Je moet in het navigatie systeem een HPC lader opgeven. Als die er niet in staat, een in de buurt. Zonder HPC lader start de voorverwarming nooit.zomaar0iemand schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,TerminalNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Heb ook wel meegemaakt dat die niet deed preconditioneren maar dat was in de zomer met 130/140km/u en dan houd die de accu lekker op temperatuur puur door het rijden.
Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,
nee, en dank je, ook zo!d68 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:04:
Hoi allen,
Vorige week heb ik ook een i6 gekocht (Lounge, bouwjaar 2025, gravity gold maar lijkt zilvergrijs. Het is allemaal nog een beetje wennen, maar tot nu toe rijdt hij heerlijk.
Wel heb ik al iets geconstateerd waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden: bij mijn gaspedaalvoet voel ik continu een lichte koude luchtstroom, niet prettig (understatement). Komt dit iemand bekend voor?
Voor iedereen fijn en pechvrij 2026 toegewenst!
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.
Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:20:
Hallo mede Ioniq 6 (st)rijders!
Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2026 en een jaar vol rijplezier gewenst!
Ik heb al een tijdje niets gepost maar lees het forum nog wel wekelijks. Bedankt voor jullie bijdragen hier!
N.a.v. de wintersportvakantie vorige week toch maar even een post met wat ervaringen en wat vragen. Vlak voor de vakantie heb ik na 89.500km een set all-season banden laten vervangen door een complete nieuwe set winterbanden. Ik merkte in eerste instantie weinig verschil met de all-season banden maar op de Autobahn bleek de auto heel nerveus te reageren met de rijbaanbegeleiding aan. De auto bleef maar corrigeren terwijl ik dit probleem nooit heb ervaren met de all-season set. Iemand misschien dezelfde ervaringen?
Daarnaast het laden bij de verschillende aanbieders: Mijn eerste laadpunt richting Oostenrijk is meestal Paderborn Monkeloh waar je kunt kiezen uit Fastned en Aral Pulse. Bij Fastned heb ik in Duitsland altijd problemen. Ik heb de 55kW versie en kan dus nooit sneller laden dan 150kW maar bij Fastned haal ik gemiddeld inclusief voorverwarming maar 50kW. Daarbij zie ik de laadsnelheid fluctueren tussen 0 en het momentele laadvermogen. Dus van 0 naar bijv. 55 en weer terug en dat steeds binnen een seconde achter elkaar. De auto laadt wel maar dit is geen normaal iets. Dus deze keer bij Aral Pulse geprobeerd. Auto aangekoppeld, laadt ongeveer 10% bij en gooit me er dan af met melding “Ladestecker defect”. Koppel ik van dezelfde zuil een andere stekker aan, weer na 10% dezelfde melding. Auto naar een andere zuil en dan doet ie het wel 🤷🏻♂️🤦🏻♂️. Ook het laden gaat dan constant zonder fluctuatie en gemiddeld toch 65kW. In ieder geval binnen 20 minuten van 15 naar 80%.
Vanaf mijn woonplaats is het 935km naar vakantiebestemming Gerlos. Heenweg er 12 uur in totaal over gedaan met 5x laden.
Terugweg: zaterdagnacht om 1u45 vertrokken en met hevige sneeuwval de pas af. Er lag net te weinig om de sneeuwkettingen eronder te gooien maar de auto was lastig te besturen zelfs met een set nieuwe winterbanden. Achterwielaandrijving is leuk voor driften in de sneeuw maar niet om een 17km lange pas met 20-30cm sneeuw afvte rijden 🫣😬. Toen herinnerde ik me ineens de Snow-instelling! Die aangezet en man…dat verschil was wel heel erg duidelijk merkbaar! Was heel erg blij met die instelling! Auto was toen heel goed onder controle te houden.
Terugweg weer bij diverse aanbieders geladen. Eerste keer weer bij Fastned in Eching. Tot twee keer toe er na een paar % laden afgegooid. Deze keer niet met melding “Ladestecker defect" maar gewoon einde laden. Derde keer op dezelfde stekker aangesloten ging het wel goed. Accu ook voorverwarmd. Bij Ionity vrijwel nooit problemen en in Duitsland is dat eigenlijk mijn favoriete aanbieder. Aangezien ik lease en een dongel als laadpas daarvoor gebruik, kan ik deze ook koppelen aan Tesla laadstations. Ik ben totaal géén Tesla fan maar die oplaadpunten? Echt top met de app! Auto aankoppelen, in de app locatie aan laten geven, oplaadpunt kiezen, laden starten en hup… met een constante laadsnelheid van 97kW (en echt constant tot aan 80%) en binnen een goed kwartiertje weer onderweg. Voor wie kan laden bij Tesla en het nog niet heeft geprobeerd, een aanrader…!
Terugweg 6x geladen maar er wel een uur sneller over gedaan 😁. Problemen met het laden wijt ik dan ook voornamelijk aan de oplaadstations hoewel ik daar soms ook weer aan twijfel en dat het bij sommige problemen toch echt aan de auto ligt. Ik vraag me af of bijv. de wat duurdere merken als BMW, Mercedes, Audi, Polestar daar ook last van hebben.
Ik blijf de Ioniq 6 een fijne reisauto vinden maar begin me toch wel enigszins te storen aan de trage software en dat bij een klein beetje kou alle systemen niet beschikbaar zijn en dat ik naar een bijna geheel oranje gekleurd instrumentenpaneel zit te kijken. Stoelverwarming aanzetten is echt traag bijvoorbeeld. Ook merk ik dat er een aantal Ionity laadstations niet worden getoond bij de oplaadstations terwijl alle filters uit staan.
Inmiddels 91.000km op de teller en ondanks het kleine rijbereik met een 55kW versie nog steeds tevreden. Binnenkort voor onderhoud bij van Mossel in Emmen. Ik ben nog niet voorzien van de nieuwe software-update, rij nog steeds rond met de software uit oktober 2023 van toen ik hem kreeg en ik denk dat ik die nieuwe ook niet hoef als ik de problemen daarmee zo lees hier maar hoor graag of het wél de moeite waard is om uit te laten voeren.
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Als het soms wel werkt en soms niet kan je concluderen dat het voorverwarm systeem wel werkt. Dan blijft de software over die niet snapt dat je naar een snellader rijdt (met hoog vermogen, 100kw+) als tussenstop en/of het accu percentage te laag is.zomaar0iemand schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
Vandaag aangekomen in Frankrijk, tijdens de rit werd de batterij bij 3 laadbeurten niet voorverwarmd terwijl we express de interne nav gebruikten, 2 x ging het wel gewoon goed zonder iets te veranderen. De aankomst was ook telkens netjes rond de 20%. Best zuur want hij was ijskoud 3 keer en bleef hangen op 60-80KwH. Ook verschillende palen geprobeerd.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Kan me wel vinden in je uitleg. Voornamelijk dat je ook aangeeft dat het laden ruim 45 minuten van tevoren al begon. Die ervaring heb ik namelijk ook. Was in Duitsland net weer onderweg vanaf een laadstation met 80% batterij. Na het ingeven van het volgende laadstation ging de pre-conditioning al aan bij 65-70%. Weet echter niet of dit normaal is maar ik zie daarnaast het rijbereik dan ook niet in één keer drastisch afnemen. Het is dus net alsof de pre-conditoning geen extra energie kost.lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:56:
[...]
Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.
De waarden die jij hier noemt passen meer bij een Ioniq 6 Long Range die een 77kW accupakket heeft en (ik heb het ergens gelezen) met meer dan 230kW kan laden. Ik weet niet of jij daarin rijdt? De Standard Range, dus de 55kW waar ik in rij, kan maximaal maar 175kW. Bij sommige AC-laadstations haal ik kortstondig rond de 165kW om vervolgens daarna rond 70kW laadsnelheid uit te komen. Maar zoals ik al eerder schreef is dit per aanbieder verschillend. Bij Aral Pulse heb ik weer een andere laadcurve dan bij een Ionity of Fastned en bij Fastned weer een andere dan bij Tesla. Accu voorbereiden voor snelladen (pre-conditioning) staat altijd aangevinkt.Mud.Starrr schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.
Ik heb inderdaad het 77kWh pakket.
Niet echt long range met de first edition uitvoering, gezien de extra motor en grote wielen weer negatief voor de range zijn (maar wel lekker sportief)
Niet echt long range met de first edition uitvoering, gezien de extra motor en grote wielen weer negatief voor de range zijn (maar wel lekker sportief)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Nou die van mij rijd weer, toch nog vlot gegaan gelukkig. Nieuwe hoofdzekering en een nieuwe 12v accu, dus toch niet de ICCU. Waarom die hoofdzekering er uit geknald is van het accupakket hadden ze geen idee van.