Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Weet iemand of een vergelijkbare update ook voor de 6 komt?
Ik moet een nieuwe leaseauto bestellen en de keuze is tussen de 5 en 6.
Die zal wel over 1 of 2 jaar komen met de facelift en de 6N.Japiooo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:54:
De Ioniq 5 heeft onlangs een mooie update gehad naar 84 kWh.
Maar als het om range gaat: die zal nu wat dichter bij elkaar liggen. Voor de facelift had de 5 dik 100 km minder range WLTP, waarvan met de grotere accu ongeveer de helft is gecompenseerd. Bedenk wel dat op hogere (snelweg) snelheden de 6 veel efficiënter is. Laat als het om range gaat de grotere velgen ook liggen die hakken er ook best in.
Vorig jaar werd ik bij het opladen in Duitsland aangesproken door een Duitser met een BMW suv, die vroeg mij of de opgegeven waardes klopten. We hebben toen de range bij 150 op de autobahn vergeleken; hij moest elk uur aan de lader, ik elke 2. Voor de Ioniq 5 zal iets vergelijkbaars gelden.....
Wat ik trouwens een belangrijker wijziging vind in de facelift van de Ioniq 5 is de nu wel aanwezige achter ruitenwisser.....
[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 19-08-2024 12:16 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ioniq 6 facelift:Japiooo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:54:
De Ioniq 5 heeft onlangs een mooie update gehad naar 84 kWh.
:strip_exif()/f/image/9x9RnMYBqWHUgGL5FSxqXRjW.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
En hij zit al op de recentste versie?hemertje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:56:
Een collega FE rijder geeft me net aan dat hij zojuist een melding krijgt van een beschikbare OTA update
Ja
Ik zal morgen ook eens kijken, had vorige week of de week ervoor nog de OTA settings gecheckt (soms gaan die vanzelf uit) en weer aangezet. Vandaag niet gereden.hemertje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:56:
Een collega FE rijder geeft me net aan dat hij zojuist een melding krijgt van een beschikbare OTA update
Wellicht kunnen we met deze 400kW laders het maximale uit de laadcapaciteiten van de Ioniq 6 halen?
Wie woont/werkt er in de buurt?
[ Voor 46% gewijzigd door hemertje op 20-08-2024 13:45 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat is toch al zo?hemertje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:15:
https://e-mobility.abb.co...obilitys-new-a400-charger
Wellicht kunnen we met deze 400kW laders het maximale uit de laadcapaciteiten van de Ioniq 6 halen?
Op een 350 kW is die in 18 min van 10% naar 80%n dat is met een 400 kW lader net zo snel.
Wat wil je we nog meer uit halen?
Er staan bij Fastned meestal 300 kW laders, die geven vaak aan beide kanten maar de helft. Dus laat maar doorkomen die 400 kW palen.lfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Dat is toch al zo?
Op een 350 kW is die in 18 min van 10% naar 80%n dat is met een 400 kW lader net zo snel.
Wat wil je we nog meer uit halen?
Ah op die manier. Maar als er maar een kabel gebruikt wordt dan wordt de 300 kW wel gehaald. Voor de Ioniq 6 dan de maximale 233 kW.Azqi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Er staan bij Fastned meestal 300 kW laders, die geven vaak aan beide kanten maar de helft. Dus laat maar doorkomen die 400 kW palen.
239kW volgens de opgave als ik het goed heblfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:00:
[...]
Ah op die manier. Maar als er maar een kabel gebruikt wordt dan wordt de 300 kW wel gehaald. Voor de Ioniq 6 dan de maximale 233 kW.
Ook niet altijd is mijn ervaring ook al hangt er maar 1 auto aan de dubbele laadpaallfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:00:
[...]
Ah op die manier. Maar als er maar een kabel gebruikt wordt dan wordt de 300 kW wel gehaald. Voor de Ioniq 6 dan de maximale 233 kW.
Is mijn ervaring ook, hangt erg van de laadlocatie af en tegenwoordig van het tijdstip ook.hemertje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
[...]
Ook niet altijd is mijn ervaring ook al hangt er maar 1 auto aan de dubbele laadpaal
In plaats gokken of uit ons hoofd terughalen, kunnen we het gelukkig ook gewoon ergens terugvinden.hemertje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:26:
[...]
239kW volgens de opgave als ik het goed heb
https://ev-database.org/n...ai-IONIQ-6-Long-Range-2WD
233 kW maximaal. Kijkend naar de IONIQ 5 (van de 6 staat er geen laadcurve bij), is dit de laadcurve:

Die 233 kW wordt dus tot ±54% volgehouden, waarna het afzakt tot nog iets boven de 150 kW en vlak voor de 80% gaat het echt hard onderuit.
Uitgaande van bovenstaande informatie waarbij gezegd wordt dat Fastned 350 kW laders bij gebruik van beide kanten slechts de helft leveren, zou zelfs een 400 kW Fastned lader nog niet optimaal zijn, maar pas vanaf 466 kW. In de praktijk kan je ook wel zeggen dat 450 kW dan ook wel daarvoor door mag gaan (vind ik), die paar kW minder merk je niet.
Overigens is het zo dat Ionity altijd dedicated is, bij mij op niet al te verre afstand staan er 4 van 350 kW en 4 van 200 kW. En ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij Shell Recharge is, zijn die dedicated of ook gedeeld? 150 kW is prima, maar als je dat soms moet delen houdt het niet over met een IONIQ 5/6.
Volgens reviewers die ik veelvuldig heb gekeken op YT voordat ik mijn 6 kocht is het voornamelijk de omstandigheden van het weer en de auto (al dan niet preconditioneren) die de laadsnelheid bepalen.Azqi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:41:
[...]
Is mijn ervaring ook, hangt erg van de laadlocatie af en tegenwoordig van het tijdstip ook.
Als jij aan een langere rit bezig bent en minstens 30 min erop hebt zitten met een DC snellader op de ingebouwde navi ingesteld (waarbij hij hem ook echt als zodanig moet herkennen, dus niet slechts het tankstation ernaast kiezen) dan haal je behalve hartje winter praktisch altijd de 233 kW of in ieder geval daar in de buurt van.
Rijd je echt op de bonnefooi naar een snellader en/of ben je pas kort onderweg, dan kan je verwachten dat je eerder op 120-150 kW uit gaat komen.
De laders ligt het niet aan, die kunnen altijd leveren, even los van het al dan niet delen (wat bij publieke laadpalen ook gebeurt).
https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai
En mijn eigen laadervaring met de Ioniq 6 icm Fastned
:strip_exif()/f/image/iNQFevSO3OMYdvvRInKpBybY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door hemertje op 20-08-2024 20:07 ]
De trafo die de energie levert voor de charging spot bepaald het maximale vermogen tbv de laadpuntenMooDyBLueS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Volgens reviewers die ik veelvuldig heb gekeken op YT voordat ik mijn 6 kocht is het voornamelijk de omstandigheden van het weer en de auto (al dan niet preconditioneren) die de laadsnelheid bepalen.
Als jij aan een langere rit bezig bent en minstens 30 min erop hebt zitten met een DC snellader op de ingebouwde navi ingesteld (waarbij hij hem ook echt als zodanig moet herkennen, dus niet slechts het tankstation ernaast kiezen) dan haal je behalve hartje winter praktisch altijd de 233 kW of in ieder geval daar in de buurt van.
Rijd je echt op de bonnefooi naar een snellader en/of ben je pas kort onderweg, dan kan je verwachten dat je eerder op 120-150 kW uit gaat komen.
De laders ligt het niet aan, die kunnen altijd leveren, even los van het al dan niet delen (wat bij publieke laadpalen ook gebeurt).
Voor hogere snellaadheden dient het accupakket op temperatuur te zijn, daar zorgt de preconditioning voor
Probeer maar eens uit…
Het is mij een paar keer gebeurd dat ik niet expliciet de voorverwarming had geprogrammeerd. In de zomer op de autobahn is dat ook niet nodig. Ook als je hem wel inprogrammeert gaat bij een laad tussenstop het spiraaltje van het voorverwarmen niet aan in de zomer. Altijd steeds de 230kW+ gekregenhemertje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:13:
[...]
De trafo die de energie levert voor de charging spot bepaald het maximale vermogen tbv de laadpunten
Voor hogere snellaadheden dient het accupakket op temperatuur te zijn, daar zorgt de preconditioning voor
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Rond de 84% doet het BMS een kalibratie, dan wordt er even bijna niet geladen. Maar als hij dan weet doorgaat gaat het even later wel hard naar beneden.hemertje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:26:
Trouwens, wanneer je doorlaad > 80% dan stort de laadcurve inderdaad in, maar bij een 84-85% gaat de laadcurve weer richting een 120kW en houdt die dit weer even vast
Probeer maar eens uit…
In de zomer verwarmt ie niks voor en in de winter wel.MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Volgens reviewers die ik veelvuldig heb gekeken op YT voordat ik mijn 6 kocht is het voornamelijk de omstandigheden van het weer en de auto (al dan niet preconditioneren) die de laadsnelheid bepalen.
Ik laad in de winter veel bij Fastned en verbaas me over de tegenvallende snelheden dan. Daarnaast heeft Fastned bij sommige locaties afspraken gemaakt om de te leveren capaciteit te beperken (pilot) tussen 16-20 uur. Bv in Rosmalen.
Bij Fastned A30 zuidzijde haal ik vaak maar 75 kW, sta daar weliswaar nooit alleen. (300 kW lader)
Deze zomer op vakantie veel Ionity geladen, altijd in navi geprogrammeerd maar er werd nooit voorverwarmd.
Mooie laadsnelheden van 220 kW+ gerealiseerd.
Zelf maar een enkele keer gebruik gemaakt (prijs!) van Fastned, maar met niet al te best resultaat.Azqi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:57:
[...]
In de zomer verwarmt ie niks voor en in de winter wel.
Ik laad in de winter veel bij Fastned en verbaas me over de tegenvallende snelheden dan. Daarnaast heeft Fastned bij sommige locaties afspraken gemaakt om de te leveren capaciteit te beperken (pilot) tussen 16-20 uur. Bv in Rosmalen.
Bij Fastned A30 zuidzijde haal ik vaak maar 75 kW, sta daar weliswaar nooit alleen. (300 kW lader)
Deze zomer op vakantie veel Ionity geladen, altijd in navi geprogrammeerd maar er werd nooit voorverwarmd.
Mooie laadsnelheden van 220 kW+ gerealiseerd.
Wel goede ervaringen met Allego snelladers, die met Freshmile goed betaalbaar zijn door de hoge laadsnelheid (30cent/kWh + 30cent/min).
Tegenwoordig kun je met dit tarief van Freshmile ook terecht bij Fastned, maar heb dit nog niet geprobeerd. Berichten over wisselende ervaringen en het punt dat je wel lekker wilt kunnen doorladen om zo goedkoop mogelijk uit te komen houden me ook tegen.
Allego ben ik in Duitsland ook zeer tevreden over. In NL, alhoewel iets minder snel, ook over BP Pulse en in Duitsland Aral Pulse.koboy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:23:
[...]
Zelf maar een enkele keer gebruik gemaakt (prijs!) van Fastned, maar met niet al te best resultaat.
Wel goede ervaringen met Allego snelladers, die met Freshmile goed betaalbaar zijn door de hoge laadsnelheid (30cent/kWh + 30cent/min).
Tegenwoordig kun je met dit tarief van Freshmile ook terecht bij Fastned, maar heb dit nog niet geprobeerd. Berichten over wisselende ervaringen en het punt dat je wel lekker wilt kunnen doorladen om zo goedkoop mogelijk uit te komen houden me ook tegen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Uiteraard al meerdere keren gezocht of er ergens iets los zit of dat er ergens een muntje ofzo tussen is gevallen, maar kan de oorzaak maar niet vinden. Kan het geluid ook niet precies pinpointen, maar ik vermoed passagier stoel of de midden console.
Heeft er iemand meer hier last van en zo ja er misschien achter gekomen waar het in zat?
[ Voor 0% gewijzigd door haskebrukx op 21-08-2024 20:57 . Reden: spelfoutje eruit gehaald ]
reactie Klantenservice Hyundaizonoskar schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
Ja, dat had ik ook. De update leek de beginnen, maar is afgebroken toen ik de oprit weer opreed.
Geachte heer/mevrouw Hemert,
Deze zal binnenkort beschikbaar zijn, maar op dit moment hebben we helaas nog geen exacte datum in zicht.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice
Toevallig kwam ik er vandaag achter dat het paneel direct rechts van het stroompedaal nogal een goedkoop en keihard kunststof paneel is. Als ik daar met mijn voet zo zijwaarts tegenaan tik dan klinkt het alsof er aardige speling op zit. Ik heb geen last van bijgeluiden, maar wellicht kan je daar eens kijken aangezien je het over middenconsole hebt? Grote kans dat het bij de passagierszijde ook zo'n goedkoop kunststof paneel is, maar dat heb ik niet gecheckt.haskebrukx schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:57:
Sinds een paar weken merk ik een erg irritant rammelend geluid in mijn ionic6. Het treedt enkel op bij wat hogere snelheden (vanaf zo'n 80 km/u).
Uiteraard al meerdere keren gezocht of er ergens iets los zit of dat er ergens een muntje ofzo tussen is gevallen, maar kan de oorzaak maar niet vinden. Kan het geluid ook niet precies pinpointen, maar ik vermoed passagier stoel of de midden console.
Heeft er iemand meer hier last van en zo ja er misschien achter gekomen waar het in zat?
Na rijden met remmen was de roest verdwenen, twee dagen later is het weer zichtbaar. Ik heb een foto gemaakt (20 inch velgen op de first edition).mbeel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:51:
Ga ik proberen, thanks!
Ik heb geen foto, na een rit met flink wat remmen is de roest grotendeels verdwenen.
AUTOHOLD inhouden voor 3 seconden, schakelt inderdaad de modus in om de remschijven schoon te maken. De auto verbruikt dan veel energie, de rem staat waarschijnlijk langere tijd iets aan. Daarna is de roest weer (even?) verdwenen.
:strip_exif()/f/image/rkZZHfLvSBxGPM8BkevohhwA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit al langer, tussen 80 en 110 ongeveer. Gelukkig niet heel hard. Met muziek/radio aan, hoor ik het niet. Vind het ook vervelend.haskebrukx schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:57:
Sinds een paar weken merk ik een erg irritant rammelend geluid in mijn ionic6. Het treedt enkel op bij wat hogere snelheden (vanaf zo'n 80 km/u).
Een remschijf die er zo uit ziet voor een rit is geen enkel probleem, en ook geen reden ook om de schoonmaak procedure in te zetten.mbeel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
Na rijden met remmen was de roest verdwenen, twee dagen later is het weer zichtbaar. Ik heb een foto gemaakt (20 inch velgen op de first edition).
AUTOHOLD inhouden voor 3 seconden, schakelt inderdaad de modus in om de remschijven schoon te maken. De auto verbruikt dan veel energie, de rem staat waarschijnlijk langere tijd iets aan. Daarna is de roest weer (even?) verdwenen.
[Afbeelding]
ELKE remschijf zit er na een poosje stil staan zo aan, zeker in combinatie met een stevige regenbui waarvan er er de afgelopen dagen nogal wat van gehad hebben. De kleinste rem actie die er is haalt deze roest er al af, misschien de remblokken in rust zelfs al .....
Als je na een flinke rit nog steeds zo veel roest hebt kun je over cleanen na gaan denken.
Ik heb in 16 maanden nog nooit de reiniging in gang gezet, en we zijn ook niet echt van het "sportief rijden". De schijven zien er eigenlijk perfect uit.....
Misschien dat het dichter zijn van de 18" een verschil maakt (ik heb niet op de grond gelegen om naar de binnenkant te kijken), maar het kan ook zijn dat ze steeds net schoongepoetst worden bij het parkeren. Auto-hold staat uit en we controleren de snelheid met de rem.
@mbeel Precies wat koboy hierboven zegt: het kan geen kwaad. Het wordt ook wel vliegroest of oppervlakteroest genoemd. Dat is dus roest wat bij de eerste de beste keer remmen (als in: fysiek remmen) gewoon verdwijnt, maar er inderdaad ook binnen de kortste keren weer zit. Regen of erg vochtig weer (en rara wat we net een paar dagen hebben gehad) zorgen ervoor dat je dit binnen 1-2 dagen weer hebt.koboy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:54:
[...]
Een remschijf die er zo uit ziet voor een rit is geen enkel probleem, en ook geen reden ook om de schoonmaak procedure in te zetten.
ELKE remschijf zit er na een poosje stil staan zo aan, zeker in combinatie met een stevige regenbui waarvan er er de afgelopen dagen nogal wat van gehad hebben. De kleinste rem actie die er is haalt deze roest er al af, misschien de remblokken in rust zelfs al .....
Als je na een flinke rit nog steeds zo veel roest hebt kun je over cleanen na gaan denken.
Ik heb in 16 maanden nog nooit de reiniging in gang gezet, en we zijn ook niet echt van het "sportief rijden". De schijven zien er eigenlijk perfect uit.....
Misschien dat het dichter zijn van de 18" een verschil maakt (ik heb niet op de grond gelegen om naar de binnenkant te kijken), maar het kan ook zijn dat ze steeds net schoongepoetst worden bij het parkeren. Auto-hold staat uit en we controleren de snelheid met de rem.
Als het van vliegroest naar echte roest gaat, merk je dat snel genoeg: het (fysieke) remmen gaat trillen, piepen, kraken, dat soort dingen. Nog steeds op het begin niet problematisch voor het remmen an sich, maar dan zit je wel op het punt dat schoonmaken wel belangrijk begint te worden.
Overigens: (bijna) elke EV gebruikt bij de laatste paar km/h tot het tot stilstand komen de fysieke rem, mits je het rempedaal gebruikt en niet een i-Pedal of vergelijkbare stand. Dat is normaal genoeg voldoende om het vliegroest te verwijderen of onder controle te houden (een klein beetje houd je altijd en is normaal). De Toyota Prius had hier ook al mee te maken, mijn Prius II uit 2006 reed destijds ook al amper op de remmen als je een beetje anticipeerde, behalve dus van ±15 km/h tot stilstand.
Vooral niet teveel zorgen over maken dus.
The Ioniq Guy - Automatic Door Lock Device for Hyundai/Kia/Genesis
https://www.theioniqguy.c...le?variant=40832615645255
Ik vind dat je de verwachtingen, kansen en klantwensen ff te snel wegwuift.MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:25:
[...]
Dat was ook mijn intentie: de gezonde discussie erover aanwakkeren.
Je haalt een aantal goede punten aan moet ik zeggen. Het zal inderdaad per persoon verschillen, maar kort inhaken op wat jij benoemt:
- kaartupdates maken mij weinig uit, ik gebruik Apple CarPlay
- ccNc: ik snap je punt en het is zeker jammer, tegelijkertijd weet je dat de i6 een 2022 auto is gelijk met de i5 ontwikkeld en de nieuwe Kona is een 2024 auto, zelfs Tesla heeft tegenwoordig Ryzen SoC's en Tesla Vision waar oudere modellen het moeten doen met Intel Atom en 1.0 hardware. Ook daar zitten enorm veel uitzonderingen op de updates die uitgebracht worden. Als in: deze optie is alleen voor modellen met Tesla Vision of modellen met Ryzen SoC.
- functionaliteit in navi planning: mee eens, dit is iets waar prima aan gesleuteld kan (en hoort) te worden
- updates self-driving: deels mee eens: in de basis vind ik de i6 erg goed, ik kan los van de melding dat ik mijn stuur vast moet houden km's lang zonder enige ingreep blijven rijden op de snelweg. Enige waar ik mijn i6 weleens op betrap is dat hij iets te enthousiast bij belijning wil corrigeren en een rukje aan het stuur geeft die je niet verwacht. Verbeterpunt inderdaad.
- meer functionaliteit BlueLink: mee eens, maar ik ben bang dat het niet naar NL komt. VS/Canada hebben de Digital Smart Key net als de Kona 2024 in NL, maar hier hebben en krijgen wij dit niet volgens mijn dealer. Echter is dit ook nooit zo gecommuniceerd (dat wij het zouden hebben/krijgen), dus ik wist het voor aanschaf.
- streaming diensten: denk dat deze SoC het niet aankan. Daarnaast: waarom zou je niet AA/AC gebruiken hiervoor? Zal persoonlijk zijn, maar dit was juist een van mijn afknappers op Tesla, dat ik op hun infotainment MOET inloggen om muziek te streamen los van basic BT streaming.
- performance infotainment: ik ben bang dat we aardig aan de limiet zitten van wat de SoC aankan en dat ze gewoon krap bemeten zijn. Verder eens met je Model 3 / i6 vergelijking.
Ik ben het met de anderen 200% eens qua verwachtingen!
Mijn conclusie na 1,5 jaar / 40.000km Ioni6 First Edition te mogen rijden:
Hyundai hoort bij de top qua ontwerpen van iconische en praktische auto's en begrijpt en beheerst de techniek van het elektrisch rijden en het mechanisch bouwen van hoge kwaliteit auto's.
Men weet met de Ioniq 6 zelfs een wereldauto van het jaar 2023 te bouwen.
Maar men vergeet zoals vrijwel alle dinosap autobouwers uit het Nokia tijdperk te stappen en qua software voor o.a. de Man Machine Interface de overstap te maken naar het iPhone tijdperk.
Persoonlijk verwacht ik dat ik met de huidige mogelijkheden van deze tijd mijn persoonlijke wensen en aanpassingen van de boardsoftware binnen de grenzen van de wet compleet naar mijn persoonlijke smaak aan te kunnen passen.
Tesla begrijpt dat, nu Hyundai samen met de andere dinosapbouwers nog!
De Ioniq 6 is naar mijn idee geschikt voor de beoogde en verwachte verbeterpunten, kansen en klantwensen, voor zover de CPU het toelaat, nu de wil van Hyundai en haar ontwikkelaars nog!
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dank je! De zorgen zijn door de reacties weggenomen. Het is alleen niet erg mooi, heb je net de auto gepoetst en kijk je tegen die "geroeste" wielschijven aan. De 20 inch velgen hebben best een grote doorkijk. Dus toch maar wat meer remmen. Voor de winter heb ik de 18 inch standaard wielen en velgen, dan zie je het denk ik niet.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:18:
[...]
@mbeel Precies wat koboy hierboven zegt: het kan geen kwaad. Het wordt ook wel vliegroest of oppervlakteroest genoemd. Dat is dus roest wat bij de eerste de beste keer remmen (als in: fysiek remmen) gewoon verdwijnt, maar er inderdaad ook binnen de kortste keren weer zit. Regen of erg vochtig weer (en rara wat we net een paar dagen hebben gehad) zorgen ervoor dat je dit binnen 1-2 dagen weer hebt.
Als het van vliegroest naar echte roest gaat, merk je dat snel genoeg: het (fysieke) remmen gaat trillen, piepen, kraken, dat soort dingen. Nog steeds op het begin niet problematisch voor het remmen an sich, maar dan zit je wel op het punt dat schoonmaken wel belangrijk begint te worden.
Overigens: (bijna) elke EV gebruikt bij de laatste paar km/h tot het tot stilstand komen de fysieke rem, mits je het rempedaal gebruikt en niet een i-Pedal of vergelijkbare stand. Dat is normaal genoeg voldoende om het vliegroest te verwijderen of onder controle te houden (een klein beetje houd je altijd en is normaal). De Toyota Prius had hier ook al mee te maken, mijn Prius II uit 2006 reed destijds ook al amper op de remmen als je een beetje anticipeerde, behalve dus van ±15 km/h tot stilstand.
Vooral niet teveel zorgen over maken dus.
Ik gebruik een dongle op die usb poort en doe het draadloos. Heb de melding nog nooit gehad. Wel loopt de dongle elke 2 maanden een keer vast.Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:34:
Iemand al een oplossing gevonden voor de slechte USB verbinding die er voor zorgt dat Android Auto/Apple CarPlay in essentie nutteloos wordt omdat je soms al na enkele seconden de melding krijgt dat je telefoon niet meer reageert?
Ik zou eerst eens een andere kabel proberen, dat wil soms nog wel eens helpen.Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:34:
Iemand al een oplossing gevonden voor de slechte USB verbinding die er voor zorgt dat Android Auto/Apple CarPlay in essentie nutteloos wordt omdat je soms al na enkele seconden de melding krijgt dat je telefoon niet meer reageert?
Het kan helaas ook de AVN Module of USB poort zelf zijn die niet helemaal goed meer is, dit was/is een bekend probleem bij de Ioniq 5 en volgens mij heeft de Ioniq 6 dezelfde hardware op dat gebied.
Dan wordt het een ritje naar de dealer om de hardware te laten vervangen.
Tsja, bij wassen worden de schijven ook nat..... Na het wassen een kort ritje de boel droogtijden?mbeel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:40:
[...]
Dank je! De zorgen zijn door de reacties weggenomen. Het is alleen niet erg mooi, heb je net de auto gepoetst en kijk je tegen die "geroeste" wielschijven aan. De 20 inch velgen hebben best een grote doorkijk. Dus toch maar wat meer remmen. Voor de winter heb ik de 18 inch standaard wielen en velgen, dan zie je het denk ik niet.
Geen idee of je i-pedal gebruikt (geen goed idee bij AWD voor het verbruik), maar misschien is de grootste ergernis weg met een conventionele rijstand ....
Ik ben al meerdere kabels en telefoons later. Geloof me, het is niet mijn apparatuurStephan_haarlem schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:04:
[...]
Ik zou eerst eens een andere kabel proberen, dat wil soms nog wel eens helpen.
Het kan helaas ook de AVN Module of USB poort zelf zijn die niet helemaal goed meer is, dit was/is een bekend probleem bij de Ioniq 5 en volgens mij heeft de Ioniq 6 dezelfde hardware op dat gebied.
Dan wordt het een ritje naar de dealer om de hardware te laten vervangen.
Wat mij opvalt is dat in het occasiongedeelte van de Hyundai website zo'n 10-15 FE's worden aangeboden, dat is een behoorlijk aantal van de 250 die er een jaar terug zijn uitgeleverd. Iemand enig idee wat de achterliggende reden kan zijn?
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
:strip_exif()/f/image/bDUDuBgv1b4zO57IgNl2DhLz.jpg?f=fotoalbum_large)
--------------
Verder afgelopen week de logo's vervangen voor de zwarte variant. Ditmaal wel gekozen voor het logo ipv dippen/spuiten.
:strip_exif()/f/image/B2JAeh1dwqib7C97hFp6pg7D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZepS56dlxrQoSZwdj1xVnyMl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMQvHCSM2Hr9NAu0MAuVPGGu.jpg?f=fotoalbum_large)
-‐---------
Zijn er hier trouwens Ioniq 6 rijders welke de auto verlaagd hebben? Ik twijfel om de H&R veren te halen.
Een deel zal echte occasions zijn, maar het zou goed kunnen dat de FE's nog steeds niet allemaal verkocht zijn. Kijk eens naar de km-stand....Bravo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:50:
Afgelopen dagen heb ik dit hele forum van voor tot achteren doorgelezen, omdat de Ioniq 6 toch weer op de interesselijst is gekomen, maar nu als tweehands/voorraadkorting model.
Wat mij opvalt is dat in het occasiongedeelte van de Hyundai website zo'n 10-15 FE's worden aangeboden, dat is een behoorlijk aantal van de 250 die er een jaar terug zijn uitgeleverd. Iemand enig idee wat de achterliggende reden kan zijn?
Redenen kunnen er veel zijn: prijs (FE is effectief een AWD LR lounge maar dan zonder leer en iets goedkoper), beperkte kleur keuze waar dan ook 2 matte varianten bij zaten, verplicht 20" velgen die een flinke hap in de range nemen..... Allemaal zaken die het stiekum een auto maken voor een heel select publiek binnen het kleine sedan segment.
@Bravo Wat Koboy zegt. De eerste 12 stuks op gaspedaal hebben <20km op de teller. Vervolgens een stuk of 3-4 welke als demo gebruikt zijn/worden.koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Een deel zal echte occasions zijn, maar het zou goed kunnen dat de FE's nog steeds niet allemaal verkocht zijn. Kijk eens naar de km-stand....
Redenen kunnen er veel zijn: prijs (FE is effectief een AWD LR lounge maar dan zonder leer en iets goedkoper), beperkte kleur keuze waar dan ook 2 matte varianten bij zaten, verplicht 20" velgen die een flinke hap in de range nemen..... Allemaal zaken die het stiekum een auto maken voor een heel select publiek binnen het kleine sedan segment.
Oef, die ruimte heeft mijn portomonee niet om >15k afschrijving in een jaartje te verantwoorden. Ik hoop toch wel weer 8-10 jaar met mn volgende auto te doen. Anders heb je bijna langer voorpret van de bestelling gehad, dan dat je erin rijdtBlokker_1999 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:51:
Mensen die alweer zin hadden in iets anders. Kan niet ontkennen dat het bij mij ook alweer begint te kriebelen om stilaan naar een volgend karretje te beginnen uit kijken.
Terecht punt, ik had nog niet de km-stand ernaast gelegd. Raar dat de 250 stuks in no time verkocht waren, maar nu toch nog staan te wachten op de 1e eigenaar.koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Een deel zal echte occasions zijn, maar het zou goed kunnen dat de FE's nog steeds niet allemaal verkocht zijn. Kijk eens naar de km-stand....
Die 20" velgen zijn idd wel een puntje, maar ze lijken niet moeilijk te doen als je naar 18" wil switchen (nieuw), hopelijk willen ze dan ook de prijs aanpassen. En misschien maar op zoek naar een 18" setje voor ernaast, die mogen gewoon op de AWD, toch? Anderzijds is het prijsverschil nu zo groot, dat de extra kosten in verbruik wegvallen tegen de korting die je krijgt.
De matte variant met demo bestikkering lijkt mij wel een dingetje, na een jaartje zal er vast verschil zijn ontstaan tussen de beschermde en onbeschermde lak?
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Volgens mij is de FE nooit uitverkocht geweest..... Op zich ook logisch gezien de prijs. Ik denk dat wie in de markt is voor een auto van bijna 70k toch eerder naar BMW en Audi keek in die tijd, en dat hij voor veel lease rijders toch buiten budget viel.Bravo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:12:
Dank voor jullie reacties!
[...]
Oef, die ruimte heeft mijn portomonee niet om >15k afschrijving in een jaartje te verantwoorden. Ik hoop toch wel weer 8-10 jaar met mn volgende auto te doen. Anders heb je bijna langer voorpret van de bestelling gehad, dan dat je erin rijdt![]()
[...]
Terecht punt, ik had nog niet de km-stand ernaast gelegd. Raar dat de 250 stuks in no time verkocht waren, maar nu toch nog staan te wachten op de 1e eigenaar.
Die 20" velgen zijn idd wel een puntje, maar ze lijken niet moeilijk te doen als je naar 18" wil switchen (nieuw), hopelijk willen ze dan ook de prijs aanpassen. En misschien maar op zoek naar een 18" setje voor ernaast, die mogen gewoon op de AWD, toch? Anderzijds is het prijsverschil nu zo groot, dat de extra kosten in verbruik wegvallen tegen de korting die je krijgt.
De matte variant met demo bestikkering lijkt mij wel een dingetje, na een jaartje zal er vast verschil zijn ontstaan tussen de beschermde en onbeschermde lak?
Mat met stickers zou ik heel voorzichtig mee zijn, eerst onder goed (zon)licht zien zonder de stickers voor je überhaupt ergens over wil praten.
Wat betreft de 18": hangt helemaal af van de dealer, die zal toch een setje moeten hebben liggen van een inruil of een set moeten bestellen. Is natuurlijk wel een puntje waar je de koop van kan laten afhangen. Als je een lounge bestelt is 18" een gratis fabrieks optie (terwijl je op een andere uitvoering flink mag betalen voor de 20").
De enorme korting die nu op de FE zit moet je flink voor rijden om het extra verbruik van de 20" mee te compenseren, maar heb je de FE/lounge uitvoering nodig?
Voor mijzelf (waarschijnlijk de eerste niet FE besteller) was de meerprijs van de FE en lounge uitvoering te groot. Als je er rationeel naar gaat kijken verdien je de meerkosten van de Connect/warmtepomp in 4 jaar niet eens terug. Qua aandrijving was een LR RWD voor ons prima, en de meerprijs naar Connect te verantwoorden vanwege het extra comfort.
Staar je niet blind op de korting die je krijgt op een FE, maar kijk vooral naar het (prijs) verschil met de uitvoering die je zelf zou bestellen en ga dan plussen/minnen met deze verschillen.
Zou heel voorzichtig zijn met verlagen. Het risico is niet alleen een kras/deukje in de bodemplaat. Verzekeringsmaatschappijen kennende zullen ze het aangrijpen om de schade niet te vergoeden. En weet ook dat een deukje in de bodem van het accupakket in de VS een auto oplevert die total loss is omdat Hyundai USA vindt dat er een compleet nieuw accupakket a 35k in moet. Wordt daar hier in Europa anders over gedacht, maar het is een flink financiëel en brand risico wat je neemt.vraasen schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Zijn er hier trouwens Ioniq 6 rijders welke de auto verlaagd hebben? Ik twijfel om de H&R veren te halen.
De meerwaarde van een FE/Lounge zit voor mij/ons in de memory seats. Mijn partner en ik verschillen nogal in lengte; ik moet de stoel eerst acheruit zetten voordat ik uberhaupt kan instappen als mijn partner heeft gereden. Dan komen de spiegels er nog bij.koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Volgens mij is de FE nooit uitverkocht geweest..... Op zich ook logisch gezien de prijs. Ik denk dat wie in de markt is voor een auto van bijna 70k toch eerder naar BMW en Audi keek in die tijd, en dat hij voor veel lease rijders toch buiten budget viel.
Mat met stickers zou ik heel voorzichtig mee zijn, eerst onder goed (zon)licht zien zonder de stickers voor je überhaupt ergens over wil praten.
Wat betreft de 18": hangt helemaal af van de dealer, die zal toch een setje moeten hebben liggen van een inruil of een set moeten bestellen. Is natuurlijk wel een puntje waar je de koop van kan laten afhangen. Als je een lounge bestelt is 18" een gratis fabrieks optie (terwijl je op een andere uitvoering flink mag betalen voor de 20").
De enorme korting die nu op de FE zit moet je flink voor rijden om het extra verbruik van de 20" mee te compenseren, maar heb je de FE/lounge uitvoering nodig?
Voor mijzelf (waarschijnlijk de eerste niet FE besteller) was de meerprijs van de FE en lounge uitvoering te groot. Als je er rationeel naar gaat kijken verdien je de meerkosten van de Connect/warmtepomp in 4 jaar niet eens terug. Qua aandrijving was een LR RWD voor ons prima, en de meerprijs naar Connect te verantwoorden vanwege het extra comfort.
Staar je niet blind op de korting die je krijgt op een FE, maar kijk vooral naar het (prijs) verschil met de uitvoering die je zelf zou bestellen en ga dan plussen/minnen met deze verschillen.
Helaas is dit een optie die alleen maar in de hoogste trim te verkrijgen is bij de meeste auto's (excl Tesla).
Goede tip om bij de dealer de wissel naar 18" velgen als dealbreaker in te zetten, er moet vast wel wat onderhandelingsruimte zijn.
Volgende week maar eens naar een paar locaties om de sfeer te proeven.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Goed onderhandelen op een voorraad model dus!Bravo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
De meerwaarde van een FE/Lounge zit voor mij/ons in de memory seats. Mijn partner en ik verschillen nogal in lengte; ik moet de stoel eerst acheruit zetten voordat ik uberhaupt kan instappen als mijn partner heeft gereden. Dan komen de spiegels er nog bij.
Helaas is dit een optie die alleen maar in de hoogste trim te verkrijgen is bij de meeste auto's (excl Tesla).
Goede tip om bij de dealer de wissel naar 18" velgen als dealbreaker in te zetten, er moet vast wel wat onderhandelingsruimte zijn.
Volgende week maar eens naar een paar locaties om de sfeer te proeven.
Je hebt het over een verschil in lengte: de lounge heeft standaard geen panorama/schuifdak. Dit kost je vaak toch ook weer een paar cm hoofdruimte. Even goed passen dus.
Geen idee hoe het verder zit met de kleur van de voorraad FE's, maar persoonlijk ben ik vanwege het gedoe geen fan van matte lak. Groot nadeel aan de FE voor ons was ook dat ik mijn zinnen op zo'n vreselijk mooie rode had gezet.
Let ook wanneer je zelf samenstelt op bij afleveren op de fabricage datum. Die staat op een groot papier dat je meekrijgt. Het kan namelijk zijn, zeker als de levering snel is, dat je een door de importeur besteld exemplaar krijgt dat al een poos stil heeft gestaan. Vrijwel garantie voor banden met een deuk er in.
(Ja dit komt voor.... Ik bestelde 15 december, en de auto kwam 13 december van de band. Aflevering half april, tegelijk met de tweede lading FE's)
De FE zat op een 62k, geen 70kkoboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Volgens mij is de FE nooit uitverkocht geweest..... Op zich ook logisch gezien de prijs. Ik denk dat wie in de markt is voor een auto van bijna 70k toch eerder naar BMW en Audi keek in die tijd, en dat hij voor veel lease rijders toch buiten budget viel.
Excuus, je hebt gelijk. Ik dacht dat de FE dichter op de prijs van de duurste lounge zat.
Maar het punt blijft: de meesten die voor dat geld kijken hechten waarde aan die ster, propeller of 4 ringen op de neus.
Van de buitenkant is het blingbling maar van binnen zijn het wagens uit 1980 die nog uit de Nokia tijd stammenkoboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:59:
[...]
Excuus, je hebt gelijk. Ik dacht dat de FE dichter op de prijs van de duurste lounge zat.
Maar het punt blijft: de meesten die voor dat geld kijken hechten waarde aan die ster, propeller of 4 ringen op de neus.
Wanneer heb je voor het laatst een product uit de Volkswagen familie gehad? Je weet wel, die met een speciaal mishandeld sd kaartje voor de navigatie waardoor de almaar uitdijende kaart van Europa er niet meer in zijn geheel op past?hemertje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Van de buitenkant is het blingbling maar van binnen zijn het wagens uit 1980 die nog uit de Nokia tijd stammen
Of een product uit de stal van electric Jesus dat ineens vol in de remmen gaat voor een schaduw omdat electric Jesus heeft bepaald dat alleen camera's genoeg is een de radar sensors heeft uitgeschakeld?
Laten we het op een iPhone 3G houden, toch wel minimaal
Ik keek gisteren eens uit nieuwsgierigheid naar de specificaties van een Mini Aceman, als eventuele opvolger van onze Countryman over een paar jaar. Ik dacht dat ik het verkeerd las, maar dat ding heeft een “snel”laad vermogen van 95 kW, dat is toch niet meer van deze tijd…hemertje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Van de buitenkant is het blingbling maar van binnen zijn het wagens uit 1980 die nog uit de Nokia tijd stammen
Binnen het Hyundai/Kia concern is het niet veel beter op het 400Volt platform:ErnstvV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:37:
[...]
dat ding heeft een “snel”laad vermogen van 95 kW, dat is toch niet meer van deze tijd…
De nieuwe EV3 van kia heeft ook 100kW voor de standard range en max 135 kW voor de long range (met gemiddeld 105 kW voor 10-80% charge)
Er zitten gewoon beperkingen aan de 400V architectuur, en een 10-80% tijd van een half uurtje is normaal. Of dat nou met een piek van 140 kW gebeurt of 100 kW boeit niet zo veel.
Geef ik wel type dat het erg fijn is dat de range van de LR RWD Ioniq 6 zo groot is dat je met streefsnelheid 150 km/h 2 uur lang door Duitsland kunt knallen. Dat gaat met een EV3 waarschijnlijk niet lukken.
nooit, wel ooit lang geleden Opel gereden...koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:52:
[...]
Wanneer heb je voor het laatst een product uit de Volkswagen familie gehad?
https://www.gaspedaal.nl/...iq-6?trefw=first&srt=pr-a
Heb je interesse, koop een mooie tweedehandse!
Met 135 gemiddeld tussen 2 laadstops kun je met accu 95% net 2 uur rijden, moet zeggen, linkerbaan was volledig uitgestorvenkoboy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:32:
Tijdens de rij opleiding krijg je op een gegeven moment te horen dat het een goed idee is om elke 2 uur even pauze te houden, ook voor de passagiers. Helaas vergeet een groot deel dat zodra dat roze kaartje in bezit is (net als richting aangeven, mobieltjes niet vasthouden etc), en geldt dat je in 1 streep door moet kunnen rijden naar Spanje. Dat lukt niet met een EV, dus EV's zijn k*t.
Er zitten gewoon beperkingen aan de 400V architectuur, en een 10-80% tijd van een half uurtje is normaal. Of dat nou met een piek van 140 kW gebeurt of 100 kW boeit niet zo veel.
Geef ik wel type dat het erg fijn is dat de range van de LR RWD Ioniq 6 zo groot is dat je met streefsnelheid 150 km/h 2 uur lang door Duitsland kunt knallen. Dat gaat met een EV3 waarschijnlijk niet lukken.
😀
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
tussen de 170 - 190 houd hij ook verrassend lang volazutphen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
Met 135 gemiddeld tussen 2 laadstops kun je met accu 95% net 2 uur rijden, moet zeggen, linkerbaan was volledig uitgestorven
😀
Je zou denken dat als je een auto koopt van een merk dat zich “premium” vindt, je ook de beste techniek krijgt die er beschikbaar is. Uiteindelijk wordt een Mini of BMW toch meestal best duur in de markt gezet, duurder dan een Kia EV3. Natuurlijk kom je met 100kW snelladen ook wel over. Je zou alleen verwachten dat een merk dat juist veel in Duitsland verkocht wordt ook wel echt sneller laden auto’s zou verkopen. Op Duitse snelheden kom je toch een stuk minder ver op je accu.Blokker_1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:37:
En waarom zou 100kW niet meer van deze tijd zijn? Want dan zijn we weer aan het oordelen op die ritjes die de uitzondering vormen. Die LR van de EV3 heeft een batterijpak waarmee je zonder bijladen van Groningen naar Luxemburg kunt rijden. Hoe vaak denk je dan realistisch een snellader nodig te hebben waarbij het ook echt snel moet gaan?
Rijdt de doorsnee Duitser 120 a 130 tegenwoordig. Brandstof is daar ook duur, en veel verzekeringen hebben een snelheid clausule waardoor je gedonder krijgt bij een ongeluk op "Duitse snelheden".ErnstvV schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:57:
[...]
Je zou denken dat als je een auto koopt van een merk dat zich “premium” vindt, je ook de beste techniek krijgt die er beschikbaar is. Uiteindelijk wordt een Mini of BMW toch meestal best duur in de markt gezet, duurder dan een Kia EV3. Natuurlijk kom je met 100kW snelladen ook wel over. Je zou alleen verwachten dat een merk dat juist veel in Duitsland verkocht wordt ook wel echt sneller laden auto’s zou verkopen. Op Duitse snelheden kom je toch een stuk minder ver op je accu.
Ik had dit probleem ook. En uiteindelijk is de USB poort er helemaal mee gestopt.Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:34:
Die is ondertussen vervangen zonder dat het probleem weg is.
Volgende stap is de volledige unit vervangen maar die staat al weken op backorder

Dus ik denk vorige week ff in Best proberen bij Ionity
Van de 4 keer proberen mislukken er twee
Op het scherm komt code 67 te staan
Kreeg toen ik in Zuid-Frankrijk stond de tip van de Hyundai garage uit de werkplaats:
In het menu bij 'laadkabel' 'altijd vergrendelen' instellen niet 'alleen bij laden'
Plug erin en auto op slot doen zodat DC plug vergrendelt wordt
De tip werkte toen wel en kon met de auto op slot en dus ook de DC-plug vergrendeld laden
Bij Fastned trouwens nooit problemen met Autocharge aan
Van een mede Ioniq 6 rijder kreeg ik van de week de volgende tip:
[citaat]
Het blijkt dat mijn/het Plug n Charge ID/PCID roet in het eten gooit.
Nadat ik dat in het EV menu had uitgezet, kon ik normaal laden.
Typisch softwareprobleem
[/citaat]
Gisteravond teruggegaan naar Ionity in Best en daar 5x geprobeerd met de Plug n Charge ID/PCID aan Resultaat van de 5 pogingen ging 3x mis, ik kreeg wederom code 67 te zien op het scherm
Daarna de Plug n Charge ID/PCID in het menu van de Ioniq 6 uitgezet en van de 5 pogingen ging 5x goed, Ionity heeft hun software dus niet op orde is mijn voorlopige conclusie?
Heeft iemand meer er last van?
:strip_exif()/f/image/GZ6hqr4shYftR6BulTFtGeeR.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar was de update vanzelf? gedownload en hoefde alleen nog geinstalleerd te worden.. Dit nam ongeveer 10 minuten in beslag. Ik had verwacht dat dit uren zou duren, maar het was redelijk snel gedaan. Ik zie dat de versienummers geupdate zijn:
:strip_exif()/f/image/KxYEXBPhqpElftZWLnIbX8CE.jpg?f=fotoalbum_large)
De beschrijving van de wijzigingen zegt dat de snelheidswaarschuwingen nu met de mute knop uitgezet kunnen worden, maar het betreffende menu is bij mij niet gewijzigd (staat nog steeds "uit" als laatste optie, niet "alleen info") en de mute knop werkt niet. Ik heb de unit al eens gereset met het knopje, maar dat geeft geen verbetering. Toch maar de USB downloaden en via die weg installeren dan maar?
Dank voor de tips! Vandaag een proefrit gehad in een Connect. Hoofdruimte paste net, een panoramadak zal zeker een probleem worden. Ook de HUD had weinig functie; ik kon alleen de huidige snelheid zien de rest verschijnt pas als je onderuit (lager) gaat zitten. Daarnaast viel de warmte in de auto erg tegen, de airco had na 40 minuten de temperatuur bereikt dat ik het niet meer bloedje heet had, maar de auto was dan ook een oven toen ik instapte.koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Goed onderhandelen op een voorraad model dus!
Je hebt het over een verschil in lengte: de lounge heeft standaard geen panorama/schuifdak. Dit kost je vaak toch ook weer een paar cm hoofdruimte. Even goed passen dus.
Geen idee hoe het verder zit met de kleur van de voorraad FE's, maar persoonlijk ben ik vanwege het gedoe geen fan van matte lak. Groot nadeel aan de FE voor ons was ook dat ik mijn zinnen op zo'n vreselijk mooie rode had gezet.
Let ook wanneer je zelf samenstelt op bij afleveren op de fabricage datum. Die staat op een groot papier dat je meekrijgt. Het kan namelijk zijn, zeker als de levering snel is, dat je een door de importeur besteld exemplaar krijgt dat al een poos stil heeft gestaan. Vrijwel garantie voor banden met een deuk er in.
(Ja dit komt voor.... Ik bestelde 15 december, en de auto kwam 13 december van de band. Aflevering half april, tegelijk met de tweede lading FE's)
Grootste tegenvaller was dat de kinderwagen maar net in de kofferruimte past, mits volledig gedemonteerd. En er dan maar weinig ruimte is voor andere spullen. Wel is de achterbank een backup optie om vakantiespullen weg te stouwen. De kinderwagen is maar een ding wat we tijdelijk gebruiken, maar wel iets om rekening mee te houden.
Verder sluit ik mij aan bij de andere ervaringen hier, auto rijdt heerlijk, ook met 20" wielen haalde ik 150 Wh/km in 30 graden buitentemperatuur, lane assist is op de provinciale weg niet helemaal te vertrouwen (auto in afslagvak in de bocht resulteerde in een stevige remming), maar op de snelweg prima. En de piepjes... ik kan ze nog niet helemaal plaatsen wat de auto dan probeert duidelijk te maken.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Hud is instelbaar, maar kan ook voor mij niet genoeg omlaag. Het bovenste randje met de meldingen in geel en rood valt er af.Bravo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:38:
[...]
Dank voor de tips! Vandaag een proefrit gehad in een Connect. Hoofdruimte paste net, een panoramadak zal zeker een probleem worden. Ook de HUD had weinig functie; ik kon alleen de huidige snelheid zien de rest verschijnt pas als je onderuit (lager) gaat zitten. Daarnaast viel de warmte in de auto erg tegen, de airco had na 40 minuten de temperatuur bereikt dat ik het niet meer bloedje heet had, maar de auto was dan ook een oven toen ik instapte.
Grootste tegenvaller was dat de kinderwagen maar net in de kofferruimte past, mits volledig gedemonteerd. En er dan maar weinig ruimte is voor andere spullen. Wel is de achterbank een backup optie om vakantiespullen weg te stouwen. De kinderwagen is maar een ding wat we tijdelijk gebruiken, maar wel iets om rekening mee te houden.
Verder sluit ik mij aan bij de andere ervaringen hier, auto rijdt heerlijk, ook met 20" wielen haalde ik 150 Wh/km in 30 graden buitentemperatuur, lane assist is op de provinciale weg niet helemaal te vertrouwen (auto in afslagvak in de bocht resulteerde in een stevige remming), maar op de snelweg prima. En de piepjes... ik kan ze nog niet helemaal plaatsen wat de auto dan probeert duidelijk te maken.
Airco zo beperkt vind ik vreemd. Misschien staat hij in ultra eco stand? In onze rode geen probleem.
EDIT: als je de uitstroom openingen in het horizontale vlak helemaal van je af mikt doen ze heel zachtjes klik en staan ze dicht.....
Ga er van uit dat de ventilator (zoals Zomaairmand hieronder noemt) op auto of flink aan staat. Bij ons staat hij op 2 van 3, en dat gaat prima. Duurt iets langer tot de auto echt helemaal koel is, maar gaat snel genoeg met minder herrie.
De kleine korte piepjes zijn meestal: nieuwe snelheid gedetecteerd. Als je te had rijdt gaat hij echt piepen, en bij buiten de lijntjes kleuren gaat hij loeien
Wat voor kinderwagen heb je? Wij hebben (nu te koop) een Stokke Trailz wat geen kleintje is, maar we hadden meer ruimte dan in de Karoq hiervoor.
[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 28-08-2024 19:12 ]
Dat van de Airco herken ik totaal niet? Heerlijk koel direct, heb je hem correct gebruikt (standje drie auto en niet "driver only" of gewoon full blast alles en niet auto. Je kan hem in ieder geval voor koelen of verwarmen!).Bravo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:38:
[...]
Dank voor de tips! Vandaag een proefrit gehad in een Connect. Hoofdruimte paste net, een panoramadak zal zeker een probleem worden. Ook de HUD had weinig functie; ik kon alleen de huidige snelheid zien de rest verschijnt pas als je onderuit (lager) gaat zitten. Daarnaast viel de warmte in de auto erg tegen, de airco had na 40 minuten de temperatuur bereikt dat ik het niet meer bloedje heet had, maar de auto was dan ook een oven toen ik instapte.
Wat betreft de HUD deze kan je ook aanpassen kwa hoogte in de instellingen wellicht dat dit helpt!
Heb aan de hand van de opmerkingen in dit topic de regeneratiestand op 2 staan ipv uit. Ervaringen van de laatste weken zijn dat het met mijn rijstijl en 20 inch velgen ongeveer 70 km scheelt op een volle lading.
Dat zou in principe niet veel uit moeten maken, zo lang je normaal (dus niet te hard) remt rem je altijd regeneratief, het enige verschil is welk pedaal je daarvoor gebruikt.Azqi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:43:
Heb aan de hand van de opmerkingen in dit topic de regeneratiestand op 2 staan ipv uit. Ervaringen van de laatste weken zijn dat het met mijn rijstijl en 20 inch velgen ongeveer 70 km scheelt op een volle lading.
De standen bepalen je voorkeur hoe je de pedalen gebruikt maar de onderliggende technische werking van het remsysteem verandert hier niet door.
Als je eerst op hoge snelheid zonder bijremmen uitrolde en dan hard tot stilstand kwam, en je in plaats daarvan nu geleiderlijker afremt dan zal dat wel verschil maken (maar dat zit dan meer in het verschil van rijstijl).
Het was vooral de stoel die enorm warm was en niet wilde afkoelen, airco stond op 2 automatisch, uit de roosters kwam wel goede koude lucht. Maar dat verhelpt niet dat je rug echt warm is.zonoskar schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:28:
De airco heeft ook een “eco” stand, kun je in het menu aan/uit zetten. Standaard staat hij op eco en dan koelt de airco niet zo goed want hij mag dan niet veel energie gebruiken.
HUD stond al in de laagste positie, heb het met de dealer nog even nagelopen.koboy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:59:
[...]
Hud is instelbaar, maar kan ook voor mij niet genoeg omlaag. Het bovenste randje met de meldingen in geel en rood valt er af.
Airco zo beperkt vind ik vreemd. Misschien staat hij in ultra eco stand? In onze rode geen probleem.
EDIT: als je de uitstroom openingen in het horizontale vlak helemaal van je af mikt doen ze heel zachtjes klik en staan ze dicht.....
Ga er van uit dat de ventilator (zoals Zomaairmand hieronder noemt) op auto of flink aan staat. Bij ons staat hij op 2 van 3, en dat gaat prima. Duurt iets langer tot de auto echt helemaal koel is, maar gaat snel genoeg met minder herrie.
De kleine korte piepjes zijn meestal: nieuwe snelheid gedetecteerd. Als je te had rijdt gaat hij echt piepen, en bij buiten de lijntjes kleuren gaat hij loeien
Wat voor kinderwagen heb je? Wij hebben (nu te koop) een Stokke Trailz wat geen kleintje is, maar we hadden meer ruimte dan in de Karoq hiervoor.
We gebruiken een ABCDesign Viper oid. Waar we in de huidige Ford Fusion de bak op het onderstel kunnen stapelen als de voorwielen eraf zijn, lukt dat qua hoogte in de Ioniq 6 niet.
/f/image/rnfhRjExd99bQTtEaumDdpMQ.png?f=fotoalbum_large)
Bak en onderstel staan dan klem naast elkaar, waarbij ook alle wielen van het onderstel eraf moeten, omdat het qua diepte anders niet past. Ook kan de bak niet andersom, waardoor je er ook niet zo makkelijk iets in stopt tijdens het vervoeren.. Maargoed, een kinderwagen is maar tijdelijk gebruiksvoorwerp, met de auto zouden we langer willen doen. Bij een eventuele tweede zouden we naar een andere kinderwagen kunnen kijken aangezien de achterbank dan niet meer als backup beschikbaar is voor bagage.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Dat is ook mijn ervaring, ik heb een Connect en de stoelen zijn toch meer nylon dan echt stof heb ik het idee want wat worden die toch gruwelijk heet op dagen zoals gisteren. Ik probeer er op te letten hoe ik parkeer obv de stand van de zon maar soms vergeet je het of kan het niet anders (fileparkeren) en zit je toch met de gebakken peren.Bravo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Het was vooral de stoel die enorm warm was en niet wilde afkoelen, airco stond op 2 automatisch, uit de roosters kwam wel goede koude lucht. Maar dat verhelpt niet dat je rug echt warm is.
Wat dat betreft is het verschil met de stoffen bekleding van mijn vorige Mazda MX-30 echt gigantisch. Na een paar maanden eigenaarschap durf ik wel te stellen dat de IONIQ 6 'stoffen' bekleding wat goedkoop aanvoelt naar verhouding.
Dat blijft een dingetje ja. Voor mij is het in de IONIQ 6 prima, maar onze e-Soul is het voor mij te hoog juist. Ligt echt compleet aan je postuur, mijn vrouw is een stuk korter en die krijg de IONIQ 6 weer niet in orde terwijl de e-Soul voor haar perfect is (ongeacht hoe ze afgesteld worden).[...]
HUD stond al in de laagste positie, heb het met de dealer nog even nagelopen.
Wij kunnen allebei wel een zitpositie uitkiezen waarbij het HUD wél werkt, maar dan zit je voor geen meter meer en dat is toch het belangrijkste.
Ter info: wij gingen met de 2e in aankomst destijds van een Lexus CT200h naar een IS 300h, enorm vergelijkbaar met de IONIQ 6 qua kofferbak al is de IONIQ 6 zelfs nog dieper in lengte. En hoewel het soms een beetje passen en meten is, kregen we uiteindelijk altijd alles mee, incl. Bugaboo kinderwagen. Op vakantie gooiden we er een dakkoffer op van 400L geloof ik. En als we soms een weekendje weg gingen hadden we een buggy ipv kinderwagen zodat we wel genoeg spullen mee konden nemen. En met kleine kinderen kon de buggy zelfs bij de achterbank onder de voeten, dat paste zelfs in de IS 300h met dikke middentunnel, dus bij de IONIQ 6 al helemaal geen probleem. Dan houd je je complete kofferbak vrij. Sterker nog: de eerste 2-4 leeftijdsjaren van de kinderen kan je prima hun beperkte lengte benutten door zoiets als een koelbox, Samsonite koffertje oid achter de voorstoelen neer te zetten. Zit hun totaal niet in de weg en jij hebt toch gratis extra ruimte.We gebruiken een ABCDesign Viper oid. Waar we in de huidige Ford Fusion de bak op het onderstel kunnen stapelen als de voorwielen eraf zijn, lukt dat qua hoogte in de Ioniq 6 niet.
[Afbeelding]
Bak en onderstel staan dan klem naast elkaar, waarbij ook alle wielen van het onderstel eraf moeten, omdat het qua diepte anders niet past. Ook kan de bak niet andersom, waardoor je er ook niet zo makkelijk iets in stopt tijdens het vervoeren.. Maargoed, een kinderwagen is maar tijdelijk gebruiksvoorwerp, met de auto zouden we langer willen doen. Bij een eventuele tweede zouden we naar een andere kinderwagen kunnen kijken aangezien de achterbank dan niet meer als backup beschikbaar is voor bagage.
Ik denk maar zo: vroeger ging ik met pa, ma en zusje in de Toyota Corolla naar Italië, Frankrijk of Zweden op vakantie. En dat paste ook zonder problemen. En kijk hier maar eens naar het enorme verschil tussen beide:
https://www.carsized.com/...undai-ioniq-6-2022-sedan/
Kortom: een kinderwagen is inderdaad maar tijdelijk, koop desnoods voor €100-300 een buggy ernaast voor wanneer ze zelfstandig kunnen zitten en je kan die zelfs achter de voorstoelen kwijt en je houdt een hele kofferbak vrij.
O ja, de reiswieg dat ding dat er voor de jongste wel 3 maanden gebruikt hebben. Bij onze Stokke past het zitje in het onderstel gestapeld. Nog steeds ruim de helft van de ruimte wegBravo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Het was vooral de stoel die enorm warm was en niet wilde afkoelen, airco stond op 2 automatisch, uit de roosters kwam wel goede koude lucht. Maar dat verhelpt niet dat je rug echt warm is.
[...]
HUD stond al in de laagste positie, heb het met de dealer nog even nagelopen.
We gebruiken een ABCDesign Viper oid. Waar we in de huidige Ford Fusion de bak op het onderstel kunnen stapelen als de voorwielen eraf zijn, lukt dat qua hoogte in de Ioniq 6 niet.
[Afbeelding]

Maar zo lang ze nog in een stoeltje zitten kun je bij de voeten echt een heleboel kwijt in de Ioniq 6. Hele reis/sporttassen passen er met gemak.
We hebben nu zo'n ultra compact opvouwbare wagen/buggy. Neemt meer ruimte in dan zo'n paraplu buggy, maar dat zijn ondingen als je ze wat vaker gebruikt. Op vakantie nemen we helemaal geen wagen mee. Bij het voornamelijk Duits/Oostenrijkse samenwerkingsverband Familotel kun je die gratis op aanvraag op de kamer er bij krijgen net als het kinderbedje.
koboy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:56:
[...]
O ja, de reiswieg dat ding dat er voor de jongste wel 3 maanden gebruikt hebben. Bij onze Stokke past het zitje in het onderstel gestapeld. Nog steeds ruim de helft van de ruimte weg![]()
Maar zo lang ze nog in een stoeltje zitten kun je bij de voeten echt een heleboel kwijt in de Ioniq 6. Hele reis/sporttassen passen er met gemak.
We hebben nu zo'n ultra compact opvouwbare wagen/buggy. Neemt meer ruimte in dan zo'n paraplu buggy, maar dat zijn ondingen als je ze wat vaker gebruikt. Op vakantie nemen we helemaal geen wagen mee. Bij het voornamelijk Duits/Oostenrijkse samenwerkingsverband Familotel kun je die gratis op aanvraag op de kamer er bij krijgen net als het kinderbedje.
Wij gebruikten destijds een vrij luxe MacLaren buggy (niet te verwarren met het automerk die er een a minder in heeft zitten) die dubbele wieltjes op elke hoek had, vering/demping oid bij de voorste wielen zodat een onverwacht kuiltje toch wat opgevangen werd. Ding kon helemaal plat (slaapstand), gevoerde vijfpuntsgordel die zorgt dat kleine meid/vent niet eruit kan glijden, opvouwbare regenhoes die t/m voeten reikte met ventilatie aan de zijkanten, opvouwbare insectenhoes voor de zomer, dikke voetenzak die tot schouders komt voor de winter en genoeg opbergruimte onderin voor de zware drinkflessen enzo.
Destijds (ik spreek over minstens 6/7 jaar geleden) alles bij elkaar al iets over de €300, zal nu misschien wel richting €400/500 gaan, maar voor onze beide kinderen by far de beste aankoop ooit geweest. We zijn er los van de autovakanties zelfs 2x mee naar Azië geweest naar giga steden (Hong Kong en Tokyo) en ook daar is het geweldig gebleken.
Die Stokke/Bugaboo/etc kinderwagens zijn leuk voor het dagelijkse flaneren over de Nederlandse stoepen en om de eerste 3-6 maanden te overbruggen wat koboy ook al aangeeft, maar zodra ze vanaf pakweg 6 maanden zelfstandig rechtop kunnen zitten en écht stevig zitten is een (goede kwaliteit) buggy naar onze mening veel beter in letterlijk alle opzichten. Het enige wat je ertegen kan zeggen is dat je iets aan comfort inlevert, maar met een beetje kwaliteit buggy heb je niet dat geratel en heen en weer gespring van de wieltjes wat je bij de €50 modellen natuurlijk wel hebt.
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
offtopic:
Wij gebruikten destijds een vrij luxe MacLaren buggy (niet te verwarren met het automerk die er een a minder in heeft zitten) die dubbele wieltjes op elke hoek had, vering/demping oid bij de voorste wielen zodat een onverwacht kuiltje toch wat opgevangen werd. Ding kon helemaal plat (slaapstand), gevoerde vijfpuntsgordel die zorgt dat kleine meid/vent niet eruit kan glijden, opvouwbare regenhoes die t/m voeten reikte met ventilatie aan de zijkanten, opvouwbare insectenhoes voor de zomer, dikke voetenzak die tot schouders komt voor de winter en genoeg opbergruimte onderin voor de zware drinkflessen enzo.
Destijds (ik spreek over minstens 6/7 jaar geleden) alles bij elkaar al iets over de €300, zal nu misschien wel richting €400/500 gaan, maar voor onze beide kinderen by far de beste aankoop ooit geweest. We zijn er los van de autovakanties zelfs 2x mee naar Azië geweest naar giga steden (Hong Kong en Tokyo) en ook daar is het geweldig gebleken.
Die Stokke/Bugaboo/etc kinderwagens zijn leuk voor het dagelijkse flaneren over de Nederlandse stoepen en om de eerste 3-6 maanden te overbruggen wat koboy ook al aangeeft, maar zodra ze vanaf pakweg 6 maanden zelfstandig rechtop kunnen zitten en écht stevig zitten is een (goede kwaliteit) buggy naar onze mening veel beter in letterlijk alle opzichten. Het enige wat je ertegen kan zeggen is dat je iets aan comfort inlevert, maar met een beetje kwaliteit buggy heb je niet dat geratel en heen en weer gespring van de wieltjes wat je bij de €50 modellen natuurlijk wel hebt.
We hadden die goedkope paraplu buggy in eerste instantie gekocht voor tripjes naar de Efteling en zo, waar je de hele tijd dat ding onbeheerd achter moet laten. Dat ding was dus (ondanks dat het extra hoge was) te laag voor ons, waardoor je of de hele tijd gebogen loopt of de hele tijd tegen dat ding loopt te schoppen. Nog even afgezien van het comfort voor de berijder. We bleken hem alleen steeds te pakken voor de kleine snelle stukjes gewoon omdat hij compact opgeborgen stond en snel gebruiksklaar was, maar na gebruik hadden we vaak weer spijt dat we niet de grote Stokke met luchtbanden hadden gepakt.
Grootste voordeel van een zitje op een kinderwagen onderstel is dat de kleine een stuk hoger zit. Fijn voor de interactie met ons, maar ook fijn dat de kleine niet de hele tijd tegen knieën aan zit te kijken, en in een dierentuin ofzo het grootste deel van de tijd lekker kan blijven zitten.
De buggy (dacht 300 euro) die we er nu bij hebben vouwt op tot een pakketje ipv een lang ding. Is met 1 hand uit en in te klappen, en heeft door de grotere wielen met vering ruim voldoende comfort. En o ja, hij is nog hoger ook....
Gemeld bij Ionity, hun reactiehemertje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:34:
Op de terugreis van Zuid-Frankrijk naar huis meerdere problemen met de Ioniq 6 en Ionity laders , communicatie met de auto lukte niet waardoor palletje niet actief werd om de DC lader te vergrendelen
Dus ik denk vorige week ff in Best proberen bij Ionity
Van de 4 keer proberen mislukken er twee
Op het scherm komt code 67 te staan
Kreeg toen ik in Zuid-Frankrijk stond de tip van de Hyundai garage uit de werkplaats:
In het menu bij 'laadkabel' 'altijd vergrendelen' instellen niet 'alleen bij laden'
Plug erin en auto op slot doen zodat DC plug vergrendelt wordt
De tip werkte toen wel en kon met de auto op slot en dus ook de DC-plug vergrendeld laden
Bij Fastned trouwens nooit problemen met Autocharge aan
Van een mede Ioniq 6 rijder kreeg ik van de week de volgende tip:
[citaat]
Het blijkt dat mijn/het Plug n Charge ID/PCID roet in het eten gooit.
Nadat ik dat in het EV menu had uitgezet, kon ik normaal laden.
Typisch softwareprobleem
[/citaat]
Gisteravond teruggegaan naar Ionity in Best en daar 5x geprobeerd met de Plug n Charge ID/PCID aan Resultaat van de 5 pogingen ging 3x mis, ik kreeg wederom code 67 te zien op het scherm
Daarna de Plug n Charge ID/PCID in het menu van de Ioniq 6 uitgezet en van de 5 pogingen ging 5x goed, Ionity heeft hun software dus niet op orde is mijn voorlopige conclusie?
Heeft iemand meer er last van?
IONITY Support commented:
Dear Mr. Van Hemert,
Thank you for contacting IONITY. We’re happy to assist with your query.
I wanted to inform you about a connectivity issue that has been observed with the Hyundai Ioniq 6 at certain charging stations, including Ionity. Unfortunately, this appears to be a compatibility problem specific to the vehicle, and while we are actively working to resolve it, the issue does not fall entirely within our control.
We sincerely apologize for any inconvenience this may cause. Please be assured that we are doing everything we can on our end to address this situation, and we are hopeful that these connectivity issues will be resolved as soon as possible.
In the meantime, we kindly recommend that you also reach out to Hyundai for further assistance and updates on this matter. They may have additional information or solutions that could be helpful.
If you have the Plug and Charge system enabled, we kindly ask that you disable it and attempt to start the charging process manually using the app or your RFID card, as this may resolve the connectivity issue.
Thank you for your understanding and patience. Please do not hesitate to contact us if you have any further questions or need assistance.
Best regards,
Teresa
Your IONITY team
Zover ik weet is het in N zetten en bevestigen dat deze hierin blijft staan. Ruitenwissers uit Auto Hold uit. Ik ben alleen wat onzeker over alle veiligheidsvoorzieningen zoals parkeersensoren en dergelijke die bij detectie van een mogelijke aanrijding op de remmen knalt.
Ik had hiervoor een Toyota Corolla met vergelijkbare veiligheidsvoorzieningen en daar deactiveerde ik al deze functies voordat ik door de wasstraat ging. Bij Ioniq wordt daar niet over gerept in de forums waar hierover gesproken wordt. Daarom de vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. 😉
Verder lees ik al het nodige over lane assist op provinciale wegen (rond 80km/u). Deze werkt bij mij vrijwel nooit op deze wegen. Het valt me vooral op dat zodra de snelheid wat lager wordt (onder de 70km/u) deze vaker ineens wel oppakt. Bij afwijkende belijning of heuvels is deze dan weer de 'weg kwijt'. Op snelwegen geen enkel probleem.
Met de voorgaande auto had ik hier totaal geen problemen mee en dat was toch wel een lagere klasse auto dan dit.
De 'veiligheid' lane assist zet ik trouwens altijd uit, dan werkt simpel door de lane assist knop ingedrukt te houden.
Los hiervan is het een ontzettend fijn rijdende auto, dat is wel een klasse beter dan de Corolla wat dat betreft (en dat was ook een prima auto).
Wasstraat:R0KH schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:53:
Ik heb sinds kort een Ioniq 6 Lounge RWD en ben even benieuwd waar je nu precies rekening mee moet houden wanneer je door de wasstraat wil.
Zover ik weet is het in N zetten en bevestigen dat deze hierin blijft staan. Ruitenwissers uit Auto Hold uit. Ik ben alleen wat onzeker over alle veiligheidsvoorzieningen zoals parkeersensoren en dergelijke die bij detectie van een mogelijke aanrijding op de remmen knalt.
Ik had hiervoor een Toyota Corolla met vergelijkbare veiligheidsvoorzieningen en daar deactiveerde ik al deze functies voordat ik door de wasstraat ging. Bij Ioniq wordt daar niet over gerept in de forums waar hierover gesproken wordt. Daarom de vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. 😉
Verder lees ik al het nodige over lane assist op provinciale wegen (rond 80km/u). Deze werkt bij mij vrijwel nooit op deze wegen. Het valt me vooral op dat zodra de snelheid wat lager wordt (onder de 70km/u) deze vaker ineens wel oppakt. Bij afwijkende belijning of heuvels is deze dan weer de 'weg kwijt'. Op snelwegen geen enkel probleem.
Met de voorgaande auto had ik hier totaal geen problemen mee en dat was toch wel een lagere klasse auto dan dit.
De 'veiligheid' lane assist zet ik trouwens altijd uit, dan werkt simpel door de lane assist knop ingedrukt te houden.
Los hiervan is het een ontzettend fijn rijdende auto, dat is wel een klasse beter dan de Corolla wat dat betreft (en dat was ook een prima auto).
Gewoon in N en auto hold uit. Heb zelf geen last gehad dan van gepiep van parkeersensoren en zo. Als ik een keer vergeet de ruitenwissers uit te zetten wordt er altijd boos naar me gezwaaid en geroepen als ze de auto vooraf even afspuiten.
Spiegels ook inklappen, de auto is best breed. Vraagt de wasstraat medewerker vaak ook om.
Lane assist op 80 wegen:
Werkt over het algemeen goed, maar soms is hij letterlijk de weg even kwijt en laat het sturen aan jou over. Wel merk ik dat het soms even duurt voor hij de weg "oppakt". Ik rij alleen wel met alles aan, ook de lane departure warning, die ook al als een halve lane assist werkt. Voordat je bij de lijn komt stuurt hij al met heel lichte druk. Richtingaanwijzersg gebruiken onderdrukt trouwens de lane assist zodat je zonder tegendruk van rijstrook kunt wisselen.
N.B. mijn ervaring is voornamelijk op de wegen hier in het westen. Op het moment dat je op smalle binnenwegen in Duitsland of Oostenrijk rijdt merk ik dat de lane assist de neiging heeft wat te veel naar het midden te rijden of minder goed de weg te detecteren. Kan zijn dat dat ook op de wegen bij jou is.
Ik heb geen afhankelijkheid van snelheid gemerkt, gebruik het vaak genoeg ook op lange rechtere 50/60 wegen.
Lastiger is om de auto weer aan de gang te krijgen na het snelladen als je de auto aan hebt laten staan. Het enige wat ik werkend krijg is de auto uitzetten en meteen weer aan. Maar dat moet toch ook anders kunnen?
Zo'n mooie auto duw je toch niet door de wasstraat heen?R0KH schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:53:
Ik heb sinds kort een Ioniq 6 Lounge RWD en ben even benieuwd waar je nu precies rekening mee moet houden wanneer je door de wasstraat wil.

Ik was de auto met het handje bij de wasbox
Eerst hogedruk afspuiten, daarna schuimen en vervolgens met de hand wassen
Vervolgens afspoelen en droogmaken
Over de wasstraat:R0KH schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:53:
- auto in N
- automatische ruitenwisser uit (op 0)
- Auto Hold uit
- parkeersensoren uit
De ruitenwisser en Auto Hold kan je van tevoren al uitzetten, ofwel al rijdend vlak voordat je aankomt of als je bijv. van huis vertrekt.
Parkeersensoren gaan nooit aan als je alleen vooruit rijdt, maar als je ook maar even 1 sec in R hebt gezeten springen ze aan en blijven ze aan tot je boven een bepaalde snelheid komt of zelf op de knop rechtsonder het navi scherm drukt. Daar zit een handig ledje in dus je ziet vanzelf of deze aanstaat of niet.
Ik ken een wasstraat waar de ingang dusdanig krap is dat lange auto's zoals de IONIQ 6 niet in 1x de draai kunnen maken om erin te komen, die vermijd ik dus ook nadat ik dat 1x meegemaakt heb, maar daarbij gingen de parkeersensoren dus wel even aan wat ik al snel genoeg aan het piepen merkte.
Dus eigenlijk zijn er 2 dingen die je van tevoren uit kan zetten en niet vanzelf aan zullen gaan, de parkeersensoren is dan het enige om evt. te controleren, maar 9/10x blijven ze dus uit als je gewoon vooruit erin rijdt. En dan hoef je alleen nog zodra je op de band staat in N te zetten.
Verder hoef je je geen zorgen te maken over alle veiligheidsvoorzieningen, juist door in N te staan snapt de auto dat hij niet moet gaan remmen ofzo.
Prima, doe jij jouw ding, doen anderen hun ding.hemertje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:56:
[...]
Zo'n mooie auto duw je toch niet door de wasstraat heen?![]()
Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp en ik heb nog nooit bij inruil ook maar een opmerking gehad over slechte lak of het idee gehad dat het meespeelde. Sterker nog: ik heb zelf nog nooit enig effect gezien van altijd de wasstraat gebruiken in de werkelijke wereld. Ik weet dat als je met studiolampen erop gaat schijnen dat je inderdaad na een paar keer wasstraat allemaal haarscheurtjes ziet zitten, maar wie doet dat nou? Bij een klassieke Jaguar E-Type kan ik dat nog snappen, maar bij een Hyundai of zelfs Mercedes S-klasse? Niet echt.
Ik snap je punt, maar er zijn hele degelijke wasstraten waar je veel sneller en met beter resultaat een schone auto uit krijgt dan met het handje. Ik heb het altijd zo gedaan met de vorige auto en de lak zag er nog net zo mooi uit bij de laatste keer als de dag dat ik die auto nieuw had opgehaald bij de dealer.hemertje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:56:
[...]
Zo'n mooie auto duw je toch niet door de wasstraat heen?![]()
Mogelijk dat ik het zo nu en dan ook met de hand zal doen, maar soms heb je gewoon even geen zin, maar wil je wel een strakke auto.
Toen ik mijn eerste auto met Auto Hold had, heb ik het de eerste keer gehad dat de auto in N stond en ook niet uit Auto Hold wou. Achter me begon men te toeteren, de medewerker kwam naar mij toe en vroeg rustig of het lukte. Ik zei dat ik zag dat hij in Auto Hold stond en er niet uit wou, toen zei hij: en als je de rem ingedrukt houdt? Toen dus wel.
Ik heb dus de "fout" gemaakt om te kiezen voor de matte lak, deze mag sowieso niet in de wasstraat, dus ik sta eens in de zoveel tijd als een idioot mijn Lease Auto te wassen met de hand, ach wie mooi wil zijn...MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
Prima, doe jij jouw ding, doen anderen hun ding.
Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp en ik heb nog nooit bij inruil ook maar een opmerking gehad over slechte lak of het idee gehad dat het meespeelde. Sterker nog: ik heb zelf nog nooit enig effect gezien van altijd de wasstraat gebruiken in de werkelijke wereld. Ik weet dat als je met studiolampen erop gaat schijnen dat je inderdaad na een paar keer wasstraat allemaal haarscheurtjes ziet zitten, maar wie doet dat nou? Bij een klassieke Jaguar E-Type kan ik dat nog snappen, maar bij een Hyundai of zelfs Mercedes S-klasse? Niet echt.
Overigens heb ik nu een "door ding" en deze valt ook onwijs op in de matte kleur terwijl de "deuk" zelf heel summier is, eerste een laatste keer matte lak voor mij
Dat van de wasstraat met matte lak wist ik niet, dat is wel vervelend zeg. Ik heb wel een collega met een matgrijze Mercedes (ook lease net als jij) en die had bij een kras in de lak de rekening gezien die naar de leasemaatschappij ging: €2800 voor een enkel paneel. Blijkt dus extreem duur te zijn om te repareren.zomaar0iemand schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Ik heb dus de "fout" gemaakt om te kiezen voor de matte lak, deze mag sowieso niet in de wasstraat, dus ik sta eens in de zoveel tijd als een idioot mijn Lease Auto te wassen met de hand, ach wie mooi wil zijn...![]()
Overigens heb ik nu een "door ding" en deze valt ook onwijs op in de matte kleur terwijl de "deuk" zelf heel summier is, eerste een laatste keer matte lak voor mij
Ik denk dat het een kwestie van tijd gaat zijn voordat leasemaatschappijen dit soort matte lakken compleet zullen gaan verbieden of er doodleuk 100/mnd extra voor gaan vragen. En terecht als je het mij vraagt.
Ook ik heb de matte lak en vloek wel eens wat als ik met de hand moet wassen. Van @zomaar0iemand wel goede tips gehad, dus wordt er een koning in.zomaar0iemand schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Ik heb dus de "fout" gemaakt om te kiezen voor de matte lak, deze mag sowieso niet in de wasstraat, dus ik sta eens in de zoveel tijd als een idioot mijn Lease Auto te wassen met de hand, ach wie mooi wil zijn...![]()
Bij de 30k beurt bij de dealer erover gesproken. Zij drukken de matte Ioniq6 wel gewoon door de wasstraat. Wel door een goede en niet door de habbie babbie varianten.
Ik heb overigens niet veel mooiere andere kleuren gezien, dan matgrijs. Ik krijg er iedere week wel een compliment over op parkeerplaatsen.
Betaal er ook extra voor maar wilde mijn maandbudget maximaliseren (€25 p/m)MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:12:
[...]
Dat van de wasstraat met matte lak wist ik niet, dat is wel vervelend zeg. Ik heb wel een collega met een matgrijze Mercedes (ook lease net als jij) en die had bij een kras in de lak de rekening gezien die naar de leasemaatschappij ging: €2800 voor een enkel paneel. Blijkt dus extreem duur te zijn om te repareren.
Ik denk dat het een kwestie van tijd gaat zijn voordat leasemaatschappijen dit soort matte lakken compleet zullen gaan verbieden of er doodleuk 100/mnd extra voor gaan vragen. En terecht als je het mij vraagt.
Maar inderdaad, hij mag ook niet door de wasstraat van LeasePlan / Ayvens zelf om dezelfde reden.
Ik denk overigens niet dat LeaseMij de kleur gaat verbieden, vanuit de LeaseMij dragen zij het risico namelijk niet dat is de berijder / werkgever (uitsluiting / hoger eigen risico in verzekeringen zie ik wil gebeuren). De grotere LeaseMij's verkopen de auto's ook in "lots" (zie bijv: https://www.aldcarmarket.com/nl-nl/) dus een losse auto doorverkopen doen ze sowieso al niet dus op de restwaarde zal het wel uitkomen.
Overigens wel eens een Tesla ingeleverd zien worden waarbij de beste man met een witte spuitbus van de gamma de lak even had "gerepareerd"
De dealer gaf overigens aan dat het gewoon kon bij ophalen, maar het onderhoudsboekje, internet en gezond verstand zegt "doe maar niet".
voor mij ook een gebruiksvoorwerp hoor, maar wie kan mij aangeven wat een goede wasstraat is en welke niet? iedereen kent wel de verhalen van de wasstraat waar zand tussen de doeken zit, of ze waar zijn geen idee en de auto mag toch best wat liefde tijdens het wassen ontvangenMooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
Prima, doe jij jouw ding, doen anderen hun ding.
daarnaast heb ik er plezier aan, dat is voor mij het belangrijkst...
iedere gek zijn gebrek zeg maar