden in een EQC, die stuurde je op een spitsstrook de afrit af als je niet oplette.martinelli schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:42:
[...]
Ik vind het bij mijn EQE juist slecht omdat het nauwelijks ingrijpt. Pas als ik tegen de lijn zit stuurt hij bij. Ik had liever dat hij mij strak in het midden hield.
Toen uiteindelijk voor een E-Tron gegaan. Die blijft overigens netjes in het midden. Audi heeft verschillende systemen. De goedkope zorgt voor dat pingpong gedrag van lijn naar lijn, de duurdere zorgt dat je netjes in het midden blijft.
Ik was liever bij Mercedes gebleven overigens. Heb niks met Audi.
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 31-05-2024 07:23 ]
The best is yet to come
12/1/2025 zou die er zijn. Ben benieuwdKwakkel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:36:
Zal 'm ook hier maar posten
[Afbeelding]
Bewust de AMG Line met standaard 18" genomen, omwille van het rijbereik.
Verder wel quasi alles aangevinkt:(Echt leer en camera ontbreken, maar dat is het zowat denk ik
- Smartphone integratiepakket
- Zijdelingse airbags achteraan
- Panoramaschuifdak
- Trekhaak
- Nightpakket
- Rij-assistentiepakket
- Winterpakket
- Premium pakket
- Set dakdragers
)
Het wachten kan beginnen
https://www.mercedes-benz...on_0455324451_NL_354ae2f5
Prachtig toch. Ik vind de EQE/EQS lijn incl. SUV juist heel erg geslaagd. Smaken verschillen. Hiervoor de BMW 3 GT, die vond ik ook heel mooi (nog steeds) maar daar waren de meningen ook over verdeeld.JeffBTC schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:26:
Heb deze Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC AMG Line gekocht en kan hem deze week ophalen. Kwam uit op dit forum tijdens het zoeken naar reviews en meningen enzovoorts en dacht laat ik een account aanmaken. Ik wilde in ieder geval geen Tesla (vind ze wel mooi) en geen Chinees merk. Zelf niet zo'n van van het uiterlijk van de BMW, smaak is toch persoonlijk. Had al gezien dat veel mensen de EQS erg lelijk vinden in youtube reactie hehe. Maar dit model en vooral dit kleurtje sprak mij wel aan. Ook niet eerder elektrisch gereden maar dacht laat ik mee gaan met de tijd... Heb er zin in en hoop dat het bevalt. Ik ga even op mijn gemakje dit forum lezen.
[Afbeelding]
Nog steeds in afwachting van de EQE SUV 500 AMG line. Besteld in Jan verwacht in Jul/Aug. Zou nu op de boot moeten staan

[ Voor 4% gewijzigd door BlowFish op 12-06-2024 20:20 ]
Er is wel een aftermarket optie mogelijk via Kufatec.
Echter omdat nu weer te gaan doen op een lease auto, en aangezien het retrofit en niet OEM Mercedes is, heb ik daar ook mijn bedenkingen bij. Je moet er natuurlijk wel 99,99% op kunnen vertrouwen.
Basement Bios ---- Exo-S
die bieden bvb voor de eqe een retrofit met oem onderdelen.
Ik twijfel er nog steeds over...
Ik ben benieuwd of Mercedes daar aan wil mee werken, en tegen welke meerprijs...BernardStar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:02:
Ik begreep dat de hardware er tegenwoordig standaard al in zit. Wellicht kan de MB dealer (of een specialist) de software aanpassing doorvoeren?
Mercedes is Tesla niet hé.
Vermoedelijk zit die hardware dus niet standaard in alle auto's?
Klopt, je hebt extra stuurknoppen nodig.Tibs schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:59:
Ik zie het alvast niet staan bij de digitale extra's die je kan aankopen en activeren via de app.
Vermoedelijk zit die hardware dus niet standaard in alle auto's?
Basement Bios ---- Exo-S
Achtergrond: ik rij nu een model 3. Deze wordt in oktober vervangen. Maar met 3 kids twijfel ik tussen model y, e-5008 en EQB. Met name om de mogelijkheid van een derde zitrij en af en toe een vriendje meenemen. Maar wil niet teveel terug in laadsnelheid/range t.o.v. de model 3 LR die ik nu rijd.
Opladen die ik vooral thuis. Slechts 2x moeten laden bij Fastned en dan ging hij altijd heel snel na de 100 kWh.
[ Voor 21% gewijzigd door Appletower op 10-07-2024 13:21 ]
Comfort is groot, reizen in deze auto is echt cruisen. Het is geen racer. Met die mindset kan je veel plezier aan een EQB beleven.
Al bij al tevreden met de range al mag ietsjes meer natuurlijk altijd. Laadsnelheid is ook wel in orde maar is toch een pak trager dan de concurrentie. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik mij er nog nooit echt aan geërgerd heb. Als we op reis zijn met de kids dan zijn de laadstops al volgepland met toiletbezoek of lunchpauze. Enkel als ik voor het werk op weg ben zijn die stops wat saaier.
Zeker in de winter nekken de korte ritjes van 10 km naar mijn werk mij omdat ik vergeet om voor te verwarmen. Met dit weer zit ik op de snelweg op 15-16, als ik heel erg m'n best doe onder de 14.
[ Voor 0% gewijzigd door martinelli op 11-07-2024 23:33 . Reden: typefout ]
Ze wisten me ook te vertellen dat er problemen zijn met augmented reality en er daardoor vertragingen zijn. Die optie heb ik dus ook niet gekozen, kleuren schijnen dan weer geen invloed te hebben, verwachte levering medio november.
Iemand die andere ervaringen heeft met nieuwe bestelling in spectraalblauw in combinatie met levertijd?
Onderstaand kan een indicatie geven.arko89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:35:
Vorige week een EQB 250+ Luxury Line besteld in spectraalblauw. In eerste instantie dacht ik dat die kleur wel erg in your face zou zijn maar toen ik een EQC in de showroom zag staan in dezelfde kleur was ik meteen om, wat een schitterende kleur!
Ze wisten me ook te vertellen dat er problemen zijn met augmented reality en er daardoor vertragingen zijn. Die optie heb ik dus ook niet gekozen, kleuren schijnen dan weer geen invloed te hebben, verwachte levering medio november.
Iemand die andere ervaringen heeft met nieuwe bestelling in spectraalblauw in combinatie met levertijd?
https://mbpassion.de/2024...it-stand-mitte-juni-2024/
Dank! Komt overeen met wat ze me konden melden, Q4 2024 als indicatie dus. EQB 350 slots zijn wel uitverkocht voor dit jaar zie ik. Lijkt een typefoutje, er staat indicatie Q4 2024 behalve EQB 2350 (is het nou 250 of 350?). In de tekst zelf staat het ook verkeerd, er staat EQE 350 in de alinea waar het gaat over de EQB. Voeg je dit samen dan moet het wel gaan over de EQB 350. :-)Tibs schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:44:
[...]
Onderstaand kan een indicatie geven.
https://mbpassion.de/2024...it-stand-mitte-juni-2024/
Online lees ik overigens over een EQB 260 met 600WLTP range. Model is leverbaar in India, iemand een idee of die hier ook leverbaar wordt?
Bij mij dus hetzelfde verhaal, ook luxury spectralblau, schijnbaar met een slot voor komende maand. Ben benieuwd hoe lang het dan nog duurt.arko89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:35:
YouTube: 2023 Mercedes-Benz EQB 260 in-depth Walkaroundarko89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Online lees ik overigens over een EQB 260 met 600WLTP range. Model is leverbaar in India, iemand een idee of die hier ook leverbaar wordt?
Lijkt gewoon de aziatische versie van de EQB. Zonder winst op de range. 600 km is waarschijnlijk de Chinese test voor range.
[ Voor 5% gewijzigd door Black Sparrow op 16-07-2024 14:37 ]
Bij de dealer vertelde men mij dat laden tot 100% tegenwoordig geen probleem meer is.
Nochtans stimuleert men in de mercedes eco coach wel nog laden <80%
Any thoughts?
In het Tesla model 3/Y topic loopt hier een oneindige discussie over. Want naast het niet laden tot 100%, moet je soms wel weer laden tot 100% om te balanseren. Het lijkt meer dat je hem niet lang moet laten staan met 100% lading.sliv5050 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:12:
Net eqb250+ in gebruik genomen.
Bij de dealer vertelde men mij dat laden tot 100% tegenwoordig geen probleem meer is.
Any thoughts?
Enkel bij de LFP versies wordt aangeraden om regelmatig naar 100% te gaan.Black Sparrow schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:06:
[...]
In het Tesla model 3/Y topic loopt hier een oneindige discussie over. Want naast het niet laden tot 100%, moet je soms wel weer laden tot 100% om te balanseren. Het lijkt meer dat je hem niet lang moet laten staan met 100% lading.
Bij de andere versies laad je dagelijks op tot 80% en enkel bij lange trips ga je naar 100%.
Ik zou meer vertrouwen hebben in de handleiding dan in één verkoper die maar wat roept.
Het gaat nog altijd om een lithium-ion-accu en die hebben nu eenmaal de eigenschap sneller te slijten als je ze regelmatig oplaadt tot 100%. Dat geldt overigens voor elk apparaat waar zo'n type accu in zit. Apple heeft bijvoorbeeld in recente iPhones en MacBooks ingebouwd dat je automatisch opladen kunt begrenzen tot 80% om de levensduur van de accu te verlengen.sliv5050 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:12:
Any thoughts?
Er zijn nog wel meer factoren van invloed op een levensduur van een batterij:
- Hang je regelmatig aan een snellader is dat ook niet bevordelijk, de EQB kan opladen tot ongeveer 100kWh dus is de schade ook wel weer beperkt.
- Hoe frequent laadt je je auto op, pas je de ABC (allways be charging) regel toe dan slijt je accu daar ook weer meer van. Opladen = slijtage.
- Laat je de auto regelmatige langere tijd staan met een lage of juist volle accu is dat ook weer slecht.
- Temperatuurschommelingen (wat je uiteraard niet kan voorkomen met de seizoenen) hebben ook invloed.
Fabrikanten zorgen meestal voor overcapaciteit van de accu's om langere tijd de range te kunnen garanderen en slijtage binnen de marges valt. De EQB 250+ heeft bijvoorbeeld een bruto capaciteit accu van bijna 74kWh terwijl je 'maar' 70,5kWh netto kunt gebruiken.
Tesla maakt inderdaad gebruik van lithium-ijzer-fosfaat-accu's in de standard range modellen, daarvan wordt juist aangeraden om tot 100% te laden om de capaciteit te behouden. De chemie van deze accu's is heel anders en nauwelijks vergelijkbaar met een lithium-ion-accu.
Conclusie; ik zou voor de dagelijkse ritten opladen tot 80-90% beperken en rekening houden met de rest van de factoren, verder gewoon genieten van de EQB.
De laatste 20% duurt ook nog eens een eeuwigheid als je onderweg laad....sliv5050 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:12:
Any thoughts?
Enkel thuis gaat de mijne naar 100%
Kost altijd meer dan affabriek.MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben bezig met het samenstellen van een EQB 250+ voor de lease. Kom nu uit op de Luxury Line, maar mis nog wat voor mij relevante opties: trekhaak, adaptive cruise control (Distronic) en elektrisch verstelbare stoelen. Als ik deze allemaal af fabriek bestel ga ik over mijn lease bedrag heen, dus ik overweeg om een of meer opties na levering toe te laten voegen. De trekhaak zou moeten kunnen, maar lijkt een kostbare keuze. De Distronic zou enkel het aanzetten van een software optie zijn en elektrische stoelen zouden ook achteraf gemonteerd kunnen worden (geen idee of dat veel meer kost dan af fabriek). Heeft iemand er ari g met het achteraf toevoegen van opties?
Grote kans dat de trekhaak of heeeel duur is of enkel geschikt voor een fietsendrager achteraf.
De BMW dealer geeft zelf aan dat zij vaak doorverwijzen naar externen als ’trekhaakcentrum’ en dat dit goed bevalt. De vernieude EQB250+ mag 1400 kg trekken. Kan af-fabriek worden geleverd met een elektrisch wegklapbare trekhaak voor ca €1000 , dealer heeft nog geen prijs voor het door dealer achteraf monteren van trekhaak omdat model ‘te nieuw’ is. Ik zie idd een risico dat achteraf monteren tot onaangename verrassingen kan leiden.wd200 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:32:
[...]
Kost altijd meer dan affabriek.
Grote kans dat de trekhaak of heeeel duur is of enkel geschikt voor een fietsendrager achteraf.
Ik zie dat er ook een “Mercedes Me” app, waarmee je kennelijk zelf extra opties direct kunt kopen en activeren, zoals Distronic. Werkt dit inderdaad zo en zijn de kosten voor opties te doen?MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben bezig met het samenstellen van een EQB 250+ voor de lease. Kom nu uit op de Luxury Line, maar mis nog wat voor mij relevante opties: trekhaak, adaptive cruise control (Distronic) en elektrisch verstelbare stoelen. Als ik deze allemaal af fabriek bestel ga ik over mijn lease bedrag heen, dus ik overweeg om een of meer opties na levering toe te laten voegen. De trekhaak zou moeten kunnen, maar lijkt een kostbare keuze. De Distronic zou enkel het aanzetten van een software optie zijn en elektrische stoelen zouden ook achteraf gemonteerd kunnen worden (geen idee of dat veel meer kost dan af fabriek). Heeft iemand er ervaring met het achteraf toevoegen van opties?
Let op dat 7 zits en de trekhaak niet samen gaan, weet niet of dit ook geldt voor achteraf.MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:19:
De trekhaak zou moeten kunnen, maar lijkt een kostbare keuze.
Dat wist ik inderdaad, het gaat hier om een 5-zits EQBBlack Sparrow schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:43:
[...]
Let op dat 7 zits en de trekhaak niet samen gaan, weet niet of dit ook geldt voor achteraf.
Een onaangename verassing zou kunnen zijn dat bij het op kenteken zetten er geen trekgewicht is ingevuld bij het RDW. Dit betekend dat je er geen aanhanger achter kunt hangen en alleen een fietsdrager kunt meenemen. Dit komt omdat het homologatiemodel bij invoering niets mocht trekken en er bij de RDW dus geen trekgewicht bekend is. Dit gaat blijkbaar alleen goed als je af fabriek een trekhaak meebesteld. Mogelijk kun je achteraf een individuele keuring uit laten voeren bij het RDW als de aftermarket trekhaak is gemonteerd, maar daar ben ik niet zeker van. Hetzelfde euvel heb ik namelijk met mijn huidige auto, een Tesla Model 3 uit 2019.MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:07:
[...]
De BMW dealer geeft zelf aan dat zij vaak doorverwijzen naar externen als ’trekhaakcentrum’ en dat dit goed bevalt. De vernieude EQB250+ mag 1400 kg trekken. Kan af-fabriek worden geleverd met een elektrisch wegklapbare trekhaak voor ca €1000 , dealer heeft nog geen prijs voor het door dealer achteraf monteren van trekhaak omdat model ‘te nieuw’ is. Ik zie idd een risico dat achteraf monteren tot onaangename verrassingen kan leiden.
Als je een Mercedes Me account aanmaakt en het unieke ID invult uit de configurator zie je precies of jouw bestelde model geschikt is. Volgens mij zijn alle 2024 modellen van de EQB geschikt. Ik meen me te herinneren dat het €15,- per maand is als je per maand afsluit en €360 voor 3 jaar en in 1x afrekend (wat dus neerkomt op €10,- per maand).MaxLaadvermogen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Ik zie dat er ook een “Mercedes Me” app, waarmee je kennelijk zelf extra opties direct kunt kopen en activeren, zoals Distronic. Werkt dit inderdaad zo en zijn de kosten voor opties te doen?
Bij de specificaties van de EQB 250+ op de website staat duidelijk dat het trekvermogen geremd 1400 kg is, ik ga er van uit dat dit dan ook zo bij de RDW staat geregistreerd. Maar ga morgen maar eens een trekhaak installateur bellen.arko89 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Een onaangename verassing zou kunnen zijn dat bij het op kenteken zetten er geen trekgewicht is ingevuld bij het RDW. Dit betekend dat je er geen aanhanger achter kunt hangen en alleen een fietsdrager kunt meenemen. Dit komt omdat het homologatiemodel bij invoering niets mocht trekken en er bij de RDW dus geen trekgewicht bekend is.
:strip_exif()/f/image/WIcOoKLeaUi055IlSETvtkxp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was ook mijn aanname inderdaad, maar toch staat er bij recente kentekenregistraties op de site van het RDW geen trekgewicht ingevuld. Benieuwd wat je te horen krijgt, als het wel mogelijk blijkt weet ik ook wat mij te doen staat zodra ik mijn auto heb.MaxLaadvermogen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:41:
[...]
Bij de specificaties van de EQB 250+ op de website staat duidelijk dat het trekvermogen geremd 1400 kg is, ik ga er van uit dat dit dan ook zo bij de RDW staat geregistreerd. Maar ga morgen maar eens een trekhaak installateur bellen.
[Afbeelding]