Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:26:
[...]
Hoe ziet dit plaatje eruit als je voor je Ioniq vanaf 2026 oid ook MRB moet betalen (volgens de huidige plannen)?
Want dát is voor iemand die nu een andere auto wil kopen relevant. Dat jij nu veel voordeel van je EV hebt (en dat de afgelopen jaren gehad hebt) is mooi voor jou, maar daar heeft degene die nu voor de beslissing staat niet zo veel aan.
Daar heb je wel degelijk wat aan, want ik heb ook pas 4 maanden geleden de knoop doorgehakt en rijd er nu 3 maanden in. Juist met alle overwegingen. Punt is alleen: iedereen moet voor zich bepalen of je die stap wilt maken. Ik heb het 'risico' genomen omdat het in mijn geval worst case nog steeds voordeliger is, maar ik snap het ook goed dat mensen voor het zekere van een hybride/benzine kiezen.
Hoe het plaatje eruit ziet? Heel simpel: ik houd rekening met volle mrb, dat zou obv de 1915 kg die de 77 kWh weegt neerkomen op € 351 per kwartaal, dat is precies € 52 per kwartaal meer dan de hybride Lexus. Per jaar dus maar € 204 meer puur op mrb gebied.
En zoals je kon zien is het verschil van elektra vs benzine nog altijd € 1144 per jaar, en om wederom te benadrukken: dan reken ik het volle bedrag van mijn energiecontract op piektarief. Ik reken het daltarief niet mee, de PV surplus niet en ook salderen niet, allemaal voordelen waar ik voorlopig wel van geniet.
En wat ik zei: sinds ik de auto heb sinds eind april heb ik alle inmiddels 4800 km 100% op PV surplus geladen. Ik verwacht dat ik dat tot zo'n beetje ergens in september kan blijven doen, waarna het weer een stuk wisselvalliger zal zijn en ik vaker aan moet vullen vanuit het net of zelfs helemaal in de winterperiode.
Kortom: zelfs in het meest negatieve geval met de € 1144 voordeel tov de hybride (benzine) en € 204 meer mrb, kom ik alsnog op een voordeel van € 940 uit. € 78 per maand.
Ja ik realiseer me ook dat ik qua EV/PV wel in een goede positie zit: 28 zonnepanelen op nagenoeg ideale oost/west verdeling, heb een eigen Zappi laadpaal die ideaal met PV surplus overweg kan, en ik kan deels thuiswerken waardoor ik die momenten overdag benut om de auto lekker aan de lader te laten hangen.
Tegelijkertijd zijn er ook legio mensen waarvan ik weet dat ze op hun werk gratis kunnen laden, je moet wel met eigen druppel activeren maar er wordt nooit wat gefactureerd ongeacht lease/privé, daarnaast rekenen ze bij ons op het werk en diverse mensen die ik ken een soort kostprijs van pakweg 30ct/kWh.
De keerzijde is echter dat er ook genoeg mensen zijn die van snelladen afhankelijk zijn of combinatie met publiek laden en ja, dan valt het dubbeltje al een stuk sneller de andere kant op.
In mijn recente berekeningen (4-6 maanden terug) met verschillende scenario's kan ik heel grofweg zeggen dat als privérijder met eigen laadpaal en zonnepanelen is EV rijden financieel een no-brainer, ook met volle mrb. Bij volle afhankelijkheid van publiek laden is een beetje afhankelijk van de auto en of je evt. een abo voor laden gebruikt, EV is vaak nog wel goedkoper maar nog maar nauwelijks zodra mrb erbij zit. Bij grotendeels afhankelijkheid van snelladen is een EV nu al even duur, met mrb erbij veel duurder dan een moderne hybride. Voor leaserijders is het simpel: die hoeven alleen naar bijtelling + evt. eigen bijdrage te kijken.
[
Voor 3% gewijzigd door
MooDyBLueS op 05-08-2024 15:07
]