Is de NIO EL6 dan misschien wat voor je?martinelli schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:13:
Ik ben een jaar geleden van een 530 Xdrive(2013) naar een EQE 350+ gegaan.
De bediening vind ik geweldig prettig, voicecontrol is bijna perfect. Het rijden zelf vind ik wat minder. Te comfortabel, je deint alle kanten op. Vooral de meerijders hebben daar last van. En het schrapen over de rand bij parkeergarage's bevalt me ook niet zo.
Kijk dus toch weer me heen. Elektrisch, hoog, stug en bij voorkeur op een speciaal platform ontworpen. Misschien de Q6 maar eens afwachten.
Het verbruik in de winter begint toch vrij dramatisch geworden. Gisteren 215km gereden waarvan 90% autosnelweg, gewoon 120 gereden en alle comfort op, en ik heb 86% verbruikt. En dan moeten de winterbanden er nog opgezet worden...
Welke uitvoering rij je?gunterve schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:08:
Het verbruik in de winter begint toch vrij dramatisch geworden. Gisteren 215km gereden waarvan 90% autosnelweg, gewoon 120 gereden en alle comfort op, en ik heb 86% verbruikt. En dan moeten de winterbanden er nog opgezet worden...
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Ik ben in de markt voor een auto en de EQB is erg scherp geprijst bij athlo .
Kan iemand mij misschien vertellen wat de EQB250+ business edition athlon edition is? Dit is dus niet de business line.
Misschien dat er toevallig iemand hier is die de verschillen zo weet?
Daarnaast, wat is de ervaring? Met name ook laadtijden en bereik van de 250+?
Kan iemand mij misschien vertellen wat de EQB250+ business edition athlon edition is? Dit is dus niet de business line.
Dezelfde ervaring met de eqb250 maar dan al met winterbanden. Maar hoor dat ook van collega’s die andere merken (Volkswagen/Skoda) hebben. Het voorverwarmen helpt wel heel veel voor mee reis bereik te houden.gunterve schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:08:
Een 350.Welke uitvoering rij je?
Maar je hoort het ook wel van andere EV's dat koude temperaturen, snelweg en winterbanden de range zelfs halveren.
En dan vooral bij EV’s zonder warmtepomp of met een goed thermal management.gunterve schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:55:
[...]
Een 350.
Maar je hoort het ook wel van andere EV's dat koude temperaturen, snelweg en winterbanden de range zelfs halveren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Idd, ik hoor bij mijn collega's ook dat het een teleurstelling is. Ik kreeg er 300km uit van 100% tot 10% met enkel stadsverkeer.
De grote test komt er in de eerste week van januari wanneer we op skiverlof gaan naar Oostenrijk...
De grote test komt er in de eerste week van januari wanneer we op skiverlof gaan naar Oostenrijk...
Zie de posts van 19 Oktober in dit topic. Dit zijn waarschijnlijk al bestelde auto's van het "oude" model.Sincere1983 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:37:
Ik ben in de markt voor een auto en de EQB is erg scherp geprijst bij athlo .
Ervaring.. ik wacht nog
Andere auto meenemen…Tibs schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:35:
Idd, ik hoor bij mijn collega's ook dat het een teleurstelling is. Ik kreeg er 300km uit van 100% tot 10% met enkel stadsverkeer.
Goh, zit daar nu persoonlijk niet echt mee in. Als we dan wat langer onderweg zijn dan is het maar zo.
Ah, daar zie ik vooral dat ze ongeveer hetzelfde gevoel hebben dat ze het niet exact wisten haha.ArieL schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:08:
[...]
Zie de posts van 19 Oktober in dit topic. Dit zijn waarschijnlijk al bestelde auto's van het "oude" model.
Ervaring.. ik wacht nog
Ik heb destijds contact gehad met Athlon, het waren echt "de kale auto's" en enkel de genoemde opties bij de beschrijving.Sincere1983 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:03:
[...]
Ah, daar zie ik vooral dat ze ongeveer hetzelfde gevoel hebben dat ze het niet exact wisten haha.
Voordeliger dan zelf configureren waren ze ook niet, maar ze waren al ingekocht dus sneller leverbaar.
Van het oude model zijn er nog een aantal voorraadmodellen beschikbaar, wellicht dat je daar nog voor een leuke prijs wat kunt vinden..
Ik ben weer wat wijzer.
De business edition athlon edition is in dit geval ook nog met 19" AMG velgen en het AMG line pakket.
Welke velgen dat exact zijn is even de vraag (vijf dubbelspaaks noemen ze het).
De business edition athlon edition is in dit geval ook nog met 19" AMG velgen en het AMG line pakket.
Welke velgen dat exact zijn is even de vraag (vijf dubbelspaaks noemen ze het).
Reken op iets minder dan 2/3 van de afstand tov zomervakantieTibs schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:52:
[...]
Goh, zit daar nu persoonlijk niet echt mee in. Als we dan wat langer onderweg zijn dan is het maar zo.
Zelf een EQE 350. In de zomer naar Zwitserland gereden met 2 stops, in de winter vorig jaar waren dat ook 2 stops. Uiteindelijk stop ik niet meer in de winter, maar iets langer. Met m’n diesels deed ik ook 2 stops, maar ik tankte slechts 1 keer.
Zelfde bestemming, in de winter met 4 pers, in de zomer met 2+ een hond
Conclusie: potato, potatoes
[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 04-12-2023 12:33 ]
You don't need eyes to see, you need vision
vraag aan EQE rijders, de datum waarop de auto voor onderhoud moet verschuift steeds. maw in het begin precies twee jaar, maar elke maand komt daar wel een of twee dagen bij. herkenbaar?
Daar komt het bij mij ook op neer, zelfde aantal stops maar iets langer.Yalopa schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:32:
[...]
Reken op iets minder dan 2/3 van de afstand tov zomervakantie
Zelf een EQE 350. In de zomer naar Zwitserland gereden met 2 stops, in de winter vorig jaar waren dat ook 2 stops. Uiteindelijk stop ik niet meer in de winter, maar iets langer. Met m’n diesels deed ik ook 2 stops, maar ik tankte slechts 1 keer.
Zelfde bestemming, in de winter met 4 pers, in de zomer met 2+ een hond
Conclusie: potato, potatoes
Binnen een maand terug 1400km doen dus zal dan vergelijken in tijdsduur (doen dezelfde rit 5x heen en terug per jaar)
Realistisch gezien moet je rekenen dat je om de 2 uur moet laden en dan nog liefst max 110 rijden.Tibs schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:35:
Het zal wel allemaal lukken maar ik ben toch blij dat we gewoon met een diesel op wintersport kunnen
Voor dagelijkse verplaatsingen wel een heerlijke auto.
Eindelijk, 5 januari de eqb 250+ business edition arhlon edition ophalen.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Dat het de juiste kleur is! 🙉 Bij een collega zwarte ipv bestelde grijze.Salvatore.NL schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:55:
Eindelijk, 5 januari de eqb 250+ business edition arhlon edition ophalen.
Inmiddels ben ik er wel uit en is het streven voor een EQB 250+ te gaan. Nu nog bepalen of het voorraadmodel word (en wellicht zelfs nog het 2023 model).
Wel een kort vraagje; Is de EQB ook via een app op afstand voor te verwarmen?
Wel een kort vraagje; Is de EQB ook via een app op afstand voor te verwarmen?
Voorverwarmen kun je via de app instellen (en bijv. kiezen voor vertrektijd). Je kunt temp en stoelverwarming separaat instellen.
Bedankt voor de reactie.
Zijn er nog echte must haves voor de EQB die ik moet aanvinken?
Overigens is het voorraadmodel bij Athlon een 2023 model zover ik het nu zie. Ik ben wel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn het 2024 model snel te kunnen hebben (geen zin in een lange wachttijd).
Zijn er naast de uiterlijke en inwendige kenmerken (iets ander stuur, iets ander midenconsole en iets ander front en lichtunits) nog wijzigingen? Ik zag dat de EQA een hogere range behaalt in het 2024 model, dit is niet van toepassing op de 2024 EQB (bijv. door efficientie van de 'motor')?
Zijn er nog echte must haves voor de EQB die ik moet aanvinken?
Overigens is het voorraadmodel bij Athlon een 2023 model zover ik het nu zie. Ik ben wel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn het 2024 model snel te kunnen hebben (geen zin in een lange wachttijd).
Zijn er naast de uiterlijke en inwendige kenmerken (iets ander stuur, iets ander midenconsole en iets ander front en lichtunits) nog wijzigingen? Ik zag dat de EQA een hogere range behaalt in het 2024 model, dit is niet van toepassing op de 2024 EQB (bijv. door efficientie van de 'motor')?
Het mbux systeem is nieuwer, maar wel zonder touchpad en de laneassist is van een nieuwere generatie. Er staan ook nog aardig wat business editions (niet verwarren met business line) op voorraad van het 2023 model. Dat is eigenlijk een luxury line met nog wat extra's. Athlon kan als het goed is daar ook een offerte op maat voor maken.
Het nieuwere eqb model heeft een paar kleine aerodynamische aanpassingen en andere banden waardoor range net iets hoger is
Het nieuwere eqb model heeft een paar kleine aerodynamische aanpassingen en andere banden waardoor range net iets hoger is
[ Voor 4% gewijzigd door ArieL op 21-12-2023 18:46 ]
De Mercedes voorraad van bijv Athlon zijn mooie edities, het enige wat mij betreft ontbreekt zover ik begrepen heb is adaptieve cruise-control. Kun je zonder, vast wel, maar gebruik het altijd in mijn huidige lease auto bij lange ritten over de snelweg.
ACC zou ik nooit gebruiken dus dat mis ik niet. Helaas hebben ze alleen een iridium silver staan en ik heb hem liever zwart of berggrijs, vind hem dan mooier uitkomen eigenlijk.
Daarnaast is het een 7-zitter wat niet hoeft voor mij en ik verwacht ook het 2023 model.
Donderdag proefrit bij Louwman in ieder geval, eens kijken wat hun kunnen betekenen vanuit een voorraad.
Daarnaast is het een 7-zitter wat niet hoeft voor mij en ik verwacht ook het 2023 model.
Donderdag proefrit bij Louwman in ieder geval, eens kijken wat hun kunnen betekenen vanuit een voorraad.
Berggrijs of Zwart ook mijn voorkeur kleur, met nightpakket is berggrijs mooie uitvoering.Sincere1983 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:
ACC zou ik nooit gebruiken dus dat mis ik niet. Helaas hebben ze alleen een iridium silver staan en ik heb hem liever zwart of berggrijs, vind hem dan mooier uitkomen eigenlijk.
Ben benieuwd hoe je de proefrit ervaart. Veel plezier
Dacht ik ook, maar zat toch op de versie die ik kreeg en nu zou ik het niet meer willen missen. Het werkt echt uitstekend bij Mercedes.Sincere1983 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:
ACC zou ik nooit gebruiken dus dat mis ik niet.
ACC is het enige wat ik momenteel mis aan de EQE... Je went er heel snel aan, en vooral op lange afstanden is de impact op vermoeidheid en veiligheid groot.
Berggrijs lijkt mij ook wel wat, misschien dat ik er morgen maar één ga (op)halenAlphaxe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
[...]
Berggrijs of Zwart ook mijn voorkeur kleur, met nightpakket is berggrijs mooie uitvoering.
Ben benieuwd hoe je de proefrit ervaart. Veel plezier
En inderdaad ACC is erg fijn, maakt het rijden een stuk meer ontspannend. Prijskaartje viel wat tegen maar dat heb ik er wel voor over.
Even een vraagje voor de ervaringsdeskundige hier.
Vrijdag vertrekken wij op wintersport naar Oostenrijk en ik vroeg mij af of ik het beste MBUX gebruik als navigatie of een andere app (zoals ABRP ofzo)?
Ik merk dat MBUX soms wat alternatieve route's kiest als de Electric Intelligence aan staat. Voor korte routes is dat niet zo erg, maar voor 900+ km wil k het liefste zo efficient mogelijk rijden.
Vrijdag vertrekken wij op wintersport naar Oostenrijk en ik vroeg mij af of ik het beste MBUX gebruik als navigatie of een andere app (zoals ABRP ofzo)?
Ik merk dat MBUX soms wat alternatieve route's kiest als de Electric Intelligence aan staat. Voor korte routes is dat niet zo erg, maar voor 900+ km wil k het liefste zo efficient mogelijk rijden.
Niet wat je wil horen maar: ik weet het ook niet...
Ondertussen al een 3-tal keer 100km+ ritten gedaan en het viel me ook op dat de Mercedes navigatie soms rare keuzes maakt, al heb ik achteraf toch ook al mogen vaststellen dat die vaak niet zo dom waren...
ABRP heeft als voordeel dat je de voor jou beschikbare laadpunten kan instellen. Nadeel vind ik wel dat ABRP de range van m'n auto (kan anders zijn voor anderen, maar lijkt voor bvb EQE wel een algemeen probleem) stérk onderschat, wat ook niet zo handig is.
Waze lijkt dan nog steeds het beste zicht te hebben op real life verkeerssituatie, maar kan dan weer nog niet om met het hele EV/laad-verhaal (best vreemd dat dit er nog steeds niet is overigens, maar dat is ook maar een opinie).
Conclusie: wij combineren momenteel de Mercedes navigatie met Waze, om eventuele grote files etc toch snel op te pikken. Het lijkt er op dat we weer en meer richting Mercedes navigatie neigen...
Hoop dat dit wat helpt...
Ondertussen al een 3-tal keer 100km+ ritten gedaan en het viel me ook op dat de Mercedes navigatie soms rare keuzes maakt, al heb ik achteraf toch ook al mogen vaststellen dat die vaak niet zo dom waren...
ABRP heeft als voordeel dat je de voor jou beschikbare laadpunten kan instellen. Nadeel vind ik wel dat ABRP de range van m'n auto (kan anders zijn voor anderen, maar lijkt voor bvb EQE wel een algemeen probleem) stérk onderschat, wat ook niet zo handig is.
Waze lijkt dan nog steeds het beste zicht te hebben op real life verkeerssituatie, maar kan dan weer nog niet om met het hele EV/laad-verhaal (best vreemd dat dit er nog steeds niet is overigens, maar dat is ook maar een opinie).
Conclusie: wij combineren momenteel de Mercedes navigatie met Waze, om eventuele grote files etc toch snel op te pikken. Het lijkt er op dat we weer en meer richting Mercedes navigatie neigen...
1 week gereden met de nieuwe EQB 205+ Luxury Line.
Topwagen, alles wat je van een wagen van deze klasse mag verwachten.
Voorverwarmen met de app is een mooie surplus.
EV rijden: Na 30 jaar dieselen eerste EV ervaring en rijbereik als 'bijkomende 'bezorgdheid'
Thuis en werkverkeer verliep ok. Woon- werk is 70 km. Niet bijladen onderweg, enkel thuis aan de laadpaal.
De wagen geeft 2 types range aan: 485 km of zijn theoretische haalbaarheid, en daarboven staat het 'praktisch rijbereik'. Dat verschilde vorige week niet veel van de theorie , dus ok.
Gisteren met kerst naar familie gereden. Afstand : 140 km. Totaal dus 260 km en 90% autosnelweg.
Piece off cake zou je dus denken met 480 op de teller. 120 Km/h aangehouden op snelweg, winderig weer.
Bij aankomst na 140 km: batterijcapaciteit : 52 %...?
Bij terugreis plant hij een tussenstop met laden in. (10 min aan de snellader tot 25%).
Bij thuiskomst 59 km praktisch rijbereik.Dus eigenlijk bijgeladen voor 280 km waar een bereik van 480 mogelijk is. Een keer uitrusten met een aangename koffiestop, daar heb je om 01h snachts geen boodschap aan ;-)
Nu staat mijn theoretische range op 480 km; daarboven staat nu 365 km als praktisch bereik!
Toch teleurstellend. Ik kom dan ook van een generatie waar elke nieuwe uitvinding een verbetering is zonder de basiseigenschappen tekort te doen. Een kleuren tv had dezelfde eigenschappen als een zwart wit, maar beter. Niet dat je plots 10 kanalen moest missen of zo. Fiscaal worden we natuurlijk 'gedreven' richting EV, en de groene doelstellingen zijn nobel. Maar een revolutie is het, ,vele jaren na de eerste Tesla, nog steeds niet.
Maar voor de rest wel tevreden met de Mercedes hoor.
EV rijden: Na 30 jaar dieselen eerste EV ervaring en rijbereik als 'bijkomende 'bezorgdheid'
Thuis en werkverkeer verliep ok. Woon- werk is 70 km. Niet bijladen onderweg, enkel thuis aan de laadpaal.
De wagen geeft 2 types range aan: 485 km of zijn theoretische haalbaarheid, en daarboven staat het 'praktisch rijbereik'. Dat verschilde vorige week niet veel van de theorie , dus ok.
Gisteren met kerst naar familie gereden. Afstand : 140 km. Totaal dus 260 km en 90% autosnelweg.
Piece off cake zou je dus denken met 480 op de teller. 120 Km/h aangehouden op snelweg, winderig weer.
Bij terugreis plant hij een tussenstop met laden in. (10 min aan de snellader tot 25%).
Bij thuiskomst 59 km praktisch rijbereik.Dus eigenlijk bijgeladen voor 280 km waar een bereik van 480 mogelijk is. Een keer uitrusten met een aangename koffiestop, daar heb je om 01h snachts geen boodschap aan ;-)
Nu staat mijn theoretische range op 480 km; daarboven staat nu 365 km als praktisch bereik!
Toch teleurstellend. Ik kom dan ook van een generatie waar elke nieuwe uitvinding een verbetering is zonder de basiseigenschappen tekort te doen. Een kleuren tv had dezelfde eigenschappen als een zwart wit, maar beter. Niet dat je plots 10 kanalen moest missen of zo. Fiscaal worden we natuurlijk 'gedreven' richting EV, en de groene doelstellingen zijn nobel. Maar een revolutie is het, ,vele jaren na de eerste Tesla, nog steeds niet.
Ik kijk enkel naar praktisch rijbereik, dat theoretisch haal je enkel in de zomer als je braaf rijd, geen wind hebt, en alles van klimaat uitzet.
You don't need eyes to see, you need vision
Tja, de EQB is gekend als een auto met een beperkt rijbereik. De areodynamica eist wel zijn tol, en blijkbaar is de aandrijflijn niet de meest efficientste.EDR schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:37:
1 week gereden met de nieuwe EQB 205+ Luxury Line.
Heb de EQB nu 6 maand, bijna 13k kms op de teller.
Qua verbruik geeft hij 20,5 kwh/100km aan. Op zich verre van slecht voor een baksteen op wielen.
Ik verwacht tijdens een echte winterprik dat hij rond de 22 kwh/100km gaat zitten...
Qua verbruik geeft hij 20,5 kwh/100km aan. Op zich verre van slecht voor een baksteen op wielen.
Ik verwacht tijdens een echte winterprik dat hij rond de 22 kwh/100km gaat zitten...
Hoe hard rijd je dan meestal? En wat is grofweg de verdeling stad/binnenweg/snelweg?
Zit ook rond de 20kWh/100km.Twiek-San schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:14:
Hoe hard rijd je dan meestal? En wat is grofweg de verdeling stad/binnenweg/snelweg?
50/50% stad/snelweg en 120km/u op de snelweg.
Ongeveer 50/50.Twiek-San schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:14:
Ik rijd hem zoals een gewone ICE,
Op vakantie in Duitsland gewoon plankgas (160)
het kan wellicht zuiniger, maar waar is de fun dan nog hé 😁
[ Voor 7% gewijzigd door Kenwood960 op 28-12-2023 23:31 ]
Inmiddels proefrit gehad in de EQB250+ en dat reed erg prettig, iets minder dynamisch dan de iX1 maar dat is ook wel logisch. Hij was nog verrassend vlot eigenlijk!
Nu inmiddels ook wel een voorkeur voor Berggrijs met nightpakket maar nu dan de dubio.
Het 2024 model (dus met de lichte wijzigingen) AMG line of een business edition AMG van het 2023 model.
Over het algemeen ben ik wel te porren voor het nieuwste model te gaan (want dan rijd ik in het ‘nieuwste’), maar vind met name de knoppen op het stuur bij de 2023 prettiger. Daarnaast is voor mijn werkgever de 2023 uit voorraad iets gunstiger verwacht ik en weet ik niet welke 19” ik mooier vind, de 2023 of 2024 variant (helaas de 2024 variant nog niet in het echt gezien)
Nog aanvullende adviezen wat te doen?
Nu inmiddels ook wel een voorkeur voor Berggrijs met nightpakket maar nu dan de dubio.
Het 2024 model (dus met de lichte wijzigingen) AMG line of een business edition AMG van het 2023 model.
Over het algemeen ben ik wel te porren voor het nieuwste model te gaan (want dan rijd ik in het ‘nieuwste’), maar vind met name de knoppen op het stuur bij de 2023 prettiger. Daarnaast is voor mijn werkgever de 2023 uit voorraad iets gunstiger verwacht ik en weet ik niet welke 19” ik mooier vind, de 2023 of 2024 variant (helaas de 2024 variant nog niet in het echt gezien)
[ Voor 18% gewijzigd door Sincere1983 op 29-12-2023 10:32 ]
Ik rij met een iX3, maar heb zelfde probleem.Church of Noise schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:04:
Niet wat je wil horen maar: ik weet het ook niet...
Navigatie van bmw kan laadstops zelf inplannen, maar is minder goed dan Waze.
Ik kies op voorhand mijn laadstops en geef die als bestemming in in Waze.
De laadstops kies ik ifv verwacht verbruik en logische momenten om een stop in te plannen.
Net een 2 dagen van 600km+ elk achter de rug, en uiteindelijk combinatie van Mercedes navigatie (op scherm recht voor de bestuurder, navigatie view), die meteen ook de laadstops regelt, met tegelijk Waze open op het centrale scherm om extra info te hebben (dus Waze heeft geen ingestelde route).Korre schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:54:
[...]
Ik rij met een iX3, maar heb zelfde probleem.
Navigatie van bmw kan laadstops zelf inplannen, maar is minder goed dan Waze.
Ik kies op voorhand mijn laadstops en geef die als bestemming in in Waze.
De laadstops kies ik ifv verwacht verbruik en logische momenten om een stop in te plannen.
Levert dit de ultiem optimale route? Niet zeker, maar het werkt goed en de winst zal m.i. niet meer dan 10min zijn...
Hangt ervan af of je specifieke wensen hebt wbt opties. Heeft de “oude” versie altijd een verschuifbare achterbank? En distronic zit vaak niet op de voorraadmodellen. Dat zou voor mij een no-go zijn. Maar smaken en behoeftes verschillen.Sincere1983 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[knip]
Het stuur en de touchpad waren voor mij redenen om voor het 2023 Model te gaan.Sincere1983 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[Knip]
Het 2024 model heeft echter wel opties die niet te bestellen waren op het 2023 business edition model. Bijvoorbeeld stuurverwarming, head up display, burmester audiosysteem, trekhaak. Het 2024 model heeft distronic voorbereiding volgens de website, dus mogelijk kun je die (en wie weet ook andere opties) achteraf (zonder bijtelling) aanschaffen - details weet ik niet.
Succes!
Wat is doorslaggevend voor jou om de EQB boven de ix1 te kiezen ?Sincere1983 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
Inmiddels proefrit gehad in de EQB250+ en dat reed erg prettig, iets minder dynamisch dan de iX1 maar dat is ook wel logisch. Hij was nog verrassend vlot eigenlijk!
Dan kom je van 80-10% op een range van 250 km ofzo toch ?SjoerdSchm schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:03:
[...]
Zit ook rond de 20kWh/100km.
50/50% stad/snelweg en 120km/u op de snelweg.
Omdat ik na een maand of 5 weer wat anders wil. Misschien wat snobistisch maar na Audi (Q3) en BMW (iX1) heb ik nu de kans Mercedes te rijden.wd200 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:58:
[...]
Wat is doorslaggevend voor jou om de EQB boven de ix1 te kiezen ?
Daarnaast, en veel belangrijkere redenen, ik vond het besturingssysteem van de BMW wat traag. Navigatie aantikken betekende een aantal seconden wachten, verbinding met telefoon liep niet vlekkeloos. Daarnaast was de afwerking van binnen niet echt luxe te noemen en vond ik de Msport stoelen echt te smal.
Komt ook nog eens bij dat de mercedes een luxer gevoel geeft, luxer aangekleed is, comfortabeler rijd, wltp ietsjes beter is, groter is en daarnaast bij Athlon serieus gunstiger is in de lease
[ Voor 13% gewijzigd door Sincere1983 op 30-12-2023 18:45 ]
Wij net op de wintersport bestemming aangekomen. 900+km over 2 dagen gespreid. Eerste dag de langste rit van 785km gedaan. Met wat gezonde stress volledig op de Mercedes navigatie vertrouwd. Die stuurde ons langs een volledig andere route dan de route die we normaal nemen en zou zogezegd 1 uur vroeger toekomen. Ter info, normaal rijden we via Luxemburg, naar Lindau in Duitsland om daar te overnachten. Mbux stuurde ons via Luxemburg naar Frankrijk en dan Duitsland binnen. Dit leverde ons daadwerkelijk 1 uur winst op, we hadden vroeger dus altijd een te lange route genomenChurch of Noise schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:41:
[...]
Net een 2 dagen van 600km+ elk achter de rug, en uiteindelijk combinatie van Mercedes navigatie (op scherm recht voor de bestuurder, navigatie view), die meteen ook de laadstops regelt, met tegelijk Waze open op het centrale scherm om extra info te hebben (dus Waze heeft geen ingestelde route).
Levert dit de ultiem optimale route? Niet zeker, maar het werkt goed en de winst zal m.i. niet meer dan 10min zijn...

Besluit: zeker niet wantrouwig zijn over MBUX, die heeft ons alvast goed geholpen.
iemand een idee van de levertijd van de facelift EQB ?
Eind november een EQB 250+ AMG-line besteld (met trekhaak). Volgens Hedin wordt hij begin mei geleverd.
Nice!Appletower schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:09:
Eind november een EQB 250+ AMG-line besteld (met trekhaak). Volgens Hedin wordt hij begin mei geleverd.
Hoe zijn de verdere specs ?
De “facelifts” staan al bij de dealers. Uiteraard net niet in de versie die je hebben wilt.
Bij deze: EQB 250+ AMG-line, kleur zwart, nightpakket, premium pakket, rijassistentiepakket, winterpakket, smartphone integratiepakket, dashcam en ... trekhaak. Juist vanwege de trekhaak wordt het pas mei.
Allereerst beste wensen. Ik heb inmiddels de offerte ingediend bij de LM voor de EQB.
Berggrijs met nightpakket.
AMG line
Keyless go
Parkeerpakket
Spiegelpakket
Premium pakket
10spaaks 19”
Panorama dak
Denk dat de kans groot is dat het de 2024 versie zal worden. Voor een minimaal verschil in maandlast wel het nieuwste model en met panorama dak.
Berggrijs met nightpakket.
AMG line
Keyless go
Parkeerpakket
Spiegelpakket
Premium pakket
10spaaks 19”
Panorama dak
Denk dat de kans groot is dat het de 2024 versie zal worden. Voor een minimaal verschil in maandlast wel het nieuwste model en met panorama dak.
Lekker full option!Appletower schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Bij deze: EQB 250+ AMG-line, kleur zwart, nightpakket, premium pakket, rijassistentiepakket, winterpakket, smartphone integratiepakket, dashcam en ... trekhaak. Juist vanwege de trekhaak wordt het pas mei.
We zijn weer een weekje verder. Tot mijn verbazing was het 2024 model niet passend binnen budget. 2% hogere fiscale waarde gaf een stijging van 13% in leasetarief...
Na uitleg bleek dit te maken te hebben met de korting die Athlon krijgt, die zal voor de 2023 voorraadmodellen hoger zijn.
Nu dus 2 opties ingediend voor een 2023 model. Beide liggen tussen zo rond de 60k maar voor de fiscale grondslag is 1 van de 2 maar 54k (?). Daar gelijk akkoord op gegeven, maar ik vermoed dat dat een foutje is of er is in dit geval een truukje geweest waardoor de bijtelling ook gebaseerd zal worden op die 54k (offerte zat een flinke korting op en die 54k komt overeen met het bedrag ná korting). Heb dus ook even de vraag gesteld of hij voor die 54k geregistreerd zal worden bij het RDW.
Na uitleg bleek dit te maken te hebben met de korting die Athlon krijgt, die zal voor de 2023 voorraadmodellen hoger zijn.
Nu dus 2 opties ingediend voor een 2023 model. Beide liggen tussen zo rond de 60k maar voor de fiscale grondslag is 1 van de 2 maar 54k (?). Daar gelijk akkoord op gegeven, maar ik vermoed dat dat een foutje is of er is in dit geval een truukje geweest waardoor de bijtelling ook gebaseerd zal worden op die 54k (offerte zat een flinke korting op en die 54k komt overeen met het bedrag ná korting). Heb dus ook even de vraag gesteld of hij voor die 54k geregistreerd zal worden bij het RDW.
[ Voor 9% gewijzigd door Sincere1983 op 04-01-2024 09:03 ]
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: ik heb proefgereden met een EQB. Prettige auto, niks mis mee. Behalve dan de spoorassistent. Die voelt uiterst onprettig. Corrigeert door te remmen. De auto had geen rijasssistentiepakket. Als dat er wel op zit, wat gebeurt er dan als je (per ongeluk) over de rechter doorgetrokken streep rijdt? Stuurt de auto dan terug of remt de auto je terug?
Ik heb nog een b-klasse rijden waar dit rijassistentiepakket opzit, en dan stuurt hij idd bij ipv kort te remmen. Dus vermoed dat dit voor de eqb gelijk zal zijnTwiek-San schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:41:
Vraag aan de ervaringsdeskundigen: ik heb proefgereden met een EQB. Prettige auto, niks mis mee. Behalve dan de spoorassistent. Die voelt uiterst onprettig. Corrigeert door te remmen. De auto had geen rijasssistentiepakket. Als dat er wel op zit, wat gebeurt er dan als je (per ongeluk) over de rechter doorgetrokken streep rijdt? Stuurt de auto dan terug of remt de auto je terug?
Dat zou mooi zijn! De spoorassistent is nl. echt brol. Dan ga ik nog eens een proefrit maken, maar dan mét rijassistentiepakket.
Eerste Youtube video met meer details over de EQB facelift. Jammer genoeg wel in Duits. YouTube: DER NEUE von Mercedes-Benz I EQB Facelift im Check 🔎
In de EQB die ik heb zit een rijassistentiepakket (Distronic). Als de cruisecontrol uit staat dan remt de auto om te corrigeren.. inderdaad niet wat we gehoopt hadden. Zover ik weet is dit in het nieuwe model niet meer zo.Twiek-San schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:10:
Dat zou mooi zijn! De spoorassistent is nl. echt brol. Dan ga ik nog eens een proefrit maken, maar dan mét rijassistentiepakket.
Iemand ook meegemaakt? Vandaag bij opstart gaf hij een update aan in het scherm op naam van mijn profiel. Twee keer bevestigd, want je wil naar je week. Onder het rijden merk je dat alles ontregeld is: vastgelegde zenders kwijt, android auto ontregeld (spotify speelt muziek maar zwart scherm) audio instellingen gereset, spiegels klappen niet meer in bij afsluiten enzoverder.. oplossing?
OT: Lijkt me eerder iets wat velen bij Tesla verwachten.EDR schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:14:
Iemand ook meegemaakt? Vandaag bij opstart gaf hij een update aan in het scherm op naam van mijn profiel. Twee keer bevestigd, want je wil naar je week. Onder het rijden merk je dat alles ontregeld is: vastgelegde zenders kwijt, android auto ontregeld (spotify speelt muziek maar zwart scherm) audio instellingen gereset, spiegels klappen niet meer in bij afsluiten enzoverder.. oplossing?
Ik zou een reset doen van je systeem, desnoods eens de 12V batterij los maken gedurende een paar minuten.
Ik kom van een Volvo en vind de spoorassistent echt niet goed. Remt inderdaad bruusk af als je buiten de lijnen gaat. Heeft wel effect, ik doe nu nog harder mijn best om tussen de lijnen te blijven.Twiek-San schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:41:

Ter info, bij de eqe lijkt die enkel tegen te sturen (heb de basis spoorassistentie), heb nog in geen enkel scenario gehad dat ie remde bij verlaten van strook. (ik zeg het maar moest iemand dit ooit opzoeken...)
klopt, wij hadden voor de EQE een EQA en die corrigeerde bij overschrijden van lijnen via een remingreep. ik vond dat ook niet prettig. de EQE doet dat netjes via een kleine stuuringreep op het juiste tijdstip.
Hier trouwens net terug van de wintersportvakantie in Oostenrijk. 2 ritten van 920 km achter de rug.
Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben van de EQB.
Het EV rijden in het algemeen is wat aanpassen maar uiteindelijk kom je toch veel relaxter aan op je bestemming. Akkoord, met een ICE wagen zou je sneller aankomen maar dan ben je toch een brok stress op het einde. De verschillende tussenstops werden nuttig besteed als ontbijt, plaspauze, lunchpauze, ... waardoor de 30minuten laden nooit echt als een last aanvoelden.
De uitgekozen laadplaatsen waren allemaal voorzien van een tankstation of een andere mogelijkheid om een sanitaire stop te doen of iets te kopen om te eten of te drinken. Wel vond ik sommige keuzes wat vreemd. Achteraf gezien verkiest MBUX waarschijnlijk het aantal laadpalen boven de afstand dat je moet 'omrijden'. Wel jammer dat de kapotte laadpalen soms als beschikbaar gezien worden waardoor ik toch een enkele keer moest wachten om te kunnen laden.
De EQB zelf is een stuk ruimer langs binnen dan mijn vorige Volvo V60, ook al was dit op papier niet zo. Door de hoekige vorm kun je er veel beter in stapelen. Waardoor er veel meer in de koffer kon en niet tussen de kinderen moest gezet worden. Ook de hogere zithouding is een sterke plus ten opzichte van de sportievere en diepere zetels van de V60 (nu klink ik echt als een oud ventje
). Al bij al dus een prima wagen om lange afstanden mee te doen.
Voor de 920km moest ik 4 keer laden en was MBUX redelijk pessimistisch. Ik kwam telkens met een hoger SoC toe dan aangegeven werd door MBUX.
Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben van de EQB.
Het EV rijden in het algemeen is wat aanpassen maar uiteindelijk kom je toch veel relaxter aan op je bestemming. Akkoord, met een ICE wagen zou je sneller aankomen maar dan ben je toch een brok stress op het einde. De verschillende tussenstops werden nuttig besteed als ontbijt, plaspauze, lunchpauze, ... waardoor de 30minuten laden nooit echt als een last aanvoelden.
De uitgekozen laadplaatsen waren allemaal voorzien van een tankstation of een andere mogelijkheid om een sanitaire stop te doen of iets te kopen om te eten of te drinken. Wel vond ik sommige keuzes wat vreemd. Achteraf gezien verkiest MBUX waarschijnlijk het aantal laadpalen boven de afstand dat je moet 'omrijden'. Wel jammer dat de kapotte laadpalen soms als beschikbaar gezien worden waardoor ik toch een enkele keer moest wachten om te kunnen laden.
De EQB zelf is een stuk ruimer langs binnen dan mijn vorige Volvo V60, ook al was dit op papier niet zo. Door de hoekige vorm kun je er veel beter in stapelen. Waardoor er veel meer in de koffer kon en niet tussen de kinderen moest gezet worden. Ook de hogere zithouding is een sterke plus ten opzichte van de sportievere en diepere zetels van de V60 (nu klink ik echt als een oud ventje
Voor de 920km moest ik 4 keer laden en was MBUX redelijk pessimistisch. Ik kwam telkens met een hoger SoC toe dan aangegeven werd door MBUX.
Hoger stapelen in de kofferbak. Met een bagagenet?
Mooie en uitgebreide beschrijving @Tibs!
Komt goed overeen met mijn ervaring de laatste weken.
We hebben de ritten van 1400km enkel zowel heen als terug in 2 gesplitst.
Ondanks kortere range bij kouder weer, deden we de ongeveer 700 km met 3 laadstops (niet altijd vol vertrokken, hing af van beschikbaarheid in/bij de accomodatie)
Gemiddeld kwamen we rond de 25 kWh per 100 km uit, waarbij moet opgemerkt worden dat we op de autobahn een zelfbepaald maximum van 150km/u hebben gebruikt (wat heen en weer gereken leerde dat dat een optimum lijkt waarbij het overschot tussen de kortere rijtijd en de extra laadtijd optimaal is). Wel ook opgemerkt dat er inderdaad best wat laadpalen geheel of deels defect zijn, en dat de Mercedes navigatie dat niet altijd weet. (deels defect: vaak niet-werkende schermen bij ionity gezien, maar als je weet dat je gewoon moet verbinden en dan je kaart scannen, lukt het ook zonder).
Een paar keer ook laadfile gezien, o.a. eens omdat iemand met een Opel Mokka e blijkbaar tot 100 percent batterij wou gaan aan 8kW bij een 350kW lader. Met een file van 4 wachtenden errond...
Qua inschatting van verbruik leek de Mercedes navigatie erg goed, met alleen een onderschatting wanneer we op de ongelimiteerde stukken aan 150 ipv 130 aflegden, dus niet onverwacht. Zou best fijn zijn moest je je eigen max snelheid kunnen instellen, zoals dat bij ABetterRoutePlanner kan, maar in de praktijk losten we dat op door gewoon bij een tussenstop een beetje langer te laten (orde 10 percent extra).
Laatste punt: even terug had ik aangegeven dat ik niet zo wist welke navigatie App te gebruiken. Bij deze, de Mercedes app lijkt wel degelijk de beste, ook naar routeplanning etc (was het ook jij niet Tibs die dat had aangegeven?). Soms gebruikten we Waze in parallel voor extra info, maar eigenlijk kan het best zonder (tenzij je onvoorziene foto's wil vermijden).
Komt goed overeen met mijn ervaring de laatste weken.
We hebben de ritten van 1400km enkel zowel heen als terug in 2 gesplitst.
Ondanks kortere range bij kouder weer, deden we de ongeveer 700 km met 3 laadstops (niet altijd vol vertrokken, hing af van beschikbaarheid in/bij de accomodatie)
Gemiddeld kwamen we rond de 25 kWh per 100 km uit, waarbij moet opgemerkt worden dat we op de autobahn een zelfbepaald maximum van 150km/u hebben gebruikt (wat heen en weer gereken leerde dat dat een optimum lijkt waarbij het overschot tussen de kortere rijtijd en de extra laadtijd optimaal is). Wel ook opgemerkt dat er inderdaad best wat laadpalen geheel of deels defect zijn, en dat de Mercedes navigatie dat niet altijd weet. (deels defect: vaak niet-werkende schermen bij ionity gezien, maar als je weet dat je gewoon moet verbinden en dan je kaart scannen, lukt het ook zonder).
Een paar keer ook laadfile gezien, o.a. eens omdat iemand met een Opel Mokka e blijkbaar tot 100 percent batterij wou gaan aan 8kW bij een 350kW lader. Met een file van 4 wachtenden errond...
Qua inschatting van verbruik leek de Mercedes navigatie erg goed, met alleen een onderschatting wanneer we op de ongelimiteerde stukken aan 150 ipv 130 aflegden, dus niet onverwacht. Zou best fijn zijn moest je je eigen max snelheid kunnen instellen, zoals dat bij ABetterRoutePlanner kan, maar in de praktijk losten we dat op door gewoon bij een tussenstop een beetje langer te laten (orde 10 percent extra).
Laatste punt: even terug had ik aangegeven dat ik niet zo wist welke navigatie App te gebruiken. Bij deze, de Mercedes app lijkt wel degelijk de beste, ook naar routeplanning etc (was het ook jij niet Tibs die dat had aangegeven?). Soms gebruikten we Waze in parallel voor extra info, maar eigenlijk kan het best zonder (tenzij je onvoorziene foto's wil vermijden).
Nee, de rolhoes (of hoe je het ook noemt) ging er uit. Die gebruik ik trouwens nooit op reis.Twiek-San schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:53:
Hoger stapelen in de kofferbak. Met een bagagenet?
Verbruik was trouwens ongeveer 20,5 kW/100km en qua laadsnelheid zag ik nooit meer dan 98kW/h
98kW op een max van 100kW is prima, toch?
Inderdaad, al heb ik wel al gelezen dat er 112kW gehaald kan worden?Twiek-San schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:11:
98kW op een max van 100kW is prima, toch?
Iemand ervaring soms met het instellen van het maximale laadvermogen in de EQB, is dat eigenlijk wel mogelijk? Of via de app of via de wagen zelf?
Ben sinds kort thuis beginnen laden en ik merk nu dat de wagen steeds aan vol vermogen laad en dus de setting maximale laadvermogen gewoon overschrijft. Ook het instellen van een vertrektijd lijkt niet geoptimaliseerd te laden zeg maar aan een iets trager tempo, maar gewoon direct vol vermogen te gaan om na een uur al vol te zitten en dan 3u niks meer te doen. Mis ik ergens wat?
.
Mij leek die optie maximale laadvermogen gewoon wat het zou moeten doen, maar dat lijkt dus alleen te werken voor een gewoon stopcontact.
Ben sinds kort thuis beginnen laden en ik merk nu dat de wagen steeds aan vol vermogen laad en dus de setting maximale laadvermogen gewoon overschrijft. Ook het instellen van een vertrektijd lijkt niet geoptimaliseerd te laden zeg maar aan een iets trager tempo, maar gewoon direct vol vermogen te gaan om na een uur al vol te zitten en dan 3u niks meer te doen. Mis ik ergens wat?
Mij leek die optie maximale laadvermogen gewoon wat het zou moeten doen, maar dat lijkt dus alleen te werken voor een gewoon stopcontact.
Kun je de lader niet lager instellen?
Die instelling werkt idd enkel voor granny charging, de EQB heeft geen optie om de laadsnelheid aan een laadpunt te beperken. Dit ga je in de wallbox moeten regelen.
Ik kan dat enkel via de laadpaal. Nog niet naar gezocht in de wagen maar ik vrees dat die optie er niet is. Ik zie dat je in de verschillende laadprofielen enkel de maximale oplaadstatus kan kiezen.
Probleem is dat ik zelf geen toegang heb tot de instellingen van het laadpunt. Is voorzien door m'n werkgever en ik heb dus geen enkele interface om iets in te stellen, buiten een zeer beperkte site waar ik mijn transacties op kan zien.Twiek-San schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:53:
Kun je de lader niet lager instellen?
Ik had gedacht dat dit via het menu van het laadpunt of de backend site zelf te doen was maar daar valt helemaal niks op in te stellen. Eenvoudigste oplossing zou dus gewoon de wagen zelf geweest zijn, had ik eigenlijk ook gewoon verwacht gezien de optie "maximum laadvermogen" noemt.Tibs schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:41:
Ik kan dat enkel via de laadpaal. Nog niet naar gezocht in de wagen maar ik vrees dat die optie er niet is. Ik zie dat je in de verschillende laadprofielen enkel de maximale oplaadstatus kan kiezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Powerblast op 11-01-2024 20:09 ]
Bij Volvo stel je bv 10A in. En dat geldt dan per fase voor zowel 1-fase AC-laden als 3-fase AC-laden. Werkt dat bij de EQB niet?
20kwh met een volle auto is echt keurig!Tibs schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Nee, de rolhoes (of hoe je het ook noemt) ging er uit. Die gebruik ik trouwens nooit op reis.
Verbruik was trouwens ongeveer 20,5 kW/100km en qua laadsnelheid zag ik nooit meer dan 98kW/h
Het feit dat het weer redelijk mee viel en het grotendeels bergaf gaat van Oostenrijk naar Belgie hielp hier natuurlijk wel een handje mee.
Al moet ik zeggen dat de heenrit ook wel zeer goed was, hieronder een overzicht van de afzonderlijke stukken volgens de eco coach app.
Heenrit:
- 219km - 22,8 kWh/100km - 2u 2min
- 155km - 21,1 kWh/100km - 1u 27min
- 211km - 20,2 kWh/100km - 2u 8min
- 198km - 17,4 kWh/100km - 2u 38min
- 63km - 22,4 kWh/100km - 54min
- 261km - 19,8 kWh/100km - 2u 54min
- 197km - 20,3 kWh/100km - 2u 4min
- 148km - 22 kWh/100km - 1u 26min
- 203km - 22,5 kWh/100km - 1u 44min
- 106km - 22,7 kWh/100km - 1u

Bij welke snelheid was dit ongeveer?
[quote]Tibs schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Zit in jouw tussentijden de laadtijd telkens mee opgenomen? Wat een gedoe. Ben blij dat mijn vrouw nog benzine mag rijden. We gebruiken die voor vakanties op meer dan 500km afstand. Dat rij je zonder extra tankbeurt in 1 keer dicht. Voor de provence plant de app van onze eqb 4 uur extra laadtijd als je 120 km/rijdt.
Vroeger kreeg je een leasewagen die 1000km reed en een tankkaart en je was ermee weg. Je zit nu met apps te configureren, laadpassen te klooien een laadpaal thuis die het je 2 keer per week moet rebooten. Wat heb ik heimwee naar de tijd dat nieuwe innovaties enkel op de markt een succes waren, als de basisprestaties beter waren dan de voorgaande techniek. Laat staan dat half werkende hypes verplicht en fiscaal bemoedigd werden.
[...]
Zit in jouw tussentijden de laadtijd telkens mee opgenomen? Wat een gedoe. Ben blij dat mijn vrouw nog benzine mag rijden. We gebruiken die voor vakanties op meer dan 500km afstand. Dat rij je zonder extra tankbeurt in 1 keer dicht. Voor de provence plant de app van onze eqb 4 uur extra laadtijd als je 120 km/rijdt.
Vroeger kreeg je een leasewagen die 1000km reed en een tankkaart en je was ermee weg. Je zit nu met apps te configureren, laadpassen te klooien een laadpaal thuis die het je 2 keer per week moet rebooten. Wat heb ik heimwee naar de tijd dat nieuwe innovaties enkel op de markt een succes waren, als de basisprestaties beter waren dan de voorgaande techniek. Laat staan dat half werkende hypes verplicht en fiscaal bemoedigd werden.
Moet eerlijk zeggen, ik zag er ook tegenop...EDR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Voor onze vakantie naar Italië (1100km). Ook elke 2 à 3 uur moeten stoppen.
Eerlijkheidshalve kwam ik wel een pak frisser aan, kwartiertje laden, terwijl even beentjes strekken, colaatje halen... Kinderen naar het toilet....
Ik was ook van het type 1000km in één keer afhaspelen... Maar Electrisch rijden vind ik toch ontspannender.
Wat betreft laden langs de weg: ik gebruik het mercedez pasje. Even swipen aan eender welke paal en het is klaar.
Al bij al tevreden met mijn keuze. Bij ons is het all electric.
Ben voor electriciteit / verwarming en Electrisch rijden 300€ in de maand kwijt.
Als die auto echt 4 uur moet laden, dan is die ongeschikt en zou ik uitkijken naar een betere EV. De EQE, een Q4 of een Tesla Y doen doen dat zeker en vast een pak sneller.EDR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Blijkbaar.Tommie12 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Als die auto echt 4 uur moet laden, dan is die ongeschikt en zou ik uitkijken naar een betere EV. De EQE, een Q4 of een Tesla Y doen doen dat zeker en vast een pak sneller.
Als ik naar Nice navigeer in ABRP met een EQB 250 geeft hij 3,5 uur aan. Als ik dat met mijn eigen auto doe is het nog geen 2 uur. Dat is best een significant verschil. De 2 uur die ik moet laden zal niet veel meer zijn dan ik met een ICE ook zou stoppen.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb wel al gemerkt dat ABRP het verbruik van de mijne (EQE in dit geval) zwaar overschat.
De Mercedes navigatie is veel beter in het inschatten van range, wat dus ook minder stops en kortere reistijd inhoudt... Misschien eens proberen en vergelijken?
(ter info: ik hoorde/las ooit ergens dat je met een elektrische auto 1u extra moet rekenen per 500km bij lange afstanden, dat lijkt bij ons te kloppen...)
De Mercedes navigatie is veel beter in het inschatten van range, wat dus ook minder stops en kortere reistijd inhoudt... Misschien eens proberen en vergelijken?
(ter info: ik hoorde/las ooit ergens dat je met een elektrische auto 1u extra moet rekenen per 500km bij lange afstanden, dat lijkt bij ons te kloppen...)
Dit topic vraagt om meer EQB foto’s 😇
#showjeEQB ter inspiratie!
[ Voor 29% gewijzigd door wd200 op 14-01-2024 18:16 ]
Vanwaar naar Nice ?VidaR-9 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:12:
[...]
Blijkbaar.
Als ik naar Nice navigeer in ABRP met een EQB 250 geeft hij 3,5 uur aan. Als ik dat met mijn eigen auto doe is het nog geen 2 uur. Dat is best een significant verschil. De 2 uur die ik moet laden zal niet veel meer zijn dan ik met een ICE ook zou stoppen.
Hoeveel km is dat ?
Bij deze.wd200 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:15:
:strip_exif()/f/image/D9moMggNr2iP9yfylXnK5JGA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A2P9mUgTDxZ6sVwHzKB71WQC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Salvatore.NL op 15-01-2024 09:32 ]
Dit was telkens minstens de snelheidslimiet. In Belgie dus 125-127km/h en in Duitsland 130-135km/h. Veel file of werken ben ik niet tegen gekomen dus de gemiddelde snelheid lag ook redelijk hoog.Twiek-San schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:14:
Bij welke snelheid was dit ongeveer?
Die 4uur klopt volgens mij niet. Let wel op dat de laadtijd die de app weergeeft niet klopt. Zoals je ziet waren wij telkens in 30 min weg. De afstand naar de Provence zal waarschijnlijk niet veel hoger zijn dan 920km? Dus dan moet je er met 2u laden gemakkelijk geraken.EDR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Met de laadpassen heb ik totaal geen problemen gehad. Van het werk hebben we een Smappee laadpaal en laadpas en als back-up heb ik een Shell Recharge maar die heb ik nooit nodig gehad.
Het is natuurlijk wel anders reizen dan met een ICE wagen maar dat stoorde ons (mijn vrouw en ikzelf) totaal niet. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Zoals hierboven al aangegeven klopt die 4u totaal niet. met 1u laden per 500km komt je er zeker.Tommie12 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Als die auto echt 4 uur moet laden, dan is die ongeschikt en zou ik uitkijken naar een betere EV. De EQE, een Q4 of een Tesla Y doen doen dat zeker en vast een pak sneller.
En zoals @Kenwood960 zei, je kmot veel relaxter aan op je bestemming. Wij reden vroeger ook 1000-1200km in 1 keer met minimale stops maar dan heb je 2 dagen nodig om te bekomen.
wd200 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:15:
:strip_exif()/f/image/Ff2ewKeUlUWnULKDE0MSJnHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier net een Mercedes EQB 350 gekozen voor leasing. Ik kijk er al naar uit, levertijd weet ik nog niet.
Ik begrijp de obsessie met grijze wagens niet zo goed (algemene opmerking).
Mooie wagen! Wel grappig dat je enkel aan het gras en de bomen kan zien dat het hier om een kleurenfoto gaat. 😜
Ik begrijp de obsessie met grijze wagens niet zo goed (algemene opmerking).