Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 20:36
hemertje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

voor mij ook een gebruiksvoorwerp hoor, maar wie kan mij aangeven wat een goede wasstraat is en welke niet? iedereen kent wel de verhalen van de wasstraat waar zand tussen de doeken zit, of ze waar zijn geen idee en de auto mag toch best wat liefde tijdens het wassen ontvangen :*)

daarnaast heb ik er plezier aan, dat is voor mij het belangrijkst...
iedere gek zijn gebrek zeg maar :P
Met mijn vorige auto erg goede ervaringen gehad bij loogmans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
Hier in regio Eindhoven geen Loogmans te bekennen...

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Heb zelf prima ervaring met de Claro carwash hier. Voormalig H2O, maar die zijn overgenomen geloof ik.
Vooral ook fijn dat ze een hele hal er bij hebben waar je droog je auto kunt uitzuigen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hemertje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

voor mij ook een gebruiksvoorwerp hoor, maar wie kan mij aangeven wat een goede wasstraat is en welke niet? iedereen kent wel de verhalen van de wasstraat waar zand tussen de doeken zit, of ze waar zijn geen idee en de auto mag toch best wat liefde tijdens het wassen ontvangen :*)
Goede en slechte wasstraten, tja om eerlijk te zijn en even bot te zeggen ram ik hem overal doorheen. Op vakantie door de eerste de beste die ik tegenkom, want ik ben op vakantie en ja dan heb je dankzij een lange rit soms wel een insectenbegraafplaats op je motorkap en voorruit en dat wil je er dan af.

Maar ook in eigen land heb ik onlangs nog van het actietarief bij de Shell gedaan, wat gewoon zo'n wasstraat is die over de auto heen en weer gaat en de auto stil blijft staan. Verder vaak de Loogman-achtige wasstraten gekozen, die lang zijn en veel stappen kennen van wassen, poetsen, drogen. Dat lijken mij de beste, maar zoals gezegd: hoewel ik graag in een schone auto rijd, heb ik nog nooit het idee gehad een slechte wasstraat tegengekomen te zijn. Nou ja, ik heb een keer gehad dat bij zo'n kleine wasstraat in het buitenland mijn auto niet geheel schoon werd, maar geen krassen ofzo.

Dus ja die verhalen over zand in de doeken hoor ik ook en zal vast ook wel ergens een waarheid hebben, maar ik heb dus vanuit jarenlange eigen ervaring met allerlei kleuren en lakken: metallic, mica, parelmoer, non-metallic dus nog nooit iets gemerkt aan de lak. Ik zeg dus niet dat je nooit een kras kan oplopen, maar ik loop die veel eerder op een parkeerplaats op van onoplettende mensen die er met (hand)tassen, ritsen, horloges en dergelijke tegenaan lopen. Om die reden ben ik dus juist erg voorzichtig met waar ik parkeer en kies ik liever de rustige hoek op 100m lopen van de ingang dan waar jan en alleman continu in en uit parkeert en ben ik om diezelfde reden dus vrij lakoniek mbt wasstraten. ;)
daarnaast heb ik er plezier aan, dat is voor mij het belangrijkst...
iedere gek zijn gebrek zeg maar :P
Ja precies, als jij daar plezier aan beleeft: vooral doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Wat betreft niet helemaal schoon: in Wassenaar bij de Shell aan de N44 krijg je eerst alle stellages over je heen geschoven, daarna rijd je het gebouwtje uit en rij je tussen een giga batterij spiegels door zodat je kunt zien of de auto schoon is. Niet schoon is gratis nog een keer wassen....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:52
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Parkeersensoren gaan nooit aan als je alleen vooruit rijdt, maar als je ook maar even 1 sec in R hebt gezeten springen ze aan en blijven ze aan tot je boven een bepaalde snelheid komt of zelf op de knop rechtsonder het navi scherm drukt.
Hier gaan de sensoren aan de voorkant automatisch aan zonder vooraf een handeling te doen. Die knop ingedrukt houden tot het ledje continu brand is geloof ik de werkwijze om dit oa in te stellen. Enkel voor de camera aan de voorkant moet je even de knop gebruiken.

Veel knoppen hebben een functie door deze lang ingedrukt te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Ik vind niet dat ie in de wasstraat helemaal goed schoon wordt en dan bedoel ik meer de hoekjes en naden en de ruimte onder bij de ruitenwissers.
En ik erger mij aan opgedroogde druppels.
Dus ik haal de auto door de wasstraat en daarna ben ik thuis nog uren bezig om de 'em helemaal mooi op te poetsen en van binnen schoon te maken.
En net zoals @hemertje beleef ik daar veel plezier aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Hier gaan de sensoren aan de voorkant automatisch aan zonder vooraf een handeling te doen. Die knop ingedrukt houden tot het ledje continu brand is geloof ik de werkwijze om dit oa in te stellen. Enkel voor de camera aan de voorkant moet je even de knop gebruiken.

Bij mij gaan ze aan de voorkant ook automatisch aan, het is bij mij altijd een heel gepiep in de wasstraat (gordel, sensoren etc etc).
Maar ik sta gewoon stil in de wasstraat, dus kan ik de auto uit doen.
Totdat ik weer één verder moet, dan begint het gepiep opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vraasen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Serieus? Ik ben dit van Japanse auto's gewend (Toyota, Lexus en Mazda hiervoor gehad) en vroeg het specifiek nog bij de dealer want ook onze Kia e-Soul heeft dit niet, daar moet je echt of in z'n achteruit even hebben gezeten of zelf de knop indrukken. Bij de Japanners gaan ze automatisch aan onder een bepaalde snelheid. De dealer zei dat dit inderdaad met Hyundai's niet mogelijk is.

Maar ja, als 2 mensen nu al zeggen dat ze dit wel degelijk hebben... dan moet ik maar eens kijken hoe ik dat instel. Ik zou dat namelijk erg fijn vinden, ik rijd namelijk veel vaker neus eerst een parkeerplek in dan dat ik de wasstraat inrijd, dus het niet automatisch aangaan heb ik sowieso nooit gesnapt, maar om daar nou een auto voor te laten schieten ging me ook te ver. :P

Morgen gelijk maar eens uitproberen. Thanks voor deze tip! _/-\o_

Even een checkvraag aan jou en @AnjaT850 : welke uitvoering hebben jullie? Ik rijd een Connect namelijk. Zou het een Lounge/FE exclusieve optie kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-08-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zojuist de handleiding voor het eerst er even bij gepakt omdat ik toch wel erg benieuwd was.

Nou... geloof het of niet, zo te zien is het niet gevonden aan een bepaalde uitvoering, de handleiding zegt namelijk niks over "indien beschikbaar" zoals bijv. wel bij de 360 camera staat. Er staat om precies te zijn:
Afstandswaarschuwing vooruit parkeren
De Afstandswaarschuwing vooruit parkeren werkt als er aan een van de voorwaarden wordt voldaan.
  • De versnelling wordt geschakeld vanR (Achteruit) naar D (Rijden) met Afstandswaarschuwing achteruit parkeren aan
  • De versnelling staat in D (Rijden) en het Controlelampje parkeerveiligheid brandt
  • Schakel naar “D” (Rijden) wanneer de functie is uitgeschakeld (Alleen wanneer Setup (Instellingen) > Voertuig > Bestuurdersassistentie > Parkeerveiligheid > Parkeerafstandswaarschuwing automatisch aan is geselecteerd in het instellingenmenu van het infotainmentsysteem).
  • De versnelling wordt naar R geschakeld (alleen de waarschuwing voor de voorste hoek is aan)
Informatie
  • De Afstandswaarschuwing voorwaarts parkeren werkt wanneer de voorwaartse snelheid van het voertuig lager is dan 10 km/u (6 mph).
Die 3e bullet is dus wat ik morgen gelijk aan ga zetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:28:
[...]

Serieus? Ik ben dit van Japanse auto's gewend (Toyota, Lexus en Mazda hiervoor gehad) en vroeg het specifiek nog bij de dealer want ook onze Kia e-Soul heeft dit niet, daar moet je echt of in z'n achteruit even hebben gezeten of zelf de knop indrukken. Bij de Japanners gaan ze automatisch aan onder een bepaalde snelheid. De dealer zei dat dit inderdaad met Hyundai's niet mogelijk is.

Maar ja, als 2 mensen nu al zeggen dat ze dit wel degelijk hebben... dan moet ik maar eens kijken hoe ik dat instel. Ik zou dat namelijk erg fijn vinden, ik rijd namelijk veel vaker neus eerst een parkeerplek in dan dat ik de wasstraat inrijd, dus het niet automatisch aangaan heb ik sowieso nooit gesnapt, maar om daar nou een auto voor te laten schieten ging me ook te ver. :P

Morgen gelijk maar eens uitproberen. Thanks voor deze tip! _/-\o_

Even een checkvraag aan jou en @AnjaT850 : welke uitvoering hebben jullie? Ik rijd een Connect namelijk. Zou het een Lounge/FE exclusieve optie kunnen zijn?
De vorige in Connect uitvoering had dit en de Lounges nu ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vraasen schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

De vorige in Connect uitvoering had dit en de Lounges nu ook.
Thanks! Ik ben zojuist naar de auto gelopen en heb de optie “Auto PDW (Parkeerafstandswaarschuwing)” kunnen aanzetten. Klein stukje gereden, maar bij thuiskomst sprongen ze gelijk aan!

Zo zie je maar weer: dealers zijn niet te vertrouwen, meneer de verkoper zei volmondig dat Hyundai’s dit niet hebben. Nu zal het niet snel voorkomen, maar wat nu als je dit heel belangrijk vindt en (mede) hierdoor een auto laat schieten? Het zal je maar gebeuren als verkoper… en het ergste is dat hij zelfs nu waarschijnlijk nog niks ervan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• West70
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Dag allen, ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een connect, heerlijke auto, inmiddels ook al 43000 km gereden.
Tot 2 maanden terug geen enkel probleem gehad, tot ik via de app de airco probeerde te starten.
Reactie via app duurde lang en kreeg een foutmelding, meerdere keren geprobeerd, steeds een foutmelding.
Ik heb toen via het schema ingesteld dat hij op de vertrektijd op temperatuur moest zijn, ongeveer 10 minuten voor die tijd schakelde de aardlekschakelaar in mijn groepenkast uit, dit 3 dagen geprobeerd.
( 1 x kan toeval zijn)
Laden is geen enkel probleem, als de auto aan staat werkt de airco ook gewoon.
Ben nu al 3 maal bij de garage geweest en ze kunnen geen foutmelding uitlezen, terwijl ze zien dat het niet werkt.
Het probleem ligt nu bij Hyundai Nederland, ben benieuwd
Via de app hoor je de airco aan gaan, na 3 seconden stopt hij en krijg ik een foutmelding.
Ik zou toch wel graag willen dat dit opgelost is voor de winter er weer aankomt, ik heb geen zin om ijs van de ruiten te krabben :-)
Is er hier iemand die ook al eens zoiets heeft meegemaakt of weet wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

West70 schreef op zondag 1 september 2024 @ 01:02:
Dag allen, ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een connect, heerlijke auto, inmiddels ook al 43000 km gereden.
Tot 2 maanden terug geen enkel probleem gehad, tot ik via de app de airco probeerde te starten.
Reactie via app duurde lang en kreeg een foutmelding, meerdere keren geprobeerd, steeds een foutmelding.
Ik heb toen via het schema ingesteld dat hij op de vertrektijd op temperatuur moest zijn, ongeveer 10 minuten voor die tijd schakelde de aardlekschakelaar in mijn groepenkast uit, dit 3 dagen geprobeerd.
( 1 x kan toeval zijn)
Ben nu al 3 maal bij de garage geweest en ze kunnen geen foutmelding uitlezen, terwijl ze zien dat het niet werkt.
Via de app hoor je de airco aan gaan, na 3 seconden stopt hij en krijg ik een foutmelding.
Ik zou toch wel graag willen dat dit opgelost is voor de winter er weer aankomt, ik heb geen zin om ijs van de ruiten te krabben :-)
Is er hier iemand die ook al eens zoiets heeft meegemaakt of weet wat het probleem kan zijn?
Dit is een heel simpel probleem:
Als jouw auto niet aan de lader hangt en je zet remote de verwarming aan…. Dan kan er geen groep uitslaan.

Dit klinkt als een foutief aangelegde laadgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• West70
Ik heb de auto ook bij een collega aan de lader gehangen en de airco via het schema laten aangaan, gebeurt precies hetzelfde, aardlek slaat uit, dus ligt niet aan de aangelegde laadgroep.
Het heeft voorheen prima gewerkt.
Maar remote de airco aanzetten werkt ook niet, dus ik denk dat de aircopomp/bedrading de boosdoener is.
Hij gaat alleen aan, als ik de auto aan zet/op contact zet.Dan werkt hij ook prima, dat is het rare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

West70 schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:08:
Ik heb de auto ook bij een collega aan de lader gehangen en de airco via het schema laten aangaan, gebeurt precies hetzelfde, aardlek slaat uit, dus ligt niet aan de aangelegde laadgroep.
Het heeft voorheen prima gewerkt.
Maar remote de airco aanzetten werkt ook niet, dus ik denk dat de aircopomp/bedrading de boosdoener is.
Hij gaat alleen aan, als ik de auto aan zet/op contact zet.Dan werkt hij ook prima, dat is het rare.
Het lang duren via de app kan te maken hebben met de dekking van het mobiele netwerk. Buiten kantoortijden was de dekking van Vodafone hier belabberd omdat ze wat masten uitzetten dan. Met KPN hier is het gelijkmatiger. Wat er uitgezet wordt bekijken ze regelmatig. Werkt remote op/van slot nog wel?

Je komt nu in de hel die fouten in het electrisch systeem heet. Heel erg lastig om precies te vinden waar het misgaat.
Je hebt het over de airco, die aangaat en 3 seconden later is het over. Een aardlek schakelaar is heel snel, dus mijn gedachte gaat uit naar een combinatie van een electrisch en mechanisch probleem, zoals een stekkertje dat gaat trillen en niet helemaal vast zit, maar als het vroeger wel heeft gewerkt gaan het ook om een draadje gaan dat bekneld zit doorgesleten of aangeknaagd is, maar het kan ook binnenin een module zitten in bijvoorbeeld een slechte soldeer verbinding.

Het kan echt op zo veel punten zitten, dat houd je niet voor mogelijk. Gaat de auto (remote) starten wel goed? (Moet de airco voor uit staan!)) Is het alleen bij verwarmen, dan de gloeispiraal niet vergeten.....
Maar dan nog, de auto gaat helemaal aan, dus het kan ook bij wijze van spreken ergens bij een motor van de raam bediening zitten, of een usb aansluiting.....

Diagnose is een drama van vele uren misschien wel dagen meten en dingen losmaken/vervangen. Niet alleen in het electrisch systeem maar ook interieur en zo om er bij te kunnen. De dealer zal in eerste instantie alleen de computer uitlezen en misschien een paar stekkertjes waar ze makkelijk bij kunnen van bijvoorbeeld de laadpoort aandrukken. Ze hebben een werkplaats met personeelstekort en moeten ook maar zien dat ze voor al die uren betaald worden door de importeur. Verstandig dat ze het probleem nu daar neer hebben gelegd, maar helpt niet naar een snelle oplossing.

Voordeel is dat het verwarmen van de auto niet zo veel energie kost en in een paar minuten is gebeurd. Het gaat niet het verschil maken tussen op je werk en thuis komen of niet. Je kunt dit dus desnoods doen als je in de auto zit en je hoeft niet te krabben.

Ik hoop voor je dat het opgelost is voor de vrieskou, of dat je op dat moment vervangend vervoer hebt dat het wel doet.

Edit: nog even verder nadenkend zet ik mijn geld op de ICCU. Maar dat is een duur ding dat een dealer niet op voorraad heeft om even mee te testen. Grote pijl die richting op zou zijn als de aardlek ook afslaat als je de auto aangekoppeld start met de airco uit.

[ Voor 6% gewijzigd door koboy op 01-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• West70
Dankje voor de reactie.
Dat het een lastig zoekplaatje is, dat geloof ik ook wel.
de late reactietijd/foutmelding van de app is allen met remote starten van de airco, de rest werkt nagenoeg direct.
Ik kan makkelijk met de auto heen en weer rijden, dat is het probleem ook niet en dan moet ik inderdaad maar verwarmen/ontdooien als ik er in zit, mocht het nog niet opgelost zijn tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

West70 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:07:
Dankje voor de reactie.
Dat het een lastig zoekplaatje is, dat geloof ik ook wel.
de late reactietijd/foutmelding van de app is allen met remote starten van de airco, de rest werkt nagenoeg direct.
Ik kan makkelijk met de auto heen en weer rijden, dat is het probleem ook niet en dan moet ik inderdaad maar verwarmen/ontdooien als ik er in zit, mocht het nog niet opgelost zijn tegen die tijd.
Of eerst even de stekker er uit trekken, en dan verwarmen terwijl je doorgaat met de ochtend routine.
Mijn onderbuik blijft ICCU zeggen omdat dat een zwak punt is in het e-GMP platform, maar ook omdat daar het 230V en de interne stroomvoorziening samenkomen. Wat doet de aardlek als je de auto start met de stekker er in? Als dat niet kan, probeer eens de camping stand weet de (echte naam even niet) met de stekker er in. Op dat moment wordt namelijk de ICCU ingeschakeld en als je dat doet met de airco uit kun je wat meer te weten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik ga toch nog even over de laadgroep beginnen voor @West70 . Ik zie veel broddelwerk daarin.

Zit er een installatie automaat van minimaal 20 A op de groep, heeft deze in jouw geval een C karakteristiek?

Edit: kom anders een keer bij mij testen, hangen we hem er bij mij aan, alles aangelegd door een goede erkende installateur.

[ Voor 23% gewijzigd door Azqi op 02-09-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
En als je via je grannycharger laadt?
Heb je dan het probleem ook?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 13:05
Heyo, snel vraagje: het valt mij sinds vandaag op dat er linksonder in het rood "SOS" aangegeven staat. De SOS knop in het dak heeft ook GEEN brandend lampje. Is dit een waarschuwing dat de SOS knop niet werkt of juist dat deze wel werkt? Vind het ook zo wat om het maar in te drukken om het uit te testen. Maar om nou op het moment dat je het nodig hebt erachter te komen dat het niet werkt is ook niet heel handig. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
glennoo schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:05:
Heyo, snel vraagje: het valt mij sinds vandaag op dat er linksonder in het rood "SOS" aangegeven staat. De SOS knop in het dak heeft ook GEEN brandend lampje. Is dit een waarschuwing dat de SOS knop niet werkt of juist dat deze wel werkt? Vind het ook zo wat om het maar in te drukken om het uit te testen. Maar om nou op het moment dat je het nodig hebt erachter te komen dat het niet werkt is ook niet heel handig. Iemand een idee?
Heb dit ook gehad toen mijn 12V accu te lage spanning kreeg. Nadat ik een paar keer stil heb gestaan met een lege accu was de ICCU firmware geupdate bij de dealer. Daarna geen SOS melding meer gehad. Het feit dat het er staat hoort in ieder geval niet.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Azqi schreef op maandag 2 september 2024 @ 06:58:
Ik ga toch nog even over de laadgroep beginnen voor @West70 . Ik zie veel broddelwerk daarin.

Zit er een installatie automaat van minimaal 20 A op de groep, heeft deze in jouw geval een C karakteristiek?

Edit: kom anders een keer bij mij testen, hangen we hem er bij mij aan, alles aangelegd door een goede erkende installateur.
Je doet wel een aanname dat de lader 3-fase is én op 11 kW afgemonteerd is. Dan heb je 3x16A nodig. Mijn Zappi laadpaal is echter op 3-fase 17 kW afgemonteerd wat 3x25A is, precies wat bij de meeste netbeheerders nog het standaard vastrecht is voor een woonhuis, de stap erboven is vaak honderden euros meer per jaar.

Hoe dan ook: Als je eigenlijk op 1-fase én 3-fase optimaal wilt kunnen laden én van je zonnepanelen extra gebruik wil maken, zou je dus 3x25A afgemonteerd moeten zijn op het net, maar zelfs 3x32A (of hoger) in de laadgroep.

Nu is de IONIQ 6 net als veel 3-fase EV's beperkt tot 11 kW (3x16A) maar kan de auto op 1-fase prima 7,2 kW (1x32A) aan.

Hoe het bij mij met mijn Zappi laadpaal dan ook werkt is als volgt:
- bij Fast laden = trekt de 3-fase 11 kW gewoon vol door eerst wat er aan PV surplus is te pakken en aan te vullen tot 11 kW uit het net = 3x16A nodig
- bij Eco+ laden = puur op PV surplus en omdat je per fase minimaal 1,4 kW nodig hebt en dat op 3-fase zelden gehaald kan worden, is dit 1-fase laden. De laadpaal pakt de 3-fase PV surplus en gooit het over 1-fase de EV in. = 1x25A nodig in mijn geval
- bij Eco laden = zelfde als Eco+ maar dan vult hij het gebrek aan PV surplus aan tot 7,2 kW uit het net = 1x32A nodig

Kortom: ik zie 32A (meestal wordt dat 35/40A in je groepenkast) echt wel als minimum voor een degelijke laadgroep. Tenzij je een domme lader hebt die alleen op 11 kW kan laden en op 1-fase gewoon 1x16A pakt, maar dat laatste zou echt hopeloos zijn (3,7 kW slechts, nauwelijks sneller dan een granny).

Helaas zie ik het wel gebeuren dat men de groep te laag afzekert, vaak weten elektriciëns ook niet goed hoe laadpalen werken en gaan ze gewoon van de 3-fase snelheid uit en that's it. En dat hoort dus niet.

Want even een ander voorbeeld: stel je hebt ook nog een Renault, Mercedes of andere EV die 22 kW aankan, dan zal je waarschijnlijk zelf op 3x25A (vanwege vastrecht) = 17 kW blijven, maar kan je de overige 5 kW wel aanvullen door PV surplus. Ben je echter op 3x25A afgezekerd in de laadgroep, dan heb je toch echt een probleem als daar ineens 3x32A doorheen moet.

En aangezien ik (of ik moet het over het hoofd gezien hebben) nog geen enkele informatie over de specifieke laadpaal en groepen heb gezien, blijft het allemaal bij aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

We kunnen hier wel een discussie houden over afzekerwaardes van de wallbox, maar het is de AARDLEK die er uit klapt.
Traditioneel wordt in een auto de hele carrosserie/motor als massa gebruikt. Kan best dat dit in een EV (gedeeltelijk) anders is. Er treedt nu dus een lekstroom op vanuit het auto/airco deel naar de aarde draad van de laadtstekker, waar het voorheen wel goed ging.
Zonder het hele electrisch schema van de auto en te weten waar die aarde allemaal beschikbaar is (thuis meestal gekoppeld aan de behuizing van een apparaat) is het erg lastig om de oorzaak dit soort problemen te vinden, hoewel mijn onderbuik naar de ICCU wijst.

Tot nu toe is er in elk geval een auto waarmee DOS aanvallen op laadpalen gepleegd kunnen worden, misschien zelfs zonder het laden te starten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
glennoo schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:05:
Heb ik ook gehad, paar weken later bleek de 12V accu kaduuk.
Zou toch maar even langs de dealer gaan, daar kunnen ze het in ieder geval uitlezen cq de accu testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35

Bravo

Second Best

Dank voor jullie feedback op mijn ervaringen bij een proefrit. Vanmorgen samen met de dealer een kop koffie gedronken en de koop gesloten voor een Ioniq 6 Lounge in Transmission Blue Pearl. Helaas geen rode (@zonoskar: Jaloers!) en verplicht 20" velgen. Maar de prijs was zodanig dat ik dat we daar geen issue van maken. Hij staat al in Nederland, nu nog wachten tot we hem kunnen ophalen *O* en er direct mee op vakantie te gaan :P

Mocht iemand interesse hebben om 20" te gaan rijden, dan hoor ik het wel ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
AnjaT850 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:41:
[...]

Heb ik ook gehad, paar weken later bleek de 12V accu kaduuk.
Zou toch maar even langs de dealer gaan, daar kunnen ze het in ieder geval uitlezen cq de accu testen.
Toevallig had ik een week geleden ook dat de auto ineens niks meer deed en nergens op reageerde. Toen bleek de 12V leeg te zijn. Op advies van de wegenwacht naar de dealer geweest en deze kwamen tot de conclusie dat de auto gewoon in orde was en de accu ook. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
Bravo schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:45:
Dank voor jullie feedback op mijn ervaringen bij een proefrit. Vanmorgen samen met de dealer een kop koffie gedronken en de koop gesloten voor een Ioniq 6 Lounge in Transmission Blue Pearl. Helaas geen rode (@zonoskar: Jaloers!) en verplicht 20" velgen. Maar de prijs was zodanig dat ik dat we daar geen issue van maken. Hij staat al in Nederland, nu nog wachten tot we hem kunnen ophalen *O* en er direct mee op vakantie te gaan :P

Gefeliciteerd, goede kleur. De dealer ruilt die velgen zo om voor de 18".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAnTCK8hE7-vPxrYc_pb1tUDKT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XN2ML7wt5wn3kxEdRFgzPUN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35

Bravo

Second Best

vraasen schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:11:
[...]

[Afbeelding]
Helaas, ze hadden geen trek om de wielen van auto's om te gaan wisselen, heb er nog specifiek om gevraagd. Dan zou de kleur van de auto ook wisselen.
Volgens mij heb ik bij dezelfde dealer gekocht als jij, ik herken de achtergrond van je foto's :P

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
Bravo schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:26:
[...]

Helaas, ze hadden geen trek om de wielen van auto's om te gaan wisselen, heb er nog specifiek om gevraagd. Dan zou de kleur van de auto ook wisselen.
Volgens mij heb ik bij dezelfde dealer gekocht als jij, ik herken de achtergrond van je foto's :P
Als je in Breda hebt gekocht, bij mij wilden ze wel wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

glennoo schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:02:
[...]

Toevallig had ik een week geleden ook dat de auto ineens niks meer deed en nergens op reageerde. Toen bleek de 12V leeg te zijn. Op advies van de wegenwacht naar de dealer geweest en deze kwamen tot de conclusie dat de auto gewoon in orde was en de accu ook. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen :-(
Als het weer voorkomt zeggen dat ze de auto en uurtje moeten laten staan voor ze gaan meten (uiteraard uitgeschakeld! klep vast los?) want de accu houdt zijn lading niet goed vast. Na een uurtje met hij wel slecht.
Kan ook een incident geweest zijn, waarbij je de auto en paar dagen niet gebruikt hebt, maar wel steeds meer de sleutel in de zak langs liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Gefeliciteerd! Marktplaats in de gaten houden voor een paar velgen. Wanneer een dealer een set van de dealer optie lijst monteert houdt hij een set fabrieks velgen over. Die worden vaak op marktplaats gezet al dan niet als winterset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
[...]

Dat gaven ze bij mij de 1e keer ook aan, maar toen de auto voor de 2e maal 'dood' was hebben ze 'em toch maar op een andere manier getest (duurde wel een paar uur).
Toen bleek de accu toch niet goed te zijn en is ie onder garantie vervangen.
Trouwens ook oppassen met connectie maken via Bluelink, deze app kan je het beste sluiten.
Anders wordt de auto iedere keer wakker en dat gaat ook ten koste van je 12V accu 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online

Super, gefeliciteerd!!
Ik hoop dat je je reiservaring met deze prachtige auto na je vakantie met ons wil delen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• West70
Azqi schreef op maandag 2 september 2024 @ 06:58:

@Azqi

Er zit inderdaad een automaat van 20 A en met een C karakteristiek.
laden kan dus met 11 KW
Dit is ook aangelegd door een erkend installateur.( hetzelfde geld voor de laadpaal bij mijn collega)
Het werkte voorheen ook altijd prima.
Bij de garage zien ze ook dat het niet werkt, maar weten niet waar de fout zit.
Zoals ik al zei, ook via de app werkt het niet, dat heeft niets met de laadpaal te maken, lijkt mij.
De rest van de app werkt ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:55:
[...]
Kortom: ik zie 32A (meestal wordt dat 35/40A in je groepenkast) echt wel als minimum voor een degelijke laadgroep. Tenzij je een domme lader hebt die alleen op 11 kW kan laden en op 1-fase gewoon 1x16A pakt, maar dat laatste zou echt hopeloos zijn (3,7 kW slechts, nauwelijks sneller dan een granny).
Daarvoor hebben Loadbalancing uitgevonden, zodat de laadpaal communiceert met de P1 poort van de slimme meter en rekening houdt het met laden met het beschikbare vermogen zodat je huisaansluiting niet boven bv de 3x25A uitkomt

3x35A is echt onzin voor een standaard woning, al dan niet met een EV
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:55:
[...]
Helaas zie ik het wel gebeuren dat men de groep te laag afzekert, vaak weten elektriciëns ook niet goed hoe laadpalen werken en gaan ze gewoon van de 3-fase snelheid uit en that's it. En dat hoort dus niet.

Want even een ander voorbeeld: stel je hebt ook nog een Renault, Mercedes of andere EV die 22 kW aankan, dan zal je waarschijnlijk zelf op 3x25A (vanwege vastrecht) = 17 kW blijven, maar kan je de overige 5 kW wel aanvullen door PV surplus. Ben je echter op 3x25A afgezekerd in de laadgroep, dan heb je toch echt een probleem als daar ineens 3x32A doorheen moet.

En aangezien ik (of ik moet het over het hoofd gezien hebben) nog geen enkele informatie over de specifieke laadpaal en groepen heb gezien, blijft het allemaal bij aannames.
Wanneer je zo redeneert kan je een groot probleem krijgen wanneer je interne meterkast, bedrading en componenten niet zijn uitgelegd op je nutsvermogen + PV-vermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:31:
[...]

Daarvoor hebben Loadbalancing uitgevonden, zodat de laadpaal communiceert met de P1 poort van de slimme meter en rekening houdt het met laden met het beschikbare vermogen zodat je huisaansluiting niet boven bv de 3x25A uitkomt

3x35A is echt onzin voor een standaard woning, al dan niet met een EV
Loadbalancing heeft mijn laadpaal ook, maar niet allemaal. Er zijn nog steeds eenvoudige, domme laadpalen verkrijgbaar die totaal niet kijken naar het verbruik van je woning. Leuk als je een elektrische kookplaat, warmtepomp en dergelijke hebt en even op 11 kW gaat lopen laden.

Los daarvan: loadbalancing is geen oplossing voor je zekering er niet uit laten klappen. Ik heb het zien gebeuren: laadpaal bij een vriend doodleuk op 3x16A gezekerd, maar de laadpaal stond op 3x32A ingesteld en omdat het om een 1-fase auto ging, ging deze doodleuk op 7,2 kW (=32A) laden. Ondanks dat de paal loadbalancing had, maar klapte er keer op keer uit.

Sorry, maar er gebeurt nog veel teveel hobbybobwerk bij laadpalen en loadbalancing is geen oplossing voor slecht werk.

Overigens is het niet altijd de P1 poort, vaak worden net als bij mijn Zappi CT-klemmen gebruikt hiervoor.
[...]

Wanneer je zo redeneert kan je een groot probleem krijgen wanneer je interne meterkast, bedrading en componenten niet zijn uitgelegd op je nutsvermogen + PV-vermogen!
Precies waarom ik bovenstaande uitlegde, daar wordt nog te weinig rekening mee gehouden namelijk. ;)
Ik ben verre van elektriciën maar heb de laadpaalinstallateur in mijn vorige woning uit moeten leggen dat er wel degelijk meer in de auto kon komen middels net+PV en hij hem dus zwaarder af moest zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
[...]

Bij mij heeft de dealer de ICCU firmware update uitgevoerd vanuit een terugroepactie waarna het probleem was opgelost. Hyundai service (ANWB) had de accu als slecht getest. Dealer als goed.
Omdat het nu is opgelost had de dealer dus gelijk.
Maar als de accu goed is en hij toch niet vol laadt of snel leeg is en de juiste firmware al heeft, dan moet de ICCU unit dus slecht zijn en vervangen worden in mijn ogen.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gefeliciteerd. Op de kleur heb ik wel 12 maanden moeten wachten, dus ik weet niet of je dat had willen doen :) (Ik heb de logo's nu ook zwart gemaakt met plastidip_.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ7OaHhXEVoty8kExvu_OE40W04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFu4h7smIIhfBNtep1nVArgD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC-krL3ROgN8YFgZEDzQwQ-BhMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FiiakUBPqA4kIDU0MVgWTXnv.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:33
[quote]zonoskar schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:08:
[...]

Op de kleur heb ik wel 12 maanden moeten wachten, dus ik weet niet of je dat had willen doen :) (Ik heb de logo's nu ook zwart gemaakt met plastidip_.

Mooi man, is echt de mooiste kleur voor de Ioniq 6. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

AeoIus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:45:
[...]
Bij mij heeft de dealer de ICCU firmware update uitgevoerd vanuit een terugroepactie waarna het probleem was opgelost. Hyundai service (ANWB) had de accu als slecht getest. Dealer als goed.
Omdat het nu is opgelost had de dealer dus gelijk.
Maar als de accu goed is en hij toch niet vol laadt of snel leeg is en de juiste firmware al heeft, dan moet de ICCU unit dus slecht zijn en vervangen worden in mijn ogen.
De ICCU update van terugroepactie zorgt voor grotere veiligheidsmarges in de ICCU zelf waardoor deze niet kapot gaat tijdens het rijden (vandaar de gevaarzetting en de terugroepactie). Het gaat trouwens niet alleen om even een update draaien, er moeten ook wat dingen aan de ICCU gecontroleerd worden om te kijken of alleen de update genoeg is of dat vervangen nodig is.
Daarnaast zijn er een aantal updates geweest voor voornamelijk de Ioniq 5 om het bijlaad profiel van de 12V accu te optimaliseren. Kan zijn dat deze ook mee verpakt zitten in de update van de terugroepactie.

Bij zo goed als alle EV's is de 12V accu een probleempunt omdat hier vanuit de auto opgestart wordt, en deze dus ook gebruikt wordt elke keer dat de auto "wakker" wordt als de sleutel in de buurt komt of als er een remote actie plaatsvindt. Als het bijladen bij uitgeschakelde auto niet lekker loopt (omdat dit te voorzichtig afgesteld is om zo veel mogelijk lading in de hoog voltage accu te houden), of de accu is niet lekker meer dan krijg je dus problemen.

Een accu die slecht wordt houdt zijn lading steeds minder goed vast. Wanneer je regelmatig rijdt (gaat het 12V opladen meteen aan omdat de 12V voorziening overgenomen wordt door de ICCU/800V accu net als dat vroeger gebeurde door de dynamo!) zul je hier niet veel van merken. Maar een accu die al een stukje heen is kan vlak na het opladen nog binnen de toleranties testen. Er wordt namelijk alleen even het voltage gemeten, en eventueel of hij genoeg stroom kan leveren. Na (een paar) uur is de spanning dan dusdanig in elkaar gezakt dat de auto er niets meer mee kan. De ANWB test de accu als hij een poos heeft stilgestaan, en de garage wanneer hij net lekker van stroom is voorzien. Helaas krijgt de garage geen nieuwe accu vergoed vanuit de garantie door de importeur wanneer de accu niet slecht genoeg test. Daarom is het beter de garage te laten meten na een (aantal) uur, zodat je zeker weet dat de accu de kans heeft gehad zijn lading te verliezen. Win win voor jou en de garage, want jij staat er niet een week later weer waarna ze de accu weer als goed genoeg testen etc....

N.B. gezien de grote hoeveelheden klachten die er zijn bij een bepaalde productie-periode is het niet onwaarschijnlijk dat er een slechte serie 12V accu's aan de fabriek is geleverd. De Ioniq guy heeft hier ook al eens wat over geroepen.

Ook heb ik de afgelopen maanden het aftakelen van een 12V accu kunnen meemaken/volgen. Van een keer de starthulp gebruiken en een paar maanden door kunnen naar relatief snel elke keer de starthulp moeten gebruiken. Zelfs na een lange rit was de accu "leeg" na een paar uur. Dit was met de originele accu van mijn Fiat 500 die met bijna 11 jaar oud vervangen is. Had het volgens de accu specialist erg lang uitgehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:11:
[...]

Loadbalancing heeft mijn laadpaal ook, maar niet allemaal. Er zijn nog steeds eenvoudige, domme laadpalen verkrijgbaar die totaal niet kijken naar het verbruik van je woning. Leuk als je een elektrische kookplaat, warmtepomp en dergelijke hebt en even op 11 kW gaat lopen laden.

Los daarvan: loadbalancing is geen oplossing voor je zekering er niet uit laten klappen. Ik heb het zien gebeuren: laadpaal bij een vriend doodleuk op 3x16A gezekerd, maar de laadpaal stond op 3x32A ingesteld en omdat het om een 1-fase auto ging, ging deze doodleuk op 7,2 kW (=32A) laden. Ondanks dat de paal loadbalancing had, maar klapte er keer op keer uit.

Sorry, maar er gebeurt nog veel teveel hobbybobwerk bij laadpalen en loadbalancing is geen oplossing voor slecht werk.

Overigens is het niet altijd de P1 poort, vaak worden net als bij mijn Zappi CT-klemmen gebruikt hiervoor.

[...]

Precies waarom ik bovenstaande uitlegde, daar wordt nog te weinig rekening mee gehouden namelijk. ;)
Ik ben verre van elektriciën maar heb de laadpaalinstallateur in mijn vorige woning uit moeten leggen dat er wel degelijk meer in de auto kon komen middels net+PV en hij hem dus zwaarder af moest zekeren.
dan ben je 1 van de weinige leken die het gelukkig snapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:55
vraasen schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:11:
[...]

Klopt. Is ook een optie bij de lounge van € 0,00 (wisselen van 20" voor 18")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

lfah2000 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:06:
[...]

Klopt. Is ook een optie bij de lounge van € 0,00 (wisselen van 20" voor 18")
Maar dat is alleen als de auto naar jouw specificaties gemaakt is. Gaat het om een voorraad auto, dan ben je afhankelijk van wat de dealer toevallig heeft liggen en wil doen.
Als je een lounge bestelt met 18" wordt je dus eigenlijk voor 1500 euro ge*****.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44
Vraagje over de favoriete radiozenders: Weet één van jullie of en hoe je de volgorde kunt veranderen? Wanneer het scherm op radio staat en ik klik op de 3 streepjes, dan heb ik alleen de mogelijkheid om te verwijderen.
En volgens mij als je een zender toevoegt, komt deze op de eerste plaats te staan zodat alles opschuift en wat ik dus niet wil. Of, wat ook heel aannemelijk is, ik doe het gewoon verkeerd 😬😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

RoVi71 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:44:
Vraagje over de favoriete radiozenders: Weet één van jullie of en hoe je de volgorde kunt veranderen? Wanneer het scherm op radio staat en ik klik op de 3 streepjes, dan heb ik alleen de mogelijkheid om te verwijderen.
En volgens mij als je een zender toevoegt, komt deze op de eerste plaats te staan zodat alles opschuift en wat ik dus niet wil. Of, wat ook heel aannemelijk is, ik doe het gewoon verkeerd 😬😅
Lang induwen en dan verslepen werkt misschien, anders zul je ze opnieuw moeten toevoegen. Je begint met Kink Distortion..... >:) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
koboy schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:02:
[...]

Lang induwen en dan verslepen werkt misschien, anders zul je ze opnieuw moeten toevoegen. Je begint met Kink Distortion..... >:) >:)
ik meen laatst in een filmpje gezien te hebben dat wanneer je de 3 puntjes vasthebt je deze kunt verschuiven en dus de rangorde kunt aanpassen

probeer het eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Update m.b.t. de Ioniq 6 update van augustus 2024
Geachte meneer/mevrouw van Hemert,

Dank voor uw vraag over de software-update voor uw Hyundai. Ik wil u graag informeren over de huidige status:

De software-update is op dit moment niet beschikbaar via USB. In plaats daarvan wordt de update over-the-air (OTA) wereldwijd gefaseerd uitgerold. Dit betekent dat uw voertuig de update automatisch zal ontvangen zodra deze beschikbaar is voor uw regio en model.

Helaas kunnen we niet precies aangeven wanneer uw specifieke voertuig de update zal ontvangen.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Hyundai Nederland

Rosalie
Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
hemertje schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:36:
[...]

ik meen laatst in een filmpje gezien te hebben dat wanneer je de 3 puntjes vasthebt je deze kunt verschuiven en dus de rangorde kunt aanpassen

probeer het eens?
Bedankt voor de tip Hemertje en Koboy maar beide werken helaas niet. En even een vraagje aan Hemertje: Je zegt dat er ergens 3 puntjes zichtbaar moeten zijn? Weet je ook zo waar die dan zouden moeten staan? Wanneer ik op Favorieten verwijderen klik, komt er af en toe rechts van de zendernaam wel een soort blokje met 3 strepen maar die is volgens mij meer om snel te scrollen.

Favorieten aanpassen is ook niet zo'n issue maar dit is op de meeste radio's toch altijd wel goed geregeld door idd zoals jullie aangeven iets lang ingedrukt houden. Maar ik zie die mogelijheid hier nog niet aanwezig, helaas... 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
kan zijn dat ik het ergens gezien heb ik de filmpjes van de aanstaande update en dat het nu nog niet in de huidige software zit?

• glennoo
Dus, ik heb de auto inmiddels iets meer dan een jaar. Ik heb nog niet één OTA update gekregen dus het advies gekregen om dit via een usb stick te gaan uitvoeren. Netjes de updater gedownload en geïnstalleerd en vervolgens krijg ik een melding in mijn gezicht gesmeten dat dit down is. Hoe kan ik nu de auto updaten? Hij draait nog steeds op de Juni 2023 versie. Moet ik oprecht naar een dealer toe voor een update voor een auto die onder andere reclame maakt over zijn OTA updates?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npg6iAWCFd1h9imOS1RQUdQPbRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YswuWeuvGzsr5R8g7ht5pQSK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door glennoo op 11-09-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
hemertje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:42:
Update m.b.t. de Ioniq 6 update van augustus 2024

[...]
Maandag ook contact gehad met Hyundai over het verschil tussen de auto van mij en @MooDyBLueS betreft alleen het geluid uit kunnen zetten bij de "snelheid piep". Ze konden het verschil niet verklaren, en gaven aan dat ik contact dien op te nemen na de meeste recente update voordat ze er pas naar wilde kijken. Alleen wanneer die beschikbaar kwam wisten ze niet "zo snel mogelijk" :X

Het feit dat mijn "collega" met dezelfde auto met dezelfde software versie andere opties had maakte niet uit, want ik moest echt de nieuwste update eerst downloaden die niet beschikbaar is...
glennoo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:01:
Dus, ik heb de auto inmiddels iets meer dan een jaar. Ik heb nog niet één OTA update gekregen dus het advies gekregen om dit via een usb stick te gaan uitvoeren. Netjes de updater gedownload en geïnstalleerd en vervolgens krijg ik een melding in mijn gezicht gesmeten dat dit down is. Hoe kan ik nu de auto updaten? Hij draait nog steeds op de Juni 2023 versie. Moet ik oprecht naar een dealer toe voor een update voor een auto die onder andere reclame maakt over zijn OTA updates?[Afbeelding]
Voorheen was de oktober 2023 update wel te downloaden via de tool alleen dat lukt ook niet meer, dus dat wordt inderdaad langs de dealer... (mocht je in de regio Amsterdam / Alkmaar wonen heb ik wel nog een usb-stick met de update).

[ Voor 40% gewijzigd door zomaar0iemand op 11-09-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennoo
@zomaar0iemand Dank voor het aanbod maar ik woon helemaal aan de andere kant van het land, maar misschien is er nog iemand in regio arnhem met een stickie?

• MooDyBLueS
  • Niet online
@glennoo Uiteindelijk is zelf een stickje maken het makkelijkst natuurlijk. Dat de updates nu even niet mogelijk zijn heeft volgens internationale fora te maken met het feit dat de huidige augustus 2024 update voor de IONIQ 6 vertraagd is. Zal vast een of andere bug hebben opgeleverd, maar daarom is ook een eerdere versie niet beschikbaar aangezien de tool alleen de laatste aanbied. Selecteer je de 5, dan werkt het downloaden wel gewoon. Kwestie van afwachten dus op de update voor de 6. Internationale bronnen hebben het over september, dus lang kan dat niet meer duren.

Ik zie persoonlijk ook niet veel nut bij het nu nog snel willen updaten naar de vorige versie als je toch al die tijd al zonder reed. Binnenkort is de nieuwste beschikbaar, zeg max 1-2 maanden, en dan ben je helemaal bij.

• Odyssey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 14:34
Hallo Ioniq6 rijders. Wij zijn aan het twijfelen tussen de Ioniq 6 en de Polestar 2 en voor ons zal het doorslaggevend zijn als we bij de Ioniq 6 de snelheidswaarschuwingen kunnen uitzetten met 1 druk op de knop van het stuur zoals mogelijk moet worden via deze update: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/oXNJ3H.

Nu begrijpen wij dat er problemen zijn bij de uitrol van deze update naar de Ioniq 6: YouTube: Aktuell: Hyundai Software-Updates - was ist neu ab August? en dat dit tot een nader te bepalen datum is uitgesteld. Kan iemand van jullie misschien melden wanneer deze update voor jullie beschikbaar komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Odyssey schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:13:
Hallo Ioniq6 rijders. Wij zijn aan het twijfelen tussen de Ioniq 6 en de Polestar 2
Ik heb ook in de Polestar gereden, mooie auto maar ik vond het helemaal niks aan de binnenkant. Geen enkele opslag in de middenconsole, je zit opgesloten in een kuip, achterin een tunnel, trager laden. Advies: neem de Ioniq.... Die piep zet je zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Hallo Ioniq6 rijders. Wij zijn aan het twijfelen tussen de Ioniq 6 en de Polestar 2 en voor ons zal het doorslaggevend zijn als we bij de Ioniq 6 de snelheidswaarschuwingen kunnen uitzetten met 1 druk op de knop van het stuur zoals mogelijk moet worden via deze update: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/oXNJ3H.

Nu begrijpen wij dat er problemen zijn bij de uitrol van deze update naar de Ioniq 6: YouTube: Aktuell: Hyundai Software-Updates - was ist neu ab August? en dat dit tot een nader te bepalen datum is uitgesteld. Kan iemand van jullie misschien melden wanneer deze update voor jullie beschikbaar komt?
Piep? Piep? Welke piep? >:)
Of het nou met 1, 2 of 3 drukken op de knop uit te zetten is ..... Je kunt het rij hulpmiddelen scherm met 1 knop oproepen, en misschien nog wel verder.
Mijn advies: gewoon aan laten staan, ergste wat er kan gebeuren is dat je iets netter gaat rijden. De tekst van de Ioniq 6 wijkt nauwelijks af, dus tenzij je altijd per se 3 km/h te hard MOET rijden boeit het niet zo veel. Je zult merken dat zodra je het accepteert als een geluid dat bij de auto hoort je het niet meer zult merken (net als de motor brom bij een ICE). Alleen als het nodig is merk je het, dus als je onbewust te hard rijdt, net als de harde brom van een ICE als je vergeet te schakelen.

De Polestar 2 is echt een heel andere auto, veel minder ruim, veel minder zuinig, en dan zijn er ook nog privacy zaken als Android for automotive en de Chinese onderhuidse techniek.

• RoVi71
koboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:[...]
Piep? Piep? Welke piep? >:)
Of het nou met 1, 2 of 3 drukken op de knop uit te zetten is ..... Je kunt het rij hulpmiddelen scherm met 1 knop oproepen, en misschien nog wel verder.
Mijn advies: gewoon aan laten staan, ergste wat er kan gebeuren is dat je iets netter gaat rijden. De tekst van de Ioniq 6 wijkt nauwelijks af, dus tenzij je altijd per se 3 km/h te hard MOET rijden boeit het niet zo veel. Je zult merken dat zodra je het accepteert als een geluid dat bij de auto hoort je het niet meer zult merken (net als de motor brom bij een ICE). Alleen als het nodig is merk je het, dus als je onbewust te hard rijdt, net als de harde brom van een ICE als je vergeet te schakelen.

De Polestar 2 is echt een heel andere auto, veel minder ruim, veel minder zuinig, en dan zijn er ook nog privacy zaken als Android for automotive en de Chinese onderhuidse techniek.
Helemaal eens met beschuit en Koboy... Zoals al door beschuit opgemerkt doet de Polestar 2 met standaard range er iets langer dan een half uur over om van 30 naar 80% te laden. Uit ervaring (42.000km) weet ik dat de 55kW versie van de Ioniq 6 hier iets langer dan een kwartier over doet. Ik weet niet waar je voorkeur naar uit gaat maar dit is zeer zeker een overweging.
Ieder zijn ding natuurlijk maar om de keuze van een auto af te laten hangen van een paar piepjes vind ik persoonlijk nogal een ding. Dan zijn er wel andere dingen die ik aan een auto belangrijk vind en die de doorslag voor de uiteindelijke keuze geven. Kijk bijv. ook naar de prijs i.c.m. uitrusting. Wat is bij de één standaard en bij de ander niet. Ik vind zelf de Connect versie al zeer rijk uitgerust voor zijn prijs.

[ Voor 44% gewijzigd door RoVi71 op 11-09-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje

zie mijn bericht van Hyundai Klantenservice hierboven

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hyundai navigatie stuurt me net bij Uden naar Allego snelladers, die achter een hek zitten bij het COA. 🥵

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Dat is toevallig: gisteren krankzinnige rit achter de rug. Zit een Fastned aan de snelweg, maar de nav leidt mij van de weg af, langs allerlei boerenweggetjes, lukte niet meer om Fastned te bereiken, dan maar naar een Shell Recharge, komen we aan, staan de laders op een afgesloten Karwei terrein
.
Toen naar een ander Fastned 30km verderop, aangesloten, koffie halen, krijg melding op telefoon dat er een probleem met laden is en ik zie dat hij maar 22kW laadt. Ik naar de auto, losgekoppeld, andere kabel van Fastned erin, hop naar de 225kW.

Al met al geen reclame voor Hyundai nav/elektrisch rijden voor mijn passagiers....

• koboy
  • Nu online

koboy

Voor wie vond dat de remlichten te snel aan gaan: ik reed gisterenavond een stukje achter een Mercedes PHEV. Remlichten gingen aan bij waarschijnlijk gas los, wat het was een heel groot stuk voor de stoplichten en nauwelijks vertraging. Ikzelf had in de Fiat 500 gas los in de 5e versnelling bij 60km/h op een brede doorgaande weg.

Zal dan toch echt de eu regelgeving zijn.....

• koboy
  • Nu online

koboy

Azqi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 01:45:
Hyundai navigatie stuurt me net bij Uden naar Allego snelladers, die achter een hek zitten bij het COA. 🥵
Deze bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-oRIwvzH0206BUl0l80KkKwHC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZZCJm8q8Gb1WyW44pvGd3Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Die staat op 24h open, dus Google had je er ook naar toe gestuurd. Fout van Allego, niet van de Hyundai navigatie.....
Grote kans dat dit ook geldt voor die Shell recharge locatie van @beschuit. Dat die je 1 of ander klein weggetje op stuurt snap ik niet, maar soms is het lastig te snappen waar hij je naartoe wil hebben, zeker met afleiding van passagiers is het mij ook wel eens gebeurd dat ik een afslag net te vroeg maakte. Gewoon blijven volgen en uiteindelijk kom je er wel!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

koboy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:04:
[...]

Deze bedoel je?
[Afbeelding]

Die staat op 24h open, dus Google had je er ook naar toe gestuurd. Fout van Allego, niet van de Hyundai navigatie.....
Grote kans dat dit ook geldt voor die Shell recharge locatie van @beschuit. Dat die je 1 of ander klein weggetje op stuurt snap ik niet, maar soms is het lastig te snappen waar hij je naartoe wil hebben, zeker met afleiding van passagiers is het mij ook wel eens gebeurd dat ik een afslag net te vroeg maakte. Gewoon blijven volgen en uiteindelijk kom je er wel!
Ik denk die. Er zitten Tesla suc’s naast, ook achter hek. 🤪

• koboy
  • Nu online

koboy

Azqi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:12:
[...]

Voormalig hotel waarschijnlijk, met oplaad locaties uit die tijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

lfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Ah op die manier. Maar als er maar een kabel gebruikt wordt dan wordt de 300 kW wel gehaald. Voor de Ioniq 6 dan de maximale 233 kW.
Ik heb zaterdagmorgen heel vroeg aan de 400 kW paal van Fastned de Gagel gehangen om 01:30 uur. Niks bezet van de andere stalls en haalde maar 201 kW. Ik denk steeds meer dat die balen aan beide zijden gewoon de helft geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Azqi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:12:
[...]

Nog even wat verder gegraven: het is het van der Valk Uden dat tijdelijk als asielopvang in gebruik is tot uiterlijk oktober 2026.
De eerste asielzoekers zitten er sinds december 2023, dus toen is het hek dicht gegaan in de nacht.
De Tesla locatie staat in Google trouwens ook als 24/7 open. Heb geen Tesla app, maar supercharge.info zegt parking free at all times.

Denk trouwens dat je daar helemaal niet wilt laden; trekt waarschijnlijk veel ongewenste aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Azqi schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:05:
[...]

Ik heb zaterdagmorgen heel vroeg aan de 400 kW paal van Fastned de Gagel gehangen om 01:30 uur. Niks bezet van de andere stalls en haalde maar 201 kW. Ik denk steeds meer dat die balen aan beide zijden gewoon de helft geven.
je accu temp en huidige SoC is ook bepalend.
Grote kans dat je accu net te koud is.

201kW dromen vele andere merken nog steeds bij.
Ben vooral benieuwd hoe lang je die 200kw vol hebt gehouden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

demonic schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:38:
[...]

je accu temp en huidige SoC is ook bepalend.
Grote kans dat je accu net te koud is.

201kW dromen vele andere merken nog steeds bij.
Ben vooral benieuwd hoe lang je die 200kw vol hebt gehouden. ;)
Van 10% tot 36%. Toen afgekoppeld.

6 tot 10% deed ik inderdaad maar 156 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:25:
[...]

Nog even wat verder gegraven: het is het van der Valk Uden dat tijdelijk als asielopvang in gebruik is tot uiterlijk oktober 2026.
De eerste asielzoekers zitten er sinds december 2023, dus toen is het hek dicht gegaan in de nacht.
De Tesla locatie staat in Google trouwens ook als 24/7 open. Heb geen Tesla app, maar supercharge.info zegt parking free at all times.

Denk trouwens dat je daar helemaal niet wilt laden; trekt waarschijnlijk veel ongewenste aandacht.
Ik heb wel de Tesla app, 2x bij een SuC geladen in mijn ev leven, nooit in Uden. Maar as we speak staan er 22 van de 24 beschikbaar en ten tijde van de screenshot 20, wat dus inhoudt dat er 4 aan het laden waren en nu ook nog gewoon 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w0MtyzTS4NY61UcRjAvhAIv8_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xlZZoZE84oHDU0JyGWFMPjSF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb idd zeer sterk het vermoeden dat het hek openingstijden kent en 's avonds gesloten wordt ivm de asielopvang. Tesla's website geeft echter 24/7 aan. Anders gewoon bij de leverancier(s) van de laadpalen én Hyundai een melding maken. Dan wordt hopelijk de info bijgewerkt.

Hier namelijk een Tesla rijder die op 1 aug 2024 nog heeft geladen daar:
Jovink538 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Ook als je de Google Maps reviews leest heeft ene Rick Brugts er 2 weken geleden nog geladen terwijl hij specifiek de COA nog noemt.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-09-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online

Eens met @beschuit, @koboy & @RoVi71
Ook twijfel ik aan de toekomst van Polestar, zij lijden al jaren miljardenverliezen en een CEO die het (zinkende?) schip verlaat.
Volvo heeft zijn belang in Polestar begin dit jaar van de hand gedaan en ook verdwijnt de Polestar Engineered uitvoering bij Volvo.
Al met al een niet al te rooskleurig beeld voor wat betreft de toekomstige software updates ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Odyssey
@beschuit @koboy @RoVi71 @MooDyBLueS @AnjaT850 @hemertje

Dank allen voor jullie feedback. Wij hebben sindsdien een testrit gemaakt in beiden de Polestar 2 en de Ioniq 6 (connect). Jullie hadden gelijk, de Polestar 2 is een voor ons te kleine auto binnenin. De piep is makkelijker uit te zetten dan ik dacht, zeker aangezien het menu voor uitschakelen geopend kan worden met 1 knop.

We hebben de knoop doorgehakt en de Ioniq 6 Style 77kwh + warmtepomp pakket besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gefeliciteerd. De Style heeft vrijwel alles wat je nodig hebt. Ik mis eigenlijk alleen de verwarmde stoelen. En een HUD was wel leuk geweest. Welke kleur heb je gekozen?

Oja, in de volgende update wordt het uitzetten van de beeps nog makkelijker, met 1 long press.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odyssey
Dankjewel. Het warmtepomp pakket bevat gelukkig ook verwarmde stoelen dus die hoeven wij niet te missen. De HUD was leuk geweest maar vond ik de meerprijs niet waard. Zelf wou ik de kleur: 'Gravity Gold Matte' maar mijn partner prefereerde de kleur: ' Abyss Black Pearl'. Dus we hebben een compromis gesloten; het is de 'Abyss Black Pearl' geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Odyssey schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:19:
Dankjewel. Het warmtepomp pakket bevat gelukkig ook verwarmde stoelen dus die hoeven wij niet te missen.
Huh, sinds wanneer dan? Toen ik mijn 6 bestelde kreeg je bij de warmtepomp alleen nog de V2L adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odyssey
Na zoveel vergelijken met autos en opties haal ik volgens mij pakketten door elkaar Je hebt gelijk dat de stoelverwarming niet bij het warmtepomp pakket zit. Helaas.

• hemertje
zonoskar schreef op zondag 22 september 2024 @ 00:27:
Oja, in de volgende update wordt het uitzetten van de beeps nog makkelijker, met 1 long press.
Heeft iemand in de Ioniq 6 al de OTA update van augustus ontvangen?

• hemertje
A.s. weekend bij de EV-Experience pakt Hyunai groot uit.

Je kunt een testrit maken in de Ioniq 5, 6 en 5N

• AnjaT850
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:02:
A.s. weekend bij de EV-Experience pakt Hyunai groot uit.

Je kunt een testrit maken in de Ioniq 5, 6 en 5N
Leuk!
Alleen jammer dat de 6N er nog niet bij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• West70
West70 schreef op zondag 1 september 2024 @ 01:02:
( 1 x kan toeval zijn)
UPDATE :)
Door de dalend temperaturen kwam ik er achter dat de verwarming dus niet werkte, maar de koeling wel.
verwarming was nog niet eerder nodig.
De auto is afgelopen week 4 dagen bij de dealer geweest en het probleem is gevonden en opgelost.
Bleek dus een defecte PTC heater te zijn, deze is vervangen en voor zover ik nu kan zien werkt alles weer zoals het hoort.

Uiteindelijk is het opgelost en dank jullie voor het meedenken en misschien heeft iemand hier nog wat aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vraasen
Komende vd Connect 77kWh met de 18" velgen, wetende dat de 600+ km op een accu haalbaar is, begon de inboeting vd range toch wat te knagen. De Lounge 77kWh met 20" zou 545 km bereik hebben, maar dit haal ik met geen mogelijkheid. Ook vind ik de velgen ok maar niet geweldig qua design.

De zoektocht begon dus naar een andere set waarmee ik, hopelijk, de range vd 18" ga behalen. OEM heeft voor mij de voorkeur, dus eerst gezocht binnen de Hyundai stal. De 20" vd Ioniq 5 heb ik altijd mooi gevonden. Na onderzoek bleken deze niet geschikt. Met name door de bandenmaat welke ik nodig had, plus dat één velg/band combinatie uit kwam op 29,7kg (de 18" set is 25,3kg en de 20" set 28,2kg).

Uiteindelijk heb ik bij de aftermarket velgen geshopt en daar een geschikte kandidaat gevonden voor de opdracht. Hieronder wat vergelijkingen tussen de diverse sets, wellicht interessant.

18" set:
25,3kg
225/55/18 bandenmaat
Bandenlabel
Rolgeluid B (69dB)
Brandstofverbruik A

20" set:
28,2kg
245/40/20
Bandenlabel
Rolgeluid B (70dB)
Brandstofverbruik B

20" set aftermarket:
23,3kg
215/45/20
Bandenlabel
Rolgeluid A (68dB)
Brandstofverbruik A

De set zou in mijn ogen de 18" kunnen evenaren. Nu zien wat de praktijk gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AohAB4IvHuKkqbmqbp36Nmlr3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iePYfB5ulWpdnz7qEOqYyXL0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5pxOfp_dfrjcQjVeRdBnVi01vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNBXYgCBJVDCp7xUd3H4oo4s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

vraasen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:50:
Komende vd Connect 77kWh met de 18" velgen, wetende dat de 600+ km op een accu haalbaar is, begon de inboeting vd range toch wat te knagen. De Lounge 77kWh met 20" zou 545 km bereik hebben, maar dit haal ik met geen mogelijkheid. Ook vind ik de velgen ok maar niet geweldig qua design.

De zoektocht begon dus naar een andere set waarmee ik, hopelijk, de range vd 18" ga behalen. OEM heeft voor mij de voorkeur, dus eerst gezocht binnen de Hyundai stal. De 20" vd Ioniq 5 heb ik altijd mooi gevonden. Na onderzoek bleken deze niet geschikt. Met name door de bandenmaat welke ik nodig had, plus dat één velg/band combinatie uit kwam op 29,7kg (de 18" set is 25,3kg en de 20" set 28,2kg).

Uiteindelijk heb ik bij de aftermarket velgen geshopt en daar een geschikte kandidaat gevonden voor de opdracht. Hieronder wat vergelijkingen tussen de diverse sets, wellicht interessant.

18" set:
25,3kg
225/55/18 bandenmaat
Bandenlabel
Rolgeluid B (69dB)
Brandstofverbruik A

20" set:
28,2kg
245/40/20
Bandenlabel
Rolgeluid B (70dB)
Brandstofverbruik B

20" set aftermarket:
23,3kg
215/45/20
Bandenlabel
Rolgeluid A (68dB)
Brandstofverbruik A

De set zou in mijn ogen de 18" kunnen evenaren. Nu zien wat de praktijk gaat doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Vleugje van de standaard 18" maar minder groot glimmend oppervlak.
Dit is 20" zo te zien? Met welke maat banden?

N.B. breedte (en type) van de band is het meest bepalend voor het verbruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mooie velgjes! Ik neem aan dat het de 215/45 geworden is?

Ik heb de afgelopen dagen issues met de Bluelink app. Tijdens het laden aan mijn Alfen EVE laadpaal krijg ik erg vaak een melding dat het laden afgerond is, terwijl de auto nog aan het laden is. Hebben anderen daar ook last van? De Charging status is dan not plugged in, maar ik zie de stekker er gewoon in zitten en als ik de auto open maak, dan moet hij nog xxx uur tot volledig vol volgens de melding op het display. Ik heb de laadpaal wel op 3.5kW ingesteld omdat ik dan bij zonnige dagen vrijwel alleen zonnestroom laadt (ja ik moet dit eens automatiseren), maar de laadpaal zou dus volgens mij gewoon constant met 3.5kW moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
zonoskar schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:15:

Ik heb de afgelopen dagen issues met de Bluelink app. Tijdens het laden aan mijn Alfen EVE laadpaal krijg ik erg vaak een melding dat het laden afgerond is, terwijl de auto nog aan het laden is. Hebben anderen daar ook last van? De Charging status is dan not plugged in, maar ik zie de stekker er gewoon in zitten en als ik de auto open maak, dan moet hij nog xxx uur tot volledig vol volgens de melding op het display. Ik heb de laadpaal wel op 3.5kW ingesteld omdat ik dan bij zonnige dagen vrijwel alleen zonnestroom laadt (ja ik moet dit eens automatiseren), maar de laadpaal zou dus volgens mij gewoon constant met 3.5kW moeten laden.
Hier heb ik ook last van bij het laden op mijn werk! Bij andere laadpalen nog niet gehad, mild vervelend soms krijg ik wel 2 of 3 notificaties op een dag dat het laden gestopt is zoals gepland. Ik vermoed dat het is als de palen "load balancen" en even geen stroom meer geven (er staan 70+ laadpalen) mede omdat als ik hem s'ochtends neerzet en hij de volle 11KW kan trekken het X uur duurt voordat hij op 100% zit maar bij wegrijden is hij vaak tussen de 80-100% omdat gedurende de dag het vermogen van de paal omlaag gaat vanwege de bezetting. Misschien dat dat bij jou thuis ook het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
zomaar0iemand schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Hier heb ik ook last van bij het laden op mijn werk! Bij andere laadpalen nog niet gehad, mild vervelend soms krijg ik wel 2 of 3 notificaties op een dag dat het laden gestopt is zoals gepland. Ik vermoed dat het is als de palen "load balancen" en even geen stroom meer geven (er staan 70+ laadpalen) mede omdat als ik hem s'ochtends neerzet en hij de volle 11KW kan trekken het X uur duurt voordat hij op 100% zit maar bij wegrijden is hij vaak tussen de 80-100% omdat gedurende de dag het vermogen van de paal omlaag gaat vanwege de bezetting. Misschien dat dat bij jou thuis ook het probleem is?
Een Van Alfen laadpaal?
Vraag maar de software te updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaria
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 22:54

Xaria

Boventitel

zonoskar schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:15:

Dit kan vermoedelijk zoals eerder genoemd waarschijnlijk het resultaat zijn van loadbalancing.
Ik heb zelf een laadpaal van Ratio en als ik bv ga koken (inductie) en de oven aan heb dan zegt de app hoppa klaar met laden. Terwijl hij eigenlijk gewoon even op pauze wordt gezet. Hij gaat daarna ook gewoon weer rustig verder met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
hemertje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Een Van Alfen laadpaal?
Vraag maar de software te updaten
Nee, van Shell recharge de parkeergarage is in principe publiek, de laadpalen zijn wel in een “premium zone” (meer betalen). Thuis parkeer vanwege gebrek aan parkeer mogelijkheden ook in een garage in de buurt uit die ervaring weet ik dat Q-Park en Shell alleen aan vingerwijzen doen ipv. het oplossen van problemen met laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb wel een Alfen laadpaal, maar die heeft de nieuwste firmware (7.0 nog iets). Het kan inderdaad wel aan loadbalanicng liggen, eens opletten of ik de meldingen uit de app kan relateren aan grote pieken in mijn verbruik (zaagtafel, inductieplaat). Al heb ik de paal op 4.3kW ingesteld, dus er zou zat over moeten zijn voor de rest van de verbruikers.

Overigens heb ik vrijdag winterbanden laten monteren. Een type van Michelin. Bij de eerste bocht waar ik net iets teveel op het pedaal trapte had ik dat de achterkant uitbrak toen ik. Niet eens in sport stand. Een beetje minder grip dus met de huidige temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Mijn auto wil niet meer laden :-(
Zowel de Wallbox als Bluelink geven aan dat de laadkabel niet is aangesloten, terwijl ik 'em er wel in heb.
Zou het aan het pinnetje rechtsboven van de laadunit kunnen liggen of zat deze altijd al zo diep?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUBguQoAGIO-dKPbOtqf97-OCnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs0vpRv7y58LqkqrqWxTlvBS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

AnjaT850 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:45:
Mijn auto wil niet meer laden :-(
Zowel de Wallbox als Bluelink geven aan dat de laadkabel niet is aangesloten, terwijl ik 'em er wel in heb.
Zou het aan het pinnetje rechtsboven van de laadunit kunnen liggen of zat deze altijd al zo diep?
[Afbeelding]
Pinnetje rechtsboven is bij mij ongeveer de helft van de lengte van linksboven. Volgens schema is dit een massa/proximity sense, linksboven is de communicatie pin.
Kan ook een probleem in de ICCU zijn als ik me goed herinner. Als je nog wel kunt snelladen is het de ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
koboy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Pinnetje rechtsboven is bij mij ongeveer de helft van de lengte van linksboven. Volgens schema is dit een massa/proximity sense, linksboven is de communicatie pin.
Kan ook een probleem in de ICCU zijn als ik me goed herinner. Als je nog wel kunt snelladen is het de ICCU.
Ik zal morgenvroeg het snelladen proberen en daarna direct door naar de dealer, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
AnjaT850 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Ik zal morgenvroeg het snelladen proberen en daarna direct door naar de dealer, bedankt!
Wordt de kabel wel vergrendeld? Ik druk de stekker altijd aan totdat deze vergrendeld is. Ik merk dat het anders kan voorkomen dat die hem niet pakt. Komt waarschijnlijk door het gewicht van de 7mtr kabel die er hier aan vast zit. Zonder de vergrendeling wordt er niet geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Wordt de kabel wel vergrendeld? Ik druk de stekker altijd aan totdat deze vergrendeld is. Ik merk dat het anders kan voorkomen dat die hem niet pakt. Komt waarschijnlijk door het gewicht van de 7mtr kabel die er hier aan vast zit. Zonder de vergrendeling wordt er niet geladen.
Dit heb ik uitgeprobeerd, als ik instel 'altijd vergrendelen' dan wordt ie wel vergrendeld alleen wordt er niet geladen en krijg ik dezelfde melding in de Wallbox- & Bluelink app dat de kabel niet is aangesloten.
Als ik instel 'alleen vergrendelen tijdens laden' dan wordt ie niet vergrendeld en wordt er ook niet geladen.
Bij 'altijd vergrendelen' kreeg ik de kabel er niet meer uit, dus maar weer ingesteld op alleen vergrendelen tijdens laden en toen kon ik de kabel er weer uit krijgen.

Hiervoor nooit problemen gehad met laden, ik zal morgen ook proberen bij een andere AC lader, misschien ligt het toch aan de (vaste) kabel van de Wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
AnjaT850 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Dit heb ik uitgeprobeerd, als ik instel 'altijd vergrendelen' dan wordt ie wel vergrendeld alleen wordt er niet geladen en krijg ik dezelfde melding in de Wallbox- & Bluelink app dat de kabel niet is aangesloten.
Als ik instel 'alleen vergrendelen tijdens laden' dan wordt ie niet vergrendeld en wordt er ook niet geladen.
Bij 'altijd vergrendelen' kreeg ik de kabel er niet meer uit, dus maar weer ingesteld op alleen vergrendelen tijdens laden en toen kon ik de kabel er weer uit krijgen.

Hiervoor nooit problemen gehad met laden, ik zal morgen ook proberen bij een andere AC lader, misschien ligt het toch aan de (vaste) kabel van de Wallbox.
Bij altijd vergrendelen moet je de auto van slot halen en dan kun je de kabel eruit halen.

Als je je wallbox verdenkt kun je ook je granny lader proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Bij altijd vergrendelen moet je de auto van slot halen en dan kun je de kabel eruit halen.

Als je je wallbox verdenkt kun je ook je granny lader proberen.
De granny werkt wel, bedankt voor de tip!
Ik heb nu het vermoeden dat het aan de kabel van de Wallbox ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
@vraasen & @koboy Ik heb de stroom even van de Wallbox gehad en nu doet ie het weer, in ieder geval bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

De granny werkt wel, bedankt voor de tip!
Ik heb nu het vermoeden dat het aan de kabel van de Wallbox ligt.
Kabels zijn vaak het eerste wat stuk gaat. Dit is ook gewoon garantie.

Wij hadden met de Kia e-Soul ook dat laden soms niet lukte of na 30 min weer stopte. Met onze toenmalige andere EV de kabel na maanden van kloten eens omgewisseld (we laadden meestal thuis met de vaste kabel van de Zappi en daar nooit problemen mee) en ja hoor: die bleef het keer op keer gewoon doen. Dit verhaal bij de Kia dealer voorgelegd, werd de volgende dag teruggebeld: "er ligt een nieuwe kabel voor je klaar".

Overigens: als je net als onze Zappi een vaste kabel op je wallbox hebt, die zijn niet ingewikkeld om te vervangen. Ik heb het binnenste van de Zappi gezien en dat zijn gewoon een stel hele stevige stroomkabels. Feitelijk hetzelfde als bijv. een apparaat wat je in huis op het stopcontact aansluit maar dan gewoon met veel dikkere aders en grotere kroonstenen enzo. Zappi heeft ook reserve onderdelen die los te bestellen zijn, dus mocht je geen garantie op je wallbox meer hebben zou ik gewoon kijken of je een vervangende kabel kan bestellen en lekker zelf monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Kabels zijn vaak het eerste wat stuk gaat. Dit is ook gewoon garantie.

Wij hadden met de Kia e-Soul ook dat laden soms niet lukte of na 30 min weer stopte. Met onze toenmalige andere EV de kabel na maanden van kloten eens omgewisseld (we laadden meestal thuis met de vaste kabel van de Zappi en daar nooit problemen mee) en ja hoor: die bleef het keer op keer gewoon doen. Dit verhaal bij de Kia dealer voorgelegd, werd de volgende dag teruggebeld: "er ligt een nieuwe kabel voor je klaar".

Overigens: als je net als onze Zappi een vaste kabel op je wallbox hebt, die zijn niet ingewikkeld om te vervangen. Ik heb het binnenste van de Zappi gezien en dat zijn gewoon een stel hele stevige stroomkabels. Feitelijk hetzelfde als bijv. een apparaat wat je in huis op het stopcontact aansluit maar dan gewoon met veel dikkere aders en grotere kroonstenen enzo. Zappi heeft ook reserve onderdelen die los te bestellen zijn, dus mocht je geen garantie op je wallbox meer hebben zou ik gewoon kijken of je een vervangende kabel kan bestellen en lekker zelf monteren.
De Wallbox doet het inmiddels weer na de stroom er even af te hebben gehad ;)
Het is een vaste kabel en ik denk ook niet dat het zo'n probleem zou zijn geweest om die eventueel te vervangen voor een nieuwe laadkabel met open einde.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met laden, ook niet met de losse laadkabel (.... even afkloppen.... )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had vanmorgen weer een "We hebben de voorwaarden aangepast" melding. Dus wellicht dat de update aanstaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Ja ik ook…

Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste