RoVi71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:20:
Hallo mede Ioniq 6 (st)rijders!
Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2026 en een jaar vol rijplezier gewenst!
Ik heb al een tijdje niets gepost maar lees het forum nog wel wekelijks. Bedankt voor jullie bijdragen hier!
N.a.v. de wintersportvakantie vorige week toch maar even een post met wat ervaringen en wat vragen. Vlak voor de vakantie heb ik na 89.500km een set all-season banden laten vervangen door een complete nieuwe set winterbanden. Ik merkte in eerste instantie weinig verschil met de all-season banden maar op de Autobahn bleek de auto heel nerveus te reageren met de rijbaanbegeleiding aan. De auto bleef maar corrigeren terwijl ik dit probleem nooit heb ervaren met de all-season set. Iemand misschien dezelfde ervaringen?
Daarnaast het laden bij de verschillende aanbieders: Mijn eerste laadpunt richting Oostenrijk is meestal Paderborn Monkeloh waar je kunt kiezen uit Fastned en Aral Pulse. Bij Fastned heb ik in Duitsland altijd problemen. Ik heb de 55kW versie en kan dus nooit sneller laden dan 150kW maar bij Fastned haal ik gemiddeld inclusief voorverwarming maar 50kW. Daarbij zie ik de laadsnelheid fluctueren tussen 0 en het momentele laadvermogen. Dus van 0 naar bijv. 55 en weer terug en dat steeds binnen een seconde achter elkaar. De auto laadt wel maar dit is geen normaal iets. Dus deze keer bij Aral Pulse geprobeerd. Auto aangekoppeld, laadt ongeveer 10% bij en gooit me er dan af met melding “Ladestecker defect”. Koppel ik van dezelfde zuil een andere stekker aan, weer na 10% dezelfde melding. Auto naar een andere zuil en dan doet ie het wel 🤷🏻♂️🤦🏻♂️. Ook het laden gaat dan constant zonder fluctuatie en gemiddeld toch 65kW. In ieder geval binnen 20 minuten van 15 naar 80%.
Vanaf mijn woonplaats is het 935km naar vakantiebestemming Gerlos. Heenweg er 12 uur in totaal over gedaan met 5x laden.
Terugweg: zaterdagnacht om 1u45 vertrokken en met hevige sneeuwval de pas af. Er lag net te weinig om de sneeuwkettingen eronder te gooien maar de auto was lastig te besturen zelfs met een set nieuwe winterbanden. Achterwielaandrijving is leuk voor driften in de sneeuw maar niet om een 17km lange pas met 20-30cm sneeuw afvte rijden 🫣😬. Toen herinnerde ik me ineens de Snow-instelling! Die aangezet en man…dat verschil was wel heel erg duidelijk merkbaar! Was heel erg blij met die instelling! Auto was toen heel goed onder controle te houden.
Terugweg weer bij diverse aanbieders geladen. Eerste keer weer bij Fastned in Eching. Tot twee keer toe er na een paar % laden afgegooid. Deze keer niet met melding “Ladestecker defect" maar gewoon einde laden. Derde keer op dezelfde stekker aangesloten ging het wel goed. Accu ook voorverwarmd. Bij Ionity vrijwel nooit problemen en in Duitsland is dat eigenlijk mijn favoriete aanbieder. Aangezien ik lease en een dongel als laadpas daarvoor gebruik, kan ik deze ook koppelen aan Tesla laadstations. Ik ben totaal géén Tesla fan maar die oplaadpunten? Echt top met de app! Auto aankoppelen, in de app locatie aan laten geven, oplaadpunt kiezen, laden starten en hup… met een constante laadsnelheid van 97kW (en echt constant tot aan 80%) en binnen een goed kwartiertje weer onderweg. Voor wie kan laden bij Tesla en het nog niet heeft geprobeerd, een aanrader…!
Terugweg 6x geladen maar er wel een uur sneller over gedaan 😁. Problemen met het laden wijt ik dan ook voornamelijk aan de oplaadstations hoewel ik daar soms ook weer aan twijfel en dat het bij sommige problemen toch echt aan de auto ligt. Ik vraag me af of bijv. de wat duurdere merken als BMW, Mercedes, Audi, Polestar daar ook last van hebben.
Ik blijf de Ioniq 6 een fijne reisauto vinden maar begin me toch wel enigszins te storen aan de trage software en dat bij een klein beetje kou alle systemen niet beschikbaar zijn en dat ik naar een bijna geheel oranje gekleurd instrumentenpaneel zit te kijken. Stoelverwarming aanzetten is echt traag bijvoorbeeld. Ook merk ik dat er een aantal Ionity laadstations niet worden getoond bij de oplaadstations terwijl alle filters uit staan.
Inmiddels 91.000km op de teller en ondanks het kleine rijbereik met een 55kW versie nog steeds tevreden. Binnenkort voor onderhoud bij van Mossel in Emmen. Ik ben nog niet voorzien van de nieuwe software-update, rij nog steeds rond met de software uit oktober 2023 van toen ik hem kreeg en ik denk dat ik die nieuwe ook niet hoef als ik de problemen daarmee zo lees hier maar hoor graag of het wél de moeite waard is om uit te laten voeren.