Han schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Wie dan? Lekker makkelijk roepen zo. Ik kan namelijk niks bedenken. En over het feit heen steppen dat het Nederlandse spelers zijn is wel heel erg naïef. Als Nederlandse club Nederlandse spelers halen is gewoon een pré, legio voorbeelden van buitenlandse spelers die minimaal één seizoen nodig hebben om te acclimatiseren, daar heb je met een Brobbey en een Bergwijn geen last van, die staan er direct.
Maar ben zeer benieuwd naar wat voorbeelden van jouw kant. Al heb ik daar, kijkende dat je Bergwijn wegzet als een ‘hardloper’ weinig vertrouwen in. Zo kan je elke speler wel weg bagataliseren en omgekeerd spelers zonder prestaties ophemelen.
[...]
Voor 48 miljoen? Je zou kunnen proberen Jonathan David bij Lille los te weken (al zie ik dat hij een contract tot 2025 hebt, dus dat wordt de hoofdprijs). Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, want zo'n som eruit halen voor een Nederlandse club is pas echt een grote gok, maar dat is wel het niveau waar Ajax naar moet streven.
Dat halen van Nederlandse spelers snap ik nooit zo. We hebben een captain die in het Nederlands niet verder komt dan 'pak schaal', en die doet het toch wel aardig. En dat geldt voor de meeste buitenlanders die Ajax de afgelopen jaren gehaald heeft, uitzonderingen daargelaten. Haller stond er ook meteen.
Maar als we dan toch zo nodig een 'Nederlandse' spits moeten halen, koop dat Dolberg terug van Nice. Zal ongeveer hetzelfde moeten kosten, technisch beter dan Brobbey, meer ervaring dan Brobbey (afgelopen twee jaar in principe eerste spits bij Nice), kent het systeem en de club, en is volgens mij een spits die Ajax beter laat voetballen dan Brobbey. Hij is een stuk gegroeid de afgelopen jaren.
Probleem is dat een echte Ajax spits lastig te vinden is. Iemand noemde Brobbey eerder een minder versie van Patrick Kluivert (waar ik het mee eens kan zijn), maar het 'type Kluivert' is dungezaaid. Daarom vind ik dat we altijd met Tadic moeten spelen in de spits, en dynamische buitenspelers (voor 48 miljoen Gapko weghalen uit Eindhoven?

).
Overigens is Bergwijn's belangrijkste wapen ontegenzeggelijk zijn snelheid, maar daar heb je over het algemeen niet zoveel aan bij Ajax. In de kleine ruimte (waar je bij Ajax veel meer in speelt) vind ik hem niet heel bijzonder. In ieder geval niet '31 miljoen bijzonder'.
Mijn belangrijkste punt was echter dat we een speler als Bergwijn niet per se nodig hadden, en dat als je vond dat we een spits nodig hadden, dat je dan beter al je geld daar op had kunnen zetten.
Volgens mij haal je de balaannames van Haller en Brobbey door elkaar. De eerste blonk weinig uit in het aannemen van ballen waar Brobbey veel meer techniek heeft dan Haller. Een Brobbey krijg je niet zomaar van de bal, bij Haller was daar weinig moeite voor nodig.
[...]
Ik vergelijk hem niet met Haller, ik vergelijk hem met het niveau wat ik vind dat Ajax moet nastreven in een spits. Het is aan de scouting om zo'n spits te vinden. Met het bord op schoot terugkomen bij Brobbey vind ik dan wel erg makkelijk, en je vraagt je af hoe intensief er dan gescout wordt.
Overigens vind ik niet dat Brobbey veel meer techniek heeft dan Haller. Iets meer, misschien, maar Haller vind ik slimmer. Brobbey doet (compenseert) heel veel op kracht, en dat zie je terug in zijn blessureleed. En dat zal blijven.
Eke aankoop is een gok. Maar als het goed is gaat er scouting aan vooraf. Het is mogelijk dat Ajax zonder enige scouting 22 miljoen neertelt voor een speler en dat de prestaties van Bassey eenmalig waren, maar ik betwijfel het ten zeerste

Ik vind die Bassey dan ook een veel veiligere gok dan Brobbey. Ik betwijfel of je die 17 miljoen (of meer) er ooit echt uit gaat halen, nog even gezwegen over zijn salaris (wat hij kreeg bij Leipzig gaan we toch hoop ik niet betalen). Hoop doet leven, en misschien bewijst hij mijn ongelijk, maar ik heb diepe twijfels. En zijn blessuregevoeligheid is daar een groot deel van.