Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:35
Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]

Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.
Het is gewoon een design fout.

De 19" wielen zijn te groot voor de wielkasten, waardoor je maar beperkte ruimte hebt voor de banden.
35 profielhoogte is vrij dunnetjes voor een auto van 2100kg.

Daarom kunnen er ook geen sneeuwkettingen op, dan maak je blijkbaar je hele wielkast kapot.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:51:
Ik zag gisteren in de app dat de parkeerrem gelost was. Gebeurt dit automatisch op basis van de buitentemperatuur zodat hij niet vast vriest?
En hoe blijft de auto dan staan als het niet vlak is?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-12 14:46
genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:32:
[...]

De 19" wielen zijn te groot voor de wielkasten, waardoor je maar beperkte ruimte hebt voor de banden.

Daarom kunnen er ook geen sneeuwkettingen op, dan maak je blijkbaar je hele wielkast kapot.
Maar op de benzineversie lijkt dit geen probleem te zijn, althans, nog niets over gehoord. Deze heeft toch hetzelfde formaat wielkast? Of krijg je daar straks dezelfde problemen mee bij bestellen, dat je ineens naar 18 inch moet omdat het niet past.

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12 16:25
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:33:
[...]

En hoe blijft de auto dan staan als het niet vlak is?
Ik zou mij moeten verdiepen in de techniek maar ik dacht dat niet veel anders is dan als je een normale automaatbak in de P stand zet. Ook dan gaat de auto nergens heen als niet de handrem erop staat.

• Tommie12
Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]

Ik zou mij moeten verdiepen in de techniek maar ik dacht dat niet veel anders is dan als je een normale automaatbak in de P stand zet. Ook dan gaat de auto nergens heen als niet de handrem erop staat.
Alleen heeft een electrische auto normaal geen 'automaatbak'.

• genc007
Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:40:
[...]

Maar op de benzineversie lijkt dit geen probleem te zijn, althans, nog niets over gehoord. Deze heeft toch hetzelfde formaat wielkast? Of krijg je daar straks dezelfde problemen mee bij bestellen, dat je ineens naar 18 inch moet omdat het niet past.
in de brochure staat ook "enkel leverbaar met zomerbanden en sneeuwkettingen niet mogelijk' bij de 19" optie.
Dus af-fabriek kan je geen winterbanden krijgen (waarschijnlijk erg duur).

Wel staat er 93XL als load index voor de benzine versie, dat komt natuurlijk omdat de benzine versie een stuk lichter is.
Daarnaast heeft de benzine versie ook geen breedte set omdat het voorwielaandrijving is, dus voor en achter is 225/40.
Dan heb je dit als opties: https://www.bandenleader....5B6%5D=9&load=93&season=W

Meer dan genoeg keuze dus voor een leasemij om winter/all season banden eronder te zetten.

Hte probleem bij de EV variant zijn dus de 255/35/19 - 99 achterwielen.

• genc007
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:56:
[...]

Alleen heeft een electrische auto normaal geen 'automaatbak'.
regeneren is in staat de auto hard af te remmen dus ik gok dat zolang er geen al te grote helling is dat de auto wel op zijn plek blijft staan door de weerstand van de elektromotor

• Tommie12
genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]

regeneren is in staat de auto hard af te remmen dus ik gok dat zolang er geen al te grote helling is dat de auto wel op zijn plek blijft staan door de weerstand van de elektromotor
JA, maar dan loopt er stroom door de motor om een koppel te genereren. Dus je kan dat kort aan houden, niet gedurende lange tijd.
Je batterij loopt dan leeg, je motor wordt warm en de regels bepalen dat een handrem van mechanische aard moet zijn, dus met hydrauliek, lucht of stroom mag je er niet van uit gaan dat je auto uren of dagen zal blijven staan.

• Tiemen19
Tommie12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:43:
[...]

JA, maar dan loopt er stroom door de motor om een koppel te genereren. Dus je kan dat kort aan houden, niet gedurende lange tijd.
Je batterij loopt dan leeg, je motor wordt warm en de regels bepalen dat een handrem van mechanische aard moet zijn, dus met hydrauliek, lucht of stroom mag je er niet van uit gaan dat je auto uren of dagen zal blijven staan.
Vandaar ook mijn vraag of meer mensen dit nu herkennen of niet. Ik moet de handleiding er ook nog even op naslaan.

• genc007
Tiemen19 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:51:
Ik zag gisteren in de app dat de parkeerrem gelost was. Gebeurt dit automatisch op basis van de buitentemperatuur zodat hij niet vast vriest?
ik denk 99% zeker dat dit wederom mercedes servers zijn die waardeloos zijn.

Ik heb zovaak rare berichten gezien in de app.

Laatst nog probeerde ik de auto op slot te doen vanuit huis met de app, kreeg ik een melding "sorry kan niet, want de motor draait" xD

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:41
Mr0BB schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]

Toch heel vreemd eigenlijk dat er dan een dergelijke banden eis is? Er zijn zat elektrische auto's die met winterbanden op van alles, van 19 tot 21 inch rondrijden. Volgens mij wordt een A6 Etron standaard zelfs op >20 inch geleverd. Waarom zijn de eisen voor winterbanden daar anders? Begrijp er weinig van.
Je kan prima winterbanden krijgen voor 19",20" en 21" maar de hoogte maat (in dit geval 35) wordt niet geleverd..... (8> meet 99 load index

[ Voor 1% gewijzigd door Waps61 op 27-11-2025 13:03 . Reden: toeviging ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:11
genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:32:
[...]

Speculatie bij de koffie, maar waarschijnlijk gewoon logisch door een combinatie van factoren:
- in het thuisland is het gebruikelijk dat men niet ieder jaar de banden omlegt, maar gewoon twee sets velgen aanhoudt. Sneller wisselen en beter voor de band.
- sneeuwbanden wil je liever smaller hebben, is beter voor de grip.
- kleinere wielkasten is wellicht beter voor de airflow en dus het verbruik.
- winterrrubber is per definitie niet sportief, en slechter voor het verbruik, laatste kan je dus tenminste nog mitigeren met een kleinere velgmaat, dat eerste was toch al niet te redden.

En ja die standaard AMG 5-spaaks velgen zijn niet meer om aan te gluren de laatste jaren. “Iedereen” wil een AMG pakket tegenwoordig, dus moeten juist die velgen aerodynamisch worden geoptimaliseerd. Samen met die goedkoop ogende zwart-plastic kieuwen reden voor mij om vooral geen AMG line meer te willen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 27-11-2025 15:02 ]

• genc007
Cid Highwind schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:00:
[...]
Speculatie bij de koffie, maar waarschijnlijk gewoon logisch door een combinatie van factoren:
- in het thuisland is het gebruikelijk dat men niet ieder jaar de banden omlegt, maar gewoon twee sets velgen aanhoudt. Sneller wisselen en beter voor de band.
- sneeuwbanden wil je liever smaller hebben, is beter voor de grip.
- kleinere wielkasten is wellicht beter voor de airflow en dus het verbruik.
- winterrrubber is per definitie niet sportief, en slechter voor het verbruik, laatste kan je dus tenminste nog mitigeren met een kleinere velgmaat, dat eerste was toch al niet te redden.

En ja die standaard AMG 5-spaaks velgen zijn niet meer om aan te gluren de laatste jaren. “Iedereen” wil een AMG pakket tegenwoordig, dus moeten juist die velgen aerodynamisch worden geoptimaliseerd. Samen met die goedkoop ogende zwart-plastic kieuwen reden voor mij om vooral geen AMG line meer te willen.
Ja helemaal mee eens, ik heb ook bewust voor de 19" gekozen omdat ik die 18" AMG velgen er niet uit vond zien.
Ze moesten gewoon de 19" velgen design aanbieden als 18", dan was denk ik iedereen blij :)

En daarnaast is dit wel een fout van mercedes want in de brochure van juli stond niks over winterbanden beperking van de 19".
Pas in September is dit toen aangepast.

Toen kwamen ook de dealers er pas mee.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-12 19:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zojuist via de leasemij een terugroepactie voor de EQB ontvangen:
Geachte mevrouw, mijnheer,

Bedankt voor het vertrouwen dat u in ons bedrijf Mercedes-Benz heeft gesteld bij de aankoop van uw

voertuig. Uw vertrouwen inspireert ons om de hoogste kwaliteit te garanderen door middel van een

constante productcontrole. Daarbij hebben we geconstateerd dat bij zeer hoge laadtoestand van de Hoog

volt batterij een brandrisico niet kon uitgesloten worden door een interne kortsluiting in een batterij cel.

Als herstelmaatregel zal uw Mercedes-Benz servicepartner een software-update van het batterij

managementsysteem doorvoeren waardoor verschillende bedrijfsparameters van de Hoog volt batterij

zullen worden aangepast, om het risico op brand uit te sluiten. De software-update heeft geen invloed op

de laadtijd bij het laden op wisselstroom (bv. aan een Wallbox of een publieke wisselstroom laadpaal, d.w.z.

in mode 1, 2 of 3).

Niettegenstaande kan de laadtijd bij het laden met gelijkstroom langer worden Voorbeeld: Bij het laden

met gelijkstroom aan een DC-snellaadpaal van 10-80% Display-SOC (volgens ISO 12906) bedraagt de

verlenging 10 à 15 minuten in functie van de kilometerstand. Mogelijk zal hierdoor de energie-inhoud van

de batterij en hierdoor de reikwijdte afnemen. De afname loopt gradueel in functie van de verhoging van

de kilometerstand. Voorbeeld: de berekende mogelijke afname bedraagt 5% bij ca. 50.000 km, 8% bij ca.

100.000 km en 11% bij ca. 160.000 km. De daadwerkelijke laadtijd en de reikwijdte van verschillende zijn

uiteraard afhankelijk van individuele factoren, zoals de batterijtoestand, de omgevingstemperatuur, de

rijomstandigheden, de toestand van de weg en de rijstijl.

Belangrijke opmerking: Zolang de software-update nog niet is uitgevoerd, is het dringende advies

om de Hoog volt batterij van uw voertuig niet meer te laden dan 80 %. Dit kan u via het MBUXsysteem van uw voertuig instellen of via de Mercedes-Benz App waarmee uw voertuig verbonden is. Een

passende handleiding is bij dit schrijven gevoegd. Anderzijds kan u zich steeds tot het Customer

Assistance Center of uw Mercedes-Benz werkplaats wenden om deze aanpassingen te laten uitvoeren.

Indien en zodra de software-update is uitgevoerd, kan u opnieuw 100% laden.

De software-update heeft geen invloed op het acceleratievermogen, het energieverbruik en het nominaal

vermogen van uw voertuig.

Wij verzoeken u om contact op te nemen met een erkende Mercedes-Benz werkplaats om een afspraak

te maken voor de software-update van het batterij managementsysteem. Het uitvoeren van de softwareupdate zal ca. 30 minuten in beslag nemen. De update, in het kader van de terugroepactie, zal kosteloos

uitgevoerd worden.
Dus dat wordt een (veel) lagere DC laadsnelheid én minder range. Mooi kl*te.

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:47
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Black Sparrow op 30-11-2025 14:45 ]

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12 09:33
genc007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:59:
[...]

Ja helemaal mee eens, ik heb ook bewust voor de 19" gekozen omdat ik die 18" AMG velgen er niet uit vond zien.
Ze moesten gewoon de 19" velgen design aanbieden als 18", dan was denk ik iedereen blij :)

En daarnaast is dit wel een fout van mercedes want in de brochure van juli stond niks over winterbanden beperking van de 19".
Pas in September is dit toen aangepast.

Toen kwamen ook de dealers er pas mee.
Met alle wetenschap van nu, heb je al een oplossing samen met jouw leasemaatschappij en/of dealer mbt winterbanden?

• Cid Highwind
Edmin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:11:

[...]

Mag je nog blij zijn dat het een leaser is. Voor de privé persoon zit je meteen met een auto die een klap lastiger te verkopen is. Nogal drastische maatregelen zeg.

• genc007
cacao70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:21:
[...]

Met alle wetenschap van nu, heb je al een oplossing samen met jouw leasemaatschappij en/of dealer mbt winterbanden?
Ja heb een 18” winterwielen set erbij gekregen voor 7.50/maand hoger lease tarief.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cid Highwind schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:02:
[...]

Mag je nog blij zijn dat het een leaser is. Voor de privé persoon zit je meteen met een auto die een klap lastiger te verkopen is. Nogal drastische maatregelen zeg.
Ja volledig eens. Zo zonde, want ik was best heel tevreden met de auto. Laadsnelheid onderweg en range in de winter zijn al mijn grotste pijnpunten (en de soms wat nukkige electric intelligence :P ); dat wordt er niet minder op nu.

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:37
Edmin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:11:

[...]

Welke EQB heb jij? C.q. is bekend welke EQB's (bouwjaar / type) dit probleem hebben?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Appletower schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:43:
[...]

Welke EQB heb jij? C.q. is bekend welke EQB's (bouwjaar / type) dit probleem hebben?
Ik heb een EQB 250+ AMG uit 2023. Ik lees elders dat het om EQA/EQB modellen met de EB330 batterij zou moeten gaan. Maar of en hoe je zelf kan weten of je die hebt... geen idee tbh

[ Voor 34% gewijzigd door Edmin op 01-12-2025 09:15 ]

• Werner007
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-12 13:58
sinds half oktober rijd ik met een CLA +250 EV sport edition en ik kan enkel maar zeggen dat ik ontevreden ben. Vanaf dag 1 werkten onderstaande opties niet.
* dodehoekassistent plus
* uitstapwaarschuwing
* spoorassistent
* parkeerondersteuning
* automatisch manoeuvreren
en dan is er nog het probleem dat de ingenieurs van Mercedes het IQ hebben gehad om een wagen te ontwerpen met 19" velgen waar geen winterbanden of all-seasonbanden op kunnen geplaatst worden. Dus ben ik genoodzaakt om 18" velgen bij te kopen.
Als klap op de vuurpijl is er 13 november de update MB.OS 1.03 uitgevoerd en sindsdien werkt de bleutooth koppeling niet meer. Auto is nu al een week in de garage en ze zijn wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
En dat voor een "sterren"wagen. Triestig gewoonweg

• genc007
Werner007 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:38:
sinds half oktober rijd ik met een CLA +250 EV sport edition en ik kan enkel maar zeggen dat ik ontevreden ben. Vanaf dag 1 werkten onderstaande opties niet.
* dodehoekassistent plus
* uitstapwaarschuwing
* spoorassistent
* parkeerondersteuning
* automatisch manoeuvreren
en dan is er nog het probleem dat de ingenieurs van Mercedes het IQ hebben gehad om een wagen te ontwerpen met 19" velgen waar geen winterbanden of all-seasonbanden op kunnen geplaatst worden. Dus ben ik genoodzaakt om 18" velgen bij te kopen.
Als klap op de vuurpijl is er 13 november de update MB.OS 1.03 uitgevoerd en sindsdien werkt de bleutooth koppeling niet meer. Auto is nu al een week in de garage en ze zijn wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
En dat voor een "sterren"wagen. Triestig gewoonweg
voeg daar aan toe dat de airco een enorm irritant pieptoon maakt, en dan is het compleet.
Mijn auto is al nu 2 weken bij de dealer, in afwachting op transport naar de fabriek voor een spoedherstel.

Is jouw auto private lease of prive gekocht?
Dan had je de order kunnen annuleren en dan opnieuw bestellen op de 18" velgen.
Maar vind het idd wel een flater dat de dealer geen enkele keer heeft gezegd "let op deze 19" kunnen geen winterbanden op"

Overigens je loopt wel enorm achter op de updates, momenteel is 1.1.3 al live wat ik begrijp.
Dat zou ook de storingen met de assistentiesystemen moeten oplossen.
Dit kan echter alleen de dealer uitvoeren en duurt blijkbaar een volledige dag om te installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door genc007 op 01-12-2025 12:14 ]

• Werner007
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-12 13:58
er is reeds een update uitgevoerd en de eerste problemen waren deels opgelost. Maar het telefoonprobleem is nog steeds een issue en staat nu reeds een week in de garage, wachtende op de feedback van Mercedes Duitsland.
Met de airco heb ik geen problemen gehad.
Auto is privé gekocht en alsook bij heeft er niemand iets gezegd van de 19" winterbanden. Ze hebben zelfs nog all seasonsbanden op de factuur geplaatst. Dus ze kwamen zelf volledig uit de lucht gevallen.

• Tommie12
Edmin schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb een EQB 250+ AMG uit 2023. Ik lees elders dat het om EQA/EQB modellen met de EB330 batterij zou moeten gaan. Maar of en hoe je zelf kan weten of je die hebt... geen idee tbh
Als dit een privéauto was, dan zat ik nu in de rechtbank voor een terugname...
Je kan toch niet gewoon een aantal van de belangrijkste specs van een auto terugdraaien en dan doen alsof je neus bloedt...

• Kenwood960
  • Laatst online: 10:59
Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:46:
[...]

Je kan toch niet gewoon een aantal van de belangrijkste specs van een auto terugdraaien en dan doen alsof je neus bloedt...
Je leest dat de Europese autofabrikanten het moeilijk hebben, niet te verwonderen als je sommige berichten leest...

Europa zou dan in de bres moeten springen om de veel geavanceerdere chinezen af te remmen, maar als ze zo'n experimentele producten blijven afleveren aan klanten gaat dat niet veel zoden aan de dijk zetten... 8)7

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:07
Kenwood960 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:41:
[...]

Je leest dat de Europese autofabrikanten het moeilijk hebben, niet te verwonderen als je sommige berichten leest...

Europa zou dan in de bres moeten springen om de veel geavanceerdere chinezen af te remmen, maar als ze zo'n experimentele producten blijven afleveren aan klanten gaat dat niet veel zoden aan de dijk zetten... 8)7
En dan heb je het over een EV die eigenlijk al vele jaren achterloopt op de concurrenten (100 kWh snelladen).
Verder wel een aardige auto op basis van een proefrit.

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12 14:41
Iemand ervaring met MBUX Sound Drive?
Is een functie onder Media waarbij je songs kunt laten afspelen en die worden dan beinvloed door je rijstijl, acceleratie, stuurgedrag,...
(Niet te verwarren met Sound Experience)

Is een optie bij Digital Extra's vanaf MBUX 2.6.1 bij auto's die hiervoor geschikt zijn.
Mijn EQE heeft die digitale extra geactiveerd, en ik zie ook MBUX Sound Drive bij Media, maar er willen geen songs laden...

Iemand ervaring mee? Vraag staat ook open naar de garage...

• cacao70
Contact opgenomen met de leasemaatschappij.
Geeft aan dat volgens hun systeem er weldegelijk winterbanden bestaan voor mijn auto. Met het advies om contact op te nemen met Profile.

Ben benieuwd.

• Appletower
  • Laatst online: 09:37
MBUX Sound Drive is alleen beschikbaar voor een 30-tal liedjes gekozen door Mercedes. Je kunt (zover ik zie) geen eigen liedjes toevoegen. Is leuk om eens gezien te hebben, maar naar een paar keer proberen is het een functie die ik althans niet meer gebruik.

• Infernoken
Appletower schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:04:
MBUX Sound Drive is alleen beschikbaar voor een 30-tal liedjes gekozen door Mercedes. Je kunt (zover ik zie) geen eigen liedjes toevoegen. Is leuk om eens gezien te hebben, maar naar een paar keer proberen is het een functie die ik althans niet meer gebruik.
Probleem is dat ik gewoon niets zie van liedjes? Moet de auto die niet downloaden of zo ? Ik zie gewoon een bericht "Inhoud kan niet geladen worden"

• Black Sparrow
Infernoken schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]

Probleem is dat ik gewoon niets zie van liedjes? Moet de auto die niet downloaden of zo ? Ik zie gewoon een bericht "Inhoud kan niet geladen worden"
Je kan ze alleen downloaden als je auto de juiste internetverbinding heeft. Ik had dat kunnen starten door een keer een wifihotspot op de telefoon te starten. Daarna werkt het wel.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:46:
[...]

Ik ben nu in gesprek met wagenparkbeheer om de auto in te leveren. Zal wel lastig worden...

• Infernoken
Black Sparrow schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:41:
[...]

Je kan ze alleen downloaden als je auto de juiste internetverbinding heeft. Ik had dat kunnen starten door een keer een wifihotspot op de telefoon te starten. Daarna werkt het wel.
OK... Hier werkt dat niet...
WiFi Hotspot van telefoon, WiFi van thuis, Internet via abonnement van de wagen,....
Niets die ervoor zorgt dat de liedjes van MBUX Sound Drive downloaden.

Zal wachten worden op de garage...

• Tommie12
Gisteren eens naar de configurator gekeken van de GLC.
Electrische en aandrijfspecs zijn top.
Maar dat ze 'compatibiliteit met 400V laders' als optie verkopen voor 600€ ...
Je wil dat toch niet weg laten, want als je ooit (gaat misschien 3 keer gebeuren in 5 jaar) aan een lader strandt met 5% en dat blijkt een 400V te zijn, dan vervloek je jezelf toch oneindig...

• genc007
Tommie12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:55:
Gisteren eens naar de configurator gekeken van de GLC.
Electrische en aandrijfspecs zijn top.
Maar dat ze 'compatibiliteit met 400V laders' als optie verkopen voor 600€ ...
Je wil dat toch niet weg laten, want als je ooit (gaat misschien 3 keer gebeuren in 5 jaar) aan een lader strandt met 5% en dat blijkt een 400V te zijn, dan vervloek je jezelf toch oneindig...
dat zou theoretisch niet mogelijk moeten zijn, want de navigatie brengt je enkel naar 800v snelladers.
Als je je navigatie negeert dan wordt het een ander verhaal inderdaad.

• genc007
cacao70 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:12:
Contact opgenomen met de leasemaatschappij.
Geeft aan dat volgens hun systeem er weldegelijk winterbanden bestaan voor mijn auto. Met het advies om contact op te nemen met Profile.

Ben benieuwd.
gok dat je pietje aan de lijn hebt gehad die geen verstand heeft van die soort zaken.
Voor de 19" bestaan geen winterbanden met 99 load index.

Je kan er theoretisch 96 LI onder zetten, maar gok dat daar iets mis mee is gegaan en dat daarom mercedes dat niet meer toestaat via officiele kanalen en enkel 99 voorschrijft voor de achterbanden.

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:01

Ootje70

Work hard, model harder

Infernoken schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:18:
Iemand ervaring met MBUX Sound Drive?
Is een functie onder Media waarbij je songs kunt laten afspelen en die worden dan beinvloed door je rijstijl, acceleratie, stuurgedrag,...
(Niet te verwarren met Sound Experience)

Is een optie bij Digital Extra's vanaf MBUX 2.6.1 bij auto's die hiervoor geschikt zijn.
Mijn EQE heeft die digitale extra geactiveerd, en ik zie ook MBUX Sound Drive bij Media, maar er willen geen songs laden...

Iemand ervaring mee? Vraag staat ook open naar de garage...
Het zijn ca. 50 stukken muziek die door Mercedes zijn geselecteerd, veel van André 3000 en Dance/House maar ook nummers van o.a. Justin Timberlake. Afhankelijk van je rijmode en rijgedrag krijgt de muziek meer of minder lagen en veranderd de dynamiek doorlopend. Je moet dus én van de nummers houden maar het ook leuk vinden om allerlei rare variaties van de muziek te krijgen als je sneller optrekt of van baan wisselt. Heb het 1x aangezet en daarna niet meer, kan me niet boeien. Ben meer van het gebruik van Apple Music met Dolby Atmos geluid, daar word ik wel blij van in mijn EQE.

• Tommie12
genc007 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:45:
[...]

dat zou theoretisch niet mogelijk moeten zijn, want de navigatie brengt je enkel naar 800v snelladers.
Als je je navigatie negeert dan wordt het een ander verhaal inderdaad.
Idd, of je stopt eens bij een Tesla lader...

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:01

Ootje70

Work hard, model harder

Bwlian schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
Knap gereden! Zo zuinig ben ik niet. :>
[Afbeelding]

Hoe heb je rode tellers ingesteld? Mijn display instellingen hebben die optie niet lijkt het.
Links op het stuur op het 'huisje' drukken en dan kun je de lay-out kiezen. Zo werkt het in ieder geval in de EQE.

• Tiemen19
Op mijn CLA is vandaag update 1.0.2 geïnstalleerd. Verder weinig bijzonders over te melden, auto werkt nog steeds zonder issues bij 3.000 kilometer.

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:07
bottR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:23:
Heb vandaag de (vroege) bestelling gedaan voor mijn eerste zelf gekozen leasewagen, wat een Mercedes EQB AMG-line is geworden, ter opvolging van een Seat Ateca welke mij als poolauto is toebedeeld.

Heel scherp geprijsd in de lease door waarschijnlijk de hoge restwaarde. In de afweging welke auto het mocht worden was de shortlist aanvankelijk de Renault Scenic en Skoda Elroq, waar de EQB op de "reservelijst" stond omdat hij ons op de fotos niet kon overtuigen aanvankelijk.

Toen de Renault direct afviel bij de eerste zit en we moesten wachten op een proefrit met de Skoda toch naar de Mercedes dealer gereden. Daar zijn we gaan zitten in zowel een Luxury als AMG line, waar de sportstoelen ons zeer positief opvielen t.o.v. van de normale stoelen qua zitcomfort, waar dat normaal juist andersom is voor mijn lengte en postuur.

5 minuten onderweg in de proefrit en we waren verkocht. Heerlijke zit, geweldig hoog, super zicht rondom en een hele soepele rijervaring.

Uiteindelijk besteld in het Kosmoszwart met de reguliere AMG-line velgen om zo veel mogelijk range te behouden. Op de optielijst was weinig meer over om nog aan te klikken, maar hebben het Winter pakket en de adaptive cruise control nog aangeklikt.

Voor de vergelijking nog de Skoda bekeken qua prijs, maar als je Skoda gelijk uitrust met de Mercedes werd deze voor mij duurder met zo'n 50 euro per maand (bijtelling lager, eigen bijdrage stuk hoger). Dus toen was de keuze helemaal bevestigd!

Kan niet wachten tot mijn huidige auto eruit gaat en ik de EQB mag gaan rijden! Was wel benieuwd, iemand hier met een EQB AMG-line die kan delen welke range gehaald wordt?
Volgende week is het eindelijk zover, mijn EQB 250+ Business Solutions AMG (zo'n naam mag korter) mag ik gaan ophalen. Maandje later dan gepland door een niet vertrokken trein in Hongarije, EV levering drukte bij de dealer en Sinterklaas in het land. Gelijk de winterbanden erachteraan de week erop.

Ergens grappig de oude EQB in ontvangst te mogen nemen, nadat de nieuwe GLB is aangekondigd volgende week. Maar gezien de kinderziektes bij de nieuwe CLA weet ik niet of ik dat een heel groot gemis vind, al is de EV techniek een hele stap voorwaarts.

De EQB wordt mij eerste nieuwe auto (hetzij lease auto), eerste Mercedes en eerste EV dus ben erg benieuwd naar de nieuwe ervaringen 🙂

• Tiemen19
Ik heb ook enorm getwijfeld over de oudere bewezen techniek van de EQA/EQB en de nieuwe onbewezen (maar op papier) betere techniek van de CLA. Uiteindelijk dus toch voor de CLA gekozen. Updates zullen de CLA nog beter maken op detailniveau maar gelukkig ervaar ik geen issues met die van mij. Ben er super blij mee. Niet de meest indrukwekkende auto die ik als totaalpakket gehad heb (Dat was voor mij de P2 Launch Edition) maar wel een zeer goede tweede.

• cacao70
genc007 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:47:
[...]

gok dat je pietje aan de lijn hebt gehad die geen verstand heeft van die soort zaken.
Voor de 19" bestaan geen winterbanden met 99 load index.

Je kan er theoretisch 96 LI onder zetten, maar gok dat daar iets mis mee is gegaan en dat daarom mercedes dat niet meer toestaat via officiele kanalen en enkel 99 voorschrijft voor de achterbanden.
ja, zoiets denk k ook.
Ik heb ook iemand van Profile gesproken. Die geeft aan dat er banden zijn, maar de auto is zo nieuw, en moet dit nog aanmelden en communiceren met de leasemaatschappij. (Ik gok dat hij zelf ziet dat er geen banden voor zijn en dit wilt afstemmen met de LM). We wachten het af, ben benieuwd met wat voor oplossing ze komen.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12 22:58
Ik vind zelf zowel 19” zomer als 18” winter goed staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r7fjii1UrQ6SUTQ-kA1-QSWu44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wGWHPMcxv6cAMWGLq4PQ368.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGtAzXIV7nw0E1cBcslu5J0jUNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys2tcr5nijYzwAYQyCnixe7B.jpg?f=fotoalbum_large

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:11
@juanpabloo mooie kleur!

• cacao70
Wanneer ik de camera app open dan krijg ik het voorwaardenschermpje die ik kan accepteren. Echter, wanneer ik erop druk, dan gebeurt er niks. Ik heb een 64GB usb-c stick in de linkerpoort gezet. Wanneer ik de stick open op de laptop dan zie ik wel 2 mapjes aangemaakt.

Herkend iemand deze situatie? (Auto: CLA 250+ - EV )

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat is wel een mooie kleur donker rood zeg! Hopelijk komt deze ook voor de GLB.

Morgen de aankondiging van de GLB EQ, ik mocht de EQB niet bestellen, maar wel wachten op de GLB, dus ik ga hem óf blind bestellen (vorige week wel even in de Smart #5 gezeten en de stoelen getest van de CLA Launch Edition) of als het te lang duurt wordt het een ID4 of E5008. Voorkeur is nu toch wel echt de mercedes, dus heel benieuwd morgen en vooral of hij direct besteld kan worden, of de leasemaatschappij dan toch te ongeduldig gaat worden..

En hij is live! (nog niet in de LM configurator overigens ;))

YouTube: 2026 Mercedes GLB Premiere REVIEW petrol vs electric & AMG Line vs P...

Ik vind hem niet super mooi, maar zeker mooier dan de huidige EQB en in AMG trim best goed gelukt. De binnenkant had allemaal wel wat minder proleterig gemogen, maar ok, smaken verschillen hè.

[ Voor 34% gewijzigd door Okasha op 08-12-2025 08:38 ]

• Tiemen19
Ik heb ook serieus naar de Stellantis range gekeken maar ben toch behoorlijk afgehaakt als je leest wat voor soft en hardware perikelen daar zijn. Daarom ook een ID.4 geconfigureerd die toch wel zijn nukken heeft maar de ergste kinderziektes zijn daar in ieder geval uit.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18
Die nieuwe GLB ev is wel aantrekkelijk. Mooie techniek (goede range, snel laden), ruim en ziet er voldoende mooi uit. Als deze nou ook nog met een mooi pakket komt binnenkort dan wil ik hem wel :P

• genc007
ook lekker dat onze overheid weer last minute de bijtellingsregels aanpast.
Dan had ik netjes gewacht op de i3/c-klasse EQ.

Dan waren waarschijnlijk ook een flink aantal kinderziektjes vanuit de MMA platform opgelost door de CLA EQ beta-testers rijders xD

• Tiemen19
genc007 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:06:
ook lekker dat onze overheid weer last minute de bijtellingsregels aanpast.
Dan had ik netjes gewacht op de i3/c-klasse EQ.

Dan waren waarschijnlijk ook een flink aantal kinderziektjes vanuit de MMA platform opgelost door de CLA EQ beta-testers rijders xD
Nog geen update over jouw auto?

• Okasha
  • Niet online
Net contact gehad met de dealer: er komt helaas geen launch edition. Hij is nu te configureren dus ik ga vanavond los.

• genc007
Tiemen19 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:13:
[...]

Nog geen update over jouw auto?
Nope, 4 weken geleden de auto bij de dealer achtergelaten. En volgens mij staat hij nog steeds bij de dealer.
De range wisselt amper, wat ik wel zou verwachten als hij ergens op de parkeerterrein bij de fabriek zou staan, dus hij staat duidelijk ergens binnen.
Ik heb geen meldingen gehad dat de auto is bewogen de afgelopen dagen, maar volgens de dealer moest de auto uiterlijk 5 december bij de fabriek zijn.
Ze hebben de GPS ook uitgezet, dus kan niet volgens waar hij momenteel is.

Hij stond voor deze week op de planning om gemaakt te worden, dus het is nog maar dag 1.
Ik wacht het nog even af deze week, wellicht gaat hij toch de werkplaats in voor de reparatie.

• juanpabloo
Voor de twijfelaars: bereik / range van de CLA (op zowel 19" zomer als 18" winter) is voor mij met dit weer (0-10 graden, regen, wind) op 90% snelwegkilometers met 103-108 op de teller waar het kan, zo'n 550-560 kilometer realistisch bereik. Dus: écht bereik, onder slechte winterse omstandigheden! Echt bereik, want ik rij dan zo'n 500 kilometer op de lading en hou het restant dan nog over.

Erg blij mee, juist omdat ook in deze winteromstandigheden de range nog goed blijft. Bij andere auto's gaat dat vaak veel harder achteruit en schiet het verbruik enorm omhoog.

Overigens ook blij met de range-berekening, die vrij instant goed wordt ingeschat, in plaats van dat je 'm iedere kilometer 2 kilometer ziet duiken. Je kunt er dus redelijk vroeg in de rit al goed op bouwen. Dat is heel goed tegen range anxiety.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:56
Ik ben vorige week met de EQS gaan testen met AC op ECO+, dan staat de verwarming volledig uit (ipv 18 graden): only fans.
En dan voor de warmte stoelverwarming op laagste stand en stuurverwarming aan, dat is nog prima comfortabel.
Op mijn korte ritten van 15km (enkele reis woon-werk) ging het verbruik van 29kWh/100km naar 21kWh/100km. Wist wel dat de hele kabine verwarmen veel kostte, maar zoveel..

• Okasha
  • Niet online
Tiemen19 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb ook serieus naar de Stellantis range gekeken maar ben toch behoorlijk afgehaakt als je leest wat voor soft en hardware perikelen daar zijn. Daarom ook een ID.4 geconfigureerd die toch wel zijn nukken heeft maar de ergste kinderziektes zijn daar in ieder geval uit.
hehe herkenbaar. Paar reviews van de E5008 op youtube bekeken en dat was echt niet te doen. Sowieso dat hij dan alleen snel laad met een hoedenplank als ondersteuning of een pasje erin geklikt. De levertijd is ook nog eens heel uitdagend met het ding.

Gisteravond de GLB geconfigureerd (bij mercedes zelf, nog niet live bij de LM) maar met de opties die ik tenminste wil komt hij uit net iets ten zuiden van de 63k (netto maandlast ~600 euro). Gewoon 18inch, goede elektrisch verstelbare stoelen, trekhaak, leuk kleurtje. Dat is ongeveer 8k meer dan een ID4 (netto maandlast ~500 euro) waar echt álles op zit aan gadgets. Ze zijn allebei uiterlijk niet de mooiste, waarbij de Id4 ook nog eens niet echt in leuke kleur beschikbaar is, maar op hun eigen manier. Luxe problemen, eerst maar eens de LM configurator afwachten.

• Black Sparrow
Net ook even een nieuwe GLB samengesteld, maar wat een prijzen... Waar alle elektrische auto's goedkoper worden is deze echt duur geworden. Vooral wanneer je de juiste opties (rijhulpsystemen!) erbij kiest schiet je zomaar over de 70k heen.

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kreeg gisteren MBOS 1.1 aangeboden op m’n CLA maar die update faalde. Volgende week als ik de winterbanden en velgen krijg ook meteen gevraagd of ze ‘m kunnen updaten.

• genc007
Mijn CLA is nog steeds niet bewogen, dus ik betwijfel of die daadwerkelijke deze week nog gemaakt gaat worden. Hij stond op de planning voor 'deze week', maar hij moest uiterlijk 5 december bij de fabriek zijn.

Maar de EQA, wat een flut auto is dat zeg.
Voelt gewoon als een budget auto. En de Michelin primacy banden eronder maken het 1 groot slip feest.
Ik durf gewoon niet hard te versnellen totdat de banden goed warm zijn geworden na 5-6 minuten rijden.
Zelf bij droge omstandigheden glijdt de auto alle kanten op en moet de ESP ingrijpen om mij op de baan te houden, vooral als je toevallig over een putdeksel ofzo rijdt.

[ Voor 8% gewijzigd door genc007 op 10-12-2025 10:32 ]

• Cid Highwind
Okasha schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:05:
[...]

hehe herkenbaar. Paar reviews van de E5008 op youtube bekeken en dat was echt niet te doen. Sowieso dat hij dan alleen snel laad met een hoedenplank als ondersteuning of een pasje erin geklikt. De levertijd is ook nog eens heel uitdagend met het ding.

Gisteravond de GLB geconfigureerd (bij mercedes zelf, nog niet live bij de LM) maar met de opties die ik tenminste wil komt hij uit net iets ten zuiden van de 63k (netto maandlast ~600 euro). Gewoon 18inch, goede elektrisch verstelbare stoelen, trekhaak, leuk kleurtje. Dat is ongeveer 8k meer dan een ID4 (netto maandlast ~500 euro) waar echt álles op zit aan gadgets. Ze zijn allebei uiterlijk niet de mooiste, waarbij de Id4 ook nog eens niet echt in leuke kleur beschikbaar is, maar op hun eigen manier. Luxe problemen, eerst maar eens de LM configurator afwachten.
Is gewoon echt heel jammer. Ik zou zo graag die modellen van Stellantis in overweging willen nemen, zeker een DS8 heeft gewoon een fraaier interieur wat de Duitsers naar de kroon steekt. Wat minder PK en FWD, dat wil ik dan nog wel door de vingers zien, maar de techniek moet wel gewoon op orde zijn. Mijn EQE is al niet perfect, maar als je dan naar de charging curve kijkt, dan is dat gewoon echt niet van deze tijd:
https://evkx.net/models/d...long_range/chargingcurve/

Met die van de EQE ben ik meer dan tevreden, gewoon zo vlak mogelijk, zodat even een top-up ook de moeite waard is wanneer je de auto niet tot <10% hebt leeggereden: https://evkx.net/models/mercedes/eqe/eqe_300/chargingcurve/

Waarom krijgt men dan tenminste dát niet voor elkaar? Gewoon die curve tot even voorbij de 70% nog netjes boven de 100 kW houden, ipv reeds bij 50% zwaar daaronder te duiken?

Alpine biedt ook geen geen spannende cijfers voor de brochure, maar zal in de praktijk toch wel wat fijner zijn: https://evkx.net/models/alpine/a390/a390_gt/chargingcurve/

10-80% in 40 minuten is een no go voor mij, want dat is een beetje de gebruikelijke lange stop van me. En dan heb ik, zeker in de winter, baat aan nét even 10-20% extra.

Range van de EQE is me namelijk precies goed genoeg voor de ritjes naar kantoor (lees: ~600 km Autobahn richting Beieren in de avonduren), om deze met één stop te kunnen doen. In de zomer een pause even na Würzburg, in de winter in de regel net er voor. Kruissnelheid 160/180, afhankelijk van verkeer, i.c.m. een zeer anticiperende rijstijl. EQE300 op 19" voor de duidelijkheid, de aerovelgen in de winter, petjesvelgen, had geen vrije keus hierin, in de zomer.

Heb de auto sinds januari en heb een gemiddeld verbruik van 20.8 kWh / 100km. Iets zegt me dat dit met de nieuwe GLC ook wel gehaald zou moeten kunnen worden, daar waar de CLA er natuurlijk toch wel flink onder zou moeten kunnen duiken. Al met al ben ik onder de indruk. Mijn, hopelijk niet ijdele, hoop is, dat de tweede versnelling daar de aerodynamica van een hutkoffer zal weten te compenseren. De warmtepomp en algemene optimaliseringen zullen natuurlijk ook helpen. Al blijft het afwachten natuurlijk bij de door mij beoogde snelheden. De officiële milieusticker geeft 19.4 kWh vs 21.2 kWh / 100km voor snelwegverbruik aan, op basis van de beoogde configuraties.

Dat laatste maakt me dan toch wel weer wat huiverig, tot het punt dat even wachten op de nieuwe 3-Serie en C-Klasse misschien geen slecht idee is, ondanks de erg goede aanbieding die nu voor m'n neus ligt. Zijn er mensen met een EQE SUV die een beetje ervaring hebben met het rijden naar Zuid-Duitsland?

• Black Sparrow
genc007 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:31:
Maar de EQA, wat een flut auto is dat zeg.
Voelt gewoon als een budget auto. En de Michelin primacy banden eronder maken het 1 groot slip feest.
Ik durf gewoon niet hard te versnellen totdat de banden goed warm zijn geworden na 5-6 minuten rijden.
Zelf bij droge omstandigheden glijdt de auto alle kanten op en moet de ESP ingrijpen om mij op de baan te houden, vooral als je toevallig over een putdeksel ofzo rijdt.
U hebt slechts twee standen in de rechtervoet?

• genc007
Black Sparrow schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:42:
[...]

U hebt slechts twee standen in de rechtervoet?
Koop je een auto van 60k€, moet je de eerste 5 minuten heel voorzichtig rijden.
En indien het wegdek vochtig is, moet je altijd heel voorzichtig rijden.

Probleem ligt bij mercedes die ervoor kiest om waardeloze banden te zetten onder een auto met AMG pakket om een paar euro's te besparen:
very poor tyre. Dangerous and unpredictable. The car was always with esp active even if I didn’t notice the car was sliding the front, in slow inclined curves. To the point that the mechanic thought it was a problem with the car. Bad in dry , long distance for braking and a nightmare in wet sliding the front of the car abruptly.
Very poor performance on wet surface. Dangerous even when you are driving at motorway speed and passing on this flyover bridge joint, these tyres will lose grip immediately and give you a shock.
I live on a hill. The only road out of my house goes downhill. On rainy days, I have to be extremely cautious on this road. At very low speeds, 10–20 km/h, if I lift my foot off the accelerator, I can feel the car sliding slightly downhill, and the regenerative braking in my Model 3 deactivates. This results in an unpleasant sensation of the car skidding downwards for a few centimeters/half a second.

The same thing happens on sharp turns and roundabouts when it's wet. Even without pressing much on the accelerator, the car slides (this can easily happen at just 10 or 20 km/h). In city traffic on wet streets, I take extra precautions and leave a greater distance from the car in front, because if I need to brake moderately (for example at 40 km/h), the car slides about half a meter further. These low-speed situations on wet surfaces are very frequent.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Michelin/e.Primacy.htm

[ Voor 29% gewijzigd door genc007 op 10-12-2025 18:14 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:56
genc007 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:05:
[...]

Probleem ligt bij mercedes die ervoor kiest om waardeloze banden te zetten onder een auto met AMG pakket om een paar euro's te besparen:

[...]

[...]

[...]

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Michelin/e.Primacy.htm
Gaat niet om een paar euro besparen, maar om een zo groot mogelijk bereik / zo min mogelijk verbruik.
Zou mijn keus ook niet zijn, maar ik kan het me goed voorstellen.
En dan zeker een EQA is geen race auto, ook niet met een visueel AMG pakket.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2025 19:42 ]

• Tommie12
genc007 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:05:
[...]

Wat heeft een AMG pakket daar mee te maken?
Er waren ook C180d auto's met een AMG pakket en velgen...
Dit is gewoon een slechte afstelling van de aandrijf-slip regeling.
Met mijn Tesla kan ik (in elk geval rechtdoor) vanuit stilstand en op natte weg het stroompedaal flooren zonder dat er iets slipt of door draait.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Kreeg vanmiddag bij het instappen van m'n nieuwe CLA de melding dat er een botsing was geweest. Dat was maar heel even in beeld en daarna kwam CarPlay er overheen. Vervolgens de melding niet meer terug kunnen vinden. Helaas heb ik de auto nog niet lang en was ik van plan dit weekend er een USB stick in te steken. (Ook vreemd waarom dit niet op de interne 32 GB geheugen kan?) Ik lijk gelukkig geen schade te hebben.

Weet iemand waar je deze melding historie terug kan zien? Is het misschien een bug dat dit zomaar op kwam?

• Black Sparrow
JPtjeeNL schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:34:
Kreeg vanmiddag bij het instappen van m'n nieuwe CLA de melding dat er een botsing was geweest. Dat was maar heel even in beeld en daarna kwam CarPlay er overheen. Vervolgens de melding niet meer terug kunnen vinden. Helaas heb ik de auto nog niet lang en was ik van plan dit weekend er een USB stick in te steken. (Ook vreemd waarom dit niet op de interne 32 GB geheugen kan?) Ik lijk gelukkig geen schade te hebben.

Weet iemand waar je deze melding historie terug kan zien? Is het misschien een bug dat dit zomaar op kwam?
In de EQE wordt een botsing wel op het interne geheugen opgeslagen - kan je via Media bereiken.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Black Sparrow schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:37:
[...]

In de EQE wordt een botsing wel op het interne geheugen opgeslagen - kan je via Media bereiken.
Thanks, helaas zie ik onder media niets staan. Ook vreemd dat er in de app geen melding van wordt gemaakt of dat ik het daar kan opzoeken. Is dat bij de EQE wel?

• martinelli
  • Laatst online: 13-12 23:28
JPtjeeNL schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:18:
[...]

Thanks, helaas zie ik onder media niets staan. Ook vreemd dat er in de app geen melding van wordt gemaakt of dat ik het daar kan opzoeken. Is dat bij de EQE wel?
Er was iemand tegen mijn EQE gereden, duidelijke melding in de app (helaas gemist). Ging niet vanzelf weg, moet ik echt uitzetten.

• juanpabloo
Twee vragen over de CLA:
- Is er een manier om de stoelverwarming langer aan te laten staan? Die gaat nu enorm snel van 3 streepjes naar 2 naar 1 - en moet je dus na 5 of 10 minuten alweer handmatig op nieuw aanzetten.
- Bij inparkeren gebruikt de auto automatisch de rem omdat je tussen andere auto's aan het parkeren bent - daar moet je dan doorheen drukken en dat is echt heel onhandig parkeren - eigenlijk niet te doen. Op het scherm krijg je zodra dat gebeurt iedere keer opnieuw een melding waar je op kan klikken om die auto-rem uit te zetten, maar dan sta je dus al half op de weg, half op de parkeerplek stil (door die rem) met vaak verkeer dat staat te wachten. Kun je dit ergens standaard uitzetten? Ik kan het niet vinden.

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:52
Ik ken er ook geen oplossingen voor, beide punten storen mij ook. Het parkeren valt nog mee vergeleken met bijv. hoe vroeg een ix3 ingrijpt.

This space was intentionally left blank.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-12 22:25
Klein ongelukje met de nieuwe CLA250+, maar kan ook wel grotere gevolgen hebben als het wel goed mis gaat.
BTW: andere merken hebben hier ook in meerdere of mindere maten wel last van.

[ Voor 13% gewijzigd door Anunnaki op 13-12-2025 11:17 ]

• Witte_200
  • Laatst online: 16-12 23:17
@Anunnaki , bedankt om dit te delen... Hier wordt ik niet blij van... Zeker niet van het eerste incident waar ze over spreken.

Ik weet niet hoe jullie ervaringen hier mee zijn, maar het komt te vaak voor dat deze systemen verkeerssituaties fout inschatten (persoonlijke mening) (mijn huidige wagen, Peugeot) heeft hier ook last van. Gelukkig beperkt zich dit vaak enkel maar tot een melding op het dashboard & een luide toon. Vol in de remmen gaan is echt wel overdreven!

PS: een andere vraag aan de CLA rijders: Ik mag in de loop van volgende week mijn nieuwe CLA gaan ophalen. Zijn er zaken waar ik best extra op let bij de aflevering? Airco geluid lijkt hier bevoorbeeld één van te zijn? Tips over hoe ik dit best "uitlok"? Andere tips?

Alvast bedankt!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:14:
Klein ongelukje met de nieuwe CLA250+, maar kan ook wel grotere gevolgen hebben als het wel goed mis gaat.

[YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer response]

BTW: andere merken hebben hier ook in meerdere of mindere maten wel last van.
Thanks voor het delen. Ik heb ook al een aantal keer gehad dat het systeem extreem hard ingreep als bijvoorbeeld een fietsband van een fietser die over wilde steken een beetje te dicht op de rijbaan stond. Mijn vorige KIA EV6 full option had dit ook. alleen greep hij niet zo extreem hard in. Bij de Mercedes sta je bijna stil, bij de KIA moest je bijremmen.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om auto-hold altijd aan te zetten? Nu moet je dus het pedaal extra hard indrukken bij het stilstaan om hold aan te zetten. Ik heb liever dat dit gewoon automatisch aanstaat zoals bij m'n EV6. Thanks!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdh6A350qp1MM-dpk8c6ggJohEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wgnkXLZepBXCKKt5qReo0O7Q.png?f=fotoalbum_large
Donderdag was het dan eindelijk zover, we mochten onze Mercedes EQB 250+ ophalen!

De eerste indrukken zijn geweldig en bevestigen de proefrit ervaring volledig. De EQB rijdt bijzonder soepel, drempels welke eerder vervelend waren worden keurig weggewerkt. Ondanks dat hij "maar" 190pk heeft heb ik nergens het idee hij te weinig vermogen zou hebben. De beleving in de auto is ook top, met name de geluidsinstallatie van Burmeister is om van te watertanden zo goed.

Volgende week komen de winterbanden onder de auto en staan er in de komende weken een paar grote ritten op de planning. Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat doen, helemaal op de winterbanden.

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:41
JPtjeeNL schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:06:
Weet iemand of het mogelijk is om auto-hold altijd aan te zetten? Nu moet je dus het pedaal extra hard indrukken bij het stilstaan om hold aan te zetten. Ik heb liever dat dit gewoon automatisch aanstaat zoals bij m'n EV6. Thanks!
In de EQE zet je de kruip modus uit, dan staat je auto altijd stil ...

• genc007
Witte_200 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:39:
@Anunnaki , bedankt om dit te delen... Hier wordt ik niet blij van... Zeker niet van het eerste incident waar ze over spreken.

Ik weet niet hoe jullie ervaringen hier mee zijn, maar het komt te vaak voor dat deze systemen verkeerssituaties fout inschatten (persoonlijke mening) (mijn huidige wagen, Peugeot) heeft hier ook last van. Gelukkig beperkt zich dit vaak enkel maar tot een melding op het dashboard & een luide toon. Vol in de remmen gaan is echt wel overdreven!

PS: een andere vraag aan de CLA rijders: Ik mag in de loop van volgende week mijn nieuwe CLA gaan ophalen. Zijn er zaken waar ik best extra op let bij de aflevering? Airco geluid lijkt hier bevoorbeeld één van te zijn? Tips over hoe ik dit best "uitlok"? Andere tips?

Alvast bedankt!
Zet de ramen open, airco auto modus op 23 graden, en op 1-2 snelheid. En dan luisteren of je een pieptoon hoort.

Digital key is nog steeds niet beschikbaar volgens mij maar wellicht wel?

Check de bandenspanning (2.5-2.7bar).

Mocht je 19” hebben die is zomerbanden only.

Check of je laadkabel etui aanwezig is (worden vaak gestolen blijkbaar lol).

Geratel wat ergens rond de passagierszijlijsten lijkt te komen vooral op snelweg.

Remmen piepen bij rustig remmen tot stilstand (maar dit ga je pas na 500km merken denk ik)

• juanpabloo
JPtjeeNL schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:06:
Dit zou ik ook graag willen weten - je moet echt hard en snel het pedaal indrukken en ik kan nergens een optie vinden.

Mijn oplossing nu is om te rijden met extra stevige regeneratie (rechter hendel aanpassen achter het stuur), dan rij je one-pedal en stopt ie wel gewoon.

• Black Sparrow
Anunnaki schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:14:
[YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer response]
YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer r...

Als je goed kijkt (link naar waar het remmen gebeurt) dan zie je dat de auto die voor de CLA gaat rijden remt, je ziet de camerapositie bewegen alsof de auto een kleine brakecheck uitvoert. De auto reageert niet alleen op afstand, maar ook op remlichten van degene voor je, ergo: ze hebben het ongeluk zelf veroorzaakt met een brakecheck.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-12 22:25
Black Sparrow schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:49:
[...]

YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer r...

Als je goed kijkt (link naar waar het remmen gebeurt) dan zie je dat de auto die voor de CLA gaat rijden remt, je ziet de camerapositie bewegen alsof de auto een kleine brakecheck uitvoert. De auto reageert niet alleen op afstand, maar ook op remlichten van degene voor je, ergo: ze hebben het ongeluk zelf veroorzaakt met een brakecheck.
Dat gebeurd wel eens vaker dat iemand die voor je rijdt remt.

• Black Sparrow
Anunnaki schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:38:
[...]Dat gebeurd wel eens vaker dat iemand die voor je rijdt remt.
Het gebeurt ook wel eens dat iemand achter je op z'n telefoon kijkt - fijn als zijn CLA alvast remt ipv op je inrijdt.

Dat lijkt me precies de bedoeling van die functie.

[ Voor 8% gewijzigd door Black Sparrow op 14-12-2025 09:35 ]

• Witte_200
genc007 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:45:
[...]

Zet de ramen open, airco auto modus op 23 graden, en op 1-2 snelheid. En dan luisteren of je een pieptoon hoort.
Waarom de ramen open? Is het een geluid dat van buiten af komt? Of uit het interieur?
Digital key is nog steeds niet beschikbaar volgens mij maar wellicht wel?
Geen, idee. Niet zo belangrijk voor mij. Ik loop te vaak met een "lege" smartphone rond... 8)7
Check de bandenspanning (2.5-2.7bar).
Ok, Will do! Maar moeilijk te checken bij de overhandiging natuurlijk...
Mocht je 19” hebben die is zomerbanden only.
Nee, Hij zal op de 18" velgen staan, ja deze zijn een stuk lelijker dan de 19" velgen, maar had geen zin in gedoe met de winterbanden. (+ in het echt zijn ze, naar mijn mening, mooier dan op foto/renders...)
Check of je laadkabel etui aanwezig is (worden vaak gestolen blijkbaar lol).
Goeie tip! Raar wel... Wat doe je daar mee? :?
Geratel wat ergens rond de passagierszijlijsten lijkt te komen vooral op snelweg.

Remmen piepen bij rustig remmen tot stilstand (maar dit ga je pas na 500km merken denk ik)
Nja, dit zijn beide zaken die ik ook pas ga ontdekken na de eerste kilometers. Dus zal ik jammer genoeg bij de overhandiging niet kunnen checken...

Thx voor de tips, het airco ding is voor mij de belangrijkste uit bovenstaand lijstje. Als die gekke geluiden maakt teken ik niets...

• JPtjeeNL
  • Niet online
Waps61 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:46:
[...]

In de EQE zet je de kruip modus uit, dan staat je auto altijd stil ...
Die zit er op de CLA niet op voor zover ik kan zien. Misschien nog met een software update. 🙈

• genc007
juanpabloo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:15:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten - je moet echt hard en snel het pedaal indrukken en ik kan nergens een optie vinden.

Mijn oplossing nu is om te rijden met extra stevige regeneratie (rechter hendel aanpassen achter het stuur), dan rij je one-pedal en stopt ie wel gewoon.
Eerst volledig stoppen. Dan een klein tikje geven op de rem zonder de rem helemaal los te laten is bij mij genoeg voor de hold functie

• genc007
Witte_200 schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:00:
[...]

Waarom de ramen open? Is het een geluid dat van buiten af komt? Of uit het interieur?

[...]

Geen, idee. Niet zo belangrijk voor mij. Ik loop te vaak met een "lege" smartphone rond... 8)7

[...]

Ok, Will do! Maar moeilijk te checken bij de overhandiging natuurlijk...

[...]

Nee, Hij zal op de 18" velgen staan, ja deze zijn een stuk lelijker dan de 19" velgen, maar had geen zin in gedoe met de winterbanden. (+ in het echt zijn ze, naar mijn mening, mooier dan op foto/renders...)

[...]

Goeie tip! Raar wel... Wat doe je daar mee? :?

[...]

Nja, dit zijn beide zaken die ik ook pas ga ontdekken na de eerste kilometers. Dus zal ik jammer genoeg bij de overhandiging niet kunnen checken...

Thx voor de tips, het airco ding is voor mij de belangrijkste uit bovenstaand lijstje. Als die gekke geluiden maakt teken ik niets...
Als de auto binnen staat is de auto op temperatuur en springt het ptc module (wat het gepiep veroorzaakt) niet aan.

Dus rij de auto naar buiten, zet de ramen en deuren open en laat de auto paar minuten goed afkoelen.

En dan de airco aanzetten en 2-3 minuten luisteren.

De laadkabel etuis leveren blijkbaar 20-30 euro op.
En de meeste mensen weten niet dat dit erbij hoort als accessoire.

De bandenspanning zie je overigens na 2 minuten rijden al, dus je zal inderdaad een rondje moeten rijden.
Maar dit kan je ook zelf bijstellen door wat lucht eruit te laten lopen indien ze het verkeerd hebben gedaan (of terug rijden en eisen dat ze het dirext fixen, want het is onderdeel van rijklaar kosten)

• Witte_200
genc007 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:21:
[...]

Als de auto binnen staat is de auto op temperatuur en springt het ptc module (wat het gepiep veroorzaakt) niet aan.

Dus rij de auto naar buiten, zet de ramen en deuren open en laat de auto paar minuten goed afkoelen.

En dan de airco aanzetten en 2-3 minuten luisteren.

[…]
Mmh, ok. Ik denk niet dat ze gaan toelaten dat ik de auto buiten rijd zonder de papieren getekend heb maar ok. Ik probeer!

Nogmaals bedankt voor de info!

• Bwlian
JPtjeeNL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:30:
Kreeg gisteren MBOS 1.1 aangeboden op m’n CLA maar die update faalde. Volgende week als ik de winterbanden en velgen krijg ook meteen gevraagd of ze ‘m kunnen updaten.
Bleef het toen hangen tijdens de update? Ben die net aan het uitvoeren en hangt op 63%. :/

• JPtjeeNL
  • Niet online
Bwlian schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:01:
[...]

Bleef het toen hangen tijdens de update? Ben die net aan het uitvoeren en hangt op 63%. :/
Geen idee eigenlijk. Hij heeft het wel geprobeerd. De update is nu helemaal verdwenen dus geen idee wanneer ik ‘m weer aangeboden krijg.

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 22:21
JPtjeeNL schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:00:
[...]

Geen idee eigenlijk. Hij heeft het wel geprobeerd. De update is nu helemaal verdwenen dus geen idee wanneer ik ‘m weer aangeboden krijg.
Doet aan mijn OTA naar 1.0.2 denken die ik begin november kreeg. Die hing ook rond dat percentage en mislukte toen.

Heb hem sindsdien niet meer aangeboden gekregen en zit dus nog op 1.0.0.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Cheetar schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:39:
[...]

Doet aan mijn OTA naar 1.0.2 denken die ik begin november kreeg. Die hing ook rond dat percentage en mislukte toen.

Heb hem sindsdien niet meer aangeboden gekregen en zit dus nog op 1.0.0.
Jemig, ben benieuwd of en hoe ze dat gaan fixen. Klinkt alsof ze nu gewoon niet meer meedoen met de update cyclus. Ik ga morgen langs de dealer voor de winterbanden en ook software update. Ben benieuwd.

• Tommie12
Black Sparrow schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:49:
[...]

En daarboven reden ze gewoon veel te dicht bij elkaar, zelfs bij die lage snelheid...

Mijn Y remt in de file iedere keer als er een moto met licht hogere snelheid tussen de auto's door weeft...
Schijnt ook een bug te zijn...

• Cid Highwind
Olifant in de kamer is niet het al dan niet reageren op de in de kofferbak zittende cameraman, maar of het dus überhaupt daaraan ligt. Mercedes gooit het daar wel op, handig voor de advocaten natuurlijk om het af te doen als een incident wat getriggerd werd door een zeer onnatuurlijk scenario.

Maar wat de linker kerel ook stelt is dat precies hetzelfde gebeurde op een weg waar twee stroken samenkwamen. Een situatie die technisch gezien niet alleen krek eender is, afgesneden worden, maar die bovendien dus ook in het dagelijks verkeer veel vaker voorkomt. Neem alleen het Nederlandse fileverkeer al of hoe de gemiddelde Duitser uitvoegt door in een streep drie stroken op te schuiven naar de uitvoegstrook. Rij jij daar dan net op de CC op een strook rechts, is er dus de kans dat de noodrem er op gaat.

Lekker veilig.

Ps. Voor de eigenaren: Is deze feature eigenlijk uit te schakelen? Of heb je enkel de mogelijkheid tot vroeg/middel/laat oid?

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 15-12-2025 09:50 ]

• genc007
Tommie12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:27:
[...]

En daarboven reden ze gewoon veel te dicht bij elkaar, zelfs bij die lage snelheid...

Mijn Y remt in de file iedere keer als er een moto met licht hogere snelheid tussen de auto's door weeft...
Schijnt ook een bug te zijn...
Ik vond de ACC van de CLA ook echt extreem gevaarlijk als je eventjes niet oplet.

Ik reed 107kmu op de linkerbaan, en vervolgens zag de auto een vrachtwagen links van mij rijden (was ook nog steeds een doorgetrokken streep tot de wisselstrook iets verderop, en zomaar hop keihard op rem naar 85kmu om achter de vrachtwagen te blijven rijden.
Dit zie je ook dan in de ACC gebeure, hij trekt een groene streep van het voertuig links van je naar jouw rijbaan, terwijl we totaal geen indicatie is tot rijbaanwisseling van het voertuig.

Ik snap dat als de vrachtwagen zijn knipperlichten aan had staan dat de auto uit voorzorg rustig afremt.
Maar om in deze situatie keihard op de rem te gaan is gewoon niet chill.

Gelukkig was er niemand achter mij in dit geval, maar indien dat wel het geval was, zat die waarschijnlijk bij mij achterop, en ik waarschijnlijk in de berm.

Reactie van mercedes was: dit is normaal gedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door genc007 op 15-12-2025 10:45 ]

• Black Sparrow
genc007 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
[...]
Dit zie je ook dan in de ACC gebeure, hij trekt een groene streep van het voertuig links van je naar jouw rijbaan, terwijl we totaal geen indicatie is tot rijbaanwisseling van het voertuig.
De groene streep is omdat je niet rechts in mag halen, d.w.z. dat als jij in die positie zit en je gewoon wat gas bij geeft, om te indiceren dat het ok is, de auto de groene streep weghaalt en er op de ACC voorbij gaat.

• genc007
Black Sparrow schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:28:
[...]

De groene streep is omdat je niet rechts in mag halen, d.w.z. dat als jij in die positie zit en je gewoon wat gas bij geeft, om te indiceren dat het ok is, de auto de groene streep weghaalt en er op de ACC voorbij gaat.
Dat klopt. Maar als er een doorgetrokken streep is dan is dat niet van toepassing, zijn 2 verschillende rijbanen.

Gebeurt ook bv bij splitsingen, als jij na de wisselstrook naar links gaat voor de splitsing in verschillende richtingen gaat hij ook op de rem.

Een waarschuwingspiepje van: kijk uit er kan mogelijk een gevaarlijke situatie ontstaan met invoegers zou ik snappen.

Maar om de auto op de rem te gooien slaat nergens op.
Dat zou betekenen dat je op knooppunten per definitie maar met 80kmu mag rijden, omdat er bijna altijd wel een vrachtwagen rijdt op de rechterbaan (dus links van jou).

• Infernoken
Net een mail gekregen van Mercedes dat ze op 17 december stoppen met MBUX Sound Drive???
Dat is proper, koop je een wagen met deze optie permanent geactiveerd en nog voordat ik deze goed werkende krijg trekt Mercedes al de stekker uit die digital extra!
Weeral een voorbeeld van hoe het niet moet... :(

• JPtjeeNL
  • Niet online
Nieuwe CLA vanochtend bij de dealer gezet voor o.a. winterbanden, nieuwe MBOS update en een bups aan problemen zoals airco, piepende remmen en een rubbertje van het rempedaal wat versleten was. Bleek ook een terugroep actie te zijn op een component maar zie daar niets van bij het RDW bijvoorbeeld. Misschien komt dat nog of is het alleen een intern iets. Iemand iets over gehoord? Hij blijft een nachtje bij de dealer slapen omdat ze het niet meteen konden oplossen.

• genc007
JPtjeeNL schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:10:
Nieuwe CLA vanochtend bij de dealer gezet voor o.a. winterbanden, nieuwe MBOS update en een bups aan problemen zoals airco, piepende remmen en een rubbertje van het rempedaal wat versleten was. Bleek ook een terugroep actie te zijn op een component maar zie daar niets van bij het RDW bijvoorbeeld. Misschien komt dat nog of is het alleen een intern iets. Iemand iets over gehoord? Hij blijft een nachtje bij de dealer slapen omdat ze het niet meteen konden oplossen.
Ik wil wel een voorspelling doen:
- Winterbanden moet lukken, mits je niet de 19" hebt, anders krijg je 18" winterwielen
- Update duurt vaak lang, 6-7 uur
- Airco: "we onderzoeken het, oplossing in Q1-26 verwacht"
- Piepende remmen: "is normaal, ondanks dat het zeer goedkoop klinkt en totaal not done is voor een premium a-merk, maar we moeten ergens geld besparen, in dit geval goedkope remblokken"
- Rubbertje wordt wel gefixed
- Recall is dat bij sommige modellen blijkbaar de gordels niet werken bij een noodsituatie

Maar mocht het anders gaan, laat het ons weten, nuttige info voor de andere CLA eigenaren

[ Voor 4% gewijzigd door genc007 op 16-12-2025 09:44 ]

• Bwlian
JPtjeeNL schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:00:
[...]

Het is uiteindelijk gelukt, ik mocht zelfs de auto verlaten om het verder te laten installeren. Nu heb ik 1.1.2.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste