Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:06

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb hier ondertussen 1.5y een gewone EQE met enkel achterwielaandrijving waarmee we o.a. ook gaan skiën zijn.
nergens last gehad, ook niet in de bergen, alleen uitzonderlijk toen ik in de eerste maand eens bij regenweer dacht een sprintje te trekken bij groen licht.
en de extra range is het voor mij wel waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20
Vandaag is mijn eqb voor service a geweest en hebben ze een probleem met de achterklep niet op kunnen lossen.

Deze kraakt en klappert op hobbels, drempels en scherpe bochten. Volgens een bulletin van Mercedes een bekend probleem waar nog geen oplossing voor is.

Iemand bekend hiermee en hebben ze bij jou wel op kunnen lossen?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-04 22:42
Thanks, ik twijfel nog tussen de 350+ en 4matic. Maar dat is meer omdat ik nu ook vierwielaandrijving heb op mijn tesla. Welk rij assistentie pakket heb jij en wat zijn je ervaringen?
Church of Noise schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:00:
Ik heb hier ondertussen 1.5y een gewone EQE met enkel achterwielaandrijving waarmee we o.a. ook gaan skiën zijn.
nergens last gehad, ook niet in de bergen, alleen uitzonderlijk toen ik in de eerste maand eens bij regenweer dacht een sprintje te trekken bij groen licht.
en de extra range is het voor mij wel waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

SjefSjef schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:03:
Thanks, ik twijfel nog tussen de 350+ en 4matic. Maar dat is meer omdat ik nu ook vierwielaandrijving heb op mijn tesla. Welk rij assistentie pakket heb jij en wat zijn je ervaringen?

[...]
Enkel de basis, het is een business line van 1.5j oud...
had ik gekunnen, had er meer qua assistentie op gezeten, maar als ik me niet vergis is de basisuitrusting nu al iets beter met iets uitgebreidere assistentiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Weet iemand of en hoe je kan achterhalen wat je mobiele abonnement is die de Mercedes (EQA) gebruikt?
Ben benieuwd naar het netwerk en de datasnelheid, maar krijg dat eigenlijk niet echt goed gevonden.
Mijn oude A klasse zat geloof ik op het Vodafone netwerk, maar geen idee hoe ik dat indertijd heb achterhaald.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:48
456 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:29:
Weet iemand of en hoe je kan achterhalen wat je mobiele abonnement is die de Mercedes (EQA) gebruikt?
Ben benieuwd naar het netwerk en de datasnelheid, maar krijg dat eigenlijk niet echt goed gevonden.
Mijn oude A klasse zat geloof ik op het Vodafone netwerk, maar geen idee hoe ik dat indertijd heb achterhaald.
Volgens mij is het vodafone internet in the car: https://internetinthecar.vodafone.com

ikzelf heb op mijn EQE 300 een inlog daarnaar gekregen. Heb in 4 weken 2.7gb gebruikt en ik kan zien dat mercedes er 1000 gb op heeft gezet voor mij op te gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Limbeckx op 19-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:51
Limbeckx schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is het vodafone internet in the car: https://internetinthecar.vodafone.com

ikzelf heb op mijn EQE 300 een inlog daarnaar gekregen. Heb in 4 weken 2.7gb gebruikt en ik kan zien dat mercedes er 1000 gb op heeft gezet voor mij op te gebruiken.
Mercedes zal wel een speciaal globaal abo hebben waar ze betalen per GB in totaal, en dan zetten ze een limiet per SIM om totaal misbruik tegen te gaan.
Zeker met die honderdduizenden sims die ze hebben gaan ze prijzen krijgen die echt gek laag zijn per GB.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SjefSjef
Ik ben voornemens om een nieuwe eqe suv te kopen. Heb een aantal voorstellen binnen. De actie met 15.000€ korting lijkt oké, of denken jullie dat de prijzen mogelijk nog verder dalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Salvatore.NL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:15:
Vandaag is mijn eqb voor service a geweest en hebben ze een probleem met de achterklep niet op kunnen lossen.

Deze kraakt en klappert op hobbels, drempels en scherpe bochten. Volgens een bulletin van Mercedes een bekend probleem waar nog geen oplossing voor is.

Iemand bekend hiermee en hebben ze bij jou wel op kunnen lossen?
Hier kraakte de klep ook bij hobbels / bochten, echte geen klepper. Iom servicemedewerker van de dealer wat spray in het slot gedaan en rubbers wat ingevet en alles was weer stil zoals het was. Ze gaven aan de een 'droog slot' nog wel eens wil voorkomen.

Inmiddels 6000 km onderweg en net de winterbanden eronder.

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:01
SjefSjef schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:41:
Ik ben voornemens om een nieuwe eqe suv te kopen. Heb een aantal voorstellen binnen. De actie met 15.000€ korting lijkt oké, of denken jullie dat de prijzen mogelijk nog verder dalen?
Daar was ik ook bang voor toen ik een bestelling plaatste, maar ondertussen houdt MB de prijzen constant (op de EQB al sinds okt23). Je zult vooral lagere prijzen zien op EQEs die al een jaartje of meer bij de dealers staan, maar het lijkt erop dat die 15k aanbieding al de eindejaarsuitverkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjefSjef
Thanks! Heb een goede deal gevonden voor een eqe suv en zit ook airmatic op. Hoop dat ik dat systeem kan upgraden naar meesturende achterwielen, maar wie niet of dat kan. Iemand ervaring daarmee?
Black Sparrow schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:44:
[...]

Daar was ik ook bang voor toen ik een bestelling plaatste, maar ondertussen houdt MB de prijzen constant (op de EQB al sinds okt23). Je zult vooral lagere prijzen zien op EQEs die al een jaartje of meer bij de dealers staan, maar het lijkt erop dat die 15k aanbieding al de eindejaarsuitverkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjefSjef
Inmiddels terugkoppeling dat de auto dit niet kan helaas. Maar zal vast ook zonder die functie wel loslopen.
SjefSjef schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:55:
Thanks! Heb een goede deal gevonden voor een eqe suv en zit ook airmatic op. Hoop dat ik dat systeem kan upgraden naar meesturende achterwielen, maar wie niet of dat kan. Iemand ervaring daarmee?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ik heb met de EQB de laatste tijd last met bellen als Google CarPlay aan heeft gestaan, bijvoorbeeld voor spotify. Het bellen laat op dat geen geluid meer horen, en de microfoon van de auto werkt ook niet.

De telefoon (Google Pixel 8) staat op dat moment wel gewoon "over de auto". Als ik deze naar luidspreker zet gaat het bellen wel goed (maar niet via de auto).

Iemand anders dit ook tegen gekomen, en hopelijk al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 16:37
Black Sparrow schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:37:
Ik heb met de EQB de laatste tijd last met bellen als Google CarPlay aan heeft gestaan, bijvoorbeeld voor spotify. Het bellen laat op dat geen geluid meer horen, en de microfoon van de auto werkt ook niet.

De telefoon (Google Pixel 8) staat op dat moment wel gewoon "over de auto". Als ik deze naar luidspreker zet gaat het bellen wel goed (maar niet via de auto).

Iemand anders dit ook tegen gekomen, en hopelijk al opgelost?
Ik heb exact hetzelfde probleem met een Pixel 8 Pro. F*cking annoying! Zowel telefoon als auto geven aan gewoon verbonden te zijn. Enige wat bij mij helpt is het toestel eruit te gooien en opnieuw te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
suheyl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:02:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met een Pixel 8 Pro. F*cking annoying! Zowel telefoon als auto geven aan gewoon verbonden te zijn. Enige wat bij mij helpt is het toestel eruit te gooien en opnieuw te koppelen.
Pixel 9 pro xl hier. Exact hetzelfde probleem. Bij mij helpt een restart van de telefoon.

• Black Sparrow
Kaickul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:32:
[...]
Pixel 9 pro xl hier. Exact hetzelfde probleem. Bij mij helpt een restart van de telefoon.
Bij mij het opstarten van de auto op radio, zonder media af te spelen... Tot het moment dat je toch spotify gaat luisteren, dan is het weer kapot.

• Kaickul
  • Niet online
Black Sparrow schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:55:
[...]

Bij mij het opstarten van de auto op radio, zonder media af te spelen... Tot het moment dat je toch spotify gaat luisteren, dan is het weer kapot.
Ik gebruik geen Spotify, maar heb het probleem als ik de telefoon uit airplane mode haal.
Met YouTube music geen issue op dat vlak.

• suheyl
Kaickul schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:10:
[...]

Ik gebruik geen Spotify, maar heb het probleem als ik de telefoon uit airplane mode haal.
Ik heb het trouwens niet alleen met Spotify. Ook wanneer ik "gewoon" radio geluisterd heb, doet het probleem zich voor. Lijkt gewoon random te zijn. Op een gegeven moment werkt het bellen dus niet meer zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Ik vroeg mij of iemand weet wat een handige manier van navigeren is als je CarPlay gebruikt. Voordeel van CarPlay is het gebruik voor Maps of Kaarten, maar dan plant de auto vermoedelijk geen laadpaalstops lijkt mij. Hoe gaan andere EQ-rijders hiermee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:51
SjefSjef schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:18:
Ik vroeg mij of iemand weet wat een handige manier van navigeren is als je CarPlay gebruikt. Voordeel van CarPlay is het gebruik voor Maps of Kaarten, maar dan plant de auto vermoedelijk geen laadpaalstops lijkt mij. Hoe gaan andere EQ-rijders hiermee om?
Je kan ook ABRP gebruiken, of gewoon zoeken naar een laadstop zodra je range onder de 70km gaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van de week een update van de gebruikersvoorwaarden van MercedesME. Goed dat ik die nog even las, want door ze blind te accepteren sta je toe dat er reclame op je navi komt? Zo las ik het in ieder geval.
Het Feature Change document van de services leek me wat pessimistisch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCi2D9Sxc-6rvm57qPn3sF0z26Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoRFnERXMLff5XD7Cc9sFIsD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Waar zou dat moeten staan?
Edmin schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:48:
Van de week een update van de gebruikersvoorwaarden van MercedesME. Goed dat ik die nog even las, want
door ze blind te accepteren sta je toe dat er reclame op je navi komt? Zo las ik het in ieder geval.
Het Feature Change document van de services leek me wat pessimistisch?
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
SjefSjef schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:18:
Voor korte trips, welke binnen de range vallen gebruik ik Waze. Voor lange 300km plus reizen gebruik ik de Mercedes navi met ingeplande laadstops. Soms gebruik ik waze op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Salvatore.NL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:15:
[...]

Voor korte trips, welke binnen de range vallen gebruik ik Waze. Voor lange 300km plus reizen gebruik ik de Mercedes navi met ingeplande laadstops. Soms gebruik ik waze op de achtergrond.
Ik doe het ook zo.
- Korte afstanden Waze
- Lange afstanden (wanneer er laadstops nodig zijn): Mercedes navigatie, die dan open staat voor de bestuurder, met Waze open op het scherm in het midden voor 'extra informatie' :X

ABRP en ik ondertussen mee gestopt, dat werkte niet heel erg goed (foute inschattingen qua verbruik van de auto, kan ook de batterij niet laten pre-conditioneren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kreeg afgelopen donderdag een mail met de titel 'Update van de digitale extra's Mercedes-Benz en smart control Privacyverklaring documentatie'. Daar zaten links in naar de nieuwe voorwaarden, privacyverklaring n featurewijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Edmin schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:55:
[...]Ik kreeg afgelopen donderdag een mail met de titel 'Update van de digitale extra's Mercedes-Benz en smart control Privacyverklaring documentatie'. Daar zaten links in naar de nieuwe voorwaarden, privacyverklaring n featurewijzigingen.
Hij bedoelt welke tekts aangeeft dat er reclame bij komt. Dat is op het screenshot namelijk niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Kaickul schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:10:
[...]

Kwam deze net tegen.

https://androidworld.nl/n...s-bij-bepaalde-telefoons/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ja dat is wel grappig, dat probleem heb ik nu namelijk ook. Maar dat is een ander probleem dan wat er eerst gemeld werd:

1) Telefoonfunctie werkt niet goed door kruizen van Android Auto en Mercedes eigen systeem.
2) Audio van de "Media" functie valt steeds uit - en gaat weer goed verder na switchen tussen Radio en Media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Black Sparrow schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:21:
[...]

Ja dat is wel grappig, dat probleem heb ik nu namelijk ook. Maar dat is een ander probleem dan wat er eerst gemeld werd:

1) Telefoonfunctie werkt niet goed door kruizen van Android Auto en Mercedes eigen systeem.
2) Audio van de "Media" functie valt steeds uit - en gaat weer goed verder na switchen tussen Radio en Media.
In al die jaren dat ik auto's met connectiviteit rijd, heb ik nog nooit zulke slechte ervaringen gehad als met deze. Hiervoor een Mazda gehad, dat werkte subliem eigenlijk. MINI en Audi waren basic, maar werkte altijd. Benz, drama!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
suheyl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:30:
[...]

In al die jaren dat ik auto's met connectiviteit rijd, heb ik nog nooit zulke slechte ervaringen gehad als met deze. Hiervoor een Mazda gehad, dat werkte subliem eigenlijk. MINI en Audi waren basic, maar werkte altijd. Benz, drama!
Ik herken dit echt totaal niet. Ik heb het hyperscreen. Weet niet of dat anders is maar bij gaat het echt altijd goed wanneer ik muziek luister via spotify via mbux, navigeren via mbux, android auto aan op de achtergrond en dan bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Limbeckx schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:40:
[...]

Ik herken dit echt totaal niet. Ik heb het hyperscreen. Weet niet of dat anders is maar bij gaat het echt altijd goed wanneer ik muziek luister via spotify via mbux, navigeren via mbux, android auto aan op de achtergrond en dan bellen...
Misschien is het de combinatie Pixel/Benz zoals in dat artikel hierboven vermeld wordt? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat het slecht werkt. Zo vaak niet handsfree kunnen bellen. Elke keer weer de Bluetooth verbinding moeten vergeten, telefoon rebooten. En dan werkt het weer even.
Reacties hierboven waren ook Pixel gebruikers...

[ Voor 3% gewijzigd door suheyl op 11-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
suheyl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:54:
[...]

Misschien is het de combinatie Pixel/Benz zoals in dat artikel hierboven vermeld wordt? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat het slecht werkt. Zo vaak niet handsfree kunnen bellen. Elke keer weer de Bluetooth verbinding moeten vergeten, telefoon rebooten. En dan werkt het weer even.
Reacties hierboven waren ook Pixel gebruikers...
Ik denk ook dat het echt met de Pixel te maken heeft... In Januari neem ik weer een Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Black Sparrow schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:07:
[...]

Ik denk ook dat het echt met de Pixel te maken heeft... In Januari neem ik weer een Sony.
Ik heb eigenlijk al jaren een Pixel, 1, 2, 4 en 8, nooit issues gehad zoals deze nu met deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik heb een pixel 9 pro… vreemd hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny24
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:25
Ik kan binnenkort een auto lease via cafetariaplan. Alleen zit ik nu in een klein dilemma. Ik kan moeilijk kiezen tussen een eqe suv 300 star edition (met night pack) en een eqb 350 full optie.

Ik zou heel graag de Burmester sound optie nemen op de eqe suv maar helaas is daar geen budget meer voor. Heeft iemand ervaring met eqe suv advanced geluid system?

Langs financieel kant is de eqb 350 1000 euro netto per jaar goedkoper dan eqe suv. Ik kan ook voor een eqb 250+ nemen, dan is het 1600 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Er is wel degelijk een verschil, maar het advanced geluid is op zich zeker al goed imho. Kan je misschien eens de twee vergelijken bij de Mercedes dealer?

Rond het prijsverschil, ook daar zou ik voorstellen om voor jezelf te vergelijken. Ik betaal zelf ook een dikke 1000 euro per jaar meer voor de eqe, omdat ik vind dat dat het waard is, maar ook dat lijkt me heel persoonlijk: wat vind jij belangrijk qua looks, rijervaring, ruimte, comfort,... Het zijn twee erg verschillende auto's hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Zijn wel twee compleet verschillende auto's. Voordeel van EQB is wel dat het een 7-zitter is. EQE is wel segment hoger dan EQB en in basis veel luxer mijns inziens. Heb je een linkje naar de twee auto's?

Geluid van Advanced is voor zover ik kan overzien ook heel prima.
danny24 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:39:
Ik kan binnenkort een auto lease via cafetariaplan. Alleen zit ik nu in een klein dilemma. Ik kan moeilijk kiezen tussen een eqe suv 300 star edition (met night pack) en een eqb 350 full optie.

Ik zou heel graag de Burmester sound optie nemen op de eqe suv maar helaas is daar geen budget meer voor. Heeft iemand ervaring met eqe suv advanced geluid system?

Langs financieel kant is de eqb 350 1000 euro netto per jaar goedkoper dan eqe suv. Ik kan ook voor een eqb 250+ nemen, dan is het 1600 euro goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny24
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:25
Ik heb een testrit gedaan met eqe suv en ben daar wel tevreden van. Bij de dealership ook het verschil is gehoord tussen advanced en burmester geluid systeem. Verschil is wel duidelijk hoorbaar maar ik kan er wel mee leven met de advanced systeem.

Dus voorlopig is mijn keuze wel Eqe suv 300 star edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Ik heb mijn eqe suv inmiddels opgehaald. Echt een fantastische auto. In oktober heb ik als huurauto een weekje een eqb (goed uitgerust) gehad en durf wel te stellen dat de eqe suv een veel completere en op hoger niveau afgewerkte auto is. Ik denk dat je een goede keuze maakt, tenzij je, zoals ik eerder schreef, een 7-zitter nodig hebt.
danny24 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:22:
Ik heb een testrit gedaan met eqe suv en ben daar wel tevreden van. Bij de dealership ook het verschil is gehoord tussen advanced en burmester geluid systeem. Verschil is wel duidelijk hoorbaar maar ik kan er wel mee leven met de advanced systeem.

Dus voorlopig is mijn keuze wel Eqe suv 300 star edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Black Sparrow schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:07:
[...]

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb, niet de telefoon-app van Mercedes zelf gebruiken. Heb nu een aantal dagen de telefoon-app binnen Android Auto gebruikt en dan gaat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Heb m’n eqe suv nu ruim een week. Paar dingen vallen me wel op:
1) CarPlay valt soms uit en dan moet mijn telefoon opnieuw verbinden, is dit het “Pixel” probleem?
2) het ont- /vergrendelen is nog niet helemaal duidelijk. De auto lijkt soms niet op slot te gaan als ik wegloop bij de auto. Ik gebruik mijn telefoon als sleutel. Heeft iemand hier ervaring mee?
3) ik heb rijassistentiepakket plus en dus ook actieve rijbaanwissel, ik snap alleen niet hoe het werkt. Soms gaat het aan, maar ik moet wel een soort van sturen? Iemand die deze functie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harstad
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:56
Vrijdag heb ik mijn EQE SUV opgehaald en gisteren een ritje van zo'n 300 km gemaakt. Wat opvalt is het best wel hoge verbruik van de auto. Ongeveer 27 kWh/100 km bij een buiten temperatuur van ongeveer -8 oC. Valt toch wel een beetje tegen. Verder ben ik toch wat teleurgesteld met de MBUX navigatie. De voorgestelde route was totaal verkeerd. In plaats van de gebruikelijke route via een brug, stelde de MBUX navigatie een omweg van 100 km voor waarbij ook een pont moest worden gebruikt. (De Google maps navigatie is superieur aan wat Mercedes er van heefd gebakken).
Verder ben ik ook teleurgesteld met de media integratie. Vooral de Spotify app van het MBUX systeem (waar een abonnement voor moet worden genomen van Mercedes). Vaak heeft het verbindingsproblemen, en het systeem stopt ermee als er een systeemwaarschuwingsgeluid komt (bijvoorbeeld handen aan het stuur houden). De muziek stopt ermee en het is niet mogelijk om het opnieuw te starten (Lukt door naar radio te schakelen en dan weer terug naar Spotify).
Voor een systeem dat al meer dan twee jaar op de markt is, valt dit toch best wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Uitvallen van Android Auto heb ik niet, ook niet dat ik Spotify opnieuw manueel moet aanzwengelen.

Hoog verbruik bij lage temperaturen en hogere snelheden (?) herken ik zeker wel.
Ik zit nu na 1.5j aan 20.7 kWh/100km met de eqe 300 (niet-suv), maar een korte rit tijdens de lente in de buurt kan gerust onder de 15, bij hoge snelheden en tijdens de winter gaat ie makkelijk een stuk boven de 20. De mijne heeft overigens nog geen warmtepomp geloof ik, recentere modellen normaliter wel (weet niet exact waar de cut off lag).

Navigatie was in het begin ook soms echt Bizar, lijkt met wat gebruik wel beter? Voor la ge ritten vergelijken we altijd met Waze als sanity check,maar lijkt nu beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05 18:31
Zijn er EQE rijders die all season banden gebruiken? En zo ja welke en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjefSjef
Ivm het gewicht van de auto wordt dit sterk afgeraden. Slijtage is te hoog om er voordeel uit te halen begreep ik.
Waps61 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:10:
Zijn er EQE rijders die all season banden gebruiken? En zo ja welke en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
SjefSjef schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:04:
Ivm het gewicht van de auto wordt dit sterk afgeraden. Slijtage is te hoog om er voordeel uit te halen begreep ik.

[...]
Ik heb good year all seasons onder de eqb. Morgen precies een jaar oud en na 23k km en 3 weken hete zomervakantie in Sicilie zien ze er nog top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05 18:31
SjefSjef schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:04:

[...]
Als ze aan de load index voldoen zou alleen de slijtage nog overblijven. Ik krign er overinges Michelin All Seasons onder. Voor de kosten van wisselen en bandenhotel moet je als snel uit kunnen in zo'n 2 jr.

Wat is zo'n beetje een reel kilometrage voor de banden en wordt wisselen tussen voor en achter ook veel gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Salvatore.NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb good year all seasons onder de eqb. Morgen precies een jaar oud en na 23k km en 3 weken hete zomervakantie in Sicilie zien ze er nog top uit.
Die Goodyears heb ik ook onder een andere elektrische auto, en ze zijn zeer slijtvast. Bij ons gaan ze 75k km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnoiz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 09:49
harstad schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:16:
Vrijdag heb ik mijn EQE SUV opgehaald ...
Ook voor @SjefSjef :)

Wanneer besteld, wat was je levertermijn? Heb een bestelling open staan sinds eind oktober 2024. Weet iemand waar die gebouwd worden voor de EU markt (of Belgie).

[ Voor 15% gewijzigd door dnoiz op 24-01-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Waps61 hier zomer / winterbanden.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harstad
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:56
dnoiz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Ook voor @SjefSjef :)

Wanneer besteld, wat was je levertermijn? Heb een bestelling open staan sinds eind oktober 2024. Weet iemand waar die gebouwd worden voor de EU markt (of Belgie).
Ik heb hem in juli 2024 besteld en kon hem in december op halen. Dus ongeveer zo'n 5 maanden leveringstijd. De EQE SUV wordt in Tuscaloosa, Alabama in de verenigde staten gebouwd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 17:29
Daarnet de EQB gaan ophalen :)

Hier nog in de afleverruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnCSRyrkNzl7X-ifb43rPj0nFC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0z1FyLgczNgImahhdjFbrOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 04-06 18:44
Kwakkel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:42:
Daarnet de EQB gaan ophalen :)

Hier nog in de afleverruimte:
[Afbeelding]
Zo dat is wel een erg mooie kleur _/-\o_

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnoiz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 09:49
harstad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb hem in juli 2024 besteld en kon hem in december op halen. Dus ongeveer zo'n 5 maanden leveringstijd. De EQE SUV wordt in Tuscaloosa, Alabama in de verenigde staten gebouwd.
Heb een eerste update gekregen, zou voor eind maart zijn, dus idd zo'n 5 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 15:50
danny24 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:39:

Ik zou het niet van de audio af laten hangen.

Ik rijd nu een weekje een EQE sedan met het standaard audiosysteem en vind het op het randje van acceptabel. Ik kom echter van een C-Klasse (W205) met het Burmester systeem en ook thuis heb ik audio apparatuur van beduidend hoger niveau. Daar is de 1000 Euro upgrade gewoon een no-brainer omdat de rest niet zuiver genoeg is. Dat valt natuurlijk des te meer op in een stille EV.

Ik zou vooral beide auto's eens gaan rijden en kijken waar je zelf waarde aan hecht. Kijk eerst vooral eens naar zaken als stoelen en ergonomie, de rijervaring op je dagelijkse wegen en of de geluidsisolatie van het goedkopere model afdoende voor je eisen / wensen. Met de advanced audio zal je waarschijnlijk ook wel gewoon goed zitten :) Burmester komt met een hoop foefjes voor ruimtelijk geluid, maar als je echt van muziek houdt is het eigenlijk niet om aan te horen. Ik had het altijd gewoon op focus voor de frontpassagiers staan, met dat 3D theater uitgeschakeld.

Zo vind ik persoonlijk het materiaalgebruik in de EQE op bepaalde vlakken weinig onderscheidend van de EQA/EQB, maar het design moet je wel tegenaan kijken. Tevens zie ik dat de EQB zelfs dat touchpad op de middenconsole ontbeert. Nu was dat een draak van een inputsysteem, maar het scherm van de EQE laat zich een stuk makkelijker bereiken, wanneer je wat verder naar achteren of onderuit zit, dan dat van de A-Klasse derivaten.

Lang verhaal kort: Audio valt wel aan te wennen. De andere genoemde factoren kunnen mogelijk tot dagelijkse ergernis worden. Kanje overigens dat night pack er niet uit knikkeren? Audio geniet je gedurende de rit, die optische zaken enkel wanneer je naar je auto toeloopt...

Edit: Last but not least, je vergelijkt een EQE300 met een EQB 350, die laatste levert ook aardig wat aan range in, terwijl die van de EQE300 en EQB 250+ op ongeveer gelijk niveau liggen. Ongetwijfeld is de laatste zuiniger, maar de accucapaciteit van de EQE compenseert dat weer. Bepaal dus ook even wat je op dat vlak nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cid Highwind op 28-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Uzuhl schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:54:
Het was even wachten maar mijn GL.. uh EQB is binnen :)
[Afbeelding]
Deze heeft een GLS met een GLB kenteken:
YouTube: Mijn Auto: Mercedes-AMG GLS 63 van Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
BrammeS schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Zo dat is wel een erg mooie kleur _/-\o_
Thanks - inderdaad, goede kleur. Was wat afwachten, want hadden de kleur niet 'live' gezien, maar we zijn er blij mee :)
In de garage wisten ze te zeggen dat 't de eerste was die ze in het blauw afleverden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
EQE 300 SUV heeft redelijk wat meer range dan de EQB 250+ en hij laadt ook een pak sneller.
https://ev-database.org/s...53cce67206505fc06ee64c40d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 17:51
Khayma schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

van 10-80% scheelt het 30 sec tussen beide ;). De X is wel efficienter. Hij komt bijna ever ver als de EQS en de EQS heeft een 120kWh accupakket vs de 100 van de X.
Als je lange afstanden rijdt is de EQS (450+!!) veel beter dan de Tesla Model X

Alleen de Model S LR weet de EQS te verslaan, Bjorn Nyland doet altijd van die 1000km challenges, de EQS 450+ was vrijwel de snelste, alleen de Model S LR komt in de buurt. En de NIO met accuwisselstation (maar dat zie ik snel verwdijnen de komende jaren) :)

Jammer dat we de EQS gaan zien verdwijnen, ik vind het echt een prachtige auto. De EQE vind ik niet zo spectaculair. In die klasse is de ID.7 een veel mooiere auto imo (ik weet het, MB, is niet per se direct te vergelijken met VW)

Waarschijnlijk zal de nieuwe A6 E-tron het stukken beter gaan doen dan de EQE...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik ben sinds een maand een blije bezitter van een EQS450+. Modeljaar 2022 dus nog zonder warmtepomp.

Het rijgenot is echt van ongekende klasse. Heb heel veel proefritten gemaakt in verschillende volledige EV's maar bij de proefrit met de EQS was ik in 1x verkocht. Dat gecombineerd met (enorme) ruimte binnen en grote kofferruimte een geweldige auto.

Hier een foto van de aflevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJeC35VD-wNxNgHKUvxGBhcJ9OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyXvMWFK0E1k6Tk4pQxGnPGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2nJ_h9elz7EH9qnJyRTvc7EZMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27rrsNbbI6homhbolEg7Ip1j.jpg?f=fotoalbum_large
Auto gelijk voorzien van een 2e set velgen als winterwielen, maatje kleiner dan de zomerbanden.

Verbruik valt me enigszinds tegen bij koude temperaturen, maar dat is maar een paar maanden per jaar.

Enige issue wat ik heb en waar ik nog niet uit ben na ettelijke telefoontjes met Mercedes Me support is dat ik geen comfort databundel kan koppelen aan mijn account...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Heeft iemand ook issues met de connectie tussen de iphone en de carplay installatie?
Bij mij valt ie elke 5 minuten een paar seconde weg, om vervolgens weer een connectie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leopold88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:13
456 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:37:
Heeft iemand ook issues met de connectie tussen de iphone en de carplay installatie?
Bij mij valt ie elke 5 minuten een paar seconde weg, om vervolgens weer een connectie te maken.
Sinds een aantal weken krijg ik idd ook een pop-up dat Carplay is gestart terwijl dat al het geval was en ook valt de verbinding bij telefoongesprekken kortstondig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MauriceQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
Ik ben sinds een maand een blije bezitter van een EQS450+. Modeljaar 2022 dus nog zonder warmtepomp.

Het rijgenot is echt van ongekende klasse. Heb heel veel proefritten gemaakt in verschillende volledige EV's maar bij de proefrit met de EQS was ik in 1x verkocht. Dat gecombineerd met (enorme) ruimte binnen en grote kofferruimte een geweldige auto.

Hier een foto van de aflevering.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Auto gelijk voorzien van een 2e set velgen als winterwielen, maatje kleiner dan de zomerbanden.

Verbruik valt me enigszinds tegen bij koude temperaturen, maar dat is maar een paar maanden per jaar.

Enige issue wat ik heb en waar ik nog niet uit ben na ettelijke telefoontjes met Mercedes Me support is dat ik geen comfort databundel kan koppelen aan mijn account...
Prachtige wagen! Veel plezier ermee!

Ik begreep ook van de tests van Bjorn Nyland dat tegenwind of meewind amper uitmaakt met de EQS, omdat hij zo glad is als een aal (heel lage Cw waarde).

Onderweg naar Hongarije deze zomer heb ik er ook een aantal gespot op de Duitse autobahn, mooi spul! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Alleen de Model S LR weet de EQS te verslaan, Bjorn Nyland doet altijd van die 1000km challenges, de EQS 450+ was vrijwel de snelste, alleen de Model S LR komt in de buurt. En de NIO met accuwisselstation (maar dat zie ik snel verwdijnen de komende jaren) :)

Jammer dat we de EQS gaan zien verdwijnen, ik vind het echt een prachtige auto. De EQE vind ik niet zo spectaculair. In die klasse is de ID.7 een veel mooiere auto imo (ik weet het, MB, is niet per se direct te vergelijken met VW)

Waarschijnlijk zal de nieuwe A6 E-tron het stukken beter gaan doen dan de EQE...
Heb je het dan over de EQS of de EQS Suv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Khayma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Heb je het dan over de EQS of de EQS Suv?
De limousine, die van de SUV heb ik niet gecheckt. Is ook een nieuwer model, persoonlijk zou ik omwille vh verbruik en kleinere range nooit een SUV/crossover kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:27:
[...]

De limousine, die van de SUV heb ik niet gecheckt. Is ook een nieuwer model, persoonlijk zou ik omwille vh verbruik en kleinere range nooit een SUV/crossover kopen
Dan is het appels met peren vergelijken. Dan zou je uberhaupt een X niet moeten gaan vergelijken met een EQS kwa verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Khayma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Dan is het appels met peren vergelijken. Dan zou je uberhaupt een X niet moeten gaan vergelijken met een EQS kwa verbruik.
Geen idee, ik zag dat iemand schreef over de EQS... De SUV is pas later gekomen.

Ik zou sowieso zelf nooit een SUV kopen, bij een EV is de grootste beperking de energieopslag (dus de batterij) en met name hoe snel je range kan creeeren (dus via het laden). Dus ik snap uberhaupt die drang naar SUV-hokken kopen niet echt :+

... YouTube: Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV
Thanks, Wouter!!

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 28-01-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Geen idee, ik zag dat iemand schreef over de EQS... De SUV is pas later gekomen.

Ik zou sowieso zelf nooit een SUV kopen, bij een EV is de grootste beperking de energieopslag (dus de batterij) en met name hoe snel je range kan creeeren (dus via het laden). Dus ik snap uberhaupt die drang naar SUV-hokken kopen niet echt :+

... YouTube: Volkswagen ID.7 Tourer: beter dan de zoveelste elektrische SUV
Thanks, Wouter!!
Tja niet iedereen past in een kleinere auto. Ik heb 3 kids waarvan 1 in een maxi cosi en 2 nog in een autostoel moeten. Succes om dat in een ESQ te krijgen. Ik ben en blijf voorlopig afhankelijk van een SUV dus dan kom je oa uit bij een X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Khayma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Tja niet iedereen past in een kleinere auto. Ik heb 3 kids waarvan 1 in een maxi cosi en 2 nog in een autostoel moeten. Succes om dat in een ESQ te krijgen. Ik ben en blijf voorlopig afhankelijk van een SUV dus dan kom je oa uit bij een X.
Nee hoor, op werk rijd ik geregeld met een Octavia combi, daar pasten letterlijk sideskirts in voor een vrachtwagen.

Een grote station is veel ruimer dan een SUV.. Zeker de combo SUV en EV heb ik nooit begrepen. 20% extra verbruik (en dus trager op lange ritten) voor wat? Minder binnenruimte? Mijn oom heeft een Volvo XC60, mijn vader een Volvo V60. Die V60 is ruimer van binnen hoor, dat durf ik met zekerheid te zeggen ;)

Maar goed. Ik moet er niks van hebben, die SUVs :9 dat mag wel duidelijk wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Nee hoor, op werk rijd ik geregeld met een Octavia combi, daar pasten letterlijk sideskirts in voor een vrachtwagen.

Een grote station is veel ruimer dan een SUV.. Zeker de combo SUV en EV heb ik nooit begrepen. 20% extra verbruik (en dus trager op lange ritten) voor wat? Minder binnenruimte? Mijn oom heeft een Volvo XC60, mijn vader een Volvo V60. Die V60 is ruimer van binnen hoor, dat durf ik met zekerheid te zeggen ;)

Maar goed. Ik moet er niks van hebben, die SUVs :9 dat mag wel duidelijk wezen.
Ik snap de vergelijking met sideskirts en kinderstoelen alleen niet... Jij geeft aan dat iets langs in een station past en daarom geen SUV nodig hebt haha. Ik heb ruimte in de breedte nodig. Ik zit met kinderstoelen die naast elkaar zitten.

Als je haast hebt moet je ook geen EV kopen 8)7 . Ik moet ongeacht grootte van de accu en zuinigheid alsnog om de 200 a 250km +- stoppen vanwege de kids. Vorig jaar met de model 3 kon ik nog 100/150km rijden op de accu na 200km gereden te hebben maar ik moest alsnog stoppen.

Ten tweede ben ik geen station tegengekomen die ruimer is dan een Model X. Je haalt SUV neer omdat je er niks mee hebt maar ze hebben zeker use cases. Ik heb verder niets met stations. Als ik dood ben dan wordt ik wel vervoerd in een stationwagen lijkwagen.

P.s. een XC60 is ook geen SUV maar een crossover SUV. Dus niets meer dan een V60 op hoge poten met minder binnen ruimte. een X of XC90 zijn daadwerkelijke SUV's.

[ Voor 14% gewijzigd door Khayma op 28-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:03:
[...]

ID7 en EQE zijn best goed te vergelijken. Om nou te zeggen dat de ID7 mooier is... Het zijn beiden bolle modellen, gericht op aerodynamica. De ID7 station oogt ook gewoon echt lomp zwaar, ondanks dat deze wat conventioneler oogt. Bij de dealer stond er een Arteon Station naast, dan zie je pas echt het verschil tussen een ID, en een strak gelijnde, sportief ogende auto.

Wat de ID7 vooral goed doet is value / money. Maar hij is helaas niet in een luxe uitvoering te krijgen. Leder, helder interieur, echt goede audio, alternatieven voor zwart glanzend plastic, optioneel nog betere geluidsdemping, alles vergeefs. Een basis EQE oogt daarentegen weinig minder luxe dan een afgeladen ID7.

Het grote verschil: De ID7 is alsnog flink goedkoper en biedt echt veel meer kofferruimte. Vol uitgerust doen ze niks voor elkaar onder en ook rijdt de ID7 beter dan een basis EQE. Net zo vlot, maar qua onderstel verfijnder (DCC vs basic Mercedes). De accu is weliswaar iets kleiner, maar de ID7 compenseert dat voor een deel met z'n efficiëntie. En de Pro S kan zich sowieso meten met de EQE.

Merkneutraal bekeken ben je met de ID7 echt veel beter af en is de EQE pas een echte Mercedes wanneer deze z'n basisprijs behoorlijk ontstijgt. Dus ja, simpel gezegd, als Mercedes een EQE op VW-niveau uitbrengt, is er geen reden het vergelijk niét te maken.

De A6 is wat dat betreft technisch gezien van een ander niveau. Die zou, bij gelijke prijs, ook echt mijn interesse hebben. Al is het interieur ook niet van een hogere kwaliteit als bij Mercedes. De samengeraapte overdaad aan schermen is nu ook niet een selling point. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 12:17
Hoi,

Vraagje aan andere eqe rijders.

Ik heb een eqe 350+ uit 2022. Deze ben ik gaan rijden in december 23.

Mijn winter ervaring is dus niet zo groot met deze auto. Nu heb ik afgelopen november ook winterbanden op de auto laten zetten.

Mijn vraag gaat over het verbruik. Ik heb eigenlijk nooit issues gehad met verbruik van deze auto dat komt vooral door de grote accu maar het lijkt alsof ik weer in een image zit in de winter.

Als ik een uurtje snelweg rij dan kost het echt moeite om onder de 26kWh per 100km uit te komen.

Is dit normaal, ik heb voor mijn gevoel ook wat geks met de remmen, moet nog naar gekeken worden maar ben eigenlijk benieuwd wat andere berijders hebben op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Klinkt bekend iceme... Blijkbaar spelen de winterbanden een grote rol, een collega heeft een ander merk van winterbanden laten leggen omdat de initiële volgens hem de range met een extra 100km (!) verminderden.

Maar dus idd, ik zit nu ook makkelijk aan 24 kWh/100km en meer...

Bij het remmen, bedoel je dat ie soms de ABS lijkt te activeren bij 't remmen op momenten dat je het niet zou verwachten? Want dat heb ik bij dit weer wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Khayma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Yup. Met 4 kinderen was de EQB voor mij echt de beste optie. Bovendien: geneuzel over range en laadsnelheid is allemaal een beetje m00t als je naar je dagelijkse kilometers kijkt en een lader op je eigen oprit hebt. Die 2 vakanties per jaar kom je dan ook wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceme
Church of Noise schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:17:
Klinkt bekend iceme... Blijkbaar spelen de winterbanden een grote rol, een collega heeft een ander merk van winterbanden laten leggen omdat de initiële volgens hem de range met een extra 100km (!) verminderden.

Maar dus idd, ik zit nu ook makkelijk aan 24 kWh/100km en meer...

Bij het remmen, bedoel je dat ie soms de ABS lijkt te activeren bij 't remmen op momenten dat je het niet zou verwachten? Want dat heb ik bij dit weer wel eens.
Goed om te weten dan andere mensen hetzelfde "probleem" ervaren, het is nog steeds 300 tot 350km range maar wat je gewend bent houd het niet over.

Ja exact dat wat je zegt met remmen, het lijkt wel of de ABS aan gaan, maar er is totaal geen reden voor dat dit gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
@iceme Heb gisteren overdag een score van 24.4 kWh / 100km weten te halen, over 2u46m over een afstand van 250km in Nederland en Duitsland. Terwijl de accu verder nog werd voorverwarmd voor een snellaadsessie.

Dat betrof een EQE 300 met 19" winterbanden. Als dit een soort van worst case is voor de winter, ben ik er wel content mee. Volgend weekend staat me een langere trip voor de boeg, ik ben benieuwd of m'n voorvreugde om zal slaan in frustratie, maar denk dat het mee zal vallen. De grootte van de accu in combinatie met de laadcurve maakten gisteren een goede indruk.

Eén grote pauze van 45 minuten maak ik op ritten van 600km sowieso. En een tweede kleine stop van 5-10 minuten overleef ik ook wel. Ik ben wel benieuwd bij welke snelheid het optimum ligt voor dit model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik rijd in unrestricted zones 150km/u, beetje op basis van ervaring. Bij sneller gaat het verbruik (nog) sneller omhoog, bij 150 is de impact vaak net laag genoeg om geen extra of vroegere stop te moeten doen.
Als ik zie dat ik met een ruime marge aan de volgende geplande laadpaal zou aankomen, dan gaat het waar toegelaten en mogelijk nog een beetje sneller (want een paar kWh extra laden maakt bij lage batterijstand weinig uit in tijd gezien het daar snelst laadt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
iceme schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:55:
Is dit normaal, ik heb voor mijn gevoel ook wat geks met de remmen, moet nog naar gekeken worden maar ben eigenlijk benieuwd wat andere berijders hebben op dit moment.
Ik heb dit iedere keer als de lane assist ingrijpt als ik bij de witte lijn in de buurt kom.
Ik vind dit geen prettig systeem. Soort van ABS, trillend rem pedaal met korte rem actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Inderdaad, heb ik ook - dacht dat t aan mij lag. (EQA250+)
Trillend rempedaal. Net alsof je geen grip op de weg hebt, erg ongemakkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door 456 op 04-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
Afgelopen zomer ben ik met dakkoffer erop naar zuid Frankrijk gereden. Franse autobaan 120km op de Cc. Verbruik van gem. 23 kWh op 100.

Ga in mei naar Toscane met dakkoffer. We gaan het zien. Ik vind stints van. 250 tot 300km prima te doen iig.

Hopen op warmer weer, zomerbanden eronder een 600km op de gom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suheyl
Ik lees dat het probleem met bluetooth audio opgelost zou moeten zijn in de februari update van Android.

https://www.google.com/am...date-februari-2025/%3famp

Ben benieuwd, had het idee dat het de laatste weken weer erger werd. Net geïnstalleerd, hopelijk irritaties weg!

• Kwakkel
Heb onze EQB sinds 27/1. Heb nu 1 512 kilometer gereden en 477.84 kWh bijgeladen. Dit betekent een verbruik van 31.60kWh/100 kilometer.

Uiteraard hebben we de afgelopen paar weken wel wat koude dagen gehad, maar ik wilde toch even polsen of dit een normaal verbruik is?

Heb niet echt mijn rijstijl aangepast van ICE komende. Rij meestal in 'comfort' stand, af en toe 'sport' aan het stoplicht ;) 130km/u op cruise control op de snelweg (soms nog iets sneller, maar sjjjjjjt :) )

Thanks!

• suheyl
Kwakkel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:36:
Heb onze EQB sinds 27/1. Heb nu 1 512 kilometer gereden en 477.84 kWh bijgeladen. Dit betekent een verbruik van 31.60kWh/100 kilometer.

Uiteraard hebben we de afgelopen paar weken wel wat koude dagen gehad, maar ik wilde toch even polsen of dit een normaal verbruik is?

Heb niet echt mijn rijstijl aangepast van ICE komende. Rij meestal in 'comfort' stand, af en toe 'sport' aan het stoplicht ;) 130km/u op cruise control op de snelweg (soms nog iets sneller, maar sjjjjjjt :) )

Thanks!
Ik heb mijn EQB sinds begin november. Heb er inmiddels 5248 km mee gereden met een gemiddeld verbruik van 24,5kWh/100 km volgens de app. Denk ongeveer de 60-65% aan snelweg km's.

• suheyl
suheyl schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:02:
Ik lees dat het probleem met bluetooth audio opgelost zou moeten zijn in de februari update van Android.

https://www.google.com/am...date-februari-2025/%3famp

Ben benieuwd, had het idee dat het de laatste weken weer erger werd. Net geïnstalleerd, hopelijk irritaties weg!
Heb trouwens nog steeds dezelfde issues.... Mis toch mijn betrouwbare Mazda weer. Die was een stuk "slimmer" en connectivity werkte ALTIJD!

• Black Sparrow
suheyl schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:44:
[...]Heb trouwens nog steeds dezelfde issues.... Mis toch mijn betrouwbare Mazda waar. Die was een stuk "slimmer" en connectivity werkte ALTIJD!
Ik heb nu een Samsung telefoon, nooit meer het niet kunnen bellen issue. Nu wel regelmatig dat Spotify geen geluid meer geeft. Heen en weer naar de radio lost dat op.

Verder zit ik sinds oktober en met 12.000 km op 20.4 kWh volgens de app. In oktober reedt ie veel zuiniger. 130 op de snelweg is wel een drain op de accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Black Sparrow op 20-02-2025 14:55 ]

• suheyl
Black Sparrow schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb nu een Samsung telefoon, nooit meer het niet kunnen bellen issue. Nu wel regelmatig dat Spotify geen geluid meer geeft. Heen en weer naar de radio lost dat op.
Ik heb een Pixel 8 Pro en een Samsung S24, beide gekoppeld ook. Maar beide geven dezelfde issues, geen audio met bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Connectie issues heb ik momenteel niet meer. Wel nog enkele kleine irritaties:
  • als ik mijn favoriete muziekzenders in een andere volgorde zet, dan is het de volgende rit terug een andere volgorde. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht misschien moet het synchroniseren met mijn profiel, maar dat is het ook niet.
  • een adres opslaan als favoriet in de navigatie. Waar kan ik deze favorieten terugvinden als het niet om het thuis- of werkadres gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 23:01
Kaickul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:06:
Connectie issues heb ik momenteel niet meer. Wel nog enkele kleine irritaties:
  • als ik mijn favoriete muziekzenders in een andere volgorde zet, dan is het de volgende rit terug een andere volgorde. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht misschien moet het synchroniseren met mijn profiel, maar dat is het ook niet.
  • een adres opslaan als favoriet in de navigatie. Waar kan ik deze favorieten terugvinden als het niet om het thuis- of werkadres gaat?
Daar heb ik zelf ook lang op gezocht;
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.

Om favorieten op te roepen in de navigatie: https://www.mercedes-benz...uit-favorieten-selecteren

[ Voor 11% gewijzigd door TheExperiment op 21-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
TheExperiment schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Daar heb ik zelf ook lang op gezocht;
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.

Om favorieten op te roepen in de navigatie: https://www.mercedes-benz...uit-favorieten-selecteren
Ah, bedankt! De favoriete bestemmingen had ik ondertussen gevonden. Zit wel goed weggestopt, vind ik. Die andere had ik nooit alleen kunnen vinden, bedankt! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik heb sinds even dat het laden bij laadpalen onderbroken wordt (en bij sommigen zelfs stopt), hier zie je een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3navItUD5UvxRzDCgR7bzJuJcQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYp9JIYcEvO8DP8kHoCKsK6y.jpg?f=fotoalbum_large
Dit gebeurt niet bij snelladers trouwens... Erg storend.
Betreft een eqe300 overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Church of Noise schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:27:
Ik heb sinds even dat het laden bij laadpalen onderbroken wordt (en bij sommigen zelfs stopt), hier zie je een voorbeeldje:
[Afbeelding]
Dit gebeurt niet bij snelladers trouwens... Erg storend.
Betreft een eqe300 overigens...
Dit had ik thuis ook, maar dat was vanwege een verkeerde instelling van de laadpaal. Deze stond te "veilig" t.a.v. het max aantal Ampere. Gebeurt dit bij iedere laadpaal, of een specifieke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Black Sparrow schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Dit had ik thuis ook, maar dat was vanwege een verkeerde instelling van de laadpaal. Deze stond te "veilig" t.a.v. het max aantal Ampere. Gebeurt dit bij iedere laadpaal, of een specifieke?
Bij sommige, en het is steeds bij dezelfde dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Probleem is dat je dat niet weet als je er voor het eerst laadt. Bvb de luchthaven in Zaventem, daar heb ik t bij allemaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Church of Noise schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]Bij sommige, en het is steeds bij dezelfde dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Probleem is dat je dat niet weet als je er voor het eerst laadt. Bvb de luchthaven in Zaventem, daar heb ik t bij allemaal...
Dan zullen ze wel te weinig capaciteit hebben op het net... Zeker als er meerdere auto's staan te laden. Bij de Efteling gebeurde dit ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Iemand in het topic ervaring met dakkoffers, wel of niet van Mercedes zelf. Waarom heb je je keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
Black Sparrow schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:45:
Iemand in het topic ervaring met dakkoffers, wel of niet van Mercedes zelf. Waarom heb je je keuze gemaakt?
Mercedes dakkoffers zijn gewoon Thule, dus de enige reden om degene van Mercedes te nemen als je net een nieuwe wagen besteld en het onderdeel maakt van de onderhandeling.

Nu hebben ze bv een aanbieding met gratis dakdragers. Maar goed alleen bij een nieuwe wagen ws.
https://www.mercedes-benz...tfTH-K5hpZwBK3lbv3R1RsaP5

Overigens heb ik geen dakkoffer, ik neem minder mee als het te vol wordt :)
4 weken zomervakantie in een VW Polo lukte met een peuter, dus nu een zee van ruimte met de EQB. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Even een vraagje, omdat ik het zo snel niet heb kunnen vinden: Is er een manier om in de EQE het gesjor aan je autogordel in geval van naderend onheil uit te schakelen?

Dergelijke paniekreacties van de auto zijn hoogst onaangenaam en voegen niks toe aan de veiligheid. Rem dan zelf als je het zo goed weet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Church of Noise schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:26:
Ik rijd in unrestricted zones 150km/u, beetje op basis van ervaring. Bij sneller gaat het verbruik (nog) sneller omhoog, bij 150 is de impact vaak net laag genoeg om geen extra of vroegere stop te moeten doen.
Als ik zie dat ik met een ruime marge aan de volgende geplande laadpaal zou aankomen, dan gaat het waar toegelaten en mogelijk nog een beetje sneller (want een paar kWh extra laden maakt bij lage batterijstand weinig uit in tijd gezien het daar snelst laadt).
Mijn referentie- / reguliere rit is van Keulen naar München. Sta nu kort voor de tweede keer, de eerste keer was gewoon een goede ervaring. Het laden is nog wat onwennig natuurlijk, maar dat schuif ik onder beginnersfoutjes (en ja, drukke niet-Teslapalen zijn ook een ding helaas op sommige locaties).

Met een enkele pauze is het goed te doen, zonder mezelf verder tekort te hebben moeten doen qua tempo. Dus ook gerust stukken 180 op de limiter. Baustellen compenseren hier aardig voor en als je het qua lunch / avondeten zo uit kunt kienen dat dit samenvalt met een lege accu, is het tijdsverlies te verwaarlozen.

Verder sluit ik me wat dat laatste betreft ook helemaal bij je aan.

De auto went inmiddels aardig, behalve het (standaard) onderstel. Wat een misser zeg... Misschien dat de zomerbandjes hier soelaas kunnen bieden, ik hoop het.

De remmen vereisen ook wat gewenning. Ik merk gewoon dat de auto heel subtiel z'n eigen ding doet, maar echt storend is het niet. Het voelt wel net wat beter aan dan wat ik in de ID7 heb ervaren. Geen bijna-uit-de-bocht ervaringen in de EQE.

Verder pluspuntje: Eindelijk een auto waar de spraaksturing acceptabel genoeg werkt om het niet na de eerste keer proberen meteen af te zweren. Is het ze na 30 jaar toch eindelijk gelukt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Wat stoort je aan het onderstel?

Ik vind de eqe best comfortabel zonder luchtvering, beter dan bvb de Jaguar f Pace die er voor kwam. Ie moet natuurlijk wel onderdoen tegen bvb een BMW 7 met luchtvering. Als ik had gekunnen (lease budget) had ik een versie met luchtvering gekozen uiteraard...

Akkoord met je punt rond snelheid, net een skireis gemaakt (100km enkel, groot stuk door Duitsland) en doe tegenwoordig al snel 160km/u en idd iets meer als er veel werken zijn (wat vaak het geval blijkt).

[ Voor 26% gewijzigd door Church of Noise op 06-03-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@Church of Noise
Ik vind het een erg stuiterig / nerveus onderstel zodra het wegdek ook maar eventjes niet als een biljartlaken is. Van een sloep met ster verwacht ik dat zulke zaken er netjes uit worden gefilterd, met “sportiviteit” als optie.

Ik kom van een C-Klasse W205 met het adaptieve sportonderstel en dat was veel beter in balans qua vering / demping, en ging daar veel beter mee om. In de basis wellicht wat straffer, maar met demping op comfort aangenamer dan de EQE. Alsof de EQE qua demping overcompenseert om het gewicht in bedwang te houden.

De ID7 (met DCC, dat wel) bood een veel aangenamer weggedrag. Gewoon 100% comfort, geen ongemakkelijke spagaat. Adaptieve demping had bij de EQE waarschijnlijk het hele probleem opgelost.

Ik moet me nog een slag om de arm houden of het niet aan de Pirelli winterbanden ligt overigens. Ik hoop het eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Dat herken ik - dit hangt sterk af van banden en bandenspanning.
Bij normale bandenspanning stuurt mijn EQE erg relaxed, maar sinds kort stuurt ie erg nerveus en reageert ie sterk op spoorvorming in het wegdek. Dat is begonnen na de wissel naar de winterbanden, waarbij de druk té hoog is ingesteld (staat nu op 3 bar, is voorgeschreven rond 2.6 als ik me niet vergis). Ga ik binnenkort eens fixen.
Maakt écht een groot verschil - misschien even nagaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 06-03-2025 15:35 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste