Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
Buske schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:43:
[...]

Maar dan zit ik weer te laag |:( .

Ook heb ik mogen genieten van de ¨biep(jes) show¨, wordt toch vervelend op dagtrip van 500km.
Eens de 4 biepjes geweest zijn, kan je wel gewoon de snelheid aanhouden die je wil rijden, tot je moet vertragen, en dan begint het ¨feest¨ 8)7 weer opnieuw.
Zal straks het forum doorzoeken of hier wat aan te doen is.
Maar voor de rest is rijden een feest met deze auto.
Ik heb vroeger, 30 jaar geleden, bij de rijles geleerd dat je een vuist moet maken , je die op je hoofd legt en dat dat de ruimte is tussen je hoofd en dak van de wagen.
Dat is je goede zithoogte zei men toen

Probeer het eens…

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:33
hemertje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:58:
Welke piepjes?

Ik hoor ze al tijden niet meer, ze vallen mij niet meer op…

Ik heb gewoon alle systemen aan staan
Ook als je eega naast je zit?

En er zich steeds aan stoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Buske schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Ik krijg er zelfs commentaar op als ik bel via de carkit of vergader via Teams. Je moet ze dan wel uitzetten, maar merk zelf ook, dat ik ze zelf steeds minder hoor. Rij je met passagiers, krijg je een bak commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
zonoskar schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Te laag? Had je dan niet beter een Ioniq 5 kunnen kopen? Ik vind dat de stoel niet laag genoeg kan.

En ja de piepjes, kun je niets aan doen, behalve elke rit uitzetten. Ik laat nu ook vaak de auto aan staan als ik bijv even een pakje ga afhalen bij de pakketshop. Puur omdat ik dan niet de piepjes weer hoef af te zetten.
Ik koop mijn auto's niet met verstand, maar met mijn hart 8)

Tja die piepjes, moet ik toch nog eens over denken wat ik er mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Buske schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Nee ook niet, misschien moet je hem/haar de auto vaker meegeven? :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Buske schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Ik koop mijn auto's niet met verstand, maar met mijn hart 8)

Tja die piepjes, moet ik toch nog eens over denken wat ik er mee kan.
Accepteren want ze gaan niet weg
Iedere keer uitzetten is het alternatief

Of simpel de snelheid rijden die je mag rijden
De Ioniq 6 wijkt maar 2km/u af zie ik op de GPS snelheid, dus wat is het probleem?

[ Voor 16% gewijzigd door hemertje op 25-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Azqi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Ik krijg er zelfs commentaar op als ik bel via de carkit of vergader via Teams. Je moet ze dan wel uitzetten, maar merk zelf ook, dat ik ze zelf steeds minder hoor. Rij je met passagiers, krijg je een bak commentaar.
Jij vergadert via Teams onder het autorijden?
Misschien jezelf eens afvragen of dat veilig is en waar je gedachten dan zijn, bij het autorijden of bij het vergaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
hemertje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:17:
[...]

Nee ook niet, misschien moet je hem/haar de auto vaker meegeven? :P
Net de toets favoriet aangemaakt zodat ie gelijkt opent op het juiste scherm, zodat ik niet moet zoeken in de menu's. :)

Morgen ofzo uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 17:57
hemertje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:23:
Jij vergadert via Teams onder het autorijden?
Misschien jezelf eens afvragen of dat veilig is en waar je gedachten dan zijn, bij het autorijden of bij het vergaderen?
Inderdaad! Dan ben je wat mij betreft niet helemaal lekker. Als ik dat in mijn vergaderingen ooit tegen zou komen zou ik degene subiet uit de vergadering kiepen en vragen om weer in te loggen als ie ergens op een parkeerplaats oid staat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
hemertje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Accepteren want ze gaan niet weg
Iedere keer uitzetten is het alternatief

Net de toets favoriet aangemaakt zodat ie gelijkt opent in het juiste menu, zodat ik niet moet zoeken in de menu's :)

Of simpel de snelheid rijden die je mag rijden
De Ioniq 6 wijkt maar 2km/u af zie ik op de GPS snelheid, dus wat is het probleem?
Probleem is bij mij 4km, is niet fijn dat ik een gat laat van paar honderd meter van mijn voorligger.
En achter mij een colonne auto's die zich ergert. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Buske schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Net de toets favoriet aangemaakt zodat ie gelijkt opent op het juiste scherm, zodat ik niet moet zoeken in de menu's. :)

Morgen ofzo uittesten.
Dit werkt heel goed, behalve dat het Hyundai infotainment systeem wat traag is met opstarten.

Hoe ik het nu heb:
fav knop aan het stuur = rijhulp instellingen
fav knop op het dashboard = Apple CarPlay

Dus mijn opstart ritueel is: auto aan -> tel aansluiten op kabel -> gebruiker bevestigen -> fav knop stuur -> tap snelheid -> tap alleen informatie -> fav knop dashboard voor CarPlay -> rijden maar

Als ik haast heb doe ik het soms al rijdend, maar dan ben ik bij mij in de wijk al boven de 30 km/u beland voordat het systeem reageert op het naar de rijhulp instellingen gaan.

Had toch verwacht dat een auto anno 2023/2024 wel een snellere cpu zou hebben. Het is het gewoon net niet qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaria
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 22:54

Xaria

Boventitel

De afwijking van de Ioniq 6 is nagenoeg nihil hoor.
Op mijn werk hebben we de beschikking over een lasergun (zo eentje van de politie) die geijkt is.
De snelheid op het dashboard en de gemeten snelheid is bij mij nog nooit meer dan 1kmh geweest (max 80kmh) stel dat het met 100+ dan 2 of 3kmh is..
Mensen die zich irriteren aan de piepjes kunnen er maar beter aan wennen want het is een harde eis van de EU. Dus of lekker de snelheid rijden of zoals boven mij al beschreven een kort start up ritueel doen om piepjes uit te zetten ;-)

Om toch ook een beetje mee te klagen, die automatische rijbaanwissel functie met ACC.. is dit de meest nutteloze functie ooit of wat? Kan dit ook permanent uit? XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Xaria schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:33:
De afwijking van de Ioniq 6 is nagenoeg nihil hoor.
Op mijn werk hebben we de beschikking over een lasergun (zo eentje van de politie) die geijkt is.
De snelheid op het dashboard en de gemeten snelheid is bij mij nog nooit meer dan 1kmh geweest (max 80kmh) stel dat het met 100+ dan 2 of 3kmh is..
Mensen die zich irriteren aan de piepjes kunnen er maar beter aan wennen want het is een harde eis van de EU. Dus of lekker de snelheid rijden of zoals boven mij al beschreven een kort start up ritueel doen om piepjes uit te zetten ;-)

Om toch ook een beetje mee te klagen, die automatische rijbaanwissel functie met ACC.. is dit de meest nutteloze functie ooit of wat? Kan dit ook permanent uit? XD
Die rijbaanwissel kan je uitzetten, heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobar79
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
zonoskar schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:34:
Ja, inruilwaarde van EVs blijft een probleem. Heeft volgens mij ook te maken dat de auto's steeds beter worden en niemand met oude tech opgezadeld wilt zitten, tenzij de prijs goed is.
Tegelijkertijd zijn aan de kopers kant de 2e hands prijzen voor de ioniq 6 toch niet zo extreem laag.
Er is ook nog niet echt significant betere batterij tech beschikbaar in dit segment en dat gaat nog wel een paar jaar duren (ja volgend jaar komt een update maar in het grote plaatje is dat marginale verbetering geen 50% ofzo).
Grootste issue is denk ik dat een model3 ook in dit segment zit goedkoper is en de instapper SEPP subsidie heeft/had.

Aan de andere kant:
Ik zit juist te denken aan het kopen van een gebruikte en de prijzen gaan amper onder de 40K (77kwh).
Geen idee hoeveel er nog te onderhandelen valt maar ik zou verwachten dat een inruil normaal gesproken minimaal 35K doet als dit de verkoop prijzen zijn.
Als partijen via anwb dan een bod doet van 26K is dat gat wel heeeeeel erg groot, de waarde indicatie op de ANWB site is dat zo'n auto 35K bij veiling zou moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
foobar79 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:33:
[...]

Tegelijkertijd zijn aan de kopers kant de 2e hands prijzen voor de ioniq 6 toch niet zo extreem laag.
Er is ook nog niet echt significant betere batterij tech beschikbaar in dit segment en dat gaat nog wel een paar jaar duren (ja volgend jaar komt een update maar in het grote plaatje is dat marginale verbetering geen 50% ofzo).
Grootste issue is denk ik dat een model3 ook in dit segment zit goedkoper is en de instapper SEPP subsidie heeft/had.
Ja en nee. Ik heb ook de Highland Model 3 overwogen, maar de SEPP subsidie heb ik 3 jaar geleden al gehad. Bovenal heeft die maar een 60 kWh accu met 57 kWh netto. Op papier komt die iets meer dan 500 km ver, maar... zoals iedereen die een EV bezit wel zal weten is dat je in de mindere condities zoals kou/regen/winter/wind een impact hebt op je verbruik. En met een relatief kleine accu is de impact effectief groter.

Voor mij was er een harde eis dat ik mijn rit die ik 2x per week maak in de winter probleemloos heen én terug kon doen, een van de eisen voor mij om wederom voor EV te kiezen was het thuis kunnen laden, als ik als privé rijder steeds publiek (of snel) moet laden, dan zijn de kosten niet heel anders dan een hybride die 1 op 18-20 rijdt. Ik heb daarbij ABRP gebruikt om te kijken met testwaardes uit niet-zomerse omstandigheden van o.a. Bjorn Nyland en dan vertrek met 100%. En daarbij kwam naar voren dat ik bij een Tesla toch echt de LR zou moeten kiezen en dan schiet je naar 52k zonder kleurtje er nog op. De Model Y zou dat nóg meer hebben.

Enige opties voor mij die dit makkelijk haalden waren de EV6, IONIQ 6 (met 77 kWh allebei), LR Tesla Model 3/Y, BMW i4 80 kWh, Mercedes EQE en de BYD Seal zat op het randje. Er waren er wel meer die het haalden, maar niet in mijn budget pasten (doet de EQE ook niet trouwens realiseer ik me nu), ook als occasion.

Dus die 77 kWh en bijna-Tesla-zuinigheid van de Koreanen is nog steeds een sterke combi. De VW groep auto's halen significant minder eruit, al komt er binnenkort wel een ID.4 refresh met zuinigere motor en aangepaste elektronica, maar dat is alsnog qua vorm meer een IONIQ 5 en dus zal het lastig worden om veel lager dan die te gaan scoren.
Aan de andere kant:
Ik zit juist te denken aan het kopen van een gebruikte en de prijzen gaan amper onder de 40K (77kwh).
Geen idee hoeveel er nog te onderhandelen valt maar ik zou verwachten dat een inruil normaal gesproken minimaal 35K doet als dit de verkoop prijzen zijn.
Als partijen via anwb dan een bod doet van 26K is dat gat wel heeeeeel erg groot, de waarde indicatie op de ANWB site is dat zo'n auto 35K bij veiling zou moeten opleveren.
Ter info: ik overweeg juist mijn zeer jonge Connect 77 kWh in te ruilen (op een Lounge/FE), maar de inruilprijzen staan tot nu toe niet in verhouding met de verkoopprijzen. De inruilprijzen zitten tussen de 29k en 32k, terwijl ik 3 maanden geleden effectief 42k heb betaald voor een gloednieuwe 2024 met 20 km op de teller. Als je kijkt naar de goedkoopste Connect 77 kWh's die er te koop staan, dan is dat 39k. Alleen mijn eigen dealer wil 35k geven, maar alleen als ik bij hun een andere koop en laten zij nu net juist erg duur zijn met de Lounge/FE occasions, ondanks dat het een grote dealergroep is.

Kortom: mocht iemand interesse hebben in een parelmoer witte Connect 77 kWh van 3 maanden oud, 5000 km erop: DM me maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Xaria schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:33:
Het gaat mij niet om de piepjes bij 80 of 100 km/h, de afwijking in de Ioniq is idd maar iets van 2 km/h. Het zijn de 30km/h zones die voor mij echt irritant zijn. Ik ken echt niemand die 30 rijdt in een dorp waar dat zou moeten. Ik geloof ook echt niet dat al die 'je moet maar wennen aan de piepjes' mensen dat wel doen. Dus of je zet de piepjes uit (wat heeft het systeem dan voor nut?), of je zet de radio heel hard (is ook onveilig).

Dit is een regel die niets,nada, noppes doet voor de veiligheid en alleen maar irritatie geeft. En het is een opmaat voor een automatische snelheidslimiet. Straks kun je niet eens meer sneller dan de aangegeven snelheid. En het systeem is al zo goed in herkennen van de juiste snelheid (note, dit is een sarcastische opmerking). De regel zorgt er wel voor dat mijn volgende auto eentje wordt waar je het heel makkelijk uit kan zetten, of de piepjes niet heel overheersend zijn. Want bij de testrit in de Ioniq dacht ik dat het wel zou meevallen, maar dat valt dus erg tegen.

Maar goed, ik wil de LKAS/HDA/LFA (whatever dat systeem heet waar het /<auto>\ symbool bij hoort) ook standaard uit hebben, maar de menu optie daarvoor lijkt niks te doen. Gelukkig staat auto-hold standaard aan, dat wa sin de vorige Ioniq niet het geval.

@MooDyBLueS Wat denk je te winnen met de upgrade naar een Lounge? Zijn die snufjes dan echt zo belangrijk dat je daar de hassle van inruilen en duizenden euro's voor uit wilt geven? ik zou het niet doen en lekker nog een paar jaar die Connect rijden. Het enige wat ik kan verzinnen is dat 2 rijders de auto regelmatig gebruiken, dan is het stoelgeheugen van de Lounge wel handig.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 26-07-2024 11:16 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@zonoskar Het zijn eigenlijk veel van de opties die op de Lounge/FE wel zitten en de Connect niet waarvan ik stuk voor stuk eerst dacht: ach daar kan ik wel mee leven (wat ook wel klopt), maar er zijn punten die toch beginnen te kriebelen of waarvoor ik toch liever de luxere uitvoering zou willen hebben.

Even opgesomd:
- 360 camera: mis ik toch meer dan ik dacht
- automatische handgrepen: de huidige vind ik toch wel ietwat irritant omdat het met 1 hand gewoon net niet lekker werkt, het is een onhandige beweging die je moet maken
- audiosysteem: ik ben best wel audiofiel en dit was ook een punt waarop ik erg twijfelde, maar het gemis van een écht goede audiosysteem is groter dan ik had gedacht, komende van de Bose van mijn Mazda, wat geen high-end systeem is maar wel stukken beter dan wat in de Connect zit
- schuifdak: geen standaardoptie op de Lounge, maar sowieso niet op de Connect, mis het toch wel een klein beetje
- geheugenfunctie stoelen: mijn vrouw rijdt er ook sporadisch in en we verschillen nogal van lengte en dat is flink verstellen van alles.
- stoelventilatie: ik had verwacht met de stoffen bekleding dit niet nodig te hebben, maar heb gemerkt dat de bekleding meer nylon-achtig is dan stof. Nog steeds niet zo heet als leer in de zon, maar een stuk minder koel dan mijn vorige Mazda.
- met oog op het laatste: het liefst heb ik ook een FE, die halfleder zijn én stoelventilatie hebben, maar als dit het enige punt van verschil zou zijn, dan kan ik ook met een Lounge leven.

Kortom: een opsomming van een reeks kleine minpunten wat absolute first world problems zijn. En als ik teveel bij moet betalen ga ik het ook niet doen, maar ik blijf wel rondkijken tot het moment voor mij daar is dat het verschil te doen is.

Ik had alleen verwacht dat dealers wel iets meewerkender zouden zijn, maar ze willen ondanks dat je net een auto hebt gekocht met flinke marge wederom de winst pakken op de auto die je daarna koopt én de auto die je inruilt. Dus dan pakken ze 3x de volle winst. En daar valt totaal niet over te praten, dat stelt me wel teleur want ik heb letterlijk aangegeven bij mijn dealer dat ik een klein beetje spijt heb van de Connect en dat ik toch liever de meerprijs voor een Lounge/FE had betaald, maar mijn dealer geeft geen betere deal dan een andere Hyundai dealer en het verschil met de daadwerkelijke verkoopprijs is alsnog vele duizenden euros. Ik had toch op z'n minst verwacht dat ze bij zowel de inruil als de auto die ik ervoor terugkoop dan een korting kunnen geven, maar helaas. Of ik ben bij de verkeerde dealers geweest. :P

Daarom sta ik dus ook open voor een particulier die hem wil kopen, fabrieksgarantie is overdraagbaar namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Let op!

De FE heeft dus GEEN stoelventilatie, ook al stond/staat deze op de opties vermeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@hemertje Was dat niet alleen vanwege leveringsproblemen dat sommige zonder dit werden uitgeleverd?

In ieder geval dus iets om op te letten, maar als geen enkele FE dat heeft, dan zou ik zeker voor de Lounge gaan. Maakt het eigenlijk ook makkelijker want FE's zijn 'specialer' en worden toch voor hogere prijzen neergezet nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

koboy

Heb een idee voor een icon

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:11:
@hemertje Was dat niet alleen vanwege leveringsproblemen dat sommige zonder dit werden uitgeleverd?

In ieder geval dus iets om op te letten, maar als geen enkele FE dat heeft, dan zou ik zeker voor de Lounge gaan. Maakt het eigenlijk ook makkelijker want FE's zijn 'specialer' en worden toch voor hogere prijzen neergezet nog steeds.
Voor stoel ventilatie moet je gaatjes maken in de bekleding, wat eigenlijk alleen met (nep)leer goed gaat. Het was een fout in de brochure van de FE.

Let ook op met het audio systeem, en ga eerst proef luisteren. Ik beschouw mezelf als enigzins audiofiel met Focal zuilen thuis, en vind de connect speakers voor een auto eigenlijk best ok. Heb over de lounge/FE heel wisselende verhalen gehoord. De 1 is er laaiend enthousiast over de ander zoekt naar een manier de boel te vervangen voor wat neutralers..... Ook lever je een stuk kofferbak in voor een redelijk onbeschermd hangende subwoofer.....

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 26-07-2024 15:42 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Ja en nee. Ik heb ook de Highland Model 3 overwogen, maar de SEPP subsidie heb ik 3 jaar geleden al gehad. Bovenal heeft die maar een 60 kWh accu met 57 kWh netto. Op papier komt die iets meer dan 500 km ver, maar... zoals iedereen die een EV bezit wel zal weten is dat je in de mindere condities zoals kou/regen/winter/wind een impact hebt op je verbruik. En met een relatief kleine accu is de impact effectief groter.

Voor mij was er een harde eis dat ik mijn rit die ik 2x per week maak in de winter probleemloos heen én terug kon doen, een van de eisen voor mij om wederom voor EV te kiezen was het thuis kunnen laden, als ik als privé rijder steeds publiek (of snel) moet laden, dan zijn de kosten niet heel anders dan een hybride die 1 op 18-20 rijdt. Ik heb daarbij ABRP gebruikt om te kijken met testwaardes uit niet-zomerse omstandigheden van o.a. Bjorn Nyland en dan vertrek met 100%. En daarbij kwam naar voren dat ik bij een Tesla toch echt de LR zou moeten kiezen en dan schiet je naar 52k zonder kleurtje er nog op. De Model Y zou dat nóg meer hebben.

Enige opties voor mij die dit makkelijk haalden waren de EV6, IONIQ 6 (met 77 kWh allebei), LR Tesla Model 3/Y, BMW i4 80 kWh, Mercedes EQE en de BYD Seal zat op het randje. Er waren er wel meer die het haalden, maar niet in mijn budget pasten (doet de EQE ook niet trouwens realiseer ik me nu), ook als occasion.

Dus die 77 kWh en bijna-Tesla-zuinigheid van de Koreanen is nog steeds een sterke combi. De VW groep auto's halen significant minder eruit, al komt er binnenkort wel een ID.4 refresh met zuinigere motor en aangepaste elektronica, maar dat is alsnog qua vorm meer een IONIQ 5 en dus zal het lastig worden om veel lager dan die te gaan scoren.

[...]

Ter info: ik overweeg juist mijn zeer jonge Connect 77 kWh in te ruilen (op een Lounge/FE), maar de inruilprijzen staan tot nu toe niet in verhouding met de verkoopprijzen. De inruilprijzen zitten tussen de 29k en 32k, terwijl ik 3 maanden geleden effectief 42k heb betaald voor een gloednieuwe 2024 met 20 km op de teller. Als je kijkt naar de goedkoopste Connect 77 kWh's die er te koop staan, dan is dat 39k. Alleen mijn eigen dealer wil 35k geven, maar alleen als ik bij hun een andere koop en laten zij nu net juist erg duur zijn met de Lounge/FE occasions, ondanks dat het een grote dealergroep is.

Kortom: mocht iemand interesse hebben in een parelmoer witte Connect 77 kWh van 3 maanden oud, 5000 km erop: DM me maar. ;)
Als ik de tweedehandsprijzen zie die gevraagd worden voor Ioniq6en maakt een dealer daar best nog wat winst op. Terwijl het amper risico is aangezien ze nog in de fabrieksgarantie zitten.

Op wat voor een termijn wil je van de auto af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ErnstvV schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Als ik de tweedehandsprijzen zie die gevraagd worden voor Ioniq6en maakt een dealer daar best nog wat winst op. Terwijl het amper risico is aangezien ze nog in de fabrieksgarantie zitten.

Op wat voor een termijn wil je van de auto af?
Ja ik gok minstens 5k winst voor ze, en dan ga ik van occasions uit. Nieuw zal vast nog meer zijn.

Ik ben op zich niet gebonden aan een termijn, ik heb geen haast en als het nog een tijdje duurt voordat ik of een goede inruil vind of een particuliere koper, dan is dat ook prima. Wel heb ik al bedacht dat als ik hem particulier verkoop, dat ik dan sowieso wel eerst mijn auto verkocht wil hebben voordat ik zelf een andere ervoor terug koop. De tussenliggende periode zal ±1-2 weken zijn en dat red ik wel met een combinatie van onze 2e auto, thuiswerken, de fiets en worst case ov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

zonoskar schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Het gaat mij niet om de piepjes bij 80 of 100 km/h, de afwijking in de Ioniq is idd maar iets van 2 km/h. Het zijn de 30km/h zones die voor mij echt irritant zijn. Ik ken echt niemand die 30 rijdt in een dorp waar dat zou moeten. Ik geloof ook echt niet dat al die 'je moet maar wennen aan de piepjes' mensen dat wel doen. Dus of je zet de piepjes uit (wat heeft het systeem dan voor nut?), of je zet de radio heel hard (is ook onveilig).

Dit is een regel die niets,nada, noppes doet voor de veiligheid en alleen maar irritatie geeft. En het is een opmaat voor een automatische snelheidslimiet. Straks kun je niet eens meer sneller dan de aangegeven snelheid. En het systeem is al zo goed in herkennen van de juiste snelheid (note, dit is een sarcastische opmerking). De regel zorgt er wel voor dat mijn volgende auto eentje wordt waar je het heel makkelijk uit kan zetten, of de piepjes niet heel overheersend zijn. Want bij de testrit in de Ioniq dacht ik dat het wel zou meevallen, maar dat valt dus erg tegen.
Dit klinkt vooral een beetje als ik voel me beter dan de regels en heb er last van als ik ze overtreed. Als jij vindt dat 30 te langzaam is dan is dat toch echt jouw probleem. Misschien heb je een luie gemeente die gewoon een 30 bord heeft neer gekwakt waar je makkelijk 50 of harder kunt maar mijn ervaring op de plekken waar ik rij is dat 30 gewoon prima te verantwoorden is en dat je gewoon wat minder gehaast moet doen ;-)

Overigens heb ik in 3 handelingen de piepjes uit dus zoveel moeite is het niet... Het menu via ster snelkoppeling. Snelheids beperking knopje en dan uit zetten zo gepiept (pun intended) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:11:

Wat Koboy zegt

De ruitjesstof van de First Edition is niet geschikt om stoelventilatie te maken

Dus alle FE’s hebben geen stoelventilatie!

Foutje is de stofkeuze of eigenlijk meer Hyundai NL die het in de folderspecs had opgenomen want het was alleen in NL vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Een reactie van Carlinkit

Friend,sorry for the late reply.Please update this firmware.

2024/7/12 https://drive.google.com/...JTEmdaF_/view?usp=sharing

1、Rename the downloaded file as “update” (no need to decompress), copy the file to the root directory of the TF card;

2, the box plugged into the car waiting to enter the system will be inserted into the TF card products, the system will automatically prompt the system recognition whether to update the dialog box, click update, the box will automatically enter the upgrade (warm tips: upgrade time lasts five minutes, do not unplug the box in the middle of the process);

3, after seeing the product interface again, the system will automatically install new applications.
4、After upgrading, remember to delete the update.zip upgrade package, otherwise the update will pop up every time you turn on your computer.

YouTube: TBox series, download firmware/Head Unit upgrade firmware tutorial (...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Waar kan men in Zuid-Frankrijk aanhangervriendelijk snelladen op de A7 en A8 tussen Orange en Fréjus?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

hemertje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:22:
Waar kan men in Zuid-Frankrijk aanhangervriendelijk snelladen op de A7 en A8 tussen Orange en Fréjus?

Iemand een idee?
Vraag even hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Paar fervente Frankrijk gangers daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Xaria schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Dit klinkt vooral een beetje als ik voel me beter dan de regels en heb er last van als ik ze overtreed.
Nee, dit is niet roomser dan de paus zijn. Maar jij houdt je dus wel aan de max 30km/h zones?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Xaria Het kan toch een combinatie van beide zijn? Ik vind het bijv. echt niet erg om exact de snelheid op de teller te rijden zoals die op de weg geldt, dus 30 km/u op een 30 weg. Alleen... zeker bij 50/60/80 wegen is het dan zo dat je iedereen (lees: 75% van de weggebruikers) irriteert en ophoudt.

Hoe ik met mijn vorige auto's reed, dat waren meestal Japanners en die hebben op 60-100 wegen een 4-5 km/u afwijking, was dat ik op een 60 weg ±67 reed, wat ±63 op de gps is, op een 80 weg ±87, wat 83 op de gps is en op een 100 weg ±108 wat ±104 op de gps is. In alle gevallen precies de snelheid waarmee je juist vlot meekomt met 75% van het verkeerd is mijn ervaring. En toevalligerwijs (niet dus) ook snelheden waarmee je gewoon niet geflitst wordt.

Als ik met mijn IONIQ 6 datzelfde wil doen, dus de genoemde gps-snelheden aanhouden, dan moet ik resp. ±65, ±85 en ±105 gaan rijden op de teller. Het lijkt niet veel, maar net 5 km/u langzamer omdat anders de piepjes hun werk gaan doen is dus ook net onder de snelheidslimiet en dat zorgt bij veel mensen voor ergernissen.

Het kan aan mij liggen, maar als ik moet kiezen tussen exact de snelheid van de auto aanhouden om piepjes te vermijden maar wel regelmatig bumperklevers te hebben en (ietwat) gevaarlijke inhaalacties mee te maken enerzijds of de piepjes maar uitschakelen en gewoon de ±5 km/u erboven te gaan zitten, waarmee ik nog steeds aan de regels voldoe want ik word nooit geflitst daarmee en dan lekker mee te komen met het verkeer en algeheel een relaxter gevoel van rijden voor zowel mijzelf als de medeweggebruikers te hebben anderzijds, dan kies ik toch echt voor het laatste.

Want jij doet nu alsof je als wanneer je 105 km/u op de teller in de IONIQ 6 rijdt (op een 100 weg) dat je dan de regels overtreed, maar dat is dus niet zo. Sterker nog: je mag ook bij inhalen tijdelijk wat harder, geen agent die je aan zal houden omdat je even met 120 op de teller iemand inhaalt en dan weer netjes 100-105 gaat rijden. Er wordt namelijk niet volgens de letter van de wet, maar in de geest van de wet gehandhaafd. Want zelfs flitspalen geven je een kleine correctie. Lees ook hier maar. Volgens mij heeft de welbekende Koos Spee ooit eens in Wegmisbruikers gezegd dat het ook is omdat ze bij het OM prima snappen dat als je even nét teveel gas geeft of even iemand inhaalt met een klein snelheidsverschil, dat het niet de bedoeling is dat je gelijk daarvoor beboet wordt.

Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet rijden hoe die wilt rijden, piepjes aan of uit, exact een snelheid aanhouden of met verkeer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
hemertje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:22:

Iemand een idee?
Wat ik doe is via de auto of ABRP de route plannen en op de plugshare website even de stops checken want daar staan vaak foto's bij van gebruikers.

ABRP zegt bij sommige stops "aanhangervriendelijk" maar kwam er laatst tijdens mijn reis naar Frankrijk achter dat dat niet altijd klopt. En dan sta je op een druk station lekker breed je karretje af en aan te koppelen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:03:
@Xaria Het kan toch een combinatie van beide zijn? Ik vind het bijv. echt niet erg om exact de snelheid op de teller te rijden zoals die op de weg geldt, dus 30 km/u op een 30 weg. Alleen... zeker bij 50/60/80 wegen is het dan zo dat je iedereen (lees: 75% van de weggebruikers) irriteert en ophoudt.

Hoe ik met mijn vorige auto's reed, dat waren meestal Japanners en die hebben op 60-100 wegen een 4-5 km/u afwijking, was dat ik op een 60 weg ±67 reed, wat ±63 op de gps is, op een 80 weg ±87, wat 83 op de gps is en op een 100 weg ±108 wat ±104 op de gps is. In alle gevallen precies de snelheid waarmee je juist vlot meekomt met 75% van het verkeerd is mijn ervaring. En toevalligerwijs (niet dus) ook snelheden waarmee je gewoon niet geflitst wordt.

Als ik met mijn IONIQ 6 datzelfde wil doen, dus de genoemde gps-snelheden aanhouden, dan moet ik resp. ±65, ±85 en ±105 gaan rijden op de teller. Het lijkt niet veel, maar net 5 km/u langzamer omdat anders de piepjes hun werk gaan doen is dus ook net onder de snelheidslimiet en dat zorgt bij veel mensen voor ergernissen.

Het kan aan mij liggen, maar als ik moet kiezen tussen exact de snelheid van de auto aanhouden om piepjes te vermijden maar wel regelmatig bumperklevers te hebben en (ietwat) gevaarlijke inhaalacties mee te maken enerzijds of de piepjes maar uitschakelen en gewoon de ±5 km/u erboven te gaan zitten, waarmee ik nog steeds aan de regels voldoe want ik word nooit geflitst daarmee en dan lekker mee te komen met het verkeer en algeheel een relaxter gevoel van rijden voor zowel mijzelf als de medeweggebruikers te hebben anderzijds, dan kies ik toch echt voor het laatste.

Want jij doet nu alsof je als wanneer je 105 km/u op de teller in de IONIQ 6 rijdt (op een 100 weg) dat je dan de regels overtreed, maar dat is dus niet zo. Sterker nog: je mag ook bij inhalen tijdelijk wat harder, geen agent die je aan zal houden omdat je even met 120 op de teller iemand inhaalt en dan weer netjes 100-105 gaat rijden. Er wordt namelijk niet volgens de letter van de wet, maar in de geest van de wet gehandhaafd. Want zelfs flitspalen geven je een kleine correctie. Lees ook hier maar. Volgens mij heeft de welbekende Koos Spee ooit eens in Wegmisbruikers gezegd dat het ook is omdat ze bij het OM prima snappen dat als je even nét teveel gas geeft of even iemand inhaalt met een klein snelheidsverschil, dat het niet de bedoeling is dat je gelijk daarvoor beboet wordt.

Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet rijden hoe die wilt rijden, piepjes aan of uit, exact een snelheid aanhouden of met verkeer mee.
De meetcorrectie van 3% met een minimum van 3km/h is iets typisch Nederlands. Waarschijnlijk ingesteld nadat iemand heel veel heeft gezegd en geprocedeerd dat het apparaat niet zo nauwkeurig kon zijn. Nederlaag is hierin uniek, in alle andere landen ga je meteen met 1km/h overschrijding op de bon.
Probleem is alleen dat Nederlanders dit dus zien als een maximum snelheid van 33, 53, 134 etc, een dat dus ook gaan rijden, en mensen die wel netjes (vrijwel) de maximum snelheid rijden van lopen bumperkleven, brake checken etc.

Ben nu op vakantie in Duitsland, daar wordt er alleen maar irritant achter je gedaan als je aan het links hangen bent, en heel soms een wat oudere BMW die vindt dat je met meer dan 20km/h snelheidsverschil moet inhalen.
Had er zaterdag eentje, die nog vlak voor de baustelle per se voor die "trage" Hollander moest. Wel grappig om dan na de baustelle vol gas achter die BMW aan te gaan die dan ook probeert je los te rijden (wat pas lukt als de begrenzer ingrijpt bij 191).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

koboy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:33:
De meetcorrectie van 3% met een minimum van 3km/h is iets typisch Nederlands. Waarschijnlijk ingesteld nadat iemand heel veel heeft gezegd en geprocedeerd dat het apparaat niet zo nauwkeurig kon zijn. Nederlaag is hierin uniek, in alle andere landen ga je meteen met 1km/h overschrijding op de bon.
Probleem is alleen dat Nederlanders dit dus zien als een maximum snelheid van 33, 53, 134 etc, een dat dus ook gaan rijden, en mensen die wel netjes (vrijwel) de maximum snelheid rijden van lopen bumperkleven, brake checken etc.
In België is het 6 km/h onder de 100 km/h en 6% daarboven.
Hoewel ze het nu wel willen afschaffen (of al gedaan hebben).

Het irritantste aan die controles van de Ioniq, vind ik, is dat hij niet altijd juist is. Dikwijls geeft hij 50 ipv 70 km/h. Dus ja, ik zet die ook altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 20:36
[...]

Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de teller in iedere auto een iets andere afwijking heeft, rij ik 100 op de teller dan rij ik 96/97 op de GPS, terwijl een andere auto dan 95 of 98 rijdt. Uiteindelijk is de implementatie van de wetgeving gewoon ruk zolang er geen geijkte tellers zijn.

Ik rij vaak gewoon mee met het verkeer voor mij en achter mij rond de maximale snelheid, vaak is dit tussen de 95 en 110 km/u. een afwijking van ~5% voordat hij constant begint te piepen zou dan ook fijn zijn. (enkele piep bij 100 km/u, constante bij 105 km/u). Een wat langere Delay van zeg 10 seconden zou ook fijn zijn, want hoewel mijn voet het goed doet, rij ik zonder de cruise control ook niet precies 100 de hele tijd, soms 101 soms 99 en met bruggen en tunnels is het al helemaal een feest iedere keer. Dit zou ook ergernis voorkomen bij inhalen.

Maarja, we kunnen er eeuwig over doorgaan, maar de wet is de wet, het is in ieder geval duidelijk dat ze in Brussel chauffeurs en Taxis hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

Mensen komen altijd met een rare redenatie. Omdat mensen zich aan mij irriteren moet ik maar harder rijden...omdat ze anders (gevaarlijk) gaan bumperkleven ga ik maar harder rijden?

Echt wtf?! Als dat is hoe mensen denken over veilig in het verkeer rijden is er iets serieus mis met deze maatschappij.

Uiteindelijk moeten mensen die zo graag te hard willen rijden eens gaan nadenken hoeveel tijd ze echt besparen. En waar je echt tijd verliest. Want een 30km zone ga je niet echt veel tijd pakken toch? Een 50 zone lekker 80 blazen? Wat gewoon serieus aso is maar dat terzijde. Hoeveel tijd bespaar je dan? Meeste 50 zones zit je toch weer met verkeerslichten die met een beetje pech zo zijn afgesteld om hard rijden niet te belonen. Dus wat blijft er over 80 wegen en snelwegen. Waarvan de snelwegen altijd wel meerbaans zijn dus ergste geval moet je paar tellen wachten tot iemand klaar is met inhalen.

Dus ja op een 80 weg waar iemand 70 rijdt en je kan niet inhalen heb je gelijk dat zal super irritant zijn.

Verder stel je niet zo aan en onthaast. Je rijdt een Ioniq 6 niet om te racen maar om te genieten. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Xaria schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:34:
Mensen komen altijd met een rare redenatie. Omdat mensen zich aan mij irriteren moet ik maar harder rijden...omdat ze anders (gevaarlijk) gaan bumperkleven ga ik maar harder rijden?

Echt wtf?! Als dat is hoe mensen denken over veilig in het verkeer rijden is er iets serieus mis met deze maatschappij.

Uiteindelijk moeten mensen die zo graag te hard willen rijden eens gaan nadenken hoeveel tijd ze echt besparen. En waar je echt tijd verliest. Want een 30km zone ga je niet echt veel tijd pakken toch? Een 50 zone lekker 80 blazen? Wat gewoon serieus aso is maar dat terzijde. Hoeveel tijd bespaar je dan? Meeste 50 zones zit je toch weer met verkeerslichten die met een beetje pech zo zijn afgesteld om hard rijden niet te belonen. Dus wat blijft er over 80 wegen en snelwegen. Waarvan de snelwegen altijd wel meerbaans zijn dus ergste geval moet je paar tellen wachten tot iemand klaar is met inhalen.

Dus ja op een 80 weg waar iemand 70 rijdt en je kan niet inhalen heb je gelijk dat zal super irritant zijn.

Verder stel je niet zo aan en onthaast. Je rijdt een Ioniq 6 niet om te racen maar om te genieten. :>
Ik denk niet dat we allemaal hetzelfde zijn. Ik geniet op een andere manier van mijn Ioniq6 dan jij. Ik weet, hoeveel ik kan besparen op sommige trajecten tijdens de tijden, waarop ik veel reis. In de spits niet veel en dat laat ik dan ook. Met regen ben ik helemaal brave Hendrik.

Heerlijke reisauto, ben net via Tsjechië door Slowakije naar Hongarije gereden. Heb de piepjes van de snelheid uitgezet. Onwijze rust aan mijn hoofd.

Snelheidsherkenning was niet best, met name in CZ en SL. Deze maand 7.500 km gereden en ben zeer tevreden.

@koboy Ik dacht, dat jij je altijd aan de maximumsnelheid hield. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:18:
[...]

@koboy Ik dacht, dat jij je altijd aan de maximumsnelheid hield. 🤣
Doe ik ook na de baustelle (80) stond zo'n mooi bord dat het einde van de snelheidsbeperking aangaf. Het mocht dus......

Daarna weer gewoon de ACC op 150. Stint van 200 km met door de baustelles een gemiddelde snelheid van 120 en een verbruik van 19,1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Waar Nederland ook uniek in is is het pas mogen flitsen X meter na een snelheidsbord. Met het idee dat je bij zo’n bord je gas los laat en na een tijdje pas die snelheid hoeft te rijden. Dat slaat ook nergens op, alsof je zo’n bord pas ziet staan als je er voorbij rijdt.
In Duitsland kunnen ze gewoon direct na een snelheidsbeperking flitsen, meeste Duitsers remmen dan ook af voor zo’n bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

ErnstvV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Waar Nederland ook uniek in is is het pas mogen flitsen X meter na een snelheidsbord. Met het idee dat je bij zo’n bord je gas los laat en na een tijdje pas die snelheid hoeft te rijden. Dat slaat ook nergens op, alsof je zo’n bord pas ziet staan als je er voorbij rijdt.
In Duitsland kunnen ze gewoon direct na een snelheidsbeperking flitsen, meeste Duitsers remmen dan ook af voor zo’n bord.
Die boetes zijn in Duitsland natuurlijk ook wel veel vriendelijker. Ik ben direct voor Duitse systeem. 😋

Overigens geeft Waze die snelheidsverlagingen bij binnenwegen en verlaten snelweg super mooi aan. Ik hoop binnenkort ook op de snelweg.

De ACC van de Ioniq6 is een zegen bij al die wisselingen. Rijdt heel relaxed en lang vol te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErnstvV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Valt dat op de snelweg wel mee, daar laten ze hem gewoon uitrollen, of minderen iets vaart. Wel remmen ze op de rand van de bebouwde kom en er binnen....

Jaren geleden in Oostenrijk hier een lesje in gehad. Kom netjes met 100 om de hoek van de berg, laat het gas los bij het zien van het bord bebouwde kom. Gelaserd net na het bord: 25 te hard. Kneep hem behoorlijk tot ik hoorde dat de boete 300 Oostenrijkse shilling was (nog geen 50 gulden). Probeer dan je gezicht maar in de plooi te houden, vooral als je hem ook nog van bijna al zijn wisselgeld af helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Xaria schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:34:

Mee eens qua 30-, 50- en 60/80 km zones, maar ik geniet ook ontzettend in de 6 als ik wat harder kan rijden.
Dit heeft voor mij persoonlijk niets met tijdsbesparing te maken.
Ik vind het niet prettig om op auto- & snelwegen in zo'n treintje te rijden, dat is voor mij niet echt genieten.
Dus waar mogelijk de linkerbaan (max + 20 km p/u & vertrouwen hebben op m'n FM) en die vier piepjes zijn dan vaak maar éénmalig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik lease de I6 en maak me meestal nooit zo heel erg druk om de laadprijzen maar ben niet iemand die continue hard aan het scheuren is. Probeer wel netjes binnen de lijnen te kleuren en ik vroeg me af of onderstaande een beetje normaal is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmiL_wgB96jiA7lQY_55VB0oVTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NB0HTitnNKFEZUNtFkhaQIdb.jpg?f=fotoalbum_large

Ikzelf heb geen idee of ik aan de zuinige kant zit t.o.v. andere I6 rijders of juist boven gemiddeld met ampères loop te smijten...
O ja, I6 is een 55kW en als ik de gegevens terug reken rij ik zo'n 66km/u gemiddeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:49
@RoVi71

Dit was bij mij het verbruik, 77kWh versie met standaard velgen. Note: In de tijdsduur zit ook de stilstand tijd (auto aan tijdens bv wassen/ poetsen) en dat was bij mij veel, dus de gem snelheid is niet veel bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE085hAa2F4552UJYoXcop68p-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIFbgSo8Iap9tFFjoG6xlNOh.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was het zover, we hebben afscheid genomen van dit stel. Op de rit naar de dealer nog mijn record verscherpt naar 8,6kWh/100km. Deze waardes zal ik waarschijnlijk niet meer terug gaan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obGiVTq8LyLnbNkP8tdED8lzb8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2VFhWlcGABx53vNaCxbk19y.jpg?f=fotoalbum_large

En dit stel is er dus voor in de plaats gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QexPGtV_8hk6_8-MTyg571_tFkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrySAJdAFpnYl7Oz9i9yOKQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVe3E5JCfY64HYDZMgc0kZhRxZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eeku55NiJpSBk0TQZr3108hp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:23:

Vandaag was het zover, we hebben afscheid genomen van dit stel. Op de rit naar de dealer nog mijn record verscherpt naar 8,6kWh/100km. Deze waardes zal ik waarschijnlijk niet meer terug gaan zien.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldig en wat een schitterende velgen! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
AnjaT850 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Geweldig en wat een schitterende velgen! 👍
Sluit ik me volledig bij aan! 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
[quote]vraasen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:23:
@RoVi71

Dit was bij mij het verbruik, 77kWh versie met standaard velgen. Note: In de tijdsduur zit ook de stilstand tijd (auto aan tijdens bv wassen/ poetsen) en dat was bij mij veel, dus de gem snelheid is niet veel bij mij.

[Afbeelding]

Gemiddelde snelheid ligt met 46,3km/h idd flink lager als ik het zo uitreken... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
vraasen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:23:
@RoVi71

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe verhoud de Insignia kwa ruimte met een IONIQ 6? Ik ken de hatchback een beetje (en de A en B Insignia station best goed), ik ben aan het kijken om mijn B Insignia om te ruilen voor een EV, en de IONIQ 5 en 6 zijn kanshebbers. Dus ben wel benieuwd hoe je ze in verhouding met elkaar vindt. Je hebt wel mooie exemplaren gekocht, maar heb je de vorige nu met 2600km omgeruild?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
@RoVi71
Obv die cijfers inderdaad 46km/h. Echter heeft die minstens 18h aan gestaan tijdens polijst sessies. Dus ik zou rekenen met max 40h rijtijd, maakt 67km/h. Obv mijn woonwerk kilometers was het gemiddelde 12,6kWh/100km bij een gemiddelde snelheid van 87km/h. Wellicht geeft dat een betere vergelijking.

@ErnstvV
Inderdaad ingeruild na bijna 2 maanden en 2700km. De blauwe inruilauto was een Astra J sedan. Die is bijna 20cm korter dan de Ioniq 6. Binnenruimte achterin is deze niet vergelijkbaar. Kofferbak wat groter geloof ik, maar in ieder geval veel bruikbaarder dan de Ioniq 6. Grotere opening en meer hoogte. Zelf ook de Insignia A sedan gehad tot 4 jaar terug en die was maar 3cm korter uit mijn hoofd en daarmee wellicht ook beter vergelijkbaar. Hierbij dezelfde conclusies als de Astra J. Achterin ga je veel ruimte winnen, maar dat is volgens mij bij veel EVs. Kofferbak weer een stapje achteruit. Als je het gebruiksgemak van de ruimte van een station zoekt dan past de Ioniq 5 beter. Bij een sedan is het een stuk uitdagender om een groot pakket mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErnstvV schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:23:
[...]

Hoe verhoud de Insignia kwa ruimte met een IONIQ 6? Ik ken de hatchback een beetje (en de A en B Insignia station best goed), ik ben aan het kijken om mijn B Insignia om te ruilen voor een EV, en de IONIQ 5 en 6 zijn kanshebbers. Dus ben wel benieuwd hoe je ze in verhouding met elkaar vindt. Je hebt wel mooie exemplaren gekocht, maar heb je de vorige nu met 2600km omgeruild?
Zeker bij een 5e deur is de enige maat die je kunt vertrouwen bij de inhoud van de kofferbak je rolmaat. Fabrikanten sjoemelen bij het leven bijvoorbeeld door op te geven tot de bovenrand achterbank terwijl het afdekzeil 5 cm lager zit etc. Op papier was de kofferbak van onze vorige auto (Karoq) groter, in praktijk is die van de Ioniq 6 groter.
Bij een traditionele sedan valt er veel minder te sjoemelen.....

Qua meenemen voor de vakantie: we hebben 4 van de 6 tassen van de car bags set nu in gebruik. De tassen zijn gemaakt tot de "dikke beugel" achter de rugleuning, dus je kunt er nog wat achter kwijt. Een paar pakken pampers past precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Mee eens qua 30-, 50- en 60/80 km zones, maar ik geniet ook ontzettend in de 6 als ik wat harder kan rijden.
Dit heeft voor mij persoonlijk niets met tijdsbesparing te maken.
Ik vind het niet prettig om op auto- & snelwegen in zo'n treintje te rijden, dat is voor mij niet echt genieten.
Dus waar mogelijk de linkerbaan (max + 20 km p/u & vertrouwen hebben op m'n FM) en die vier piepjes zijn dan vaak maar éénmalig ;)
Niet als weerwoord bedoeld, maar puur ter info: ik vind op de snelweg 100, 120 of 180 km/u nou echt geen ene moer aan. :P Ik vermijd liever zoveel mogelijk snelwegen en pak de 60+80 wegen binnendoor, ook als me dat iets meer reistijd oplevert, zodat ik zeker hier in het noorden waar veel wegen buiten de standaard spitstijden vrij rustig zijn en je heerlijk kan sturen. Maar als ik dan toch op de snelweg moet, dan zet ik hem lekker op ACC en ga ik pas inhalen als het echt te bont wordt voor me. Naar mijn mening is dat: te langzaam (90 op de teller) of teveel snelheidsschommelingen waardoor je bijna wagenziek wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RoVi71 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:03:
Ik lease de I6 en maak me meestal nooit zo heel erg druk om de laadprijzen maar ben niet iemand die continue hard aan het scheuren is. Probeer wel netjes binnen de lijnen te kleuren en ik vroeg me af of onderstaande een beetje normaal is...
[Afbeelding]

Ikzelf heb geen idee of ik aan de zuinige kant zit t.o.v. andere I6 rijders of juist boven gemiddeld met ampères loop te smijten...
O ja, I6 is een 55kW en als ik de gegevens terug reken rij ik zo'n 66km/u gemiddeld.
Ik rijd met mijn 77 kWh met 18" velgen over de eerste 4500 km 14,34 kWh/100 km. Maar dat is incl. laadverliezen en ik heb nog geen enkele keer snelgeladen. Ik meet thuis wat de Zappi mij aangeeft wat er de auto in is gegaan en laad op dit moment puur op PV surplus wanneer het kan. En op het werk of publiek laad ik wanneer het nodig is voor aanstaande ritten, maar dat is significant minder dan ooit tevoren dankzij de 77 kWh accu. Ook daarvan noteer ik dan in Spritmonitor achteraf wat mijn laaddruppel app zegt dat ik geladen heb.

Kan ook eens kijken wat de auto zegt, heb eerlijk gezegd nog nooit daar naar de totalen gekeken, alleen de trip waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zit er ook niet ver vanaf. 146Wh/km over de eerste 8500 km. Ik heb geen warmtepomp, dus het verbruik in de winter is nogal hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F26HXE880h23Z1ksHjetjvW056k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NFJ4cTV237uKBhoLm0UQzgs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@RoVi71 Heb nu ook even de info in de auto zelf bekeken en die zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1NxKwMMq_4lZkXwdLhEJmopVJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGuZNXqOV7hdxC3QTphNGoKK.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan samenvat van iedereen die het voorbij heeft laten komen, komen we op het volgende:
berijderuitvoeringgem. verbruikgem. snelheidgem. verbruik incl. laadverliezen
@RoVi7155 kWh ??"15,0 kWh/100 kmca. 66 km/h-
@vraasen77 kWh 18"12,0 kWh/100 kmca. 46 km/h-
@zonoskar77 kWh 18"14,6 kWh/100 kmca. 50 km/h-
@MooDyBLueS77 kWh 18"13,4 kWh/100 kmca. 55 km/h14,34 kWh

Zo lijkt het verbruik bij de 77 kWh 18" berijders vrijwel 1:1 verklaarbaar door de gemiddelde snelheid en het al dan niet hebben van een warmtepomp.

Nu had ik de 55 kWh wel iets zuiniger verwacht, maar met 66 km/h gemiddeld ligt dat flink hoger dan de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik mis in jullie overzichten het gebruik van de recuperatiestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
@RoVi71 dit geeft de mijne aan (77kWh 20" zomer- & winterbanden / airco altijd aan) en net zoals bij jou ook aardig wat stilstand ivm poetsen e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LtSsDO3wXqu2is4vjt_gkuiMs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnvP6eEhy1Hsj5rKRU0hGFQD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Azqi schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:25:
Weet jij misschien waar ik de totaalstand van de recuperatie kan vinden?
De Bluelink app geeft alleen de laatste maand cq dag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik heb 77kWh, 18" en +- 38 000km een gemiddeld verbruik van 15,6kWh.
In België, met 125km/h op de snelweg.
Recuperatie steeds uit, airco meestal aan.
Wel een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb zelf nog geen echt verschil gemeten in die standen. Het verbruik fluctueert zo erg van dag tot dag dat de verschillen in recuperatiestanden niet opvallen. Ook als ik op 1 dag dezelfde route 2x rij, eerste keer met regen 1 (wat ik normaal rij) en dan de 2de keer met regen uit. Soms is de eerste rit zuiniger, soms de 2de. Dus ik ga er vanuit dat het niets uitmaakt en rij in regen 1 omdat dat een beetje een benzine auto weerspiegelt qua afremmen bij gas los. Het enige waar ik me wel aan stoor is dat de remlichten bij regen 1 al aan gaan. Maar goed, daar heb ik niet direct last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

zonoskar schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb zelf nog geen echt verschil gemeten in die standen. Het verbruik fluctueert zo erg van dag tot dag dat de verschillen in recuperatiestanden niet opvallen. Ook als ik op 1 dag dezelfde route 2x rij, eerste keer met regen 1 (wat ik normaal rij) en dan de 2de keer met regen uit. Soms is de eerste rit zuiniger, soms de 2de. Dus ik ga er vanuit dat het niets uitmaakt en rij in regen 1 omdat dat een beetje een benzine auto weerspiegelt qua afremmen bij gas los. Het enige waar ik me wel aan stoor is dat de remlichten bij regen 1 al aan gaan. Maar goed, daar heb ik niet direct last van.
Ik heb in juli 6,5 kW teruggewonnen, maar ik gebruik het nauwelijks, dus is met name remmen.

In de Hyundai app, zie ik dat de auto de gemiddele snelheid heel raar berekent. Namelijk per rit en niet per gereden kilometer.

Dus als ik 4 ritten rijd van 1 km op een dag met gemiddeld 27-44km en ik rijd 2 ritten van 150 km met 90+ gemiddeld, dan is mijn gemiddelde snelheid net boven de 44km volgens de app. Dat moet zijn 89 km.

Voorbeeld 19 juni uit mijn app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
De recuperatie aan/uit heeft wellicht minder invloed op het vergelijken van de verbruiken. Wanneer je remt wordt nl eerst gerecupereert en pas geremd wanneer er een grotere vertraging noodzakelijk is. Het gebruik van de airco/verwarming zonder warmtepomp heeft in mijn ogen een grotere invloed. Plus de bandenspanning. En uiteraard de 18 of 20 inch velgen.

De kleinere accu valt qua verbruik wellicht tegen doordat die 150 (?) pk heeft tov 228 pk. Pk gewicht verhouding is lager waardoor deze zwaarder moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
MooDyBLueS schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:12:
@RoVi71 Heb nu ook even de info in de auto zelf bekeken en die zegt:
[Afbeelding]

Als ik dan samenvat van iedereen die het voorbij heeft laten komen, komen we op het volgende:
berijderuitvoeringgem. verbruikgem. snelheidgem. verbruik incl. laadverliezen
@RoVi7155 kWh 18"15,0 kWh/100 kmca. 66 km/h Rec. Lvl. 1-
@vraasen77 kWh 18"12,0 kWh/100 kmca. 46 km/h-
@zonoskar77 kWh 18"14,6 kWh/100 kmca. 50 km/h-
@MooDyBLueS77 kWh 18"13,4 kWh/100 kmca. 55 km/h14,34 kWh

Zo lijkt het verbruik bij de 77 kWh 18" berijders vrijwel 1:1 verklaarbaar door de gemiddelde snelheid en het al dan niet hebben van een warmtepomp.

Nu had ik de 55 kWh wel iets zuiniger verwacht, maar met 66 km/h gemiddeld ligt dat flink hoger dan de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoVi71
AnjaT850 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:40:
@RoVi71 dit geeft de mijne aan (77kWh 20" zomer- & winterbanden / airco altijd aan) en net zoals bij jou ook aardig wat stilstand ivm poetsen e.d.
[Afbeelding]
Ik was mijn auto niet zo heel vaak AnjaT850 en als ik hem was is dat in de wasbox met auto uit. Het was Vraasen die deze opmerking maakte in een quote van mij 😉😅

Nuttige opmerking over recuperatie trouwens! Kan idd het verschil maken. Heb het aan de vorige tabel toegevoegd. Zie daarin wel dat mijn gemiddelde snelheid iets hoger is dan van de andere coureurs 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik rijd altijd op level 1. Vind ik het rustigst rijden en dan rolt de auto tenminste normaal uit zonder zoals op level 0 voor je gevoel onder je uit te glijden.

Uit diverse tests is ook gebleken dat de gemiddelde bestuurder het zuinigst rijdt met rustig uitrijden ipv semi-agressief recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vraasen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:00:
De recuperatie aan/uit heeft wellicht minder invloed op het vergelijken van de verbruiken. Wanneer je remt wordt nl eerst gerecupereert en pas geremd wanneer er een grotere vertraging noodzakelijk is. Het gebruik van de airco/verwarming zonder warmtepomp heeft in mijn ogen een grotere invloed. Plus de bandenspanning. En uiteraard de 18 of 20 inch velgen.

De kleinere accu valt qua verbruik wellicht tegen doordat die 150 (?) pk heeft tov 228 pk. Pk gewicht verhouding is lager waardoor deze zwaarder moet werken?
Ik zou eerder zeggen dat het tegenvalt doordat hij een veel kleinere accu heeft en daardoor ook lichter is. Al is zijn gemiddelde snelheid flink hoger, dat doet uiteindelijk het meest.

Ik heb nu in exact 3 maanden 4500 km ermee gereden en dat is deels korte ritjes van 5-10 km hier in de omgeving, veel 60 en 80 wegen. Als ik naar kantoor of klanten ga dan moet ik het meest richting randstad en dan heb ik eerst 25 min 80 wegen waarna ik pas de snelweg op rijd. Vandaar dat mijn gemiddelde snelheid sowieso niet erg hoog is en dat drukt dus ook op het verbruik. Al zitten er bij mij ook zeker een 4/5-tal ritten 's avonds laat bij waar ik 135 km/u op de teller heb doorgejakkerd enkele tientallen km's achter elkaar.

En nog een factor die ook lastig te meten is, maar wel meespeelt: voorverkoelen/-verwarmen. Met dit weer kan het zelfs in mijn witte IONIQ 6 bloedheet worden, zo erg dat de auto gisteren 42C aangaf terwijl het 30C buiten was. Ik was dus vergeten voor te koelen, maar normaal maak ik daar zeker gebruik van. Evenals voorverwarmen in winter, maar dat was met mijn vorige auto, met de IONIQ 6 moet ik nog de eerste winter meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
vraasen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:00:

Kan een verklaring zijn, ga je zeker niet tegenspreken maar ikzelf denk dat de hogere gemiddelde snelheid ook zorgt voor het hogere verbruik.
Bandenspanning op Michelin All Seasons schommelt bij mij van 2,6 (koud weer) tot 2,9 (warm weer).
Zie dat de 77kW haast in de meerderheid is op dit forum. Had zelf ook graag de 77kW versie gereden maar de firma, die tussen ons bedrijf en de 2 leasemaatschappijen die volgens contract auto's aan ons mogen leveren zit, deed moeilijk over een tientje per maand meer... 😖🙄

Iemand nog iets gehoord over updates? Rij er in oktober een jaar in en dat was ook meteen de laatste en enige update die ik heb geïnstalleerd. Rond Groningen is de interne navigatie nu een drama terwijl Waze en Maps wel gewoon hun ding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbeel
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 00:09
MooDyBLueS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:03:

Net een bekeuring ontvangen vanwege te hard rijden. In de eerste week dat we de ionic 6 hadden. Een inhaalactie van een wat sloom rijdende auto, inhalen met 109 km/uur, na correctie 105 km/uur, 41 euro betalen. We schieten in Nederland toch wel een beetje het doel voorbij. Wel een foto mogen downloaden bij het CJJB met de achterzijde van de auto erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
RoVi71 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Kan een verklaring zijn, ga je zeker niet tegenspreken maar ikzelf denk dat de hogere gemiddelde snelheid ook zorgt voor het hogere verbruik.
Dit is wel goed om te weten, mocht ik een Ioniq 6 kopen. Mijn gemiddelde snelheid ligt best hoog, over 25.000km is dat 78km/u, de sinds de laatste tankbeurt (350 km geleden) zelfs 95. Dan ga ik met een Ioniq 6 geen 15 kWh/100 km gebruiken als ik dit zo zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErnstvV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Dit is wel goed om te weten, mocht ik een Ioniq 6 kopen. Mijn gemiddelde snelheid ligt best hoog, over 25.000km is dat 78km/u, de sinds de laatste tankbeurt (350 km geleden) zelfs 95. Dan ga ik met een Ioniq 6 geen 15 kWh/100 km gebruiken als ik dit zo zie...
Op zich is het geen probleem om langere tijd sneller te rijden. Ik heb zelfs het gevoel dat de Ioniq 6 op hogere snelheden efficiënter is dan een Model 3.
Volgens mij heb ik een paar dagen geleden al gezegd dat ik 200km had gereden met een gemiddelde snelheid van 120 km/h waarbij het verbruik 19kWh/100 km was (lekker weer volle vakantie bepakking).
Die 19kWh/100 km is een waarde waar de meeste EV rijders in Nederland op zitten. Bepalende factoren die richting op zijn aerodynamica, maar ook mooiere/grotere velgen.

We merken zelf dat korte ritten waarbij de AC/WP voluit moet werken relatief het meest verbruiken, maar over het hele jaar gezien (20k alleen zomerbanden 18") zitten we op 15kWh/100km.

Het zijn trouwens "problemen" die door de fixatie op range het meest optreden bij EV's. Bij oms heeft in de zomer de Ioniq 6 een praktijk range (90-20) van ongeveer 350km, de Karoq die we hiervoor hadden 600km. Voordeel van een EV is dat hij niet met elke verhoging van het ethanol gehalte onzuiniger wordt.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnQoltVdzeJoIRwno1H-NDeQXtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0kb9ub6VfVOIehQObyBykl4.jpg?f=fotoalbum_large

Kom ik er ook nog maar even bij. Er zit ongeveer 2000km Duitsland in rond de 150 km/u - 170 km/u in de winter (2x wintersport). Voor de rest hetzelfde als de rest met aanstaan tijdens het poetsen.

Gaat om een 18" inch connect, 77kw RWD met warmtepomp. Tussen november en April op winterbanden gereden.

Toevoeging: altijd op recuperatie stand 3

[ Voor 31% gewijzigd door zomaar0iemand op 01-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marty_Party
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-08 16:15
Ik heb eergisteren mijn nieuwe Ioniq 6 Style 53kWh in Ultimate Red Metallic mogen ophalen en de eerste 300km zitten er op. Ik heb deze al in december vorig jaar besteld bij de leasemaatschappij en omdat de levertijd vrij lang was heb ik 4 maanden (15000km) met een Ioniq 5 Lounge (77kWh, AWD, 20" velgen) mogen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFC047vOW4c-py4lBp9VeoKA86Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcdzeKTUoalIOer62moH30xP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus van een bijna full-options Ioniq 5 gegaan naar een "kale" Ioniq 6. toch valt het niet tegen. In de 15000km met de I5 lag mijn verbruik op zo'n 21.5 kWh/100km, de eerste 300km met de I6 is dit al 16 kWh/100km. Ondanks de kleinere accu is het bereik dus gelijk of zelfs iets meer.

Ik mis het vermogen van de AWD natuurlijk wel, toch is de magere 150pk op de 53kWh voldoende. Daarintegen is de wegligging stukken beter dan bij de I5. Op de I5 lagen Michelin Pilot Sport banden en die zijn subliem. De Hankooks onder de I6 moet ik nog aan hun tand voelen. De rest van de snufjes, zoals 360 graden camera's, dode-hoek sensoren en heads-up display zijn zaken die ik toch niet gebruik. De gekoelde stoelen waren dan wel weer fijn maar zelfs in de hitte van afgelopen week is de normale airco voldoende.

Na het ophalen van de I6 ben ik gelijk de instellingen in gedoken om alles af te stellen. De auto kwam gelijk met een OTA update (231020) dus die heb ik maar geinstalleerd. Dit was een grote fout want na de update is de snelheidswaarschuwing instelling niet meer toegankelijk. Met andere woorden, je kan die piepjes niet meer uitzetten. Voor de update kon dit nog wel, de dealer heeft dit nota bene zelf nog laten zien bij het ophalen. enkele uren daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs2INWpT3ZssGgVZai_R5dmTXLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6puu7ncmXH7NRhMKqX7lCrE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op internet iemand anders gevonden die hetzelfde probleem had en die heeft de Hyundai Navigation Updater gebruikt om de update van oktober '23 (231102 of 231106) via USB-stick te installeren, blijkbaar heeft dit het verholpen. Ik ga proberen of dit bij mij ook werkt, ik mag hopen van wel. De speaker eruit slopen, zoals sommige Duitsers hebben gedaan, zal ik zelf maar niet doen bij een leasebak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik de auto in januari kreeg, piepjes konden niet uit. Opnieuw laatste update met USB stick installeren hielp niet. Twee maanden mee rondgereden, ik werd er knettergek van.

Uiteindelijk heeft de dealer het gefixed, halve dag kwijt. Zij kunnen het dus voor je herstellen. Als jouw garage dat niet weet/snapt, laat ze Hyundai Wittenberg in Amersfoort bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZYNMndAAEwRFcDzojGgFNste5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tulB8cnyn8q97xqNi9LT1BG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar02WvBVjIWx3uRHof-eZ23BaPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6fsePhTNp7PpKD2XZ8aoRpY.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier mijn/ons verbruik. De auto wordt gedeeld door mijn vrouw en ik.
Nou moet ik zeggen dat zij over het algemeen zuiniger rijdt dan ik zelf haha.
Persoonlijk kijk ik er niet zo naar. Gewoon normale snelheid en normaal accelereren. Heb geen zin om na 10000km nieuwe banden te halen 😅.
Ik rijd zelf altijd met I-pedal en zij in stand 2.

Overigens ik zag iemand "klagen" dat een hogere regeneratie stand sneller afremt maar ook daar is een instelling voor ergens in een menu zodat je daar mee kan spelen. Van zwaar tot licht.. misschien een idee om dat eens uit te proberen.

Als laatste toevoeging we rijden altijd met de airco aan. Ik heb geen veels te dikke dure auto om dan te gaan zweten om een paar kwh te besparen. Op de hele hete dagen gaat de airco al 10 minuten aan voor ik in de koets stap hoor 🥶

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ErnstvV schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Ik ga het je anders stellen: ELKE auto verbruikt meer hoe hoger je (gemiddelde) snelheid is. Dat is gewoon inherent aan de natuurwetten van rol- en luchtweerstand.

De IONIQ 6 heeft een van de laagste luchtweerstanden en met 18" velgen ook een vrij lage rolweerstand (zeker als je je aan de EV-specifieke banden houdt = hardere wang = lagere rolweerstand = minder slijtage). Andere EV's die hier ook onder vallen zijn natuurlijk de Model 3, de classic Ioniq en zoiets als een Mercedes EQE/EQS wat weliswaar een totaal andere klasse is.

Wat ik ermee wil zeggen: als een IONIQ 6 voor jou hiermee niet geschikt zou zijn, dan zie ik eerlijk gezegd niet in wat wel geschikt is. Ja, de Tesla Model 3 is iets zuiniger over het geheel genomen, maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk, ongeacht of je nu een SR of LR neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xaria schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:

Overigens ik zag iemand "klagen" dat een hogere regeneratie stand sneller afremt maar ook daar is een instelling voor ergens in een menu zodat je daar mee kan spelen. Van zwaar tot licht.. misschien een idee om dat eens uit te proberen.
Wat bedoel je nu precies?

Er bestaat namelijk geen magische stand waarmee je wel veel kan regenereren maar weinig afremmen. Dat zijn gewoon natuurwetten waarmee we te maken hebben. ;) Een hogere regen stand = sneller afremmen, want wil of je het nu linksom of rechtsom bekijkt: sterker willen regenereren betekent sneller afremmen, meer willen uitrollen betekent minder sterk regenereren.
Als laatste toevoeging we rijden altijd met de airco aan. Ik heb geen veels te dikke dure auto om dan te gaan zweten om een paar kwh te besparen. Op de hele hete dagen gaat de airco al 10 minuten aan voor ik in de koets stap hoor 🥶
100% mee eens. Als het op losse eurootjes aan had moeten komen, dan koop je geen auto van dit kaliber maar eerder een 10+ jaar oude auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
RoVi71 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Iemand nog iets gehoord over updates? Rij er in oktober een jaar in en dat was ook meteen de laatste en enige update die ik heb geïnstalleerd. Rond Groningen is de interne navigatie nu een drama terwijl Waze en Maps wel gewoon hun ding doen.
Ik heb ook problemen met de navi rond Groningen, sommige Ioniq 5 forumleden hebben de Australische update-versie alvast geïnstalleerd.
https://gathering.tweaker...message/79706590#79706590
Maar ik wacht wel totdat de NL versie wordt uitgebracht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nog even een update van mijn kant, zowel voor huidige eigenaren die er wellicht mee te maken hebben als toekomstige eigenaren.

Sinds het begin had ik een trilling in het stuur en ben er maar liefst 3x mee naar mijn dealer geweest waar ik de auto dus hageltje nieuw, maar wel als voorraadmodel, gekocht heb in april. De demo die ik meekreeg had het niet en ik heb na de 2e keer terug ergens anders een proefrit gemaakt, waar ik maar even met onze Kia heen ben geweest om vragen te vermijden. :P Ook die demo had het niet. Daarmee dus weer terug naar mijn dealer en weer gekeken, antwoord was: nee er is niks mis mee, er blijft altijd een kleine trilling en de auto is ook sportiever afgesteld dan de 5 en geeft daarom meer door in het stuur. Dus beter dan dit wordt het niet. Wel moet ik vermelden dat het na de 1e keer wel beter was geworden. De 2e en 3e keer is er niks van verbetering waargenomen en gaven ze ook aan niks te kunnen verbeteren.

Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee, heb contact gezocht met een Hyundai Specialist (geen ervaring mee, maar men noemt zich zo, dus dan mag je iets verwachten) en die verwees mij doodleuk naar een bandenspecialist.

Via het IONIQ 5 topic zag ik dat daar relatief veel mensen dezelfde klachten hebben en een deel van hun zocht de oplossing in een bandenspecialist met Roadforce balanceermachine. Zo ook ik, eentje op een half uur rijden van mijn huis gevonden met louter 5* reviews en ze blijken veel met premium merken auto's en banden te doen en ook veel Hankook ervaring te hebben. Zij wisten gelijk te vermelden dat ze met enige regelmaat een IONIQ 5 eigenaar langs krijgen met dit euvel, maar dat ze wel verschillende oplossingen hebben. Bij de een balanceren, de ander uitlijnen en één zelfs na dit alles banden vervangen, maar die was ook op Nexen geleverd waar zij behoorlijk op afgaven (en ik kan dat beamen want onze Kia e-Soul werd ook op Nexen geleverd, troep is dat).

Hoe dan ook, balanceren met Roadforce leverde geen mogelijke verbetering op, dus in dat opzicht had de dealer wel goed werk geleverd. Maar toen ze een proefrit maakten zagen ze gelijk dat het stuur lichtjes scheef stond (was mij niet eens opgevallen) en bij naar rechts sturen vonden ze hem snel 'bijten' wat naar links niet zo was. Ook merkten ze op hogere snelheid duidelijk de trilling die er absoluut niet in hoort en in hun ogen te verhelpen was. Dus: uitlijnen. Helaas bleek de IONIQ 6 mj2024 nog niet in hun systeem te zitten voor de juiste parameters en ze wilden niet blind op de 5 mj2024 of 6 mj2023 afgaan omdat ze én de 6 nog niet kenden én weten dat bij modeljaar wisselingen er wel degelijk verschillen kunnen optreden. Dus een nieuwe afspraak, inmiddels achter de rug en... het is opgelost!

Ik ben erg blij dat het laatste beetje trillen er nu uit is, maar tegelijkertijd vind ik het ook belachelijk dat een dealer het niet in uitlijnen zoekt en de 2e en 3e afspraak ogenschijnlijk zonder iets gedaan te hebben behalve ernaar kijken (maar waarnaar dan?) mij gewoon wegstuurt met de opmerking dat het niet beter kan worden. En nog erger is misschien wel dat een bandenspecialist wel gelijk een bekend 'probleem' met de IONIQ 5 weet te melden maar een dealer en Hyundai specialist totaal niet. Of ze willen het niet. Lange tijd ben ik echt van de dealers geweest en heb ze veel vertrouwen gegeven, maar de laatste tijd kom ik daar steeds meer op terug.

TL;DR: trillingen in het stuur zijn door dealer niet verholpen en stuurt mij weg dat het niet beter kan worden, bandenspecialist lost het op door uitlijnen. Is een bekend probleem met de IONIQ 5 en vermoedelijk ook met de 6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zomaar0iemand
AnjaT850 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb ook problemen met de navi rond Groningen, sommige Ioniq 5 forumleden hebben de Australische update-versie alvast geïnstalleerd.
https://gathering.tweaker...message/79706590#79706590
Maar ik wacht wel totdat de NL versie wordt uitgebracht ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ-UKTvSAk-EgMWr3p2d6iD1jJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fcl9SB9MJ2HndLwQ84BfC9JW.jpg?f=fotoalbum_large

:o :o :o Als ik dit goed lees kan de de snelheids piep nu uit terwijl borden herkenning blijft werken (wel iedere keer weer snelheids piep als je de auto aan en uitzet, maar goed het uitzetten zit nu toch al in het systeem) in Australië, wel is het voorbeeld voor de nieuwe Kona (ccNc) en niet voor de I5 of I6 (gen5W) maar hopen dat dit ook werkt voor de I5 en I6 en het naar Europa komt :9~

Link naar de update in Australië: https://update.hyundai.com/AU/EN/updateNoticeView/wHmf9M

[ Voor 3% gewijzigd door zomaar0iemand op 01-08-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

:o :o :o Als ik dit goed lees kan de de snelheids piep nu uit terwijl borden herkenning blijft werken (wel iedere keer weer snelheids piep als je de auto aan en uitzet, maar goed het uitzetten zit nu toch al in het systeem) in Australië, wel is het voorbeeld voor de nieuwe Kona (ccNc) en niet voor de I5 of I6 (gen5W) maar hopen dat dit ook werkt voor de I5 en I6 en het naar Europa komt :9~

Link naar de update in Australië: https://update.hyundai.com/AU/EN/updateNoticeView/wHmf9M
Wat jij in jouw woorden beschrijft kan al. Ik zet continu de snelheidspiep uit terwijl ik gewoon de max snelheid als informatie in mijn HUD krijg.

In mijn geval: fav knop op stuur gaat naar rijhulp instellingen -> tap rechtsboven Snelheid -> tap Alleen informatie (oid) en klaar. (Vervolgens druk ik op de fav knop onder het scherm, waar mijn hand toch al zit, voor Apple CarPlay).

Wat hier nieuw is, is de optie om de mute-knop op het stuurwiel te gebruiken (lang ingedrukt houden) om te schakelen tussen piepjes (assist) -> informatie -> uit.

Dus zeker een welkome toevoeging, want mijn grootste ergernis is vooral dat ik soms 3x op de fav knop op het stuurwiel moet drukken na het starten van de auto voordat hij eindelijk reageert. En soms reageerde hij blijkbaar wel en gaat het scherm dus weer weg omdat ik te ongeduldig heb zitten drukken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:06:
[...]

Wat jij in jouw woorden beschrijft kan al. Ik zet continu de snelheidspiep uit terwijl ik gewoon de max snelheid als informatie in mijn HUD krijg.

In mijn geval: fav knop op stuur gaat naar rijhulp instellingen -> tap rechtsboven Snelheid -> tap Alleen informatie (oid) en klaar. (Vervolgens druk ik op de fav knop onder het scherm, waar mijn hand toch al zit, voor Apple CarPlay).

Wat hier nieuw is, is de optie om de mute-knop op het stuurwiel te gebruiken (lang ingedrukt houden) om te schakelen tussen piepjes (assist) -> informatie -> uit.

Dus zeker een welkome toevoeging, want mijn grootste ergernis is vooral dat ik soms 3x op de fav knop op het stuurwiel moet drukken na het starten van de auto voordat hij eindelijk reageert. En soms reageerde hij blijkbaar wel en gaat het scherm dus weer weg omdat ik te ongeduldig heb zitten drukken. :P
Dit wist ik niet, ga ik vandaag gelijk proberen! Dank 😁.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 12-09 13:05
zomaar0iemand schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Als ik dit zo lees dan geldt dit alleen voor de ccNc versie. Dit grapje hebben ze eerder uitgehaald met wireless carplay. Toen specificeerden ze niet dat het alleen om de ccNc versie ging maar was achteraf het argument "dat er alleen maar een voorbeeld voor ccNc was dus dan is het toch logisch dat het alleen daarvoor is".

ik moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben in hoe Hyundai met de ioniq 6 omgaat kwa updates. Overal maken ze reclame voor de OTA functie maar nieuwe functies en veel updates ho maar. Sterker nog, mijn auto draait NOG STEEDS op de software versie van vorig jaar april en ik heb nog steeds geen OTA update ontvangen.

Het zou ze sieren als ze de ioniq 6 een update zouden geven naar ccNc want daar lijken ze veel meer moeite in te steken.

[ Voor 3% gewijzigd door glennoo op 02-08-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

glennoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

Als ik dit zo lees dan geldt dit alleen voor de ccNc versie. Dit grapje hebben ze eerder uitgehaald met wireless carplay. Toen specificeerden ze niet dat het alleen om de ccNc versie ging maar was achteraf het argument "dat er alleen maar een voorbeeld voor ccNc was dus dan is het toch logisch dat het alleen daarvoor is".

ik moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben in hoe Hyundai met de ioniq 6 omgaat kwa updates. Overal maken ze reclame voor de OTA functie maar nieuwe functies en veel updates ho maar. Sterker nog, mijn auto draait NOG STEEDS op de software versie van vorig jaar april en ik heb nog steeds geen OTA update ontvangen.

Het zou ze sieren als ze de ioniq 6 een update zouden geven naar ccNc want daar lijken ze veel meer moeite in te steken.
Ik heb nog een update usb voor je liggen evt. Mag je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@glennoo Ik spreek je niet tegen, maar hoe kan je teleurgesteld zijn als Hyundai gewoon levert wat ze beloven? Als je eea uitgezocht had vanuit de Kona of zelfs aan Kia kant de Niro bijv. dan zie je dat er soms 2x per jaar, soms 1x per jaar, vaak rond april/oktober, updates komen. Dat is toch ook nu het geval? En dat had je kunnen weten.

En wat hebben ze volgens jou dan beloofd qua nieuwe functies? Volgens mij wordt er alleen maar gezegd dat de mogelijkheid er is voor (OTA) updates en nieuwe functies, niet zoals bij Tesla dat ze met functie X en Y bezig zijn en deze binnenkort beschikbaar komt.

Dat de OTA bij jou niet werkt, dat is zeker niet hoe het hoort en je bent niet de enige, maar ben je daarvoor al bij de dealer geweest? Heb je al gecheckt of jouw auto goed verbonden is met Bluelink diensten en dus 4G? etc
En worst case pak je een USB-stick en doe je het zelf. Bij mij zag ik de OTA wel staan, maar je kan hem niet zelf starten volgens mij, althans mij lukte het niet, dus ik ben na een week wachten gewoon met de USB-stick aan de slag gegaan. Vond ik zelf een kleine moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
glennoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

Vraag me sterk af of de al rijdende I5 en I6 ooit overgaan op ccNc, Hyundai lijkt sterk vast te houden aan het oude model waarbij je de software krijgt met de versie van de Auto (infotaiment systeem wat erin zit). Ook vraag ik me af of de hamster die de infomatainment draaiend houd wel ccNc aan kan. Ik vind het ook erg jammer vooral als je kijkt naar fabrikanten die Android Automotive gebruiken of Carplay 2.0 wat erg mooie oplossingen zijn voor dit probleem.

Uiteindelijk is de Kona op dit moment de "budget" / "midrange" EV van Hyundai en zouden de I5 en I6 de "luxere" modellen moeten zijn alleen krijgt de Kona beduidend meer liefde op software gebied.

Vind zowel mijn oude Kona als de huidige I6 heerlijke auto's om in te rijden, ook van binnen dik prima! Maar over 3,5 jaar als er weer een nieuwe mag komen neem ik dit zeker meer mee in de weging. Hoewel ik vooral CarPlay gebruik laten de beloftes van Hyundai mbt. OTA updates wel een rare smaak achter, vooral kijkend naar het nog steeds ontbreken van wireless AA / CarPlay in een auto uit eind 2023 (die ccNc weer wel heeft 8)7 )

Maar ach, de komende tijd rij ik nog zo blij als een kind in de auto, uiteindelijk zijn het kleine ergernissen (meest vervelende wel dat het soms 2 minuten duurt op het gebruiker selecteren scherm en je maar een beetje zit te wachten of het soms totaal niet werkt) en gaat het vooral om van A naar B komen op een comfortable manier en dat lukt zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_Party
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-08 16:15
beschuit schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:46:
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik de auto in januari kreeg, piepjes konden niet uit. Opnieuw laatste update met USB stick installeren hielp niet. Twee maanden mee rondgereden, ik werd er knettergek van.

Uiteindelijk heeft de dealer het gefixed, halve dag kwijt. Zij kunnen het dus voor je herstellen. Als jouw garage dat niet weet/snapt, laat ze Hyundai Wittenberg in Amersfoort bellen.
Ik heb gisteren de update via USB uitgevoerd: van 231020 naar 231102 (de laatste) en de optie om de piepjes uit te zetten is weer terug! Ook reageert het hele infotainment systeem wat sneller. Die van mijn Ioniq 5 was tergend langzaam, daar moest je soms wel 3 seconden wachten nadat je ergens op gedrukt had. Dat is bij de 6 gelukkig al beter.

Dus voor iedereen die een OTA update heeft uitgevoerd en de mogelijkheid om snelheidspiepjes uit te zetten is verloren: even updaten via USB naar 231102.

Dat terzijde, ik heb weinig ervaring met hagelnieuwe auto's maar 't verbaast mij wel dat in augustus 2024 de meest recente update nog van 9 maanden terug is. Je zou minimaal de optie verwachten van meerdere updates per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Marty_Party op 02-08-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Iemand die dit al voorbij heeft zien komen?
https://www.autoweek.nl/a...ernieuwing-aan-het-front/

Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/cmri4jgosx9wel_1200.jpg

Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/wzfp2d5qf5r8tr_800.jpg

Als ik het zo bekijk lijkt de neus de kant van de nieuwe Kona op te gaan en de achterkant lijkt nu wel veel van de EV6 weg te hebben met die links en rechts naar beneden aflopende lijnen. Moet hem zonder camouflage tzt maar eens zien, maar als het klopt wat ze zeggen en/of wat ik er in zie, ben ik bang dat het de zoveelste "facelift om het faceliften" is en het er niet mooier op wordt.

Dat laatste is namelijk wel een beetje het geval de laatste jaren: fabrikant X brengt model Y uit en facelift die goed smoelt en na 3/4 jaar krijgt het een facelift waarmee het eigenlijk alleen maar lelijker/drukker wordt en de oorspronkelijke samenhang verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Marty_Party schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Dat terzijde, ik heb weinig ervaring met hagelnieuwe auto's maar 't verbaast mij wel dat in augustus 2024 de meest recente update nog van 9 maanden terug is. Je zou minimaal de optie verwachten van meerdere updates per jaar.
En waarom dan precies? Updaten om het updaten? Of mis je nu zoveel features die je er bij had willen hebben?

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de auto prima zoals ie is. Of er nu 1x per jaar of 10x per jaar een update uitkomt maakt mij echt niks uit. Ja, ik vind wel dat ze hem bij moeten houden, maar dat is meer op navi gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe lelijker ze de update maken, hoe blijer ik wordt om in de huidige rond te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:07:
@glennoo Ik spreek je niet tegen, maar hoe kan je teleurgesteld zijn als Hyundai gewoon levert wat ze beloven? Als je eea uitgezocht had vanuit de Kona of zelfs aan Kia kant de Niro bijv. dan zie je dat er soms 2x per jaar, soms 1x per jaar, vaak rond april/oktober, updates komen. Dat is toch ook nu het geval? En dat had je kunnen weten.
Ik heb ook nooit geclaimd dat ik VEEL updates verwachtte, ofwel? Dit zijn reclames van hyundai zelf die beweren dat ze de OTA functie gebruiken voor het continue updaten en toevoegen van functies.
En wat hebben ze volgens jou dan beloofd qua nieuwe functies? Volgens mij wordt er alleen maar gezegd dat de mogelijkheid er is voor (OTA) updates en nieuwe functies, niet zoals bij Tesla dat ze met functie X en Y bezig zijn en deze binnenkort beschikbaar komt.
Lees bovenstaand.
Dat de OTA bij jou niet werkt, dat is zeker niet hoe het hoort en je bent niet de enige, maar ben je daarvoor al bij de dealer geweest? Heb je al gecheckt of jouw auto goed verbonden is met Bluelink diensten en dus 4G? etc
En worst case pak je een USB-stick en doe je het zelf. Bij mij zag ik de OTA wel staan, maar je kan hem niet zelf starten volgens mij, althans mij lukte het niet, dus ik ben na een week wachten gewoon met de USB-stick aan de slag gegaan. Vond ik zelf een kleine moeite.
De auto is al een paar keer bij de garage geweest hiervoor, daar hebben ze niks kunnen vinden. Ik heb zelf ook niks bijzonders kunnen vinden en alles staat gewoon aan. Ja het is misschien een kleine moeite om het zelf met een USB stick te regelen maar dan leveren ze dus niet wat ze beloven. Het is wel erg makkelijker om het op de gebruiker af te schuiven. of zoals zo mooi op de website staat:
Je ontvangt toekomstige kaart- en infotainmentsoftware-updates automatisch via de ether, in plaats van ze handmatig te moeten downloaden en installeren of naar een Hyundai-dealer te gaan om ze te laten installeren.
Tl:dr Je maakt veel bombarie en reclame over iets en maakt er vervolgens nauwelijks gebruik van.

edit: daarnaast, de kona (wat het budget model zou moeten zijn) heeft nu dus een infotainment systeem wat meer functionaliteit heeft ten opzichte van een luxer model.

[ Voor 3% gewijzigd door glennoo op 02-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

glennoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:45:
edit: daarnaast, de kona (wat het budget model zou moeten zijn) heeft nu dus een infotainment systeem wat meer functionaliteit heeft ten opzichte van een luxer model.
Dat heb je met technologie. Het wordt beter en goedkoper. Zag je ook bij smart TVs, de eerste modellen waren super traag en heel duur en kregen weinig support. De nieuwe modellen werden steeds sneller en goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

En waarom dan precies? Updaten om het updaten? Of mis je nu zoveel features die je er bij had willen hebben?

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de auto prima zoals ie is. Of er nu 1x per jaar of 10x per jaar een update uitkomt maakt mij echt niks uit. Ja, ik vind wel dat ze hem bij moeten houden, maar dat is meer op navi gebied.
Niet helemaal op mij gericht maar wat zaken die ik verwacht had / hoop op heb:

- Regelmatige kaart updates (6 maanden is echt te weinig)

- "Feature parity" met ccNc (beetje fomo I know, maar als je kijkt naar de functies die ccNc krijgt wel een beetje jaloers)

- Meer functionaliteit in de Navi planning software (batterij % bij aankomst instellen, batterij % bij snelladen, voorkeur laadproviders, maximale snelheid die je gaat rijden, voorzieningen bij snellaadpalen) (Ja hiervoor kan je ABRP gebruiken maar het zou fijn zijn als het ingebakken zit maakt de EV ook toegankelijker voor leken).

- Updates aan het "self-driving" systeem (vooral als je kijkt naar tesla soms jaloers hierop, niet dat de aanpak van tesla altijd even goed is met dit beleid, liever een auto die af is dan een auto die op loze beloftes rijd).

- Meer functionaliteit in BlueLink (telefoon kunnen gebruiken om de auto ook te starten, eindelijk van die... zetpil... van een sleutel af)

- Toevoeging van muziek streaming diensten in het infotainment systeem (ccNc heeft dit nu wel met Amazon Music |:( )

- Algeheel betere performance van het systeem (al lijkt dit wel beter te zijn met de laatste update) maar het lang wachten soms bij opstarten en gebruiker selecteren, de switch van climate en weer terug dat soms een paar seconden duurt. Als ik aan het rijden ben wil ik zaken snel kunnen aanpassen en niet zitten turen naar een scherm om te kijken of hij al gewisseld is. Gelukkig is veel te bedienen met fysieke knoppen! (ook reden dat mijn voorkeur meer naar de I6 ging over de Model 3, alles op een scherm tijdens het rijden :F )

Ik weet niet op wat voor hamster het infotainment systeem draait, maar zoveel extra zou het niet moeten kosten om een wat krachtigere en "future" proof processor in een auto van 50k+ te plaatsen die een aantal jaar mee kan en nieuwe functionaliteit aankan. Kwa looks is dit wel al dik in orde! Groot scherm, goed werkende touchscreen, prima resolutie. Ik begrijp dat een auto ontwikkelen een lang process is en de nieuwste technologie er niet altijd meer in kan, maar met een beetje rekening hiermee houden zouden zaken als een sterkere processor wel meegenomen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
glennoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb ook nooit geclaimd dat ik VEEL updates verwachtte, ofwel? Dit zijn reclames van hyundai zelf die beweren dat ze de OTA functie gebruiken voor het continue updaten en toevoegen van functies.
Oh nee? Heb je zo'n slecht geheugen? :P

Je zegt namelijk letterlijk dit:
Lees bovenstaand.
Heb ik gedaan, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn concrete vraag wat ze dan concreet beloofd hebben. Als het je puur om OTA te doen is wat niet werkt: klopt, heb je gelijk in, dat moet werken. Maar de rest, dus hoeveelheid updates en de reclame die ze erover maken. Kortom: Geef dan eens een concreet iets aan waaruit zou blijken dat iets niet in overeenstemming is met wat Hyundai claimt?

Want in alle eerlijkheid is mijn standpunt dat jij gewoon een Tesla-achtige experience in je hoofd hebt zitten halen, terwijl je vooraf o.b.v. bestaande modellen (en ook Kia, zelfde concern) had kunnen checken hoe ze hiermee omgaan. Het is redelijk voorspelbaar allemaal.
De auto is al een paar keer bij de garage geweest hiervoor, daar hebben ze niks kunnen vinden. Ik heb zelf ook niks bijzonders kunnen vinden en alles staat gewoon aan. Ja het is misschien een kleine moeite om het zelf met een USB stick te regelen maar dan leveren ze dus niet wat ze beloven. Het is wel erg makkelijker om het op de gebruiker af te schuiven. of zoals zo mooi op de website staat:

[...]

Tl:dr Je maakt veel bombarie en reclame over iets en maakt er vervolgens nauwelijks gebruik van.
Ja op het gebied van OTA geef ik je toch gelijk ook? Waarom ga je dan tegen me in? Er zijn genoeg gebruikers bij wie het wel werkt, dus in de algemene zin klopt Hyundai's reclame op dit gebied ook. Dat het bij jou niet werkt, is vervelend en hoort opgelost te worden, maar verandert weinig aan de "reclame en bombarie" zoals jij het omschrijft.
Tja, wat hierboven gezegd wordt. Ook hier geldt: jij koopt/leaset een auto die je hebt kunnen proefrijden, je hebt allerlei informatie in kunnen winnen middels reviews, fora, dealers, etc. (wat je overigens ook verplicht bent! Onderzoeksplicht heet dat). Los van het OTA stuk wat bij jou niet werkt, is alles gewoon zoals Hyundai zegt dat het is en ze zijn er behoorlijk transparant over, met websites waar je de updates en release notes enzo terug kan vinden. Er zijn merken waar je daarbij volledig aan de goden overgeleverd bent, ook al brengen ze misschien maandelijks een update uit.

Maar mijn TL;DR is het dikgedrukte stuk hierboven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
[b]MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:15:
Kortom: Geef dan eens een concreet iets aan waaruit zou blijken dat iets niet in overeenstemming is met wat Hyundai claimt?
Ik zou zeggen draai de vraag om, hyundai claimt het volgende up de productpagina:
Profiteer van continue prestatie-updates en nieuwe functies dankzij OTA-voertuigsoftware-updates. Je ontvangt de nieuwste verbeteringen zodra deze beschikbaar zijn.
Welke prestatie updates en nieuwe functies heb jij allemaal ontvangen dankzij de OTA-voertuigsoftware-updates? Graag concrete antwoorden. En bovenstaande quote van Hyundai zelf gaat over het infotainment systeem, niet over de kaarten updates.

Het gaat mij erom dat ze bovenstaande claim maken en vervolgens met niks aan komen zetten. En als je bovenstaande claimt dan verwacht ook dat er nieuwe features en updates komen. Het boeit me niet wat want mogelijk komen ze met features op de proppen waar ik helemaal niet overna heb gedacht en die wel handig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Niet helemaal op mij gericht maar wat zaken die ik verwacht had / hoop op heb:

- Regelmatige kaart updates (6 maanden is echt te weinig)

- "Feature parity" met ccNc (beetje fomo I know, maar als je kijkt naar de functies die ccNc krijgt wel een beetje jaloers)

- Meer functionaliteit in de Navi planning software (batterij % bij aankomst instellen, batterij % bij snelladen, voorkeur laadproviders, maximale snelheid die je gaat rijden, voorzieningen bij snellaadpalen) (Ja hiervoor kan je ABRP gebruiken maar het zou fijn zijn als het ingebakken zit maakt de EV ook toegankelijker voor leken).

- Updates aan het "self-driving" systeem (vooral als je kijkt naar tesla soms jaloers hierop, niet dat de aanpak van tesla altijd even goed is met dit beleid, liever een auto die af is dan een auto die op loze beloftes rijd).

- Meer functionaliteit in BlueLink (telefoon kunnen gebruiken om de auto ook te starten, eindelijk van die... zetpil... van een sleutel af)

- Toevoeging van muziek streaming diensten in het infotainment systeem (ccNc heeft dit nu wel met Amazon Music |:( )

- Algeheel betere performance van het systeem (al lijkt dit wel beter te zijn met de laatste update) maar het lang wachten soms bij opstarten en gebruiker selecteren, de switch van climate en weer terug dat soms een paar seconden duurt. Als ik aan het rijden ben wil ik zaken snel kunnen aanpassen en niet zitten turen naar een scherm om te kijken of hij al gewisseld is. Gelukkig is veel te bedienen met fysieke knoppen! (ook reden dat mijn voorkeur meer naar de I6 ging over de Model 3, alles op een scherm tijdens het rijden :F )

Ik weet niet op wat voor hamster het infotainment systeem draait, maar zoveel extra zou het niet moeten kosten om een wat krachtigere en "future" proof processor in een auto van 50k+ te plaatsen die een aantal jaar mee kan en nieuwe functionaliteit aankan. Kwa looks is dit wel al dik in orde! Groot scherm, goed werkende touchscreen, prima resolutie. Ik begrijp dat een auto ontwikkelen een lang process is en de nieuwste technologie er niet altijd meer in kan, maar met een beetje rekening hiermee houden zouden zaken als een sterkere processor wel meegenomen moeten worden.
Dat was ook mijn intentie: de gezonde discussie erover aanwakkeren. ;)

Je haalt een aantal goede punten aan moet ik zeggen. Het zal inderdaad per persoon verschillen, maar kort inhaken op wat jij benoemt:
- kaartupdates maken mij weinig uit, ik gebruik Apple CarPlay

- ccNc: ik snap je punt en het is zeker jammer, tegelijkertijd weet je dat de i6 een 2022 auto is gelijk met de i5 ontwikkeld en de nieuwe Kona is een 2024 auto, zelfs Tesla heeft tegenwoordig Ryzen SoC's en Tesla Vision waar oudere modellen het moeten doen met Intel Atom en 1.0 hardware. Ook daar zitten enorm veel uitzonderingen op de updates die uitgebracht worden. Als in: deze optie is alleen voor modellen met Tesla Vision of modellen met Ryzen SoC.

- functionaliteit in navi planning: mee eens, dit is iets waar prima aan gesleuteld kan (en hoort) te worden

- updates self-driving: deels mee eens: in de basis vind ik de i6 erg goed, ik kan los van de melding dat ik mijn stuur vast moet houden km's lang zonder enige ingreep blijven rijden op de snelweg. Enige waar ik mijn i6 weleens op betrap is dat hij iets te enthousiast bij belijning wil corrigeren en een rukje aan het stuur geeft die je niet verwacht. Verbeterpunt inderdaad.

- meer functionaliteit BlueLink: mee eens, maar ik ben bang dat het niet naar NL komt. VS/Canada hebben de Digital Smart Key net als de Kona 2024 in NL, maar hier hebben en krijgen wij dit niet volgens mijn dealer. Echter is dit ook nooit zo gecommuniceerd (dat wij het zouden hebben/krijgen), dus ik wist het voor aanschaf.

- streaming diensten: denk dat deze SoC het niet aankan. Daarnaast: waarom zou je niet AA/AC gebruiken hiervoor? Zal persoonlijk zijn, maar dit was juist een van mijn afknappers op Tesla, dat ik op hun infotainment MOET inloggen om muziek te streamen los van basic BT streaming.

- performance infotainment: ik ben bang dat we aardig aan de limiet zitten van wat de SoC aankan en dat ze gewoon krap bemeten zijn. Verder eens met je Model 3 / i6 vergelijking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
zonoskar schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dat heb je met technologie. Het wordt beter en goedkoper. Zag je ook bij smart TVs, de eerste modellen waren super traag en heel duur en kregen weinig support. De nieuwe modellen werden steeds sneller en goedkoper.
Dat kan ik niet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
glennoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Ik zou zeggen draai de vraag om, hyundai claimt het volgende up de productpagina:

[...]

Welke prestatie updates en nieuwe functies heb jij allemaal ontvangen dankzij de OTA-voertuigsoftware-updates? Graag concrete antwoorden. En bovenstaande quote van Hyundai zelf gaat over het infotainment systeem, niet over de kaarten updates.

Het gaat mij erom dat ze bovenstaande claim maken en vervolgens met niks aan komen zetten. En als je bovenstaande claimt dan verwacht ook dat er nieuwe features en updates komen. Het boeit me niet wat want mogelijk komen ze met features op de proppen waar ik helemaal niet overna heb gedacht en die wel handig kunnen zijn.
Als je dan toch mij aan het werk wel zetten i.p.v. zelf te doen: ik heb concreet deze update gehad:
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/yy6hNY

Daarin kan je lezen wat er zoal nieuw is. Ook zitten er tal van kleinere verbeteringen in die daar niet genoemd worden, een daarvan heb ik gisteren nog benoemd (gebruik de zoekfunctie maar of blader terug) omtrent het uit kunnen zetten van de piepjes en alleen informatie (verkeersborden) tonen. Dat was ook nieuw in bovenstaande update.

Dus hiermee vinken we af:
- continue updates: want deze is uitgekomen en er komt uiteindelijk weer een nieuwe, ook was dit niet de eerste
- prestatie-updates: zoals hierboven ook al gezegd wordt zijn de prestaties sinds de vorige update significant verbeterd
- nieuwe functies: lees de info in de link maar incl. wat ik er nog extra bij vermeldde
- dankzij OTA-update: dit werkt bij de meeste mensen
- zodra deze beschikbaar zijn: is ook niks aan gelogen.

Kortom: nu jij weer. Maar als je wederom alleen met een emotioneel geladen reactie komt zonder zelf even een beetje huiswerk te doen en een concreet tegenvoorbeeld te geven, dan haak ik af. Ik ben all for gezonde discussies, maar niet als het van een kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Als je dan toch mij aan het werk wel zetten i.p.v. zelf te doen: ik heb concreet deze update gehad:
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/yy6hNY

Daarin kan je lezen wat er zoal nieuw is. Ook zitten er tal van kleinere verbeteringen in die daar niet genoemd worden, een daarvan heb ik gisteren nog benoemd (gebruik de zoekfunctie maar of blader terug) omtrent het uit kunnen zetten van de piepjes en alleen informatie (verkeersborden) tonen. Dat was ook nieuw in bovenstaande update.

Dus hiermee vinken we af:
- continue updates: want deze is uitgekomen en er komt uiteindelijk weer een nieuwe, ook was dit niet de eerste
- prestatie-updates: zoals hierboven ook al gezegd wordt zijn de prestaties sinds de vorige update significant verbeterd
- nieuwe functies: lees de info in de link maar incl. wat ik er nog extra bij vermeldde
- dankzij OTA-update: dit werkt bij de meeste mensen
- zodra deze beschikbaar zijn: is ook niks aan gelogen.

Kortom: nu jij weer. Maar als je wederom alleen met een emotioneel geladen reactie komt zonder zelf even een beetje huiswerk te doen en een concreet tegenvoorbeeld te geven, dan haak ik af. Ik ben all for gezonde discussies, maar niet als het van een kant komt.
Ik zie de noodzaak van de persoonlijk aanval niet zo, maar prima joh. Ik zie in de update 2 kaarten updates en 1 infotainment update. Dus gefeliciteerd je hebt de discussie gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@glennoo
offtopic:
We gaan teveel offtopic, maar waar heb ik je persoonlijk aangevallen? Ik proef juist bij jou steeds enorm veel emotie en dat benoem ik alleen even, omdat ik een gezonde discussie aan wil gaan hierover, niks meer niks minder. Het gaat ook niet over discussie winnen of verliezen, dat je dat benoemt toont wederom je emotie erin aan.

Het ging mij er alleen om wat ik al benoemde: ik kreeg sterk de indruk dat jij een Tesla-achtige ervaring had verwacht met maandelijkse updates en dat je wellicht niet goed van tevoren had verdiept in hoe Hyundai hiermee omgaat.

En nu geef ik zoals jij vraagt concreet antwoord op wat er wel aan updates geweest is en dat het ook niet de eerste was en niet de laatste zal zijn en dan kap je ineens de discussie op deze manier af? Of bedoel je simpelweg te zeggen dat jouw verwachtingen anders waren dan wat je nu in de praktijk merkt? Dat kan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Dat was ook mijn intentie: de gezonde discussie erover aanwakkeren. ;)

Je haalt een aantal goede punten aan moet ik zeggen. Het zal inderdaad per persoon verschillen, maar kort inhaken op wat jij benoemt:
- kaartupdates maken mij weinig uit, ik gebruik Apple CarPlay

- ccNc: ik snap je punt en het is zeker jammer, tegelijkertijd weet je dat de i6 een 2022 auto is gelijk met de i5 ontwikkeld en de nieuwe Kona is een 2024 auto, zelfs Tesla heeft tegenwoordig Ryzen SoC's en Tesla Vision waar oudere modellen het moeten doen met Intel Atom en 1.0 hardware. Ook daar zitten enorm veel uitzonderingen op de updates die uitgebracht worden. Als in: deze optie is alleen voor modellen met Tesla Vision of modellen met Ryzen SoC.

- functionaliteit in navi planning: mee eens, dit is iets waar prima aan gesleuteld kan (en hoort) te worden

- updates self-driving: deels mee eens: in de basis vind ik de i6 erg goed, ik kan los van de melding dat ik mijn stuur vast moet houden km's lang zonder enige ingreep blijven rijden op de snelweg. Enige waar ik mijn i6 weleens op betrap is dat hij iets te enthousiast bij belijning wil corrigeren en een rukje aan het stuur geeft die je niet verwacht. Verbeterpunt inderdaad.

- meer functionaliteit BlueLink: mee eens, maar ik ben bang dat het niet naar NL komt. VS/Canada hebben de Digital Smart Key net als de Kona 2024 in NL, maar hier hebben en krijgen wij dit niet volgens mijn dealer. Echter is dit ook nooit zo gecommuniceerd (dat wij het zouden hebben/krijgen), dus ik wist het voor aanschaf.

- streaming diensten: denk dat deze SoC het niet aankan. Daarnaast: waarom zou je niet AA/AC gebruiken hiervoor? Zal persoonlijk zijn, maar dit was juist een van mijn afknappers op Tesla, dat ik op hun infotainment MOET inloggen om muziek te streamen los van basic BT streaming.

- performance infotainment: ik ben bang dat we aardig aan de limiet zitten van wat de SoC aankan en dat ze gewoon krap bemeten zijn. Verder eens met je Model 3 / i6 vergelijking. ;)
Het is ook zeker een wensen lijst, heb de auto genomen "as-is" met de hoop op mogelijke verbetering op de toekomst. Ik had hiervoor ook een Kona 2019 zonder bluelink dus de huidige versie is voor mij sowieso al een flinke upgrade! Alleen vind ik de verschillen tussen EU/US/Korea mbt. sommige functies toch wel echt jammer, vooral de Smart Key, vooral nu de Kona24 het wel kan zie ik geen reden waarom het niet kan, maarja ik werk dan ook niet bij Hyundai.

Betreft Kaart updates + streaming diensten "native" op de auto. Dit is voor mij eigenlijk het omslagpunt tussen CarPlay / AA gebruiken of volledig het infotainment van de Auto gebruiken (dit is persoonlijk, I know).

Ik vind de HUD fijn met navigeren en de interne navigatie over het algemeen goed maar de langzame updates maken het lastig om er echt van te houden (HUD navigatie kan wel icm. GMaps en Waze, etc. in CarPlay 2.0 en Android Automotive al zullen we dat waarschijnlijk nooit krijgen).
Maar eigenlijk tot dat deze punten erin zitten is het infotainment vooral 2 extra klikjes om bij CarPlay en AA te komen. De wireless charger is voor mij ook totaal nutteloos hierdoor, want de telefoon laad al op via de kabel en de passagier wilt juist op de telefoon kunnen zitten :+ . Deze zou in twee scenario's pas nuttig zijn naar mijn mening, of wireless CarPlay/AA of bruikbaar infotainment (zie bovenstaande punten).

Betreft ccNc / SoC, helemaal mee eens beetje jammer dat Hyundai niet futureproofed, ik neem aan dat ccNc ook al in ontwikkeling was tijdens de I5/I6 kijk een beetje vooruit Hyundai ;) Maar goed je weet wat voor beestje je koopt bij de proefrit en hoe "legacy" merken werken.

Betreft "self-driving" ik vind hem persoonlijk echt heel goed ook! Heerlijk op de lange ritten en al een paar keer heeft het zichzelf gered (vooral forward collision is heel goed ook met fietsers (cq. fatbikes, oudjes op de elektrische fiets die niet omkijken) / voetgangers die rare fratsen uithalen). Alleen zou inderdaad wat fine-tuning updates leuk / fijn zijn, naast wat lokalisatie updates (zie klachten op 60 wegen in dit draadje ;) ).

Ik heb het idee dat Hyundai/KIA nog gewoon volop in hun herpositionering fase zitten om van "budget" merken naar wat meer middensegment / luxe merken te gaan. Hierdoor zijn de verwachting soms wat groot doordat marketing zich al durft te meten aan luxere merken maar de technische kant nog wat tijd in de oven nodig heeft (Al is dat natuurlijk zo bij ieder bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Wat is ccNc?
Dat OTA-vinkje staat bij mij ook uit, maar toch doet hij soms updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Het is ook zeker een wensen lijst, heb de auto genomen "as-is" met de hoop op mogelijke verbetering op de toekomst. Ik had hiervoor ook een Kona 2019 zonder bluelink dus de huidige versie is voor mij sowieso al een flinke upgrade! Alleen vind ik de verschillen tussen EU/US/Korea mbt. sommige functies toch wel echt jammer, vooral de Smart Key, vooral nu de Kona24 het wel kan zie ik geen reden waarom het niet kan, maarja ik werk dan ook niet bij Hyundai.

Betreft Kaart updates + streaming diensten "native" op de auto. Dit is voor mij eigenlijk het omslagpunt tussen CarPlay / AA gebruiken of volledig het infotainment van de Auto gebruiken (dit is persoonlijk, I know).

Ik vind de HUD fijn met navigeren en de interne navigatie over het algemeen goed maar de langzame updates maken het lastig om er echt van te houden (HUD navigatie kan wel icm. GMaps en Waze, etc. in CarPlay 2.0 en Android Automotive al zullen we dat waarschijnlijk nooit krijgen).
Maar eigenlijk tot dat deze punten erin zitten is het infotainment vooral 2 extra klikjes om bij CarPlay en AA te komen. De wireless charger is voor mij ook totaal nutteloos hierdoor, want de telefoon laad al op via de kabel en de passagier wilt juist op de telefoon kunnen zitten :+ . Deze zou in twee scenario's pas nuttig zijn naar mijn mening, of wireless CarPlay/AA of bruikbaar infotainment (zie bovenstaande punten).

Betreft ccNc / SoC, helemaal mee eens beetje jammer dat Hyundai niet futureproofed, ik neem aan dat ccNc ook al in ontwikkeling was tijdens de I5/I6 kijk een beetje vooruit Hyundai ;) Maar goed je weet wat voor beestje je koopt bij de proefrit en hoe "legacy" merken werken.

Betreft "self-driving" ik vind hem persoonlijk echt heel goed ook! Heerlijk op de lange ritten en al een paar keer heeft het zichzelf gered (vooral forward collision is heel goed ook met fietsers (cq. fatbikes, oudjes op de elektrische fiets die niet omkijken) / voetgangers die rare fratsen uithalen). Alleen zou inderdaad wat fine-tuning updates leuk / fijn zijn, naast wat lokalisatie updates (zie klachten op 60 wegen in dit draadje ;) ).

Ik heb het idee dat Hyundai/KIA nog gewoon volop in hun herpositionering fase zitten om van "budget" merken naar wat meer middensegment / luxe merken te gaan. Hierdoor zijn de verwachting soms wat groot doordat marketing zich al durft te meten aan luxere merken maar de technische kant nog wat tijd in de oven nodig heeft (Al is dat natuurlijk zo bij ieder bedrijf).
Interessant om jouw visie te lezen, snap ook zeker waarom je de punten aanhaalt. En bepaalde punten blijven altijd persoonlijk inderdaad.

Wat betreft de HUD, ik weet niet of ik je goed begrijp, maar ik heb een keer in een EV gereden waar ik van Apple/Google Maps de info in de HUD te zien kreeg (ben alleen kwijt welke dat was, kan de BYD Seal of VW ID.4 geweest zijn wellicht): visuele weergave van richting+afstand+evt. bord/afrit. Is dat dan CarPlay 2.0? En zo ja, wat is de aankomende CarPlay variant dan waarbij zelfs het cluster voor je neus overgenomen kan worden en de telefoon dus de snelheid, het verbruik en dergelijke op z'n eigen manier weergeeft? Is dat dan alweer 3.0? Dat laatste begreep ik van dat het pas in nieuwe auto's vanaf komend jaar ergens gaat komen en dan uiteraard eerst pas luxe merken als Porsche of Audi die het invoeren. Ergens in 2028 komen de gewonen merken vast wel een keer. :P Ik vind het leuke ontwikkelingen, maar ik ben wel gestopt met wachten op dit soort dingen.

Overigens was het wel een puntje wat mij opviel (dat de i6 geen navi van Google/Apple weergeeft in de HUD), volgens mij doen de VW groep auto's het ook wel zoals de ID.3/ID.4, maar goed een Tesla heeft niet eens een HUD, Toyota lost het op (in de BZ4X en ook Prius phev) met een display wat praktisch op de plek van de HUD zit.

Over de HUD gesproken: ik rijd de laatste tijd veel met zonnebril op die polariserend is, vind ik erg prettig qua contrast en rust voor mijn ogen, maar het effect is wel dat de HUD erg vaag wordt. Bij bepaalde lichte achtergronden met dus weinig contrast (door de ruit heen) kan ik het amper meer lezen en moet ik toch maar op het scherm achter het stuur kijken. Luxeprobleem, maar het is wel opvallend.
Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste