Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Bedankt voor de tip. Staat op 2.6/2.7 bar aangegeven, koud, bij de huidige buitentemperatuur. Eens kijken waar het heengaat tijdens het rijden.

Ik had wel ergens gelezen dat niet iedereen fan is van de Pirelli banden. Over een maandje weet ik dus sowieso meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark67
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-03 23:37
Cid Highwind schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:45:
Even een vraagje, omdat ik het zo snel niet heb kunnen vinden: Is er een manier om in de EQE het gesjor aan je autogordel in geval van naderend onheil uit te schakelen?

Dergelijke paniekreacties van de auto zijn hoogst onaangenaam en voegen niks toe aan de veiligheid. Rem dan zelf als je het zo goed weet :P
Voegt zeker wel wat toe aan de veiligheid , hij trekt je gordel strak zodat hij beter werkt bij een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik vind dat ook wel een prettige gedachte ..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Mark67 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Voegt zeker wel wat toe aan de veiligheid , hij trekt je gordel strak zodat hij beter werkt bij een ongeval.
Dat doet hij al als ik wegrijd. Het is enkel een toevoeging op het gepiep van de afstandssensor. En die laatste is ook vrij lastig te negeren. Misschien wel een fijne toevoeging voor doven en slechthorenden, maar voor mijn part zou het uit te schakelen mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 14:42
Even een andere vraag: recent met de EQB naar Frankrijk geweest (vanuit België). Adres ingegeven in de navigatie van MB en vertrokken. De auto gaf netjes aan waar ik moest opladen en hoe lang. Mooi.

Nu al even vooruit aan het denken: deze zomer vakantie naar Frankrijk. Maar iets verder :)
Volgens Waze: 993 kilometer in 9 uur 2 minuten (72.10 euro tol)
(alternatieven zijn 997 kilometer in 9 uur 19 minuten (59.50 euro tol) en 1024 kilometer in 12 uur 31 minuten (zonder tol))
Volgens ABRP (ingesteld op een EQB 250 met extra dakbelasting): 998 kilometer in 11 uur 4 minuten, waarvan 8 uur 39 rijden en 2 uur laden in 5 laadpunten
(alternatieven zijn 11 uur 33 minuten met 8 uur 54 rijden + 2 uur 14 laden of 11 uur 39 minuten met 8 uur 59 rijden en 2 uur 15 laden)
Volgens MB: 981.1 kilometer in 12 uur 7 minuten waarvan 2 uur 27 laden in 3 laadbeurten

Toen ik enkele dagen geleden keek, leek Waze een 7 uur aan te geven, ABRP 10 uur en MB ook 12 uur.
Waze houdt uiteraard geen rekening met laadstops, maar waar komen de andere verschillen vandaan naar kilometers, rijtijden en laadtijden? En, misschien het belangrijkst: welke routeplanner is het meest accuraat en het snelst (uiteraard bij Waze dan de noodzakelijke laadstops toevoegen :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Kwakkel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:59:
Even een andere vraag: recent met de EQB naar Frankrijk geweest (vanuit België). Adres ingegeven in de navigatie van MB en vertrokken. De auto gaf netjes aan waar ik moest opladen en hoe lang. Mooi.

Nu al even vooruit aan het denken: deze zomer vakantie naar Frankrijk. Maar iets verder :)
Volgens Waze: 993 kilometer in 9 uur 2 minuten (72.10 euro tol)
(alternatieven zijn 997 kilometer in 9 uur 19 minuten (59.50 euro tol) en 1024 kilometer in 12 uur 31 minuten (zonder tol))
Volgens ABRP (ingesteld op een EQB 250 met extra dakbelasting): 998 kilometer in 11 uur 4 minuten, waarvan 8 uur 39 rijden en 2 uur laden in 5 laadpunten
(alternatieven zijn 11 uur 33 minuten met 8 uur 54 rijden + 2 uur 14 laden of 11 uur 39 minuten met 8 uur 59 rijden en 2 uur 15 laden)
Volgens MB: 981.1 kilometer in 12 uur 7 minuten waarvan 2 uur 27 laden in 3 laadbeurten

Toen ik enkele dagen geleden keek, leek Waze een 7 uur aan te geven, ABRP 10 uur en MB ook 12 uur.
Waze houdt uiteraard geen rekening met laadstops, maar waar komen de andere verschillen vandaan naar kilometers, rijtijden en laadtijden? En, misschien het belangrijkst: welke routeplanner is het meest accuraat en het snelst (uiteraard bij Waze dan de noodzakelijke laadstops toevoegen :) )
Ik denk dat Waze en Google nog altijd het best rijtijden kunnen inschatten.
ABRP is beperkt in nauwkeurigheid.

Maar... no war plan survives contact with the ennemy.
Het is goed om vooraf een idee te hebben of je nu 10 of 16 uur onderweg gaat zijn, maar ééns vertrokken kijk ik altijd maar 1 stop vooruit, en die kan af en toe ook nog eens wijzigen als er ergens grote dorst, honger of een blaas aandacht vraagt.
Take it easy, go with the flow and relax...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 22:28
Waze houdt rekening met drukte op de weg, ongevallen enzo.
MB houdt drukte bij laadplekken in de gaten.

Hou een uur rijtijd aan per 100KM.
Plus 30 min per laadstop voor een eqb250+

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
En wat is dan het handigst? Waze gebruiken en zelf in de gaten houden wanneer je laadt? Of MB volgen, die automatisch de stops toevoegt en herbekijkt wanneer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:33
Kwakkel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:49:
En wat is dan het handigst? Waze gebruiken en zelf in de gaten houden wanneer je laadt? Of MB volgen, die automatisch de stops toevoegt en herbekijkt wanneer nodig?
Is de MB volgen niet sowieso het beste in verband met voorverwarmen batterij en dergelijke?
Daar wordt veel over gesproken maar geen idee of er vool gebeurd ter voorbereiding van een geplande laadbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Voor het voorverwarmen, wellicht wel. Als je een snellader ingeeft als bestemming (of als de navigatie deze zelf toevoegt als tussenstop), verwarmt hij de batterij voor (of koelt hij wellicht ook af) wanneer nodig. Hoe groot de impact daarvan precies is, kan ik niet echt inschatten :) Zeker gezien de EQB niet zo'n hoge maximale laadsnelheid heeft, schat ik dat de impact (dus tijdswinst) beperkt zal zijn.
Maar, ik sta open voor tegenargumenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
Ik volg gewoon de mercedes navi, met waze op de achtergrond. De auto selecteert dan laadstops waar plek is, geeft eventueel advies snelheid aan mocht het verbruik te hoog liggen. Waze waarschuwt voor gevaar onderweg. Eqb laad niet super snel maar als je goede laadplekken hebt dan gaat ie vrij snel naar 100Kw en houdt dit ook lange tijd vol. Uit ervaring duren de laadstops 30-35 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik rij met mn EQE altijd op mn navigatie van mercedes zelf. Enkele wintervakanties in Zwitserland, zomervakantie in de Pyreneeën.. Gaat altijd goed. Ik denk niet dat Waze dit beter zou doen want dat ongeval in Zwitserland over 6h valt toch niet te voorspellen. Huidige drukte wordt uiteraard wel meegerekend.

De EQE gebruikt google navigatie, Waze is van google.. Vraag me af wat Waze meer zou weten dan de navigatie van mn wagen..

Het is gewoon handig dat dat de auto zelf zn laadstops zoekt langs de weg.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:33

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wij pakken het ondertussen ook aan zoals @Yalopa .
Soms eens een kleine check op Waze bij het vertrekken of de EQE geen onlogische route kiest, maar dat is ondertussen nooit (meer) het geval. In het begin leek dat soms wel zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yalopa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 02:23:
Ik rij met mn EQE altijd op mn navigatie van mercedes zelf. Enkele wintervakanties in Zwitserland, zomervakantie in de Pyreneeën.. Gaat altijd goed. Ik denk niet dat Waze dit beter zou doen want dat ongeval in Zwitserland over 6h valt toch niet te voorspellen. Huidige drukte wordt uiteraard wel meegerekend.

De EQE gebruikt google navigatie, Waze is van google.. Vraag me af wat Waze meer zou weten dan de navigatie van mn wagen..

Het is gewoon handig dat dat de auto zelf zn laadstops zoekt langs de weg.
Waze is idd eigendom van Google, maar toch zijn er nog verschillen.

En gelukkig maar dat de Mercedes navi ondertussen wel zijn werk goed doet. Ik dacht in mijn Tesla ook dat ik waze zou missen, maar dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Vind het zelf tegenvallen... Design voorkant moet erg wennen, focus op schermen. Technologisch onderliggend zeker een stap vooruit, maar tegen welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Reken maar op een vanaf prijs van 55k, zoiets had ik uit de geruchten van mbpassion opgemaakt. Dat betreft dan wel de long range versie.

Het model is bijna C-klasse qua formaat. De prijs zal het ook zijn.

Technisch een interessant model, baanbrekend als het de beloftes waarmaakt. Maar jammer van het goedkope interieur. Een spiegelende strijkplank zoals in de EQE is misser nummer 1. Een touch screen buiten touch bereik nummer 2. En dat stuur is de afgelopen jaren al genoeg over geschreven. Vreemd dat dat ding hier een nieuwe generatie Benzen mag ontsieren.

Standaard een glazen dak had van mij ook niet gehoeven. Maar dat is persoonlijk.

Edit: Zojuist gelezen dat de navigatie door Google wordt verzorgd. Ook niet bepaald een voordeel. Mercedes’ eigen dienst is significant beter qua routing en navigatie. En qua verkeersinformatie doet deze er ook niet voor onder. Een duidelijke downgrade dus. Zonde.

[ Voor 17% gewijzigd door Cid Highwind op 13-03-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Cid Highwind schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:26:Edit: Zojuist gelezen dat de navigatie door Google wordt verzorgd. Ook niet bepaald een voordeel. Mercedes’ eigen dienst is significant beter qua routing en navigatie. En qua verkeersinformatie doet deze er ook niet voor onder. Een duidelijke downgrade dus. Zonde.
Schijnbaar doen de huidige systemen dat ook, voor verkeersinformatie bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Niet in de auto’s die ik recent heb gereden. Daar waar Google wegen als compleet geblokkeerd aangaf, zei Mercedes “niks aan de hand”.

Google zat er naast en stelde een omrit met flink tijdsverlies voor. En qua navigatie is Google maps sowieso een miskleun in vergelijk, daar merk je dat het geen automotive bedrijf is. Maar had inmiddels vernomen dat Mercedes daar nog z’n eigen logica zou hanteren. Ik hoop het en ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Navigatie is perfect, meestal dan. Als ik nu op de A12 rijd richting Den Haag wordt er bij afslag Nootdorp afgestuurd om er vervolgens weer op terug te keren. Vanaf Nijmegen op de A15 zit er ook ergens zo'n rare kronkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel1965
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05 18:49
Hallo beste Tweakers, mag ik me even kort voorstellen? Ik rijd sinds 2017 elektrisch en sinds een week zit ik in een EQE 300 uit 2023. Wat een geweldige auto. Geniet met volle teugen van de stilte, de super wegligging en de luxe opties van de wagen. Toch heb ik nog hier een daar wat vragen. Vorige week reed ik terug naar huis met nog 50km te gaan en nog een reserve van 100km in de accu. Ik wist dat het genoeg was om thuis te komen en daarna thuis te laden. De MB BUX navi voegde een snellader toe aan de route. Die ik ging verwijderen. Maar MB bleef telkens weer een nieuwe lader toevoegen. Is er een manier om definitief te navigeren zonder laadpalen?

Zijn er gebruikers die de optie dashcam hebben toegevoegd? De prijs vind ik ok maar dat ik de dashcam telkens zelf manueel moet starten vind ik minder. Wat vinden jullie?
Hartelijk dank voor jullie feedback groet Axel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
Dan heb je batterij restant te hoog staan in de navigatie instellingen bv altijd aankomen met 20%.

Dit kan je naar beneden zetten en dan voegt ie geen laadpunt toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Axel1965 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:50:
Hallo beste Tweakers, mag ik me even kort voorstellen? Ik rijd sinds 2017 elektrisch en sinds een week zit ik in een EQE 300 uit 2023. Wat een geweldige auto. Geniet met volle teugen van de stilte, de super wegligging en de luxe opties van de wagen. Toch heb ik nog hier een daar wat vragen. Vorige week reed ik terug naar huis met nog 50km te gaan en nog een reserve van 100km in de accu. Ik wist dat het genoeg was om thuis te komen en daarna thuis te laden. De MB BUX navi voegde een snellader toe aan de route. Die ik ging verwijderen. Maar MB bleef telkens weer een nieuwe lader toevoegen. Is er een manier om definitief te navigeren zonder laadpalen?

Zijn er gebruikers die de optie dashcam hebben toegevoegd? De prijs vind ik ok maar dat ik de dashcam telkens zelf manueel moet starten vind ik minder. Wat vinden jullie?
Dat heb ik gisteren nog zitten vervloeken.
Ik had letterlijk een laadpaal ingegeven als bestemming, 4 kilometer hier vandaan. De auto wilde er niks van weten en moest en zou me lang een lader sturen als tussenbestemming.

Zoals @Salvatore.NL aangeeft ligt dat er aan dat de auto nogal autistisch vasthangt aan het ingestelde aantal restkilometers bij aankomst. Het tussendoel wegklikken voert er enkel toe dat er een andere station voor je wordt gekozen, ook na 10 van die dingen wegklikken komt het niet op het snuggere idee dat je misschien helemaal geen tussenstop wilt.

De enige manier om het op te lossen is om in de instellingen te gaan (EQ menu, als ik me niet vergis), en daar de optie van het automatisch invoegen van tussenbestemmingen om te laden expliciet uit te schakelen. Niet vergeten later natuurlijk weer in te schakelen...

Dat het zo omslachtig moet en de auto niet zelf bedenkt dat je op bestemming laadt, wanneer je nota bene een lader hebt uitgekozen als doel, is nogal een software bug. Hetzelfde hoe de auto ook niet voorstelt een andere laadpaal in de buurt als bestemming te kiezen, wanneer de voorheen ingestelde paal in de tussentijd bezet is geraakt en de accu onder de 10% capaciteit is.

Dat is op z'n zachts gezegd behoorlijk laaghangend fruit waarvan je je afvraagt waarom dat jaren na introductie van het model nog niet is geïmplementerd.

Edit:
Overigens verder wel erg tevreden met de keuze van de laadpalen op langere afstanden. Heb m'n lesje geleerd en het vooral niet zelf beter moeten willen weten. Ik vind het niet erg intuïtief te kunnen vinden welke faciliteiten er precies zijn, maar op zich wordt er wel een goede inschatting gemaakt is m'n ervaring over een 1000km trip van Italië naar Duitsland.

Wat me wel enorm stoort aan de EQE is dus de spiegelende strijkplank voor m'n neus. Dat wordt een kwestie van een t-shirt en twee wasknijpers in het dashboardkastje leggen. Of heeft er iemand tips met betrekking tot een fraaie folie / sticker voor het gedeelte rechts van het navigatiescherm?
Mocht je de auto zelf kunnen configureren: Ga voor mat hout of iets dergelijks.

[ Voor 13% gewijzigd door Cid Highwind op 17-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@Cid Highwind ook al gedacht een rol matte transparante folie te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Cid Highwind schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Hetzelfde hoe de auto ook niet voorstelt een andere laadpaal in de buurt als bestemming te kiezen, wanneer de voorheen ingestelde paal in de tussentijd bezet is geraakt en de accu onder de 10% capaciteit is.
Ow, goed om te weten! Ik dacht namelijk dat de wagen (EQB bij mij) dat wel zou doen. Lijkt me nogal een no-brainer, inderdaad!
Iets om rekening mee te houden dus! (Al kan ik me voorstellen dat het nooit 100% sluitend is, gezien er wellicht een vertraging op zal zitten EN je nooit weet of er niet plots 10 elektrische auto's allemaal dezelfde laadstop hebben gekozen en daar 30 seconden voor jou aankomen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:37
Axel1965 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:50:
Ik gebruik de dashcam ook in de EQE. En idd automatisch starten kan niet. Ik heb het starten van een lusopname onder de favorieten geplaats. Met 2x klikken start de dashcam en omdat ik de lane-assist uit wil hebben moet ik toch al klikken om die uit te zetten elke rit. Vervelend maar de routine went....

Het schijnt iets juridisch te zijn dat de dashcam niet automatisch start....vraag me niet waarom... maar op fora schijnt dit per land anders te zijn, ook zijn er landen waar helemaal geen dashcam gebruikt mag worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axel1965
Bedankt voor alle reacties! Het is best nog even uitzoeken hoe Mercedes de dingen regelt en de KI “dame” op de chat Femke doet uitstekend werk om te helpen. Zie je niet vaak dat de virtuele hulpjes zo goed werken. Ik was verrast dat alleen de kaart van NL actueel was maar de andere EU landen al 3 jaar oud waren. “Femke” leverde mij de correcte dl link als mede goede instructies voor een USB update van alle kaarten. Top.

Nog een leuk verhaal. Mijn vader werd door mij uitgenodigd om samen de proefrit te maken van de EQE. Na de proefrit was hij zo enthousiast dat hij een week later nu ook in een EQE 4matic rijd met alle opties erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7SKDwyW55xghNc179Kmkck7h2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRSNgtqUcbsaam1DCcmFwIuB.jpg?f=fotoalbum_large

Dan toch nog een vraag…vind de connectie met CarPlay super handig…maar….als CarPlay verbonden is kan ik dan niet meer “gewoon” zeggen Hey Mercedes bel met xxxx en MBUX belt dan? Hij gaat nu vanzelf naar WhatsApp bij mij. Ik kan wel handmatig via CarPlay en het telefoon icoontje een naam selecteren of Siri vragen om te bellen. Kan het niet via MBUX als CarPlay draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 23:35
Kwakkel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Thanks - inderdaad, goede kleur. Was wat afwachten, want hadden de kleur niet 'live' gezien, maar we zijn er blij mee :)
In de garage wisten ze te zeggen dat 't de eerste was die ze in het blauw afleverden :D
Deze kleur had ook mijn voorkeur, maar de kleur staat niet meer in de prijslijst van de Mercedes EQB. Nog wel in de configurator. Helaas kon ik de blauwe kleur ook niet meer bij de lease maatschappij bestellen, dus is het een zilveren geworden. Tweede keus, maar ik ben daar ook tevreden mee. Nu wachten op de levering van de auto over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-04 10:38

EDR

Black Sparrow schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:45:
Iemand in het topic ervaring met dakkoffers, wel of niet van Mercedes zelf. Waarom heb je je keuze gemaakt?
Mijn eqb geeft een alert als ik de sportmodus selecteer: niet mogelijk met dakkoffer 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
Dan toch nog een vraag…vind de connectie met CarPlay super handig…maar….als CarPlay verbonden is kan ik dan niet meer “gewoon” zeggen Hey Mercedes bel met xxxx en MBUX belt dan? Hij gaat nu vanzelf naar WhatsApp bij mij. Ik kan wel handmatig via CarPlay en het telefoon icoontje een naam selecteren of Siri vragen om te bellen. Kan het niet via MBUX als CarPlay draait?
Klopt, met Hey Mercedes bellen gaat dan helaas niet meer. Beetje jammer maar wellicht is dat bij elke auto met Carplay (maar dit is mijn eerste dus dat weet ik niet).

[ Voor 0% gewijzigd door martinelli op 26-03-2025 00:09 . Reden: layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
EDR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Mijn eqb geeft een alert als ik de sportmodus selecteer: niet mogelijk met dakkoffer 🙃
Euhm, hoe weet de auto dat er een dakkoffer is geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Kwakkel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Euhm, hoe weet de auto dat er een dakkoffer is geïnstalleerd?
Er zit een geheime spoiler in het dak van de EQA en EQB. Deze komt omhoog bij de sportstand, en dan tikt ie tegen de dakkoffer aan. Die spoiler zie je nooit, omdat je altijd in de auto rijdt als je de sportstand aanzet. Bij stilstand klapt de spoiler weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Black Sparrow schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Er zit een geheime spoiler in het dak van de EQA en EQB. Deze komt omhoog bij de sportstand, en dan tikt ie tegen de dakkoffer aan. Die spoiler zie je nooit, omdat je altijd in de auto rijdt als je de sportstand aanzet. Bij stilstand klapt de spoiler weer in.
ok, dat wist ik niet :o
Kan je misschien nog wel wat mee spelen, door de dakkoffer meer naar voor te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Nu ga ik er dus op letten of ik kan zien in welke modus EQA/EQB bestuurders rijden :D

Wel vervelend als je graag vanwege het stuurgevoel in de sportmodus rijdt. Ik neem ook aan dat “individual” geen optie is omdat je daarmee eerst aan sport voorbij moet klikken?

Ben zelf geen fan van de pedaalreactie van de sportmodus, maar nu eigenlijk wel nieuwsgierig hoe oncomfortabel binair het moet rijden in combinatie met de zware recuperatie. Iets om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Cid Highwind schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:29:
Nu ga ik er dus op letten of ik kan zien in welke modus EQA/EQB bestuurders rijden :D

Wel vervelend als je graag vanwege het stuurgevoel in de sportmodus rijdt. Ik neem ook aan dat “individual” geen optie is omdat je daarmee eerst aan sport voorbij moet klikken?

Ben zelf geen fan van de pedaalreactie van de sportmodus, maar nu eigenlijk wel nieuwsgierig hoe oncomfortabel binair het moet rijden in combinatie met de zware recuperatie. Iets om te testen.
Ik heb altijd individual op sport sturen staan, maar wat mij opvalt is dat de actieve stuurbegeleiding dan heel nerveus wordt. Deze is duidelijk ontworpen om gebruikt te worden op de comfort stuur stand.

Over het "oncomfortabel binair het moet rijden in combinatie met de zware recuperatie", zet je regen in "intelligent" door de linkerflipper lang in te houden. Daar komt ie daarna niet meer vanaf als je de auto uitzet, en meet je regeneratie af aan de weg (bochten, rotondes etc) en eventuele voorliggers. Werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik rijd het liefst gewoon als in een normale auto met een zo comfortabel mogelijk rijgedrag. Voor mij is dat dus dat ik op de snelweg geen constant kleine correcties maak in stuurbewegingen, waar de sportmodus dus helpt. Maar voor de pedalen vind ik sport juist totaal onzinnig.

Dat zorgt er immers enkel voor dat je effectief minder travel in je pedaal hebt, half gedrukt is immer vol gas. Een lineaire respons laat mij beter doseren, wat comfortabeler is voor mijzelf en anderen.

Ik denk ook niet dat een adaptief / intelligent systeem voor mij werkt. Voorspelbaarheid is belangrijk, zowel voor veiligheid als comfort. Vandaar dat het voor bestuurders als mij juist fijn is dat de normale recuperatie verassend consequent werkt.

Moet er niet aan denken de ene keer langzaam uit te rollen en de andere keer in m’n gordels te hangen bij het van het gas af gaan. Kwestie van zowel voorkeur als gewenning. Ik snap ook dat sommigen lyrisch zijn juist over zoiets en one pedal driving. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-04 21:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnDN_b2whS6235u7_kgzdvOVj3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PosUL0ZosRlomh9ancSISTiD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben heb gisteren mijn nieuwe (lease) Mercedes EQB 250+ Luxury Line opgehaald.

Met elektrisch rijden heb ik inmiddels 5 jaar ervaring (Hyundai Kona).
Dit is mijn eerste Mercedes en ik ben druk met het verkennen van alle instellingen en uitzoeken hoe bijvoorbeeld MBUX en de Mercedes app werken en kunnen worden gepersonaliseerd.
Hebben jullie goede tips voor mij? Of er ervaringen, zowel positief alf negatief, met de EQB 250+.
Ik kreeg er ook een “Mercedes me Charge” laadkaart bij, wat zijn de ervaringen hiermee?
Verder zag ik ergens in de app dat ik ook via Mercedes parkeeracties kan starten en stoppen (na koppelen met mijn creditcard). Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik gebruik nu EasyPark, is deze dan niet meer nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 29-03-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel1965
Gefeliciteerd met je aankoop! Na drie weken in de Mercedes EQE kan ik je een beetje feedback geven. De Mercedes charge kart bevalt mij goed. Je hebt verschillende prijs formen die je kunt kiezen voor mij was model L het meest geschikt zodat ik op lange reizen geen omkijken heb. In mijn model kan ik kiezen tussen de Mercedes navigatie of CarPlay met bijvoorbeeld Waze. Op lange ritten waar ik tussendoor moet laden is de Mercedes navigatie prima. De accu wordt voorverwarmd en de laadpalen worden duidelijk aangegeven. Ben ik met een volle accu binnen Nederland onderweg zit ik toch liever op Waze omdat vooral de file begeleiding hier stukken beter is. Hoop dat je ook CarPlay als optie mee hebt op jouw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
Axel1965 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:21:
In mijn model kan ik kiezen tussen de Mercedes navigatie of CarPlay met bijvoorbeeld Waze. Op lange ritten waar ik tussendoor moet laden is de Mercedes navigatie prima. De accu wordt voorverwarmd en de laadpalen worden duidelijk aangegeven. Ben ik met een volle accu binnen Nederland onderweg zit ik toch liever op Waze omdat vooral de file begeleiding hier stukken beter is. Hoop dat je ook CarPlay als optie mee hebt op jouw model.
Ik heb ook de CarPlay optie, maar probeer eerst de mogelijkheden van MBUX navigatie. Vandaag heb ik in de app een hele reeks aan MBUX navigatie services geactiveerd, inclusief realtime verkeersinformatie - nu nog aan de praat krijgen in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 08:53
Heb vandaag de (vroege) bestelling gedaan voor mijn eerste zelf gekozen leasewagen, wat een Mercedes EQB AMG-line is geworden, ter opvolging van een Seat Ateca welke mij als poolauto is toebedeeld.

Heel scherp geprijsd in de lease door waarschijnlijk de hoge restwaarde. In de afweging welke auto het mocht worden was de shortlist aanvankelijk de Renault Scenic en Skoda Elroq, waar de EQB op de "reservelijst" stond omdat hij ons op de fotos niet kon overtuigen aanvankelijk.

Toen de Renault direct afviel bij de eerste zit en we moesten wachten op een proefrit met de Skoda toch naar de Mercedes dealer gereden. Daar zijn we gaan zitten in zowel een Luxury als AMG line, waar de sportstoelen ons zeer positief opvielen t.o.v. van de normale stoelen qua zitcomfort, waar dat normaal juist andersom is voor mijn lengte en postuur.

5 minuten onderweg in de proefrit en we waren verkocht. Heerlijke zit, geweldig hoog, super zicht rondom en een hele soepele rijervaring.

Uiteindelijk besteld in het Kosmoszwart met de reguliere AMG-line velgen om zo veel mogelijk range te behouden. Op de optielijst was weinig meer over om nog aan te klikken, maar hebben het Winter pakket en de adaptive cruise control nog aangeklikt.

Voor de vergelijking nog de Skoda bekeken qua prijs, maar als je Skoda gelijk uitrust met de Mercedes werd deze voor mij duurder met zo'n 50 euro per maand (bijtelling lager, eigen bijdrage stuk hoger). Dus toen was de keuze helemaal bevestigd!

Kan niet wachten tot mijn huidige auto eruit gaat en ik de EQB mag gaan rijden! Was wel benieuwd, iemand hier met een EQB AMG-line die kan delen welke range gehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
  • Laatst online: 18:25
bottR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:23:
Heb vandaag de (vroege) bestelling gedaan voor mijn eerste zelf gekozen leasewagen, wat een Mercedes EQB AMG-line is geworden, ter opvolging van een Seat Ateca welke mij als poolauto is toebedeeld.

Heel scherp geprijsd in de lease door waarschijnlijk de hoge restwaarde. In de afweging welke auto het mocht worden was de shortlist aanvankelijk de Renault Scenic en Skoda Elroq, waar de EQB op de "reservelijst" stond omdat hij ons op de fotos niet kon overtuigen aanvankelijk.

Toen de Renault direct afviel bij de eerste zit en we moesten wachten op een proefrit met de Skoda toch naar de Mercedes dealer gereden. Daar zijn we gaan zitten in zowel een Luxury als AMG line, waar de sportstoelen ons zeer positief opvielen t.o.v. van de normale stoelen qua zitcomfort, waar dat normaal juist andersom is voor mijn lengte en postuur.

5 minuten onderweg in de proefrit en we waren verkocht. Heerlijke zit, geweldig hoog, super zicht rondom en een hele soepele rijervaring.

Uiteindelijk besteld in het Kosmoszwart met de reguliere AMG-line velgen om zo veel mogelijk range te behouden. Op de optielijst was weinig meer over om nog aan te klikken, maar hebben het Winter pakket en de adaptive cruise control nog aangeklikt.

Voor de vergelijking nog de Skoda bekeken qua prijs, maar als je Skoda gelijk uitrust met de Mercedes werd deze voor mij duurder met zo'n 50 euro per maand (bijtelling lager, eigen bijdrage stuk hoger). Dus toen was de keuze helemaal bevestigd!

Kan niet wachten tot mijn huidige auto eruit gaat en ik de EQB mag gaan rijden! Was wel benieuwd, iemand hier met een EQB AMG-line die kan delen welke range gehaald wordt?
Dan is de vraag natuurlijk, welke EQB AMG-line? Ik heb zelf sinds november de 250+, dus vooral de wintermaanden. Mijn gemiddeld verbruik is nu 24,1kWh/100km. Dit was begin maart nog 24,6, dus het zakt nu aardig nu het warner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-05 09:18
@bottR Veel plezier later dit jaar met je bestelde EQB!

Mijn EQB AMG Line 250+ heb ik nu 11 maanden in bezit (foto's staan ergens op dit forum). Heb er volgens de app 27.501 km mee gereden en mijn gem. verbruik tot heden is 20,2 kWh/100 km. En dan rij ik niet extreem rustig / rustig snel.

Mijn laatste 3.053 km was mijn verbruik 22,2 kWh/100 km, maar dat was dan wel op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 08:53
suheyl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:28:
[...]

Dan is de vraag natuurlijk, welke EQB AMG-line? Ik heb zelf sinds november de 250+, dus vooral de wintermaanden. Mijn gemiddeld verbruik is nu 24,1kWh/100km. Dit was begin maart nog 24,6, dus het zakt nu aardig nu het warner wordt.
Zie nu dat ik het niet had genoemd, maar het zou in mijn geval ook gaan om de EQB 250+ AMG-Line. Je winterverbruik was rond de 280-300km op een volle accu als ik het omreken, wat gelukkig overeenkomt met waar ik vanuit ging!
Appletower schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:20:
@bottR Veel plezier later dit jaar met je bestelde EQB!

Mijn EQB AMG Line 250+ heb ik nu 11 maanden in bezit (foto's staan ergens op dit forum). Heb er volgens de app 27.501 km mee gereden en mijn gem. verbruik tot heden is 20,2 kWh/100 km. En dan rij ik niet extreem rustig / rustig snel.

Mijn laatste 3.053 km was mijn verbruik 22,2 kWh/100 km, maar dat was dan wel op winterbanden.
Bedankt!

Ging uit van circa 300km range in winterse omstandigheden van wat ik had gelezen en daar zit jij nog wat boven. Ik ben zelf ook een gematigde rijder, dus hoop erop dezelfde resultaten te halen als jij!

20,2 kWh gemiddeld over een jaar inc. winter is netjes! Je verbruik in de zomer zal dan richting 16 á 17 kWh zijn gegaan als ik zo mag inschatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Waar ik me aan erger is het volgende en ik hoop dat er mensen zijn die een oplossing hebben. In mijn vorige auto was de automatische stand van de verwarming ook echt automatisch en "slim". Naarmate het kouder werd, ging de stoel- en stuurverwarming ook met de temp mee, dus hoe kouder, hoe hoger de stand. In de EQB begrijp ik de logica niet. Zojuist de auto gepakt die vol in de zon stond en dus lekker warm van binnen was. Heb mijn climate control op 20 graden staan en die ging koelen, zoals verwacht. Maar mijn stoel- en stuurverwarming op de hoogste stand. En midden in de winter heb ik ook al meerdere keren gehad dat deze überhaupt niet aangaat. "Auto" hoort automatisch te zijn. Anderen daar ook tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
suheyl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:44:
Waar ik me aan erger is het volgende en ik hoop dat er mensen zijn die een oplossing hebben. In mijn vorige auto was de automatische stand van de verwarming ook echt automatisch en "slim". Naarmate het kouder werd, ging de stoel- en stuurverwarming ook met de temp mee, dus hoe kouder, hoe hoger de stand. In de EQB begrijp ik de logica niet. Zojuist de auto gepakt die vol in de zon stond en dus lekker warm van binnen was. Heb mijn climate control op 20 graden staan en die ging koelen, zoals verwacht. Maar mijn stoel- en stuurverwarming op de hoogste stand. En midden in de winter heb ik ook al meerdere keren gehad dat deze überhaupt niet aangaat. "Auto" hoort automatisch te zijn. Anderen daar ook tegenaan gelopen?
Stoelverwarming lijkt aan te gaan bij temperaturen buiten onder de 15 graden.

Stuurverwarming gaat bij mij iedere keer uit bij het uitzetten van de auto. En moet dan opnieuw aangezet worden.

Ik heb trouwens geen AMG, maar een Luxury.

[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 01-04-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Black Sparrow schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:36:
[...]

Stoelverwarming lijkt aan te gaan bij temperaturen buiten onder de 15 graden.

Stuurverwarming gaat bij mij iedere keer uit bij het uitzetten van de auto. En moet dan opnieuw aangezet worden.

Ik heb trouwens geen AMG, maar een Luxury.
Dat de stoelverwarming aangaat onder een bepaalde temperatuur klopt, maar de logica gerelateerd aan de temp snap ik niet. Soms is het steenkoud en dan gaat die aan op standje 1 terwijl zoals gister in de volle zon dat ding op de hoogste stand springt.

En ik denk dat de versie niet uitmaakt voor wat betreft hoe de verwarming werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]

Ik ben heb gisteren mijn nieuwe (lease) Mercedes EQB 250+ Luxury Line opgehaald.

Met elektrisch rijden heb ik inmiddels 5 jaar ervaring (Hyundai Kona).
Dit is mijn eerste Mercedes en ik ben druk met het verkennen van alle instellingen en uitzoeken hoe bijvoorbeeld MBUX en de Mercedes app werken en kunnen worden gepersonaliseerd.
Hebben jullie goede tips voor mij? Of er ervaringen, zowel positief alf negatief, met de EQB 250+.
Ik kreeg er ook een “Mercedes me Charge” laadkaart bij, wat zijn de ervaringen hiermee?
Verder zag ik ergens in de app dat ik ook via Mercedes parkeeracties kan starten en stoppen (na koppelen met mijn creditcard). Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik gebruik nu EasyPark, is deze dan niet meer nodig?
Kleur. Luxury Line. Hulde! Veel plezier gewenst!

Ik heb zelf een DKV en de Mercedes Charge kaart. Ik weet niet hoe het voor jou is, of je alternatieven hebt?
Mercedes biedt zoals hierboven ook gesteld, meerdere abonnementsvormen aan. In mijn geval was het L pakket het eerste jaar sowieso gratis.

Mijn lessen van de afgelopen 3 maanden:
- Laadkosten en -voorwaarden verschillen per aanbieder.
De Mercedes Charge kosten per kWh zijn (significant) goedkoper dan wat DKV mij(n werkgever) aanbiedt. Daarnaast mag ik langer bij de paal staan voordat het stageld per minuut gaat tikken. Wel moet ik het aan m'n eigen creditkaart koppelen in plaats van dat de rekening direct naar de zaak gaat.

- Mercedes Charge biedt de mogelijkheid tot plug & charge
Geen handmatige communicatie of het swipen van de kaart nodig. Gewoon snellaadstekker er in en gaan met die banaan. Totaal overbodige feature voor mij, om eerlijk te zijn.

Voor het stoppen van de sessie, of het tracken hiervan, maakt het verder geen verschil. Maar omdat de kosten van Mercedes Charge wel netje in de app worden weergegeven, biedt het wel meer transparantie dan die andere kaart die ik heb.

Verder hangt je keuze van het pakket vooral af van waar en hoe vaak je laadt. Kwestie van even goed de voorwaarden doornemen en rekenen :)

Wat parkeren betreft, het wordt mij vaak gevraagd van de auto, maar aangezien die functionaliteit erg dom is vertrouw ik deze niet. Hij vraagt het namelijk ook wanneer ik wil gaan laden, terwijl dan het parkeren juist gratis is. Dat houd ik dus liever zelf in de hand. Daarnaast heb ik geen vertrouwen in de handhaving hier ter plekke, dus heb ik toch liever gewoon een kaartje achter het glas.

Heel veel plezier gewenst met de nieuwe wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harstad
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:35
Sinds een week geeft de MBUX telefoon verbinding op mijn EQE SUV niet meer de naam van de telefoon maar een lange reeks letters en cijfers. Dit lijkt meer op een encryptie sleutel. De naam van de telefoon staat nog steeds goed, en als je hem opnieuw paired, dan is de naam correct, maar als de auto opnieuw wordt opgestart dan springt de telefoonnaam terug naar de lage reeks letters en cijfers. De telefoon waar ik een probleem mee hebt is een Samsung Galaxy S21 Ultra.
Ik heb een melding gemaakt met via Mercedes Me app, en het antwoord van Mercedes was, dat ik contact moest opnemen met Apple. Zoals bijna gebruikelijk, is de ondersteuning vanuit Mercedes belabberd.
Mijn vraag is of iemand anders dezelfde problemen ondervindt en of iemand een oplossing of work-around heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
bottR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:23:

Heb de 250+ AMG Line. Momenteel op winterbanden.
Heb een gemiddeld verbruik sinds 27/1 van 27.19/100 km: 30.8 in februari en 26.4 in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunterve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 15:41
Kwakkel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:12:
[...]

Heb een gemiddeld verbruik sinds 27/1 van 27.19/100 km: 30.8 in februari en 26.4 in maart.
Das stevig :o
Ik heb een 350 AMG line, in februari 21,9 en maart 18,4 gemiddeld. Ook op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Axel1965 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:12:
Bedankt voor alle reacties! Het is best nog even uitzoeken hoe Mercedes de dingen regelt en de KI “dame” op de chat Femke doet uitstekend werk om te helpen. Zie je niet vaak dat de virtuele hulpjes zo goed werken. Ik was verrast dat alleen de kaart van NL actueel was maar de andere EU landen al 3 jaar oud waren. “Femke” leverde mij de correcte dl link als mede goede instructies voor een USB update van alle kaarten. Top.

Nog een leuk verhaal. Mijn vader werd door mij uitgenodigd om samen de proefrit te maken van de EQE. Na de proefrit was hij zo enthousiast dat hij een week later nu ook in een EQE 4matic rijd met alle opties erop.

[Afbeelding]

Geen ervaring met Mercedes maar met BMW zelfde soort euvels dat CarPlay zaken overneemt en zaken beperkt dus ik ben helemaal afgestapt van de CarPlay en Google maps en gebruik gewoon het entertainment van de auto en de ingebouwde navigatie. Zeker met internet file informatie accuraat genoeg. Bonus is dat ik de gesproken instructies van de auto navi beter vind dan van Google maps. Allicht het proberen waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:00
Kwakkel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:12:
gunterve schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:29:

Das stevig :o
Ik heb een 350 AMG line, in februari 21,9 en maart 18,4 gemiddeld. Ook op winterbanden.
Maar het zegt helemaal niks als je er niet bij vermeld welke afstanden (ivm verwarming) en welke snelheden je rijdt. En zelfs dan is het lastig vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:50:
[...]

[...]

Maar het zegt helemaal niks als je er niet bij vermeld welke afstanden (ivm verwarming) en welke snelheden je rijdt. En zelfs dan is het lastig vergelijkbaar.
Da's iets teveel details om bij te houden :p

Rijstijl wat afhankelijk (soms sportief, soms relaxt). Op de snelweg staat de cruise control meestal op aangegeven snelheid + 10 ofzo, niet op de snelweg staat die op aangegeven snelheid + 5 ongeveer.
Afstand varieert fors: soms wat kortere ritten dicht op elkaar (10+10 km op en af de kinderen naar school brengen), soms wat langer (20 km naar het werk, 20 km terug) of nog wat langer (30km naar het werk, 30 km terug).
En dan in het weekend, naar waar we ook moeten zijn :)

Airco staat op 21.5 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harstad
Heeft iemand de MercedesB app van Tidal werkend op zijn EQE. Spotify werkt (soms als de data verbinding werkt) maar Tidal kan wel geactiveerd worden maar speelt niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

harstad schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:35:
Heeft iemand de MercedesB app van Tidal werkend op zijn EQE. Spotify werkt (soms als de data verbinding werkt) maar Tidal kan wel geactiveerd worden maar speelt niets af.
Ik speel Tidal via android auto, dat werkt vlot. Heb - denk ik - geen mobiele data voor de auto, kan eventueel hotspotten met m'n gsm en zo proberen als je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harstad
Church of Noise schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:00:
[...]

Ik speel Tidal via android auto, dat werkt vlot. Heb - denk ik - geen mobiele data voor de auto, kan eventueel hotspotten met m'n gsm en zo proberen als je wil?
Bedankt voor de reactie. Als ik mijn telefoon voor de internet verbinding gebruikt (hot spot), dan werkt de Mercedes Tidal app wel. Maar zodra ik gebruik wil maken van de data package van Mercedes, dan stopt Tidal. (Maar Spotify werkt wel met de data package van Mercedes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
[b]
Wat parkeren betreft, het wordt mij vaak gevraagd van de auto, maar aangezien die functionaliteit erg dom is vertrouw ik deze niet. Hij vraagt het namelijk ook wanneer ik wil gaan laden, terwijl dan het parkeren juist gratis is. Dat houd ik dus liever zelf in de hand. Daarnaast heb ik geen vertrouwen in de handhaving hier ter plekke, dus heb ik toch liever gewoon een kaartje achter het glas.
Ik meen dat ik bij een voorgestelde parkeerplaats een tarief zag dat hoger was dan met mijn parkeerapp. Maar het lijkt me wel handig, ik ga ervan uit dat hij het parkeren stopt als je wegrijdt, iets wat ik zelf vaak vergeet.

Een kaartje achter glas? Dat heb ik al heel lang niet meer gezien, hier in Zuid Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunterve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 15:41
mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:50:
[...]

[...]

Vlotte rijstijl en pakweg 50% op autosnelweg, maar mijn auto staat thuis in een garage en ik verwarm de auto op voorhand via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Kwakkel schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:11:
[...]

Da's iets teveel details om bij te houden :p

Rijstijl wat afhankelijk (soms sportief, soms relaxt). Op de snelweg staat de cruise control meestal op aangegeven snelheid + 10 ofzo, niet op de snelweg staat die op aangegeven snelheid + 5 ongeveer.
Afstand varieert fors: soms wat kortere ritten dicht op elkaar (10+10 km op en af de kinderen naar school brengen), soms wat langer (20 km naar het werk, 20 km terug) of nog wat langer (30km naar het werk, 30 km terug).
En dan in het weekend, naar waar we ook moeten zijn :)

Airco staat op 21.5 geloof ik.
Om even een ander beeld te schtsen, dit weekend een ritje gemaakt van thuis naar de kust. Op deze rit van 154 kilometer, had ik een verbruik van 20.9 kWh/100km bijk een gemiddelde snelheid van 72 km/u (volgens de info van de auto). Nochtans een groot stuk autosnelweg @ 125km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Church of Noise schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:17:
Dat herken ik - dit hangt sterk af van banden en bandenspanning.
Bij normale bandenspanning stuurt mijn EQE erg relaxed, maar sinds kort stuurt ie erg nerveus en reageert ie sterk op spoorvorming in het wegdek. Dat is begonnen na de wissel naar de winterbanden, waarbij de druk té hoog is ingesteld (staat nu op 3 bar, is voorgeschreven rond 2.6 als ik me niet vergis). Ga ik binnenkort eens fixen.
Maakt écht een groot verschil - misschien even nagaan?
Hier wilde ik nog even op terugkomen.
Heb van het weekend de auto op z'n zomerschoeisel gezet en moet toegeven, het verschil is echt groot.

Nu zit hier ook nog steeds 0.3 bar teveel in, aangezien ze in koude toestand naar de 2.6 bar zijn gepompt neem ik aan. Maar het verschil is erg goed merkbaar. Het is niet per sé veel comfortabeler, maar het is wel veel gebalanceerder. Daar waar ik met de winterbanden me echt ergerde aan iedere dwarsrichel of putdeksel, is de rijervaring nu wel een stuk fijner.

Tel daarbij op dat de auto zich ook net wat fijner laat sturen en mijn mening over het rijgedrag heb ik dus van het weekend op een positieve manier bij mogen stellen. Uiteraard voel ik nog steeds het gewicht, en het is nog steeds geen ID7 qua comfort, maar ik cruise nu wel met ongeveer evenveel plezier als in m'n C-Klasse destijds. Het comfort komt nu erg in de buurt bij de W205 met de adaptieve dempers in comfort stand, net iets meer wellicht. En daar valt heel goed mee te leven.

Bandengeluid is natuurlijk ook zoals verwacht een flink stuk minder geworden.

Zal de bandenspanning eens met 0.15 laten zakken, misschien dat het nog wat beter wordt. Want nu met 20 graden buitentemperatuur gaat het al snel naar de 290 bar, wat hoger is dan aangegeven.

Edit: En het verbruik wordt ook beter. Gisteren over 240km, met 90 km/h gemiddeld 19.2 kWh/100km gedaan.
M'n gemiddelde over 4500km is 21.1 kWh met 78 km/h. Ben er erg content mee, lager dan gedacht zowaar en kom er ver genoeg mee. Zijn vast auto's die het beter doen, maar daar zal ik dan vast weer andere zaken op aan te merken hebben :D

[ Voor 8% gewijzigd door Cid Highwind op 14-04-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11
Iemand enig idee wanneer de MBUX 2.6 update komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ik merk dat er, nu de EQB in spectral blue een half jaar oud is, ineens heel makkelijk kleine witte krasjes in de lak komen. Is dit iets waar meer mensen last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harstad
TheExperiment schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:48:
Iemand enig idee wanneer de MBUX 2.6 update komt?
Momenteel beschikbaar voor mijn EQE SUV om te installeren. Ik wacht tot vanavond als ik de auto niet meer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
harstad schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:24:
[...]
Momenteel beschikbaar voor mijn EQE SUV om te installeren. Ik wacht tot vanavond als ik de auto niet meer nodig heb.
Ik ben nieuw met Mercedes, met MBUX en met OTA updates. Hoe weet ik dat er een update beschikbaar is? Krijg ik dan een melding in MBUX met de vraag of ik wil downloaden en updaten, of gaat dat allemaal automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harstad
MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:20:
[...]

Ik ben nieuw met Mercedes, met MBUX en met OTA updates. Hoe weet ik dat er een update beschikbaar is? Krijg ik dan een melding in MBUX met de vraag of ik wil downloaden en updaten, of gaat dat allemaal automatisch?
Je krijgt zowel in de Mercedes Me app een melding alswel in de auto op het scherm dat een update beschikbaar is voor download. Na een tijdje rijden krijg je dan de melding dat je hem kan installeren als je de auto uitschakelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaronvdboorn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:39
Ik heb gisteren een EQB 250+ essential line 7 zits besteld. Voorraad model dus verwacht hem snel te rijden.

Reden is het budget van €47500 en 7 zits mogelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:03
Ik heb gisteren een CLA 250+ Business edition pre-ordered puur op basis van de specificaties.
Na een Alfa Romeo Giulia en BMW 3 reeks valt het hopelijk niet te hard tegen qua rijdynamiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjB3p9Jz4vRumqHdk5483undIDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeV5HqrU8QWY0RLGp5ZMG8Z9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U6x0eAkS1NJX2k1ICn_zY-Nsn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9PFwtoZux5rh3Ccix0TWL1u.png?f=fotoalbum_large

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 101% gewijzigd door Bwlian op 26-04-2025 18:59 ]

This space was intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Bwlian schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:53:
Ik heb gisteren een CLA 250+ Business edition pre-ordered puur op basis van de specificaties.
Netjes, ziet er minder kitsch uit dan de promo auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Cid Highwind schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:25:
[...]

Hier wilde ik nog even op terugkomen.
Heb van het weekend de auto op z'n zomerschoeisel gezet en moet toegeven, het verschil is echt groot.

Nu zit hier ook nog steeds 0.3 bar teveel in, aangezien ze in koude toestand naar de 2.6 bar zijn gepompt neem ik aan. Maar het verschil is erg goed merkbaar. Het is niet per sé veel comfortabeler, maar het is wel veel gebalanceerder. Daar waar ik met de winterbanden me echt ergerde aan iedere dwarsrichel of putdeksel, is de rijervaring nu wel een stuk fijner.

Tel daarbij op dat de auto zich ook net wat fijner laat sturen en mijn mening over het rijgedrag heb ik dus van het weekend op een positieve manier bij mogen stellen. Uiteraard voel ik nog steeds het gewicht, en het is nog steeds geen ID7 qua comfort, maar ik cruise nu wel met ongeveer evenveel plezier als in m'n C-Klasse destijds. Het comfort komt nu erg in de buurt bij de W205 met de adaptieve dempers in comfort stand, net iets meer wellicht. En daar valt heel goed mee te leven.

Bandengeluid is natuurlijk ook zoals verwacht een flink stuk minder geworden.

Zal de bandenspanning eens met 0.15 laten zakken, misschien dat het nog wat beter wordt. Want nu met 20 graden buitentemperatuur gaat het al snel naar de 290 bar, wat hoger is dan aangegeven.

Edit: En het verbruik wordt ook beter. Gisteren over 240km, met 90 km/h gemiddeld 19.2 kWh/100km gedaan.
M'n gemiddelde over 4500km is 21.1 kWh met 78 km/h. Ben er erg content mee, lager dan gedacht zowaar en kom er ver genoeg mee. Zijn vast auto's die het beter doen, maar daar zal ik dan vast weer andere zaken op aan te merken hebben :D
Hier ook terug zomerbanden, en opnieuw de vaststelling dat die een pak comfortabeler zijn en beter sturen. Ook de occasionele, onnodige interventie van abs bij het remmen is terug verdwenen (bandenboer gaf wel aan dat de voorbanden aan vervanging toe waren, zagen er op het zicht best ok uit).

Gemiddeld verbruik op bijna 2j is 21.6 kWh/100km (omvat erg veel autostrade en zelfs autobahn km), bij dit weer en gemengd gebruik kom ik makkelijk bij de 17...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Bwlian schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:53:
Na een Alfa Romeo Giulia en BMW 3 reeks valt het hopelijk niet te hard tegen qua rijdynamiek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Ik heb op zich goede verwachtingen. De huidige A-klasse sedan vond ik voor een FWD echt niet slecht sturen. Geen sportwagen, maar wel met een goede zwaarte en hoge mate aan precisie. Dat kan met een RWD EV enkel beter zijn, zou je verwachten.

Verder volledig eens met @Black Sparrow, de reguliere versie klopt qua design een stuk beter dan het alternatief met gleuven model wat tot nog toe overal werd vertoond. Geen droomwagen, maar in een segment waar ik eigenlijk geen enkel model kan noemen waar ik echt warm voor loop, valt er best wat van te maken.

Edit: zoals de Engelsen zouden zeggen, it’s a smart looking car. In dit geval gezien de belichting kan je dat ook behoorlijk dubbelzinnig opvatten :)

Wat dat laatste betreft: ik neem aan dat de beelden uit een interne tool komen? De configurator zou dacht ik morgen online moeten komen. Of is er een land waar de site wat eerder live is gegaan als gepland?

[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 27-04-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bwlian
@Cid Highwind Bedankt, dat belooft. Het zijn inderdaad interne beelden die dealers ontvangen hebben en met je delen bij bestelling of aanvraag voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
Iemand nog een goede reden om geen Eqa te kopen😅.
Als particulier wil ik een nieuwe ev kopen.
Diverse opties bekeken en proef gereden.
Had een i3 en hebben nog twee andere ev’s op dit moment.
De i3 is verkocht via marktplaats. Een Zoë willen we misschien inruilen.
Ix1 erg lomp
Elroq met de juiste extra’s toch een prijzige auto
Ev3 misschien de benchmark op dit moment maar geen wp. Woon in grensstreek dus kan hem ook bij de buren kopen met wp
Q4 lees je toch wel wat problemen
Eqa gedateerd, maar erg stil en niet al te lomp.
De 250plus ook redelijk rijbewijs.
Dinsdag gaan we nogmaals in een rondje maken met een stop bij de mb dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
peter243 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:15:
Iemand nog een goede reden om geen Eqa te kopen😅.
Als particulier wil ik een nieuwe ev kopen.
Wij hebben particulier een EQB, erg tevreden mee. Maar welke opties wil je erop, dan kan ie namelijk nog bijna 50% duurder worden dan de basisversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
In ieder geval trekhaak en stuurverwarming/stoelverwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
De duitse configurator voor de CLA staat online:
https://www.mercedes-benz.../CCci/DE/de/CLA/LIMOUSINE

Later komt de NLse hier:
https://www.mercedes-benz.../CCci/NL/nl/CLA/LIMOUSINE

[ Voor 30% gewijzigd door Black Sparrow op 29-04-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
.. fout topic

[ Voor 98% gewijzigd door Tommie12 op 29-04-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwlian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Heb er ook even mee gespeeld. Let op de kleine lettertjes bij de massagefunctie. Dat is volgens mij een abo voor een jaartje, zo in de gauwigheid gekeken.

Voor die ene keer dat ik het gebruik ga ik van dat geld wel naar de Thaise om de hoek.

Verdere zaken die me opvielen: wat weinig kleuren beschikbaar, mogelijk de eerste Mercedes die niét in het zilver te krijgen is.

Interieur laat zich wel fijn samenstellen. Dat witte stuur is gelukkig optioneel.

Massamerkpakketdwang: voor fatsoenlijke audio hang je meteen aan het duurste pakket vast.

En dat gedwongen panoramadak had van mij ook niet gehoeven. Zeker niet zonder verduistering. Ik ben benieuwd hoe het met de NVH en het geluidsniveau in het algemeen gaat zijn. Zo zonder AMG pakket best een geinig karretje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Cid Highwind schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:36:
Heb er ook even mee gespeeld. Let op de kleine lettertjes bij de massagefunctie. Dat is volgens mij een abo voor een jaartje, zo in de gauwigheid gekeken.

Voor die ene keer dat ik het gebruik ga ik van dat geld wel naar de Thaise om de hoek.
.
OT: Ik denk niet dat je stoelen je een 'happy ending' gaan geven...

VInd het ook een kwalijke evolutie... Ik kan alleen maar hopen dat de chinezen (en Tesla) die dingen gewoon standaard gaan geven en op die manier de europese merken onder druk houden om 'basisdingen' gewoon standaard te maken.
Over massage kan je discussiëren, maar als de motoren er in in zitten... dan heb ik ook een WTF.
Ik had massage in mijn vorige auto. En na een paar maanden vergeet je dat en gebruik je dat amper. Daar ga ik geen traan voor laten.
Maar optieprijzen voor adaptive cruise of een 'betere navi', daar krijg ik rillingen van.
Ik hoop dan altijd dat ze het toch maar opnemen in het 'business' of 'comfort' pack wat toch iedereen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronvdboorn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:39
Bij de bestelde eqb 250+ essential is de smartphone Connect (Apple en Android) ook een betaalde optie die vrijgekocht moet worden. Daar andere merken dit standaard bieden. Maar goed ben allang blij met de basis niveau van Mercedes en de derde zitrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
aaronvdboorn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
Bij de bestelde eqb 250+ essential is de smartphone Connect (Apple en Android) ook een betaalde optie die vrijgekocht moet worden.
8)7
Daar zou ik echt lastig over kunnen doen tegen een verkoper...
Maar dan besef ik ook dat die brave man of vrouw daar ook geen enkele zeggenschap in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:00
Ik vraag me af of je dat soort dingen voor 5-10 jaar kunt bestellen, dan zie je het gewoon als 500-1000 meerkosten en denk je er verder niet meer over.

Ik snap wel dat het voor de bouwer goedkoper is om gewoon overal de hardware in te zetten dan twee varianten te bouwen (met alle mogelijk opties zijn het 1000 varianten). Ik denk dat de meerprijs van de hardware tientjeswerk is, te betalen door degenen die het abbo wel nemen. Waarschijnlijk alsnog goedkoper dan een 1x optionele aanschaf met alle productie uitdagingen die daarmee gemoeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-05 09:18
Hebben jullie deze week ook een melding gekregen voor een over-the-air update van MBUX 2.6.1? Kreeg deze zojuist binnen voor mijn EQB (bouwjaar 2024). Iemand al ervaring met updaten? Gaat dat goed of moet ik daarna toch naar de dealer ;-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkyBoy84
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 12:19
Jep, vorige week mijn EQB voorzien van MBUX 2.6.1. De download duurde wel even, installeren ging daarna vrij rap. De auto moet daarvoor wel aan staan, terwijl ik dacht dat dat niet nodig was.

Ik merk eigenlijk niet echt verschil. Ik heb de indruk dat de kaarten van de standaard navigatie een update gehad hebben. Het lijkt wat soepeler te gaan en iets meer informatie te tonen. Omdat ik meestal CarPlay gebruik, weet ik dat niet zeker.

Ik had gelezen dat ChatGPT toegevoegd zou worden, maar daar zie ik niks van terug. Misschien volgt dat later?

Bron: https://media.mercedes-be...lligence-en-offroad-track

Without disappointment, you can't appreciate victory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Idem hier - Downloaden gebeurde wel tijdens het rijden, maar het installeren zelf gebeurde bij mij juist (na een melding) tijdens het uitstaan van de auto. Bij het starten kreeg ik de melding dat de nieuwe software er op zou staan.
Ik zie ook weinig verschil, maar op de kaarten zie ik nu bij elk pomp station een geel bolletje. Geen idee wat dat te betekenen heeft.

Al met al prima in orde verder.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:31:
[...]

OT: Ik denk niet dat je stoelen je een 'happy ending' gaan geven...

VInd het ook een kwalijke evolutie... Ik kan alleen maar hopen dat de chinezen (en Tesla) die dingen gewoon standaard gaan geven en op die manier de europese merken onder druk houden om 'basisdingen' gewoon standaard te maken.
Over massage kan je discussiëren, maar als de motoren er in in zitten... dan heb ik ook een WTF.
Ik had massage in mijn vorige auto. En na een paar maanden vergeet je dat en gebruik je dat amper. Daar ga ik geen traan voor laten.
Maar optieprijzen voor adaptive cruise of een 'betere navi', daar krijg ik rillingen van.
Ik hoop dan altijd dat ze het toch maar opnemen in het 'business' of 'comfort' pack wat toch iedereen neemt.
Eens. Net zoals ik het van Mercedes erg zwak vindt dat alles in pakketten wordt gestopt als zijnde een Toyota Corolla. Je betaalt een premium voor de luxe van configuratie, om opties te kunnen kiezen zonder vast te zitten aan zaken die je expliciet niet wilt. Daar is de basisprijs reeds hoger voor. Dat is niet meer het geval, enshittification van de automotive sector als je het mij vraagt.

Maar goed, de concurrentie komt of nog niet op hun niveau, of is in hetzelfde bedje ziek. Of je hangt aan een merkenpolicy vast. Dus uiteindelijk blijft MB alsnog standaard op m’n shortlist.

Het grote voordeel van Nederlandse leasers is dat zulke abonnementen buiten de bijtelling blijven. Maar als je dat rechtsom sowieso in een verhoogde basisprijs betaalt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11
456 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:30:
Idem hier - Downloaden gebeurde wel tijdens het rijden, maar het installeren zelf gebeurde bij mij juist (na een melding) tijdens het uitstaan van de auto. Bij het starten kreeg ik de melding dat de nieuwe software er op zou staan.
Ik zie ook weinig verschil, maar op de kaarten zie ik nu bij elk pomp station een geel bolletje. Geen idee wat dat te betekenen heeft.

Al met al prima in orde verder.
Nuttigste update is in de navigatie waar je nu na het ingeven van een bestemming een 'Routes' knop hebt naast de 'Gaan' knop. Je kan nu kiezen tussen een aantal alternative routes waar voorheen je één route kreeg. Bij het detail van je route heb je ook een 'alternat. routes' knop die hetzelfde doet.

Andere update die ik gemerkt heb is de webbrowser waardoor je nu wel op youtube kan inloggen maar afspelen lukt me nog steeds niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
TheExperiment schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:09:
[...]

Nuttigste update is in de navigatie waar je nu na het ingeven van een bestemming een 'Routes' knop hebt naast de 'Gaan' knop. Je kan nu kiezen tussen een aantal alternative routes waar voorheen je één route kreeg. Bij het detail van je route heb je ook een 'alternat. routes' knop die hetzelfde doet.

Andere update die ik gemerkt heb is de webbrowser waardoor je nu wel op youtube kan inloggen maar afspelen lukt me nog steeds niet....
Ik vroeg me al af of ik dom was en het voorheen niet kon vinden, of dat men deze functie er inderdaad vakkundig uit had gesloopt voor nieuwere modellen. Kennelijk dus dat laatste.

Blij het terug te hebben, want vind het altijd erg fijn even de alternatieven door te kunnen nemen voor lange routes. Geen idee waarom deze functie niet ter beschikking stond wanneer het vroeger (lees: 5 jaar terug) standaard was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eqb250
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:15
Zonet de eqb 250+ besteld. In het berggrijs. Night pakket. 18duims amg velgen. Heb het lederpakket genomen ipv het alcantara kunstleder en de extra optie adaptatieve cruise control. Eigenlijk heeft de wagen alle opties buiten dan de trekhaak.

Prijs was interessant gezien het de laatste modellen zijn en er einde jaar de nieuwe eqb uitkomt.

Heb zeer lang getwijfeld om de CLA 250+ te bestellen maar toch de oude Eqb besteld. Cla was beter qua rijbereik, snelheid en optrekken. Betere snellaadfuncties. Maar de beperkte kofferinhoud, lage instap en enkel laden op 800v en niet op 400V heeft de keuze toch op de eqb gebracht. Hopelijk was dit de juiste keuze. :)
Denk met een gezin dat de eqb handiger is als de Cla. Ongeacht je dan rijd met een oud model die binnekort vernieuwd wordt en de cla high tech is en beter kan presteren.

Prijs eqb en cla was eigenlijk identiek.

Tell me... is het amg lederpakket zwart goed? Wou geen alcantara dus toch gekozen voor de 1200euro leder optie.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste