MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:17:
[Afbeelding]
Ik ben heb gisteren mijn nieuwe (lease) Mercedes EQB 250+ Luxury Line opgehaald.
Met elektrisch rijden heb ik inmiddels 5 jaar ervaring (Hyundai Kona).
Dit is mijn eerste Mercedes en ik ben druk met het verkennen van alle instellingen en uitzoeken hoe bijvoorbeeld MBUX en de Mercedes app werken en kunnen worden gepersonaliseerd.
Hebben jullie goede tips voor mij? Of er ervaringen, zowel positief alf negatief, met de EQB 250+.
Ik kreeg er ook een “Mercedes me Charge” laadkaart bij, wat zijn de ervaringen hiermee?
Verder zag ik ergens in de app dat ik ook via Mercedes parkeeracties kan starten en stoppen (na koppelen met mijn creditcard). Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik gebruik nu EasyPark, is deze dan niet meer nodig?
Kleur. Luxury Line. Hulde! Veel plezier gewenst!
Ik heb zelf een DKV en de Mercedes Charge kaart. Ik weet niet hoe het voor jou is, of je alternatieven hebt?
Mercedes biedt zoals hierboven ook gesteld, meerdere abonnementsvormen aan. In mijn geval was het L pakket het eerste jaar sowieso gratis.
Mijn lessen van de afgelopen 3 maanden:
- Laadkosten en -voorwaarden verschillen per aanbieder.
De Mercedes Charge kosten per kWh zijn (significant) goedkoper dan wat DKV mij(n werkgever) aanbiedt. Daarnaast mag ik langer bij de paal staan voordat het stageld per minuut gaat tikken. Wel moet ik het aan m'n eigen creditkaart koppelen in plaats van dat de rekening direct naar de zaak gaat.
- Mercedes Charge biedt de mogelijkheid tot plug & charge
Geen handmatige communicatie of het swipen van de kaart nodig. Gewoon snellaadstekker er in en gaan met die banaan. Totaal overbodige feature voor mij, om eerlijk te zijn.
Voor het stoppen van de sessie, of het tracken hiervan, maakt het verder geen verschil. Maar omdat de kosten van Mercedes Charge wel netje in de app worden weergegeven, biedt het wel meer transparantie dan die andere kaart die ik heb.
Verder hangt je keuze van het pakket vooral af van waar en hoe vaak je laadt. Kwestie van even goed de voorwaarden doornemen en rekenen
Wat parkeren betreft, het wordt mij vaak gevraagd van de auto, maar aangezien die functionaliteit erg dom is vertrouw ik deze niet. Hij vraagt het namelijk ook wanneer ik wil gaan laden, terwijl dan het parkeren juist gratis is. Dat houd ik dus liever zelf in de hand. Daarnaast heb ik geen vertrouwen in de handhaving hier ter plekke, dus heb ik toch liever gewoon een kaartje achter het glas.
Heel veel plezier gewenst met de nieuwe wagen!