Het grote Mercedes EQ-topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
genc007 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:39:
[...]

Ik wil wel een voorspelling doen:
- Winterbanden moet lukken, mits je niet de 19" hebt, anders krijg je 18" winterwielen
- Update duurt vaak lang, 6-7 uur
- Airco: "we onderzoeken het, oplossing in Q1-26 verwacht"
- Piepende remmen: "is normaal, ondanks dat het zeer goedkoop klinkt en totaal not done is voor een premium a-merk, maar we moeten ergens geld besparen, in dit geval goedkope remblokken"
- Rubbertje wordt wel gefixed
- Recall is dat bij sommige modellen blijkbaar de gordels niet werken bij een noodsituatie

Maar mocht het anders gaan, laat het ons weten, nuttige info voor de andere CLA eigenaren
Even de bingokaart af:
- Inderdaad winterbanden zoals verwacht op 18" gekregen
- Update is uitgevoerd, heb nu MB OS 1.1.6. Merk qua features niet echt nieuwe dingen maar hierin is o.a. de melding over tijdelijke werkplaatsmodus verholpen (sinds 1.* update) en dat veiligheidssystemen compleet uitvallen zou ook niet meer moeten gebeuren.
- Airco: niet bekend, gebeurt wel vaker als er een blaadje in zit, monteur kon het niet horen. Ga ik wel een keer mee terug in Q1 als er wat meer over bekend is. Had geen zin in de discussie want had een Smart meegekregen als leenauto.
- Piepende remmen inderdaad 'kan gebeuren als er weinig geremd is'. Heb het ook nog niet vaak gehoord maar ga wel kijken of ik hier wat voorbeeldvideos van kan maken.
- Pedaal is vervangen.
- Recall is verholpen - had nog steeds niet helemaal helder voor wat het was maar prima dat het is verholpen.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even 2 vragen over bestellen GLB EQ:
- Op de review adviseren ze de 400V converter (a 700 euro) wel te bestellen. Ik krijg een thuislader dus ik verwacht met 600+ km WLTP in de praktijk maar weinig te hoeven snelladen. Die 700 besteed ik liever aan iets "leuks". Hoe relevant is deze optie nu?
- Bij de business luxury ga je van 18 naar 19". Zijn dat bij de GLB EQ ook velgen waar geen all-season banden voor beschikbaar zijn? Dat zijn de verplichte banden bij mijn werkgever.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
Okasha schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:15:
- Op de review adviseren ze de 400V converter (a 700 euro) wel te bestellen. Ik krijg een thuislader dus ik verwacht met 600+ km WLTP in de praktijk maar weinig te hoeven snelladen. Die 700 besteed ik liever aan iets "leuks". Hoe relevant is deze optie nu?
Tja, sowieso ga je vrijwel enkel tijdens vakanties snelladen.
Zonder die optie kan je alle Tesla laders vergeten, en ook sommige supermarktladers van 50kW (en je vindt die in Duitsland ook nog langs Tank+Rast stations) zullen niet werken.
700€ is wat geld natuurlijk, maar je zal maar ergens stranden en enkel 400V laders vinden...
Ik schreef het eerder al, dan zou mijn vrouw we de auto uit tieren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01 22:46
Weet iemand hoe je automatische ontgrendel en vergrendel activeer bij aankomst of weglopen bij de CLA 250+? Heb begrepen dat dit er standaard op zit.

Zie wel een optie in de instellingen die je kan aanklikken maar hij springt gelijk weer terug en blijft uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Anunnaki op 18-12-2025 08:50 ]

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-01 18:12
Okasha schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:15:
Je kunt daarmee niet laden bij de meeste Tesla laders en niet bij de 'snel'laders bij de supermarkten die je nogal eens in Frankrijk vindt. De CLA vertelt mij waar ik wel kan laden en daar hoef je die 700 euro in ieder geval niet voor uit te geven. Of je dat andere belangrijk vindt is aan jezelf, ik zou het (wetende wat ik nu weet) in mijn zak houden.

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:32
Anunnaki schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:49:
Weet iemand hoe je automatische ontgrendel en vergrendel activeer bij aankomst of weglopen bij de CLA 250+? Heb begrepen dat dit er standaard op zit.

Zie wel een optie in de instellingen die je kan aanklikken maar hij springt gelijk weer terug en blijft uit.
Klinkt als een bug, zo reageerde mijn AC toen er een probleem mee was :X Ik heb deze optie zelfs nooit moeten activeren. Tenzij iemand anders iets weet zou ik ermee naar de dealer gaan voor diagnose.

[ Voor 7% gewijzigd door Bwlian op 18-12-2025 15:28 ]

This space was intentionally left blank.

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:38:
[...]

Tja, sowieso ga je vrijwel enkel tijdens vakanties snelladen.
Zonder die optie kan je alle Tesla laders vergeten, en ook sommige supermarktladers van 50kW (en je vindt die in Duitsland ook nog langs Tank+Rast stations) zullen niet werken.
700€ is wat geld natuurlijk, maar je zal maar ergens stranden en enkel 400V laders vinden...
Ik schreef het eerder al, dan zou mijn vrouw we de auto uit tieren.
Volg gewoon netjes je navigatie en ga niet eigenwijs doen en je batterij helemaal leeg rijden in de veronderstelling van "oh ik vind wel wat", en dit is een non-issue.

De Ionity chargers staan strategisch verspreid door europa, dus je kan altijd wel ergens snelladen.
En dan heb ik nog niet eens over de talloze andere aanbieders die ook continue nieuwe snelladers uit de grond stampen.

Ik heb bij mijn rondreis door europa een ionity abonnement aangeschaft en 0 problemen gehad.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Bwlian schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:24:
[...]

Klinkt als een bug, zo reageerde mijn AC toen er een probleem mee was :X Ik deze optie zelfs nooit moeten activeren. Tenzij iemand anders iets weet zou ik ermee naar de dealer gaan voor diagnose.
Same, heb ook niets in hoeven stellen voor zover ik weet.

• Okasha
  • Niet online
genc007 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:23:
[...]

Volg gewoon netjes je navigatie en ga niet eigenwijs doen en je batterij helemaal leeg rijden in de veronderstelling van "oh ik vind wel wat", en dit is een non-issue.

De Ionity chargers staan strategisch verspreid door europa, dus je kan altijd wel ergens snelladen.
En dan heb ik nog niet eens over de talloze andere aanbieders die ook continue nieuwe snelladers uit de grond stampen.

Ik heb bij mijn rondreis door europa een ionity abonnement aangeschaft en 0 problemen gehad.
Je bedoelt geen problemen gehad met alleen 800v charging mogelijkheid?

• genc007
Okasha schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:08:
[...]

Je bedoelt geen problemen gehad met alleen 800v charging mogelijkheid?
Nee eigenlijk totaal niet. Heb 1x bijgeladen bij een mcdonalds 50kw lader die was 400v.

Maar 2 minuten lopen stond ook een aral 300kW lader dus had ook daarheen kunnen uitwijken.

De rest heb ik gedaan bij ionity vooral, en enkele keer bij fastned.

Kon 1x in berlijn niet laden bij hotel, alle palen waren vol en de ene die vrij was, was defect.
En de volgende ochtend zou ik door gaan rijden, dus we zijn toen onderweg terug naar hotel na diner eventjes gestopt bij de tankstation om de hoek van het hotel en 15 minuten bijgeladen tot 80%.

Moet wel zeggen hoe verder weg je van NL beweegt hoe meer je je echt moet houden aan je navigatie.
Oost duitsland bv is het al karig kwa aanbod.

• Anunnaki
Bwlian schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:24:
[...]

Klinkt als een bug, zo reageerde mijn AC toen er een probleem mee was :X Ik heb deze optie zelfs nooit moeten activeren. Tenzij iemand anders iets weet zou ik ermee naar de dealer gaan voor diagnose.
Ga ik maar ff contact met de dealer opnemen.
Dus bij jou unlock je hem bij benadering en sluit hij als je weg loopt?

• Bwlian
@Anunnaki Ja, iedere keer.

• genc007
Anunnaki schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:58:
[...]

Ga ik maar ff contact met de dealer opnemen.
Dus bij jou unlock je hem bij benadering en sluit hij als je weg loopt?
dat is toch volledig normaal als je keyless go pakket hebt?
er is geen permanente manier om dit uit te zetten, kan alleen tijdelijk en dan reset het volgens mij de volgende keer.

• JPtjeeNL
  • Niet online
genc007 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:20:
[...]
De auto maakt volgens mij standaard fotos bij bots gebeurtenissen. Bij een extra pakket (guard360 ofzo?) kan je volgens mij ook live kijken vanuit de cameras.
Weet je toevallig welke feature dit is of hoe dit in de app heet? Heb al twee keer een (loze?) melding gehad dat er een auto tegen m'n CLA launch aangereden zou zijn maar valt niets te zien. Er zijn ook geen bots fotos te zien op de interne storage. Zal eens een USB storage aanschaffen om te testen of dat werkt, maar ik dacht dat dit onderdeel was van Guard360. Dus vandaar verbaasd dat jij het wel lijkt te hebben.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:27
Volgens mij moet je die usb stick er gewoon in hebben zitten. Niet voor niks dat ik dat als tip meegaf..

Ik vermoed dat zonder stick de auto wel de botsing signaleert maar dan de foto’s niet krijgt weggeschreven.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:07
Ik heb guard360 EN een USB stick, maar geen idee of/hoe het werkt. Ik ga het niet testen door met een andere auto tegen die van mij aan te rijden als je het niet erg vindt.

Live meekijken zoals bij Tesla sentry mode is volgens mij niet mogelijk, iets met AVG. Ik zie in de app ook nergens iets.
Betreft overigens een EQE.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• genc007
JPtjeeNL schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
[...]

Weet je toevallig welke feature dit is of hoe dit in de app heet? Heb al twee keer een (loze?) melding gehad dat er een auto tegen m'n CLA launch aangereden zou zijn maar valt niets te zien. Er zijn ook geen bots fotos te zien op de interne storage. Zal eens een USB storage aanschaffen om te testen of dat werkt, maar ik dacht dat dit onderdeel was van Guard360. Dus vandaar verbaasd dat jij het wel lijkt te hebben.
Misschien voelt je auto schokken van vrachtwagen die langsrijden als je langs een drukke weg woont?
Kan ook een sensor fout zijn.

dat had ik ook bij mijn EQE, die gaf ook botsmelding bij elk rotje wat in de buurt van de auto knalde rond oud en nieuw.

maar toen ze 2x mijn spiegelglazen eraf hadden getrokken detecteerde de auto niks xD.

• genc007
V_ger schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:46:
Ik heb guard360 EN een USB stick, maar geen idee of/hoe het werkt. Ik ga het niet testen door met een andere auto tegen die van mij aan te rijden als je het niet erg vindt.

Live meekijken zoals bij Tesla sentry mode is volgens mij niet mogelijk, iets met AVG. Ik zie in de app ook nergens iets.
Betreft overigens een EQE.
als je de guard360 pakket hebt kan je volgens mij interieurfotos laten maken on command bij de CLA.
je kan volgens mij niet door de cameras kijken

eqe heeft volgens mij geen interieurcamera dus dat kan dan inderdaad niet.

[ Voor 7% gewijzigd door genc007 op 19-12-2025 12:51 ]

• Anunnaki
juanpabloo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:39:
die kloink had ik eerder bij mijn id3 - nooit laten uitzoeken overigens.

Tot slot nog een opmerking: sluit vooral een usb stick aan (met verloopstekkertje naar usb-c werkt ook) voor foto's. Ik had dat gedaan en kreeg 10 dagen nadat ik de auto had meteen een melding van de auto dat er botsfoto's waren gemaakt > er was een auto langs m'n geparkeerde CLA geschraapt bij het inparkeren. Nuttige functie! De auto maakt vlak na dat moment 360 graden rondom foto's. Ik heb geen gehuurde/gekochte extra opties dus dit zit er 'standaard' in - je moet het wel aanvinken.
Kan alleen terug vinden bij de officiële documentatie dat de CLA alleen foto's kan maken van het interieur. En dan moet je de extra GUARD 360°-allroundvoertuigbeveiliging Plus abonnement hebben. :?

• JPtjeeNL
  • Niet online
Anunnaki schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:44:
[...]

Kan alleen terug vinden bij de officiële documentatie dat de CLA alleen foto's kan maken van het interieur. En dan moet je de extra GUARD 360°-allroundvoertuigbeveiliging Plus abonnement hebben. :?
Ja daarom was ik verbaasd dat andere mensen hier op het forum zonder dit pakket toch wel botsfoto’s krijgen. De meldingen kreeg ik toen ‘ie in de parkeergarage stond dus vrachtwagen kan het niet zijn. Wel een interessante overigens! Heb het met een USB 2 stick en een USB-C hubje van Dell geprobeerd maar hij pakt geen hubs.

• Anunnaki
Black Sparrow schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:35:
[...]

Het gebeurt ook wel eens dat iemand achter je op z'n telefoon kijkt - fijn als zijn CLA alvast remt ipv op je inrijdt.

Dat lijkt me precies de bedoeling van die functie.
Gisteren greep hij bij mij in op een rotonde. Ik nam de rotonde drie kwart, de CLA greep behoorlijk in op een auto die mij voorrang verleende en gewoon stond te wachten om de rotonde op te rijden. Gelukkig geen auto achter me.

Dat lijkt me precies niet de bedoeling van die functie. :?

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:38
Anunnaki schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:30:
[...]

Gisteren greep hij bij mij in op een rotonde. Ik nam de rotonde drie kwart, de CLA greep behoorlijk in op een auto die mij voorrang verleende en gewoon stond te wachten om de rotonde op te rijden. Gelukkig geen auto achter me.

Dat lijkt me precies niet de bedoeling van die functie. :?
Zal wel niet de reden geweest zijn van de ingreep dan?
Wanneer wel dan zal het wel bij de 2e afslag zijn geweest, op het moment dat jij je richtingaanwijzer aanzette naar rechts. Vervolgens staat die auto in jouw "dode hoek" en als hij dan aggressief naar rechts gaat sturen gaat de auto ervan uit dat je hem er tegenaan gaat zetten.

Het kan zijn dat de CLA een update heeft of iets dergelijks, maar in onze EQB en EQE na 70k km nog maar 1x een hard stop gehad omdat een fietser de auto leek te torpederen, maar op het laatste moment rechtsaf sloeg.

Afgelopen week zal ik hier een EQS SUV een hard stop doen omdat ie anders over een eigen kind heen reed.

• Anunnaki
Black Sparrow schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:58:
[...]

Wanneer wel dan zal het wel bij de 2e afslag zijn geweest, op het moment dat jij je richtingaanwijzer aanzette naar rechts. Vervolgens staat die auto in jouw "dode hoek" en als hij dan aggressief naar rechts gaat sturen gaat de auto ervan uit dat je hem er tegenaan gaat zetten.

Het kan zijn dat de CLA een update heeft of iets dergelijks, maar in onze EQB en EQE na 70k km nog maar 1x een hard stop gehad omdat een fietser de auto leek te torpederen, maar op het laatste moment rechtsaf sloeg.

Afgelopen week zal ik hier een EQS SUV een hard stop doen omdat ie anders over een eigen kind heen reed.
Ik snap het, dit gaat over de CLA net als in het Youtube filmpje. Je maakt de vergelijking met de EQB en EQE, daar zal het misschien beter gaan.

Ik nam de derde afslag (drie kwart)....

Ben zeer tevreden over de CLA, alleen dit filmpje trok mijn aandacht. Na 2 dagen zelf in het bezit te zijn van de CLA maak ik nu hetzelfde mee.

• Okasha
  • Niet online
[update]

Nou mijn GLB EQ bestelling gaat bijna de deur uit, uiteindelijk zelfs wat budget over. Luxury line, nightpakket (zilver=zwart en getinte ruiten), multibeam LED-pakket [niet gedaan], memory pakket, massage functie, 19"dubbelspaaks en trekhaak met ESP. AMG is voor mij helaas geen optie omdat ik die stoelen minder fijn vind.

Twijfels nog over:
- Kleur, vanavond even met de vrouw overleggen, denk zilver of zwart. Jammer dat de kleuren niet veel keus hebben. [zilver geworden]
- Burmester systeem, online erg positieve reviews over, maar ja, is het standaard systeem nu echt zo slecht? [niet gedaan, luister toch vooral podcasts en ben aan het bellen]
- Park system, vanavond even met de vrouw overleggen of 360 view echt nodig is (hebben we nu wel), voor nu zit ie erin. [wel gedaan]
- Ventilatie 3-zone ipv 1 zone [wel gedaan]

Wel geinig dat bij mercedes die packs helemaal niet per se goedkoper zijn, je krijgt vooral spullen die ik niet per se wil. Dealer geeft aan levering verwacht in juli 2026.

Update: Vrouw wil een 360 graden cam, twijfel nu vooral nog over aquamarijn uni lack of zilver metallic.

[ Voor 21% gewijzigd door Okasha op 23-12-2025 08:21 ]

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01 15:10
Grappig, in België is dat 'aqua munt' 8)7

En ik weet niet of ik dat kleurtje nou bij de GLB zie passen (zo op foto). Maar goed, dat is altijd nogal persoonlijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door Kwakkel op 22-12-2025 22:54 ]

• Okasha
  • Niet online
Kwakkel schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:51:
[...]

Grappig, in België is dat 'aqua munt' 8)7

En ik weet niet of ik dat kleurtje nou bij de GLB zie passen (zo op foto). Maar goed, dat is altijd nogal persoonlijk :)
Haha ja eens, en grotere kans dat je het na tijdje minder mooi vind. Het is zilver met Black pack geworden. Vind zwart wellicht mooier, maar ja de hitte he

• genc007
Voor de CLA eigenaren met airco piep klachten; iemand in de UK heeft te horen gekregen dat de dealer op 8 januari het pakketje met vervangende PTC module verwacht, dus ik gok dat januari de recall kunnen plaatsvinden.

Dat bevestigd overigens ook mijn donkerbruin vermoeden dat mijn auto gewoon bij de dealer staat omdat ze begin januari de reparatie pakketjes verwachten.

Mijn auto stond bij de dealer toen de GPS werd uitgezet, en heeft sindsdien 0.1km gereden, reparatie datum was 8 december.
Gok dat er (last minute?) een wijziging is gemaakt in de planning en waarschijnlijk was het goedkoper om de auto bij de dealer te laten en mij in een vervangende auto te laten rijden tot early january, ipv hele circus met fabriek spoedreparatie.

Bizarre communicatie weer, dit is voor mij echt de laatste keer mercedes. Ben er helemaal klaar mee hoe er wordt omgegaan met klanten.
Je kan toch gewoon netjes aangeven "hey we parkeren je auto even hier tot begin januari totdat het pakketje komt" xD

• Tiemen19
  • Laatst online: 05-01 18:12
Wat maakt het uit waar de auto is? Het leek mij in eerste instantie al hoogst onwaarschijnlijk dat ze hele ladingen auto’s naar de fabriek zouden brengen voor een reparatie.

Dit soort organisaties zijn te groot om problemen op deze schaal adequaat op te lossen. Al was het maar omdat er in beginsel minimaal 4 partijen betrokken zijn zoals de onderdelen leverancier, Mercedes, de importeur, de dealer en transporteur. Elk merk heeft zo zijn nukken en ik verwacht dat het bij een ander merk niet anders gegaan zou zijn.

• Tommie12
genc007 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:20:
Voor de CLA eigenaren met airco piep klachten; iemand in de UK heeft te horen gekregen dat de dealer op 8 januari het pakketje met vervangende PTC module verwacht, dus ik gok dat januari de recall kunnen plaatsvinden.

Dat bevestigd overigens ook mijn donkerbruin vermoeden dat mijn auto gewoon bij de dealer staat omdat ze begin januari de reparatie pakketjes verwachten.

Mijn auto stond bij de dealer toen de GPS werd uitgezet, en heeft sindsdien 0.1km gereden, reparatie datum was 8 december.
Gok dat er (last minute?) een wijziging is gemaakt in de planning en waarschijnlijk was het goedkoper om de auto bij de dealer te laten en mij in een vervangende auto te laten rijden tot early january, ipv hele circus met fabriek spoedreparatie.

Bizarre communicatie weer, dit is voor mij echt de laatste keer mercedes. Ben er helemaal klaar mee hoe er wordt omgegaan met klanten.
Je kan toch gewoon netjes aangeven "hey we parkeren je auto even hier tot begin januari totdat het pakketje komt" xD
Triest verhaal. Ben wel benieuwd van welk merk je verwacht dat ze het beter doen.
Ik denk eerder dat het een geval is van een medewerker (genZ?) die niet door heeft dat je door een telefoon ook kan praten…..

Ik heb al slechte ervaringen met Volvo, Citroen, Tesla en Volkswagen.
Dus ja, ik kan Mercedes of BMW nog eens proberen….

• Witte_200
  • Laatst online: 10:04
Maandag 22/12 mocht ik m'n CLA 250+ Sport Edition (Launch Edition in NL) in Hightech silver op 18" AMG velgen ophalen. De wagen is geleverd met update 1.1.3. Dinsdag 23/12 zijn de Goodyear winterbanden er al onder gezet. Ondertussen staan de eerste 400Km op de teller en hieronder mijn eerste ervaringen:

(Ik maak een aantal vergelijkingen met men vorige wagen. Dat was een Peugeot 508 Diesel, dit is m'n eerste EV.)

The good:
  • Range!: De afgelopen dagen heel wat familiebezoeken gedaan. Zelfs bij deze temperaturen (-2° gisteren avond) en 130-140Km/u op de autostrade haal ik (volgens de auto) nog dik 500km. Dit lijkt me nog wel wat teveel maar toch. Ik maak me geen zorgen over range. Ik kijk er naar uit wanneer de temperaturen terug wat EV vriendelijker worden.
  • Rijgedrag: Algemeen fijne auto om mee te rijden. Ligt goed op de weg, stuurt fijn. Niet te hard & niet te zacht. (Maar ik kom hier later nog eens op terug)
  • Binnenruimte: Het is (naar moderne standaarden) een compacte wagen. Maar zeker vooraan vindt ik hem echt niet klein aanvoelen. Achterin is het wel wat krap. Ook de koffer is zeer bruikbaar met een ruime opening (het blijft een sedan natuurlijk)
  • Tech: Zit goed in elkaar. Het infotaiment systeem zit logisch in elkaar & werkt vlot. Camera's geven erg mooi beeld. (Heb onmiddelijk 360° geactiveerd.) Navigatie werkt goed. En app lijkt het ook altijd wel goed te doen (voorverwarmen enz...)
  • Geluid: Velen van jullie zijn hier niet zo positief over, maar ik nog steeds wel. Vind het een aangenaam stille wagen om mee te rijden. ook op hogere snelheden. (Waarschijnlijk was mijn Peugeot diesel nog wat slechter waardoor ik dit zo ervaar.) Voor mij allesinds een pluspunt.
  • Standaard audiosysteem: Tevreden mee, ik heb de Bass 2 puntjes verhoogd & Treble 2 puntjes verlaagd. Wel vind ik dat het geluid teveel van voren komt, iemand een idee hoe je dit beter kan instellen? in de instellingen vind ik enkel een setting om het geluid aan of uit te zetten voor of achter? De surround setting staat gewoon default momenteel. Ik weet nog niet goed wat ik hier van moet vinden...
  • Versnellingen: Ik voel hem eigenlijk enkel schakelen als ik plank gas geef rond de 100km/h, en zelfs dan valt het best wel mee. Dus dat hebben ze zeker goed gedaan bij Mercedes.
  • Intelligente recuperatie: Dit werkt zo fijn! Het voelt alsof je met ACC aan het rijden bent zonder effectief ACC te gebruiken. Wel jammer dat je deze functie elke keer opnieuw moet activeren bij elke rit. Ik vraag me ook af hoe "zuinig" deze recuperatie mode is?
The not so good:
  • Zitpositie: Ik rijd er nog maar een paar dagen mee, dus kan zijn dat ik nog niet de juiste setting gevonden heb. Maar ik vind dat ik te hoog zit... ik zou de stoel lager willen... Maar ik begrijp dat dat met al de batterijen onderin de wagen misschien moeilijk ligt...
  • Stuur positie: Ik vind dat het stuur niet dicht genoeg naar mij kan. Ik ben "maar" 1m80, maar zit graag wat achterover in de auto. Opnieuw. Waarschijnlijk heb ik de juiste zitpositie nog niet gevonden...
  • Opbergruimte in de wagen: Handschoenkastje is echt belachelijk klein, middenconsole is diep maar erg smal. Dus nee, hier moet je hem niet voor kopen.
  • Gewicht: het is een zware auto, en dat voel je tijdens het rijden. Hij laat zich wel goed in bochten gooien, maar een Twingo RS of Golf GTI (vroeger 1 van beide gehad als weekend auto.) met veel minder PKs rijden vele make leuker. (appelen met peren vergelijking natuurlijk... maar het begint nu al terug te jeuken om er weer zo iets naast te zetten >:))
The bad:
  • Airco: Jup, mijne heeft ook last van de hoge pieptoon uit de airco. Gelukkig is het voor mij & m'n vrouw niet erg storend. En als ik de wagen voorverwarm hoor ik het helemaal niet. Zonder voorverwarmen verdwijnt dit na enkele minuten. Maar dit gaat dus wel gemeld worden bij de dealer hopend op een terugroep actie.
  • "Knoppen" op het stuur: Nee die touch knoppen met "veeg" acties op het stuur zijn echt niet m'n ding... Bijkomend het missen van een "vorige/volgende" nummer knop op het stuur is gewoon belachelijk. Ik hoop dat hier via een software update toch iets van shortcut voor komt.
  • Stoelverwarming "knop": Als ik de stoelverwarming wil aan zetten wil ik dat met 1 enkele knop kunnen doen, niet zoals nu in het menu van de stoel instellingen (Ok deze is snel bereikbaar, maar toch is dit een handeling teveel!) In het algemeen moet die trend van alles via het touchscreen echt eens gaan stoppen...
En dan nog een vraag: @Anunnaki Ik heb hetzelfde probleem als jij met de automatische ontgrendeling/vergrendeling van de wagen. Als ik deze setting activeer sprint deze onmiddelijk weer uit. Heb jij dit opgelost gekregen? Zo ja, hoe?

Soit, om samen te vatten: Ik ben over het algemeen wel een tevreden man met deze wagen. Ik denk qua EV technologie dat het zowat de beste wagen is waar je mee kan rond rijden. (in dit budget) Maar er zijn inderdaad wel heel wat kleine puntjes die, zoals bij vele andere, de wagen minder leuk maken... De komende weken/maanden hoop ik toch nog wel wat dingen verbeterd te zien via software updates of terugroep acties...

En om af te sluiten nog een paar foto'tjes (persoonlijk vind ik het zilver wel erg goed staan icm shadow line & de 18" AMG velgen. Maar smaken verschillen natuurlijk, ik weet dat hier niemand echt fan is van deze velgen...):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHVpyu9eFOanGpqgPiGonU4lJx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUEMFrlBfqKnVBycupaIrJDT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjXYMI3uSv89B3lKKmLzqVZgmRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPiHwIvKG4bfeNmIVrYwIp6b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da_0aVktFybYTUMq7oQoP3mgwX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLloMJkEC1cR2pjXOy8K6uiM.jpg?f=fotoalbum_tile

• V_ger
Witte_200 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:39:
...
En om af te sluiten nog een paar foto'tjes (persoonlijk vind ik het zilver wel erg goed staan icm shadow line & de 18" AMG velgen. Maar smaken verschillen natuurlijk, ik weet dat hier niemand echt fan is van deze velgen...):
Prima velgen hoor, ik heb ze zelf ook 😉 alleen dan in 19" onder een EQE.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Bwlian
Het heeft een beetje gevroren en de rechter dim- en dagrijlichten in de koplamp van de CLA flikkeren nu...Nog mensen last van?

@Witte_200 mooie configuratie!
Dat lager zitten kan weer wél in de AMG stoelen. Vind ik ook heel jammer.
De koffer kan trouwens een heel stuk verder open dan het vanzelf doet na openspringen, meermaals voor niks m'n kop gestoten. 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Bwlian op 26-12-2025 16:11 ]

• Witte_200
Bwlian schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:01:
Het heeft een beetje gevroren en de rechter dim- en dagrijlichten in de koplamp van de CLA flikkeren nu...Nog mensen last van?

@Witte_200 mooie configuratie!
Dat lager zitten kan weer wél in de AMG stoelen. Vind ik ook heel jammer.
De koffer kan trouwens een heel stuk verder open dan het vanzelf doet na openspringen, meermaals voor niks m'n kop gestoten. 8)7
Thx! Ja, ik heb de AMG stoelen. En had ook het gevoel tijdens de testrit dat de stoel lager kon dan wat ie nu bij mij doet… ik ga morgen nog eens wat testen, ik doe waarschijnlijk gewoon iets fout…

Oh, dat van die koffer is interessant! Al heb in het gevoel dat ie bij mij wel gewoon helemaal openspringt? Ik moet echt wel gekke dingen doen om er tegen te stoten? Maar ook dit check ik morgen even.

PS: dat van die dagrijverlichting die knippert, ik heb er zelf (nog) geen last van, maar Björn Nyland had hier ook last van dacht ik:
YouTube: Mercedes CLA 350 4Matic headlights test

• genc007
Tiemen19 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:44:
[...]

Wat maakt het uit waar de auto is? Het leek mij in eerste instantie al hoogst onwaarschijnlijk dat ze hele ladingen auto’s naar de fabriek zouden brengen voor een reparatie.

Dit soort organisaties zijn te groot om problemen op deze schaal adequaat op te lossen. Al was het maar omdat er in beginsel minimaal 4 partijen betrokken zijn zoals de onderdelen leverancier, Mercedes, de importeur, de dealer en transporteur. Elk merk heeft zo zijn nukken en ik verwacht dat het bij een ander merk niet anders gegaan zou zijn.
Liegen tegen je klanten is normaal?

• genc007
V_ger schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:44:
[...]

Prima velgen hoor, ik heb ze zelf ook 😉 alleen dan in 19" onder een EQE.
Ik vind deze velgen ook wel prima.

Ik had destijds een versie gezien waar de zwarte inserts lichtgrijs waren. Die vond ik er echt niet uitzien.

• Anunnaki

En dan nog een vraag: @Anunnaki Ik heb hetzelfde probleem als jij met de automatische ontgrendeling/vergrendeling van de wagen. Als ik deze setting activeer sprint deze onmiddelijk weer uit. Heb jij dit opgelost gekregen? Zo ja, hoe?
Nee nog niet opgelost. Ik heb een afspraak bij de dealer gemaakt. Die denkt dat het met een update te maken kan hebben. Maar jij hebt al een recentere update dus daar ligt het denk ik niet aan. We gaan het zien, denk wel dat de dealer dit moet activeren of de-activeren.

En ben het eens over de bediening. Maar ik probeer nu zoveel mogelijk met voice controle te doen en laat AI veel doen. Zo ook o.a. de stoelverwarming.

• Anunnaki
Mijne zou eigenlijk ook op die velgen worden geleverd. Maar de dealer heeft deze er bij mij opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Knn_HGC67L9lPYEgJFll13k7_HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm7ZfhGYzUBvXEyEsk3UEL4U.jpg?f=fotoalbum_large

• Witte_200
Anunnaki schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:21:
[...]

Mijne zou eigenlijk ook op die velgen worden geleverd. Maar de dealer heeft deze er bij mij opgezet.

[Afbeelding]
Ook netjes! Zijn dat de luxury line velgen?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:38
Weet iemand hier wanneer de lichter gemotoriseerde versies van de GLC EQ komen?

• genc007
marteltor schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:32:
Weet iemand hier wanneer de lichter gemotoriseerde versies van de GLC EQ komen?
Ik hoorde van de dealer tegelijk met ee c-klasse EQ. Dus ergens Q2 2026

• marteltor
genc007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:20:
[...]

Ik hoorde van de dealer tegelijk met ee c-klasse EQ. Dus ergens Q2 2026
Thanks!
Heb zelf ook eea gevonden:
https://jesmb.de/30988/

• genc007
Oef dit zit er niet goed uit voor mercedes.

10% Duurder, voor minder specs dan de vergelijkbare BMW Neue klasse modellen.

• Anunnaki
Witte_200 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:58:
[...]
Ook netjes! Zijn dat de luxury line velgen?
Dit zijn de zes-dubbelspaaks LM-velgen die eigenlijk voor de Business Solution zijn.

• marteltor
genc007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:40:
[...]

Oef dit zit er niet goed uit voor mercedes.

10% Duurder, voor minder specs dan de vergelijkbare BMW Neue klasse modellen.
Dat zie ik niet zo. De GLC is er vanaf 71.351 fiscale waarde, de bmw vanaf 69.173.
Dat is wel 2k verschil, en de BMW heeft een grotere accu en 20" standaard ipv 19", maar bij de Mercedes heeft standaard glazen dak, zwart ipv wit als gratis kleur (ok, subjectief...) en donkere ruiten achter.

Wat betreft de goedkopere versies, zijn er vanuit BMW toch nog helemaal geen prijzen bekend? De goedkopere GLC 250 zou 64k moeten kosten - 10% eraf zou betekenen dat de goedkopere IX3 58k gaat kosten???

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 28-12-2025 09:26 ]

• genc007
marteltor schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:25:
[...]

Dat zie ik niet zo. De GLC is er vanaf 71.351 fiscale waarde, de bmw vanaf 69.173.
Dat is wel 2k verschil, en de BMW heeft een grotere accu en 20" standaard ipv 19", maar bij de Mercedes heeft standaard glazen dak, zwart ipv wit als gratis kleur (ok, subjectief...) en donkere ruiten achter.

Wat betreft de goedkopere versies, zijn er vanuit BMW toch nog helemaal geen prijzen bekend? De goedkopere GLC 250 zou 64k moeten kosten - 10% eraf zou betekenen dat de goedkopere IX3 58k gaat kosten???
Ik heb ze vergelijkbaar geconfigureerd, met amg /m sport en alle nodige opties zoals keyless go.

Dan kom ik 4k€ duurder uit, voor minder range.

EDIT: heb ze weer eens naast elkaar gezet; catalogus prijs van een Msport Pro en AMG Line Premium, scheelt 10% 79k vs 86k.
Wonderbaarlijk kosten ze in de lease bij Athlon nagenoeg hetzelfde.

Athlon is wel van Mercedes dus dat verklaart het wel deels.

Ik vind de GLC wel mooier uitzien, maar BMW heeft duidelijk iets beter gedaan met de neue klasse, of ze zetten hem heel scherp in de markt om marktaandeel te pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door genc007 op 28-12-2025 19:36 ]

• marteltor
genc007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb ze vergelijkbaar geconfigureerd, met amg /m sport en alle nodige opties zoals keyless go.

EDIT: heb ze weer eens naast elkaar gezet; catalogus prijs van een Msport Pro en AMG Line Premium, scheelt 10% 79k vs 86k.

Ik vind de GLC wel mooier uitzien, maar BMW heeft duidelijk iets beter gedaan met de neue klasse, of ze zetten hem heel scherp in de markt om marktaandeel te pakken.
Dat is wel aanzienlijk verschil ja. Mijn leasebudget is niet toereikend voor de IX3 of de GLC, dus ik moet zelf bijleggen. Ik zou het bij beide wagens voor de basisversie houden met iets van 2k aan upgrades. Voor nu wacht ik op goedkopere motor...

• JPtjeeNL
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:56:
[...]

Ja daarom was ik verbaasd dat andere mensen hier op het forum zonder dit pakket toch wel botsfoto’s krijgen. De meldingen kreeg ik toen ‘ie in de parkeergarage stond dus vrachtwagen kan het niet zijn. Wel een interessante overigens! Heb het met een USB 2 stick en een USB-C hubje van Dell geprobeerd maar hij pakt geen hubs.
Sinds kort staat de botsmelding instelling en ook de extern uitlees modus via de app erbij en deze heb ik nu aan kunnen zetten. Ik las niets over een externe USB stick dus mocht ik opnieuw de melding krijgen zal ik het even laten weten.

Kreeg vanochtend ook een stroom aan meldingen vanuit de app over de ‘regenbewaking’ die is geannuleerd. Ik lees op internet dat dat een sensor is die ervoor zorgt dat het panoramadak dichtgaat als het regent, maar die kan bij mij niet open. Geen idee dus wat het doet.

Is er trouwens een carwash modus? Ik ging door de rijdende wasstraat op neutraal maar dan gaan alle toeters en bellen af incl veiligheidssystemen die errors geven wat deels logisch is.

• EDR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-01 10:44

EDR

Wat zijn de ervaringen met banden en lekken. Eqb van 2 jaar en nog nooit zo vaak lek gereden, 5 keer lekke band, soms door stenen op een oprit. Hoge gewicht van de ev?

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:47
Hoi @EDR , heb de EQB nu ook bijna 2 jaar en nog nooit lek gereden. Niet met de zomer- of de winterbanden.

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01 15:10
Heb de EQB nu 1 jaar, en had recent een lekke band. Wellicht gewoon tegenslag en ergens een boord meegenomen ofzo (lek zat in de wang van de band)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01 17:26
genc007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:32:
[...]

BMW zet in op de specs, grotere accu is z’n grootste wapenfeit. De auto is verder gewoon minder luxe dan de Mercedes. De GLC voelt gewoon meer klassiek luxe wagen, bij BMW word je met de generatie harder doodgegooid met goedkoop Audi-plastic. Qua ergonomie zal het allemaal ook wel goed zijn, daar niet van, maar de GLC oogt simpelweg een paar duizend euro duurder en biedt ook opties die bij BMW niet te krijgen zijn, zoals luchtvering.

Qua laadcurve weten we verder weinig, maar ik denk dat de GLC gewoon goed genoeg is voor het publiek (familievaders en boomers met slechte rug). De extra range van de BMW is leuk als je gaat boenderen op de Autobahn, maar dat is slechts een klein deel van de klandizie. In dat opzicht is het vooral nice dat er werkelijk wat te kiezen valt in dit segment en beide merken één op hun manier attractieve auto hebben weten neer te zetten.

En ja, cataloguswaarde zegt gewoon niks meer anno 2026. Dit zijn leasewagens. In de private lease doet bijtelling er niet toe, en de bar hoge Nederlandse bijtelling is gewoon niet relevant om een scherpe catalogusprijs voor neer te willen zetten denk ik. In het thuisland gaan deze modellen tegen 3% bijtelling, dus die paar duizend euro zijn geneuzel in de marge.

• martinelli
  • Laatst online: 05-01 19:33
EDR schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:02:
Wat zijn de ervaringen met banden en lekken. Eqb van 2 jaar en nog nooit zo vaak lek gereden, 5 keer lekke band, soms door stenen op een oprit. Hoge gewicht van de ev?
EQE 350+, 3jaar en 100.000 km verder, nog nooit een lekke band gehad.

• Anunnaki
Black Sparrow schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:58:
[...]

Vanochtend om 5:45 weer een onnodige breaktest. Maar dan met 100 km/u op de snelweg.

A16 met 3 banen, ik in de middenbaan met voor een auto, achter een auto en rechts een auto. Ik werd links netjes ingehaald op een normale manier en ineens keihard remmen en naar rechts sturen.

Totaal niets aan de hand.

En met -5 graden en een nat wegdek betekend dat gewoon glijden met 100 km/u

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:29
Zijn er nog mensen die bij deze temperaturen hun koffer niet meer open krijgen? Koffer springt hier een paar centimeter open en stopt dan. Ik forceer het liever niet door de koffer als nog open te trekken. Dat dit bij -18° gebeurt kan ik snappen maar bij temperaturen rond het vriespunt zou het toch nog moeten werken...
Ik heb het nog een aantal keren voorgehad maar het is wel de 1ste wagen waar ik dit bij heb met automatische kofferklep.

• genc007
Anunnaki schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:52:
[...]

Vanochtend om 5:45 weer een onnodige breaktest. Maar dan met 100 km/u op de snelweg.

A16 met 3 banen, ik in de middenbaan met voor een auto, achter een auto en rechts een auto. Ik werd links netjes ingehaald op een normale manier en ineens keihard remmen en naar rechts sturen.

Totaal niets aan de hand.

En met -5 graden en een nat wegdek betekend dat gewoon glijden met 100 km/u
Hier heb ik ook eerder over geklaagd.
Mij werd verteld "is normaal gedrag" van de ACC, omdat de auto voorspelt dat de auto links van je opeens naar rechts kan gaan ofzo.

Ik snap het ook niet, ik wat voor wereld is het normaal dat een voertuig links van mij bepaalt wat ik kan en mag op mijn eigen rijbaan?
De auto optimaliseert voor een edge case (auto die opeens voor je springt van links), en veroorzaakt daardoor juist een gevaarlijke situatie achter je.

Ik zet zelf nu gewoon de ACC uit bij knooppunten.
De oude CLA250e en de EQE300 hadden dit probleem niet trouwens.

Het is echt iets wat de nieuwe CLA250+ EQ heeft, dus de nieuwe software veroorzaakt het probleem denk ik.

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-01 15:14
Iemand enig idee waarom er in de configurator geen AMG line samen te stellen is bij de elektrische CLA? Alleen 'series' en 'luxury'. De benzine variant geeft overigens wel de mogelijkheid om een AMG line samen te stellen.

• scooper1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-01 21:23
Ik heb een vraag ik heb de cla shooting brake besteld nu mijn vraag het 800 volt systeem wel laden op een 50 kw DC lader kan op laden.

• V_ger
scooper1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:14:
Ik heb een vraag ik heb de cla shooting brake besteld nu mijn vraag het 800 volt systeem wel laden op een 50 kw DC lader kan op laden.
Nope, want die zijn geen 800v.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:27
wordt de shooting brake niet geleverd met 400v convertor in de auto?

• scooper1
juanpabloo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:18:
wordt de shooting brake niet geleverd met 400v convertor in de auto?
Nee helaas nog niet op de 250+.

• scooper1
V_ger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Nope, want die zijn geen 800v.
Dank je wel wel jammer ik zal er mee moeten leven. _/-\o_

• genc007
Mr0BB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:47:
Iemand enig idee waarom er in de configurator geen AMG line samen te stellen is bij de elektrische CLA? Alleen 'series' en 'luxury'. De benzine variant geeft overigens wel de mogelijkheid om een AMG line samen te stellen.
Gok dat ze een wijzing gaan doorvoeren in de paketten.
Wellicht is er iets in het amg pakket niet goed of wordt het aangepast.

De launch edition is ook er officieel uit nu zie ik en niet meer te bestellen.

• Tommie12
Mr0BB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:47:
De paketten zijn dikwijls keuzes van de invoerder. En mogelijk zijn die nog niet finaal vastgelegd met 'de fabriek'.

Je kan altijd eens kijken of het in de duitste configurator wel te vinden is.

• Bwlian
Bwlian schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:01:
Vandaag mee naar de dealer en net een update ontvangen:
- koplamp is momenteel niet leverbaar
- is een software update van de "driving assistance system control unit" aan het uitvoeren.

Lekker om dan een vervangwagen op zomerbanden gekregen te hebben en dus straks nog geen werkende koplamp ook. :r

• Okasha
  • Niet online
Anderen die een GLB hebben besteld? Dealer zei eerst levering in Juli, toen de LM levering eind Augustus, daarna de dealer Mei-Juni, en nu krijg ik een update van de LM levering eind April :)

Hopelijk niet met alle problemen die mensen hier met de CLA hebben, ik houd mij maar even vast aan het feit dat de CLA de eerste uit de serie voor nieuwe platform was, dus dat een leerervaring is geweest voor de GLB...

• genc007
Bwlian schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Vandaag mee naar de dealer en net een update ontvangen:
- koplamp is momenteel niet leverbaar
- is een software update van de "driving assistance system control unit" aan het uitvoeren.

Lekker om dan een vervangwagen op zomerbanden gekregen te hebben en dus straks nog geen werkende koplamp ook. :r
als je een leasecontract hebt gewoon weigeren.
je leasemij moet je voorzien van gelijkwaardig vervoer, is hun probleem, vooral met sneeuw nu
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste