Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Yalopa schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:35:
Vreemde vaststelling deze morgen, de EQE is op enkele 100 euro na, even duur als de nieuwe elektrische C. Nu ga ik niet exact dezelfde auto kopen als wat ik al heb, (hoe tevreden ik er ook van ben). het lijkt alsof de EQE zwaar gedaald is in prijs...

Nummertjes gezien is de nieuwe elektrische C ook veel beter... Binnenkort toch eens naar de dealer, want mijn baas vind dat ik toe ben aan iets nieuws. er valt weinig te kiezen in dit budget. De BMW 5 serie zou ook lukken, maar die lijkt technologisch gewoon al verouderd en ik vind hem niet mooi van binnen.
Eqe is op alle vlakken een betere auto dan de C, behalve range en laadsnelheid.

ik heb nu de CLA250+, maar 24 stappen omlaag van de eqe kwa bouwkwaliteit. C klasse heeft dezelfde plasticy interieur ook.

als je niet vaak lange ritjes doet, of een half uurtje pauze elke 3-4 uur niet erg vindt, neem absoluut de eqe (wel met achterasbesturing anders haat je je leven in krappe bochten)

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Review van carwow van de GLC.

De rare airconditioning geluiden worden eindelijk benoemd door een bekende reviewer:

YouTube: New Mercedes GLC - You're NOT READY for this...

  • Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Maar dan neem ik exact dezelfde auto als ik nu heb, en dat voelt gewoon raar.

Ikga binnenkort eens proberen. Mijn typische ritten zijn 2h enkel richting kantoor(110km) op een traject waar altijd file staat

You don't need eyes to see, you need vision


  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Haha ik had echt lachend mijn vorige 5008 nog een keertje besteld als het had gekund 😅

  • juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:07
Yalopa schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:25:
Ik wil een Europese full electric wagen, geen SUV, Audi vind ik niks. Dan is het wat beperkt natuurlijk
Dat heeft dus (denk ik) niet zoveel met budget te maken - overigens goed dat je Europees wil!

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
Het is nu officieel bevestigd dat de huidige GLC geen mogelijkheid voor level 2++ self drive hebben, omdat 2 camera's in de zijspiegels ontbreken. Die camera's worden later dit jaar als extra aangeboden:

https://jesmb.de/34122/

Snelweg assistentie zoals in de iX3 zal wel mogelijk zijn met de huidige 8 camera's, dus hier gaat het over de point-to-point assistentie.

Misschien interessant, comfortstoelen kunnen vanaf nu ook koeling krijgen zonder de belachelijke duur pakket van 10000€ te kopen. Optie SA-401 voegt stoelventilatie voor 944€ bij.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
genc007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Eqe is op alle vlakken een betere auto dan de C, behalve range en laadsnelheid.

ik heb nu de CLA250+, maar 24 stappen omlaag van de eqe kwa bouwkwaliteit. C klasse heeft dezelfde plasticy interieur ook.

als je niet vaak lange ritjes doet, of een half uurtje pauze elke 3-4 uur niet erg vindt, neem absoluut de eqe (wel met achterasbesturing anders haat je je leven in krappe bochten)
CLA/GLB interieur is niet vergelijkbaar met de GLC/C. Het verschil is groot, net als alle A/B/GLA (C-segment) Mercedessen voelen deze allemaal goedkoop aan. Dit terwijl de C/GLC/EQC dit gevoel nooit hebben gehad.

Mercedes interieur heeft historisch altijd pas vanaf het D-segment een fatsoenlijk interieur gebouwd. Het enige wat ik goedkoop vind aan de GLC zijn de deurgrepen aan de binnenkant. Daar zit een metaal look plastic en dit pak je elke keer vast als je de deur dicht doet. Dit had gewoon met zacht plastic of kunstleer bekleed moeten zijn.

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
Z___Z schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:44:
[...]Het enige wat ik goedkoop vind aan de GLC zijn de deurgrepen aan de binnenkant. Daar zit een metaal look plastic en dit pak je elke keer vast als je de deur dicht doet. Dit had gewoon met zacht plastic of kunstleer bekleed moeten zijn.
Vreselijk inderdaad. Hopelijk gaat het niet van kleur veranderen met de tijd.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:23
malmostoso schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:45:
Het is nu officieel bevestigd dat de huidige GLC geen mogelijkheid voor level 2++ self drive hebben, omdat 2 camera's in de zijspiegels ontbreken. Die camera's worden later dit jaar als extra aangeboden:

https://jesmb.de/34122/

Snelweg assistentie zoals in de iX3 zal wel mogelijk zijn met de huidige 8 camera's, dus hier gaat het over de point-to-point assistentie.

Misschien interessant, comfortstoelen kunnen vanaf nu ook koeling krijgen zonder de belachelijke duur pakket van 10000€ te kopen. Optie SA-401 voegt stoelventilatie voor 944€ bij.
Bij een EV waar je de auto op voorhand wat kan koelen vind ik stoelventilatie een pak minder belangrijk. Ik had het in mijn vorige auto maar vond het weinig extra comfort geven (Volvo V90).

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Weet iemand of er ergens een showroom/demo auto GLC staat zonder AMG pakket, dus met die hele mooie glimmende strip onderop de achterbumper? Ik zou dat graag eens in het echt zien.

De GLC kan ik dus in feite zo ongeveer kaal leasen, met alleen lak/velgen,en andere inleg middenconsole, en misschien nog panoramadak met 'melkglas' (zou dat echt de zon meer tegenhouden of alleen het zicht afsluiten).

de GLB EQ kan ik met AMG pakket en nog veel meer opties met gemak leasen, maar de vorm van de auto staat me minder aan dan die van de GLC. En zoals hierboven wordt aangegeven, zou de GLC dan echt met hoogwaardiger interieur uitgerust zijn dan de GLB? Waarom zie je/voel je dat dan ?

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JustTrying schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:59:
Weet iemand of er ergens een showroom/demo auto GLC staat zonder AMG pakket, dus met die hele mooie glimmende strip onderop de achterbumper? Ik zou dat graag eens in het echt zien.

De GLC kan ik dus in feite zo ongeveer kaal leasen, met alleen lak/velgen,en andere inleg middenconsole, en misschien nog panoramadak met 'melkglas' (zou dat echt de zon meer tegenhouden of alleen het zicht afsluiten).

de GLB EQ kan ik met AMG pakket en nog veel meer opties met gemak leasen, maar de vorm van de auto staat me minder aan dan die van de GLC. En zoals hierboven wordt aangegeven, zou de GLC dan echt met hoogwaardiger interieur uitgerust zijn dan de GLB? Waarom zie je/voel je dat dan ?
Je kan het beste zelf gaan kijken bij de dealer. Als je back to back van een GLC in een GLB stapt en het kwaliteitsverschil niet merkt, zou ik gewoon voor de GLB gaan. Persoonlijk zou ik eerder een "kale" GLC nemen boven een GLB met meer opties. Zowieso is de standaard uitrusting van de GLC rijker dan die van de GLB.

Ik ben er nog niet uit, maar bij Alphabet is de GLB en GLC exact even duur als ik mijn wensen configureer, dus weet niet hoe je de GLB kan aankleden met veel meer opties.
  • GLC 250
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
  • GLB 250+ Business Solution Luxery (verplicht anders kan je geen memory seats nemen)
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
    • 3e Zitrij

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Je kan het beste zelf gaan kijken bij de dealer. Als je back to back van een GLC in een GLB stapt en het kwaliteitsverschil niet merkt, zou ik gewoon voor de GLB gaan. Persoonlijk zou ik eerder een "kale" GLC nemen boven een GLB met meer opties. Zowieso is de standaard uitrusting van de GLC rijker dan die van de GLB.

Ik ben er nog niet uit, maar bij Alphabet is de GLB en GLC exact even duur als ik mijn wensen configureer, dus weet niet hoe je de GLB kan aankleden met veel meer opties.
  • GLC 250
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
  • GLB 250+ Business Solution Luxery (verplicht anders kan je geen memory seats nemen)
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
    • 3e Zitrij
Dat heb ik gedaan, maar daar was niet eens meer een demo auto, en in de showroom stond uiteraard de AMG uitvoering met een heleboel opties, ging al snel richting de 90k. In een filmpje van autoblog zie je ze in Portugal mooi naast elkaar staan, en dan de niet-amg versie in niet de mooiste blauwe kleur, ik zou die graag ook eens in een andere kleur zien.

Ik zou met de GLB dan al starten in de AMG uitvoering van de 250+, dan kan ik mooiere velgen selecteren, en het night pakket. ik ga dan al snel naar de 70k voor de GLB, maar dat is bij VPFS lease nog altijd goedkoper dan een standaard GLC 250.

[ Voor 12% gewijzigd door JustTrying op 07-06-2026 11:38 ]


  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
Hier vind je een paar foto's:

https://www.motor-talk.de/bilder/sitze-glc-eq-g94124455/20260318-i211834153.html

Op de achterbumper het is heel veel Chrome idd. Gelukkig is Chrome Deleting een ding :D

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
malmostoso schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:44:
Hier vind je een paar foto's:

https://www.motor-talk.de/bilder/sitze-glc-eq-g94124455/20260318-i211834153.html

Op de achterbumper het is heel veel Chrome idd. Gelukkig is Chrome Deleting een ding :D
Dankjewel, ziet er best aardig uit zo in het zwart en dan even die achterbumper deleten :)

  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zag deze week voor het eerst een andere GLB rijden (niet heel populair model schat ik zo, gezien ik wel veel nieuwe IX3's en Kia EV5 zie rijden ;)). Het was een wit basis model met inderdaad al het zilver. Dan ben ik toch wel blij met het black pack. Hij stond overigens later op de parkeerplaats van mijn werkgever hehe.

De GLB en GLC hebben (zoals ik al eerder zei) wel echt allebei een andere insteek. De GLC is dikker, meer premium, minder praktisch, sportiever/stoerder uiterlijk. De GLB is een gekke kar, maar rete praktisch. Ruimere achterbank, kleinere buitenmaten, praktischere kubus achterbak, ruim openende deuren, makkelijker in- en uitstappen (raamstijl voor is ruimer).

Dus de opmerkingen hier "waarom zou je een GLB kopen met zo'n klein prijsverschil", dat zit ook echt in de toepassing van de auto.

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
GLC250 en GLC300 nu beschikbaar in de configurator.

Nog wat bugs, de prijs schijnt 0€ incl BTW te zijn op dit moment. Snel bestellen!

  • Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 14:39
malmostoso schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:47:
GLC250 en GLC300 nu beschikbaar in de configurator.

Nog wat bugs, de prijs schijnt 0€ incl BTW te zijn op dit moment. Snel bestellen!
In Duitsland heeft ie wel een prijs:

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/motorization/CCci/DE/de/bm/5406111,5406221,5406321

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Okasha schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:17:
Ik zag deze week voor het eerst een andere GLB rijden (niet heel populair model schat ik zo, gezien ik wel veel nieuwe IX3's en Kia EV5 zie rijden ;)). Het was een wit basis model met inderdaad al het zilver. Dan ben ik toch wel blij met het black pack. Hij stond overigens later op de parkeerplaats van mijn werkgever hehe.

De GLB en GLC hebben (zoals ik al eerder zei) wel echt allebei een andere insteek. De GLC is dikker, meer premium, minder praktisch, sportiever/stoerder uiterlijk. De GLB is een gekke kar, maar rete praktisch. Ruimere achterbank, kleinere buitenmaten, praktischere kubus achterbak, ruim openende deuren, makkelijker in- en uitstappen (raamstijl voor is ruimer).

Dus de opmerkingen hier "waarom zou je een GLB kopen met zo'n klein prijsverschil", dat zit ook echt in de toepassing van de auto.
Ik zag gisteren voor het eerst een GLB EQ op de weg, en op de terugweg nog een andere (in de matzwarte editie, flinke optie die de auto wel heel opvallend maakt). De eerste was een AMG uitvoering in vuilniszakgrijs met night pack, zag er prima uit.

Dus in real life best leuk om te zien in bepaalde configuraties.

De GLB en GLC voldoen wel beide aan een aantal criteria die je bij andere merken nog niet veel tegenkomt:

500 liter + kofferbak (plus beide grote frunk!)

800v snelladen, met 600km + wltp

fatsoenlijk wat ruimte voor de (al bijna volwassen) kids op de achterbank (ooit achterin een Q6 gezeten, niet best!).

Niet teveel plastic interieur, en ook een 'ziel' in de auto, Chinees is goedkoper maar wel meer anoniem.

Dus in feite zijn beide auto's erg geschikt, maar de GLC is een stuk duurder om 'mooi' te configureren.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Andere vraag : weet iemand of bij de GLB of GLC de electrochrome melkglas optie voor het panoramadak ook daadwerkelijk het zonlicht blokkeert, of dat dit alleen het zicht naar buiten afsluit ?

In de GLB zat mn dochter achterin, en daar kreeg ze toch wel echt een blok zonlicht wat op haar scheen, zag er niet heel prettig uit, maar (nog) geen optie om het dak te 'dimmen'. In de GLC is die optie er wel.

In een auto als de Polestar 4 of de Tesla Y lijkt het glas een stuk donkerder dan in de Mercedes, waardoor de melkglas optie niet nodig lijkt, of is het dak bij de Mercedes in feite ook zo bedacht?

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
JustTrying schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:02:
Andere vraag : weet iemand of bij de GLB of GLC de electrochrome melkglas optie voor het panoramadak ook daadwerkelijk het zonlicht blokkeert, of dat dit alleen het zicht naar buiten afsluit ?

In de GLB zat mn dochter achterin, en daar kreeg ze toch wel echt een blok zonlicht wat op haar scheen, zag er niet heel prettig uit, maar (nog) geen optie om het dak te 'dimmen'. In de GLC is die optie er wel.

In een auto als de Polestar 4 of de Tesla Y lijkt het glas een stuk donkerder dan in de Mercedes, waardoor de melkglas optie niet nodig lijkt, of is het dak bij de Mercedes in feite ook zo bedacht?
Het dimt wel iets, maar ik moet zeggen panaromadak op de CLA werkt erg goed tegen storende zonlicht, dus er zit wel iets van een (UV) filter in.

Gok dat melkglas optie nog iets meer dimt dus als het storend is zeker erbij nemen. Er komen vast ook wel aftermarket opties als een soort van 'zonnescherm' op AliExpress maar heb nog niks gezien voor de CLA enzo. Ik weet dat een collega het wel had gekocht voor zijn Tesla destijds.

  • Ledden
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23-06 15:57
JustTrying schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:28:
[...]

Ik zag gisteren voor het eerst een GLB EQ op de weg, en op de terugweg nog een andere (in de matzwarte editie, flinke optie die de auto wel heel opvallend maakt). De eerste was een AMG uitvoering in vuilniszakgrijs met night pack, zag er prima uit.

Dus in real life best leuk om te zien in bepaalde configuraties.

De GLB en GLC voldoen wel beide aan een aantal criteria die je bij andere merken nog niet veel tegenkomt:

500 liter + kofferbak (plus beide grote frunk!)

800v snelladen, met 600km + wltp

fatsoenlijk wat ruimte voor de (al bijna volwassen) kids op de achterbank (ooit achterin een Q6 gezeten, niet best!).

Niet teveel plastic interieur, en ook een 'ziel' in de auto, Chinees is goedkoper maar wel meer anoniem.

Dus in feite zijn beide auto's erg geschikt, maar de GLC is een stuk duurder om 'mooi' te configureren.
ik heb zelf precies deze GLB besteld en vind inderdaad ook dat de look echt heel erg afhankelijk is van configuratie

YouTube: New Mercedes-Benz GLB 350 4MATIC AMG Line (2026) - Visual Review

Heb de auto inderdaad ook gekozen door jouw genoemde punten + de 7-zits, wat je nergens ziet behalve bij veel te grote auto’s.

Iedereen hier zal me voor gek verklaren, mijn vrouw ook overigens, maar ik vind bijvoorbeeld de GLC echt totaal geen mooie auto, maar ben dan ook geen Mercedes fan en heb deze auto alleen besteld door de noodzaak voor 7 zitplaatsen en deze auto kwam daar met alles wat het kan, prijs en actieradius er verreweg het beste uit, buiten de Lucid Gravity, maar die is veel te duur.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Ledden schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:15:
[...]

ik heb zelf precies deze GLB besteld en vind inderdaad ook dat de look echt heel erg afhankelijk is van configuratie

YouTube: New Mercedes-Benz GLB 350 4MATIC AMG Line (2026) - Visual Review

Heb de auto inderdaad ook gekozen door jouw genoemde punten + de 7-zits, wat je nergens ziet behalve bij veel te grote auto’s.

Iedereen hier zal me voor gek verklaren, mijn vrouw ook overigens, maar ik vind bijvoorbeeld de GLC echt totaal geen mooie auto, maar ben dan ook geen Mercedes fan en heb deze auto alleen besteld door de noodzaak voor 7 zitplaatsen en deze auto kwam daar met alles wat het kan, prijs en actieradius er verreweg het beste uit, buiten de Lucid Gravity, maar die is veel te duur.
Precies die versie zag ik ook rijden gisteren in de buurt van Eindhoven, alleen dan de 250+, niet gedacht dat ik die kleur toch wel mooi zou vinden, ligt denk ik ook wel aan de combi met de zwarte velgen, niet eens een heel burgerlijke familycar zo ...Ik vind de GLC wel mooi, maar eigenlijk alleen in de AMG uitvoering, en die vind ik eigenlijk dan meteen al veel te duur.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
genc007 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Het dimt wel iets, maar ik moet zeggen panaromadak op de CLA werkt erg goed tegen storende zonlicht, dus er zit wel iets van een (UV) filter in.

Gok dat melkglas optie nog iets meer dimt dus als het storend is zeker erbij nemen. Er komen vast ook wel aftermarket opties als een soort van 'zonnescherm' op AliExpress maar heb nog niks gezien voor de CLA enzo. Ik weet dat een collega het wel had gekocht voor zijn Tesla destijds.
Dat kan dan inderdaad een oplossing zijn, maar een aliexpress zonnescherm in een auto van bijna 70k vind ik ook wel weer een beetje jammer. Hopelijk komt het dimbare panoramadak snel configureerbaar op de GLB EQ.

  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb het "gewone" dak zonder dim functie, maar heb de kinderen nog niet horen klagen.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Okasha schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:35:
Ik heb het "gewone" dak zonder dim functie, maar heb de kinderen nog niet horen klagen.
Dat is op zich goed nieuws :)

  • Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 23:32

Frituurman

Mjam!

Wij zijn in de markt voor een EQB 250+ (occassion, dat dan weer wel). Het is zo'n beetje de enige betaalbare 7-zitter (4 kinderen hier) als je niet in een busje wilt rijden. Je komt in de meeste gevallen op 35K uit. Voor andere 7-zitters die ook nog een beetje mooi ogen zit je makkelijk boven de 45-60K. Dat is met studerende kinderen niet echt op te brengen hier vooralsnog. We hebben er eentje op het oog met krap 70K op de teller en een SOH van 97%.

Wat zijn jullie algemene ervaringen? Ik heb een proefrit gehad, maar goed, dat is maar een korte eerste indruk. :)

En wat zijn de ervaringen hier qua range? We hebben vakantieadres in Kroatië op ongeveer 1500 km. We zijn gewend om er in 2 dagen heen te rijden en 2x een stop te maken per dag (normaliter 1x tanken, hapje eten, keertje een plaspauze en de benen strekken) en een overnachting te doen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel 400 km op 80-90% lading moet kunnen halen in de zomer, dus 2x een stop bij een snellader overdag (ca. 30 minuten) en 1x een nachtje gewoon vol doorladen bij het hotel. Zelfde op de terugweg.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh


  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
Frituurman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:42:
Wij zijn in de markt voor een EQB 250+ (occassion, dat dan weer wel).
Geen ervaring met de auto maar ik zou goed controleren of de specifieke wagen die je bent aan het kijken is deel van de terugroepactie voor de batterij.

https://www.caranddriver....enz-eqb-fire-risk-recall/

[ Voor 16% gewijzigd door malmostoso op 11-06-2026 11:15 ]


  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
De configurator voor de GLC schijnt nu in orde te zijn.

Mijn configuratie is 70200 voor de 250, 73800 voor de 300, en 80600 voor de 400.

Als één met een kleinere batterij kan leven, dan zijn er 10k over voor mooie opties :)

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
malmostoso schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
De configurator voor de GLC schijnt nu in orde te zijn.

Mijn configuratie is 70200 voor de 250, 73800 voor de 300, en 80600 voor de 400.

Als één met een kleinere batterij kan leven, dan zijn er 10k over voor mooie opties :)
Ik ben er niet zeker van dat deze nu klopt, in de luxury uitvoeringen zit nu opeens het advanced plus pakket van 3600 euro, dat was bij de 400 volgens mij niet het geval, wel leuke aanbieding indien waar, maar ik moet het nog zien. Dat lijkt me dan al bijna een prima configuratie met metallic lak en die hele lelijke achterbumper chrome delete. Ik hoop dat er ook snel een nieuwe prijslijst online komt. Mag ik vragen waaruit jouw 10k aan opties bestaat?

[ Voor 10% gewijzigd door JustTrying op 11-06-2026 18:13 ]


  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
JustTrying schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:09:
[...]
Mag ik vragen waaruit jouw 10k aan opties bestaat?
Sorry misschien was ik niet duidelijk genoeg!

Ik ga de business luxury 400 nemen met weinige opties (advanced plus pakket, 22kW lader, 360 camera en urban guard plus).

10% meer batterij is mij meer waarde dan mooiere wielen of sportstoelen.

Ik vind het wel raar dat de 250 en de 300 business luxury 20" wielen "gratis" krijgen, in tegenstelling tot de 400. Maar goed.

In Duitsland kan je tegen betaling voor elke willekeurige set wielen kiezen bij de "avantgarde" uitvoering (=business hier).

  • Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

malmostoso schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Geen ervaring met de auto maar ik zou goed controleren of de specifieke wagen die je bent aan het kijken is deel van de terugroepactie voor de batterij.

https://www.caranddriver....enz-eqb-fire-risk-recall/
Het mooie is dat die mensen vanaf september een volledig nieuwe batterij kriujgen :)


* Edmin zit er al even op te wachten

  • Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Frituurman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:42:
Wij zijn in de markt voor een EQB 250+ (occassion, dat dan weer wel). Het is zo'n beetje de enige betaalbare 7-zitter (4 kinderen hier) als je niet in een busje wilt rijden. Je komt in de meeste gevallen op 35K uit. Voor andere 7-zitters die ook nog een beetje mooi ogen zit je makkelijk boven de 45-60K. Dat is met studerende kinderen niet echt op te brengen hier vooralsnog. We hebben er eentje op het oog met krap 70K op de teller en een SOH van 97%.

Wat zijn jullie algemene ervaringen? Ik heb een proefrit gehad, maar goed, dat is maar een korte eerste indruk. :)

En wat zijn de ervaringen hier qua range? We hebben vakantieadres in Kroatië op ongeveer 1500 km. We zijn gewend om er in 2 dagen heen te rijden en 2x een stop te maken per dag (normaliter 1x tanken, hapje eten, keertje een plaspauze en de benen strekken) en een overnachting te doen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel 400 km op 80-90% lading moet kunnen halen in de zomer, dus 2x een stop bij een snellader overdag (ca. 30 minuten) en 1x een nachtje gewoon vol doorladen bij het hotel. Zelfde op de terugweg.
Ik rijd mijn EQB nu 2 jaar en 8 maanden. Het is echt een fijne auto en voor binnenlands gebruik is het top.

Mijn grootste probleem met de auto is de vakantie. Voor een 7-zitter is hij wat aan de krappe kant als je van een Kodiaq of 5008 type auto af komt en de bagageruimte is bij gebruik van de derde zitrij echt nihil. Dat betekent dus een dakkoffer (en dus beperking qua range) want ik mag nul kilo trekken en heb dus ook geen trekhaak.

Het grootste issue met laden is dan de beperkte laadsnelheid, want max. 110KW en dat voel je wel. Ik ga sindsdien ook op de vakanties naar Zuid-Frankrijk of de Alpen in 2 dagen. Komend jaar richting Venetie ga ik vliegen, want heb weinig zin om er 3 dagen over te doen.

Als de prijs een issue is, zou ik naar een Kia PV5 kijken.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
malmostoso schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Sorry misschien was ik niet duidelijk genoeg!

Ik ga de business luxury 400 nemen met weinige opties (advanced plus pakket, 22kW lader, 360 camera en urban guard plus).

10% meer batterij is mij meer waarde dan mooiere wielen of sportstoelen.

Ik vind het wel raar dat de 250 en de 300 business luxury 20" wielen "gratis" krijgen, in tegenstelling tot de 400. Maar goed.

In Duitsland kan je tegen betaling voor elke willekeurige set wielen kiezen bij de "avantgarde" uitvoering (=business hier).
Ja dat ziet er voor mij ook raar uit, en waarom dat verschil? Lijkt erop dat de configurator niet helemaal naar behoren werkt, vandaar het uitkijken naar de nieuwe prijslijst. Als optie dan denk ik ook metallic lak, en welke kleur neem je dan, en wel de standaard 19" velgen?

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
Yup, obsidian zwart (+950€) en standard 19" velgen. Ik heb de zelfde opties geconfigureerd in de drie uitvoeringen en ik kwam tot de cijfers daarboven.
Idd ik wacht ook voor de prijslijst.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Edmin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Ik rijd mijn EQB nu 2 jaar en 8 maanden. Het is echt een fijne auto en voor binnenlands gebruik is het top.

Mijn grootste probleem met de auto is de vakantie. Voor een 7-zitter is hij wat aan de krappe kant als je van een Kodiaq of 5008 type auto af komt en de bagageruimte is bij gebruik van de derde zitrij echt nihil. Dat betekent dus een dakkoffer (en dus beperking qua range) want ik mag nul kilo trekken en heb dus ook geen trekhaak.

Het grootste issue met laden is dan de beperkte laadsnelheid, want max. 110KW en dat voel je wel. Ik ga sindsdien ook op de vakanties naar Zuid-Frankrijk of de Alpen in 2 dagen. Komend jaar richting Venetie ga ik vliegen, want heb weinig zin om er 3 dagen over te doen.

Als de prijs een issue is, zou ik naar een Kia PV5 kijken.
Is een trekhaak met trekhaak koffer dan geen goed idee? Zomaar 300-400L bagageruimte of zelfs meer, en waarschijnlijk nog minder verbruik ook.
Het grote trekhaakkoffer-topic

  • Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mitsumark schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Is een trekhaak met trekhaak koffer dan geen goed idee? Zomaar 300-400L bagageruimte of zelfs meer, en waarschijnlijk nog minder verbruik ook.
Het grote trekhaakkoffer-topic
Dat zou het zeker wel zijn. Maar het is een leasebak en een aftermarket trekhaak wordt me vast niet in dank afgenomen. ;)

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:23
Frituurman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:42:
Wij zijn in de markt voor een EQB 250+ (occassion, dat dan weer wel). Het is zo'n beetje de enige betaalbare 7-zitter (4 kinderen hier) als je niet in een busje wilt rijden. Je komt in de meeste gevallen op 35K uit. Voor andere 7-zitters die ook nog een beetje mooi ogen zit je makkelijk boven de 45-60K. Dat is met studerende kinderen niet echt op te brengen hier vooralsnog. We hebben er eentje op het oog met krap 70K op de teller en een SOH van 97%.

Wat zijn jullie algemene ervaringen? Ik heb een proefrit gehad, maar goed, dat is maar een korte eerste indruk. :)

En wat zijn de ervaringen hier qua range? We hebben vakantieadres in Kroatië op ongeveer 1500 km. We zijn gewend om er in 2 dagen heen te rijden en 2x een stop te maken per dag (normaliter 1x tanken, hapje eten, keertje een plaspauze en de benen strekken) en een overnachting te doen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel 400 km op 80-90% lading moet kunnen halen in de zomer, dus 2x een stop bij een snellader overdag (ca. 30 minuten) en 1x een nachtje gewoon vol doorladen bij het hotel. Zelfde op de terugweg.
400km met een volle batterij en volgeladen red je niet, en zeker niet vanaf 80%

Reken eerder met 300-350km.

Maar 750-800 km per dag is prima te doen hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
JustTrying schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Ja dat ziet er voor mij ook raar uit, en waarom dat verschil?
Vandaag weer met de configurator gespeeld en weer verschillen, nu ook voor de 400 zijn 20" velgen "gratis". Ik snap er niets van.

  • Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 14:39
malmostoso schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:58:
[...]


Vandaag weer met de configurator gespeeld en weer verschillen, nu ook voor de 400 zijn 20" velgen "gratis". Ik snap er niets van.
De configurator is vandaag ook even offline geweest. Blijkbaar stond nog niet alles goed.

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
vandaag een proefrit gedaan in een demo CLA250+.

Veel minder vibraties en airco lawaai dan mijn auto.
Er lijkt dus echt een issue te zijn met de autos die geproduceerd zijn ergens in de zomer van 2025.


Wellicht handig voor iemand die kijkt naar een tweedehandsje of een lease overname.

  • cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:01
Ik heb sinds kort de dashcam abonnement (proef) aangeschaft in mijn CLA 250+ (de full electric variant).
Wanneer ik de camera app open krijg ik een popup om de voorwaarden te accepteren. Echter, wanneer ik dat doe, gebeurd er niks.

Ik had dit ook voordat ik de dashcam abbo nam.
Ik heb een usb stick aangesloten. Ook zonder de USB stick heb ik deze melding.

Herkent iemand dit?

Een andere vraag ; wat is de policy m.b.t OTA? Ik zit nog steeds op 1.1.2 (of 3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYt-dgiVIqc_xiiC500iPTV-HE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyXecpZZqxxRDtO5s1KlIBPm.jpg?f=fotoalbum_large

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Je kan het beste zelf gaan kijken bij de dealer. Als je back to back van een GLC in een GLB stapt en het kwaliteitsverschil niet merkt, zou ik gewoon voor de GLB gaan. Persoonlijk zou ik eerder een "kale" GLC nemen boven een GLB met meer opties. Zowieso is de standaard uitrusting van de GLC rijker dan die van de GLB.

Ik ben er nog niet uit, maar bij Alphabet is de GLB en GLC exact even duur als ik mijn wensen configureer, dus weet niet hoe je de GLB kan aankleden met veel meer opties.
  • GLC 250
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
  • GLB 250+ Business Solution Luxery (verplicht anders kan je geen memory seats nemen)
    • Memory Seats
    • 360 Parkeer
    • Trekhaak
    • Metalic Lak
    • 3e Zitrij
Het is een GLC geworden. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, van een iX3 full options naar een redelijk kale GLC. Lease prijzen zijn enorm gestegen. Kom met meer budget en minder norm km toch alleen een auto die 9k goedkoper is in het budget krijgen, ook nog even naar de GLB gekeken, maar hoe meer ik die vergelijk hoe minder ik hem vind. Ligt er misschien ook aan dat ik onbewust al voor de GLC had gekozen.

Heb lavendel zilver besteld zonder IRL gezien te hebben. Hoop dat dit geen vergissing wordt :D

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
i3-50: 715km range startprijs €63k

c400: 550km range, startprijs €66k

kwa opties zaten de GLC en IX3 dichtbijelkaar. Ik denk dat Mercedes het nog moeilijk gaat krijgen met de c-klasse.. (al vind ik de neue klasse interieuren verschrikkelijk)

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Z___Z schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Het is een GLC geworden. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, van een iX3 full options naar een redelijk kale GLC. Lease prijzen zijn enorm gestegen. Kom met meer budget en minder norm km toch alleen een auto die 9k goedkoper is in het budget krijgen, ook nog even naar de GLB gekeken, maar hoe meer ik die vergelijk hoe minder ik hem vind. Ligt er misschien ook aan dat ik onbewust al voor de GLC had gekozen.

Heb lavendel zilver besteld zonder IRL gezien te hebben. Hoop dat dit geen vergissing wordt :D
Lavendel Zilver staat als demo auto in Eindhoven, vind em erg tof.

Vind die chrome rand echt lelijk achterop de niet AMG GLC, die ga ik meteen laten wrappen als het de GLC wordt, en kan van de GLB wel een mooiere uitvoering maken met gave velgen maar vind de vorm van de GLB gewoon wat minde, dus ben beetje hetzelfde aan het denken als jij, alleen dan nog geen knoop doorgehakt. Qua fiscale waarden zitten GLC en GLB op hetzelfde dan, dus gaat niet hoger in de bijtelling zijn.

Je hebt dan de series uitvoering en niet de luxury. Wanneer ik voor die luxury zou gaan, passen winterbanden niet meer in mijn leasecontract, maar ik vind de velgen, stoelbekleding en het panoramadak dimbaar wel een plus. Winterbanden of all season banden kan ik ook zelf aanschaffen, al heb ik geen idee wat all season banden zouden kosten in 20" voor de GLC.

Overgens nog steeds geen nieuwe prijslijst :(

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPW5g25MJuJzqkUAgJIScU-oi7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1FolzudQjTf8MY5SAF32jdQ.jpg?f=fotoalbum_largeDit is em trouwens, wel in AMG trim, en in het echt issie veel meer lila/paars dan op de foto, zo lijkt het bijna gewoon grijs.

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
JustTrying schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Winterbanden of all season banden kan ik ook zelf aanschaffen, al heb ik geen idee wat all season banden zouden kosten in 20" voor de GLC.

Overgens nog steeds geen nieuwe prijslijst :(
Op bandenconcurrent zijn de 20" crossclimate of the Vredestein all season rond de 170-220 per band.

Voor mijn 19" krijg ik crossclimate voor 750 totaal bij de levering.

Jammer voor de prijslijst idd.

  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
malmostoso schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:07:
[...]


Op bandenconcurrent zijn de 20" crossclimate of the Vredestein all season rond de 170-220 per band.

Voor mijn 19" krijg ik crossclimate voor 750 totaal bij de levering.

Jammer voor de prijslijst idd.
Thanks, dat is in feite prima betaalbaar, krijg je niets terug voor de standaard banden die je niet afneemt dan?

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JustTrying schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Lavendel Zilver staat als demo auto in Eindhoven, vind em erg tof.

Vind die chrome rand echt lelijk achterop de niet AMG GLC, die ga ik meteen laten wrappen als het de GLC wordt, en kan van de GLB wel een mooiere uitvoering maken met gave velgen maar vind de vorm van de GLB gewoon wat minde, dus ben beetje hetzelfde aan het denken als jij, alleen dan nog geen knoop doorgehakt. Qua fiscale waarden zitten GLC en GLB op hetzelfde dan, dus gaat niet hoger in de bijtelling zijn.

Je hebt dan de series uitvoering en niet de luxury. Wanneer ik voor die luxury zou gaan, passen winterbanden niet meer in mijn leasecontract, maar ik vind de velgen, stoelbekleding en het panoramadak dimbaar wel een plus. Winterbanden of all season banden kan ik ook zelf aanschaffen, al heb ik geen idee wat all season banden zouden kosten in 20" voor de GLC.

Overgens nog steeds geen nieuwe prijslijst :(
Chrome rand zal wel meevallen op een licht gekleurde auto denk ik. Heb de grill zonder ledjes ook nog niet gezien IRL.

Enige opties die ik uit het Luxery pakket wou hebben waren de Memory Seats en velgen. Deze zijn los goedkoper dan het Luxury pakket. Ik had de voorkeur van stof over nepleer. De bekleding kan je ook los bestellen. Ik had niet het diee dat het Luxury pakket goedkoper was dan de som van de losse opties in het pakket 8)7

20" velgen waren ~50 euro/maand duurder, voor een optie van 1200, 3000 euro bijbetalen vond ik wel wat veel. Zal wel komen doordat winterbanden dan duurder worden en het verbruikt iets slechter. Heb op mijn iX3 19" wintervelgen en 20" zomervelgen. Stoorde me ook niet echt aan de kleinere velgen, wel het lelijke design van die velgen :|

Had wel graag de HUD gehad. Die miste ik wel met de proefrit. Maar die kan je niet bestellen zonder het Premium pakket.

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 23-06-2026 14:35 ]


  • JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
Z___Z schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Chrome rand zal wel meevallen op een licht gekleurde auto denk ik. Heb de grill zonder ledjes ook nog niet gezien IRL.

Enige opties die ik uit het Luxery pakket wou hebben waren de Memory Seats en velgen. Deze zijn los goedkoper dan het Luxury pakket. Ik had de voorkeur van stof over nepleer. De bekleding kan je ook los bestellen. Ik had niet het diee dat het Luxury pakket goedkoper was dan de som van de losse opties in het pakket 8)7

20" velgen waren ~50 euro/maand duurder, voor een optie van 1200, 3000 euro bijbetalen vond ik wel wat veel. Zal wel komen doordat winterbanden dan duurder worden en het verbruikt iets slechter. Heb op mijn iX3 19" wintervelgen en 20" zomervelgen. Stoorde me ook niet echt aan de kleinere velgen, wel het lelijke design van die velgen :|

Had wel graag de HUD gehad. Die miste ik wel met de proefrit. Maar die kan je niet bestellen zonder het Premium pakket.
Wat er naast de grotere standaard velgen en stoelbekleding in het Luxury pakket zit, is het advanced plus plakket, dat was eerder niet zo maar zo werkt het in ieder geval nu in de configurator.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62AjAf6F4e0xsItycDuAd22DRmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1EhXeryDWPxUTOliwkuACL7.jpg?f=fotoalbum_large

  • malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:54
JustTrying schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Thanks, dat is in feite prima betaalbaar, krijg je niets terug voor de standaard banden die je niet afneemt dan?
Het gemak dat ik moet niet de zomerbanden wisselen/verkopen :D

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
genc007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:50:
i3-50: 715km range startprijs €63k

c400: 550km range, startprijs €66k

kwa opties zaten de GLC en IX3 dichtbijelkaar. Ik denk dat Mercedes het nog moeilijk gaat krijgen met de c-klasse.. (al vind ik de neue klasse interieuren verschrikkelijk)
Dat zijn niet de WLTP waarden. Ik denk dat nog meer dan ooit het een kwestie van smaak is. Ook de C Klasse komt ver genoeg op een volle accu, en een tweede stint met 80% zal ook al zonder veel moeite 350km moeten kunnen zijn in de winter. En na een goede pauze is de accu gewoon 100% vol. De blaas is de limiterende factor bij zulke modellen, niet de accu.

Dat de BMW verder komt is wellicht leuk als je echt graag harder door Duitsland wilt karren. Maar of je dat wilt in een auto die mogelijk minder akoestisch gedempt is?

Bovendien heeft MB een troefkaart: Zwakkere motoriseringen zijn er wél te krijgen met de grootste accu. Bij BMW is dit vziw aan elkaar gekoppeld. Als 350pk je genoeg zijn loop je het gat qua prijs mogelijk al in en heb je er een dus wel wat luxere auto voor.

Ik denk dat de markt groot genoeg is voor beide modellen. De vraag is eerder of VW niet ooit met een geactualiseerde ID7 op het A6 platform komt om ze de pas af te snijden. Of in hoeverre de Chinezen voet aan grond hebben om simpelweg qua prijs de undercut te maken zelfs nu de Duitsers technisch gezien (minstens) op gelijke hoogte liggen.

En misschien komt voor MB de grootste concurrentie wel uit eigen huis: de CLA.

Ps. Qua interieur is het pest of de cholera. De materialen in de Benz ogen mooier, luxer ook. Maar die pixelplank omringt door zwart plastic en een paar plastic lichtroosters, het moet maar net je smaak zijn. In mijn geval: geens van beiden.

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 23-06-2026 21:23 ]


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik vraag me ook af of de i3 niet eerder in de CLA klasse zit ipv de C-Klasse, wat betreft cijfers lijken die meer op elkaar, en wat betreft kwaliteit ook?
Ik vind de C-klasse wel (veruit) de mooiste van dit trio, zeker van binnen.

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 23-06-2026 22:12 ]


  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
mitsumark schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:08:
Ik vraag me ook af of de i3 niet eerder in de CLA klasse zit ipv de C-Klasse, wat betreft cijfers lijken die meer op elkaar, en wat betreft kwaliteit ook?
Ik vind de C-klasse wel (veruit) de mooiste van dit trio, zeker van binnen.
Ik vind de Mercedessen beiden een stuk mooier, kan niet wennen aan dat neue klasse interieur.

ik zit wel te wachten op de goedkopere varianten van de C. Dan ga ik de keuze tussen een CLA of C kunnen maken.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
Ik denk dat wat afwerking en materiaalgebruik de CLA wel duidelijk nog bij het C-segment gerekend dient te worden.

De i3, misschien omdat het een BMW is heb ik daar net iets lagere verwachtingen. Ik vond de IX3 geen weelde, maar wel goed afgewerkt, afgaande op een enkele eerste impressie. De CLA maakte een goedkopere indruk. Maar qua ruimte kon de i3 wel eens het midden houden tussen CLA en C-Klasse, mogelijk meer naar de voorgaande neigende?

Wat je ook ziet is dat, zodat auto’s geen bolhoedjes worden wanneer je de koets wat hoger maakt voor de accu, ze een flinke groeispurt maken. De i3 is ivm de C-klasse relatief compact, de i5 daarentegen juist weer relatief groot (7-serie formaat). Ook de CLA is relatief lang. De ID7 is ook het Passat segment ontgroeid.

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Cid Highwind schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:20:
[...]
Dat zijn niet de WLTP waarden. Ik denk dat nog meer dan ooit het een kwestie van smaak is. Ook de C Klasse komt ver genoeg op een volle accu, en een tweede stint met 80% zal ook al zonder veel moeite 350km moeten kunnen zijn in de winter. En na een goede pauze is de accu gewoon 100% vol. De blaas is de limiterende factor bij zulke modellen, niet de accu.

Dat de BMW verder komt is wellicht leuk als je echt graag harder door Duitsland wilt karren. Maar of je dat wilt in een auto die mogelijk minder akoestisch gedempt is?

Bovendien heeft MB een troefkaart: Zwakkere motoriseringen zijn er wél te krijgen met de grootste accu. Bij BMW is dit vziw aan elkaar gekoppeld. Als 350pk je genoeg zijn loop je het gat qua prijs mogelijk al in en heb je er een dus wel wat luxere auto voor.

Ik denk dat de markt groot genoeg is voor beide modellen. De vraag is eerder of VW niet ooit met een geactualiseerde ID7 op het A6 platform komt om ze de pas af te snijden. Of in hoeverre de Chinezen voet aan grond hebben om simpelweg qua prijs de undercut te maken zelfs nu de Duitsers technisch gezien (minstens) op gelijke hoogte liggen.

En misschien komt voor MB de grootste concurrentie wel uit eigen huis: de CLA.

Ps. Qua interieur is het pest of de cholera. De materialen in de Benz ogen mooier, luxer ook. Maar die pixelplank omringt door zwart plastic en een paar plastic lichtroosters, het moet maar net je smaak zijn. In mijn geval: geens van beiden.
Ik heb idd even gekeken naar de realistische waardes volgens ev-database.

Kwa afmetingen:
CLA: 4.72m lang, 1.85m breed, 2.79m wielbasis. 2 ton
i3: 4.76m lang, 1.86m breed, 2.89m wielbasis, 2.2 ton
c-klasse: 4.88m lang, 1.89m breed, 2.96m wielbasis, 2.4 ton

Dus i3 zit dan net tussen de CLA en C klasse in.
Bagage ruimte van de i3 is wel echt mager, 420+35L, daar zit de CLA al boven met 400+100L, duidelijk dat BMW heeft gekozen voor maximaal batterij capaciteit ipv bagageruimte. C-klasse heeft dan nog 70L extra ruimte achter.
Ik kon met 2 personen naar Italie geen 2 grote koffers in de bagage van de CLA, dat zal met de i3 dan niet anders zijn gok ik.

Als mercedes de 85kwh batterij aanbiedt voor de c-klasse met een RWD versie, dan stap ik denk ik wel over van de CLA naar de C-klasse.
Ik ga wel even minimaal 6 maanden wachten met bestellen nadat ik de eerste versies zie rondrijden. De kinderziektes van de CLA waren geen pretje in de eerste maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door genc007 op 24-06-2026 10:34 ]


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
@genc007
Dank voor het opzoeken en delen!

Dit zijn de verwachte additionele motoriseringen: https://jesmb.de/33353/
In feite kom je dan dus op een C250EQ uit, wat mij een alleraardig compromis lijkt. Daar zou ik ook voor tekenen, zelfs al zou ik een grotere accu altijd fijner vinden, noodzakelijk is het niet wanneer je met 85kWh ook al boven de 700km WLTP zit.

Wat formaten betreft, even video's van dezelfde tester:
BMW i3: YouTube: Interior of the all-new BMW i3
C-Klasse EQ: YouTube: all-new Mercedes C-Class REVEAL 2027 (electric C-Class) - this inste...

Je weet niet hoe de voorstoel is gezet, waarschijnlijk naar eigen believen, maar het verschil is kleiner dan de maten zouden doen vermoeden. Beiden ogen niet per sé comfortabel dus als het voor meer dan incidenteel gebruik (door 4 volwassenen) is, denk ik dat ook de C-Klasse mogelijk niet de ideale auto is.

De C-Klasse zal in ieder geval niet slechter zijn. De i3 oogt werkelijk alsof de 3-Serie weer terug is naar het formaat strafbankje, terwijl dit met de laatste twee generaties eigenlijk een probleem van het verleden was geworden.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:27:
Ik denk dat wat afwerking en materiaalgebruik de CLA wel duidelijk nog bij het C-segment gerekend dient te worden.

De i3, misschien omdat het een BMW is heb ik daar net iets lagere verwachtingen. Ik vond de IX3 geen weelde, maar wel goed afgewerkt, afgaande op een enkele eerste impressie. De CLA maakte een goedkopere indruk. Maar qua ruimte kon de i3 wel eens het midden houden tussen CLA en C-Klasse, mogelijk meer naar de voorgaande neigende?

Wat je ook ziet is dat, zodat auto’s geen bolhoedjes worden wanneer je de koets wat hoger maakt voor de accu, ze een flinke groeispurt maken. De i3 is ivm de C-klasse relatief compact, de i5 daarentegen juist weer relatief groot (7-serie formaat). Ook de CLA is relatief lang. De ID7 is ook het Passat segment ontgroeid.
Tesla M3 heeft een betere afwerking dan de CLA, dus IMHO als je geen C klasse neemt zou ik niet zo snel een CLA nemen.

Kijkend naar historische verkoopcijfers en de populariteit op GoT, verwacht ik dat de i3 het veel beter gaat doen in NL dan de C. Wereldwijd denk ik dat de C het beter gaat doen. Want het is gewoon een veel mooiere auto (mening).

ID7 heeft ook een mooi interieur, alleen jammer dat de EV spec last gen zijn. Hij is ook een stuk langer, wat een nadeel kan zijn als je veel in binnensteden komt of krappe parkeergarages in het buitenland.

  • Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
Z___Z schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Tesla M3 heeft een betere afwerking dan de CLA, dus IMHO als je geen C klasse neemt zou ik niet zo snel een CLA nemen.

Kijkend naar historische verkoopcijfers en de populariteit op GoT, verwacht ik dat de i3 het veel beter gaat doen in NL dan de C. Wereldwijd denk ik dat de C het beter gaat doen. Want het is gewoon een veel mooiere auto (mening).

ID7 heeft ook een mooi interieur, alleen jammer dat de EV spec last gen zijn. Hij is ook een stuk langer, wat een nadeel kan zijn als je veel in binnensteden komt of krappe parkeergarages in het buitenland.
Beetje offtopic, maar hier een tevreden ID.7 rijder. De auto is lang, maar 'slechts' tien centimeter langer dan een C-klasse. Dat gaat het verschil niet maken. Het grote voordeel van de ID.7, en alle elektrische auto's van de VAG groep op het MEB-platform, is de bizar kleine draaicirkel. Krappe parkeergarages zijn een stuk eenvoudiger in de ID.7 dan in de Volvo V60 die ik ervoor had, ondanks dat die ruim 30cm korter was.

En wat hierboven ook al geschetst wordt: in de dagelijkse praktijk is een (theoretische) range van 500km+ ruim voldoende. Na drie uur rijden ben je wel toe aan even pauze. Laadcurve van een ID.7 is netjes, maar haalt het niet bij al het 800v geweld. Op echt lange ritten (wintersport) moet je soms even op de auto wachten.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:57:
[...]


Beetje offtopic, maar hier een tevreden ID.7 rijder. De auto is lang, maar 'slechts' tien centimeter langer dan een C-klasse. Dat gaat het verschil niet maken. Het grote voordeel van de ID.7, en alle elektrische auto's van de VAG groep op het MEB-platform, is de bizar kleine draaicirkel. Krappe parkeergarages zijn een stuk eenvoudiger in de ID.7 dan in de Volvo V60 die ik ervoor had, ondanks dat die ruim 30cm korter was.

En wat hierboven ook al geschetst wordt: in de dagelijkse praktijk is een (theoretische) range van 500km+ ruim voldoende. Na drie uur rijden ben je wel toe aan even pauze. Laadcurve van een ID.7 is netjes, maar haalt het niet bij al het 800v geweld. Op echt lange ritten (wintersport) moet je soms even op de auto wachten.
Ja mee eens. Ik heb er ook naar gekeken, maar VW stunt met de private lease prijs op deze auto, maar dit reflecteert niet in de zakelijke lease prijzen. Hij is duurder dan een GLC met dezelfde cataloguswaarde.

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Knul schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:57:
[...]


Beetje offtopic, maar hier een tevreden ID.7 rijder. De auto is lang, maar 'slechts' tien centimeter langer dan een C-klasse. Dat gaat het verschil niet maken. Het grote voordeel van de ID.7, en alle elektrische auto's van de VAG groep op het MEB-platform, is de bizar kleine draaicirkel. Krappe parkeergarages zijn een stuk eenvoudiger in de ID.7 dan in de Volvo V60 die ik ervoor had, ondanks dat die ruim 30cm korter was.

En wat hierboven ook al geschetst wordt: in de dagelijkse praktijk is een (theoretische) range van 500km+ ruim voldoende. Na drie uur rijden ben je wel toe aan even pauze. Laadcurve van een ID.7 is netjes, maar haalt het niet bij al het 800v geweld. Op echt lange ritten (wintersport) moet je soms even op de auto wachten.
Ik had een EQE300 MY24, die was in de zomer helemaal prima met 500km range.
in de winter viel het wel vies tegen, haalde bij 130km/h amper de 350km.

CLA250+ haalt ongeveer 500km in de winter, en 650km in de zomer, ik vind dit wel ondergrens (went erg snel 1x per week hoeven laden vs 2x).

  • Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
@genc007 Idem met de ID.7 hoor, meer dan 350km snelwegkilometers hoef je niet te verwachten als het vriest.

Thuis wat vaker laden vind ik niet erg, onderweg laden vind ik wel wat vervelender. Maar goed, met mijn gebruik hoeft dat eigenlijk alleen op vakantieritten.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
genc007 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Ik had een EQE300 MY24, die was in de zomer helemaal prima met 500km range.
in de winter viel het wel vies tegen, haalde bij 130km/h amper de 350km.

CLA250+ haalt ongeveer 500km in de winter, en 650km in de zomer, ik vind dit wel ondergrens (went erg snel 1x per week hoeven laden vs 2x).
Ik heb nu een iX3. Haalt in de zomer 350 km en dat is ook prima. Enige reden dat ik meer range wil is niet voor de lange zomervakantie ritten, maar de zakelijke ritten naar België en Duitsland, waar ik dit nu niet heen en terug kan doen zonder laden. Zuid België zelfs met laden bij de klant a 11 kW moet ik op de terugweg langs een snellader. Dan is het wel irritant.

AC only laden went snel. Allang vergeten dat je af en toe moest tanken.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
genc007 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Ik had een EQE300 MY24, die was in de zomer helemaal prima met 500km range.
in de winter viel het wel vies tegen, haalde bij 130km/h amper de 350km.

CLA250+ haalt ongeveer 500km in de winter, en 650km in de zomer, ik vind dit wel ondergrens (went erg snel 1x per week hoeven laden vs 2x).
Die EQE staat hier nog altijd voor de deur. In de winter is het voor mij de ondergrens. Ik heb nooit haast en rijd weliswaar vrijwel uitsluitend door Duitsland, maar ben geen “ik moet vannacht in 1 streep naar de wintersport” rijder. En op basis daarvan heb ik nu overigens een i5 in de bestelling staan, soms is goed goed genoeg en wegen andere factoren zwaarder. Een CLA kon ook, maar extra range is slechts 1 factor.

Ik denk dat het daarom geen ramp is dat Mercedes hier BMW niet bijhoudt. Andere klandizie, andere prioriteiten, terwijl de ondergrond sowieso ruimschoots afdoende is.

  • genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:07
Cid Highwind schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Die EQE staat hier nog altijd voor de deur. In de winter is het voor mij de ondergrens. Ik heb nooit haast en rijd weliswaar vrijwel uitsluitend door Duitsland, maar ben geen “ik moet vannacht in 1 streep naar de wintersport” rijder. En op basis daarvan heb ik nu overigens een i5 in de bestelling staan, soms is goed goed genoeg en wegen andere factoren zwaarder. Een CLA kon ook, maar extra range is slechts 1 factor.

Ik denk dat het daarom geen ramp is dat Mercedes hier BMW niet bijhoudt. Andere klandizie, andere prioriteiten, terwijl de ondergrond sowieso ruimschoots afdoende is.
Ja snap ik, hangt ook heel erg af van hoeveel kms je aflegt.

Ik leg 1x in de maand wel 400km af in een weekend, dan is het gewoon chill als ik niet ergens op bestemming moet strugglen met laadpaal zoeken om 2 uurtjes bij te laden (je beseft je eigenlijk niet hoe hoog de laadpaal dichtheid is van de Randstad vergeleken met de rest van NL).

En retourtje werk is voor mij ook 150km (3x per week).

Winter range van de C400 is maar 20km minder dan de CLA250+ volgens evdatabase. C250EQ kan net genoeg zijn, WLTP range is 5% minder dan de C400. C300+ heeft 8% hogere WLTP range zelfs, dus die kan interessanter zijn. Zal wel afwegen worden tussen iets hogere range vs premium pack aan opties.

Iemand overigens ervaring met een draaicirkel van 12.2m of vergelijkbaar?
De EQE had 12.5m, dat was soms echt krap in de grote steden.
De CLA heeft 11.2m, dat is echt helemaal top. Zie dat de C-klasse ook techniek pakket heeft, voor €3k krijg je achteraf besturing voor 11.2m draaicirkel ook.

[ Voor 18% gewijzigd door genc007 op 24-06-2026 13:50 ]


  • _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
cacao70 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:23:
Ik heb sinds kort de dashcam abonnement (proef) aangeschaft in mijn CLA 250+ (de full electric variant).
Wanneer ik de camera app open krijg ik een popup om de voorwaarden te accepteren. Echter, wanneer ik dat doe, gebeurd er niks.

Een andere vraag ; wat is de policy m.b.t OTA? Ik zit nog steeds op 1.1.2 (of 3)
[Afbeelding]
Ik heb ook een maandje het proefabonnement gebruikt. De popup herinner ik me niet echt meer. Ik gok dat ik die slechts één keer kreeg. Voor de dashcam moest ik wel elke keer dat ik vertrok op het dashcam icoontje bovenaan klikken (die tussen de microfoon en de camera) en hem aanzetten. Bovendien toen de USB stick vol was weigerde hij nog verder op te nemen, ondanks dat ie beweerde de oude te kunnen overschrijven. Needless to say, na het proefabonnement heb ik het snel stopgezet. Hier ga ik niet voor betalen, dan hang ik er zelf wel weer eentje in.

Was ook op versie 1.1.3, en ik wilde toch eens afspraak nemen om een nieuwere versie te krijgen, want ik had ook wel wat probleempjes:
- ramen die soms weigeren dicht te gaan
- uitvallende hulpsystemen
- de auto die vol op z'n rem gaat staan zonder duidelijk gevaar
- de auto die mij zegt mijn handen aan het stuur te houden - terwijl ze dat zijn - om vervolgens te waarschuwen dat ie midden op de weg een noodstop gaat maken
- mijn autoalarm die afgaat tijdens het voorverwarmen/verkoelen op afstand

Maar nu kreeg ik afgelopen week een over-the-air update van versie 1.3.4! Eens kijken of dit wat verbetering geeft.

Hoewel nu iets via de app doen helemaal niet meer lijkt te werken. Waar ik vroeger nog 1 keer op 10 via de app verbinding kreeg om het voorverkoelen te starten, is het nu echt helemaal om zeep. Ik moet eerst in de auto kruipen om het handmatig te starten 8)7

  • Hedster
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:47
_Tygernoot schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb ook een maandje het proefabonnement gebruikt. De popup herinner ik me niet echt meer. Ik gok dat ik die slechts één keer kreeg. Voor de dashcam moest ik wel elke keer dat ik vertrok op het dashcam icoontje bovenaan klikken (die tussen de microfoon en de camera) en hem aanzetten. Bovendien toen de USB stick vol was weigerde hij nog verder op te nemen, ondanks dat ie beweerde de oude te kunnen overschrijven. Needless to say, na het proefabonnement heb ik het snel stopgezet. Hier ga ik niet voor betalen, dan hang ik er zelf wel weer eentje in.

Was ook op versie 1.1.3, en ik wilde toch eens afspraak nemen om een nieuwere versie te krijgen, want ik had ook wel wat probleempjes:
- ramen die soms weigeren dicht te gaan
- uitvallende hulpsystemen
- de auto die vol op z'n rem gaat staan zonder duidelijk gevaar
- de auto die mij zegt mijn handen aan het stuur te houden - terwijl ze dat zijn - om vervolgens te waarschuwen dat ie midden op de weg een noodstop gaat maken
- mijn autoalarm die afgaat tijdens het voorverwarmen/verkoelen op afstand

Maar nu kreeg ik afgelopen week een over-the-air update van versie 1.3.4! Eens kijken of dit wat verbetering geeft.

Hoewel nu iets via de app doen helemaal niet meer lijkt te werken. Waar ik vroeger nog 1 keer op 10 via de app verbinding kreeg om het voorverkoelen te starten, is het nu echt helemaal om zeep. Ik moet eerst in de auto kruipen om het handmatig te starten 8)7
Bekende problemen (helaas)
Ik heb sinds een aantal weken nu versie 1.3.7 (dealer update)
Bij het naar huis rijden was daar weer een noodstop (linkerbaan, zonder enig verkeer voor mij)
Na het (wederom) resetten van de ramen, is mijn raam issue tot nu toe verholpen.
Auto alarm heb ik vorige week voor het eerst gehoord, ik had de auto geparkeerd en ong. 10 min later ging het alarm af. Dit heb ik nog niet eerder gehad, en het is tot nu toe de 1e keer geweest.
Hulp systemen zijn zo nu en dan uitgeschakeld bij het instappen van de auto, Deze komen weer "online" na een aantal minuten.
De App verbeinding met de auto blijft een dingetje... Ik heb steeds gedacht dat mijn auto in een "deadzone" stond, maar ik heb dit op verschillende parkeerplekken meegemaakt.
De verbinding lijtk stabieler, maar werkt nog steeds niet altijd.
Ook moet ik vaak op mijn telefoon (android) alle apps sluiten, voordat ik geupdate gegevens (batterij en voorverwarmen/koelen) in de app zie.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste