• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 20:48
zomaar0iemand schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Je moet in het navigatie systeem een HPC lader opgeven. Als die er niet in staat, een in de buurt. Zonder HPC lader start de voorverwarming nooit.

• lfah2000
TerminalNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Heb ook wel meegemaakt dat die niet deed preconditioneren maar dat was in de zomer met 130/140km/u en dan houd die de accu lekker op temperatuur puur door het rijden.
Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-01 20:42
lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,
Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:54
d68 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:04:
Hoi allen,

Vorige week heb ik ook een i6 gekocht (Lounge, bouwjaar 2025, gravity gold maar lijkt zilvergrijs ;). Het is allemaal nog een beetje wennen, maar tot nu toe rijdt hij heerlijk.
Wel heb ik al iets geconstateerd waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden: bij mijn gaspedaalvoet voel ik continu een lichte koude luchtstroom, niet prettig (understatement). Komt dit iemand bekend voor?

Voor iedereen fijn en pechvrij 2026 toegewenst!
nee, en dank je, ook zo!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• lfah2000
RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.
Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19

Mud.Starrr

I shoot people for money

RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:20:
Hallo mede Ioniq 6 (st)rijders!
Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2026 en een jaar vol rijplezier gewenst!
Ik heb al een tijdje niets gepost maar lees het forum nog wel wekelijks. Bedankt voor jullie bijdragen hier!
N.a.v. de wintersportvakantie vorige week toch maar even een post met wat ervaringen en wat vragen. Vlak voor de vakantie heb ik na 89.500km een set all-season banden laten vervangen door een complete nieuwe set winterbanden. Ik merkte in eerste instantie weinig verschil met de all-season banden maar op de Autobahn bleek de auto heel nerveus te reageren met de rijbaanbegeleiding aan. De auto bleef maar corrigeren terwijl ik dit probleem nooit heb ervaren met de all-season set. Iemand misschien dezelfde ervaringen?
Daarnaast het laden bij de verschillende aanbieders: Mijn eerste laadpunt richting Oostenrijk is meestal Paderborn Monkeloh waar je kunt kiezen uit Fastned en Aral Pulse. Bij Fastned heb ik in Duitsland altijd problemen. Ik heb de 55kW versie en kan dus nooit sneller laden dan 150kW maar bij Fastned haal ik gemiddeld inclusief voorverwarming maar 50kW. Daarbij zie ik de laadsnelheid fluctueren tussen 0 en het momentele laadvermogen. Dus van 0 naar bijv. 55 en weer terug en dat steeds binnen een seconde achter elkaar. De auto laadt wel maar dit is geen normaal iets. Dus deze keer bij Aral Pulse geprobeerd. Auto aangekoppeld, laadt ongeveer 10% bij en gooit me er dan af met melding “Ladestecker defect”. Koppel ik van dezelfde zuil een andere stekker aan, weer na 10% dezelfde melding. Auto naar een andere zuil en dan doet ie het wel 🤷🏻‍♂️🤦🏻‍♂️. Ook het laden gaat dan constant zonder fluctuatie en gemiddeld toch 65kW. In ieder geval binnen 20 minuten van 15 naar 80%.
Vanaf mijn woonplaats is het 935km naar vakantiebestemming Gerlos. Heenweg er 12 uur in totaal over gedaan met 5x laden.
Terugweg: zaterdagnacht om 1u45 vertrokken en met hevige sneeuwval de pas af. Er lag net te weinig om de sneeuwkettingen eronder te gooien maar de auto was lastig te besturen zelfs met een set nieuwe winterbanden. Achterwielaandrijving is leuk voor driften in de sneeuw maar niet om een 17km lange pas met 20-30cm sneeuw afvte rijden 🫣😬. Toen herinnerde ik me ineens de Snow-instelling! Die aangezet en man…dat verschil was wel heel erg duidelijk merkbaar! Was heel erg blij met die instelling! Auto was toen heel goed onder controle te houden.
Terugweg weer bij diverse aanbieders geladen. Eerste keer weer bij Fastned in Eching. Tot twee keer toe er na een paar % laden afgegooid. Deze keer niet met melding “Ladestecker defect" maar gewoon einde laden. Derde keer op dezelfde stekker aangesloten ging het wel goed. Accu ook voorverwarmd. Bij Ionity vrijwel nooit problemen en in Duitsland is dat eigenlijk mijn favoriete aanbieder. Aangezien ik lease en een dongel als laadpas daarvoor gebruik, kan ik deze ook koppelen aan Tesla laadstations. Ik ben totaal géén Tesla fan maar die oplaadpunten? Echt top met de app! Auto aankoppelen, in de app locatie aan laten geven, oplaadpunt kiezen, laden starten en hup… met een constante laadsnelheid van 97kW (en echt constant tot aan 80%) en binnen een goed kwartiertje weer onderweg. Voor wie kan laden bij Tesla en het nog niet heeft geprobeerd, een aanrader…!
Terugweg 6x geladen maar er wel een uur sneller over gedaan 😁. Problemen met het laden wijt ik dan ook voornamelijk aan de oplaadstations hoewel ik daar soms ook weer aan twijfel en dat het bij sommige problemen toch echt aan de auto ligt. Ik vraag me af of bijv. de wat duurdere merken als BMW, Mercedes, Audi, Polestar daar ook last van hebben.
Ik blijf de Ioniq 6 een fijne reisauto vinden maar begin me toch wel enigszins te storen aan de trage software en dat bij een klein beetje kou alle systemen niet beschikbaar zijn en dat ik naar een bijna geheel oranje gekleurd instrumentenpaneel zit te kijken. Stoelverwarming aanzetten is echt traag bijvoorbeeld. Ook merk ik dat er een aantal Ionity laadstations niet worden getoond bij de oplaadstations terwijl alle filters uit staan.
Inmiddels 91.000km op de teller en ondanks het kleine rijbereik met een 55kW versie nog steeds tevreden. Binnenkort voor onderhoud bij van Mossel in Emmen. Ik ben nog niet voorzien van de nieuwe software-update, rij nog steeds rond met de software uit oktober 2023 van toen ik hem kreeg en ik denk dat ik die nieuwe ook niet hoef als ik de problemen daarmee zo lees hier maar hoor graag of het wél de moeite waard is om uit te laten voeren.
Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• c3ng
  • Laatst online: 13:41
zomaar0iemand schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
Vandaag aangekomen in Frankrijk, tijdens de rit werd de batterij bij 3 laadbeurten niet voorverwarmd terwijl we express de interne nav gebruikten, 2 x ging het wel gewoon goed zonder iets te veranderen. De aankomst was ook telkens netjes rond de 20%. Best zuur want hij was ijskoud 3 keer en bleef hangen op 60-80KwH. Ook verschillende palen geprobeerd.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Als het soms wel werkt en soms niet kan je concluderen dat het voorverwarm systeem wel werkt. Dan blijft de software over die niet snapt dat je naar een snellader rijdt (met hoog vermogen, 100kw+) als tussenstop en/of het accu percentage te laag is.

• RoVi71
lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.
Kan me wel vinden in je uitleg. Voornamelijk dat je ook aangeeft dat het laden ruim 45 minuten van tevoren al begon. Die ervaring heb ik namelijk ook. Was in Duitsland net weer onderweg vanaf een laadstation met 80% batterij. Na het ingeven van het volgende laadstation ging de pre-conditioning al aan bij 65-70%. Weet echter niet of dit normaal is maar ik zie daarnaast het rijbereik dan ook niet in één keer drastisch afnemen. Het is dus net alsof de pre-conditoning geen extra energie kost.

• RoVi71
Mud.Starrr schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.
De waarden die jij hier noemt passen meer bij een Ioniq 6 Long Range die een 77kW accupakket heeft en (ik heb het ergens gelezen) met meer dan 230kW kan laden. Ik weet niet of jij daarin rijdt? De Standard Range, dus de 55kW waar ik in rij, kan maximaal maar 175kW. Bij sommige AC-laadstations haal ik kortstondig rond de 165kW om vervolgens daarna rond 70kW laadsnelheid uit te komen. Maar zoals ik al eerder schreef is dit per aanbieder verschillend. Bij Aral Pulse heb ik weer een andere laadcurve dan bij een Ionity of Fastned en bij Fastned weer een andere dan bij Tesla. Accu voorbereiden voor snelladen (pre-conditioning) staat altijd aangevinkt.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb inderdaad het 77kWh pakket.
Niet echt long range met de first edition uitvoering, gezien de extra motor en grote wielen weer negatief voor de range zijn (maar wel lekker sportief)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:51
Nou die van mij rijd weer, toch nog vlot gegaan gelukkig. Nieuwe hoofdzekering en een nieuwe 12v accu, dus toch niet de ICCU. Waarom die hoofdzekering er uit geknald is van het accupakket hadden ze geen idee van.

• c3ng
TerminalNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:
Nou die van mij rijd weer, toch nog vlot gegaan gelukkig. Nieuwe hoofdzekering en een nieuwe 12v accu, dus toch niet de ICCU. Waarom die hoofdzekering er uit geknald is van het accupakket hadden ze geen idee van.
Hmm bijzonder, er is dus ergens kortsluiting geweest of er heeft een te hoge stroomsterkte vanuit de hoogspanningsbatterij gelopen. Dat laatste lijkt me haast onmogelijk aangezien de auto stil stond en de hoogspanningsbatterij tot 270kw (de 77kwh versie) kan/mag ontladen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:14
Wat vervelend zeg, al die ICCU problemen! Lijkt mij toch best een essentieel onderdeel van een EV. Het wordt dan wellicht wel netjes en kosteloos opgelost, maar fijn is het niet....

• TerminalNL
c3ng schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Hmm bijzonder, er is dus ergens kortsluiting geweest of er heeft een te hoge stroomsterkte vanuit de hoogspanningsbatterij gelopen. Dat laatste lijkt me haast onmogelijk aangezien de auto stil stond en de hoogspanningsbatterij tot 270kw (de 77kwh versie) kan/mag ontladen.
Ik vind het ook maar gek, zo’n zekering zou niet zomaar mogen falen denk ik dan. We gaan zien hoe lang het goed gaat, dit is na 62k km gebeurd dus geen slechte score denk ik.
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:51:
Wat vervelend zeg, al die ICCU problemen! Lijkt mij toch best een essentieel onderdeel van een EV. Het wordt dan wellicht wel netjes en kosteloos opgelost, maar fijn is het niet....
Het lijkt een zwak punt bij alle EV’s.
Nu is vermogens elektronica ook niet heel gemakkelijk, maar hoe vaak ze nu defect gaan met een beperkt aantal kilometers is wel echt slecht.

Aantal jaren geleden als heftruck monteur gewerkt, en bij de elektrische modellen was het vaak de stroom regelaar die defect gingen. Ook zonder aanwijzing of logische oorzaak dat complete mosfet banken er uit knalden. Monteerde je een nieuwe en het ging weer jaren en jaren goed.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb vandaag snow mode geprobeerd! Had niet gedacht dat dat nog ooit kon, hehe. Werkte wel ok, de accelleratie reageert nog trager op het pedaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:37

3_s

zonoskar schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:05:
Ik heb vandaag snow mode geprobeerd! Had niet gedacht dat dat nog ooit kon, hehe. Werkte wel ok, de accelleratie reageert nog trager op het pedaal.
Niet aan gedacht dat ik dat had |:(.

• TerminalNL
Ja dat werkt best goed moet ik zeggen.

Het is de eerste echte gladheid die we hebben met deze auto en dat gaat een stuk beter dan verwacht eigenlijk. Met bewust wat spelen laat die zich makkelijk corrigeren en als je op het gas geven let blijft die ook gewoon heen gaan waar je wilt.
De polestar 2 leen auto daar in tegen was op zomerbanden echt verschrikkelijk…
De hele auto uberhaupt, ik waardeerde de ioniq ineens nog een stuk meer. Onze langzame software weegt niet op tegen het gedrocht wat Android automotive OS heet.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Met de dual motor uitvoering wisselt de acceleratie een beetje afhankelijk van hoeveel grip er is.
Op zomerbanden kom ik er makkelijker mee weg dan de originele Ioniq op een winterset. Alleen remmen net omgekeerd :+.
Stiekem is dat laatste wel verraderlijk, want je hebt het gevoel veel grip te hebben bij het wegrijden, maar zodra je remt blijkt er weinig grip te zijn. Maar als je daar rekening mee houd, is het wel vele malen beter rijden in de snow mode.
Je voelt wel dat hij het vermogen voor en achter wisselt om zoveel mogelijk grip te houden.

Ik heb ook even een my-drive setting geprobeerd met vol vermogen op de achterkant, wel leuk op een lege parkeerplaats haha.
TerminalNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ja dat werkt best goed moet ik zeggen.

Het is de eerste echte gladheid die we hebben met deze auto en dat gaat een stuk beter dan verwacht eigenlijk. Met bewust wat spelen laat die zich makkelijk corrigeren en als je op het gas geven let blijft die ook gewoon heen gaan waar je wilt.
De polestar 2 leen auto daar in tegen was op zomerbanden echt verschrikkelijk…
De hele auto uberhaupt, ik waardeerde de ioniq ineens nog een stuk meer. Onze langzame software weegt niet op tegen het gedrocht wat Android automotive OS heet.
Apple carplay werkt wel goed moet ik zeggen. De auto zelf vind ik qua software wel ok, maar het is soms wel echt traag, dat vind ik wel jammer en soms irritant.

Verder is bij mij de verlichting in de deuren ineens uitgevallen maar ook uit het menu verdwenen.
Hier moet ik nog even achteraan, maar wel weer iets geks.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:16
Op de terugweg nu helaas hetzelfde gedrag. De laadstops zijn zeker weten HPC’s (Fastned en TotalEnergies HPC). Onderweg contact opgenomen met Hyundai of die nog we tip hadden die verwezen direct door naar de dealer, die morgen maar bellen. Erg vervelend gezien het meer dan een uur aan reistijd ondertussen toevoegt.

De sneeuwmodus lijkt in ieder geval ook wat te doen voor de RWD, kwam vanuit de Alpen veilig naar beneden op alleen winterbanden terwijl er toch een paar centimeter lag op de wegen.

• lfah2000
zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:12:
Op de terugweg nu helaas hetzelfde gedrag. De laadstops zijn zeker weten HPC’s (Fastned en TotalEnergies HPC). Onderweg contact opgenomen met Hyundai of die nog we tip hadden die verwezen direct door naar de dealer, die morgen maar bellen. Erg vervelend gezien het meer dan een uur aan reistijd ondertussen toevoegt.
Er is een optie om preheating aan te zetten (en dus ook uit). Staat die aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCvb0an-vGjrBp7zxR7X6RweypQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ccv8Dy8t08tJuJM5h232vfcJ.png?f=user_large

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:16
lfah2000 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Er is een optie om preheating aan te zetten (en dus ook uit). Staat die aan?
[Afbeelding]
Yep, bij de eerste lader werkte het wel maar alle laadpunten daarna niet meer helaas. Haal nu wel rond de 160kW in het begin bij de meeste maar als enige op het laadplein voelt dat toch als weinig en hij zakt ook erg snel terug naar 100kW nog voor de 50%

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:12:
zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:52:
[...]

Yep, bij de eerste lader werkte het wel maar alle laadpunten daarna niet meer helaas. Haal nu wel rond de 160kW in het begin bij de meeste maar als enige op het laadplein voelt dat toch als weinig en hij zakt ook erg snel terug naar 100kW nog voor de 50%
Wat vervelend zeg. Ben je zo 20/30 minuten langer aan het laden per laadbeurt. Volgens mij heb je alles geprobeerd. Ben benieuwd wat de dealer zegt of kan.

Wij kwamen gisteren met voorverwarmen geen 1 keer boven de 150kw uit, vorige week ook niet. Andere auto’s overigens ook niet, zou het door de kou komen?

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er geen knop is om de batterij handmatig voor te verwarmen, en dat je vast zit aan de interne navigatie. De 2025 Ioniq 5 heeft dit wel.
De sneeuwmodus lijkt in ieder geval ook wat te doen voor de RWD, kwam vanuit de Alpen veilig naar beneden op alleen winterbanden terwijl er toch een paar centimeter lag op de wegen.
Wij hadden op onze all seasons gisteren wel sneeuwkettingen nodig om de berg af te komen. Volgende keer als we nieuwe banden nodig hebben gaan wij ook voor winterbanden en dan op 18” velgen. Amper ruimte bij de 20” om de sneeuwkettingen te bevestigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Royal op 10-01-2026 13:49 . Reden: Toevoeging quote ]

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:06
Royal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:07:
Wij hebben ook weer een nieuw probleem. :-( AC-laden wordt continue afgebroken, hit or miss soms laadt hij 1kw andere keer 10kw maar nooit tot 80%. Verschillende palen van verschillende aanbieders maar probleem blijft.

Snelladen blijft haken op 40kW en met voorverwarmen komen we niet boven de 130kW uit.

Jullie een idee wat dit kan zijn?

Edit: snelladen met 30+ minuten voorverwarmen lijkt wel volgens normale snelheid te gaan.
Dit laadprobleem heb ik ook al lange tijd, en het is nog niet opgelost. Het is erg frustrerend. Rij de Style 53kwh van 2023. Het probleem bestaat uit twee punten: 1. Het laden word vaak afgebroken na 1min laden met een foutmelding of 2. het laden gaat na een korte tijd schommelen (bijv bij 50% van 0kw tot 50kw).

In juni 2025 heb ik de auto naar de dealer in De Meern gebracht maar die konden daar geen probleem vinden. Het lukte ze niet om het na te bootsen bij hun eigen (22kw) paal, en de hardware van de auto was goed.

Later in augustus 2025 toen ik het probleem weer had kreeg ik via de mail de volgende reactie.
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen. Het betreft een update aan de laadpalen. Ik kan helaas nog niks zeggen over de datum wanneer dit uitgevoerd wordt.
Zal hem vragen of het inmiddels is uitgevoerd.

Bij Fastned heb ik in juni 2025 ook aangekaart en de support afdeling gaf de volgende reactie:
Helaas komt het fluctueren van de laadsnelheid iets vaker voor bij Hyundai-voertuigen en ondanks dat de snelheid fluctueert, is het de snelheid die het voertuig dan vraagt van onze lader. Het is namelijk ook de auto die de snelheid van het laden bepaalt. Dit zul je misschien niet bij elke laadsessie ervaren, maar het kan kloppen dat je het toch vaker ziet. Als het probleem zich blijft voordoen en je daarvoor graag een oplossing wilt, kan ik je enkel aanraden om contact op te nemen met Hyundai.

Dus de dealer zegt het ligt aan de laadpaal, en de laadpaal zegt het ligt aan de auto 8)7

Voorbeeld van een afgebroken sessie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtRJ7oo1jPyl6RzFYi_IgruRsUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdqwglmxMQ6s8saiq6WskTfS.jpg?f=fotoalbum_large

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

blitterswijk1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Dit laadprobleem heb ik ook al lange tijd, en het is nog niet opgelost. Het is erg frustrerend. Rij de Style 53kwh van 2023. Het probleem bestaat uit twee punten: 1. Het laden word vaak afgebroken na 1min laden met een foutmelding of 2. het laden gaat na een korte tijd schommelen (bijv bij 50% van 0kw tot 50kw).

In juni 2025 heb ik de auto naar de dealer in De Meern gebracht maar die konden daar geen probleem vinden. Het lukte ze niet om het na te bootsen bij hun eigen (22kw) paal, en de hardware van de auto was goed.

Later in augustus 2025 toen ik het probleem weer had kreeg ik via de mail de volgende reactie.
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen. Het betreft een update aan de laadpalen. Ik kan helaas nog niks zeggen over de datum wanneer dit uitgevoerd wordt.

Bij Fastned heb ik in juni 2025 ook aangekaart en de support afdeling gaf de volgende reactie:
Helaas komt het fluctueren van de laadsnelheid iets vaker voor bij Hyundai-voertuigen en ondanks dat de snelheid fluctueert, is het de snelheid die het voertuig dan vraagt van onze lader. Het is namelijk ook de auto die de snelheid van het laden bepaalt. Dit zul je misschien niet bij elke laadsessie ervaren, maar het kan kloppen dat je het toch vaker ziet. Als het probleem zich blijft voordoen en je daarvoor graag een oplossing wilt, kan ik je enkel aanraden om contact op te nemen met Hyundai.

Dus de dealer zegt het ligt aan de laadpaal, en de laadpaal zegt het ligt aan de auto 8)7

[Afbeelding]
Heb je dit bij zowel AC als DC laden? En heb je hier altijd last van of gaat het soms wel goed? Afgelopen zaterdag hebben wij onze auto zonder problemen AC geladen, eerste keer sinds de problemen vanwege vakantie.

Ik zag wel op de laadpaal een sticker dat de palen bij ons netbewust laden op werkdagen tussen 16:00-21:00, dacht zelf dat onze auto hier wellicht moeite mee heeft. Wil nog even bij onze dealer informeren of dit mogelijk een oorzaak kan zijn.

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:06
Heb het probleem alleen bij snelladers (DC). En ook wel (50/50) eens dat het probleem niet voordoet.
Heb ook de autocharge geprobeerd bij Fastned, maar sinds die aanstaat geeft dat ook wel eens de problemen. Misschien ligt het aan de softwareversie van de auto. In mijn Bluelink app zie ik bij Versie Voertuigsysteemversie 24.11.1 staan. Dat klinkt oud. Welke versie heeft jouw auto? En wat is de laatste versie?

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

blitterswijk1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:01:
Heb het probleem alleen bij snelladers (DC). En ook wel (50/50) eens dat het probleem niet voordoet.
Heb ook de autocharge geprobeerd bij Fastned, maar sinds die aanstaat geeft dat ook wel eens de problemen. Misschien ligt het aan de softwareversie van de auto. In mijn Bluelink app zie ik bij Versie Voertuigsysteemversie 24.11.1 staan. Dat klinkt oud. Welke versie heeft jouw auto? En wat is de laatste versie?
Toch een ander probleem wat wij hebben, bij ons gaat DC laden eigenlijk wel goed. Alleen afgelopen wintersport niet boven de 150kw uitgekomen, terwijl wij in de zomer met gemak 200+ haalden.

Dit is onze software:
  • Modelnaam systeem CEAE.S5BLC.AEU
  • Infotainment system softwareversie CE_E.EUR.S5W_L.001.001.240801
  • Kaartversie EUR.16.48.69.024.631.5
  • Voertuigsysteemversie 25.6.1
Wij hebben een RWD Connect uit Februari ‘23. Eerder wel een vergelijk gedaan met @c3ng op de export van carscanner, en de software kan per uitvoering (rdw/awd) op sommige onderdelen wel verschillen. Wellicht ook de voertuigsysteemversie als je een style uitvoering hebt?

• c3ng
[...]

[Afbeelding]
ICCU: Let wel op de DC laden iets heel anders is dan AC laden. Bij DC laden heb je via de onderste 2 polen direct contact met de DC accu. AC laden gaat via het bovenste deel. Als je problemen hebt met AC laden kun je nog proberen of er zowel instabiliteit bij 3 fase laden of 1 fase laden is. Het enkelfase laden kan je ook testen met de 230volt granny, is die wel stabiel?

Accu: Ik zou ook via Carscanneer de voltages uitlezen van alle cellpakketten. Bij een te groot celverschil (cell diff) tijdens het laden moet de stroom worden verminderd en in het ergste geval moet het laden worden gestopt om te balanceren. Ik kan zelf de afzonderlijke voltages zien van 192 cellpakketten (77kwh).

Stekker: Let op dat een laadsessie ook kan worden afgebroken als er teveel zijwaarse of neerwaarde druk op de stekker staat. Ik vind hem behoorlijk gevoelig.

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 14:42
[...]
[i]Ik heb uw mail gelezen over het

Dat het aan de auto zou liggen en die de laadsnelheid bepaalt is mijns inziens onzin. Dat zou betekenen dat dezelfde auto bij alle 300KW laadpalen van verschillende aanbieders de exact zelfde laadcurve zou moeten laten zien en dat zie je gewoon niet. Sommige aanbieders bieden hele andere laadsnelheden aan dan anderen.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• c3ng
Royal schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Toch een ander probleem wat wij hebben, bij ons gaat DC laden eigenlijk wel goed. Alleen afgelopen wintersport niet boven de 150kw uitgekomen, terwijl wij in de zomer met gemak 200+ haalden.
Dat is normaal. De accu komt in de winter vrijwel nooit op de ideale temperatuur. Meer dan 200kw haal je alleen bij 'batt min' >-25 graden en resterend accupercentage <-45% .

De >-20 graden is nog wel te halen met flink voorverwarmen en op de langere ritten. Als je gelukt hebt stijgt de temperatuur nog tot >-25 graden tijdens het laden en kan je nog een minuutje van 200kw+ genieten.

Zie ook de laadcurve op:
https://www.fastnedchargi...=IONIQ%206%20Long%20Range

Je kan de lage temperatuur (tijdens het rijden) ook als een voordeel zien. Het betekend dat de accu heel weinig interne weerstand heeft en daardoor waarschijnlijk ook minder snel slijt. Bij Tesla liggen de temperaturen over het algemeen veel hoger.

• RoVi71
[...]

[Afbeelding]
Ik sluit me aan bij dit probleem! Snelladen doe ik vooral in Duitsland richting Oostenrijk en ik ondervind ook deze problemen (zie ook mijn eerdere post). Bij Fastned heb ik het vrijwel altijd in Duitsland, laad ik bij Ionity dan heel soms en bij Tesla nooit. Vanuit mijn ervaring ga ik ervan uit dat het hoofdzakelijk een laadpaalprobleem is maar als Fastned zelf heeft geconcludeerd dat het vaker bij Hyundai voertuigen voorkomt heb ik dan ook weer enige twijfel. Lastig en het probleem zelf wordt waarschijnlijk niet opgelost.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RoVi71 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Ik sluit me aan bij dit probleem! Snelladen doe ik vooral in Duitsland richting Oostenrijk en ik ondervind ook deze problemen (zie ook mijn eerdere post). Bij Fastned heb ik het vrijwel altijd in Duitsland, laad ik bij Ionity dan heel soms en bij Tesla nooit. Vanuit mijn ervaring ga ik ervan uit dat het hoofdzakelijk een laadpaalprobleem is maar als Fastned zelf heeft geconcludeerd dat het vaker bij Hyundai voertuigen voorkomt heb ik dan ook weer enige twijfel. Lastig en het probleem zelf wordt waarschijnlijk niet opgelost.
Ja vreemd, ik heb met de Ioniq 6 nog niet veel snel geladen en maar 1x gehad dat een laadsessie traag was.
Maar dit is mijn 3e elektrische auto en de 2 anderen laden eigenlijk altijd rond hun max snelheid. Dat is dan wel een stuk trager dan de 230kWh die de I6 kan, dus of het hem daar in zit of iets anders weet ik niet.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij moet eerst de wind goed staan, leuke temnperatuur en de sterren op een lijn, dan krijg je 230kW. Ik heb bij mij nog niet hoger dan 180kW gezien. Maar ik laad niet heel vaak aan de DC lader.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TerminalNL
Tot nu toe op 2 gelimiteerde locaties na ( iedereen haalde maar max +\- 100kw ) haalde ik altijd netjes 220 a 230kw.

Ja en bij Tesla haal je ook de max niet omdat die nog op 400volt zitten voor het merendeel van de locaties.
Viel wel op van de week dat pre conditioning echt al bijna een uur van te voren begint om het pakket op te warmen.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

TerminalNL schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:36:
Tot nu toe op 2 gelimiteerde locaties na ( iedereen haalde maar max +\- 100kw ) haalde ik altijd netjes 220 a 230kw.

Ja en bij Tesla haal je ook de max niet omdat die nog op 400volt zitten voor het merendeel van de locaties.
Viel wel op van de week dat pre conditioning echt al bijna een uur van te voren begint om het pakket op te warmen.
Ja ik op 1 na ook. dus het kan wel.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21

koboy

Heb een idee voor een icon

Met de kanttekening dat ik niet bij extreme koude aan de snellader heb gehangen, en het snelladen eigenlijk alleen bij vakantie ritten gebeurt:
Ik heb maar 1x met voorverwarmen niet de 220/230kW gehaald: een Fastned ergens in de Achterhoek dacht ik.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

Nog even een tip voor wie een laadpunt met gecertificeerde meter (MID meter) heeft: sinds 1 januari kun je groene certificaten aanmaken als je thuis oplaadt, en die vervolgens weer verkopen. Helaas alleen via tussenpartijen die de winst weer afromen. Zie ook https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

koboy schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:48:
Nog even een tip voor wie een laadpunt met gecertificeerde meter (MID meter) heeft: sinds 1 januari kun je groene certificaten aanmaken als je thuis oplaadt, en die vervolgens weer verkopen. Helaas alleen via tussenpartijen die de winst weer afromen. Zie ook https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze
Interessant.
Ik heb nu wel de Hyundai smart charging app werkend, en met greenchoice als leverancier heb je dan wel een kleine vergoeding, daarnaast kan ik laden wanneer mn panelen leveren.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 13:33
Switchen tussen de auto's ging zeer eenvoudig in 2 klikken in Bluelink app. Zie ik iets over het hoofd dat het veel omslachtiger is in de MyHyundai-app? Eerst naar meer > beschikbare voertuigen > ander voertuig kiezen > primair maken > dan nog 4 klikken terug om iets te bedienen: 8 stappen 🙄

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15

Bravo

Second Best

Helaas mag ik mij ook melden met ICCU problemen.
Op 5 januari was de 12V accu opeens dood bij vertrek in de avond, ANWB heeft hem nog opgelapt, maar na 500 meter stond ik alsnog stil. Berger heeft de auto opgehaald en bij de dealer neergezet, zelf mocht ik kijken hoe ik thuiskwam. Er waren geen auto's meer beschikbaar voor vervangend vervoer (veel sneeuw, veel kapotte auto's).
Volgende dag alsnog vervangend vervoer kunnen ophalen, en kreeg ik te horen dat de ICCU defect was.
9 januari kon ik de vervangende auto weer inleveren en de eigen auto weer ophalen. Helaas is er niets gedaan aan de terugroepactie voor de laadklep, dus binnenkort nog maar eens langs.

Vooraf niet echt gemerkt dat de ICCU niet lekker werkte, was echt van het ene op het andere moment dat de 12V onder de 80% dook (voor het eerst volgens de registratie in HA) en dit niet meer te boven is gekomen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• hemertje
koboy schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:48:
ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik vind het vreemd dat je laadpaal verplicht een MID kWh meter moet hebben?

de laadpaal leveranciers verrekenen namelijk wel met deze gegevens dus het kan gewoon, Tibber verrekend zeld Grid Rewards met mijn Zaptec Go laadpaal die geen MID meter heeft.
het lijkt me ook niet gewenst dat het merendeel van de laadpalen vervangen gaan worden door 1 welke wel voorzien is van een MID meter, is ook niet geheel duurzaam met de gedachte die achter deze groene certificaten zit!

en wie weet hoe snel deze regeling alweer wordt afgebouwd door de regenten uit Den Haag, daar zijn ze geen fan van populaire regeleingen die de schatkist geld kosten!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15

Bravo

Second Best

hemertje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:05:
[...]

ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik vind het vreemd dat je laadpaal verplicht een MID kWh meter moet hebben?

de laadpaal leveranciers verrekenen namelijk wel met deze gegevens dus het kan gewoon, Tibber verrekend zeld Grid Rewards met mijn Zaptec Go laadpaal die geen MID meter heeft.
het lijkt me ook niet gewenst dat het merendeel van de laadpalen vervangen gaan worden door 1 welke wel voorzien is van een MID meter, is ook niet geheel duurzaam met de gedachte die achter deze groene certificaten zit!

en wie weet hoe snel deze regeling alweer wordt afgebouwd door de regenten uit Den Haag, daar zijn ze geen fan van populaire regeleingen die de schatkist geld kosten!
Deze regeling gaat buiten de schatkist om, de certificaten worden op een markt aangeboden en verkocht. Ow wacht, misschien levert het juist wat extra op door de BTW afdracht.

In Nederland zijn ze nog niet zo heel scherp op de MID-meter geweest voor de afrekening, al wordt het hier (ook) weer als eis gesteld.
Lastige is alleen dat de partijen die aanbieden jaarlijks geaudit worden en moeten laten zien dat ze het netjes doen, anders raken ze hun positie kwijt. Mogelijk dat ze met een jaartje oid wat makkelijker worden.

En het vervangen van je paal voor een versie met een MID meter is geen goedkope optie. Vaak ben je wel een kleine duizend euro (of 2) verder, dan moet je heel wat kWh's in je auto pompen (en certificaten verkopen) om dat verschil weer break even te draaien.
Gelukkig heb ik een paal gekocht met een MID-meter, ik zal hem er weer eens tussen plaatsen om te zien of hij ook rapporteert via de app. Anders moet ik elke keer de hele laadpaal open schroeven om de stand af te lezen :X

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• koboy

koboy

hemertje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Zoals @Bravo al zegt: dit gaat gaat buiten de schatkist om, het gaat om certificaten die op een beurs verhandeld moeten worden vergelijkbaar aan aandelen.
Net als bij aandelen zitten er dus spelregels aan vast, waarvan er 1 is dat de meting met een gecertificeerde meter gebeurt.

Voor de grid rewards en je werkgever zal het niet veel uitmaken of er nou 1,000 of 1,001 kWh de auto ingaat, de extra kosten van de MID meter wegen niet op tegen de mogelijke besparing van je werkgever. Het zou me niet verbazen als Tibber dezelfde grid rewards geeft of je nou met 1 fase of 3 fasen aan het laden bent. Maar ook daar geldt: het financiële risico ligt bij de tussenpartij Tibber die ondertussen ook lekker op de onbalans markt verdient.

Per 1 januari is er de spelregel bij gekomen voor de certificaten dat particulieren ook mee kunnen doen via een tussenpartij. Die treedt op op een manier vergelijkbaar aan je energiemaatschappij waardoor er bepaalde eisen aan de meter gesteld worden.

Zelf vind ik het jammer dat de electricien hier eind van de zomer me hier niet op wees (en er wellicht ook niet van wist). Ik had dan wat meer betaald voor de versie met MID meter.

Ga even goed rekenen trouwens hoeveel die grid rewards je nou daadwerkelijk opleveren. Vanaf 1 januari krijg je bij Tibber niet meer de inkoop vergoeding terug bij terugleveren. Zonneplan doet dit nog wel, maar ondersteunt nu alleen hun versie van de grid rewards met de eigen laadpaal.

• hemertje
reactie VER:
Dag, dank voor je vraag.

Bedrijven konden tot nu toe inboeken op basis van meterdata op de netaansluiting. Dat kon omdat alleen netaansluitingen die exclusief werden gebruikt voor het opladen van voertuigen in aanmerking kwamen. Door deze voorwaarde werd voorkomen dat ook verbruik van andere afnemers (koelkasten, bbq’s, jacuzzi’s, noem maar op) werd meegenomen.

Het probleem hiermee is dat een groot deel van de electriciteit die gebruikt werd voor duurzame mobiliteit niet werd meegeteld: onder andere de stroom voor electrische auto’s bij particulieren, bij bedrijven, bij vve’s en dergelijke bleef buiten beschouwing.

Door nu de meting te verplaatsen van de aansluiting naar de laadpaal kan veel meer duurzame energie mee worden geteld en ook een veel grotere groep electrische rijders hiervan meeprofiteren, wij zijn daar blij mee.
Ook aanbieders van publieke laadinfra zullen hun laadpalen moeten voorzien van een MID meter maar die zit er in de meeste gevallen al in.

De zorg dat veel hardware vervangen zal worden delen we maar in de huidige groeiende markt is er nog genoeg vraag naar goedkopere laders denken we.

Met vriendelijke groet,
Vereniging Elektrische Rijders.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Je kunt ook een MID meter tussen de laadpaal en je aardlekautomaat laten plaatsen volgens mij. En anders laat je hem in je laadpaal plaatsen. Alleen dan steeds openmaken om hem uit te lezen 😅

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Even een vraagje aangezien ik in de markt ben voor een Ioniq 5/6 (of EV6). Stel dat het vervelende ICCU probleem zou optreden bij de occasion die ik op het oog heb (uit 2023 dus nog onder garantie), wordt er dan ook vervangend vervoer geregeld als de auto voor langere tijd bij de garage komt te staan?

Ik ben zeer afhankelijk van de auto voor mijn werk en kan eigenlijk nog geen dag zonder, dus vandaar de vraag. Kan het ook bij Herwers zelf navragen maar hier zitten vast wat ervaringsdeskundigen :+

• TerminalNL
London schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:12:
Even een vraagje aangezien ik in de markt ben voor een Ioniq 5/6 (of EV6). Stel dat het vervelende ICCU probleem zou optreden bij de occasion die ik op het oog heb (uit 2023 dus nog onder garantie), wordt er dan ook vervangend vervoer geregeld als de auto voor langere tijd bij de garage komt te staan?

Ik ben zeer afhankelijk van de auto voor mijn werk en kan eigenlijk nog geen dag zonder, dus vandaar de vraag. Kan het ook bij Herwers zelf navragen maar hier zitten vast wat ervaringsdeskundigen :+
Standaard 4 dagen vervangend vervoer. Maar veel afhankelijk van je dealer volgens mij. Bij een respectabele duur van de reparatie zijn ze niks verplicht… zocht het laatst op ivm vermoedelijk de ICCU defect. Maar dat was netjes binnen 4 dagen opgelost.

Maar volgens mij is dit bij andere merken niet anders ook.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

TerminalNL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Standaard 4 dagen vervangend vervoer. Maar veel afhankelijk van je dealer volgens mij. Bij een respectabele duur van de reparatie zijn ze niks verplicht… zocht het laatst op ivm vermoedelijk de ICCU defect. Maar dat was netjes binnen 4 dagen opgelost.

Maar volgens mij is dit bij andere merken niet anders ook.
Ah ja, daar heb je ook gelijk in. Baal er een beetje van, de Ioniqs voldoen echt aan alle wensen maar dit probleem hangt als een soort zwaard van Damocles boven de auto, voor mij dan. Nog maar wat nachtjes over slapen dan..

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

London schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:12:

Afhankelijk per dealer denk ik. Wij kregen een Ioniq 5 mee en mochten deze ook meenemen op vakantie mocht het nodig zijn. Alleen was de auto voor vertrek al weer gefixt.

• TerminalNL
London schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:17:
[...]

Ah ja, daar heb je ook gelijk in. Baal er een beetje van, de Ioniqs voldoen echt aan alle wensen maar dit probleem hangt als een soort zwaard van Damocles boven de auto, voor mij dan. Nog maar wat nachtjes over slapen dan..
Ik zou mij er vooral niet zo druk om maken. Ja, ze gaan bovengemiddeld vaak defect maar het is niet alsof ze elke 20k km defect gaan.

Daarbij, elk merk heeft wel zo zijn zwakke punten :)

Bij mij bleek het uiteindelijk een defecte hoofdzekering, en was het vlot gefixed. Vrijdag defect, einde dag bij dealer gebracht, dinsdag einde dag weer klaar. Als het toch de ICCU zou zijn was de verwachting van Herwers dat ik alsnog voor het einde van de week weer zou rijden. 64k km gereden met de auto trouwens :) verder nagenoeg probleemloos.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Hoe ervaren de gebruikers alle piepjes in de Ioniq 6? Ik overweeg een AWD First Edition, maar ik zag vandaag in een video dat er al heel snel piepjes komen als je even niet recht vooruit kijkt, je sneller rijdt dan de bordenherkennig aangeeft, of wanneer je zonder richting aan te geven over een een streep van de rijbaan rijdt. Ik word gek van dat soort dingen. Ik heb 3,5 jaar lang een Ioniq 38,3kw gereden naar volle tevredenheid en die piepte eigenlijk nooit. Ook was LKA makkelijk met een knopje op het dashboard uit te zetten. Daarvoor hoefde je dus niet via het touchscreen door allerlij menu's heen elke keer opnieuw. Zelfs VESS was makkelijk met een knopje uit te zetten als je even geen zin had in dat debiele gepingel bij achteruit inparkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDMe9c9BHdDndGOg-5Aoz3Q1064=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0YL9d1iPpCI0DEQnhkAwBvJK.jpg?f=user_large

Op dit monent heb ik een 2019 RAV4 Bi-Tone AWD en die piept ook alleen maar als je zelf een hulpmiddel hebt aangezet. Standaard staat alles uit, een omgekeerde wereld tav de huidige stand van zaken in auto's.

Some infinities are bigger than others.

• TerminalNL
Major_ton schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:34:
Hoe ervaren de gebruikers alle piepjes in de Ioniq 6? Ik overweeg een AWD First Edition, maar ik zag vandaag in een video dat er al heel snel piepjes komen als je even niet recht vooruit kijkt, je sneller rijdt dan de bordenherkennig aangeeft, of wanneer je zonder richting aan te geven over een een streep van de rijbaan rijdt. Ik word gek van dat soort dingen. Ik heb 3,5 jaar lang een Ioniq 38,3kw gereden naar volle tevredenheid en die piepte eigenlijk nooit. Ook was LKA makkelijk met een knopje op het dashboard uit te zetten. Daarvoor hoefde je dus niet via het touchscreen door allerlij menu's heen elke keer opnieuw. Zelfs VESS was makkelijk met een knopje uit te zetten als je even geen zin had in dat debiele gepingel bij achteruit inparkeren.

[Afbeelding]

Op dit monent heb ik een 2019 RAV4 Bi-Tone AWD en die piept ook alleen maar als je zelf een hulpmiddel hebt aangezet. Standaard staat alles uit, een omgekeerde wereld tav de huidige stand van zaken in auto's.
Als je naar een nieuwe auto kijkt gaan ze het allemaal hebben dit probleem. Het is deels verplicht en het andere deel is voor de ncap sterren…

Ik vind het meevallen met de piepjes, en een groot deel is uit te zetten, maar een deel elke rit.

• koboy

koboy

[Afbeelding]

De piepjes storen mij niet. Maar ik ben dus ook niet iemand die per se 106 op de GPS wil rijden. Gewoon max snelheid op de CC, en je komt in de middelsybaan prima mee (rij je ongeveer 98 ipv 100).
Helaas moet bij alle auto's geïntroduceerd na 2022 (dacht ik) en alle nieuwe auto's de piepjes-serenade elke keer opnieuw uitgezet met dank aan Brussel. Wie dat wil kan de snelheid sliep uitzetten door een knop lang in te drukken, en It er op het stuur ook een knop voor de lange keeping.

Advies is om gewoon de eerste periode met de piepjes te rijden, en je er niet actief aan te irriteren. Grote kans dat de ergernis verdwijnt.

• c3ng

[Afbeelding]

Ik had ook de Ioniq Classic. Top auto, alleen jammer van die motor kogel lagers die zichzelf opvreten (elke 100-200km), echt een ontwerpfout die de dealer maar deels erkent...

- De vess is bij de I6 altijd aan, je kunt wel de zekering eruit trekken dan issie nooit aan
- de Lane Assist en Max snelheid kun je op het stuur deactiveren (als je software updates goed zijn doorgevoerd) en moet idd na elke herstart opnieuw. Dat is jammer maar ontkom je niet aan.
- dan heb je hooguit nog de oplettendheid assistent (coffee Break) maar die zie ik niet heel vaak verschijnen

• Major_ton
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

c3ng schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Ik had ook de Ioniq Classic. Top auto, alleen jammer van die motor kogel lagers die zichzelf opvreten (elke 100-200km), echt een ontwerpfout die de dealer maar deels erkent...

- De vess is bij de I6 altijd aan, je kunt wel de zekering eruit trekken dan issie nooit aan
- de Lane Assist en Max snelheid kun je op het stuur deactiveren (als je software updates goed zijn doorgevoerd) en moet idd na elke herstart opnieuw. Dat is jammer maar ontkom je niet aan.
- dan heb je hooguit nog de oplettendheid assistent (coffee Break) maar die zie ik niet heel vaak verschijnen
Knopjes op het stuur om hulpmiddelen te deactiveren vind ik niet zo erg. Dat is duizend keer beter dan via het touchscreen in allerlei menu's te moeten duiken elke keer naar het starten.

Bij mij was de motor van de Ioniq classic ook onder garantie vervangen. Ik hoorde héél (echt héél) zachtjes een afwijkend geluid bij zachtjes accelereren rond de 20-30km/h. Ik dacht, ze gaan me voor gek verklaren, niemand die dit hoort, maar tot mijn verbazing had ik binnen een week een nieuwe motor. Verder was het inderdaad een heerlijke auto. Ik heb hem uiteindelijk weggedaan omdat ik geen eigen oprit heb en ik afhankelijk ben van de publieke laadpaal. Dat was huilen, maar ondertussen staan er 4 palen in de straat (ipv 1 destijds) en kom je tegenwoordig een stuk verder met een EV. En bovendien blijft de RAV4 ook in ons bezit. Ik wil heel graag weer elektrisch gaan rijden. Ik kijk een beetje naar de Ioniq 5 en 6, Kia EV6 en BYD Seal. De Ioniq 6 heeft voor alsnog mijn voorkeur.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Piepjes ivm handen aan het stuur is alleen de allernieuwste 2026 modellen ivm een EU regel.
De 1st edition heeft dat niet.
Verder even bij de dealer (als hij niet heeft) naar de software update vragen (die gaat niet over the air) waarbij je de piepjes met de mute-knop op het stuur uit kunt zetten.

Anders moet je de favorietenknop aan een menu knopen maar dat is dan 2-3 handelingen ipv 1 na de update.

De ioniq classic heb ik ook nog als 2e auto. Lagers? Wiellagers of van de motor? Ik heb er nog niets mee gehad dus wil het graag weten 😅.

Verder als je met publieke laders moet laden is de I6 ook wel een finke upgrade door de range. De Ioniq classic hangt hier om de dag aan de lader zodat mn vrouw naar haar werk kan, soms wel elke dag als er wat extra ritjes zijn.
De i6 laad ik meestal max 1 of 2 keer per week, en dan limiteer ik hem nog op 90% on de accu te sparen.

Verder is het gewoon een hele andere klasse auto. Hij rijd echt veel lekkerder, stoelen zijn beter en de 1st edition is ook erg leuk speels in te stellen met de mydrive functie. Daar heb ik een soort semi-drift mode aan gekoppeld haha. Vooral leuk in de regen.
De meeste mensen rijden hem heel zuinig = rustig. Maar ik speel er ook graag af en toe mee (niet voor niets de 1st edition gekozen).

Ps.
Voor de mensen met een paal op de oprit en zonnepanelen of een tibber (of vergelijkbaar) energiecontract is er een Hyundai smart charge app waarmee je geld terugkrijgt als je de app (deels) laat bepalen wanneer en hoeveel je auto mag laden. (Je kunt invullen wanneer hij toch echt vol moet zijn, en/of een minimum die hij eerst laad voordat dit ingaat.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• feest
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:18
Vandaag eindelijk onze 6 weer terug. Door een fout in de module wilde de dealer niet softwarematig zorgen voor een bypass/oplossing wat betreft de storing ‘verbinding voertuigsysteem instabiel’ en niet uit kunnen zetten van de snelheiddwaarschuwing. Dit ook om problemen in de toekomst en met de garantie te voorkomen. Auto stond gewassen, volgeladen klaar met een leuk cadeau ter tegemoetkoming. De km-stand was 3 (was 40k). Alles werkt weer perfect, echt erg blij mee weer na een tijdje in een leenKona.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 13:33
Heeft iemand van jullie met een Ioniq 6 al ervaring met het aanmelden voor Ere-certificaten? Hiermee zet je tussen je laadpaal en je stroomaanbieder een inboekdienstverlener waarbij dan met je opladen ook geld verdient. Ben uiteraard sceptisch (in hoeverre geef je de controle van je paal dan uit handen) , maar wellicht hebben jullie ervaringen of een mening hierover of je weet niet eens dat het bestaat (sinds 2026), want het is nieuw. Ik heb trouwens de Zaptec 2 go die een ingebouwde MID-meter heeft. Het zou dan om Plugchoice via VoltTime gaan.

Meer info:
Topic op Tweakers
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2324986/0
Uitleg op VoltTime
https://volttime.com/nl/solutions/ere

[ Voor 18% gewijzigd door BOEFJE_NL op 24-01-2026 18:07 ]

• Major_ton
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Misschien een lastige vraag als je dit niet bijhoudt, maar wie kan aangeven wat het gemiddelde verbruik op jaarbasis is van jouw Ioniq 6? Laat dan ook even weten welke uitvoering je hebt :-)

• TerminalNL
Major_ton schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:25:
Misschien een lastige vraag als je dit niet bijhoudt, maar wie kan aangeven wat het gemiddelde verbruik op jaarbasis is van jouw Ioniq 6? Laat dan ook even weten welke uitvoering je hebt :-)
De afgelopen 19000 km sinds begin augustus heb ik 19.1kwh/100km gereden met mijn connect RWD op 20” velgen.

Dit is 60% woonwerk verkeer met veel 80 wegen vol met rotondes het overige is veel snelweg.
Wij rijden beiden flink door, en waar mogelijk is de snelweg Vmax+20km/u.

• koboy

koboy

Op 18" zit je rond de 15-16 kWh/100 km. Dit is wat de boordcomputer weergeeft, dus exclusief laadverliezen. Precieze getal moet ik voor naar de auto (LR Connect RWD) en dat is me nu te koud.

Wij rijden netjes, gewoon Vmax op de ACC. Over het algemeen niet op de rijden dat 130 mag.

In de zomer zit je rond de 13-14 kWh/100km, toerend met 60 a 80km/h is 11kWh/100km haalbaar.
Vakantie ritten door Duitsland met 150 op de ACC zit je op ruim 20kWh/100km.

Winter op winterbanden ongeveer 16-17kWh/100km, mits je langere afstanden rijdt. Korte (stads) ritten zijn dan funest.

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 24-01-2026 23:41 ]

• koboy

koboy

Dubbel....

[ Voor 98% gewijzigd door koboy op 24-01-2026 23:23 ]

• feest
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:18
Sinds november (aanschaf) met ook wel aardig autobahn en ook 130 en stukken sneller: gemiddeld 18,7/100km, rwd met 20” en pilot sport+ banden. Over het hele jaar gaat dit dus vast een stuk lager worden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9LaZ87vhDeePErfJRhL2UVLchk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRrSzrfvHzasjZbnCl4ubbnv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door feest op 24-01-2026 23:42 ]

• lfah2000
Kun je deze link openen?
https://www.spritmonitor....163&power_e=173&gearing=2

Ik zit zelf nu op 14,90 maar de laadpaal bij mij in de straat (1 aansluiting daarvan) geeft ongeveer 30% te weining kWh aan bij het opladen.

• Major_ton
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

@TerminalNL, @koboy, @feest en @lfah2000 heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat helpt mij weer in de zoektocht. Ik ben ondertussen behoorlijk gebrand op een Ioniq 6. Geen haast, maar als er wat moois voorbij komt kan ik een knoop doorhakken. Alle palen bij ons in de straat zijn van TotalEnergies, maar zij hebben zelf geen laadpas in NL. Ik heb nog een pasje van Eneco, maar die rekenen € 0,54/kW op deze palen, terwijl het ook voor € 0,48 of zelfs € 0,38/kW zou moeten kunnen. Dat scheelt aanzienlijk.

• koboy

koboy

Major_ton schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:34:
@TerminalNL, @koboy, @feest en @lfah2000 heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat helpt mij weer in de zoektocht. Ik ben ondertussen behoorlijk gebrand op een Ioniq 6. Geen haast, maar als er wat moois voorbij komt kan ik een knoop doorhakken. Alle palen bij ons in de straat zijn van TotalEnergies, maar zij hebben zelf geen laadpas in NL. Ik heb nog een pasje van Eneco, maar die rekenen € 0,54/kW op deze palen, terwijl het ook voor € 0,48 of zelfs € 0,38/kW zou moeten kunnen. Dat scheelt aanzienlijk.
Graag gedaan. Winter verbruik is trouwens op hankook ion winterbanden.....

Wat betreft publiek laden: dat is een hele wetenschap op zich. Is een apart (niet altijd even vriendelijk) forum voor. Gelukkig is het wel simpeler geworden de laatste 2 jaar.
Beste advies blijft in te kijken of je een eigen laadpunt kunt regelen. Veruit het goedkoopste zeker in combinatie met een dynamisch contract.
Qua laadpassen is dit een prima startpunt: ANWB of eflux voor de tarieven die bij de paal horen, Eneco of Shell met hun vaste tarieven om net wat te besparen op de dure palen zoals Allego en park&charge.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gisteren had ik een half uur over om op een afspraak te komen, accu was rond de 60%, dus ben ik bij een fastned gestopt. Accu was 3C, dus heel erg snel ging het niet, 50kW maar. Bij 77% ging het zelfs omlaag naar 40kW. Ik had traag verwacht, maar zo traag? Anyways, op de terugweg wel lekker 125km/h kunnen rijden. Verbruik met fiets achterop was 21kWh/100km, vond het niet slecht. Normaal zit ik met fiets en 100km/h zo rond de 16kWh/100km

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste