• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Sinds mijn bandenwissel krijg ik iedere ochtend (na ong. 10 minuten rijden) een waarschuwing dat er een storing is in een TPMS sensor. Ook de bandenspanning wordt niet meer weergegeven.
Ik ben toch maar even langs de dealer gereden, maar toen deed alles het weer normaal.
Zij hebben toch even een proefrit gemaakt en de monteur dacht aan wat vuiligheid op een sensor.
Maar de waarschuwing blijft komen en dan alleen maar 's ochtends... in de namiddag werkt alles weer normaal.
Ik heb nu een afspraak bij de dealer gemaakt voor morgenochtend, dan kan ik er direct naartoe rijden met de storing.
Vanmiddag zag ik ook dat het 'plaatje' met het Hyundai logo van een velg mist, dit lijkt mij niet iets wat er zomaar vanaf kan vallen.
Heeft iemand misschien een zelfde soort ervaring met een storing in de TPMS sensor?
En is het mogelijk dat zo'n sensor kapot gaat tijdens de bandenwissel?

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-01 22:30
geen ervaring mee, maar probleer een foto te maken van de melding zodat ze kunnen zien dat je niet helemaal gek bent :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wellicht wat vocht in de sensor? In de ochtend is het vaker vochtiger dan in de middag.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• AnjaT850
  • Niet online
hemertje schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:31:
geen ervaring mee, maar probleer een foto te maken van de melding zodat ze kunnen zien dat je niet helemaal gek bent :P
Vanwege een wegversmalling (wegwerkzaamheden) was het wat te gevaarlijk om een foto te nemen ;)
Het bleek toch een defecte sensor te zijn, deze hebben ze vervangen en er zit weer een afdekplaatje op de velg d:)b

• AnjaT850
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:36:
Wellicht wat vocht in de sensor? In de ochtend is het vaker vochtiger dan in de middag.
Dat idee had ik eerst ook, maar ik vond het te toevallig dat dit net na de bandenwissel optrad.
Vandaar maar weer terug naar de dealer en dus toch een defecte sensor.

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 20:59
RemiB schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:46:
Ik hoop dat alle gezeik hiermee tot een einde komt
update na omwisselen van de auto.
We hebben de ioniq 6 2024 ontvangen. Gezien de roadtrip die we met deze auto hebben gemaakt, en daarmee het record voor de langste proefrit ooit hebben behaald, zit het wel goed met het vertrouwen. De eerste dagen in dit koude weer verliepen ook prima. Vooralsnog is het dus tot een goed einde gekomen.

De dealer (Ooostendorp Nijmegen) heeft het ons niet makkelijk gemaakt in de onderhandelingen, maar uiteindelijk zijn ze wel over de brug gekomen. De relatie is vooralsnog goed en we blijven er voor onderhoud.

• hemertje
RemiB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:36:
[...]

We hebben de ioniq 6 2024 ontvangen. Gezien de roadtrip die we met deze auto hebben gemaakt, en daarmee het record voor de langste proefrit ooit hebben behaald, zit het wel goed met het vertrouwen. De eerste dagen in dit koude weer verliepen ook prima. Vooralsnog is het dus tot een goed einde gekomen.

De dealer (Ooostendorp Nijmegen) heeft het ons niet makkelijk gemaakt in de onderhandelingen, maar uiteindelijk zijn ze wel over de brug gekomen. De relatie is vooralsnog goed en we blijven er voor onderhoud.
fijn om te lezen dat je weer plezier en vertrouwen hebt
veel rijplezier en veilige kilometers met deze :)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• c3ng
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:22
Mud.Starrr schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:31:
[...]
Heeft iemand trouwens de digitale sleutel werkend gekregen? Of is dat een optie die we in Nederland niet hebben?
De digitale sleutel zit alleen in het US model (en is daar ook wat buggy geimplementeerd). Ik vind het wel jammer dat het er niet in zit, het is alleen al fijn als backup. Bij auto's is veel regelgeving in de EU tegen diefstal, zal daar mee te maken hebben gehad.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-01 21:46

Mud.Starrr

I shoot people for money

c3ng schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:09:
[...]

De digitale sleutel zit alleen in het US model (en is daar ook wat buggy geimplementeerd). Ik vind het wel jammer dat het er niet in zit, het is alleen al fijn als backup. Bij auto's is veel regelgeving in de EU tegen diefstal, zal daar mee te maken hebben gehad.
Backup, en niet die enorm lompe sleutel mee hoeven nemen. Die is 2 maten te groot wat mij betreft.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik reed dit weekend met de fiets achterop terwijl het donker was. Dan zie je vrij goed wanneer de remlichten aangaan. Het viel me op dat dit niet gebeurde in Regen mode 1 wanneer je het stroompedaal loslaat. Ik kon zweren dat die 'vroeger' (voordat mijn auto 6 uur bij de dealer geweest is voor de speedwarning update) wel zo was, in ieder geval als ik boven de 70km/h reed wel, maar nu niet meer dus. Ben ik gek aan het worden, of is er iets in de speedwarning update wat ook met de remlichten klooit? BTW, ik klaag niet, vind het veel fijner dat de lichten uitblijven totdat ik echt aan het remmen ben.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 28-11-2025 23:46 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-01 08:01
Ik heb er nooit zo op gelet, maar ik dacht dat er een wettelijk vastgelegde mate van vertraging is waarbij de remlichten aan moeten. Ik dacht zelf dat dit altijd pas was vanaf regen 2.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB3h_bVwniPgZFaxChGT-O9XIyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NNZzSiicQ0rexYc9NzbxLtc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5yyYzc61RDNf-tpJYFKzF9ZxYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2lNAAM7F0nkQD6w0etEQYFI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-2tJFLAeYy7nSoikZolawPWaAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sa8tZjbVGhNDmTBu5fGms5D9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqNCZexsUPOMsyHcEyT6hkPDnPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WG5DyiAbIaJmUWjSYtlqeubM.png?f=fotoalbum_large

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• patrickvb
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:11
Ere wie ere toekomt: Gisteren bij Oostendorp in Den Bosch geweest voor periodiek onderhoud en het verzoek de ISLA update te installeren. Ze belden begin van de dag nog wel even welke update ik dan precies bedoelde en vroegen zich af of die er wel voor mijn auto was, maar waren al snel overtuigd dat die er inderdaad voor mijn auto zou moeten zijn. Begin van de middag stond mijn auto weer netjes klaar met werkende ISLA update! Wel miste de snelheids-info / waarschuwing op de HUD, maar na de 12V accu even los gehaald te hebben, was ook dat probleem opgelost (waarom weten / doen dealers dat zelf niet?). Ik ben nog meer tevreden met mijn Ioniq 6 :-)

• c3ng
patrickvb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:14:
waarom weten / doen dealers dat zelf niet?
Idiocracy

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

patrickvb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:14:
(waarom weten / doen dealers dat zelf niet?).
Toen ik mijn auto terug kreeg na de ISLA update werkte alles, dus blijkbaar heeft mijn dealer wel even de 12V losgehaald.

Ik heb overigens wel een issue met de remmen, een beetje. Als ik de remreinigingsfunctie aanzet, dan gaat de auto 'schommelen' als ik hard rem. Ik zet deze functie vaak aan als ik bijna thuis ben, maar hij remt nu dus afwisselend een beetje harder, en een beetje minder. Bij normaal gebruik heb ik daar vrijwel gene last van, alleen bij hard remmen. Is dat iets wat aandacht nodig heeft, of gewoon bij de volgende service beurt melden bij de dealer?

• AnjaT850
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

Toen ik mijn auto terug kreeg na de ISLA update werkte alles, dus blijkbaar heeft mijn dealer wel even de 12V losgehaald.

Ik heb overigens wel een issue met de remmen, een beetje. Als ik de remreinigingsfunctie aanzet, dan gaat de auto 'schommelen' als ik hard rem. Ik zet deze functie vaak aan als ik bijna thuis ben, maar hij remt nu dus afwisselend een beetje harder, en een beetje minder. Bij normaal gebruik heb ik daar vrijwel gene last van, alleen bij hard remmen. Is dat iets wat aandacht nodig heeft, of gewoon bij de volgende service beurt melden bij de dealer?
Ik zou toch even informeren bij de dealer wat zij hiervan denken.
Zelf gebruik ik de reinigingsfunctie niet zo vaak, alleen als er wat roest op zit of als ik een 'pokje' hoor bij het wegrijden.

• AnjaT850
  • Niet online
Volgend jaar maar weer eens een leuke toerrit houden met z'n allen :)
Dan het liefst in het Noorden O-)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:10

3_s

zonoskar schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

Waarom zet je die aan? Bij normaal gebruik is dat toch helemaal niet nodig.

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een dealer wat meer in het westen van het land voor de ISLA update?

Ik krijg het bij Hyundai in Zoetermeer maar niet voor elkaar.
Ook niet met het verwijzen naar deze pagina: https://www.hyundai.com/e...fety-feature-updates.html en dat andere Hyundai dealers wel deze update hebben gedaan.
Ze blijven volhouden dat het pas vanaf latere modellen zou kunnen en nog wat onwaarheden.
Nogal vermoeiend eerlijk gezegd.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30

koboy

Heb een idee voor een icon

gri- schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:56:
Heeft iemand ervaring met een dealer wat meer in het westen van het land voor de ISLA update?

Ik krijg het bij Hyundai in Zoetermeer maar niet voor elkaar.
Ook niet met het verwijzen naar deze pagina: https://www.hyundai.com/e...fety-feature-updates.html en dat andere Hyundai dealers wel deze update hebben gedaan.
Ze blijven volhouden dat het pas vanaf latere modellen zou kunnen en nog wat onwaarheden.
Nogal vermoeiend eerlijk gezegd.
Laat ze contact opnemen met hun collega's van de vestiging in Leiden, die hebben bij mij de update uitgevoerd op de onze (afgeleverd april '23). Was wel een hele klus, want in elk geval toen waren zaken nog niet heel duidelijk gedocumenteerd.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• c3ng
3_s schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 00:20:
[...]

Waarom zet je die aan? Bij normaal gebruik is dat toch helemaal niet nodig.
Als je een rustige/zuinige rijder bent is dat raadzaam om met regelmaat te doen. De (vlieg)roest wordt met alleen regeneren niet verwijderd en verergerd veel sneller dan bij een roestvrije schijfrem. Let wel op dat je de regen ook uitzet bij het reinigingsprogramma (anders doet het alsnog niks).

De Ioniq6 kan met ca. 100kw regeneren, dat is best een serieuze vertraging voordat de schijfremmen actief worden.

Bjorn Nyland heeft auto's gereden waarvan de remklouwen zelfs gingen aanlopen (o.a. Model 3) door te weinig schijfrem gebruik. Had een veel hoger gebruik tot gevolg.

• c3ng
AeoIus schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:42:
Ik heb er nooit zo op gelet, maar ik dacht dat er een wettelijk vastgelegde mate van vertraging is waarbij de remlichten aan moeten. Ik dacht zelf dat dit altijd pas was vanaf regen 2.
Ik heb dit getest met carscanner. De remlichten gaan nooit aan bij alleen regen level 1 en gas los. De remlichten gaan altijd aan bij meer regeneratie dan level 1 doet (bijv. in 2,3 en i-pedal).

De remlichten gaat ook altijd aan zodra je het rempedaal raakt, ook als dat minder vertraging veroorzaakt dan regen 1.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

c3ng schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb dit getest met carscanner. De remlichten gaan nooit aan bij alleen regen level 1 en gas los. De remlichten gaan altijd aan bij meer regeneratie dan level 1 doet (bijv. in 2,3 en i-pedal).

De remlichten gaat ook altijd aan zodra je het rempedaal raakt, ook als dat minder vertraging veroorzaakt dan regen 1.
Als je de achteruit camera tijdens het rijden aanzet, zie je als het donker is ook wel of de remlichten aangaan.
Bij subtiel half pedaal loslaten in regen 2 gaan ze bij mij ook nog niet aan.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• koboy

koboy

Mud.Starrr schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:55:
[...]

Als je de achteruit camera tijdens het rijden aanzet, zie je als het donker is ook wel of de remlichten aangaan.
Bij subtiel half pedaal loslaten in regen 2 gaan ze bij mij ook nog niet aan.
Dan vertraag je dus minder dan 1,3 m/s².....
Bij mijn zoektocht naar dit getal stuitte ik op een citaat uit uit de handleiding van het broertje, de EV6. Kortgezegd: vertraging < 0,7 m/s² remlichten uit, tussen 0,7 en 1,3 mogelijk aan, vanaf 1,3 altijd aan.
Wil niet zeggen dat dit gelijk is voor de Ioniq 6.... (kuch.... trekhaak.... kuch....)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-01 19:33
RemiB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb ook interesse in een jonggebruikte Ioniq 6 bij Oostendorp Nijmegen en las toevallig je verhaal. Maar staat deze daar weer te koop? Kan je misschien in een PB het kenteken zetten? Gaat het toevallig om deze: https://www.oostendorp-au...-ioniq-6-connect-77.4-kwh?

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 14-12-2025 19:12 ]

• AnjaT850
  • Niet online
<3

• feest
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-12-2025
Nou wij zitten ook bij de club. Maand geleden Ioniq 6 uit 2023 gekocht. Voor aflevering is door de dealer de OTA update gedaan en daarna kon de snelheidswaarschuwing (ISLA) niet meer uit, met de melding dat de verbinding met voertuigsysteem onstabiel is. Ik krijg m’n auto nu wel weer terug, ze moeten een nieuw cluster gaan installeren en die staat in backorder. Tot die tijd nog veel pingels en piepjes :( en straks natuurlijk een km-stand van 0.

• c3ng
feest schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:26:
Nou wij zitten ook bij de club. Maand geleden Ioniq 6 uit 2023 gekocht. Voor aflevering is door de dealer de OTA update gedaan en daarna kon de snelheidswaarschuwing (ISLA) niet meer uit, met de melding dat de verbinding met voertuigsysteem onstabiel is. Ik krijg m’n auto nu wel weer terug, ze moeten een nieuw cluster gaan installeren en die staat in backorder. Tot die tijd nog veel pingels en piepjes :( en straks natuurlijk een km-stand van 0.
Dan zijn de updates niet volledig (firmware) of in de verkeerde volgorde uitgevoerd. Ik had precies hetzelfde met een Ioniq 6 uit 2023 maar is daarna gewoon softwarematig opgelost. Ik heb ook mijn twijfels of dat cluster vervangen nou echt nodig is, ik vraag me af wat daar de onderbouwing voor is (dat ze het gewoon niet meer weten?).

• c3ng
Ik heb van de week een brief van de RDW ontvangen over een terugroep actie vanwege een mogelijk loslatende afdekklep van de laadpoort (met gevaar voor andere weggebruikers tot gevolg). Wist niet dat dit een issue is/was.

• AnjaT850
  • Niet online
c3ng schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:00:
Ik heb van de week een brief van de RDW ontvangen over een terugroep actie vanwege een mogelijk loslatende afdekklep van de laadpoort (met gevaar voor andere weggebruikers tot gevolg). Wist niet dat dit een issue is/was.
Ja was bekend, maar ik had geen terugroepactie per brief verwacht. Ik dacht gewoon bij de eerstkomende onderhoudsbeurt 😉
AnjaT850 in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

[ Voor 6% gewijzigd door AnjaT850 op 17-12-2025 19:07 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
feest schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:26:
Zeker weten dat het niet uit staat nu? Mijne geeft ook die melding na de updates als ik het zou willen uitzetten, maar ik heb nu helemaal geen enkel piepje of wat meer en hoef niks meer uit te zetten steeds. Voor de rest werkt alles zoals het hoort, dus ik laat het lekker zo :+
c3ng schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:00:
Toevallig deze week laten fixen, koste een klein uurtje. Gek genoeg heeft Hyundai er 20 minuten voor staan werd me aan de telefoon gemeld.

• feest
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-12-2025
Helaas staat ie dus echt aan en kan niet meer uit. @c3ng welke dealer heb jij? Dan kan ik daar eens informeren, of ik moet Hyundai NL zelf maar eens bellen..

• c3ng
feest schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:00:
Helaas staat ie dus echt aan en kan niet meer uit. @c3ng welke dealer heb jij? Dan kan ik daar eens informeren, of ik moet Hyundai NL zelf maar eens bellen..
Ik ben bij bij Ursem Barten geweest in Amsterdam Noord (Netwerkweg 51 1033 MV Amsterdam). Ze hadden eerst wel moeite met updates trouwens maar tot mijn verbazing hebben ze de afgelopen keer alles goed gedaan. Altijd weer spannend. Als je belt mag je best mijn kenteken noemen: S-265-TB

[ Voor 5% gewijzigd door c3ng op 19-12-2025 12:31 ]

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Bij ons is vandaag het instrumenten cluster vervangen, maar helaas nog steeds geen ISLA mute. Ook de voice functie voor de mute werkt niet. We hebben wél weer een werkende CHR-balk.

Onze dealer doet bij mijn weten alles in overleg met en volgens de instructies van Hyundai NL. Ze hebben dit nu ook weer teruggekoppeld. Het verschilt dus echt per auto wat de oplossing is, ben benieuwd of het überhaupt gefixt kan worden bij onze auto. De dealer heeft inmiddels van alles al geprobeerd…

Voor de mensen met mute functie: Moet je hier nog iets voor instellen?

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-01 08:01
Royal schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:09:
Nee dat hoeft niet. Gewoon de Mute knop langer ingedrukt houden.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• c3ng
Royal schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:09:
Bij ons is vandaag het instrumenten cluster vervangen, maar helaas nog steeds geen ISLA mute. Ook de voice functie voor de mute werkt niet. We hebben wél weer een werkende CHR-balk.

Onze dealer doet bij mijn weten alles in overleg met en volgens de instructies van Hyundai NL. Ze hebben dit nu ook weer teruggekoppeld. Het verschilt dus echt per auto wat de oplossing is, ben benieuwd of het überhaupt gefixt kan worden bij onze auto. De dealer heeft inmiddels van alles al geprobeerd…

Frustrerend. Heb je ook nog steeds 'vehicle connection unstable' als je naar de ISLA opties in het menu gaat?

Via carscanner kun je een export maken van alle firmwares (ECU identifiers), ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die van jou eruit (diff) ziet tov die van mij.

Ik vind het nog steeds een raar verhaal van dealer omdat ze dan verschillende hardware in verschillende periodes in de Ioniq6 hebben gedaan. Ze komen echter allemaal uit dezelfde fabriek...

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

*knip* lees liever zelf de huisregels

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 24-12-2025 16:21 ]

• 3_s

3_s

Voor de eerste keer problemen gehad met laden, beide malen met Ionity. Gaf telkens onmiddellijk ’Charging finished’, op twee verschillende plaatsen/dagen. Best irritant.

Het verbruik in de bergen is wel stevig...
Bergaf werd niet geregistreerd, dat bracht op :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEshK7QgUulw8Tq2MXpwEi2J8wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Irw66twRF0KpMVz46sLiw56g.jpg?f=fotoalbum_large

• c3ng
Dat zijn wel erg hoge verbruiken, misschien ook de korte ritten (verwarmen / koude accu ed). Ik had dat soort verbruiken met een trailer.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ja ik vind het ook wel extreem.
Ik heb zelf ongeveer de minst zuinige uitvoering (first edition), en heb een zware voet. Maar dit soort waardes kom ik bij lange na niet aan.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• 3_s

3_s

Ik normaal ook niet, hoor. Meestal is het 15-16kWh.
Maar dit was in de bergen, bij vriestemperaturen met een volle auto (4 personen en skimateriaal).
Terug naar beneden won ik steeds 3tal procent,

• hemertje
Mud.Starrr schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:53:

Ik heb zelf ongeveer de minst zuinige uitvoering (first edition),
waar komt deze bewering vandaan?

• TerminalNL
hemertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:26:
[...]

waar komt deze bewering vandaan?
Vermoedelijk AWD en standaard 20” velgen?

Is inderdaad wat minder zuinig, maar deze wagens zijn al zeer zuinig dus wat boeit het.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:13
3_s schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:56:
Voor de eerste keer problemen gehad met laden, beide malen met Ionity. Gaf telkens onmiddellijk ’Charging finished’, op twee verschillende plaatsen/dagen. Best irritant.

Het verbruik in de bergen is wel stevig...
Bergaf werd niet geregistreerd, dat bracht op :).

[Afbeelding]
Als ik problemen heb is het bij de Ionity laders in 9 van de 10 gevallen. Ik denk dat er iets niet goed zit bij de software bij Ionity. De nieuwe laders geven tot nu toe geen problemen, allen de Ionity specifieke laders met maar één aansluiting.

• hemertje
TerminalNL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:39:
[...]

Is inderdaad wat minder zuinig, maar deze wagens zijn al zeer zuinig dus wat boeit het.
ah zo, ligt idd aan de wielmaat die eronder ligt
niet zozeer de uitvoering :P

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

3_s schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:56:
Heb je toevallig de optie "plug and charge" aan staan? Daardoor mislukten bij ons ook sommige laadsessies in Frankrijk bij IONITY.

• 3_s

3_s

Royal schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:18:
[...]

Heb je toevallig de optie "plug and charge" aan staan? Daardoor mislukten bij ons ook sommige laadsessies in Frankrijk bij IONITY.
Geen idee, die heb ik nooit gebruikt.
Zal het straks eens nakijken.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vorige week voor het eerst weer eens een keer Fastned moeten gebruiken. Navi aan naar de lader, gloei-spiraaltje stond aan (dus ook op de Style uitvoering). Volgens car scanner was mijn batterij temp in 30 min van 7C naar 16C gestegen. Niet echt efficient. Het laden ging dan ook met slechts 70kW (accu was 18% vol). Toen de temp van de accu naar 25C was gestegen, was de accu al 50% vol en het laden ging met ca 120kW dus ik heb even gewacht om te kijken of ik nog iets van 180kW zou krijgen. Maar het maximum was 125kW, dus toen ben ik maar gegaan. (ik had eigenlijk maar 30% nodig om thuis te komen). Viel me toch eigenlijk wel tegen. Het was een 400kW charger, maar er stond wel een MG te laden aan de 2de stekker. Die stond er overigens nog toen ik weg ging :)

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 27-12-2025 13:02 ]

• hemertje
Royal schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:18:
[...]

heeft Ionity dit nog steeds niet opgelost?
daar had ik 2 jaar geleden al problemen mee en toen waren ze er al mee bezig...

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-01 23:00
zonoskar schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:00:
Vorige week voor het eerst weer eens een keer Fastned moeten gebruiken. Navi aan naar de lader, gloei-spiraaltje stond aan (dus ook op de Style uitvoering). Volgens car scanner was mijn batterij temp in 30 min van 7C naar 16C gestegen. Niet echt efficient. Het laden ging dan ook met slechts 70kW (accu was 18% vol). Toen de temp van de accu naar 25C was gestegen, was de accu al 50% vol en het laden ging met ca 120kW dus ik heb even gewacht om te kijken of ik nog iets van 180kW zou krijgen. Maar het maximum was 125kW, dus toen ben ik maar gegaan. (ik had eigenlijk maar 30% nodig om thuis te komen). Viel me toch eigenlijk wel tegen. Het was een 400kW charger, maar er stond wel een MG te laden aan de 2de stekker. Die stond er overigens nog toen ik weg ging :)
Of het nu een 400kW of 1000kW oplaadpunt is, zul je met de 6 max blijven rond de 250kw. Gisteren ook bij Fasbed rond de 70 blijven steken en nam niet echt toe...

Merk dat thuisladen (11kw) in het begin nog 11kw was, maar bij de 50% niet meer dan 2kw laadt 🤷.

[ Voor 5% gewijzigd door BOEFJE_NL op 27-12-2025 19:01 ]

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 20:43
Wat vinden we hier van de nieuwe app? Persoonlijk vind ik het een achteruit gang in sommige aspecten en een vooruitgang in andere.

Er mist wat functionaliteit t.o.v.. bluelink bijvoorbeeld de kaart van waar de auto staat. Je kan alsnog bij de kaart komen door op plan "you next destination", op het blauwe icoontje naast het zoekveld te drukken (wat een design keuze?!). Ook is de remote niet compleet tegenover bluelink van wat ik kan zien (kniperlichten aan / uit) mist, ook raar dat er nu twee submenu's zijn 1 met de "normale" remote opties en 1 voor EVs met de EV functies.

De look en feel van de app is wel beter, maar ik irriteer mij mateloos aan alle reclame erin, "stel je Hyundai samen", "vraag een proefrit aan", etc . ik heb al een Hyundai.... ook het shop "menu" mag van mij volledig verdwijnen.

Wat betreft software in en buiten de auto blijft het 1 stap vooruit 2 stappen terug.

• lfah2000
zomaar0iemand schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:01:
Wat vinden we hier van de nieuwe app? Persoonlijk vind ik het een achteruit gang in sommige aspecten en een vooruitgang in andere.
Helemaal mee eens. Ik zit me suf te zoeken. Het is niet logisch allemaal.
En ik heb al een auto, ik hoef dan zeker geen configuratie planner om een andere uit te zoeken.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-01 22:18

Bravo

Second Best

zomaar0iemand schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:01:

Er mist wat functionaliteit t.o.v.. bluelink bijvoorbeeld de kaart van waar de auto staat. Je kan alsnog bij de kaart komen door op plan "you next destination", op het blauwe icoontje naast het zoekveld te drukken (wat een design keuze?!). ...

...
Thanks voor het delen! Ik dacht dat de functionaliteit helemaal verdwenen was en gebruikte nu al standaard de HA integratie om te zien waar de auto geparkeerd was (door de wederhelft).

Afgelopen kerstdag de Hyundai app vergeleken met de Kia app, in de verwachting dat deze op elkaar zouden lijken. Absoluut niet dus... Zou bijna een Kia overwegen :X

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• TerminalNL
Bravo schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:57:
[...]
Afgelopen kerstdag de Hyundai app vergeleken met de Kia app, in de verwachting dat deze op elkaar zouden lijken. Absoluut niet dus... Zou bijna een Kia overwegen :X
Het lijken 2 complete verschillende bedrijven die ook amper communiceren volgens mij.
Ook dat Kia wel zorgt dat je met een aanhanger werkende cruisecontrol en dergelijke hebt.
Nee bij Hyundai moet je weer werken met een losse box er tussen.

De nieuwe app is erg onlogisch. Waarom moet ik nodeloos een seconde een knop in houden om precondition op te starten.

• koboy

koboy

TerminalNL schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:24:
[...]

Het lijken 2 complete verschillende bedrijven die ook amper communiceren volgens mij.
Ook dat Kia wel zorgt dat je met een aanhanger werkende cruisecontrol en dergelijke hebt.
Nee bij Hyundai moet je weer werken met een losse box er tussen.

De nieuwe app is erg onlogisch. Waarom moet ik nodeloos een seconde een knop in houden om precondition op te starten.
Op zich snap ik die seconde wel. Het gaat om een afstandsbediening van de auto dus je wilt niet dat per ongeluk iets gedaan wordt.
Wat ik irritanter vindt is dat als je te lang indrukt hij ook niets doet.

Doet me denken aan: "And the Lord spake, saying, 'First shalt thou take out the Holy Pin. Then, shalt thou count to three, no more, no less. Three shalt be the number thou shalt count, and the number of the counting shalt be three. Four shalt thou not count, nor either count thou two, excepting that thou then proceed to three. Five is right out. Once the number three, being the third number, be reached, then lobbest thou thy Holy Hand Grenade of Antioch towards thou foe, who being naughty in my sight, shall snuff it.'"

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Iemand al de Digital Key 2 Touch geprobeerd? Ik heb niet beide sleutels bij me, (en mijn telefoon wordt niet ondersteund als ik het goed begrijp) dus kan het nu niet proberen. Ik kan ook niet vinden of de Ioniq 6 het ondersteund.

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 20:59
... Maar het maximum was 125kW, dus toen ben ik maar gegaan. ...Het was een 400kW charger
Klinkt me raar in de oren. Als ik snellaad gebruik ik meestal ionity vanwege de 800v capaciteit. Misschien speelt dat mee? Ik haalde volgensmij vrijwel altijd de 230kW. De enkele keren dat ik fastned heb gebruikt kan ik me de snelheid niet precies herinneren. Maar wel sneller dan dat jij beschrijft. De overige snelladers van andere merken in het buitenland waren altijd prima volgensmij.
Ik heb de connect+ versie van 2023 en 2024.
BOEFJE_NL schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:15:
[...]

Merk dat thuisladen (11kw) in het begin nog 11kw was, maar bij de 50% niet meer dan 2kw laadt 🤷.
dit heb ik ook nog nooit gehad. Soms gaat het laden in Nijmegen met 9kW, maar dat zal misschien met netcongestie te maken hebben dacht ik altijd. Ik heb geen thuislader, dus het zijn wijkpaaltjes.
Klinkt als even overleg met de garage? Het laden duurt anders wel heel lang...

[ Voor 28% gewijzigd door RemiB op 29-12-2025 18:59 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

hemertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:27:
[...]

ah zo, ligt idd aan de wielmaat die eronder ligt
niet zozeer de uitvoering :P
Die wielmaat hoort bij de uitvoering.
Daarnaast zijn de First edition modellen AWD, dus een extra motor en meer vermogen, en is hij zwaarder.
TerminalNL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:39:
[...]

Of het wat boeit is wat anders, maar het scheelt bijna 100km range tussen een basismodel met 18” velgen en RWD.
De een maakt dat wat uit de ander niet.

Ik ging voor de lol van het extra vermogen en ook lol in de my drive functie met bijv de motoren 80/20% ofwel driftmodus.
Dat is zeker niet voor iedereen en als je gewoon normaal op de weg rijd is de Fist edition misschien wel minder interessant ivm lagere range.
Zelf spaar ik nu voor de N uitvoering.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

—-

[ Voor 99% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-01-2026 03:15 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 12:23
In de winter duurt het helaas wel langer dan 30 minuten om de batterij op temperatuur te krijgen. Je Batt Min moet minstens 20 graden zijn om direct de volledige snelheid te krijgen. Ik heb ook wel gemerkt dat als je met een "koude" accu begint met laden, de max snelheid nooit meer wordt gehaald ook al is de batterij ondertussen wel op temp. Nu is de SoC tegen de tijd dat de accu warm is, natuurlijk ook al hoger, dus boven de 200 kom je sowieso niet meer.

• TerminalNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fcy5yoxYAClOa46h9EnBDk3Nkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt5YXynvFSPPSuOdLq2Dwf61.jpg?f=fotoalbum_large

Nou volgens mij mag ik mijzelf ook toevoegen aan de ICCU club. Reed weg vanmorgen en was de wijk nog niet uit en allerlei meldingen.

Accu even gemeten, 11.4v met ontwaseming vol aan en achteruit verwarming aan. Niet fantastisch, maar ook niet idioot laag maar deed ook niet bijladen. Startbooster er op maar dat maakte ook geen enkel verschil in de meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMWFs-4J4VMUU97UzeHAkQdHvxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zjaVd3opv4ibxXwFTtCaQaqR.png?f=fotoalbum_large

Daarna even uitgelezen, na overleg met de dealer is er inmiddels een sleepwagen onderweg. Ben benieuwd hoe lang de reparatie gaat duren.

Wat me opviel, geen knal of iets tijdens het rijden.
Laadpaal zekering is er ook niet uit geklapt.
Wel had de auto 2 dagen aan de lader gehangen. Normaal laden we in de nacht en gaat die de volgende dag er af. Maar nu toevallig waren we niet weg geweest met de auto gisteren.

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Wij hebben ook weer een nieuw probleem. :-( AC-laden wordt continue afgebroken, hit or miss soms laadt hij 1kw andere keer 10kw maar nooit tot 80%. Verschillende palen van verschillende aanbieders maar probleem blijft.

Snelladen blijft haken op 40kW en met voorverwarmen komen we niet boven de 130kW uit.

Jullie een idee wat dit kan zijn?

Edit: snelladen met 30+ minuten voorverwarmen lijkt wel volgens normale snelheid te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Royal op 03-01-2026 11:59 ]

• c3ng
Royal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:07:
Wij hebben ook weer een nieuw probleem. :-( AC-laden wordt continue afgebroken, hit or miss soms laadt hij 1kw andere keer 10kw maar nooit tot 80%. Verschillende palen van verschillende aanbieders maar probleem blijft.

Snelladen blijft haken op 40kW en met voorverwarmen komen we niet boven de 130kW uit.

Edit: snelladen met 30+ minuten voorverwarmen lijkt wel volgens normale snelheid te gaan.
Dit lijkt op het beginnende ICCU probleem. De AC-DC conversie gaat dan als eerste haperen.

• c3ng
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:11:
Iemand al de Digital Key 2 Touch geprobeerd? Ik heb niet beide sleutels bij me, (en mijn telefoon wordt niet ondersteund als ik het goed begrijp) dus kan het nu niet proberen. Ik kan ook niet vinden of de Ioniq 6 het ondersteund.
Dit werkt niet in de EU modellen, alleen in de VS. In VS ook matige/buggie implementatie op het Gen5W platform met een aparte app. In EU moet je CCNC platform hebben, dat heeft alleen de laatste Ioniq5 momenteel.

• zomaar0iemand
Vandaag aangekomen in Frankrijk, tijdens de rit werd de batterij bij 3 laadbeurten niet voorverwarmd terwijl we express de interne nav gebruikten, 2 x ging het wel gewoon goed zonder iets te veranderen. De aankomst was ook telkens netjes rond de 20%. Best zuur want hij was ijskoud 3 keer en bleef hangen op 60-80KwH. Ook verschillende palen geprobeerd.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

• TerminalNL
zomaar0iemand schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
Vandaag aangekomen in Frankrijk, tijdens de rit werd de batterij bij 3 laadbeurten niet voorverwarmd terwijl we express de interne nav gebruikten, 2 x ging het wel gewoon goed zonder iets te veranderen. De aankomst was ook telkens netjes rond de 20%. Best zuur want hij was ijskoud 3 keer en bleef hangen op 60-80KwH. Ook verschillende palen geprobeerd.

Wel echt het laadstation als POI geselecteerd en niet alleen het adres ingetikt?

Heb ook wel meegemaakt dat die niet deed preconditioneren maar dat was in de zomer met 130/140km/u en dan houd die de accu lekker op temperatuur puur door het rijden.

Alsnog soms een Ionity in Frankrijk die niet hoger kwam dan ~100kw, maar dat was gewoon gelimiteerd op de locatie omdat alle anderen er ook last van hadden.

• zomaar0iemand
TerminalNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Wel echt het laadstation als POI geselecteerd en niet alleen het adres ingetikt?

Heb ook wel meegemaakt dat die niet deed preconditioneren maar dat was in de zomer met 130/140km/u en dan houd die de accu lekker op temperatuur puur door het rijden.

Alsnog soms een Ionity in Frankrijk die niet hoger kwam dan ~100kw, maar dat was gewoon gelimiteerd op de locatie omdat alle anderen er ook last van hadden.
Eindbestemming ingetikt en de auto zelf de laadstops laten berekenen / vinden. Zal volgende week op de terug weg wel even nakijken of het goed gaat met de POI als de auto ze zelf zoekt.

Ik herken inderdaad dat bij warmere temperaturen de auto soms niet preconditioned of maar 1 keer omdat hij op temperatuur is of blijft. Maar met het weer van afgelopen nacht was dat niet aan de orde.

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Toevallig vandaag ook in Frankrijk aangekomen. Wij hadden eerst het adres van de Ionity-lader ingesteld in de navigatie en vervolgens voor de zekerheid ook via Menu → Omgevingsinfo → POI(?) → Oplaadpunt, en vervolgens gezocht naar oplaadpunten ‘nabij bestemming’.

Dat ging bij ons 5x goed. Maar geen enkele keer boven de 150kW uitgekomen.
c3ng schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Dit lijkt op het beginnende ICCU probleem. De AC-DC conversie gaat dan als eerste haperen.
Was hier al bang voor. Zou voor ons de 2x keer in een jaar zijn. Heb stiekem nog de hoop dat het onze kabel is, ga eens kijken of ik vd week hier in Frankrijk kan AC-laden met een andere kabel.

[ Voor 36% gewijzigd door Royal op 03-01-2026 23:32 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Maand geleden ook naar Frankrijk geweest en toen werkte het voorverwarmen en snelladen op de heenweg super, met 230kWh
Op de terugweg bleef hij steken rond de 180kWh, maar was ook een discutabel laadstation. Snelladen in Frankrijk is wel stukken goedkoper dan NL en BE.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• RoVi71
  • Laatst online: 08-01 14:10
Hallo mede Ioniq 6 (st)rijders!
Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2026 en een jaar vol rijplezier gewenst!
Ik heb al een tijdje niets gepost maar lees het forum nog wel wekelijks. Bedankt voor jullie bijdragen hier!
N.a.v. de wintersportvakantie vorige week toch maar even een post met wat ervaringen en wat vragen. Vlak voor de vakantie heb ik na 89.500km een set all-season banden laten vervangen door een complete nieuwe set winterbanden. Ik merkte in eerste instantie weinig verschil met de all-season banden maar op de Autobahn bleek de auto heel nerveus te reageren met de rijbaanbegeleiding aan. De auto bleef maar corrigeren terwijl ik dit probleem nooit heb ervaren met de all-season set. Iemand misschien dezelfde ervaringen?
Daarnaast het laden bij de verschillende aanbieders: Mijn eerste laadpunt richting Oostenrijk is meestal Paderborn Monkeloh waar je kunt kiezen uit Fastned en Aral Pulse. Bij Fastned heb ik in Duitsland altijd problemen. Ik heb de 55kW versie en kan dus nooit sneller laden dan 150kW maar bij Fastned haal ik gemiddeld inclusief voorverwarming maar 50kW. Daarbij zie ik de laadsnelheid fluctueren tussen 0 en het momentele laadvermogen. Dus van 0 naar bijv. 55 en weer terug en dat steeds binnen een seconde achter elkaar. De auto laadt wel maar dit is geen normaal iets. Dus deze keer bij Aral Pulse geprobeerd. Auto aangekoppeld, laadt ongeveer 10% bij en gooit me er dan af met melding “Ladestecker defect”. Koppel ik van dezelfde zuil een andere stekker aan, weer na 10% dezelfde melding. Auto naar een andere zuil en dan doet ie het wel 🤷🏻‍♂️🤦🏻‍♂️. Ook het laden gaat dan constant zonder fluctuatie en gemiddeld toch 65kW. In ieder geval binnen 20 minuten van 15 naar 80%.
Vanaf mijn woonplaats is het 935km naar vakantiebestemming Gerlos. Heenweg er 12 uur in totaal over gedaan met 5x laden.
Terugweg: zaterdagnacht om 1u45 vertrokken en met hevige sneeuwval de pas af. Er lag net te weinig om de sneeuwkettingen eronder te gooien maar de auto was lastig te besturen zelfs met een set nieuwe winterbanden. Achterwielaandrijving is leuk voor driften in de sneeuw maar niet om een 17km lange pas met 20-30cm sneeuw afvte rijden 🫣😬. Toen herinnerde ik me ineens de Snow-instelling! Die aangezet en man…dat verschil was wel heel erg duidelijk merkbaar! Was heel erg blij met die instelling! Auto was toen heel goed onder controle te houden.
Terugweg weer bij diverse aanbieders geladen. Eerste keer weer bij Fastned in Eching. Tot twee keer toe er na een paar % laden afgegooid. Deze keer niet met melding “Ladestecker defect" maar gewoon einde laden. Derde keer op dezelfde stekker aangesloten ging het wel goed. Accu ook voorverwarmd. Bij Ionity vrijwel nooit problemen en in Duitsland is dat eigenlijk mijn favoriete aanbieder. Aangezien ik lease en een dongel als laadpas daarvoor gebruik, kan ik deze ook koppelen aan Tesla laadstations. Ik ben totaal géén Tesla fan maar die oplaadpunten? Echt top met de app! Auto aankoppelen, in de app locatie aan laten geven, oplaadpunt kiezen, laden starten en hup… met een constante laadsnelheid van 97kW (en echt constant tot aan 80%) en binnen een goed kwartiertje weer onderweg. Voor wie kan laden bij Tesla en het nog niet heeft geprobeerd, een aanrader…!
Terugweg 6x geladen maar er wel een uur sneller over gedaan 😁. Problemen met het laden wijt ik dan ook voornamelijk aan de oplaadstations hoewel ik daar soms ook weer aan twijfel en dat het bij sommige problemen toch echt aan de auto ligt. Ik vraag me af of bijv. de wat duurdere merken als BMW, Mercedes, Audi, Polestar daar ook last van hebben.
Ik blijf de Ioniq 6 een fijne reisauto vinden maar begin me toch wel enigszins te storen aan de trage software en dat bij een klein beetje kou alle systemen niet beschikbaar zijn en dat ik naar een bijna geheel oranje gekleurd instrumentenpaneel zit te kijken. Stoelverwarming aanzetten is echt traag bijvoorbeeld. Ook merk ik dat er een aantal Ionity laadstations niet worden getoond bij de oplaadstations terwijl alle filters uit staan.
Inmiddels 91.000km op de teller en ondanks het kleine rijbereik met een 55kW versie nog steeds tevreden. Binnenkort voor onderhoud bij van Mossel in Emmen. Ik ben nog niet voorzien van de nieuwe software-update, rij nog steeds rond met de software uit oktober 2023 van toen ik hem kreeg en ik denk dat ik die nieuwe ook niet hoef als ik de problemen daarmee zo lees hier maar hoor graag of het wél de moeite waard is om uit te laten voeren.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 12:23
Klinkt alsof er toch wel iets mis is met je laadpoort, gaat AC-laden wel zonder storingen?

• RoVi71
jouwheld schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:23:
Klinkt alsof er toch wel iets mis is met je laadpoort, gaat AC-laden wel zonder storingen?
Ja, eigenlijk nooit problemen. AC laden doe ik voornamelijk thuis. Toen ik hem kreeg in oktober 2023 had ik binnen een week problemen met de ICCU en is deze vervangen. Daarna nooit problemen. Misschien in al die tijd dat 2x de automaat in de meterkast uitschakelde maar de auto wel 100% geladen was zonder foutmeldingen. Ik heb hem vandaag aangemeld voor onderhoud op vrijdag 16 januari en er bij vermeld waar ze naar moeten kijken. Ben benieuwd of ze iets vinden 🤷🏻‍♂️

• d68
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:10

d68

Hoi allen,

Vorige week heb ik ook een i6 gekocht (Lounge, bouwjaar 2025, gravity gold maar lijkt zilvergrijs ;). Het is allemaal nog een beetje wennen, maar tot nu toe rijdt hij heerlijk.
Wel heb ik al iets geconstateerd waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden: bij mijn gaspedaalvoet voel ik continu een lichte koude luchtstroom, niet prettig (understatement). Komt dit iemand bekend voor?

Voor iedereen fijn en pechvrij 2026 toegewenst!

• lfah2000
Je moet in het navigatie systeem een HPC lader opgeven. Als die er niet in staat, een in de buurt. Zonder HPC lader start de voorverwarming nooit.

• lfah2000
TerminalNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,

• RoVi71
lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat de omgevings temperatuur voldoende was om niet voor te verwarmen. Hard rijden heeft hier geen invloed op,
Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.

• hemertje
d68 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:04:
Hoi allen,

Vorige week heb ik ook een i6 gekocht (Lounge, bouwjaar 2025, gravity gold maar lijkt zilvergrijs ;). Het is allemaal nog een beetje wennen, maar tot nu toe rijdt hij heerlijk.
Wel heb ik al iets geconstateerd waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden: bij mijn gaspedaalvoet voel ik continu een lichte koude luchtstroom, niet prettig (understatement). Komt dit iemand bekend voor?

Voor iedereen fijn en pechvrij 2026 toegewenst!
nee, en dank je, ook zo!

• lfah2000
RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Weet je dat wel zeker 🤔? Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom er aan de accu wordt onttrokken wat weer zorgt voor de nodige warmteontwikkeling. Net zoals een accu warm wordt bij het opladen, wordt deze ook warm bij het (sterk) ontladen volgens mij. Niet dat het 15°C verschil oplevert maar toch... Dat de omgevingstemperatuur een rol speelt is wel duidelijk.
Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:20:
Hallo mede Ioniq 6 (st)rijders!
Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2026 en een jaar vol rijplezier gewenst!
Ik heb al een tijdje niets gepost maar lees het forum nog wel wekelijks. Bedankt voor jullie bijdragen hier!
N.a.v. de wintersportvakantie vorige week toch maar even een post met wat ervaringen en wat vragen. Vlak voor de vakantie heb ik na 89.500km een set all-season banden laten vervangen door een complete nieuwe set winterbanden. Ik merkte in eerste instantie weinig verschil met de all-season banden maar op de Autobahn bleek de auto heel nerveus te reageren met de rijbaanbegeleiding aan. De auto bleef maar corrigeren terwijl ik dit probleem nooit heb ervaren met de all-season set. Iemand misschien dezelfde ervaringen?
Daarnaast het laden bij de verschillende aanbieders: Mijn eerste laadpunt richting Oostenrijk is meestal Paderborn Monkeloh waar je kunt kiezen uit Fastned en Aral Pulse. Bij Fastned heb ik in Duitsland altijd problemen. Ik heb de 55kW versie en kan dus nooit sneller laden dan 150kW maar bij Fastned haal ik gemiddeld inclusief voorverwarming maar 50kW. Daarbij zie ik de laadsnelheid fluctueren tussen 0 en het momentele laadvermogen. Dus van 0 naar bijv. 55 en weer terug en dat steeds binnen een seconde achter elkaar. De auto laadt wel maar dit is geen normaal iets. Dus deze keer bij Aral Pulse geprobeerd. Auto aangekoppeld, laadt ongeveer 10% bij en gooit me er dan af met melding “Ladestecker defect”. Koppel ik van dezelfde zuil een andere stekker aan, weer na 10% dezelfde melding. Auto naar een andere zuil en dan doet ie het wel 🤷🏻‍♂️🤦🏻‍♂️. Ook het laden gaat dan constant zonder fluctuatie en gemiddeld toch 65kW. In ieder geval binnen 20 minuten van 15 naar 80%.
Vanaf mijn woonplaats is het 935km naar vakantiebestemming Gerlos. Heenweg er 12 uur in totaal over gedaan met 5x laden.
Terugweg: zaterdagnacht om 1u45 vertrokken en met hevige sneeuwval de pas af. Er lag net te weinig om de sneeuwkettingen eronder te gooien maar de auto was lastig te besturen zelfs met een set nieuwe winterbanden. Achterwielaandrijving is leuk voor driften in de sneeuw maar niet om een 17km lange pas met 20-30cm sneeuw afvte rijden 🫣😬. Toen herinnerde ik me ineens de Snow-instelling! Die aangezet en man…dat verschil was wel heel erg duidelijk merkbaar! Was heel erg blij met die instelling! Auto was toen heel goed onder controle te houden.
Terugweg weer bij diverse aanbieders geladen. Eerste keer weer bij Fastned in Eching. Tot twee keer toe er na een paar % laden afgegooid. Deze keer niet met melding “Ladestecker defect" maar gewoon einde laden. Derde keer op dezelfde stekker aangesloten ging het wel goed. Accu ook voorverwarmd. Bij Ionity vrijwel nooit problemen en in Duitsland is dat eigenlijk mijn favoriete aanbieder. Aangezien ik lease en een dongel als laadpas daarvoor gebruik, kan ik deze ook koppelen aan Tesla laadstations. Ik ben totaal géén Tesla fan maar die oplaadpunten? Echt top met de app! Auto aankoppelen, in de app locatie aan laten geven, oplaadpunt kiezen, laden starten en hup… met een constante laadsnelheid van 97kW (en echt constant tot aan 80%) en binnen een goed kwartiertje weer onderweg. Voor wie kan laden bij Tesla en het nog niet heeft geprobeerd, een aanrader…!
Terugweg 6x geladen maar er wel een uur sneller over gedaan 😁. Problemen met het laden wijt ik dan ook voornamelijk aan de oplaadstations hoewel ik daar soms ook weer aan twijfel en dat het bij sommige problemen toch echt aan de auto ligt. Ik vraag me af of bijv. de wat duurdere merken als BMW, Mercedes, Audi, Polestar daar ook last van hebben.
Ik blijf de Ioniq 6 een fijne reisauto vinden maar begin me toch wel enigszins te storen aan de trage software en dat bij een klein beetje kou alle systemen niet beschikbaar zijn en dat ik naar een bijna geheel oranje gekleurd instrumentenpaneel zit te kijken. Stoelverwarming aanzetten is echt traag bijvoorbeeld. Ook merk ik dat er een aantal Ionity laadstations niet worden getoond bij de oplaadstations terwijl alle filters uit staan.
Inmiddels 91.000km op de teller en ondanks het kleine rijbereik met een 55kW versie nog steeds tevreden. Binnenkort voor onderhoud bij van Mossel in Emmen. Ik ben nog niet voorzien van de nieuwe software-update, rij nog steeds rond met de software uit oktober 2023 van toen ik hem kreeg en ik denk dat ik die nieuwe ook niet hoef als ik de problemen daarmee zo lees hier maar hoor graag of het wél de moeite waard is om uit te laten voeren.
Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• c3ng

Als het soms wel werkt en soms niet kan je concluderen dat het voorverwarm systeem wel werkt. Dan blijft de software over die niet snapt dat je naar een snellader rijdt (met hoog vermogen, 100kw+) als tussenstop en/of het accu percentage te laag is.

• RoVi71
lfah2000 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:56:
[...]

Ja. Bij hard rijden wordt wel meer stroom verbruikt maar je zit ook dan niet aan de max.
Er moet ergens op internet hier een technische uitleg van zijn maar die kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Ik heb een keer gehad (zo vaak beruik ik de snellader niet) bij 5 graden dat het voorverwarmen ruim 45 minuten van te voren begon. Ik denk niet dat je dit kan volhouden met hard rijden.
Kan me wel vinden in je uitleg. Voornamelijk dat je ook aangeeft dat het laden ruim 45 minuten van tevoren al begon. Die ervaring heb ik namelijk ook. Was in Duitsland net weer onderweg vanaf een laadstation met 80% batterij. Na het ingeven van het volgende laadstation ging de pre-conditioning al aan bij 65-70%. Weet echter niet of dit normaal is maar ik zie daarnaast het rijbereik dan ook niet in één keer drastisch afnemen. Het is dus net alsof de pre-conditoning geen extra energie kost.

• RoVi71
Mud.Starrr schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Naast dat hij het zo te horen slecht doet, ook wel echt trage laadsnelheden!
Die haal ik nog met mn originele Ioniq electric. Met de I6 laad ik toch regelmatig tussen de 180-230kWh, ik zorg er dan wel voor dat de auto de accu voorbereid op snelladen (via de navi van de auto).
Zou het toch eens laten nakijken.
De waarden die jij hier noemt passen meer bij een Ioniq 6 Long Range die een 77kW accupakket heeft en (ik heb het ergens gelezen) met meer dan 230kW kan laden. Ik weet niet of jij daarin rijdt? De Standard Range, dus de 55kW waar ik in rij, kan maximaal maar 175kW. Bij sommige AC-laadstations haal ik kortstondig rond de 165kW om vervolgens daarna rond 70kW laadsnelheid uit te komen. Maar zoals ik al eerder schreef is dit per aanbieder verschillend. Bij Aral Pulse heb ik weer een andere laadcurve dan bij een Ionity of Fastned en bij Fastned weer een andere dan bij Tesla. Accu voorbereiden voor snelladen (pre-conditioning) staat altijd aangevinkt.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb inderdaad het 77kWh pakket.
Niet echt long range met de first edition uitvoering, gezien de extra motor en grote wielen weer negatief voor de range zijn (maar wel lekker sportief)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• TerminalNL
Nou die van mij rijd weer, toch nog vlot gegaan gelukkig. Nieuwe hoofdzekering en een nieuwe 12v accu, dus toch niet de ICCU. Waarom die hoofdzekering er uit geknald is van het accupakket hadden ze geen idee van.

• c3ng
TerminalNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:
Nou die van mij rijd weer, toch nog vlot gegaan gelukkig. Nieuwe hoofdzekering en een nieuwe 12v accu, dus toch niet de ICCU. Waarom die hoofdzekering er uit geknald is van het accupakket hadden ze geen idee van.
Hmm bijzonder, er is dus ergens kortsluiting geweest of er heeft een te hoge stroomsterkte vanuit de hoogspanningsbatterij gelopen. Dat laatste lijkt me haast onmogelijk aangezien de auto stil stond en de hoogspanningsbatterij tot 270kw (de 77kwh versie) kan/mag ontladen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat vervelend zeg, al die ICCU problemen! Lijkt mij toch best een essentieel onderdeel van een EV. Het wordt dan wellicht wel netjes en kosteloos opgelost, maar fijn is het niet....

• TerminalNL
c3ng schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Hmm bijzonder, er is dus ergens kortsluiting geweest of er heeft een te hoge stroomsterkte vanuit de hoogspanningsbatterij gelopen. Dat laatste lijkt me haast onmogelijk aangezien de auto stil stond en de hoogspanningsbatterij tot 270kw (de 77kwh versie) kan/mag ontladen.
Ik vind het ook maar gek, zo’n zekering zou niet zomaar mogen falen denk ik dan. We gaan zien hoe lang het goed gaat, dit is na 62k km gebeurd dus geen slechte score denk ik.
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:51:
Wat vervelend zeg, al die ICCU problemen! Lijkt mij toch best een essentieel onderdeel van een EV. Het wordt dan wellicht wel netjes en kosteloos opgelost, maar fijn is het niet....
Het lijkt een zwak punt bij alle EV’s.
Nu is vermogens elektronica ook niet heel gemakkelijk, maar hoe vaak ze nu defect gaan met een beperkt aantal kilometers is wel echt slecht.

Aantal jaren geleden als heftruck monteur gewerkt, en bij de elektrische modellen was het vaak de stroom regelaar die defect gingen. Ook zonder aanwijzing of logische oorzaak dat complete mosfet banken er uit knalden. Monteerde je een nieuwe en het ging weer jaren en jaren goed.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb vandaag snow mode geprobeerd! Had niet gedacht dat dat nog ooit kon, hehe. Werkte wel ok, de accelleratie reageert nog trager op het pedaal.

• 3_s

3_s

zonoskar schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:05:
Ik heb vandaag snow mode geprobeerd! Had niet gedacht dat dat nog ooit kon, hehe. Werkte wel ok, de accelleratie reageert nog trager op het pedaal.
Niet aan gedacht dat ik dat had |:(.

• TerminalNL
Ja dat werkt best goed moet ik zeggen.

Het is de eerste echte gladheid die we hebben met deze auto en dat gaat een stuk beter dan verwacht eigenlijk. Met bewust wat spelen laat die zich makkelijk corrigeren en als je op het gas geven let blijft die ook gewoon heen gaan waar je wilt.
De polestar 2 leen auto daar in tegen was op zomerbanden echt verschrikkelijk…
De hele auto uberhaupt, ik waardeerde de ioniq ineens nog een stuk meer. Onze langzame software weegt niet op tegen het gedrocht wat Android automotive OS heet.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Met de dual motor uitvoering wisselt de acceleratie een beetje afhankelijk van hoeveel grip er is.
Op zomerbanden kom ik er makkelijker mee weg dan de originele Ioniq op een winterset. Alleen remmen net omgekeerd :+.
Stiekem is dat laatste wel verraderlijk, want je hebt het gevoel veel grip te hebben bij het wegrijden, maar zodra je remt blijkt er weinig grip te zijn. Maar als je daar rekening mee houd, is het wel vele malen beter rijden in de snow mode.
Je voelt wel dat hij het vermogen voor en achter wisselt om zoveel mogelijk grip te houden.

Ik heb ook even een my-drive setting geprobeerd met vol vermogen op de achterkant, wel leuk op een lege parkeerplaats haha.
TerminalNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ja dat werkt best goed moet ik zeggen.

Het is de eerste echte gladheid die we hebben met deze auto en dat gaat een stuk beter dan verwacht eigenlijk. Met bewust wat spelen laat die zich makkelijk corrigeren en als je op het gas geven let blijft die ook gewoon heen gaan waar je wilt.
De polestar 2 leen auto daar in tegen was op zomerbanden echt verschrikkelijk…
De hele auto uberhaupt, ik waardeerde de ioniq ineens nog een stuk meer. Onze langzame software weegt niet op tegen het gedrocht wat Android automotive OS heet.
Apple carplay werkt wel goed moet ik zeggen. De auto zelf vind ik qua software wel ok, maar het is soms wel echt traag, dat vind ik wel jammer en soms irritant.

Verder is bij mij de verlichting in de deuren ineens uitgevallen maar ook uit het menu verdwenen.
Hier moet ik nog even achteraan, maar wel weer iets geks.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• zomaar0iemand
Op de terugweg nu helaas hetzelfde gedrag. De laadstops zijn zeker weten HPC’s (Fastned en TotalEnergies HPC). Onderweg contact opgenomen met Hyundai of die nog we tip hadden die verwezen direct door naar de dealer, die morgen maar bellen. Erg vervelend gezien het meer dan een uur aan reistijd ondertussen toevoegt.

De sneeuwmodus lijkt in ieder geval ook wat te doen voor de RWD, kwam vanuit de Alpen veilig naar beneden op alleen winterbanden terwijl er toch een paar centimeter lag op de wegen.

• lfah2000
zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:12:
Op de terugweg nu helaas hetzelfde gedrag. De laadstops zijn zeker weten HPC’s (Fastned en TotalEnergies HPC). Onderweg contact opgenomen met Hyundai of die nog we tip hadden die verwezen direct door naar de dealer, die morgen maar bellen. Erg vervelend gezien het meer dan een uur aan reistijd ondertussen toevoegt.
Er is een optie om preheating aan te zetten (en dus ook uit). Staat die aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCvb0an-vGjrBp7zxR7X6RweypQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ccv8Dy8t08tJuJM5h232vfcJ.png?f=user_large

• zomaar0iemand
lfah2000 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Er is een optie om preheating aan te zetten (en dus ook uit). Staat die aan?
[Afbeelding]
Yep, bij de eerste lader werkte het wel maar alle laadpunten daarna niet meer helaas. Haal nu wel rond de 160kW in het begin bij de meeste maar als enige op het laadplein voelt dat toch als weinig en hij zakt ook erg snel terug naar 100kW nog voor de 50%

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:12:
zomaar0iemand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:52:
[...]

Yep, bij de eerste lader werkte het wel maar alle laadpunten daarna niet meer helaas. Haal nu wel rond de 160kW in het begin bij de meeste maar als enige op het laadplein voelt dat toch als weinig en hij zakt ook erg snel terug naar 100kW nog voor de 50%
Wat vervelend zeg. Ben je zo 20/30 minuten langer aan het laden per laadbeurt. Volgens mij heb je alles geprobeerd. Ben benieuwd wat de dealer zegt of kan.

Wij kwamen gisteren met voorverwarmen geen 1 keer boven de 150kw uit, vorige week ook niet. Andere auto’s overigens ook niet, zou het door de kou komen?

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er geen knop is om de batterij handmatig voor te verwarmen, en dat je vast zit aan de interne navigatie. De 2025 Ioniq 5 heeft dit wel.
De sneeuwmodus lijkt in ieder geval ook wat te doen voor de RWD, kwam vanuit de Alpen veilig naar beneden op alleen winterbanden terwijl er toch een paar centimeter lag op de wegen.
Wij hadden op onze all seasons gisteren wel sneeuwkettingen nodig om de berg af te komen. Volgende keer als we nieuwe banden nodig hebben gaan wij ook voor winterbanden en dan op 18” velgen. Amper ruimte bij de 20” om de sneeuwkettingen te bevestigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Royal op 10-01-2026 13:49 . Reden: Toevoeging quote ]

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-01 09:38
Royal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:07:

Dit laadprobleem heb ik ook al lange tijd, en het is nog niet opgelost. Het is erg frustrerend. Rij de Style 53kwh van 2023. Het probleem bestaat uit twee punten: 1. Het laden word vaak afgebroken na 1min laden met een foutmelding of 2. het laden gaat na een korte tijd schommelen (bijv bij 50% van 0kw tot 50kw).

In juni 2025 heb ik de auto naar de dealer in De Meern gebracht maar die konden daar geen probleem vinden. Het lukte ze niet om het na te bootsen bij hun eigen (22kw) paal, en de hardware van de auto was goed.

Later in augustus 2025 toen ik het probleem weer had kreeg ik via de mail de volgende reactie.
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen. Het betreft een update aan de laadpalen. Ik kan helaas nog niks zeggen over de datum wanneer dit uitgevoerd wordt.
Zal hem vragen of het inmiddels is uitgevoerd.

Bij Fastned heb ik in juni 2025 ook aangekaart en de support afdeling gaf de volgende reactie:
Helaas komt het fluctueren van de laadsnelheid iets vaker voor bij Hyundai-voertuigen en ondanks dat de snelheid fluctueert, is het de snelheid die het voertuig dan vraagt van onze lader. Het is namelijk ook de auto die de snelheid van het laden bepaalt. Dit zul je misschien niet bij elke laadsessie ervaren, maar het kan kloppen dat je het toch vaker ziet. Als het probleem zich blijft voordoen en je daarvoor graag een oplossing wilt, kan ik je enkel aanraden om contact op te nemen met Hyundai.

Dus de dealer zegt het ligt aan de laadpaal, en de laadpaal zegt het ligt aan de auto 8)7

Voorbeeld van een afgebroken sessie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtRJ7oo1jPyl6RzFYi_IgruRsUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdqwglmxMQ6s8saiq6WskTfS.jpg?f=fotoalbum_large

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

blitterswijk1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Dit laadprobleem heb ik ook al lange tijd, en het is nog niet opgelost. Het is erg frustrerend. Rij de Style 53kwh van 2023. Het probleem bestaat uit twee punten: 1. Het laden word vaak afgebroken na 1min laden met een foutmelding of 2. het laden gaat na een korte tijd schommelen (bijv bij 50% van 0kw tot 50kw).

In juni 2025 heb ik de auto naar de dealer in De Meern gebracht maar die konden daar geen probleem vinden. Het lukte ze niet om het na te bootsen bij hun eigen (22kw) paal, en de hardware van de auto was goed.

Later in augustus 2025 toen ik het probleem weer had kreeg ik via de mail de volgende reactie.
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen. Het betreft een update aan de laadpalen. Ik kan helaas nog niks zeggen over de datum wanneer dit uitgevoerd wordt.

Bij Fastned heb ik in juni 2025 ook aangekaart en de support afdeling gaf de volgende reactie:
Helaas komt het fluctueren van de laadsnelheid iets vaker voor bij Hyundai-voertuigen en ondanks dat de snelheid fluctueert, is het de snelheid die het voertuig dan vraagt van onze lader. Het is namelijk ook de auto die de snelheid van het laden bepaalt. Dit zul je misschien niet bij elke laadsessie ervaren, maar het kan kloppen dat je het toch vaker ziet. Als het probleem zich blijft voordoen en je daarvoor graag een oplossing wilt, kan ik je enkel aanraden om contact op te nemen met Hyundai.

Dus de dealer zegt het ligt aan de laadpaal, en de laadpaal zegt het ligt aan de auto 8)7

[Afbeelding]
Heb je dit bij zowel AC als DC laden? En heb je hier altijd last van of gaat het soms wel goed? Afgelopen zaterdag hebben wij onze auto zonder problemen AC geladen, eerste keer sinds de problemen vanwege vakantie.

Ik zag wel op de laadpaal een sticker dat de palen bij ons netbewust laden op werkdagen tussen 16:00-21:00, dacht zelf dat onze auto hier wellicht moeite mee heeft. Wil nog even bij onze dealer informeren of dit mogelijk een oorzaak kan zijn.

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-01 09:38
Heb het probleem alleen bij snelladers (DC). En ook wel (50/50) eens dat het probleem niet voordoet.
Heb ook de autocharge geprobeerd bij Fastned, maar sinds die aanstaat geeft dat ook wel eens de problemen. Misschien ligt het aan de softwareversie van de auto. In mijn Bluelink app zie ik bij Versie Voertuigsysteemversie 24.11.1 staan. Dat klinkt oud. Welke versie heeft jouw auto? En wat is de laatste versie?

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

blitterswijk1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:01:
Heb het probleem alleen bij snelladers (DC). En ook wel (50/50) eens dat het probleem niet voordoet.
Heb ook de autocharge geprobeerd bij Fastned, maar sinds die aanstaat geeft dat ook wel eens de problemen. Misschien ligt het aan de softwareversie van de auto. In mijn Bluelink app zie ik bij Versie Voertuigsysteemversie 24.11.1 staan. Dat klinkt oud. Welke versie heeft jouw auto? En wat is de laatste versie?
Toch een ander probleem wat wij hebben, bij ons gaat DC laden eigenlijk wel goed. Alleen afgelopen wintersport niet boven de 150kw uitgekomen, terwijl wij in de zomer met gemak 200+ haalden.

Dit is onze software:
  • Modelnaam systeem CEAE.S5BLC.AEU
  • Infotainment system softwareversie CE_E.EUR.S5W_L.001.001.240801
  • Kaartversie EUR.16.48.69.024.631.5
  • Voertuigsysteemversie 25.6.1
Wij hebben een RWD Connect uit Februari ‘23. Eerder wel een vergelijk gedaan met @c3ng op de export van carscanner, en de software kan per uitvoering (rdw/awd) op sommige onderdelen wel verschillen. Wellicht ook de voertuigsysteemversie als je een style uitvoering hebt?

• c3ng
blitterswijk1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:50:
[...]

[Afbeelding]
ICCU: Let wel op de DC laden iets heel anders is dan AC laden. Bij DC laden heb je via de onderste 2 polen direct contact met de DC accu. AC laden gaat via het bovenste deel. Als je problemen hebt met AC laden kun je nog proberen of er zowel instabiliteit bij 3 fase laden of 1 fase laden is. Het enkelfase laden kan je ook testen met de 230volt granny, is die wel stabiel?

Accu: Ik zou ook via Carscanneer de voltages uitlezen van alle cellpakketten. Bij een te groot celverschil (cell diff) tijdens het laden moet de stroom worden verminderd en in het ergste geval moet het laden worden gestopt om te balanceren. Ik kan zelf de afzonderlijke voltages zien van 192 cellpakketten (77kwh).

Stekker: Let op dat een laadsessie ook kan worden afgebroken als er teveel zijwaarse of neerwaarde druk op de stekker staat. Ik vind hem behoorlijk gevoelig.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste