@
koboy, dat klopt. De GOM heeft een langetermijngemiddelde. En dat is via de API trouwens op te vragen. Ik kan het namelijk wel inzien in Home Assistant, maar niet in de wagen zelf of de app. En dan zie je dat het verbruik van tractie dus apart wordt bijgehouden. Want de grafiek hieronder lijkt me zuiver tractie te zijn. In de wagen zie ik namelijk andere cijfers staan.
/f/image/rJGZWi9nzr2nogreNej8MJS0.png?f=fotoalbum_large)
In de wintermaanden duikt die dan ook wel degelijk onder de 500km bij mij terwijl het verbruik dan boven de 100Wh/km uitkomt puur op tractie.
Ik vermoed dat er daarnaast ook naar gemiddelde snelheid wordt gekeken alsook wat de bijkomende elektronica, die continue aanstaat, gemiddeld verbruikt om daarop een totaal te gaan berekenen, te delen door beschikbare capaciteit en dan krijg je dus dit. Een cijfer dat ik de voorbije weken bij 100% stilaan heb zien oplopen tot de 554 gisteren. En dat zal het voorlopige hoogtepunt worden aangezien dit ook nog eens temperatuursafhankelijk is. Nu het minder warm wordt verlies ik daardoor alleen al weer enkele kilometers bereik
Is die 550 haalbaard in de praktijk? Waarschijnlijk net niet, maar als ik mijn rijstijl kan aanhouden, en niet te veel snelwegen moet nemen, dan haal ik er wel >520km uit vermoed ik.
@
Royal, dit is inderdaad een standard range met, op papier, 53kWh bruikbaar.
De banden zijn nog altijd de banden waarmee de wagen is afgeleverd goed 3 jaar terug. En de rijstijl is heel rustig. Op secundaire wegen altijd met de begrenzer, op de snelweg op acc en dan staat die op max. 100 terwijl ik in de rechterrijstrook blijf, tenzij de snelheid onder de 80 zakt. Op secundaire wegen ga ik wel vlot mee en rij ik ook gewoon Vmax, maar als ik moet afremmen is het op tijd gas los en zo veel mogelijk met recuperatie doen.
Ik kan hele ritten woon/werk verkeer met de wagen doen waarbij ik het rempedaal enkel aanraak wanneer ik thuis vertrek en op het werk inparkeer. Tussendoor enkel maar regeneratief remmen en dus ook voldoende anticiperen op het overige verkeer. Ik speel dan wel continue met die flippers achter het stuur, iets waarvan ik weet dat velen dat nooit doen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.