Dat kan je gemakkelijk oplossen door knop raam omhoog blijven omhoog trekken tot je een biep hoort van de auto. Dan weet die weer wat het hoogste punt van het raam is. Is typisch heuvel die frameloze deuren hebbenKing of Kong schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:31:
- Bug gehad waarbij ik één van de achterste ramen niet meer kon sluiten aan bestuurderskant (opende zichzelf elke keer na sluiten) - Enkel dicht te doen met bediening aan de ruit zelf
Goed om te weten, mocht ik nog eens tegen hetzelfde probleem aanlopen. Bedankt!viggen60 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:31:
[...]
Dat kan je gemakkelijk oplossen door knop raam omhoog blijven omhoog trekken tot je een biep hoort van de auto. Dan weet die weer wat het hoogste punt van het raam is. Is typisch heuvel die frameloze deuren hebben
@King of Kong heb ook heel wat onbetrouwbaarheid met AA. Ik ben as we type een nieuwe smartphone wallpaper aan het instellen zodat ik geen witte randen heb...
[ Voor 56% gewijzigd door Bwlian op 06-11-2025 22:15 ]
This space was intentionally left blank.
Ik kijk voor lease beetje tegen mijn zin ook naar de EQB. Ik vind het model niet zo geslaagd van buiten, en de range is op het randje, maar stiekem zit hij met mijn slechte rug erg lekker en van binnen het is prima uit te houden (behalve dan dat de schermen wat klein zijn. Weten jullie waarom mercedes voor dit model geen configurator heeft? Bij de LM kan ik configureren maar is de informatie over de pakketten heel summier en de PDF prijslijst is ook vrij weinig informatief. Een brochure kan ik ook niet vinden.
Die akoestische waarschuwing kan je met een 'short cut' uitschakelen:King of Kong schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:31:
...
Minpunten:
- Lane assist & akoustische waarschuwing bij snelheidsoverschrijding moet elke rit uitgeschakeld worden (niet uit te schakelen voor rit - auto moet in drive staan)
- Geluid/muziek via Android Auto valt weg maar nummer blijft wel verder spelen, lijkt zich op mute te zetten (workaround is naar radio te schakelen en terug te gaan naar AA - doet zich gemiddeld 1x per 30min voor)
...
- Android Auto disconnecteert soms heel even waardoor ook muziek/navigatie wegvalt
...
Druk 3 seconden op 'zachter' (volume omlaag) op de volume knop op je stuur (als je die hebt
Die andere 2 punten heb ik met apple carplay ook ervaren! Ik heb geen idee of dit is opgelost door Mercedes of door een nieuwe update van mijn telefoon, maar ik ervaar dit probleem sinds enkele maanden niet meer.
Dus hopelijk voor jou ook binnenkort.
DIt alles wel in een andere mercedes: EQA250+
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Die knop zit dan wel weer op het stuur, ga ik eens proberen. Bedankt!456 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:00:
[...]
Die akoestische waarschuwing kan je met een 'short cut' uitschakelen:
Druk 3 seconden op 'zachter' (volume omlaag) op de volume knop op je stuur (als je die hebt)
Volgens mij zijn daar enkel nog voorraad modellen van te verkrijgen?Okasha schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:55:
Ik kijk voor lease beetje tegen mijn zin ook naar de EQB. Ik vind het model niet zo geslaagd van buiten, en de range is op het randje, maar stiekem zit hij met mijn slechte rug erg lekker en van binnen het is prima uit te houden (behalve dan dat de schermen wat klein zijn. Weten jullie waarom mercedes voor dit model geen configurator heeft? Bij de LM kan ik configureren maar is de informatie over de pakketten heel summier en de PDF prijslijst is ook vrij weinig informatief. Een brochure kan ik ook niet vinden.
Hmm dat ga ik dan wel even navragen, want dan is de configurator bij de leasemaatschappij invullen natuurlijk beetje zinloos.Kwakkel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:27:
[...]
Volgens mij zijn daar enkel nog voorraad modellen van te verkrijgen?
De EQB wordt zeer binnenkort vernieuwd dus dat zal de reden zijn. Even wachten dus, of toch uitkijken naar een ander model.Okasha schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]
Hmm dat ga ik dan wel even navragen, want dan is de configurator bij de leasemaatschappij invullen natuurlijk beetje zinloos.
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet.
:strip_exif()/f/image/SEgBrlF2IYrFSMVtUv1kB7SQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je rode tellers ingesteld? Mijn display instellingen hebben die optie niet lijkt het.
:strip_exif()/f/image/SEgBrlF2IYrFSMVtUv1kB7SQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je rode tellers ingesteld? Mijn display instellingen hebben die optie niet lijkt het.
[ Voor 84% gewijzigd door Bwlian op 07-11-2025 15:00 ]
Ik heb geen idee of en hoe ik dat gedaan heb. Naar mijn beleving waren die altijd al rood maar heb er ook eigenlijk niet zo op gelet. Zal binnenkort eens kijken wat voor instellingen ik allemaal heb met kleuren. Ik heb er even vluchtig door heen gescrolld toen mijn zoon ernaar vroeg. Die is 5 en vindt alle kleuren machtig mooi haha.Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet.![]()
Hoe heb je rode tellers ingesteld?
Is dit dan per start van de auto, of als je het eenmaal hebt gedaan, dat hij dan uitstaat?456 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:00:
[...]
Die akoestische waarschuwing kan je met een 'short cut' uitschakelen:
Druk 3 seconden op 'zachter' (volume omlaag) op de volume knop op je stuur (als je die hebt)
Die andere 2 punten heb ik met apple carplay ook ervaren! Ik heb geen idee of dit is opgelost door Mercedes of door een nieuwe update van mijn telefoon, maar ik ervaar dit probleem sinds enkele maanden niet meer.
Dus hopelijk voor jou ook binnenkort.
DIt alles wel in een andere mercedes: EQA250+
Dit is idd elke keer na een herstart van de auto.cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:06:
[...]
Is dit dan per start van de auto, of als je het eenmaal hebt gedaan, dat hij dan uitstaat?
En dát heeft met de Europese regelgeving te maken dat dit moet.
Heeft momenteel elke nieuwe auto als extra 'feature' binnen europa
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
In de CLA kun je linksboven op je middelste scherm op de snelheidswaarschuwing drukken om dit te muten iedere rit. Het drie tellen inhouden van volume omlaag werkt niet op de CLA maar wel op andere modellen.King of Kong schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:15:
[...]
Die knop zit dan wel weer op het stuur, ga ik eens proberen. Bedankt!
Edit : I stand corrected, mute knop inhouden werkt wel, bedankt @Cheetar
[ Voor 8% gewijzigd door Bwlian op 07-11-2025 18:58 ]
ik kan alles bevestigen op mijn auto.King of Kong schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:31:
Ook even mijn ervaring delen met de nieuwe CLA 250+ (komende van BMW3).
Pluspunten:
- Range (geeft tot nu toe nog steeds 600+km aan wanneer volgeladen)
- Frunk (handig voor oplaadkabel te leggen wanneer vuil/nat)
- Rijervaring: Optrekken vlot en ook baanligging in orde
- Lange oplaadkabel
- Infotainment responsief
Minpunten:
- Lane assist & akoustische waarschuwing bij snelheidsoverschrijding moet elke rit uitgeschakeld worden (niet uit te schakelen voor rit - auto moet in drive staan)
- Geluid/muziek via Android Auto valt weg maar nummer blijft wel verder spelen, lijkt zich op mute te zetten (workaround is naar radio te schakelen en terug te gaan naar AA - doet zich gemiddeld 1x per 30min voor)
- Te weinig fysieke knoppen (achterruitverwarming/stoelverwarming/lane assist/akoestische waarschuwing zit allemaal in menu's van touchscreen verwerkt)
- Geen knop op stuur om naar vorige/volgende nummer te gaan, ook geen fysieke knop op dashboard (enkel te bedienen via touchscreen)
- Android Auto is windowed en buitenste rand neemt achtergrondkleur over (kan storend zijn wanneer deze niet zwart is)
- Android Auto disconnecteert soms heel even waardoor ook muziek/navigatie wegvalt
- Er is een merkbaar geluid bij rijden (coil whine?)
- Bug gehad waarbij ineens Adaptive CC/dodehoekassistent/noodremsysteem niet meer werkte tijdens rit (opgelost na wagen uit en in te schakelen)
- Bug gehad waarbij ik één van de achterste ramen niet meer kon sluiten aan bestuurderskant (opende zichzelf elke keer na sluiten) - Enkel dicht te doen met bediening aan de ruit zelf
- App is volledig onbruikbaar (garage heeft al geprobeerd om wagen te verwijderen/terug toe te voegen, logs te verwijderen) maar kan het probleem niet vinden
Algemeen voelt het toch wat aan alsof ik betatester ben voordat de wagen in productie zou gaan.
Laat maar weten mocht iemand nog verdere vragen hebben!
Zie ook mijn review van de auto voor nog meer mercedes (dealer) drama.
https://www.autoweek.nl/r...50-launch-edition-2025-7/
Drie seconden op het mute knopje op het stuur naast volume omlaag werkt in mijn CLA.Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:31:
[...]
In de CLA kun je linksboven op je middelste scherm op de snelheidswaarschuwing drukken om dit te muten iedere rit. Het drie tellen inhouden van volume omlaag werkt niet op de CLA maar wel op andere modellen.
Dankjewel voor de review.genc007 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:46:
[...]
ik kan alles bevestigen op mijn auto.
Zie ook mijn review van de auto voor nog meer mercedes (dealer) drama.
https://www.autoweek.nl/r...50-launch-edition-2025-7/
Heel waardevol. van de Adaptive Cruise Control, daar schrik ik wel van. Heb je t na die keer nog wel gebruikt, of daarna niet meer?
Bandenspanning ga ik dubbelchecken op mijn afleveringsdag.
Ik heb zo een vermoeden dat ze het koste wat kost wilden releasen ivm de gunstige bijtelling van dit jaar nog en dan de problemen voor lief nemen, ipv de release in 2026 doen.
Ik heb in mijn EQE een data abbo (proef). Het werkt, maar voordat ik verbinding heb duurt echt mega lang. Ik ben vaak al wel een km of meer onderweg voordat ie het doet. Meer mensen last van? Want zo kan ik net zo goed mijn telefoon gebruiken.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ja zelfde probleem met mijn EQE SUV. Duurt lang voordat Spotify begint met spelen. Soms valt de verbinding helemaal weg, en ook de website browser werkt vaak niet. Het entertainment systeem van Mercedes is echt niet goed ontwikkeld en heeft veel problemen. Verschillende keren terug naar de garage en dan updaten ze het systeem maar dat lost niets op. Is heel erg frustrerendV_ger schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:21:
Ik heb in mijn EQE een data abbo (proef). Het werkt, maar voordat ik verbinding heb duurt echt mega lang. Ik ben vaak al wel een km of meer onderweg voordat ie het doet. Meer mensen last van? Want zo kan ik net zo goed mijn telefoon gebruiken.
In m’n nieuwe CLA zou ik een ‘pre-installatie voor digitale sleutel’. Ik zie er niets over in de Mercedes app. Heeft iemand dit al werkend of weet iemand iets van tijdslijnen? Moet ook nog even uitzoeken waar de stoel- en stuurverwarming zit.
Digitale sleutel komt volgens mij volgend jaar pas.JPtjeeNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:14:
In m’n nieuwe CLA zou ik een ‘pre-installatie voor digitale sleutel’. Ik zie er niets over in de Mercedes app. Heeft iemand dit al werkend of weet iemand iets van tijdslijnen? Moet ook nog even uitzoeken waar de stoel- en stuurverwarming zit.
Indien je net als ik een launch editie hebt, dan zit er geen stuurverwarming op. Stoelverwarming zit bij de instellingen van de stoelen op het midden display, of met spraakherkenning natuurlijk.
is stuurverwarming los aan te schaffen via de app?Cheetar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:20:
[...]
Digitale sleutel komt volgens mij volgend jaar pas.
Indien je net als ik een launch editie hebt, dan zit er geen stuurverwarming op. Stoelverwarming zit bij de instellingen van de stoelen op het midden display, of met spraakherkenning natuurlijk.
Nee, helaas niet.cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:25:
[...]
is stuurverwarming los aan te schaffen via de app?
Goed om te weten, weet jij toevallig of er een lijst (online) te vinden is met alle online upgrades? Of is dit enkel in de app te vinden. Zal dan moeten wachten tot mn levering.
Op dit moment zie ik in de app (of heb intussen een proefmaand) van:cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:50:
[...]
Goed om te weten, weet jij toevallig of er een lijst (online) te vinden is met alle online upgrades? Of is dit enkel in de app te vinden. Zal dan moeten wachten tot mn levering.
- MB. Drive Assist
- 360 graden camera
- Guard 360 plus
- Dashcam
- MBux augmented reality voor navigatie
- Massage functie voorstoelen
- Mbux entertainment
Jawel ik gebruik het nog steeds wel.cacao70 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
[...]
Dankjewel voor de review.
Heel waardevol. van de Adaptive Cruise Control, daar schrik ik wel van. Heb je t na die keer nog wel gebruikt, of daarna niet meer?
Bandenspanning ga ik dubbelchecken op mijn afleveringsdag.
Ik heb zo een vermoeden dat ze het koste wat kost wilden releasen ivm de gunstige bijtelling van dit jaar nog en dan de problemen voor lief nemen, ipv de release in 2026 doen.
Alleen moet je wel opletten als je autos van rechts inhaalt. Dat doe hij namelijk niet.
Als je bv links plakkers hebt met 100kmu en jij rijdt 107kmu, dan moet je beetje gas geven totdat hij de auto niet meer ziet, dan haalt ie wel rustig rechts in.
Knooppunten en invoegstroken moet je dus echt uitkijken ermee, het kan zomaar misgaan.
Thanks, goed om te weten! Ik heb inderdaad ook een launch edition. Had iets over stuurverwarming gelezen maar dat zal dan wel een ander model zijn. Stoelverwarming inmiddels gevonden, thanks! Had die wat logischer bij de klimaat features gevonden.Cheetar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:20:
[...]
Digitale sleutel komt volgens mij volgend jaar pas.
Wat zijn trouwens de ervaringen tot nu toe met het laden, gegeven dat de CLA enkel 800v ondersteund? Hoe kun je bijv weten wanneer een lader wel werkt en welke niet?
Staat gewoon in de navigatie. Als ik langs een snellader rijdt kijk ik vaak even en 9 van de 10 keer staat hij in de navigatie en kan je er dan dus gewoon laden.cacao70 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:18:
Wat zijn trouwens de ervaringen tot nu toe met het laden, gegeven dat de CLA enkel 800v ondersteund? Hoe kun je bijv weten wanneer een lader wel werkt en welke niet?
Sowieso alle Tesla laders vermijden, en alles wat meer dan 200 kW kan leveren is zeker 800V.cacao70 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:18:
(Stroom is normaal beperkt tot 500A, alleen Tesla gaat daar wat boven om ook op 400V 250 kW te kunnen leveren)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Iemand een idee of je (met mbito of iets dergelijks) de set-/+ per 5kmpu kan instellen ipv 10kmpu?
Dat sliden per 1kmpu gaat namelijk niet zo heel lekker als ik hem bijvoorbeeld op 85 of 105 wil instellen.
Dat sliden per 1kmpu gaat namelijk niet zo heel lekker als ik hem bijvoorbeeld op 85 of 105 wil instellen.
Ik vind de navigatie wel ondermaats kwa laadpalen zichtbaarheid.Tiemen19 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:43:
[...]
Staat gewoon in de navigatie. Als ik langs een snellader rijdt kijk ik vaak even en 9 van de 10 keer staat hij in de navigatie en kan je er dan dus gewoon laden.
Bij de EQE kon ik alle laadpalen zien in de nabije omgeving.
Nu zie ik de helft gewoon niet meer. tenzij is er pal naast sta.
Vreemd. Ik zou verwachten dat dat dezelfde software is. Op de EQE werkt dit extreem goed idd. Misschien doordat de CLA een kleiner scherm heeft ?
You don't need eyes to see, you need vision
Ja ik snap het ook niet. Als ik mijn wijk in reed zag ik op de EQE 15 chargers in beeld met status.Yalopa schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:53:
Vreemd. Ik zou verwachten dat dat dezelfde software is. Op de EQE werkt dit extreem goed idd. Misschien doordat de CLA een kleiner scherm heeft ?
Nu zie ik er 3-4 max, en de paal naast mijn huis zie ik pas als ik er bijna naast sta.
Dus wel irritant als ik wil weten of ik er kan laden of toch een andere moet zoeken.
Scherm is overigens groot genoeg, het is echt een bug/setting denk ik,
Heeft iemand anders ook problemen met voorverwarmen sinds de wintertijd is ingegaan? Hij lijkt het bij mij niet meer te doen op de juiste tijd.
Update: vandaag doet ie het weer, nadat ik alle tijdsinstellingen van voorverwarmen eruit had gehaald en ze opnieuw had ingesteld.
Update: vandaag doet ie het weer, nadat ik alle tijdsinstellingen van voorverwarmen eruit had gehaald en ze opnieuw had ingesteld.
[ Voor 31% gewijzigd door Black Sparrow op 12-11-2025 08:11 ]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.Tiemen19 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:05:
Mijn CLA staat op software 1.0.0 zag ik vandaag. Ook vandaag 2 afspraken in België. Zonder tussendoor laden.[Afbeelding]
Dan naar de dealer dus?JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.
Nee ben niet bij de auto in de buurt. Je moet namelijk vanuit de auto de update starten en dan de auto even een half uurtje laten staan met deuren op slot. Kan dus niet remote via de app.
Voor welke EQ modellen is deze update ?JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten.
Ik denk voor de modellen die MB.OS draaien. Voor nu is dat de nieuwe CLAMaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:51:
[...]
Voor welke EQ modellen is deze update ?
Dank, voor de EQB moet ik dan waarschijnlijk wachten op een MB UX update.cacao70 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
[...]
Ik denk voor de modellen die MB.OS draaien. Voor nu is dat de nieuwe CLA
Oh ik zit op 1.1.0 met een CLAJPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
MB OS 1.0.3 is sinds gisteren beschikbaar. Zouden een berg aan bug fixes in moeten zitten. Ben benieuwd, heb ‘m nog niet kunnen installeren. Kan helaas ook niet op afstand.
Uuuuh wat… dat is vreemd 🙈 Zullen ze het in stages uitrollen dan. Wanneer kreeg jij 1.0.3? Bij mij staat 12/11/2025 en 1.0.2 op 29/10/2025.Bwlian schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:11:
[...]
Oh ik zit op 1.1.0 met een CLA![]()
[Afbeelding]
Ik heb de 1.0.3 MB.OS update nog niet binnen.
Wellicht gebeurd het in fases.
Ik ben wel benieuwd of we ergens de changelogs kunnen zien.
Iets anders:
De oplaadkabel is best lang. Op werk heb ik een dergelijk lange kabel niet nodig. Weet er iemand waar ik een kortere kabel kan aanschaffen. Ik weet niet of ik specifiek op bepaalde eigenschappen moet letten mbt compatibliteit mbt de recente CLA
Iets anders:
De oplaadkabel is best lang. Op werk heb ik een dergelijk lange kabel niet nodig. Weet er iemand waar ik een kortere kabel kan aanschaffen. Ik weet niet of ik specifiek op bepaalde eigenschappen moet letten mbt compatibliteit mbt de recente CLA
Ik ben de mijne wel 10 dagen kwijt geweest bij de dealer voor een update en vervanging van een stuurmodule. Ik denk dat ik van 1.0.0. naar 1.1.0 gegaan ben.JPtjeeNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:41:
[...]
Uuuuh wat… dat is vreemd 🙈 Zullen ze het in stages uitrollen dan. Wanneer kreeg jij 1.0.3? Bij mij staat 12/11/2025 en 1.0.2 op 29/10/2025.
Interessant! Hoe bevalt de CLA bij jou?cacao70 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:23:
Ik heb de 1.0.3 MB.OS update nog niet binnen.
Iets anders:
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.JPtjeeNL schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:11:
[...]
als je de auto naar de dealer brengt krijg je 1.1.3 dacht ik momenteel.
Moet je wel ff zeuren dat je auto de hele tijd vastloopt ofzo haha
Is het zo dat de updates uiteindelijk ook OTA worden aangeleverd, of zijn sommige updates enkel voorbestemd om door de dealer te laten uitvoerengenc007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:43:
[...]
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.
Dan zal dat het zijn! Ik heb inderdaad wel best wat stabiliteitsproblemen. Heeft iemand een changelog van > 1.0.3? Kan deze alleen in de app terugvinden maar daar zie ik dus alleen 1.0.3 change logs. Irritant dat Mercedes deze niet online publiceert.genc007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:43:
[...]
OTA updates lopen ver achter op dealer updates.
Ik heb sinds een kleine twee weken de nieuwe CLA.
Het enige probleem dat ik herken is de pieptoon (en bromtoon) uit de airco... Eens zien wat de dealer gaat zeggen komende week.
Ik zit overigens op MB.OS 1.1.2
Het enige probleem dat ik herken is de pieptoon (en bromtoon) uit de airco... Eens zien wat de dealer gaat zeggen komende week.
[ Voor 8% gewijzigd door Rickth64 op 15-11-2025 15:02 ]
Vraag aan degene met een nieuwe CLA of die er mee hebben gereden; Android Auto draait is een kleinere modus waardoor je niet het hele scherm benut. Weet iemand of daar nog een fix voor komt?
Het ziet er nogal knullig uit.
All I had to do was follow the damn train.
Dat is net als bij CarPlay zo.-CJ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:16:
Vraag aan degene met een nieuwe CLA of die er mee hebben gereden; Android Auto draait is een kleinere modus waardoor je niet het hele scherm benut. Weet iemand of daar nog een fix voor komt?
Sinds de laatste update vallen regelmatig schermen volledig uit bij opstarten en gaan ze niet aan tot een soft reset ( auto 10 minuten op slot)JPtjeeNL schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:01:
[...]
Dan zal dat het zijn! Ik heb inderdaad wel best wat stabiliteitsproblemen. Heeft iemand een changelog van > 1.0.3? Kan deze alleen in de app terugvinden maar daar zie ik dus alleen 1.0.3 change logs. Irritant dat Mercedes deze niet online publiceert.
Dat klinkt niet best, jemig. Ik wacht nog even dan, dank! Ik heb al een aardig lijstje gemaakt met problemen maar nog niet bij de dealer overlegd.genc007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:17:
[...]
Sinds de laatste update vallen regelmatig schermen volledig uit bij opstarten en gaan ze niet aan tot een soft reset ( auto 10 minuten op slot)
Ik zit nog op versie 1.0.0. Kreeg ong. 2 weken geleden wel 1.0.2 aangeboden, maar de installatie daarvan was niet succesvol. Dus toen was alles weer teruggedraaid... Sindsdien geen update gehad.
Maar heb op dit moment niet zoveel issues (paar kleine dingen) . Zal met de winterbanden wissel wel even vragen voor een nieuwe versie.
Maar heb op dit moment niet zoveel issues (paar kleine dingen) . Zal met de winterbanden wissel wel even vragen voor een nieuwe versie.
Overall ben ik tevreden. Heerlijke wegligging. Ik kom van een C180 uit 2018 (zal ik nog in de verkoop doen), hoewel die auto zijn charmes heeft, vind ik het ook wel weer verfrissend om een wat modernere auto te rijden.
Ik moet veel nog uittesten o.a adaptive cruise control. Ik zou niet zo gauw weer terug willen naar een brandstof motor.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat precies zit qua updates.
Is het zo dat:
- OTA updates later beschikbaar komen
- Updates eerder bij de dealer beschikbaar zijn, mits de auto problemen heeft?
yes to bothcacao70 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:25:
[...]
Overall ben ik tevreden. Heerlijke wegligging. Ik kom van een C180 uit 2018 (zal ik nog in de verkoop doen), hoewel die auto zijn charmes heeft, vind ik het ook wel weer verfrissend om een wat modernere auto te rijden.
Ik moet veel nog uittesten o.a adaptive cruise control. Ik zou niet zo gauw weer terug willen naar een brandstof motor.
Ik ben nu wel benieuwd hoe dat precies zit qua updates.
Is het zo dat:
- OTA updates later beschikbaar komen
- Updates eerder bij de dealer beschikbaar zijn, mits de auto problemen heeft?
OTA updates zijn vaak ook enkel navigatie of infotainment updates.
Auto systemen worden bijna nooit OTA geupdate volgens mij bij mercedes
[ Voor 9% gewijzigd door genc007 op 17-11-2025 11:42 ]
Ik heb een (bijna) gloednieuwe CLA op proef. Eerste ervaring is zeer goed. Herkennen jullie een soort “kloink” geluid van de remmen als je de auto helemaal tot stilstand brengt bij een verkeerslicht?
Volgens mij is dat nu met MB.OS (ten opzichte van MBUX) anders. Dat omvat alles, dus niet alleen infotainment.genc007 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:36:
[...]
yes to both
OTA updates zijn vaak ook enkel navigatie of infotainment updates.
Auto systemen worden bijna nooit OTA geupdate volgens mij bij mercedes
kloonk geluid is redelijk normaal bij alle EVs.kortenhoef86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:11:
Ik heb een (bijna) gloednieuwe CLA op proef. Eerste ervaring is zeer goed. Herkennen jullie een soort “kloink” geluid van de remmen als je de auto helemaal tot stilstand brengt bij een verkeerslicht?
De auto's zijn vaak zwaar.
Als je heel rustig aanremt, bv van 15->0 in een paar seconden, dan zou je de laatste 2 seconden ook een luide piep moeten horen van je remmen.
Vooral nu dat het regent buiten.
Ik heb het gevoel dat ze iets doen met de proefrit auto's waardoor dit niet gebeurt bij proefritten, maar nadat je 1000km gereden hebt beginnen alle CLAs te piepen.
Er is blijkbaar een soort van coating die ze spuiten op de remschijven zodat het niet roest en niet glijdt, en dus geen piep geluid maakt.
Alleen die coating is er natuurlijk na een aantal weken rijden er af geschuurd en begint dus het gepiep
Dank voor je reactie! Het is meer een kloink bij het tot stilstand komen, weer in beweging komen, maar ook bij maximale stuur uitslag bij in- en uitparkeren. Ga het teruggeven als feedback.genc007 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:08:
[...]
kloonk geluid is redelijk normaal bij alle EVs.
De auto's zijn vaak zwaar.
Als je heel rustig aanremt, bv van 15->0 in een paar seconden, dan zou je de laatste 2 seconden ook een luide piep moeten horen van je remmen.
Vooral nu dat het regent buiten.
die kloink had ik eerder bij mijn id3 - nooit laten uitzoeken overigens.
Ik heb 3 vragen over de CLA:
1. Heeft iemand al een set winterbanden op 18" velgen onder z'n auto? Ik niet, en ik vind het maar lang duren en met huidige kou + regen is het wel tijd nu;
2. Het scherm opent bij instappen steeds met 'profiel afmaken' omdat ik o.a. instellen van m'n account om te laden niet heb doorgezet. Maar dat wil ik ook niet, want ik wil geen betalingsgegevens doorgeven en ik laad gewoon met m'n leasetag van de werkgever. Maar nu blijft die melding steeds terugkomen. Herkent iemand dit?
3. Heeft iemand tips die ik over het hoofd zie voor inparkeren? De sensoren worden vrij snel 'rood' + piep terwijl ik dan wel nog een stukje heb. Maar er lijkt geen verschil tussen 'nog 15 cm' en 'ik zit er tegenaan'. Dat is vrij lastig als je een auto hebt die meer dan een halve meter langer is dan je gewend was en ook nog een grotere draaicirkel heeft. Mis ik iets of is dit gewoon gokken?
Tot slot nog een opmerking: sluit vooral een usb stick aan (met verloopstekkertje naar usb-c werkt ook) voor foto's. Ik had dat gedaan en kreeg 10 dagen nadat ik de auto had meteen een melding van de auto dat er botsfoto's waren gemaakt > er was een auto langs m'n geparkeerde CLA geschraapt bij het inparkeren. Nuttige functie! De auto maakt vlak na dat moment 360 graden rondom foto's. Ik heb geen gehuurde/gekochte extra opties dus dit zit er 'standaard' in - je moet het wel aanvinken.
1. Heeft iemand al een set winterbanden op 18" velgen onder z'n auto? Ik niet, en ik vind het maar lang duren en met huidige kou + regen is het wel tijd nu;
2. Het scherm opent bij instappen steeds met 'profiel afmaken' omdat ik o.a. instellen van m'n account om te laden niet heb doorgezet. Maar dat wil ik ook niet, want ik wil geen betalingsgegevens doorgeven en ik laad gewoon met m'n leasetag van de werkgever. Maar nu blijft die melding steeds terugkomen. Herkent iemand dit?
3. Heeft iemand tips die ik over het hoofd zie voor inparkeren? De sensoren worden vrij snel 'rood' + piep terwijl ik dan wel nog een stukje heb. Maar er lijkt geen verschil tussen 'nog 15 cm' en 'ik zit er tegenaan'. Dat is vrij lastig als je een auto hebt die meer dan een halve meter langer is dan je gewend was en ook nog een grotere draaicirkel heeft. Mis ik iets of is dit gewoon gokken?
Tot slot nog een opmerking: sluit vooral een usb stick aan (met verloopstekkertje naar usb-c werkt ook) voor foto's. Ik had dat gedaan en kreeg 10 dagen nadat ik de auto had meteen een melding van de auto dat er botsfoto's waren gemaakt > er was een auto langs m'n geparkeerde CLA geschraapt bij het inparkeren. Nuttige functie! De auto maakt vlak na dat moment 360 graden rondom foto's. Ik heb geen gehuurde/gekochte extra opties dus dit zit er 'standaard' in - je moet het wel aanvinken.
1) die winterwielen zijn in backorder nog steeds blijkbaar. dat blijft dus helaas wachten.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
je kunt al wel de auto met desbetreffende wielen bestellen in verschillende configurators dus waarschijnlijk geven ze nieuwe bestellingen voorrang (zucht)
2) je kan je profiel gewoon aanmaken. betalingsgegevens is een aparte functie, mb.charge, heeft niks te maken verder met je profiel
3) je kon bij de oude modellen altijd aangegeven of die vroeg of laat moest waarschuwen, wellicht kan dat hier ook.
Maar het is ook een stukje wennen en leren wat de auto kan, dat hoort een beetje bij.
Draaicirkel van de CLA vind ik overigens prima, vooral komende van een i4 en eqe, die zijn bijna 13 meter, tegen de 11.2meter van de cla.
De auto maakt volgens mij standaard fotos bij bots gebeurtenissen. Bij een extra pakket (guard360 ofzo?) kan je volgens mij ook live kijken vanuit de cameras.
Dit had mijn eqe ook, en doet mijn EQA ook, bij kouder weer.kortenhoef86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:12:
[...]
Dank voor je reactie! Het is meer een kloink bij het tot stilstand komen, weer in beweging komen, maar ook bij maximale stuur uitslag bij in- en uitparkeren. Ga het teruggeven als feedback.
Volgens mij krimpt het metaal als het koelt, dus wellicht zitten de bewegende delen dan iets meer vast bij eerste beweging.
Ik had dit overigens enkel bij eerste keer wegrijden in de ochtend, eenmaal in beweging gekomen en de auto warm was, hoorde je het niet meer.
Ah goede tip! Ik dacht dat dat een betaalde functie was inderdaad. Weet je zeker dat je geen trial hebt lopen? Launch editie toch? Beste plek voor de USB stick is denk ik onder het touch screen bij die 2 poorten toch? Dacht niet dat er een mooie plek verstopt zat in het handschoenen kastje bijvoorbeeld.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Ik krijg de winterbanden vanmiddag.juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Helemaal correct! Er staat geen trial aan nee, 360 beveiliging kun je ook nog huren bijvoorbeeld.
Hi, even over je laatste punt. Hoeveel opslag heb je op je USB stick ?juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
Zijn er meer mensen die een reset krijgen van alle radio voorkeurzenders zo af en toe? Wellicht na een update, al weet ik dat niet zeker? Heb dat nu al een keer of 5 gehad in kleine 1,5 jaar? Betreft een EQB 250+ (2024)
[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 20-11-2025 15:52 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb dat ook regelmatig , ook eqb 250+ 2023. Idem voor geheugen zetelpositie, is ie ook regelmatig kwijt.
Voor de radiostations:
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.
als ik het goed heb onder Instellingen => Systeem => Adviezen
Toggle uitzetten voor 'Entertainment'.
64 gb van de Action, maar ik ben niet van plan zo vaak te botsen.cacao70 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:30:
[...]
Hi, even over je laatste punt. Hoeveel opslag heb je op je USB stick ?
Weet iemand hoe het zit m.b.t het oplaadniveau. Ik hoor weleens dat je het beste de auto kan opladen tot 80%, omdat dat beter zou zijn voor de accu. Wat geldt er voor de (nieuwe) CLA?
Het viel mij ook op dat je zelf niet kan instellen (in de app) tot hoeveel procent hij moet opladen o.i.d.
Het viel mij ook op dat je zelf niet kan instellen (in de app) tot hoeveel procent hij moet opladen o.i.d.
Ik heb 'm ingesteld op 80%. De 'Eco Coach' app van MB suggereert ook dat dat beter is. Ik kan dat overigens wel gewoon aanpassen in de app: Naar de 'tegeltjes' onderin -> Oplaadstatus -> Maximale oplaadstatus.cacao70 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:44:
Weet iemand hoe het zit m.b.t het oplaadniveau. Ik hoor weleens dat je het beste de auto kan opladen tot 80%, omdat dat beter zou zijn voor de accu. Wat geldt er voor de (nieuwe) CLA?
Altijd tussen de 20-80% houden, dat vinden lithium accu's het fijnst.cacao70 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:44:
0-20% kom ik eigenlijk nooit, tenzij ik een lange rit maak en ik de fastcharger bewust tussen de 5-10% plan.
80%+ moet je enkel doen als je weet dat je binnen 12uur de batterij weer onder de 80% gaat rijden.
Wat ik vaak doe is de auto 's avonds aan de lader hangen, laden tot 80%. Wanneer ik wakker wordt op 100% zetten, en dan rijden na mijn ochtendritueel.
Wanneer ik dan weer op werk ben is het vaak 85%, en dan in de avond thuis weer 70%.
Zo kan je toch gebruik maken van de mega range, zonder je batterij teveel te stressen.
Maar als het geen lease auto was, had ik mij denk ik 90% aangehouden als upperlimit.
Ik denk dat dat de lading beter dekt en ook beter aansluit bij de rest van je post.genc007 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:17:
[...]
Altijd Bij voorkeur tussen de 20-80% houden wegzetten, dat vinden lithium accu's het fijnst.
De grootte van de accu volledig gebruiken voor de grotere ritten, daar hoef je niet echt krampachtig over te doen. Het feit dat er ook nog een buffercapaciteit is en de accu optimaal laadt zo vanaf de 8%SoC, als ik me niet vergis, is daar ook een bevestiging van. Mijn ritten zijn veelal langer en 10% SoC is meestal het signaal “we pakken de eerstvolgende lader”, mocht die bezet zijn, kan ik nog uitwijken.
Er zijn intussen veel testen gepubliceerd waarin duidelijk wordt dat accu degradatie in de praktijk dus enorm mee valt. zie bv https://www.evupdate.nl/e...anger-meegaan-dan-gedacht
of deze: https://www.automotive-on...-langer-mee-dan-verwacht/
of deze: https://www.automotive-on...-langer-mee-dan-verwacht/
[ Voor 0% gewijzigd door Waps61 op 22-11-2025 10:34 . Reden: typevoutjes ]
Dit is echt een hele stomme maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook ervaren in hun CLA.
Sinds de software update bij de dealer is de kleur rood in de ambient lighting heel flauw rood.
Als ik de temperatuur verhoog wordt het wel een volle rode kleur dus het kán wel....Alle andere kleuren zijn wel vol van kleur.
Sinds de software update bij de dealer is de kleur rood in de ambient lighting heel flauw rood.
Als ik de temperatuur verhoog wordt het wel een volle rode kleur dus het kán wel....Alle andere kleuren zijn wel vol van kleur.
Heb je gekeken naar de helderheid instelling? Misschien is die lager gezet (of gereset) ?Bwlian schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:18:
Dit is echt een hele stomme maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook ervaren in hun CLA.
Helderheid heeft geen invloed, idem voor het uitschakelen van de verlichting voor waarschuwing/ andere functies.
wellicht een software tweak om rood sfeerverlichting duidelijk anders te maken dan rood waarschuwingslichten.Bwlian schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:18:
Gisteravond ineens de melding dat het koelvloeistofniveau te laag is - na 27k km in een EQE... Gele waarschuwingslampje activeert gelijk een heel circus in app, mail en bij de dealer.
Iemand anders eerder zoiets gehad?
[ Voor 9% gewijzigd door Black Sparrow op 24-11-2025 08:58 ]
Heb je de winterbanden icm de 19" velgen?
Yep, ik was de auto toen 2 dagen kwijt ook.Black Sparrow schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:58:
Gisteravond ineens de melding dat het koelvloeistofniveau te laag is - na 27k km in een EQE... Gele waarschuwingslampje activeert gelijk een heel circus in app, mail en bij de dealer.
Moet een onderdeel vervangen worden, gok iets met een sensor ofzo.
Ok duidelijk, dat was ook mijn eerste inschatting. Ik moet langskomen dan vullen ze hem bij. Vervolgens had ik later in December de beurt al staan, zal dan wel vragen of er iets moet gebeuren.genc007 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:25:
[...]
Yep, ik was de auto toen 2 dagen kwijt ook.
Moet een onderdeel vervangen worden, gok iets met een sensor ofzo.
Als het bijvullen is dan kan het idd wellicht tussendoor.Black Sparrow schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:56:
[...]
Ok duidelijk, dat was ook mijn eerste inschatting. Ik moet langskomen dan vullen ze hem bij. Vervolgens had ik later in December de beurt al staan, zal dan wel vragen of er iets moet gebeuren.
Ik kreeg echt een melding dat ik niet meer verder mocht rijden namelijk.
Nee, met 18 inch.cacao70 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:53:
[...]
Heb je de winterbanden icm de 19" velgen?
Dat ziet er dan zo uit:
Ziet er best oke uit, lijkt op de 19” eqe business velgen.Cheetar schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:57:
[...]
Nee, met 18 inch.
Dat ziet er dan zo uit: [Afbeelding]
Merk je ook verschil in geluid in de cabine en rijdcomfort?
De dealer heeft het probleem (gelukkig) bevestigd. Inderdaad: er moet een verwarmingselement vervangen worden. Dat wordt ergens 'begin' 2026. Ze houden me op de hoogte.Rickth64 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:01:
Ik heb sinds een kleine twee weken de nieuwe CLA.
Inmiddels op MB.OS 1.1.3
RIjcomfort is iets gewijzigd, is iets comfortabeler en dus minder sportief. Kuilen en korte oneffenheden worden iets beter gedempt.genc007 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:26:
[...]
Ziet er best oke uit, lijkt op de 19” eqe business velgen.
Merk je ook verschil in geluid in de cabine en rijdcomfort?
Geluid let ik zelf niet zo op, maar lijkt iets minder luid te zijn.
Wat verbruik betreft is wat hoger, echter was de temperatuur ook wat lager met de nodige neerslag in de vorm van sneeuw en regen. Dus ik zou het niet volledig aan de winterbanden willen toeschrijven
Maar het verbruik is nog steeds beter dan mijn vorige auto met zomerbanden was, dus niets te klagen.
Ja dat gevoel had ik wel idd.Cheetar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:02:
[...]
RIjcomfort is iets gewijzigd, is iets comfortabeler en dus minder sportief. Kuilen en korte oneffenheden worden iets beter gedempt.
Geluid let ik zelf niet zo op, maar lijkt iets minder luid te zijn.
Wat verbruik betreft is wat hoger, echter was de temperatuur ook wat lager met de nodige neerslag in de vorm van sneeuw en regen. Dus ik zou het niet volledig aan de winterbanden willen toeschrijven
Maar het verbruik is nog steeds beter dan mijn vorige auto met zomerbanden was, dus niets te klagen.
Er lijkt flink wat meer band te zijn op de 18", dus rijcomfort en geluid is waarschijnlijk een stuk beter.
Jammer dat ze 18" amg velgen zo raar hebben gemaakt, anders had ik de 19" niet genomen.
Ik krijg hopelijk mijn auto ergens in december terug, en waarschijnlijk met winterbanden ook.
Is er al iets bekends over of ze nu eens winterbanden op de 19 inch velgen kunnen leveren? De Shooting Brake is inmiddels ook gelanceerd en al te configureren op mercedes-benz.de. Ziet er goed uit maar wil wel echt 19 inch, vind de 18 inch AMG velgen helemaal niets. Maar zonder winterbanden uiteraard geen optie,
Nee er bestaan geen 255/35/19 banden met 99 load index.Mr0BB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:09:
Is er al iets bekends over of ze nu eens winterbanden op de 19 inch velgen kunnen leveren? De Shooting Brake is inmiddels ook gelanceerd en al te configureren op mercedes-benz.de. Ziet er goed uit maar wil wel echt 19 inch, vind de 18 inch AMG velgen helemaal niets. Maar zonder winterbanden uiteraard geen optie,
[Afbeelding]
Er bestaan wel 96 loadindex AS of winterbanden, maar dan neem je wel een risico en mag je er officieel niet in rijden (strafbaar feit bij ongelukken).
Kijk ook hier: https://www.bandenleader.nl/auto-band-255-35-19/?load=99
ik denk dat er geen AS/winter banden gaan komen, omdat het echt een niche is (er zijn maar 4 zomerbanden beschikbaar uberhaupt) en waarschijnlijk ook moeilijk te produceren met 35 hoogte en 99 loadindex, gezien het zachtere materiaal van winterbanden.
Ik zag gisteren in de app dat de parkeerrem gelost was. Gebeurt dit automatisch op basis van de buitentemperatuur zodat hij niet vast vriest?
Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.genc007 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:01:
[...]
Nee er bestaan geen 255/35/19 banden met 99 load index.
Er bestaan wel 96 loadindex AS of winterbanden, maar dan neem je wel een risico en mag je er officieel niet in rijden (strafbaar feit bij ongelukken).
Kijk ook hier: https://www.bandenleader.nl/auto-band-255-35-19/?load=99
ik denk dat er geen AS/winter banden gaan komen, omdat het echt een niche is (er zijn maar 4 zomerbanden beschikbaar uberhaupt) en waarschijnlijk ook moeilijk te produceren met 35 hoogte en 99 loadindex, gezien het zachtere materiaal van winterbanden.
:strip_exif()/f/image/GM4EnOzc6hnhijsfqL6CDStZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FVW4zValPJgtStPhuQ41ciwh.png?f=fotoalbum_large)