RemiB schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:46:
Wij hebben nu bijna 1 jaar onze ioniq 6 connect 2023. Ondanks de verfijnde rijstijl, het comfort van binnen en de uitstekende laadsnelheid en actieradius gaan we toch over naar een andere auto. Hierbij het verhaal van een jaar vol met frustratie met (hopelijk) een goede afloop. Ik deel het omdat iemand er misschien van kan leren bij vergelijkbare problemen.
We kochten een demomodel, dus onderhouden bij de dealer en vrijwel nieuw. In het afgelopen jaar heeft onze ioniq door uiteenlopende problemen wel 4 maanden bij de dealer gestaan. Het begon met:
1.
Bij ontvangst had de auto geen internetverbinding en daardoor dus geen bluelink, live laadpaal informatie of verkeersinformatie. Hiervoor is 3x de AVN unit (de beeldschermen met bijbehorende computers) vervangen. Ik vond het zelf een vreemde oplossing, en het werkte ook niet. Uiteindelijk bleek het gewoon een vinkje te zijn bij het Bluelink bedrijf zodat onze auto op hun netwerk mocht bestaan, maar daar kwam de monteur pas later achter.
2.
in Oostenrijk strandde onze auto, de ICCU was kaput. Dat was precies de tijd dat er in de fabriek in Korea een brand had gewoed waardoor de backorder nog groter werd. Uiteindelijk heeft de auto 1.5-2 maand stil gestaan. Uiteindelijk werd de ICCU vervangen en hebben ze Bluelink aan de praat gekregen (5 maanden na aankoop...). Toen pas konden ze allerlei achterstallige updates doen. Ik moet het ze nageven, de monteur heeft zijn best gedaan om deze "pechauto zoals hij hem noemde" tip-top af te leveren. Echter...
3.
bij vertrek testte ik de auto, en bleek helaas dat ik de snelheidswaarschuwingen niet meer kon aanpassen. In dit forum ook uitgebreid besproken, het gaat dan om de mute functie update. Het bleek dus dat ze de ECU upgrade verkeerd hadden uitgevoerd. Het vervangen van de ECU duurde ook lang, want overal in NL gebeurde dit dus weer backorder. Hierdoor ging ook de km stand op 0, wat ze netjes bij het RDW hebben aangegeven, maar wat ik wel vervelend vond.
4.
nadat we de auto eindelijk een paar maanden volledig functioneel en geüpdatet in gebruik hadden, begon tijdens het rijden het beeldscherm te flikkeren en soms minutenlang uit te vallen. Dit klonk wat mij betreft als een kabel die niet goed vast zat, en dat bleek ook zo... Na enkele weken werd het uiteindelijk gerepareerd.
5.
Maar we zijn er nog niet. Want het volgende probleem diende zich aan: wat ik wel eens kortdurend vaker had gehad, dat er rechtsonder in het beeldscherm de letters 'SOS' rood brandden in het bestuurdersbeeldscherm, was na de laatste reparatie continu aan het branden. Na wat eigen onderzoek las ik dat ofwel de 12V accu vrijwel leeg is (wat niet zo was) ofwel dat het SOS systeem geen verbinding heeft. Omdat we inmiddels bijna een roadtrip gingen doen, waar we de auto nota bene voor hadden gekocht, wilde ik wel dat de SOS functie zou werken. Uiteindelijk hebben we de ioniq 6 van de dealer, ook weer demomodel, meegekregen op de roadtrip.
Fast-forward naar 2.5 maand later: eindelijk is de auto gerepareerd. Het bleek ook weer iets in de bekabeling te zijn. Via Hyundai hadden ze van alles vervangen, maar dat mocht niet baten. Het bleek dus weer iets simpels te zijn. Mijn eigen lezing is dat de auto inmiddels zo vaak in en uit elkaar was geschroefd dat er dit soort dingen gingen opspelen, zie ook het probleem met het beeldscherm. We hebben ook meermaals schroeven op de vloer gevonden na reparaties...
Juridische hulp
Gezien bovenstaande, de enorme frustratie, de gebrekkige communicatie van de dealer en het verdwenen vertrouwen in deze auto, vonden we het tijd voor een definitieve oplossing. Omdat de dealer in eerste instantie niet happig was op het vervangen van de auto, en opperde: "een keer uit eten op onze kosten", brak onze klomp en hebben we juridisch advies ingewonnen. De adviseur van de consumentenbond legde het consumentenrecht uit zei: dit is overduidelijk geen deugdelijk product, en dat hadden jullie na reparatie 1 of 2 al kunnen zeggen. We hebben de dealer dus eigenlijk meer tijd en vertrouwen gegeven dan had gehoeven.
Uiteraard waren alle reparaties gratis, en hebben we meestal ook een vervangende auto meegekregen. Maar toch waren we ontevreden, want je koopt een nieuwe auto met name voor de betrouwbaarheid. Dus we zijn de onderhandelingen aangegaan.
De oplossing
De uitkomst daarvan is dat we de leenauto die we op de roadtrip gebruikten, waar we bijna 10K mee hebben gereden zonder enig vuiltje aan de lucht, nu als vervangende auto gaan krijgen. Wel voor een bij te betalen bedrag van 2750, maar daar hebben we zelf bewust voor gekozen. We wilden het hoofdstuk afsluiten. Volgens consumentenrecht hadden we namelijk recht op 'kosteloze vervanging'. De dealer had alleen geen vergelijkbare ioniq 6 uit 2023 staan, alleen een nieuwere. Ze stelden: ofwel we kopen een vergelijkbare ioniq 6 van een andere garage, ofwel je moet bijbetalen voor de nieuwere versie uit 2024. We hadden geen zin in een random ioniq 6 waarvan je niet weet waar die vandaan komt of hoe die onderhouden is, dus toch eieren voor ons geld gekozen en voor het 2024 model gekozen.
Einde
Ik hoop dat alle gezeik hiermee tot een einde komt, want ik draag graag uit hoe fijn de elektrische auto's rijden en dat ze minder onderhoud nodig hebben etc. In dat kader waren wij zelf dus een heel slecht voorbeeld, ondanks dat slechts 1 reparatie door een probleem kwam wat bij elektrische auto's hoort: de ICCU. Aankomende week kunnen we de auto omwisselen.
Weet iemand of er verschillen zijn tussen het 2023 en 2024 model? Beide zijn de connect uitvoering.