hemertje schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:46:
Laad (grapje woordspeling) je nu de andere Ioniq 6 eigenaren niet wat in de steek?
Tenslotte hebben zij als het goed is hetzelfde probleem maar heb jij al een case geopend bij Fastned.
Je kunt dus ook doorpakken met een reactie in de email , tenslotte ligt het werk bij Fastned niet bij jou…
Emailconversatie met Fastned heden morgen:
Mijn reactie op hun vorige mail:
"Hallo V* en/of collega's,
dit is inderdaad niet het antwoord waarop ik had gehoopt. Ik denk toch echt dat de verantwoordelijkheid voor het fatsoenlijk kunnen laden bij Fastned ligt en dat er door jullie energie in gestoken moet worden om dit werkend te krijgen.
Er rijden misschien maar een stuk of 1800 Ioniq6-en met een klein accupakket rond maar dat neemt m.i. niet weg dat de grootste aanbieder van hyperchargers (langs snelwegen), jullie dus, ervoor moeten zorgen dat iedere EV probleemloos moet kunnen laden.
Jullie geven zelf aan dat er een probleem is tussen de hyperchargers en de Ioniq6 met kleine accu. Jullie vergeten erbij te zeggen dat dit probleem alleen bij de hyperchargers van Fastned geldt. Ik maak uit jullie bewering ook op dat het probleem dus niet geldt (of wellicht in mindere mate) voor de Ioniq6 met het grote accupakket.
Ik heb me enigszins een beetje verdiept in de hyperchargers en voor zover ik nu begrijp werken ze allemaal met (verschillende) laadprotocollen. Oftewel voor elk merk en type auto zijn er bepaalde laadprotocollen. Het lijkt me dan dat het laadprotocol voor de I6 met kleine accu nader onderzocht dient te worden waarom dit niet werkt.
Het feit dat het probleem bij jullie bekend is, doet mij vermoeden dat er al eerder klachten over zijn geweest.
Ik ga in dit geval géén contact opnemen met de dealer of garage omdat ik denk dat de oorzaak van het niet kunnen laden aan jullie laadprotocol ligt en niet bij Hyundai. Mijn ervaring is namelijk dat ik bij Ionity met voorverwarmde accu met gemak van ca. 10% tot 60-65% met 155kW kan laden (auto zou max. 175kW aan kunnen). De laatste 15-20% wordt dan niet met dit vermogen geladen maar toch nog altijd met een goede 90-100kW. Ook wanneer ik bij een Tesla laadpaal aangesloten sta gaat dit altijd probleemloos. Hierbij haal ik dan wel niet de 150-160kW maar bij Tesla laad ik vrijwel altijd 90-95kW strak, van begin tot eind (ca. 10% tot 80%). Nogmaals, jullie kunnen mij niet wijs maken dat het in dit geval aan de auto ligt. Ik snap dat het aanpassen van een laadprotocol niet zomaar is gedaan maar als het voor een I6 met een grote accu kan, dan zou het aanpassen van het protocol naar die voor een kleine accu m.i. niet zo heel erg veel moeite moeten kosten.
Ik begrijp heel goed dat ik niets van jullie kan eisen maar het is wel heel erg vervelend dat wanneer je denkt bij Fastned te kunnen laden en je er dan achter komt dat het totaal niet lukt en waar je ervan overtuigd bent dat het niet aan de auto ligt. Voorlopig sla ik jullie maar over in zowel Nederland als Duitsland. Dan rij ik maar iets om om gebruik te maken van hyperchargers die geen problemen hebben met de I6 met kleine accu.
Dat ik niets kan eisen betekent niet dat ik niets van jullie verwacht. Zo groot als jullie zijn langs de Nederlandse en Duitse snelwegen verwacht ik namelijk wel dat jullie hier actief mee bezig gaan.
M.vr.gr., "
Antwoord Fastned:
"Beste R,
Dank voor je uitgebreide reactie en toelichting. We begrijpen natuurlijk goed dat dit erg frustrerend is, zeker als laden bij andere aanbieders wél goed gaat en je vaker hetzelfde antwoord krijgt.
Om je wat meer context te geven: er was recent inderdaad een bekend probleem aan de kant van Alpitronic: bij sommige firmwareversies van hun hyperchargers gaat de communicatie mis met bepaalde Hyundai-modellen, waaronder varianten van de IONIQ 6. De meeste van onze laders draaiden tot voor kort op zo’n versie. De afgelopen weken hebben we echter een nieuwe firmwareversie over ons netwerk uitgerold die dit in veel gevallen zou moeten verhelpen. Dit hebben we over ons gehele netwerk uitgerold, waardoor we een grote vermindering zien in dit soort problemen. In sommige gevallen gaat de communicatie met de auto echter nog weleens mis.
Daarom raden we je aan om ook je dealer of garage te contacteren en daar een melding te doen. Hyundai heeft dit soort signalen nodig om samen met de laadpaalfabrikant naar een structurele oplossing te werken, en eventuele updates aan de kant van de auto lopen uiteraard via hen.
Mocht je nog eens problemen bij ons ervaren, laat het me dan alsjeblieft direct weten, dan kijken we gericht mee.
Hartelijke groet, "
Nu weet ik niet zo heel erg goed wat met "onlangs" wordt bedoeld maar vorige week had ik in ieder geval nog problemen. Misschien dat het langzaam aan wel beter wordt maar meer energie wil ik er eigenlijk ook niet meer insteken... Kost me eigenlijk alleen maar energie.