Nee, hier niet.JPtjeeNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:13:
Mijn CLA Launch Edition heeft inmiddels een pending recall bij het RDW. Andere ook? Nog geen comms vanuit Mercedes ontvangen.
Speaking of: ACC werkt sinds enkele dagen niet meer. Eens naar de sensor kijken vanavond..
[ Voor 26% gewijzigd door Bwlian op 05-02-2026 12:11 ]
This space was intentionally left blank.
Hier in BE hebben wij niet zo iets als RDW denk ik? Dus geen idee... (BE auto) Waarvoor is de recall?JPtjeeNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:13:
Mijn CLA Launch Edition heeft inmiddels een pending recall bij het RDW. Andere ook? Nog geen comms vanuit Mercedes ontvangen.
Oké, weet nog niet waarom. Dat hoor ik van de dealer.Witte_200 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Hier in BE hebben wij niet zo iets als RDW denk ik? Dus geen idee... (BE auto) Waarvoor is de recall?
We hebben vias en het ministerie van verkeerswezen.Witte_200 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Hier in BE hebben wij niet zo iets als RDW denk ik? Dus geen idee... (BE auto) Waarvoor is de recall?
En dan is er het bedrijf ESTL die voertuighomologaties doet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Die van mij ook, maar die heeft hem al gehad vorige week. Ik heb een Sprinter gehad als camper (907) waar ik geloof wel 6 terugroepacties op stonden die allemaal uitgevoerd waren maar die niet bij het RDW verdwenen.JPtjeeNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:13:
Mijn scheve stuur krijgen ze bij de dealer niet opgelost. Dus nu moet de hoofdmonteur van Mercedes ernaar komen kijken, mag ik weer een nieuwe afspraak voor maken binnenkort.
Er was iets met gordels wat niet goed werkte bij een crash.JPtjeeNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:13:
Als je googled kan je op de site van mercedes checken op je VIN wat er is.
Hier vorige week afscheid genomen van de EQE na 2.5 jaar omwille van een professionele overstap (was een lease-auto).
Op zich erg tevreden van geweest.
Voornaamste pro's:
- Comfort bij het rijden, o.a. door de afvering, de érg lange wielbasis (uitermate geschikt voor lange afstandsverkeer ook daardoor)
- Lage onderhoudskost - zoals bij elke EV
- Ik vond 'm - PERSOONLIJK - er uitzien als een prototype. Zeker de voorkant heb ik altijd leuk gevonden, de achterkant iets minder.
- Grote range (620 km), zeker bij het uitkomen was dit érg hoog.
- Interieur voelt niet als een Mercedes van die klasse, daarvoor voelt het plastiek iets te goedkoop aan. De middenconsole is erg vingerafdruk- en vuilgevoelig.
- Het design van het interieur is heel typisch voor EVs van die generatie. Grote schermen, weinig fysieke knoppen en veel sliders en zo. Niet handig, niet aangenaam. Vind het ook niet heel erg stijlvol.
- De koffer is niet immens en niet echt handig qua vorm. Voor ons geen absolute issue geweest, maar iets om rekening mee te houden
- De bodemvrijheid is erg beperkt. Meermaals contact gemaakt met de grond bij een ondergrondse garage.
- Waardeverlies (geen probleem voor mij wegens lease-bak), dit is niet insignificant...
- De 300 versie is een teruggeschroefde 350. Op zich vlot genoeg, maar zeker niet verschroeiend snel.
Misschien niet, hoewel het een erg goede auto is geweest.
Vooral het design van het interieur spreekt me echt niet aan ondertussen.
Anderzijds, als 2dehands auto krijg je toch wel erg veel waar voor je geld.
[ Voor 13% gewijzigd door Church of Noise op 07-02-2026 08:43 ]
Ik was zonet nog eens de website van MB aan het checken daar ik dadelijk een offerte ga laten opstellen voor een CLA en was initieel blij verrast door te zien dat de optie voor 400V snelladen er eindelijk is. Iets minder blij met de prijs die er bij staat voor iets wat elke EV gewoon zou moeten kunnen doen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik heb de 400v optie niet genomen, benieuwd of ik daar nog spijt van krijg. Maar in de praktijk ga ik maar zo weinig snelladen..Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:39:
Als je denkt dat een EQE al te veel schermen en te weinig knoppen heeft, wat denk je dan niet van het nieuwste interieur van MB? Daar is het nog meer scherm.
Ik was zonet nog eens de website van MB aan het checken daar ik dadelijk een offerte ga laten opstellen voor een CLA en was initieel blij verrast door te zien dat de optie voor 400V snelladen er eindelijk is. Iets minder blij met de prijs die er bij staat voor iets wat elke EV gewoon zou moeten kunnen doen.
De nieuwe daily driver is geen Mercedes geworden...Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:39:
Als je denkt dat een EQE al te veel schermen en te weinig knoppen heeft, wat denk je dan niet van het nieuwste interieur van MB? Daar is het nog meer scherm.
Duurt dat even, of moet ik ergens wat instellen/inleren? Ik kon het in het menu en de manual niet vinden..
Zitten er Tyre Pressure Sensoren ofte TPS op elk wiel?mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:37:
Ik heb net andere wielen gemonteerd op de EQS, klein stukje (1 km?) gereden, maar als ik vraag om de bandenspanning geeft de auto aan dat de optie niet aanwezig is.
Duurt dat even, of moet ik ergens wat instellen/inleren? Ik kon het in het menu en de manual niet vinden..
En ik stelde op het einde nog een vraag waarop de verkoper geen antwoord had: hoe krijg je een CLA open als de batterij van de sleutel of de 12V batterij van de wagen leeg is? Want er lijkt geen reservesleutel in de keyfob te zitten en je ziet ter hoogte van de bestuurdersdeur ook niet direct iets om handmatig de deur los te maken.
@mitsumark, met een kilometertje ga je er niet komen. Je moet al snel 10 a 15 minuten aan een redelijke snelheid rijden voordat de sensoren weer gekalibreerd zijn. Even een stukje snelweg doen?
Ik zal van de week eens een langer stuk rijden.
Wat kost dat? Ik heb het niet en mis het vooralsnog niet. Juist door de enorme range heb je misschien altijd wel een andere keus. Als je 1x in die 5 jaar liever die 400v lader had gehad en je 3 minuten verder moet rijden voor een 800v lader, is het de vraag of het de meerprijs waard is.Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:39:
@Okasha dat had ik inderdaad ook gezien, maar bij de CLA is het erger, daar rekent men, voor identiek dezelfde hardware neem ik aan, 1028 euro aan.juanpabloo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:04:
[...]
Wat kost dat? Ik heb het niet en mis het vooralsnog niet. Juist door de enorme range heb je misschien altijd wel een andere keus. Als je 1x in die 5 jaar liever die 400v lader had gehad en je 3 minuten verder moet rijden voor een 800v lader, is het de vraag of het de meerprijs waard is.
En dan denk ik inderdaad dat dat te veel is. Zeker op die CLA waar je dus een zeer groot bereik hebt (toch op de 250+) en dus in principe nooit echt een probleem mag hebben om 800V laders te vinden op een lange rit mocht je deze nodig hebben.
:strip_exif()/f/image/cJWMEo400EgeDhUHEByp1RDm.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.autoweek.nl/a...traditioneel-vooruitblik/
Ik vind 'm geslaagd.
Er zijn lelijkere auto’s.mitsumark schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:41:
Zou de nieuwe EQE er zo uit komen te zien?
[Afbeelding]
https://www.autoweek.nl/a...traditioneel-vooruitblik/
Ik vind 'm geslaagd.
Ik snap niet waarom die grill zo groot en opvallend moet zijn. Een EV heeft dat niet nodig.
Dat staat toch ook in het artikel. "Men" vond de oude EQE niet mooi en te weinig op traditionele auto's lijken, dat is hiermee opgelost.Tommie12 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:41:
[...]
Er zijn lelijkere auto’s.
Ik snap niet waarom die grill zo groot en opvallend moet zijn. Een EV heeft dat niet nodig.
De nieuwe GLC EV ziet er vergelijkbaar uit, en met een Cw van 0,26 vergelijkbaar met andere SUV's, dus dat zal wel goedkomen.
Waarschijnlijk komt ie niet op 0,20, maar dat is nu ook weer geen eerste levensbehoefte.
Daar is die grill toch niet voor nodig? Dat heeft een gewone E klasse toch ook niet. Ik hou ook niet van die overdreven grills, BMW heeft daar ook een handje van laatste jaren.mitsumark schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:02:
[...]
Dat staat toch ook in het artikel. "Men" vond de oude EQE niet mooi en te weinig op traditionele auto's lijken, dat is hiermee opgelost.
het onconventionele van de huidige EQE was voor mij een instabuy (zelfs geen testrit gedaan). Het alternatief was immers nog maar eens een BMW die al een paar generaties aanvoelt als meer van hetzelfde (incl de huidige 5)
You don't need eyes to see, you need vision
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt en vond het gewone geluidssysteem niet tegenvallen. Ben geen audiofiel maar kan me wel irriteren als speakers belabberd zijn.wErudite schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:58:
Ik krijg het tot nu toe nergens gevonden maar hoop dat iemand mij meer kan vertellen over het standaard audiosysteem van de nieuwe CLA (sedan)? Ik kon het Burmester pakket helaas niet kiezen, maar heb het audiosysteem ook nog niet kunnen testen. Ben benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen!
Als je even langs een Mercedes dealer gaat kan je het zo zelf ervaren...
[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 13-02-2026 07:58 ]
Ik ben er heel tevreden mee. Krachtig en helder.wErudite schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:58:
Ik krijg het tot nu toe nergens gevonden maar hoop dat iemand mij meer kan vertellen over het standaard audiosysteem van de nieuwe CLA (sedan)? Ik kon het Burmester pakket helaas niet kiezen, maar heb het audiosysteem ook nog niet kunnen testen. Ben benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen!
Dat trok me ook aan in de eqe...Yalopa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:48:
Lijkt op een zeer traditionele evolutie van de E klasse
het onconventionele van de huidige EQE was voor mij een instabuy (zelfs geen testrit gedaan). Het alternatief was immers nog maar eens een BMW die al een paar generaties aanvoelt als meer van hetzelfde (incl de huidige 5)
Maare, ben niet goed mee ...Blokker_1999 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:57:
[...]
@Okasha dat had ik inderdaad ook gezien, maar bij de CLA is het erger, daar rekent men, voor identiek dezelfde hardware neem ik aan, 1028 euro aan.
En dan denk ik inderdaad dat dat te veel is. Zeker op die CLA waar je dus een zeer groot bereik hebt (toch op de 250+) en dus in principe nooit echt een probleem mag hebben om 800V laders te vinden op een lange rit mocht je deze nodig hebben.
kun je dus standaard enkel snelladen aan een 800v en kun je niet meer terecht bij 400v laders tenzij je die optie hebt ?
Ja dat klopt. Ik heb dit zelf nog totaal niet als een probleem ervaren, ook niet op een trip naar Frankrijk. Bovendien toont de navigatie geen 400v laders, dus dat is geen bron van misverstanden.Kenwood960 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Maare, ben niet goed mee ...
kun je dus standaard enkel snelladen aan een 800v en kun je niet meer terecht bij 400v laders tenzij je die optie hebt ?
Klopt helemaal. Het is daarbij ook niet altijd even duidelijk vooraf of een lader wel of niet 800V is want ik ken 150kW laders die wel degelijk 800V aankunnen. Als je de navigatie van de wagen zelf gebruikt zal het geen probleem zijn uiteraard, en voor de meeste eigenaars zal het zelden een probleem worden dankzij het uitstekende bereik van die wagen. Maar het is ook iets dat als optie is voorzien op andere wagens op hetzelfde platform, zoals de GLBKenwood960 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Maare, ben niet goed mee ...
Geen idee dee hoe ik de veer van het bakje moet monteren....
https://www.kunzmann.de/s...l-mercedes-benz-31146.htm
Bedankt!!
Hansvw
Ik kreeg "maart" van de dealer dichtbij maar geen details meer.
Persoonlijk zou ik ook de Launch Edition in de markt zetten met alle digitale opties gratis zodat je daar iets voor gecompenseerd wordt.
Heb trouwens een wat oudere EQB meegekregen. ‘Proven technology’, laten we het daarop houden. Wel leuk om te proberen.
Ik ben de problemen wel beu, zeker het gebrek aan communicatie van de dealer hier. Die lijken het normaal te vinden dat je iedere maand een nieuwe probleem hebt en bijna twee maanden (and counting) met een kapotte koplamp moet rijden. Mijn bezoek over een week gaat een pittige worden voor ze.
Ik verander binnenkort van werk en wou dolgraag de CLA shooting break nemen nu die uit is maar daar denk ik nu toch tien keer over na.
[ Voor 17% gewijzigd door Bwlian op 15-02-2026 22:45 ]
Van compleet uitvallende systemen bij het opnemen van een telefoontje tot kleine dingen als de spiegels die niet altijd omhoog draaien. Niet fijn als je daar tijdens het rijden achterkomt. Heb echt een logboek bijgehouden met 12 punten of iets dergelijks sinds mijn vorige bezoek.Bwlian schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:43:
Welke problemen heb je nu allemaal?
Ik ben de problemen wel beu, zeker het gebrek aan communicatie van de dealer hier. Die lijken het normaal te vinden dat je iedere maand een nieuwe probleem hebt en bijna twee maanden (and counting) met een kapotte koplamp moet rijden. Mijn bezoek over een week gaat een pittige worden voor ze.
Ik verander binnenkort van werk en wou dolgraag de CLA shooting break nemen nu die uit is maar daar denk ik nu toch tien keer over na.
Kapotte koplamp is ook wel bizar.
Bij mij is het nu netjes gefixt. Direct bij constateren probleem auto ingeleverd (want met een kapotte koplamp ga je niet rijden..), eqb als leenauto en 2 weken later had ik ‘m terug. Probleem was een defecte regelunit en na vervanging moesten ze ook nog software updaten, wat niet in één keer lukte.Bwlian schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:43:
Welke problemen heb je nu allemaal?
Ik heb nu ook iets bijzonders.JPtjeeNL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
[...]
Van compleet uitvallende systemen bij het opnemen van een telefoontje tot kleine dingen als de spiegels die niet altijd omhoog draaien. Niet fijn als je daar tijdens het rijden achterkomt. Heb echt een logboek bijgehouden met 12 punten of iets dergelijks sinds mijn vorige bezoek.
Kapotte koplamp is ook wel bizar.
Bij flink regeneratief remmen, vooral op de snelweg als ik richting een afrit ga, dan hoor ik een enorm irritante piep, dezelfde toonhoogte als het gepiep van de airco.
Lijkt erop dat er ergens anders ook nog een goedkope transfomatortje of condensator zit.
Wel echt bijzonder jammer dit van Mercedes.
Hoe kunnen zoveel fouten er zomaar insluipen bij een auto dat zo belangrijk is voor ze als de CLA.
Jammer dat ze niet het plus pakket genomen hebben.
Nu zit key less entry en sfeerverlichting er niet bij.
Zit die sfeerverlichting er dan ook effectief niet in? Of zit die er wel in en kan je het achteraf digitaal aankopen/activeren. Weet er iemand dit
Dit kun je best gewoon bij de dealer vragen waar je werkgever/de LM van je werkgever de mercedes besteld toch?smartiedesnicke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:16:
Glb 250+ besteld via het werk. Is wel de goedkoopste standaard versie en het advanced pakket van 0€.
Jammer dat ze niet het plus pakket genomen hebben.
Nu zit key less entry en sfeerverlichting er niet bij.
Zit die sfeerverlichting er dan ook effectief niet in? Of zit die er wel in en kan je het achteraf digitaal aankopen/activeren. Weet er iemand dit
Dat is wel echt een slecht verhaal. Ik had dat in een garage. Kom met piepende remmen de parkeergarage in. Paar mensen omkijken. Is toch bizar met zo’n moderne auto.genc007 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ik heb nu ook iets bijzonders.
Bij flink regeneratief remmen, vooral op de snelweg als ik richting een afrit ga, dan hoor ik een enorm irritante piep, dezelfde toonhoogte als het gepiep van de airco.
Lijkt erop dat er ergens anders ook nog een goedkope transfomatortje of condensator zit.
Hoe kunnen zoveel fouten er zomaar insluipen bij een auto dat zo belangrijk is voor ze als de CLA.
Ik heb nog 2 bijzonder hilarische mankementen:JPtjeeNL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Dat is wel echt een slecht verhaal. Ik had dat in een garage. Kom met piepende remmen de parkeergarage in. Paar mensen omkijken. Is toch bizar met zo’n moderne auto.
- Stand 2 en 3 zijn omgedraaid van mijn ruitenwissers. Belachelijk gewoon, lijkt op een software instelling, want op stand 3 werken de wissers langzamer dan op 2.
- Licht feedback van de ventilatieroosters sfeerverlichting is ook omgedraaid. Als ik de temperatuur van de bestuurders zone verhoog, brand het lampje aan de passagierszijde rood, en andersom.
Echt ik snap er niks van hoe dit kan, dit lijkt op een sneaky software update wat gepushed is, want ik heb geen update laten installeren (auto update staat uit).
En ik herinner me dat de lampjes vroeger beide kanten branden, ook als ik maar 1 zone aanpaste.
Oh ja, en het plastic kapje van mijn sleutel zit los, lijkt alsof er een klem kapot is.
Geen idee hoe dit kan, de sleutel zit veilig opgeborgen in mijn jas achter een rits.
13 maart ga ik naar de dealer, inmiddels al een enorme waslijst aan mankementen wederom...
Vandaag email van mijn dealer in Den Haag gekregen, dat er een showroom auto (GLC 400 4matic) beschikbaar is.malmostoso schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:07:
Weet er iemand wanneer de nieuwe GLB en GLC naar de dealer komen?
Ik kreeg "maart" van de dealer dichtbij maar geen details meer.
Nog geen auto's voor proefritten.
Ik neem aan dat het geen Sound Experience is?genc007 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ik heb nu ook iets bijzonders.
Goeie samenvatting. Ook een beetje mijn conclusie na net wat meer dan een jaar.Church of Noise schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:36:
[Afbeelding]
Hier vorige week afscheid genomen van de EQE na 2.5 jaar omwille van een professionele overstap (was een lease-auto).
Op zich erg tevreden van geweest.
Voornaamste pro's:Verbeterpunten:
- Comfort bij het rijden, o.a. door de afvering, de érg lange wielbasis (uitermate geschikt voor lange afstandsverkeer ook daardoor)
- Lage onderhoudskost - zoals bij elke EV
- Ik vond 'm - PERSOONLIJK - er uitzien als een prototype. Zeker de voorkant heb ik altijd leuk gevonden, de achterkant iets minder.
- Grote range (620 km), zeker bij het uitkomen was dit érg hoog.
Zou ik er opnieuw een nemen (nieuw)?
- Interieur voelt niet als een Mercedes van die klasse, daarvoor voelt het plastiek iets te goedkoop aan. De middenconsole is erg vingerafdruk- en vuilgevoelig.
- Het design van het interieur is heel typisch voor EVs van die generatie. Grote schermen, weinig fysieke knoppen en veel sliders en zo. Niet handig, niet aangenaam. Vind het ook niet heel erg stijlvol.
- De koffer is niet immens en niet echt handig qua vorm. Voor ons geen absolute issue geweest, maar iets om rekening mee te houden
- De bodemvrijheid is erg beperkt. Meermaals contact gemaakt met de grond bij een ondergrondse garage.
- Waardeverlies (geen probleem voor mij wegens lease-bak), dit is niet insignificant...
- De 300 versie is een teruggeschroefde 350. Op zich vlot genoeg, maar zeker niet verschroeiend snel.
Misschien niet, hoewel het een erg goede auto is geweest.
Vooral het design van het interieur spreekt me echt niet aan ondertussen.
Anderzijds, als 2dehands auto krijg je toch wel erg veel waar voor je geld.
Met het comfort heb ik leren leven, vind hem nog steeds wat stoterig op korte oneffenheden, maar had ook gelezen dat de auto vooral met luchtvering het best tot z’n recht komt, wat ik niet heb. Kom
je van een auto met adaptieve dempers, dan zal het opvallen. De EQE300 heeft ook wat minder accu capaciteit tov de 350. Wat ik vooral waardeer is dat de auto gewoonweg de beste laadcurve heeft in z’n segment. 400v well done, tot ver na de 80% SoC nog altijd met 50kW laden maakt een pauze van drie kwartier niet tot iets waar je je schuldig hoeft te voelen.
Het interieur is bij mij gelukkig goed geschroefd maar de commentaren over kwaliteit, ja…. E-klasse prijs, C-klasse design, A-klasse materialen.
De beste tip is ook voor een niet-glanzend surfboard te gaan. Spiegelingen zijn echt hinderend.
Het exterieur kan ik ook echt waarderen. Maar vereist wel de juiste kleur. De auto is gewoon echt plomp, zwart kleedt niet af, en voor wit is hij me te groot. Ben nog het meest gecharmeerd van klassiek zilver.
Voor tweedehands kopers: Lees je goed in in wat allemaal een abonnement kost. Mercedes wordt met de dag agressiever op dat vlak. Ook iedere keer vragen “wil je dat niet activeren?” of “vind je het leuk om lastiggevallen te worden met gimmicks?” hangt me echt de keel uit.
Overigens is het gebrek aan fysieke knoppen een nadeel. Het stuur is lomp groot waardoor niet alle “knoppen” even fijn te bereiken en bedienen zijn. Heb er mee leren leven maar peak-stuur was duidelijk een generatie terug.
[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 18-02-2026 08:28 ]
Nee dat geluid hoor ik ook (de roaring pulse dacht ik).Rickth64 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:00:
[...]
Ik neem aan dat het geen Sound Experience is?Dat heb ik wel, rij altijd one-pedal (D-) en als ik het gas loslaat op een afrit hoor ik ook geluid, maar dat is duidelijk gegenereerd.
Het is echt een extreem hoge toon, wat je ook hoort als je je oor tegen een telefoonlader van de action legt.
'coil whine' heet het volgens mij.
Helaas had de mijne ook geen luchtvering wegens business line, was wel nog erg blij met het comfort. Niet te vergelijken met luchtvering, dat dan weer niet.
Akkoord met al je punten trouwens @Cid Highwind incl stuur etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Church of Noise op 18-02-2026 10:05 ]
Ik geloof dat het officieel zo’n 40km zou moeten schelen. De 350+ had naar mijn weten iets meer capaciteit (89 vs 94 kWh?), maar of het ook exact dezelfde accu is (bruto), weet ik niet, maar ligt wel voor de hand.Church of Noise schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:05:
Dat van die kleinere batterij had ik gezien, vraag me af hoe groot de impact daar in de praktijk van is. Ging over iets van 1 kWh op een totaal van 90 dacht ik, niet?
Helaas had de mijne ook geen luchtvering wegens business line, was wel nog erg blij met het comfort. Niet te vergelijken met luchtvering, dat dan weer niet.
Akkoord met al je punten trouwens @Cid Highwind incl stuur etc.
Wat extra vermogen lijkt me wel lekker, de 300 is vlot, 2L diesel vlot, hetzij met een betere gasrespons. Sneller is leuker, maar niet noodzakelijk en voor passagiers mogelijk vooral oncomfortabel. Ik zou het extra geld eerder aan opties uitgeven.
Must haves zijn voor mij het akoestiek pakket en betere stoelen. Standaard is de auto stil genoeg voor een middenklasser, maar beter is beter. De standaardstoelen, afgezien van de onaangename stoffen bekleding, laten zich noch qua zithoek, noch qua zitvlaklengte verstellen. Vind het qua sfeer ook geen Mercedes in die vorm, gewoon een
erg prettige en technisch zeer goede EV, maar een Opel of Ford logo past in basistrim ook.
Standaard audio ben ik naar wat gewenning wel tevreden mee. Heb slechter gehoord. Het moet alleen wat luider om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen omdat niet alle frequenties goed overkomen op laag volume.
Heb de auto zelf in Duitse trim, dus wat er in een business line zit zou ik niet weten
Wat luchtvering betreft vraag ik me af of je dat als tweedehands koper moet willen. Staat toch te boek als een potentiële kostenpost.
TLDR: ondergewaarde auto op z’n merites, overpriced door MB. Na flinke afschrijving de krenten uit de pap kunnen pikken is het overwegen waard.
Edit: even opgezocht, 90 vs 96 kWh effectief.
https://www.mercedes-benz.../saloon/eqe/overview.html
Maar dient wel per jaargang bekeken te worden, plus en non-plus maakt nog wel eens een verschil.
[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 18-02-2026 10:55 ]
Ik rij in een nieuwe EQA en verbruik in de winter valt me ook wat tegen. Normaal haal ik zo rond de 18kWh per 100km maar nu kom ik alleen op 20 op langere afstanden. Maar op een korte rit van 10-20km kan het rustig blijven steken op 30kWh of hoger. Hebben anderen hier soortgelijke ervaringen?mitsumark schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:45:
Ik ben vorige week met de EQS gaan testen met AC op ECO+, dan staat de verwarming volledig uit (ipv 18 graden): only fans.
En dan voor de warmte stoelverwarming op laagste stand en stuurverwarming aan, dat is nog prima comfortabel.
Op mijn korte ritten van 15km (enkele reis woon-werk) ging het verbruik van 29kWh/100km naar 21kWh/100km. Wist wel dat de hele kabine verwarmen veel kostte, maar zoveel..
In de EQA zit een warmtepomp en daarom lijkt het me sterk dat dit verbruik te wijten is aan het verwarmen van de cabine. Ik ken dit hoge verbruik ook niet van de Hyundai EV's die ik hiervoor heb gereden. Zou het kunnen zijn dat de batterijen te lang koud blijven dwz niet worden opgewarmd? Het valt me nl op dat de auto (na uitschakelen contact) aangeeft maar met heel weinig vermogen zoals bv 12 kW DC te kunnen opladen.
Ik denk dat je de diagnose al gesteld hebt.kadbr0 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:14:
[...]
Ik rij in een nieuwe EQA en verbruik in de winter valt me ook wat tegen. Normaal haal ik zo rond de 18kWh per 100km maar nu kom ik alleen op 20 op langere afstanden. Maar op een korte rit van 10-20km kan het rustig blijven steken op 30kWh of hoger. Hebben anderen hier soortgelijke ervaringen?
In de EQA zit een warmtepomp en daarom lijkt het me sterk dat dit verbruik te wijten is aan het verwarmen van de cabine. Ik ken dit hoge verbruik ook niet van de Hyundai EV's die ik hiervoor heb gereden. Zou het kunnen zijn dat de batterijen te lang koud blijven dwz niet worden opgewarmd? Het valt me nl op dat de auto (na uitschakelen contact) aangeeft maar met heel weinig vermogen zoals bv 12 kW DC te kunnen opladen.
Ja, de auto gaat de batterij wat opwarmen, en een paar honderd kg opwarmen kost wat energie ook met een WP. Zeker het feit dat je maar met 12kW DC zou kunnen laden wijst 100% in die richting.
Bij de EQE vond ik het verbruik over lange afstanden ook duidelijk warmer, maar die had nog net geen warmtepomp, dus vermoedelijk was het verbruik voor opwarmen van batterij en inzittenden een factortje 4 of zo hoger.
"Ook Nederlandse klanten kunnen rekenen op een nieuwe accu, bevestig Mercedes tegenover Autoblog. Het gaat niet om alle EQA’s en EQB’s, maar als je auto vorig is teruggeroepen kom je in aanmerking voor een accuwissel. Mercedes wil niet verklappen om hoeveel auto’s het precies gaat in Nederland."
Bron: https://www.autoblog.nl/n...s-een-nieuwe-accu-7216672
Zelf rijd ik momenteel een EQB, maar ik heb van Mercedes geen oproep ontvangen.
Zijn hier rijders die dat wel hebben?
En wellicht weet iemand of je ergens kan checken of jouw EQA / EQB in aanmerking komt?
Without disappointment, you can't appreciate victory.
Dit gaat over de eerder teruggeroepen EQA en EQB modeljaar voor 2025, dus fabricage voor ongeveer april 2024. De EQA en EQB zijn volgens mij herkenbaar aan de gril met streep zoals ook bij autoblog is te zien.FrenkyBoy84 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
Ah, thanx!Black Sparrow schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Dit gaat over de eerder teruggeroepen EQA en EQB modeljaar voor 2025, dus fabricage voor ongeveer april 2024. De EQA en EQB zijn volgens mij herkenbaar aan de gril met streep zoals ook bij autoblog is te zien.
Without disappointment, you can't appreciate victory.
FrenkyBoy84 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:16:
Net klees ik op autoblog dat Mercedes de accu's van een aantal EQA en EQB modellen gaat vervangen. Dit naar aanleiding van een eerdere terugroepactie vanwege brandgevaar.
"Ook Nederlandse klanten kunnen rekenen op een nieuwe accu, bevestig Mercedes tegenover Autoblog. Het gaat niet om alle EQA’s en EQB’s, maar als je auto vorig is teruggeroepen kom je in aanmerking voor een accuwissel. Mercedes wil niet verklappen om hoeveel auto’s het precies gaat in Nederland."
Bron: https://www.autoblog.nl/n...s-een-nieuwe-accu-7216672
Zijn hier rijders die dat wel hebben?
En wellicht weet iemand of je ergens kan checken of jouw EQA / EQB in aanmerking komt?
Ik vind de GLB wel mooi en praktisch.
De GLC is eigenlijk veel meer auto, echt comfortabel voor en achter, met een enorme kofferbak, en helemaal goed uitgerust ook in de basis uitvoering.
Binnen enkele weken zal een proefrit mogelijk zijn.
Is dat een instelling? Voor mij mag het wat gematigder.
Dat is herkenbaar, zelfde ook in de CLA, dus lijkt gewoon een software keuze om ipv te coasten gelijk te regeneren.Yalopa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:42:
Een puntje waar ik me de laatste tijd nogal aan stoor bij m’n EQE is hoe bruusk de adaptieve cruise control reageert op een tragere voorligger. Lang de snelheid aanhouden om dan bruusk te vertragen.
Is dat een instelling? Voor mij mag het wat gematigder.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd, o.a. adaptive regen aan zetten, maar niks werkt.
Bij de CLA heb je nog een additioneel probleem dat hij ook voertuigen links van je aanhoudt als snelheidslimiet ipv enkel de voertuigen recht voor je.
Als je dan bij een knooppunt komt aanrijden en er rijdt een vrachtwagen links van je, krijg je ook een enorme remactie van 130->90 km/u als je even niet oplet.
[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 24-02-2026 13:52 ]
Waar kon je de GLB bekijken? Heb hem blind besteld, dus wil ook wel even loeren als hij al ergens te zien ismalmostoso schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:34:
Vandaag de nieuwe GLB en GLC kunnen bekijken.
Ik vind de GLB wel mooi en praktisch.
De GLC is eigenlijk veel meer auto, echt comfortabel voor en achter, met een enorme kofferbak, en helemaal goed uitgerust ook in de basis uitvoering.
Binnen enkele weken zal een proefrit mogelijk zijn.
Bij AGAM in Den Haag. Er is een GLB in het zwart met AMG en night pakketjes.Okasha schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Waar kon je de GLB bekijken? Heb hem blind besteld, dus wil ook wel even loeren als hij al ergens te zien is
Nadat ik de afgelopen 4 jaar in mijn EV6 heb mogen rondrijden, moet ik nu aan een nieuwe leasewagen en ik heb mijn oog laten vallen op de CLA Shooting Brake. Nu heb ik alleen nog één twijfel: wij hebben 2 kinderen van 5 en 7 en ik moet de auto 4 jaar rijden.
Bij de proefrit heb ik er beperkt op gelet, behalve dat het op dit moment nog prima past, maar: zijn er hier mensen met een CLA en kinderen en hoe plezierig blijft de auto achterin voor langere tijd, naarmate ze ouder worden (richting de 12)?
En als bonus: zijn er wellicht ex‑EV6‑rijders die zijn overgestapt en hoe bevalt dit?
Toch blijf ik het gek vinden dat Mercedes dit gedrag heeft en dus bv Hyundai niet. Ondertussen is de temperatuur boven 10C en het stroomverbruik weer redelijk normaal. Zitten kennelijk een soort batterijen in die het slecht doen onder de 10C.Tommie12 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Ik denk dat je de diagnose al gesteld hebt.
Ja, de auto gaat de batterij wat opwarmen, en een paar honderd kg opwarmen kost wat energie ook met een WP. Zeker het feit dat je maar met 12kW DC zou kunnen laden wijst 100% in die richting.
Een CLA is achterin gewoon klein. Het is een andere carrosserie variant van de A-klasse.WoeiWoei schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:24:
Goedemiddag,
Nadat ik de afgelopen 4 jaar in mijn EV6 heb mogen rondrijden, moet ik nu aan een nieuwe leasewagen en ik heb mijn oog laten vallen op de CLA Shooting Brake. Nu heb ik alleen nog één twijfel: wij hebben 2 kinderen van 5 en 7 en ik moet de auto 4 jaar rijden.
Bij de proefrit heb ik er beperkt op gelet, behalve dat het op dit moment nog prima past, maar: zijn er hier mensen met een CLA en kinderen en hoe plezierig blijft de auto achterin voor langere tijd, naarmate ze ouder worden (richting de 12)?
En als bonus: zijn er wellicht ex‑EV6‑rijders die zijn overgestapt en hoe bevalt dit?
Tuurlijk passen je kinderen achterin, maar het is geen luxe.
The best is yet to come
Een gemiddeld Nederlands kind van 11 is 1,50m, een heel lang kind is 1,70m (bovenste groeilijn, bron TNO). Als je voor dat kind (laatste jaar) + een nog kleiner kind al de CLA krap vindt, dan heb ik met je te doen.Dean Martin schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Een CLA is achterin gewoon klein. Het is een andere carrosserie variant van de A-klasse.
Tuurlijk passen je kinderen achterin, maar het is geen luxe.
* Yalopa denkt terug aan z’n kindertijd achteraan de Opel kadet richting Zwitserland.
Daarom zeg ik; het kan.juanpabloo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Een gemiddeld Nederlands kind van 11 is 1,50m, een heel lang kind is 1,70m (bovenste groeilijn, bron TNO). Als je voor dat kind (laatste jaar) + een nog kleiner kind al de CLA krap vindt, dan heb ik met je te doen.
Maar de CLA is geen ruimtewonder. Wel mooi.
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 24-02-2026 19:58 ]
The best is yet to come
Trouwens is de shooting brake achterin iets ruimer vooral qua hoogte.
Hij staat trouwens als preview in diverse showrooms morgen middag even kijkje nemen.