genc007 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:11:
[...]
OTA updates lopen enorm achter, enige manier om de laatste versie te krijgen is via de dealer een update aanvragen (idealiter combineren met een bandenwissel of een ander probleem).
Ik merk dat sinds 1.3.2 het systeem een stuk stabieler en soepeler werkt.
Nog steeds wel de nachtelijke 'limited vehicle connection' gebeuren waardoor je voorverwarming enzo niet kan gebruiken.
Ook merk ik dat ze eindelijk de stuurbekrachtiging omlaag hebben geschroefd, de auto voelt nu een stuk 'sportiever' kwa stuurgedrag met een zwaardere stuur.
Ergens in de 1.1.x hebben ze ook 'brake maintenance' toegevoegd, waardoor de auto af en toe de remmen 'bijschuurt' tijdens het rijden, zodat ze niet piepen bij inparkeren.
Dat probleem met systemen die uitvallen had ik ook op de 1.1.7 dacht ik.
Nog niks meegemaakt op de 1.3.2, lijkt een stuk stabieler kwa software, dus zeker de dealer bellen en vragen voor een update naar de laatste versie voor aflevering (duurt namelijk 3-4 uur)
Net mijn CLA weer opgehaald bij de dealer. En inderdaad, er lijkt inderdaad heel wat aangepast in versie 1.3.2! (Deze versie hebben ze er bij mij opgezet, dus er lijkt nog geen nieuwere te zijn?)
Stuurbekrachting kan ik bevestigen. De comfort stuurbekrachting setting lijkt inderdaad wat zwaarder, maar nog niet zo zwaar als Sport. Dus zeker een goed aanpassing.
Ook de mogelijkheid om het start menu aan te passen is een grote +! De stoelverwarming kan hier nu in vast gezet worden zodat je dus niet in het stoel menu dit moet aanpassen. (Alsook andere apps vast zettten zoals Apple Car play of achterruit ontdooing. Top!)
Onder de verlichtings instellingen kwam ik ook volgende tegen: "Verlichte voorzijde voertuig" dus ik denk dat hiermee de verlichting in de grill kan aan & uitgeschakeld worden?
https://www.mercedes-benz...-voorkant-in-uitschakelen. Vind ik ook zeker een goeie toevoeging, al zou ik liever hebben dat de verlichting in de grill te dimmen is, ipv helemaal uit. Zeker na de post van @
Hedster (Zou Mercedes hier misschien al meer opmerkingen over ontvangen hebben?)
Het automatische ontgrendelen bij benadering werkt nu ook, en er lijkt een "wasstraat" functie toegevoegd te zijn.
Ook de PTC module is vervangen & geen onregelmatigheden meer gehoord in de airco.
Dus voorlopig allemaal positive punten. Nu nog een software update zodat media bediend kan worden vanop het stuur. En ik ga nog verder opzoek naar wat piepjes & kraakjes uit het interieur...
PS: ze hebben de wagen 3 dagen in totaal bij de dealer gehouden & elke dag aan bezig geweest. (de spam uit de mercedes app gaf dit goed aan

)