danny24 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:39:
Ik kan binnenkort een auto lease via cafetariaplan. Alleen zit ik nu in een klein dilemma. Ik kan moeilijk kiezen tussen een eqe suv 300 star edition (met night pack) en een eqb 350 full optie.
Ik zou heel graag de Burmester sound optie nemen op de eqe suv maar helaas is daar geen budget meer voor. Heeft iemand ervaring met eqe suv advanced geluid system?
Langs financieel kant is de eqb 350 1000 euro netto per jaar goedkoper dan eqe suv. Ik kan ook voor een eqb 250+ nemen, dan is het 1600 euro goedkoper.
Ik zou het niet van de audio af laten hangen.
Ik rijd nu een weekje een EQE sedan met het standaard audiosysteem en vind het op het randje van acceptabel. Ik kom echter van een C-Klasse (W205) met het Burmester systeem en ook thuis heb ik audio apparatuur van beduidend hoger niveau. Daar is de 1000 Euro upgrade gewoon een no-brainer omdat de rest niet zuiver genoeg is. Dat valt natuurlijk des te meer op in een stille EV.
Ik zou vooral beide auto's eens gaan rijden en kijken waar je zelf waarde aan hecht. Kijk eerst vooral eens naar zaken als stoelen en ergonomie, de rijervaring op je dagelijkse wegen en of de geluidsisolatie van het goedkopere model afdoende voor je eisen / wensen. Met de advanced audio zal je waarschijnlijk ook wel gewoon goed zitten

Burmester komt met een hoop foefjes voor ruimtelijk geluid, maar als je echt van muziek houdt is het eigenlijk niet om aan te horen. Ik had het altijd gewoon op focus voor de frontpassagiers staan, met dat 3D theater uitgeschakeld.
Zo vind ik persoonlijk het materiaalgebruik in de EQE op bepaalde vlakken weinig onderscheidend van de EQA/EQB, maar het design moet je wel tegenaan kijken. Tevens zie ik dat de EQB zelfs dat touchpad op de middenconsole ontbeert. Nu was dat een draak van een inputsysteem, maar het scherm van de EQE laat zich een stuk makkelijker bereiken, wanneer je wat verder naar achteren of onderuit zit, dan dat van de A-Klasse derivaten.
Lang verhaal kort: Audio valt wel aan te wennen. De andere genoemde factoren kunnen mogelijk tot dagelijkse ergernis worden. Kanje overigens dat night pack er niet uit knikkeren? Audio geniet je gedurende de rit, die optische zaken enkel wanneer je naar je auto toeloopt...
Edit: Last but not least, je vergelijkt een EQE300 met een EQB 350, die laatste levert ook aardig wat aan range in, terwijl die van de EQE300 en EQB 250+ op ongeveer gelijk niveau liggen. Ongetwijfeld is de laatste zuiniger, maar de accucapaciteit van de EQE compenseert dat weer. Bepaal dus ook even wat je op dat vlak nodig hebt.
[
Voor 12% gewijzigd door
Cid Highwind op 28-01-2025 10:37
]