Cid Highwind schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:20:
[...]
Dat zijn niet de WLTP waarden. Ik denk dat nog meer dan ooit het een kwestie van smaak is. Ook de C Klasse komt ver genoeg op een volle accu, en een tweede stint met 80% zal ook al zonder veel moeite 350km moeten kunnen zijn in de winter. En na een goede pauze is de accu gewoon 100% vol. De blaas is de limiterende factor bij zulke modellen, niet de accu.
Dat de BMW verder komt is wellicht leuk als je echt graag harder door Duitsland wilt karren. Maar of je dat wilt in een auto die mogelijk minder akoestisch gedempt is?
Bovendien heeft MB een troefkaart: Zwakkere motoriseringen zijn er wél te krijgen met de grootste accu. Bij BMW is dit vziw aan elkaar gekoppeld. Als 350pk je genoeg zijn loop je het gat qua prijs mogelijk al in en heb je er een dus wel wat luxere auto voor.
Ik denk dat de markt groot genoeg is voor beide modellen. De vraag is eerder of VW niet ooit met een geactualiseerde ID7 op het A6 platform komt om ze de pas af te snijden. Of in hoeverre de Chinezen voet aan grond hebben om simpelweg qua prijs de undercut te maken zelfs nu de Duitsers technisch gezien (minstens) op gelijke hoogte liggen.
En misschien komt voor MB de grootste concurrentie wel uit eigen huis: de CLA.
Ps. Qua interieur is het pest of de cholera. De materialen in de Benz ogen mooier, luxer ook. Maar die pixelplank omringt door zwart plastic en een paar plastic lichtroosters, het moet maar net je smaak zijn. In mijn geval: geens van beiden.
Ik heb idd even gekeken naar de realistische waardes volgens ev-database.
Kwa afmetingen:
CLA: 4.72m lang, 1.85m breed, 2.79m wielbasis. 2 ton
i3: 4.76m lang, 1.86m breed, 2.89m wielbasis, 2.2 ton
c-klasse: 4.88m lang, 1.89m breed, 2.96m wielbasis, 2.4 ton
Dus i3 zit dan net tussen de CLA en C klasse in.
Bagage ruimte van de i3 is wel echt mager, 420+35L, daar zit de CLA al boven met 400+100L, duidelijk dat BMW heeft gekozen voor maximaal batterij capaciteit ipv bagageruimte. C-klasse heeft dan nog 70L extra ruimte achter.
Ik kon met 2 personen naar Italie geen 2 grote koffers in de bagage van de CLA, dat zal met de i3 dan niet anders zijn gok ik.
Als mercedes de 85kwh batterij aanbiedt voor de c-klasse met een RWD versie, dan stap ik denk ik wel over van de CLA naar de C-klasse.
Ik ga wel even minimaal 6 maanden wachten met bestellen nadat ik de eerste versies zie rondrijden. De kinderziektes van de CLA waren geen pretje in de eerste maanden.
[
Voor 6% gewijzigd door
genc007 op 24-06-2026 10:34
]