Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
3_s schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:44:
Wat is ccNc?
Dat OTA-vinkje staat bij mij ook uit, maar toch doet hij soms updates.
ccNc is de nieuwste generatie infotainment systeem van Hyundai, die als ik het goed zeg op de Kona 2024 geïntroduceerd is en de i5/i6 dus op dit moment moeten missen. Hier evt wat meer info.

Wat ik ervan weet zijn de verschillen in de praktijk niet enorm groot, maar is ccNc wel een stuk moderner/sneller, kan het in Europa ook overweg met een digitale sleutel, heeft het wireless AA/AC en ongetwijfeld zal het in de toekomst verder uitgebreid gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Het enige wat ik mis is verlichting op de portiergrepen of dat ze zelf naar buiten komen als je de auto opent.
En wat ik (achteraf) bijzonder praktisch vind zijn de schakelaars in de middenconsole, je kunt de deur nu overal beetpakken om 'em dicht te doen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:07
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Interessant om jouw visie te lezen, snap ook zeker waarom je de punten aanhaalt. En bepaalde punten blijven altijd persoonlijk inderdaad.

Wat betreft de HUD, ik weet niet of ik je goed begrijp, maar ik heb een keer in een EV gereden waar ik van Apple/Google Maps de info in de HUD te zien kreeg (ben alleen kwijt welke dat was, kan de BYD Seal of VW ID.4 geweest zijn wellicht): visuele weergave van richting+afstand+evt. bord/afrit. Is dat dan CarPlay 2.0? En zo ja, wat is de aankomende CarPlay variant dan waarbij zelfs het cluster voor je neus overgenomen kan worden en de telefoon dus de snelheid, het verbruik en dergelijke op z'n eigen manier weergeeft? Is dat dan alweer 3.0? Dat laatste begreep ik van dat het pas in nieuwe auto's vanaf komend jaar ergens gaat komen en dan uiteraard eerst pas luxe merken als Porsche of Audi die het invoeren. Ergens in 2028 komen de gewonen merken vast wel een keer. :P Ik vind het leuke ontwikkelingen, maar ik ben wel gestopt met wachten op dit soort dingen.

Overigens was het wel een puntje wat mij opviel (dat de i6 geen navi van Google/Apple weergeeft in de HUD), volgens mij doen de VW groep auto's het ook wel zoals de ID.3/ID.4, maar goed een Tesla heeft niet eens een HUD, Toyota lost het op (in de BZ4X en ook Prius phev) met een display wat praktisch op de plek van de HUD zit.

Over de HUD gesproken: ik rijd de laatste tijd veel met zonnebril op die polariserend is, vind ik erg prettig qua contrast en rust voor mijn ogen, maar het effect is wel dat de HUD erg vaag wordt. Bij bepaalde lichte achtergronden met dus weinig contrast (door de ruit heen) kan ik het amper meer lezen en moet ik toch maar op het scherm achter het stuur kijken. Luxeprobleem, maar het is wel opvallend.
CarpPlay 2.0 is eigenlijk Apples antwoord op Android Automotive, dus inderdaad CarPlay neemt ook het cluster over, dit zou dus ook de mogelijkheid bieden om de HUD te besturen. Al best veel merken hebben aangekondigd dit te ondersteunen zo ook Renault en Ford dus zeker niet alleen luxe, maar KIA/Hyundai nog niet. Ik wist zelf niet dat de HUD overnemen kon zonder Android automotive, maar blijkbaar wel, weer wat geleerd :) .

De HUD was voor mij ook weer een + punt voor de I6 tegenover de Model 3, het rijd zoveel relaxter, ik kijk eigenlijk nooit op het daadwerkelijk cluster voor de snelheid of wat dan ook. Ik had er 1 in de Kona en iedere keer dat ik een leen auto kreeg tijdens een beurt zonder miste ik het direct.

Ik denk dat mijn visie vooral ook wat anders is omdat ik in de luxe positie zit dat ik hem in de lease heb en dat hij mij naast bijtelling niets kost (praktisch onbeperkt privé kilometers en de baas betaalt laden in binnen- en buitenland ook tijdens vakanties). Als je de auto zelf aanschaft kan ik begrijpen dat de eisen die je hebt wat hoger liggen ook kwa software, vooral als OTA en "connected" rijden overal terug komt in de marketing. (ook het grapje over het laadvermogen aan de snellader kan nogal wat frustratie opwekken lijkt mij).

Wat voor mij de voornaamste reden was om weer voor Hyundai te gaan is de relatief veel opties voor "weinig" extra geld (scheelt bijtelling), de bouwkwaliteit is gewoon echt top, rij comfort is heerlijk. Daarnaast heb ik niet de mogelijkheid tot zelf laden thuis (zijn wel publieke laadpalen maar die zijn vrij druk bezet dus grijp vaak mis, op kantoor gelukkig wel 80 laadpalen beschikbaar) dus veel range en snelladen was voor mij belangrijk ook omdat ik er wat langere ritten mee maak naar het buitenland, wintersport, Parijs (tweede hoofdkantoor) en over 2 weken een roadtrip naar Oslo (kan niet wachten om met zo'n heerlijke auto op vakantie te gaan :D ).

Uiteindelijk is de enige andere auto die aan al deze eisen voldoet de Model 3, maar de bouwkwaliteit is toch echt een stuk minder (ook horror verhalen van collega's gehoord die Tesla's hebben geleased of nu leasen de meeste zeggen 1 keer nooit meer), en alles op een scherm wordt je helemaal tureluurs van tijdens het rijden, leuk mario kart spelen tijdens het laden maar ik heb liever dat ik niet op de rotonde moet kijken of ik op het bovenste of onderste knopje moet drukken om mijn knipperlicht aan te doen als ik s'ochtends half slapend nog naar kantoor rij en mijn stuur weer niet anders staat zodat ik niet weet welke nu waar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Even over de aangekondigde wegenbelasting percentages, en het ontbreken van aparte schalen voor EV's. Dat betekent dus dat je straks voor een EV meer gaat betalen dan voor dezelfde uitvoering in benzine. Ik heb niks tegen betalen, maar meer dan benzine?

Dat lijkt mij de doodsteek voor EV's, gezien de andere nadelen/onzekerheden. Denk dan aan (stuk) duurder, straks niet mogen laden bij net congestie, wat minder flexibel rijden op lange afstand (valt mee, maar er is een verschil).

De Ioniq zou nu in Utrecht EUR 337 per kwartaal gaan kosten. Een Kia Ceed Sportwagon: EUR 194.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52

koboy

Heb een idee voor een icon

Zit er wel een evaluatie moment in gepland voor 2027. Ik zie nog wel een constructie komen a la salderingsregeling, waarvan ook al 10 jaar is gezegd dat hij volgend jaar afgeschaft zou worden. Hoe het verder gaat zal helemaal afhangen van hoeveel zieltjes het huidige kabinet wil winnen voor de verkiezingen die er dan zijn, of hoe de politieke vlag er dan bij staat.

Ook is het niet eerlijk een Ceed sportwagen te vergelijken met de Ioniq 6, die zit een klasse lager; die neem dan een Passat ofzo.

Edit: irritante auto correct (volgens/d h/jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 04-08-2024 18:10 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:17
Weet iemand hoe ik de 2 kleppen vooraan om de batterij te koelen, kan openen terwijl de wagen stilstaat?

Heb al gezocht in de gebruikshandleiding, en met google kom ik ook niet verder.

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Buske schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:11:
Weet iemand hoe ik de 2 kleppen vooraan om de batterij te koelen, kan openen terwijl de wagen stilstaat?

Airco voluit aan zetten?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Buske schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:11:

Kan (helaas) niet handmatig.
Als je de auto aan de lader zet gaan ze open en af en toe als het warm is zet ie ze open om de accu te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

koboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:02:
Ook is het niet eerlijk een Ceed sportwagen te vergelijken met de Ioniq 6, die zit een klasse lager; die neem dan een Passat ofzo.
Type is niet interessant, gaat om gewicht dus heb even gekeken naar ruime auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Type is niet interessant, gaat om gewicht dus heb even gekeken naar ruime auto.
Ceed sportswagon: wielbasis 2m65, lengte 4m60, 1235kg (1.0 tgdi, lichtste motor)
Passat variant (geen sedan meer in NL): wielbasis 2m84, lengte 4m92, 1572kg (1.5 etsi mild hybrid)
Ioniq 6: wielbasis 2m95, lengte 4m85, 1775/1910kg

De Ceed Sportswagon is dus echt een flink stuk kleiner, terwijl de Passat veel meer vergelijkbaar is. Overgang in gewichtsklasse gaat bij xx50 naar xx51 kg. De Passat zit dus al 4 gewichtsklassen hoger, de Ioniq 6 nog 2 of 3. Hierdoor is het verschil in wegenbelasting zo extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ah, OK.Dan wordt het EUR272. Maar dan nog, elektrisch meer dan benzine, dat kan nooit de bedoeling zijn. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
koboy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Airco voluit aan zetten?
Douze points ! Dat was meteen het goede antwoord _/-\o_

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:01
zomaar0iemand schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Niet helemaal op mij gericht maar wat zaken die ik verwacht had / hoop op heb:

- Regelmatige kaart updates (6 maanden is echt te weinig)

- "Feature parity" met ccNc (beetje fomo I know, maar als je kijkt naar de functies die ccNc krijgt wel een beetje jaloers)

- Meer functionaliteit in de Navi planning software (batterij % bij aankomst instellen, batterij % bij snelladen, voorkeur laadproviders, maximale snelheid die je gaat rijden, voorzieningen bij snellaadpalen) (Ja hiervoor kan je ABRP gebruiken maar het zou fijn zijn als het ingebakken zit maakt de EV ook toegankelijker voor leken).

- Updates aan het "self-driving" systeem (vooral als je kijkt naar tesla soms jaloers hierop, niet dat de aanpak van tesla altijd even goed is met dit beleid, liever een auto die af is dan een auto die op loze beloftes rijd).

- Meer functionaliteit in BlueLink (telefoon kunnen gebruiken om de auto ook te starten, eindelijk van die... zetpil... van een sleutel af)

- Toevoeging van muziek streaming diensten in het infotainment systeem (ccNc heeft dit nu wel met Amazon Music |:( )

- Algeheel betere performance van het systeem (al lijkt dit wel beter te zijn met de laatste update) maar het lang wachten soms bij opstarten en gebruiker selecteren, de switch van climate en weer terug dat soms een paar seconden duurt. Als ik aan het rijden ben wil ik zaken snel kunnen aanpassen en niet zitten turen naar een scherm om te kijken of hij al gewisseld is. Gelukkig is veel te bedienen met fysieke knoppen! (ook reden dat mijn voorkeur meer naar de I6 ging over de Model 3, alles op een scherm tijdens het rijden :F )

Ik weet niet op wat voor hamster het infotainment systeem draait, maar zoveel extra zou het niet moeten kosten om een wat krachtigere en "future" proof processor in een auto van 50k+ te plaatsen die een aantal jaar mee kan en nieuwe functionaliteit aankan. Kwa looks is dit wel al dik in orde! Groot scherm, goed werkende touchscreen, prima resolutie. Ik begrijp dat een auto ontwikkelen een lang process is en de nieuwste technologie er niet altijd meer in kan, maar met een beetje rekening hiermee houden zouden zaken als een sterkere processor wel meegenomen moeten worden.
Ik heb het helemaal met je eens.
Kaarten worden 4x per jaar bijgewerkt. Huyndai kiest er voor om dit maar 1x per jaar bij te werken. Als je al snelheid meldingen maakt moet je als fabrikant er wel voor zorgen dat de kaarten bijgewerkt worden.

Ik ook vind het systeem veel te traag werken. Bij starten duurt het al snel 5 seconden voordat je iets kan invoeren en daarna is de respons ook te traag.

OTA updates heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
beschuit schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:27:
Ah, OK.Dan wordt het EUR272. Maar dan nog, elektrisch meer dan benzine, dat kan nooit de bedoeling zijn. We gaan het zien!
Ik zou dat ook krom vinden, echter als ik nu kijk wat ik bespaar tov de auto die ik anders had gekocht als ik niet wederom elektrisch zou gaan rijden (Lexus ES 300h), dan is dat als volgt o.b.v. 25.000 km en uitgaande van 1:19 benzine en 17 kWh/100 km bij de i6:
- ES 300h = 1316 liter * € 2 per liter = € 2632 brandstof per jaar
- ES 300h = € 293 per kwartaal mrb = € 1172 per jaar
- IONIQ 6 = 4250 kWh * € 0,35 per kWh = € 1488 per jaar
Totaal = € 3804 vs 1488 per jaar

Een verschil dus van € 2316 per jaar, bijna € 200 per maand dus. En dan reken ik niet eens mee dat alle geladen stroom sinds ik de auto heb in april 100% gratis zijn geweest vanwege PV surplus.

Voorlopig heb ik zoiets van: ik zie het wel. Mocht het punt er over een jaar of 3/4/5 zijn dat zoiets als een ES 300h weer goedkoper is om te rijden dan een IONIQ 6, dan maak ik zeker de stap terug. Tot die tijd vind ik de IONIQ 6 weliswaar niet zo verfijnd als de Lexus, maar close enough om de giga besparing voorlopig goed te praten. En zelfs met volle mrb vind ik het nog te doen, maar dan moet ik wel zeggen dat ik voor mijn volgende auto dus hoogstwaarschijnlijk wel de stap naar hybride weer maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:27:
De opbrengst van de wegenbelasting gaat gewoon naar de algemene middelen (het provinciale deel ook naar de algemene middelen van de provincie!). Er moet dus gewoon een bepaalde hoeveelheid geld binnenkomen via die route. Door de populariteit van de (PH)EV kwam hier een te groot gat in. De 50% korting van de PHEV gaat er volgend jaar al aan, de EV's gaan trapsgewijs ook betalen. Gezien de milieu doelstellingen zou het logischer zijn om de wegenbelasting te verhogen voor ICE's, maar weer gaan in 2027 zien hoe er dan over gedacht wordt. Wat ik zo snel zie zitten we tot 2030 goedkoper of gelijk aan een benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06
MooDyBLueS schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:20:
Ik zou dat ook krom vinden, echter als ik nu kijk wat ik bespaar tov de auto die ik anders had gekocht als ik niet wederom elektrisch zou gaan rijden (Lexus ES 300h), dan is dat als volgt o.b.v. 25.000 km en uitgaande van 1:19 benzine en 17 kWh/100 km bij de i6:
- ES 300h = 1316 liter * € 2 per liter = € 2632 brandstof per jaar
- ES 300h = € 293 per kwartaal mrb = € 1172 per jaar
- IONIQ 6 = 4250 kWh * € 0,35 per kWh = € 1488 per jaar
Totaal = € 3804 vs 1488 per jaar
Hoe ziet dit plaatje eruit als je voor je Ioniq vanaf 2026 oid ook MRB moet betalen (volgens de huidige plannen)?
Want dát is voor iemand die nu een andere auto wil kopen relevant. Dat jij nu veel voordeel van je EV hebt (en dat de afgelopen jaren gehad hebt) is mooi voor jou, maar daar heeft degene die nu voor de beslissing staat niet zo veel aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Hoe ziet dit plaatje eruit als je voor je Ioniq vanaf 2026 oid ook MRB moet betalen (volgens de huidige plannen)?
Want dát is voor iemand die nu een andere auto wil kopen relevant. Dat jij nu veel voordeel van je EV hebt (en dat de afgelopen jaren gehad hebt) is mooi voor jou, maar daar heeft degene die nu voor de beslissing staat niet zo veel aan.
https://www.anwb.nl/auto/...ng-voor-elektrische-autos

Edit: met daaraan de toevoeging dat niets zo veranderlijk is als de plannen van de overheid. Kijk maar naar de accijns korting op brandstof, het proces naar afschaffen van het salderen, afschaffen hypotheekrente aftrek etc.
In 2027 wordt het wegenbelasting plaatje geëvalueerd.....

[ Voor 20% gewijzigd door koboy op 05-08-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
zomaar0iemand schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

- Meer functionaliteit in de Navi planning software (batterij % bij aankomst instellen, batterij % bij snelladen, voorkeur laadproviders, maximale snelheid die je gaat rijden, voorzieningen bij snellaadpalen) (Ja hiervoor kan je ABRP gebruiken maar het zou fijn zijn als het ingebakken zit maakt de EV ook toegankelijker voor leken).
Je kunt nu al een voorkeur aangeven voor laadpaalproviders, ze staan er niet allemaal in, maar op de grote namen kun je al filteren. Deze voorkeur wordt dan ook meegenomen in de laadplanning.
Ook is er recent iets aan de serverkant gewijzigd, waardoor die niet meer plant met volladen tot je ingestelde DC max percentage. Nu plant die met laden tot je genoeg hebt om de volgende laadpaal weer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
jouwheld schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Je kunt nu al een voorkeur aangeven voor laadpaalproviders, ze staan er niet allemaal in, maar op de grote namen kun je al filteren. Deze voorkeur wordt dan ook meegenomen in de laadplanning.
Ook is er recent iets aan de serverkant gewijzigd, waardoor die niet meer plant met volladen tot je ingestelde DC max percentage. Nu plant die met laden tot je genoeg hebt om de volgende laadpaal weer te halen.
Betreft het laadpercentage, dit deed hij bij mij eerst wel (laden tot 80%) maar nu standaard tot 100, vandaag weer snelladen tot 100% 2 keer en dan zou ik aankomen met 50% :X

@MooDyBLueS Ik zie de opties tot alleen informatie niet voor de ISA (allees uit, warning met piept, en automatisch aanpassen), maar even controleren vanmiddag of toch niet stiekem een versie achterloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_Party
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-02 14:41
zomaar0iemand schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Betreft het laadpercentage, dit deed hij bij mij eerst wel (laden tot 80%) maar nu standaard tot 100, vandaag weer snelladen tot 100% 2 keer en dan zou ik aankomen met 50% :X
Ik zou inderdaad even kijken welke versie je hebt. Je kunt ook instellen dat 'ie met snelladen tot max 80% laadt, dat is 't snelst aangezien net na 80% de cellen gebalanceerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Marty_Party schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Ik zou inderdaad even kijken welke versie je hebt. Je kunt ook instellen dat 'ie met snelladen tot max 80% laadt, dat is 't snelst aangezien net na 80% de cellen gebalanceerd worden.
Ja, die is al vaker opgenoemd hier inderdaad. Hoewel dit wel werkt is het jammer dat het zo moet om een "verloren" functie terug te krijgen. Ik rij nu gewoon zelf weg bij 80%, maar het begrenzen zal ik niet doen gezien ik soms net wat langer zit of nog even wat aan het opeten ben en die paar procenten er extra er van mij dan wel in mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

@MooDyBLueS Ik zie de opties tot alleen informatie niet voor de ISA (allees uit, warning met piept, en automatisch aanpassen), maar even controleren vanmiddag of toch niet stiekem een versie achterloop.
Ik heb hem ook niet kunnen vinden en ik zit op de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Daar heb je wel degelijk wat aan, want ik heb ook pas 4 maanden geleden de knoop doorgehakt en rijd er nu 3 maanden in. Juist met alle overwegingen. Punt is alleen: iedereen moet voor zich bepalen of je die stap wilt maken. Ik heb het 'risico' genomen omdat het in mijn geval worst case nog steeds voordeliger is, maar ik snap het ook goed dat mensen voor het zekere van een hybride/benzine kiezen.

Hoe het plaatje eruit ziet? Heel simpel: ik houd rekening met volle mrb, dat zou obv de 1915 kg die de 77 kWh weegt neerkomen op € 351 per kwartaal, dat is precies € 52 per kwartaal meer dan de hybride Lexus. Per jaar dus maar € 204 meer puur op mrb gebied.

En zoals je kon zien is het verschil van elektra vs benzine nog altijd € 1144 per jaar, en om wederom te benadrukken: dan reken ik het volle bedrag van mijn energiecontract op piektarief. Ik reken het daltarief niet mee, de PV surplus niet en ook salderen niet, allemaal voordelen waar ik voorlopig wel van geniet.

En wat ik zei: sinds ik de auto heb sinds eind april heb ik alle inmiddels 4800 km 100% op PV surplus geladen. Ik verwacht dat ik dat tot zo'n beetje ergens in september kan blijven doen, waarna het weer een stuk wisselvalliger zal zijn en ik vaker aan moet vullen vanuit het net of zelfs helemaal in de winterperiode.

Kortom: zelfs in het meest negatieve geval met de € 1144 voordeel tov de hybride (benzine) en € 204 meer mrb, kom ik alsnog op een voordeel van € 940 uit. € 78 per maand.

Ja ik realiseer me ook dat ik qua EV/PV wel in een goede positie zit: 28 zonnepanelen op nagenoeg ideale oost/west verdeling, heb een eigen Zappi laadpaal die ideaal met PV surplus overweg kan, en ik kan deels thuiswerken waardoor ik die momenten overdag benut om de auto lekker aan de lader te laten hangen.

Tegelijkertijd zijn er ook legio mensen waarvan ik weet dat ze op hun werk gratis kunnen laden, je moet wel met eigen druppel activeren maar er wordt nooit wat gefactureerd ongeacht lease/privé, daarnaast rekenen ze bij ons op het werk en diverse mensen die ik ken een soort kostprijs van pakweg 30ct/kWh.
De keerzijde is echter dat er ook genoeg mensen zijn die van snelladen afhankelijk zijn of combinatie met publiek laden en ja, dan valt het dubbeltje al een stuk sneller de andere kant op.

In mijn recente berekeningen (4-6 maanden terug) met verschillende scenario's kan ik heel grofweg zeggen dat als privérijder met eigen laadpaal en zonnepanelen is EV rijden financieel een no-brainer, ook met volle mrb. Bij volle afhankelijkheid van publiek laden is een beetje afhankelijk van de auto en of je evt. een abo voor laden gebruikt, EV is vaak nog wel goedkoper maar nog maar nauwelijks zodra mrb erbij zit. Bij grotendeels afhankelijkheid van snelladen is een EV nu al even duur, met mrb erbij veel duurder dan een moderne hybride. Voor leaserijders is het simpel: die hoeven alleen naar bijtelling + evt. eigen bijdrage te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-08-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Ja, die is al vaker opgenoemd hier inderdaad. Hoewel dit wel werkt is het jammer dat het zo moet om een "verloren" functie terug te krijgen. Ik rij nu gewoon zelf weg bij 80%, maar het begrenzen zal ik niet doen gezien ik soms net wat langer zit of nog even wat aan het opeten ben en die paar procenten er extra er van mij dan wel in mogen.
Yup, zo zie ik het ook. Er is inmiddels ook uit vele tests met Kia's, Hyundai's, BMW's en Tesla's (en nog wel meer) gebleken dat het verschil tussen wel of niet snelladen en wel/niet begrenzen tot 80/90% nauwelijks tot niks uitmaakt.

Kortom: op 80% begrenzen moet je alleen doen als het nodig is voor je eigen gemoedsrust, anders lekker laten laden en met snelladen zijn er altijd 2 opties:
1. Je bent klaar met je pauze en wacht nog tot hij de benodigde SOC behaald heeft (of dat nu 60, 70 of 80% is), dan wacht je daarop en vertrek je wanneer hij dat bereikt heeft.
.2 Je bent nog bezig met je pauze/lunch/etc en ook al heeft ie 80% bereikt, laat je hem lekker doorladen totdat jij zelf klaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

https://www.anwb.nl/auto/...ng-voor-elektrische-autos

Edit: met daaraan de toevoeging dat niets zo veranderlijk is als de plannen van de overheid. Kijk maar naar de accijns korting op brandstof, het proces naar afschaffen van het salderen, afschaffen hypotheekrente aftrek etc.
In 2027 wordt het wegenbelasting plaatje geëvalueerd.....
Juist en dus, als dit zo blijft tot 2027, is mijn voordeel op z'n minst voor 2024 (sinds april voor mij), 2025 en 2026. Snel gerekend is dat een kleine €6000 die ik sowieso in mijn broek steek tot 2027. Met wederom de disclaimer dat ik eigenlijk zelfs nog goedkoper uit ben dan mijn berekening, maar ik hou niet van mijzelf rijk rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ik denk het wel, want hoe ik mijn auto in april geleverd kreeg stond de laatste versie er ook niet op en kon ik het ook niet op "Alleen informatie" zetten, na de update wel.

Als je er niet uitkomt kan ik desnoods even kijken welke exacte versie er bij mij nu opstaat en ook een foto van het instellingenscherm waar dit te vinden is. Het zag er van wat ik me kan herinneren (ik heb maar 1,5 week met de oudere versie rondgereden) behoorlijk anders uit sinds de nieuwe versie. Dus laat maar weten of het je lukt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Ik ben best wel akkoord met de mrb voor EV's, maar dan bijvoorbeeld in ruil voor onbeperkte snelheid of max 180 ofzo op de snelwegen (alleen voor EV's & waterstofauto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MooDyBLueS schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:05:
In mijn recente berekeningen (4-6 maanden terug) met verschillende scenario's kan ik heel grofweg zeggen dat als privérijder met eigen laadpaal en zonnepanelen is EV rijden financieel een no-brainer, ook met volle mrb
Dat klopt, behalve
  1. Als je nu slechts 10.000 km/jr in een afgeschreven maar nog prima functionerende ICE rijdt. In een nieuwe EV ga ik zodanig veel meer afschrijven dat ik daarmee nooit de winst van het energieverbruik + MRB kan goedmaken.
  2. Als je een caravan hebt en geen zin hebt in 150 km actieradius plus bijbehorende laadstress.
(Bovenstaande is mijn situatie)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Dat klopt, behalve
  1. Als je nu slechts 10.000 km/jr in een afgeschreven maar nog prima functionerende ICE rijdt. In een nieuwe EV ga ik zodanig veel meer afschrijven dat ik daarmee nooit de winst van het energieverbruik + MRB kan goedmaken.
  2. Als je een caravan hebt en geen zin hebt in 150 km actieradius plus bijbehorende laadstress.
Ik rijd nu 30.000 km/j in een nog niet afgeschreven diesel (net 160.000km gereden) maar ben de auto zo zat door alle reparaties die er ondertussen gedaan ben. Het is omdat de extra reparatieverzekering a 600€ die ik nu drie keer afgesloten heb een groot gedeelte van de kosten over genomen heeft, anders had ik ongeveer de helft van de aanschafprijs aan reparatiekosten gehad. Vandaar dat ik toch serieus kijk naar een EV en tot nu toe heeft Hyundai toch wel de beste papieren voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Ik denk het wel, want hoe ik mijn auto in april geleverd kreeg stond de laatste versie er ook niet op en kon ik het ook niet op "Alleen informatie" zetten, na de update wel.

Als je er niet uitkomt kan ik desnoods even kijken welke exacte versie er bij mij nu opstaat en ook een foto van het instellingenscherm waar dit te vinden is. Het zag er van wat ik me kan herinneren (ik heb maar 1,5 week met de oudere versie rondgereden) behoorlijk anders uit sinds de nieuwe versie. Dus laat maar weten of het je lukt of niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nar1mz2VT5kFxkAjaWvrNIsa4Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcRLPDdjmRWZBqotHrk7jhjt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17VOuwRZRMGmyKzlBsCh6K5LMuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sX0HRnv8kEIxceKmHfPok8SP.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij staat dit, als ik hier kijk: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticePopup/Y2SkCi
Dan lijkt het wel de laatste software maar de I6 staat niet in het lijstje alleen de I5.... Vreemd laatste update was in Februari die ik via de USB-stick heb gedraaid...

Overigens 2 weken terug bij de dealer geweest voor de terugroep actie, gelukkig staat hij zoals bij mijn Kona toendertijd nog open bij de RDW :+. Jammer dat de dealer het niet juist doorgeeft.

[ Voor 17% gewijzigd door zomaar0iemand op 05-08-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05 19:15
Dit is mijn versie voor het systeem en navigatie voor beide auto's.

(Wie niet naar de auto wilt lopen -> Bluelink - Meer - Versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3e8DpqRXKRxMtboaPkhiDUnplk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opyRdUPxrOSXylN6Ox3DmT0l.jpg?f=fotoalbum_large

Qua functionaliteiten/opties welke ik wel toegevoegd zou willen hebben via de updates (voor zover mogelijk);
- Inschakeltijd verlichting aanpassen
- Blokkeren stoelverwarming achterste zitplaatsen
- Navigatie/kaart verplaatsen naar het hoofdscherm
- Camera's gebruiken als bewakingsfunctie -> melding/kijken via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bij mij staat dit, als ik hier kijk: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticePopup/Y2SkCi
Dan lijkt het wel de laatste software maar de I6 staat niet in het lijstje alleen de I5.... Vreemd laatste update was in Februari die ik via de USB-stick heb gedraaid...

Overigens 2 weken terug bij de dealer geweest voor de terugroep actie, gelukkig staat hij zoals bij mijn Kona toendertijd nog open bij de RDW :+. Jammer dat de dealer het niet juist doorgeeft.
Als ik even de route volg die @vraasen meldt (thanks, die wist ik nog niet!), dan hebben we alle 3 dezelfde software én kaarten versie.

Morgen maak ik in de auto wel even een foto van het scherm wat ik bedoel. En check voor alle zekerheid even de overige versienummers die jij hier meer hebt tov de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Dat klopt, behalve
Volgens mij heb jij al lang je keuze gemaakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Dat klopt, behalve
[sarcasme]
Nee joh, koop voor 2035 nog een aantal nieuwe benzine auto's, die worden zo veel waard voor die caravan trekkers dat valt niet tegenop af te schrijven.
[/sarcasme]

150-200 km practische range is prima. Je moet toch elke 2 uur even stoppen, en met iets aan de trekhaak werken de cruise control etc niet meer op een ioniq 6, dus de melding "koffie drinken" dwingt je dat wel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_Party
Restwaarde en daarmee de afschrijving is natuurlijk wel 1 grote gok. Aan de ene kant zijn deze Hyundai's technisch vrij sterk en ze geven mooi weer hoe dat EV's onderhoudsarm en zuinig qua verbruik zijn. Ook zijn de Ioniq 5, 6 en EV6 een van de weinige modellen (Porsches en wat luxere Audi's daargelaten) in Europa die een 800V systeem hebben. De EV technologie beweegt snel maar in vergelijking met auto's die nu nog een 400V systeem hebben blijven deze langer hun waarde behouden omdat bijv. de snellaadtijd ook over ~10 jaar nog acceptabel of zelfs goed zal zijn, gok ik. Auto's die nu nog op 400V gebasseerd zijn zullen met de tijd sneller waarde verliezen omdat ze achterlopen op de techniek.

Anderzijds is de aanschafprijs natuurlijk vrij hoog: de goedkoopste is 45k en de meeste liggen tussen de 50-60k. Duurdere auto's schrijven simpelweg meer af, kijk maar naar de legio luxe BMW's, Mercedesen, Jaguars etc. etc. van 15-20 jaar oud die je voor 'n prikkie kan kopen t.o.v. nieuwprijs. Er zit van alles op maar dat schrijft ook weer af.

Daarnaast is de markt er niet naar, zo lijkt het. De kaalste Ioniq 6 heeft een consumentenprijs vanaf 45k. Als ik nu op Autoscout kijk zie ik enkele nieuwe te koop staan vanaf zo'n 35k. Zelfs 'n hoop Connect 77kWh uitvoeringen voor 41k. Misschien zit d'r 'n addertje onder 't gras maar bij de Ioniq 5 hetzelfde verhaal. EV rijden is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koboy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:44:
150-200 km practische range is prima. Je moet toch elke 2 uur even stoppen, en met iets aan de trekhaak werken de cruise control etc niet meer op een ioniq 6
Ik dacht dat die bug (die volgens mij ook in de Ioniq 5 en de EV6 zat) inmiddels gefixt was? Want voor iemand die een auto vooral voor de vrije tijd (weekenden en vakanties) en nooit voor woon/werk/boodschappen gebruikt en dus veel met caravan of fietsenrek onderweg is, is dat wel een enorme dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:44:
150-200 km practische range is prima. Je moet toch elke 2 uur even stoppen, en met iets aan de trekhaak werken de cruise control etc niet meer op een ioniq 6, dus de melding "koffie drinken" dwingt je dat wel toe.
De snelheidslimiter werkt wel, die kun je als domme CC gebruiken. Dat rijdt op zich al een stuk relaxter met iets aan de trekhaak (zelfs een fietsendrager).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Ik dacht dat die bug (die volgens mij ook in de Ioniq 5 en de EV6 zat) inmiddels gefixt was? Want voor iemand die een auto vooral voor de vrije tijd (weekenden en vakanties) en nooit voor woon/werk/boodschappen gebruikt en dus veel met caravan of fietsenrek onderweg is, is dat wel een enorme dealbreaker.
Dit is geen bug, maar is voor de veiligheid.
Er is wel een oplossing voor (speciaal kastje ertussen), dit is genoemd ergens in dit topic door @hemertje als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AnjaT850 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:57:
Dit is geen bug, maar is voor de veiligheid.
Sorry, maar geen cruise control als je met een aanhanger rijdt "voor de veiligheid" noemen gaat mij te ver. Zeker als elke vrachtwagen ook (automatic) cruise control heeft, en dit bij alle andere automerken geen enkel probleem is.

Dit is gewoon een tekortkoming van de software, en voor mensen die veel met een aanhanger of fietsenrek rijden een grote no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
zonoskar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:45:
De snelheidslimiter werkt wel, die kun je als domme CC gebruiken. Dat rijdt op zich al een stuk relaxter met iets aan de trekhaak (zelfs een fietsendrager).
Een belangrijke reden voor een andere auto zou voor mij juist de automatic (radar guided) cruise control zijn. Dan kan ik mijn auto (met caravan) gewoon achter een vrachtwagen plakken waarbij hij zelf netjes dezelfde snelheid houdt als die vrachtwagen en ik niet zelf steeds met de +/- knopjes de snelheid bij hoef te stellen.
Dat dit bij de EV6 en Ioniq 5/6 niet kan slaat (wat mij betreft) echt nergens op en is jammer, want dat betekent dat ik drie mogelijke opvolgers van de huidige ICE weer van mijn lijstje kan schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
zonoskar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:45:
Is geen optie, want dan moet je nog steeds zelf gas geven en bovendien wordt de snelheid dan niet automatisch aan de voorligger aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_Party
Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Sorry, maar geen cruise control als je met een aanhanger rijdt "voor de veiligheid" noemen gaat mij te ver. Zeker als elke vrachtwagen ook (automatic) cruise control heeft, en dit bij alle andere automerken geen enkel probleem is.

Dit is gewoon een tekortkoming van de software, en voor mensen die veel met een aanhanger of fietsenrek rijden een grote no go.
Ik heb 2 weken geleden nog 400km met mijn Ioniq 5 + aanhanger gereden (voordat 'ie kapot ging) en de adaptive cruise control werkte gewoon hoor :)

Toen die kapot ging en ik een tijdelijke EV6 kreeg werkte dat ook gewoon. Misschien dat de Ioniq 6 een uitzondering is of dat er iets is aangepast in de software. Ik moet wel zeggen dat ik zo'n verloopstekker van 7-polig naar 13-polig gebruikte, misschien dat 'ie daarom de aanhanger niet zag. Bij het achteruit rijden moest ik dan ook de automatische rem uitzetten, anders trapte 'ie zelf op de rem. Geen probleem, 1 knop op 't dashboard.

In je vorige berichten gaf je al aan dat een EV toch niks voor jou zou zijn, en da's prima. Anders zou ik voor 'n Ioniq 5 kijken als ik jou was. Aerodynamica maakt toch weinig uit met zo'n sleurhut erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Is geen optie, want dan moet je nog steeds zelf gas geven en bovendien wordt de snelheid dan niet automatisch aan de voorligger aangepast.
Dat klopt, maar het is beter dan niks. Anders moet je een TEB7AS (zoiets) gebruiken, die zit tussen de auto en de caravan en dan ziet de auto deze niet meer. Ik ben van plan zo'n ding op mijn fietsendrager te maken en niet in de auto.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Marty_Party schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
Ik heb 2 weken geleden nog 400km met mijn Ioniq 5 + aanhanger gereden (voordat 'ie kapot ging) en de adaptive cruise control werkte gewoon hoor :)
Huh, waarom werkt dat bij de een wel en de ander niet?
Toen die kapot ging en ik een tijdelijke EV6 kreeg werkte dat ook gewoon. Misschien dat de Ioniq 6 een uitzondering is of dat er iets is aangepast in de software. Ik moet wel zeggen dat ik zo'n verloopstekker van 7-polig naar 13-polig gebruikte, misschien dat 'ie daarom de aanhanger niet zag. Bij het achteruit rijden moest ik dan ook de automatische rem uitzetten, anders trapte 'ie zelf op de rem. Geen probleem, 1 knop op 't dashboard.
Doet een Ioniq 5/6 of EV6 dan niets met die aanhanger? Er wordt op de fora vaak over VAG geklaagd, maar in mijn huidige auto (Skoda Superb) wordt bij aangekoppelde aanhanger netjes automatisch van alles geregeld:
- Parkeersensoren achter worden uitgeschakeld
- Aanhanger ESP (trailer stability assist) wordt ingeschakeld
- Start-Stop wordt uitgeschakeld
- Alarmsysteem bewaakt ook de aanhanger
- Mistachterlicht van de auto wordt uitgeschakeld
- Werking van de aanhangerverlichting wordt bewaakt.
- etc.

En dat is allemaal techniek van 15 jaar oud. Zit dergelijke functionaliteit dan niet op het veel modernere platform van Kia en Hyundai? Dat had ik toch wel beter verwacht.
In je vorige berichten gaf je al aan dat een EV toch niks voor jou zou zijn, en da's prima.
Nee, ik twijfel heftig. De komende jaren kan de ICE nog wel mee, maar ooit moet er toch wat anders komen, en dus worden alle opties zorgvuldig overwogen. Helaas zijn er maar weinig EV's die minimaal 1500 kg mogen trekken, dus het trio van Kia / Hyundai staat (stond...) nog op de shortlist.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-08-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
zonoskar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:19:
Dat klopt, maar het is beter dan niks. Anders moet je een TEB7AS ([url=https://www.ebay.nl/itm/325593658944
Dank voor de tip, maar alleen al die ranzige skotch lock verbinders maken dit ding iets waar je in een grote boog omheen moet lopen. Als ik iets monteer dan moet dat 20 jaar probleemloos werken. Dat gaat met die rommel nooit lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:28:
En dat is allemaal techniek van 15 jaar oud. Zit dergelijke functionaliteit dan niet op het veel modernere platform van Kia en Hyundai? Dat had ik toch wel beter verwacht.
Dit is ook (bijna?) allemaal het geval bij Hyundai/KIA. Ik meen dat KIA een update gedaan heeft waardoor het issue van geen ACC daar niet meer speelt, maar Hyundai heeft dit nog niet gedaan. Het veligheidsargument is ook BS, maar dat is volgens mij meer om zichzelf in te dekken en zal wel komen uit het 'not invented here' syndroom. Tal van andere auto's kunnen dit wel, dus waarom zou Hyundai daar dan nog veel voo rmoeten testen (en waarom alleen EVs? want andere Hyundais kunnen dit wel gewoon). Hopelijk in de volgende software update .

Maar goed, ik kan leven met de speedlimiter workaround, ik ri max 100km met de fietsendrager. Ik kan me wel voorstellen dat anderen daar meer problemen mee hebben, dan is de EV6 misschien een betere keuze voor hun.

/edit: oja, zo'n TEB7AS hoef je natuurlijk niet perse te monteren met de meegeleverde spullen. Ik zou gewoon krimpconnectors gebruiken, of alles solderen. Bij amazon.nl hebben ze hem trouwens ook. Zonder import gedoe :)

[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 06-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Huh, waarom werkt dat bij de een wel en de ander niet?

[...]

Doet een Ioniq 5/6 of EV6 dan niets met die aanhanger? Er wordt op de fora vaak over VAG geklaagd, maar in mijn huidige auto (Skoda Superb) wordt bij aangekoppelde aanhanger netjes automatisch van alles geregeld:
- Parkeersensoren achter worden uitgeschakeld
- Aanhanger ESP (trailer stability assist) wordt ingeschakeld
- Start-Stop wordt uitgeschakeld
- Alarmsysteem bewaakt ook de aanhanger
- Mistachterlicht van de auto wordt uitgeschakeld
- Werking van de aanhangerverlichting wordt bewaakt.
- etc.

[...]

Nee, ik twijfel heftig. De komende jaren kan de ICE nog wel mee, maar ooit moet er toch wat anders komen, en dus worden alle opties zorgvuldig overwogen. Helaas zijn er maar weinig EV's die minimaal 1500 kg mogen trekken, dus het trio van Kia / Hyundai staat (stond...) nog op de shortlist.
De auto schakelt keurig over naar aanhanger stand, met gescheiden verbruik meters. Alleen worden alle veiligheidssysteem uitgeschakeld, net als de ACC. Volgens Hyundai Nederland voor de veiligheid, waar ik ook nog wel enigszins in kan komen gezien hoe hard de auto op ACC zelfstandig kan remmen. Als caravan rijder weet je dat je dat eigenlijk niet wilt, omdat er een behoorlijke kans is dat je caravan je dan wil inhalen.
De oudere Ioniq 5 had hier geen "last" van, net als de oudere EV6. Misschien dat dit bij de facelift (die voor de Ioniq 5 ook de achter ruitenwisser heeft) anders is. Van de nieuwe Kia Niro weet ik dat deze dit probleem ook had, wat met een software update opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
Vandaag hier in de regio de 6 in Byte Blue gespot. Zag er erg goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik zat zojuist even op Funda en wat schetst mijn verbazing:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/194/818/697_2160.jpg

Dus wie is de notaris onder ons? ;)

Deze woning voor wie door wil klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:49:
Ik zat zojuist even op Funda en wat schetst mijn verbazing:
[Afbeelding]

Dus wie is de notaris onder ons? ;)

Deze woning voor wie door wil klikken.
Goed gevonden Sherlock 👍
Ik ben wel woonachtig in Friesland, maar nog nooit met de 6 in Oldeberkoop geweest 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@AnjaT850 Schaam je, ik woon niet eens in Friesland (wel 10 min ervan af) en reed er onlangs nog 4x doorheen met de 6. :P Helaas niet onze doppelganger zoals op bovenstaande foto gezien.

De reden dat ik er doorheen reed had te doen met mijn verhaal van inmiddels een paar pagina's terug over de trilling in het stuur vanuit de banden. Uiteindelijk hebben ze bij de Bandenbunker in Oosterwolde mij fantastisch ermee geholpen. Ze wisten ook van 5jes af met ditzelfde euvel, dus wellicht gelijk een tip voor jou en anderen in die omgeving. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:29:
@AnjaT850 Schaam je, ik woon niet eens in Friesland (wel 10 min ervan af) en reed er onlangs nog 4x doorheen met de 6. :P Helaas niet onze doppelganger zoals op bovenstaande foto gezien.

De reden dat ik er doorheen reed had te doen met mijn verhaal van inmiddels een paar pagina's terug over de trilling in het stuur vanuit de banden. Uiteindelijk hebben ze bij de Bandenbunker in Oosterwolde mij fantastisch ermee geholpen. Ze wisten ook van 5jes af met ditzelfde euvel, dus wellicht gelijk een tip voor jou en anderen in die omgeving. ;)
Bedankt voor de tip!
Ik heb geen last van trilling in het stuur, maar mocht dit voorvallen dan weet ik waar ik moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomerJ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-01 09:36
Zijn er meer I6 eigenaren die last gehad hebben van een lege 12V accu als de auto een paar dagen niet heeft gereden?

Nu paar keer gehad, als ik de auto 4-5 dagen niet gebruik (komt gelukkig zelden voor) wil hij niet meer starten. Dan moet de wegenwacht komen en met een beetje opladen werkt alles weer.

Al naar de Hyundai garage gebracht maar die kunnen niks vinden aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@HomerJ Nee, nog geen last van gehad en ik werk soms ook een paar dagen achter elkaar thuis waardoor hij weleens een paar dagen stilstaan, al denk ik niet 4-5, eerder 3 max. Ter info: Toyota's en hun kleine 12V accu's zijn hier befaamd mee en zo'n beetje het enige echte problematische van moderne Toyota's. Vanuit daar weet ik dat veel mensen ofwel door de dealer ofwel zelf de accu vervangen, maar het luistert bij Toyota in ieder geval erg nauw welk type en model het moet zijn, niet alles wordt geaccepteerd.

Overigens: staat je auto aan je (eigen) laadpaal gedurende die 4-5 dagen? Mijn vorige Mazda MX-30 had daar namelijk een probleem mee: bij aan de laadpaal laten nadat hij klaar is met opladen (ongeacht of je deze op 80/90/100% had ingesteld) verbruikt hij voor communicatie met laadpaal de 12V accu en die kon na 1 dag al leeg zijn omdat hij maar bleef communiceren. Daar was destijds een software fix voor, voor de ICU die dat aanstuurt. Sindsdien opgelost, maar het schijnt sowieso geen goed idee te zijn om welke EV dan ook te lang vol aan een laadpaal te laten hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-08-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-05 22:31
HomerJ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:23:
Zijn er meer I6 eigenaren die last gehad hebben van een lege 12V accu als de auto een paar dagen niet heeft gereden?

Nu paar keer gehad, als ik de auto 4-5 dagen niet gebruik (komt gelukkig zelden voor) wil hij niet meer starten. Dan moet de wegenwacht komen en met een beetje opladen werkt alles weer.

Ja dat heb ik ook gehad begin juni. De wegenwacht (Hyundai service) stelde vast dat de accu kapot was. De Hyundai garage zei van niet. Uiteindelijk is de accu niet vervangen bij de garage, maar wel de ICCU update gehad van de terugroep actie. Daarna geen problemen meer gehad.

En inderdaad de tip gehad de auto van de lader af te halen als deze is opgeladen om de redenen hierboven gegeven. Nu deed ik dat toch al wel, maar ja, nog iets bewuster nu.

In ieder geval wel uitleg gekregen van de wegenwacht waarom die 12V accu's vaak al snel falen. Heeft te maken met lang stilstaan na productie/reis/levering en doordat de accu dan leeg is geweest is hij meteen verpest. Eigenlijk zouden alle auto's een nieuwe accu moeten krijgen bij oplevering bij een dealer.

[ Voor 24% gewijzigd door AeoIus op 08-08-2024 09:02 ]

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Ze kunnen wel wat vinden als ze hem even een uurtje laten staan na het opladen. Slechte serie accu's die hun lading niet goed vasthouden.
Je kunt beter vagen wie er geen last van heeft gehad trouwens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zou er nog op terugkomen. Gisteren even alle bovenstaande versienummers gecontroleerd bij mijn auto en ze zijn identiek.

Hoe ik er kom: ik heb de fav-knop op het stuur gekoppeld aan Bestuurdershulp en dan kom ik op dit scherm uit (waar je ook via Voertuiginstellingen en dan Bestuurdershulp kan komen anders):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUmubZGlEB1sTUMeny9WcIlIDQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnXNR5mVxzoe2J2IbPjRmbzM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier tap ik dan op Snelheidslimiet rechtsboven en dan krijg je dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0pNiRZpvMKTkxYn3yLlbg5bo90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwpQ4VhnCvOajGJlcJXKxAVH.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals hij nu staat is de standaardinstelling na elke keer de auto starten, ik kies dan Snelheidslimietinformatie.

Hopelijk kan je de optie nu vinden, want gezien de identieke versies zou het gelijk moeten zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
@HomerJ Ik meen gelezen te hebben dat dit euvel voor kan komen wanneer je de auto parkeert met <=20% HV accu. Onder dat percentage zou de 12V accu niet bijgeladen worden.

Of de ICCU update/controle hiervoor een mogelijke oplossing was weet ik niet.

Zijn er bij de keren dat dit gebeurde vergelijkbare omstandigheden? Wellicht dat dit een richting geeft.

--------

Ik kwam er gisteren achter dat de Ioniq 6 ook de trajectcontroles voor je in de gaten houdt. Was wel buiten Nederland, heb dit binnen Nederland nog niet opgemerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K7eIivlkjZveEYRKzmMCjOU8iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNDSgGo8M4wVSUdyUs6xQ9pj.jpg?f=fotoalbum_large

Ook viel me op dat ik over de grens veel minder de melding 'handen op het stuur' kreeg. Terwijl er toch veel lange rechte stukken waren met minimale stuurinput. Dit gedrag kan toch niet afhankelijk zijn van het land waarin je bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Ik zou er nog op terugkomen. Gisteren even alle bovenstaande versienummers gecontroleerd bij mijn auto en ze zijn identiek.

Hoe ik er kom: ik heb de fav-knop op het stuur gekoppeld aan Bestuurdershulp en dan kom ik op dit scherm uit (waar je ook via Voertuiginstellingen en dan Bestuurdershulp kan komen anders):
[Afbeelding]

Hier tap ik dan op Snelheidslimiet rechtsboven en dan krijg je dit scherm:
[Afbeelding]

Zoals hij nu staat is de standaardinstelling na elke keer de auto starten, ik kies dan Snelheidslimietinformatie.

Hopelijk kan je de optie nu vinden, want gezien de identieke versies zou het gelijk moeten zijn lijkt mij.
Nou breekt mijn klomp…

Want dit is wat ik zie (foto van toen ik de versies fotografeerde)

Ik denk dat ik de vraag maar bij Hyundai ga neerleggen….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjeg5WTZmPqvG3fUleAWdu2LFAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40dPFVXEHA6tucbHxLg7vvmD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
zomaar0iemand schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Nou breekt mijn klomp…

[Afbeelding]
Ja, dit heb ik ook. Alleen de Uit optie en ik denk de meeste van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
vraasen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:

Ik kwam er gisteren achter dat de Ioniq 6 ook de trajectcontroles voor je in de gaten houdt. Was wel buiten Nederland, heb dit binnen Nederland nog niet opgemerkt.
[Afbeelding]
Doet hij in Nederland ook. Rijdt met enige regelmaat over de Pleijroute bij Arnhem en daar zie ik het altijd. Superhandig d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_Party
[...]

Nou breekt mijn klomp…

Ik zou dat zeker bij de dealer neerleggen. Het ligt niet aan softwareversie en het kan ook niet aan de uitvoering liggen want mijn Style heeft ook al de optie om "alleen informatie" weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Marty_Party schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Ik zou dat zeker bij de dealer neerleggen. Het ligt niet aan softwareversie en het kan ook niet aan de uitvoering liggen want mijn Style heeft ook al de optie om "alleen informatie" weer te geven.
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/GqOwU4

Ik zie dat er een update klaarstaat voor Augustus, deze maar even installeren en kijken of het probleem zich zelf oplost anders naar de dealer inderdaad :*)

Hierin zit ook de mute knop shortcut voor het geluid uit zetten, scheelt weer een handeling als ik rij, dat het snelheidsbordje rood wordt vind ik niet erg, die piep is alleen irritant als hij weer eens een vrachtwagen of uitvoeg strook leest op de snelweg 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door zomaar0iemand op 08-08-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Laatst online: 13-05 18:35
Hmm, nice find, maar de Ioniq 6 staat (voorlopig) niet in het lijstje van in aanmerking komende voertuigen voor die augustus update :(

Edit: even in de Navigation Update app gecheckt, zegt dat ik al de laatste versie heb, en als ik toch wil vernieuwen/overschrijven komt er een foutmelding dat er tijdelijk geen updates gedownload kunnen worden.
Dus wordt misschien nog klaargezet voor de I6. Downloaden voor bv. de Ioniq 5 lukt wel.

[ Voor 53% gewijzigd door TimoLimo op 08-08-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
TimoLimo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:53:
Hmm, nice find, maar de Ioniq 6 staat (voorlopig) niet in het lijstje van in aanmerking komende voertuigen voor die augustus update :(
Stond hij ook niet bij die van Juni, maar toch werkt het |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Laatst online: 13-05 18:35
Juni-update? Moet ik gemist hebben dan. (Ik zie in de Navigator update geen oude updates meer staan, niet die van november, of die van juni dat je vermeld). I'll wait and see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_Party
Ik heb vorige week nog de allerlaatste Ioniq 6 update gedownload en dat was toen die van oktober/november 2023 (231102).

Raar dat de Ioniq 6 er (nog) niet tussen staat en dat, inderdaad, de updater een foutmelding geeft als je toch een update wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online

Ja, die van mij is onder garantie vervangen na een paar keer leeg te zijn geweest.
De 1e keer heeft ie een update gehad en na de 2e keer hebben ze de accu uitgebreid getest en toen bleek dat ie niet meer goed was.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
Wel om denken dat je de Bluelink app afsluit als de auto voor langere tijd stilstaat, dus niet onnodig de auto 'wakker' maken door in de app te kijken. En ook om denken dat de deuren niet te lang open blijven staan, als ik de auto van binnen schoon maak zet ik 'em aan.
Een dashcam o.i.d. kan 'em ook leegtrekken.
Ik heb nu wel voor de zekerheid een jumpstarter in de auto liggen, niet in de kofferbak want uit ervaring weet ik dat je die moeilijk open kunt krijgen als niets meer werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Even gespiekt bij de koreanse website (en Australië en VS) met google transalte: https://update.hyundai.com/KR/KO/updateNoticePopup/lG1FjL

Hier staat de Ioniq6 ook niet tussen voor updates, dus ik denk dat het gewoon een fout is.
Bij de VS zie ik wel de Ioniq6 staan voor de oktober update, vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:

[Afbeelding]
Ja daar kwam ik een tijdje geleden ook achter (in Nederland).
Ik vroeg mij af waarom mijn snelheidsmeter ineens oranje werd..... achteraf bleek dit dus een trajectcontrole te zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
AnjaT850 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Ja, die van mij is onder garantie vervangen na een paar keer leeg te zijn geweest.
De 1e keer heeft ie een update gehad en na de 2e keer hebben ze de accu uitgebreid getest en toen bleek dat ie niet meer goed was.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
Wel om denken dat je de Bluelink app afsluit als de auto voor langere tijd stilstaat, dus niet onnodig de auto 'wakker' maken door in de app te kijken. En ook om denken dat de deuren niet te lang open blijven staan, als ik de auto van binnen schoon maak zet ik 'em aan.
Een dashcam o.i.d. kan 'em ook leegtrekken.
Ik heb nu wel voor de zekerheid een jumpstarter in de auto liggen, niet in de kofferbak want uit ervaring weet ik dat je die moeilijk open kunt krijgen als niets meer werkt ;)
In mijn vorige auto (Kona 2020) paar keer lege batterij gehad, in garage hebben ze de batterij toen 3 dagen getest, en goed bevonden.
Zes maanden later weer van hetzelfde, na 3jaar een nieuwe onder garantie gekregen.

Ik had toen, en nu ook een dashcam voor en achter in de wagen.
Deze neemt alleen stroom van de sigarenaansteker, vanaf dat de wagen start.
En ook weer uitgaat als ik contact weer afzet. (dus geen bewaking tijdens parkeren)
Dit trekt volgens mij, en de garagisten de batterij niet leeg.

Ik zet de auto steeds in kampeermodus, als ik hem poets.
Dan haalt ie zijn stroom van de hoofdbatterij.

Toen alles nieuw was, en er nog zoveel te ontdekken viel,
had ik de Bluelink app ook ooit iets te enthousiast gebruikt, met een lege batterij tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Nou breekt mijn klomp…

[Afbeelding]
Zou het... kunnen zijn omdat ik een modeljaar 2024 heb? Die van mij is gekentekend 28 maart 2024 en zelf eind april opgehaald.

Het lijkt mij heel gek en ook sterk, want ik zie dus nergens daar een verwijzing naar in onze softwareversies, modelnaam/-nummer, enz. Maar iets anders kan ik ook niet meer bedenken. Heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AeoIus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Doet hij in Nederland ook. Rijdt met enige regelmaat over de Pleijroute bij Arnhem en daar zie ik het altijd. Superhandig d:)b
En waar merk je dit aan als ik vragen mag? Ik heb hier ook een stuk trajectcontrole op een 80 weg, en heb behalve de piepjes alle opties voor zover ik weet aanstaan.

Edit: ah een oranje snelheidsmeter lees ik net. Ik ga goed opletten de volgende keer. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/GqOwU4

Ik zie dat er een update klaarstaat voor Augustus, deze maar even installeren en kijken of het probleem zich zelf oplost anders naar de dealer inderdaad :*)

Hierin zit ook de mute knop shortcut voor het geluid uit zetten, scheelt weer een handeling als ik rij, dat het snelheidsbordje rood wordt vind ik niet erg, die piep is alleen irritant als hij weer eens een vrachtwagen of uitvoeg strook leest op de snelweg 8)7
Voor de volledigheid nog, deels nav @Marty_Party's opmerking: ik rijd zelf een Connect.

En ik heb ergens begin/half mei de update die ik destijds van de Navigation Updater tool kon downloaden geïnstalleerd (omdat hij na 2 weken nog niet via OTA was gedaan, maar wel zei dat ie er was) en sindsdien heb ik deze optie dus.

De mute-knop optie heb ik ook nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Zou het... kunnen zijn omdat ik een modeljaar 2024 heb? Die van mij is gekentekend 28 maart 2024 en zelf eind april opgehaald.

Het lijkt mij heel gek en ook sterk, want ik zie dus nergens daar een verwijzing naar in onze softwareversies, modelnaam/-nummer, enz. Maar iets anders kan ik ook niet meer bedenken. Heel bijzonder.
Zou vreemd zijn die van mij is van 22-12-23, niet heel veel ouder. Ik heb een connect 77KwH.
Probeer nu maar even met de USB nog een update te doen, alleen ligt de software eruit voor de I6 :+ (regio veranderen maakt niet uit). We gaan het zien, en anders gaan zeuren bij de dealer / LeaseMij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@zomaar0iemand Dat scheelt bijna niks nee, toch zou het wel net die modeljaar wissel kunnen zijn, al zijn die soms al in oktober en andere keren pas in mei ofzo, ik heb er bij de 6 geen benul van behalve dat de dealer mij wist te vertellen dat het een modeljaar 2024 is. Ik vroeg ook nog wat er anders aan is dan tov de 2023, het antwoord: niks. :P

Wat mij als enige nog te binnen schoot is dat die update die ik in mei binnen heb gehaald wellicht qua versienummer en dergelijke wel gelijk is, maar misschien toch een kleine fix erin heeft zitten tov hetzelfde versienummer toen die net uitkwam? Dat zie je bij software nog weleens gebeuren, al zou het niet horen want dan krijg je juist dit soort verwarring waar een dealer ook nooit uit gaat komen. Als dit het zou zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bij mij staat de update inmiddels klaar in de Navigation Updater (er was ook een update van de Nav Updater zelf, van 240.426.0.214 naar 240.704.0.214, op macOS is dat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p132pTXC8iIThUtzaEAbYRfaN8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dQ4VHYJO6MUTreVVg0mpsxq.png?f=fotoalbum_large

Zie onderin de balk, blijkbaar gisteren vrijgegeven.

Op de balk klikkend word ik naar deze link gestuurd: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/GqOwU4

De snelheidslimiet piepjes gaat er dus weer iets anders uitzien dan het er nu bij mij uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://fileseu.map-care.com/upload/global/updatenotice/4532a409ad08aa9febb03668219c308f/jked3awqi0u9lp7xhwgn6sv6.png

Kort samengevat zijn dit de nieuwe opties/verbeteringen:
  • SoundCloud streaming integratie (net als Amazon Music)
  • BT volume verbeteringen
  • Locaties zoals thuis/kantoor in navi opslaan
  • Oplaadstations makkelijker te vinden
  • Snelheidslimietwaarschuwingen zijn met mute-knop aan te passen
  • Snelheidslimietwaarschuwingen zitten in een nieuw/aangepast menu
  • Spraakherkenning kan naar liedjes op Amazon Music zoeken
Letterlijk het enige waar ik interesse in heb is de mute-knop i.p.v. soms 1 minuut lang moeten wachten tot het instellingenmenu reageert. Nu alleen hopen dat de mute-knop direct reageert.

Omdat ik nu al gewend ben aan mijn huidige 'workflow' voor die waarschuwingen, ga ik dit keer eens lekker de OTA afwachten.

TIP: check of je OTA update vinkjes aanstaan. Ik checkte eergisteren nog eea en bij mij bleken ze uit te staan (mogelijk doordat ik de vorige keer via USB de update gedaan heb).

[ Voor 40% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Hij staat wel klaar maar downloaden gaat niet voor de Ioniq 6. Andere modellen wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IVt5mPNhBONJKGwlzDNkhNOhqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osErK6TG49Z3r8TeHBLptME2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door beschuit op 09-08-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@beschuit Ah ja, die krijg ik nu ook. Had niet doorgeklikt omdat ik de OTA wil afwachten, ben benieuwd hoe vlot die gaat zijn namelijk. Zal dus nog wel even duren. Maar hij staat er dus wel voor de 6, alleen nog niet vrijgegeven lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_Party
Voor zover ik het begrijp zijn de OTA updates anders dan de kaart (navigation) updates die je via de USB-stick doet. OTA updates zijn kleine aanpassingen her en der terwijl de USB updates meer omvatten.

Zo was de laatste OTA update 231020 en de meest recente USB update 231102. 231102 is ook niet OTA te verkrijgen. Opzich wel begrijpelijk, het is niet niks om "even" 25 GB naar ik-weet-niet-hoeveel Hyundai's te duwen. Dat is best wel heftig op zo'n netwerkconnectie die daar niet voor gemaakt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Marty_Party schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:55:
Voor zover ik het begrijp zijn de OTA updates anders dan de kaart (navigation) updates die je via de USB-stick doet. OTA updates zijn kleine aanpassingen her en der terwijl de USB updates meer omvatten.

Zo was de laatste OTA update 231020 en de meest recente USB update 231102. 231102 is ook niet OTA te verkrijgen. Opzich wel begrijpelijk, het is niet niks om "even" 25 GB naar ik-weet-niet-hoeveel Hyundai's te duwen. Dat is best wel heftig op zo'n netwerkconnectie die daar niet voor gemaakt is.
Dit is m.i. niet juist.
Ik doe altijd OTA updates en mijn laatste versie is 231102.
OTA updates omvatten wel degelijk de navigatie updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Marty_Party In aanvulling op wat @AnjaT850 hierboven al zegt: wie zegt dat OTA updates ook die ±25 GB zijn? Ja, via USB heb je altijd de volledige software/firmware te pakken, maar de OTA updates werken met delta updates.

Nu heb ik geen Europese bron kunnen vinden, maar deze Australische bron vermeld voor o.a. de Kona en IONIQ 5 N zo'n 3-4 GB en een eerdere Kona update zelfs maar luttele MB's:
https://www.hyundai.com/au/en/owning/ota-updates

Daarnaast is het prima mogelijk om dergelijke hoeveelheden zelfs op matige 4G-verbindingen binnen te halen. Er zal niet een 3-4 GB groot zip-bestand in één keer binnengehaald worden, maar pakketjes van kleinere hoeveelheden (hoeveel weet ik hier niet) en wanneer ze allemaal binnen zijn worden ze gecombineerd, ongetwijfeld ge-hash-checked en dan pas zijn ze gereed voor installatie.

Edit: voor de IONIQ 6 staat er trouwens "coming soon" dus we kunnen binnenkort zien hoe groot de update zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ik heb mijn Ioniq sinds mid januari, nog nooit een OTA gezien. Nutteloze functie zo. Stuur gewoon maandelijkse kaartupdates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@beschuit Heb je al gekeken of het aangevinkt staat in de instellingen? Overigens was de laatste update van oktober/november, dus zolang je in januari die versie had, heb je inderdaad ook geen update ontvangen. ;)

En als je maandelijkse updates had verwacht, had je een Tesla of iets anders moeten kopen. Achteraf klagen is een beetje te makkelijk, want iedereen kan dit van tevoren uitzoeken. Hyundai is er altijd duidelijk in geweest dat ze niet aan maandelijkse (kaart)updates doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:57:

Daarnaast is het prima mogelijk om dergelijke hoeveelheden zelfs op matige 4G-verbindingen binnen te halen. Er zal niet een 3-4 GB groot zip-bestand in één keer binnengehaald worden, maar pakketjes van kleinere hoeveelheden (hoeveel weet ik hier niet) en wanneer ze allemaal binnen zijn worden ze gecombineerd, ongetwijfeld ge-hash-checked en dan pas zijn ze gereed voor installatie.
Klopt, OTA update duurt ong. drie kwartier waarbij je de auto wel aan moet laten staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:06:
@beschuitAchteraf klagen is een beetje te makkelijk, want iedereen kan dit van tevoren uitzoeken.
Klagen is een gtoot woord, Ik weet dat autonavigatie waardeloos is met updates, maar had lichte hoop dat wanneer je een OTA functionaliteit inbouwt er wel wat vaker dan één keer per jaar wat ge-update wordt. Verder heerlijke auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Klagen is een gtoot woord, Ik weet dat autonavigatie waardeloos is met updates, maar had lichte hoop dat wanneer je een OTA functionaliteit inbouwt er wel wat vaker dan één keer per jaar wat ge-update wordt. Verder heerlijke auto.
2 keer dus..... Net als bij VAG....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_Party
AnjaT850 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Dit is m.i. niet juist.
Ik doe altijd OTA updates en mijn laatste versie is 231102.
OTA updates omvatten wel degelijk de navigatie updates.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:57:
@Marty_Party In aanvulling op wat @AnjaT850 hierboven al zegt: wie zegt dat OTA updates ook die ±25 GB zijn? Ja, via USB heb je altijd de volledige software/firmware te pakken, maar de OTA updates werken met delta updates.

Nu heb ik geen Europese bron kunnen vinden, maar deze Australische bron vermeld voor o.a. de Kona en IONIQ 5 N zo'n 3-4 GB en een eerdere Kona update zelfs maar luttele MB's:
https://www.hyundai.com/au/en/owning/ota-updates

Edit: voor de IONIQ 6 staat er trouwens "coming soon" dus we kunnen binnenkort zien hoe groot de update zal zijn.
Interessant, ik heb mijn 6 dus vorige week opgehaald en jawel, er stond een OTA klaar. Ik had deze geinstalleerd in het was versie.... 231020. Ik heb nog een paar keer de auto uit-en-aan gezet en gecontroleerd voor updates maar ik zat al op de laatste versie, aldus mijn Ioniq 6. k heb dit met meerdere andere Ioniq 6 rijders bevestigd, zij hadden als laatste OTA ook alleen 231020. En ja, daar is automatisch updaten ook aangevinkt.

Pas na het gebruik van de navigation updater en USB-stick manier ben ik op 231102 uitgekomen. Misschien dat dit dan weer per auto verschilt maar dat lijkt me erg sterk. 'T zal wel een software fout ergens zijn.

Dat ze delta-updates gebruiken geloof ik overigens wel, dan zal 't inderdaad niet elke keer 25+ GB zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:18
Zo na een heerlijke vakantie ben ik weer bijgelezen met jullie berichten

Heb je deze al gezien?

EV Drivers: Duurtest update, Hyundai Ioniq6 met veelzijdige eigenschappen

YouTube: Duurtest update: Hyundai IONIQ 6 met veelzijdige eigenschappen

Allemaal dus je ervaringen delen via een berichtje naar redactie@e-drivers.com

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Zit een kolossale fout in de Hyundai navigatie van het Ionity station in Slovenië Radovljica richting Villach. Stuurt je er langs en je eindigt in de middle of nowhere. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Is er al nieuws over de update van augustus?

Zijn een heerlijke rondreis aan het maken door Scandinavië met de I6 (gebruik tussen de 13-14Kw met zoveel mogelijke 130/120km/u alleen sommige wegen staan fout op de navigatie of niet… Had gehoopt dat de kaarten update ondertussen wel had gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:57:
Is er al nieuws over de update van augustus?

Zijn een heerlijke rondreis aan het maken door Scandinavië met de I6 (gebruik tussen de 13-14Kw met zoveel mogelijke 130/120km/u alleen sommige wegen staan fout op de navigatie of niet… Had gehoopt dat de kaarten update ondertussen wel had gewerkt.
Tip: let goed op de borden! De boetes in Scandinavië zijn niet mals, en ik heb nog nooit zo veel flitspalen gezien als toen ik jaren geleden in Noorwegen was. Allemaal Nederlands kwaliteitsproduct, de Gatso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
In de algemene zin is dit een wenselijke ontwikkeling. Niet om vingers te wijzen naar de maker van de batterij, maar algehele transparantie en ook om na een aantal jaren te kunnen zeggen met publiek aanwezige gegevens dat het allemaal wel meevalt en het ook niet slechts één fabrikant is waarbij weleens (<1%) een accu het begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbeel
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-04 23:12
Ik zag flink wat bruine (roest) vlekken achter de velgen van mijn ionic 6, na pas 2000 km te hebben gereden. De velgen van de first edition hebben grote gaten waardoor dit echt lelijk is.

Dit komt blijkbaar door generatief remmen, waardoor de remschijven niet gebruikt worden en zich een aanslag opbouwt. Een kennis van me heeft een Tesla die bij de eerste APK-keuring zelfs is afgekeurd door deze roestvlekken.

Door een paar ritten te maken en goed te remmen, verdwijnt de roest/aanslag. De remschijven bij de voorwielen zien er weer glanzend uit, bij de achterwielen zie je nog wat strepen maar die zullen na wat remmen de komende weken wel verdwijnen. Moraal: gebruik regelmatig ook je remmen. De ANWB heeft hier een informatiepagina over. Ik heb in elk geval weer wat geleerd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hemertje
De AUTOHOLD knop op je middenconsole even ingedrukt houden als ik het goed heb
Dan gaat de Ioniq 6 je remschijven 'schoonmaken'

Heb je een foto?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Dat is dan anders bij de 6 tov van de 5. Bij de 5 moet je regeneratief remmen op level 0 zetten. Even handleiding van 6 gecheckt en daar inderdaad met autohold.
Remschijf reinigen
Gebruik de functie Remschijf reinigen als er
geluid klinkt bij het intrappen van het
rempedaal tijdens het rijden of als de
remschijf begint te roesten. Dit helpt tegen
het geluid en de roest. Regeneratief
remmen wordt tijdens het reinigen van de
remschijven beperkt, waardoor de
elektrische energie-efficiëntie lager wordt.
Houd de toets AUTO HOLD 3 seconden
ingedrukt.
• Het reinigen van de remschijf begint als
de melding ‘Remschijf reinigen’ op het
instrumentenpaneel verschijnt.
• Regeneratief remmen wordt beperkt
als het rempedaal tijdens het rijden
ongeveer 10 keer wordt ingetrapt (dit
kan afwijken door de
rijomstandigheden). Dit helpt tegen het
geluid en de roest.
• De functie Remschijf reinigen wordt
automatisch uitgeschakeld als de
handeling is afgerond. Het kan ook
worden uitgezet voordat de handeling
is afgerond, door het voertuig uit te
schakelen of 3 seconden te drukken op
de toets AUTO HOLD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbeel
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-04 23:12
Ga ik proberen, thanks!

Ik heb geen foto, na een rit met flink wat remmen is de roest grotendeels verdwenen.

[ Voor 65% gewijzigd door mbeel op 16-08-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Moet tussen de spleetjes van de 18" gluren om de schijven te zien. Nog nooit speciaal iets voor gedaan, maar ze zien er prima uit.
Na een erg natte/vochtige nacht is een beetje vliegroest normaal, en als de auto netjes is ontworpen wordt die ook elke rit even afgepoetst. Voor een beetje vliegroest hoef je echt niet stevig te remmen.

Kan zijn dat wij de auto-hold uit hebben staan, en dus altijd een beetje remmen bij het langzaam inparkeren en dat daardoor de schijven mooi schoon zijn. Het dichte ontwerp van de 18" zal ook wel helpen.

Pagina: 1 ... 27 ... 37 Laatste