Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliverson12
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-06 17:55
Goedemiddag

Kan iemand me bevestigen dat je in een EQE 300 echt one pedal drive kan rijden? Waarbij je effectief tot stilstand komt en blijft bij loslaten van gas ?

Klopt het dat je een ‘hold’ of ‘roll’ instelling hebt, los van het type recuperatie dat je kiest met de hendels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 17:16

Imhotep

The Dark Side

Weet iemand waar de laatste prijslijst van de EQB 250+ te vinden is?
Op de site van Mercedes zelf is er alleen een prijslijst van de 300 serie te vinden en hierin worden ook nog de oudere versies genoemd.

Zit momenteel de 250+ Business Solution AMG en Luxury met elkaar te vergelijken, maar ook op de website zelf worden verschillende items tegen gesproken.
Zo wordt in de highlights aangegeven dat de Luxury beschikt over een 360 camera, terwijl bij de gegevens wordt gesproken over parkeer sensoren...

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
Imhotep schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:52:
Zit momenteel de 250+ Business Solution AMG en Luxury met elkaar te vergelijken, maar ook op de website zelf worden verschillende items tegen gesproken.
Zo wordt in de highlights aangegeven dat de Luxury beschikt over een 360 camera, terwijl bij de gegevens wordt gesproken over parkeer sensoren...
Nee, maar parkeersensoren zitten er denk ik altijd op? De 360 camera is een optie, anders heb je alleen achteruitrijcamera. Je kan dit in de configurator zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 12-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliverson12
Blijkbaar komt de EQE 300 vanaf nu met 265pk ipv 245 ? De motor is hetzelfde maar dit zou via een software update zijn. In de USA kon je dit al doen door een subscription voor ‘acceleration increase’. Hier lijkt het nu standaard te zijn.
Naar de dealer gebeld die me bevestigd dat het nu 265pk is, mijn model dat binnen een week van de band rolt zou het ook hebben.

Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Oliverson12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:24:
Blijkbaar komt de EQE 300 vanaf nu met 265pk ipv 245 ? De motor is hetzelfde maar dit zou via een software update zijn. In de USA kon je dit al doen door een subscription voor ‘acceleration increase’. Hier lijkt het nu standaard te zijn.
Naar de dealer gebeld die me bevestigd dat het nu 265pk is, mijn model dat binnen een week van de band rolt zou het ook hebben.

Je weet toch alles....
Je auto krijgt het en en het is 265pk ipv 245pk. Wat wil je meer weten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Oliverson12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:24:

Ha, dat is interessant. Iets gehoord over bestaande auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

vraag me af als dat legaal is om dat zomaar te verhogen op een auto die reeds ingeschreven is, zonder papierwerk..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Yalopa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:44:
vraag me af als dat legaal is om dat zomaar te verhogen op een auto die reeds ingeschreven is, zonder papierwerk..
Tot 20% verhoging mag gewoon, zonder herkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliverson12
Het vreemde is dat ik hier absoluut nergens informatie kan van terugvinden. Daarom dat ik het hier even vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 17:16

Imhotep

The Dark Side

Black Sparrow schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Nee, maar parkeersensoren zitten er denk ik altijd op? De 360 camera is een optie, anders heb je alleen achteruitrijcamera. Je kan dit in de configurator zien.
Neem inderdaad aan dat er sowieso parkeer sensoren op zitten.
maar in de configurator staat in de Highlights dat er dus een 360 camera pakket op zit, zelfde als de AMG lijn.
Maar duik je dieper in de eigenschappen dat heeft de Luxurty lijn een parkeerpakket met achteruitrijcamera terwijl de AMG een parkeerpakket heeft met 360 -camera.

Vandaar de vraag naar een prijslijst waardoor je dit ook kan vergelijken

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinelli
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:30
Oliverson12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:44:
Goedemiddag

Kan iemand me bevestigen dat je in een EQE 300 echt one pedal drive kan rijden? Waarbij je effectief tot stilstand komt en blijft bij loslaten van gas ?

Klopt het dat je een ‘hold’ of ‘roll’ instelling hebt, los van het type recuperatie dat je kiest met de hendels?
Dat kan inderdaad, op de manier zoals je beschrijft.
Ik vind het zelf toch niet lekker rijden en heb 'hold' weer uitgezet. Rij overigens altijd op de standaard recuperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliverson12
martinelli schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Dat kan inderdaad, op de manier zoals je beschrijft.
Ik vind het zelf toch niet lekker rijden en heb 'hold' weer uitgezet. Rij overigens altijd op de standaard recuperatie.
Bedankt voor feedback. Ik zal alle modes uittesten de eerste week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 13:30
Als goed is krijg ik morgen of overmorgen te horen of de mercedes eqb van jaartje oud voor mij is... Ben echt zo benieuwd. Wordt eerste x elektrische auto.

Wat hebben jullie mbt laadpas? Is Mercedes Me charge zonder credit card te doen? Iemand nog wat tips mbt elektrisch

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jthem
  • Laatst online: 14-09 13:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XtnuOGUUoRvkNd_0Kvfr8vXX8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXnbacuUqK4puBqQPFmzIqHS.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds dit weekend eigenaar van deze mooie auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ik zit een beetje in dubio, ik zoek een elektrische Mercedes met rijassistentiepakket. Wil kiezen tussen een EQB en een EQE, maar de EQB is bijna niet te krijgen als jonge occassion (<1 jaar) met dat pakket.

Wie heeft een winnend argument voor of tegen de EQB / EQE? We zoeken niet perse een ruime auto, dus daarvoor hoeft de EQB niet te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 11:18
Is de prijs hetzelfde?

De EQE is de luxere auto als je kan, zou ik altijd voor de EQE SUV gaan. Ikzelf ben voor de EQE limousine gegaan omdat na de ipace het zat was om actieradius in te leveren voor een hogere zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

De EQE limousine is echt wel relax rijden😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Yalopa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:46:
De EQE limousine is echt wel relax rijden😎
Dit dus.
EQB en EQE zijn erg verschillend.
De EQE rijdt als een 'limousine' door de lange wielbasis, erg aangenaam en comfortabel.
De EQB is ook een erg leuke auto, maar niet vergelijkbaar... (hiermee zeg ik niet dat ie 'minder' is he...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik mag weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel op de shortlist:

EQE
A6 etron
i4/i5

Verwachten jullie nog iets nieuws/updates vwb de EQE?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Dean Martin schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:46:
Ik mag weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel op de shortlist:

EQE
A6 etron
i4/i5

Verwachten jullie nog iets nieuws/updates vwb de EQE?
Als het goed is komt dit jaar de verbeterde techniek; 800V, eigen motor ipv Valeo, 2-speed versnellingsbak.

De i4 is niet zo groot, dan kan de nieuwe CLA (evt shooting break) ook, heb je nu al toegang tot veel nieuwere/betere techniek

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 04-07-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Als het goed is komt dit jaar de verbeterde techniek; 800V, eigen motor ipv Valeo, 2-speed versnellingsbak.

De i4 is niet zo groot, dan kan de nieuwe CLA (evt shooting break) ook, heb je nu al toegang tot veel nieuwere/betere techniek
Vind de CLA erg mooi, maar dat interieur is wel erg kinderlijk geworden. En alleen laden bij 800v laders is toch nog een behoorlijke beperking.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 21:22
Iemand hier met een EQS?
Door de sterke waardevermindering lijken mij deze ook een interessante piste om binnen een paar maand te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
St_frederik schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:51:
Iemand hier met een EQS?
Door de sterke waardevermindering lijken mij deze ook een interessante piste om binnen een paar maand te veranderen.
Si, heb er 1 aangeschaft uit Duitsland, rij er nu 2 weken in rond, machtig mooi apparaat 8)
Zag die waardedaling eigenlijk een jaar geleden al, heb ook bijna een jaar gezocht naar de juiste uitvoering met juiste prijs.

Nieuw zijn ze natuurlijk stervensduur geweest, maar hoorde verhalen over 30-40% korting... dus die waardedaling lijkt niet alleen 2e hands.
Misschien is dat nu wat minder dan een paar jaar geleden i.v.m. CO2 boetes?

Natuurlijk wel een stuk minder sportief dan een i4 of zelfs i5, maar wel veel comfortabeler en ruimer.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
mitsumark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:50:
[...]Si, heb er 1 aangeschaft uit Duitsland, rij er nu 2 weken in rond, machtig mooi apparaat
Ik kijk ook naar de duitse markt, heb je nog wat kunnen onderhandelen? Was het een Junge Sterne?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Black Sparrow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:10:
[...]

Ik kijk ook naar de duitse markt, heb je nog wat kunnen onderhandelen? Was het een Junge Sterne?
Junge sterne inderdaad.

Heb in totaal bij 4 auto's een prijsopvraag gedaan, bij geen enkele was onderhandeling mogelijk (volgens de importeur, maar die vertrouw ik wel). Ik keek dan wel naar in eerste instantie al goede deals.
Wel krijg je (bij Junge Sterne's) doorgaans voor 3200 aan accessoire tegoed, bv voor wielen/trekhaak.

Had eerder dit jaar een betere deal gevonden bij een handelaar ipv mercedes dealer, maar de importeur had wat verder onderzoek gedaan en vertrouwde de verkoper niet zo. Allemaal reviews van familie/kennissen enzo, als het te goed is om waar te zijn...

In Nederland was ik ook bij meerdere gaan kijken waarvan 1 serieus, was toen nog wel íets mogelijk (1000 euro en 2 banden ofzo), maar uiteindelijk voldeed ie te weinig aan mn wensenlijstje.
Die was vlak daarna nog in prijs verlaagd en staat 6 maanden later nog steeds te koop, denk dus dat je misschien wel mogelijkheden hebt.

De Duitsers met goede prijs zijn vaak binnen een paar dagen weg, dus bij twijfel gelijk doen ;)
Anderen die 10-20k te duur zijn staan ook al maanden te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 06-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
mitsumark schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:22:
[...]De Duitsers met goede prijs zijn vaak binnen een paar dagen weg, dus bij twijfel gelijk doen ;)
Anderen die 10-20k te duur zijn staan ook al maanden te koop.
Ik zie bij de EQEs ook inderdaad een paar tegen hoge prijzen (direct van Mercedes) en een aantal tegen veel lagere prijzen (toch bij het dealernetwerk). Ben benieuwd, tot nu toe nog geen reactie uit DE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Black Sparrow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zie bij de EQEs ook inderdaad een paar tegen hoge prijzen (direct van Mercedes) en een aantal tegen veel lagere prijzen (toch bij het dealernetwerk). Ben benieuwd, tot nu toe nog geen reactie uit DE.
Die dure staan waarschijnlijk al 1+ jaar te koop, te duur ingekocht/ingeruild/geleased en dan wachten ze liever op inflatie dan verlies nemen ofzo. Ik snap het ook niet zo, op een moment moet je er toch vanaf...
Maar ik zie "exact" dezelfde auto's te koop staan voor 60k en 80k, dan zou je toch gek zijn...
De mijne was dichter bij 60k dan 80k en er is echt niks op aan te merken so far, zelfs de velgen waren compleet zonder schades (best wel uniek met die sturende achterwielen en stoeprandjes).
Een "gelijke", wel met minder kilometers, stond in Nederland voor 95k, nu verlaagd naar 90k (ook al een jaar te koop)... Er zijn in NL ook wel goedkopere maar niet volgens mn wensenlijstje, anyway, ik ben voorzien :)

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 06-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Iemand een idee of de stuurwielverwarming hardwarematig wel altijd aanwezig is? De sturen van de elektrische mercedi zijn toch allemaal gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wat is Mercedi?
Of rij jij Mercedus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
100% te voorspellen is het volgens mij niet, op een EQA is het wellicht minder waarschijnlijk dan op een EQS.
Op basis van VIN kan de dealer dat wel achterhalen (voorbereiding).

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 08-07-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Mercedussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
Uiteindelijk een mooie EQE MB AG ex-medewerkersauto gevonden in Duitsland, en die aan de "vloot" kunnen toevoegen. Eigenlijk alle elektrische auto's van deze dealer gingen naar het buitenland, dus ze wisten precies wat er gedaan moest worden voor import. Prijs veel beter dan in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 18-07-2025 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Black Sparrow schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:55:
[...]

Uiteindelijk een mooie EQE MB AG ex-medewerkersauto gevonden in Duitsland, en die aan de "vloot" kunnen toevoegen. Eigenlijk alle elektrische auto's van deze dealer gingen naar het buitenland, dus ze wisten precies wat er gedaan moest worden voor import. Prijs veel beter dan in Nederland.
Gefeliciteerd!
Hoe heb je 'm gevonden? Via AutoScout24, of een Mercedes website?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
Church of Noise schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Hoe heb je 'm gevonden? Via AutoScout24, of een Mercedes website?
De Junge Sterne zoekmachine is ineens erg gebruiksvriendelijk geworden voor het zoeken naar opties:
https://gebrauchtwagen.me...00,zeqe43,zeqe53s&georan=

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een gloednieuwe EQA AMG-line, kleur rood en met het rijassistentie pakket. Totnutoe zeer tevreden, alleen de achterklep staat af en toe ongevraagd open. Volgens de dealer kan dat voorkomen als je de sleutel in je zak hebt en de knop daardoor ingedrukt wordt. Ze gaan dat nu aanpassen zodat je 2x op de knop moet drukken.

Hebben jullie ook zo'n lompe, zware laadkabel bij je auto gekregen? Ik heb direct een andere gekocht, een spiraal kabel van Lapp. Dat werkt een stuk fijner, niet zo zwaar en ligt door spiraal ook niet op de grond. Extra bonus is dat hij onder de laadvloer achterin past. Scheelt weer een brok bagaberuimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
kadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:17:
Totnutoe zeer tevreden, alleen de achterklep staat af en toe ongevraagd open.
Gefeliciteerd, dat is een feature die alleen Mercedes heeft, daar hebben we allemaal wel eens last van :+

Wel goed dat je het rijhulppakket hebt gekozen, tip: probeer de intelligente regeneratiestand door de stuurflipper een paar seconde ingedrukt te houden. Daarna hoef je vrijwel nooit meer zelf te remmen, dat doet de auto zelf bij rotondes en auto's voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadbr0
Black Sparrow schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:32:
[...]
Wel goed dat je het rijhulppakket hebt gekozen, tip: probeer de intelligente regeneratiestand door de stuurflipper een paar seconde ingedrukt te houden. Daarna hoef je vrijwel nooit meer zelf te remmen, dat doet de auto zelf bij rotondes en auto's voor je.
Intelligente regeneratie heb ik idd al gevonden en begin dat steeds meer te waarderen. Af en toe remt het eerder of sterker dan ik zelf zou doen maar dan geef je gewoon weer een beetje 'gas'.

Ik heb al 8 jaar ervaring met elektrisch rijden, dit is mijn derde EV. Wil nooit meer anders. Het echte EV rijden is voor mij zonder regen, dwz 'coasten', wat ook nog eens de meest efficiënte manier van rijden is als je het een beetje beheerst. Op de EQA zit helaas geen zero regen modus, maar de intelligente modus komt in de buurt. Als de auto geen obstakels ziet dan zeilt hij gewoon zonder remmen door, zoals het wat mij betreft hoort bij een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

kadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Het echte EV rijden is voor mij zonder regen, dwz 'coasten', wat ook nog eens de meest efficiënte manier van rijden is als je het een beetje beheerst.
Persoonlijk wil ik graag zoveel mogelijk controle over de regeneratie. Zowel coasten, lichte regeneratie, wat zwaarder tot heel zwaar waarbij je ook gewoon tot stilstand komt. Hyundai/Kia heeft dat al jaren heel goed voor elkaar waarbij ik heel het bereik gebruik en zeer vlot wissel tussen alle modi afhankelijk van de situatie.

Binnenkort eens een testrit plannen bij Mercedes. Denk eraan om vanaf volgend jaar een wagen te nemen via mijn werkgever en o.a. de nieuwe elektrische CLA staat zeer hoog op mijn verlanglijstje en zou, met de gewenste opties, nog net binnen budget moeten passen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:40
De navigatie met laadstops maakt me af en toe gek. Als ik vlakbij een geplande laadstop ben, past ie het op de laatste moment aan. Bv als ik al de afrit van de snelweg heb genomen.
Soms past ie het meerdere keren aan achter elkaar. Erg frustrerend als het van een goede laadstop met veel voorzieningen naar een parkeer terrein van een Duitse bouwmarkt gaat. Is alleen tijdens de lange vakantie ritten.

Iemand dezelfde ervaring en een remedie?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Al meegemaakt - dan zoek ik de 'juiste' laadstop in de navigatie en zet ik die expliciet als stop (ipv de auto zelf, als je begrijpt wat ik bedoel). Gelukkig nog niet al té vaak tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:40
Church of Noise schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:44:
Al meegemaakt - dan zoek ik de 'juiste' laadstop in de navigatie en zet ik die expliciet als stop (ipv de auto zelf, als je begrijpt wat ik bedoel). Gelukkig nog niet al té vaak tegengekomen...
Zal het op deze manier proberen op de terug rit vanuit Siracusa, Sicilie 😂

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Succes!

On another topic, mij eqe blijkt erg gevoelig aan steenslag. Nu heeft ie wel al 80500km waarvan het merendeel op de snelweg, maar in vergelijking met andere auto's is het toch een pak erger...
herkent nog iemand dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 07:10
kadbr0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:17:
Hebben jullie ook zo'n lompe, zware laadkabel bij je auto gekregen? Ik heb direct een andere gekocht, een spiraal kabel van Lapp. Dat werkt een stuk fijner, niet zo zwaar en ligt door spiraal ook niet op de grond. Extra bonus is dat hij onder de laadvloer achterin past. Scheelt weer een brok bagaberuimte. :)
Heb je daar een link van?
Lijkt me wel interessant zo'n spiraalkabel...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:18
Vandaag de nieuwe CLA gaan bekijken in een dealer. Wat een prachtige auto die absoluut niet krap aanvoelt zoals ik verwachte (komende van een 3-reels Touring).
Het interieur van deze is heel mooi en de koffer is serieus diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l_elgrlevAN1SaUjOhm9YS56bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogXazmVThwCfQFzkaMd4QGKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_rRtzRQ1Xlt9GyGYmfQu3eRBOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf5Ul1AhNhnsHvW87ZvptTgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM4B1F-auqtPd-QomKCh0_oTIHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hkYyrcJQ2FXTbUWpeZcMxwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBSx_FGkLkjiarRe0b673yn1Xzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e72Ev57CY7LImNkkna9GI6yf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzHJbl1yU6OBhW2Nle73oi_wtGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfv5DQL0vmofxTRA9O0Z6x7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxbgIexKp4BUPWTjZPEhmR3fthU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYuehOn0pxsMoluhho0HMMdK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Mf0mJG2lroIccLV1SQB6IAJgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfTmUG0oiFPJ6XrTHLNoyipa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdNOB1dS8qzCf51-n7BwQU_ZKko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uflRx49MC5iRDrU11nNTVmMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0qLr37wgu5UQ0cclHA1X0i6L7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiSUCeneta5Rk2aMyktUV3Tw.jpg?f=fotoalbum_large

This space was intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die ziet er wel nice uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik vind dat de auto behoorlijk rechts van de weg blijft rijden. Hebben meer mensen dat en is het normaal, of zou er iets gekalibreerd moeten worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 09:54
Ik ben sinds woensdag ook een blijde rijder van een EQB-250+ Business luxery. het rijdt fantastich moet ik zeggen. ook de komende tijd nog wel bezig om alle features en instellingen te proberen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadbr0
Blokker_1999 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:42:
[...]
Persoonlijk wil ik graag zoveel mogelijk controle over de regeneratie. Zowel coasten, lichte regeneratie, wat zwaarder tot heel zwaar waarbij je ook gewoon tot stilstand komt. Hyundai/Kia heeft dat al jaren heel goed voor elkaar waarbij ik heel het bereik gebruik en zeer vlot wissel tussen alle modi afhankelijk van de situatie.
De maximale controle over de recuperatie heb je met je rempedaal. :)

Bij de Hyundai EV's gaat dat perfect. Die zette ik altijd op nul-recuperatie en alleen heel af en toe op standje 1 als ik langzaam bij moest remmen achter een wat tragere voorligger. Maar de 'intelligente' recuperatie van Mercedes is ook heel leuk, al mag het van mij wat minder intelligent. Dat reageert ook op snelheidslimieten, wat je gek genoeg alleen bij de cruise control uit kunt zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kadbr0
Infernoken schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:12:
[...]

Heb je daar een link van?
Lijkt me wel interessant zo'n spiraalkabel...
Ik heb die Lapp kabel bij Amazon gekocht voor €207, maar is bij diverse leveranciers te krijgen. Zoek maar op spiraal laadkabels dan krijg je allerlei typen te zien. Je moet er eentje hebben van 11kW (3-fasen) en liefst uitrekbaar tot 5m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXc2vfZVcDtgE_lg9VHmJbAQqaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJOEXU2H9hNJOX9YKafnugSz.jpg?f=fotoalbum_large
Past netjes onder de laadvloer van mijn EQA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
mitsumark schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:57:
Ik vind dat de auto behoorlijk rechts van de weg blijft rijden. Hebben meer mensen dat en is het normaal, of zou er iets gekalibreerd moeten worden?
Ik herken dit niet, waarschijnlijk heb je de extreemrechtse versie. :-(

Maar wanneer heb je dit gedrag? Het kan zijn dat de auto in een file, bij (bijna) stilstand, wat rechtser in de baan stuurt om hulpvoertuigen kans te geven om te passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:10:

Maar wanneer heb je dit gedrag? Het kan zijn dat de auto in een file, bij (bijna) stilstand, wat rechtser in de baan stuurt om hulpvoertuigen kans te geven om te passeren.
Ik rij eigenlijk nooit snelweg/file, heb het in het dorp maar ook op 60/80 wegen.
Doorgaans links nog 40cm tot de lijn, rechts nog 10cm en soms bijna erop.
Zeker met geparkeerde auto's beetje spannend.
Zelf rij ik liever juist links van het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Bij de Hyundai EV's gaat dat perfect. Die zette ik altijd op nul-recuperatie en alleen heel af en toe op standje 1 als ik langzaam bij moest remmen achter een wat tragere voorligger. Maar de 'intelligente' recuperatie van Mercedes is ook heel leuk, al mag het van mij wat minder intelligent. Dat reageert ook op snelheidslimieten, wat je gek genoeg alleen bij de cruise control uit kunt zetten.
Niet akkoord, maar laat ik beginnen met te zeggen dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft. Het voordeel van flexibel te kunnen werken met de instelling van recuperatie is dat je aan de ene kant voorspelbaarheid hebt en aan de andere kant de zekerheid dat je remt zonder je remmen te gebruiken maar puur met het terugwinnen van energie. Daarnaast weet ik op deze manier ook dat ik zeker niet net op dat punt zit waar mijn remlichten een discobar aan het worden zijn met continue aan en uit te gaan.

Hyundai/Kia heeft in de nieuwere wagens ook een intelligente modus, maar die gebruik ik op dit moment niet net omdat deze zo onvoorspelbaar is.

Ik raak tijdens een normale rit met mijn huidige wagen dan ook amper het rempedaal aan. Als ik van huis naar het werk rij met de wagen heb ik regelmatig dat tussen vertrek thuis en aankomst op het werk ik nooit het rempedaal aanraak, en op het werk dan ook enkel maar om de wagen in achteruit te kunnen zetten om zo het parkeervak in te rijden.

Maar zoals gezegd, ieder zijn eigen stijl, iets wat net mogelijk gemaakt wordt door het geven van opties.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bwlian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:04:
Vandaag de nieuwe CLA gaan bekijken in een dealer. Wat een prachtige auto die absoluut niet krap aanvoelt zoals ik verwachte (komende van een 3-reels Touring).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ‘m ook bij Hedin gezien. Serieus mooie auto. Was twijfelachtig of ik voor rood zou gaan maar toen ik ‘m zag was ik verkocht. Het doet aan als een sportwagen. Heb de rode Launch Edition besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Vandaag even beter opgelet, lijkt toch mee te vallen. Vaak rijdt ie wel ongeveer in het midden, alleen soms wat afwijking (wel altijd rechts, meestal als de zijkant geen witte lijn is maar een stoeprand of geparkeerde auto }:| ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-08 10:30
kadbr0 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb een EQS en rij altijd op de intelligent modus, houdt geen rekening met snelheidslimieten, enkel bochten, rotondes en de voorganger natuurlijk. Vind het echt fantastisch goed werken...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik ben een tijdje in .de aan het kijken naar EQS 580 of 53.
Maar soms hebben ze echt weinig kilometers. Wat is er geweten over knoeien met KM standen?
Is dat een ding bij EV's? Ik neem aan dat een systeem dat niet goed beveiligd is, of gekraakt is , ze het super makkelijk kunnen aanpassen?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multipasser schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:46:
Ik ben een tijdje in .de aan het kijken naar EQS 580 of 53.
Maar soms hebben ze echt weinig kilometers. Wat is er geweten over knoeien met KM standen?
Is dat een ding bij EV's? Ik neem aan dat een systeem dat niet goed beveiligd is, of gekraakt is , ze het super makkelijk kunnen aanpassen?
Ik denk dat die auto's gewoon lang stil hebben gestaan...
Kilometerfraude... wordt alsmaar moeilijker denk ik vermits auto's ook 'connected' zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat de kilometerstand van een auto niet ook ergens in de cloud wordt bij gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Bwlian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi te horen dat hij eindelijk bij dealers te vinden is, ik ga zeker eens kijken. De technologie is veelbelovend, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een C-segment auto in D-(prijs)formaat is. Het blijft de instapper van de range. Maar goed, een kale EQE als wat ik nu heb is ook niet bepaald spannend. En technisch is dit wel zo ongeveer het beste wat je kunt krijgen voor de prijs als je vaak lange ritten maakt jij hogere snelheden.

Bedankt voor de foto’s! Die geven een stuk betere indruk dan officiële plaatjes. Weet je toevallig ook of proefritten reeds tot de mogelijkheid behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesBenz
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-09 18:26
Eind maart mocht ik van mijn werkgever een nieuwe leaseauto uitzoeken en de keuze is gevallen op een Mercedes EQB 250+ Business Solution AMG Line.
Deze zal eind september worden geleverd in de kleur spectraalblauw en bekleding in het leder zwart.

Daarnaast ook de volgende opties uitgekozen:

Nightpakket
20" multispaaks lichtmetalen (zwarte) AMG velgen
Verstelbare demping
Winterpakket
Actieve afstandsassistent DISTRONIC
Dashcam

De “D auto” stand heb ik al ontdekt tijdens de proefrit door de linker paddle een aantal seconden ingedrukt te houden. Dit vind ik zelf heel prettig rijden.

Nu heb ik nog een aantal vragen, waar jullie als ervaringsdeskundigen het antwoord wellicht op weten:

Is een traffic light view ook inbegrepen met de 360 graden camera?
Gaan de over-the-air (OTA) upgrades automatisch?
Er zit een warmtepomp in de Mercedes EQB begreep ik? Kan ik met de Mercedes Me app de auto voorverwarmen op afstand?
Dien ik een USB-stick of een Sandisk Ultra geheugenkaart in de dashcam te plaatsen? Wanneer ik de auto heb dan zal ik wel even kijken hoe ik Automatic loop recording makkelijk in kan stellen.
Is er een fysieke knop aanwezig om lane assist uit te schakelen of dient dit elke keer (of hopelijk eenmalig) in het menu uitgeschakeld te worden?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
MercedesBenz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:11:
Is een traffic light view ook inbegrepen met de 360 graden camera?
Gaan de over-the-air (OTA) upgrades automatisch?
Er zit een warmtepomp in de Mercedes EQB begreep ik? Kan ik met de Mercedes Me app de auto voorverwarmen op afstand?
Dien ik een USB-stick of een Sandisk Ultra geheugenkaart in de dashcam te plaatsen? Wanneer ik de auto heb dan zal ik wel even kijken hoe ik Automatic loop recording makkelijk in kan stellen.
Is er een fysieke knop aanwezig om lane assist uit te schakelen of dient dit elke keer (of hopelijk eenmalig) in het menu uitgeschakeld te worden?

Ik hoor het graag.
Traffic light view zit gekoppeld met de dashcam en de augmented navigatie.

OTA nog nooit iets van gemerkt, in de EQB lijkt het automatisch.

Je kan voorverwarmen met de app of op schema.

Je hebt idd een kaart / usb stick nodig voor opnames. USB stick moet in 1 van de twee usb poorten in middenconsole.

Lane assist geen idee

[ Voor 4% gewijzigd door Black Sparrow op 13-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Vandaag even beter opgelet, lijkt toch mee te vallen. Vaak rijdt ie wel ongeveer in het midden, alleen soms wat afwijking (wel altijd rechts, meestal als de zijkant geen witte lijn is maar een stoeprand of geparkeerde auto }:| ).
De automaat kan de auto alleen goed in het midden houden als er zowel links als rechts een duidelijke baanafscheiding wordt waargenomen. Dat kun je zien aan een teken bovenin je dashboard, een tekeningetje van een baan. Als de baanafscheiding wordt gezien dan kleurt dit links en/of rechts groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bwlian
Cid Highwind schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor de foto’s! Die geven een stuk betere indruk dan officiële plaatjes. Weet je toevallig ook of proefritten reeds tot de mogelijkheid behoren?
Graag gedaan, testritten zijn pas rond eind september of oktober mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:55
JPtjeeNL schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb ‘m ook bij Hedin gezien. Serieus mooie auto. Was twijfelachtig of ik voor rood zou gaan maar toen ik ‘m zag was ik verkocht. Het doet aan als een sportwagen. Heb de rode Launch Edition besteld.
Heb de witte CLA 250+ Launch Edition besteld. Ik rij nu de Kia EV6 GTLine waar ik ook heel tevreden mee ben maar kan niet wachten op de CLA.

Volgende week ga ik een proefritje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 10:29
Proefrit met de cla!? Waar?

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Anunnaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Heb de witte CLA 250+ Launch Edition besteld. Ik rij nu de Kia EV6 GTLine waar ik ook heel tevreden mee ben maar kan niet wachten op de CLA.

Volgende week ga ik een proefritje maken.
Ha, grappig. Ik heb nu ook de EV6 GTLine! Wanneer komt die van jou naar verwachting binnen?

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Eerst al besteld en dan toch nog een proefrit maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Heb hier vandaag een testritje van +- 45 minuten kunnen maken met de nieuwe CLA (BE). Het betrof een 250+ Sports Edition in het Alpine grijs (Wat een mooie kleur zeg! zou mijn keuze zijn!). Ik ben geen auto reviewer, maar hier onder een paar bevindingen.

Rijgedrag: Auto voelt fijn & comfortabel aan. Niet te sportief, maar ook niet te zacht. Al heeft hij wel de neiging om serieus door te leunen waneer je een lange doordraai bocht tegen een, te, hoge snelheid neemt... Wat me ook opviel is dat hij erg stil is! Stond op 19" velgen en ik vond het band & wind geluid goed meevallen!

Interieur: iets minder m'n ding. Die grote glasplaat blijft een zeer aanwezig iets. Ben zelf niet zo'n fan, maar OK nog. Ook de gebruikte materialen konden naar mijn mening beter. Maar de zaken die je vaak aanraakt zijn wel goed in orde! (Stuurwiel, pinkers, schakelpook, raamswitches & stoel instel knopjes.)

De auto zat minder laag dan ik had verwacht. Al kreeg ik zeker niet het gevoel dat ik "op" de auto zat... Qua zit vond ik de auto ook wel ruim genoeg, ik had hier wat bang voor van te voren. Wel vond ik de zitting van de sportstoelen vrij smal (Ben zelf wel niet de smalste persoon, dus een persoonlijk iets waarschijnlijk.). Dus ik zou graag de standaard stoelen ook wel eens willen zien/testen.

beenruimte achter mezelf vond m'n vrouw tegenvallen (Ik ben 1m 82 ongeveer), Deze is wel Ok, maar de voeten onder de stoel plaatsen was geen optie volgens haar met mijn rijpositie (lekker laag...) Maar zeker OK voor 2 volwassenen voor korte ritjes denk ik...

Opbergruimte in het interieur is wel beperkt, klein handschoenkastje, alsook onder de midden armsteun. Onder de middenconsole & en in de deuren wel OK.

Infotainment: Zag er allemaal wel goed uit, mooie graphics, geen rare bugs. simpel te navigeren. Had liever wat meer fisieke knoppen (zeker op het stuur!) Maar alles werkte wel goed. Dus geen klachten hierover.

Kofferruimte: tja... Is een sedan hé... De koffer is breed & diep, maar de opening... Ik weet niet goed hoe deze zich verhoud tegenover bv. een Tesla of BYD Seal. De Frunk is echter wel een heel mooi formaat. Wij zouden gerust een weekendje weg kunnen met enkel de Frunk gevuld...

Range: Helemaal niet goed kunnen testen natuurlijk. Maar volgens de auto had ie 15% & 99Km range... Dus ja, ziet er goed uit! (Wagen zal ook wel niet zo ecologische gereden worden tijdens al die testritten...)

Conclusie, zeker een kanshebber voor mij volgende lease wagen. Al ligt de keuze momenteel tussen de CLA & de Bmw i4. m.a.w. moderner & range vs praktischere koffer & mooier interieur (laatste is een persoonlijke mening natuurlijk.) ... Moeilijk!!

[ Voor 3% gewijzigd door Witte_200 op 21-08-2025 15:54 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik heb de CLA in het echt kunnen bekijken in Duitsland. Maar dan wel enkel achter glas (een gesloten Mercedes showroom Odeonsplatz München), omdat de dealer daar het doek pak van het model mag halen over een week of 2-3. Je verzint het niet, voor een auto die al een half jaar bestelbaar is…

Het model komt in het echt wel goed tot z’n recht zolang je met alle sterretjes kunt leven. De basisvorm is gewoon fraai zeker omdat de overhang vrij kort is.

Heb bij de dealer wel even in de Smart 5 gezeten, met een goed oog zie je nodige overeenkomsten. Ik hoop alleen wel dat de stoelen in de CLA een stuk beter zijn dan de tuinstoeltjes uit de Smart. Het liefst zou ik er gewoon de W205 C Klasse stoelen in laten zetten. Mijn stille hoop is dat ze daar op gebaseerd zijn.

In ander nieuws: https://jesmb.de/28605/

De EQE krijgt kennelijk een facelift met de nodige CLA technologie. Onverwacht maar zeker niet ongewenst. De huidige is goed genoeg voor wat het is maar de CLA biedt natuurlijk een veel moderner platform. Het prijsverschil is onrechtvaardig op het moment.

@Witte_200 Wat is je referentie qua stilte in de auto, als ik vragen mag? Ik lees veel lof daarover in de ervaringen, maar veelal zonder enig kader. Als dat op middenklasse niveau is zou wel echt heel mooi zijn. De stoelen en een goede stilte zijn echt hoofdcriteria voor mij persoonlijk namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte_200
Cid Highwind schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:57:
Ik heb de CLA in het echt kunnen bekijken in Duitsland. Maar dan wel enkel achter glas (een gesloten Mercedes showroom Odeonsplatz München), omdat de dealer daar het doek pak van het model mag halen over een week of 2-3. Je verzint het niet, voor een auto die al een half jaar bestelbaar is…

Het model komt in het echt wel goed tot z’n recht zolang je met alle sterretjes kunt leven. De basisvorm is gewoon fraai zeker omdat de overhang vrij kort is.

Heb bij de dealer wel even in de Smart 5 gezeten, met een goed oog zie je nodige overeenkomsten. Ik hoop alleen wel dat de stoelen in de CLA een stuk beter zijn dan de tuinstoeltjes uit de Smart. Het liefst zou ik er gewoon de W205 C Klasse stoelen in laten zetten. Mijn stille hoop is dat ze daar op gebaseerd zijn.

De EQE krijgt kennelijk een facelift met de nodige CLA technologie. Onverwacht maar zeker niet ongewenst. De huidige is goed genoeg voor wat het is maar de CLA biedt natuurlijk een veel moderner platform. Het prijsverschil is onrechtvaardig op het moment.

@Witte_200 Wat is je referentie qua stilte in de auto, als ik vragen mag? Ik lees veel lof daarover in de ervaringen, maar veelal zonder enig kader. Als dat op middenklasse niveau is zou wel echt heel mooi zijn. De stoelen en een goede stilte zijn echt hoofdcriteria voor mij persoonlijk namelijk :)
Ik heb de laatste weken met verschillende wagens gereden. Polestar 2, Polestar 4, Tesla M3, VW ID.7 & BMW i4. Als ik dan kijk naar de stilte (wat moeilijk te vergelijken is (Andere velg maat, meer/minder wind buiten)), Dank denk ik dat mijn volgorde de volgende zou zijn (Van luid naar stil)

Polestar 2 <= Tesla M3 <= VW ID.7 <= Mercedes CLA <= Polestar 4 <= BMW i4.

Al moet ik wel toegeven dat bij al deze wagens, zodra de radio op een normaal volume staat er nog maar weinig verschil te merken is (Behalve de Polestar 2 dan, dit viel echt op...)

Om even in te pikken op dat je de stoelen erg belangrijk vindt: Zoals gemeld in mijn mini testrit reviewtje: Ik vind de Sportstoelen van de CLA tegen vallen. de Stoelen van de i4 & ID.7 zijn naar mijn mening veel beter. Dus zeker gaan testen is de boodschap! (Ik ben zelf nog opzoek naar een CLA die geen sport stoelen heeft. Om deze eens te testen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Nog een vraagje aan de anderen hier die de nieuwe CLA al zijn gaan bekijken/besteld hebben.

*Ik weet dat de versie tussen BE & NL wel verschillen. (in NL bv. enkel Launch edition beschikbaar)

Mijn vraag gaat specifiek over de 360° camera. in BE moet je deze appart aanvinken als optie, en in veel versies is deze zelfs niet eens te kiezen als optie! Maar tot mijn verbazing zag ik dat al deze cameras (vooraan & onderaan de spiegels) wel aanwezig zijn op de wagen. De hardware is er dus!

Ook op de Launch edition die in NL aan te kopen is zie ik de 360° er niet bij staan in de uitrusting "Parkeerpakket met 360 graden camera [PC-P47]"

Mijn vraag is nu dus: Heeft iemand van jullie al gevraagd of te horen gekregen dat deze dan misschien achteraf wel te activeren is? Als een bijkomende aankoop via de app ofzo?

De dealer ging dit voor mij navragen... Maar verneem dit graag vanuit meerdere bronnen...

Ik kwam ook deze screenshot tegen op de website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78QnKQWtQjruc_knKGAlSbgStXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R8qAQ6Z80P2KL3ycwqK532Ax.jpg?f=user_large

Maar wat gaat dat dan weer kosten... 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Witte_200 op 22-08-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Witte_200 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb de laatste weken met verschillende wagens gereden. Polestar 2, Polestar 4, Tesla M3, VW ID.7 & BMW i4. Als ik dan kijk naar de stilte (wat moeilijk te vergelijken is (Andere velg maat, meer/minder wind buiten)), Dank denk ik dat mijn volgorde de volgende zou zijn (Van luid naar stil)

Polestar 2 <= Tesla M3 <= VW ID.7 <= Mercedes CLA <= Polestar 4 <= BMW i4.

Al moet ik wel toegeven dat bij al deze wagens, zodra de radio op een normaal volume staat er nog maar weinig verschil te merken is (Behalve de Polestar 2 dan, dit viel echt op...)

Om even in te pikken op dat je de stoelen erg belangrijk vindt: Zoals gemeld in mijn mini testrit reviewtje: Ik vind de Sportstoelen van de CLA tegen vallen. de Stoelen van de i4 & ID.7 zijn naar mijn mening veel beter. Dus zeker gaan testen is de boodschap! (Ik ben zelf nog opzoek naar een CLA die geen sport stoelen heeft. Om deze eens te testen.)
Dank! Dat is super behulpzaam. Met de ID7 heb ik ook gereden, de stilte daar was acceptabel. Niet noemenswaardig beter of slechter als de EQE die ik nu rijdt, al is de EQE iets verfijnder qua geluid. Maar dat is wellicht 8 maanden gewenning vs een proefrit van een halve dag. En een tussenpoos van meerdere maanden.

De ID7 had inderdaad fijne stoelen, helaas geen leder. De i4 heb ik enkel in gezeten en bij BMW kom ik gewoon bij de 5-serie uit voordat het prettig wordt tegenwoordig helaas. Dat wordt dus inderdaad even proef zitten met de comfort stoelen. AMG line is voor mij persoonlijk sowieso een no go. Niet mijn smaak. Ik hoop dat ze het prijsniveau van de auto recht doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Cid Highwind schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:57:

Voor de restwaarde van een EQE, zal die facelift ook geen goed nieuws zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Church of Noise schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Voor de restwaarde van een EQE, zal die facelift ook geen goed nieuws zijn...
De vraag is in hoeverre die sowieso niet reeds op hun dieptepunt zijn. De auto is nogal een afschrijvingskanon. Ik snap dat de auto polariserend is qua design maar ik heb hem toch wel leren waarderen. Geen strepentrekker qua laadtijden, maar zelfs als doorgewinterd autobahnjakkeraar valt er zelfs met de vroege modellen goed te leven. Als ik privé wat moest regelen zou ik me wel twee keer afvragen of ik 40-45k neerleg voor een nieuwe Kia of Tesla, of een jong gebruikte EQE. Het is dan stiekem toch best veel auto voor het geld.

Die facelift zal misschien ook gebruikt worden om de prijs nog wat verder naar boven te stuwen, om plaats te maken voor de C-Klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:53
Witte_200 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:52:

Ook op de Launch edition die in NL aan te kopen is zie ik de 360° er niet bij staan in de uitrusting "Parkeerpakket met 360 graden camera [PC-P47]"

Mijn vraag is nu dus: Heeft iemand van jullie al gevraagd of te horen gekregen dat deze dan misschien achteraf wel te activeren is? Als een bijkomende aankoop via de app ofzo?

De dealer ging dit voor mij navragen... Maar verneem dit graag vanuit meerdere bronnen...
Ik had het in juni toen ik ging bestellen nagevraagd. De dealer had het toen uitgezocht en gaf aan dat het als digitale extra achteraf te activeren is.

Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.6.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Cid Highwind schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

De vraag is in hoeverre die sowieso niet reeds op hun dieptepunt zijn. De auto is nogal een afschrijvingskanon. Ik snap dat de auto polariserend is qua design maar ik heb hem toch wel leren waarderen. Geen strepentrekker qua laadtijden, maar zelfs als doorgewinterd autobahnjakkeraar valt er zelfs met de vroege modellen goed te leven. Als ik privé wat moest regelen zou ik me wel twee keer afvragen of ik 40-45k neerleg voor een nieuwe Kia of Tesla, of een jong gebruikte EQE. Het is dan stiekem toch best veel auto voor het geld.

Die facelift zal misschien ook gebruikt worden om de prijs nog wat verder naar boven te stuwen, om plaats te maken voor de C-Klasse.
Akkoord. Ook een tevreden EQE bestuurder hier.

Gezien de technologische spring vooruit (het is geen klassieke facelift in het midden van de lifetime van een model), kan ik me voorstellen dat ie nog wel wat dieper kan/zal gaan.
In mijn geval geen ramp wegens lease auto, maar voor de eigenaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Cheetar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Ik had het in juni toen ik ging bestellen nagevraagd. De dealer had het toen uitgezocht en gaf aan dat het als digitale extra achteraf te activeren is.
Enig idee van de kostprijs achteraf? Ik verwacht dat deze hoger zal uitvallen dan bij bestelling? (Al kunnen ze dat moeilijk maken vind ik als het bij bestellen niet te kiezen is...)

In BE kan je het allesinds aanvinken op sommige versies (Business, Luxury & AMG) voor €605 incl. BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Tja, dan maar wat langer doorrijden om de pijn te verzachten. De huidige auto rijdt er niet minder prettig om. Maar makkelijk praten natuurlijk, als medeleaser. Wat ik juist waardeer aan de auto is dat het bereik dankzij de stroomlijn en het accuformaat juist dusdanig groot is, dat sneller laden sowieso niet noodzakelijk is.
170kW lijkt weinig, maar de curve is zo ongeveer de meest vlakke op de markt.

De tweedehandsmarkt zal het vast anders zien, maar de privé koper zou er best wel eens spekkoper mee kunnen zijn. Ik zou het vooral bitter vinden mocht je werkelijk op het randje nog een oud model geleverd krijgen. Deze zag men namelijk niet aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:53
Witte_200 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Enig idee van de kostprijs achteraf? Ik verwacht dat deze hoger zal uitvallen dan bij bestelling? (Al kunnen ze dat moeilijk maken vind ik als het bij bestellen niet te kiezen is...)

In BE kan je het allesinds aanvinken op sommige versies (Business, Luxury & AMG) voor €605 incl. BTW.
Nee, prijs is mij niet bekend, is volgens mij op abonnement basis. Dus x bedrag voor 1 jaar of zo, korting indien je gelijk voor 3 jaar boekt of zo.
Ik denk niet dat je het eenmalig af kan kopen als het niet gelijk meebesteld is.

De sport editie van BE is volgens mij gelijk aan de Launch Editie in NL, als ik de specs zo zie.

Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.6.4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte_200
Cheetar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Nee, prijs is mij niet bekend, is volgens mij op abonnement basis. Dus x bedrag voor 1 jaar of zo, korting indien je gelijk voor 3 jaar boekt of zo.
Ik denk niet dat je het eenmalig af kan kopen als het niet gelijk meebesteld is.
Daar was ik al bang voor… :( dit wil ik, principieel. eigenlijk niet sponseren… maar ja, de moderne wereld van subscriptions zeker? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
https://mbpassion.de/2025...ege-produktionsende-2026/

Plottwist. Kennelijk komt er toch geen EQE facelift, maar juist een snellere uitfasering terwijl de GLC EQ en E Klasse naar voren worden gehaald. Op zich niet onlogisch. SUVs zijn populairder, de EQE SUV zie ik inmiddels ook vaker dan de limousine en de GLC is sowieso de lieveling in het gamma.

De E-Klasse is een enorm sterk model ook. De i5 geeft ook wel aan dat er gewoonweg vraag is naar een klassiek / conservatief ogend model in plaats van een radicaal modern ogende tegenhanger. Het is jammer dat de EQE nogal last heeft van de remmende voorsprong, of beter gezegd, het niet geheel uitspelen van z’n voordelen. Je zou een iets beter verbruik verwachten. En een frunk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Akkoord op alle punten, incl verbruik. En verstaanbare keuze idd.
Dank voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:24:
https://mbpassion.de/2025...ege-produktionsende-2026/

Plottwist. Kennelijk komt er toch geen EQE facelift, maar juist een snellere uitfasering terwijl de GLC EQ en E Klasse naar voren worden gehaald. Op zich niet onlogisch. SUVs zijn populairder, de EQE SUV zie ik inmiddels ook vaker dan de limousine en de GLC is sowieso de lieveling in het gamma.

De E-Klasse is een enorm sterk model ook. De i5 geeft ook wel aan dat er gewoonweg vraag is naar een klassiek / conservatief ogend model in plaats van een radicaal modern ogende tegenhanger. Het is jammer dat de EQE nogal last heeft van de remmende voorsprong, of beter gezegd, het niet geheel uitspelen van z’n voordelen. Je zou een iets beter verbruik verwachten. En een frunk…
Wat bedoel je met de GLC EQ naar voren? Die werd toch sowieso al over 2 weken gepresenteerd?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dean Martin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Wat bedoel je met de GLC EQ naar voren? Die werd toch sowieso al over 2 weken gepresenteerd?
Naar voren t.o.v. de C-Klasse. Meestal ging het hand in hand of kwamen de reguliere modellen voor de SUV afgeleide. De GLC maken ze nu wel behoorlijk haast mee.

Ben erg benieuwd naar het model in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
JPtjeeNL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Ha, grappig. Ik heb nu ook de EV6 GTLine! Wanneer komt die van jou naar verwachting binnen?
December mag ik hem ophalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Louwman Den-Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Kwakkel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:20:
Eerst al besteld en dan toch nog een proefrit maken?
Besteld op basis van specs en ben niet bang dat hij tegenvalt, heb de Kia EV6 zo ook besteld en daarna de proefrit. Nu een proefrit met de CLA mogen doen, gewoon om hem even te proeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Anunnaki op 27-08-2025 17:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anunnaki
Vandaag de proefrit mogen maken in een zwarte CLA 250+. Wat een mooie auto. Afwerking is prima, ziet er mooi uit. Infotainment is ook goed doordacht, wel ging de voice assist af en toe zelf praten. Zal wel beter worden met de updates die onderweg zijn.

Rijd zeer comfortabel, beter dan de Kia die al uitstekend rijd. Minder hobbelig omdat de Kia zwaarder is en hierdoor een stuggere vering heeft. Achter is het inderdaad wat krap en door het accu pakket zitten je knieën wat opgetrokken wat bij een lange rit denk ik wel wat oncomfortabel gaat zitten. Ook de rugleuning achter zit voor mij iets te recht, ook voor mijn vrouw die wat kleiner is.

Voor de rest prima keuze en nu aftellen tot aan de levering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anunnaki
Witte_200 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:52:
Mijn vraag gaat specifiek over de 360° camera. in BE moet je deze appart aanvinken als optie, en in veel versies is deze zelfs niet eens te kiezen als optie! Maar tot mijn verbazing zag ik dat al deze cameras (vooraan & onderaan de spiegels) wel aanwezig zijn op de wagen. De hardware is er dus!

Maar wat gaat dat dan weer kosten... 8)7
De camera's zijn allemaal aanwezig voor zo ver ik die kon zien tijdens mijn proefrit. Zelfs de voorcamera is er. Als ze aanwezig zijn zal dit achteraf te activeren zijn. Prijs is nog niet bekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bwlian
Mijn CLA is geleverd dus ik vermoed dat we ze binnenkort op de weg gaan beginnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Interieur van de nieuwe GLC kan me wel bekoren. Als morgen het exterieur ook bevalt wordt het de volgende.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dean Martin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:49:
Interieur van de nieuwe GLC kan me wel bekoren. Als morgen het exterieur ook bevalt wordt het de volgende.
Mee eens. Toch net even een stap luxer dan de CLA, onderscheidend en zo in de persplaatsjes met mooie materialen. Dat het nu eindelijk eens één scherm is in plaats van meerdere LCD’s achter een enkele, of meerdere aaneengesloten, glasplaat / glasplaten, mocht ook tijd worden.

De CLA oogt er meteen outdated bij in vergelijk. Maar qua usability is het natuurlijk de vraag wat het verschil is. Tevens hoe het in de basis gaat zijn.

Mij bevalt ook goed dat het design nog duidelijk wat van de C-Klasse meekrijgt. Oogt warmer dan dat waar BMW mee op de proppen is gekomen. Ben nu vooral benieuwd naar de rest van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 10:29
De CLA's beginnen nu langzaam op kenteken gezet te worden.
Grotendeels in het zwart..

RDW Open Data

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 13:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKEag3yr2yysFK_0zfYJo2kUnAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eWjmCcemE0pVOQPU4VA57Rb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsbY5YMa9m3-S2vpvLYymhLVD6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF1vLo9XEUaccwWHNT0Yy9Nn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqWJxLas7g1KbJxWeE7LTpXFMRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOjmmsDMU9mG8vVdwhXf9dZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emidF3wfxirbOfQCSkvYgzJ6z8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XWRzjZCn65GwvUUgNFMyoR9.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn weer wat plaatjes gelekt zie ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Mach

[END]Avengers

Poeh, die grill is wel in your face he

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Lichtjes in de grille zullen wel uit kunnen.
De ix3 is afgevallen, dan blijft deze of de A6 over.

Vind de Mercedes wel fris zo. Hopelijk snel bestelbaar anders valt 'ie sowieso af.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
Die grill mag wel iets minder aanwezig idd. Maar lichtjes uit scheelt al boel. Er is geen een auto waar ik dat mooi vindt. Net als BMW met die verlichte nieren. Brr..

Maar dat chromen deel aan de achterzijde snap ik ook nog niet echt. Als je dat zwart wrapt wordt het echter ook weer raar denk.

Ik de basis vind ik het wel erg mooie auto. Denk dat ik hem liever zou hebben dan mijn GLC, maar dat komt ook vooral door het feit dat het full EV is.

@Dean Martin vind dit wel een heel stuk mooier dan de A6. Die staat zo raar hoog op z’n poten (zoals elke niet SUV EV).

[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 06-09-2025 19:28 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:26:
Die grill mag wel iets minder aanwezig idd. Maar lichtjes uit scheelt al boel. Er is geen een auto waar ik dat mooi vindt. Net als BMW met die verlichte nieren. Brr..

Maar dat chromen deel aan de achterzijde snap ik ook nog niet echt. Als je dat zwart wrapt wordt het echter ook weer raar denk.

Ik de basis vind ik het wel erg mooie auto. Denk dat ik hem liever zou hebben dan mijn GLC, maar dat komt ook vooral door het feit dat het full EV is.

@Dean Martin vind dit wel een heel stuk mooier dan de A6. Die staat zo raar hoog op z’n poten (zoals elke niet SUV EV).
Mwah, met 21" en luchtvering vind ik dat niet storend.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Dean Martin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:32:
[...]
Mwah, met 21" en luchtvering vind ik dat niet storend.
Die luchtvering kan bij een A6 toch niet omlaag als “verlaging” dacht ik gelezen te hebben; zoals bij een Taycan wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:46:
[...]

Die luchtvering kan bij een A6 toch niet omlaag als “verlaging” dacht ik gelezen te hebben; zoals bij een Taycan wel kan.
Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept, maar in de showroom leek de uitvoering met luchtvering toch lager te staan.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Dean Martin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:50:
[...]
Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept, maar in de showroom leek de uitvoering met luchtvering toch lager te staan.
Oké. Ik vond hem te hoog. Maar misschien omdat ik het vergelijk met hoe mijn Taycan staat.

*ik heb ook nog geen A6 zien rijden die wel mooi staat; alles is net te hoog. Net als de i4 bijv.

[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 06-09-2025 21:01 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste