Dag allemaal,
Ik lees al een tijdje mee, dank allen voor de vele waardevolle opmerkingen. Ik heb al een keer gepost toen ik de auto net had gekocht. Hieronder zal ik ook mijn ervaringen na 2 jaar delen. Alvast excuses voor de longread.
Sinds mei 2023 rij ik een zwarte Ioniq 6 lounge, RWD, 77kWh, zomerwielen 20", winterwielen de aero's op 18", met lichte bekleding. De auto is eigendom. Daarvoor reed ik een MB CLS 350cdi op dinosap. De Benz begon op leeftijd te raken en na bijna 500000km werd het door aankomend zeer groot (en zeer prijzig) onderhoud tijd voor iets anders. (Verder 10 jaar probleemloos gereden). De hoge brandstofprijzen van die periode hebben mij op het pad van de EV gebracht en er is iets aan de banaanvorm bij auto's dat me aanspreekt. De CLS is uitgesproken banaan, en de ioniq 6 is dat ook. Een polariserend ontwerp dat mij erg aanspreekt, maar anderen minder. Je ziet de Ioniq dan ook niet super vaak op de weg en dat vind ik wel leuk.
Verdere overwegingen voor de koop waren dat de auto is net zo zwaar is als de vorige diesel, maar fiscaal wordt aangeslagen als benzine. We kunnen thuisladen; icm met een dynamisch contract is dat financieel aantrekkelijk. Hyundai maakt al jaren EV’s met de originele Ioniq en de Kona, tot zover lijkt het redelijk betrouwbare technologie, weinig verhalen over defecte tractiebatterijen, zoals bijvoorbeeld de horrorverhalen over de Taycan. Geen gepionier op kosten van de klant, maar een redelijk doorontwikkeld product. Al met al een aantrekkelijke propositie.
Inmiddels heb ik ongeveer 100.000km gereden in de ioniq 6.
Tijd om balans op te maken.
Pluspunten:- De auto rijdt prettig en qua ritkwaliteit vergelijkbaar met de CLS, dit in tegenstelling tot de EQE waarbij de proefrit nogal tegenviel. In de Ioniq geen dein in lengterichting, waar de EQE juist voelde als logge rivierboot.
- Nog een aantal fysieke knoppen, helaas niet voor klimaat maar soit. Bij de EQE is alles touch en swipe. Met name op het stuur is het prettig dat ze er nog zijn.
- Genoeg vermogen om soepel mee te rijden met het verkeer. Nieuw onder 7 seconden naar 100, nu conform fabrieksopgave. Tegenwoordig zijn de meeste auto’s vlot dus het is erg prettig om goed mee te kunnen in gehaast spitsverkeer. Niet écht snel, maar snel genoeg.
- De auto is mooi om te zien, het interieur is netjes en praktisch, mooie wielen (20"), maar banden met velgbeschermers zijn een must.
- Zeeën van ruimte op de achterbank, werkelijk een gigantische cabine.
- Bruikbare frunk (koffer houdt niet over in vergelijking tot de buitenmaten, maar het is nu eenmaal een sedan met veel ruimte in de cabine. 2 hutkoffers en 2 kleine rolkoffers passen er in met gemak in.
- Lane-assist en autosteer zijn goddelijk. Zolang er iets van belijning is doet hij het al redelijk, alleen spitsstroken met uit- of invoegstroken zijn lastig. De dikste lijn wint en dan stuurt hij je tegen de buurman. Duitse bestuurders snappen het ook niet dus we zullen het de Koreanen vergeven
bij fietssuggestiestroken in 60km zones wel even uitzetten ter voorkoming van onopzettelijke zelfdoding. - Onderhoudskosten alleszins redelijk, zolang de tractiebatterij het maar niet begeeft buiten de garantieperiode. Dan is het total-loss.
- Navigatie prima en handig split-screen te maken.
- Snelladen op prima snelheden. Alleen bij koude duurt het wat langer, maar nog steeds sneller dan Mercedes en Tesla.
- Interieur goed schoon te houden.
- Prima zittende stoelen, de rugleuning had van mij mag wat hoger mogen verwarmen en de stoelventilatie doet maar weinig in vergelijking met de CLS. De kunstof stoelen zitten wel warmer dan echt leer.
- Geen kraakjes en rammeltjes, het lijkt allemaal strak in elkaar geschroefd.
Minpunten:- Verbruik / bereik op 130km/u valt m.i. wat tegen. Ik rijd hoofdzakelijk snelwegkilometers en woon zowat naast de snelweg, wat voor EV niet optimaal is. Het gemiddeld verbruik volgens boordmeter tussen 165 en 175 wh / 100km gedurende de levensduur van de auto, afhankelijk van het seizoen. Gezien de 'streamliner' vorm had ik persoonlijk wat beter verwacht op hogere snelheden. Het opgegeven range potentieel is eigelijk alleen met max 100km/u te doen.
- Accudegradatie lijkt wat tegen te vallen: Nieuw haalde ik het volle bereik van 540km op 20" met 100km/u eenvoudig, Tegenwoordig op 90 % maximaal 408 kilometer op de GOM in de meest gunstige omstandigheden, wat zou kunnen neerkomen op ongeveer 16% degradatie in 2 jaar (gerekend met 90%). Snelladen alleen tot 80% en tijdens vakantieritten. In verhouding tot de kilometers heb ik maar weinig snelgeladen. Geenszins een wetenschappelijke meting, maar voor mijn gevoel valt het toch wat tegen. Ik lees dat de degradatie voornamelijk aan de voorkant van de levensduur zou zitten. Zolang ik onder elke omstandigheid maar 350km per dag kan doen op een enkele lading komt het goed, het zou mooi zijn als onder alle omstandigheden met snelwegsnelheden 400km haalbaar zou zijn op 80%. Wellicht op termijn overstappen naar de kleinere wielmaat. Airco gebruik ik nauwelijks.
- Geurtjes komen vrij direct de cabine binnen. Lekker als je ’s avonds door een naaldbos rijdt (A50), maar minder achter alles met een uitlaat. Er zou een koolstoffilter in moeten zitten, maar het doet maar weinig, zeker als je de airco/warmtepomp uit hebt staan.
- Remmen zijn adequaat, maar de (goede) wegligging van de auto nodigt sportief en snel bochtgedrag uit waar de remmerij niet echt op is ingericht. Op tijd remmen is het advies. De sportieve, maar relatief minder brede wielen glijden snel op gladder asfalt. (20") Ondanks de sportieve aspiraties is de voiture m.i. meer geschikt voor comfortabel en soepel rijden als GT en dat doet ‘ie goed. Tegenwoordig rem ik hoofdzakelijk op de recuperatie. Als je de linkerflipper naar je toe ingedrukt houdt, gaat hij maximaal recupereren, onafhankelijk van je instelling. Dat werkt erg prettig. Zodra ik de kom verlaat zet ik de recuperatie uit. Dat lijkt met uitrollen het zuinigst en het is ook prettig dat de remverlichting dan niet steeds aanspringt voor het achteropkomend verkeer, totdat je daadwerkelijk echt gaat afremmen.
- Na een regenbui (opspattend water) roesten de remschijven en blokken ‘vast’. Het is dan elke keer wegrijden met een bonk alsof er iets kapotgaat. Bij langere stilstand op straat in de regen kan het echt even misgaan en lijkt het door de wielgeluiden alsof je schade hebt opgelopen. Je moet dan echt even goed mechanisch remmen om de boel weer glad te schuren. De hold-knop ingedrukt houden schakelt recuperatie tijdelijk uit.
- Bij nat wegdek heeft de auto weinig grip. Deze EV heeft net iets teveel koppel voor alleen de achterwielen. De Benz was ook achterwiel aangedreven met vergelijkbaar gewicht, koppel en vermogen; maar had wel veel bredere banden; die doen dat echt beter. AWD is voor deze auto een veiligere keuze. Vooral bij rotondes op N-wegen moest ik even wennen dat hij veel sneller uitbreekt dan de Benz.
- ACC houdt inmiddels ‘teveel’ afstand, waardoor je van die invoeg-rem-invoeg-rem-etc.etc. acties krijgt die erg storend zijn. Op de autobahn werkt het perfect, maar een echte kaaskop propt hem er altijd nog even tussen; met deze ACC kan echter hele rechterbaan inschuiven, ter irritatie van achteropkomend verkeer. Hinderlijk. Toen de wagen net nieuw was hield hij m.i. de afstand wat korter, het staat me expliciet bij hoe blij ik daarmee was. Inmiddels is het echter weer 'duurzaam veilig'. Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat dit ergens tijdens updates is gebeurd. Bij normaal doorrijden werkt de ACC adequaat, op zowel A als N wegen. Bij file dus best even uitzetten tenzij je in de slow-lane zit. Hij remt inmiddels ook eerder / op grote afstand als je een vrachtwagen nadert. Wil je constant blijven rijden moet je daarom veel te snel naar de linkerbaan, ter irritatie van overig verkeer. Net nieuw had ik het idee dat hij pas veel later en dan wat steviger ging afremmen, wat beter past bij de Nederlandse drukte.
- De auto heeft piepjes. Heel veel piepjes. Met name bij telefoongesprekken is dit zodanig storend dat de andere kant van de lijn consequent klaagt. Op mijn auto kunnen ze helaas niet worden uitgezet (zie verder).
- Handsfree bellen lijkt niet optimaal. Gedurende het gesprek lijkt er steeds meer rijgeluid/ruis over de lijn te komen waardoor men mij niet goed verstaat aan de andere kant van de lijn. Alsof gedurende het gesprek de noise-canceling steeds een beetje minder goed werkt. Overschakelen op de speaker van de telefoon is soms zelfs beter dan via de Ioniq. Dat is erg jammer. Ik bel helaas veel tijdens het rijden en heb daardoor een storingsvrije handsfree nodig.
- CarPlay via de kabel (geen draadloos) doet het vaker niet dan wel. Dealer heeft de poort doorgemeten, die zou prima zijn geweest. Verschillende kabels allemaal hetzelfde probleem. Een beetje zijdelingse kracht op de plug en de verbinding schiet er al uit. De dealer lijkt het allemaal conform norm te vinden. Er wordt geen officiële kabel bijgeleverd dus je kunt altijd de schuld bij een derde-partij leggen. Ik heb geen zin in dat getouwtrek met de dealer dus heb ik het maar gelaten. Bellen/muziek/podcasts lukt ook via de gewone bluetooth. Als het werkt dan werkt het fullscreen en dat is wel prettig.
- Draadloos laden heb ik uitgezet omdat de telefoon snel te heet wordt omdat de laadpad niet geventileerd wordt. Met een kabeltje vanuit de middenconsole werkt dan beter. Er zit een uitsparing voor kabeltjes onder de armsteun. Ik heb een plastic voetje geplakt zodat de telefoon niet gaat schuiven op het laadplankje.
- Audiosysteem (Bose) is niets bijzonders, het voldoet. Met name het laag is modderig/wollig/dof en ongedefinieerd. Misschien is het de smaak van de Koreanen, we doen het ermee. Wel jammer is dat audio ook lijkt te dimmen voor de navigatie als je de instructie hebt uitgezet. Het volume wordt dan af en toe eventjes zachter waar de navigatie stem zou hebben geklonken.
Issues en problemen:- 12 volt accu probleem dat hier veel wordt genoemd is mij bekend. Zelf heb ik 1x stilgestaan na twee weken langparkeren (luchthaven) en recent na een half uurtje stofzuigen in de wasstraat. Beide keren met startbooster gered. De ANWB heeft de laatste keer de accu doorgemeten en advies was direct vervangen. Vlak voor onze vakantie kreeg ik een rode melding: lage spanning 12v direct stoppen. Bij terugkomst (2 weken langparkeren) heb ik dit laten uitmeten. Deze 12v accu valt niet onder de 5 jaar Hyundai garantie, maar onder twee jaar garantie. Het is jammer dat ze hem niet eerder hebben vervangen toen ik hiervan melding maakte (werkplaats: “hij is nog “prima”), mijn accu is nu vier maanden uit de garantie. Na reclamering kreeg ik uiteindelijk 25% korting. De nieuwe accu zou drie jaar garantie hebben. De werkplaats doet hier laconiek over: een nieuwe auto heeft heel veel moderne eigenschappen die aanspraak doen op de accu ook nadat de auto uit staat. Jaja, dan had je dus een grotere/betere accu moeten monteren. Dit is weer kleine lettertjesfeest. Het staat allemaal keurig in de voorwaarden, maar niemand verwacht dat een accu al na 2 jaar en 4 maanden totaal versleten is. Goed om te weten niet te lang te wachten met een accu als deze kuren lijkt te hebben. 25% korting lijkt schappelijk, maar dit zou gewoon helemaal niet aan de orde moeten zijn bij 100.000km. De CLS had zijn enige accuvervanging bij 338.000km/ 8 jaar en daar zat ook al het nodige op en aan.
- Sharkvin-antenne is vervangen onder garantie ivm condens. De nieuwe heeft last van hetzelfde euvel. Nu zit er ook condens in de spoiler, dat hoort er blijkbaar bij volgens de dealer. Ook de nieuwe condens in de sharkfin is blijkbaar een feature en geen bug. Er wordt in elk geval niets meer aan gedaan. Wellicht heeft Hyundai toestemming om 1x te vervangen.
- De AC-lader is inmiddels ook vervangen onder garantie, die gaf de geest nog onder de 100.000km. Kon met spoed worden vervangen en een dag later kon ik weer verder. Prima opgelost. Ik merk overigens dat hij nu op 100% laadsnelheid (met het warme weer) er ook wel eens uit wil klappen. Dan laadt hij een uur of wat en dan stopt het laden zonder foutmelding. De dealer had na de reparatie de laadsnelheid op 60% gezet. Daar heb ik hem nu ook maar weer op gezet en dat lijkt goed te gaan. Opmerkelijk; met mijn kilometrage kan hij nog 1x kapotgaan binnen de garantie. Het schijnt een duur ding te zijn.
- Ik ervaar toch wel regelmatig handshake issues met mijn laadpaal. Dan weer denkt ‘ie dat de kabel is aangesloten (terwijl dit niet zo is) of andersom. Laadsessies die niet willen starten. Soms wil ‘ie alleen een sessie starten als ik even ‘gereden’ heb, soms moet de paal herstarten. In het verleden was een tibber-integratie dan weer de oorzaak en dan weer firmware. Het kan weken goed gaan en dan loop je weer een hele avond te klooien. De vraag is in hoeverre het de auto is of de laadpaal. Ik kom er maar niet achter.
Dan tot een wat saillanter verhaal, dat hier ook al is voorbijgekomen:- Nadat op de update-pagina van Hyundai destijds een update werd aangekondigd (Mute functie) is ook bij mijn exemplaar gepoogd met de ISLA-update om piepjes te muten op het system te krijgen, dat is nu finaal niet gelukt. Na afspraak om de update te installeren stuurde de dealer in eerste instantie op weg zonder me te informeren dat de update niet was gelukt (Arnhem, idem als bij AeoIus), waardoor ik eenmaal thuisgekomen een nieuwe afspraak moest maken. Bij de vervolgafspraak wederom geen succes en weer niet melden aan de klant. Blijkt daarna ook de snelheidslimiet uit het display verdween met daarbij de melding "aansluiting voertuigsysteem instabiel" in het assistentie menu. Wederom een nieuwe afspraak (dit was in April) bij de dealer.
- Lang verhaal kort: update fout gegaan, de dealer erkent het probleem en ze kregen het zelf niet opgelost. Overleg met Hyundai was nodig om te kijken hoe hiermee om te gaan. Tussentijds ben ik een aantal keer geïnformeerd dat men ging uitzoeken of er een rollback van updates kon plaatsvinden. Dit bleek helaas niet mogelijk. Blijkbaar is tijdens de update ‘door menselijke fout onherstelbare schade' ontstaan aan het systeem waardoor de hele AVN unit moet worden vervangen voor een bedrag van ongeveer EUR 12.000,-. De dealer erkent verantwoordelijkheid en draagt de kosten, welke via hun verzekeraar wordt geclaimd. Hetzelfde verhaal dus als bij RemiB.
- Inmiddels is de nieuwe computer geplaatst. De werkplaatsleiding geeft aan dat de ISLA update (met mute-functie) in zijn geheel niet kan worden uitgevoerd bij deze auto. Er moeten blijkbaar zeven regelunits worden geüpdate en zij volgen (inmiddels wellicht) ‘de voorschriften’ waaruit blijkt dat het niet mogelijk is bij mijn auto, maar ook dat dit per auto verschillend kan zijn of het wel of niet mogelijk is. De ene auto wel en de andere auto niet, maar er kon niet gezegd worden bij welk bouwjaar/maand etc, of er ergens een knip zat, etc. Bij het uiten van enig ongenoegen over de schijnbaar willekeur hiervan werd mijnheer de voorman enigszins defensief. “De klant wil dit en dan zoeken we het uit”, waarmee geïmpliceerd zou kunnen worden dat deze situatie aan de klant te wijten zou zijn geweest. Daar sprak ik hem op aan wat leidde tot enige spanning. Verder het gesprek maar positief proberen af te sluiten dat het fijn is dat de auto weer gerepareerd is. En dat is ook zo. De dealer (of diens verzekering) draagt de schade dus ik kan me voorstellen dat dit een hoofdpijndossier is, zeker als het vaker voorkomt. Maar de piepjes zijn dus blijkbaar permanent. Hyundai heeft hier de zaken niet op orde.
Resumerend:
Al met al ben ik redelijk tevreden over de auto en het rijden zelf, al zijn er zeker punten die ik wel echt jammer of ronduit stom vind in de service en het product. Nu moet ik zeggen dat ik redelijk bevooroordeeld ben door mijn vorige auto’s, waar op een wat kleine dingen na echt nooit iets kapot is gegaan totdat de auto’s echt oud begonnen te worden (Opel benzine gekgenoeg, Toyota hybride en Mercedes dinosap). De ervaring met de dealer is tot heden wisselend. De verkoper was erg kundig, aftersales en werkplaats (doorgaans) vriendelijk en de onderhoudsprijzen relatief gunstig. Echter, de hoeveelheid issues valt me tegen, zeker voor basis-zaken waarvan je mag verwachten dat ze gewoon op orde zijn (boordlader, 12v accu, handsfree bellen). Tot slot krijg ik jeuk van de slogan van de dealer: “we gaan altijd voor de 10, want een 9 is gewoon niet goed genoeg!”. Was het in Korea ook maar zo, dan ging de 12v accu misschien wat langer mee. Jaja.
Tot zover mijn schrijfsel. Allen vele veilige kilometers toegewenst!