flupp schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:35:
Die Ioniq6 software is blijkbaar niet veel beter dan die van de ID.3 in zijn beginjaren 😱
Ik volg deze thread omdat ik de Ioniq6 een redelijk mooie auto vind, maar op die manier durf ik toch twijfelen of ik er ooit één van zou kopen. OK, het is geen SUV, is niet lelijk van uitzicht, en ook nog redelijk zuinig, maar overtuigen doet ie op die manier toch helemaal niet 🤔
Ach het valt best mee, we zijn als techneuten alleen erg goed in mopperen. De ID.3 had VW zich zwaar op verkeken wat software überhaupt betreft, die was gewoon nog niet klaar, vervolgens werd het een bende van updates die soms OTA gingen en soms door de dealer.
Toen twee jaar geleden de eerste Ioniq 6 werden uitgeleverd was de OTA nog niet geactiveerd. Deze is een jaar geleden (OTA!) geactiveerd, en vervolgens is het een bende geworden qua updates omdat die niet altijd goed geregistreerd stonden, mislukten etc. In dat opzicht zijn er wel degelijk parallellen met de ID.3.
Mijn verwachting is dat dit ondertussen wel op orde aan het komen is, maar niet elke dealer/werkplaats heeft blijkbaar de kennis/zin om de boel recht te trekken. Met die van ons zijn ze 6 uur bezig geweest aan de updates. Krijgen ze wel een vergoeding voor vanuit de importeur, maar die is per uur lager dan het commerciële werkplaats tarief.
Auto's die nu nieuw af fabriek komen zijn sowieso qua updates helemaal bij, dus als het goed is loopt dat redelijk stabiel nu.
Blijven eigenlijk maar twee nadelen aan de auto over: het uitschakelen van alle rij hulpen als er iets aan de trekhaak zit, en de zwakke ICCU wat een eGMP platform dingetje is en dus meer types Hyundai en Kia last van hebben. Geen idee of de huidige ICCU wel stabiel is.
Twee en een half jaar geleden was de keuze van auto's met de specificaties en efficientie van de Ioniq 6 erg beperkt. Eigenlijk had je alleen de Model 3 van Tesla, maar die heeft ook zo z'n nadelen. Nu is er meer keuze met o.a. de ID.7, maar qua prijs zit dat toch wel een stukje hoger. Auto's als de Polestar en de (andere) Chinezen zijn gewoon een stuk minder efficiënt.
Kies je nu voor een Ioniq 6, dan heb je een behoorlijk unieke auto, die geweldig rijdt, en waar je jaaaaaaaren plezier van zult hebben. Wel zou ik goed kijken naar de dealer. De grote conglomeraten hoor ik meer gemopper over dan over kleine regionale dealers, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto's. Maar je zou ze kunnen vragen naar de ervaringen met de piepjes update
....
December '22 zodra de orderboeken open gingen zat ik bij de dealer voor mijn bestelling. Alleen een proefrit in de Ioniq 5 gemaakt, en even in gezeten toen hij tentoongesteld stond in hoog Catharijne. Begin april '23 de auto betaald en afgeleverd gekregen, en sindsdien probleemloos gereden. Zelfs de 12V doet het bij mij nog steeds. Wel bij een kleine regionale dealer hier, met veel persoonlijk contact. Als ik de vestigingsdirecteur tegenkom in de McDonalds word ik bij naam gegroet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!