Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 21:49
Ik sta op de camping in Spanje met een koelbox op de interne 230volt. Blijkt dat als je daar onafgebroken stroom uit wil halen en de auto op slot wil doen dat dit alleen kan door de V2L lader aan de buitenkant te monteren en te activeren (zonder dat ik dat stroompunt gebruik).

Ook de utility modus biedt geen soelaas omdat je dan de auto ook niet dicht kunt doen.

Blijkbaar camperen ze nooit in Zuid Korea? Man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:21
c3ng schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:07:
Ik sta op de camping in Spanje met een koelbox op de interne 230volt. Blijkt dat als je daar onafgebroken stroom uit wil halen en de auto op slot wil doen dat dit alleen kan door de V2L lader aan de buitenkant te monteren en te activeren (zonder dat ik dat stroompunt gebruik).

Ook de utility modus biedt geen soelaas omdat je dan de auto ook niet dicht kunt doen.

Blijkbaar camperen ze nooit in Zuid Korea? Man man.
En de camping modus dan?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
patrickvb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:21:
Fun fact: afgelopen week met mijn Connect LR de ötztaler gletscherstraße opgereden naar 2800 meter hoogte ("hoogste weg van Europa"). Tegen de tijd dat we weer beneden waren had de accu alweer 10% bijgeladen door het afremmen :-)
Grappig, wij zijn van de week de Col de la Bonette opgereden in de Franse Alpen, 2.802m hoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPMDJXk5RVM5bv-tp9mD1IP4hqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fm8PTMOqlmZtZ0L7iMhQY1Bu.jpg?f=fotoalbum_large

Het gemiddelde verbruik was 36,1kWh/100km

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
hemertje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:55:
[...]

LET OP: onder 30% van de rijbatterij wordt de 12V accu niet meer bijgeladen en wordt deze dus leeggetrokken door lampen en/of radio die aan staan
Ik heb op de camping een paar dagen geleden een lege 12volt accu gehad (I6 first edition). Ik kreeg even een hartverzakking want ver afgelegen in de bergen in Spanje en kende de ICCU problemen... Het rare is dat het LCD scherm flikkerde alsof het stuk was.

Carscanner werkte nog wel en kon meteen constateren dat het de 12 voor accu was (stond op 6volt en 1% charge). De hoogspanningsbatterij zat op 33%.

Na het starten met een jumpstarter ging de ICCU de 12volt meteen rustig bijladen en na een uur dat hij weer op 90%

Na het teruglezen van het forum heb ik het hele sterke vermoeden dat de 12volt accu leegloopt als de deuren lang geopend zijn. Immers blijft het LCD display dan aan staan en het backlight gebruikt toch een bak stroom.

Of de 12volt idd niet meer wordt bijgeladen onder de 30% probeer ik nog te testen. Lijkt me toch heel gek.

Dit zou ook verklaren waarom je bij de carwash met een lege 12volt kunt eindigen. Ik zou de auto altijd in 'READY' of 'UTILITY' zetten bij de carwash.

Let dus ook op bij de camping of carport! Ik ga nog wat meer meten de komende tijd.

Sensor in carscanner: [ICCU] Aux. Battery State of Charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
De camping modus is UTILITY modus. Daarin kunnen de deuren NIET op slot. Ja hoe gek kun je het hebben he? Niet via de afstandsbediening en ook niet via de app. Je kunt je raam open doen en via de middenconsole knopjes de deuren locken maar dan staat je raam weer (deels open). Gewoon niet over nagedacht door die knappe koppen in Seoul.

[ Voor 31% gewijzigd door c3ng op 31-07-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
patrickvb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:21:
Fun fact: afgelopen week met mijn Connect LR de ötztaler gletscherstraße opgereden naar 2800 meter hoogte ("hoogste weg van Europa"). Tegen de tijd dat we weer beneden waren had de accu alweer 10% bijgeladen door het afremmen :-)
Tip: Als je nou boven wat water en stenen in de auto gooit kun je nog veel meer regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Grappig, wij zijn van de week de Col de la Bonette opgereden in de Franse Alpen, 2.802m hoog

[Afbeelding]

Het gemiddelde verbruik was 36,1kWh/100km
We vertrokken boven met 67% en kwamen onder aan met 74% met alleen regenereren

Het verbruik was gedaald van 36 naar 18kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
c3ng schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Of de 12volt idd niet meer wordt bijgeladen onder de 30% probeer ik nog te testen. Lijkt me toch heel gek.

Dit zou ook verklaren waarom je bij de carwash met een lege 12volt kunt eindigen. Ik zou de auto altijd in 'READY' of 'UTILITY' zetten bij de carwash.

Let dus ook op bij de camping of carport! Ik ga nog wat meer meten de komende tijd.

Sensor in carscanner: [ICCU] Aux. Battery State of Charge
Precies mijn ervaring
Zo heb ik 2x met een lege accu gestaan

In de meivakantie hetzelfde gezeik bij het uitpakken op de camping, de anwb heeft me week op weg geholpen

Van Mossel heeft na een controle gelijk de accu vervangen
Ze hebben gelijk diverse firmware updates gedaan
De belangrijkste was toen niet beschikbaar, eentje die het laden van de accu ondersteunt tot 20% ipv 30% zodat je er minder last van hebt

Na de vakantie dus met de 60k onderhoud gelijk laten updaten!

Wat mij betreft is dit een grote ontwerp fout van Hyundai
In de rijmodus dmv een 800/12V omvormer zodat de 12V accu niet gebruikt wordt en bij de auto uit pas op de accu gaan lijkt me veel logischer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_Party
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-08 16:15
Grotere getallen zijn beter, toch? Toch?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShrQX6ervoxt49NJijqcloIpw-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWBY8GvCkkILu1jpGIXQSM9y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 'm nu precies een jaar; 53kWh Style (150pk versie) met als enige optie een trekhaak. Binnekort is het tijd voor eerste onderhoud (enkel interieurfilter) en enkele software updates bij de dealer.

0 problemen mee gehad behalve het reeds bekende probleem met sommige snelladers zoals hier eerder benoemd.

Snelladen gaat overigens maar tot max 180kW met deze versie. Niet enorm snel maar dankzij het relatief lage verbruik toch prima bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

De fulli tolbadge van de ANWB deed het uitstekend in Italië met de plaatsing links van de buitenspiegel. Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:15
2 vraagjes: we kunnen de bliepjes voor snelheid / borden elke keer uitzetten. Maar dat geldt helaas niet bij trajectcontroles of camera's. In Frankrijk vaak meegemaakt dat ie een uitritsnelheid leest (70 of lager) en dan doodleuk bij trajectcontrole van 120 of 130 dan tot 10 km lekker door blijft bliepen. Valt daar wat aan te doen?

Vraag 2: reis naar Tsjechië ging prima met laden meestal met Ionity. Maar vorige week in Frankrijk was de aansluiting met Ionity zo'n drama dat het zelden werkte. De laadpaal gaat door alle fases succesvol heen en dan stopte ie direct. Vaak 5x40 euro reservering gehad pfff. Allego werkte wél altijd en is goedkoper. Iemand anders andere ervaringen met Ionity in FR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
BOEFJE_NL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:10:
2 vraagjes: we kunnen de bliepjes voor snelheid / borden elke keer uitzetten. Maar dat geldt helaas niet bij trajectcontroles of camera's. In Frankrijk vaak meegemaakt dat ie een uitritsnelheid leest (70 of lager) en dan doodleuk bij trajectcontrole van 120 of 130 dan tot 10 km lekker door blijft bliepen. Valt daar wat aan te doen?

Vraag 2: reis naar Tsjechië ging prima met laden meestal met Ionity. Maar vorige week in Frankrijk was de aansluiting met Ionity zo'n drama dat het zelden werkte. De laadpaal gaat door alle fases succesvol heen en dan stopte ie direct. Vaak 5x40 euro reservering gehad pfff. Allego werkte wél altijd en is goedkoper. Iemand anders andere ervaringen met Ionity in FR?
Van het voorjaar ook wat kleine issues gehad met de oude type ionity palen. Liepen alles door maar starten ho maar.. opgegeven en opgelet alleen de nieuwe palen gepakt.
Met de app voor vrijgave trouwens, met pas niet geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik denk dat je dan de bordenherkenning volledig uit moet zetten via het menu, dus niet de snelheidsinformatie via de mute knop, maar volledig uit. Dan pakt hij dit hopelijk van de navigatiesoftware die de juiste informatie wel heeft.

Ik heb nu ook met veel moeite die mute knop optie maar de bordenherkenning is ronduit slecht, ook in Nederland waardoor ik soms nog denk dat het beter is om de menu keuze te gebruiken..

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Bij ons was het probleem de optie "plug and charge" die aanstond, toen wij dit uit hadden gezet ging het laden bij ons in Frankrijk vlekkeloos.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emgee74
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-08 13:50
Hoi, sinds een tijdje trotse eigenaar van deze auto. Een vraag waar misschien iemand een antwoord op weet.

Als ik harder dan 50 rij, ontstaat er een irritante piep/resonantiegeluid wat goed hoorbaar is, vooral aan de bijrijderszijde.

Het lijkt wel of dat gebeurt als de koelingskleppen aan de voorzijde opengaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

koboy

Heb een idee voor een icon

emgee74 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
Hoi, sinds een tijdje trotse eigenaar van deze auto. Een vraag waar misschien iemand een antwoord op weet.

Als ik harder dan 50 rij, ontstaat er een irritante piep/resonantiegeluid wat goed hoorbaar is, vooral aan de bijrijderszijde.

Het lijkt wel of dat gebeurt als de koelingskleppen aan de voorzijde opengaan.
Heeft de auto lang op je moeten wachten voor je hem kreeg? In dat geval zou het een afgeplat te band kunnen zijn. Is het eerste waar ik aan denk....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:56
Heeft iemand de optie om de minimum accu percentage te gebruiken wanneer er genavigeerd wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmcm6HqVg7WOY4yff_kHsh4ItDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r81yxksnc61ncRGXzCI9n3Pt.png?f=user_large
Bron: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/arC0hI

Dit zijn screenshots van het ccNC systeem. Ik heb echter deze optie gewoon niet in mijn IONIQ 6. Ik heb echter wél de laatste update. Is dit dan echt alleen een optie voor ccNC?

[ Voor 20% gewijzigd door gerwim op 13-08-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 11:00
Dit zijn screenshots van het ccNC systeem. Ik heb echter deze optie gewoon niet in mijn IONIQ 6. Ik heb echter wél de laatste update. Is dit dan echt alleen een optie voor ccNC?
Vrij zeker dat dit een ccNc-only optie is. Ben dit tot nog toe nergens tegengekomen in mijn ioniq 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:14
gerwim schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:44:
Heeft iemand de optie om de minimum accu percentage te gebruiken wanneer er genavigeerd wordt?
[Afbeelding]
Bron: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/arC0hI

Helaas is deze optie alleen voor de ccNc inderdaad niet voor het huidige systeem in de I5 en I6 |:(
A better route planner is wel een goed alternatief om te bekijken wanneer je ongeveer voor de laatste keer moet laden en dan een laadpaal zoeken in de ingebouwde nav.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Helaas is deze optie alleen voor de ccNc inderdaad niet voor het huidige systeem in de I5 en I6 |:(
A better route planner is wel een goed alternatief om te bekijken wanneer je ongeveer voor de laatste keer moet laden en dan een laadpaal zoeken in de ingebouwde nav.
Maar zo moeilijk hoef je helemaal niet te doen.
Als je kijkt in de route/tussen punten lijst zie je dat de interne navigatie zelden tot 80% oplaadt, en zeker de laatste laadpastop niet, die wordt zo aangegeven dat je met 30% aankomt. Simpelweg de laatste stop laden tot 80 of 90% zorgt er al voor dat je meestal met veel meer dan 30% aankomt. Anders gewoon langs de route de laatste (voor jou acceptabele) snellader als extra tussenstop laten opnemen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
koboy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Maar zo moeilijk hoef je helemaal niet te doen.
Als je kijkt in de route/tussen punten lijst zie je dat de interne navigatie zelden tot 80% oplaadt, en zeker de laatste laadpastop niet, die wordt zo aangegeven dat je met 30% aankomt. Simpelweg de laatste stop laden tot 80 of 90% zorgt er al voor dat je meestal met veel meer dan 30% aankomt. Anders gewoon langs de route de laatste (voor jou acceptabele) snellader als extra tussenstop laten opnemen.
Ook zeker een optie, mijn auto wilt echter altijd tot 100% opladen bij de snellaadpaal ook als ik nog 4x moet snelladen op de reis. Dus voor plannen is het echt waardeloos, als ik eenmaal rij doe ik het inderdaad op de manier die jij beschrijft, ik rij ook gewoon weg bij de laadpaal bij 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
zomaar0iemand schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:32:
[...]
Ook zeker een optie, mijn auto wilt echter altijd tot 100% opladen bij de snellaadpaal ook als ik nog 4x moet snelladen op de reis. Dus voor plannen is het echt waardeloos, als ik eenmaal rij doe ik het inderdaad op de manier die jij beschrijft, ik rij ook gewoon weg bij de laadpaal bij 80%.
dat stel je toch in een ander menu in, je maximale percentage bij AC en DC laden. Zijn 2 sliders, ik weet alleen even de menu optie niet meer uit mijn hoofd. Ik gebruik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
AeoIus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
dat stel je toch in een ander menu in, je maximale percentage bij AC en DC laden. Zijn 2 sliders, ik weet alleen even de menu optie niet meer uit mijn hoofd. Ik gebruik het niet.
Nee, ik heb het over de routeplanner met laadstops, als ik naar Oostenrijk ga geeft de ingebouwde nav aan dat ik 4x moet stoppen en tot 100% moet laden om op mijn bestemming te komen. ipv 6x tot 80 wat een stuk sneller en efficienter is.

In het andere menu stel je in tot hoe vol de batterij max mag, alleen deze wil ik wel op 100% houden gezien ik soms nog aan het eten ben kan hij nog even door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Mijn ervaringen met de Ioniq6 navigatie en het plannen van de snelladers zijn matig buiten NL/BE/DU.

Ik gebruik Chargingtime Gold. Kijk 100 km vooruit waar een laadplek is met minimaal 4x300 kW. In de winter zet ik die in de Hyundai navigatie voor preconditioning.

Dat filter van minimaal 300 kW mis ik bv ook in de Hyundai navigatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickvb
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:57
Met het huidige aantal snelladers in de EU hoef je helemeaal niet (meer) te plannen op snelladers. Ik ben deze zomer gewoon zonder planning naar Oostenrijk gereden. Op de rechter helft van het scherm had ik constant het lijstje met dichtsbijzijnde snelladers staan. Als ik dan zin had in een pauze of chauffeur wissel (of dacht: "nu moet ik echt gaan laden", maar de pauze kwam meestal eerder) keek ik even naar dat lijstje waar de snelheid en het aantal vrije en totaal aantal laadpunten vermeld staat en koos ik eerst volgende snelle vrije punt (meestal meerdere opties binnen de 50 km). Ging prima en reed zeer ontspannen.

• gerwim
Weet iemand ook of je uberhaupt iets kan doen aan de Lane Follow Assist? Wat ik merk dat als ik iemand inhaal, hij eigenlijk in het midden (voor mijn gevoel tikkeltje aan de rechterkant) wil rijden. I.p.v. tegen de linker kant aan (wat ik zelf altijd doe; zodat indien de andere persoon wat swabbert, hij niet tegen mij aan zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59

Bravo

Second Best

gerwim schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:13:
Weet iemand ook of je uberhaupt iets kan doen aan de Lane Follow Assist? Wat ik merk dat als ik iemand inhaal, hij eigenlijk in het midden (voor mijn gevoel tikkeltje aan de rechterkant) wil rijden. I.p.v. tegen de linker kant aan (wat ik zelf altijd doe; zodat indien de andere persoon wat swabbert, hij niet tegen mij aan zit).
Nope, hier is niets aan in te stellen. Heb tot nu toe alleen bij Ford gezien dat als je de Lane Assist naar links corrigeert hij dit ook vasthoudt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• hemertje
patrickvb schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:41:
Met het huidige aantal snelladers in de EU hoef je helemeaal niet (meer) te plannen op snelladers. Ik ben deze zomer gewoon zonder planning naar Oostenrijk gereden. Op de rechter helft van het scherm had ik constant het lijstje met dichtsbijzijnde snelladers staan. Als ik dan zin had in een pauze of chauffeur wissel (of dacht: "nu moet ik echt gaan laden", maar de pauze kwam meestal eerder) keek ik even naar dat lijstje waar de snelheid en het aantal vrije en totaal aantal laadpunten vermeld staat en koos ik eerst volgende snelle vrije punt (meestal meerdere opties binnen de 50 km). Ging prima en reed zeer ontspannen.
nou...

met je kampeermiddel achter je auto gebruik ik graag ABRP met de optie 'voorkeur geschikt voor aanhangers' aangevinkt

dus ik rij graag op deze snelladers, de parkeerplaatsladers vind ik een drama, dat doe je een brandstof auto toch ook niet aan?

• zomaar0iemand
Als ik met alleen de I6 rij zeker, maar we gaan vaak naar Oostenrijk in konvooi met een mix van EVs en Dinosap slurpers, het is dan wel fijn dat als alle EVs ongeveer dezelfde laadpunten aanhouden en dan weten de flintstones van de groep ook weer waar we gaan stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Duitsland en Oostenrijk is natuurlijk wel een beperkte scope EU. Dat is easy. Oost Europa is al anders. Maar het wordt elk jaar beter. Maar daar is een ander topic voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TerminalNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pqe9C5JrqQ41RUAwNTM25G8Aj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euJOpMmi1glLmZ9Lda091Bkq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ergerde me al een tijdje aan de vrij nutteloze ruimte in de midden console. Alles wat je er in legt schoof alle kanten op. Ali bleek voor 27euro een goede oplossing te hebben.

Past heel mooi, lijkt imo net OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

TerminalNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:56:
[Afbeelding]

Ik ergerde me al een tijdje aan de vrij nutteloze ruimte in de midden console. Alles wat je er in legt schoof alle kanten op. Ali bleek voor 27euro een goede oplossing te hebben.

Past heel mooi, lijkt imo net OEM.
Rolt het dan ook niet door deze bak? Amazon verkoopt hier ook oplossingen voor trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Laatst online: 04-09 18:21
Beste Ioniq6 rijders, graag zou ik jullie advies willen vragen en ook of onderstaande bij iemand misschien bekend is. Zaterdag 16 augustus de auto van zo'n 15% naar 100% thuis opgeladen bij een temperatuur van ca. 28-32°C. Bij 100% gaf mijn I6 55kW een rijbereik van 395km. Nu weet ik niet of het van belang is maar ik moet ik even vermelden dat ik zelf de laatste 9 weken door omstandigheden niet in de auto heb gereden maar mijn vrouw wel naar haar werk (35km heen, 35km terug). Stappen we zondagmorgen om 4u00 in de auto voor een vakantie naar Oostenrijk, rijbereik geen 395 maar 370km, geeft de navigatie aan dat ik bij Kassel (305km) pas de 1e keer hoef te laden. (Ik woon in Zuid-Oost Drenthe op 5 minuten van de A37 en 30km van de A31 in Duitsland) Ik dacht: Zooo! Lekker opportunistisch! Normaal 1e keer laden bij Paderborn-Mönkeloh... Dat is vanaf mijn huis 210km.
Alles gaat prima bij een buitentemperatuur van 10-12°, gemiddelde snelheid 130km/h, net als iedere andere rit naar Oostenrijk. Tot ongeveer 80km voor Paderborn... 🫣 We hadden dus net 130km gereden en rijbereik was nog goed 240km. En ineens vloog het rijbereik naar beneden! 😳Bij vrijwel elke 500m tikte het rijbereik een kilometer af. Ook de accu daalde razendsnel. Op de laatste vonken Paderborn gehaald. Nu staan daar meerdere aanbieders maar omdat ik de laatste keer daar problemen had met Fastned ben ik meteen gaan laden bij de Aral pulse zuilen. Laden ging goed... Tot 55%... Toen stopte de auto er mee. Volgens het scherm op de zuil een stekkerfout 💩. Auto naar de zuil ernaast gereden, stekker er in, kling-klang-klets... 💩 Meteen weer uit met dezelfde foutmelding. Dusss... Toch maar Fastned nog even proberen? 🤔 En ja hoor, ondanks dat het laadvermogen volgens het scherm in de auto alle kanten op sprong, toch nog tot 85% kunnen laden. Rijbereik ongeveer 285km... Tsja, wat doe je? Het is niet goed in ieder geval 🤷🏻‍♂️. Besloten om toch nog een poging te wagen dus hup, de Autobahn weer op. 15km lang hetzelfde probleem, accupercentage daalde heel snel en kilometers vlogen van het rijbereik af. Dus jammer maar helaas, toch maar naar huis. Auto de andere kant op gereden en wat bleek, rijbereik en accupercentage bleven ineens stabiel. Tsja, en wat doe je dán? Gokken? Tuurlijk! 😃 Volste vertrouwen in Hyundai...🙄 Auto nogmaals weer naar het zuiden gedraaid en vervolgens de volgende 680km probleemloos afgelegd.
Heeft een van jullie misschien een aanwijsbare oorzaak voor dit gedonder? Zou ik na de vakantie nog een dealerbezoekje moeten afleggen? Iemand anders die dit bekend voor komt? Knijp 'm niet echt voor de terugweg maar helemaal happy ben ik er niet mee.... 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:15
Als het gaat om je problemen met laden (en het niet werken) lag het bij mij aan het aangevinkt hebben van de PCID (herkenning van je auto door laadpaal). Ik had in Frankrijk heel veel problemen ineens met Ionity terwijl dit in NL zelden voorkwam. Ik heb dat nu in ieder geval uitgevinkt. Overigens ging laden met Allego altijd wél goed.

Wat betreft je actieradius heb ik het idee dat het heel erg kijkt naar je totale eerdere verbruik. Na 2 weken de auto te hebben gehad en een reis naar Tsjechië te hebben gedaan was de actieradius zeker door hard rijden in Duitsland lager dan verwacht geworden na laden ook weken na terugkomst. Nu een tijd in Nederland zie ik het bereik gestaag weer richting 550 gaan met warme dagen...

[ Voor 5% gewijzigd door BOEFJE_NL op 18-08-2025 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rij je richting zuiden niet gemiddeld bergop? Dan gaat je range natuurlijk harder achteruit dan op het vlakke. Gewoon wat vaker laden en op de terugreis genieten van veel langer bereik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
BOEFJE_NL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:40:
Als het gaat om je problemen met laden (en het niet werken) lag het bij mij aan het aangevinkt hebben van de PCID (herkenning van je auto door laadpaal). Ik had in Frankrijk heel veel problemen ineens met Ionity terwijl dit in NL zelden voorkwam. Ik heb dat nu in ieder geval uitgevinkt. Overigens ging laden met Allego altijd wél goed.
Herkenning staat uit. Eigenlijk nooit problemen met laden. Alhoewel, de laatste keer laden in Duitsland gisteren gooide de laadpaal mij er ook af. Opnieuw aangekoppeld en toen ging ie wel door. Maar heb hierbij het vermoeden dat de Belgische E-rijder die op dezelfde zuil aankoppelde misschien wel de oorzaak was.
En vanmorgen op de parkeerplaats bij de gondel (20 laadplekken!) ook netjes aangekoppeld, zit ik net 5 minuten in de gondel, BlueLink... Gestopt met laden... Vervolgens 's middags bij het hotel voor het eerst aangekoppeld, en zonder moeite door naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
zonoskar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:14:
Rij je richting zuiden niet gemiddeld bergop? Dan gaat je range natuurlijk harder achteruit dan op het vlakke. Gewoon wat vaker laden en op de terugreis genieten van veel langer bereik.
Je hebt helemaal gelijk! Gaat richting Oostenrijk idd bergopwaarts natuurlijk maar in de buurt van Osnabruck en Paderborn is dat nog niet aan de orde. Het was net of het systeem in de auto plots wakker werd en was vergeten dat het rijbereik en accupercentage niet klopte om er daarom in snel tempo het accupercentage en rijbereik flink naar beneden te schroeven.
Accu nu 100% en 330km rijbereik. Klinkt aanmerkelijk logischer dan 395km. Hopelijk een eenmalig iets. 😉

[ Voor 4% gewijzigd door RoVi71 op 18-08-2025 21:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Leopold of Lent
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-08 15:45
Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, dank allen voor de vele waardevolle opmerkingen. Ik heb al een keer gepost toen ik de auto net had gekocht. Hieronder zal ik ook mijn ervaringen na 2 jaar delen. Alvast excuses voor de longread.

Sinds mei 2023 rij ik een zwarte Ioniq 6 lounge, RWD, 77kWh, zomerwielen 20", winterwielen de aero's op 18", met lichte bekleding. De auto is eigendom. Daarvoor reed ik een MB CLS 350cdi op dinosap. De Benz begon op leeftijd te raken en na bijna 500000km werd het door aankomend zeer groot (en zeer prijzig) onderhoud tijd voor iets anders. (Verder 10 jaar probleemloos gereden). De hoge brandstofprijzen van die periode hebben mij op het pad van de EV gebracht en er is iets aan de banaanvorm bij auto's dat me aanspreekt. De CLS is uitgesproken banaan, en de ioniq 6 is dat ook. Een polariserend ontwerp dat mij erg aanspreekt, maar anderen minder. Je ziet de Ioniq dan ook niet super vaak op de weg en dat vind ik wel leuk.

Verdere overwegingen voor de koop waren dat de auto is net zo zwaar is als de vorige diesel, maar fiscaal wordt aangeslagen als benzine. We kunnen thuisladen; icm met een dynamisch contract is dat financieel aantrekkelijk. Hyundai maakt al jaren EV’s met de originele Ioniq en de Kona, tot zover lijkt het redelijk betrouwbare technologie, weinig verhalen over defecte tractiebatterijen, zoals bijvoorbeeld de horrorverhalen over de Taycan. Geen gepionier op kosten van de klant, maar een redelijk doorontwikkeld product. Al met al een aantrekkelijke propositie.

Inmiddels heb ik ongeveer 100.000km gereden in de ioniq 6.

Tijd om balans op te maken.

Pluspunten:
  • De auto rijdt prettig en qua ritkwaliteit vergelijkbaar met de CLS, dit in tegenstelling tot de EQE waarbij de proefrit nogal tegenviel. In de Ioniq geen dein in lengterichting, waar de EQE juist voelde als logge rivierboot.
  • Nog een aantal fysieke knoppen, helaas niet voor klimaat maar soit. Bij de EQE is alles touch en swipe. Met name op het stuur is het prettig dat ze er nog zijn.
  • Genoeg vermogen om soepel mee te rijden met het verkeer. Nieuw onder 7 seconden naar 100, nu conform fabrieksopgave. Tegenwoordig zijn de meeste auto’s vlot dus het is erg prettig om goed mee te kunnen in gehaast spitsverkeer. Niet écht snel, maar snel genoeg.
  • De auto is mooi om te zien, het interieur is netjes en praktisch, mooie wielen (20"), maar banden met velgbeschermers zijn een must.
  • Zeeën van ruimte op de achterbank, werkelijk een gigantische cabine.
  • Bruikbare frunk (koffer houdt niet over in vergelijking tot de buitenmaten, maar het is nu eenmaal een sedan met veel ruimte in de cabine. 2 hutkoffers en 2 kleine rolkoffers passen er in met gemak in.
  • Lane-assist en autosteer zijn goddelijk. Zolang er iets van belijning is doet hij het al redelijk, alleen spitsstroken met uit- of invoegstroken zijn lastig. De dikste lijn wint en dan stuurt hij je tegen de buurman. Duitse bestuurders snappen het ook niet dus we zullen het de Koreanen vergeven ;) bij fietssuggestiestroken in 60km zones wel even uitzetten ter voorkoming van onopzettelijke zelfdoding.
  • Onderhoudskosten alleszins redelijk, zolang de tractiebatterij het maar niet begeeft buiten de garantieperiode. Dan is het total-loss.
  • Navigatie prima en handig split-screen te maken.
  • Snelladen op prima snelheden. Alleen bij koude duurt het wat langer, maar nog steeds sneller dan Mercedes en Tesla.
  • Interieur goed schoon te houden.
  • Prima zittende stoelen, de rugleuning had van mij mag wat hoger mogen verwarmen en de stoelventilatie doet maar weinig in vergelijking met de CLS. De kunstof stoelen zitten wel warmer dan echt leer.
  • Geen kraakjes en rammeltjes, het lijkt allemaal strak in elkaar geschroefd.
Minpunten:
  • Verbruik / bereik op 130km/u valt m.i. wat tegen. Ik rijd hoofdzakelijk snelwegkilometers en woon zowat naast de snelweg, wat voor EV niet optimaal is. Het gemiddeld verbruik volgens boordmeter tussen 165 en 175 wh / 100km gedurende de levensduur van de auto, afhankelijk van het seizoen. Gezien de 'streamliner' vorm had ik persoonlijk wat beter verwacht op hogere snelheden. Het opgegeven range potentieel is eigelijk alleen met max 100km/u te doen.
  • Accudegradatie lijkt wat tegen te vallen: Nieuw haalde ik het volle bereik van 540km op 20" met 100km/u eenvoudig, Tegenwoordig op 90 % maximaal 408 kilometer op de GOM in de meest gunstige omstandigheden, wat zou kunnen neerkomen op ongeveer 16% degradatie in 2 jaar (gerekend met 90%). Snelladen alleen tot 80% en tijdens vakantieritten. In verhouding tot de kilometers heb ik maar weinig snelgeladen. Geenszins een wetenschappelijke meting, maar voor mijn gevoel valt het toch wat tegen. Ik lees dat de degradatie voornamelijk aan de voorkant van de levensduur zou zitten. Zolang ik onder elke omstandigheid maar 350km per dag kan doen op een enkele lading komt het goed, het zou mooi zijn als onder alle omstandigheden met snelwegsnelheden 400km haalbaar zou zijn op 80%. Wellicht op termijn overstappen naar de kleinere wielmaat. Airco gebruik ik nauwelijks.
  • Geurtjes komen vrij direct de cabine binnen. Lekker als je ’s avonds door een naaldbos rijdt (A50), maar minder achter alles met een uitlaat. Er zou een koolstoffilter in moeten zitten, maar het doet maar weinig, zeker als je de airco/warmtepomp uit hebt staan.
  • Remmen zijn adequaat, maar de (goede) wegligging van de auto nodigt sportief en snel bochtgedrag uit waar de remmerij niet echt op is ingericht. Op tijd remmen is het advies. De sportieve, maar relatief minder brede wielen glijden snel op gladder asfalt. (20") Ondanks de sportieve aspiraties is de voiture m.i. meer geschikt voor comfortabel en soepel rijden als GT en dat doet ‘ie goed. Tegenwoordig rem ik hoofdzakelijk op de recuperatie. Als je de linkerflipper naar je toe ingedrukt houdt, gaat hij maximaal recupereren, onafhankelijk van je instelling. Dat werkt erg prettig. Zodra ik de kom verlaat zet ik de recuperatie uit. Dat lijkt met uitrollen het zuinigst en het is ook prettig dat de remverlichting dan niet steeds aanspringt voor het achteropkomend verkeer, totdat je daadwerkelijk echt gaat afremmen.
  • Na een regenbui (opspattend water) roesten de remschijven en blokken ‘vast’. Het is dan elke keer wegrijden met een bonk alsof er iets kapotgaat. Bij langere stilstand op straat in de regen kan het echt even misgaan en lijkt het door de wielgeluiden alsof je schade hebt opgelopen. Je moet dan echt even goed mechanisch remmen om de boel weer glad te schuren. De hold-knop ingedrukt houden schakelt recuperatie tijdelijk uit.
  • Bij nat wegdek heeft de auto weinig grip. Deze EV heeft net iets teveel koppel voor alleen de achterwielen. De Benz was ook achterwiel aangedreven met vergelijkbaar gewicht, koppel en vermogen; maar had wel veel bredere banden; die doen dat echt beter. AWD is voor deze auto een veiligere keuze. Vooral bij rotondes op N-wegen moest ik even wennen dat hij veel sneller uitbreekt dan de Benz.
  • ACC houdt inmiddels ‘teveel’ afstand, waardoor je van die invoeg-rem-invoeg-rem-etc.etc. acties krijgt die erg storend zijn. Op de autobahn werkt het perfect, maar een echte kaaskop propt hem er altijd nog even tussen; met deze ACC kan echter hele rechterbaan inschuiven, ter irritatie van achteropkomend verkeer. Hinderlijk. Toen de wagen net nieuw was hield hij m.i. de afstand wat korter, het staat me expliciet bij hoe blij ik daarmee was. Inmiddels is het echter weer 'duurzaam veilig'. Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat dit ergens tijdens updates is gebeurd. Bij normaal doorrijden werkt de ACC adequaat, op zowel A als N wegen. Bij file dus best even uitzetten tenzij je in de slow-lane zit. Hij remt inmiddels ook eerder / op grote afstand als je een vrachtwagen nadert. Wil je constant blijven rijden moet je daarom veel te snel naar de linkerbaan, ter irritatie van overig verkeer. Net nieuw had ik het idee dat hij pas veel later en dan wat steviger ging afremmen, wat beter past bij de Nederlandse drukte.
  • De auto heeft piepjes. Heel veel piepjes. Met name bij telefoongesprekken is dit zodanig storend dat de andere kant van de lijn consequent klaagt. Op mijn auto kunnen ze helaas niet worden uitgezet (zie verder).
  • Handsfree bellen lijkt niet optimaal. Gedurende het gesprek lijkt er steeds meer rijgeluid/ruis over de lijn te komen waardoor men mij niet goed verstaat aan de andere kant van de lijn. Alsof gedurende het gesprek de noise-canceling steeds een beetje minder goed werkt. Overschakelen op de speaker van de telefoon is soms zelfs beter dan via de Ioniq. Dat is erg jammer. Ik bel helaas veel tijdens het rijden en heb daardoor een storingsvrije handsfree nodig.
  • CarPlay via de kabel (geen draadloos) doet het vaker niet dan wel. Dealer heeft de poort doorgemeten, die zou prima zijn geweest. Verschillende kabels allemaal hetzelfde probleem. Een beetje zijdelingse kracht op de plug en de verbinding schiet er al uit. De dealer lijkt het allemaal conform norm te vinden. Er wordt geen officiële kabel bijgeleverd dus je kunt altijd de schuld bij een derde-partij leggen. Ik heb geen zin in dat getouwtrek met de dealer dus heb ik het maar gelaten. Bellen/muziek/podcasts lukt ook via de gewone bluetooth. Als het werkt dan werkt het fullscreen en dat is wel prettig.
  • Draadloos laden heb ik uitgezet omdat de telefoon snel te heet wordt omdat de laadpad niet geventileerd wordt. Met een kabeltje vanuit de middenconsole werkt dan beter. Er zit een uitsparing voor kabeltjes onder de armsteun. Ik heb een plastic voetje geplakt zodat de telefoon niet gaat schuiven op het laadplankje.
  • Audiosysteem (Bose) is niets bijzonders, het voldoet. Met name het laag is modderig/wollig/dof en ongedefinieerd. Misschien is het de smaak van de Koreanen, we doen het ermee. Wel jammer is dat audio ook lijkt te dimmen voor de navigatie als je de instructie hebt uitgezet. Het volume wordt dan af en toe eventjes zachter waar de navigatie stem zou hebben geklonken.
Issues en problemen:
  • 12 volt accu probleem dat hier veel wordt genoemd is mij bekend. Zelf heb ik 1x stilgestaan na twee weken langparkeren (luchthaven) en recent na een half uurtje stofzuigen in de wasstraat. Beide keren met startbooster gered. De ANWB heeft de laatste keer de accu doorgemeten en advies was direct vervangen. Vlak voor onze vakantie kreeg ik een rode melding: lage spanning 12v direct stoppen. Bij terugkomst (2 weken langparkeren) heb ik dit laten uitmeten. Deze 12v accu valt niet onder de 5 jaar Hyundai garantie, maar onder twee jaar garantie. Het is jammer dat ze hem niet eerder hebben vervangen toen ik hiervan melding maakte (werkplaats: “hij is nog “prima”), mijn accu is nu vier maanden uit de garantie. Na reclamering kreeg ik uiteindelijk 25% korting. De nieuwe accu zou drie jaar garantie hebben. De werkplaats doet hier laconiek over: een nieuwe auto heeft heel veel moderne eigenschappen die aanspraak doen op de accu ook nadat de auto uit staat. Jaja, dan had je dus een grotere/betere accu moeten monteren. Dit is weer kleine lettertjesfeest. Het staat allemaal keurig in de voorwaarden, maar niemand verwacht dat een accu al na 2 jaar en 4 maanden totaal versleten is. Goed om te weten niet te lang te wachten met een accu als deze kuren lijkt te hebben. 25% korting lijkt schappelijk, maar dit zou gewoon helemaal niet aan de orde moeten zijn bij 100.000km. De CLS had zijn enige accuvervanging bij 338.000km/ 8 jaar en daar zat ook al het nodige op en aan.
  • Sharkvin-antenne is vervangen onder garantie ivm condens. De nieuwe heeft last van hetzelfde euvel. Nu zit er ook condens in de spoiler, dat hoort er blijkbaar bij volgens de dealer. Ook de nieuwe condens in de sharkfin is blijkbaar een feature en geen bug. Er wordt in elk geval niets meer aan gedaan. Wellicht heeft Hyundai toestemming om 1x te vervangen.
  • De AC-lader is inmiddels ook vervangen onder garantie, die gaf de geest nog onder de 100.000km. Kon met spoed worden vervangen en een dag later kon ik weer verder. Prima opgelost. Ik merk overigens dat hij nu op 100% laadsnelheid (met het warme weer) er ook wel eens uit wil klappen. Dan laadt hij een uur of wat en dan stopt het laden zonder foutmelding. De dealer had na de reparatie de laadsnelheid op 60% gezet. Daar heb ik hem nu ook maar weer op gezet en dat lijkt goed te gaan. Opmerkelijk; met mijn kilometrage kan hij nog 1x kapotgaan binnen de garantie. Het schijnt een duur ding te zijn.
  • Ik ervaar toch wel regelmatig handshake issues met mijn laadpaal. Dan weer denkt ‘ie dat de kabel is aangesloten (terwijl dit niet zo is) of andersom. Laadsessies die niet willen starten. Soms wil ‘ie alleen een sessie starten als ik even ‘gereden’ heb, soms moet de paal herstarten. In het verleden was een tibber-integratie dan weer de oorzaak en dan weer firmware. Het kan weken goed gaan en dan loop je weer een hele avond te klooien. De vraag is in hoeverre het de auto is of de laadpaal. Ik kom er maar niet achter.
Dan tot een wat saillanter verhaal, dat hier ook al is voorbijgekomen:
  • Nadat op de update-pagina van Hyundai destijds een update werd aangekondigd (Mute functie) is ook bij mijn exemplaar gepoogd met de ISLA-update om piepjes te muten op het system te krijgen, dat is nu finaal niet gelukt. Na afspraak om de update te installeren stuurde de dealer in eerste instantie op weg zonder me te informeren dat de update niet was gelukt (Arnhem, idem als bij AeoIus), waardoor ik eenmaal thuisgekomen een nieuwe afspraak moest maken. Bij de vervolgafspraak wederom geen succes en weer niet melden aan de klant. Blijkt daarna ook de snelheidslimiet uit het display verdween met daarbij de melding "aansluiting voertuigsysteem instabiel" in het assistentie menu. Wederom een nieuwe afspraak (dit was in April) bij de dealer.
  • Lang verhaal kort: update fout gegaan, de dealer erkent het probleem en ze kregen het zelf niet opgelost. Overleg met Hyundai was nodig om te kijken hoe hiermee om te gaan. Tussentijds ben ik een aantal keer geïnformeerd dat men ging uitzoeken of er een rollback van updates kon plaatsvinden. Dit bleek helaas niet mogelijk. Blijkbaar is tijdens de update ‘door menselijke fout onherstelbare schade' ontstaan aan het systeem waardoor de hele AVN unit moet worden vervangen voor een bedrag van ongeveer EUR 12.000,-. De dealer erkent verantwoordelijkheid en draagt de kosten, welke via hun verzekeraar wordt geclaimd. Hetzelfde verhaal dus als bij RemiB.
  • Inmiddels is de nieuwe computer geplaatst. De werkplaatsleiding geeft aan dat de ISLA update (met mute-functie) in zijn geheel niet kan worden uitgevoerd bij deze auto. Er moeten blijkbaar zeven regelunits worden geüpdate en zij volgen (inmiddels wellicht) ‘de voorschriften’ waaruit blijkt dat het niet mogelijk is bij mijn auto, maar ook dat dit per auto verschillend kan zijn of het wel of niet mogelijk is. De ene auto wel en de andere auto niet, maar er kon niet gezegd worden bij welk bouwjaar/maand etc, of er ergens een knip zat, etc. Bij het uiten van enig ongenoegen over de schijnbaar willekeur hiervan werd mijnheer de voorman enigszins defensief. “De klant wil dit en dan zoeken we het uit”, waarmee geïmpliceerd zou kunnen worden dat deze situatie aan de klant te wijten zou zijn geweest. Daar sprak ik hem op aan wat leidde tot enige spanning. Verder het gesprek maar positief proberen af te sluiten dat het fijn is dat de auto weer gerepareerd is. En dat is ook zo. De dealer (of diens verzekering) draagt de schade dus ik kan me voorstellen dat dit een hoofdpijndossier is, zeker als het vaker voorkomt. Maar de piepjes zijn dus blijkbaar permanent. Hyundai heeft hier de zaken niet op orde.
Resumerend:
Al met al ben ik redelijk tevreden over de auto en het rijden zelf, al zijn er zeker punten die ik wel echt jammer of ronduit stom vind in de service en het product. Nu moet ik zeggen dat ik redelijk bevooroordeeld ben door mijn vorige auto’s, waar op een wat kleine dingen na echt nooit iets kapot is gegaan totdat de auto’s echt oud begonnen te worden (Opel benzine gekgenoeg, Toyota hybride en Mercedes dinosap). De ervaring met de dealer is tot heden wisselend. De verkoper was erg kundig, aftersales en werkplaats (doorgaans) vriendelijk en de onderhoudsprijzen relatief gunstig. Echter, de hoeveelheid issues valt me tegen, zeker voor basis-zaken waarvan je mag verwachten dat ze gewoon op orde zijn (boordlader, 12v accu, handsfree bellen). Tot slot krijg ik jeuk van de slogan van de dealer: “we gaan altijd voor de 10, want een 9 is gewoon niet goed genoeg!”. Was het in Korea ook maar zo, dan ging de 12v accu misschien wat langer mee. Jaja.

Tot zover mijn schrijfsel. Allen vele veilige kilometers toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

@Leopold of Lent
Dank voor je uitgebreide verslag. Komt ook grotendeels overeen met mijn ervaringen.

Paar puntjes/tips
- verbruik/degradatie: kan ook aan een ander type band liggen, invloed is best fors, zeker op 20".
- bagage: heb zelf de set "op maat" van carbags. Ideaal, gewoon 6 tassen er in en op wat prop-ruimte vol en klaar!
- piepjes update is een drama. De ene dealer krijgt het niet voor elkaar, de andere wel. Mijn dealer is bijna een dag aan het puzzelen geweest doordat er blijkbaar een cruciale deel-update verstopt zat in een update die oorspronkelijk niet voor de Ioniq 6 was.

Ter info: onze RWD LR connect is 13-12-22 gebouwd en april 23 afgeleverd. Zit met ruim 35k km nog op de eerste set banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:17
Leopold of Lent schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:04:)

De ervaring met de dealer is tot heden wisselend. De verkoper was erg kundig, aftersales en werkplaats (doorgaans) vriendelijk en de onderhoudsprijzen relatief gunstig. Echter, de hoeveelheid issues valt me tegen, zeker voor basis-zaken ...
Tot slot krijg ik jeuk van de slogan van de dealer: “we gaan altijd voor de 10, want een 9 is gewoon niet goed genoeg!”. Was het in Korea ook maar zo, dan ging de 12v accu misschien wat langer mee. Jaja.
Nuttige review, zonder twijfel.

Wat ik ervan onthoud:
  • een update (“moeten”) doen (“van de klant”) waarvan dan nog niet eens op voorhand geweten is of het wel degelijk kan voor de specifieke auto, met dan nog het risico op het moeten vervangen van een stuk van 12000€? Back to the drawing board, Hyundai!
  • die dealer die een 9 op 10 niet goed genoeg vindt heeft nog wat werk aan de winkel; suggesties:
    • heb tenminste de ballen en/of de eerlijkheid om de klant te melden dat deze of gene interventie niet gelukt is, in plaats van ‘m daar zélf achter te laten komen
    • als de klant kort vóór het verstrijken van de garantie al eens klaagde over de 12V batterij, en ze “was nog goed genoeg”, maar na nog eens een aantal maanden bleek ze dus alsnog stuk, beperk je dan niet tot een korting van 25%, maar wees beschaamd, bied jouw excuses aan, en vervang ze gratis
Die dealer zou voor mij alvast hebben afgedaan. Hyundai, ondanks de niet zo goede beurt, zou nog een (water)kans verdienen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
@Leopold of Lent Leuk en zeer herkenbaar verhaal. Bijna te veel punten herkenbaar, goed en slecht.

Bij mij is die AVN unit ook vervangen en mijn kilometerstand ging weer op 0 O-) en zit nu iets over de 60K totaal denk ik.

Voor je laadprobleem, heb je misschien die Plug en Charge setting aan staan, die lijkt ook nog wel eens voor problemen te zorgen. Ik heb dat uit en thuis in ieder geval nooit problemen voor en na vervanging van mijn ICCU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

@Leopold of Lent
Nog een nabrander over de laadproblemen:
Ik herinner me dat the Ioniq guy (YouTube) daar ook gedonder mee had met zijn Ioniq 5. Als ik me goed herinner was het een laadpoort die niet helemaal lekker was waardoor deze te warm werd en het laden onderbrak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:48

3_s

Ik heb onlangs ook enkele (verplichte) updates gehad. Ik heb nog altijd maar drie opties in het snelheidsbiepjesmenu, maar dat stoort me niet zo.
Wel merk ik dat hij nu, bij regeneratie 3, volledig tot stilstand komt. Dit was in het begin niet zo, volgens mij.
Toevallig achter gekomen, normaal gebruik ik dat nooit (zet regeneratie altijd helemaal af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:43
Leopold of Lent schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:04:
• Snelladen op prima snelheden. Alleen bij koude duurt het wat langer, maar nog steeds sneller dan

• ACC houdt inmiddels ‘teveel’ afstand, waardoor je van die invoeg-rem-invoeg-rem-etc.etc. acties krijgt die erg storend zijn. Op de autobahn werkt het perfect, maar een echte kaaskop propt hem er altijd nog even tussen; met deze ACC kan echter hele rechterbaan inschuiven, ter irritatie van achteropkomend verkeer. Hinderlijk. Toen de wagen net nieuw was hield hij m.i. de afstand wat korter, het staat me expliciet bij hoe blij ik daarmee was. Inmiddels is het echter weer 'duurzaam veilig'. Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat dit ergens tijdens updates is gebeurd. Bij normaal doorrijden werkt de ACC adequaat, op zowel A als N wegen. Bij file dus best even uitzetten tenzij je in de slow-lane zit. Hij remt inmiddels ook eerder / op grote afstand als je een vrachtwagen nadert. Wil je constant blijven rijden moet je daarom veel te snel naar de linkerbaan, ter irritatie van overig verkeer. Net nieuw had ik het idee dat hij pas veel later en dan wat steviger ging afremmen, wat beter past bij de Nederlandse drukte.
Met het risico dat je dit al lang weet met 100.000 km achter de kiezen, toch my 2 cents.
  • Laat je de auto wel voorverwarmen in de winter voordat je gaat snelladen? Ik haal prima snellaadsnelheden met mijn Ioniq5 in de winter ,hetzelfde als in de zomer, maar dan moet ik wel ruim (min 45 min) van te voren de snellader als stop in mijn navigatie hebben.
  • Je weet dat je afstand van de SCC kan instellen dat die kortere afstand met de voorganger houdt? Dat helpt niet voor de invoegers vlak voor je neus, maar laat iig minder ruimte met je voorganger.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
Leopold of Lent schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:04:
Blijkt daarna ook de snelheidslimiet uit het display verdween met daarbij de melding "aansluiting voertuigsysteem instabiel" in het assistentie menu.
Die melding heb ik nu ook sinds ik bij de dealer ben geweest voor de software updates. De software updates zijn niet doorgevoerd omdat die niet mogelijk is (auto in in dec 2022 gebouwd, juni op kenteken).
Ik heb de melding al ik tijdens het laden de gepland laden tijden wil aanpassen (of wil aan/uit zetten). Als ik niet laad, kan dit wel.
Updates vetsturen via de app kan nu ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Rovi71

Je auto heeft enkele weken nogal langzaam gereden door je vrouw met korte stukjes 35 km.
Daarop wordt de actieradius berekend.

Echter als je ineens volle bak de snelweg opduik met 130 km per uur is je verbruik ineens veel en veel hoger dus moeten auto dat bijstellen.

Andersom werkt dat ook zo

• koboy

koboy

lfah2000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:36:
[...]

Die melding heb ik nu ook sinds ik bij de dealer ben geweest voor de software updates. De software updates zijn niet doorgevoerd omdat die niet mogelijk is (auto in in dec 2022 gebouwd, juni op kenteken).
Ik heb de melding al ik tijdens het laden de gepland laden tijden wil aanpassen (of wil aan/uit zetten). Als ik niet laad, kan dit wel.
Updates vetsturen via de app kan nu ook niet meer.
Gek, mijn auto die 13 december 2022 van de band kwam rollen heeft de updates gewoon gehad....

* koboy moppert iets over stieren en poep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Ferry34 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:43:
Rovi71

Je auto heeft enkele weken nogal langzaam gereden door je vrouw met korte stukjes 35 km.
Daarop wordt de actieradius berekend.

Echter als je ineens volle bak de snelweg opduik met 130 km per uur is je verbruik ineens veel en veel hoger dus moeten auto dat bijstellen.

Andersom werkt dat ook zo
Alleen is de weg andersom, naar zuiniger, veel langzamer. Duurt weken bij ons om van autobahn verbruik weer naar normaal te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Ja zeker weten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jfv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Jfv

Inmiddels zo’n 4 weken en 3k KM onderweg met de Ioniq 6. Eerste indrukken zijn positief, vanochtend had ik bij 90% een range van 500KM op de GOM. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers met gebruik van de HDA.

Gelukkig heeft mijn first edition de mogelijkheid om met de knop op het stuur de piepjes overload uit te schakelen. De navigatie in het HUD bevalt ook goed, tot heden heb ik CarPlay nog niet gebruikt.

Het geld wat ik heb uitgespaard om het “verplichte afleverpakket” bestaande uit een nieuwe APK, halve tank benzine en een poetsbeurt, niet te nemen bij een auto in de fabrieksgarantie 🥲 heb ik uitgegeven bij een detailer. Bizar om te zien hoeveel krasjes er toch opzaten en wat een verschil dit maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdJanx1jguSH9JvCTeS5jzCzjDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQWuwihpzJviO7buRL2LS9zv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUUcJbpJfeCtoIhPr2tg72xlOUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x54oGJozXa4pyHaTZHGRsceQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
https://www.autoreview.nl...t-korting-op-zuinigste-ev

[
Hyundai geeft plotseling 20 procent korting op zuinigste EV

De Hyundai Ioniq 6 verkoopt slecht in Nederland. De Koreanen hopen dit te veranderen door de prijs met bijna 20 procent te verlagen en de achterstand op Kia in te lopen.

Een van de modellen die slecht scoren, is de Hyundai Ioniq 6. Van die 9566 registraties, gaat het maar in 91 gevallen om deze gestroomlijnde elektrische Hyundai. Sinds zijn introductie op de Nederlandse markt, begin 2023, werden 1732 modellen op kenteken gezet. Geen cijfers om opgetogen van te raken.

Hyundai Ioniq 6 prijs
Dit is ongetwijfeld een van de redenen dat de Ioniq 6 flink in de uitverkoop gaat. De andere reden is een facelift die nog dit jaar wordt doorgevoerd. Hyundai geeft maar liefst 8400 euro korting op een Ioniq 6, maar daarbij gaat het nog wel om het oude model. De vanafprijs is nu 37.495 euro (was 45.895 euro). Je krijgt dan de Ioniq 6 Style met 151 pk, een batterij van 53 kWh en een actieradius van 429 kilometer.

Ook de versie met 77 kWh (229 pk, actieradius 614 km) gaat in de uitverkoop. De Hyundai Ioniq 6 Style 77 kWh kost nu 42.495 euro.

Prijs Hyundai Ioniq 6 (augustus 2025)
58 kWh 37.495 euro
77 kWh 42.496 euro
77 kWh AWD 50.995 euro
Alle modellen hebben een korting van 8400 euro.
Bedankt Hyundai, daar gaat je inruilwaarde van je Ioniq 6 :(

[ Voor 79% gewijzigd door hemertje op 24-08-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Hyundai heeft de ongelofelijke fout gemaakt om de Ioniq 6 een sedan te maken, waardoor de kofferbak erg slecht bruikbaar is. En sedans verkopen traditioneel slecht in NL (en eigenlijk heel West-Europa). Bovendien heeft ie het uiterlijk van een verdwaald ruimteschip. Die twee samen zorgen voor een erg klein potentieel koperspubliek.
Als de Ioniq 6 een hatchback was geweest en een wat meer conventioneel uiterlijk had gehad, dan waren er vele malen meer van verkocht.
Ik snap dus wel dat het een flop is.
En dat is jammer, want het aanbod van EV's met een fatsoenlijk lage luchtweerstand (dus CW-waarde maal frontaal oppervlak) is erg klein en mag wat mij betreft een stuk groter worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Ja mee eens, zou mooi zijn wanneer er een Ioniq 6 ‘Tourer’ versie beschikbaar komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

hemertje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:
Bedankt Hyundai, daar gaat je inruilwaarde van je Ioniq 6 :(
Die was al helemaal niks meer zodra je bij de dealer wegreed. Mijn 2024 Ioniq 6 Lounge, 58K nieuw, na 45.000 km:
Schatting waarde verkoop:
€ 28.250 - € 31.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
beschuit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Die was al helemaal niks meer zodra je bij de dealer wegreed. Mijn 2024 Ioniq 6 Lounge, 58K nieuw, na 45.000 km:
Schatting waarde verkoop:
€ 28.250 - € 31.100
Ja was bekend, daar blijft nu helemaal niks meer van over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Elektrische auto’s zijn überhaupt een bizar slechte investering.
De vooruitgang gaat bizar snel, de tweedehands markt ligt op zijn gat en het beleid omtrent belastingen op zowel elektriciteit als wegenbelasting gaat alle kanten op.

Onze DS 3 E-tense kregen we na 5 jaar nog maar 13000euro voor terug. En de demo IONIQ 6 die we kochten van de dealer had in nog geen 2 jaar ook al 18000euro afgeschreven.

Niet te veel over nadenken en gewoon lekker rijden. Het comfort, goedkope onderhoud en goedkope kilometers maken compenseert voor mij voldoende.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:42
Ik heb juist voor de ioniq 6 gekozen (lease) vanwege zijn unieke exterieur. Ook spreekt de enigszins lage verkoopaantallen mij ook aan, dan rij je een wat bijzondere auto.

Oké een sedan heeft wat nadelen tov een fastback/tourer, maar wat mij betreft veel leuker dan een SUV. Daar zijn er al zoveel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ja, de afschrijving is hoger, maar onderhoud en verbruik is goedkoper en fiscaliteit is (hier in België) veel interessanter.
Ik denk niet dat een ICE voor mij goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Denk niet dat de prijsverlaging voor een grote extra afschrijving ineens zorgt.
De grote mep die je inlevert komt voor een groot deel door het aanbod van goedkope concurrentie, waarvan de prijs door beleid van ome Elon ook zwaar naar beneden is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koboy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:21:
Denk niet dat de prijsverlaging voor een grote extra afschrijving ineens zorgt.
De grote mep die je inlevert komt voor een groot deel door het aanbod van goedkope concurrentie, waarvan de prijs door beleid van ome Elon ook zwaar naar beneden is gehaald.
Ik denk niet dat je Elon de schuld kan geven van de afschrijving van je Ioniq. Ook voor hij z'n ware aard liet zien schreven EV's al veel harder af dan ICE's.
Dat komt door een aantal redenen:
  1. Er wordt nog veel ontwikkeld aan EV's, een nieuw model heeft vaak veel technische voordelen boven eentje van 5 jaar oud. Veel meer dan bij ICE's waar het eerder andersom is (er wordt niet meer ontwikkeld, oude modellen hebben minder SW-issues, en ook geen irritante verplichte piepjes).
  2. De 2e-hands koper twijfelt aan de houdbaarheid van de accu en heeft er niet of nauwelijks nog garantie op.
  3. Bij Hyundai en Kia geldt hetzelfde voor de ICCU.
  4. De 2e-hands koper heeft veel minder vaak dan de nieuwkoper (die vaak kapitaalkrachtiger is) de beschikking over een eigen oprit, waardoor hij publiek moet laden, wat een EV een stuk minder aantrekkelijk maakt.
  5. Zwalkend overheidsbeleid
Kortom, ik begrijp wel waarom een nieuwe EV zo hard afschrijft, en dat is (uitgezonderd bij Tesla's) niet de schuld van Elon.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Andrehj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Ik denk niet dat je Elon de schuld kan geven van de afschrijving van je Ioniq. Ook voor hij z'n ware aard liet zien schreven EV's al veel harder af dan ICE's.
Dat komt door een aantal redenen:
  1. Er wordt nog veel ontwikkeld aan EV's, een nieuw model heeft vaak veel technische voordelen boven eentje van 5 jaar oud. Veel meer dan bij ICE's waar het eerder andersom is (er wordt niet meer ontwikkeld, oude modellen hebben minder SW-issues, en ook geen irritante verplichte piepjes).
  2. De 2e-hands koper twijfelt aan de houdbaarheid van de accu en heeft er niet of nauwelijks nog garantie op.
  3. Bij Hyundai en Kia geldt hetzelfde voor de ICCU.
  4. De 2e-hands koper heeft veel minder vaak dan de nieuwkoper (die vaak kapitaalkrachtiger is) de beschikking over een eigen oprit, waardoor hij publiek moet laden, wat een EV een stuk minder aantrekkelijk maakt.
  5. Zwalkend overheidsbeleid
Kortom, ik begrijp wel waarom een nieuwe EV zo hard afschrijft, en dat is (uitgezonderd bij Tesla's) niet de schuld van Elon.
Toen de Ioniq 5 en 6 op de markt kwamen zijn er in totaal meer dan 10000 euro van de prijs van een model 3/y afgehaald. Hyundai is niet meegegaan in deze prijzenoorlog toen waar sommige anderen dat wel deden.
De restwaarde van de model3/y is door die prijsverlagingen stevig omlaag gegaan, waardoor ook een prijsdruk op vergelijkbaar auto's is ontstaan.
Combineer dit met een overvloedig aanbod vanuit de lease (van vooral de 3/y), en de factoren die je hierboven noemt, en de "ellende" is compleet.

De ware aard van Elon zal het grootste deel aan de reet roesten, zie ook de toenemende verkoop van Chinese auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AeoIus
Andrehj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:44:
Hyundai heeft de ongelofelijke fout gemaakt om de Ioniq 6 een sedan te maken, waardoor de kofferbak erg slecht bruikbaar is. En sedans verkopen traditioneel slecht in NL (en eigenlijk heel West-Europa). Bovendien heeft ie het uiterlijk van een verdwaald ruimteschip. Die twee samen zorgen voor een erg klein potentieel koperspubliek.
Als de Ioniq 6 een hatchback was geweest en een wat meer conventioneel uiterlijk had gehad, dan waren er vele malen meer van verkocht.
Ik snap dus wel dat het een flop is.
En dat is jammer, want het aanbod van EV's met een fatsoenlijk lage luchtweerstand (dus CW-waarde maal frontaal oppervlak) is erg klein en mag wat mij betreft een stuk groter worden.
Meningen verschillen over dit uiterlijk en de sedan versie, ik ben het hierin niet met je eens en vind de auto mooi en ben blij dat er een sedan te koop was en dat het anders was dan elke andere EV op dat moment. Dat niet iedereen hem mooi vind of erin wil rijden is best en maakt het in mijn ogen geen flop. Daardoor is het extra leuk als je een andere tegenkomt. Plus hij was car of the year volgens mij dus werd gewaardeerd. Alleen in verkoopaantallen is het niet het commerciële succes.
En er zijn zo veel sedans van Mercedes, BMW waar je nooit iemand over hoort klagen dat het een sedan is. Als je de sedan van Hyundai niet wil, moet je de Ioniq 5 kopen als je toch Hyundai wil rijden met dezelfde achterliggende techniek. Bovendien krijg je met een hatchback nooit deze CW waarde.
En de kofferbak is voor ons gezin (met 2 pubers) groot genoeg eerlijk gezegd. Er kan stiekem toch verrekte veel in en we zijn al meermaals op vakantie gegaan waar alles in de kofferbak past en we niets hoeven thuis te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik snap, dat dit je als privékoper raakt. Benieuwd of dit ook nog wat voor de prijsstelling van de Ioniq 6N gaat doen. Ook is dit een slimme move voor de lease met de veranderende regels per 1-1-26 voor de bijtelling. Je houdt de auto dan beter betaalbaar voor de zakelijke rijder.

Ik ben nog steeds best tevreden over mijn Ioniq6. Je haat of houdt van het uiterlijk, maar ik heb nog steeds bekijks op de parkeerplaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
Laat het er ons misschien gewoon bij houden dat hij "apart" is. Wat voor iedereen een andere invulling krijgt. Maar euh... een sedan maken een "ongelofelijke fout" noemen, daar heb ik dan toch sterke bedenkingen over, hoor. Alsof SUV's het nieuwe normaal is? Niet bij mij. Never. Ever. Bij mij niets anders meer dan sedans, nu.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
AeoIus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:59:
Meningen verschillen over dit uiterlijk en de sedan versie, ik ben het hierin niet met je eens en vind de auto mooi
Mijn post ging er niet over wat jij of ik mooi vinden, maar wat het grote publiek mooi of handig vindt. En getuige de zwaar tegenvallende verkoopcijfers van de Ioniq 6 is deze combinatie van uiterlijk en eigenschappen niet bepaald populair.
en ben blij dat er een sedan te koop was en dat het anders was dan elke andere EV op dat moment. Dat niet iedereen hem mooi vind of erin wil rijden is best en maakt het in mijn ogen geen flop. Daardoor is het extra leuk als je een andere tegenkomt. Plus hij was car of the year volgens mij dus werd gewaardeerd. Alleen in verkoopaantallen is het niet het commerciële succes.
En er zijn zo veel sedans van Mercedes, BMW waar je nooit iemand over hoort klagen dat het een sedan is. Als je de sedan van Hyundai niet wil, moet je de Ioniq 5 kopen als je toch Hyundai wil rijden met dezelfde achterliggende techniek. Bovendien krijg je met een hatchback nooit deze CW waarde.
Dat klopt niet. Met precies dezelfde vorm had de achterruit ook mee omhoog kunnen scharnieren, waardoor het een hatchback met grote klep was geweest.
Zoals bijvoorbeeld de Audi A6 e-tron sportback heeft:
Afbeeldingslocatie: https://aicuplpjbq.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/poncenter-nl/04/audi-a6-sportback-e-tron-1.jpg?width=480&height=320
Afbeeldingslocatie: https://www.automobiledimension.com/photos/interior/audi-a6-sportback-e-tron-2025-boot.jpg?width=480&height=320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Ah, je bedoelt de fastback of sportback bij Audi.
Ja, dat zou makkelijker zijn geweest, hoewel het effectief in ruimte niet veel brengt bij de Ioniq 6 volgens mij.
Als het gaat om het openklappen heeft Mercedes de EQS als fastback en de EQE als sedan en BMW heeft standaard alleen een Sedan variant volgens mij in de 2, 3 en 4 serie in ieder geval. Dit zijn toch populaire auto's.
De Skoda Superb had vroeger een duo systeem waarbij je kon switchen van Sedan of fastback klep. Dat was helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09 23:35
meneerCitroen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb hier ook sinds kort last van, ook de kleine accu. Naar mijn idee is dit ontstaan na de laatste OTA update (die ook mijn gebruikersprofiel in de auto heeft gereset heeft).

Ik heb een aantal tests gedaan en het lijkt niet goed te gaan bij sommige 150 en 300 KW laders van Alpitronic. Bij de 400 KW variant heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Daarnaast lijkt het dat bij een batteryniveau van 50% of hoger dat hij na 1 minuut afslaat, maar bij een lager batterijniveau hij wel naar zo'n 150 KW gaat, maar daarna heftig schommelt in vermogen. Je kan dan in 15 minuten tot zo 'n 50% laden waarna er niet veel meer uit komt. Ik heb ook het idee dat ik tijdens het schommelen een tikkend geluid in de auto hoor, maar misschien dat dat tussen mijn oren zit.

Ik ga binnenkort ook op vakantie, en ben van plan om zo veel mogelijk gebruik te maken van IONITY. Deze hebben meestal geen Alpitronic, of hebben de 400KW of hoger variant.

Ik heb wel gezien dat een Porsche Macan wel wist te laden na mij bij dezelfde lader toen hij het bij mij niet deed. Misschien dat ik toch maar even langs de dealer ga, en heeft de auto een software update nodig.
Dit probleem van het schommelen heeft mijn 53kwh Ioniq6 ook!

Het laden start, loopt op tot 150/160kw, en zakt daarna heel snel weer in naar 30kw en springt weer op naar 120kw enz. Het laden word na 1 a 2 minuten gestopt met de melding dat er een kabelfout/ communicatiefout is. Na mij kan een andere auto aan dezelfde paal laden. Dus aan de snellaadkabel en de paal lag het niet. En aan de lader ook niet want heb er meerdere geprobeerd. Tijdens die 1 a 2 minuten dat de snellader laad leek ik van binnen de auto bonken te horen.

Bij de Hyundai dealer konden ze niets vinden. Monteur zei dat die snellaad componenten geen software hebben waar het aan kan liggen. Dus het zal aan de lader liggen. Zo word ik van de kastje naar de muur gestuurd. Dus fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem!

Sinds de update van een half jaar geleden heb ik dit probleem. Heb het probleem zonder uitzondering bij alle keren dat ik bij Fastned (150Kw/ 300Kw) sta. Afgelopen week gebeurde het echter ook bij een snellader van Shell recharge (150Kw). Bij palen van Totalenergies, BP pulse en Ionity komt het schommelen niet voor.

Na een aantal keer bellen/ mailen met Fastned is dit hun reactie:
'Ik heb de betreffende lader er direct bij gepakt en op basis van het tijdstip waarop we je feedback ontvingen, je laadsessie kunnen terugvinden. Ik zie dat de laadsnelheid inderdaad vanaf een bepaald moment sterk afnam. Bij controle van andere laadsessies op dezelfde lader zie ik deze afwijking echter niet terug.
Het lijkt erop dat er tijdens de communicatie tussen je voertuig en de lader een storing is opgetreden, waardoor de lader niet meer de juiste informatie van je auto kon ontvangen.'

Zal nogmaals contact opnemen met de Hyundai dealer. Maar misschien heeft iemand hier ook nog een oplossing? Het is wel erg vervelend omdat je elke keer bij het snelladen staat te hopen dat hij het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
blitterswijk1 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:41:

Heb het probleem zonder uitzondering bij alle keren dat ik bij Fastned (150Kw/ 300Kw) sta. Afgelopen week gebeurde het echter ook bij een snellader van Shell recharge (150Kw). Bij palen van Totalenergies, BP pulse en Ionity komt het schommelen niet voor.

Na een aantal keer bellen/ mailen met Fastned is dit hun reactie:
'Ik heb de betreffende lader er direct bij gepakt en op basis van het tijdstip waarop we je feedback ontvingen, je laadsessie kunnen terugvinden. Ik zie dat de laadsnelheid inderdaad vanaf een bepaald moment sterk afnam. Bij controle van andere laadsessies op dezelfde lader zie ik deze afwijking echter niet terug.
Het lijkt erop dat er tijdens de communicatie tussen je voertuig en de lader een storing is opgetreden, waardoor de lader niet meer de juiste informatie van je auto kon ontvangen.'

Zal nogmaals contact opnemen met de Hyundai dealer. Maar misschien heeft iemand hier ook nog een oplossing? Het is wel erg vervelend omdat je elke keer bij het snelladen staat te hopen dat hij het doet.
Ik zie op ev-database dat de Ioniq6 zowel Autocharge als Plug&Charge ondersteunt (bij deze is dit de eerste EV die ik weet die beide te ondersteunen 🙂).

Fastned biedt Autocharge aan, al die anderen (waarbij dit probleem zich niét voordoet) bieden geen van beide aan, of Plug&Charge.

Hoe startte je de laadsessie in die probleemgevallen met Fastned? Vooral indien je met Autocharge startte, kan het misschien een idee zijn om eens met een Electra laadpaal (eveneens gestart met Electra’s Autocharge) te kijken of hetzelfde schommelen zich dáár voordoet (Electra doet ook Autocharge)? Héél misschien is er een bug in de software in het Autocharge-gedeelte van de Ioniq6 software dat die communicatie tijdens laadsessies bij Fastned (en wie weet dus ook bij Electra) verstoort?

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wie nog nooit bèta-tester was van iets dat maar ál te snel “de markt in moest”, steke zijn hand op 😒…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
vorig jaar ha dik ook deze problemen, vooral bij Ionity
zei bevestigden mij dt ze problemen hadden met de Ioniq 6 en Plug & Charge

heb je deze aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitterswijk1
Nee ik gebruik een laadpas om het laden te starten.
Bij Fastned werd het laden steeds afgebroken na de schommelingen. Vorige week bij de Shell recharge paal van 150kw, schommelde de laadsnelheid ook maar bleef wel doorlopen. Toen hij bij 55% de snelheid schommelde tussen 4 en 54Kw heb ik het laden gestopt en naar een Totalenergies gereden. Daar laadde hij met zonder schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
@blitterswijk1 En wat krijg je bij Electra?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitterswijk1
Electra heeft in Nederland maar 1 paal zie ik, bij een delifrance in Sliedrecht. In België paar honderd. Maar daar kom ik niet in de buurt om het te testen. Heb het probleem opnieuw aangekaart bij de dealer. Maar heb daar geen hoge verwachtingen van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
Iemand enig idee wat de changelog is van de nieuwe update? Ik heb zojuist een update geïnstalleerd, die naast kaarten, ook andere fixes heeft.

Op de website van Hyundai zie ik alleen nog de changelog van de eerdere update (juli)?

SW versie: CE_E.EUR.S5W_L.001.001.250604
FW versie: CE_E.EUR.02.250401
Navigatie versie: STD5W.EUR.HMC.250512.510d66e
Kaartversie: EUR.18.43.61.012.631.5

[ Voor 48% gewijzigd door gerwim op 29-08-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitterswijk1
blitterswijk1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:32:
Electra heeft in Nederland maar 1 paal zie ik, bij een delifrance in Sliedrecht. In België paar honderd. Maar daar kom ik niet in de buurt om het te testen. Heb het probleem opnieuw aangekaart bij de dealer. Maar heb daar geen hoge verwachtingen van
Reactie van de dealer:
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen.

Dus hopelijk is de oplossing er binnenkort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

blitterswijk1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Reactie van de dealer:
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen.

Dus hopelijk is de oplossing er binnenkort
Ik laad regelmatig bij Fastned met Autocharge en herken het probleem niet. Mijn snelheden zijn in Duitsland wel veel beter dan in Nederland, maar heb geen rare schommelingen.

Heb daar wel eens tickets voor geopend, maar is volgens Fastned Congestie. Maar dan praat ik over 145 kW krijgen, terwijl ik 220 kW verwacht.
gerwim schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
Iemand enig idee wat de changelog is van de nieuwe update? Ik heb zojuist een update geïnstalleerd, die naast kaarten, ook andere fixes heeft.

Op de website van Hyundai zie ik alleen nog de changelog van de eerdere update (juli)?

Woot, mystery update. 🤩 Heb hem nog niet aangeboden gekregen.

[ Voor 30% gewijzigd door Azqi op 29-08-2025 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanus
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:37
gerwim schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:

Dit is de desbetreffende pagina: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
Hoe heb je deze pagina gevonden? Op het overzichtscherm van de meldingen staat ie niet?

Wat betreft de update:
1. Zoeken van Google POI's werkt (nog) niet (er staat ook "binnenkort" in de changelog) dus ben benieuwd.
2. Jammer dat er niet gespecificeerd wordt wat de rest van de bekende problemen zijn die opgelost zijn. Passagiersstoel verwarming werkt bij mij in elk geval nog steeds niet (https://www.reddit.com/r/...appeared/#bottom-comments)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Hoe heb je deze pagina gevonden? Op het overzichtscherm van de meldingen staat ie niet?

Wat betreft de update:
1. Zoeken van Google POI's werkt (nog) niet (er staat ook "binnenkort" in de changelog) dus ben benieuwd.
2. Jammer dat er niet gespecificeerd wordt wat de rest van de bekende problemen zijn die opgelost zijn. Passagiersstoel verwarming werkt bij mij in elk geval nog steeds niet (https://www.reddit.com/r/...appeared/#bottom-comments)
Wat betreft de stoelverwarming: heb je de 12V accu al een keer een paar tellen los gehad? Heeft bij mij de snelheid verkeersborden die niet meer in beeld waren teruggebracht, en meen ik bij anderen nog andere problemen opgelost.

Alleen de negatieve pool die niet onder een extra kapje zit loshalen is genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 30-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
koboy schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Wat betreft de stoelverwarming: heb je de 12V accu al een keer een paar tellen los gehad? Heeft bij mij de snelheid verkeersborden die niet meer in beeld waren teruggebracht, en meen ik bij anderen nog andere problemen opgelost.

Nee, maar aangezien het knopje van de stoelverwarming er wel is, wanneer je de auto aanzet, maar verdwijnt als je een paar KM hebt gereden (ik weet niet of het aan die paar KM ligt, kan ook zijn dat het een tijdsfactor is, of voltage van iets, of temperatuur van iets...), vermoed ik dat het een software issue is. Ik kan het altijd proberen die 12v hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:57
gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Nee, maar aangezien het knopje van de stoelverwarming er wel is, wanneer je de auto aanzet, maar verdwijnt als je een paar KM hebt gereden (ik weet niet of het aan die paar KM ligt, kan ook zijn dat het een tijdsfactor is, of voltage van iets, of temperatuur van iets...), vermoed ik dat het een software issue is. Ik kan het altijd proberen die 12v hoor :-)
En een soft reset?
Multimedia- of navigatiesysteem resetten met een paperclip of speld in het kleine pinhole-gaatje op het systeem zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
koboy schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Bij mij werkte de Bluelink app een tijdje niet meer. 12volt eraf ook hier de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanus
gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Wat betreft de update:
Na de update gaf het scherm in de auto een qrcode "voor nadere info". Die qr code leidde naar deze website https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Vanus schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:44:
[...]

Na de update gaf het scherm in de auto een qrcode "voor nadere info". Die qr code leidde naar deze website https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN
Had even de hoop na de pagina bekeken te hebben dat bij ons net zoals ccNc Android auto en Carplay op de HUD te zien zou worden, maar helaas niet na installatie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanus
Na de ota update van 9 juli 2025 zou de functie "waarschuwingsgeluid voor snelheidslimiet uitschakelen" toch moeten werken?

Bij mij niet, zie YouTube: hyundai ioniq 6 waarschuwingsgeluid snelheidslimiet uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Vanus schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:15:
Na de ota update van 9 juli 2025 zou de functie "waarschuwingsgeluid voor snelheidslimiet uitschakelen" toch moeten werken?

Bij mij niet, zie YouTube: hyundai ioniq 6 waarschuwingsgeluid snelheidslimiet uitschakelen
Dit kan niet via de ota update. Het is een slecht design waarbij iets van 7 updates moeten worden doorgevoerd, die ook nog niet op alle auto's werkt. De update van Aug 24 gaf overigens al een melding dat dit uitgezet zou moeten kunnen worden met de mute knop.
Bij mijn auto is uiteindelijk de hele AVN unit vervangen, omdat de update wel was uitgevoerd op een unit die er niet geschikt voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Woot, mystery update. 🤩 Heb hem nog niet aangeboden gekregen.
Krijgen net de update gepushed OTA. Kaart en software versie matchen met de handmatige update. Rest kan ik niet zien via Bluelink, en de auto staat niet hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik heb hem inmiddels aangeboden gekregen en geïnstalleerd.

Ik merk geen verschil, op misschien een fractie snellere opstarttijd na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Ik heb de update afgelopen zaterdag geïnstalleerd, heb ik de juiste versie? 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AybDK_5aeTWZnY1GBHPHVAoxuDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwzpB4gNz7Lkz79ORqGRudgp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xXO_uHEaUScCIhJ1eednY28ftE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QycRoDkIZAQi2dPP3pQxr3Li.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:47
gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Zelfde hier. Probleem nog niet weg. Workaround is via voice (en dan is die knop gek genoeg ook weer terug)

• TerminalNL
Een tijd geleden heb ik de auto al eens bij de dealer gebracht om de koplampen af te stellen. Nu was dat iets beter, maar nu reed ik gisteren avond weer in het donker terug en het leek alsof de koplampen een stuk lager stonden.

Filmpje van de dashcam

Nu weet ik dat de koplampen echt niet de beste zijn, maar ik zie op een ~15 meter voor de auto gewoon helemaal niks meer. Echt een groot nadeel van die projector lampen IMHO.

Maar weer terug naar de dealer of is dit gewoon wat het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marlinc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:18
Ik ga de Ioniq 6 (de nieuwe Business uitvoering) binnenkort ook zakelijk leasen. Met de Abyss Black kleur welke er erg mooi uit zag bij de dealer. Ik zou het showroom model kunnen overnemen die bij de dealer staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
TerminalNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:38:
Een tijd geleden heb ik de auto al eens bij de dealer gebracht om de koplampen af te stellen. Nu was dat iets beter, maar nu reed ik gisteren avond weer in het donker terug en het leek alsof de koplampen een stuk lager stonden.

Filmpje van de dashcam

Nu weet ik dat de koplampen echt niet de beste zijn, maar ik zie op een ~15 meter voor de auto gewoon helemaal niks meer. Echt een groot nadeel van die projector lampen IMHO.

Maar weer terug naar de dealer of is dit gewoon wat het is?
terug naar de dealer en de koplampen maximaal omhoog laten schroeven, had ik destijds ook last van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik ben over het algemeen zeer tevreden van de Ioniq 6, maar die sleutels zijn de meest marginale die ik in lange tijd, of zelfs ooit, heb gehad. Die blotten af, de fysieke sleutel hangt daar los aan, dat plasticje ben ik al lang kwijt. Ondertussen ben ik ook één van die fysieke sleutels kwijt (dat vijsje is losgetrild, gok ik).
Sorry, dat moest er even uit :).

[ Voor 4% gewijzigd door 3_s op 09-09-2025 13:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TerminalNL
hemertje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:57:
[...]

terug naar de dealer en de koplampen maximaal omhoog laten schroeven, had ik destijds ook last van
Dat maar eens doen na de vakantie.

Zitten nu in Zuid Frankrijk, wat is het toch een heerlijke auto om zo’n afstand te rijden. 4 keer laden voor we op de eindbestemming waren.

Wel een “grappig” fenomeen zie ik hier, er zijn er zoveel die waarschijnlijk thuis niet kunnen laden en dus maar bij de snelladers hun gebakje tot 100% proberen te laden. Staat er een rij van 2 wagens wegens 2 defecte palen, en gewoon kalm door blijven laden :X
4 beschikbare palen;
1 stond net met een etron met een snelheid van niks.
2 een MG die bij aankomst al 85% had
3 een EQS met bij aankomst al 90%
4 een ID.5 die bij aankomst 94% had.

Als je ze er op wijst halen ze hun schouders op en zeggen ze dat ze nog niet vol zijn…
Tijd dat IONITY ook boetes gaat zetten op 80%+ laden.

• zomaar0iemand
3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
Ik ben over het algemeen zeer tevreden van de Ioniq 6, maar die sleutels zijn de meest marginale die ik in lange tijd, of zelfs ooit, heb gehad. Die blotten af, de fysieke sleutel hangt daar los aan, dat plasticje ben ik al lang kwijt. Ondertussen ben ik ook één van die fysieke sleutels kwijt (dat vijsje is losgetrild, gok ik).
Sorry, dat moest er even uit :).
Het moet een Hyundai logo voorstellen maar lijkt eerder op iets voor in de slaapkamer. Ik heb er een zwart hoesje van Ali express voor gekocht ziet er al beter uit dan dat zilver en blauw. Maar wat een gedrocht inderdaad. Kreeg bij de laatste beurt een I5 als leenauto met een veel kleinere en normalere sleutel het kan dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
zomaar0iemand schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:56:
[...]
Het moet een Hyundai logo voorstellen maar lijkt eerder op iets voor in de slaapkamer. Ik heb er een zwart hoesje van Ali express voor gekocht ziet er al beter uit dan dat zilver en blauw. Maar wat een gedrocht inderdaad.
Ik zag zo’n sleutel nooit eerder, en lees : “Iets voor in de slaapkamer, zwart hoesje, een gedrocht in zilver en blauw”

Ik ben met mijn dirty mind dus ongetwijfeld op het verkeerde spoor, maar weet dat dit net zogoed de definitie van een dildo had kunnen zijn… 😇

Model 3 LR (model 2023)

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
flupp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:10:
[...]

Ik zag zo’n sleutel nooit eerder, en lees : “Iets voor in de slaapkamer, zwart hoesje, een gedrocht in zilver en blauw”

Ik ben met mijn dirty mind dus ongetwijfeld op het verkeerde spoor, maar weet dat dit net zogoed de definitie van een dildo had kunnen zijn… 😇
😂
Ik gebruik de sleutel werkelijk nooit.
Zit onderweg altijd in mijn tas en thuis in zo'n faraday hoesje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvb
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:57
3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
de fysieke sleutel hangt daar los aan
Die losse sleuteltjes vind ik inderdaad helemaal maf. Bij de Leaf (onze drie voorgaande autos) zat deze gewoon in de digitale sleutel geschoven. Ik had eerst niet eens door dat in dat gekke blauwe plasticje een sleutel zat. Zou het zo weggegooid kunnen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich eraan stoort :).
Maar nu ik weet dat het het Hyundai-logo moet voorstellen, stoort het me veel minder 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
Die sleutel heb je nodig om de auto open te maken als de 12 V accu leeg is.
Niet vergeten mee te nemen...
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste